Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marrk schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 01:03:
niemand lijkt fan te zijn van de sb400? Kost de helft van een sb-600 en je kan er ook leuke foto's mee maken. Het enige wat hij volgens mij niet kan is dus omhoog bouncen in portretstand, maar zou dat zo'n groot gemis zijn?
Veel meer bounce mogelijkheden, hoger richtgetal (meer flashpower dus), sneller geladen vanwege 4 AA's ipv 2, mogelijkheid tot diffuser, draadloos flitsen (slave only), zoomfunctie.

Mwah, lijkt me dan nogal logisch dat niemand fan is van de SB400.

SB400:
Richtgetal van 30m (ISO200), 21m (ISO100) [bij 35 mm zoom].
SB600:
Richtgetal van 42m (ISO200), 30m (ISO100) [bij 35mm zoom].

Neem dan nog eens mee dat de SB400 niet kan zoomen en dat dus met iets meer tele de SB600 flink uitloopt als je direct flitst. Ga je bouncen, dan heb je sowieso al nooit te veel power. Zeker als je je f. waarde ook nog eens op 5.6 hebt. (Aannemende dat je zo sterk let op je fliterbudget ga ik er even van uit dat je een consumentenzoomlens hebt met f5.6 aan het eind.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
Het is niet dat de sb-400 slecht is, het is een leuk en behoorlijk goed compact flitsertje. Punt is dat de sb-600 gewoon een hele hoop meer mogelijkheden heeft. En voor veel mensen is het verschil tussen 100 euro en 200 euro nog wel op te brengen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-09 12:56
Oke bedankt voor de tips! Ga dan toch even doorsparen voor de SB-600 (morgen wat minder drinken :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drink dan de week erna ook wat minder en spaar door voor de SB-800 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 16:18:
Drink dan de week erna ook wat minder en spaar door voor de SB-800 :P
Geen idee of je het nou helemaal serieus bedoelde, maar de SB-800 is een smak duurder dan een SB-600.Het onderlinge verschil is tussen de SB-400 en de SB-600 even groot als tussen de SB-600 en de SB-800...

Waarom is de sb800 dit waard (t.o.v. sb600)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 16:25:
[...]

Geen idee of je het nou helemaal serieus bedoelde, maar de SB-800 is een smak duurder dan een SB-600.Het onderlinge verschil is tussen de SB-400 en de SB-600 even groot als tussen de SB-600 en de SB-800...

Waarom is de sb800 dit waard (t.o.v. sb600)?
8)7

Dus wat jij zegt (kan zijn dat ik het verkeerd begrijp) is dat het verschil tussen de 400 en de 600, even groot is als tussen de 600 en 800... Wat kan je dan zoveel meer met de 800 t.o.v. de 600? (Volgens mij alleen als master gebruiken en hoger richtgetal)
(Ik ben beetje moe dus kan zijn dat ik achterlijk aan het denken ben hoor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
Het prijsverschil tussen de drie flitsers is ongeveer € 120
(sb-400: 95, sb-600: 210; sb-800: 325)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
:X
Whoops....
De SB-800 gaat het voor mij toch niet worden, kost me toch wat teveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SB600 vs SB800:

SB800 heeft meer flitsmodus'en, geschikter voor gebruik met oudere bodies.

SB800 heeft hoger richtgetal ja. 25% hoger ofzo

SB800 kan als CLS master gebruikt worden

SB800 heeft een flexibelere kop, die o.a. ook 8 graden naar beneden gericht kan worden

SB800 heeft optie voor een 5e AA, waardoor hij sneller reload (dat houdertje wordt meegeleverd)

SB800 kan stroboscopisch flitsen

SB800 heeft aansluiting voor extern batterypack SD-8A

SB800 heeft kabelaansluitingen

SB800 heeft de diffusor dome meegeleverd

SB800 zoomt tot 105mm tov 85 bij de SB600

SB800 kan als domme slave gebruikt worden in de SU-4 mode

SB800 wordt geleverd met kleurenfilterset

SB800 is mooier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Laatst online: 18:00

allstarted1

WTRFTS

Hmm, SB-800 is het mijns inziens wel waard ( nu heb ik hem ook voor een meer dan redelijke prijs gekocht zeker ten opzichte van de normale niet web-prijs van de SB-600 :) )

Kwam zelf ook vanaf de SB-400 die nog steeds in het zijvakje van m'n cameratas zit. De SB-400 is een fijn flitsertje, maar je hebt zoals eerder gezegd snel de beperking dat je geen portrait-stand hebt. En natuurlijk steeds het menu in voor de (beperkte) instelmogelijkheden.

Denk verder even na over het verschil tussen de SB-800 en SB-600: je krijgt bv bij de SB-600 geen omnibounce die op zich ook weer vanaf 25 euro beginnen, geen filtersetje ( al moet ik toegeven dat ik van de filters ook nog geen serieus gebruik gemaakt heb :P ) En later is er uitbreiding mogelijk door SB-600's aan te sturen als je nog verder gaat. Dan kun je nu naar mijn idee beter nu al een grotere investering doen en een gigant kopen :P

wat jcvjcvenzenz zegt :P

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
Nu weet ik het helemaal niet meer |:( Ik heb op het moment geen idee hoever ik in de fotografie ga groeien, en of ik de extra functies van de 800 nodig ga hebben. Enige voordeel wat ik nu kan verzinnen is dat er een diffusor bij zit, en evt. het hogere richtgetal.

Ik denk dat ik er een huur voor 2 dagen (kan bij fotokonijn voor 7,50 per dag). Vind 325 euro net eventjes teveel om zo op de bonnefooi uit te geven enzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
Als je net met flitsfotografie begint vind ik de SB-600 het handigst om mee te starten. De SB-800 kan je er later altijd nog bijkopen als je de smaak te pakken krijgt en dan heb je meteen een slave flitser erbij in de vorm van de oude SB-600.

Sowieso, wat mij betreft zijn (zeker met een D40 of, in mijn geval, een D50) de master mogelijkheden van de SB-800 hét grote voordeel boven de SB-600, maar daar heb je niets aan zolang je maar één flitser hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
marrk schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 01:03:
niemand lijkt fan te zijn van de sb400?
Ik heb er een, voor mijn flitsbehoeften is het genoeg. Beter dan de interne flitser, je kan
er me bouncen en ik heb er een diffuser dingetje bij gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:52:
SB600 vs SB800:

Alleen handig als je die toevallig hebt.
Waar. Maar de 600 geeft al een enorme lading licht, lang niet iedereen zal die 25% gebruiken..
Da's zeker waar en uniek.
SB800 heeft een flexibelere kop, die o.a. ook 8 graden naar beneden gericht kan worden
Ik dacht dat ik dat zou missen maar da's echt niet het geval.
SB800 heeft optie voor een 5e AA, waardoor hij sneller reload (dat houdertje wordt meegeleverd)
Kan ook een accupack aan. Handig als je echt veel achter elkaar schiet.
Wat heb je daaraan?
Kost dat ding eigenlijk? Volgens mij meer dan een sb-400.
Helaas hebben veel body's die niet meer.
Los kost 'ie 20 euro ofzo.

Sb600 is als eerste flitser echt geen slechte keuze hoor. Ga je later met meerdere flitsers aan de gang kun je altijd nog kijken of je een sb800 wil of een setje pocket wizards oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Wijnands. Ik heb zelf een Sigma 500 blabla weet ik veel. Ongeveer de power van een SB800 voor net iets minder dan een SB600 (in ieder geval toen ik hem kocht.)

De SB400 was toen nog niet te koop. Dus die heb ik niet overwogen. Tegen de adviezen van o.a. Nomad in, toch voor een 3rd party flits gegaan. Simpelweg om de prijs die ik er voor moest betalen.
Daarbij heb ik wel nagedacht over de opmerkingen van Nomad (et.al.), maar omdat ik weinig flits, vond ik dit een goede oplossing.

Als je overweegt om later meer te gaan doen met een flits, neem dan vooral de SB600. Als je later merkt dat je toch de SB800 nodig hebt, zal dat meestal zijn omdat je met meerdere flitsers gaat werken. Dan kan je de SB600 gewoon nog als slave gebruiken.

Ik wist 100% zeker dat ik die kant niet op ging, dus was een 3rd party ook een optie. Nu ik wat meer flits, weet ik nog veel zekerder dat ik niets ga doen met meer dan 1 flitser, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SB 800 op een D40?

Ik ga deze week ergens een D40 halen en wil daar meteen een goede flitser bij. maar wil later ook met meerdere flitsers gaan werken. Nu is mijn vraag.

Stuurt de SB 800 zelf een losse flitser aan. (daar de D40 dit niet kan).

Dus stel ik heb de sb 800 op mijn D40. en wil een losstaande flitser laten meeflitsen. Werkt dit of gaat het met een D40 niet?

Verder heb ik nog een oudere flitser (nikon compatible) thuis liggen. werkt deze tegenwoordig nog mee met een bv. sb 800?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:12:
SB 800 op een D40?

Ik ga deze week ergens een D40 halen en wil daar meteen een goede flitser bij. maar wil later ook met meerdere flitsers gaan werken. Nu is mijn vraag.

Stuurt de SB 800 zelf een losse flitser aan. (daar de D40 dit niet kan).

Dus stel ik heb de sb 800 op mijn D40. en wil een losstaande flitser laten meeflitsen. Werkt dit of gaat het met een D40 niet?

Verder heb ik nog een oudere flitser (nikon compatible) thuis liggen. werkt deze tegenwoordig nog mee met een bv. sb 800?
Sb-800 kan iig als master functioneren in een CLS systeem. Dit is het eigen systeem van nikon, dit werkt alleen met sb800's en sb600's onderling. Er zijn wel andere manieren om losse flitsers te triggeren. Misschien is het een goeie tip om wat reviews door te lezen etc. Ditsoort dingen komen dan ook vaak naar voren! :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2008 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puur voor het triggeren zou je ook nog een SU-800 kunnen gebruiken.

De SB800 kun je ook als commander gebruiken inderdaad en ook zelf laten meeflitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:28:
Puur voor het triggeren zou je ook nog een SU-800 kunnen gebruiken.

De SB800 kun je ook als commander gebruiken inderdaad en ook zelf laten meeflitsen.
De su-800 heeft als vereiste dat de slaves in het blikveld liggen van de su-800. Ook in fel zonlicht (hoevaak kom je dat in NL tegen :o) wil de su-800 nog wel 's tekortschieten, so i've heard.

De prijs is natuurlijk ook nogal vervelend..242euro! Je hebt dan wel een mooie controlling-unit om het zomaar te zeggen.. net wat je zoekt ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ding moet je dan ook niet in NL kopen, maargoed.. het is inderdaad een duur ding, maar als je hem veel gebruikt kan het wel handig zijn omdat je meer dedicated knopjes hebt. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2008 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:01:
Dat ding moet je dan ook niet in NL kopen, maargoed.. het is inderdaad een duur ding, maar als je hem veel gebruikt kan het wel handig zijn omdat je meer dedicated knopjes hebt. :)
True.. vooral het apart aansturen van verschillende groepen kan érg handig zijn! Stuk vlotter en het scheelt je het heen-en-weer-geloop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De slaves hoeven niet in het blikveld te liggen. Dat triggerlicht bounched overal op af. Redelijkerwijs kun je zeggen dat het binnenshuis altijd wel werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 17:24
Vraagje over de zoomrange van flitser.

bv de SB600 kan to 85 mm zoomrange.

Maar hoe zit dat op een DX camera met crop factor. Ik heb bv een 18-70 mm lens. Kan ik deze lens dan helemaal gebruiken tot 70mm. Of is het dan 105mm met 1.5 crop op deze lens? Maar volgens mij maakt dat helemaal niet uit. Omdat de afstand eigenlijk het zelfde is, alleen de crop is anders?

Wie kan hier een duidelijk antwoord op geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het goed heb flitst hij dan altijd te wijd.

24mm op een 35mm heeft eenzelfde FOV als 16mm op een DX body. De flitser volgt met zijn 35mm settings de zoominstelling van je DX body. Zonde van de flitspower, maar je hebt in ieder geval wel altijd de hoeken ook goed verlicht.

Ga maar na; een SB800 op 24mm flitst prima als je DX lens op 18mm staat. Als ik mijn 18-70 op 70mm zet, gaat de flitser ook naar 70.

Ik heb het even door google gehaald en zo te zien heeft Nikon hier inderdaad een steekje laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik ga over 2 weken naar Maleisie toe en maak daar wat jungletochten.
Ik las ergens dat een flitser nodig is, maar op andere sites dat het niet kan ivm schrikreactie beesten.

Iemand hier wel eens zo'n tocht gemaakt? Zo ja.. Flitser gebruikt?

Welke zouden jullie mij aanraden? SB600 is meteen zo duur(200euro) en de SB400 lijkt me niet echt toereikend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungle = vocht? Lijkt me nu helemaal geen lekkere plek voor je flitser... Maar dat kan aan mij liggen.

Wat je er aan hebt? Tja, dat ligt ook helemaal aan het type foto's dat je gaat maken. Dieren zullen er inderdaad wel van schrikken.

Welke camera neem je mee? Ik zou me eerst eens afvragen of je het niet kan redden met je ISO wat omhoog te gooien. Lijkt me dat het op zich toch redelijk licht moet zijn daar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik neem een Nikon D50 mee..
Ook al niet echt denderende camera maarja moet toch wat.

Zullen voornamelijk wat afstand foto's worden denk ik, dus sowieso te ver voor flister ben ik bang.
Wil iig mijn 70-300 erop zetten en die zo lang mogelijk laten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je geeft zelf het antwoord al.

Laat die SB400 zowiezo maar thuis. Volgens mij zal die niet genoeg power hebben om, over het soort afstanden waar we het nu over hebben, de zaak te verlichten.

Dan blijft de SB600 over, maar die is gewoon een stuk duurder.

Eventueel kun je natuurlijk overwegen om op MP een wat oudere flitser te scoren met een flink hoog richtgetal, maar houd er dan wel rekening mee dat je het een en ander met de hand in moet gaan stellen.

(Overigens heb ik zelf een D50 gehad en die ligt nu bij mijn schoonvader. Als ik mijn D80 inruil voor een D300, komt de D50 weer terug om als back-up te fungeren. Mij hoor je dus niet zeggen dat ik dat een slechte camera vind. Wees een beetje trots op je spullen en zorg er voor of je trots ben. Dan is het veel makkelijker om mooie platen te schieten.)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ow ben ook wel trots op mijn foto's hoor en krijg van iedereen complimenten om me heen, maar heb altijd het idee dat ik hier tussen de mensen in het niet val.
De foto's en gears van de mensen hier kan ik bij lange na niet aan tippen, maar ben zelf hartstikke tevreden met de cam hoor.

Denk zelf dat er voornamelijk veel in de bomen zal zitten/hangen enz
Vraag mezelf dan ook af of een flister wel nut heeft. Ben sowieso meer een mooi weer fotograaf lol

Zou die 200 euro denk ik liever investeren in een betere lens, want heb nu de 70-300 van Sigma.

[ Voor 9% gewijzigd door AndereKoekoek op 21-05-2008 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan verwijs ik je liever naar het lenzen topic.... Maar even snel: 200 euro? Welke Sigma heb je nu? Ik vraag me af of dat gaat lukken. De 70-300 APO is gewoon "the king of the budget" lenzen in dit bereik. Of je moet gaan kijken naar 55-200's. (Geen idee wat de VR versie kost overigens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Rond de 200 euro als ik het me goed herinner :P

En als je het precies wilt weten: pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G ED VR

:+

[ Voor 43% gewijzigd door Orion84 op 22-05-2008 14:36 . Reden: PW entry is gefixt, nu incl. VR inde productnaam. ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:52:
SB600 vs SB800:

De recycle tijd van de 600 is veel korter ;-)

De bediening van de 600 zal ik wel nooit aan wennen. De 800 is makkelijker. De 600 staat bij mij gewoon permanent op remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18
PageFault schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:20:
[...]

De recycle tijd van de 600 is veel korter ;-)
Bij een volle flash; ja. Maar dat komt omdat de flash van de 800 gewoon een bak meer licht uitspuugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:40:
[...]

Bij een volle flash; ja. Maar dat komt omdat de flash van de 800 gewoon een bak meer licht uitspuugt.
Dat wordt niet opgevangen door de extra bochelbatterypack?

;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:13:
[...]

Dat wordt niet opgevangen door de extra bochelbatterypack?

;) :+
Dat ding is raar. Ik koop batterijen per 4 en ik laad ze op per 4. Dan moet ik mijn flash vullen en vraagt ie er om... 5 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:29:
[...]

Dat ding is raar. Ik koop batterijen per 4 en ik laad ze op per 4. Dan moet ik mijn flash vullen en vraagt ie er om... 5 8)7
:+ dat rommelplasticje heeft geen nut, het kost je dan zoveel tijd om de batterijen te wisselen.
Gooi er maar 12 in (SD-8A) dan tikt het pas aan :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Henk: dat is vreemd. Ik koop m'n batterijen per 16 >:) en gebruik ze per 2, 3, 4, 5 of 6, dus ik kan altijd wel setjes maken met wat er over blijft.

Zes in m'n Maglite 2D met 6 cell Xenon lampje (en m'n toekomstige SD-8A) (zo moeilijk is het toch niet; er gaan er 6 in, geen 8!!)
Vijf in m'n flitser
Vier in m'n oude compactcamera, andere Maglite of als reserve als ik door de sets van 5 heen ben.
Drie in m'n Maglite 3AA LED
Twee in m'n Maglite 2AA (x2), 2AA LED, afstandsbedieningen en elektrische vliegenmepper

Verder is het laden met drie laders ook niet zo'n probleem :P

En die Ni-Mh's hebben willen nog wel eens plotseling dood gaan, dus dan gooi ik de verrotte uit het setje en heb ik ipv een set van 6 een set van 5. Je kunt op die manier dus wel raden dat de meeste rotte batterijen in m'n kleinste Maglite zitten.

Ohja, m'n Maglite 3D ga ik modden zodat er 9 AA's ingaan en een 30W lampje :+ , dus dan koop ik 16AA's, heb een set van 9, een set van 5 en een set van 2 :)

En als je nog geen SD-8A hebt, heeft dat plasticje dus wel nut. Hij herlaad echt wel merkbaar sneller. >:)

Drie stuks Voltcraft IPC-1L laders staan op m'n lijstje, dan heb ik dus helemaal geen gezeur meer met laden :)

EDIT: En natuurlijk nog setjes van 8 voor in de MB-D10 grip van m'n D300

Maar omdat dat daar toch niet zo nauw komt (duizenden foto's op 1 lading, lage belasting) heb ik daar wat gesmokkeld en setjes van 4 samen gevoegd. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Laatst online: 21-06 17:24
Hoe zit het met 2de hands flitsers, waar moet je op letten als je deze koopt? Of beter van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zou deze flitser (METZ 44 AF) iets zijn? Sinds deze week een 2e hands Nikon D50 en mis een externe flitser eigenlijk wel een beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

""De Metz 44 AF 4 is een krachtige, compacte flitser met een maximaal richtgetal van 44 (bij ISO 100 in de 105 mm stand).""

Dat richtgetal... in meters of in voeten?

De SB600 heeft een richtgetal van 100 bij ISO 100 en 85mm zoomstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik durf het niet te zeggen... snap het juist allemaal (nog) niet... daarom in dit topic de vraag gesteld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Richtgetal daargelaten, dit is een van de laatste 44's. Die zou een iTTL ondersteuning moeten hebben. Hoe goed dat in de praktijk werkt is mij weinig bekend. Alleen van de Sigma flitsers lees je wel 's wat en dan voornamelijk over inconsistente resultaten en brakke handleidingen.

Bekijk het van de andere kant, een sb600 heb je voor 200 euro en daarvan weet je zeker dat 'ie goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een radiografische ontsteking voor een flitser (de wellicht bekende ebay 16 kanaals trigger).

Bestaat er eigenlijk een tussenblokje om tussen mijn D50 en SB-600 te stoppen waarmee ik een sync kabel èn flitser kan gebruiken op mijn body?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Nu m'n camerahandjes weer beginnen te kriebelen word het toch echt tijd om een flitser aan te gaan schaffen. Ik wil niet meteen een hoop geld uitgeven voor een SB-800 dus die valt af.

Nu zit ik te twijfelen tussen de Nikon SB-600 en de Sigma EF-530 DG ST NA-ITTL. Beiden ondersteunen ITTL en de Sigma is beduidend goedkoper dan de Nikon. (100 euro op deze site: http://www.digicamshop.nl...3/58/nikon-d70s-body.html)

Wat zouden jullie doen? De Sigma kopen of toch 100 euro bijleggen en de Nikon kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1

allstarted1

WTRFTS

Nikon, stukken consistenter en je weet zeker dat het naadloos samenwerkt ;)

Mocht je later toch een SB-800 willen, dan kom je die SB-600 stukken makkelijker kwijt :)

[ Voor 38% gewijzigd door allstarted1 op 17-06-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
allstarted1 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:55:
Nikon, stukken consistenter en je weet zeker dat het naadloos samenwerkt ;)

Mocht je later toch een SB-800 willen, dan kom je die SB-600 stukken makkelijker kwijt :)
Ik neem aan dat een shop zoals digicamshop niet deze flitser tussen de rest zou zetten als hij niet goed samen kan werken met mijn D70. En ze babbelen beiden iTTL dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.

Het is toch 100 euro en als student zijnde moet ik wel een beetje op m'n centjes passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mishmash schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:58:

Ik neem aan dat een shop zoals digicamshop niet deze flitser tussen de rest zou zetten als hij niet goed samen kan werken met mijn D70. En ze babbelen beiden iTTL dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.
Wil je nou advies of weet je het zelf toch beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

[...]

Het is toch 100 euro en als student zijnde moet ik wel een beetje op m'n centjes passen...
Mjwah het merk eigen is een 100% goed samenwerkend team... de andere merken zijn "iTTL simulaties" die het na-apen. en zijn vaak net iest minder consistent en iets mindere resultaten.

My €0,02 is spaar gewoon even door voor de SB-600 en bespaar je het gezeik dat het minder goed werkt... die 60-70 euro is het echt waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1

allstarted1

WTRFTS

[...]

Als student zijnde pas ik ook op mijn centjes, maar schroef ik toch een SB-800 op mijn D300 morgen :) Stel de vraag dan zo of voor het maximale budget wat jijzelf hebt het een verstandige keuze is om die Sigma/Metz whatever te kopen, als je zelf niet meer binnenkrijgt/wilt uitgeven aan een flitser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
allstarted1 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:11:
[...]

Als student zijnde pas ik ook op mijn centjes, maar schroef ik toch een SB-800 op mijn D300 morgen :) Stel de vraag dan zo of voor het maximale budget wat jijzelf hebt het een verstandige keuze is om die Sigma/Metz whatever te kopen, als je zelf niet meer binnenkrijgt/wilt uitgeven aan een flitser ;)
Ik moet denk ik ook de vraag aan mijzelf stellen: Hoe vaak ga ik hem gebruiken? Ik heb namelijk nu nog geen flitser en maak dus ook nauwelijks foto's in het donker. Ik kan wel een mooie SB-600 of 800 kopen, maar als ik hem nauwelijks tot nooit gebruik is het weggegooid geld.

Ik moet er toch nog maar even hard over na gaan denken alvorens ik mijn aankoop doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mishmash schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:17:
[...]

Ik moet denk ik ook de vraag aan mijzelf stellen: Hoe vaak ga ik hem gebruiken? Ik heb namelijk nu nog geen flitser en maak dus ook nauwelijks foto's in het donker. Ik kan wel een mooie SB-600 of 800 kopen, maar als ik hem nauwelijks tot nooit gebruik is het weggegooid geld.

Ik moet er toch nog maar even hard over na gaan denken alvorens ik mijn aankoop doe :)
Ik heb het al eerder gezegd, maar 3rd party flitsers werken écht zo goed niet als merk-eigen. En ja, het verschil is groot, en ja, het gaat je plezier uit flitsfotografie een heel eind wegnemen. flitsfotografie is an sich al een best moeilijke tak van sport als je het goed wilt doen, en om die hele reden is ook alleen het merk zelf degene die flitsers kan produceren die communiceren met de body zoals het hoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
En een flitser gebruik je lang niet alleen in het donker, maar kun je zelfs goed gebruiken in de volle zon 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Mishmash schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:53:
Nu m'n camerahandjes weer beginnen te kriebelen word het toch echt tijd om een flitser aan te gaan schaffen. Ik wil niet meteen een hoop geld uitgeven voor een SB-800 dus die valt af.

Nu zit ik te twijfelen tussen de Nikon SB-600 en de Sigma EF-530 DG ST NA-ITTL. Beiden ondersteunen ITTL en de Sigma is beduidend goedkoper dan de Nikon. (100 euro op deze site: http://www.digicamshop.nl...3/58/nikon-d70s-body.html)

Wat zouden jullie doen? De Sigma kopen of toch 100 euro bijleggen en de Nikon kopen?
Wat ik zou doen? Een winkel met normale prijzen op zoeken. Een SB600 voor 279 euro :| dan hoop ik dat t een gouden flitser is, en dat ik er 10 setjes batterijen bij krijg.

Voor €195 kun je ook een SB600 kopen, en dat scheelt je dan nog maar 26 euro. zie hier:

pricewatch: Nikon Speedlight SB-600 (30m @ ISO100, 24-85mm, i/D-TTL, 4xAA)

directe link naar digitalstreet:
http://tweakers.net/ext/l...o.php%3Fproducts_id%3D552

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wilko schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:21:
En een flitser gebruik je lang niet alleen in het donker, maar kun je zelfs goed gebruiken in de volle zon 8)
So true :) Inweze zou je voor portretten altijd kunnen flitsen... :P Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het móet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
_Mystikal_ schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:41:
[...]

Wat ik zou doen? Een winkel met normale prijzen op zoeken. Een SB600 voor 279 euro :| dan hoop ik dat t een gouden flitser is, en dat ik er 10 setjes batterijen bij krijg.

Voor €195 kun je ook een SB600 kopen, en dat scheelt je dan nog maar 26 euro. zie hier:

pricewatch: Nikon Speedlight SB-600 (30m @ ISO100, 24-85mm, i/D-TTL, 4xAA)

directe link naar digitalstreet:
http://tweakers.net/ext/l...o.php%3Fproducts_id%3D552
Had inderdaad al gezien dat die shop redelijk duur was... Nu word het opeens een stuk aantrekkelijker om de SB-600 aan te gaan schaffen...

Ik doe het gewoon! Ik koop de SB-600, is het verstandig om er ook meteen een Omnibounce bij te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:35:
Ik heb het al eerder gezegd, maar 3rd party flitsers werken écht zo goed niet als merk-eigen. En ja, het verschil is groot, en ja, het gaat je plezier uit flitsfotografie een heel eind wegnemen.
Doet met denken aan een dood paard en iets van trekken of zo...
Oh, ja en mijn ervaring (maar wie ben ik tenslotte) is dat ik met mijn Sigma blablabla flitser uitstekend uit de voeten kan. Ik heb nu dus een flitser die voor mij alles doet wat ik ook met een SB800 zou kunnen, alleen betaalde ik maar de helft van de toenmalige minimale prijs in de pricewatch.
Henk schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:35: flitsfotografie is an sich al een best moeilijke tak van sport als je het goed wilt doen
Daar ben ik het overigens wel mee eens.
Maar nogmaals, voor wat ik doe met mijn flitser, helpt het niet om twee keer zo veel te betalen voor een SB800.
Ik heb pas een SB800 op mijn camera gehad en die communiceert NIET beter met mijn camera dan de Sigma die ik heb. De eigenaar van de SB800 was ook hoogst verbaast dat hij met mijn Sigma flitser precies dezelfde plaatjes schoot als hij met zijn SB800.

Misschien heb je wel gelijk dat een SB800 het gaat winnen als je heel geavanceerde dingen wilt doen, maar zo lang je maar één camera en één flitser (on cam) gebruikt, zie ik (en de eigenaar van de SB800) het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:56:
[...]

Doet met denken aan een dood paard en iets van trekken of zo...
Oh, ja en mijn ervaring (maar wie ben ik tenslotte) is dat ik met mijn Sigma blablabla flitser uitstekend uit de voeten kan. Ik heb nu dus een flitser die voor mij alles doet wat ik ook met een SB800 zou kunnen, alleen betaalde ik maar de helft van de toenmalige minimale prijs in de pricewatch.

[...]

Daar ben ik het overigens wel mee eens.
Maar nogmaals, voor wat ik doe met mijn flitser, helpt het niet om twee keer zo veel te betalen voor een SB800.
Ik heb pas een SB800 op mijn camera gehad en die communiceert NIET beter met mijn camera dan de Sigma die ik heb. De eigenaar van de SB800 was ook hoogst verbaast dat hij met mijn Sigma flitser precies dezelfde plaatjes schoot als hij met zijn SB800.

Misschien heb je wel gelijk dat een SB800 het gaat winnen als je heel geavanceerde dingen wilt doen, maar zo lang je maar één camera en één flitser (on cam) gebruikt, zie ik (en de eigenaar van de SB800) het verschil niet.
En welke Sigma flitser heb jij dan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Sigma 500 EF DG Super. Deze is ondertussen opgevolgd door de Sigma 530 EF DG Super.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTMMDGVB.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:56:
Die geavanceerdere dingen; sowieso. Maar ook met één flitser on-body bemerkte ik een verschil in consistentie... nou moet ik wel zeggen dat ik overwegend in moeilijk pokkelicht rondloop ;)

De ellende met niet-merkeigen is verder dat het nog maar de vraag is of die 3rd party flitsers gaan werken met nieuwe body's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 23:21
Ik zit hier op konijnenberg.be en ik zit onwijs hard te twijfelen of ik nu wel een sb 800 dan wel een sb 600 in m'n mandje stop ...

Als ik het goed heb, dan heeft een sb 600 geen flitscontact waarmee je de SB 600 makkelijk off-camera kunt gebruiken (zonder dat je dan de built-in flits als trigger moet gebruiken ) ? (Je kan zo'n contact natuurlijk ook zelf maken zoals ik op strobist heb gezien ... )

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Flitscontact :? Je kunt met de SB-600 ook gewoon off-shoe flitsen hoor, met bv een SC-29 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Voor het geld dat ik moet neerleggen voor zo'n sc-29 (68 euro bij konijn), kan ik vrijwel evengoed een sb-800 kopen. :P

Trouwens, dat kabeltje blijkt redelijk kort te zijn; mijn bedoeling is om de flits op een statief te plaatsen, evt met softbox / paraplu en zo off-camera te kunnen flitsen. Lijkt me niet te lukken met zo'n sc-29 .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ah, je bedoelt volgens mij een PC sync aansluiting :) Die heeft de SB-600 inderdaad niet, maar volgens mij zijn er op eBay heel goedkope hotshoe-convertors te vinden dus daar zou ik het persoonlijk niet voor doen. Bovendien ben je dan je TTL kwijt! En kun je dus net zo goed een el cheapo ouwe meukflitsert gebruiken.
Afhankelijk van je camera kun je CLS gebruiken, lijkt me eigenlijk veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Wilko schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:58:
Ah, je bedoelt volgens mij een PC sync aansluiting :) Die heeft de SB-600 inderdaad niet, maar volgens mij zijn er op eBay heel goedkope hotshoe-convertors te vinden dus daar zou ik het persoonlijk niet voor doen. Bovendien ben je dan je TTL kwijt! En kun je dus net zo goed een el cheapo ouwe meukflitsert gebruiken.
De bedoeling is om later met meerdere flits-units te gaan werken, allemaal off-camera.
Dan zal ik toch geen gebruik maken van DDL.
Afhankelijk van je camera kun je CLS gebruiken, lijkt me eigenlijk veel handiger.
Aansturen dmv de in-camera flash en camera op commandor mode dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Idd, en dat CLS werkt echt geweldig, alle modellen "vanaf" de D70s hebben het (dus D80, D200, etc). En als je perse wilt voorkomen dat de built-in flash zichtbaar is op de foto, dan kun je voor een klein bedrag een filter kopen wat er overheen hangt, en die het hele spectrum blockt, behalve IR.
deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.bhphotovideo.com/images/items/410445.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
whoami schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:05:
[...]
De bedoeling is om later met meerdere flits-units te gaan werken, allemaal off-camera.
Dan zal ik toch geen gebruik maken van DDL.
Als je geen TTL/DDL nodig hebt is een SB-800 overkill, dan kun je net zo goed op Marktplaats rondneuzen naar SB-29's, als ik me niet vergis hebben die zelfs een optical slave trigger ingebouwd dus dan ben je klaar.
Ik kan me echter voorstellen dat je je flitser ook buiten de studio wil gebruiken, dan kom je dus weer snel in de 600/800-hoek, maar daar moet je je niet laten leiden door het al dan niet aanwezig zijn van een PC sync-port, want da's een detail imo.
[...]
Aansturen dmv de in-camera flash en camera op commandor mode dus ?
Ja, da's CLS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 18:40
CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:06:
Idd, en dat CLS werkt echt geweldig, alle modellen "vanaf" de D70s hebben het (dus D80, D200, etc). En als je perse wilt voorkomen dat de built-in flash zichtbaar is op de foto, dan kun je voor een klein bedrag een filter kopen wat er overheen hangt, en die het hele spectrum blockt, behalve IR.
deze:
[afbeelding]
Weet je dat wel zeker? In m'n D70s handleiding staat ook een stukje over CLS, dus die heeft dat volgens mij ook. En volgens deze site hebben ook de D50 en D70 CLS. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SC-29 (SC-28 kan ook) is eventueel gewoon te verlengen met wat knutselwerk.

De SB-600 kun je een PC sync aansluiting aansolderen. Een adaptertje onder de hotshoe kan ook.

De SB-800 heeft ook nog een eigen lichtsensor wat handig is bij camera's met een domme flitsconnector, de SB-600 niet.

Ik heb trouwens een SB-800 gescoord voor die 275 euro. (eBay, UK)

@DickCAH:

Toen ik laatst de flitser van m'n broer (Sigma 44 AF nogwattes, ook TTL) op m'n D300 ging hij om de haverklap niet af, terwijl hij het op de D80 van m'n broer wel gewoon goed doet. Je kunt dus wel degelijk pech hebben met die 3rd party flitsers. De bouwkwaliteit van de Nikon's is trouwens ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

als je een flister niet DDL wil laten flitsen maar toch remote, dan kan je natuurlijk ook zo'n slave trigger kopen. Kost geen drol en werkt redelijk onder de meeste omstandigheden. In volle zon raakt hij wel een beetje van streek, maar ikzelf ook.

hier

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:28:
[...]

Weet je dat wel zeker? In m'n D70s handleiding staat ook een stukje over CLS, dus die heeft dat volgens mij ook. En volgens [url=http://www.olegnovikov.com/technical/nikoncls/cls.shtml]deze site[/url hebben ook de D50 en D70 CLS. :)
De D50 heeft géén CLS, de D70 wel maar beperkt tot één kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wilko schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 11:41:
[...]

De D50 heeft géén CLS, de D70 wel maar beperkt tot één kanaal.
Idd, zie http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm voor een mooie beschrijving. Eigenlijk best jammer dat Nikon die optie zo verstopt heeft en niet al te handig in het menu heeft verwerkt. Ik gebruik namelijk best vaak mn SB-600 draadloos, en het werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Naast de D700 en wat lenzen, heeft Nikon ook de SB900 uitgebracht:
nikon usa
Strobist
:9

Ik heb 2 weken terug de SB800 besteld... Nuja, ik ga nu ook geen 500 euro besteden atm aan een flits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SB-800 is nu wel flink in prijs gezakt bij Konijn > € 325
EDIT: K-E heeft hem voor 299,- :9

Ik mag aannemen dat ze de SB-800 op termijn uitfaseren? Het lijkt me dat de SB-900 dan ook wel goedkoper wordt. € 500 is inderdaad een beetje veel :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Nikon d60 en heb hier op zolder nog een starblitz 300 dfc externe flitser voor Canon Eos gevonden. Als ik hem erop zet gaat dit, hij flits maar ik kan niet meteen iets instellen. Ook als ik met een snellere sluitertijd dan 1/400 ga, word de foto half overbelicht, half zwart. Ik vermoed dat dit ligt aan de synchronisatie met het toestel. Nu is mijn vraag of ik hier iets op kan vinden, en wat jullie in mijn plek zouden doen.

grtz Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Het is hoogst onverstandig om een oude flitser zomaar op je dSLR te zetten i.v.m. hoge voltages die eraf kunnen komen. Verder heb je sowieso geen TTL-meting, dus afgezien van wat geklooi of studiowerk heb je er vrij weinig aan.

Het kan ook best kloppen dat je een slecht belichte foto hebt bij snellere sluitertijden, dit heeft inderdaad te maken met de synchronisatie. Hier kun je niks aan doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Wortelsoep op 07-07-2008 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok bedankt, zal nog zien wat ik ermee doe, maar van die voltages merk ik toch niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 17:43:
ok bedankt, zal nog zien wat ik ermee doe, maar van die voltages merk ik toch niets.
...totdat je je flitsschoen naar de filistijnen hebt geholpen :/
Er is een lijstje, maar daar staat die van jou niet bij. Totdat je zekerheid hebt zou ik 'm niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat bedoel je met flitsschoen, de flitser zelf, of de mount op de camera zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Even wat posts verhuist naar dit topic, omdat het hier thuis hoort.
(Nikon + Starblitz 300 DFC --> nikon flits topic dus)

:)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

hier een plaatje om het verschil tussen de SB800 en SB 900 te laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3267/2628747289_47bf405331_o.gif

Joe McNally heeft em al uitgeprobeerd

[ Voor 30% gewijzigd door Shark.Bait op 08-07-2008 10:53 ]

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Da's een aardig maatje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en McNally heeft er ook al eentje laten vallen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:46:
Ik heb een Nikon d60 en heb hier op zolder nog een starblitz 300 dfc externe flitser voor Canon Eos gevonden. Als ik hem erop zet gaat dit, hij flits maar ik kan niet meteen iets instellen. Ook als ik met een snellere sluitertijd dan 1/400 ga, word de foto half overbelicht, half zwart. Ik vermoed dat dit ligt aan de synchronisatie met het toestel. Nu is mijn vraag of ik hier iets op kan vinden, en wat jullie in mijn plek zouden doen.
1/400 is ook wel erg snel, volgens mij synct de D60 tot 1/125. Je wil inderdaad wel eens googlen of je met die flitser je camera niet opblaast, al denk ik dat dat inmiddels al wel gebeurd zou moeten zijn.

@Wilko: Zonder TTL valt over het algemeen best te leven, ligt er alleen een beetje aan in wat voor omstandigheden je schiet. En vooral of ze erg wisselen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een Nikon D80 icm een SB600. Mijn vraag is of het mogelijk is om de SB600 ook los van de camera te laten flitsen wat ik bedoel is dat ik de flits bijvoorbeeld via een draad iets opzij wil houden. Of iets hoger dan de camera.
Als dit mogelijk is, wat heb ik er dan voor nodig om het geheel werkende te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Jigs schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:06:
Hallo allemaal,

Ik heb een Nikon D80 icm een SB600. Mijn vraag is of het mogelijk is om de SB600 ook los van de camera te laten flitsen wat ik bedoel is dat ik de flits bijvoorbeeld via een draad iets opzij wil houden. Of iets hoger dan de camera.
Als dit mogelijk is, wat heb ik er dan voor nodig om het geheel werkende te krijgen?
Ja dat kan.. Met draad ben je de SC-29 kabel nodig (of kloon). Of je moet even in de handleiding van je D80 en SB-600 kruipen, want het kan ook zonder draad :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jigs schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:06:
Hallo allemaal,

Heb je dit topic wel gelezen? Een aantal posts terug is het nog behandeld namelijk ;) Kijk hier maar eens: http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:37:
[...]

Heb je dit topic wel gelezen? Een aantal posts terug is het nog behandeld namelijk ;) Kijk hier maar eens: http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm
Bedankt voor de tip. Jammer dat hij niet verteld hoe je de D80 moet instellen maar dan moet ik thuis even in de manual kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:07:
[...]

Ja dat kan.. Met draad ben je de SC-29 kabel nodig (of kloon). Of je moet even in de handleiding van je D80 en SB-600 kruipen, want het kan ook zonder draad :)
SC-28 kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Hallo Als het wireless can met een D80 en een SB600 waarom zou ik dan nog een snoer gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Jigs schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 17:02:
[...]

Hallo Als het wireless can met een D80 en een SB600 waarom zou ik dan nog een snoer gebruiken?
Hallo omdat dat altijd werkt? En je zelf in je post praat over een draad, daarom misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jigs schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:54:
[...]

Bedankt voor de tip. Jammer dat hij niet verteld hoe je de D80 moet instellen maar dan moet ik thuis even in de manual kijken.
Het wijst zich vanzelf wel, het is zo uit mn hoofd menu entry nummer 22, als je die op C (commander) zet, dan krijg je een menu waar je de flitser(s) per kanaal kunt instellen.
Alleen jammer dat de D80 geen optie heeft om specifieke settings op te slaan (zoals de D200/300 wel hebben), het is namelijk nogal wat gehannes om snel de commandermode aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

ThunderNet schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 17:05:
[...]

Hallo omdat dat altijd werkt? En je zelf in je post praat over een draad, daarom misschien?
Het heeft wel als nadeel dat je de interne flitser niet kunt gebruiken omdat de SC 28 de flitsschoen gebruikt.
Ik heb zelf nog geen enkel probleem gehad met CLS, maar heb het nog niet in volle zon gebruikt, dan heb je waarschijnlijk wel een kabel of een oplossing met radio transmitters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jigs schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 17:02:
[...]

Omdat je, zoals ThunderNet ook al zegt, het over een draad hebt in je eigen post.

En omdat je een SB-800 off-camera als master kunt gebruiken met draad.

En omdat je dan geen IR panel nodig hebt als je 0,0 licht van de built-in flash wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je de SC-28 te duur vind kun je ook de 2e hands markt afstruinen naar de sc-17. Ik heb er zelf een tijdje terug een gekocht. Mijn ervaring met mijn toch beperkte kennis van flitsen is dat iTTL lang niet zo handig/nodig is als wanneer je de flits op de kamera hebt. Het is dat ik die sc-17 erg goedkoop heb gevonden anders had ik denk ik toch voor een setje radiotriggers van ebay gekozen.

Flitser op de camera heb je vaak weinig tijd om je shot te nemen, als je de flitser toch al van de camera af hebt neem je meer tijd en kan handmatig ook heel goed. Maar goed, mijn eigen en zeer subjectieve mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wijnands schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:42:
Flitser op de camera heb je vaak weinig tijd om je shot te nemen, als je de flitser toch al van de camera af hebt neem je meer tijd en kan handmatig ook heel goed. Maar goed, mijn eigen en zeer subjectieve mening.
Zeker niet altijd waar, ik neem bijvoorbeeld wel eens foto's met in de ene hand mn cam, en in de andere de SB-600. Bijvoorbeeld in een grot oid, een snelle snapshot, maar wel met "losse" flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:42:
(...)

Eh nee. Als er mensen op de foto komen dan is tijd juist wel belangrijk. De meeste onderwerpen hebben niet zo'n zin om lang voor model te spelen. Dan moet het gewoon flitsers neerzetten, *flits* en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Nou mensen,

Ik heb het gisteren meteen toen ik thuis kwam geprobeerd om mijn SB-600 wireless te laten communiceren met mijn D80. En het is me nog gelukt ook. Wat meteen opviel is dat het op een hele andere manier flitst. Wat ik bedoel is, dat positionering van de flits behoorlijk veel invloed heeft op de belichting van de foto. Logisch! Dit word veel oefenen de komende dagen.
Vanavond moet ik een feest fotograveren. Denk dat ik de flits mooi boven op de camera zet en een andere keer maar de proeftuin in ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Laatst online: 25-08 12:54
Jigs schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:31:
Nou mensen,

Ik heb het gisteren meteen toen ik thuis kwam geprobeerd om mijn SB-600 wireless te laten communiceren met mijn D80. En het is me nog gelukt ook. Wat meteen opviel is dat het op een hele andere manier flitst. Wat ik bedoel is, dat positionering van de flits behoorlijk veel invloed heeft op de belichting van de foto. Logisch! Dit word veel oefenen de komende dagen.
Vanavond moet ik een feest fotograveren. Denk dat ik de flits mooi boven op de camera zet en een andere keer maar de proeftuin in ga.
voor zoiets dynamisch moet je gewoon de flits op je cam zetten. niet klooien met off-cam flitsen :) dat gebruik je meer voor studio / potret-fotografie.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Kwartjuh schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 08:34:
[...]

voor zoiets dynamisch moet je gewoon de flits op je cam zetten. niet klooien met off-cam flitsen :) dat gebruik je meer voor studio / potret-fotografie.
Onzin, www.flashflavor.com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

Ray flash
Afbeeldingslocatie: http://www.dslr.nl/artikel/20080222002110.jpg
http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=1049

vorig weekend zag ik deze ringflitser in de winkel. het leuke van deze ringflitser is dat hij maar 220,- euro ong. kost en hij dus als opzet te gebruiken is voor de SB-800, op de 600 past hij ook maar of die genoeg licht voor produceert is niet zeker.

nadeel van deze gimmick is dat je rode hulp licht niet werkt..

wie heeft hier ervaring mee en wat vinden jullie ervan?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste