Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:47
Door een gebrek aan aanbod kom je toch uit op zo'n 180-200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Minimaal. Die dingen zijn gewild.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 338128

Ik heb een SB-900 en ben er echt super tevreden van!!

Alleen is er soms de melding dat de flitser het te warm heeft, geeft zo'n indicatie meter aan.
Maar dat is veel te snel...... is blijkbaar ook een vaak voorkomend probleem bij de SB-900 heb ik gehoord?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Omdat Theo er om vroeg en Zandpad riep dat hij minimaal een SB600 nodig heeft om handig te kunnen bouncen, wil ik nog even in de woestijn gaan roepen. (ook een hoop zand daar, dus zo gek is dat ook weer niet.)

Kijk het is natuurlijk een zeer veilige keuze om een Nikon flitser te kiezen. Die werkt gewoon en doet wat hij moet doen en als je er meer dan 1 hebt, werken ze ook nog eens ontzettend handig samen.
Aan de andere kant snap ik ook iedereen die zegt dat de Nikon flitsers toch wel wat duur zijn. We gebruiken gerust 3rd party lenzen, dus waarom zou je geen 3rd party flitsers gebruiken?

Van horen zeggen heb ik begrepen dat 3rd party flitsers wel eens problemen geven. Het is dan ook wel handig om goed na te denken en even voldoende gedegen onderzoek te doen voor je begint aan een 3rd party flitser.

Ik heb het zelf wel gedaan en jaren geleden een Sigma flitser gehaald. De reden daarvoor? Nou, ik kreeg de prestaties van een Nikon SB800 flitser voor minder dan de prijs van een SB600 flitser. In die tijd koste de SB800 ongeveer 350~400 euro, de SB600 koste ongeveer 200 euro en de Sigma die ik heb gehaald koste ~150 euro. (Prijzen bij benadering en gebaseerd op het bekende zeefgebeuren dat ze hoofd noemen, dus geen garanties. Met name SB800 is een twijfelgeval.)

Maar goed, ik heb wel van te voren gedegen nagedacht over deze keuze. Hoe ben ik daartoe gekomen?
- Flitsen is mijn ding niet en ik gebruik een flits uitermate zelden. Echter soms kun je niet zonder, dus ik heb zo een ding wel nodig. (Ik maak wellicht 1/100 foto's met flits, waarschijnlijk minder.)
- Ik ga echt nooit met meer dan 1 flitser aan de slag, dus samenwerking tussen verschillende flitsers is voor mij niet van belang.

Wil je dat flitsers goed samenwerken en zo, dan is mijn advies: Koop een Nikon.
Denk je dat je in de toekomst wellicht met meerdere flitsers aan de gang zal gaan, koop dan een Nikon!

Wat ik zelf merk is dat ik 1 keer per 250~500 foto's een misfire of iets dergelijks heb. Volgens mij heb je dat soort situaties ook met een Nikon flitser. Echter als ik naar praktijk foto's kijk, dan gebeurt het mij dus 1 keer per twee drie jaar dat de flitser niet doet wat ik wil. De foto daarna werkt alles weer goed, dus het kan ook wel user error zijn of zo.
Maar goed, flits je veel dan kan ik me voorstellen dat je dit soort dingen uit wilt sluiten en dat je dus toch voor een Nikon kiest.

Moraal van het verhaal: Het is mogelijk om voor de prijs van een SB400 een flitser te kopen van het kaliber SB800, maar denk er wel even goed over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:58
@Dickcah, exact wat ik dus bedoelde :). Echter wil ik er nog even aan toevoegen dat als je slim zoekt, de SB600 nog wel vind voor de prijs van jou Sigma. Ik heb mijne van marktplaats getrokken, voor 140 inclusief (brakke) 2100mah batterijen, nog geen 150 keer geflitst (geclaimd, geen idee of je dat kan controleren).

Qua missfires. Ik heb het gevoel dat mijn Nikon ongeveer het zelfde gedrag vertoont als wat jij hier beschrijft. Het is dat ik zo'n ding moet hebben voor de opleiding, anders had ik er geen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zandpad schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 10:24:
Echter wil ik er nog even aan toevoegen dat als je slim zoekt, de SB600 nog wel vind voor de prijs van jou Sigma. Ik heb mijne van marktplaats getrokken, voor 140 inclusief (brakke) 2100mah batterijen, nog geen 150 keer geflitst (geclaimd, geen idee of je dat kan controleren).
Verschil is dat ik de mijne gloednieuw in doos uit de winkel heb gehaald, inclusief Garantie. ;) Maar inderdaad, tweedehands zijn flitsers voor de nieuw prijs van een 3rd party flitser te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Anoniem: 338128 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 20:07:
Ik heb een SB-900 en ben er echt super tevreden van!!

Alleen is er soms de melding dat de flitser het te warm heeft, geeft zo'n indicatie meter aan.
Maar dat is veel te snel...... is blijkbaar ook een vaak voorkomend probleem bij de SB-900 heb ik gehoord?!
Welke firmware staat er op? Welke batterijen gebruik je?
Allebei met dezelfde batterijen in dezelfde staat?

Als ik vijf Eneloop @1.5 Volt in een SB-800 stop en vier GP 2700's die half leeg zijn in een SB900... is de SB800 ook sneller.
Teun_2 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 01:18:
Door een gebrek aan aanbod kom je toch uit op zo'n 180-200 euro.
Op eBay zitten ze dichter bij de 300 dan de 220.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 18-03-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:40
(jarig!)
Ik zit op dit moment heel erg te twijfelen tussen de sb-700 en de sb-900. Ik ben op dit moment veel aan het reizen in azie, waar het heel zonnig is. Mijn fltislicht zal dus voornamelijk gebruikt worden voor fill in flash. en waarschijnlijk op fp mode.

nu heb je daar best sterk licht voor nodig wat dus de sb900 zou betekenen. Echter, kwa formaat en kwa gemak is de sb700 een betere optie, met name door het formaat en de verbeterde filter kappen.

Kwa prijs maakt het weinig uit, ze verschillen slechts 60 euro dacht ik zo. Kan iemand mij wat goed advies heirover geven, want ik kom er niet echt uit.

andere opties op de sb-900 die leuk zijn: Stroboscopic mode.

de rest boeit mij niet zo erg. Mijn d90 heeft commander mode voor 2 kanalen. Het is de eerste flitser dus de 3 channels van de sb900 zal ik niet kunnen gebruiken. Als de tijd er is kan ik altijd nog een flits nemen die dat wel ondersteund. Verder is de extra battery pack ook niet heel interessant (kan ook nizn batterijen kopen) en de pc sync connector gebruik ik ook voorlopig niet (en dit is altijd nog op te lossen door su-4, pocket wizards of adaptertjes).

ik denk dus echt dat het gaat om size vs power.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen SB-800? Meer power dan de SB-900, en een heel stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
^^justice strike: Ik heb zelf ook een D90 en ik heb een SB900. Zonder grip voelt het geheel niet prettig aan. Met grip is het een uitstekende combinatie: zo heb ik meermaals langdurig geschoten icm een 70-200VR i & ii en een 17-55. Gewoon met een handstrap. Aangezien je op reis bent, kan het zijn dat je dan toch de voorkeur geeft aan het formaat, waardoor je dan vrijwel automatisch kiest voor een SB700.

Laat ik het zo zeggen: eenmaal een SB900 en even aangenomen dat je geen problemen hebt met het formaat, dan zal je geen moment van twijfel hebben of een SB700 wellicht een betere keuze was. Andersom kan dat wel het geval zijn, als je merkt dat je die 100gr extra van de SB900 te verwaarlozen vindt. Bv, als je boven de 120mm schiet etc.

Probeer ze vooral uit in de winkel. Een SB700 zal al een wereld van verschil maken tov je interne flitser. Bevalt het niet, dan kan je het over het algemeen zonder al te veel verlies kwijt op de 2e handse markt. Bevalt het aan de andere kant prima, dan is dat mooi! Dan ben je waarschijnlijk een paar duizend foto's verder, voordat je weet wat jouw beperkingen zijn icm de SB700.

Wellicht heb je nog iets aan deze link. Succes.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik heb nu een maand ofzo de sb 700 naast mijn metz 48 af-1 (waarvan het voetje is afgebroken na een nogal stevige val) en moet zeggen dat de metz consistenter leek te flitsen dan de nikon. In principe zou het niet mogen uitmaken, dus ik denk dat het vooral tussen de oren zit, maar het geeft toch aan dat 3rd party flitsers tegenwoordig toch best goed overweg kunnen met de nikonsystemen. Ik gebruik de metz nu nog steeds als cls-slave, soms als tweede slave naast de sb 700. Werkt zoals verwacht. Wat ik wel niet snap is dat nikon de ttl mode in center weighted en matrix meting heeft weggelaten, enkel ttl bl is nog selecteerbaar ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Teun_2 op 30-03-2011 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
(jarig!)
wilmundo schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 00:26:
^^justice strike: Ik heb zelf ook een D90 en ik heb een SB900. Zonder grip voelt het geheel niet prettig aan. Met grip is het een uitstekende combinatie: zo heb ik meermaals langdurig geschoten icm een 70-200VR i & ii en een 17-55. Gewoon met een handstrap. Aangezien je op reis bent, kan het zijn dat je dan toch de voorkeur geeft aan het formaat, waardoor je dan vrijwel automatisch kiest voor een SB700.

Laat ik het zo zeggen: eenmaal een SB900 en even aangenomen dat je geen problemen hebt met het formaat, dan zal je geen moment van twijfel hebben of een SB700 wellicht een betere keuze was. Andersom kan dat wel het geval zijn, als je merkt dat je die 100gr extra van de SB900 te verwaarlozen vindt. Bv, als je boven de 120mm schiet etc.

Probeer ze vooral uit in de winkel. Een SB700 zal al een wereld van verschil maken tov je interne flitser. Bevalt het niet, dan kan je het over het algemeen zonder al te veel verlies kwijt op de 2e handse markt. Bevalt het aan de andere kant prima, dan is dat mooi! Dan ben je waarschijnlijk een paar duizend foto's verder, voordat je weet wat jouw beperkingen zijn icm de SB700.

Wellicht heb je nog iets aan deze link. Succes.
ik heb geen grip en aangezien ik de toegevoegde waarde van een grip niet inzie zal ik die ook niet kopen (ik kan 2 batterijen meenemen zonder dat ik een grip nodig heb). Wat ik voornamelijk mooi vind zijn de kleurkappen (die kleurkappen moet ik toch veelvuldig gebruiken, merk ik zo). Maar het verlies aan power vind ik een gmis... alhoewel het is maar een halve stop en in fp mode moet ik een meter dichterbij staan.

Ik vind het een hele lastige keus maar ik denk datik voor de sb700 ga. die filters die bij de sb900 zitten zijn erg duur en zijn verbruiksvoorwerpen, verder is het als je op reis gaat niet heel handig (lijkt me) als de sb900 toch die kleurkappen had als die sb700 dan was ik daar waarschijnlijk voor gegaan. het blifjt een lastige keuze. Het is niet zonder meer zo dat je met het duurste meteen ook het beste hebt en dat is wel jammer.

weet iemand voerigens waar ik nizn batterijen kan krijgen? met de sb700 kan je herladen in 0.9 seconden ipv 2.5 en dat is toch wel een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

justice strike schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 04:22:
[...]

ik heb geen grip en aangezien ik de toegevoegde waarde van een grip niet inzie zal ik die ook niet kopen (ik kan 2 batterijen meenemen zonder dat ik een grip nodig heb). Wat ik voornamelijk mooi vind zijn de kleurkappen (die kleurkappen moet ik toch veelvuldig gebruiken, merk ik zo). Maar het verlies aan power vind ik een gmis... alhoewel het is maar een halve stop en in fp mode moet ik een meter dichterbij staan.

Ik vind het een hele lastige keus maar ik denk datik voor de sb700 ga. die filters die bij de sb900 zitten zijn erg duur en zijn verbruiksvoorwerpen, verder is het als je op reis gaat niet heel handig (lijkt me) als de sb900 toch die kleurkappen had als die sb700 dan was ik daar waarschijnlijk voor gegaan. het blifjt een lastige keuze. Het is niet zonder meer zo dat je met het duurste meteen ook het beste hebt en dat is wel jammer.

weet iemand voerigens waar ik nizn batterijen kan krijgen? met de sb700 kan je herladen in 0.9 seconden ipv 2.5 en dat is toch wel een stuk sneller.
Je wilde de flitser toch als "invulflits" gebruiken? Als dat bij portretten is maak je vrijwel nooit gebruik van de volle power :). Bij standbeelden of in tempels oid kan ik me het nog wel voorstellen, maar in dat geval knal je gewoon de ISO van 200 naar 400. Op die manier krijg je ook weer meer licht en compenseer je voor het lagere richtgetal van de SB700.

Het gewicht en formaat, zeker op reis is een kleinere flitser lekker denk ik, kijk ook eens naar een tweedehands SB-600, iets kleiner en lichter dan de SB-700 en iets meer power (enkel maar tot 85mm zoom ipv 200 van de 700 wat een verschil kan maken). Zijn te vinden voor 125-150 euro. Een bak goedkoper dan de SB-700 en toch fijn.

En die herlaad tijd nog even als laatste, dat is bij een volle-kracht flits. Als je portretten oid invult is het vaak maar een beperkte flits die je geeft, mijn SB-600 kan een invulflits vaak twee tot drie keer per seconde geven (mits het een lichte is natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Voor de mensen die op een simpele nikon toch de flitser 's van de camera af willen halen...

http://www.dealextreme.co...hoe-cord-1-8m-cable-30435

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
(jarig!)
Pat-Juh schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 10:33:
[...]

Je wilde de flitser toch als "invulflits" gebruiken? Als dat bij portretten is maak je vrijwel nooit gebruik van de volle power :). Bij standbeelden of in tempels oid kan ik me het nog wel voorstellen, maar in dat geval knal je gewoon de ISO van 200 naar 400. Op die manier krijg je ook weer meer licht en compenseer je voor het lagere richtgetal van de SB700.
ik heb de invul flits nodig doordat het natuurlijk zonlicht ontzettend vel is. Je moet je even voorstellen. Ik kan hier zonder factor 3 rayban zonnebril rond te lopen. Ik denk dat het verschil tussen licht en schaduw hier tegen de 4-5 stops aan loopt. Dus daar waar ik voor de schaduw 1/250 nodig heb heb ik voor de omgeving 1/4000 nodig. Dat valt dus niet op te lossen met de iso verhogen. Dat is leuk als je in de nacht aan het schieten bent.

MAW ik zit echt met die flash sync in mijn maag, waardoor ik ook niet even een nissin had kunnen kopen. (die heeft geen off camera fp mode).
Het gewicht en formaat, zeker op reis is een kleinere flitser lekker denk ik, kijk ook eens naar een tweedehands SB-600, iets kleiner en lichter dan de SB-700 en iets meer power (enkel maar tot 85mm zoom ipv 200 van de 700 wat een verschil kan maken). Zijn te vinden voor 125-150 euro. Een bak goedkoper dan de SB-700 en toch fijn.
helaas zit ik niet in nederland en is de markt hier voor 2de hands erg slecht... overigens zoomt de sb700 maar tot 120 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@justice strike: Als je een grip louter als storagemogelijkheid ziet voor 2 batterijen, dan ben ik bang dat je het nut van een grip inderdaad niet snel zult inzien. Heb je eenmaal een zware flitser erop, dan biedt de grip superieure ergonomie tov de D90 an sich. Maar goed, dat punt heb ik al gemaakt.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

justice strike schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:18:
[...]

ik heb de invul flits nodig doordat het natuurlijk zonlicht ontzettend vel is. Je moet je even voorstellen. Ik kan hier zonder factor 3 rayban zonnebril rond te lopen. Ik denk dat het verschil tussen licht en schaduw hier tegen de 4-5 stops aan loopt. Dus daar waar ik voor de schaduw 1/250 nodig heb heb ik voor de omgeving 1/4000 nodig. Dat valt dus niet op te lossen met de iso verhogen. Dat is leuk als je in de nacht aan het schieten bent.

MAW ik zit echt met die flash sync in mijn maag, waardoor ik ook niet even een nissin had kunnen kopen. (die heeft geen off camera fp mode).

[...]

Als je echt het zonlicht er uit wilt flitsen moet je al bijna wijken naar een studioflitskop 8)7 ... Dan kan je beter de SB-900 nemen en nog afstoppen met je diafragma :/

helaas zit ik niet in nederland en is de markt hier voor 2de hands erg slecht... overigens zoomt de sb700 maar tot 120 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
(jarig!)
wilmundo schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:29:
@justice strike: Als je een grip louter als storagemogelijkheid ziet voor 2 batterijen, dan ben ik bang dat je het nut van een grip inderdaad niet snel zult inzien. Heb je eenmaal een zware flitser erop, dan biedt de grip superieure ergonomie tov de D90 an sich. Maar goed, dat punt heb ik al gemaakt.
een grip neemt ruimte in beslag. En daarbij vind ik het irritant om een grip te hebben. Ik ben gewend om mijn hand onder de camera te houden en met mijn duim en wijsvinger de focusring vast te houden. Dat kan niet zo makkelijk met een grip. Verder ben ik ook gewend om een camera met de ontspanner naar boven vast te houden bij portret foto's. Als je dat gewend bent, dan is de functie van een grip voor 80% weg dacht ik zo

(ja heb 20 jaar met een fm2 geschoten, en daar heb ik mijn schietstijl van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
(jarig!)
nee niet eruit flitsen. Maar ik wil het aantal stops wel terug kunnen brengen van 5 stops naar zeg 3 stops.

Ik zit al best lang te tubben. Maar ik vraag me dus af of ik niet met remote mode niet al een heel stuk minder power nodig heb. Ik weet dat onder het dak van een tempel de schaduw zit. Dan kan ik toch mooi een flits eronder plaatsen. Ik had het idee dat je een sterke flits alleen nodig hebt als je echt alleen maar on camera wil flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

justice strike schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:17:
[...]

nee niet eruit flitsen. Maar ik wil het aantal stops wel terug kunnen brengen van 5 stops naar zeg 3 stops.

Ik zit al best lang te tubben. Maar ik vraag me dus af of ik niet met remote mode niet al een heel stuk minder power nodig heb. Ik weet dat onder het dak van een tempel de schaduw zit. Dan kan ik toch mooi een flits eronder plaatsen. Ik had het idee dat je een sterke flits alleen nodig hebt als je echt alleen maar on camera wil flitsen.
Je zou in zulke situaties kunnen overwegen om dmv je D90 commander functie of met een setje triggers te kunnen flitsen? Kan je de afstand flink verkleinen waardoor minder power nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
(jarig!)
Pat-Juh schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:42:
[...]

Je zou in zulke situaties kunnen overwegen om dmv je D90 commander functie of met een setje triggers te kunnen flitsen? Kan je de afstand flink verkleinen waardoor minder power nodig is...
daar dacht ik in de eerste instantie ook wel aan. En dan kom je op de sb700 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wilmundo schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:29:
Tja, volledig off-topic om over Grip's te gaan kletsen, maar deze kan ik even niet laten liggen.

Zie trouwens ook het antwoord van Justice Strike. Ik heb ook al heel vaak gehoord dat mijn combinatie zonder grip volledig uit balans is, (D300 met 24-70 of D300 met 24-70 en flitser of vervang 24-70 door 70-200.) Ik heb staan schieten met een D50 met 70-200 en flitser. Ik kan daar uitstekend mee overweg en vind een grip alleen maar in de weg zitten. De gehele ergonomie van de camera wordt voor mij verpest door er een grip aan te schroeven. Of die grip dan knoppen heeft of niet, maakt voor mij niet uit. Het werkt gewoon ontzettend rot.

Er zijn een aantal dingen die ergonomisch voor de meeste mensen werken, maar er zijn (gelukkig) altijd uitzonderingen. Een grip is ook zo een typisch iets.
Sommige mensen kunnen niet zonder, sommige snappen het nut echt niet en zullen een grip nooit gebruiken. Een reden voor mij om nooit een D3 te kopen is bijvoorbeeld de ingebouwde grip. Ik heb zo een ding in handen gehad en hij werkt gewoon niet voor mij. Het hele gevoel klopt voor geen meter. Ook heb ik een D300 met grip in handen gehad. Daar heb ik anderhalf uur mee staan fotograferen om te proberen te begrijpen waarom iedereen zo gek is van een grip. Ik snap het nog steeds niet.

Back-on-trak
Zo een off-shoe koord zoals Wijnands tipt is best handig. Kost geen drol, maar is niet helemaal de kwaliteit van de Nikon versie. Aan de andere kant als je dat ding niet dagelijks gebruikt, zal je dat niet snel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik tip 'm omdat de officiele nikon kabels een hele emmer olifantenpoep kosten als je ze nieuw aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
(jarig!)
wordt toch een sb700 denk ik. Ik was gisteren mijn tas aan het pakken voor een 5 daagse trip. Wil zonder checkin vliegen dus dat betekent dat alles binnen 7 kg moet blijven en de afmetingen zijn dat 56 bij 36 bij 23. Dat ging maar net met 7.2 kg, en dan heb ik alleen mijn camera mee.

(Ik had dit keer kleding voor 2 mee, en wat extra spullen). Ik merk al dat zowel formaat als gewicht toch wel een rol spelen, zeker als je bagage maar toch heel klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Offshoe cords zijn een simpele (en goedkope!) manier om je flitser van je camera te plaatsen. Let erop dat niet elke camera een sync uitgang heeft, waardoor je soms nog een blokje op je hotshoe zal moeten plaatsen die de aansluiting wel heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door aramdin op 01-04-2011 09:36 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
(jarig!)
aramdin schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:35:
Offshoe cords zijn een simpele (en goedkope!) manier om je flitser van je camera te plaatsen. Let erop dat niet elke camera een sync uitgang heeft, waardoor je soms nog een blokje op je hotshoe zal moeten plaatsen die de aansluiting wel heeft.
waarom zou ik met draden aan de gang gaan. Alles is dan handmatig en alles behalve snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Als geld een issue is, dan kan dat altijd nog als optie worden beschouwd. Ik heb een keer de overstap gemaakt naar Pocket Wizards II en heb mn werkwijze daarop aangepast. Handmatig mn flitser instellen vind ik helemaal niet erg, dan doet de flitser iig wat ik wil :) Betaalbare oplossing: Cactus V4 / Phottix Atlas

Sterke flitser heeft echt wel zn meerwaarde, maar ik zie dat jij ook nog zit met een gewichtsissue. Alle kleine beetjes besparing zijn dan meegenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door aramdin op 01-04-2011 10:07 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
(jarig!)
aramdin schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 10:05:
Als geld een issue is, dan kan dat altijd nog als optie worden beschouwd. Ik heb een keer de overstap gemaakt naar Pocket Wizards II en heb mn werkwijze daarop aangepast. Handmatig mn flitser instellen vind ik helemaal niet erg, dan doet de flitser iig wat ik wil :) Betaalbare oplossing: Cactus V4 / Phottix Atlas

Sterke flitser heeft echt wel zn meerwaarde, maar ik zie dat jij ook nog zit met een gewichtsissue. Alle kleine beetjes besparing zijn dan meegenomen.
Ik denk niet zozeer dat het een gewichts issue gaat worden (scheelt maar 100 gram) maar meer een issue moet inhoud.

verder huiver ik nogal voor die kleur filters. Kan iemand mij hier aangeven hoe irritant die filters zijn? en of ze nog lang meegaan? ik hoor namelijk dat ze nogal snel smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
justice strike schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:56:
[...]

waarom zou ik met draden aan de gang gaan. Alles is dan handmatig en alles behalve snel.
Nee. Met een iTTL kabel, Nikon of Kloon, gedraagt je flitser zich precies zo als in de hotshoe. Uitkomst voor Nikons zonder CLS commander functie of voor bijv. in de dierentuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justice strike
(jarig!)
Wijnands schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 10:51:
[...]

Nee. Met een iTTL kabel, Nikon of Kloon, gedraagt je flitser zich precies zo als in de hotshoe. Uitkomst voor Nikons zonder CLS commander functie of voor bijv. in de dierentuin.
D90 heeft commander, dus ik zie de toegevoegde waarde niet echt. overigens werd er over een (pc)sync cord gesproken niet een ittl cord

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 01-04-2011 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
CLS ftw! Werkt echt prima, alleen LOS (Line Of Sight) kan soms irritant zijn. Tip van Joe McNally: signaal van commander laten bouncen naar de ontvangende flitser als de ontvangende kant niet direct "zichtbaar" is.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
aramdin schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 12:20:
CLS ftw! Werkt echt prima, alleen LOS (Line Of Sight) kan soms irritant zijn. Tip van Joe McNally: signaal van commander laten bouncen naar de ontvangende flitser als de ontvangende kant niet direct "zichtbaar" is.
LOS is niet echt een issue, bouncen werkt vaak prima. Zonlicht is veel irritanter. Overdag, rond de middag buiten werkt het gewoon heel erg slecht. In de studio is het imho erg goed werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LOS kan best wel irritant zijn, met name als je je flitser graag achter je camera wilt houden en/of er niets is om tegen aan te bouncen. Ook heb ik al een keer in een situatie gestaan dat ik mijn flitser graag ongeveer midden onder mijn lens wilde hebben. 8)7

Zoals ook gememoreerd: Met flink wat zon of ander licht soms best een probleem. (Iemand al een keer bezig geweest in de disco?)

Kortom er zijn best wel een hoop gevallen dat je met een dergelijk off-shoe flitskabel veel kan bereiken. Die van mij koste geloof ik iets van 25 USD inclusief shipping vanuit HongKong. En hij werkt op alle Nikon camera's, want het ene eind schuif je gewoon in de flistschoen en het andere eind onder aan je flitser. TTL en de hele santemakraam blijven gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 19:53
Momenteel overweeg ik om de SB700 aan te schaffen (icm met mijn D7000). Het enige issue waar ik nog over twijfel is het feit dat de CLS functie ook gewoon schijnt te flitsen tijdens de opname (en niet alleen als trigger/preflash). Hier heb ik op internet meerdere reacties over gelezen en een SG31R aanschaffen klinkt mij in de oren als het oplossen van een gevolg ipv het probleem (+ lijkt me onhandig).. Om nu direct Pocket Wizzards of iets dergelijks aan te schaffen is ook weer zo overdreven, dan ben ik al snel 2x zo duur uit. Ook een SU800 is redelijk aan de prijs & erg groot.

Graag jullie deskundige mening :)

Hier worden weinig andere opties besproken (naast afdekken met de hand bijvoorbeeld);
http://www.flickr.com/gro...discuss/72157626583770004
http://www.flickr.com/gro...discuss/72157626192161806
http://www.flickr.com/gro...discuss/72157626802436565

[ Voor 24% gewijzigd door ReneDD op 10-10-2011 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 21:12

RoyBijster

Rocket Scientist

En waarom geen Cactus triggers bijvoorbeeld? Voor +- 35 euro heb je een setje Cactus V4 transmitter + receiver.

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
ReneDD schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 07:46:
Momenteel overweeg ik om de SB700 aan te schaffen (icm met mijn D7000). Het enige issue waar ik nog over twijfel is het feit dat de CLS functie ook gewoon schijnt te flitsen tijdens de opname (en niet alleen als trigger/preflash). Hier heb ik op internet meerdere reacties over gelezen en een SG31R aanschaffen klinkt mij in de oren als het oplossen van een gevolg ipv het probleem (+ lijkt me onhandig).. Om nu direct Pocket Wizzards of iets dergelijks aan te schaffen is ook weer zo overdreven, dan ben ik al snel 2x zo duur uit. Ook een SU800 is redelijk aan de prijs & erg groot.

Graag jullie deskundige mening :)

Hier worden weinig andere opties besproken (naast afdekken met de hand bijvoorbeeld);
http://www.flickr.com/gro...discuss/72157626583770004
http://www.flickr.com/gro...discuss/72157626192161806
http://www.flickr.com/gro...discuss/72157626802436565
Die flits tijdens de opname is slechts een 'restflits', dat is in de praktijk in de meeste gevallen helemaal geen probleem. Wat heb je tegen de SG31R dan?
2 andere mogelijke oplossing: goedkopere triggers, zonder TTL of eventueel een flitskabel?

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 10-10-2011 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
RoyBijster schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 08:38:
En waarom geen Cactus triggers bijvoorbeeld? Voor +- 35 euro heb je een setje Cactus V4 transmitter + receiver.
Dat klinkt interessant. Het is dus net zo duur om triggers te kopen als het aanschaffen van een platic kapje om de flits af te dekken..
Teun_2 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:19:
[...]

Die flits tijdens de opname is slechts een 'restflits', dat is in de praktijk in de meeste gevallen helemaal geen probleem. Wat heb je tegen de SG31R dan?
2 andere mogelijke oplossing: goedkopere triggers, zonder TTL of eventueel een flitskabel?
Of ik last ga hebben van de 'restflits' weet ik nog niet. Het is sowieso mijn eerste flitser, dus dat durf ik niet te zeggen. Ik wil er achteraf niet achter komen dat ik alsnog triggers/pocketwizards/kapjes moet kopen, waardoor ik misschien net zo goed een SB900 had kunnen kopen die dat probleem niet heeft?? Of heeft die daar ook last van? De SB900 is ongeveer 90 euro duurder, maar als ik daarvoor geen aanvullende tools/accesoires zou hoeven kopen wordt het verschil al snel kleiner natuurlijk.

Wat ik tegen de SG31R heb? Het lijkt mij een onpraktisch stukje plastic van 30 euro(!). Ik kan me niet voorstellen dat er geen elegantere oplossing voor is. ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door ReneDD op 10-10-2011 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Of de Phottix triggers voor de helft van het geld van Pocket Wizards.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dit gaat over het feit dat de flits van de commander soms zichtbaar is? Klopt, is 'ie ook. Als dat een probleem is, stukje ontwikkeld negatief ervoor plakken en je probleem is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Wijnands schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:23:
Dit gaat over het feit dat de flits van de commander soms zichtbaar is? Klopt, is 'ie ook. Als dat een probleem is, stukje ontwikkeld negatief ervoor plakken en je probleem is weg.
Kijk, dat is ook een handige tip en nog goedkoop ook. Mijn enige vraag is dan nog; waar haal je dat vandaan? (Generatiekloof hehe)

[ Voor 11% gewijzigd door ReneDD op 10-10-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:51

Metten

ik hou het graag simpel

ReneDD schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:36:
[...]

Kijk, dat is ook een handige tip en nog goedkoop ook. Mijn enige vraag is dan nog; waar haal je dat vandaan? (Generatiekloof hehe)
Uit de fotoverzameling van je ouders/grootouders/oom/tante etc misschien? Er zitten vaak wel onbelichte stukken bij als je een rolletje laat ontwikkelen (of moet je juist volledig belichte stukken hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nee, die stukken die gewoon doorzichtig bruin zijn omdat er niks gebeurde zijn prima. Verbaast me trouwens dat dealextreme nog niet die dingen in het assortiment heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
ReneDD schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:56:
[...]

Dat klinkt interessant. Het is dus net zo duur om triggers te kopen als het aanschaffen van een platic kapje om de flits af te dekken..

[...]

Of ik last ga hebben van de 'restflits' weet ik nog niet. Het is sowieso mijn eerste flitser, dus dat durf ik niet te zeggen. Ik wil er achteraf niet achter komen dat ik alsnog triggers/pocketwizards/kapjes moet kopen, waardoor ik misschien net zo goed een SB900 had kunnen kopen die dat probleem niet heeft?? Of heeft die daar ook last van? De SB900 is ongeveer 90 euro duurder, maar als ik daarvoor geen aanvullende tools/accesoires zou hoeven kopen wordt het verschil al snel kleiner natuurlijk.

Wat ik tegen de SG31R heb? Het lijkt mij een onpraktisch stukje plastic van 30 euro(!). Ik kan me niet voorstellen dat er geen elegantere oplossing voor is. ;-)
De SB 900 heeft evengoed dat probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

13 zul je bedoelen
justice strike schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:36:
[...]

D90 heeft commander, dus ik zie de toegevoegde waarde niet echt. overigens werd er over een (pc)sync cord gesproken niet een ittl cord
Het probleem met de built-in flits als commander gebruiken is dat 'ie zo langzaam oplaad. Zeker als je meerdere groepen flitsers wilt aansturen. De SB-900 laad sneller na een M1/1 flits dan de built-in flits na een flinke set aanstuur flitsjes. Maar dat is natuurlijk ook nog op te lossen door een SB-900 als commander te gebruiken.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 23-10-2012 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirxess
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 15:33
Wat mij betreft werkt de cameraflitser erg goed als commander. Ik hou soms gewoon mijn hand erbij zodat de eventuele restflits niet in mijn foto komt. Nog nooit de behoefte aan een SG31R of stukje negatief gehad (maar ik doe ook niet vaak aan macrofotografie of veel groothoek).

Ook gebruik ik regelmatig de SU-4 mode (je flits gaat dan gewoon af als ie een andere flits ziet). Dan zet ik mijn cameraflitser (D90) gewoon op manual en mijn SB-700 ook (je losse flitser moét dan wel op manual). Dit is wat robuuster dan CLS, naar mijn idee. Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
[...]
Ik wil er achteraf niet achter komen dat ik alsnog triggers/pocketwizards/kapjes moet kopen, waardoor ik misschien net zo goed een SB900 had kunnen kopen die dat probleem niet heeft?? Of heeft die daar ook last van? De SB900 is ongeveer 90 euro duurder, maar als ik daarvoor geen aanvullende tools/accesoires zou hoeven kopen wordt het verschil al snel kleiner natuurlijk.
De kans dat je er last van gaat hebben is erg klein, je gaat het lichtje alleen zien als je in een spiegelend object.

De SB-910 is erg groot, en maakt je D7000 top-zwaar en de handling van je camera erg ongemakkelijk.
De SB-700 is het meeste waar voor je geld, hij is wbt bediening identiek aan de SB-910 alleen wat lichter.

En als je echt veel off-camera wil flitsen kan je beter een SB-700 kopen, en het geld wat je over houdt straks in een 2e SB-700 steken.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt ook een 2e hands SB-800 opzoeken: een stuk kleiner dan een SB-910, maar meer flitspower. En zeker met de 5e batterij erbij niet echt langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

you guys. Hulp nodig met flitsen op een Nikon. Heb jaren ervaring met fotografie (m.n. SLR) zowel analoog als pas veel later digitaal. Heb altijd flitsen een beetje vermeden. Had wel externe flitsers vroeger ook al (o.a. op een Nikon F-801s, de voorloper van de F90), maar liever niet dan wel. Nu wilde ik me daar toch wat meer in verdiepen dus heb bij de kringloop een oude flitser gekocht. Ging met met name om de zwenkbare kop. Uiteraard op internet opgezocht of het trigger voltage veilig is en dat is het ruimschoots. Enfin, het gaat om:

Een Philips P36 CTLS: http://www.flickr.com/pho...460692006/in/photostream/
met een Nikon D70

Wat is het punt? Manual staat op Flickr dus basis kom ik wel uit, maar of de foto is zo mega belicht (overbelicht is niet het goede woord, meer alsof de hele kamer keurig met bouwlampen is verlicht) of het resultaat is ondermaats en dan is het weer bijna alsof ik mijn D70 flitser gebruik. Momenteel experimenteer ik met de waardes in M modus. Is er geen vuistregel zoals de Sunny F16 rule: Wikipedia: Sunny 16 rule

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jazzper schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:18:
you guys. Hulp nodig met flitsen op een Nikon. Heb jaren ervaring met fotografie (m.n. SLR) zowel analoog als pas veel later digitaal. Heb altijd flitsen een beetje vermeden. Had wel externe flitsers vroeger ook al (o.a. op een Nikon F-801s, de voorloper van de F90), maar liever niet dan wel. Nu wilde ik me daar toch wat meer in verdiepen dus heb bij de kringloop een oude flitser gekocht. Ging met met name om de zwenkbare kop. Uiteraard op internet opgezocht of het trigger voltage veilig is en dat is het ruimschoots. Enfin, het gaat om:

Een Philips P36 CTLS: http://www.flickr.com/pho...460692006/in/photostream/
met een Nikon D70

Wat is het punt? Manual staat op Flickr dus basis kom ik wel uit, maar of de foto is zo mega belicht (overbelicht is niet het goede woord, meer alsof de hele kamer keurig met bouwlampen is verlicht) of het resultaat is ondermaats en dan is het weer bijna alsof ik mijn D70 flitser gebruik. Momenteel experimenteer ik met de waardes in M modus. Is er geen vuistregel zoals de Sunny F16 rule: Wikipedia: Sunny 16 rule
Basis van flitsen is dat je zo zacht mogelijk flitst. Puur alleen dat bij flitsen wat je niet te pakken krijgt aan licht met sluiter/dia/iso.
Dus in een donkere ruimte pak ik de flitser, maar alsnog gebruik ik hoge iso's, lange sluiters en grote diafragma opening.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zal eens wat vergelijkende foto's maken met erbij wat ik gedaan heb. Valt me op dat het vooral ánder soort foto's zijn. Bijna studioachtig qua belichting. Best mooi. Maar ja dan mis je wel weer de sfeer he...

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 11:02
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de SB-700, liefst als vervanging van of aanvulling op een SB-800. Mijn SB-800 heeft namelijk de geest gegeven en ik ben nu op zoek naar een vervanging. Als ik de reviews op internet bekijk dan zit er weinig verschil tussen beide flitsers en zijn de reviews voor de SB-700 redelijk positief.

De flitser wordt voornamelijk gebruikt om tijdens verenigingsfeestjes in de kantine foto's te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 13:19

zwik

randomized

Beetje oud topic maar ik kon geen nieuwer topic vinden...

Anyway, ik heb laatste een flitser aangeschaft maar vind het erg lastig om goed te flitsen. Graag zou ik online of offline een cursus flitsen doen. Met instructeur of vanuit een boek of pdf. Heeft er iemand goede tips? Bedankt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Laatst online: 11:00

bobcom

Dedicated dabbler

Ik hoop niet dat er in dit topic maar eens per 3 weken gereageerd wordt. Heb nl ongeveerr dezelfde vraag als mijn voorganger die geen antwoord heeft gehad. Sinds kort heb ik er een TTL-flitser bij (el cheapo, maar voor 3 Triopo speedlights krijg je één SB 910). Reden waarom ik hem kocht: voor een bodemprijs (redelijk) Nikon-TTL compatibel, FP-flash, slave-mode op de commander van mijn in gebouwde flits, strobe, auto - kortom alle toeters en bellen van een volwassen systeemflitser zonder het bijbehorende prijskaartje. Ideaal voor een a-professionele hobbyist die een beetje experimenteren niet schuwt.

Uiteraard heeft het ding ook de nodige tekortkomingen. Het werkt allemaal niet zo vanzelfsprekend en vloeiend als een originele Speedlight (wschl) doet: de AF assist is nogal slordig, de verlichting niet altijd even gelijkmatig, instellingen zijn meer een gok dan een beredeneerde afweging, maar goed: je kan wel dansen, al is het niet met de bruid. Bovendien wijt ik een hoop tekortkomingen vooralsnog eerder aan de gebruiker dan aan het apparaat.

Vandaar mijn wens om wat meer over de achtergronden van fill-in flash, gebruik van belichtings- en flitssterktecompensatie, mengen van bestaand en flitslicht etc. te lezen - met focus op het Nikon systeem, maar niet op de Nikon apparatuur. Het leeuwendeel van wat erover geschreven is lijkt nl meer op een reclamefolder voor Nikon CLS dan op een leergang voor amateurflitsers die verder willen komen dan anti-rode-oogjes aan en een beetje bouncen. Het user manual van mijn flash brengt me niet verder: de chinese tekst is duidelijker dan het Engels, en de 10 minipaginaatjes vertellen nog niet eens alles over de flitser (FP staat er bijvoorbeeld niet in maar het werkt wel), laat staan over de verschillende flitstechnieken.

Dus benieuwd naar links, adviezen etc.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Hier staat alles wat je hoefte te weten (19 artikelen):

http://nikonclspracticalg...wo-separate-metering.html

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Bedankt - heb zo'n beetje alle 19 artikelen gezlezen, plus nog wat rijp en groen spul. Ben vervolgens aan het experimenteren gegaan, en ben tot een aantal conclusies gekomen over de door mij aangeschafte Triopo 981N:

On-camera:
  • In TTL-mode staat de flash altijd op FP - dus of je nu op 1/125 of 1/4000 schiet, hij belicht zo correct mogelijk. Dat kan 1 tot 2 stops onder of over zijn, maar met wat trial en error kom je erachter. Maar je kunt hem prima gebruiken om bij laaiende zon op Aperture priority een invulflits te geven.
  • Bij oude AF-D lenzen wordt de brandpuntsafstand soms (bijna altijd) niet correct doorgegeven aan de zoomkop: bij mijn Nikkor AF 28-105 D 3.5-4.5 macro wordt de brandpuntsafstand standaard ingesteld op 70 mm, en alleen met wat wrikken onderin wordt de 28-mm-instelling doorgegeven. Dat is op te lossen door gebruik maken van de MA-stand: je verliest je TTL, belichting wordt geregeld via sensor op de flash, maar kan nog steeds op camera worden ingesteld. Brandpuntsafstand is eveneens handmatig instelbaar
  • Overige situaties: redelijke TTL-flitser met flink wat toeters en bellen die ook de top-of-the-line Nikon speedlights hebben - maar zonder de vanzelfsprekendheid en het gebruiksgemak van het merkeigen spul. Ontdekken wat hij kan en niet kan is vooral een kwestie van experimenteren, aangezien de bijbehorende user manual dusdanig kromsprakig en gebrekkig is dat je uit een reclamefolder nog eerder wijs wordt.
Off-camera
  • Nikon cls-compatibiliteit is een sprookje -maar wireless remote werkt wel in de MA-stand, dus niente TTL-functionaliteit. In mijn geval (D600) werkt alleen in groep 2. In groep 1 gaat de sync op tilt, de flitser gaat wel af, maar alles blijft donker. Maar met alle instelmogelijkheden van commander en off-camera flash op de D600 plus de instelmogelijkheden op de flitser zelf zit je toch al gauw aan de 8-fac opties, dus dat vraagt nog wel wat uitzoekwerk. En het kan per camera verschillen.
  • Algemene conclusie: een boven-basale flitser met de nodige tekortkomingen, maar tegen een prijs die ook weinig recht tot pruttelen overlaat; een goede keus voor wie een beperkt budget heeft en bereid is de nodige concessies te doen. Voor mij een prima keus, maar af te raden voor wie zich geen missers kan permitteren of verwacht dat alle opties kant en klaar afgewogen en verpakt beschikbaar zijn.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Laatst online: 03-06 13:19

zwik

randomized

Bedankt voor de artikelen inderdaad. Ik zal ze binnenkort eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-07-2024
Bij het gebruik van mijn D7000 in combinatie met een Yongnuo YN467 flitser heb ik een probleem met de belichtingscompensatie indicator in de viewfinder. Zodra ik de flitser aanzet veranderd deze naar willekeurige min of plus waarden terwijl de belichtingscompensatie nog steeds nul is. Als ik de indicator vervolgens naar het midden/nul draai dan is de werkelijke belichtingscompensatie totaal anders, bijvoorbeeld -4.5 stops als ik een foto maak en dan de informatie bekijk. Als ik de flitser uitzet is het probleem direct weg. Als ik eenmaal nul belichtingscompensatie heb gevonden door te kijken naar het schermpje bovenop(het +/- teken verdwijnt) werkt de flitser gewoon naar behoren.

Is dit gewoon een comptabiliteitsprobleem oid tussen de D7000 en deze 3rd party flitser?

Ik heb de flitser al een hele tijd geleden gekocht en heeft het op mijn D3100 altijd perfect gedaan, zonder dit probleem.

Daarnaast valt het me op dat de D7000 onnodig hoge f waarden kiest in P mode met auto iso en een externe flitser. Bijvoorbeeld 1/100 F5.6 ISO 720 met een F1.8 lens. Als ik de flitser uitzet gaat het diafragma wel direct naar F1.8. Dit is makkelijk te verhelpen door in A te schieten, maar vind de snelheid van de P mode erg fijn in snel veranderende (licht)situaties met weinig tijd voor het instellen van de camera.

Al met al geen grote problemen, maar ik vroeg me af of iemand soortgelijke ervaringen heeft.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Laatst online: 09-06 11:26

Hoicks

Techno!

Op dit moment ben ik aan het oefenen in een kleine thuis studio met wit/zwarte achtergrond systeem en een tweetal paraplu's.

Ik schiet met een D5000 met daarop een SIgma EX 17-50 2.8 objectief. Voor het flitsen gebruik ik een SB-700 die ik in mastermode kan zetten om via infrarood een tweede flitser aan te sturen. Met een geleende SB-600 werkt dit feilloos.

Nu wil ik graag zelf een tweede flitser erbij en nu zat ik, om kosten een beetje in de hand te houden te kijken naar een Sigma EF-610 DG ST flitser. Tweedehands SB-600 is ook een optie, maar die gaan ook al snel richting € 150+

De vraag is, gaat dit goed samen werken? Ik vind het niet erg om een tweede flitser manueel in te stellen. Ik heb toch al gemerkt dat de tweede flitser vaak gebruikt zal worden om de achtergrond te over/onderbelichten.

Het enige punt waar ik een beetje mee zit is of de infrarode communicatie een probleem gaat zijn. Ik doel dan met name op de communicatie tussen de flitsers en niet op het bereik hiervan. (geld voor een setje i-ttl triggers heb ik op dit moment nog even geen geld liggen). Een extra flitser heeft een hogere prioriteit).

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zie in de specs van die Sigma flitser nergens staan dat ie enige vorm van draadloze aansturing ondersteunt? Los van of je hem handmatig moet instellen of dat je volledige CLS ondersteuning hebt, moet je iets van functionaliteit hebben om die flitser af te laten gaan samen met je andere flitsers. Dat kan eventueel natuurlijk ook met een losse (domme) trigger, maar als het zo bekijk kom je er met alleen die Sigma flitser in elk geval niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Orion84 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:04:
Ik zie in de specs van die Sigma flitser nergens staan dat ie enige vorm van draadloze aansturing ondersteunt? Los van of je hem handmatig moet instellen of dat je volledige CLS ondersteuning hebt, moet je iets van functionaliteit hebben om die flitser af te laten gaan samen met je andere flitsers. Dat kan eventueel natuurlijk ook met een losse (domme) trigger, maar als het zo bekijk kom je er met alleen die Sigma flitser in elk geval niet.
http://www.sigma-photo.co...lash_and_accessory/flash/

Volgens bovenstaande link zou die het wel moeten kunnen. (Zie Slave Flash kopje) Ik zoek eigenlijk iemand die het ook heeft zien werken of mij kan vertellen wat de beperkingen zouden kunnen zijn.

Oh damn! Ik zie nu dat het de Sigma EF-610 DG Super (Nikon) betreft, die dat wel kan (en die is 100 euro duurder).

Het lijkt er op dat een tweedehands SB-600 dan de enige optie is die overblijft....

[ Voor 11% gewijzigd door Hoicks op 14-01-2014 15:12 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Niet helemaal. De Nissin Di 622, Yong-Nuo'tjes, en mijn cheapskate Triopo 981N werken netjes als TTL-flitser op de camera en als slave off-camera (of de flitser daarop - weet niet of de flitser van de D5000 een masterfunctie heeft). Zijn allemaal flitsers < €140,-, de Yong-Nuo YN 460 en de Triopo TR 960 liggen zelfs in het tientjesbereik. De Triopo en de goedkope Yong-nuo's moet je manueel instellen, maar ze volgen de pre-flash van je master - en als je in M met auto-iso werkt kom je een aardig eind, lijkt me.

Heb zelfs iig. wat gestoeid met de D600-opklapflits als master, en een SB 800 en Triopo als slaves. De SB 800 is een volwaardige TTL-slave, de Triopo werkt vraagt manuele instelling, maar het gaat heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

bobcom schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:28:
Niet helemaal. De Nissin Di 622, Yong-Nuo'tjes, en mijn cheapskate Triopo 981N werken netjes als TTL-flitser op de camera en als slave off-camera (of de flitser daarop - weet niet of de flitser van de D5000 een masterfunctie heeft). Zijn allemaal flitsers < €140,-, de Yong-Nuo YN 460 en de Triopo TR 960 liggen zelfs in het tientjesbereik. De Triopo en de goedkope Yong-nuo's moet je manueel instellen, maar ze volgen de pre-flash van je master - en als je in M met auto-iso werkt kom je een aardig eind, lijkt me.

Heb zelfs iig. wat gestoeid met de D600-opklapflits als master, en een SB 800 en Triopo als slaves. De SB 800 is een volwaardige TTL-slave, de Triopo werkt vraagt manuele instelling, maar het gaat heel aardig.
Ik gebruik de masterfunctie van mijn SB-700, welke ik via een sc-29 kabel offcamera flits. De kern van het verhaal is dat ik een externe flitser moet hebben, welke als slave op mijn SB-700 kan reageren. (Dus moet ik een channel en groep nummer op kunnen geven geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoicks schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:32:
[...]

Ik gebruik de masterfunctie van mijn SB-700, welke ik via een sc-29 kabel offcamera flits. De kern van het verhaal is dat ik een externe flitser moet hebben, welke als slave op mijn SB-700 kan reageren. (Dus moet ik een channel en groep nummer op kunnen geven geloof ik.
channel en groep nummer is alleen voor CLS (wireless i-TTL) flitsers. Je kan ook flitsers gebruiken die gewoon domweg een lichtsensor aan boord hebben en zodra ze een felle flits registreren, zelf ook flitsen (volgens hun handmatige instellingen).

Je SB-700 kan dat geloof ik ook. Als ik me niet vergis is dat de SU-4 modus. Probeer dat maar eens uit, je kan 'm dan triggeren met een SB-600 / D5000 popup-flitser.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 14-01-2014 17:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Orion84 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:04:
[...]......Je kan ook flitsers gebruiken die gewoon domweg een lichtsensor aan boord hebben en zodra ze een felle flits registreren, zelf ook flitsen (volgens hun handmatige instellingen).

Je SB-700 kan dat geloof ik ook. Als ik me niet vergis is dat de SU-4 modus. Probeer dat maar eens uit, je kan 'm dan triggeren met een SB-600 / D5000 popup-flitser.
Bedankt voor de tip. Heb het net even geprobeerd en zowel mijn SB800 als mijn oude SB 80DX als de Triopo luisteren keurig naar het commando van mijn pop-upje. Alles inderdaad met handmatige instellingen, maar niettemin heel handig. Want de Triopo is nogal narrig (herkent vaak de voorflits van de pop-up niet), en de SB80DX weet nog niet wat CLS is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Ok dat is interessant. Weten jullie ook waar ik op moet zoeken in Google om flitsers naar voren te krijgen die op een flits kunnen reageren? Heeft die optie een specifieke naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

SU-4 en Optical Slave Mode zijn termen die ik voorbij zie komen, maar heb er verder weinig kaas van gegeten. Ik werk eigenlijk zelden met meerdere flitsers en de paar keer dat ik het heb gedaan was met een set flitsers die gewoon netjes CLS praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Ik zit even te kijken naar de Yongnuo YN560II. Op de website van Konijnenberg staat dat dat ding gewoon mee kan flitsen. Is dit een goede optie? Dan heb ik voor 120 euro 2 van deze flitsers erbij :) (Als ik via Amazon.de bestel dan)

http://www.fotokonijnenbe...-manuele-strobist-flitser

En ik zie dat er ook al een versie III is met ingebouwde RF receiver. Ook interessant.

[ Voor 17% gewijzigd door Hoicks op 15-01-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Wil binnenkort een Nikon SB-700 aanschaffen. Hebben jullie advies welke oplaadbare NiMH batterijen ik zou moeten aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:27
Eneloop.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Is 1900 mAh genoeg, of zou ik voor de 2400 moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 23:20

Grozno

acts without consequence!

Heb ik je nog niet overtuigd? ;)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Nu ik je reactie lees wel ;) Bedankt voor je reactie! Even kijken of de locale winkel ze kan bestellen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Doorverwezen hierheen. Deze had ik nog niet gevonden (via de mobiel vanmiddag). :)

Ik denk eraan om een SB800 aan te schaffen. Echter werkt deze tot 105mm. De lens die ik voorlopig zal gebruiken, kan tot 200mm. Wat ik uit vorige uitleg begrijp is dat je dan eigenlijk minder flash licht in beeld krijg en daarmee eigenlijk vermogen verloren gaat. Zie ik dat zo goed? Ik heb een D5100 en zal dus eigenlijk tot 70mm bereik hebben? Dit lijkt me niet een ramp, maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk ervaren wordt.

Over de flash zelf lees ik veel positieve recensies. De lens zou niet heel erg veel verschillen met een SB910, al is het menu krakkemikkig en ziet de flash niet zo modern uit als de nieuwere modellen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De vraag is of je flits voldoende zal zijn om je voorwerp/onderwerp op 200mm te belichten in de zin dat 200mm op een crop al hevig inzoomt. Op 200mm (~300mm 35mm equivalent) sta je dus relatief ver van je onderwerp. Dat lijkt me eerder nefast.

Het spreekt vanzelf dat er flitslicht "verloren" gaat, in zoverre dat flitslicht niet door andere objecten/muren/reflectoren alsnog weerkaatst wordt op het onderwerp. Maar je zou dat eerder als minder "energie-efficient" flitsen kunnen beschouwen. In principe zal het niet betekenen dat je flits-lichtopbrengst in de 200mm-beeldhoek minder zal zijn (eerder iets meer wegens het gereflecteerde licht buiten de beeldhoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke thanks, dus het licht wordt minder gecentreerd geflitst als het ware, maar kan door de omgeving weer op het onderwerp terug komen. Ik ben benieuwd hoe een flits (de SB800 in dit geval) in het donker zal werken op 200mm, wanneer enkel iemands gezicht en een stukje bovenlichaam in beeld is. Volgens het richtgetal komt het bereik dan uit op 58 meter (met de zoom @ flits op 105mm) / f/2.8 = 20,71 meter. Zie ik dat zo goed?

Update 09-11
Gister heb ik een SB-800 opgehaald en die werkt prima in alle modi. Enkel high speed sync en waarschijnlijk een paar andere functies die een camera moet ondersteunen, kan ik geen gebruik van maken. Ik zie dat sommige mensen de SB-800 in remote zetten, en dan commander mode gebruiken via de flitser instellingen van de camera. Die mode is voor mij niet beschikbaar. Daardoor kan ik de flitser nu enkel via de interne flits draadloos aansturen door middel van de su-4 mode. Maar goed, ik ben er erg blij mee. Ik vind het voetje (de steun) wel wat slap aanvoelen. Zo van: je moet er stootje tegenaan geven. Oja, ik heb er maar gelijk oplaadbare batterijen bij gehaald. Ik heb nu 4 x GP 2600mAh. Van de week bestel ik er nog 4 Eneloop's bij.

[ Voor 47% gewijzigd door Luxicon op 09-11-2014 13:29 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luxicon,

Grappig, ik zag je reply in het batterijen topic ook al.

De SB-800 is inderdaad een leuke flitser. De compactheid tov. de SB-900 / SB-910 kan handig zijn. Met een 5e AA erin laad hij trouwens een stuk sneller op.

Volgens de handleiding van de SB800, tabel op pagina 42; kom je bij 105mm, f2.8 ISO 100 op 56/2.8=20 meter. Bij ISO 200 op 28,28 meter. (200/100)^.5 keer zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hoi, daar had ik ook wat gezegd ja. :) Ik vind het lastig om een voorstelling te maken van de 20 meter, omdat het ook zal uitmaken hoe sterk het omgevingslicht is. De flitser werkt super, al mis ik de command mode wel. Ik ben aan het informeren draadloze mogelijkheden met bijvoorbeeld de SU-800 en Pocketwizards. Uiteindelijk zou ik er twee willen die op een statief staan met bijvoorbeeld een umbrella. Ik gebruik de flitser nu in combinatie met de interne flits van de D5100.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SU-800 is een handig ding, maar het nadeel is dat het ding met licht werkt en tevens dat je de kop niet kunt draaien.

En zeker als je drie externe groepen aanstuurt, laad hij langzamer op dan de flitsers zelf.

Ik heb een R1C1 gekocht 2e hands, en daar zit de SU-800 ook in. Ik zou 'm niet los voor de volle prijs kopen. Dan liever een extra SB-800 / 900 / 910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dan ga ik denk ik liever voor radiotransmitters. Ik zag dat de Pocketwizard AC3 ook de flashsterke (ic.m. een MiniTT1 en FlexTT5) kan regelen per groep. Dat lijkt me ideaal. Ik begreep eerst de verschillen niet tussen alle modellen, maar het wordt nu wat duidelijker. Dat kost wel wat, maar ik zie dergelijke setjes via Marktplaats aangeboden worden. Dan is het al een stuk aantrekkelijker geprijst.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 14:02
Whoei, morgen mijn bestelde Metz 24 Af-1 flitser(tje) ophalen. Gaat op mn nikon D5100 gezet worden.
Het is een heel simpel (instap) modelletje maar ongetwijfeld al een stuk beter dan de ingebouwde flitser.

[ Voor 35% gewijzigd door jorisjan op 10-11-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luxicon schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:46:
Dan ga ik denk ik liever voor radiotransmitters. Ik zag dat de Pocketwizard AC3 ook de flashsterke (ic.m. een MiniTT1 en FlexTT5) kan regelen per groep. Dat lijkt me ideaal. Ik begreep eerst de verschillen niet tussen alle modellen, maar het wordt nu wat duidelijker. Dat kost wel wat, maar ik zie dergelijke setjes via Marktplaats aangeboden worden. Dan is het al een stuk aantrekkelijker geprijst.
Maar doen die volledige TTL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
@jorisjan: daar ga je vast veel plezier mee hebben. Ik vind het een ontzettend grote vooruitgang om met een externe flitser te kunnen werken.

@jcvjcvjcvjcv: volgens mij wel. De TT5 ondersteund Nikon i-TTL. Dit is misschien wel een te geavanceerd systeem voor wat ik nodig heb. Ik kan bijvoorbeeld 3 Plus 2's kopen voor € 120,-. Die zijn al wat ouder en dan zal ik de flash met de hand moeten instellen. Dat lijkt me irritant als die in een umbrealla of softbox geplaatst is. Aan de andere kant klinkt dat wel lekker goedkoop en laat dat de speedlights draadloos flitsen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, maar als die paraplu voornamelijk binnenstaat, ben je beter af met SU-4 of andere Nikon commander. Daarmee kun je alles automatisch laten regelen, of per groep (drie plus eventueel de flitser zelf) centraal vanaf de commander de handmatige waardes instellen. Of auto +/- x eV doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Inmiddels heb ik een nieuwe set Pocket Wizard PlusX besteld. Deze wordt als het goed is vanmiddag bezorgd. De SU-800 / geavanceerder Pocket Wizard systeem / Phottix Odin vond ik wat te prijzig.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nikon komt met de SB-500:
http://www.nikon.nl/nl_NL...dlights/speedlight-sb-500

Lijkt dus vooral ook te richten op de video modus met de lamp.
Dacht aan de SB-500 als opvolger voor m'n SB-400, maar gezien de prijs lijkt me de SB-700 interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Lijkt dus vooral ook te richten op de video modus met de lamp.
Die lamp vergroot alleen de inzetbaarheid van de flitser (namelijk ook voor filmen) maar als videolamp is het ding toch best wel beperkt. De LED's geven 100 Lux af, wat nou niet bepaald veel is voor een videolamp.

Tenzij je SB-400 (bijna) overleden is, zou ik de SB-500 niet als opvolger kopen, zo heel veel krachtiger is die niet (richtgetal 24 tegen 21), en je kunt de flitskop meer kanten op draaien, maar daar staat tegenover dat de SB-500 flink groter is. Bovendien zul je, als je gaat bouncen met het ding, toch je ISO op moeten krikken anders is de SF-500 niet krachtig genoeg om de boel goed te belichten - maar ik neem aan dat je daar met de SB-400 ook wel tegenaan loopt.

De SB-700 is overigens nóg een flink stuk groter en zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar die heeft dan wel een serieus richtgetal én 4 AA's in plaats van 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:27
De 700 heeft idd 4 AA's en een iets serieuzer richtgetal. Het is Nikon's medium Flitser (SB-500 klein, SB-700 medium, SB-910 USS Nimitz).

Qua richtgetal vind ik het genoeg. Hiervoor had ik een SB-800, krachtiger flitsers zijn er niet gemaakt, maar ik heb met mijn gebruik niet het idee dat ik nu tekort kom (gebruik overigens ook niet vaak een flitser). En de bediening van de SB-700 maakt weer zoveel goed :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SB-700 lust geen extern batterypack, de SB-800 wel. Qua formaat maakt het weinig uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 08-12-2014 21:29 ]

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-06 14:01

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

vraagje; ik kocht ooit een goedkope hobby/prul flitsset van falcon eyes
dat werkte best goed op mijn toenmalige Canon maar nu zou ik het met de Nikon willen gebruiken maar ik kan de handleiding niet meer vinden van de trigger
het betreft een RF-604 van FE die ik op de Canon aansloot met de pc sync kabel
maar de Nikon heeft geen pc sync
volgens de winkel waar ik het kocht zou deze ook gewoon op de flitsschoen moeten werken maar bij mij gebeurt er weinig
heeft iemand een tip?

hier een foto gemaakt met het hulp licht van die trigger:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7505/16049546981_135eb6a264_c.jpgtest_3523C

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8661/15865739887_471dc91d90_c.jpgtest_3524C

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is dat contactpunt uberhaupt een contactpunt, of gewoon een verend puntje om 'm degelijk vast te zetten? Is er een contact met de rand van de flitsschoen?

Indien niet, kun je altijd nog iets als een Nikon AS-15 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 00:39:
Is dat contactpunt uberhaupt een contactpunt, of gewoon een verend puntje om 'm degelijk vast te zetten? Is er een contact met de rand van de flitsschoen?
in de winkel beweerde ze van wel
Indien niet, kun je altijd nog iets als een Nikon AS-15 gebruiken.
dat is geen succes geworden:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7550/16062360921_01326ed1b8.jpgDSC_4200C

doet het nog steeds niet en nu hangt die trigger los omdat die AS-15 geen hotshoe-achtig iets heeft aan de bovenkant
maar misschien is die batterij leeg, eens op zoek naar een nieuwe

edit @ hier beneden:
ja, ik heb natuurlijk gelijk de multimeter eraan gehangen toen ik ontdekte dat er een batterij in zat
gaf iets meer dan 9V aan

edit2: nieuwe batterij erin en het doet het weer :)
AS-15 was niet nodig

[ Voor 12% gewijzigd door Vishari Beduk op 24-12-2014 18:11 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Euh, meten is weten!?

Of anders een fietslampje erop zetten bij gebrek aan een meetapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

doet het weer, test shot met D5200 en flits:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7540/15910612567_5a4a392d45_c.jpgDSC_4211C

met flits is wel moeilijker dan met hulplicht/continue licht
logisch natuurlijk, maar toch

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stof ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 11:02
Is a fact of life :) En valt altijd pas op nadat je foto's genomen hebt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Kick :P

Omdat het Algemene flitser topic niet echt van de grond is gekomen en ik inmiddels in het bezit ben van een Nikon, plaats ik mijn vraag hier. Staat de vraag verkeerd? Dan hoor ik dat graag :)

Ik zou bij mijn Nikon graag een flitser gebruiken, echter heb ik hier nog een Sony HVL F56AM liggen. Welke ik natuurlijk handmatig aan kan sturen, door het gebruik van een hotshoe convertor. Mijn vraag is dan ook, wat raden jullie aan. Handmatig of TTL?

In het laatste geval heeft de convertor weinig zin, dan kan ik die uitgave beter uitsparen en kiezen voor een dedicated Nikon flitser :)

[ Voor 3% gewijzigd door barktus op 13-07-2015 15:31 ]

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je bedoelt handmatig, met gebruikmaking van de lichtmeter in de flitser? Of ook 'M' op de flitser? Dat laatste lijkt me echt waardeloos.

Het eerste kan wel, maar dan moet je telkens als je instellingen op je body veranderd, die ook bij de flitser veranderen. Verder is zo'n oog nogal onnauwkeurig, TTL werkt veel fijner. Ik heb in het verleden wel eens met een flitser gewerkt, waar de omni-bounce zorgde voor direct licht op dat oog, waardoor alle foto's met gebruik van die omnibounce te donker werden.

Zo'n blokje heb ik nog nooit mee gewerkt. Eerlijk gezegd zou ik op zoek gaan naar een Nikon flitser. SB-700 is een mooie flitser. SB-910 ook, maar een stuk groter / duurder. Tweehands SB-800 kan ook, maar die zijn nog steeds erg gewild (Nikon's meest krachtige flitser, en veel compacter dan SB-9(1/0)0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Anoniem: 120284 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:40:
Je bedoelt handmatig, met gebruikmaking van de lichtmeter in de flitser? Of ook 'M' op de flitser? Dat laatste lijkt me echt waardeloos.

Het eerste kan wel, maar dan moet je telkens als je instellingen op je body veranderd, die ook bij de flitser veranderen. Verder is zo'n oog nogal onnauwkeurig, TTL werkt veel fijner. Ik heb in het verleden wel eens met een flitser gewerkt, waar de omni-bounce zorgde voor direct licht op dat oog, waardoor alle foto's met gebruik van die omnibounce te donker werden.

Zo'n blokje heb ik nog nooit mee gewerkt. Eerlijk gezegd zou ik op zoek gaan naar een Nikon flitser. SB-700 is een mooie flitser. SB-910 ook, maar een stuk groter / duurder. Tweehands SB-800 kan ook, maar die zijn nog steeds erg gewild (Nikon's meest krachtige flitser, en veel compacter dan SB-9(1/0)0.
Daar durf ik geen sluitend antwoord op te geven. Het blokje kan geen TTL informatie doorgeven, maar de flitser werkt zelf natuurlijk verder wel volledig. Dus ik neem aan dat gebruik maken van de lichtmeting op de flitser wel mogelijk is, maar dat die los staat van de instellingen van de camera. Met andere woorden, controle is daar noodzakelijk.

Ik ben me er dan ook van bewust dat een blokje veel instellen is en het niet altijd goed zal werken. Ik gebruikte de flitser op de Sony ook zelden, vandaar de overweging voor een dergelijke oplossing. Wellicht dat ik straks de meter van de Sony zelf even los test, als dat positief is kan het een oplossing zijn. Zo niet, moet ik mezelf afvragen of het gebruik de investering van een flitser rechtvaardigt.

Bedankt voor je antwoord :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik kijk wat Nikon met TTL presteerd, ook draadloos met drie groepen en een Master, dan vind ik dat toch best knap.

Recent een feestje gefotografeerd in een boomgaard. Felle zon, schaduw van blad. Om vlekkerige gezichten tegen te gaan veel geflitst. Was erg blij met SB-900 + SD-9 :D. Opladen na full power flits in 1.0s

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 13-07-2015 15:53 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste