Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad de keuze tussen SB400 en de Sigma. Ik heb nl. een budget van 120-160 euro.
Maat laat duidelijk zijn, dat ik nieuw ben in de flitsfotografie met ext. flitsers. Veel verstand van dat soort dingen heb ik absoluut niet. Instellingen op een flitser???? geen idee...misschien begrijpen jullie dan mijn "nivo"
Ik start over 6 weken met de cursus DSLR-fotografie

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 14:17
Kijk 's op de grote prikborden. Aantal tevreden EF500 gebruikers kun je op de vingers van 2 handen tellen en dat zijn vaak de lui die echt wel wat ervaring hebben.

Moet je voor die cursus perse een externe flits hebben? Anders kun je misschien beter even wachten.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:53:
Moet je voor die cursus perse een externe flits hebben? Anders kun je misschien beter even wachten.
Niets moet, maar ik wil graag een flitser voor de soms fletse koppies en objecten die ik nu schiet met de interne flits. De SB400 kan welliswaar een beetje gebounced worden (flitskop kan i n4 standen). Zou dat voldoende zijn voor een starter? of is de Sigma, die ook geen top is, maar toch al meer mogelijkheden biedt, een goede optie? Als ik op Nomad afga, zou hij kiezen voor de Sigma ipv de SB400.
Ik eis (nog) geen dure apparaten met diverse instelmogelijkheden, want die gebruik ik toch (nog) niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:31
Kan je de interne flitser niet afregelen naar wat harder/minder hard flitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasW schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:58:
Ow jawel, dat is het punt niet, maar het is toch niet hetzelfde. Ik heb enkele dagen geleden de ext. flits van mn buurman bekeken en dat is toch wel mooi spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

ThomasW schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:58:
Tuurlijk kan dat, maar je kan niet bouncen of iets dergelijks. Ook kan je er geen omnibounce e.d. op zetten. En, daarnaast, de interne flits zit veel dichter bij de lens.

Maar vooral bouncen voorkomt harde schaduwen en in-your-face flitsen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:32:
Het is inderdaad de keuze tussen SB400 en de Sigma. Ik heb nl. een budget van 120-160 euro.
Maat laat duidelijk zijn, dat ik nieuw ben in de flitsfotografie met ext. flitsers. Veel verstand van dat soort dingen heb ik absoluut niet. Instellingen op een flitser???? geen idee...misschien begrijpen jullie dan mijn "nivo"
Ik start over 6 weken met de cursus DSLR-fotografie
Is het dan niet handiger om gewoon nog even door te sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:00:
[...]

Tuurlijk kan dat, maar je kan niet bouncen of iets dergelijks. Ook kan je er geen omnibounce e.d. op zetten. En, daarnaast, de interne flits zit veel dichter bij de lens.
Precies, als je dan flitst krijgt je nogal eens slagschaduw van je lens , als je iets dichterbij flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jigs schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:00:
[...]

Is het dan niet handiger om gewoon nog even door te sparen?
Nee....want zoals gezegd hoef ik nog geen dure flitsers. Eerst maar eens tijdje experimenteren met een goedkopere. Ik heb nl. nog nooit gewerkt mete xt. flitsers dus dat is sowieso allemaal nieuw voor me

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:03:
[...]

Nee....want zoals gezegd hoef ik nog geen dure flitsers. Eerst maar eens tijdje experimenteren met een goedkopere. Ik heb nl. nog nooit gewerkt mete xt. flitsers dus dat is sowieso allemaal nieuw voor me
Ok...
straks ben je er blij mee en wil je meer...
Moet je dus nog een keer een investering doen, terwijl als je even wacht en doorspaart is de uiteindelijke investering misschien minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik investeren in iets als ik niet eens weet hoe het bevalt????? zuchtIk ga in elk geval NIET een hoop geld uitgeven aan iets waarvan ik later wellicht spijt krijg. Eérst experimenteren....en dan zien we verder. Je koopt toch ook niet na een compactje meteen een uitgebreide en professionele . slr? Instappertje eerst lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ja mocht ik nog een keer een externe flitser aan gaan schaffen wordt het ook de SB-600. De SB-400 biedt net te weinig mogelijkheden (zeker het niet in portraitmode kunnen flitser via het plafond vind ik een gemis). En als je dan een keer zo'n grote uitgave doet, geef ik liever iets meer uit. Maar ook de SB-400 heeft natuurlijk genoeg voordelen, zoals een kleiner formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hars73 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:14:
Ja mocht ik nog een keer een externe flitser aan gaan schaffen wordt het ook de SB-600. De SB-400 biedt net te weinig mogelijkheden (zeker het niet in portraitmode kunnen flitser via het plafond vind ik een gemis). En als je dan een keer zo'n grote uitgave doet, geef ik liever iets meer uit. Maar ook de SB-400 heeft natuurlijk genoeg voordelen, zoals een kleiner formaat.
dat hoor ik inderdaad ook. De verkoper bij de plaatselijke fotozaak, vertelde me dat het een meer an prima instap is....maar ja, toen zag ik die Sigma....ziet er wel leuk uit...maar goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mijn punt was, leer eerst je camera goed te gebruiken zonder flits, klets wat met die docent, misschien heeft die wel wat waar je mee kan oefenen. Sb400 schijnt een heerlijk compact flitsertje te zijn maar als je echt verder wilt schiet íe toch te kort.
Wellicht gaat iemand in je omgeving binnenkort naar de VS? Of misschien kun je even doorsparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:10:
Hoe kan ik investeren in iets als ik niet eens weet hoe het bevalt?
Ach, ik heb ook die stap gewoon in een keer genomen naar een SB-600.. betaal je ietsje meer, maar goed. Als ie niet zou zijn bevallen had ik hem gewoon 2dehands weer verkocht. Die dingen doen nog steeds rond de 200 euro, dus echt een buil kan je d'r niet aan vallen. Ik heb hem 2dehands gekocht, en kon hem dus evt. zonder verlies weer doorverkopen.

Je kan er natuurlijk ook eens eentje huren. Maar goed, ik zou gewoon in de winkel ook nog eens het eea proberen met de verschillende flitsers en zien hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:14:
[...]
dat hoor ik inderdaad ook. De verkoper bij de plaatselijke fotozaak, vertelde me dat het een meer an prima instap is....maar ja, toen zag ik die Sigma....ziet er wel leuk uit...maar goed.
Ja ik heb een tijd terug ook eens gekeken naar een externe flitser.. ook op ebay zie je van allerlei vage merken voor onder de 100 euro, die ook i-TTL zouden ondersteunen, maar ik kan nergens positieve verhalen vinden. Dat geldt ook voor de Sigma. Je zou toch zeggen dat Sigma een goed werkende flitser zou moeten kunnen produceren, maar ik zou toch zeker voor een Nikon gaan.
Maar het prijsverschil is nog steeds groot, de SB-400 voor 119,- en de SB-600 voor 239,- (al hebben die prijzen hoger gelegen volgens mij)

[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 02-08-2007 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik het bij de SB400 hou. No-nonsens en Nobrains. Flitsers reageert op de camera en klaar. Gaat dat bevallen dan is de stap naar meer altijd makkelijk te zetten.

Toch allemal bedankt voor de tips. I kheb in elk geval heel veel zin i nde cursus....

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:10:
Hoe kan ik investeren in iets als ik niet eens weet hoe het bevalt????? zuchtIk ga in elk geval NIET een hoop geld uitgeven aan iets waarvan ik later wellicht spijt krijg. Eérst experimenteren....en dan zien we verder. Je koopt toch ook niet na een compactje meteen een uitgebreide en professionele . slr? Instappertje eerst lijkt me
Dan verkoop je je SB600 toch weer? Of je koopt een 2e hands, flitsers slijten niet. hier bijv. Van die SB400 ga je spijt krijgen, vermoed ik.
En zolang je niks instelt, is de SB600 net zo simpel als de SB400. Aanzetten, en knallen met het ding. Het grote voordeel is dat je ook naar links en rechts kan draaien, diffusor erop kan klappen, en op het display ziet of hij hard genoeg kon flitsen. Dat hele menu (werkt nogal rottig) heb je niet nodig (totdat je draadloos gaat flitsen)

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 02-08-2007 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:23:
Ik denk dat ik het bij de SB400 hou. No-nonsens en Nobrains. Flitsers reageert op de camera en klaar. Gaat dat bevallen dan is de stap naar meer altijd makkelijk te zetten.

Toch allemal bedankt voor de tips. I kheb in elk geval heel veel zin i nde cursus....
Een sb-400 koop je voor veel mogelijke redenen, maar niet degenen die jij noemt. Jij denkt dat het makkelijker is om met een sb-400 te werken dan een sb-600, maar dat is niet waar.

Hoe ingewikkeld is een sb-600?
Je monteert hem op de camera en klikt hem vast, doet hem aan en zet hem op auto modes (I-ttl).
Vervolgens ga je fotograferen zoals je altijd al deed en naar gelang kun je de kop een beetje ronddraaien. Niet bepaald rocket-science :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:51:
[...]

Een sb-400 koop je voor veel mogelijke redenen, maar niet degenen die jij noemt. Jij denkt dat het makkelijker is om met een sb-400 te werken dan een sb-600, maar dat is niet waar.

Hoe ingewikkeld is een sb-600?
Je monteert hem op de camera en klikt hem vast, doet hem aan en zet hem op auto modes (I-ttl).
Vervolgens ga je fotograferen zoals je altijd al deed en naar gelang kun je de kop een beetje ronddraaien. Niet bepaald rocket-science :)
Is natuurlijk ook waar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben wel blij met mijn SB-400, de SB-600 heb ik nooit vastgehad wegens te duur voor wat ik er mee doe. Er moet wel iets van een omnibounce of diffuser bij, alleen bouncen tegen het plafond geeft soms een wat ongelijkmatig belichting en een plafond is ook niet altijd wit.
Het is een simpel flitsertje, de TTL doet het. Resultaten zijn beter dan met de ingebouwde flitser.
Die Sigma is wel groter dat vinden sommige ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:23:

Ik heb zelf een Sunpak PZ40X, op aanraden van de fotowinkel.

http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=9312

Is ook compacte, betaalbare flitser met toch een redelijke lichtopbrengst. (richtgetal 40) Helaas kan deze flitser de kop maar over 1 as instellen, maar voor mij is deze flitser meer dan voldoende. Enige nadeel is dat ie 10 seconden moet opladen na een volle flits, maarja dat is te verwachten met maar 2 batterijen erin.

Misschien is deze flitser ook het bekijken nog waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er moet wel iets van een omnibounce of diffuser bij, alleen bouncen tegen het plafond geeft soms een wat ongelijkmatig belichting en een plafond is ook niet altijd wit.
Ik heb me laten vertellen dat de sto-fen omnibounce voor de 400 goede resultaten geeft.

Maar persoonlijk zou ik me niet dood staren op iTTL. (afhankelijk van wat je fotografeert)
Voor party/snapshot/reportage werk is het ideaal. iTTL geeft namelijk (redelijk) constante resultaten zonder dat je er echt bij na hoeft te denken. Maar wil je iets meer qua belichting zoals het uitlichten van alleen een onderwerp waarbij de belichting van de achtergrond apart ingeflitst wordt of juist donder weg valt is manual flitsen wel erg belangrijk. Ook is manual flitsen constanter qua resultaten dan iTTL.

Ik merk dat ik m'n sb 600 90% manual gebruik (echter wel wireless dus de euro's zijn zeker niet weg gegooid). Voor lastige tegenlicht opnames en momenten dat ik 2/3 sec. de tijd heb om een foto te maken vind ik iTTL wel erg handig maar het is zeker een overweging waard of je echt een speedlight nodig hebt of ook met een manual/(non)-iTTL versie (van eventueel een ander merk) af kan. Ik lees op strobist.blogspot veel goede ervaringen met de nikon sb24/26 (tweedehands-je is misschien wel interessant ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Hmm...
Dat flitsen lijkt dus nogal ingewikkeld te zijn begrijp ik van de poster.
Weet iemand een goed boek / tutorial die dit goed uitlegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Jigs schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 20:46:
Hmm...
Dat flitsen lijkt dus nogal ingewikkeld te zijn begrijp ik van de poster.
Weet iemand een goed boek / tutorial die dit goed uitlegt?
Zoals hierboven genoemd, strobist.blogspot.com.

iTTL is verrekte handig als je geen tijd hebt voor je shot. Kan je rustig de tijd nemen dan kan je het inderdaad met het handje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha het wordt steeds moeilijker zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon beginnen met de eerste tutorial van lighting101 en dan de tutorials en opdrachten door nemen tot lighting102. Flitsen is op zich niet zo veel moeilijker dan zonder flits werken (soms maakt het het zelfs een stuk makkelijker, zeker met iTTL). Alleen het lastige leuke is dat je weer extra instel mogenlijkheden er bij krijgt (met elke flits die je toevoegt) dus soms wat kan verdwalen in de mogelijkheden.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2007 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 00:28:
Gewoon beginnen met de eerste tutorial van lighting101 en dan de tutorials en opdrachten door nemen tot lighting102.
en waar vind ik die? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die vind je op http://strobist.blogspot.com. Erg interessante site met een enorme berg aan informatie die en korte leesbare artikelen onderverdeeld is.

Dit is bijv. een foto die ik door middel van een tutorial gemaakt heb, genoeg ruimte voor verbetering maar gezien dat dit mijn eerste echte product foto is ben ik best tevreden:

http://www.flickr.com/photos/roelwillems/990050144/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2007 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hoef je je niet voor te schamen hoor Roel. Tikkie dichter erop, klein beetje lichter is wat ik zo kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje! Ik ga vanavond nog even verder experimenteren en m'n DIY softbox verder afmaken, dus dan zal het resultaat nog wel wat beter worden.

Maar opzich viel het mij ook niet tegen, zoals gezegt heb ik erg veel aan die tutorials gehad tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ze eens bekijken, al is mijn Engels op dat vlak nie thelemáál "you from it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga dus voor de SB600 dat is nu definitief beslist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker geen verkeerde keuze! Ik heb hem ook en ben er erg blij mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een Metz 45 cl-1 flitser gevonden die mijn vader altijd gebruikte bij zijn Pentax analoge spiegelreflex. Zelf heb ik een Nikon D40. Ik vroeg me af; kan ik deze flitser veilig gebruiken op m'n D40, of loop ik de kans mn camera of flitser op te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zie http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Bij die flitser staat "your call". Oftewel: op eigen risico. Ik zou het er niet op wagen.

Goeie site overigens, ik kwam erachter dat een oud flitsertje dat ik laatst tegenkwam een voltage gaf van bijna 300V en dus zeker m'n arme D50 een flinke opdonder gegeven zou hebben :D

[ Voor 49% gewijzigd door Wortelsoep op 04-09-2007 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm er is dus geen manier om het zeker te weten? (uitgezonderd van gewoon testen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
druk op het testknopje, en houd het contactje aan de onderkant vast. Als je in een ziekenhuis wakker wordt kan je hem beter niet op je camera zetten :+

Oftewel: niet echt simpel zelf te testen, niet eens gegarandeerd dat hij met camerasturing hetzelfde doet als het test-knopje

[ Voor 31% gewijzigd door MBV op 04-09-2007 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
7.6V, measured by Jeffrey Gillian
(though Metz specs this unit at 6V, and assures us it's EOS-safe

.....

Similarly, Nikon has specified 12V for their speedlight circuits... (though reader Steve Francesoni called Nikon.uk to check, and their tech rep said that his N80 was good to 250V — so there may be more complexity to this story)

Hier staat ook hoe je zelf kan meten: http://www.botzilla.com/photo/g1strobe.html

6 volt is, denk ik, nog wel te doen hoor. Zo fragiel zijn ze ook weer. Alleen, je zit wel compleet manual te werken dan. Als je dat toch niet wil zou ik het niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook goed werkt voor flitsers die een beetje te veel volts terug sturen naar de camera is aansluiten op een Hama optical slave. Ik gebruik via deze weg een oude philips staaf flitser (gemeten tussen de 13-30 volt dus geen goed idee). Doet nu prima dienst als achtergrond/hairlight verlichting want de filtser gaat samen met m'n sb-26 af als de hoofdfiltser afgaat.
Alleen TTL op m'n sb-600 en CLS via de interne flits kan ik tijdelijk niet gebruiken want de optische slaves gaan af op de pre-flashes. (Nikon SG-3IR in bestelling omdit wel weer mogelijk te maken).

Dus helemaal onbruikbaar zijn oude flitsers zeker niet!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:04

janklp

FortyTwo Capital

Zo ik heb mijn sb600 ontvangen, toch wel een verademing om eindelijk met een goede flitser te werken. Wel heb ik er een paar vraagjes over, toch handig om wat praktijk ervaringen te horen van mensen die al wat langer flitsen.

Wat betekend dat BL in het schermpje? Ik weet dat het te maken heeft met Balanced TTL zoals de manual mij uitlegde. Maar wat houdt het in de praktijk in?

Wanneer gebruiken jullie slow sunc flitsen? Ik heb even geprobeerd een object te fotograferen met en zonder slow sync en ik zag toch merkbaar meer sfeer in de foto met slow sync. Heb trouwens nog een gegoogled en toch wel wat leuks gevonden. Het is dus gewoon lange sluitertijd met een flits. Een soort van dragging the shutter idee? Begrijp ik het dan goed?

Alvast bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door janklp op 12-09-2007 15:30 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Slow sync betekent dat er een lange sluitertijd wordt gebruikt (let maar eens op je sluitertijd als je met die optie speelt), in combinatie met een flits. Daardoor krijg je behalve flitslicht ook een boel omgevingslicht binnen en dus meer sfeer. Maar ook meer kans op bewogen foto's natuurlijk, al wordt je onderwerp dus wel min of meer bevroren door de flits.

Let hierbij ook op of je wel of niet de 'rear' optie gebruikt. Als je rear gebruikt dan flitst hij pas vlak voor de sluiter dichtgaat en anders flitst hij aan het begin. Dat geeft met name bij bewegende onderwerpen een opvallend verschillend resultaat.

Meer leesvoer hierover: http://planetneil.com/tan...s/3-dragging-the-shutter/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wortelsoep
  • Niet online
Janusz schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:22:
Zo ik heb mijn sb600 ontvangen, toch wel een verademing om eindelijk met een goede flitser te werken. Wel heb ik er een paar vraagjes over, toch handig om wat praktijk ervaringen te horen van mensen die al wat langer flitsen.
Yup, het verschil met any ingebouwde flitser is enorm te noemen :)
Wat betekend dat BL in het schermpje? Ik weet dat het te maken heeft met Balanced TTL zoals de manual mij uitlegde. Maar wat houdt het in de praktijk in?
Ik meen me te herinneren dat BL betekende dat het om een invulflits ging, maar pin me daar beslist niet op vast. Slecht eigenlijk dat ik dat niet weet, aangezien ik de SB-600 al bijna een jaar heb :X ik heb 'm trouwens altijd op TTL BL staan.
Wanneer gebruiken jullie slow sunc flitsen? Ik heb even geprobeerd een object te fotograferen met en zonder slow sync en ik zag toch merkbaar meer sfeer in de foto met slow sync. Heb trouwens nog een gegoogled en toch wel wat leuks gevonden. Het is dus gewoon lange sluitertijd met een flits. Een soort van dragging the shutter idee? Begrijp ik het dan goed?
"Dragging the shutter" is niets meer dan een populaire naam voor slow rear sync flitsen. Dat is dus hetzelfde :)
En tsja, het voordeel ervan mag duidelijk zijn: je vangt meer omgevingslicht en over het algemeen resulteert dat in meer sfeer in je plaat, en toch heb je de voordelen van flitsen. Een nadeel is er ook: een model zal vaak na de preflash denken dat de foto is gemaakt, terwijl dan eigenlijk de shutter net opengaat. Dat kán resulteren in platen waarbij je onderwerp alweer bezig is met andere dingen. Natuurlijk hangt dat van je sluitertijd af. Rond de 1/10 seconde levert het bij mij nooit echt problemen op.

edit: en uiteraard wat Orion84 zegt, kans op bewogen platen neemt toe

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Maar stel je staat in een discotheek.. Is het dan ook zinvol om rear of front sync te gebruiken of volstaat dan het normale dragging the shutter met een sluitertijd van 1/15e bijvoorbeeld. Het zijn niet de meest moeilijke vragen maar het is me gewoon niet helemaal duidelijk.

Heb dit ook nog gevonden: http://digital-photography-school.com/blog/slow-sync-flash/ Maar daar wordt niet echt verteld wat je nou moet doen bij normale portretten enzo met weinig licht.

In ieder geval binnenkort eens goed aan het testen gaan.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zoals ook in het partyfotografietopic wordt opgemerkt: Er is niet zoiets als de ideale instelling. Dat hangt gewoon helemaal af van de situatie en het effect dat jij wilt bereiken. Gewoon veel oefenen en uitproberen dus. Maar voor zover ik weet wordt het Slow-Rear concept, ofwel dragging the shutter wel veel gebruikt in de party fotografie ja.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wortelsoep
  • Niet online
Janusz schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:47:
Maar stel je staat in een discotheek.. Is het dan ook zinvol om rear of front sync te gebruiken of volstaat dan het normale dragging the shutter met een sluitertijd van 1/15e bijvoorbeeld. Het zijn niet de meest moeilijke vragen maar het is me gewoon niet helemaal duidelijk.
dragging the shutter is rear curtain flitsen, om precies te zijn: rear curtain met een langere sluitertijd*. En dat wordt inderdaad veel toegepast in partyfotografie.

* maar rear curtain met een korte sluitertijd heeft geen nut, dus ga er vanuit dat rear curtain altijd met een langere sluitertijd is
Heb dit ook nog gevonden: http://digital-photography-school.com/blog/slow-sync-flash/ Maar daar wordt niet echt verteld wat je nou moet doen bij normale portretten enzo met weinig licht.
Dat hangt er vanaf. Is er omgevingslicht, dan kán het nuttig/mooi zijn om die mee te pakken dmv slow sync.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Abbadon schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:03:
Hebben SB bezitters wel eens dat hun flitser af en toe een miniflits afgeeft zonder dat je wat doet? Want volgens mij heeft mijn SB-800 een afwijking opgelopen. Als ik de camera met flitser in m'n handen heb en nergens op druk geeft hij zo nu en dan op onverklaarbare wijze een miniflits af, bijzonder ergerlijk. Flitsschoentje heb ik al schoongemaakt (voor evt. ongewenst trigger signaal).
Aangezien het steeds erger werd en ik nu vrije dagen heb ben ik bij het Nikon Service center langsgereden. De technicus aldaar had het probleem al achterhaald voordat ik uitgesproken was en daar ook snel verholpen \o/ Het bleek om het massacontact te gaan met de body, dus gelukkig niks mis met m'n SB800 :P
Hij doet het weer perfect en het is weer een heerlijkheid om te flitsen :P Want het flitsen ging los van de eigen flitsjes ook niet meer helemaal top.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Wijnands
Heb je 'm ook op de vingers gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals in het nieuwe aankoop draadje aangegeven heb ik een SB-28 gekocht. Voornamelijk voor off camera via de Strobist methodiek maar natuurlijk ook op mijn D80 gezet. Kan hem dus in A of M gebruiken. Maar wat doet A dan precies? Helemaal automatisch is het niet. Ik moet de zoom en het diafragma instellen. Wat doet ie dan wel zelf?

Overigens. Zoombereik op de flitser. Hoe ga je daarmee om? Heeft niet het volledige bereik van je zoomobjectief. En klopt het dat je hier de cropfactor mee moet nemen bij de instellingen? Dus als ik een 50mm objectief gebruik moet ik de flitser dan op 70mm of 80mm zetten?

Zijn er nog meer mensen met een SB-2* hier die ze gebruiken op een digitale camera? En wat zijn jullie ervaringen daarmee? En hoe gebruik je die voornamelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat zoomfactor betreft, denk 't niet, mijn sb600 volgt keurig de zoom van m'n 28-105 in echte milimeters.

Kijk anders even bij nikon of bij http://www.mir.com.my/rb/...onf4/flash/SB28/index.htm of daar wat leesvoer te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
The newest D200 D70, D70s, D50,use a much improved system for flash control, i-TTL. The SB-28DX doesn't support this and doesn't really work with these cameras unless you follow the instructions below. You'll get better results with the latest SB-600 or SB-800 with these cameras.
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb28dx.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.) Put it on the camera.

2.) Turn it on and you'll see the ISO flashing. Press + or - until the displayed ISO matches your camera' setting (probably ISO 200). Press SELect to lock it and make it stop flashing.

3.) Press MODE a few times until you see "A."

4.) Press + and - to select the aperture at which you'll be shooting.

5.) Set this aperture on your camera and use M or A exposure mode.

6.) Press the ZOOM button a few times to set it to the widest lens you'll be using.

7.) Shoot away!

8.) You set exposure compensation by setting the camera and flash's apertures to different settings. For daylight fill flash set the flash to an aperture one stop larger than the camera's. This is the same as a -1 stop flash exposure compensation.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus als ik gewoon even een paar knopjes indruk voor de shoot hoef ik er daarna niet meer zo op te letten. En ik merk trouwens net ook dat als ik hem weer aan zet dezelfde instellingen zijn behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
In die zoomstand van de flitser mag je de cropfactor meerekenen. De sb600 en 800 doen dit inderdaad niet, de oudere canon flitsers ook niet. De nieuwere canons echter wel (430 en 580), het voordeel is dat ie iets smaller flitst dmv een soort fresnellens (en dus toch nog het hele beeld dekt) en daardoor een wat groter bereik heeft. Met je flitser die je (sowieso) handmatig instelt kan je dus 1,5x verder inzoomen om er wat meer flitskracht uit te halen.

Vooral als je met volle zon gaat flitsen kan dit net dat beetje extra geven :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

abrakadaver schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 12:27:
In die zoomstand van de flitser mag je de cropfactor meerekenen. De sb600 en 800 doen dit inderdaad niet, de oudere canon flitsers ook niet. De nieuwere canons echter wel (430 en 580), het voordeel is dat ie iets smaller flitst dmv een soort fresnellens (en dus toch nog het hele beeld dekt) en daardoor een wat groter bereik heeft. Met je flitser die je (sowieso) handmatig instelt kan je dus 1,5x verder inzoomen om er wat meer flitskracht uit te halen.

Vooral als je met volle zon gaat flitsen kan dit net dat beetje extra geven :)
Dit is inderdaad alleen zinvol als je de volle kracht van de flitser nodig hebt. Anders kan je hem op zijn wijdste stand laten staan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
ik heb vaak het diffusor-glaasje ervoor zitten: dan pak ik wat meer reflecties vanaf muren enzo, en als ik bewust bounce krijg ik toch een beetje direct licht. Vaak geeft het beter resultaat. Ook zal je zien dat de SB600 toch ietsje donkere randjes achterlaat wanneer je met de kitlens op 18mm de flitser op 28mm hebt staan :) op een witte muur dus

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 28-09-2007 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Ik heb zo'n wit kapje (omnibounce) besteld in Hongkong ergens maar ik krijg hem met geen mogelijkheid op mn sb600. Weet iemand hoe dit moet? Lijkt me toch dat dat gewoon meteen goed moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Misschien is het dan toch niet voor de SB600 geschikt. Mijn "Echte" hier uit NL past gewoon perfect. schuift er zonder enige moeite op en blijft ook goed zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Pat-Skim schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 22:59:
Misschien is het dan toch niet voor de SB600 geschikt. Mijn "Echte" hier uit NL past gewoon perfect. schuift er zonder enige moeite op en blijft ook goed zitten...
Daar zat ik ook al aan te denken, heb de betreffende kerel maar eens gemaild :)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Hier hetzelfde, heb hem hier gekocht & schuift perfect erop & blijft er ook goed op zitten.

Instagram / YouTube

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

aramdin schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 13:23:
Hier hetzelfde, heb hem hier gekocht & schuift perfect erop & blijft er ook goed op zitten.
Inmiddels contact gehad met de verkoper en er staat op mijn kapje heel klein 800. Helaas is deze dus voor de sb800, even afwachten hoe de verkoper het oplost :)

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

mocht deze niets doen: Verpats deze voor een nette prijs (20 euro inc verzend kosten ofzo?) en haal dan betaal dan 5/10 euro bij voor eentje voor de 600 hiero :).

Anyway... Vanavond (mits het niet gaat regenen) nog een leuk testje doen bij mij in de tuin... kijken of ik wat leuke foto's kan schieten met met SB-600 als slave :).

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Beste is natuurlijk dat ie dan een SB-800 voor je opstuurt :p

Instagram / YouTube

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

haha dat zou idd een goede zijn... denk eerder dat je deze terug kan sturen en dat hij nieuwe opstuurt...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Pat-Skim schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 17:23:
haha dat zou idd een goede zijn... denk eerder dat je deze terug kan sturen en dat hij nieuwe opstuurt...
Naar HongKong? Dan kan je denk ik beter gewoon meteen hier een nieuwe kopen? :P

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Orion84 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 17:29:
[...]

Naar HongKong? Dan kan je denk ik beter gewoon meteen hier een nieuwe kopen? :P
Ik wil hem best opsturen als ik de verzendkosten terugkrijg :) Tis wel ebay he en die powersellers zijn best bang om negatieve beoordelingen te krijgen. Daarentegen kost zo'n kapje hem bijna niets dus wellicht stuurt hij hem wel op gratis :)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Janusz schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 17:36:
[...]

Ik wil hem best opsturen als ik de verzendkosten terugkrijg :) Tis wel ebay he en die powersellers zijn best bang om negatieve beoordelingen te krijgen. Daarentegen kost zo'n kapje hem bijna niets dus wellicht stuurt hij hem wel op gratis :)
Ah, het was zijn fout, dat had ik ff niet begrepen :)

Naja, dan zou ik als ik hem was het juiste kapje idd liever gewoon nasturen dan moeilijk gaan doen met retour zenden. Succes er mee iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Ik probeer mijn SB-800 wireless te laten flitsen met mijn D200, nou lukt dit wel, maar ik heb het idee dat mijn interne flits vrolijk mee blijft flitsen en dat wil ik nou juist niet, ik wil bijvoorbeeld alleen mijn object van achteren belichten. Is dit niet mogelijk of zie ik een instelling over het hoofd?

SB-800 staat ingesteld op Remote en de D200 heeft de ingebouwde flitser op commander stand staan.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

DeFeCt schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:32:
Ik probeer mijn SB-800 wireless te laten flitsen met mijn D200, nou lukt dit wel, maar ik heb het idee dat mijn interne flits vrolijk mee blijft flitsen en dat wil ik nou juist niet, ik wil bijvoorbeeld alleen mijn object van achteren belichten. Is dit niet mogelijk of zie ik een instelling over het hoofd?

SB-800 staat ingesteld op Remote en de D200 heeft de ingebouwde flitser op commander stand staan.
In commander stand kun je interne flits aanpassen (M, TTL, --) zet 'm op -- en dan flits hij niet mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.cleanimages.com/articles/NikonD200Review/Article/CommanderMode.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door ThunderNet op 05-10-2007 17:58 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]ThunderNet schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 17:50:
[...]

In commander stand kun je interne flits aanpassen (M, TTL, --) zet 'm op -- en dan flitst hij niet mee.
-------------

Ook al laat je de ingebouwde flitser niet meedoen als een van de groepen, dan flitst ie nog zachtjes mee om de juiste stuursignalen uit te zenden. Als je helemaal geen strooilicht van de ingebouwde flitser wilt hebben moet je een SU800 gebruiken. (Of ben ik fout?)

Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 18:24:
[quote]ThunderNet schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 17:50:
[...]

In commander stand kun je interne flits aanpassen (M, TTL, --) zet 'm op -- en dan flitst hij niet mee.
-------------

Ook al laat je de ingebouwde flitser niet meedoen als een van de groepen, dan flitst ie nog zachtjes mee om de juiste stuursignalen uit te zenden. Als je helemaal geen strooilicht van de ingebouwde flitser wilt hebben moet je een SU800 gebruiken. (Of ben ik fout?)

Rene
Dit suursignalen stuurt de SU-800 ook. Alleen zit er daar een IR filter voor.. Maar die kun je ook voor de interne flitser houden.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TS: Hoewel de flitser nog niet op de Sigma benelux site staat, is er volgens mij een opvolger van de Sigma 500 Super en de Sigma 500 ST, namelijk de Sigma 530 Super en de Sigma 530 ST. Ik heb al op verschillende plekken gezien dat de 500 in de op=op zit en de 530 ook beschikbaar is of in preorder.
De specs zijn trouwens vrijwel gelijk als ik het zo zie, maar de 530 heeft een richtgetal van 53 ipv 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo.

Na aardig wat post gelezen heb kan ik nu nog steeds niet uitmaken of ik nu een SB-600 of SB-800 ga kopen.

Ik twijfel niet tussen de twee fliters om financiële redenen!
Ik wil alleen geen 100€ extra uitgeven indien het niet nodig is.

Wie kan mijn nou de voors en tegens geven van deze twee flitsers.
Is het extra licht wat de SB-800 kan geven nou zo belangrijk?
Is de flitser 'slimmer' dan de SB-600?
Kan ik er meer mee dan met de SB-600?

Mijn achtergrond en waar ik de flitser voor ga gebruiken:
Ik heb een D40 en wil in de toekomst naar een D80/D200 (dat heeft wel met financiën te maken ;))
Ik fotografeer wel eens in zalen (bruiloft /receptie etc)
Ook fotografeer ik 'de kids' veel in grote speelhallen. Ik gebruik dan veel de zoomlens (kit-lens 55-200). Hier is het vaak ook niet echt goed belicht dus heb ik de flitser nodig.

Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik zou gewoon voor de SB-600 gaan. Pas als je remote gaat flitsen is een SB-800 omdat ie wat bijkomstige commanderfeatures heeft. De extra lichtsterkte was voor mij nooit zo belangrijk.

Tegen de tijd dat je wat complexere flitssituaties gaat tegenkomen met meerdere flitsers kan je altijd nog een extra SB-800 kopen, de SB-600 kan je dan altijd nog als slave gebruiken.

Dus:
eerste flitser: SB-600
tweede flitser: SB-800

..zou mijn advies zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kent iemand het bedrijf:

http://www.xs4hifi.com

Is dit vertrouwd hier iers tekopen?
Ze bieden de SB-800 voor 305€
En de SB-600 voor 210€ aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik zou het niet vertrouwen. Geen Algemene voorwaarden op de site. Geen contact gegevens (alleen een contact formulier), Totaal geen bedrijfsinfo uberhaubt (KVK en dergelijke).

Ow, wacht, toch wel iets aan gegevens zie ik nu:
http://xs4hifi.com/catalo...p?cPath=22&products_id=30

Blijft moeilijk een standaard webshop pakket fatsoenlijk gebruiken. Je bedrijfsinfo gewoon als product invoeren 8)7

Naja, wellicht is het gewoon een prima winkel. Maar de eerste indruk die ze op mij maken is dat het qua webhsop iig een stel prutsers zijn.

Daarnaast kan ik ook nergens vinden of de prijzen incl. of excl. BTW zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 08-11-2007 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die prijzen zou ik eens informeren bij Hong Sien.

Hier een andere advertentie met de link naar zijn feedback. Stuur gewoon een e-mail en vraag naar de prijs van de SB-600 en SB-800

http://www.fotoapparatuur...-S5-Pro-body/Ad86459.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terencew47
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-04 10:01
Beste mensen,

Ik heb een vraagje, heb zelf een Nikon D70s met Nikkor 18-200 VR icm SB-600, ideaal.
Nu wil ik zelf straks graag overstappen naar de D300, echter een maat van mij ook.
Wil hij graag een nieuwe flitser kopen, maar komen er ook nieuwe flitsers beschikbaar voor de D3/D300?
Daar de SB-600 en SB-800 al weer 4,5 jaar oud zijn...

Alvast bedankt!

Terence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Er is nog niks concreets bekend over nieuwe flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een flitser raakt ook niet zo snel uit de mode, ehh sorry, was iets met techniek. De techniek van een flitser raakt ook niet zo snel meer achterop als de technologie van een camera. Oudere filtsers als SB28's e.d. zijn nog best goed te gebruiken met de huidige generatie digitale camera's.

Ik zou dus zeggen.... waarschijnlijk niet, want zo ver ik weet heeft Nikon geen aankondigingen in de pijplijn zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Oh? SB28 kan niet gebruikt worden met een D70 omdat je geen reflectie hebt van de CCD die je kan gebruiken, zoals met film. Maar ik verwacht idd niet dat de SB600 en SB800 snel vervangen worden, veel meer vermogen kan je toch niet krijgen op zo'n oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

MBV schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:06:
Oh? SB28 kan niet gebruikt worden met een D70 omdat je geen reflectie hebt van de CCD die je kan gebruiken, zoals met film. Maar ik verwacht idd niet dat de SB600 en SB800 snel vervangen worden, veel meer vermogen kan je toch niet krijgen op zo'n oppervlak.
hoho :P TTL werkt niet op een SB-28 icm D70... A en Manual werken wel prima..
En daarnaast is het erg leerzaam om met flitser op manual te leren werken, erg leerzaam proces :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Sinds kort ben ik de blije eigenaar van een nikon d40x met kitlens en 55-200mm.
Nu is het zo dat ik vooral 's avonds wat licht mis, ookal werk ik met een hogere iso en een kleiner diafragma getal.
Dus ik wil een externe flitser, alleen wil ik niet gelijk aan de professionele flitser met veel functies en een hoog prijskaartje.
Ik zat te denken aan Nikon SB-400, Compacte i-TTL Flitser voor Digitaal ( http://www.kamera-express...age=product&product=20094 ) , of een Metz Mecablitz 28 AF-3 Nikon
( http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=6058 ).
Wat is volgens jullie de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
De Nikon SB-400 is nagenoeg perfect voor de meeste doeleinden, klein, snel en goedkoop

PSN: H1SOLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 01:45
Ik zou geen van beide nemen...
Geen van beide kan tilten EN swivelen. Als je dus een portret wil maken, kan je niet omhoog bouncen, wat je toch wel serieus beperkt.
Volgens mij kan die Metz zelfs niet tilten?
Geef gewoon 100€ meer en neem een SB-600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, bedankt voor de snelle reactie.
En met die Nikon SB-400 ga ik dus ook merken dat ik echt meer licht heb dan met alleen de ingebouwde flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik sluit me aan bij Fire69, zoveel toegevoegde waarde kent die SB-400 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Fire69 : Oké, ik kan begrijpen dat de SB-600 beter is/ meer functies heeft, maar die is zo'n beetje de dubbele prijs. Nu is het niet zo dat ik dat er niet voor uit wil/kan geven want dat had ik nooit met deze hobby moeten beginnen.
Maar ik vraag mij af of ik al die functies ook ga gebruiken als beginnende fotograaf.
Naar mijn mening heb ik namelijk alleen wt extra licht nodig.
Wat kan je met die SB-600 dan meer wat de SB-400 niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Belangrijkste extra is dat je'm horizontaal en verticaal kan kantelen.
Bij mijn Sony had ik een flitser die enkel omhoog kon, daar heb ik heeel vaak op gevloekt.
Ik heb net een Canon 400D, de eerst volgende aankoop is zeker en vast een goeie flitser, want zo'n ding is zijn geld dubbel en dik waard.

SB-600 is 230€. Als je een SB-400 koopt voor 120€ en binnen een maand merk je dat dat ding veel te beperkt is, zit je sowieso met het verlies van je SB-400. Kan je niet zo goed direct de goeie kopen...

[ Voor 25% gewijzigd door Fire69 op 11-12-2007 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké , na wat reviews lezen en wat opzoeken ben ik redelijk snel omgepraat en ga ik v/d week maar eens naar de stad om de sb-600 te halen.
Maar wat zijn nou de extra opties tegenover de sb-400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
400:
De nieuwe SB-400 is ideaal voor beginnende fotografen. Deze flitser is compact en licht en is perfect om mooiere foto's bij schemering te maken of voor extra licht bij opnamen overdag.

Richtgetal van 21 (ISO100, m), 30 (ISO200, m) [bij 35 mm zoom].
Voeding: twee AA-batterijen (1,5 V).
Flitskop kan in 4 stappen worden gekanteld: horizontaal, 60, 75 en 90 graden.
Gewicht (zonder batterijen): slechts 127 gram.
Afmetingen (B x H x D): 66 x 56,5 x 80 mm.

600:
Nieuwe mid-range i-DDL Speedlight flitser, compatible met het Creative Lighting System van b.v. de D2H en de D70. Deze krachtige flitser biedt vele mogelijkheden voor een aantrekkelijke prijs. Meedere SB-600 flitsers kunnen door een SB-800 of door de ingebouwde flitser van D70 op afstand worden aangestuurd voor een volautomatische verlichting. Kortom een gemakkelijk te gebruiken flitser boordevol praktische mogelijkheden, die de creatieve wensen van menig fotograaf zal weten te vervullen.

Ondersteunt het nieuwe Nikon Creative Lighting System
Ondersteunt i-DDL (voor automatisch uitgebalanceerde invulflits), D-DDL, DDL en handmatige instelling
Duidelijk en informatief LCD-venster en 6 gemakkelijk te begrijpen knoppen met verlichting van achteren
Richtgetal 30 (ISO100, m) of 42 (ISO200, m) bij een zoominstelling van 35mm
Automatische zoominstelling van flitskop van 24 tot 85 mm; 14 mm dekking bij gebruik van ingebouwde groothoek diffusor
Dezelfde AF-hulpverlichting met grote dekking als toegepast is bij de populaire SB-800

Maar dat kon je zelf op de Nikon-site vinden natuurlijk ;)

Samengevat:
De 600 kan dus horizontaal en verticaal, geeft (veel) meer licht, heeft een zoom-kop voor gerichter flitsen en is als slave te gebruiken als je later meerdere flitsers zou willen gebruiken.
De 400 heeft dit allemaal niet, en heeft blijkbaar ook geen i-TTL (maar dat ben ik niet zeker)

[ Voor 36% gewijzigd door Fire69 op 11-12-2007 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja alleen wat word er nou precies bedoeld met dat richtgetal, en is tot watvoor bereik geeft de sb-600 licht bij ?

Bijzonder bedankt voor de informatie in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Yep, op ISO 100 gaat de 600 30m ver, de 400 slecht 21m. Op ISO 200 is het 42 ipv 30.

En als de 400 echt geen i-TTL ondersteund is er ook geen communicatie tussen flitser en camera, waardoor de flitser niet automatisch wordt ingesteld volgens de lichtmeting van de camera. Toch wel redelijk belangrijk, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Volgens het Accessoire tabelletje in mijn D40 manual doet de SB-400 gewoon i-DDL hoor :)

@hieronder:
i-DDL is gewoon hetzelfde als i-TTL, maar dan in het Nederlands :)

i-DoorDeLens en i-ThroughTheLens ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Orion84 op 11-12-2007 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ah, dacht dat dat bij Nikon i-TTL heette. :)

Nou ja, blijven er nog genoeg andere voordelen over om toch een 600 te nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

De SB-400 doet welzeker i-TTL. Daar is hij juist voor bedoeld (om precies dat goedkoop te doen)!

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Orion84 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:13:
Ik zou het niet vertrouwen. Geen Algemene voorwaarden op de site. Geen contact gegevens (alleen een contact formulier), Totaal geen bedrijfsinfo uberhaubt (KVK en dergelijke).

Ow, wacht, toch wel iets aan gegevens zie ik nu:
http://xs4hifi.com/catalo...p?cPath=22&products_id=30

Blijft moeilijk een standaard webshop pakket fatsoenlijk gebruiken. Je bedrijfsinfo gewoon als product invoeren 8)7

Naja, wellicht is het gewoon een prima winkel. Maar de eerste indruk die ze op mij maken is dat het qua webhsop iig een stel prutsers zijn.

Daarnaast kan ik ook nergens vinden of de prijzen incl. of excl. BTW zijn.
Iemand al een keer wat besteld bij deze toko? De SB=600 bieden ze nu aan voor 200 euro. Opzich geen onaardige prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Idd, ik zit ook al een tijdje te kijken naar de SB-800 op die site. Maar ik zou het wel persoonlijk afhalen eerlijk gezegd. het heeft iets 'shady-achtigs'.
Het is zo amateuristisch opgezet :X

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

200 euro voor een SB-600 klinkt als een tweedehandsprijs ...

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 09:19
Hier ook nog een eigenaar van een SB-400. Gebruik hem niet gek veel maar als ik hem gebruik voldoet hij goed. Dus voor de beginner is het een goede flitser. Makkelijk in gebruik, je kan hem alleen aan en uit zetten. Op de camera kan je nog wel wat instellen.

Ik heb er sinds kort een omin bounce bij, via ebay besteld. Nog niet heel goed uitgetest maar geeft een mooier licht. Ik heb hem destijds gekocht omdat ik een flitser wou hebben die ook kon kantellen. Deze kan alleen omhoog kantelen, heb ik mij 9 van de 10 keer nog mee gered. Koste 130 euries, vond ik al veel geld en was zeker niet van plan om > 200 euries uit te geven aan de 600.

Al met al dik tevreden over, klein, flitst goed, 2 batterijen, zo'n 100 flitsen op die 2 batterijtjes en nu dus ook een omni bounce. :)

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
qadn schreef op woensdag 12 december 2007 @ 11:52:
200 euro voor een SB-600 klinkt als een tweedehandsprijs ...
Momenteel wel, een jaar geleden niet. Ik krijg de indruk dat dit een handelaar is die een beetje fotografie erbij doet.
Voor die prijzen kun je je veroorloven om er gewoon langs te gaan. Gaat dit niet dan zou ik het ook niet doen. Als ik dit lees:
Centraal Magazijn
Wij willen u vragen vooraf met ons contact op te nemen indien u wenst langs te komen. Wij zullen er dan voor zorgdragen dat er iemand aanwezig is om u te ontvangen.
Shurgard Self-Storage, bedrijventerrein
Zenderstraat 26
1324KS ALMERE

Zou ik er denk ik niet alleen naartoe gaan. Beetje vage toestand.

[ Voor 30% gewijzigd door Wijnands op 12-12-2007 12:57 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste