Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Hij staat ook op marktplaats. http://link.marktplaats.nl/134828864
Krijgt alleen geen gecontroleerde verkoper keur merk. Een andere aanbieder heeft dat wel. En verkoopt de SB-600 voor de zelfde prijs.
http://link.marktplaats.nl/120279118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
Mijn SB600 gaat af en toe spontaan af. Net al even met Nikon gebeld en de servicelijn roept dat ze hard de hand houden aan de 1 jaar garantie. Iemand ervaring hiermee?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 00:42
Wijnands schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:57:
Mijn SB600 gaat af en toe spontaan af. Net al even met Nikon gebeld en de servicelijn roept dat ze hard de hand houden aan de 1 jaar garantie. Iemand ervaring hiermee?
Flitst vanzelf en het scherm flikkert. Schijnt een bekend iets te zijn en voor de rest doet het ding het gewoon.. Niks van aantrekken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Scherm flikkert nog niet eens. Net wel even nikon gemaild, word ik niet heel erg vrolijk van.

Geachte heer Wijnands,

Dit kan zowel aan de flitser als aan de body liggen. Het is verstandig deze set als combinatie aan te
bieden ter onderzoek. Nikon geeft 1 jaar garantie op zijn producten.
www.nikonservice.nl

Met vriendelijke groet,

NIKON SERVICE POINT
De Jong & Van Stijn B.V.
Wijkermeerweg 50
1948 NW BEVERWIJK

t. 0251-274737
f. 0251-272564
e. info@nikonservice.nl

We hadden toch iets over garantie en wat je redelijk van een product mag verwachten qua levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uhuh, maar daarvoor moet je niet bij Nikon zijn, maar bij je leverancier :)

En die leverancier mag je dus niet van het kastje naar de muur sturen, omdat Nikon maar 1 jaar garantie biedt.

Zie ook: Consumentenrecht - onderzoeksresultaten

Nadeel is dat dit vaak wel kwesties worden van "gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee geheel verschillende dingen".

[ Voor 67% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2007 14:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Foka in Rotterdam, heb ze net een mailtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Iemand ervaringen met dit boek:

Afbeeldingslocatie: http://img.bol.com/intershoproot/BOOKCOVER/FC/0/4/7/0/0/0470045272.gif

Ik heb het inmiddels besteld (met een coupon code van mijn site), en ben benieuwd!!
Wil nog veel leren met flitsen, dus als iemand in regio 0485 zin/tijd heeft (en kennis),
dan houd ik me warm aanbevolen!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo allemaal,

Afgeopen zaterdagavond heb ik een fotoshoot gedaan. Het was nogal donker dus ik heb naast mijn tamron 17-50 F2.8 ook mijn flitser in moeten zetten (NIKON SB600). Wat mij uitermate stoorde is dat ik niet aan een stuk door kon schieten omdat de flitser soms behoorlijk wat tijd nodig had om weer opnieuw te te laden. Is hier iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:51

ThunderNet

Flits!

Jigs schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:51:
Hallo allemaal,

Afgeopen zaterdagavond heb ik een fotoshoot gedaan. Het was nogal donker dus ik heb naast mijn tamron 17-50 F2.8 ook mijn flitser in moeten zetten (NIKON SB600). Wat mij uitermate stoorde is dat ik niet aan een stuk door kon schieten omdat de flitser soms behoorlijk wat tijd nodig had om weer opnieuw te te laden. Is hier iets aan te doen?
Voor de SB-800 kun je een extra batterypack aansluiten (SD-8A) dit kan niet op de SB-600, dit is 1 van de nadelen van een 600 :)

edit:
hieronder: max 13 batterijen dus ;) SB-800 (5) + SD-8A (8 )

[ Voor 5% gewijzigd door ThunderNet op 17-12-2007 14:55 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Betere batterijen fixen? Ik weet niet wat jij verstaat onder "niet aan een stuk door kunnen schieten", maar over het algemeen moet dat niet echt een probleem zijn.

Tenzij het zo donker was dat je flits steeds op zo'n beetje full power stond te flitsen, dan duurt het inderdaad even voordat hij weer opgeladen is. Dan zou de oplossing inderdaad een SB-800 kunnen zijn, die meer power heeft en sneller op laadt (zeker met de 5e batterij optie).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Het zou inderdaad kunnen zijn dat mijn battarijen niet meer op full power zijn.
Aan een stuk doorschieten: dat ik niet meer dan een seconde moet wachten voordat hij is opgeladen.
Weet iemand of je de SB600 op een of andere manier extra power kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat ik doe is na 150 flitsen een vers setje high power batterijen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:36

Garyu

WW

Jigs schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:07:
Aan een stuk doorschieten: dat ik niet meer dan een seconde moet wachten voordat hij is opgeladen.
Gewoon goede batterijen en je hebt nergens last van eigenlijk, verder kan je proberen de hoeveelheid licht gewoon zoveel mogelijk te maximeren, dus directer flitsen (niet bouncen), eventuele omnibounce van je flitser halen, en de zoomfunctie van je flitser gebruiken. Zelfs op full power kan je dan gewoon lekker doorflitsen.

En een reservesetje batterijen meenemen wil ook nog wel eens helpen :+ .

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik heb geen idee na hoeveel flitsen, ik gebruikte NiMH batterijen die altijd eerder leeg dan op waren (na een maand zijn ze grotendeels leeggelopen). Sinds kort heb ik Ready2Use NiMH, en dat werkt perfect: na een paar maanden doen ze het nog steeds prima :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jigs schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:07:
Dat doorschieten moet je dus absoluut niet doen, tenzij je je flitser om zeep wilt helpen. Er komt veel hitte vrij, en na een aantal flitsen op vol vermogen moet je hem af laten koelen, staat ook in de handleiding.

Je kunt beter op minder vermogen schieten (evt. icm extra flitsers of lampen als je het licht écht nodig hebt), dan is ie zo weer klaar voor de volgende. Probeer maar eens het verschil in oplaadtijd tussen 2 volle flitsen en 2 "medium" flitsen, een enorm verschil.
Heb zelf 2700 mAh batterijen van GP, en die bevallen uitstekend, maar heb tot dusver nog geen shoot gehouden waarbij ik continu aan het flitsen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:02

Arfman

Drome!

Als je SB600 op 100% moet afgaan tijdens een fotoshoot doe je volgens mij sowieso al iets verkeerd, maar dat terzijde. 2800mAh oplaadbare betterijen hier in m'n SB800, geen centje pijn op 100%.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Wijnands schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:57:
Ja, ik had dat met m'n SB800, die ging ook spontaan fitsen, extreem vervelend. Ben toen langs het Nikon centre geweest en dat hebben ze kosteloos gefixed.

Maak als eerste de contactpuntjes goed schoon, zowel het flitsschoentje op je camera als het voetje van de flitser. De beste man aldaar zei dat het contact met de massa niet goed zou zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Da's apart. Hoe oud was jouw flitser toen? Heb je toevallig een referentienummer oid voor me? En wat is er aan gedaan? Ik heb namelijk het idee dat het komt omdat de flitser niet superstrak in de hotshoe steekt.

Heb overigens van Foka reactie ontvangen:

Goedemorgen meneer Wijnands,

Nikon Nederland geeft 12 maanden garantie op haar producten en helaas is uw
flitser gezien de aankoopdatum van 30-10-2006 buiten garantie geraakt. Nikon
is daar erg strikt in en kent geen coulance. Wanneer u de flitser wilt laten
nakijken dan komt Nikon Repair in Beverwijk met een prijsopgave. U heeft
daarna 3 mogelijkheden, tw. laten repareren voor het bedrag wat u van ons
doorgekregen heeft, NIET laten repareren en de flitser terug laten sturen
wat dan 60,00 aan onderzoeks- handling- en verzendkosten kost óf afstand
doen van de flitser na een te hoge prijsopgave waardoor het u verder niets
kost. Dat zijn dan de 3 mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,

Foka Service

Ik heb een vriendelijk mailtje terug gestuurd dat dat de garantie kan zijn maar dat de leverancier volgens mij meer verplichtingen heeft.

Als dit echter toch door nikon zo op te lossen is lijkt me dat veel prettiger dan te proberen mijn recht te halen bij Foka, wil ik best wel even voor naar Beverwijk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18
Ik zou sowieso proberen mijn recht te halen bij foka, zij zijn de verkopende partij, niet nikon zelf. Nikon is als fabrikant dus ook niets verplicht naar jou toe, maar als leverancier WEL aan foka. Foka is op zijn beurt jouw leverancier, en daar heeft dus dat consumentenrecht betrekking op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Juist maar dat kan een langdurige en vervelende geschiedenis worden. Als het makkelijker kan vind ik dat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 11:51:
Juist maar dat kan een langdurige en vervelende geschiedenis worden. Als het makkelijker kan vind ik dat prima
Maar dat kan bij Nikon kennelijk niet, dus zou ik het traject hier ook gewoon afkappen en het door Foka af laten handelen. Van een SB mag je verwachten dat ie langer dan een jaar werkt, en dus moet Foka daar ook maar garantie naar verlenen :) simpel. Maar vergeet niet dat jij als consument een zaak hebt met de verkopende partij, namelijk foka, en niet met de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hmm, succes Wijnands. Wel een mooi verhaal trouwens, die link die je daar geeft. Daar wordt een en ander wel helder uitgelegd. * Orion84 heeft em gebookmarked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Net reactie van Foka.

Wij worden steeds vaker geconfronteerd met passages uit het burgerlijk
wetboek en het consumentenrecht maar op directieniveau is besloten hieraan
geen gehoor te geven.
U zult langs juridische weg uw recht moeten halen.
Omdat wij de zaak niet altijd op de spits willen drijven kan er in een enkel
geval gekeken worden of er een bijdrage in de reparatiekosten van Foka uit
geleverd kan worden.

Met vriendelijke groet,

Foka Service

Goed... Drie keer raden naar welke winkel in Rotterdam ik dus niet meer ga?

Ik ga 's even nadenken wat ik ga doen. Hoop dat Abbadon mij verder kan helpen. Anders is het de vraag of ik hier serieus werk van ga maken of ermee leer leven. :(

[ Voor 12% gewijzigd door Wijnands op 18-12-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
:/ Voor mij een reden om nooit iets bij Foka te kopen.
Succes Wijnands! Ik kan me voorstellen dat je er geen zin in hebt om de hele ellende te doorlopen, maar aan de andere kant kun je overwegen of je wel zo over je heen moet laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wilko schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:57:
:/ Voor mij een reden om nooit iets bij Foka te kopen.
Succes Wijnands! Ik kan me voorstellen dat je er geen zin in hebt om de hele ellende te doorlopen, maar aan de andere kant kun je overwegen of je wel zo over je heen moet laten lopen.
Heb je niet precies hiervoor een rechtsbijstand verzekering?

een mailtje naar kassa ofzo is ook leuk, mailtje van foka ff in de FWD en kijken of ze er iets mee doen :P

Of de consumentenbond, of whatever. Want feitelijk is wat ze je mailen:
errr, ja, leuk dat dat allemaal in de wet staat, en wat de wet is, maar wij vegen onze reet er mee af, wilt u uw door ons behandelde wetsartikel retour?

Ronduit asociaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Henk op 18-12-2007 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Wijnands schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:28:
Net reactie van Foka.

Wij worden steeds vaker geconfronteerd met passages uit het burgerlijk
wetboek en het consumentenrecht maar op directieniveau is besloten hieraan
geen gehoor te geven.
U zult langs juridische weg uw recht moeten halen.
Omdat wij de zaak niet altijd op de spits willen drijven kan er in een enkel
geval gekeken worden of er een bijdrage in de reparatiekosten van Foka uit
geleverd kan worden.

Met vriendelijke groet,

Foka Service

Goed... Drie keer raden naar welke winkel in Rotterdam ik dus niet meer ga?

