+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Bovendien, 't is een non-discussie want hiermee zit ik al aan de top van wat ik aan een flitser wil uitgeven.
voor mij is dit ook eigenlijk de top, omdat ik hem niet zo heel vaak zal gebruiken. Ik stelde deze vraag dus ook voor mezelf he, niet om jouw aankoop in twijfel te trekken...besefte later dat je het ook zo kon opvattenWijnands schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:08:
Tja Nomad, ik denk 't wel. Maar ik gebruik 'm voornamelijk voor portretten van enkele personen of kleine groepjes, vermoed dat controle van het licht belangrijker is dan pure power.
Bovendien, 't is een non-discussie want hiermee zit ik al aan de top van wat ik aan een flitser wil uitgeven.
Heb helaas geen D70 met CLS, dat was dan wel weer leuk geweest....maar ja
Ja, mijn eerste indrukken zijn erg positief. Er komt echt een puist licht waar je helemaal akelig van wordt. Zegt niet heel veel maar dit is m'n pikdonkere gang: http://i45.photobucket.com/albums/f81/wijnands/DSC_0456.jpg
Draaibare kop is fijn, geen -7 graden is jammer maar op een centimeter of 30 lukt dit toch nog:
http://i45.photobucket.com/albums/f81/wijnands/DSC_0444.jpg
Moet 'm natuurlijk leren kennen, leren bouncen, wanneer wel en geen omnibounce erop, etc, etc, duurt wel een paar 100 foto's voordat ik het een beetje doorheb maar m'n eerste indruk is toch positief.
Ben heel benieuwd....review zijn nogal wisselend. Sommige rennen er mee terug naar de winkel, anderen vinden hem wel fijn. Ik hoop dat hij gewoon doet wat ik van hem verwacht. Draadloos hoeft hij niet te kunnen. I-ttl is wel belangrijk en dat kan hij. Hij lijkt me ook krachtig genoeg met een richtgetal van 50, hoewel dat vertekend is (sigma geeft op bij 105mm ipv 24mm).
Hij is volgens konijn prima geschikt, maar zal het zelf straks ondervinden. Wanneer hij niet bevalt heb ik hem op afstand gekocht, dus kan hem binnen 8 dagen terug brengen. Dit weekend gewoon goed proberen en testen, bevalt het dan hou ik hem, anders gaat hij terug.
Iemand anders hier ideeën over, over deze flitser of mijn aanpak..heb nogal in een opwelling de koop gedaan zeg maar
Zie net wat je bedoeld, ding is nu inderdaad al snel 270 euro.
Anoniem: 176826
Toch zie ik in sommige gevallen ook zeker de voordelen van een flitser wel, maar om nu ongeveer 250 euro (500 oude harde guldens) uit te gaan geven aan een apparaat dat ik bijna nooit gebruik...
Dan koop ik voor die prijs liever een 50mm f1.4....
Goed, vandaar dat ik verder zit te kijken en dan zie ik dat metz naast de 54 ook nog wat andere flitsers in het assortiment heeft voor Nikon, zoals deze:
De Metz mecablitz 36AF3 N Flitser voor Nikon Link naar factoryprices.
Inderdaad een heel stuk zwaker dan de 54, met een richtgetal van 36 bij 105 mm en ISO 100.
De Metz mecablitz 44AF4i N Flitser voor Nikon Link naar factoryprices.
Ongeveer er tussen in met een richtgetal van 44 bij 105 mm en ISO 100.
Oh, ja nog een vraagje.... Als ik nu bij ISO 200 fotografeer, verdubbelt mijn richtgetal dan? Ik meende me dat te herinneren... Of was het nu zo dat mijn richtgetal dan met een factor 1.4 (wortel 2) of met de driepuntswortel van twee toeneemt.
Mijn logica zegt eigenlijk dat het een factor 2 is, maar tja....
Weet niet precies of het dan wortel 2 of wat dan ook is, maar vast geen gewone verdubbeling?
ik heb hem ook al een maand op het oog, had besloten dat ik eerst al mijn andere dingen in orde wou hebben (andere rekeningen zeg maar), voordat ik de flitser zou kopen. Ik wist dat ik wel genoeg geld zou hebben, maar nam het zekere voor het onzekere.....nu baal ik daar gigantisch van....had liever opzich een sb-600, maar met dik 100 euro verschil doet de sigma het vast ook prima genoeg!Wijnands schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 09:07:
Nomad, voornaamste bezwaar wat ik lees over de Sigma is dat de handleiding echt bagger is.
Zie net wat je bedoeld, ding is nu inderdaad al snel 270 euro.Heb 2 weken geleden nog 215 betaald.
Vind het niet grappig wat nikon aan het doen is....soms denk ik wel dat ik gewoon een 10D of 20D had moeten kopen ipv deze D50. (350d en 400d vind ik ècht niet fijn aanvoelen, ook niet met grip....te hard plastic)
Laat je even weten hoe de sigma is?
Een flitser heb ik denk ik ook niet super vaak nodig maar ik schiet wel 's wat bij toneelstukjes op school en dat soort dingen en dat trek ik niet met de popup.Anoniem: 176826 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 09:15:
Iedereen roept maar dat je een lichtbakdinggeval nodig hebt. Je kunt echt niet zonder, maar als ik heel eerlijk ben, weet ik nu al dat ik zo een ding gewoon niet vaak ga gebruiken. Ik ben en blijf, ook als ik kijk naar mijn foto's en foto's van anderen, een groot voorstander van natuurlijk licht.
Toch zie ik in sommige gevallen ook zeker de voordelen van een flitser wel, maar om nu ongeveer 250 euro (500 oude harde guldens) uit te gaan geven aan een apparaat dat ik bijna nooit gebruik...
Goed, vandaar dat ik verder zit te kijken en dan zie ik dat metz naast de 54 ook nog wat andere flitsers in het assortiment heeft voor Nikon, zoals deze:
Inderdaad een heel stuk zwaker dan de 54, met een richtgetal van 36 bij 105 mm en ISO 100.
Denk ook niet dat ik snel spijt van m'n aanschaf zal krijgen, tempo van de prijsstijgingen nu kan ik 'm zelfs over een jaar wel 2e hands zonder verlies kwijt (check 't 2e hands aanbod maar 's van de SB-600, ben je heel snel klaar).
Ik heb ook naar de Metz flitsen zitten kijken, had de 36 bij m'n F60. Niks mis mee maar duidelijk een andere klasse dan de SB-600. Nadeel van Metz is ook dat er eigenlijk geen zinnige review van te vinden is.
Anoniem: 63942
Dat gaat met een factor wortel(2), 1.4 dus. Maar vergis je vooral niet in de mogelijkheden van een flitser, een lichtsterke lens is zeker geen oplossing voor alle low-light problemen. Een flitser is overdag ook heel goed te gebruiken om schaduwen op te lichten.Anoniem: 176826 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 09:15:
Iedereen roept maar dat je een lichtbakdinggeval nodig hebt. Je kunt echt niet zonder, maar als ik heel eerlijk ben, weet ik nu al dat ik zo een ding gewoon niet vaak ga gebruiken. Ik ben en blijf, ook als ik kijk naar mijn foto's en foto's van anderen, een groot voorstander van natuurlijk licht.
Oh, ja nog een vraagje.... Als ik nu bij ISO 200 fotografeer, verdubbelt mijn richtgetal dan? Ik meende me dat te herinneren... Of was het nu zo dat mijn richtgetal dan met een factor 1.4 (wortel 2) of met de driepuntswortel van twee toeneemt.
Mijn logica zegt eigenlijk dat het een factor 2 is, maar tja....
Vroeger dacht ik ook dat het wel mee zou vallen, maar tegenwoordig is het een van m'n belangrijkste tools en ga ik niet meer opstap zonder flitser.
Mijn reden om een lichtsterke 70-200 te willen, is vooral dat ik dan kan gaan spelen met een extender, maar kijk naar mijn lenzen collectie en je ziet dat ik het aardig red zonder lichtsterke lenzen.
die sigma 28-105...waarom heb je die nog? Past je 24-120 niet op je analoge camera? Lijkt me toch dat die een stuk beter is....Anoniem: 176826 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:55:
Als "echt licht" fan, wil ik schaduwen dus juist niet oplichten met een flitser, maar wil ik juist de lichtsituatie as-is fotograferen. Vandaar dat ik mijn flitser dus zeker NIET voor een dergelijke actie zal gebruiken.
Mijn reden om een lichtsterke 70-200 te willen, is vooral dat ik dan kan gaan spelen met een extender, maar kijk naar mijn lenzen collectie en je ziet dat ik het aardig red zonder lichtsterke lenzen.
edit: ben gewoon nieuwsgierig
Overigens heb ik erg veel lol gehad van de sigma 28-105 f2.8~4.0 Lichtsterker dan de 24-120 VR f3.5~5.6, maar minder bereik en zonder VR. Ik hoor mensen wel eens klagen over de build van de lens, maar ik zie dat zelf toch anders. Wellicht had ik een goed exemplaar. De nikon is wel degelijker gebouwd, maar tja..... ook wel "iets" duurder.
De 28-80 zal om dezelfe reden als de analoge camera (ondanks de plasticfantastic build) niet uit de verzameling verdwijnen.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 10-11-2006 13:57 ]
Bij deze laat ik weten hoe mijn sigma beval (beviel).Wijnands schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:54:
Ja, met deze prijzen wordt het wel interessant om een factory demo van cameta's ebay winkel te kopen. Zelfs als je pech hebt met heffing dan nog kan het een flink stukje goedkoper uitpakken.
Laat je even weten hoe de sigma is?
Niet erg fijn
Er zit een aan knop op (i-ttl), er zit een fullflash stand op en een allerlaagste flash knop op.....kortom, 3 verschillende standen.....meer niet.
Aanpassen kan niet. Je kan je camera laten onderbelichten van je flash, maar TTL móét je maar gebruiken. Immers fullflash gebruik je eigenlijk nooit en op zijn zachts voert hij ook weinig uit. Kortom, dat was even schrikken en zeker niet fijn.
Met de kop naar voren en een kapje ervoor ging ik voor standaard portretjes. Om te kijken of de sigma een beetje consequent was deed ik dezelfde foto in 10 seconden 4 keer. Kortom, zonder veranderende lichtomstandigheden. Van de 4 foto's waren 2 duidelijk overbelicht, de anderen in orde.
Niet erg consequent, maar een enkel testje als dit bewijst natuurlijk weinig. De bouw voelde evenmin erg fijn. Eigenlijk in het kort gezegd, ik wou meer instellingen kunnen veranderen en meer zelf creatief bezig. Dat kan ècht niet met deze sigma, dus ik ben vandaag naar konijn gereden en daar een tijdje met een verkoper gepraat. Die beaamde mijn gedachtes over de flits. Het is echt een flits bedoeld voor automatisch...niks zelf instellen.
Ik ben nu de trotse eigenaar van een (helaas DURE sb-600), maar ben er wel een stuk blijer mee.
Op autostand met de kop naar voren voor een standaard portretje is het nu al duidelijk dat dit veel mooier belicht wordt dan bij de sigma, die altijd wat hard flitste.
heb dus maar even mijn sig weer aangepast
Welkom bij de club. Maar het is een beetje een lullige manier om er achter te komen dat de SB-600 toch wel heel erg fijn isnomad85 schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 18:28:
[...]
Ik ben nu de trotse eigenaar van een (helaas DURE sb-600), maar ben er wel een stuk blijer mee.
De SB-800 heeft wat extraatjes, zoals een macro-stand, hoger richtgetal, commander mode voor CLS, meegeleverde softbox, SU-4 slave mode, matrix display en nog wat van dat soort spul. Of het je je geld waard is is aan jou om te bepalen. De CLS commander heb ik bijvoorbeeld nog nooit gebruikt omdat het mijn enige flitser is, de SU-4 wel, en met name de macro-mode en de softbox (die voor een SB-600 los zo'n 20 euro kost) echt vaak.ApC_Rich schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:32:
de SB-600 is ook gewoon een geweldige flitser, maar het maakt je ook wel een beetje nieuwsgierig hoeveel beter de SB-800 nou is..
@Nomad85: gefeliciteerd met je aankoop

een omnibounce is bedoeld om niet helemaal direct te flitsen, maar meer bounce oppervlak te krijgen
|>
Omnibounce is een merknaam, die ik express niet wilde gebruiken omdat het geen omnibounce is die bijgeleverd wordt. Ik bedoelde natuurlijk een diffusion domeSimon schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 23:30:
meegeleverde softbox?volgens mij niet, volgens mij meegeleverde bouncecards en omnibounce. Een softbox is totaal iets anders dan een omnibounce, een softbox is bedoeld voor direct flitsen, dat is zo'n ding:
[afbeelding]
een omnibounce is bedoeld om niet helemaal direct te flitsen, maar meer bounce oppervlak te krijgen
Nu ben raak ik een beetje in de waar wat betreft softbox/omnibounce. Is dit niet hetzelfde?
Wat ik erover weet is het volgende:
1. Je kunt via het plafond flitsen om het licht te verspreiden.
2. Je kunt zo'n wit kapje over je flitser doen om het licht te verspreiden. Volgens mij is dit een softbox?
Allebei heeft niet zoveel zin lijkt me.
Een softbox wordt meegeleverd bij de SB800, bij de SB600 moet je'm zelf bestellen?
Een omnibounce kun je toch ook op je flitser zetten? Of is dit zo'n enorm paraplu geval?
Ik kom misschien wat n00b over, maar ik wil eigenlijk meteen zo'n kapje meebestellen anders betaal ik dubbel verzendkosten, vandaar. Ik heb al gezocht maar nauwelijks iets gevonden wat het verschil uitlegd tussen softbox en omnibounce.
Een omnibounce (of diffusion dome, zoals Nikon het noemt) is zo'n wit kapje.
Om te flitsen via het plafond (bouncen) heb je niet per se een diffusion dome nodig, je kan je flitser naar boven richten en dan afvuren.
Bij de SB-600 zit zo'n diffusion dome er niet standaard bij, maar bij bv. Kamera Express (waar ik m'n SB600 heb gehaald) bieden ze wel een set aan met een (niet-Nikon, maar volgens mij niet minder goede) diffusion dome voor ongeveer 20 euro extra.
Een paraplu is een paraplu
En volgens mij zit er qua werking niet zo heel gek veel verschil tussen een softbox en een omnibounce/diffusion dome (namelijk het verspreiden van het licht over een groter oppervlak), maar is een softbox nou niet bepaald geschikt om even op je camera te zetten
[ Voor 21% gewijzigd door Wortelsoep op 13-11-2006 18:27 ]
Ik heb bij de aanschaf Varta Photo gekocht (aanbevolen door de verkoper...), (van die zwarte dingen) en heb gisteren uit noodzaak Panasonic Digital Xtreme Power gekocht..
Wat zijn de zaken waar je op moet letten en zijn die merkbaar?? Zo ja hoe?
Overigens waren de Varta's € 2,- goedkoper bij de fotoboer dan de Panasonic bij de MediaMeuk...
[ Voor 13% gewijzigd door ForrestX op 15-11-2006 16:55 ]
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]
Dat zal echt wel werken, maar onthoud dat alles wel manual gaat. Je hebt geen ttl-flits-meting. Ik werk zelf ook met een soortgelijk idee en ik vind het wel lekker werken, maar je moet wel de tijd hebben om alles in te stellen.Wilko schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:38:
Heeft iemand hier ervaring mee? klik. Klinkt als een goedkoop alternatief voor CLS maar of het ook werkt..?
Maarja, bij de grote studio flitsers is ook alles handmatig, dus CLS is een luxe maar wel dure oplossing.
Zo ongeveer het eerste wat de meeste doen is goede oplaadbare batterijen halen. Bijvoorbeeld die van GP + een goede lader. Alkaline batterijen schiet niet echt op als je vaak denkt te gaan flitsen.ForrestX schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:51:
Wat voor batterijen gebruikt men hier in de flitsers??
Ik heb bij de aanschaf Varta Photo gekocht, (van die zwarte dingen) en heb gisteren uit noodzaak Panasonic Digital Xtreme Power gekocht..
Wat zijn de zaken waar je op moet letten en zijn die merkbaar?? Zo ja hoe?
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 15-11-2006 16:56 ]
Kocht een lader met 220v en autoadapter en 4x2500mah voor 18 euro bij de plaatselijke combifoto. Batterijen waren in 3 uur vol en een flits of 60 later nog niet leeg.ForrestX schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:51:
Wat voor batterijen gebruikt men hier in de flitsers??
I
Goed genoeg voor mij.
60 flitsen zou niet genoeg zijn voor mij....op een avondje foto's maken op een feestje maak ik wel gauw 250 foto's.....waarvan 240 met flits. Nu heb ik 2 setjes batterijen voor mijn flits maar meer zou ik ook niet willen nodig hebben!....ruilen betekent tijd en dat is jammer.Wijnands schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:46:
[...]
Kocht een lader met 220v en autoadapter en 4x2500mah voor 18 euro bij de plaatselijke combifoto. Batterijen waren in 3 uur vol en een flits of 60 later nog niet leeg.
Goed genoeg voor mij.
ze geven 160 flitsen op 1/1 aan, gemiddelde foto zal niet eens op 1/32e komen volgens mij, met een paar uitschieters die hoger zitten.. je kan je beter zorgen maken over dattie niet oververhitnomad85 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 23:55:
[...]
60 flitsen zou niet genoeg zijn voor mij....op een avondje foto's maken op een feestje maak ik wel gauw 250 foto's.....waarvan 240 met flits. Nu heb ik 2 setjes batterijen voor mijn flits maar meer zou ik ook niet willen nodig hebben!....ruilen betekent tijd en dat is jammer.
Hebben jullie trouwens de nieuwe SB-400 al gezien? http://nikonimaging.com/g...edlights/sb-400/index.htm
Wat betreft de kracht van de flitser waar je mee schiet, dat komt zeker wel boven de 1/32e uit. Zelfs vaak genoeg rond de 1/4 of 1/8. Foto's probeer je namelijk indirect te belichten wanneer dat kan, dus bounce je.....Bij een stijldansavond met redelijk goed plavond, maar met een grote zaal zat ik best vaak aan 1/4 e.d.
Voor buiten fill flashes e.d. gaat die flitser inderdaad volgens mij best wel lang mee.
Vind het iig een fijne flitser.
Die sb-400 ziet er compact uit....geen eigen lichtmeting, waardoor hij echt een i-ttl flitser wordt op auto stand. Geeft niet, dat willen veel mensen, maar het geeft je wel minder creativiteit.Wijnands schreef op donderdag 16 november 2006 @ 07:59:
Nomad, ik kan nog niet zeggen hoe lang die 2500's mee gaan, heb sinds het laden pas een stuk of 60 foto's gemaakt.
Hebben jullie trouwens de nieuwe SB-400 al gezien? http://nikonimaging.com/g...edlights/sb-400/index.htm
Verder is die net zo sterk als een sb-600. Wel een goede zet van nikon, samen met een D40 is het een mooi compact geheel gebleven.
[ Voor 33% gewijzigd door Nomad op 16-11-2006 08:34 ]
Nikon Creative Lighting system Supported with built-in flash, SB-400, SB-800, and SB-600; Advanced Wireless Lighting supported with SB-800 or SU-800 as Commander.
er zit dus een budget-flash aan te komen in de vorm van de SB-400
edit: zie ook http://www.dpreview.com/articles/nikond40/page5.asp
"The new compact (optional) SB-400 external Speedlight has a guide number of 30 (m at ISO 200), supports i-TTL, manual exposure, rear-curtain sync and red-eye reduction. The SB-400 has a tilting flash head which locks straight ahead and has click points at 60, 75 and 90 degrees."
Het richtgetal is dus wel drastisch lager dan dat van een SB-600 of SB-800, die doen 30 en 38m op iso100. Maar voor de rest is het een prachtig compact flitsertje dat voor veel mensen meer dan genoeg is, zeker in vergelijking tot de relatief bulky SB-600 en 800.
[ Voor 59% gewijzigd door Henk op 16-11-2006 11:48 ]
Hehe, idd...Remy schreef op donderdag 16 november 2006 @ 12:00:
[...]
Deze staat ook gewoon op de frontpage van DPR
Zie deze link
Lekker compact idd, goeie zet van Nikon voor de flitsfamilie!
maar wel een grappig ding...zal ook niet al te veel kosten... een flitser met enkel en alleen i-ttl en een on/off knop kost kwa productie iig geen duvel meer...
Als ze alleen dan nu die rare hoge prijzen (30 euro op een SB-600 en 60 op een 70-300G

Zelfs voor beginners zou die best mogen kantellen/draaien..
http://www.dpreview.com/articles/nikond40/page5.asp
[ Voor 33% gewijzigd door ThomasW op 16-11-2006 13:13 ]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik ben zoiets nog niet tegengekomen (misschien moet ik de manual maar eens goed gaan lezen..)MBV schreef op donderdag 16 november 2006 @ 10:07:
hoe gebruik ik dan de eigen lichtmeting van de SB600?
Doet ie ook aan slave-flitsen met CLS?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
hierdoor kan je dus niet in portretstand bouncen, wat ik bijvoorbeeld meer schiet met mijn flitser dan landscape mode.ThomasW schreef op donderdag 16 november 2006 @ 13:11:
hij kan kantelen hoor, maar dan alleen de flitsunit...
http://www.dpreview.com/articles/nikond40/page5.asp
ik zelf ook wel eigenlijk, het zit er duidelijk op en misschien geeft de flitser het wel standaard in i-ttl door aan de camera en gebruikt je camera dat ook. Misschien dat iemand anders het wel weet?Wilko schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:48:
Geinig dingetje hoor, Nikon is wel goed bezig zo
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik ben zoiets nog niet tegengekomen (misschien moet ik de manual maar eens goed gaan lezen..)
zoals ik net ook al zei kan je dus in landscape mode bouncen, maar niet in portrait mode....voor mij zou dit wel een essentiele tegenvaller zijn.Garyu schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:51:
Hmm, afhankelijk van de uiteindelijke prijs wordt dit wel heel interessant! Dat richtgetal vind ik niet eens zo boeiend, zolang ie kan kantelen en zo is het prima.
Doet ie ook aan slave-flitsen met CLS?
stom dat ze het ineens op iso200 vertellen....daar lees je snel overheen (deed ik dus ook), is het wel op 35mm, of ook nog 105mm ofzo? De 30m richtgetal van de sb-600 is op 35mm iso100.....RedXraD schreef op donderdag 16 november 2006 @ 11:42:
Uit de specs van dpreview over de D40:
Nikon Creative Lighting system Supported with built-in flash, SB-400, SB-800, and SB-600; Advanced Wireless Lighting supported with SB-800 or SU-800 as Commander.
er zit dus een budget-flash aan te komen in de vorm van de SB-400
edit: zie ook http://www.dpreview.com/articles/nikond40/page5.asp
"The new compact (optional) SB-400 external Speedlight has a guide number of 30 (m at ISO 200), supports i-TTL, manual exposure, rear-curtain sync and red-eye reduction. The SB-400 has a tilting flash head which locks straight ahead and has click points at 60, 75 and 90 degrees."
Het richtgetal is dus wel drastisch lager dan dat van een SB-600 of SB-800, die doen 30 en 38m op iso100. Maar voor de rest is het een prachtig compact flitsertje dat voor veel mensen meer dan genoeg is, zeker in vergelijking tot de relatief bulky SB-600 en 800.
De SB-600 heeft geen eigen lichtmeting voor zover ik weet. Mijn SB-24 heeft een soort van lichtmeting (werkt met een sensortje aan de voorkant) je moet dan handmatig je ISO en diafragma invoeren en de flitser doet de rest.ApC_Rich schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:51:
misschen een simpele vraag, maar stel je heb een peleng 8 mm op een D50, dat werkt je lichtmeting niet begreep ik, kan je dan die van de SB-600 gebruiken ?
En later(als ik weer geld heb..
En wat zal de beste manier zijn om mn SB-600 (of later beide) off-camera aan te sturen? ik zat er eerst aan te denken om een synchronisatiekabel te gaan halen om indirect te flitsen, of is er misschien een betere (niet al te dure?) oplossing om hem draadloos aan te sturen op mijn D50?
Een SB-800 erbij kopen om draadloos te flitsen is misschien een wat te dure oplossing namelijk..
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Ik ben zelf een beetje aan het kijken naar een Do It Yourself-synckabeltje.
Trouwens, erg gave site met allemaal low-budget geintjes: http://www.diyphotography.net/
En daar ligt gelijk één van de onderscheiden met de SB-600. Ik heb het idee dat deze flitser gewoon zo goedkoop mogelijk geproduceerd moet worden, en het wegstrepen van om zijn eigen as draaien is een goede budget-ingreep.nomad85 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:26:
[...]
hierdoor kan je dus niet in portretstand bouncen, wat ik bijvoorbeeld meer schiet met mijn flitser dan landscape mode.
Dat op iso200 meten is helemaal niet zo stom, deze flitser is duidelijk een budget-model, die op budgetcamera's gebruikt gaat worden (D40, D50 en een enkele D70(s)). Deze camera's hebben geen van allen een iso100 stand, en de interne flitser wordt ook gemeten op iso200. Als een consument uitbreiding wil naar een externe flitser om wat meer power en bouncen willen ze makkelijk kunnen vergelijken. Deze flitser is meer bedoeld voor iemand die normaal gesproken een prosumer zou kopen met een extern flitsertje, dan voor de écht serieuze dSLR fotograaf, die gaat wel voor de SB-800 of 600.stom dat ze het ineens op iso200 vertellen....daar lees je snel overheen (deed ik dus ook), is het wel op 35mm, of ook nog 105mm ofzo? De 30m richtgetal van de sb-600 is op 35mm iso100.....
Verder denk ik niet dat 35mm of 105mm aan de orde is, voor zover ik kan zien zoomt de flitskop helemaal niet.
Al met al dus gewoon een basic flitser die doet wat de meeste mensen willen: netjes flitsen, mogelijkheid tot bouncen en verder niets. Alle dure opties zoals display's, zoom-koppen en rare knoppen zijn weggestreept om de prijs ook zo laag mogelijk te houden. Plus dat voor een dSLR instappende consument een SB-800 of SB-600 met zoveel knopjes, draaimogelijkheden, display's en zoomfuncties misschien wel doodeng is.
[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 16-11-2006 17:26 ]
Phoenix Nikon DZBIS-112iTTL

http://www.adorama.com/ca...rnal&article_num=110206-2
Ik heb te weinig kennis van flitsers om te kunnen zeggen of de specs voldoende zijn en of ie een beetje zou kunnen werken (automatische instellingen en flitsmethodes e.d.). Op ebay kom je deze flitser al tegen.. zo rond de 100 dollar excl. verzendkosten.
Guide # (ISO 100/Tele Position): 112ft at 50mm (ISO 100) / 34m
Circuitry: IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor)
Automatic TTL range: 3.0-56 ft (2.0) / 0.9-17.0m
AF Illuminator Range: 3.0-26 ft / 0.9-8.0m
Angle of illumination: 28mm-35mm-50mm-85mm
Bounce Angle: Up 30-45-60-75-90
Swivel Angle: Left 60-75-90-120-150-180/Right 60-75-90-120-150
Dedication: Nikon i-TTL, D-TTL, TTL system
Exposure check confirmation: Green Auto Check Lamp
Flash Duration: 1/700 sec (full power)
Auto Standby: 3 minutes
E-TTL indicator: Orange Lamp
Color Temperature: 5600K
Number of Flashes: Approximately 150-300 (Alkaline batteries)
Approximately 100-200 (Ni-Cd, Mi-MH batteries)
Recycling Time Time: Approximately 6 sec (Alkaline batteries)
Approximately 4 sec (Ni-Cd, Mi-MH batteries)
Power Source: 4x AA Alkaline, NiCd or NiMH batteries
Dimensions (WxHxL) 3" x 2.4" x 7.3" / 76mm x 60mm x 185mm
Weight: 9.9 oz / 280 g (without batteries)
Een SB600 kost bij dezelfde zaak 184,95. Ik zou 't dan wel weten. Grote vraag is hoe goed de iTTL implementatie van die phoenix is.
- Flitsen vanaf 18 mm mogelijk (DX lenzen).
- 128 gram
- Afmetingen: (B, H, D) 6.6 cm x 5.6 cm x 8.0 cm
Het aantal flitsen varieert van 140 tot 210 naargelang de gebruikte batterijen (2 stuks).
[ Voor 36% gewijzigd door hars73 op 01-12-2006 16:23 ]
Check de reputatie van de verkoper, kijk ook wat 'ie nog meer aangeboden heeft, iemand die van goedkope sieraden opeens op fltsers overstapt is wat vreemd.
@aramdin:
Veel oefenen, direct en bounce, centrum en matrix metering.
[ Voor 12% gewijzigd door Wijnands op 01-12-2006 23:06 ]
Dit zijn gewoon standaard webshops he. Komt natuurlijk wel wat verzending bij maar die 6% invoer en die 19% zijn niet gegarandeerd. Dat is dus alleen het geval wanneer je pech hebt.Wijnands schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:05:
Ga uit van 145 euro +6% invoer +19% BTW dan nog is dat enorm goedkoop. Enige punt is als je service nodig hebt.
Check de reputatie van de verkoper, kijk ook wat 'ie nog meer aangeboden heeft, iemand die van goedkope sieraden opeens op fltsers overstapt is wat vreemd.
Hét grote nadeel is dat ie maar in 1 richting draait. Dus bouncen als je een portret schiet in portretoriëntatie is onmogelijk.hars73 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:18:
De SB-400 is binnenkort (rond de kerst) leverbaar en lijkt toch wel een voordelige flitsunit die voor veel gebruikers meer dan voldoende mogelijkheden biedt. Klein, licht, goedkoop (prijzen liggen rond de 140 euro), kantelbaar en volautomatisch. Binnenkort maar eens gaan kijken.
- Flitsen vanaf 18 mm mogelijk (DX lenzen).
- 128 gram
- Afmetingen: (B, H, D) 6.6 cm x 5.6 cm x 8.0 cm
Het aantal flitsen varieert van 140 tot 210 naargelang de gebruikte batterijen (2 stuks).
dat is voor mij het grootste nadeel aan dat ding. 85% van de foto's die ik bounce zijn in portrait stand.pol parasol schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:04:
[...]
Hét grote nadeel is dat ie maar in 1 richting draait. Dus bouncen als je een portret schiet in portretoriëntatie is onmogelijk.
Sommige mensen zijn best bereid om voor het prijsverschil wat creatiever te zijn met croppennomad85 schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:23:
[...]
dat is voor mij het grootste nadeel aan dat ding. 85% van de foto's die ik bounce zijn in portrait stand.
[ Voor 24% gewijzigd door Henk op 03-12-2006 13:11 ]
Absoluut waar, maar je cropt nogal wat van je foto hoor.ipv een 3000x2000 foto (6mp), krijg je een foto van 2000x1333 ongeveer (2.67mp). Dat is niet altijd erg, maar ik zou het wel veel vinden voor mijn foto's.RedXraD schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:10:
[...]
Sommige mensen zijn best bereid om voor het prijsverschil wat creatiever te zijn met croppenAfgezien van het klein, licht en niet ingewikkeld zijn. Voor bijvoorbeeld mijn oma zou een D40 + SB-400 + 18-200VR dé set zijn... Meer knopjes is voor haar alleen maar eng, en zo zijn er nog véél meer fotografen
Jij drukt elke dag af op 30x20?nomad85 schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:57:
[...]
Absoluut waar, maar je cropt nogal wat van je foto hoor.ipv een 3000x2000 foto (6mp), krijg je een foto van 2000x1333 ongeveer (2.67mp). Dat is niet altijd erg, maar ik zou het wel veel vinden voor mijn foto's.
Serieus, als je uitgaat van 250dpi voor een foto is die 2.67mp meer dan genoeg, zelfs voor 30x20.
Even een korte reactie, tuurlijk kan 2.67mp nog wel. Zeker een Dslr geeft veel details en dan is 2.67mp ook nog veelal genoeg, ook voor normale afdrukken. Het ligt er maar net aan wat je er mee wilt. een 10x15 of 13x18 afdruk gaat makkelijk, iets groter misschien ook wel, maar je wilt vaak wat reserve hebben en niet foto's vanuit 100% crop bekijken. Zelden is een foto op 100% helemaal scherp en mooi, graag verklein je de foto zodat je foutjes minder opvallen. Kortom, ik ben het met je eens dat 2.67mp nog wel kan, maar op 100% crop werken of dicht daar bij is niet altijd fijn. Veelal niet fijnRedXraD schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:04:
[...]
Jij drukt elke dag af op 30x20?
Serieus, als je uitgaat van 250dpi voor een foto is die 2.67mp meer dan genoeg, zelfs voor 30x20.
Ik crop ook veel, maar ik bedoelde meer dat voor 'ya average 10x15' 2,67mp meer dan genoeg is. Zeker omdat dat het formaat is waarop de 400D gebruikers voor het grootste deel af zullen drukken.nomad85 schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:55:
[...]
Even een korte reactie, tuurlijk kan 2.67mp nog wel. Zeker een Dslr geeft veel details en dan is 2.67mp ook nog veelal genoeg, ook voor normale afdrukken. Het ligt er maar net aan wat je er mee wilt. een 10x15 of 13x18 afdruk gaat makkelijk, iets groter misschien ook wel, maar je wilt vaak wat reserve hebben en niet foto's vanuit 100% crop bekijken. Zelden is een foto op 100% helemaal scherp en mooi, graag verklein je de foto zodat je foutjes minder opvallen. Kortom, ik ben het met je eens dat 2.67mp nog wel kan, maar op 100% crop werken of dicht daar bij is niet altijd fijn. Veelal niet fijn
ben ook wel benieuwd naar ervaringen..Beertjeman schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:25:
Iemand al ervaring met die SB-400?
Wat zijn de verschillen tussen die twee. Of is het zelfde ding maar in twee namen?
Cigarette + Coffee = Breakfast of champion
Ja, de Diffuser Dome zoals die meegeleverd wordt bij de SB-800 zit niet bij de SB-600. Een fabrikant (omni-bounce) is daar op ingesprongen en heeft er dus een voor gemaakt.GrittyKitty schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:25:
Na een tijdje flitsloos te hebben gefotografeerd ben ik toch geintereseerd in flits fotografie. Nu kom ik toch 2 verwarrende terminologie: (omni)bouncer en diffuser.
Wat zijn de verschillen tussen die twee. Of is het zelfde ding maar in twee namen?
Omdat die fabrikant zo bekend is, worden de difussor dome's vaak 'omni-bounces' genoemd. Een soort geadopteerd naampje, net zoiets als luxaflex en duck tape.
Wel al te koop zien staan in A'dam voor 149 eur: schetig klein ding. De werking is wel vrij beperkt, maar als je geen volwaardige flitser nodig hebt en alleen een stapje hoger wil dan een onboard-flitser, dan is't best een goeie: op DPReview staan al een paar gebruikersbevindingenBeertjeman schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:25:
Iemand al ervaring met die SB-400?
Mag allebei, volgens de promotors ervan
Op zich, voor het standaard flitswerk is dit ding denk ik best geschikt. Voordeel van zijn compactheid is dat je het ding makkelijk even meeneemt. Je kunt zelfs bouncen!
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Je moet het artikel wel even door de anti-marketing-blaat-van-ken-rockwell-filter heen halen voor een "objectieve review", maar goed. De grote voordelen ten opzichte van de andere flitsers: goedkoper, kleiner en een fatsoenlijke on/off switch
[ Voor 79% gewijzigd door Garyu op 10-01-2007 17:02 ]
Anoniem: 141950
* geen wireless
* geen omnibounce
* het knopje on/off zie ik ook niet als meer waarde. Ik laat mijn sb-600 gewoon altijd aanstaan. Gaat vanzelf in de standby, en met een druk op de ontspanknop komt hij in 1-2 sec weer tot leven.
En voor die 50-60 euri's verschil heb ik liever een sb-600.
Je hebt mensen die helemaal niet zitten te wachten op alle functies die jij noemt. Enne... je SB-600 nooit uit? hoe doe je dat dan als je niet wil flitsen?Anoniem: 141950 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:57:
* geen fec op de filtser
* geen wireless
* geen omnibounce
* het knopje on/off zie ik ook niet als meer waarde. Ik laat mijn sb-600 gewoon altijd aanstaan. Gaat vanzelf in de standby, en met een druk op de ontspanknop komt hij in 1-2 sec weer tot leven.
En voor die 50-60 euri's verschil heb ik liever een sb-600.
SB600@ Konijn: 259 euro
Dat is dus geen 50 euro verschil hé. Jaja, via vage Ebay kanalen waarbij je het risico loopt op een BTW-aanslag kan het misschien goedkoper, maar dat is ook vrij shabby.
Ik denk dat het voor het geld, en voor de onderkant van de markt ( hobby, huis tuin en keuken mensen) een prima flitser is. You get what you pay for. Uiteraard zijn wij als tweakers zijnde enorme miereneukers op allerlei instellingen die je kunt customizen, maar voor minimaal 50% van de fotografen maakt dat weinig uit denk ik.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Is ie behalve minder irritant ook krachtiger? Want dat lijkt mij persoonlijk juist een erg goede reden om ooit een sb-600/800 te scoren. Bijv. om fatsoenlijk foto's te kunnen maken van scouting activiteiten, buiten in het donker enzo.Devster schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:53:
Ik vind die assist heel nuttig, lang niet zo hinderlijk als het witte AF-assistlampje wat op de meeste Nikons zit.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Daar scheelt de AF-Assist inderdaad flink wat in, je moet alleen wel proberen er erg in te houden dat je flitser nooit een half bos bij elkaar zal kunnen flitsenOrion84 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:55:
[...]
Is ie behalve minder irritant ook krachtiger? Want dat lijkt mij persoonlijk juist een erg goede reden om ooit een sb-600/800 te scoren. Bijv. om fatsoenlijk foto's te kunnen maken van scouting activiteiten, buiten in het donker enzo.
"krachtiger" is niet het woord..."anders" is beter.Orion84 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:55:
[...]
Is ie behalve minder irritant ook krachtiger? Want dat lijkt mij persoonlijk juist een erg goede reden om ooit een sb-600/800 te scoren. Bijv. om fatsoenlijk foto's te kunnen maken van scouting activiteiten, buiten in het donker enzo.
Allereerst is het rood licht, wat voor je ogen minder irritant is. Ten tweede probeert ie niet het voorwerp uit te lichten zodat ie een focuspunt kan pakken, maar legt ie een raster over het voorwerp heen wat ie vervolgens oppakt. Erg effectief.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Hm, ook dat is subjectief. Mijn portret slachtoffers vinden het zo irritant dat 'ie uitstaat. Alleen in heel donkere situatie's gaat 'ie weer aan (en dan doet 'ie z'n werk prima)Devster schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:53:
Ik vind die assist heel nuttig, lang niet zo hinderlijk als het witte AF-assistlampje wat op de meeste Nikons zit.
Ben het met een van de voorgaande posters eens, tenzij je perse een heel compacte flits wil is een SB600 het prijsverschil toch wel waard. Helaas is de SB600 vrij plotseling weer flink duurder geworden.
Binnen een week na betaling in huis, hij past precies op de SB-600 en doet het prima. Weer meer mogelijkheden om te flitsen.
Nog steeds veel geld voor een stukkie voorgevormd plastic
[ Voor 19% gewijzigd door Garyu op 11-01-2007 10:52 ]
Ook kan je hier eens kijken: http://www.abetterbouncecard.com/.
En anders zelf even wat vouwen met een papiertje he
[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 11-01-2007 11:31 ]
Ziet er interessant uit. Alleen papier is niet echt duurzaam helaas. Als het echt netjes werkt zal ik er nog eens over nadenken, ik denk dat er wel wat leuks voor te klussen is.Garyu schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 11:31:
Ook kan je hier eens kijken: http://www.abetterbouncecard.com/.
Cigarette + Coffee = Breakfast of champion
Werkt in veel gevallen best goed! Geen platgeflitste foto's meer en redelijk goed verspreid licht, zelfs in slecht verlichte ruimtes. Soms moet ik de flitscompensatie even iets omhoog zetten.
Heb zelf geen foto gemaakt van mijn "bouncer", maar het is een beetje volgens onderstaand voorbeeld:

Tja als het aan mij lag kwam er een SB600... maar ja ik heb op dit moment geen SB600-geld. En ik zou eventueel voor een SB400 kunnen gaan, maar daarvan vind ik toch het nadeel dat deze niet kan draaien bij het maken van foto's in de portrait stand. Ben bang dat daar dus spijt van ga krijgen.henkleerssen schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:06:
Dat deed ik met aluminium folie.. met wisselende resultaten. Is vaak een verassing het resultaat. En i-TTL werkt dan natuurlijk niet meer he.. Maar het kan een goedkope oplossing zijn tegen direct flitsen.
EDIT: Het fotootje hier links van mijn profiel is ook gemaakt met deze "bouncer" op zo'n 75 cm afstand.. niet platgeflitst en het ziet eruit alsof er voldoende omgevingslicht is. Terwijl er alleen maar een paar schemerlampjes aan waren. Dus het werkt best wel aardig.
[ Voor 17% gewijzigd door hars73 op 11-01-2007 16:21 ]
TTL = through the lens. Dat je filts gebounced is zal je camera worst wezen, de flitsmeting werkt gewoon.henkleerssen schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:06:
Dat deed ik met aluminium folie.. met wisselende resultaten. Is vaak een verassing het resultaat. En i-TTL werkt dan natuurlijk niet meer he.. Maar het kan een goedkope oplossing zijn tegen direct flitsen.
Dan is het misschien verstandig om even te wachten en nog even door te sparen, de SB-600 is toch wel een stuk veelzijdiger imho.hars73 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:10:
[...]
Tja als het aan mij lag kwam er een SB600... maar ja ik heb op dit moment geen SB600-geld. En ik zou eventueel voor een SB400 kunnen gaan, maar daarvan vind ik toch het nadeel dat deze niet kan draaien bij het maken van foto's in de portrait stand. Ben bang dat daar dus spijt van ga krijgen.
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 11-01-2007 16:15 ]
Anoniem: 141950
Dan heb ik de flitser uitstaan, door ff op het knopje te drukken. Maar ik zie het tijd voordeel van zo'n on/off schakelaar niet echt. Misschien dat je er iets aan hebt als je bijvoorbeeld 1 foto met flits maakt en de volgende zonder. Maar zo werk ik iig niet. Ieder zijn meningRedXraD schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:20:
[...]
hoe doe je dat dan als je niet wil flitsen?
Mja, zo'n schakelaartje is volgens mij vooral goedkoper. Plus dat de sb-400 geen display heeft waar je even snel aan kan zien of hij aan/uit staat (ready lampje zou dan weer genoeg moeten doen, maar heyAnoniem: 141950 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:02:
[...]
Dan heb ik de flitser uitstaan, door ff op het knopje te drukken. Maar ik zie het tijd voordeel van zo'n on/off schakelaar niet echt. Misschien dat je er iets aan hebt als je bijvoorbeeld 1 foto met flits maakt en de volgende zonder. Maar zo werk ik iig niet. Ieder zijn mening
Ik vind het wel mooi eigenlijk
Anoniem: 200468
Ik dacht dat dit kon, maar heb het niet kunnen vinden!
met de D50 helaas niet
[ Voor 78% gewijzigd door Wortelsoep op 23-01-2007 19:50 ]
Staat trouwens ook netjes vermeld in je manuals