Een tijd geleden heb ik helaas mijn D90 moeten verkopen, nu is er weer ruimte voor een ILC/DSLR. Mijn motivatie is voornamelijk ook omdat ik een roadtrip door IJsland heb gepland in januari en graag mijn 'avonturen' wil vastleggen.
Wat is je beschikbare budget?
+- 500 euro, tweedehands is dus ook een interessante optie voor mij.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee. Ik heb wel een statief, ND filterset, tassen en SD kaartjes. Scheelt toch wat in het budget
Koop je de camera met een specifiek doel?
Nee, het wordt echt een 'allround' setup.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Heeft totaal geen prio, maar is wel fijn als het er op zit. 4K is niet van belang, 1080p hebben de meeste gangbare camera's wel, dat is dus prima.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nope!
Overige wensen aan de camera
Niet echt!
Gewenst bereik?
Het liefste een lichtsterke prime van 35 of 50mm als walkaround lens. Verder een 'lange' kitlens, zoals een 18-105 oid. voor toch een beetje tele bereik.
Ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan en begrijp dat de A6000 een erg goede camera is. In principe in mijn budget, echter zou nog een lichtsterke prime erbij lastig worden, aangezien het lensaanbod van Sony E toch iets kleiner is en iets duurder dan bijvoorbeeld canikon.
Verder heb ik diverse Canons vast gehad en ben tot de conclusie gekomen dat ik de ergonomie en knoppen/wieltjes niet erg fijn vind. Ik vind Nikons fijner qua gebruik, met name de locatie van de wieltjes. De A6000 heb ik ook vast gehad, is wel comfortabel om vast te houden, alleen heb ik niet echt gelet op de knoppen ed. dus dat moet ik nog even proberen.
Bijkomend voordeel van Nikon, vooral als ik voor iets als een D7000 (of nieuwer) ga, is dat ik er behoorlijk wat F mount lenzen op kan schroeven, die voor een schappelijke prijs te vinden zijn. Waarbij AF dus functioneel blijft.
Ik neig dus vooral naar bijvoorbeeld een Nikon D7000, deze zijn tweedehands best goed betaalbaar binnen mijn budget en vaak ook aangeboden met 2 of 3 lenzen. Het is echter wel een redelijk zware en grote camera, wellicht too much voor tijdens een roadtrip. Maar beeldkwaliteit is natuurlijk wel belangrijk.
Zijn er wellicht andere opties waar ik overheen kijk? Of is de D7000 toch de beste optie binnen mijn (redelijk krappe) budget?
Hoor het graag!