Ik ga 's even nadenken wat ik ga doen. Hoop dat Abbadon mij verder kan helpen. Anders is het de vraag of ik hier serieus werk van ga maken of ermee leer leven. :(
Wat is dat nou voor reply. We worden geconfronteerd met passages uit het wetboek. Maar we hebben maar besloten er niks mee te doen. Ik zou het hier echt niet bij laten zitten. Ze kennen de passages notabene. En ze weigeren er gehoor aan te geven. Ze ondermijnen hun eigen positie hier mee. Helemaal als jij volgens de juridische wegen (zoals ze dat voorstellen) de zaak aan de kaak gaat stellen. Ik vind de domste reply van een bedrijf sinds tijden...

Gewoon opnieuw schrijven en vertellen dat je het er niet mee eens bent. Niet meteen gaan dreigen, want dat doen zij al... (hoe kansloos maar goed). Maar wel vertellen dat je vertrouwen beschadigd is in Foka. Mochten ze nog steeds niet tegemoet komen. Dan een brief waarin je zegt dat je negatieve recensies etc zal geven. En het verhaal door gaat spelen naar kassa en de consumenten bond.

Want zeg nou zelf, wij hebben dit nu allemaal gelezen, en ik bedenk me nog wel een keer als ik iets bij Foka wil bestellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Noxa op 18-12-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zoals ik al zei, gelijk hebben is één ding...

Maar dit is inderdaad toch wel vrij kansloos zeg :X

Het is dat het allemaal een boel moeite (en mogelijk zelfs geld) kost, maar je zou er haast gewoon een zaak van moeten maken, puur en alleen maar om te laten zien dat ze niet zomaar weg komen met dat soort gedrag. Ze proberen je gewoon af te schrikken op die manier.

Vergeet ook niet om na afloop hier even een mooi verhaaltje neer te schrijven:
http://tweakers.net/shopreview/562/foka-bv.html

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 18-12-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik weet dus niet of ik een rechtsbijstandsverzekering heb, moet ik 's nakijken. Heb nu ook een vraag uitstaan of ik m'n shopsurvey kan updaten met deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wijnands schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:15:
Ik weet dus niet of ik een rechtsbijstandsverzekering heb, moet ik 's nakijken. Heb nu ook een vraag uitstaan of ik m'n shopsurvey kan updaten met deze informatie.
Ik zie het ja, je hebt ook al antwoord daarop zelfs :P

Let wel even op dat je even wacht met het plaatsen tot alles echt is afgerond, anders moeten we em weer gaan trashen, ivm onafgeronde ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Oops! OK. Iemand die minder PO'ed is en even kan helpen met een goed en duidelijk antwoord op te stellen?

[ Voor 90% gewijzigd door Wijnands op 18-12-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Check je mail! :+

Op dit moment helaas niet echt tijd om je verder te helpen. Maar laat de boel inderdaad ff bezinken voordat je verkeerde dingen gaat sturen, waardoor je het jezelf alleen maar lastiger maakt.

[ Voor 85% gewijzigd door Orion84 op 18-12-2007 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou het eerder geposte antwoord trouwens meteen, linea recta naar de Consumentenbond opsturen, no matter what. Ze zeggen dus eigenlijk letterlijk dat ze schijt hebben aan de wet. Laat ze er maar voor bloeden.

* Wortelsoep zou er zelf ook haast pissig om worden :D

[ Voor 11% gewijzigd door Wortelsoep op 18-12-2007 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Naja, wel ff opletten dat je met dat soort pubiciteits acties jezelf niet in je vingers snijdt. Ik zou er eerst nog een nette mail/brief aan wagen. Ze aan de schandpaal nagelen kan altijd nog, maar zodra je dat doet ben je wel meteen al je credits kwijt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keerzijde van de medaille is dat producten over de gehele linie duurder worden als bedrijven "onbeperkte" garantie moeten geven. De vraag is of je dat wil als bedrijf én consument wil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 13-09 00:05
Henk schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:02:
[...]

Heb je niet precies hiervoor een rechtsbijstand verzekering?

een mailtje naar kassa ofzo is ook leuk, mailtje van foka ff in de FWD en kijken of ze er iets mee doen :P

Of de consumentenbond, of whatever. Want feitelijk is wat ze je mailen:
errr, ja, leuk dat dat allemaal in de wet staat, en wat de wet is, maar wij vegen onze reet er mee af, wilt u uw door ons behandelde wetsartikel retour?

Ronduit asociaal.
Weet je wat die doen: die geven jouw het geld terug. Zo'n bedrijf moet handelen, omdat je daar recht op hebt, maar voor hun is het goedkoper om jouw €100 te geven dan er een zaak van te maken. Zelfs met mijn vader zijn tomtom 7** (marktplaats, leek betrouwbare verkoper, maar toch niks geleverd) hebben ze betaald, omdat het goedkoper was dan de oplichter aanpakken :( :r

Trouwens: dit soort zaken mag je ook zelf met een kort geding ofzo doen, je hebt geen advocaat nodig. In deze situatie sta je denk ik best sterk ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:55:
Keerzijde van de medaille is dat producten over de gehele linie duurder worden als bedrijven "onbeperkte" garantie moeten geven. De vraag is of je dat wil als bedrijf én consument wil natuurlijk.
Dan moet jij op een partij stemmen die deze wet wil afschaffen. Het is de regeling die nu in de wet staat, en waar elke winkel zijn kont mee afveegt. Soms onder het mom van 'coulance' wordt er nog iets gedaan, meer niet. Het is toch van de zotten dat je als klant een apparaat kan kopen waarvan de winkel 'verwacht' dat het na 1 jaar stuk is?
Het is ook niet zo dat Foka dit nu gratis moet repareren. Je verwacht dat de flitser 3 jaar meegaat, dus je hebt 1/3 van het product naar tevredenheid kunnen gebruiken. Dan zal je dus ook 1/3 van de reparatie moeten betalen, aangezien nu de verwachting is dat het product langer meegaat.

Leuke vraag in een verkoopgesprek: "hoelang denkt u dat dit apparaat meegaat?" "Ehm..." :+

[edit]
@hieronder: wat nou gokken? Ik geef je 90% kans om te winnen, mits je je flitser niet hebt laten vallen. Dan 80%, aangezien Foka moet bewijzen dat hij daardoor stuk is gegaan. Nog zo'n misverstand van winkels :X

[ Voor 37% gewijzigd door MBV op 18-12-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
MBV schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:57:
[...]

Weet je wat die doen: die geven jouw het geld terug. Zo'n bedrijf moet handelen, omdat je daar recht op hebt, maar voor hun is het goedkoper om jouw €100 te geven dan er een zaak van te maken. Zelfs met mijn vader zijn tomtom 7** (marktplaats, leek betrouwbare verkoper, maar toch niks geleverd) hebben ze betaald, omdat het goedkoper was dan de oplichter aanpakken :( :r
:/ daar heb je dus ook niks aan...
Trouwens: dit soort zaken mag je ook zelf met een kort geding ofzo doen, je hebt geen advocaat nodig. In deze situatie sta je denk ik best sterk ;)
Maar het is zoveel leuker gokken als het je eigen geld niet is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:15:
Rechtsbijstand helpt waarschijnlijk niet veel. Vaak als de kosten onder een bepaalde bedrag liggen (250 euro oid) doen ze niets. Wat wel kan helpen zonder dat je allerlij rechtzaken in gang hoeft te zetten is contact opnemen met geschillencommissie oid. Volgens mij heb je een tussen stap voor je naar rechtbank gaat (dat soort commissies heb je bv ook als jij het niet eens ben met je aanemer, overheid of andere grote instanties). Ik weet niet in hoeverre zo'n advies van zo'n commissie bindend is en of er 1 voor dit soort zaken is (en of de betreffende winkel een lidmaatschap heeft) maar het kan allicht helpen.

Verder heeft de Consumebond een aantal brieven en stappen online staan die je moet/kan doorlopen (waardoor je sterker staat). Ik weet niet of je hiervoor lid moet zijn om deze in te zien, maar hier zou ook nog wel wat interessante info kunnen staan. Als ik me goed herinneren moet je in ieder geval in een aantal briefwisselingen een aantal dingen zeggen / vragen (inclusief deadlines stellen en alternatieven vragen ed).

Mocht bovenstaande niet kan je altijd nog de publiciteit opzoeken dmv kassa en consumentenbond ed. Iig suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:32

YellowCube

Wait...what?

Modbreak:Dit topic gaat over Nikon flitsers. Eventuele discussies over consumentenrecht e.d. graag voeren in bijv. SG.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Wijnands schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 11:33:
Da's apart. Hoe oud was jouw flitser toen? Heb je toevallig een referentienummer oid voor me? En wat is er aan gedaan? Ik heb namelijk het idee dat het komt omdat de flitser niet superstrak in de hotshoe steekt.
Garantie was al lang verlopen, flitser is van eind 2004. Ga er anders gewoon mee langs het Nikon Service Point in Beverwijk. Dit heb ik gedaan n.a.v. een mail van Nikon Nederland.

Bij mij zat de flitser ook niet superstrak in de shoe, er zat zelfs duidelijk speling in. Helaas heb ik niet exact meegekregen wat er aan gebeurd is. De technische man nam hem mee naar de werkplaats en toen na zo'n 10 minuten de camera weer door hem werd afgeleverd aan de balie was ik toevallig op het toilet en heb dus zijn verhaal moeten missen. De receptioniste kon me niet meer vertellen dan dat het een massacontact was en het zaakje schoon was gemaakt. Wel, het leek alsof er een spiksplinternieuw schoentje op zat en de flitser zat ook weer lekker stevig op de body. Zal me niks verbazen als er ook daadwerkelijk een nieuw schoentje op zit (want van alleen schoonmaken gaat de flitser niet steviger zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Jigs schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:51:
Hallo allemaal,

Ik heb een SB-600 en GP 2700mha batterijen: Met mijn D70s kan ik 3FPS schieten, en de flitser houd dat prima bij. Na een tijdje word het natuurlijk minder omdat de batterijen vermogen verliezen. Maar ik kan heel wat foto's op full burst maken hoor :)

Het is echt jammer om pauperbatterijen in zon goeie flitser te stoppen :) Koop goeie batterijen dus, dat werkt echt een stuk prettiger

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Kwartjuh schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 23:04:
[...]

Ik heb een SB-600 en GP 2700mha batterijen: Met mijn D70s kan ik 3FPS schieten, en de flitser houd dat prima bij. Na een tijdje word het natuurlijk minder omdat de batterijen vermogen verliezen. Maar ik kan heel wat foto's op full burst maken hoor :)

Het is echt jammer om pauperbatterijen in zon goeie flitser te stoppen :) Koop goeie batterijen dus, dat werkt echt een stuk prettiger
Mjah, batterijen doen een hoop, maar het hangt ook van het vermogen af dat de flash moet geven natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Abbadon schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:52:
[...]

Wel, het leek alsof er een spiksplinternieuw schoentje op zat en de flitser zat ook weer lekker stevig op de body. Zal me niks verbazen als er ook daadwerkelijk een nieuw schoentje op zit (want van alleen schoonmaken gaat de flitser niet steviger zitten).
Lijkt me inderdaad wat er bij die van mij ook moet gebeuren. Ze deden dus niet moeilijk over onderzoekskosten etc?

Ik heb een topic geopened over de consumenten aspecten hiervan: advies gevraagd bij garantiegeschil met fotozaak

Denk erover om toch maar 's naar Beverwijk te gaan en te kijken of ik net zo'n mazzel heb als Abbadon

[ Voor 13% gewijzigd door Wijnands op 19-12-2007 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruikt hier iemand de SB-800 met vijf batterijen? Is het werkelijk dat beetje sneller dan met vier batterijen dat het de moeite loont van een lompere flitser plus het hogere gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 05:30:
Gebruikt hier iemand de SB-800 met vijf batterijen? Is het werkelijk dat beetje sneller dan met vier batterijen dat het de moeite loont van een lompere flitser plus het hogere gewicht?
Ik heb het een keer geprobeerd. En ja, het is waar dat ie wat sneller recharged (met een extern batterypack gaat het NOG sneller btw), en nee, het loont de moeite niet. Je flash wordt weer iets zwaarder, ziet dr nog debieler uit, maar vooral:

AA's komen per 4, niet per 5. Je laadt ze ook op per 4, niet per 5. Dan is het ook nog een niet al te lekker plan om verschillende batterijen door elkaar te gebruiken, dus om 4 mooie setjes te hebben moet je 20 identieke AA's kopen.

Was voor mij iig een hoop nadeel genoeg om het nooit te gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah, dat is voor mij niet zo'n punt, ik gebruik ze elders ook in setjes van 4, setjes van 6 en setjes van 2, maar 2 setjes van 5 is natuurlijk weer te weinig, dus als ik ze allemaal in setjes van 5 wil moet ik er dus inderdaad 20 nieuw bij hebben (op die 50 die ik er al heb is dat ook niet zo'n probleem :+ ). Het laden is ook niet zo'n probleem, er zijn ook zat laders die er 8 slikken. Zelf heb ik nu een lader die er 4 laad inderdaad, maar dat gaat gewoon achter elkaar door. Een keer 2 of 1 laden ipv 4 is ook niet erg.

Als ik de userguide erop nasla is de vooruitgang 4 > 5 AA's een stuk groter dan van 5 naar 13 (met dat externe blok erbij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 15:07:
Mwah, dat is voor mij niet zo'n punt, ik gebruik ze elders ook in setjes van 4, setjes van 6 en setjes van 2, maar 2 setjes van 5 is natuurlijk weer te weinig, dus als ik ze allemaal in setjes van 5 wil moet ik er dus inderdaad 20 nieuw bij hebben (op die 50 die ik er al heb is dat ook niet zo'n probleem :+ ). Het laden is ook niet zo'n probleem, er zijn ook zat laders die er 8 slikken. Zelf heb ik nu een lader die er 4 laad inderdaad, maar dat gaat gewoon achter elkaar door. Een keer 2 of 1 laden ipv 4 is ook niet erg.

Als ik de userguide erop nasla is de vooruitgang 4 > 5 AA's een stuk groter dan van 5 naar 13 (met dat externe blok erbij :?
Mjah, ik zou het er niet om doen, maar probeer het anders gewoon en zie wat het doet en of het handig is voor je? :) Onthou dan wel ff dat je je flash, zeker bij 1/1 flitsen, ook af en toe rust moet gunnen, omdat je hem anders nogal smelt.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik heb ook een korte periode 5 AA's gebruikt. Nadeel is al gegeven; ik zit met een lader van 4x AA en ook setjes van 4x AA, dus dat kwam niet echt mooi uit. Extra gewicht en lomper is geen issue, een dSLR met flitser is al lomp en niet licht, daar voegt één AA niks aan toe.

De flitser is met 5x AA zeker merkbaar sneller herladen; je kunt er dan lustig op los flitsen. Ik heb m'n SB800 daardoor wel eens overheated gehad (te warm op beet te pakken :X ), dus dat is inderdaad een aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

ook niet al te gezond voor de flitser lijkt me..

Heb mijn SB600 nog nooit zo warm gezien/gevoeld/gehad... gelukkiG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik lees hier natuurlijk wel wat dingen, maar hoe zit het eigenlijk met de kwaliteitscontrole van Nikon en de betrouwbaarheid van een SB-600? Want ik zie dat bij Adorama de SB-600 incl. verzendkosten nu op zo'n 220 dollar zit. Dat betekent dus zo'n 145 euro incl. verzendkosten. Alleen heb je dan natuurlijk alleen maar garantie in de USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Je hoort wel eens wat rare dingen van SB-600's, met name in het partyFG topic zie je wel eens wat langsvliegen over SB-600's die niet helemaal lekker consistent zijn. Of dat in de QC zit weet ik niet, maar als je op je body +1/3e doet en op de flash -1/3e, om ineens consistenter te flitsen, vind ik dat raar :+

Ik ben er inmiddels wel over uit dat ik wat betreft flashes alleen nog maar de top-spullen wil... Canon 430EX en 580EXII verschilt ook wat wat betreft consistentie (lang niet zo erg als de nikon SB-600 of 800 af kan wijken btw), en dat is eigenlijk gewoon naar.

Of dat de lagere modellen gewoon minder lekker flashen 'by design' of dat het gewoon komt omdat er minder R&D in zit weet ik niet, opvallend vind ik het wel :P

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 02-02-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+BTW +inklaringskosten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

andersom :) je moet BTW over het bedrag incl. inklaringskosten betalen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Ja okee, dat is 6% plus nog een keer 19%. Dan kom je op 185 euro inclusief verzendkosten. Scheelt toch al snel 60 euro met de beginprijzen hier in NL. Da's toch al snel zo'n 25% goedkoper. Maar ja dan wil ik natuurlijk wel een beetje het gevoel hebben dat de kans dat er in de toekomst wat mee is, niet groot is.

Ik zie ze nu echter op E-bay ook staan voor ongeveer 185 euro incl. verzendkosten vanuit de UK. Komt er vanuit de UK ook nog invoerrechten en BTW bij? Nee toch? Dat is toch alleen van buiten de EU?
En valt dit binnen de Europeese garantie van Nikon? Want dat zou ik het uiteraard liever daar vandaan laten komen.

[ Voor 25% gewijzigd door hars73 op 03-02-2008 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UK = Europese Unie = vrij vervoer van goederen :)

Ja, laatst stonden er ook nog SB800's op, inclusief verzendkosten 280 euro ofzo.

Van deze verkoper:

http://myworld.ebay.nl/emilyandlily/

De SB800's die hij toen had waren UK modellen, dus ook NL garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ik ben begonnen met off-camera flash (zie strobist ;) )

Ik vind het heel leuk om alle nieuwe mogelijkheden hierin te ontdekken.
Hiervoor had ik 2 430EZ flitsers gekocht, maar deze hebben een powersaving :'(
Deze flitsers vallen dus uit na 90 seconde, wat erg irritant is.

Ik heb wat Nikon flitsers nagezocht (op dit moment de SB26 SB28 SB600 en SB800), maar ik kan niet vinden of deze wel een optie hebben om aan te blijven.
Weten jullie dat?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik weet dat de 26 en de 28 erg populair zijn bij de strobist mensen, die zullen het dus wle niet hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SB600 en SB800 ook niet lijkt mij, anders wil je ze toch geeneens daarvoor gebruiken ;)

En als ze het al hebben dan is het wel half standby, dan worden bij de eerste flits weer wakker zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Hoeveel mensen gebruiken er hier eigenlijk een diffuser op hun SB600 of SB800? Nog eventjes en dan schaf ik een SB600 aan voor mijn Nikon D50, dus zit nu even naar diffusers te kijken.

Nu zie ik op ebay veel setjes staan van drie kleuren diffusers. Een normale witte, een groene en een gele. Heb ik wat aan die andere kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik meestal wel een diffuser op mijn SB600, licht binnen lijkt toch wat meer verspreid te worden en resultaat vind ik meestal iets beter. Ik heb een witte diffuser, wat de lol van die andere kleuren is weet ik niet, ben eigenlijk ook wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
geel/gold zorgt voor mooie skin-tones. Wit is dus mooi difuus. Groen weet ik zo even niet.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Maar gold en wat gloeilampen in de buurt en je kan wel heel vreemde skintones krijgen als je niet de WB aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groen is om de flitskleur in balans te brengen met het groenige licht van TL-lampen. Dan blijft alles neutraal qua kleurtemperatuur. Dat geldt ook voor de gouden kleur, die meer in de richting zit van gewone peertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Laatst online: 20-08 19:29
liquid_ice schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:26:
Ik ben begonnen met off-camera flash (zie strobist ;) )

Ik vind het heel leuk om alle nieuwe mogelijkheden hierin te ontdekken.
Hiervoor had ik 2 430EZ flitsers gekocht, maar deze hebben een powersaving :'(
Deze flitsers vallen dus uit na 90 seconde, wat erg irritant is.

Ik heb wat Nikon flitsers nagezocht (op dit moment de SB26 SB28 SB600 en SB800), maar ik kan niet vinden of deze wel een optie hebben om aan te blijven.
Weten jullie dat?
de sb800 die ik heb gaat wel in standby maar zodra je je camera laat focussen gaat die direct uit standby.Als je wilt flitsen flitst die direct mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 00:42
Vassie18 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:49:
[...]

de sb800 die ik heb gaat wel in standby maar zodra je je camera laat focussen gaat die direct uit standby.Als je wilt flitsen flitst die direct mee
SB600 (en ik vermoed de SB800 ook) hebben een optie in het menu om standby uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Dat klopt :) Bij de SB600 moet je in het zgn CSM menu zijn.

Speakin off which: sinds kort gaat mn flitser niet meer automatisch in de standby stand, terwijl de optie wel gewoon aanstaat.

Het enigste wat gebeurd als ik mn body uitschakel is dat het "zoom" getal op mn flitser uitgaat. Je hoort nog wel de piep van de flitser (dat flitser-laad-op geluid). Ik heb mn SB-600 ook al een reset gegeven.

Iemand een idee?

Hmm, net weer geprobeerd met verse batterijen...Hij doet het nu wel weer normaal. Strange, ik houd het nog even in de gaten

[ Voor 13% gewijzigd door aramdin op 10-03-2008 11:38 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Misschien dat iemand hier nog iets aan heeft. Een antwoord van Nikon Support op mijn vraag over garantie van een SB-600 flitser:

"In antwoord op uw vraag over de garantie van de SB600 kan ik u meedelen dat flitsers (en objectieven) 'n wereldwijde garantie hebben (integenstelling tot camera's)
De SB 600 zal onder Nederlandse garantie vallen.

Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest.

Nikon Europe Support"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahaa, goed om te weten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zeker goed om te weten

Ander vraagje. Ik heb nu een sc-17 kabeltje. Ik kan me van vroeger herinneren dat je flitser op een beugel naast je camera monteren nogal populair was. Flitsbeugels worden nog steeds verkocht en zijn niet duur. Hoe zinnig is zo'n ding (nog) in deze tijd van omnibounces en enorm draaibare koppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, handig in combinatie met die extra batterypacks en off-camera flash en om met 2 flitsers te gebruiken.

Die SK-6A flitsbeugel bijvoorbeeld; die kun je ook loskoppelen om met je andere hand een half metertje verder te houden.

Komende avond een etentje fotograferen met een D300 met 18-70 3.5-4.5 en een geleende SB-24. Maar damn, wat voelt dat massief aan. :) (Tijd voor een grip :+ ) Wel jammer dat de zoomfunctie niet automagisch wil werken. Bij de D2 zou die dat wel doen volgens de Tabelletjes van Nikon :/

Die SB-24 die ik leen heeft overigens een paar jaar liggen wegstoffen in een kast. Volgens Nikon moet je hem elke maand een paar keer full-power af laten gaan. Uiteraard nooit gebeurd die jaren, maar er mankeerd niks aan. Het ding weet niet hoe snel die moet opladen met vier GP Ni-MH's 2600mAh voor z'n kiezen :D :+

Eerste testresultaten met non-TTL Auto (A) zien er middelmatig uit, maar de testomstandigheden waren ook abnormaal. Ik ben benieuwd. Sowieso stond er al een SB800 op m'n verlanglijstje, maar dit is een mooie manier om eens leuk te testen met een flitser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sb24 is een mooie flits maar juist voor wat ongecontroleerde dingen als etentjes is iTTL toch wel heel, heel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom staat er ook een SB800 op het lijstje. Op dit moment heb ik daar alleen het geld niet voor (over). Over een week weer salaris + winstuitkering-nabetaling, dus dan maar eens kijken wat er overblijft.

Een bezoek langs de weegschaal: D300 + 18-70 + AH-4(handstrap) + SB-24 = 1,9 Kg :o
Met het verhuisde zwaartepunt zou een grip ook wel handig zijn. Hmmm.. zoveel was die nabetaling ook weer niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, weer terug :)

Recht vooruit flitsen met diffuser ging niet, dan kwam er rechtstreeks licht in de sensor en kapte hij de flits af. Veel geflitst via het plafond (ging perfect daar; wit-achtig plafond, veel spiegels aan de muren).

Op een gegeven moment wel batterijen leeg, wat heel duidelijk was. De ene flash laadde in 5 seconde op, daarna opeens 10 (dus niet geleidelijk minder, maar in 1 klap :) ). De recycle time voor een volle flits wanneer hij uitgefloten was tot wanneer het lampje weer brandde was maar 4,5 seconde, terwijl de Nikon manual 7 seconde zegt :D (ze hadden toen nog geen Ni-MH denk ik).

Na een tijdje nog de flitser van m'n broer geleend, een Metz 44 nogwattes Digital. Maar wat een prutding was dat zeg. Wel TTL, wel automatisch zoomen, automatisch met ISO en diafragma, maar waar slaat het nou dat het ding telkens niet afging en de tweede keer wel :X . Werd het al snel scheitzat en heb weer de SB-24 erop gezet, wat een stuk beter ging. Die ging tenminste wel meteen af. :) . Hij zat er wel gewoon goed op, en hij had ook wel contact zou ik zeggen. Het leek net alsof hij in slaapstand ging ofzo en moeite had met wakker worden. :X M'n broer heeft hem daarna nog op z'n D80 gehad en nergens last van.. weird.

Heb de plaatjes nog niet op de PC bekeken, maar ingezoomed op de D300 zagen ze er prima uit :D

Eerst conclusie is wel; er moet een grip bij, m'n hand voelt gecrunched vanwege die 1,9 KG en handstrap die je hand vouwt om de hoek van de body 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb een hele middag sinterklaasfeest geschoten met m'n sb600. Zeker 350 foto's. Halverwege werden de recycle tijd wat lang dus ik heb er m'n 2e serie batterijen ingegooid. Mijn ervaring met de SB600 is echt niet dat opeens je batterijen op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt meer aan je batterijen dan aan je flitser ;)

Met mijn zaklampen heb ik het ook vaak met een goeie set erin; je kijkt even achterom en je zaklamp is uit (gloeit alleen nog). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb een simpele vraag die ik eigenlijk nergens terug kan vinden. Ik heb een Nikon D70 in mijn bezit, heerlijk apparaat! Nu wil ik echter een flitser erbij gaan kopen.

Nu kwam ik voor een mooie prijs een Nikon Sb-28 tegen op internet. Overal zie ik dat hij prima werkt op Nikon SLR camera's, maar ik zie nergens of hij ook goed werkt op een dSLR camera...

Ook lees ik overal over TTL en iTTL, maar ik kan eigenlijk nergens duidelijk terug vinden wat beiden precies zijn..

Dus, kan iemand mij vertellen of deze flitser goed gaat werken met mijn camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 15:23
Die SB-28 kan niet ttl flitsen op je D70. Dat betekent dat hij niet door de lens kan meten om automatisch de belichtimg te bepalen. Hij kan ook niet praten met je D70 om te weten wat voor instellingen je hebt.

Je kunt die flitser op handmatig gebruiken, maar je kunt ook de instellingen van je camera op de flits instellen, en dan de flitser de belichting laten meten. Werkt minder goed en makkelijk als ttl, maar werkt wel.

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
Door het handmatig te doen leer je er noodgedwongen natuurlijk wel een hoop van. Al is dat natuurlijk niet noodzakelijk je primaire doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn mening had je vraag heel goed in het Centraal Nikon-dedicated Flits-topic een plek kunnen vinden.

Maar goed, als je volledig automatisch wil kunnen flitsen, moet je gaan denken aan de SB600/SB800 of als je toekan met een klein flitsje de SB400. Zelf heb ik een Sigma gekocht, daarmee kan ik ook redelijk vol automagisch flitsen, maar soms moet ik wel een beetje spelen met mijn flitskrachtaanpassingsknopje (geen idee hoe dat ding ook al weer netjes heet.) Of dat laatste komt door mijn flitser die soms net iets minder goed overlegt met mijn camera, de omnibounce of het bouncen tegen een niet altijd volledig wit plafond... geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 10:41:
Naar mijn mening had je vraag heel goed in het Centraal Nikon-dedicated Flits-topic een plek kunnen vinden.

...
Mijn excuses, ik had dat topic nog niet gevonden.. Staat een hoop nuttige informatie in :)

Ik ga denk ik toch beginnen met de sb-28 om wat meer gevoel te krijgen in het flitsen. Automatisch is leuk, maar minder leerzaam :)

[ Voor 35% gewijzigd door Mishmash op 03-04-2008 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mishmash schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:14:
[...]

Mijn excuses, ik had dat topic nog niet gevonden.. Staat een hoop nuttige informatie in :)

Ik ga denk ik toch beginnen met de sb-28 om wat meer gevoel te krijgen in het flitsen. Automatisch is leuk, maar minder leerzaam :)
Euhh....

Doe jezelf een plezier, en ga voor een automatische flitser. Geloof me, het is al moeilijk genoeg ;) Een automatische flitser kan ook gewoon manual, dus dat zal het probleem niet vormen.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 03-04-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Da's allemaal wel leuk, maar om nou meteen 225 euro neer te gaan tellen voor een flitser terwijl ik nog beginner ben... Dat is voor een student nog een best grote investering :P

Die Sb-28 kan ik krijgen voor 56 euro, mooie prijs toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Mishmash schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:38:
Da's allemaal wel leuk, maar om nou meteen 225 euro neer te gaan tellen voor een flitser terwijl ik nog beginner ben... Dat is voor een student nog een best grote investering :P

Mooie prijs als 2e flitser ja :) Ik moet helaas meegaan in het advies hierboven... In het begin wil je helemaal niet hoeven na te denken over hoe hard je moet flitsen. Daarnaast kunnen een SB-600 en 800 ook nog eens wireless aangestuurd worden vanuit een D70 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de SB-28 als tweede (slave) flitser. Als je hem i.c.m. een dSLR wilt gebruiken is het best een gesnert. Het kán wel als je niets beters tot je beschikking hebt én je tijd genoeg hebt om alles in te stellen, maar ideaal is het absoluut niet. Als de situatie even verandert, mislukt de foto gewoon. Als dat een eenmalig moments is, is dat gewoon zonde.

Die SB-600 is z'n geld echt meer dan waard!
(Ook voor een student, ik kan het weten!) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Ok, jullie hebben me overtuigd. Ik zie van de koop af en ga wel op zoek naar een sb-600... Maar dan eerst maar even doorsparen :)

Ik snap alleen het draadloos aansturen nog niet... Je zet deze flitser toch bovenop je camera? Dan heeft hij toch zowiezo al een link via de contacten? Of is dit niet zo?

[ Voor 40% gewijzigd door Mishmash op 03-04-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mishmash schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:52:
Ok, jullie hebben me overtuigd. Ik zie van de koop af en ga wel op zoek naar een sb-600... Maar dan eerst maar even doorsparen :)

Ik snap alleen het draadloos aansturen nog niet... Je zet deze flitser toch bovenop je camera? Dan heeft hij toch zowiezo al een link via de contacten? Of is dit niet zo?
Je kan je flitser ook op een voetje neerzetten, voor belichting van een andere kant. Middels korte flitsjes vertelt je cam dan aan je flash hoe en wat hij moet flitsen. Draadloos flitsen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mishmash schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:52:
Als je nog een tweede, derde, enz... flitser er bij hebt :) Dan kan je ze allemaal tegelijk aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://strobist.blogspot.com/

Less gear * more brain * better light

Leuk leesvoer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Hmm vandaag mn Sb-600 laten vallen. Hij gaat nu ook niet meer aan :( Geprobeerd met andere batterijen & ook een tijdje geen stroom erop laten zitten, maar tevergeefs...Als ik ermee schud hoor ik wel iets loszitten, dus denk dat het einde oefening is...Desondanks: heeft iemand nog ideeen?

Weet iemand hoelang ik mn flitser ongeveer kwijt ben & wat een reparatie ongeveer kost? Onderzoekskosten heb ik kunnen vinden, deze bedragen +-42euro.

Alle hulp is welkom!

[edit]
De winkelgarantie van 1 jaar is net (lees: paar maanden) verlopen

[ Voor 7% gewijzigd door aramdin op 05-04-2008 18:25 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het ding laten vallen, valt sowieso natuurlijk niet onder garantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehm, tja, waar rammelt het?
Je zou bijvoorbeeld bij Rofa eens kunnen vragen wat zij denken dat reparatie zou kosten en als je dat te duur vind, zou ik zelf dat ding een keer openschroeven.

(Vroeger haalde ik ook radio's uit elkaar die het niet meer deden, schroefde ze dan weer in elkaar. Dan had ik schroefjes over, maar deed de radio het weer. Zoiets moet toch ook met een flitser kunnen? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet iedereen is daar even handig in. Je moet wel weten wat je doet.

Agree, laten vallen valt ( :+ ) niet onder garantie, maar je zou toch wel verwachten dat ze hem voor een normaal tarief repareren. Laptopfabrikanten zijn vaak ook heel coulant als je je laptop hebt laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Haha :)

Het rammelt in het onderste compartiment, dus waar de batterijen in gaan. Ik had inmiddels al wat gegoogled & gevonden dat de SB-600 door een design-flaw een beetje gevoelig is voor het absorberen van schokken.

Rofa kende ik nog niet, heb ze maar ge-emailed voor de zekerheid.

Bedankt voor alle hulp tot dusver!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Ik heb afgelopen weekend mijn SB-600 ontvangen die ik via eBay uit de UK had laten komen. Wat een geweldig apparaat! Er ontstaan zoveel meer mogelijkheden qua belichting en bijvoorbeeld het bouncen via muren of plafonds. Ik is blij :*)

@Aramdin: Oeps ja sorry.. zag pas later dat mijn berichtje een beetje op een rotmoment kwam voor jou.. 8)7 Hoop voor je dat het meevalt.

[ Voor 23% gewijzigd door hars73 op 07-04-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Gelukkig maar, nu ik nog ;)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-09 12:56
Dag allen,

Ik heb een paar maanden geleden de D40 gekocht. Het is mijn bedoeling om langzamerhand uit te breiden, heb dus laatst 2e hands een AF-S 18-70 gekocht, waar ik erg blij mee ben. Volgende punt wat ik graag wil hebben is een fatsoenlijke flitser. Ik fotografeer op het moment zo'n beetje alles, van landschap tot aan bandjes in cafe's en de drive-in discotheek van een maat van me.
Heb veel gezocht naar een flitser die voldoet aan mijn eisen, en ben op 2 stuks uitgekomen, namelijk (uiteraard) de SB-600 en een flitser van Sigma, de EF-530DG (http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=48779)

Mijn vraag is: zit er zoveel verschil tussen deze flitsers die het extra geld verantwoorden? Heb niet een heel erg groot budget, dus zoek de juiste prijs/prestatieverhouding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kortom: ja dat verschil is er.

Ik heb zelf geen ervaring met non-nikon flitsers op mijn nikon camera, maar ik hoor wel van anderen dat de communicatie onderling(fliters<-->camera) véél prettiger verloopt als beiden merkeigen zijn.

Het is de 50euro verschil dus zeker waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Loekasj, wat NL_Apex zegt; dat extra geld is de nikon flitser het zeker waard. Ik heb slechte ervaringen met een non-nikon flitser op een nikon camera.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

niemand lijkt fan te zijn van de sb400? Kost de helft van een sb-600 en je kan er ook leuke foto's mee maken. Het enige wat hij volgens mij niet kan is dus omhoog bouncen in portretstand, maar zou dat zo'n groot gemis zijn?

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
marrk schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 01:03:
niemand lijkt fan te zijn van de sb400? Kost de helft van een sb-600 en je kan er ook leuke foto's mee maken. Het enige wat hij volgens mij niet kan is dus omhoog bouncen in portretstand, maar zou dat zo'n groot gemis zijn?
En je kan draadloos flitsen met de SB-600. Maar als je dát, en die extra buigmogelijkheden niet nodig hebt, kan je inderdaad beter voor de SB-400 gaan. Klein en licht (en goedkoop) is natuurlijk ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:32

iMars

Full time prutser

Een goede flitser is een onderdeel van een goed setje, net als een lens. Tenzij je alleen buiten fotografeerd. Ik heb er laatst een van 250 euro gekocht en beleef daar heel veel plezier mee. Ik las dat je al overtuigd was ;) maar mijn advies is ook, ook al ben je een beginner (ben ik ook), neem een goede flitser (dus die van 225)

Koop hier mijn P1 reader :)

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste