Nikon en flitsers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.999 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 121642

Topicstarter
Ik ben voor mijn D70 opzoek naar een flitser.Welke gebruiken jullie zoal en waar moet je bij de aanschaf van een flitser zo al op letten?

Ik wil geen top flitser, ik zal hem namelijk niet vaak gebruiken en vind daarom 300 echt te duur. Daarvoor koop ik liever een goede lichtsterke lens.

Suggesties? Ervaringen? Tips? Graag!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25

YellowCube

Wait...what?

ehm...het hebben van een lichtsterke lens houdt niet automatisch in dat een flitser overbodig wordt. Lichtsterk is leuk, maar in donkere ruimtes worden je foto's er niet bepaald helderder op.
Een flitser gebruik je bijv. ook vaak om gezichten in te flitsen.
Serieus, een goede flitser is in principe waardevoller dan een lichtsterke lens.

Wat handig is om op te letten is het richtgetal (kort door de bocht: hoe krachtig is je flitser). Dit is met name belangrijk als je in wat grotere ruimtes gaat flitsen. Verder vind ik dingen als een draaibare kop erg handig voor bijv. indirect flitsen.
Wat voor je D70 een hele goede is, is de de Speedlite SB600. Die kost zo'n 250 euro. Het ding is z'n geld dubbel en dwars waard.

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 17-02-2005 21:51 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Anoniem: 83168

het hangt er vanaf wat precies je budget is en wat je ermee wilt doen, als het tussen de 100 en 150 euro moet blijven heb je niet zo gigantisch veel keus cq kwaliteitsverschil. Daarboven zoals YC zegt kun je ze kopen voor specifiekere doeleinden.

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

YellowCube schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 21:49:
ehm...het hebben van een lichtsterke lens houdt niet automatisch in dat een flitser overbodig wordt.
Beweert ie dat dan?
Lichtsterk is leuk, maar in donkere ruimtes worden je foto's er niet bepaald helderder op.
Och, ligt eraan hoe je het bekijkt. Met een lichtsterke lens heb je in ieder geval niet gauw het probleem van een totaal zwarte achtergrond en een goed belichte voorgrond, zoals je met een flitser wel gauw hebt. En hoezo worden je foto's er niet 'helderder' op met een lichtsterke lens? Goed belicht is goed belicht, al zal de scherptediepte op f/1.8 ofzo wel klein zijn. Bedoel je dat soms?
Serieus, een goede flitser is in principe waardevoller dan een lichtsterke lens.
Vind jij. Ik ben het daar totaal niet mee eens, maar ook dat is persoonlijk. Nee, doe mij maar een lekker lichtsterke lens, dan modder ik ondertussen wel aan met een handmatige flitser. Ik flits toch zelden of nooit.
Wat voor je D70 een hele goede is, is de de Speedlite SB600. Die kost zo'n 250 euro. Het ding is z'n geld dubbel en dwars waard.
De SB600 is uiteraard een geniale flitser. Als TS een goedkopere oplossing zoekt, kijk dan eens naar een tweedehandse handmatige flitser. Moet je wel alles zelf instellen, maar in veel situaties heb je daar de tijd voor en is het resultaat net zo goed als een automaat. Een goede handmatige flitser is tweedehands voor een paar tientjes te krijgen. Vaak zelfs met draaibare en kantelbare kop. Let alleen wel goed op de pulsspanning die de flitser over de hotshoe mikt als ie afgaat. Ik weet niet wat de breakdown spanning van de hotshoe van de D70 is, maar ik neem aan dat je niet hoger dan 5V mag gaan. De flitser moet daar uiteraard niet (te ver) overheen gaan. Sommige oudere flitsers presteren het om een paar honderd volt op de hotshoe te zetten als ze afgaan en dat kan (uiteraard) je body naar de maan helpen. Dus let daar even op :)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik zou gaan voor een SB600 inderdaad.
Kun je alle functionaliteiten die de D70 biedt ook echt gebruiken.

Op DPZ zat iemand die een Sigma 500 Supernogwat had gekocht, omdat die goedkoper was en volgens Sigma ook alle functies kon gebruiken. Hij heeft hem na een week weer ingeruild.

Ik zou dus op zeker spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 20:42

Remy

I usually get 100% accuracy

De SB600 is idd extreme value for money, klopt :) Toevallig ga ik zelf binnenkort de SB800 halen, naar aanleiding van wat babbels met mensen die met beide flitsers werken (of hebben gewerkt). Ze zeiden namelijk dat je, als je wat serieuzer met flitsfotografie aan de gang gaat, al gauw tegen wat limieten van de SB600 aanloopt. Voor een heleboel doeleinden zal hij (meer dan) voldoende zijn, maar voor wat ik van plan ben ga ik liever gelijk voor 'alle' mogelijkheden en opties, evenals kracht ;)

De SB800 heeft net die paar extra functies en opties en extra accessoires die het prijsverschil van 120 eur (340 tegen 220) het waard maken, voor mijzelf in any case. Als je gewoon een goede flits nodig hebt, is de SB600 zeker genoeg ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

koraks schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 23:28:
[...]

Beweert ie dat dan?

[...]

Och, ligt eraan hoe je het bekijkt. Met een lichtsterke lens heb je in ieder geval niet gauw het probleem van een totaal zwarte achtergrond en een goed belichte voorgrond, zoals je met een flitser wel gauw hebt. En hoezo worden je foto's er niet 'helderder' op met een lichtsterke lens? Goed belicht is goed belicht, al zal de scherptediepte op f/1.8 ofzo wel klein zijn. Bedoel je dat soms?

[...]

Vind jij. Ik ben het daar totaal niet mee eens, maar ook dat is persoonlijk. Nee, doe mij maar een lekker lichtsterke lens, dan modder ik ondertussen wel aan met een handmatige flitser. Ik flits toch zelden of nooit.

[...]

De SB600 is uiteraard een geniale flitser. Als TS een goedkopere oplossing zoekt, kijk dan eens naar een tweedehandse handmatige flitser. Moet je wel alles zelf instellen, maar in veel situaties heb je daar de tijd voor en is het resultaat net zo goed als een automaat. Een goede handmatige flitser is tweedehands voor een paar tientjes te krijgen. Vaak zelfs met draaibare en kantelbare kop. Let alleen wel goed op de pulsspanning die de flitser over de hotshoe mikt als ie afgaat. Ik weet niet wat de breakdown spanning van de hotshoe van de D70 is, maar ik neem aan dat je niet hoger dan 5V mag gaan. De flitser moet daar uiteraard niet (te ver) overheen gaan. Sommige oudere flitsers presteren het om een paar honderd volt op de hotshoe te zetten als ze afgaan en dat kan (uiteraard) je body naar de maan helpen. Dus let daar even op :)
ach, zo kwam het op mij over. Lichtsterke lens <---> flitser. Alsof de een de ander uit kan sluiten.
Ik was ooit van mening dat een flitser leuk is voor erbij. Ik flitste dus ook zelden of nooit en modderde ook maar aan met wat handmatige flitsers. Deze geven idd al snel het effect wat jij beschrijft. Een (over)belicht object tegen een donkere achtergrond. Of een overduidelijk geflitste foto. Ik was dus nooit zo'n flitsfan, totdat ik een SB800 in m'n bezit kreeg.
Door de SB800/600 i.c.m. een D70 begrijp je opeens dat een flitser niet slechts iets is wat je erbij hebt.. Maargoed, wellicht is dat nog steeds persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 18-02-2005 09:12 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Troost je; fotografie is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

YellowCube schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 09:08:
[...]
Ik was ooit van mening dat een flitser leuk is voor erbij. Ik flitste dus ook zelden of nooit en modderde ook maar aan met wat handmatige flitsers. Deze geven idd al snel het effect wat jij beschrijft. Een (over)belicht object tegen een donkere achtergrond. Of een overduidelijk geflitste foto.
Valt mee hoor, het enige verschil zit hem erin dat je wat meer fingerspitzengefühl nodig hebt om alles netjes belicht te krijgen. Een mooi belichte achtergrond en een netjes ingeflitste voorgrond is ook met een handmatige flitser goed mogelijk, dat heeft niks met automaat vs. handmatig te maken. Kwestie van goed weten waar je mee bezig bent en een omnibounce aanschaffen :) Maar handmatig kost over het algemeen wel meer tijd, dus als je veel flitst, dan ben je IMO beter uit met een mooie automaat zoals een SB600/800.
Door de SB800/600 i.c.m. een D70 begrijp je opeens dat een flitser niet slechts iets is wat je erbij hebt.. Maargoed, wellicht is dat nog steeds persoonlijk.
Ik begrijp je, maar het blijft inderdaad persoonlijk. Een landschapsfotograaf of architectuurfotograaf kan nou eenmaal niet zoveel met een flitser, dus het zal er altijd van afhangen wat je precies van plan bent.

[ Voor 3% gewijzigd door koraks243 op 18-02-2005 15:58 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121642

Topicstarter
Ik weet ook wel dat een lichtsterke lens een flitser niet vervangt, alleen ik geef er de voorkeur aan mijn flits niet te gebruiken.
Slechts in enkele gevallen zou het handig zijn, net als een lichtsterke lens.

300 euro heb ik er echt niet voor over. Maar ik begrijp uit jullie reacties een beetje dat wat betreft flitsers voor dit toestel goedkoop duurkoop betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:17

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Uit een test in een Frans fotoblad bleek dat de Nikon SB-600 en SB-800 veel beter presteerden dan een alternatief voor de D70 van Metz of Sigma. Vooral de spreiding van het flitslicht op 28mm was veel beter bij de Nikon's. De hoeken werden ook nog gewoon belicht, terwijl dit bij die van Metz en Sigma niet het geval was. Eventueel zou je nog naar Sunpack-flitsers kunnen kijken. Deze bieden welliswaar zo goed als geen mogelijkheden, maar spreiden wel het licht goed (tenminste in die test ;) ), en kosten een stuk minder. Vergeet niet dat je een iTTL-flister moet hebben. Hoewel je met enige ervaring ook een normale flitser in manual-mode kunt gebruiken (zoals ik op dit moment doe ;) ). Alleen mis je dan dingen als high-speed-sync, iets dat ik echt mis, omdat ik normaal gesproken altijd flits (invulflits), tenzij ik er echt specifiek voor kies om niet te flitsen voor het effect.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Anoniem: 121642 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 16:44:
Maar ik begrijp uit jullie reacties een beetje dat wat betreft flitsers voor dit toestel goedkoop duurkoop betekend.
In principe in de fotografie min of meer een stelregel. Voor zowel de camerabody's, optieken, en flitsers.
Afhankelijk van je eisen uiteraard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Remy schreef: Toevallig ga ik zelf binnenkort de SB800 halen, naar aanleiding van wat babbels met mensen die met beide flitsers werken (of hebben gewerkt)....
Zo, vanmiddag gehaald dus :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sb800_575.jpg

Nog geen 'in the field' shots ermee gedaan, alleen wat tests zowel on-cam als wireless, maar het werkt echt als een trein :) Flitsen was nog niet zo leuk en creatief geweest voor mij, tot nu :9

Binnenkort hopelijk wel een uitgebreid verslag van alle punten van het ding :)

[ Voor 5% gewijzigd door Remy op 18-02-2005 19:32 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Remy schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:27:
[...]
Zo, vanmiddag gehaald dus :P

[afbeelding]

Nog geen 'in the field' shots ermee gedaan, alleen wat tests zowel on-cam als wireless, maar het werkt echt als een trein :) Flitsen was nog niet zo leuk en creatief geweest voor mij, tot nu :9

Binnenkort hopelijk wel een uitgebreid verslag van alle punten van het ding :)
Die flitsmount vind ik er een beetje uitzien alsof hij vrij makkelijk afbreekt...?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Het is compleet metaal aan beide kanten, dus die kans is klein, bovendien is de flitser zelf inc 4 AA'tjes niet zo heel zwaar ;) Nikon houdt zoiets echt wel in de gaten, anders zouden er heel veel gebroken flitservoetjes en hot shoe's in de wereld zijn :D

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
reem, ziet er nice uit! Ik wil nog steeds een 800 erbij; kan dingen als strobe wel gebruiken :) En multiflash is natuurlijk ook supergeil met 2 flitsers. Misschien eens een middagje spelen met beide flitserts en wat filters bij jou ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Misschien een domme vraag van een D70 gebruiker, maar in welke situaties is een flitser nu echt de moeite waard? Ik kan me wel voorstellen dat je leuke effecten kan krijgen in open vlakten enz, maar toch heb ik complete series foto's gemaakt zonder flitser of zelfs maar de behoefte aan. Nu heb ik geduld, een statief, een D70 met een idee van de sluiterstijden, een 50 mm 1:1.8 lens enz enz.... maar wanneer zo ik dan een flitser willen hebben?

Remy stiekum 2 camera's? Een grote sjouwbak en een kleine Canon Ixus? betrapt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Delerium op 18-02-2005 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Invulflitsen zodra je iemand fotografeert tegen een felle achtergrond (bijv iemand die een (hoogstaande) zon in de rug heeft) zodat het gezicht even strak belicht wordt als de achtergrond. Resultaat: een goed belichte foto ipv een foto met een goed belichte achtergrond en een onderbelicht gezicht, of een goed belicht gezicht en een overbelichte achtergrond.

Tevens fotografie op feesten; ik zou niet weten hoe ik mensen strak en scherp op de plaat moet krijgen die in de zaal staan zonder flitser. Daarnaast is licht uit m'n grote flitser minder 'irritant' omdat het wat gespreider is (en daarnaast ook nog omnibounce erop) waardoor je mensen niet zo snel een 'blauwpaarse vlek' flitst.

Ook onder effectlicht kan het handig zijn om een invulflitsje te geven; je zorgt er dan voor dat je iig een strakke figuur hebt staan en met slow sync pak je nog wat sfeerlicht op. Resultaat is een foto die minder snel bewogen 'aanvoelt' omdat de flitser zorgt voor scherpe duidelijke randen en contrasten zonder (veel) beweging, maar die toch de warmte van het omgevingslicht bevat. Met een SB600 of 800 is dat heel makkelijk te doen; je zet je flitser op manual en gooit je sluiter zo ver open als je nodig acht. Zet je 'm te lang open dan heb je 'n bewogen foto, zet je 'm te kort dan heb je een kille 'kaal geflitste' foto. De flitser zorgt er verder voor dat elke plaat perfect is belicht - werkelijk heerlijk :) Je bepaalt het evenwicht en de flitser doet de rest.

Als je een SB600 of 800 koopt (jemig ik lijk wel een verkoper van nikon ;)) krijg je er ook een boekje bij van Nikon waarin ze bepaalde situaties beschrijven en aangeven hoe je die kunt verbeteren. Van de hierboven beschreven simpele dingetjes als invulflitsen tot opstellingen met enorme bakken met flitsers met kleurfilters, remotes, flitsparaplus en de hele rataplan. Voor ieder wat wils (hoewel ik het laatste wel iets te veel en te overdreven vond :+).

[ Voor 21% gewijzigd door HunterPro op 18-02-2005 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 19:42
offtopic:
Stel nou eens dat de topicstarter 'Dirk1980' had geheten, dan zat dit topic al lang op slot.
In alle D70 topics worden namelijk ook de flitsers uitgebreid behandeld.
My 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06

Arfman

Drome!

suspect schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 23:00:
offtopic:
Stel nou eens dat de topicstarter 'Dirk1980' had geheten, dan zat dit topic al lang op slot.
My 2 cents...
offtopic:
Wat een onzin ... NOFI :X

Heb ik ook iets aan zo'n SB600 flitser als ik in hallen wil fotograferen, zeg tijdens LANparty's ? (hoge daken/computerschermen die relatief veel licht afgeven)

Zonder flitser is het vaak bewogen, met de ingebouwde flitser is het 1 felle, overbelichte zooi (vind ik dan, maar misschien ben ik te kritisch).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ecteinascidin schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:41:
Misschien een domme vraag van een D70 gebruiker, maar in welke situaties is een flitser nu echt de moeite waard? Ik kan me wel voorstellen dat je leuke effecten kan krijgen in open vlakten enz, maar toch heb ik complete series foto's gemaakt zonder flitser of zelfs maar de behoefte aan. Nu heb ik geduld, een statief, een D70 met een idee van de sluiterstijden, een 50 mm 1:1.8 lens enz enz.... maar wanneer zo ik dan een flitser willen hebben?
Zie wat HunterPro dus post: flitsen geeft je (ook overdag met redelijk goed licht!) gewoon meer creatieve mogelijkheden :) Het is dan echt 'painting with light' zeg maar ;)
Remy stiekum 2 camera's? Een grote sjouwbak en een kleine Canon Ixus? betrapt. :)
Niks stiekum, en niks betrapt: ik heb er zelfs 3, en dat is al redelijk wijd bekend zeg maar ;). M'n Sony F717, de Ixus 430 die je weerspiegeld ziet in de filter van de D70, en die D70 zelf dus :) En ze doen alledrie precies waar ze voor bedoeld zijn: lekker foto's maken ;)

Heb vanavond even kunnen schieten met de SB800, en ik begin hem door te krijgen :) Nu eerst eens rustig de handleiding lezen :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

suspect schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 23:00:
offtopic:
My 2 cents...
nou, het feit dat ik mijn vraag hier al stel vind ik al voldoende tegendeel. En ja, dat andere topic lees ik dus grondig.

Ik had me zelf bij flitsers voorgenomen om s'nachts een dichtgeknepen lens te gebruiken bij bv een plein en dan de lens 30 seconden open te zetten.... om vervolgens het plein over te rennen en bepaalde objecten in te flitsen, zodat je een prima foto kan krijgen. Ik zie mezelf iig niet in een kroeg met een flitser rondlopen en al helemaal niet overdag met een flitser. Ik kan me ei'k moeilijk voorstellen dat zulk tegenlicht een reden is voor een foto, ik zou dan een andere foto maken.

Maar goed, ik heb dus ook geen flitser en weet er dus niets vanaf en daarom ben ik een beetje op zoek naar een flitser, maar de 600 of 800 vraag is de grote vraag.

* Delerium combineert overigens ook een D70 met een piepcamera, namelijk een OptioS4i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ecteinascidin: als het buiten zonnig is, vallen er vaak schaduwen over het gezicht, van de neus, bijvoorbeeld. Ook zijn er dan vaak schaduwen onder de ogen te zien. Als je nu een normale foto maakt zoals altijd, maar dan met de flitser erbij, dan worden de schaduwen verzacht of opgeheven. Dan wordt de foto een stuk mooier.

Als je er eenmaal mee hebt leren omgaan, en zeker als je de nukken van je camera + flitscombinatie in verschillende omstandigheden kent, kun je er goed mee werken. Stel, je hebt een niet-zo-lichtsterke lens. (Zoals ik, f/2.8-4.5.) Je wilt toch een foto maken, maar je zit al op f/4, en je "mist' eigenlijk een stop (of misschien zelfs meer), om de foto goed belicht te krijgen. Dan kun je je foto maken, en die stop inflitsen, zodat je niet een langere sluitertijd hoeft te gebruiken. Hiermee voorkom je het risico van beweging van de camera of van het onderwerp.

Ik wilde vroeger ook nooit flitsen, omdat ik slechts een on-camera flits had. Nu ik een flitser met kantel- en zwenkkop heb, en een omnibounce, kan ik me niet goed meer voostellen om zonder flitser te werken; bij het aanschaffen van mijn nieuwe spullen was het direct hebben van een flitser een pré.

[ Voor 80% gewijzigd door Katsunami op 19-02-2005 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 12:26:
[...]

nou, het feit dat ik mijn vraag hier al stel vind ik al voldoende tegendeel. En ja, dat andere topic lees ik dus grondig.

Ik had me zelf bij flitsers voorgenomen om s'nachts een dichtgeknepen lens te gebruiken bij bv een plein en dan de lens 30 seconden open te zetten.... om vervolgens het plein over te rennen en bepaalde objecten in te flitsen, zodat je een prima foto kan krijgen. Ik zie mezelf iig niet in een kroeg met een flitser rondlopen en al helemaal niet overdag met een flitser. Ik kan me ei'k moeilijk voorstellen dat zulk tegenlicht een reden is voor een foto, ik zou dan een andere foto maken.
Ik zal toegeven dat ik m'n flitser zelden tot nooit gebruik, maar het is wel iets wat ik op den duur erbij wil hebben. Ik heb nu een heel oude, maar hij doet wat hij moet doen. Binnenshuis, zeker 's avonds als het begint te schemeren of donker wordt, moet je toch wat. En op feestjes in zaaltjes kun je ook niet zonder flitser, hoe lichtsterk je lens ook is. Ook met een 50/1.8 of 50/1.4 zul je lichtsituaties tegenkomen die niet voldoen.

Maar ik ben het met je eens dat foto's zonder flits doorgaans mooier zijn dan foto's met flits, hoewel dat meestal aan de persoon achter de camera ligt :)
Maar goed, ik heb dus ook geen flitser en weet er dus niets vanaf en daarom ben ik een beetje op zoek naar een flitser, maar de 600 of 800 vraag is de grote vraag.

* Grrrrrene combineert overigens ook een D70 met een piepcamera, namelijk een OptioS4i
* Grrrrrene combineert een D30 met een G3, niet echt piep, maar naast m'n D30 + 80-200/2.8L wel :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Is de SB600/800 nou ook compatibel met bijvoorbeeld een F70 (analoge camera). Aangezien ik die ook nog heb is het wel handig dat ik niet voor beide toestellen een verschillende flitser moet aanschaffen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46999

Acid_Burn schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 16:54:
Is de SB600/800 nou ook compatibel met bijvoorbeeld een F70 (analoge camera). Aangezien ik die ook nog heb is het wel handig dat ik niet voor beide toestellen een verschillende flitser moet aanschaffen.
Volgens de handleiding van de SB600 is die in ieder geval te gebruiken i.c.m. de F70:
Afbeeldingslocatie: http://emc2.antagonist.nl/d70/compatible2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen enkel probleem zelfs. De flitser ondersteunt het nieuwe i-DDL flitssysteem, hetgeen backwards compatible is en je dus ook oudere camera's erop aan kunt sluiten. Je kunt zelfs een F6 kopen en direct flitsen met i-DDL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Top.. :) nog een pluspunt om er 1 aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
  • Laatst online: 03-04 10:07
Even een korte vraag, mijn ouders hebben hier een ongebruikte Nikon SLR liggen met oa een Speedlight SB-24. Zal deze flitser passen op mijn binnenkort aan te schaffen D50/D70?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ja, dat past, maar je kunt geen gebruik maken van iTTL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is er niemand met ervaring met de nieuwe Metz flitsers voor de Nikon? En Remy waarom de 800 en niet de 600. Ben zelf namelijk ook op zoek.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:05

Garyu

WW

Als we toch weer een flitstopic hebben, even mijn vragen spuien voor ik eventueel honderden euro's uitgeef aan een flitser ;).

1) Hoevaak kan je ongeveer flitsen tot je batterijen moet wisselen?

2) Natuurlijk presteert een externe flitser veel beter dan de ingebouwde flitser, maar hóe veel beter is dat? Het bereik is neem ik aan beter, het heeft zijn eigen batterijen (meer een extraatje), de flits staat verder van de lens af, je kan de flits omhoog richten voor indirect licht, etc, etc. Best wel voordelen natuurlijk. Maar kan je in een groot aantal situaties niet ook toe met de ingebouwde flitser?

3) Ik zag laatst een kerel met een D2X in de ene hand en een flitser aan een kabeltje in de andere. Hoe werkt dat? (Kon het 'm niet vragen, sprak geen fatsoenlijke taal die ik ook enigzins beheers :().

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:24

ThunderNet

Flits!

Plankton schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 13:40:
Even een korte vraag, mijn ouders hebben hier een ongebruikte Nikon SLR liggen met oa een Speedlight SB-24. Zal deze flitser passen op mijn binnenkort aan te schaffen D50/D70?
hey grappig :)
Daar heb ik dus vanochtend een mailtje naar inca over gestuurd :)
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/filespace/sb24.gif
dit tabelletje stond o.a. in het mailtje wat ik terug kreeg :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:05

Equator

Crew Council

#whisky #barista

1) Dat verschilt per type gebruikte batterij.
2) Ingebouwde flitser houdt echt op na een meter of 4-5. Een extrerne flitser met een richtgetal van 50, kan bij een diafragma van 4.0 zo' n 12,5 meter uitlichten bij ISO 100.

3) Hetzelfde als een externe flitser die je bovenop je cam schroeft. Het flitssignaal (nu flitsen..) wordt via het kabeltje gegeven..

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 14:36:
Als we toch weer een flitstopic hebben, even mijn vragen spuien voor ik eventueel honderden euro's uitgeef aan een flitser ;).

1) Hoevaak kan je ongeveer flitsen tot je batterijen moet wisselen?
behoorlijk wat. Ik schiet een foto of 2 a 300 op een set accu's. Dat zijn wel closeups waarbij er lafjes ingeflitst wordt waardoor je de accu's niet zo snel draint.
2) Natuurlijk presteert een externe flitser veel beter dan de ingebouwde flitser, maar hóe veel beter is dat? Het bereik is neem ik aan beter, het heeft zijn eigen batterijen (meer een extraatje), de flits staat verder van de lens af, je kan de flits omhoog richten voor indirect licht, etc, etc. Best wel voordelen natuurlijk. Maar kan je in een groot aantal situaties niet ook toe met de ingebouwde flitser?
Eigen batterijen zorgt voor langer werken zonder wisselen. Licht uit je externe flitser voorkomt beter rode ogen tot op een meter of 12-15. Verder mogelijkheden voor een diffusor danwel omnibounce, grappen als indirect flitsen, multi-flash, remote flash, strobe checks, gelfilters, etc. En wat handig is is dat je lens bij een wideangle-shot niet in de weg zit voor je flitslicht ;) De naam waaronder Nikon dit allemaal samenpakt - Creative Lighting System, staat voor gemak en mooie foto's, en toch zelf dingen kunnen aanpassen en bepalen. Werkt imo behoorlijk gaaf en goed.
3) Ik zag laatst een kerel met een D2X in de ene hand en een flitser aan een kabeltje in de andere. Hoe werkt dat? (Kon het 'm niet vragen, sprak geen fatsoenlijke taal die ik ook enigzins beheers :().
Gewoon, flitskabel tussen flitser en cam. Kun je je licht anders laten vallen, net als je een zaklamp zou pakken. Ik moet er nog steeds eentje ophalen bij zmn.

[ Voor 7% gewijzigd door HunterPro op 15-07-2005 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 14:43
Klein vraagje tussendoor, wat gebruik je best voor een flitser, gewone alkalines of oplaadbare Ni-Mh?
Probleem met mijn Sony-flitser is dat hij het absoluut niet lang uithoudt! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Fire69 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 14:47:
Klein vraagje tussendoor, wat gebruik je best voor een flitser, gewone alkalines of oplaadbare Ni-Mh?
Probleem met mijn Sony-flitser is dat hij het absoluut niet lang uithoudt! :(
ik heb rechargable NiMH accu's voor m'n flitser, geloof 2300 mAh's, 2 sets. Daarop kan je flitser het snelste herladen; de alkaline's en co trekt ie niet zo vlot leeg en moet je langer wachten na een full burst. Daarnaast heb ik voor noodgevallen nog wel 2 pakjes duracell ultra's in m'n rugzak zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Bedankt voor de snelle antwoorden :).

* Garyu denkt duh, een flitskabel. Dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken.

Maar nog een vraagje, hoe lang duurt het herladen van de flits ongeveer na een full-burst? Natuurlijk erg afhankelijk van de accu's, maar ik ben toch wel benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 15-07-2005 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
seconde of 2 ? :) iig altijd te lang ;)

[ Voor 40% gewijzigd door HunterPro op 15-07-2005 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
HunterPro schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 14:50:
[...]

ik heb rechargable NiMH accu's voor m'n flitser, geloof 2300 mAh's, 2 sets. Daarop kan je flitser het snelste herladen; de alkaline's en co trekt ie niet zo vlot leeg en moet je langer wachten na een full burst. Daarnaast heb ik voor noodgevallen nog wel 2 pakjes duracell ultra's in m'n rugzak zitten.
Die 2300mAh's gebruik ik ook (van GP), maar het duurt verschrikkelijk voor ik de volgende keer kan flitsen. Soms wel 10sec...

En als ik ze er 1 week laat inzitten zonder te gebruiken, zijn ze leeg... :/

[ Voor 5% gewijzigd door Fire69 op 15-07-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Dat ligt mischien wel aan je lader. Ik heb ook 2300mAh batterijen van GP. Opgeladen in lader die ik nog had, maar die laade ze schijnbaar niet helemaal op. Duurde ook 10-30 seconden voordat ik kon flitsen. Toen een andere oplader gekocht die wel 2300mAh aankon en nu kan ik binnen een seconde nog een keer flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Ik heb geen GP's, ik heb echte Mediamarkt No-Name™ Kutbatterijen®. 2 sets van 4 batterijen gekocht, inclusief een lader, voor iets van 30 euro. En ze werken beter dan wat ik een hoop mensen zie doen met GP's. Overigens is een GP 2300 geen 2300 mAh; de 2300 gebruiken ze als 'typenummer' (wat natuurlijk een kutexcuus is). Geloof dat ze 2100-2150 mAh doen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

de 2300 serie is 2250mAh..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Net deze week een tweedehands Metz 32CT3 flitsertje gekocht, voor € 45. :)
Dit voor die situaties dat m'n Metz 45CL4 staafflitser ietsje teveel van 't goede is...

Was wel met een SCA 370 voetje voor Pentax, maar dat komt goed uit, want ik gebruik voornamelijk Pentax camera's. ;) Je mist wel een aantal functies die de camera wel aan kan sturen, zoals zoomen, en pre-flash focus assist (heb je bij een D70 geloof ik niet nodig? bij een D100 in ieder geval niet). Maar bv. TTL lichtmeting etc. werkt gewoon prima.
En 't is gewoon een prachtig compact dingetje, met een leuk bereik (op ISO 200 en F5.6 zo'n meter of 8), en een draaibaar flitskopje voor indirect flitsen.

Voor Nikon heb je overigens het SCA 340 voetje nodig. Kijk 's op Ebay of Marktplaats of zo, zou ik zeggen...

Edit: plaatje van die 32CT3 op m'n Pentax (genomen met een oude Canon A10):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/Metz_32ct3.JPG

Edit 2: Spuit 11... Ik zie nu pas dat 't om een gekickt oud topic gaat...

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 15-07-2005 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Acid_Burn schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 15:56:
Dat ligt mischien wel aan je lader. Ik heb ook 2300mAh batterijen van GP. Opgeladen in lader die ik nog had, maar die laade ze schijnbaar niet helemaal op. Duurde ook 10-30 seconden voordat ik kon flitsen. Toen een andere oplader gekocht die wel 2300mAh aankon en nu kan ik binnen een seconde nog een keer flitsen.
De lader is gewoon van GP, dus daar zal het wel niet aan liggen denk ik.

Het feit dat het "maar" 2250mAh is, daarvoor ga ik men geld niet gaan terug vragen. :)

Iemand tips hoe ik die batterijen terug in goeie staat kan krijgen? Volledig laten ontladen en terug opladen paar keer of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

I heb bij een ander setje ook een lader van GP gehad, maar die hoorde bij het 1800 setje. Die had dus ook die 2300 set niet op kunnen laden. Kijk eens achter op je lader, daar staat vast wat ie allemaal aankan. Als dit als set verkocht werd (in 1 verpakking) dan zal het wel de goeie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Er staat een tabeltje op:
C: 2200mAh Current: 440mA Charge: 7h
D: Idem
AA: 1300mAh Current: 260mA Charge: 7h

Ik denk dat ik maar eens aan een nieuwe lader moet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:11
Ik heb een Nikon D50 en daarop gebruik ik een Speedlight SB80-DX die ik geleend heb van een collega. Nu heb ik begrepen dat hij in A-mode zou moeten werken. Maar ik heb het idee dat er geen enkele communicatie is tussen de body en de flitser. Als ik de ISO, de sluitertijd etc instel dan neemt de flitser dat niet over terwijl dat volgens mij wel zou moeten kunnen. Weet iemand waardoor dat komt? Volgens mij heb ik alle mogelijke combinaties instellingen al uitgeprobeerd...

Als ik 'm handmatig instel is het resultaat trouwens prima! Als ie enigszins zou communiceren met de body dan zou het een dijk van een flitser zijn...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 28-05 15:52

MBV

Dat is heel eenvoudig. Met een dSLR moet de flitser een voorflits geven om het licht te meten, bij een analoge camera is dat niet nodig. Alleen de SB600 en SB800 kunnen dat.
Dat is ook de reden dat je met dSLR's weer dichte ogen hebt, iets wat ik bij een gewone SLR nog nooit ben tegengekomen. Met FV-lock kan je dat trouwens verhelpen voor hardnekkige gevallen :)

Communicatie is er waarschijnlijk wel: ik neem aan dat de SB80-DX een zoomkop heeft, en dat die vrolijk meebeweegt met inzoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Nee helaas, de flitser zoomt niet mee als ik op de lens inzoom. Misschien dat de flitser wel even voorflitst en daaruit de flitsintensiteit bepaalt doormiddel van lichtmeting, maar verder moet ik zelf het gebruikte diafragmam, de ISO en de brandpuntsafstand instellen. En dat is jammer want die SB80DX is werkelijk een dijk van een flitser.

Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van oudere types flitsers op een D50 of D70?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik heb wel eens een SB-24 op mijn D70 gehad. Ook die kon nauwelijks praten met de D70, en moest je dus zelf ISO en diafragma instellen. Op zich ook best te doen nog hoor, even wennen, maar het gaat. Scheelt je weer een paar honderd euro ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Garyu: heb je dan wel TTL, maar niet het doorgeven van diafragma en sluiter? wat heeft je flitser daar trouwens aan, dan weet hij toch nog niet hoe hard hij moet flitsen? Alhoewel: er zou een lichtmeter in kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Ik denk dat ik al begin te begrijpen wat die A-mode inhoudt. De flitser bepaalt in die stand dmv een voorflits de te bepalen belichting in combinatie met de gebruikte diafragma, iso en zoominstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Phoeh, geen idee meer eigenlijk. Ik geloof niet dat de TTL werkte nee, had het ergens nagezocht op het internet en het was iig niet 100% compatibel. In ieder geval, de flitser was niet van mij, en heb er maar één middagje mee gefotografeerd. Kwestie van even zoeken :p.

Even zoeken op Google levert bijvoorbeeld:
set it to auto, then set the aperture on the SB24 (example F5.6), then set the aperture on the camera to that aperture setting, set the camera to manual, shutterspeed to around 1/30 to 1/125, and aperture the same as set on the flash (F5.6). This setup works very well with the D70. It's made necessary as TTL cannot be used with this flash and the D70.
..en andere meldingen dat het alleen manual werkt. Helaas pindakaas dus ;). Aan de andere kant, instellen is ook weer niet zó veel werk... maar goed, een SB-600 of SB-800 zou wel fijner zijn. Alleen zo verschrikkelijk duur :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

questionmarc schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:22:
Ik denk dat ik al begin te begrijpen wat die A-mode inhoudt. De flitser bepaalt in die stand dmv een voorflits de te bepalen belichting in combinatie met de gebruikte diafragma, iso en zoominstellingen.
Met de op de flitser -ingestelde- waarden voor diafragma, iso en zoominstellingen ja :).

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 14-03-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dan heeft hij dus een eigen lichtmeter, die uitrekent of de camera genoeg licht krijgt. Dat werkt in veel situaties vrij aardig, maar niet altijd optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

MBV schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:36:
Dan heeft hij dus een eigen lichtmeter, die uitrekent of de camera genoeg licht krijgt. Dat werkt in veel situaties vrij aardig, maar niet altijd optimaal.
Lijkt me inderdaad de meest logische verklaring :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
MBV schreef op maandag 13 maart 2006 @ 21:18:
Dat is heel eenvoudig. Met een dSLR moet de flitser een voorflits geven om het licht te meten, bij een analoge camera is dat niet nodig. Alleen de SB600 en SB800 kunnen dat.
Dat is ook de reden dat je met dSLR's weer dichte ogen hebt, iets wat ik bij een gewone SLR nog nooit ben tegengekomen. Met FV-lock kan je dat trouwens verhelpen voor hardnekkige gevallen :)

Communicatie is er waarschijnlijk wel: ik neem aan dat de SB80-DX een zoomkop heeft, en dat die vrolijk meebeweegt met inzoomen.
dit heeft weinig met analoog/digitaal te maken. Een Nikon D1 kan bijvoorbeeld wel oudere flitsers gebruiken. Is denk ik een bewuste keus van Nikon geweest.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:10
Ik wilde morgen even 'afreizen' naar Foka Rotterdam aangezien ze daar de SB600 voor 199 euro aanbieden. Dit is echter WEL de UK versie. Wat raden jullie me aan, ik heb bij mijn D70s er echt voor gekozen om hem hier in Eindhoven bij CityFoto te halen, gewoon voor de goede service, en NL versie.

Ik kan me echter voorstellen dat dit op een flitser niet echt van toepassing is, en dat elke versie wel goed is... Heeft een flitser (net als Nikon objectieven) wereldwijde garantie of moet ik bij trubbels sowieso terug naar Foka en niet direct naar Inca?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Je leverancier heeft wettelijk de plicht om garantiegevallen voor jou af te handelen. Als je een UK-flitser koopt, krijg je daar gewoon garantie op: enige geval is dat hij mogelijk naar UK terug moet als er wat mee aan de hand is, ipv INCA NL: ik zie daar maar 1 nadeel aan en dat is dat je je flitser dan -eventueel- langer kwijt zou zijn: service is gewoon hetzelfde, anders mag Foka hem niet eens verkopen. Gewoon doen zou ik zeggen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:10
Remy schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 08:16:
Je leverancier heeft wettelijk de plicht om garantiegevallen voor jou af te handelen. Als je een UK-flitser koopt, krijg je daar gewoon garantie op: enige geval is dat hij mogelijk naar UK terug moet als er wat mee aan de hand is, ipv INCA NL: ik zie daar maar 1 nadeel aan en dat is dat je je flitser dan -eventueel- langer kwijt zou zijn: service is gewoon hetzelfde, anders mag Foka hem niet eens verkopen. Gewoon doen zou ik zeggen :)
Kijk, dat had ik niet verwacht, zo vroeg al meteen een antwoord ;). Ik ga morgen maar eens de trein pakken dan ;). Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Veel plezier ermee alvast: zowel de SB600 als de SB800 zijn superfijne flitsers: gaat een wereld voor je open dan, bereid je maar vast voor op veel handleiding lezen en veel oefenen ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165318

Mischien een stomme vragen maar kunnen jullie uitleggen wat TTL precies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

"Through-the-Lens"-metering. Het betekent dat de flitser als het ware door de lens kijkt om adhv lichtmeting de optimale flitssterkte te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Remy schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 08:16:
Daarnaast heb ik goede ervaringen met Foka, en er eigenlijk nog geen echt slechte verhalen van gehoord.
Ik heb zelf achteraf spijt dat ik niet voor de SB800 ben gegaan trouwens: bouncecard, paar graden naar beneden voor macro, en kleurfilters zijn leuke extra's. Daarnaast zou ik wel eens met de stroboscoop willen spelen :)
Garyu schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 13:14:
"Through-the-Lens"-metering. Het betekent dat de flitser als het ware door de lens kijkt om adhv lichtmeting de optimale flitssterkte te bepalen.
Eigenlijk was het nog iets anders: hij kijkt hoeveel lens er wordt gereflecteerd op de film, en aan de hand daarvan geeft de camera een 'stop'-signaaltje naar de flitser. De nieuwere dSLR's kunnen dat dus niet, en bepalen de flitssterkte van te voren, aan de hand van de belichtingsmeter met de spiegel omlaag. Daardoor zie je een flits nu wel door de zoeker heen, waar dat met oudere SLR's niet zo was.

[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 17-03-2006 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
Eh MBV, volgens mij klopt er geen drol van wat je zegt. De film zit ALTIJD verborgen achter de sluiter. Het enige verschil met moderne flitsers is dat ze een pre flash geven en aan de hand van de dan ontstane piek heeel snel het juiste licht meten, en daarna gewoon flitsen. TTL betekent gewoon dat je de lichtmeter van je body gebruikt, het signaal daarvan wordt doorgegeven aan de flitser, en die bepaalt wat ie ermee doet, en geeft daarna signaal aan body terug.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nope. Bij een oude SLR hoef je geen voorflits te geven voor de belichting. Ik dacht dat het de gemeten reflectie van de film was, maar kan ook een andere truc zijn. Iig had ik met mijn minolta nooit dichte ogen, aangezien je ogen niet in 1/10.000 sec kunnen bewegen :) Daarnaast was hij gewoon minder aanwezig, doordat het maar 1 korte flits was ipv 2 zagen mensen nauwelijks dat ik foto's maakte.
Bewijs: Pak een analoge SLR, zet er een TTL-flitser op (of gebruik de ingebouwde), scherm je oog af zodat je alleen door het occulair kijkt, en druk af. Je ziet geen flits. Doe dit bij een dSLR, en je ziet wel een flits. Er wordt dus op het matglas gekeken wat de flitsinstelling moet zijn, ipv 'achter de spiegel'

En om het af te maken:
During main flash, the camera flash sensor continues metering the reflected light from the film surface and stops the flash output at the correct time. D-TTL - Is available when the SB-28DX is used with the D-series digital SLR cameras. The flash works the in same way as above but there is no control over flash output during main flash.
bron
* MBV draaft ook altijd te ver door om zijn gelijk te halen :/. Zullen we de handen schudden, en het over foto's maken hebben? ;)

edit:
eigenlijk idioot dat je tijdens een flash van 1/10.000 sec kan zeggen dat hij moet stoppen. Dus in die 1/10.000 sec moet je 64 keer meten om de goede hoeveelheid licht te bepalen. Echt debiel snel...

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 17-03-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Dat is 64 kHz, dat valt toch nog wel mee? De processor in mijn telefoon is al meer dan 1000 keer zo snel* ;).

*) schatting :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Garyu schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 00:14:
Dat is 64 kHz, dat valt toch nog wel mee? De processor in mijn telefoon is al meer dan 1000 keer zo snel* ;).

*) schatting :Y)
Toch denk ik niet dat de processor in jouw telefoon zo snel ergens op kan reageren. Daarnaast moet er dus in 1/64000 sec berekend worden wanneer het genoeg is, gecommuniceerd naar de flitser, waarna die ook nog eens echt moet gaan stoppen. Uiteraard zijn er trucs te verzinnen zodat 64kHz genoeg is, maar ik vind het knap gedaan. Zeker als je weet dat ze het al 20jaar terug konden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Okay, dat is dan wel weer waar :). Misschien is het stiekem niet zoveel werk en is het gewoon een kwestie van een condensator / transistortje elektronische schakeling dat helemaal niks berekent en gewoon analoog zijn werk doet.

64kHz polling is inderdaad nou ook weer niet zó eenvoudig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik heb net de focusvaluelock-functie ontdekt.... De laatste functie op mijn D70 in combinatie met mijn SB-600 die ik nog niet ontdekt had, of beter, wel al ontdekt had, maar nog nooit echt de tijd voor had genomen om te leren gebruiken :X Stom eigenlijk, want ik heb dus net gemerkt dat er is in feite geen betere manier om bij spot-metering er echt voor te zorgen dat alles fatsoenlijk is uitgelicht.....

De eerste experimenten ermee, laten zien dat ik de belichting een stuk constanter en beter kan krijgen met deze functie. Gezien ik Charley Stomp die vanavond optreedt al meerdere malen heb gefotografeerd, wordt het vanavond oefenen met FE-lock :P

Ondertussen mis ik dus wel weer een knopje.... Want FE-lock moest ik onder AE-L/AF-L onderbrengen en nu mis ik dus mijn AE-L die ik ook met grote regelmaat gebruikte :( Het wordt dus echt tijd voor een D200, want die heeft meer knopjes :P

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Kan je misschien uitleggen, wat doet een focusvaluelockfunctie? (behalve dienst doen als scrabble woord of tongbreker ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

FE-lock is geen focusvalue maar FlashExposure, net zoals AutomaticExposure-Lock. Klein verschil :P

Blokkeert FE-lock trouwens ook de AE? Dacht het niet. Ach, als je gaat flitsen kan je hem toch net zo goed op M zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

MBV schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 21:47:
FE-lock is geen focusvalue maar FlashExposure, net zoals AutomaticExposure-Lock. Klein verschil :P
Me bad :P
[/quote]
Blokkeert FE-lock trouwens ook de AE? Dacht het niet. Ach, als je gaat flitsen kan je hem toch net zo goed op M zetten :P[/quote]

Yep, klopt, op de D70 heb je de keuze tussen FE-lock of AE-lock. Echter de lichtomstandigheden waarin ik fotografeer, in de jazzclub, zijn dusdanig slecht, dat ik mijn D70 altijd op M-mode gebruik. Zodat ik bij maximaal diafragma de sluitertijd van op tenminste 1/25 of 1/30 kan houden. Wat meestal betekent dat ik twee tot drie stoppen onderbelicht. De flitser is dan ook noodzakelijk om het de artiest nog fatsoenlijk uitgelicht te krijgen. Hoewel het licht niet varieerd, is wel elke artiest anders belicht. Daarnaast hangen de spotten die de artiesten belichten aan een laag plafond, dicht bij de artiest. Dat geeft dus een heel hard licht, wat betekent dat ik geen ISO1600 kan gebruiken, vanwege het te beperkte dynamische bereik. Dus dat is de grootste variabele. Wat ik dus gisteravond gemerkt heb, is dat ik met FE-lock een veel constantere belichting voor elkaar kan krijgen. Dus deze gaan we erin houden :)

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat ik erg jammer vind aan de FE-lock, is dat je nergens kan zien dat je hem aan of uit hebt. Zal vast wel aan mij liggen, maar heb er nog geen waarschuwingslampje voor gezien. Beetje jammer. Net zoals de afwezigheid van een waarschuwingslampje voor een hoge iso-waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als je op de FE-lock knop drukt, dan komt er eerst een meetflits. Hierna komt er "el" linksonder in de zoeker te staan. De FE-waarde blijft vaststaan tot je weer op de FE-lock knop drukt, of dat je de camera uit- en aanschakeld. Er is dus wel een indicatie dat je FE-lock gebruikt. Enige punt van kritiek is, dat de "el"-indicator ook gebruikt wordt voor de AE-lock als je die gebruikt. Je zult dus moeten onthouden of je je AE-L/AF-L-knop als FE-lock of als AE-lock hebt geprogrammeerd.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dank je wel voor het opmerken. Probleem is dat ik met bril net niet de randen van de zoeker zie, en al helemaal niet dat lcd-tje onderin :(. Zonder bril werkt het niet echt lekker om de focus te checken. Niet vanwege de sterkte, maar vanwege dat de AF van mijn ogen dan niet goed werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54460

Aan de rechterkant van de zoeker zit toch zo'n schuifje om de dioptrie in te stellen? Of is dat niet genoeg voor jouw ogen? Ik weet niet hoe goed deze functie werkt, aangezien ik zelf geen bril/lenzen nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb maar +0.5, maar met een vrij sterke cilinder. Alleen kan ik niet meer 'scherpstellen' (mijn ogen dus) als ik te lang met 1 oog kijk. Is vooral leuk als ze je ogen opmeten :( Oplossing daarvoor was -10 op mijn andere oog zetten, zodat ik weer kon scherpstellen, zonder daarmee de test te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die FV/FE lock mag van mij idd een extra plaatsje krijgen. Het is echter wel een pluspunt aan de D200 dat die een apparte focus knop heeft. Want dat zou voor mij één van de redenen zijn om voor een D200 te gaan.

whehehe, stoer, net vanuit m'n SB800 m'n SB600 remote laten repeat flashen. Denk je dat die SB600 dat niet kan, wel dus :9. PS, die SB800 is echt geil :9~ . Moet er wel bij zeggen dat het een apparaat is voor de techniek liefhebbende en wat meer gevorderde flits fotograaf, ivm het scala aan instellingen, getalletjes en mogelijkheden. TOV een SB600 in eerste instantie een hoop overbodige luxe :P

[ Voor 50% gewijzigd door jules op 30-03-2006 01:47 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Laatst online: 29-05 19:42
Wat versta je onder repeat flashen?
Hij heeft toch geen strobe flash?

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een SB600 te laten triggeren door een SB28DX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Geen idee, ik hoorde gisteravond dat Julius een SB600 heeft, leen hem even en je weet het :+

Andersom lijkt me eerlijk gezegd spannender. SB600 werkt prima op een D70, als je dan een goedkope 2e slave erbij kan krijgen heeft dat zo zijn voordelen. Zeker i.c.m. een SB800 :)

@Julius: Ben je van plan CLS veel te gebruiken? En waarvoor?
edit:
@suspect: deze site zegt dat repeat flash de stroboscoop is.
Wie wil er een SB800 ruilen voor een SB600? Wil ik ook :'(

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 30-03-2006 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

repeat flashen=strobo effect. Mja, vanuit zichzelf heeft de SB600 idd geen strobo flash, maar hij kan dus wel de opdracht krijgen om te strobo flashen van een SB800 8)7

@ MBV, ik heb de SB800 eigenlijk voornamelijk gekocht om CLS te gaan gebruiken, omdat de SB600 daarin te beperkt was. Ook meer als in dat ik een 2e flitser ging missen.

De situaties waarin ik hem ga gebruiken zijn op plekken waar ik m'n onderwerp wil belichten maar bijvoorbeeld ook de volledige achtergrond, terwijl onderwerp en achtergrond een verschillende belichting nodig hebben. Niet direct voor partypix overigens, daar is deze techniek te bewerkelijk en te kostbaar voor :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

en bedankt nikon :( Nog ff en je gaat me vertellen dat het enige fysieke verschil tussen de SB600 en de SB800 het display en de knopjes is...

En waarom niet voor partypix: ergens een vaste opstelling waar je SB600 de achtergrond verzorgt kan toch prima? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Och wat irritant al die afkortingen. Waar staat CLS in hemelsnaam voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Laatst online: 23-05 23:26

Res-q

Redder in nood?

[google=nikon cls]

Hoe simpel kan het zijn ;)

Creative lighting system dus :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143165

Creative lightning system dus :)
verder kijken dan de eerste Google hit is verstandig...
Creative Lighting System dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is een spelfout die ik vaak bewust maak, dat zal bij Mig29 vast ook zo zijn ;)

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 30-03-2006 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

8)7 Draadloos flitsen dan voor de Nikon n00bs. Alleen dan wel draadloos flitsen luxe stijl. Instellen vanaf je mastertje wat je slaafjes allemaal gaan doen :Y). Of het handeltje het zelf laten bepalen. De FV lock gebruiken (zo word het tenminste in de handleiding genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik heb sinds gisteravond een SB-800 :Y)
Nu nog leren flitsen, iemand toevallig een goed linkje met was basistips en technieken ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Arfman: check [rml][ flitsfotografie] SB-800 en SB-600[/rml] maar eens: verder de site van Dave Black, en je ook eens op dpreview/fredmiranda rondsnuffelen, daar worden verschillende tips en flitstechnieken besproken.

Daarnaast: lees de handleiding op je gemak door met de flitser in de hand / op je cam: even een half uurtje / uurtje intensief ermee aan de gang helpt veel voor je adaptatie :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Remy: thanks, dat topic had ik nog niet gevonden :)

En de handleiding/cam/flitser op schoot-sessie heb ik gisteravond al even gedaan, en het duizelde me (letterlijk :+) voor de ogen, maar ik ga het zeker weer proberen vanavond.

Pagina: 1