Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 16:23:
Vind je? Volgens mij ontbreekt er nog een tweede draaiwieltje dat maakt het voor een instapper.
Mwa, hoe vaak fotografeer je in de M-stand? En ook dan kun je aan de slag, maar moet je soms een knopje ingedrukt houden als je aan het draaiwieltje draait.

Wat is een instapper? Zonder tweede draaiwieltje? Zonder top LCD?

Een 200D is ongeveer een kruising tussen een 2000D en een 800D. Of misschien wel hun voorgangers, de 1300D en 750D.

De 200D zit boven de absolute 2000D instapper, maar is verre van professioneel. Maar boeit dat? Hoe professioneel is een 80D? Of is een 5D pas professioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

ikweethetbeter schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:01:
[...]

Mwa, hoe vaak fotografeer je in de M-stand? En ook dan kun je aan de slag, maar moet je soms een knopje ingedrukt houden als je aan het draaiwieltje draait.
Zo'n beetje elke keer als ik foto's maak in plaats van kiekjes schiet. En dat je via een omweg alle functies kan bedienen begrijp ik.
Wat is een instapper? Zonder tweede draaiwieltje? Zonder top LCD?
Wat mij betreft dat eerste zoals ik reeds aangegeven heb.
Een 200D is ongeveer een kruising tussen een 2000D en een 800D. Of misschien wel hun voorgangers, de 1300D en 750D.

De 200D zit boven de absolute 2000D instapper, maar is verre van professioneel. Maar boeit dat? Hoe professioneel is een 80D? Of is een 5D pas professioneel?
Tussen instap en professioneel is er nog een gigantisch gebied. Maar om anno 2018 nog een camera zonder 2 draaiwieltjes in je assortiment hebben en die willen verkopen als meer dan instap... Typisch Canon geforceerd kunstmatig protectionisme voor een hoger model.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48

Daan_

Alles op zijn tijd !!

En wat is definitie van professional? Deze discussie is al geregeld gevoerd hier op Tweakers. Waar meningen over verschillen. Voegt discussie m.b.t. instap, consumer, pro etc iets toe in deze?

Belangrijkste is dat je camera gebruikt die aan je wensen voldoet. En zo zijn er beroeps fotografen die uit de voeten kunnen met camera's die bestempeld worden als instapper en starters die perse een camera wensen die bestempeld wordt als pro. De camera is enkel stuk gereedschap. Het eindresultaat ligt uiteindelijk in de handen van de gene die het gereedschap bediend/gebruikt. Belangrijk is wel dat het gereedschap prettig werkt, maar dit zal voor ieder verschillend zijn. Dit topic is dan ook om je voorkeur aan te geven en welke opties je gevonden hebt en aan te geven waarom je twijfelt. En advies te krijgen welke opties er verder nog zijn. En ervaringen uit te wissel

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05 11:56

iFrost

Vroem vroem

Een tijd geleden heb ik helaas mijn D90 moeten verkopen, nu is er weer ruimte voor een ILC/DSLR. Mijn motivatie is voornamelijk ook omdat ik een roadtrip door IJsland heb gepland in januari en graag mijn 'avonturen' wil vastleggen.

Wat is je beschikbare budget?
+- 500 euro, tweedehands is dus ook een interessante optie voor mij.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee. Ik heb wel een statief, ND filterset, tassen en SD kaartjes. Scheelt toch wat in het budget ;)

Koop je de camera met een specifiek doel?
Nee, het wordt echt een 'allround' setup.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Heeft totaal geen prio, maar is wel fijn als het er op zit. 4K is niet van belang, 1080p hebben de meeste gangbare camera's wel, dat is dus prima.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nope!

Overige wensen aan de camera
Niet echt!

Gewenst bereik?
Het liefste een lichtsterke prime van 35 of 50mm als walkaround lens. Verder een 'lange' kitlens, zoals een 18-105 oid. voor toch een beetje tele bereik.

Ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan en begrijp dat de A6000 een erg goede camera is. In principe in mijn budget, echter zou nog een lichtsterke prime erbij lastig worden, aangezien het lensaanbod van Sony E toch iets kleiner is en iets duurder dan bijvoorbeeld canikon.

Verder heb ik diverse Canons vast gehad en ben tot de conclusie gekomen dat ik de ergonomie en knoppen/wieltjes niet erg fijn vind. Ik vind Nikons fijner qua gebruik, met name de locatie van de wieltjes. De A6000 heb ik ook vast gehad, is wel comfortabel om vast te houden, alleen heb ik niet echt gelet op de knoppen ed. dus dat moet ik nog even proberen.

Bijkomend voordeel van Nikon, vooral als ik voor iets als een D7000 (of nieuwer) ga, is dat ik er behoorlijk wat F mount lenzen op kan schroeven, die voor een schappelijke prijs te vinden zijn. Waarbij AF dus functioneel blijft.

Ik neig dus vooral naar bijvoorbeeld een Nikon D7000, deze zijn tweedehands best goed betaalbaar binnen mijn budget en vaak ook aangeboden met 2 of 3 lenzen. Het is echter wel een redelijk zware en grote camera, wellicht too much voor tijdens een roadtrip. Maar beeldkwaliteit is natuurlijk wel belangrijk.

Zijn er wellicht andere opties waar ik overheen kijk? Of is de D7000 toch de beste optie binnen mijn (redelijk krappe) budget?

Hoor het graag!

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:37
Ik twijfel tussen de:

Canon EOS 200D Zwart + 18-55mm IS STM en de Canon EOS 4000D + 18-55mm + 75-300mm.

De 200D is kleiner, wat ik prettig vind, maar is deze ook kwalitatief beter gebouwd, is er iets aan de techniek dat het grote prijsverschil tussen de twee verklaart?

Hoe zit het met de verschillen tussen de twee lenzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
200D+ 18-55 IS STM. Geen twijfel over mogelijk. De 200D is echt een betere camera, de 18-55 IS STM is een betere lens dan een gewone 18-55 DC en de 75-300 moet je sowieso mijden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Kunststof mount, digic 4+, oudere 18mp sensor voor de 4000D
Metalen mount, digic 7, nieuwere 24mp sensor voor de 200D
Dat inderdaad alleen al zou mij besluiten voor de 200D @brambello ;)

Verder meer voordelen voor de 200D:
een volledig draaibaar scherm, touchscreen bediening, DPAF, hogere frame rate.
DXO geeft ook een hogere/betere ratings voor de 200D (schijnt voor sommige belangrijk te zijn)
De 200D is kleiner dat kan ook een voordeel zijn, maar ook een nadeel als je langere/zwaardere lenzen wil gaan gebruiken.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:31

Garyu

WW

Wat heeft iedereen hier eigenlijk tegen een kunststof mount? Ik neem aan dat een plastic mount lichter en goedkoper is en dus voordelen heeft. Een metalen mount is in theorie robuuster, al ken ik weinig (lees: geen) cases waarin het echt voor een groot verschil heeft gezorgd.

De andere genoemde voordelen zijn eenduidig.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Een kunststof mount voelt toch minder steviger en slijt sneller.
Ik heb nog een Canon Eos 1000F (analoog) met kunstof munt, en je merkt toch dat er meer speling in zit in de "verbinding" tussen lens en body.
Je ziet ook meer slijtage sporen op de mount.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:08
MisterEagle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:39:

- Tijdens de voltige wedstrijden van mijn vriendin (De grootste trigger om over te gaan naar een echte camera waren de onscherpe foto's tijdens haar winnende NK optreden :+ )

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, heeft geen prioriteit.
Ik heb zelf veel paardrijwedstrijden gefotografeerd, en dat wil je niet met een lichtzwakke 50-200 doen. Je hebt het zelf al over de 70-200 f/2.8, en dat is inderdaad dé lens die je voor binnenbakken wilt hebben (standaard dressuur formaat). Je zult zelf ook wel eens om je heen gekeken hebben bij de wedstrijden, en gezien hebben dat veel professionele fotografen voor die situaties een 70-200 hebben. Als de bak significant groter is (zoals bij veel springwedstrijden), dan wil je misschien zelfs een langere snelle lens hebben, maar dan heb je vaak geen zoom-opties. Volgens mij is de snelste dan een 100-400 f/4 (voor Canon iig).

Een snelle burst is dan ook wel handig, en ik vind 5 fps dan wel erg laag, wat voor mij de reden was om voor Sony te kiezen. Die hebben ook in het instapsegment een snellere burst dan Canon en Nikon.

Weet je zeker dat je filmen niet belangrijk vindt? Weer met name gezien de voltige?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garyu schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:50:
Wat heeft iedereen hier eigenlijk tegen een kunststof mount? Ik neem aan dat een plastic mount lichter en goedkoper is en dus voordelen heeft. Een metalen mount is in theorie robuuster, al ken ik weinig (lees: geen) cases waarin het echt voor een groot verschil heeft gezorgd.

De andere genoemde voordelen zijn eenduidig.
Vertel dat de duizenden eigenaren van de Nikon 18-105 waarvan de kunststof vatting gebroken is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:31

Garyu

WW

Universal Creations schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:22:
[...]

Vertel dat de duizenden eigenaren van de Nikon 18-105 waarvan de kunststof vatting gebroken is.
We hadden het over de mount, niet de lens, toch?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 12:18
Veneficus schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:50:
[...]

Ik heb zelf veel paardrijwedstrijden gefotografeerd, en dat wil je niet met een lichtzwakke 50-200 doen. Je hebt het zelf al over de 70-200 f/2.8, en dat is inderdaad dé lens die je voor binnenbakken wilt hebben (standaard dressuur formaat). Je zult zelf ook wel eens om je heen gekeken hebben bij de wedstrijden, en gezien hebben dat veel professionele fotografen voor die situaties een 70-200 hebben. Als de bak significant groter is (zoals bij veel springwedstrijden), dan wil je misschien zelfs een langere snelle lens hebben, maar dan heb je vaak geen zoom-opties. Volgens mij is de snelste dan een 100-400 f/4 (voor Canon iig).

Een snelle burst is dan ook wel handig, en ik vind 5 fps dan wel erg laag, wat voor mij de reden was om voor Sony te kiezen. Die hebben ook in het instapsegment een snellere burst dan Canon en Nikon.

Weet je zeker dat je filmen niet belangrijk vindt? Weer met name gezien de voltige?
Bedankt voor je antwoord! Vandaag in de winkel geweest en kreeg daar de sony a6300 in mn handen. Totaal niet op voorbereid dus zwaar aan t twijfelen. Volledig ingelezen op spiegelreflex en nu dus twijfelen over de systeemcamera.

Voor filmen hebben we een 4k cam. Even niet scherp welk model/type.

Denk het voordeel van voltige dat het maar in 1 helft van de bak is, ik kan dus wel erg dichtbij komen. Maar zeker bij sommige maneges kan het erg donker zijn binnen...

Ik heb nog niets gekocht. Even verder onderzoek doen naar een systeemcamera.. bij Foka waren ze er wel van overtuigd dat die zich steeds meer aan het onderscheiden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-05 11:10
MisterEagle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:16:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Rest mij een vraag over de 200d tov de 80d zie ik dat het 5 fps of 7fps is. Met name voor de voltige wedstrijden. Is 5fps dan toereikend genoeg?
of 7 of 5 fps genoeg is, is afhankelijk van een aantal factoren.
<Let op mijn ervaring>
1]. scherpte diepte, foto 1 t/m 3 scherp en 4 t/m 7 wil ik hebben maar het focus punt ligt verkeerd.
2]. Actie die je fotografeert. honden pak werk is nog steeds moeilijk met een 8 FPS(Canon 7Dmk1). duizenden foto's aan verschoten. en 95% is te vroeg of te laat. 5% is goed en 10 foto's zijn die wil ik hebben.
Collega fotograaf gesproken en die zei dat zijn mooiste pakwerk foto een single shot foto was.
Richten en 1 keer schieten.
Sluitertijd is niet gelijk aan frames per second.
</Let op mijn ervaring>

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 21:57
MisterEagle schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:41:
[...]

...Vandaag in de winkel geweest en kreeg daar de sony a6300 in mn handen. Totaal niet op voorbereid dus zwaar aan t twijfelen.

Ik heb nog niets gekocht. Even verder onderzoek doen naar een systeemcamera..
Doe niet alleen onderzoek naar de body, maar vooral ook naar de lenzen.
Een 70-200/2.8 met Sony E-mount is geen koopje. En 2e hands eveneens erg duur en zelden aangeboden.
Bij Canon is het aangenaam shoppen voor een 70-200/2.8, bij Nikon is het iets duurder, maar de body's zijn imo interessanter. Aan Fuji, Mft en Pentax zou ik voor paardensport geen gedachten verspillen.
Canon 80D of Nikon D7200 met een nette 2e hands 70-200/2.8 erop is de best bang for buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:37
Universal Creations schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:29:
200D+ 18-55 IS STM. Geen twijfel over mogelijk. De 200D is echt een betere camera, de 18-55 IS STM is een betere lens dan een gewone 18-55 DC en de 75-300 moet je sowieso mijden.
Thanks! Moet ik dan nog iets aan lensbeschterming doen? Een lenshood of UV-filter? Of is dat allemaal onzin? Kan me wel voorstellen dat met stoten etc. enige bescherming wel handig is. Wat raad je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:00

fdees

Trust me I'm an Engineer

brambello schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:34:
[...]

Thanks! Moet ik dan nog iets aan lensbeschterming doen? Een lenshood of UV-filter? Of is dat allemaal onzin? Kan me wel voorstellen dat met stoten etc. enige bescherming wel handig is. Wat raad je aan?
Lenshood erop is altijd handig ook vanwege verkeerde lichtinval op de lens. Daarnaast heb ik zelf clearfilters erop zitten UV-filters zijn niet specifiek nodig. Persoonlijk vind ik het fijn om mijn lens wat te beschermen, zeker omdat ik veel in de natuur fotografeer en zand en troep de lens toch snel vinden.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brambello schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:34:
Een filter voor je lens is een extra stukje glas, waar de ontwerpers van de lens doorgaans geen rekening mee hebben gehouden. Dit levert reflecties op, die mogelijk zichtbaar zijn op de foto.

Echter, er zijn veel situaties waar ik altijd een UV filter gebruik, zoals aan zee en in de bergen. En op vakantie zit-ie ook meestal standaard op m'n lens. Draai er geen goedkoop filtertje op, maar geef er een paar tientjes aan uit, bv B+W maakt goede filters die betaalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:09
@ikweethetbeter klopt volledig. Ik gebruik voor rivieren, meren, zeeën en alles waar de zon op reflecteert een polarisatiefilter. Zeker als je mooie kiekjes van de middellandse zee wil maken is een polarisatiefilter een echte aanrader. Hoeveel blauwer (en natuurlijk mooier) de zee lijkt alleen al door het gebruik van zo'n filter is sterk zichtbaar. Waar je wel rekening mee moet houden is, dat door reflecties te blokkeren, de foto altijd wat donkerder gaat zijn met polarisatiefilter dan zonder.

Hier een voorbeeld van 2 weken terug getrokken, op cruise in mykonos (bovenste met polarisatiefilter, onderste zonder, niet bewerkt);
https://i.imgur.com/jKNYZXU.jpg

https://i.imgur.com/cTyqAxF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annemijnk.
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-04-2022
Annemijnk. schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:02:
Momenteel ben ik bezig met het ontwikkelen van een online training, inclusief video's. Het eerste idee was om met mijn huidige Canon EOS 600D en een Rode Rycote mic (incl. converter) aan de slag te gaan. Helaas was ik even vergeten dat mijn DSLR geen AF heeft voor filmopname. Het liefst zou ik mijn huidige gear verkopen voor een alternatief dat wél geschikt is voor film en waarmee ik ook prima vakantiekiekjes kan schieten. Ik heb mijn oog laten vallen op een Sony A6300 via Eglobal Central. Maar vraag me af of er (al dan niet minder prijzige en/of betere) alternatieven zijn.

> Wat is je beschikbare budget?
Max. €700,00

> Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Canon 50mm f1.8 en Sigma DC 18-200mm

> Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Vooral voor het opnemen van videotrainingen.

> Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja. AF tijdens filmen is belangrijk, net als een 3.5mm jack of andere optie voor een externe mic.

> Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het liefst een systeemcamera.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje )
18-55 (is voor het opnemen van een training prima, denk ik?)

Ik ben benieuwd, bedankt alvast! :)
Ben ik weer..

Op basis van deze info werd mij de Sony A6000 aangeraden. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat een uitklapbaar scherm toch ook wel een must is tijdens het opnemen van videotrainingen.

Nu heb ik nog even rondgevraagd. Zo kwam ik op de Canon PowerShot G7X Mark II. Hij lag lekker in de hand en de videobeelden zien er goed uit. Maar.. deze mist iets cruciaals: de mogelijkheid om een externe mic aan te sluiten. Ook de Canon EOS M50 kwam aan het licht. Filmt in 4K, is makkelijk in gebruik en ligt fijn in de hand. Lijkt me een erg fijne camera; voor zowel foto als video. Toch vind ik 'm flink aan de prijs. Heeft vast ook te maken met het feit dat 'ie 4K kan filmen, maar dat is voor mij zeker geen must. Deze camera staat so far wel op #1, maar ik vraag me af of deze versie geen overkill is.

Kent iemand nog andere, evt. wat minder prijzige, alternatieven beschikbaar die:
- Een kantelbaar scherm hebben (naar de zijkant of naar boven) zodat je jezelf kunt zien
- Goede kleurweergave hebben
- Een input hebben voor een externe mic.
- Prima te gebruiken zijn voor zowel video als foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Annemijnk. schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:03:
[...]

Ben ik weer..

Op basis van deze info werd mij de Sony A6000 aangeraden. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat een uitklapbaar scherm toch ook wel een must is tijdens het opnemen van videotrainingen.

Nu heb ik nog even rondgevraagd. Zo kwam ik op de Canon PowerShot G7X Mark II. Hij lag lekker in de hand en de videobeelden zien er goed uit. Maar.. deze mist iets cruciaals: de mogelijkheid om een externe mic aan te sluiten. Ook de Canon EOS M50 kwam aan het licht. Filmt in 4K, is makkelijk in gebruik en ligt fijn in de hand. Lijkt me een erg fijne camera; voor zowel foto als video. Toch vind ik 'm flink aan de prijs. Heeft vast ook te maken met het feit dat 'ie 4K kan filmen, maar dat is voor mij zeker geen must. Deze camera staat so far wel op #1, maar ik vraag me af of deze versie geen overkill is.

Kent iemand nog andere, evt. wat minder prijzige, alternatieven beschikbaar die:
- Een kantelbaar scherm hebben (naar de zijkant of naar boven) zodat je jezelf kunt zien
- Goede kleurweergave hebben
- Een input hebben voor een externe mic.
- Prima te gebruiken zijn voor zowel video als foto
Geluid is eventueel ook zelf los op te nemen, dat heeft wat voordelen, zie ook:
YouTube: Why to get an external Audio Recorder for Videography | Olympus WS-853

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Annemijnk.
Ik zou niet zo snel een EOS-M camera kiezen, nu Canon ook een FF spiegelloos systeem op de markt heeft gezet.

Kijk eens bij Panasonic, hun MFT camera's worden wel vaker als videocamera gebruikt.

En volgens mij kan een Sony A6300 ook wat jij wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
@Annemijnk. De Canon M50 is zeker een mooie camera in een mooi systeem en past denk ik goed bij je wensen. Wellicht dat de M6 ( goedkoper, maar geen zoeker) ook voldoet. Deze is iets goedkoper, maar voldoet misschien ook aan je wensen. Ik heb de M6 en voor foto's vind ik hem geweldig. Video's heb ik te weinig ervaring mee, maar de M6 heeft een aansluiting voor een externe microfoon :) en er is een smallrig case voor.

[ Voor 52% gewijzigd door guillaumemay op 08-12-2018 20:38 ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 02:07
Mijn vriendin en ik willen graag een goede allround camera. We willen liever nu één keer iets meer uitgeven en voor een goede basis. Het wordt onze eerste echt betere camera, dus we zijn nog beginners qua gebruik. We hebben wel de voorkeur voor verwisselbare lenzen, om in de toekomst de hobby wat te kunnen uitbreiden als het aanslaat.

In mijn zoektocht kwam ik daarbij op de systeemcamera's: handzaam, maar met veel mogelijkheden. Ik kwam bij het doorspitten van dit forum en reviews vooral de Sony's tegen, die me goed aanspreken qua balans tussen mogelijkheden en prijzen. Dat de lenzen vooralsnog duurder zijn, vind ik niet zo'n issue op dit moment. We beginnen immers zonder aanvullende lenzen.
  • Wat is je beschikbare budget?
  • Max €800
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
  • Nee
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
  • All-round: landschappen, portretten, binnenshuis. Macro of snelle sporten zijn dus niet zo belangrijk.
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
  • Niet belangrijk, een enkel filmpje is leuk, geen noodzaak.
  • Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
  • Nee
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
  • Zie intro: compact, maar veelzijdig.
  • Gewenst bereik?
  • Geen specifieke wensen, als beginner lijkt me een kitlens prima om mee te experimenteren.
Ik vind het lastig in te schatten wat de exacte verschillen zijn tussen de A6000, A6300 en A7K en of die verschillen een prijsverschil verantwoorden. Voor de prijs van de A6300 en A7K heb je ook de A6000 met 2 kitlenzen of we besparen €270 en gaan voor de A6000.

Ik zou zeker geen APS-C camera aanraden waar de afgelopen 5 jaar door de fabrikant slechts 1 APS-C objectief voor is uitgebracht. Als je voor APS-C wil gaan en een MILC wil dan is Fuji de weg om te gaan.

• millerman_sf
APS-C is geen specifieke eis. Welke van Fuji raad je aan? In dezelfde prijscategorieën zie ik de X-T20 (€800) en de X-T100 (€600) staan.

Ik zie zo gauw bij de X-T20: meer instelknoppen, andere sensoropbouw, scherm kan niet opzij klappen, hogere FPS in 4K film, minder lang filmen, hogere FPS bij burstshots, meer AF points. Is hierbij het prijsverschil de moeite waard?

millerman_sf schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:26:
APS-C is geen specifieke eis. Welke van Fuji raad je aan? In dezelfde prijscategorieën zie ik de X-T20 (€800) en de X-T100 (€600) staan.

Ik zie zo gauw bij de X-T20: meer instelknoppen, andere sensoropbouw, scherm kan niet opzij klappen, hogere FPS in 4K film, minder lang filmen, hogere FPS bij burstshots, meer AF points. Is hierbij het prijsverschil de moeite waard?
Voor advies over Fuji raad ik je aan het Fuji topic te bezoeken. Zelf ben ik geen APS-C gebruiker en heb me al enige tijd niet meer verdiept in de body's. Ik adviseer slechts om een levend systeem te kiezen waarbij de fabrikant nog moeite steekt in het ontwikkelen van objectieven die bij de specifieke sensorafmeting past. .

• Ventieldopje
millerman_sf schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:26:

Je geeft zelf al aan waar je het voor gaat gebruiken en daarbij is een hoge burstrate niet belangrijk, noch het aantal AF punten. De X-T100 kan wel in 4K filmen maar met 15fps is dat meer een oude Peppi en Kokki film dan echt een leuk filmpje om naar te kijken. Is 4K dus geen must-have dan kun je net zo goed voor de X-T100 gaan die ook 1080p60 doet.

Zo kun je zelf wel een beetje nagaan wat handig is ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-04 20:55
Edit: excuus, was niet bedoeld voor het starters topic. Nu een eigen topic gemaakt: EOS 350D upgraden advies gevraagd

[ Voor 94% gewijzigd door Sneezzer op 16-12-2018 14:25 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Anoniem: 181786 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:48:
Voor advies over Fuji raad ik je aan het Fuji topic te bezoeken. Zelf ben ik geen APS-C gebruiker en heb me al enige tijd niet meer verdiept in de body's. Ik adviseer slechts om een levend systeem te kiezen waarbij de fabrikant nog moeite steekt in het ontwikkelen van objectieven die bij de specifieke sensorafmeting past. .
Je zegt hier in bedekte termen dat je Sony afraadt voor APS-C, omdat Sony de focus op FF heeft. Echter, die waarschuwing is niet nodig. De mount is voor beide identiek, en ook APS-C is levensvatbaar.

Bij Nikon betekent de nieuwe FF MILC dat de Nikon 1 serie dood is, en Canon's nieuwe FF MILC is niet uitwisselbaar met de APS-C EOS-M serie.

Ik deel wel jouw mening dat de Fujifilm X camera's erg goed zijn. Verwacht geen wereldschokkend nieuwe dingen van Fujifilm, maar wel af en toe nieuwe body's en soms een nieuwe lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ICT Consultant schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:44:
[...]

Je zegt hier in bedekte termen dat je Sony afraadt voor APS-C, omdat Sony de focus op FF heeft. Echter, die waarschuwing is niet nodig. De mount is voor beide identiek, en ook APS-C is levensvatbaar.
Ik acht die waarschuwing zeker wel nodig. Zeker in een topic waar beginnelingen om advies vragen.
Sony dropt af en toe een APS-C body en daar blijft het bij. Het aantal APS-C objectieven van Sony en van de APS-C objectieven die er wel zijn is de kwaliteit vaak onder de maat. En je kan idd ff objectieven gaan kopen die niet ontwikkeld zijn voor APS-C. Dan heb je vaak vreemde brandpuntafstanden en objectieven die kleiner, lichter en goedkoper hadden gekund als ze wel voor APS-C waren gemaakt.
Bij Nikon betekent de nieuwe FF MILC dat de Nikon 1 serie dood is, en Canon's nieuwe FF MILC is niet uitwisselbaar met de APS-C EOS-M serie.
Of Canon ook nog EOS-M gaat onderhouden weet ik niet, over het algemeen hebben ze er weinig moeite in gestopt. Nikon 1 was al dood voor de komst van de Z-Mount. Vandaar het advies voor Fuji.
Ik deel wel jouw mening dat de Fujifilm X camera's erg goed zijn. Verwacht geen wereldschokkend nieuwe dingen van Fujifilm, maar wel af en toe nieuwe body's en soms een nieuwe lens.
Wat ik van Fuji verwacht is toewijding voor APS-C in tegenstelling tot Sony.
Ook als beginner is het fijn om door te kunnen groeien indien je het leuk vind op den duur. Ben je dat helemaal niet van plan dan kan je net zo goed voor een schijntje een Samsung NX1 op de kop tikken met wat objectieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
@Thorgrem
Sony zit al jaren op FF, Nikon en Canon zijn net gevolgd, wie garandeert dat Fujifilm al z'n aandacht bij APS-C houdt? Het is daar ook al jaren rustig, wie weet stoppen ze hun tijd en geld ook in een FF systeem...

Ik weet het niet, ik verwacht het ook niet, maar ik zal geen garanties geven aan potentiële Fuji kopers.

Die Samsung is overigens een leuke camera. Jammer dat ze ermee gestopt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ICT Consultant schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:19:
@Thorgrem
Sony zit al jaren op FF, Nikon en Canon zijn net gevolgd, wie garandeert dat Fujifilm al z'n aandacht bij APS-C houdt? Het is daar ook al jaren rustig, wie weet stoppen ze hun tijd en geld ook in een FF systeem...
Fuji is een klein bedrijf wat nu 2 mount onderhoudt. APS-C en MF. Daartussen met een FF sensor komen heeft weinig toegevoegde waarde. Daarnaast is hun APS-C objectieven portfolio te serieus gevuld voor een bedrijf als ze ook nog FF willen gaan.
Ik weet het niet, ik verwacht het ook niet, maar ik zal geen garanties geven aan potentiële Fuji kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Micro Four Thirds is imo ook een goede optie (olympus/panasonic).

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Dank voor alle tips! Het is de Fuji X-T20 geworden. Met de cashback actie besloten het duurdere model te pakken, met name na de lovende reviews over de sensor van de T2 die er in zit. Daarnaast krijgen we binnenkort een puppy, dus de extra snelheid in focus komt wellicht beter van pas dan ik me op voorhand had bedacht.
Ook vond ik het wel nuttig om te realiseren dat de lenzen van Sony m.n. gemaakt zijn voor de FF, waardoor de Sony een dure optie kan worden met lenzen die eigenlijk suboptimaal zijn. Ondanks de enorm goede body met APS-C (A6x00).

Nu nog leren hoe alles werkt, maar dat gaat wel goed komen :)

[ Voor 4% gewijzigd door millerman_sf op 17-12-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-04 09:40
Ik weet niet zeker of deze hier thuis hoorde of bij compact, gezien ik aantal pagina's gezocht heb maar geen systeemcamera advies tegenkwam heb ik de gok voor dit topic genomen. Vriendin en ik zijn voor onze volgende reis, een rondtrip in Vietnam en Filipijnen zoekende voor een nieuwe systeemcamera. Tijdens de reis zal het vooral point to shoot zijn maar ook tijdens hikes en andere excursies foto's van omgeving, indrukken, natuur en landschappen e.d.

Door het aanbod en geen hele uitgebreide kennis op dit gebied, hoop ik naast de bekende reviews ook vanuit hier wat hulp te krijgen. Nu is er een selectie gemaakt maar andere merken of toestellen waar wij niet aangedacht hebben zijn zeker welkom.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Zelf hebben wij een max van €750

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

Geen specifieke eisen, het zal vooral point en shoot worden van het geen wat we tegen komen maar willen ook kunnen variëren met lensen en zoom. Voor slow motion en of video is er inmiddels al wel een action cam in huis.

Verder vind "hoe een camera in de hand ligt" voor de vriendin wel fijn als deze een soort van grip heeft, niet zo vlak is als bijvoorbeeld bij een compact. Dat je wel het gevoel hebt dat je iets vast houd.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

De eerste die ik tegen kom ( vooral vanwege de kit en cashback + punten ) is de Olympus OM-D E-M10 Mark III. Het pakket voor €685 ( excl €100 cashback )
E-M10 III Body Zilver
14-42mm pancake EZ lens silver
40-150 mm lens silver
OM-D Messengerbag leather + strap
3 jaar extra garantie

Verder staat in onze list ook de Sony Alpha A6300 en Canon EOS M50

Alvast bedankt voor jullie input.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:53

copykat

Good copy isn't bad

De m43 tegenhanger is Panasonic. (Niet dat ik je een voorkeur wil geven maar Panasonic stond niet in je shortlist.)
Ook die, niet allemaal, heeft ibis (interne image stabilisatie) en de lensen van panasonic en olympus zijn uitwisselbaar op merk gebonden dingen na. dfd, lensstabilisatie.
olympus heeft ook een 14-150mm scheelt een lens. en wisselen wat in vochtige omstandigheden als daar misschien wel handig kan zijn.

De tegenhanger is de Panasonic 14-140mmii niet weather resistant.
De kit G80 plus 12-60mm samen wel.

Soms is de body en zijn handeling , grip, menu, functies en zo belangrijker als keuze dan de lens.
Zeker als je begint in een nieuw segment. (je body kan je na een tijdje vernieuwen maar in praktijk do je toch gauw 4-5 jaar met je eerste body en ga je lenzen verzamelen aan de hand van je wensen.
Later ga je finetunen op lens gebied.
Dus je eerste keus qua merk, type en body soort. (grip alla DSLR, rangefinder, compact) bepaalt hoe blij je word bij gebruik.
Dus pak wat merken en types vast , kijk in de winkel of je intuitief al wat bedienings dingen kan vinden.
Wel geen touchscreen, kantel of swiffel LCD, hoe goed of slecht de Electronic View Finder is.
soms is een idee in praktijk anders. (op een statief of laag bij de grond is een swiffel LCD handig maar ook kwetsbaar. (ik houd vaak LCD faced to body en draai hem om indien ik hem nodig heb, dit voorkomt krassen en zo op t LCD scherm.)
Als je je prettig voelt bij de camera dan kan je besluiten welk budget je een mooi begin geeft.

[ Voor 25% gewijzigd door copykat op 24-12-2018 14:47 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 11:37
ICT Consultant schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:19:
@Thorgrem

Volgens mij vergeten we even iets. APS-C sensoren hebben ook een markt. Een goede APS-C mirrorless van Nikon zal zeker een flinke markt kunnen vullen.

Waarom, sport en wildlife fotografie. 1,5x extra zoom en vaak sneller (kleinere foto's). Zeker indoor sport zonder geluid kunnen nemen zou echt fijn zijn.

FF is niet voor alles beter ;-).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Kevinp schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:28:
[...]

Volgens mij vergeten we even iets. APS-C sensoren hebben ook een markt. Een goede APS-C mirrorless van Nikon zal zeker een flinke markt kunnen vullen.

Waarom, sport en wildlife fotografie. 1,5x extra zoom en vaak sneller (kleinere foto's). Zeker indoor sport zonder geluid kunnen nemen zou echt fijn zijn.

FF is niet voor alles beter ;-).
Nouja de redenen die je noemt zijn niet specifiek de redenen waarom APS-C nog bestaat denk ik. Een APS-C sensor is kleiner en goedkoper te produceren. Voor snelheid maakt het weinig uit, dat heeft puur met het aantal megapixels te maken (op deze oppervlakten). Daarbij is APS-C glas ook goedkoper vanwege de kleinere projectie cirkel.

Voor sport en wildlife heb je goede ISO prestaties nodig en dat leveren alleen fullframe sensoren echt. Daarmee kun je nog makkelijk croppen. Een 1.4x of 2x TC doet ook wonderen voor als het nodig is. Maar wie heeft er nou een 1600 of 2400mm lens nodig (800x2 of 1200x2).

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 28-01-2019 16:13 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:12:
Voor sport en wildlife heb je goede ISO prestaties nodig en dat leveren alleen fullframe sensoren echt.
Dat is wel zwaar overdreven! En het is ook vaak niet waar.

Wanneer een FF sensor met dezelfde technologie is gemaakt als een APS-C sensor, en ze hetzelfde aantal pixels hebben, dan zijn de FF pixels doorgaans van betere kwaliteit en heeft de FF sensor betere ISO prestaties.

Neem een CMOS FF sensor van 5 jaar geleden, en een BSI CMOS APS-C sensor van nu, dan zou het zomaar kunnen dat de APS-C sensor de betere sensor is!
Daarmee kun je nog makkelijk croppen.
Of je kunt kroppen hangt in eerste instantie af van het aantal pixels, niet van FF of APS-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ikweethetbeter schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:42:
[...]

Dat is wel zwaar overdreven! En het is ook vaak niet waar.

Wanneer een FF sensor met dezelfde technologie is gemaakt als een APS-C sensor, en ze hetzelfde aantal pixels hebben, dan zijn de FF pixels doorgaans van betere kwaliteit en heeft de FF sensor betere ISO prestaties.

Neem een CMOS FF sensor van 5 jaar geleden, en een BSI CMOS APS-C sensor van nu, dan zou het zomaar kunnen dat de APS-C sensor de betere sensor is!

[...]
Ja, zo ken ik er nog wel een paar hè :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ventieldopje
Jij begon met een opmerking in de categorie "laat ik maar wat roepen":
Voor sport en wildlife heb je goede ISO prestaties nodig en dat leveren alleen fullframe sensoren echt.
Een FF sensor zal altijd beter zijn dan een APS-C sensor (gelijke technologie enz. enz.).
Een FF lens zal niet altijd beter zijn dan een APS-C lens, en al helemaal niet als het betaalbaar moet blijven.
APS-C doet weinig onder voor FF.
De combinatie sensor / lens kan best wel in het voordeel van APS-C uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ikweethetbeter schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:50:
@Ventieldopje
Jij begon met een opmerking in de categorie "laat ik maar wat roepen":

[...]

Een FF sensor zal altijd beter zijn dan een APS-C sensor (gelijke technologie enz. enz.).
Een FF lens zal niet altijd beter zijn dan een APS-C lens, en al helemaal niet als het betaalbaar moet blijven.
APS-C doet weinig onder voor FF.
De combinatie sensor / lens kan best wel in het voordeel van APS-C uitpakken.
Oke, nouja goed jammer dat je dat zo opvat. Ik geef alleen aan dat ik het niet eens ben met je redenen waarom APS-C nog een markt heeft. Ik geef daarvoor andere argumenten.

FF is in mijn ogen in al die zaken echter nog steeds beter als je kijkt naar de techniek en beschikbaar glas. Kijk naar alle professionele fotografen bij sport evenementen en zover ik weet ook bij wildlife dingen.

De toer die jij nu op gaat is dat FF niet altijd beter is, want duur. Maar dit is zo'n persoonlijke discussie, dat heeft geen zin. Ik ben het stellig met je eens dat de beste keus een camera is die binnen je budget past en dat daar APS-C modellen zijn met top glas die het geweldig doen. Maar zeg zelf, dan eindigen we straks met "ik heb een 500D en die doet het heel goed voor wat ik er mee doe".

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1190666

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, wat adviseren jullie? Ik heb al even mijn huiswerk gemaakt maar ik verdrink er nog wat in. Er is zoveel aanbod betreffende camera's, dat ik de bomen door het bos niet meer zie.

Ik vind het fijn om foto's te maken van landschappen maar ben ook erg geliefd met macro foto's. Uiteraard zal de camera ook gebruikt worden voor vakanties en dagjes weg. Mijn budget is ongeveer 800 euro.

Ik heb zelf al even gekeken op de website van thijs schouten die een aantal spiegelreflex camera's aanraad:

Nikon D3500
Nikon D5300
Canon EOS 200D
Canon EOS 800D

Bij de mediamarkt deze toestellen even in de hand gehad en ik ben er achter gekomen dat voor mij de Nikon toestellen toch fijner in de hand liggen in verband met mijn grote handen. Full frame spiegelreflex camera's vallen buiten mijn budget, helemaal in combinatie met de objectieven. Daarom keek ik naar de APS-C camera's.

Wat zouden jullie aanraden voor mijn budget en wensen? Wellicht andere camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 16:37
Anoniem: 1190666 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:50:
Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, wat adviseren jullie? Ik heb al even mijn huiswerk gemaakt maar ik verdrink er nog wat in. Er is zoveel aanbod betreffende camera's, dat ik de bomen door het bos niet meer zie.

Ik vind het fijn om foto's te maken van landschappen maar ben ook erg geliefd met macro foto's. Uiteraard zal de camera ook gebruikt worden voor vakanties en dagjes weg. Mijn budget is ongeveer 800 euro.

Ik heb zelf al even gekeken op de website van thijs schouten die een aantal spiegelreflex camera's aanraad:

Nikon D3500
Nikon D5300
Canon EOS 200D
Canon EOS 800D

Bij de mediamarkt deze toestellen even in de hand gehad en ik ben er achter gekomen dat voor mij de Nikon toestellen toch fijner in de hand liggen in verband met mijn grote handen. Full frame spiegelreflex camera's vallen buiten mijn budget, helemaal in combinatie met de objectieven. Daarom keek ik naar de APS-C camera's.

Wat zouden jullie aanraden voor mijn budget en wensen? Wellicht andere camera's?
Heb je al gekeken naar de canon M50 camera?
Deze past goed in je budget en maakt fantastische foto's.
Bovendien heeft deze camera alle "moderne" opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog niet @JoStad ! Ik heb Canon al vrij snel links laten liggen naar aanleiding van bovenstaande modellen omdat de body niet lekker in de hand lag. Maar ik zal er zeker eens naar kijken! Ik zie dat deze qua specs redelijk overeen komt. Hoe is de sensor van de M50 in vergelijk met die van de D5300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Anoniem: 1190666 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:50:

Nikon D3500
Nikon D5300
Canon EOS 200D
Canon EOS 800D

Ik zou de Canon 800D nemen met een battery grip voor je grote handen. Voor échte macro foto's zou ik dan de Canon 100mm f/2.8 macro lens erbij nemen van rond de 480 euro. Maar dat valt dan buiten je budget denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoStad
Ik zou geen Canon EOS-M camera adviseren... Ze lopen achter op de concurrentie, en de lijn is niet compatibel met de onlangs geïntroduceerde FF systeemcamera's.

@Anoniem: 1190666
De sensor is niet het belangrijkste, je kiest voor een ecosysteem.

Lees je goed in, probeer wat uit, en kies dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
ikweethetbeter schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:55:

De sensor is niet het belangrijkste, je kiest voor een ecosysteem.

Lees je goed in, probeer wat uit, en kies dan!
Exact.

En als Nikon je lekker in de hand ligt, dan wellicht een 2e hands D7000 overwegen. Iets oudere sensor, maar betere ergonomie dan D3500/D5300. Bovendien veel meer passend glas voor minder geld. (Af-D glas heeft wel autofocus op D7000, maar niet op de 3 en 5 serie!) En ze zijn zo goedkoop, dat je nog flink budget voor leuke lenzen over hebt. Evtl. zelfs een D7100, maar dan moet je later nog "bijkopen", omdat er niet veel geld voor glas over blijft. (vuistregeltje: 1/3 body, 2/3 lenzen)

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 12-03-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
De Canon M serie vind ik qua prijs-kwaliteit uitstekend. Bij DPreview was de M50 de beste camera die je kon kopen voor beginners, en nu is dat de Canon EOS M100. En de M100 is ook de aanrader in de categorie beste camera voor minder dan $500. De ergonomie en het gebruiksgemak voor beginnende fotografen is uitstekend, de straight-out-of-camera jpgs zijn uitstekend, de DPAF (Dual Pixel Autofocus) is heel goed en de kitlens is goed in vergelijking met de concurrentie. Als fotocamera uitstekend. Als videocamera zijn er betere opties (van bijv. Panasonic).

Maar goed, @Anoniem: 1190666 wees de 200D al af vanwege het te kleine formaat, vandaar dat ik vanwege het formaat geen M aanraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks @ikweethetbeter Echter is de informatie over zo verspreid dat het lastig is om in te lezen. Heb ik op tweakers ook al een aantal topics geprobeerd te volgen. Echter kan ik het niet bij benen. Zo begin jij over een ecosysteem, maar zelf ben ik dit nog niet tegen gekomen.

Ik ben inzoverre dus echt een leek. Vind het erg leuk om mij er in te verdiepen. Maar om ergens te beginnen, is erg lastig. Weet jij misschien een informatief topic of website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Juist als beginner zou ik dan een gebruiksvriendelijke camera aanraden.
Heb je toevallig deze artikelen al gelezen:
https://www.dpreview.com/...est-cameras-for-beginners

https://www.dpreview.com/...de-best-cameras-under-500

dpreview is de grootste en populairste fotografie site op het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Ecosysteem = de kamera inclusief alle bijbehorende/passende lenzen, flitsers en andere merk/systeemgebonden producten.
Vooral het lensaanbod is in deze van groot belang.

Een beginner zou ik persoonlijk aanraden voor een bescheiden bedrag een oudere 2e hands kamera aan te schaffen met een paar niet te dure lenzen. Eerst maar eens afwachten of de hobby langdurig bevalt. En dan zie je door je opgedane ervaring op welke punten je iets beters wilt, en waarmee je tevreden bent.

[ Voor 31% gewijzigd door Vanoverdegrens op 12-03-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:35:
Een beginner zou ik persoonlijk aanraden voor een bescheiden bedrag een oudere 2e hands kamera aan te schaffen met een paar niet te dure lenzen. Eerst maar eens afwachten of de hobby langdurig bevalt. En dan zie je door je opgedane ervaring op welke punten je iets beters wilt, en waarmee je tevreden bent.
Goede tip. Zo kan je ook in V&A van Tweakers kijken, daar staan ook wat leuke Nikon tussen.

categorie: Spiegelreflexcamera's

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Anoniem: 1190666 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:02:
Nog niet @JoStad ! Ik heb Canon al vrij snel links laten liggen naar aanleiding van bovenstaande modellen omdat de body niet lekker in de hand lag. Maar ik zal er zeker eens naar kijken! Ik zie dat deze qua specs redelijk overeen komt. Hoe is de sensor van de M50 in vergelijk met die van de D5300?
Tot ISO 200 geven beide sensors ongeveer dezelfde kwaliteit.
Boven de ISO 200 geeft de canon m50 een betere kwaliteit.
Boven de ISO 3200 blijft de Nikon D5300 ver achter op de M50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
JoStad schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:48:
[...]

Tot ISO 200 geven beide sensors ongeveer dezelfde kwaliteit.
Boven de ISO 200 geeft de canon m50 een betere kwaliteit.
Boven de ISO 3200 blijft de Nikon D5300 ver achter op de M50.
Fijn dat je bronnen geeft :Y)

Hier zie ik toch echt wat anders en dan is dat verschil heus niet zo groot. Vergelijking met M50, D5300, 800D en 200D.

https://www.dpreview.com/...5526&y=0.8964285844814278

Canon kan wat beter tegen detail terughalen uit hooglichten en Nikon/Sony kunnen wat beter detail terughalen uit de schaduwen. Leuk op papier maar als je weinig ervaring hebt dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan je hier om druk te maken :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Ventieldopje schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:57:
[...]

Fijn dat je bronnen geeft :Y)

Hier zie ik toch echt wat anders en dan is dat verschil heus niet zo groot. Vergelijking met M50, D5300, 800D en 200D.

https://www.dpreview.com/...5526&y=0.8964285844814278

Canon kan wat beter tegen detail terughalen uit hooglichten en Nikon/Sony kunnen wat beter detail terughalen uit de schaduwen. Leuk op papier maar als je weinig ervaring hebt dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan je hier om druk te maken :)
Ik heb bij de vergelijking op dpreview.com hoofdzakelijk naar de resolutie voor jpg gekeken.
Ik zie dat de vergelijking voor jpg ongeveer gelijk is voor raw foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:26
JoStad schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:20:
[...]

Ik heb bij de vergelijking op dpreview.com hoofdzakelijk naar de resolutie voor jpg gekeken.
Ik zie dat de vergelijking voor jpg ongeveer gelijk is voor raw foto's.
Resolutie (aantal pixels in de foto) is niet zo spannend, die is eigenlijk in alle camera's van de afgelopen jaren meer dan voldoende voor een beginnend fotograaf. Scherpte, detailweergave, ruis - daar gaat het om in de link die @Ventieldopje plaatste.

En wat hierboven ook al genoemd wordt: kies een camerasysteem dat je de mogelijkheid geeft te groeien - dus een systeem met voldoende lensaanbod, maar ook een systeem waarvan je er op aan kunt dat de fabrikant in de komende jaren nog vernieuwing wil en kan brengen. Eigenlijk zou je dan moeten concluderen dat de M50 afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
B64 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Resolutie (aantal pixels in de foto) is niet zo spannend, die is eigenlijk in alle camera's van de afgelopen jaren meer dan voldoende voor een beginnend fotograaf. Scherpte, detailweergave, ruis - daar gaat het om in de link die @Ventieldopje plaatste.

En wat hierboven ook al genoemd wordt: kies een camerasysteem dat je de mogelijkheid geeft te groeien - dus een systeem met voldoende lensaanbod, maar ook een systeem waarvan je er op aan kunt dat de fabrikant in de komende jaren nog vernieuwing wil en kan brengen. Eigenlijk zou je dan moeten concluderen dat de M50 afvalt.
De resolutie (LPH) die dpreview meet kan je zien als een (gezamelijke) maat voor de scherpte, de detailweergave en de ruis van een camera. Deze gemeten resolutie (en:resolution) niet verwarren met het aantal pixels van de sensor. De gemeten resolutie: en:resolution LPH, lines per picture height.

zie ook:
https://www.dpreview.com/articles/3692631027/newreschart
https://www.dpreview.com/forums/post/56067186

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hier ook weer:
Ventieldopje schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:57:
Leuk op papier maar als je weinig ervaring hebt dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan je hier om druk te maken :)
Ik houd ook wel van die technisch theoretische discussies maar ik twijfel sterk of de vraagsteller dergelijke verschillen in de praktijk gaat ervaren. Als hij een Nikon DSLR prettig vindt lijkt mij dat een prima keuze als beginner, even een leuke deal vinden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Was Nikon ook niet de camera met de "live Help" functie mogelijkheid? (ken ik mij herinneren toen ik naar de 5600 en 7100 keek paar jaar terug.)Leek/lijkt me best handig als je de camera moet leren kennen.

Als je van scratch begint en kiest op basis van "hoe het vast houd" kan je na een tijdje misschien ontdekken dat merk gebonden eigenaardigheden je liggen of juist niet en switchen van merk is vaak ook switchen van glas/lenzen.
(kijk alvast welke lenzen er allemaal beschikbaar zijn voor de toekomst. (indicatie je hoeft niet meteen te kiezen.))

Download wat manuals van de body's die je op het oog hebt. Die geven je een mooi inzicht van mogelijkheden en hoe de menu/button structuur is.

Je eerste body-type/merk keuze is belangrijk, daar begint je lenzen collectie op.(Hiermee bedoel ik niet hoeveel features er op zit maar, M43? Aps-c? de Canon of de Nikon versie of toch Sony?)
Neem rustig de tijd probeer wat merken uit als er in je omgeving mensen zijn die al een DSLR hebben.
Even samen in de tuin paar foto's maken doet al meer dan binnen in de MM.

En ga je raw-files bewerken of de jpegs uit de camera gebruiken?
Merken hebben vaak hun eigen "kleur", hoe de default jpeg er uit komt.
Als je Raw gaat bewerken maakt het niks uit.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals @Gonadan ook al aangeeft zijn het mooie discussies en ik vind het ook leuk om te volgen. Echter pik ik er weinig van op haha.

Momenteel kijk ik naar de wat oudere modellen via marktplaats. Zo heb ik nu een D7000 op het oog met tamron 18-200 met 6800 clicks (totaal: €350)

Maar ook 2x de D7100:

Nikan D7100 2383 clicks met:
Nikon AF-P DX Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G VR
Nikon AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G
Nikon AF Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 G
+ de benodigde accesoires zoals 2 tassen (totaal €650)

Nikon D7100 17200 clicks met:
Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED
Nikon AF-S DX NIKKOR 18–105 mm 1:3.5–5.6G ED VR
(totaal: €500)

2e hands vind ik altijd lastig. Helemaal met dergelijke prijzen. Echter de Nikon D7100 met iets meer dan 2000 clicks klinkt zo goed als nieuw.

Ik heb geen mensen in mijn omgeving die gebruik maken van dSLR zodat ik wat uit kan proberen. In de mediamarkt kan je ook niet even vrij rondlopen met de camera's. Dus ik zal het toch moeten doen met de informatie die ik kan vinden en jullie input! <3

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1190666 op 13-03-2019 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 1190666 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:14:
Ik heb geen mensen in mijn omgeving die gebruik maken van dSLR zodat ik wat uit kan proberen. In de mediamarkt kan je ook niet even vrij rondlopen met de camera's. Dus ik zal het toch moeten doen met de informatie die ik kan vinden en jullie input! <3
Welke regio woon je? Wellicht kennen wij daar nog een fotospeciaalzaak waar je gewoon mag proberen en goed advies krijgt.
Die hebben vaak ook nog eens occasions wat in jouw wellicht gunstig is omdat het misschien nog moeilijker is om de kwaliteit van wat men op marktplaats aanbiedt te beoordelen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik woon in regio Friesland @Gonadan. Om precies te zijn, Leeuwarden.

Maar ondanks dat, ben ik zeker wel geïnteresseerd in de zgan D7100 die ik eerder in mijn post benoemde. Ik zie goede recensies naar voren komen van dit toestel van Nikon.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 1190666 op 13-03-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
@Anoniem: 1190666 Naast het "vasthouden" van camera's raad ik vooral aan om van meerdere merken (iig Sony, Canon en Nikon) door de menu's te lopen. Probeer eens in een winkel foto's te maken met verschillende instellingen. Bij het proberen te vinden van settings krijg je een beetje een gevoel voor hoe intuitief een merk voor jou is; dat vind ik zelf belangrijker dan de exacte grip. Zelf heb ik Sony, maar op mijn werk ben ik gebonden aan Nikon en soms Canon. Na 10 jaar kan ik nog steeds niet aan de menustructuur en hardware knoppen van Nikon wennen, wat nog steeds enorme frustratie oplevert. Ik moet er niet aan denken om met een Nikon op vakantie te gaan...

Wat betreft Canon M: ik geloof niet dat ze daar nog veel energie in gaan steken. Canon probeert nu halsoverkop Sony in te halen op full-frame mirrorless en Canon heeft nog een aardig aandeel in de instapmodellen dSLR. Ze hebben niet heel veel incentive om de M-serie uit te breiden of überhaupt in leven te houden.

Over de ISO noise performance: kijk eens op http://www.photonstophotos.net/Charts/RN_ADU.htm
Daar kun je zien dat in ieder geval de read noise van de 5300 lager is dan de M50. Verder kun je je daar nog flink uitleven op het bestuderen van vergelijkende grafieken op meerdere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 1190666 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:53:
Ik woon in regio Friesland @Gonadan. Om precies te zijn, Leeuwarden.

Maar ondanks dat, ben ik zeker wel geïnteresseerd in de zgan D7100 die ik eerder in mijn post benoemde. Ik zie goede recensies naar voren komen van dit toestel van Nikon.
Daar zit ook een grote Kamera Express, kan ook eens de moeite zijn om binnen te lopen. Al is het maar voor vrijblijvend advies.

Recensies zullen wel goed zijn, maar ik doelde meer op de staat van de artikelen aangezien het tweedehands is. Advies bij het kopen van tweedehands camera's en lenzen is om het ter plekke goed te controleren, aangezien je daar nog niet zoveel ervaring mee hebt kan het een voordeel zijn om het bij een winkel te halen waar je garantie krijgt (ook op tweedehands).
Maar goed, we gaan uit van het goede van de mens en als iemand zo'n setje aanbiedt zal het meestal wel oké zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Zoals @Gonadan ook al aangeeft zijn het mooie discussies en ik vind het ook leuk om te volgen. Echter pik ik er weinig van op haha.

Momenteel kijk ik naar de wat oudere modellen via marktplaats. Zo heb ik nu een D7000 op het oog met tamron 18-200 met 6800 clicks (totaal: €350)

Maar ook 2x de D7100:

2e hands vind ik altijd lastig. Helemaal met dergelijke prijzen. Echter de Nikon D7100 met iets meer dan 2000 clicks klinkt zo goed als nieuw.

Veel mensen gaan blind op clicks maar kijk vooral naar de fotos, hoe de staat is (krasjes, deukjes etc) en ga ook langs om hem te bekijken. De camera gaat met gemak 100.000(!) clicks mee, vaak nog wel meer. Daarna nog geen ramp maar moet je rekening houden met een paar honderd euro aan een nieuwe sluiter, dan is hij weer zo goed als nieuw.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34

bobcom

Dedicated dabbler

Maar ook 2x de D7100:

D7100's zouden allebei zeker de moeite waard kunnen zijn - waarbij je er rekening mee kunt houden dat je voor €650,- minder clicks koopt en meer glas, dat echter zelf dan weer minder de moeite waard is (oude lenzen, deels ff, lower tier), terwijl je voor die €500,- een camera krijgt die nog lang niet aan zijn max is, en twee goede budget/kitlenzen.

Ik zou ze zelf te prefereren vinden boven de D7000, omdat die toch wat minder cropruimte biedt (nooit weg voor macro) en toch al weer een paar jaartjes extra ouder is.

-knip-

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 13-03-2019 19:04 . Reden: V&A ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 1190666
Als je een (tweedehands) camera test, neem dan een SD kaartje mee, maak wat foto's met de lenzen die je erbij kunt kopen, speel met de settings & het licht, en ga thuis op je dooie gemak de foto's (RAW en hoogste kwaliteit JPG) beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks voor de tips mensen! Ik ga deze zeker meenemen in mijn overweging :)

-knip-

[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 13-03-2019 19:11 . Reden: V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
bobcom schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:08:
[...]

... je voor die €500,- een camera krijgt die nog lang niet aan zijn max is, en twee goede budget/kitlenzen.

Ik zou ze zelf te prefereren vinden boven de D7000, ...
Bij die D7000 zit nog een flutlens. Die valt af.
Vind, ervan uitgaande dat ie in goede staat verkeert, de laatste voor 500€ ook de interessantste. Daar zitten idd goede low-budget lenzen bij, itt die met 3 lenzen. Die zijn alle 3 goedkope prut, meestal erbij gescharreld in een poging zoveel mogelijk opbrengst uit de body te halen. En 14,5k clicks verschil is normaal geen bezwaar.
Bovendien nog 300€ over voor bijv. een macrolens. Maar eerst eens flink oefenen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48

Daan_

Alles op zijn tijd !!

aantal reacties m.b.t. Canon verplaatst naar Het algemene Canon topic (geen adviestopic) ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 15-03-2019 16:41 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 903543

Ik heb op het moment een Canon 1000d met 18-55 lens. Jaren terug gekocht van een vriend voor een leuk prijsje. Nu zit ik zelf toch aan een upgrade te denken.

Na wat reviews gelezen te hebben, kwam ik als goede beginners camera uit bij de Nikon D3500. Het nieuwste model uit de 3x00 lijn, een mooie stap t.o.v. mijn huidige camera denk ik.
Echter kwam ik erachter dat de verschillen t.o.v. de ouder 3x00 modellen minimaal is, voornamelijk langere accuduur als ik het goed begrijp.
Vervolgens liep ik ook tegen een andere lijn van Nikon aan, de D5300 wel te verstaan. Deze is wel een stuk eerder uitgebracht (2014?), maar heeft meer focuspunten en is sneller voor bewegingsfotografie. Nadelen zijn vooral het gewicht en de accuduur.

Mijn vragen; ik zie bij de accuduur staan het aantal foto's wat ermee gemaakt kan worden, waar moet ik aan denken als ik het over uren heb?

Is het gewicht van de D5300 echt een probleem, of valt er snel aan t wennen?

Wat zou de betere aankoop zijn als je naar de toekomst zou kijken, aangezien de een 4 jaar ouder is. Bijvoorbeeld kwa upgrades van lenzen en firmware? En met welke maak ik de grootste stap tov mijn canon 1000d uit 2008?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Anoniem: 903543 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:02:
Ik heb op het moment een Canon 1000d met 18-55 lens. Jaren terug gekocht van een vriend voor een leuk prijsje. Nu zit ik zelf toch aan een upgrade te denken.

Na wat reviews gelezen te hebben, kwam ik als goede beginners camera uit bij de Nikon D3500. Het nieuwste model uit de 3x00 lijn, een mooie stap t.o.v. mijn huidige camera denk ik.
Echter kwam ik erachter dat de verschillen t.o.v. de ouder 3x00 modellen minimaal is, voornamelijk langere accuduur als ik het goed begrijp.
Vervolgens liep ik ook tegen een andere lijn van Nikon aan, de D5300 wel te verstaan. Deze is wel een stuk eerder uitgebracht (2014?), maar heeft meer focuspunten en is sneller voor bewegingsfotografie. Nadelen zijn vooral het gewicht en de accuduur.

Mijn vragen; ik zie bij de accuduur staan het aantal foto's wat ermee gemaakt kan worden, waar moet ik aan denken als ik het over uren heb?

Is het gewicht van de D5300 echt een probleem, of valt er snel aan t wennen?

Wat zou de betere aankoop zijn als je naar de toekomst zou kijken, aangezien de een 4 jaar ouder is. Bijvoorbeeld kwa upgrades van lenzen en firmware? En met welke maak ik de grootste stap tov mijn canon 1000d uit 2008?
Ik zou 't om willen draaien: waarom wil je een upgrade? Wat mis je in je 1000d, welke beperkingen loop je tegenaan?

Ook wel handig om te melden wat voor fotografie je doet.

Hoe ben je bij de D5300 en D3500 uitgekomen, heb je andere camera's bekeken en waarom zijn die afgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B64 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:15:
[...]

Ik zou 't om willen draaien: waarom wil je een upgrade? Wat mis je in je 1000d, welke beperkingen loop je tegenaan?

Ook wel handig om te melden wat voor fotografie je doet.

Hoe ben je bij de D5300 en D3500 uitgekomen, heb je andere camera's bekeken en waarom zijn die afgevallen?
Via google verschillende camera- & techsites bekeken met toplijstjes van camera's voor de beginner. Veel Nikon en Canon wat voorbijkwam. Nu kwam ik erachter dat de modellen die veel van Canon genoemd werden toch wat prijziger waren, vandaar mij keuze voor Nikon.

Ik hoop vooral met een nieuwe camera scherpere beelden te kunnen maken wanneer er beweging plaats vind. Ik merk bij mij huidige camera dat de AF functie soms nogal traag is, waardoor ik het moment mis.
Daarnaast hoop ik dat het aantal megapixel ook kan zorgen voor scherpere beelden. Mijn 1000D heeft 10.1 als ik het correct heb. Ik zie dat bij beide Nikons dat 24 is.

Op het moment fotografeer ik veel buiten, denk hierbij aan landschapfoto's en portretten van mens, dier en objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Anoniem: 903543 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:29:
[...]
Ik hoop vooral met een nieuwe camera scherpere beelden te kunnen maken wanneer er beweging plaats vind. Ik merk bij mij huidige camera dat de AF functie soms nogal traag is, waardoor ik het moment mis.
Dan kan je er al van uitgaan dat de D3500 je geen verbetering zal brengen. Meer megapixels zullen je zeker ook niet meer scherpte brengen, behalve als niets beweegt.
Dan zal je voor de D5300 moeten gaan.
Qua gewicht: dat zal nooit wennen. Het is gewoon een 'offer' voor meer technische fotografiemogelijkheden.
De vraag is in hoeverre je daartoe bereid bent. Zie het zo: voor meer mogelijkheden zal je nog meer gear rond moeten zeulen, en dat is nog meer gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het niet een idee om eerst eens te kijken of je geholpen bent met een f1.8 prime voor je huidige camera? Een kitlens is veelal wat teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Voor snellere AF moet je inderdaad niet bij de D3500 zijn, met maar 11 AF-punten. Dus dan is een D5300 een betere optie - de nieuwere D5500 is overigens goedkoper in de pricewatch. Verder ga ik met Thorgrem mee: voor meer scherpte en flexibiliteit bij beweging zou ik eens kijken naar een snelle prime. Een 35mm of 50mm 1.8 kost de wereld niet, maar maakt wel een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank allemaal! Waar eerst nog de D3500 in het winkelwagentje stond, deze vervangen voor de D5300. Voor 23.59 besteld morgen in huis en mag hem "proberen", voor €449,- na een korting van 10%. Ben zeer benieuwd!😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Anoniem: 903543 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:37:
Dank allemaal! Waar eerst nog de D3500 in het winkelwagentje stond, deze vervangen voor de D5300. Voor 23.59 besteld morgen in huis en mag hem "proberen", voor €449,- na een korting van 10%. Ben zeer benieuwd!😀
Veel plezier ermee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 903543 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:37:
Heel veel plezier er mee. Mocht het nou nog niet helemaal nar wens gaan, probeer dan eerst even wat andere (snellere en/of betere) objectieven uit voor je nieuwe camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels iets meer dan twee weken mijn camera kunnen gebruiken. Bedankt nogmaals voor het advies, ben zeer blij met deze aankoop.
Nu ben ik zelf een beetje kijken naar wat verschillende objectieven. Ik ben namelijk door vrienden gevraagd om foto's te maken tijdens een optreden van ze. Dit is in een kroeg/club, donkere omstandigheden dus..
Ik zie bijvoorbeeld een AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G voorbijkomen als lichtsterke objectief. Over dit objectief wordt gezegd dat dit een goede toevoeging is voor hobbyfotografen die ook in het donker fotograferen, maar niet met een enorm budget.
Zijn er hier mensen die goede (of slechte) ervaringen hebben met dit objectief? Ik zie ook dat het fotograferen met een rt flitser een goede optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 903543
Hoe dichtbij mag je komen? Is 50mm voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dichtbij in de zin van 1 tot 2 meter afstand, bij deze locatie wel. Mochten ze in de toekomst ergens anders gaan optreden kan het zijn dat de afstand groter zal zijn dan die 2 meter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

1 tot 2 meter? Dan ga je richting groothoek :p
Je hebt denk ik de 18-55 kittens bij je D5300? Probeer het eens uit op 35 of 50 mm. Dan weet je of je meer hebt aan een 35 1.8 of 50 1.8.

Maar 1.8 is niet zaligmakend want om iets scherper te krijgen dan alleen het puntje van iemands neus zal je ook je diafragma moeten verkleinen. Dus denk niet dat je meteen de heilige graal te pakken hebt maar toch je 18-55 is de 50 1.8 natuurlijk wel heel wat stappen lichtgevoeliger dan je kittens op 50 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Barrycade schreef op maandag 8 april 2019 @ 00:40:
1 tot 2 meter? Dan ga je richting groothoek :p
Je hebt denk ik de 18-55 kittens bij je D5300? Probeer het eens uit op 35 of 50 mm. Dan weet je of je meer hebt aan een 35 1.8 of 50 1.8.

Maar 1.8 is niet zaligmakend want om iets scherper te krijgen dan alleen het puntje van iemands neus zal je ook je diafragma moeten verkleinen. Dus denk niet dat je meteen de heilige graal te pakken hebt maar toch je 18-55 is de 50 1.8 natuurlijk wel heel wat stappen lichtgevoeliger dan je kittens op 50 mm.
Op crop wil je inderdaad écht niet verder dan 50mm, zeker niet met een klein podium/zaal. Pas bij grotere zalen lukt dit wel en kun je eventueel zelfs nog een 85mm overwegen.

Kijk dus voor nu naar iets van 24 of 35mm (Sigma 18-35mm f/1.8?), geen idee wat je budget is. Maar je hebt juist een lichtsterke lens nodig van f/1.8 en een puntje van je neus is erg overdreven. Het focussen is moeilijker maar als je dat goed onder de knie hebt dan krijg je prachtige foto's.

Ik schiet op fullframe op f/1.2 en f/1.4 met een 85mm (net iets langer dan de 50mm op jouw camera) en met dus nog een veel kleinere scherpte-diepte. Het is moeilijk maar je hebt eigenlijk nooit last van te weinig licht.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
@Anoniem: 903543 Download eens een app als Photopills waarmee je DoF en FoV kunt berekenen als functie van focal length, aperture en afstand (of op hun website). Dan kun je kijken wat het effect is van verschillende lenzen.

Je moet ook bedenken wat je in beeld wilt hebben: als je close-ups van de bandleden wilt hebben kun je een 50mm misschien wel gebruiken, maar hele personen of meerdere bandleden krijg je er dan niet op, tenzij je verder van het podium gaat staan. Je wilt waarschijnlijk niet vanuit middenin het publiek foto's maken, dus dan is de keuze óf vooraan, óf achter het publiek. In het eerste geval heb je dan al snel een 30mm of korter nodig, en in het tweede geval zou je een 85mm of langer moeten hebben.

Los daarvan is een 50mm 1.4 of 1.8 een lens die sowieso een goede aankoop is, voor zowel full-frame als crop. Op FF is het een mooie standaardlens met een beeld wat overeenkomt met je eigen zicht (hou beide ogen eens open terwijl je door de zoeker kijkt), terwijl het op een crop sensor een mooie portretlens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de tips! Aan de hand van de tips en wat verschillende reviews gelezen te hebben zit ik erover te denken om de "Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX" aan te schaffen. Daarnaast ga ik denk ik ook nog eens bij een fysieke fotoexpert langs binnenkort. Aangezien ik een beginnend hobby-fotograaf ben heb ik ook geen enorm budget (max €300,-), maar wat ik tot dusver begrijp is dat deze lens een goede toevoeging is op de standaar 18-55 kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Anoniem: 903543 schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:11:
... zit ik erover te denken om de "Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX" aan te schaffen. ...
Goede gedachte. Met 35mm kun je veel meer motieven de baas, dan met 50mm. Die 50mm voor jouw D5300 moet sowieso Af-s hebben, en dat is met ~210€ nieuw niet echt een goedkope lens (omdat ie fullframe kan). Zou je een D7xxx hebben, dan was een 2e hands Af-D 50mm een no-brainer, want die vind je probleemloos 2e hands in nieuwstaat voor zo'n 6 tientjes.
De 35mm/1.8 is een DX lens en biedt (~165€ nieuw) veel waar voor je geld. 2e hands vind je ze rond 120€ in nieuwstaat. Snel aanschaffen, want je gaat er veel plezier aan beleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-04 09:53
Voor het filmen heb ik op dit moment een Panasonic GX85 met de kitlens en voor slowmo en timewarp gebruik ik een hero black 7. In het verleden heb ik wat problemen gehad met de GX85 en aangezien we een rondreis door Amerika gaan maken twijfel ik of ik moet upgraden. Zou ik met een budget van om en nabij de 1000 euro een (heel) veel betere camera kunnen krijgen of is het beter te investeren in een andere lens ( •Panasonic Lumix G 12-35mm I f/2.8.). Qua beeldkwaliteit ben ik wel tevreden (ik zoek dus ook vergelijking met een andere lens voor video, maar kan daar weinig over vinden). Editen doe ik veel in premiere pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

timster82 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:34:
Voor het filmen heb ik op dit moment een Panasonic GX85 met de kitlens en voor slowmo en timewarp gebruik ik een hero black 7. In het verleden heb ik wat problemen gehad met de GX85 en aangezien we een rondreis door Amerika gaan maken twijfel ik of ik moet upgraden. Zou ik met een budget van om en nabij de 1000 euro een (heel) veel betere camera kunnen krijgen of is het beter te investeren in een andere lens ( •Panasonic Lumix G 12-35mm I f/2.8.). Qua beeldkwaliteit ben ik wel tevreden (ik zoek dus ook vergelijking met een andere lens voor video, maar kan daar weinig over vinden). Editen doe ik veel in premiere pro.
Je zou kunnen kijken naar een 2e hands exemplaar van die 12-35, prima objectief en daarnaast kunnen kijken of je 2e hands een goedkope maar capabele Panasonic body kan kopen als back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-04 09:53
Ik lees hele goede recensies over deze lens, maar nergens vind ik vergelijkingsmateriaal met de kit lens. Hij is best duur namelijk en ik moet er wel echt op vooruit gaan. De Panasonic film ik in cinelike D en color grade dan na de tijd en daar haal ik (buiten donkere scenes) al best veel uit. Echter ben ik iemand die altijd nog beter wil ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:15
-> Wat is je beschikbare budget?
Rond de 800-1000 euro

-> Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nikon AF-S 55-200 1:4-5.6G ED
Nikon AF-S 18-55 1:3.5-5.6GII ED (Kit)

-> Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Met name landschappen/Natuur , af en toe eens een portret. Macro (natuur)

-> Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee

-> Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

-> Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gewicht en compact is belangrijk.

Heb jaren geleden (10+) een dSLR gehad en de basis beginselen van fotografie ken ik wel een beetje. Wil het nu weer wat meer op gaan pakken. Maak veel lange fietstochten en ook fietsvakanties waarbij ik de camera graag zou willen meenemen.

Juist om het compacte dacht ik eerst met name aan een systeemcamera, maar nu ik aan het rondkijken ben twijfel ik toch voor dSLR met name door betaalbare lenzen. Compact camera waarbij het wisselen van lenzen niet mogelijk is vind ik een te grote concessie.

Zelf dacht ik nu aan het volgende:
Nikon D5600 met cashback nu op 499,-
Nikon af-s P DX nikkor 10 – 20 mm 1: 4.5 – 5.6 g VR 216,-
Nikon af-systeem DX nikkor 35 mm 1: 1,8g 165,-

Specifieke lens voor macro lijkt me wat overkill, wil dit eerst met een filter proberen.

De bestaande objectieven zijn nog wel bruikbaar, maar is dit ook wenselijk?

Graag hoor ik tips/suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:00
KernelPanic schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:21:
-> Wat is je beschikbare budget?
Rond de 800-1000 euro

-> Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nikon AF-S 55-200 1:4-5.6G ED
Nikon AF-S 18-55 1:3.5-5.6GII ED (Kit)

-> Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Met name landschappen/Natuur , af en toe eens een portret. Macro (natuur)

-> Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee

-> Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

-> Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gewicht en compact is belangrijk.

Heb jaren geleden (10+) een dSLR gehad en de basis beginselen van fotografie ken ik wel een beetje. Wil het nu weer wat meer op gaan pakken. Maak veel lange fietstochten en ook fietsvakanties waarbij ik de camera graag zou willen meenemen.

Juist om het compacte dacht ik eerst met name aan een systeemcamera, maar nu ik aan het rondkijken ben twijfel ik toch voor dSLR met name door betaalbare lenzen. Compact camera waarbij het wisselen van lenzen niet mogelijk is vind ik een te grote concessie.

Zelf dacht ik nu aan het volgende:
Nikon D5600 met cashback nu op 499,-
Nikon af-s P DX nikkor 10 – 20 mm 1: 4.5 – 5.6 g VR 216,-
Nikon af-systeem DX nikkor 35 mm 1: 1,8g 165,-

Specifieke lens voor macro lijkt me wat overkill, wil dit eerst met een filter proberen.

De bestaande objectieven zijn nog wel bruikbaar, maar is dit ook wenselijk?

Graag hoor ik tips/suggesties
Heb je al eens gekeken naar micro43 camera? Betaalbaar maar vooral ook compact en licht. De omd10mk2 bijvoorbeeld past in je jaszak.

Laat maar je geeft aan al nikon lenzen te hebben.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Die 18-55 is de oude kitlens zonder VR?

Dan zou ik denk ik toch voor de 18-55 VR AF-P gaan.

Die 55-200 wil je denk ik dan met een voorzetlens als Macro gebruiken? Dat levert aardig resultaten op.

Ik heb trouwens de D3500 met 18-55 AF-S P naast mijn D7000 voor juist die tripjes dat ik niet met teveel zware zooi wil rondslepen. Die D3500 is echt super licht en compact aangezien die kittens ook nog inschuift bij geen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:15
De optie voor een andere camera/mount staat nog open. De twee oude objectieven heb ik toevallig nog maar hoeven net per-se gebruikt te worden.

Beide objectieven zijn zonder VR.

Nikon af-s P DX nikkor 10 – 20 mm 1: 4.5 – 5.6 g VR
Deze had in eerste instantie gekozen omdat het een goede lens leek te zijn voor landschappen.

Nikon af-systeem DX nikkor 35 mm 1: 1,8g
En deze om een wat lichtsterkere lens te hebben voor wat indoor/straat/portret.

En omdat deze beiden momenteel gunstig geprijst waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Spiegelloos is de toekomst. Maar een Nikon DSLR, dus met spiegel, werd niet meteen waardeloos toen de spiegelloze Nikon (en dan bedoel ik niet de DOA 1-serie) werd aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Toro
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Dubbel met je eigen topic. Gezien je daar al reacties hebt is het handiger om het daar centraal te houden :)

[ Voor 96% gewijzigd door Wormaap op 12-07-2019 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@KernelPanic
misschien is ook te bedenken welke sensorgrote je op het oog hebt en een compacte body is in principe altijd spiegelloos.
(oude lenzen waren geen probleem als je ze niet gebruikt.)

M43 compact, veel lenzen om uit te kiezen. kleinste sensor uit deze reeks.
Sony A6xxx serie: Aps-C sensor.
Sony A7xxx serie: FF sensor.
Nikon Z-serie: FF-sensor
nog meer?

Spiegelreflex heeft altijd extra ruimte en dus body diepte nodig, dus als je compact wilt is mirrorless de body of choise. nadeel prijsrange.
nikon D3500 is veel goedkoper als ontvanger van je lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sinds enige tijd hebben we bij F&V ook een eigen aankoopforum alwaar je vrij bent om een eigen topic te starten. Om de transitie zo soepel mogelijk te laten gaan hebben we de verzameladviestopics voor camera's zoals deze nog even laten bestaan.

De activiteit heeft zich onderhand grotendeels verplaatst naar de individuele topics en steeds minder in de verzameltopics. Om verwarring te voorkomen en het zo simpel mogelijk te houden hebben we besloten de verzameltopics voor camera's te sluiten. Bij deze. :)

Mocht er toch nog een actief advies lopen wat ik over het hoofd heb gezien dan mag je dat rustig in een nieuw, eigen topic voortzetten. Wil je daarbij een paar posts uit dit topic mee nemen stuur dan even een DM, wij kunnen die dan naar je nieuwe topic verplaatsen zodat het advies compleet blijft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's