Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verdorie, dat ik dat niet kan vinden! Ik ga er met hernieuwde kracht tegenaan, zeker nu ik weet dat het moet kunnen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 14:17
Ik mis anders ook een knopje om metering aan te kunnen passen. Anyway, volgens mij had ik op nikonians wat gelezen hierover (kijk ik niet al te vaak anders wil ik helemaal graag een D200).... AHA!
http://www.nikonians.org/nikon/d200_and_cls/

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Andere vraag. Ik zat te kijken naar een kabeltje om m'n SB600 van de camera af te kunnen gebruiken en ik schrok me helemaal groen van de prijzen. Een SC-29 vraagt men rustig 79 euro voor. Zelfs een oude SC-17 moet al snel 30 a 40 euro opbrengen.

Iemand ideeen of en hoe dit goedkoper kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Ja, draadloos met een radio-trigger. Deze zijn een stuk goedkoper, maar je verliest wel TTL. Ik heb zo'n setje, maar gebruik het eigenlijk nooit... Als ik off-cam wil flitsen zet ik de flitser (SB-800) op SU-4, maarja, dat kan met een SB-600 niet. Voor jou zou een triggersetje dus uitkomst kunnen bieden :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Radiotriggers had ik ook al gezien. Ik vraag me alleen af of ik ttl niet erg ga missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Als je bewegende dingen onder verschillende omstandigheden gaat fotograferen, dan wel... Als je onder controleerbare omstandigheden werkt en met statische onderwerpen (studio, productfotografie) dan gaat het wel goed, een testshot is immers zo gemaakt :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Wijnands schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 13:21:
Andere vraag. Ik zat te kijken naar een kabeltje om m'n SB600 van de camera af te kunnen gebruiken en ik schrok me helemaal groen van de prijzen. Een SC-29 vraagt men rustig 79 euro voor. Zelfs een oude SC-17 moet al snel 30 a 40 euro opbrengen.

Iemand ideeen of en hoe dit goedkoper kan?
Goedkoper niet, maar wel makkelijker zonder kabeltje.

Ik zou gaan zoeken naar b.v. een Wireless Speedlight Commander SU-800, of iets soortgelijks.
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/products/broad/842/overview.html

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=14056
€244? Ik zou het kabeltje kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Er zit nog wel een groot verschil tussen een kabeltje en dat ding, maar de meeste van die verschillen ga je pas merken als je een 2e, 3e, 4e en 200e SB-600, SB-800 of R-200 koopt :) Wat een groot voordeel is t.o.v. een kabeltje is natuurlijk dat het draadloos is en grotere afstanden kan overbruggen (en meer flitsers kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Niemand verder last van de veelste breede Startpost?

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Timlog schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:00:
Niemand verder last van de veelste breede Startpost?
ja ik heb het hier ook, maar ik kijk niet zoveel naar deze startpost dus het was me niet opgevallen. Wel een puntje idd.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Gelijk even gefixt, nikon heeft kennelijk zijn image url's verbouwt... straks maar even nieuwe plaatjes fixen.

Zulk spul kan voortaan ook via mail/DM trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, inderdaad. Dat soort prijzen wordt een SB800 opeens wel aantrekkelijk.

Ik las ergens anders dat er in die kabels niet veel intelligentie zit. IEmand had er van hout een paar stukjes gemaakt die in de flits schoen passen en daar wat kabel ingeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat is ook direct de afzetterij bij dat soort dingen, echt bizarre prijzen voor een simpele connector. En dan heb je nog niet eens iets bijzonders waarmee je 2 flitsers op 1 camera kan zetten ofzo, dan betaal je echt de hoofdprijs....

En ik zou idd eerder een SB-800 kopen dan een SU-800. Gewoon, voor het geval dat je 2 flitsers nodig hebt ofzo :P.
edit:
Oh shit, die is nog eens 1,5 keer zo duur. Nou ja, dan toch nog

Ik zou trouwens even op deze site kijken: http://www.qualitycameras...atalog/?cat_id=6&start=50

Ik zie er niet veel bij staan, maar bel die man eens op. Hij heeft echt ziek veel in zijn winkel liggen, en kan je waarschijnlijk precies vertellen wat je nodig hebt :)

[ Voor 53% gewijzigd door MBV op 09-02-2007 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hm. 's een mailtje sturen. Misschien wil 'ie wel een Sb22s ruilen tegen een sc-17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

gisteren een collega aan't werk gezien met een SB-24 :? icm D200. Man, wat een goede communicatie met de body (NOT). Ik begreep niet dat hij daar mee kon werken. Echt helemaal niks van TTL wat werkte leek het wel. Heb hem meteen aangeraden om een SB600 of SB800 te halen...

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als hij er goed mee kan werken is het prima toch? Misschien wil ie wel full manual schieten, who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hoe kan je de sb600 laten triggeren op een andere flits. Ik dacht dat het zou moeten kunnen. Met een D50 heb je dan wel draadloos systeem, maar moet je toch met je onboard flitser flitsen om de sb600 te triggeren.

Ik dacht dat dit kon, of zit ik nu helemaal onzin te praten, want ik kan het niet terug vinden in de manual :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Kan niet, D50 heeft geen CLS support. Als je CLS wil gebruiken zul je of een SB-800 moeten kopen (náást je SB-600) of een SU-800 (ook prijzig).
Dit is dus één van de redenen waarom ik niet opnieuw voor een D50 zou gaan maar voor een D80 (of D200 :9~ maarja)

[ Voor 28% gewijzigd door Wortelsoep op 13-02-2007 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

De D70 heeft een "Commander Mode" instelling, waarmee je de SB-600 kan triggeren. De D50 heeft dat niet, de opvolgers van de D70 / duurdere modellen hebben dat wel.. Helaas ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
jules schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 19:02:
gisteren een collega aan't werk gezien met een SB-24 :? icm D200. Man, wat een goede communicatie met de body (NOT). Ik begreep niet dat hij daar mee kon werken. Echt helemaal niks van TTL wat werkte leek het wel. Heb hem meteen aangeraden om een SB600 of SB800 te halen...
Heb zelf laatst ook mijn oude SB25 (uit de F801-tijd) op mijn D200 gebruikt, inderdaad op manual. Als je onder constante omstandigheden werkt is het een kwestie van éénmaal goed instellen, en dan doorwerken. De resultaten waren prima.
Een echte fotograaf ken best zonder i-TTL... neemt niet weg dat ik best een SB800 zou willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 09:19
Ik heb vandaag mijn flitser binnengekregen, de SB400. Lang over getwijfeld maar ik was vooral een flitser nodig om te bouncen. Deze kan dat alleen in de horizontale stand maar hier schiet ik ook meestal de foto's in. Eerste indruk is zeer goed, stevig ding, 2 batterijen en een goede flits. Werkt eenvoudig, op de flits kan je niets instellen, op de camera (d50) echter wel zoals 2e gordijn flitsen, rode ogen etc.

Kortom, denk dat ik er veel plezier van ga beleven. Enige voordeel voor mij van de SB600 was dat deze flitskop kan kantelen. Maar dan was ik een keer zoveel geld kwijt en dat had ik er niet voor over voor een flitser. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag, zal kijken of ik ze kan beantwoorden :)

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
Sample pics! Dat lijkt me nog het meest interessant dacht ik zo. Hoeft niet zo gek, maar 2 of 3 zou wel cool zijn.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Laatst online: 09-09 22:01
kickassmen schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:01:
Kortom, denk dat ik er veel plezier van ga beleven. Enige voordeel voor mij van de SB600 was dat deze flitskop kan kantelen. Maar dan was ik een keer zoveel geld kwijt en dat had ik er niet voor over voor een flitser. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag, zal kijken of ik ze kan beantwoorden :)
Ik ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen met deze flitser. Wat voorbeeld foto's zou inderdaad leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
Ff snel 2 foto's geschoten op het bouncen te laten zien. De eerste foto is met directe flits genomen, zoals je ziet, hoofd te fel verlicht en de achtergrond redelijk donker.

Afbeeldingslocatie: http://www.oranjeopweg.nl/temp/direct.jpg

De foto hieronder is gebouncht via het plafond, geen wit plafond maar houtkleurig. Zoals je ziet zijn de kleuren veel beter en is het hoofd niet zo fel verlicht, dit was dus mijn voornaamste reden, had ik met de ingebouwde niet gered.

Afbeeldingslocatie: http://www.oranjeopweg.nl/temp/bounce.jpg

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, dat lijkt me weer een duidelijk voorbeeld van het nut van bouncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 16:52

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

mithras schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 18:11:
Hoe kan je de sb600 laten triggeren op een andere flits. Ik dacht dat het zou moeten kunnen. Met een D50 heb je dan wel draadloos systeem, maar moet je toch met je onboard flitser flitsen om de sb600 te triggeren.

Ik dacht dat dit kon, of zit ik nu helemaal onzin te praten, want ik kan het niet terug vinden in de manual :?
Alleen de SB800 kan je laten triggeren op een andere flits. Een SB600 kan alleen met een commander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wijnands schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:12:
Nou, dat lijkt me weer een duidelijk voorbeeld van het nut van bouncen.
Duidelijke zaak :) Maybe ook handig om een productsurvey in te vullen? Denk dat er genoeg mensen in dit mooie apparaatje geinteresseerd zijn :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Goed idee. De 600 en 800 zijn inmiddels wel bekend genoeg.

Wat hier ook interessant zou zijn is gedegen reviews van de sigma en metz flitsers met iTTL ondersteuning.

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Wijnands schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:11:
Goed idee. De 600 en 800 zijn inmiddels wel bekend genoeg.

Wat hier ook interessant zou zijn is gedegen reviews van de sigma en metz flitsers met iTTL ondersteuning.
Ja, je zou toch zeggen dat er genoeg mensen zijn die een Sigma of Metz gebruiken. Het enige waar ik op dit moment een externe flitser voor zou willen hebben is het voorkomen van het 'fletse' directe flitslicht. Dus om te kunnen bouncen. De SB400 is daarvoor natuurlijk gedeeltelijk geschikt, de 600 zou meer dan voldoende zijn voor mij, maar een Sigma EF-500 DG ST zou toch ook moeten voldoen zou je zeggen. Daarnaast heb je op E-bay nog een hele stapel vage merken die voor 70-100 euro i-TTL Nikon compatible flitsers leveren.. heb geen idee hoe die dingen het doen.Heb nog even gezocht en in ieder geval onderstaande 'review' gevonden van de Sigma.

http://www.trsqr.net/photo/ef500dg.html

[ Voor 10% gewijzigd door hars73 op 15-02-2007 08:44 ]

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 12:13
Ergens las ik dat de recharge-tijd van de SB-400 tussen de 2,5 en de 4 seconden duurt. Nou vraag ik me af: kan het ding ook op halve kracht flitsen, zodat je b.v. 2x in 1 seconde achter elkaar kan flitsen?

Ik ben niet echt bekend met externe flitsers, heb 1x een SB-800 gebruikt op een prosumer camera van een ander merk (noodgeval). Wat ik wil is op b.v. feestjes of rode loper gebeuren 2 flitsfoto's vlak achter elkaar kunnen maken, om de kans op knipperen van de ogen of wegkijken naar de lens van een ander te verkleinen. Qua afstand gaat het dan vaak om niet meer dan 2 tot 5 meter. Haastwerk waarbij je door snel te kunnen flitsen gewoonweg meer bruikbare foto's overhoudt.

Is die SB-400 daar geschikt voor? De SB-600 had ik al bijna gekocht, maar als het met een veel lichter én goedkoper apparaat kan, dan ben ik daar veel happier mee.

Edit: is de flits ook bruikbaar in de burstmode (voor 2 of 3 shots op korte afstand van het onderwerp)?

[ Voor 5% gewijzigd door Poplitius op 15-02-2007 10:15 ]

• Garyu

Garyu

WW

Je mag toch verwachten dat de flits van de SB-400 niet slechter is dan de interne flits, of niet?

De recycle times van 2,5 sec. zijn neem ik aan voor volledige flitsen, aangezien de flits zeker op een afstand van 2m over het algemeen niet compleet leeggeflitst wordt, zal dat wel geen probleem zijn. Dit kan je overigens net zo goed met je interne flits :?

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 12:13
Garyu schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:28:
Je mag toch verwachten dat de flits van de SB-400 niet slechter is dan de interne flits, of niet?
Dat verwacht ik ook niet. Ik heb al een interne flits op mijn toestel en ben aan het kijken naar een externe flitser.

Bij de interne flitser moet ik eerst opnieuw focussen voordat ik de tweede foto kan maken, de burstmode lijkt niet geschikt voor de interne flitser. Ik kan wel opnieuw focussen, maar dan zit er soms snel een seconde tussen voordat ik een 2e foto kan maken en dat is met wat te langzaam. Misschien moet ik mijn vragen iets helderder formuleren:

1. kan de SB-400 worden gebruikt in burstmode?
2. hoe verhoudt zich de recharge-tijd (praktisch gezien de shot-to-shot tijd) van deze externe flitser over de genoemde korte afstand (2 tot 5 meter) tot de interne flitser van b.v. de nikon D50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien een rare vraag, maar wat is het verschil in effect tussen een bouncecard en een onmibounce/diffuser ?
ik dacht dat ze hetzelfde doel dienden, maar sommigen denken er anders over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ze dienen zeker niet hetzelfde doel :) Een bouncecard moet je zien als mini-oppervlak om vanaf te bouncen, zodat je onderwerp niet direct vanaf de flitskop wordt belicht: of je kan het licht eerst van je bouncekaart naar een muur of plafond sturen, en dan op je onderwerp: multi-bounce, waarbij het licht nog wat zachter wordt.

Een diffuser dome daarentegen zorgt vooral voor een omnidirectioneel licht: het 'bouncet' als het ware alle kanten op. Hierdoor valt er sowieso wat minder licht op je uiteindelijke onderwerp, maar wordt ook de directe omgeving wat belicht, wat met een bouncecard vaak een stuk minder het geval is: afhankelijk van de hoek waaronder je de flitskop gebruikt, en de kracht natuurlijk :)

In het kort is het doel van een bounce card simpelweg niet direct flitsen, terwijl dat van een diffuser dome vooral meer verspreid flitsen is: een groter bereik rond de flitskop, en direct vanaf diezelfde flitskop al zachter licht :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om voor mijn D50 een flitser te kopen. Een orginele Nikon is voor mij veel te duur dus zal het een third party moeten worden. Momenteel zit ik de denken aan een Sunpak PZ40X for Nikon. Deze is mij geadviseerd door de fotograaf waar ik ook mijn cam gekocht heb en kost 149 euro. Helaas kan ik nergens reviews vinden over deze flitser. Ook op tweakers wordt hij nauwelijks genoemd. Heeft iemand van jullie ervaring met deze flitser??

Edit: Ik zal de flitser gewoon als aanvulling gebruiken op de interne flitser, ik heb er verder geen speciale bedoelingen mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
Poplitius schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:44:
[...]
Dat verwacht ik ook niet. Ik heb al een interne flits op mijn toestel en ben aan het kijken naar een externe flitser.

Bij de interne flitser moet ik eerst opnieuw focussen voordat ik de tweede foto kan maken, de burstmode lijkt niet geschikt voor de interne flitser. Ik kan wel opnieuw focussen, maar dan zit er soms snel een seconde tussen voordat ik een 2e foto kan maken en dat is met wat te langzaam. Misschien moet ik mijn vragen iets helderder formuleren:

1. kan de SB-400 worden gebruikt in burstmode?
2. hoe verhoudt zich de recharge-tijd (praktisch gezien de shot-to-shot tijd) van deze externe flitser over de genoemde korte afstand (2 tot 5 meter) tot de interne flitser van b.v. de nikon D50?
1. Net ff geprobeerd met m'n d50. Als hij in burst mode staat schiet de camera constant foto's maar flitst ong. 1 keer per 3 seconden. Dus dit werkt niet echt.
2. Denk dat de gemiddelde recharge tijd rond de 2/2,5 seconde zit, net ff geteld.

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:46:
Ik ben van plan om voor mijn D50 een flitser te kopen. Een orginele Nikon is voor mij veel te duur dus zal het een third party moeten worden. Momenteel zit ik de denken aan een Sunpak PZ40X for Nikon. Deze is mij geadviseerd door de fotograaf waar ik ook mijn cam gekocht heb en kost 149 euro. Helaas kan ik nergens reviews vinden over deze flitser. Ook op tweakers wordt hij nauwelijks genoemd. Heeft iemand van jullie ervaring met deze flitser??

Edit: Ik zal de flitser gewoon als aanvulling gebruiken op de interne flitser, ik heb er verder geen speciale bedoelingen mee.
Had je onderstaande pagina's al gevonden? De eerste is meer een verkoopverhaaltje dan een echte review vind ik. Bij de tweede staan niet al te beste eigenschappen van de Sunpak. Ook zag ik volgens mij dat deze flitser alleen maar één kant op kan roteren, dus in portrait mode zul je niet via het plafond kunnen bouncen. Ik zou voor die 149 euro de Sunpack laten liggen en een Nikon SB400 aanschaffen.
http://www.popphoto.com/lighting/1610/sunpak-pz40x-ii.html
http://www.300d.nl/forum/viewtopic.php?p=188103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verkooppraatje had ik inderdaad al gevonden. Voor de rest had ik alleen deze gevonden:
http://www.bhphotovideo.c...&sku=408089#goto_itemInfo
deze reviewer is er best tevreden over.
En die fout met het omhoog richten? Kan dat niet gewoon aan de combi met Eos300D liggen? Ik vond juist dat er een redelijk degelijk systeem aan zat om de flitser aan de cam te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Weet iemand hoeveel mm de SB400 flitser boven de flitsvoet uitsteekt?
Ik lees dat die geen schaduwen werpt met een tokina 12-24 maar mijn
sigma 24-70 is nog wat groter (en langer op 24 mm)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bouwfraude schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 16:28:
Weet iemand hoeveel mm de SB400 flitser boven de flitsvoet uitsteekt?
Ik lees dat die geen schaduwen werpt met een tokina 12-24 maar mijn
sigma 24-70 is nog wat groter (en langer op 24 mm)...
Ik gok dat die schaduwen met de 12-24 niet op 24mm waren maar op 12mm ofzo? Dus doordat je Sigma pas begint bij 24 zul je denk ik niet zo snel last hebben van schaduw?

Edit: ik kan niet lezen. Hij heeft dus géén schaduwen op 12mm met de tokina, dan moet jouw sigma wel een bak groter zijn, wil ie op 24mm wel schaduw geven lijkt me? Want 12 -> 24 is nog al een behoorlijke stap.

Verder staan de afmetingen gewoon op de Nikon site:
Afmetingen (B x H x D): 66 x 56,5 x 80 mm.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 17-05-2007 16:49 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 16:30:
[...]
Edit: ik kan niet lezen. Hij heeft dus géén schaduwen op 12mm met de tokina, dan moet jouw sigma wel een bak groter zijn, wil ie op 24mm wel schaduw geven lijkt me? Want 12 -> 24 is nog al een behoorlijke stap.

Verder staan de afmetingen gewoon op de Nikon site:
Afmetingen (B x H x D): 66 x 56,5 x 80 mm.
Bedankt, site wel gezien maar over de maten heen gelezen 8)7
Zo te zien begint de onderkant dan net boven de ingebouwde flitser.
De Sigma is de 24-70mm D 1:2.8 EX DG, niet erg subtiel en schuift
nog een stukje uit op 24mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Hebben SB bezitters wel eens dat hun flitser af en toe een miniflits afgeeft zonder dat je wat doet? Want volgens mij heeft mijn SB-800 een afwijking opgelopen. Als ik de camera met flitser in m'n handen heb en nergens op druk geeft hij zo nu en dan op onverklaarbare wijze een miniflits af, bijzonder ergerlijk. Flitsschoentje heb ik al schoongemaakt (voor evt. ongewenst trigger signaal).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Abbadon schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:03:
Hebben SB bezitters wel eens dat hun flitser af en toe een miniflits afgeeft zonder dat je wat doet? Want volgens mij heeft mijn SB-800 een afwijking opgelopen. Als ik de camera met flitser in m'n handen heb en nergens op druk geeft hij zo nu en dan op onverklaarbare wijze een miniflits af, bijzonder ergerlijk. Flitsschoentje heb ik al schoongemaakt (voor evt. ongewenst trigger signaal).
Ik heb het probleem zelf nog nooit gehad, maar wel al (ook hier op GoT) diverse malen langs zien komen. O.a. Nomad heeft er met zijn SB-600 last van geloof ik.

Inweze is het iets dat niet hoort, en zou je er mee naar het servicepunt van Nikon kunnen gaan. Probleem is alleen dat niemand lijkt te weten of het een veel-voorkomend defect is, of gewoon een firmware/software bug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Heel soms heb ik dat met mijn SB800's ja. Zowel als ze op een van m'n body's zitten als wanneer ze los zijn. Kan komen door IR dat ze getriggerd worden, zelfs ook al staan ze niet op slave, of dat er intern iets 'getriggerd' wordt waardoor de flits af gaat. Het kan namelijk ook door de batterijen komen: ik heb al 2x gehad bij het vervangen van de AAtjes dat de flits afging: en beide keren stond de flitser zeker weten uit.

Ik zet ze sowieso altijd uit als ik de cam uit doe, een lens wissel of als ik de flitsers eraf haal of batterijen vervang: teveel verhalen gehoord van mensen die hun flitser (of cam!) hebben gekilled doordat deze nog aanstond tijdens een wissel/vervang-actie.

Misschien een idee om dus naar de batterijen-contactpuntjes te kijken binnenin de flitsers, of die wel schoon zijn? :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
WTF.... cam killen door een flitser die nog aanstaat? fijne boel :P

Startpost krijgt trouwens een update binnenkort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Tja, het staat expliciet in de handleiding van alle Speedlights dat je niet zomaar moet gaan goochelen met flitsers die aan staan: er gebeurt natuurlijk nogal wat communicatie tussen lens, body en flitser zoals lichtmeting, focal length, diafragma, ISO en dergelijke. Als die communicatie in de soep loopt kan de boel crashen, en blijkbaar hard ook. Heb van een paar mensen op FM al verhalen gelezen van dode SB800's/SB600's en een dode D200 doordat ze liepen te prutsen cq haast hadden.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Wat ik altijd doe is mijn camera uitzetten. Die staat toch zo snel aan dat ik er geen last van heb, en dat knopje op de SB600 voor aan/uit vind ik irritant :P. Hij gaat toch vanzelf in standby zodra de camera uitstaat :)

En die handleiding zwerft ook nog ergens op mijn bureau rond, misschien toch maar eens opbergen. Dat ding lezen doe ik toch niet :P

[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 18-05-2007 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
MBV schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:24:
Wat ik altijd doe is mijn camera uitzetten. Die staat toch zo snel aan dat ik er geen last van heb, en dat knopje op de SB600 voor aan/uit vind ik irritant :P. Hij gaat toch vanzelf in standby zodra de camera uitstaat :)
Maar je flitser reageert tóch even als je een andere lens mount of zelfs een geheugenkaartje vervangt. Zou zelfs dat je body of flash kunnen frituren? :X :/
En die handleiding zwerft ook nog ergens op mijn bureau rond, misschien toch maar eens opbergen. Dat ding lezen doe ik toch niet :P
Trial & Error is veel leuker dan manuals :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mijn sb-600 flitst ook onverklaarbaar af en toe. Het gebeurt niet vaak en heb geen redenen kunnen vinden waarom die het doet, maar blijkbaar ben ik niet de enige, er komen hier ineens allerlei verhalen naar boven :P
Het gebeurt niet vaak genoeg dat ik mijn sb-600 en body op wil sturen voor 3 week om te kijken wat er aan de hand is, maar eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig.
Mocht ik binnenkort een D80 kopen, dan kan ik mijn sb-600 wel even missen en stuur ik hem wel samen met mijn d50 op misschien, ligt er een beetje aan of nikon verwacht er iets mee te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Contactpunten van batterijen extra schoongemaakt (die onderin waren idd een beetje vies) maar helaas, het helpt niks. Ik heb de vraag ook maar bij Nikon Support uitgezet, kijken hoe dat loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ben benieuwd Abbadon, want het is toch een raar probleem dat je hebt... In theorie zou je kunnen zeggen dat de condensator in je flitser af en toe een "decharge" nodig heeft, maar zelfs dan zou het een bekend(er) issue moeten zijn en er dus meer over te vinden moeten zijn op het grote boze internets.

Keep us informed :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Antwoord van Nikon gehad, of ik 'm wou resetten (door drie seconden tegelijk op mode en on/off te drukken). Maar ook dat helpt niet, hij geeft nog steeds korte flashes af, met name als ik camera plus flitser beweeg. Dus zit er ergens iets niet helemaal goed vast of zo (ik hoor geloof ik ook iets teveel bewegen intern). Ik moest er anders maar even mee langs het Service Point, nou dan zal ik dat binnenkort maar doen dan.

Floris, de 'decharge' dacht ik ook aan (als een bus/vrachtwagen die lucht afblaast) maar het gebeurt gewoon te vaak.

Ik zet de uitkomst t.z.t. hier wel neer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Laatst online: 13-09 12:01
Zelfde probleem, met een SB600, maar bij mij is het wat anders, hier vuurt hij soms achter elkaar 5/6 flitsen af, wilt hij soms automatisch het focuslampje van de flitser laten branden, en knippert het schermpje constant.. net een paar weekjes oud.. :')
Het probleem is alleen dat ik hem op mijn werk veel gebruik dus hem niet langer dan een week kan missen.. :'(
Hoelang duurt zo'n reperatie ongeveer?

[ Voor 5% gewijzigd door CptMorgan op 18-05-2007 19:44 ]

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
reparatie duurt 3 weken. Maar als hij nog maar een paar weken oud is kan je misschien iets met je winkel regelen, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is de winkel verantwoordelijk voor de reparatie en niet nikon. Dat de winkel hem opstuurt naar nikon is prima, maar daar heb jij niks mee te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En als jij dat ding nodig hebt voor je werk dan is het ook helemaal niet onredelijk om bij de winkel een vervangend exemplaar te vragen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 22:48:
En als jij dat ding nodig hebt voor je werk dan is het ook helemaal niet onredelijk om bij de winkel een vervangend exemplaar te vragen :)
Ik dacht dat zoiets alleen werkt als je lid bent van Nikon Professional Services (NPS), 48 uurs reparatie en gratis bruikleen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:59:
[...]

Ik dacht dat zoiets alleen werkt als je lid bent van Nikon Professional Services (NPS), 48 uurs reparatie en gratis bruikleen apparatuur.
Bij een fatsoenlijke fotozaak kan je daar toch ook gewoon om vragen?
Zie ook:

http://consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=595

Of je altijd je zin krijgt is natuurlijk de vraag, maar je kan het altijd proberen. Krijg je er geen mee dan kan je altijd nog beslissen dat het je dan te lang duurt en je er maar mee zult moeten leren leven ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 19-05-2007 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ben zelf dus ook op zoek naar een flitser om met name te gebruiken bij macro shots zodat ik toch een kortere sluitertijd kan hanteren bij wat minder weer.

Weet dus echt niet waar ik voor moet gaan. Zit zelf te denken aan de Sb-600 gezien ik er ook nog wel andere dingen mee wil gaan doen in de toekomst.

nou Zag ik ook deze flitser voor 129,- maar ben zelf van mening dat goedkoop vaak duurkoop is. ALleen deze flitser ziet er toch wel netjes uit en zeker voor die prijs!
http://www.cullmann-foto..../digital/60330D4500-N.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
De SB-800 kun je net wat verder naar beneden kantelen, waardoor de 800 eigenlijk geschikter is voor macro van de SB-600.
Heb je ook naar ringflitsers gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
gewoon een softbox erop zetten, dan krijg je ook genoeg licht dichtbij. Anders heb je toch te harde schaduwen i.v.m. korte afstand en scherpe hoek, denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik doe genoeg macro, inclusief genoeg vergrotingen en een sb-600 met een omnibounce werkt prima. Wil dat niet, dan zul je gewoon extern moeten gaan flitsen mbv wireless of kabeltjes. (wanneer je lens in de weg gaat zitten tussen flits op de body en je onderwerp)....de 8 graden naar beneden van de sb-800 is nutteloos, je flits komt prima bij je onderwerp met een sb-600 bijv.

[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 26-06-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
met een omnibounce wel, zonder niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik denk dat je best zoiets kunt gebruiken:
klik

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

whoami schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:34:
Ik denk dat je best zoiets kunt gebruiken:
klik
Een ringflitser is natuurlijk leuk, maar ook erg duur :(.

Gewoon een SB-600 met de "a better bounce card" of hoe dat ding ook mag heten, werkt best prima. Of je flitser even loskoppelen en wireless/met draadje werken. Je krijgt wel snel slagschaduwen met fel licht onder gekke hoeken, pas daar mee op. De bouncecard of een softbox werkt vaak beter.

Volgens mij zou dat net zo goed met de SB-400 moeten kunnen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat bij een SB600 op D50 ook wel 's kan helpen is flitsen via een reflector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Garyu schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:47:
[...]

Een ringflitser is natuurlijk leuk, maar ook erg duur :(.

Gewoon een SB-600 met de "a better bounce card" of hoe dat ding ook mag heten, werkt best prima. Of je flitser even loskoppelen en wireless/met draadje werken. Je krijgt wel snel slagschaduwen met fel licht onder gekke hoeken, pas daar mee op. De bouncecard of een softbox werkt vaak beter.

Volgens mij zou dat net zo goed met de SB-400 moeten kunnen trouwens.
voor mij is het probleem met macro dat ik moeite heb het licht op mijn onderwerp te krijgen, omdat die dichtbij mijn lens zit (door de tussenringen) en mijn lens dus tussen mijn onderwerp en externe flitser zit.
Idd, een wireless flitser vlakbij je onderwerp kan, maar zoals gezegd, oppassen met slagschaduwen. Een softboxje op je sb-600 kan best, zelfs wel van die opblaasbare (laatst inkoop actie op dpz), maar die verspreiden het licht teveel en ik heb al het licht nodig wat mijn sb-600 kan produceren op F/22 en tussenringen. Kortom, ben er nog niet helemaal uit. Uiteindelijk misschien toch een ringflitser....maar ik weet niet hoe sterk die dingen zijn, het licht komt wel mooi op je onderwerp en hij zit lekker dichtbij, dus dat moet hij toch wel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ja een ringflitser is idd erg duur en zou toch wel een allroundflitser willen hebben.
Met 1 hand fotograferen en de andere hand je flitser + omnibounce op een kleine monopod lukt ook niet echt. Je krijgt dan vast bewogen foto's. Bij bijv. bloemen zou je wel klein statiefje voor je flitser kunnen gebruiken denk ik maar met insecten gaat het weer zo moeilijk he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Floris-K schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:46:
Ja een ringflitser is idd erg duur en zou toch wel een allroundflitser willen hebben.
Met 1 hand fotograferen en de andere hand je flitser + omnibounce op een kleine monopod lukt ook niet echt. Je krijgt dan vast bewogen foto's. Bij bijv. bloemen zou je wel klein statiefje voor je flitser kunnen gebruiken denk ik maar met insecten gaat het weer zo moeilijk he
als je toch zoiets gaat doen, neem dan een monopod onder je camera en je flitser gewoon in je hand.
Dat werkt beter dan die monopod onder je flitser. Ik heb het zelf wel geprobeerd met 1 hand fotograferen en 1 hand flitser, maar ik kan met 1 hand niet precies genoeg handmatig focussen met vergrotingen a la 3:1 etc (en nee, AF is niet de oplossing bij deze vergrotingen :P)....heb dan echt 2 handen nodig. Dus voor mij is een ringflitser wel de beste oplossing....maar die komt er eerst nog niet, veel te duur. Hoewel, ze zijn ook heerlijk voor portretten })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Jah, dan wordt je slachtoffer echt blind B)

Maar er was toch ook zo'n mod voor een SB600/800 om er een ringflitser van te maken, weet iemand die nog?

Als je zo dichtbij zit dat je lens zelf in de weg zit, kan je iets met twee spiegels verzinnen. zet een spiegel naar beneden op je SB600, en een spiegel naar voren naast je lens. Lastig mikken, dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Maak er dan meteen een mooi harnas van met wat armen en diverse spiegels die afzonderlijk van elkaar verstelbaar zijn en deze kan bedienen met een joystickje die onder je kin zit :/ lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
voor eenmalig is het wel te doen, lijkt me. Maar daar koop je geen ringen voor, zit wat in.

Tja, ik ga zelf alleen een voorzetlensje (ooit) kopen voor mijn 70-210. Voordeel: het ding werkt op 210mm, en heeft daardoor een grote werkafstand. Scherptediepte wordt er niet zo superklein van, en je verliest niet zoveel licht :)

Waarom trouwens niet simpeler: pringlesbus slopen, zorgen dat hij naar beneden wijst, met eventueel een freshnell of diffusor op het einde erin? Het lijkt me dat je daarmee je licht lekker kan concentreren op het stuk wat je wilt hebben, en direct de lichtstraal meer naar beneden kan krijgen :)

[ Voor 31% gewijzigd door MBV op 27-06-2007 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

http://www.flaghead.co.uk/pages/ringflash-intro.html << dat ding MBV?

Die is officieel alleen voor de SB-800, maar SB-600 is iets kleiner, dus wellicht werkt dat met wat knutselwerk ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Orion84 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:29:

Die is officieel alleen voor de SB-800, maar SB-600 is iets kleiner, dus wellicht werkt dat met wat knutselwerk ook wel.
looks good,...jammer alleen dat het niet voor een sb-600 is..wtf, moet toch ook kunnen :(.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, er staat wel een tekst over compatibility met andere flitsers:
ringflash adapter for Nikon SB800 (code: SIRN) is a perfect match to the SB800. So far we have no further information on potential use with other flash units. We do know that the NikonSB600 is slightly smaller than the SB800 and therefore will not hold the ringflash adapter safely in position.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 27-06-2007 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Nomad schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:44:
[...]

looks good,...jammer alleen dat het niet voor een sb-600 is..wtf, moet toch ook kunnen :(.....
Ducttape to the rescue! :Y) Het gaat over een paar mm, dus dat moet met ducttape/isolatietape en evt een stukje karton wel lukken :)

Ik bedoelde meer het knutselprojectje van iemand hier op GoT ofzo, maar dit ziet er wat beter uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

MMmjah, ik zou toch eerst zelf wat proberen te knutselen.
In de Strobist.com flickr groep is er al redenlijk wat gekloot aan ringflashes, met fatsoenlijke resultaten.
Wel iets onhandiger, en ziet er minder strak en professioneel uit, maar wel VEEL goedkoper.

Een ding wat wel erg fijn is om te maken is zo'n "a better bouncecard", dingen werken erg goed, ook in combinatie met off-camera flash.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:29:

Wat een enorm ding :X, lekker makkelijk meenemen in iedere fototas. :/
Het zal wel werken, maar volgens mijn is zoiets ook heel goed zelf te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

lol idd nóg een tas erbij en voor dat geld kun je net zo goed een ringflitser kopen ipv adapter

Bijna 200 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Misschien bedoel je een van deze:
Zelfbouw-vergiet-ringflitser
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/2401/display/8956590

Zelfbouw-ringflitser
http://www.tinarawatta.com/index.php?p=46

Hmm, ok, dan zonder hotlinking 8)7.

In ieder geval ziet het er uit alsof het zou kunnen werken :).

[ Voor 40% gewijzigd door Garyu op 28-06-2007 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Ik loop momenteel met de vraag of de externe batterypack SD-8A ook op de SB600 werkt. Zou iemand voor mij kunnen kijken of de SB600 ook een externe voedingsaansluiting heeft?
In de specs staat het niet helemaal duidelijk imo. :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op maandag 16 juli 2007 @ 10:39:
Ik loop momenteel met de vraag of de externe batterypack SD-8A ook op de SB600 werkt. Zou iemand voor mij kunnen kijken of de SB600 ook een externe voedingsaansluiting heeft?
In de specs staat het niet helemaal duidelijk imo. :)
Nee dat heeft de 600 niet. Maar waarom wil je dat weten, je hebt toch een 800?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:20:
[...]

Nee dat heeft de 600 niet. Maar waarom wil je dat weten, je hebt toch een 800?
Mjah zit te denken aan een 2e flitser... Dus dan zou een 600 voldoen.. Maar als deze dus geen aansluiting heeft voor batterypack, dan voldoet hij dus toch niet :(

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb tegenwoordig een Nikon D80 camera, prima beestje bevalt goed alleen de flitser is gewoonweg LVT (leuk voor thuis ) en daar blijft het ook bij.

Nu heb ik nog (zoals al in eerdere berichten gezien) nog een oude metz 45 CT-4 liggen.

Ik heb daar een SCA blokje bij voor een oude (analoge) Nikon.

Nou is mijn vraag hoe kan ik het beste de flitser en de camera combineren met elkaar, voordeel van metz : hij heeft een auto functie dus ik hoef alleen maar van de camera door te krijgen wanneer hij moet flitsen.

Kan ik beter een nieuw SCA blokje kopen of ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ik denk dat de OP iets aangepast kan worden (onder macro/ringflitsers, Nikon SB-RC1C1 en SB-RC1)
Bij deze kit is de SU-800 vervangen voor een infraroodplaatje welke men voor de kitlens moet plaatsen.
"kitlens" is fout, dat moet de "ingebouwde flitser" zijn.

Voorts klopt het verhaal niet helemaal:
Een goed voorbeeld van zo'n ringflitser is de Nikon SB-R1C1. Deze flitser bestaat uit een ring waar twee Nikon SB-R200's op bevestigd worden, en een infrarode aanstuur-eenheid die de SU-800 wordt genoemd.
zou eigenlijk moeten zijn:
Een goed voorbeeld van zo'n macroflitser is de Nikon R1C1 flitsset. Deze flitsset bestaat uit een ring waar twee Nikon SB-R200 flitsers op bevestigd worden, en een infrarode aanstuur-eenheid, de SU-800.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BlueKeenan schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:29:
Ik heb tegenwoordig een Nikon D80 camera, prima beestje bevalt goed alleen de flitser is gewoonweg LVT (leuk voor thuis ) en daar blijft het ook bij.

Nu heb ik nog (zoals al in eerdere berichten gezien) nog een oude metz 45 CT-4 liggen.

Ik heb daar een SCA blokje bij voor een oude (analoge) Nikon.

Nou is mijn vraag hoe kan ik het beste de flitser en de camera combineren met elkaar, voordeel van metz : hij heeft een auto functie dus ik hoef alleen maar van de camera door te krijgen wanneer hij moet flitsen.

Kan ik beter een nieuw SCA blokje kopen of ??
Het is afhankelijk van wat je er precies mee wilt doen. Als je er echt mee wilt TTL flitsen dan vraag ik me sterk af of deze combinatie dat kan. Voor voorbeelden zie bijvoorbeeld mijn website www.leend3rs.nl
Zelfs oude Nikon flitsers (o.a. SB24/28X) heb ik finaal onderuit zien gaan op een D200. Ze knallen voluit en het enige wat je kan doen is op de oude manier flitsen. Dat wil zeggen, door middel van je diafragma te wijzigen (eventueel ook ISO), kun je een juiste belichting krijgen. Diafragma is afhankelijk van afstand, ISO waarde en eventuele filters/omnibounce voor flitskop. Hoe je indirect correct flitst is wéér een verhaal apart.

Als je op een wat hoger niveau wilt gaan flitsen, dan loont het zich al snel om voor een SB400/600 of zelfs een 800 te gaan. Ik ben nog geen enkele fotograaf tegengekomen die goed kom omgaan met een niet merkeigen flitser.

[ Voor 7% gewijzigd door jules op 29-07-2007 16:11 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
jules schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:08:
[...]

Het is afhankelijk van wat je er precies mee wilt doen. Als je er echt mee wilt TTL flitsen dan vraag ik me sterk af of deze combinatie dat kan. Voor voorbeelden zie bijvoorbeeld mijn website www.leend3rs.nl
Zelfs oude Nikon flitsers (o.a. SB24/28X) heb ik finaal onderuit zien gaan op een D200. Ze knallen voluit en het enige wat je kan doen is op de oude manier flitsen. Dat wil zeggen, door middel van je diafragma te wijzigen (eventueel ook ISO), kun je een juiste belichting krijgen. Diafragma is afhankelijk van afstand, ISO waarde en eventuele filters/omnibounce voor flitskop. Hoe je indirect correct flitst is wéér een verhaal apart.

Als je op een wat hoger niveau wilt gaan flitsen, dan loont het zich al snel om voor een SB400/600 of zelfs een 800 te gaan. Ik ben nog geen enkele fotograaf tegengekomen die goed kom omgaan met een niet merkeigen flitser.
Hij werkt op dit moment wel, als ik de diafragma wijzig en de flitser op auto zet (eigen lichtmeeting).

TTL doet het helaas niet maar daar valt nog mee te leven.

Ik kan hem gebruiken op auto (2,8-16 diafragma), op Manual (1-1/2-1/4) en op wind.

Overigens het gaat hier om een laag voltage Metz flitser (anders had ik het niet aangekunt), en een SCA blokje : 346-2 AF.

Dus iedereen die hier nog over twijfelt, alleen ttl doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil de Nikon SB-400 flitser kopen, op mijn D40. Nu is mijn vraag simpel, ik ben nog redelijk beginnend fotograaf. Werkt de SB-400 op alle standen op de D40 (dus ook op de auto stand?)

Of weet iemand of er ook een andere flitser bruikbaar is op een D40? Metz bijvoorbeeld?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SB400 zou naadloos moeten werken. Maar, doe jezelf een plezier en probeer zo snel mogelijk uit die autostand te komen. Enige nadeel van de 400, met je camera in portret orientatie kun je niet indirect flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit niet meer zo gek vaak in auto hoor....maar ik wil wel weten of de flister overal op werkt, in alle standen.
Ik start over 6 weken met een cursus dslr-fotografie. Ik heb al behoorlijk wat fotro's geschoiten en geoefend. gaat erg goed, hoor i kook van de bezoekers van Zoom, waar ik mn f oto's plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht de SB-400 inderdad overal op werken dan bestel ik 'm zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:36:
Mocht de SB-400 inderdad overal op werken dan bestel ik 'm zeker
Ja hoor, werkt gewoon :).

Ik heb de SB-600 laatst ook eens op de mega-auto-stand gezet van mn D70, en dat was helemaal geen probleem. Foto's zagen er prima uit. Misschien niet zo goed als wanneer ik alles zelf onder controle had gehad, maar de foto's waren gewoon OK.

achtergrond: volle zon, iemand anders die een compactje gewend was maakte de foto's ;). En maar vragen waarom ik überhaupt de flitser aan had gezet 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Wijnands schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:29:
SB400 zou naadloos moeten werken. Maar, doe jezelf een plezier en probeer zo snel mogelijk uit die autostand te komen. Enige nadeel van de 400, met je camera in portret orientatie kun je niet indirect flitsen.
Via de muur wel :) of met een diffuser, ik heb zo'n stoffen dingetje voor minder dan €11 van ebay, kon geen immitatie sto-fen vinden voor de SB400 en €25 voor een echte plus verzendkosten, lukt me gewoon niet om te bestellen...

Auto mode werkt erg aardig bij flitsen, normaal popt ie te snel op dus dan gebruik ik de diafragma voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik ga toch eens kijken dan voor deze flitser dan....denk ik. Meer tips? Of passen er wellicht ook andere flitsers op een D40? Metz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Metz heeft er ook een paar. Waar je op moet letten is dat de flitser iTTL compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 21:21:
Ok, ik ga toch eens kijken dan voor deze flitser dan....denk ik. Meer tips? Of passen er wellicht ook andere flitsers op een D40? Metz?
In tegenstelling tot bij lenzen zou voor flitsers toch aanraden om voor een merkeigen apparaat te gaan. Het voorkomt een hoop problemen.

Bij lenzen is het vaak heel goed te doen om third-party-dingen te kopen, maar voor flitsers zou ik het niet wagen. Het kán wel, maar vaak is het een hoop extra gekloot om toch nog een aardige belichting in elkaar te knutsleen, wat bij Nikon-eigen flitsers gewoon vanzelf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Da's zeker waar. Fatsoenlijk flitsen met een Nikon flitser is eigenlijk een nobrainer. (Goed flitsen blijft een kunst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Goed flitsen blijft moeilijk! Soms denk je dat je het onder de knie hebt en dan vallen de resultaten echt tegen :P

[ Voor 59% gewijzigd door aramdin op 02-08-2007 11:18 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bij n fotozaak geweest e die wilden me een Sigma verkopen. Wel een mega-groot ding en vrijwel net zo duur als de SB400 alleen dan met toeters en bellen die ik tóch niet begrijp.....
Afbeeldingslocatie: http://www.fotokonijnenberg.nl/images/content/vergroting/14617.jpg

Als ik het goed lees, zeggen jullie: gewoo nvoor Nikon zelf gaan???

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 13:02:
Ik ben bij n fotozaak geweest e die wilden me een Sigma verkopen. Wel een mega-groot ding en vrijwel net zo duur als de SB400 alleen dan met toeters en bellen die ik tóch niet begrijp.....
[afbeelding]

Als ik het goed lees, zeggen jullie: gewoo nvoor Nikon zelf gaan???
Ik heb hem gehad. Ik zocht een sb-600 achtige flitser, maar de sb-600 was toen 275 euro en vond ik wat prijzig. Toen kwamen ze met die 500 dg st en ik dacht, dat is het helemaal. Precies wat je wilt, I-ttl en draaibare kop etc, lekker krachtig. Prachtig allemaal, behalve dat je er niks op in kan stellen en dat hij eigenlijk alles automagisch doet. Dat is ook nog prima als die dat goed zou doen, maar ik vond dat hij veel te inconsistent flitste. Heb nu een sb-600 en bevalt me prima, je kan hem veelal alles zelf laten doen, hooguit een keer wat over compenseren of ondercompenseren, maar verder super. Duidelijk zijn meerprijs waard.
Kies je tussen een sb-400 en die sigma, dan is het een ander verhaal, dan zou ik de sigma alsnog wel kiezen, als was het alleen al omdat je dan in portraitstand ook kan bouncen.

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste