Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

SU-4 en Optical Slave Mode zijn termen die ik voorbij zie komen, maar heb er verder weinig kaas van gegeten. Ik werk eigenlijk zelden met meerdere flitsers en de paar keer dat ik het heb gedaan was met een set flitsers die gewoon netjes CLS praat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:00

Hoicks

Techno!

Ik zit even te kijken naar de Yongnuo YN560II. Op de website van Konijnenberg staat dat dat ding gewoon mee kan flitsen. Is dit een goede optie? Dan heb ik voor 120 euro 2 van deze flitsers erbij :) (Als ik via Amazon.de bestel dan)

http://www.fotokonijnenbe...-manuele-strobist-flitser

En ik zie dat er ook al een versie III is met ingebouwde RF receiver. Ook interessant.

[ Voor 17% gewijzigd door Hoicks op 15-01-2014 10:18 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Wil binnenkort een Nikon SB-700 aanschaffen. Hebben jullie advies welke oplaadbare NiMH batterijen ik zou moeten aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Eneloop.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Is 1900 mAh genoeg, of zou ik voor de 2400 moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik je nog niet overtuigd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Nu ik je reactie lees wel ;) Bedankt voor je reactie! Even kijken of de locale winkel ze kan bestellen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Doorverwezen hierheen. Deze had ik nog niet gevonden (via de mobiel vanmiddag). :)

Ik denk eraan om een SB800 aan te schaffen. Echter werkt deze tot 105mm. De lens die ik voorlopig zal gebruiken, kan tot 200mm. Wat ik uit vorige uitleg begrijp is dat je dan eigenlijk minder flash licht in beeld krijg en daarmee eigenlijk vermogen verloren gaat. Zie ik dat zo goed? Ik heb een D5100 en zal dus eigenlijk tot 70mm bereik hebben? Dit lijkt me niet een ramp, maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk ervaren wordt.

Over de flash zelf lees ik veel positieve recensies. De lens zou niet heel erg veel verschillen met een SB910, al is het menu krakkemikkig en ziet de flash niet zo modern uit als de nieuwere modellen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De vraag is of je flits voldoende zal zijn om je voorwerp/onderwerp op 200mm te belichten in de zin dat 200mm op een crop al hevig inzoomt. Op 200mm (~300mm 35mm equivalent) sta je dus relatief ver van je onderwerp. Dat lijkt me eerder nefast.

Het spreekt vanzelf dat er flitslicht "verloren" gaat, in zoverre dat flitslicht niet door andere objecten/muren/reflectoren alsnog weerkaatst wordt op het onderwerp. Maar je zou dat eerder als minder "energie-efficient" flitsen kunnen beschouwen. In principe zal het niet betekenen dat je flits-lichtopbrengst in de 200mm-beeldhoek minder zal zijn (eerder iets meer wegens het gereflecteerde licht buiten de beeldhoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke thanks, dus het licht wordt minder gecentreerd geflitst als het ware, maar kan door de omgeving weer op het onderwerp terug komen. Ik ben benieuwd hoe een flits (de SB800 in dit geval) in het donker zal werken op 200mm, wanneer enkel iemands gezicht en een stukje bovenlichaam in beeld is. Volgens het richtgetal komt het bereik dan uit op 58 meter (met de zoom @ flits op 105mm) / f/2.8 = 20,71 meter. Zie ik dat zo goed?

Update 09-11
Gister heb ik een SB-800 opgehaald en die werkt prima in alle modi. Enkel high speed sync en waarschijnlijk een paar andere functies die een camera moet ondersteunen, kan ik geen gebruik van maken. Ik zie dat sommige mensen de SB-800 in remote zetten, en dan commander mode gebruiken via de flitser instellingen van de camera. Die mode is voor mij niet beschikbaar. Daardoor kan ik de flitser nu enkel via de interne flits draadloos aansturen door middel van de su-4 mode. Maar goed, ik ben er erg blij mee. Ik vind het voetje (de steun) wel wat slap aanvoelen. Zo van: je moet er stootje tegenaan geven. Oja, ik heb er maar gelijk oplaadbare batterijen bij gehaald. Ik heb nu 4 x GP 2600mAh. Van de week bestel ik er nog 4 Eneloop's bij.

[ Voor 47% gewijzigd door Luxicon op 09-11-2014 13:29 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luxicon,

Grappig, ik zag je reply in het batterijen topic ook al.

De SB-800 is inderdaad een leuke flitser. De compactheid tov. de SB-900 / SB-910 kan handig zijn. Met een 5e AA erin laad hij trouwens een stuk sneller op.

Volgens de handleiding van de SB800, tabel op pagina 42; kom je bij 105mm, f2.8 ISO 100 op 56/2.8=20 meter. Bij ISO 200 op 28,28 meter. (200/100)^.5 keer zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hoi, daar had ik ook wat gezegd ja. :) Ik vind het lastig om een voorstelling te maken van de 20 meter, omdat het ook zal uitmaken hoe sterk het omgevingslicht is. De flitser werkt super, al mis ik de command mode wel. Ik ben aan het informeren draadloze mogelijkheden met bijvoorbeeld de SU-800 en Pocketwizards. Uiteindelijk zou ik er twee willen die op een statief staan met bijvoorbeeld een umbrella. Ik gebruik de flitser nu in combinatie met de interne flits van de D5100.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SU-800 is een handig ding, maar het nadeel is dat het ding met licht werkt en tevens dat je de kop niet kunt draaien.

En zeker als je drie externe groepen aanstuurt, laad hij langzamer op dan de flitsers zelf.

Ik heb een R1C1 gekocht 2e hands, en daar zit de SU-800 ook in. Ik zou 'm niet los voor de volle prijs kopen. Dan liever een extra SB-800 / 900 / 910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dan ga ik denk ik liever voor radiotransmitters. Ik zag dat de Pocketwizard AC3 ook de flashsterke (ic.m. een MiniTT1 en FlexTT5) kan regelen per groep. Dat lijkt me ideaal. Ik begreep eerst de verschillen niet tussen alle modellen, maar het wordt nu wat duidelijker. Dat kost wel wat, maar ik zie dergelijke setjes via Marktplaats aangeboden worden. Dan is het al een stuk aantrekkelijker geprijst.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 00:07
Whoei, morgen mijn bestelde Metz 24 Af-1 flitser(tje) ophalen. Gaat op mn nikon D5100 gezet worden.
Het is een heel simpel (instap) modelletje maar ongetwijfeld al een stuk beter dan de ingebouwde flitser.

[ Voor 35% gewijzigd door jorisjan op 10-11-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luxicon schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:46:
Dan ga ik denk ik liever voor radiotransmitters. Ik zag dat de Pocketwizard AC3 ook de flashsterke (ic.m. een MiniTT1 en FlexTT5) kan regelen per groep. Dat lijkt me ideaal. Ik begreep eerst de verschillen niet tussen alle modellen, maar het wordt nu wat duidelijker. Dat kost wel wat, maar ik zie dergelijke setjes via Marktplaats aangeboden worden. Dan is het al een stuk aantrekkelijker geprijst.
Maar doen die volledige TTL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
@jorisjan: daar ga je vast veel plezier mee hebben. Ik vind het een ontzettend grote vooruitgang om met een externe flitser te kunnen werken.

@jcvjcvjcvjcv: volgens mij wel. De TT5 ondersteund Nikon i-TTL. Dit is misschien wel een te geavanceerd systeem voor wat ik nodig heb. Ik kan bijvoorbeeld 3 Plus 2's kopen voor € 120,-. Die zijn al wat ouder en dan zal ik de flash met de hand moeten instellen. Dat lijkt me irritant als die in een umbrealla of softbox geplaatst is. Aan de andere kant klinkt dat wel lekker goedkoop en laat dat de speedlights draadloos flitsen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar als die paraplu voornamelijk binnenstaat, ben je beter af met SU-4 of andere Nikon commander. Daarmee kun je alles automatisch laten regelen, of per groep (drie plus eventueel de flitser zelf) centraal vanaf de commander de handmatige waardes instellen. Of auto +/- x eV doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Inmiddels heb ik een nieuwe set Pocket Wizard PlusX besteld. Deze wordt als het goed is vanmiddag bezorgd. De SU-800 / geavanceerder Pocket Wizard systeem / Phottix Odin vond ik wat te prijzig.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nikon komt met de SB-500:
http://www.nikon.nl/nl_NL...dlights/speedlight-sb-500

Lijkt dus vooral ook te richten op de video modus met de lamp.
Dacht aan de SB-500 als opvolger voor m'n SB-400, maar gezien de prijs lijkt me de SB-700 interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-10 19:55
Lijkt dus vooral ook te richten op de video modus met de lamp.
Die lamp vergroot alleen de inzetbaarheid van de flitser (namelijk ook voor filmen) maar als videolamp is het ding toch best wel beperkt. De LED's geven 100 Lux af, wat nou niet bepaald veel is voor een videolamp.

Tenzij je SB-400 (bijna) overleden is, zou ik de SB-500 niet als opvolger kopen, zo heel veel krachtiger is die niet (richtgetal 24 tegen 21), en je kunt de flitskop meer kanten op draaien, maar daar staat tegenover dat de SB-500 flink groter is. Bovendien zul je, als je gaat bouncen met het ding, toch je ISO op moeten krikken anders is de SF-500 niet krachtig genoeg om de boel goed te belichten - maar ik neem aan dat je daar met de SB-400 ook wel tegenaan loopt.

De SB-700 is overigens nóg een flink stuk groter en zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar die heeft dan wel een serieus richtgetal én 4 AA's in plaats van 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De 700 heeft idd 4 AA's en een iets serieuzer richtgetal. Het is Nikon's medium Flitser (SB-500 klein, SB-700 medium, SB-910 USS Nimitz).

Qua richtgetal vind ik het genoeg. Hiervoor had ik een SB-800, krachtiger flitsers zijn er niet gemaakt, maar ik heb met mijn gebruik niet het idee dat ik nu tekort kom (gebruik overigens ook niet vaak een flitser). En de bediening van de SB-700 maakt weer zoveel goed :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SB-700 lust geen extern batterypack, de SB-800 wel. Qua formaat maakt het weinig uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2014 21:29 ]

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

vraagje; ik kocht ooit een goedkope hobby/prul flitsset van falcon eyes
dat werkte best goed op mijn toenmalige Canon maar nu zou ik het met de Nikon willen gebruiken maar ik kan de handleiding niet meer vinden van de trigger
het betreft een RF-604 van FE die ik op de Canon aansloot met de pc sync kabel
maar de Nikon heeft geen pc sync
volgens de winkel waar ik het kocht zou deze ook gewoon op de flitsschoen moeten werken maar bij mij gebeurt er weinig
heeft iemand een tip?

hier een foto gemaakt met het hulp licht van die trigger:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7505/16049546981_135eb6a264_c.jpgtest_3523C

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8661/15865739887_471dc91d90_c.jpgtest_3524C

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat contactpunt uberhaupt een contactpunt, of gewoon een verend puntje om 'm degelijk vast te zetten? Is er een contact met de rand van de flitsschoen?

Indien niet, kun je altijd nog iets als een Nikon AS-15 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 00:39:
Is dat contactpunt uberhaupt een contactpunt, of gewoon een verend puntje om 'm degelijk vast te zetten? Is er een contact met de rand van de flitsschoen?
in de winkel beweerde ze van wel
Indien niet, kun je altijd nog iets als een Nikon AS-15 gebruiken.
dat is geen succes geworden:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7550/16062360921_01326ed1b8.jpgDSC_4200C

doet het nog steeds niet en nu hangt die trigger los omdat die AS-15 geen hotshoe-achtig iets heeft aan de bovenkant
maar misschien is die batterij leeg, eens op zoek naar een nieuwe

edit @ hier beneden:
ja, ik heb natuurlijk gelijk de multimeter eraan gehangen toen ik ontdekte dat er een batterij in zat
gaf iets meer dan 9V aan

edit2: nieuwe batterij erin en het doet het weer :)
AS-15 was niet nodig

[ Voor 12% gewijzigd door Vishari Beduk op 24-12-2014 18:11 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh, meten is weten!?

Of anders een fietslampje erop zetten bij gebrek aan een meetapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

doet het weer, test shot met D5200 en flits:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7540/15910612567_5a4a392d45_c.jpgDSC_4211C

met flits is wel moeilijker dan met hulplicht/continue licht
logisch natuurlijk, maar toch

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stof ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Is a fact of life :) En valt altijd pas op nadat je foto's genomen hebt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Kick :P

Omdat het Algemene flitser topic niet echt van de grond is gekomen en ik inmiddels in het bezit ben van een Nikon, plaats ik mijn vraag hier. Staat de vraag verkeerd? Dan hoor ik dat graag :)

Ik zou bij mijn Nikon graag een flitser gebruiken, echter heb ik hier nog een Sony HVL F56AM liggen. Welke ik natuurlijk handmatig aan kan sturen, door het gebruik van een hotshoe convertor. Mijn vraag is dan ook, wat raden jullie aan. Handmatig of TTL?

In het laatste geval heeft de convertor weinig zin, dan kan ik die uitgave beter uitsparen en kiezen voor een dedicated Nikon flitser :)

[ Voor 3% gewijzigd door barktus op 13-07-2015 15:31 ]

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt handmatig, met gebruikmaking van de lichtmeter in de flitser? Of ook 'M' op de flitser? Dat laatste lijkt me echt waardeloos.

Het eerste kan wel, maar dan moet je telkens als je instellingen op je body veranderd, die ook bij de flitser veranderen. Verder is zo'n oog nogal onnauwkeurig, TTL werkt veel fijner. Ik heb in het verleden wel eens met een flitser gewerkt, waar de omni-bounce zorgde voor direct licht op dat oog, waardoor alle foto's met gebruik van die omnibounce te donker werden.

Zo'n blokje heb ik nog nooit mee gewerkt. Eerlijk gezegd zou ik op zoek gaan naar een Nikon flitser. SB-700 is een mooie flitser. SB-910 ook, maar een stuk groter / duurder. Tweehands SB-800 kan ook, maar die zijn nog steeds erg gewild (Nikon's meest krachtige flitser, en veel compacter dan SB-9(1/0)0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:40:
Je bedoelt handmatig, met gebruikmaking van de lichtmeter in de flitser? Of ook 'M' op de flitser? Dat laatste lijkt me echt waardeloos.

Het eerste kan wel, maar dan moet je telkens als je instellingen op je body veranderd, die ook bij de flitser veranderen. Verder is zo'n oog nogal onnauwkeurig, TTL werkt veel fijner. Ik heb in het verleden wel eens met een flitser gewerkt, waar de omni-bounce zorgde voor direct licht op dat oog, waardoor alle foto's met gebruik van die omnibounce te donker werden.

Zo'n blokje heb ik nog nooit mee gewerkt. Eerlijk gezegd zou ik op zoek gaan naar een Nikon flitser. SB-700 is een mooie flitser. SB-910 ook, maar een stuk groter / duurder. Tweehands SB-800 kan ook, maar die zijn nog steeds erg gewild (Nikon's meest krachtige flitser, en veel compacter dan SB-9(1/0)0.
Daar durf ik geen sluitend antwoord op te geven. Het blokje kan geen TTL informatie doorgeven, maar de flitser werkt zelf natuurlijk verder wel volledig. Dus ik neem aan dat gebruik maken van de lichtmeting op de flitser wel mogelijk is, maar dat die los staat van de instellingen van de camera. Met andere woorden, controle is daar noodzakelijk.

Ik ben me er dan ook van bewust dat een blokje veel instellen is en het niet altijd goed zal werken. Ik gebruikte de flitser op de Sony ook zelden, vandaar de overweging voor een dergelijke oplossing. Wellicht dat ik straks de meter van de Sony zelf even los test, als dat positief is kan het een oplossing zijn. Zo niet, moet ik mezelf afvragen of het gebruik de investering van een flitser rechtvaardigt.

Bedankt voor je antwoord :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik kijk wat Nikon met TTL presteerd, ook draadloos met drie groepen en een Master, dan vind ik dat toch best knap.

Recent een feestje gefotografeerd in een boomgaard. Felle zon, schaduw van blad. Om vlekkerige gezichten tegen te gaan veel geflitst. Was erg blij met SB-900 + SD-9 :D. Opladen na full power flits in 1.0s

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 15:53 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste