Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Universal Creations schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Je vergeet alleen dat de M-mount wel groot genoeg is voor FF.
Ik zie het. 46,5mm. Dat is groter dan Sony E-Mount 46,1mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-05 21:13
guillaumemay schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:55:
Maar qua ergenomie / gebruiksgemak lees/hoor ik overal dat de Canon makkelijker te gebruiken is (instellingen zijn makkelijker en sneller te vinden en te veranderen), iets wat voor starters wel belangrijk is. De M100 geeft ook hints en tips, bijvoorbeeld als je de AV modus gebruikt, dan toont de camera op het scherm wat dit dan precies is en waar je dit het beste voor kan gebruiken. Handig voor starters, en als je er genoeg van hebt zet je dit uit.En voor vloggen schijnt de M100 stukken beter te zijn (videobestandstype, preview, geluid, instellingen). Maar goed, ik weet niet of dat een prioriteit heeft.
Qua user interface raad ik iedereen aan om gewoon naar de winkel te gaan en alle merken uit te proberen. Ik heb zelf al jaren Sony, maar op het werk is het overwegend Nikon en een enkele Canon. Met name aan Nikon kan ik na 10 jaar nog niet wennen (ik heb er zelfs een hekel aan), terwijl anderen het juist geweldig vinden. Canon zit er voor mij tussenin.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 23:54
En later zegt weer iemand dat er direct EF lenzen op gemount kunnen worden. Dit zou betekenen dat de RF mount een soort hybride mount is net zoals EF-S.

Hij is nu echt aangekondigd volgens mij, dus toch een RF mount. Ze pakken goed uit qua lenzen in ieder geval!

[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 31-08-2018 12:22 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Ventieldopje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

En later zegt weer iemand dat er direct EF lenzen op gemount kunnen worden. Dit zou betekenen dat de RF mount een soort hybride mount is net zoals EF-S.

Hij is nu echt aangekondigd volgens mij, dus toch een RF mount. Ze pakken goed uit qua lenzen in ieder geval!
Het zou me dus niets verbazen als ze de EF-M mount laten doodbloeden als deze niet compatibel is met de R-mount. Misschien niet direct, maar 3 lens mounts voor één merk is wel heel slecht uit te leggen aan de consument. En als de M-serie toch al niet zo goed verkoopt, dan kunnen ze hun (marketing-)geld beter besteden aan de nieuwe range die misschien wél kan concurreren met Sony (en nu ook Nikon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:19
thanks voor jullie opmerkingen.

Kijk, dat de zoom van mijn huidige travelzoom niet bereikt gaat worden boeit mij totaal niet. Sowieso gebruikte ik dat eigenlijk niet, itt wat ik verwacht had vóór aanschaf. De kwaliteit is daar ook gewoon niet voldoende voor. Veel ruis, en gewoon geen mooie foto's.

Dat ik nú het budget niet neerleg voor extra lenzen betekent ook niet dat ik dat in de toekomst niet doe. Of dat ik me er meer in ga verdiepen. En dan is het mooi als je camera uitbreidbaar is, itt een bridge.
Na het bekijken van verschillende opties, reviews, en jullie opmerkingen staat de a5100 erg hoog op de lijst.
Jullie geven ook aan dat deze veel betere features heeft dan de a5000, en voor het meerbedrag kan ik deze er ook wel doorheen krijgen.

De a6000 is daadwerkelijk iets zwaarder, en zoiets telt zeker op vakantie, maar ik zie dat de Mediamarkt op zich een leuk pakket met geheugenkaart en Sony tas aanbiedt, voor eigenlijk niet eens zo heel veel meer dan een a5100 met tas en geheugenkaart.

Een bridge cam vind ik zelf wat minder. Een RX100 daarentegen ziet er wel interessant uit. Alleen voor dat geld kan ik naar mijn idee weer beter voor iets meer een a5100 halen, of toch budget verder opkrikken voor een a6000.

En tja, mijn eisen. Als je naar een auto zoekt, en bv keyless entry ziet zeg je ook: liever wel. Betekent niet dat het mogelijk is.

Ik denk dat de a5100 een heel eind in de richting komt. Gisteren heb ik al meerdere modellen vastgehad, en vond daarbij dat de m100 veel minder fijn in de hand lag dan een a5100 ivm grip die bij de a5100 en vooral de a6000 veel meer aanwezig is.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Als je echt van plan bent om wat meer met fotografie te doen, dan zou ik je wel aanraden om het sxtra geld voor de A6000 neer te leggen. De viewfinder is heerlijk bij lichte omstandigheden. Maar het allerbelangrijkste: Controls!

De A6000 heeft extra instellingswieltjes om snel de juiste instellingen te kiezen die de A5100 mist zoals de PASM-knop en de dial. Op ed A5100 zal je alles via submenu's moeten doen, waardoor de ervaring minder is en sneller geneigd zal zijn om hem dan maar op auto te houden. Dat gaat eventuele interesse niet goed doen om te experimenteren! Met de A6000 zal de "fun-factor" van fotografie een stuk beter zijn imho. In die zin is de A6000 meer een DSLR, zonder de lompheid. Terwijl de A5100 eigenlijk een compactcamera is, maar dan met een betere sensor ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 31-08-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 21:28

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Een mooie discussie voor in het Canon topic. Gaarne daar verder ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 22:19
Nou..
I did it..
A6000 met kitlens + tas + de kaart + extra accu.
€499
https://www.saturn.de/de/...pha-6000-kit-2196977.html
Deze kon ik niet laten glippen, is nu aan het opladen. Ik woon zo dicht bij Duitsland dat ik daar ook even prijzen ging vergelijken.

Eos4000d + kitlens + SD kaart en tasje en een coupon van €60 was daar €250 :P
https://www.saturn.de/de/...os-4000d-kit-2396021.html

[ Voor 88% gewijzigd door GAIAjohan op 31-08-2018 20:42 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GAIAjohan
Mooie deal, veel plezier met je aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annemijnk.
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-04-2022
Momenteel ben ik bezig met het ontwikkelen van een online training, inclusief video's. Het eerste idee was om met mijn huidige Canon EOS 600D en een Rode Rycote mic (incl. converter) aan de slag te gaan. Helaas was ik even vergeten dat mijn DSLR geen AF heeft voor filmopname. Het liefst zou ik mijn huidige gear verkopen voor een alternatief dat wél geschikt is voor film en waarmee ik ook prima vakantiekiekjes kan schieten. Ik heb mijn oog laten vallen op een Sony A6300 via Eglobal Central. Maar vraag me af of er (al dan niet minder prijzige en/of betere) alternatieven zijn.

> Wat is je beschikbare budget?
Max. €700,00

> Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Canon 50mm f1.8 en Sigma DC 18-200mm

> Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Vooral voor het opnemen van videotrainingen.

> Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja. AF tijdens filmen is belangrijk, net als een 3.5mm jack of andere optie voor een externe mic.

> Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het liefst een systeemcamera.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje )
18-55 (is voor het opnemen van een training prima, denk ik?)

Ik ben benieuwd, bedankt alvast! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waarom per se overstappen en niet gewoon een moderne canon dslr met dual pixel AF en mic ingang?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Annemijnk.
Een Sony A6300 is beter in filmen (en fotograferen) dan een Canon DSLR, maar UC heeft een punt. Voor veel minder geld heb je een Canon 750D die AF heeft tijdens filmen, en een mic ingang heeft, en waarbij je je lenzen kunt blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annemijnk.
@Universal Creations Goed punt. Ik merk dat ik het een beetje zat ben om zo'n groot ding mee te sjouwen op bijvoorbeeld vakantie. Zeker nu er betere alternatieven op de markt komen, vind ik het afstappen van DSLR steeds interessanter worden.

@ikweethetbeter Ik ben niet echt gehecht aan mijn lenzen, eigenlijk. Zeker niet nu de 18-200 af en toe kuren vertoont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Annemijnk.
Dat verandert de zaak!

De Canon 50/1.8 is een prime, wat in het kort betekent dat je voor weinig geld een goede lens hebt, maar dat je minder flexibel bent (hij heeft geen zoom).

Stel, je koopt een Sony A6000 (is de net zo goede maar met iets minder opties) voorganger van de A6300, en je neemt er een 16-50/3.5-5.6 zoomlens bij. Dan heb je:
+ een betere compactere body;
+ mogelijkheid tot filmen met AF;
+ flexibele standaard zoom;
- 3 stops minder licht op 50 mm.

Keuze 1: A6000 met 16-50
Keuze 2: A6000 met 16-50 en 55-210

Stel, je gaat toch voor de A6300, dan krijg je er de optie tot filmen in 4K bij.

Keuze 3: A6300 met 16-50

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartdonker
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09-2019
De afgelopen 12 jaar heb ik met digitale Minolta en Sony camera's gefotografeerd, daarvoor 10 jaar met analoge Minolta SLR camera's. Momenteel heb ik een Sony A200 en ben tevreden, de huidige body is mijn tweede omdat de eerste na 43.457 klicks de geest gaf. De tweede body is inmiddels ook de 40.000 klicks al ruim gepasseerd en daarom kijk ik al een tijdje rond naar een vervanger.

Na de aanschaf van een Canon 200D met 18-135 IS STM objectief in mei en problemen met de scherpte (zie dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864751 ), mag ik nu van de winkelier kiezen uit een nieuwe, zelfde set of een geheel andere set van een ander merk. Omdat ik nu (weer) sterk twijfel over wat ik wil, is jullie input zeer welkom.

-> Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 900 Euro.

-> Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Een Sony 24-105/3.5-4.5, een Tamron 70-300/4-5.6 en Sony 18-70 kitlens die maar zelden gebruikt wordt.

-> Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik fotografeer voornamelijk (rijdende) treinen, soms spot ik ook vliegtuigen.

-> Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee.

-> Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.

-> Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Laat ik beginnen met wat me positief opviel bij de Canon 200D tov de Sony A200: De snelle autofocus en het hogere aantal fps. Dit wil ik graag behouden, mijn Sony A200 lijkt nu wel een slak. ;)
De camera hoeft niet groot te zijn, een duidelijke display/zoeker is wel welkom net als een goede bouwkwaliteit zeker een pré is.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Minimaal 24 - 70mm, liever nog 18-105mm.

Ik twijfel nu vooral tussen:
- Een 200D met eventueel een heel andere lens of ander merk lens.
- Een SLT-A68. Sony bevalt me prima, maar ik ben bang dat de lichtdoorlatende spiegel te veel lichtverlies oplevert. Daarnaast vraag ik me af of het reinigen van de sensor niet te lastig wordt.
- Een Sony A6000 met 18-105 objectief. Dit is dus een systeemcamera en daarmee iets heel anders dan ik nu gewend ben. Dat zal dus wennen worden maar het lijkt er een beetje op, alsof systeemscamera's de markt gaan overnemen. (Daarnaast weet ik niet of je met zo'n powerzoom objectief ook nog handmatig kunt zoomen of is dit enkel door het verschuiven van de W-T knop mogelijk?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sony bevalt je goed. Ik zou voor een A68 of een A77-II gaan. Die spiegel heb je geen last van, schoonmaken hoeft niet, maar als het toch eens moet, heb je daar een onderhoudsinstelling voor.

Of je gaat voor de spiegelloze toekomst en gaat voor een A6000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:28
@bartdonker Als je voor een Sony met a-mount gaat bedenk wel dat de ontwikkeling daarvan in de koelkast of ijskast staat, als deze zelfs niet in de vloeibare stikstof is gegooid.

Mocht je voor een e-mount gaan kiezen dan zijn er adapters beschikbaar voor a- naar e-mount elk met eigen gedrag, eisen en specificaties voor de verschillende lenzen. Zelf ben ik begin dit jaar overgestapt van a- naar e-mount om eerste genoemde rede en omdat ik mijn a58 langzaam ontgroeid was. Een tweetal lenzen heb ik “meegenomen” dmv adapter la-ea4. Brain Smith heeft een goed overzicht gemaakt van de (on)mogelijkheden van de verschillende adapters https://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/

De Canon 200d zal vast en zeker een snellere AF hebben aangezien deze 9 jaar jonger is. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Mijn 2 centjes: neem gewoon een A68.

Al je lenzen kun je blijven gebruiken. Het lichtverlies van de SLT wordt zwaar overdreven; in de praktijk merk je er weinig tot niets van. Schoonmaken is geen enkel probleem, daarvoor kan je de spiegel handmatig wegklappen.

Het is waar dat Sony prioriteit geeft aan mirrorless E-mount, maar A-mount lift daar wel op mee. Heel veel ontwikkeling in E-mount vindt zijn weg naar A-mount. Alleen worden er niet om de haverklap nieuwe camera's op de markt gebracht, maar moet dat dan.

Het voordeel is dat 2de hands A-mount lenzen voordelig te krijgen zijn, en daar zitten echte goede lenzen tussen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MRIdev schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:41:
De Canon 200d zal vast en zeker een snellere AF hebben aangezien deze 9 jaar jonger is. ;)
De Canon 200D is de compacte versie van Canon's instappers, een kruising tussen een 1300D (bediening) en een 750D (kwaliteit), maar dan in een kleiner doosje.

De A68 heeft een meer klassiek DSLR scherpstelmechanisme. Dat is beproefd en snel. Het verschil met echt klassiek, is dat de focuspunten over het hele beeld verdeeld zijn, zoals tegenwoordig de sensoren met focuspixels ook hebben. De A68 heeft veel meer focuspunten dan de 200D, en is erg rap met scherpstellen (resultaten kunnen per lens verschillen).

Daar houden de voordelen niet op:
  • A68 stabilisatie werkt met alle lenzen, dus ook met antieke Minolta lenzen. Er is een grote verzameling goed en betaalbaar Minolta glas wat allemaal werkt op een A68.
  • De zoeker is groter en helderder.
  • Continustand is veel sneller.
  • De sensor is groter (Canon heeft een kleiner APS-C formaat).
  • De A68 heeft een top LCD. Niet noodzakelijk, maar wel makkelijk voor snel settings controleren en veranderen. Is een pro-optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ikweethetbeter ik bedoelde tov de Sony a200 niet de a68.

@EXX Precies wat je allemaal schrijft maakt die keuze in mijn ogen zo lastig. Hopen dat Sony de a-mount nog leven inblaast, al roepen ze zelf dat ze de a-mount niet laten vallen, of links laten liggen en voor iets anders gaan. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om voor e-mount te gaan, maar de keuze hoeft voor iemand anders natuurlijk niet hetzelfde te zijn.

@bartdonker De SLT camera's en systeemcamera's hebben een electronische zoeker en dat heb je in vorige camera's niet gehad. Sommige mensen vinden dat absoluut niet fijn, dus dat zou ik zeker proberen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, wanneer heeft Sony nog wat uitgebracht voor A-mount voor het laatst? Zelfs 3rd parties brengen niks meer omdat de markt gewoon te klein is. Ik enk ook dat Sony niks meer uitbrengt om eerlijk te zijn.

Wikipedia: List of Sony A-mount lenses
Wikipedia: List of Sony A-mount cameras

Dat is dus al medio 2016 (~2 jaar geleden) voor het laatst geweest. Goed, je hebt de lenzen al, dus lekker een budget upgrade, maar verder gaat er niks uit komen. Je zult ooit over moeten, dus uitstel van executie.

Een A6000 met De 18-105 lens, welke een G-lens is, dus kwalitatief ook behoorlijk (ik kijk er zelf ook wel eens met een schuin oog naar) is een leuke optie. Ik zelf ben vorig jaar van mijn A200 overgestapt naar de A6000 en dat bevalt me prima! Kijk eens in de winkel, ik had toen nog het idee om eventueel een Nikon D5300 te halen, maar door de grootte (of het gebrek er aan) was ik verkocht. Met kitlens komt deze wel boven je budget helaas, want de 16-50mm maakt hem ook leuk om mee te nemen als "compact". Al zul je die lens wellicht ook ooit voor een leuk bedrag van marktplaats kunnen plukken.

Die 18-105 heeft zo te zien ook gewoon 2 draairingen. Op mijn 16-50 zit er maar één draairing naast de WT-knop. Die draairing kan ik instellen voor zoomen of scherpstellen. Ik vermoed dat de functie zelfs automatisch wisselt als ik de camera in MF zet. De 18-105 zal dus beide tegelijk moeten kunnen zo vermoed ik. Zoomen gaat trouwens ook erg snel, maar wel met een kleine vertraging omdat er een motortje in zit. Dat zal even wennen zijn in het begin.

Edit:
@ Hieronder, tijd zal het leren, maar ik ben erg sceptisch. Waarom zou Sony in hemelsnaam nog een screw-drive lens willen supporten? Gerwoon omdat het kan? Dat levert geen geld op ;) . Inmiddels zijn er zat nieuwe APS-C geruchten (en valt wel in de eens per 2 jaar cycle) voor een high-end APS-C camera, een 32MP digital global shutter sensor en een nieuwe high-end APS-C lens voor mirrorless. De laatste APS-C E-mount lens is van dit jaar, de 18-135mm.

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 10-09-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Alhoewel dit enigszins off-topic begint te worden, wil ik hier toch wel op reageren.
GENETX schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:56:
Ja, wanneer heeft Sony nog wat uitgebracht voor A-mount voor het laatst? Zelfs 3rd parties brengen niks meer omdat de markt gewoon te klein is
De reden is dat A-mount geen electronische diafragmacontrole heeft. Je zien dat de nieuwste Tamron en Sigma lenzen ook voor Nikon alleen nog maar in een versie met electronische diafragmacontrole worden geleverd.
. Ik denk ook dat Sony niks meer uitbrengt om eerlijk te zijn.
Dat is dus al medio 2016 (~2 jaar geleden) voor het laatst geweest.
Hetzelfde kan ik voor APS-C E-mount ook zeggen. Sinds 2016 niks nieuws meer. Wordt dat door Sony nu ook in de steek gelaten? Nee natuurlijk. Sony heeft er geen belang bij om dat te doen. Integendeel, Sony heeft de reputatie zaken heel lang te blijven ondersteunen. Betamax, minidisc, noem maar op.

Het is voor Sony helemaal geen grote tour om A-mount in de lucht te houden. De A-mount SLTs zijn functioneel gezien gewoon een variant op mirrorless. De "spiegel" is niks anders dan een beam splitter voor de AF module, meer niet. 90% van de zaken als processors, displays, EVF etc. is identiek in A en E-mount. Ook accesoires, bv flitsers, zijn identiek voor A-mount en E-mount. Het enige echte verschil is de mount zelf, maar die techniek is lang en breed klaar. Wat ik dus verwacht dat er gewoon A-mount camera's blijven komen, en dat A-mount qua ontwikkeling meelift op E-mount.

Sony heeft een hele goede reden gehad om FF E-mount voorop te stellen en APS-C E-mount en A-mount op een laag pitje te zetten: marktaandeel in het nieuwe FF mirrorless marktsegment. Sony heeft hard gewerkt om daar een zo groot mogelijke voorsprong te krijgen voordat Canon en Nikon zo ver waren.

Voor de echt lange termijn denk ik wel dat Sony beide cameralijnen zal fuseren. De enige reden waarom de SLT nog bestaat is legacy, en met name de screw-drive lenzen. In tegenstelling to Nikon wil Sony de gebruikers de mogelijkheid blijven bieden die te gebruiken. Zodra echter de OSPDAF goed genoeg wordt om ook screw-drive lenzen goed aan te sturen, vervalt de noodzaak voor de SLT en kan A-mount gefuseerd worden met E-mount. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een eenvoudige A naar E adapter. De screw-drive motor kan in de adapter, of in de body. Tests met de A99II hebben laten zien dat de OSPDAF wel werkt met screw-drive lenzen, maar nog beduidend slechter dan met de AF-module. Dit is echter een kwestie van tijd voordat men dit onder de knie heeft.

Ik ben wel benieuwd hoe Canon en Nikon hun resources zullen gaan verdelen tussen de DSLR en MILC lijn. Van Sony werd altijd gezegd dat het niet reëel was beide lijnen in de lucht te houden (en dat terwijl A-mount en E-mount veel dichter bij elkaar liggen dan de traditionele DSLR en MILC). Kijken of we die discussies nou voor Canon en Nikon ook gaan zien.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:34

bobcom

Dedicated dabbler

Van mij ook 2c: A68. Het feit dat je een halve stop licht verliest door de translucent-truc wordt ruimschoots gecompenseerd door de ibis, die je waarschijnlijk wel meer dan een stopje winst geeft. Zelfs als er al twee jaar geen nieuwe A-mount lenzen zijn bijgekomen: heb je die nodig dan? Nieuwe lenzen zijn leuk als show-off voor de fabrikant en de koper, maar kosten a: meestal wel de hoofdprijs. en b: vormen in een uitgebalanceerd lenzenassortiment doorgaans een niche.

Het A-mount ecosysteem kan qua compleetheid redelijk wedijveren met Canon, en biedt voorlopig meer verschillende en betere lenzen dan e-mount. Canon-lenzen zal je bij voorkeur met is willen hebben, omdat dat niet in je (Canon) body zit - ook dat is niet gratis.

Als je gaat kijken naar de optische kwaliteiten dan ontlopen Canon en Sony elkaar niet echt, heeft Sony A-mount in de croplenzenwereld misschien zels een streepje voor (als ik Dxo wil geloven).

De Sony A-serie is misschien niet zo hot als mirrorless, maar datzelfde geldt voor Canon dslr's. En wat de aansluiting van mirrorless en dslr betreft: adapters is voorlopig meer experimenteren dan overstappen. De laea3- en laea4 van Sony knopen A-lenzen en E-bodies aan elkaar, maar het ziet er nogal lomp uit en laat qua functionaliteit nog het nodige te wensen over. En wat Canon betreft is het eerst nog maar even afwachten hoe ze zich uit het spagaat van EF-(s), R- en M-mount gaan redden.

[ Voor 8% gewijzigd door bobcom op 10-09-2018 11:49 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

GENETX schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:56:
@ Hieronder, tijd zal het leren, maar ik ben erg sceptisch. Waarom zou Sony in hemelsnaam nog een screw-drive lens willen supporten? Gerwoon omdat het kan? Dat levert geen geld op ;) .
Wellicht omdat een behoorlijk deel van de A-mount lenzen die Sony momenteel verkoopt nog steeds screw drive gebruikt? En dat zijn niet altijd de goedkoopste: ook bv. de 85mm F1.4 en 135mm F1.4 Carl Zeiss lenzen zijn screw drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
bartdonker schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:57:
-> Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Laat ik beginnen met wat me positief opviel bij de Canon 200D tov de Sony A200: De snelle autofocus en het hogere aantal fps. Dit wil ik graag behouden, mijn Sony A200 lijkt nu wel een slak. ;)
De camera hoeft niet groot te zijn, een duidelijke display/zoeker is wel welkom net als een goede bouwkwaliteit zeker een pré is.

Ik twijfel nu vooral tussen:
- Een 200D met eventueel een heel andere lens of ander merk lens.
- Een SLT-A68. Sony bevalt me prima, maar ik ben bang dat de lichtdoorlatende spiegel te veel lichtverlies oplevert. Daarnaast vraag ik me af of het reinigen van de sensor niet te lastig wordt.
- Een Sony A6000 met 18-105 objectief. Dit is dus een systeemcamera en daarmee iets heel anders dan ik nu gewend ben. Dat zal dus wennen worden maar het lijkt er een beetje op, alsof systeemscamera's de markt gaan overnemen. (Daarnaast weet ik niet of je met zo'n powerzoom objectief ook nog handmatig kunt zoomen of is dit enkel door het verschuiven van de W-T knop mogelijk?)
Volgens mij zijn Sony's nog steeds sneller (foto-fps) dan Canon en Nikon in dezelfde klasses. SLT heeft ook nog het voordeel dat continu live view tijdens deze bursts mogelijk is, waar normaal gesproken de klappende spiegel het beeld verstoort. Ik meen dat mijn A77-II 8 fps doet op AF-C en 12 fps op priority mode (AF-S).

Het schoonmaken van de sensor is geen probleem: de spiegel kun je nog steeds onderaan losklikken en dan klapt 'ie omhoog zodat je 'm schoon kunt (laten) maken.

Vergeet ook niet dat de A200 sterk verouderd is en de gevoeligheid van de sensoren een stuk beter is geworden. Die 1/3 stop verlies door de spiegel ga jij niet merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartdonker
Dank voor jullie adviezen! (y)
Van ene kant ben ik SLR gewend en dus zal spiegelloos behoorlijk wennen zijn. Van de andere kant is de A68 groter dan mijn A200 en de A6000 juist kleiner, wat soms een groot voordeel kan zijn.
Ik ga beide in de winkel eens vasthouden en uitvoerig bekijken.

• Annemijnk.
ikweethetbeter schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:57:
@Annemijnk.
Dat verandert de zaak!

De Canon 50/1.8 is een prime, wat in het kort betekent dat je voor weinig geld een goede lens hebt, maar dat je minder flexibel bent (hij heeft geen zoom).

Stel, je koopt een Sony A6000 (is de net zo goede maar met iets minder opties) voorganger van de A6300, en je neemt er een 16-50/3.5-5.6 zoomlens bij. Dan heb je:
+ een betere compactere body;
+ mogelijkheid tot filmen met AF;
+ flexibele standaard zoom;
- 3 stops minder licht op 50 mm.

Keuze 1: A6000 met 16-50
Keuze 2: A6000 met 16-50 en 55-210

Stel, je gaat toch voor de A6300, dan krijg je er de optie tot filmen in 4K bij.

Keuze 3: A6300 met 16-50

Succes met je keuze!
Dankjewel voor de uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee! :) Ik ga eens kijken naar de A6000. Scheelt behoorlijk in prijs. Als hij weinig onderdoet aan de A6300 neem ik niet 4K kunnen filmen voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:14

Garyu

WW

Ik denk dat je veel plezier gaat hebben van een Sony A6000. Je kan dan altijd nog een andere lens erbij kopen die nog betere beeldkwaliteit levert dan de bijgeleverde 16-50, zoals de Sony 50mm f/1.8 (kost wel ca 280€) of de Sigma 60mm f/2.8 (ca. 200€).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Ik zou verder persoonlijk niet via Eglobal kopen @Annemijnk. , die zitten eigenlijk in China (Hong Kong?) waardoor de levertijd lang is en eventuele garantie al helemaal een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Annemijnk.
Er zijn wat vergelijkingssites. Hier wat voorbeelden:
https://www.camerastuffre.../test-sony-a6300-vs-a6000
https://versus.com/nl/sony-a6000-vs-sony-alpha-a6300
https://bestmirrorlessblo...6000-vs-a6300-comparison/
https://www.coolblue.nl/a...0-met-a6300-en-a6500.html

Sommige vergelijkingen vallen op doordat er zoveel overeenkomsten zijn! De A6000 is goed, de A6300 is beter en de A6500 is nog weer beter, maar je foto's worden er niet evenredig beter door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartdonker
Vandaag zowel de A68 als ook de A6000 in de hand gehad en bekeken. De keuze is op de A68 gevallen, omdat deze mij veel beter in de hand ligt. Daarnaast bevalt me de powerzoom van de A6000 niet.
Het zal wel even wennen worden met de elektronische viewfinder, maar dat komt vast goed. Nogmaals dank voor jullie adviezen! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:49
Hallo,

Ik ben enige tijd aan het oriënteren op fotografie. Ik merk dat ik best vaak foto's maak en dat ik hier meer mee zou willen doen. In het verleden heb ik wel eens met een canon dslr gefotografeerd. (Durf echt het type niet meer te zeggen, lang geleden en toestel mee met mn ex)
Foto's maak ik nu hoofdzakelijk met mijn smartphone en anders met een compactcamera (Lumix, typenummer kan ik niet nakijken)

Dit geeft niet de resultaten die ik wens te bereiken, beide zijn gewoon niet toereikend genoeg.

Ik heb veel vrienden en kennissen die fotograferen echter zitten deze allemaal in het canon kamp. Op zich kan dit ook een voordeel zijn gezien het uitlenen van lenzen. Toch zou ik graag een advies willen wat het beste aansluit bij mijn wensen en als dat een nikon of zelfs systeemcamera is dan is dat ook goed.

De vragenlijst:
Wat is je beschikbare budget?
Lastig, ik investeer liever meteen in goed materiaal dan dat ik over een jaar upgrade omdat ik tegen beperkingen aanloop. Echter vind ik het ook zonde om meteen een paar duizend euro te betalen voor iets wat uiteindelijk niet verder gaat dan af en toe wat foto's.
Rond de 1000 euro? Al heb ik een zet gezien die 1400 euro kost en dat is eventueel ook binnen budget.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, al beschik ik zoals genoemd wel over vrienden die hun lezen uit willen lenen. Met name de 70-200 f2.8 zou ik graag eerst lenen voordat ik deze aanschaf.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik wil in de volgende situaties mooie fotos kunnen maken:
- Selfies met gevangen vis (Vanaf statief, liefst met AB of eventueel selfontspanner met burstmodus (bestaat dat?)
- natuurlandschappen
- Wild op de veluwe en in andere natuurgebieden
- In de dierentuin
- Tijdens de voltige wedstrijden van mijn vriendin (De grootste trigger om over te gaan naar een echte camera waren de onscherpe foto's tijdens haar winnende NK optreden :+ )

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, heeft geen prioriteit.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Dit is me nog een beetje onduidelijk, maar volgens mij niet.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het moet degelijk aanvoelen, geen goedkoop plastic gevoel. Gewicht maakt me niet heel veel uit maar liever geen kilo's om m'n nek. Ik vind over het algemeen DSLR toestellen erg fijn in de hand liggen. Ik heb vrij grote handen.

Vooral in verband met de wens om wild op de veluwe ook te kunnen fotograferen denk ik eraan om naast de body meteen een 50-200 lens aan te schaffen.
De combinatie die vrienden aangeven is een Canon 80D + Canon EF-S 18-200mm iS F/3.5-5.6
Ik vraag mij af of, gezien de lichtsterkte bij volledige zoom veranderd, dit nog steeds acceptabele foto's oplevert op grotere afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 19:28
meer mee zou willen doen
Zoals? Wens je fotobewerkingen uit te voeren, zijn systeemcamera's en dslr's een goede keuze.

Canon of Nikon (of een ander merk), velen zweren bij het ene of het andere. Kort door de bocht kan je stellen dat van de twee bekendste (canon en nikon) canon iets gemakkelijker is voor beginnende dslr fotografen. Canon heeft betere lenzen, nikon heeft betere body's voor dezelfde prijs als de concurrent.
Gezien je veel kennissen hebt die lenzen bezitten, lijkt het me raadzaam om voor canon te gaan. Moest de hobby je toch niet bevallen, ben je desnoods enkel de prijs van je body kwijt. Ik zou dan voor een basisbody gaan, zoals de canon 200d. Een body hou je veel langer, gezien het overstappen naar nieuwe lenzen je zichtbaar meer profijt levert dan het overstappen naar een nieuwe body. Ik vermoed dus dat je met de 200d wel even zoet bent.
Moest je toch voor nikon willen gaan, niemand houdt je tegen, beide zijn prima merken die zich doorheen de jaren al meermaals bewezen hebben in de fotografie. Zelf even uitproberen in de winkel kan handig zijn, gezien het vaak ook gewoon persoonlijke preferentie is.
Het moet degelijk aanvoelen, geen goedkoop plastic gevoel. Gewicht maakt me niet heel veel uit maar liever geen kilo's om m'n nek.
Een dslr heeft naar mijn weten altijd een stalen frame met plastic omranding. Als gewicht je afschrikt, moet ik je helaas teleur stellen. Een dslr is niet licht, en hoe duurder de body, hoe zwaarder de dslr. Vele beginnende (ook ik!) fotohobbyisten misrekenen zich hier sterk in. Ik zeg je dit niet om af te schrikken, maar wel om je er bewust van te maken. Dat een dslr in de winkel niet zo zwaar aanvoelt, wil niet zeggen dat deze niet zwaar is. Bij fotografie ben je meestal toch een aantal uren bezig (en dus ook een aantal uren de dslr vasthouden), en dan ga je dat gegarandeerd voelen. Laat staan als je nog een paar extra lenzen meehebt... Je moet uiteraard voor jezelf uitmaken of je dat waard vindt of niet. Tegenwoordig zijn er ook prima kwalitatieve compactcamera's te vinden bijvoorbeeld.

Grote voordeel van een dslr is de veelzijdigheid. Het verwisselen van lenzen, soorten lenzen, filters, statieven, flitsers, ... noem maar op. Als er iets is waar je veel mogelijkheden hebt, is het wel een dslr (of systeemcamera).
Vooral in verband met de wens om wild op de veluwe ook te kunnen fotograferen denk ik eraan om naast de body meteen een 50-200 lens aan te schaffen.
Dit lijkt me persoonlijk erg onpraktisch, maargoed :). Denk eraan dat een zoomlens meestal minder scherp is dan een lens met vast brandpunt, maar voor beginnende fotografen een verademing. Echter, hoe groter het bereik van de lens, hoe meer kans op misvormingen. Ik zou dus persoonlijk altijd (als beginnend fotograaf) een 18-55mm en 55-200mm of 70-200mm lens aanschaffen, waarbij de ene als breedhoek en portret gebruikt kan worden en de andere als zoomlens.

Hier nog een aantal linkjes die mij toentertijd vooruit hebben geholpen, alsook de intro van dit topic;
https://www.thijsschouten.com/diverse-artikelen/lensfilters/
https://photography.tutsp...t-digital-slr--photo-2270
https://www.digitalefotog...este-camera-instellingen/

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Dietaahhhpro schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:24:
[...]

Zoals? Wens je fotobewerkingen uit te voeren, zijn systeemcamera's en dslr's een goede keuze.

Canon of Nikon (of een ander merk), velen zweren bij het ene of het andere. Kort door de bocht kan je stellen dat van de twee bekendste (canon en nikon) canon iets gemakkelijker is voor beginnende dslr fotografen. Canon heeft betere lenzen, nikon heeft betere body's voor dezelfde prijs als de concurrent.
Gezien je veel kennissen hebt die lenzen bezitten, lijkt het me raadzaam om voor canon te gaan. Moest de hobby je toch niet bevallen, ben je desnoods enkel de prijs van je body kwijt. Ik zou dan voor een basisbody gaan, zoals de canon 200d. Een body hou je veel langer, gezien het overstappen naar nieuwe lenzen je zichtbaar meer profijt levert dan het overstappen naar een nieuwe body. Ik vermoed dus dat je met de 200d wel even zoet bent.
Moest je toch voor nikon willen gaan, niemand houdt je tegen, beide zijn prima merken die zich doorheen de jaren al meermaals bewezen hebben in de fotografie. Zelf even uitproberen in de winkel kan handig zijn, gezien het vaak ook gewoon persoonlijke preferentie is.

[...]

Een dslr heeft naar mijn weten altijd een stalen frame met plastic omranding. Als gewicht je afschrikt, moet ik je helaas teleur stellen. Een dslr is niet licht, en hoe duurder de body, hoe zwaarder de dslr. Vele beginnende (ook ik!) fotohobbyisten misrekenen zich hier sterk in. Ik zeg je dit niet om af te schrikken, maar wel om je er bewust van te maken. Dat een dslr in de winkel niet zo zwaar aanvoelt, wil niet zeggen dat deze niet zwaar is. Bij fotografie ben je meestal toch een aantal uren bezig (en dus ook een aantal uren de dslr vasthouden), en dan ga je dat gegarandeerd voelen. Laat staan als je nog een paar extra lenzen meehebt... Je moet uiteraard voor jezelf uitmaken of je dat waard vindt of niet. Tegenwoordig zijn er ook prima kwalitatieve compactcamera's te vinden bijvoorbeeld.

Grote voordeel van een dslr is de veelzijdigheid. Het verwisselen van lenzen, soorten lenzen, filters, statieven, flitsers, ... noem maar op. Als er iets is waar je veel mogelijkheden hebt, is het wel een dslr (of systeemcamera).

[...]

Dit lijkt me persoonlijk erg onpraktisch, maargoed :). Denk eraan dat een zoomlens meestal minder scherp is dan een lens met vast brandpunt, maar voor beginnende fotografen een verademing. Echter, hoe groter het bereik van de lens, hoe meer kans op misvormingen. Ik zou dus persoonlijk altijd (als beginnend fotograaf) een 18-55mm en 55-200mm of 70-200mm lens aanschaffen, waarbij de ene als breedhoek en portret gebruikt kan worden en de andere als zoomlens.

Hier nog een aantal linkjes die mij toentertijd vooruit hebben geholpen, alsook de intro van dit topic;
https://www.thijsschouten.com/diverse-artikelen/lensfilters/
https://photography.tutsp...t-digital-slr--photo-2270
https://www.digitalefotog...este-camera-instellingen/

Succes! :)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Rest mij een vraag over de 200d tov de 80d zie ik dat het 5 fps of 7fps is. Met name voor de voltige wedstrijden. Is 5fps dan toereikend genoeg?

(Voltige is acrobatiek op een galoperend paard mocht het onbekend zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
MisterEagle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:16:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Rest mij een vraag over de 200d tov de 80d zie ik dat het 5 fps of 7fps is. Met name voor de voltige wedstrijden. Is 5fps dan toereikend genoeg?

(Voltige is acrobatiek op een galoperend paard mocht het onbekend zijn)
Foutje van me overigens bij mijn vorige post, een 200D is geen instapper meer. een 2000D/4000D is dat wel en zou voor je moeten voldoen (voorlopig).
Fps (frames per seconde) zegt het eigenlijk al, hoeveel foto's je per seconde kan fotograferen. Persoonlijk lijkt me dit minder belangrijk en het veel belangrijker is naar de buffer te kijken. Als de buffer immers vol is, maakt het weinig uit of je 3, 5 of 7 beelden per seconde kan vastleggen. Deze functie is in mijn ogen enkel belangrijk als je zeer professioneel wildfotografie of sportfotografie uitvoert, waar ieder beeld in een seconde het verschil kan maken. Ik denk dat dit niet echt van toepassing is voor je.
Als proef op de som, kan je eens in een elektronicazaak testen hoe snel '3fps' bij een dslr wel degelijk is.

De grootte van de buffer is zowel afhankelijk van de camera zelf (beeldprocessor) als de gebruikte geheugenkaart. Een kwalitatieve en snelle geheugenkaart is dus cruciaal bij het starten van fotografie, vooral als je vele beelden achter elkaar wil maken. Een klasse 10 geheugenkaart is aangeraden. Met een sanndisk extreme pro sd-kaartje doe je een goede koop. Zoiets bijvoorbeeld;
https://www.coolblue.be/n...32gb-95mb-s-class-10.html

Dietaahhhpro schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:53:
[...]

Foutje van me overigens bij mijn vorige post, een 200D is geen instapper meer.
Vind je? Volgens mij ontbreekt er nog een tweede draaiwieltje dat maakt het voor een instapper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRIdev
@MisterEagle Proberen om je een gevoel te geven van 5fps. Mijn camera doet ook 5fps en als je kinderen fotografeert die vanaf het rand het zwembad in springen, dan heb 1 a 2 foto's dat ze helemaal los zijn. Een diepe buffer zoals @Dietaahhhpro schrijft is wel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
MRIdev schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:39:
@MisterEagle Proberen om je een gevoel te geven van 5fps. Mijn camera doet ook 5fps en als je kinderen fotografeert die vanaf het rand het zwembad in springen, dan heb 1 a 2 foto's dat ze helemaal los zijn. Een diepe buffer zoals @Dietaahhhpro schrijft is wel prettig.
Eens.. ik schiet zelf concerten en mijn camera deed ook 5fps maar met een ondiepe buffer. De fps was prima maar ik miste juist momenten doordat de buffer vol zat.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 16:23:
Vind je? Volgens mij ontbreekt er nog een tweede draaiwieltje dat maakt het voor een instapper.
Mwa, hoe vaak fotografeer je in de M-stand? En ook dan kun je aan de slag, maar moet je soms een knopje ingedrukt houden als je aan het draaiwieltje draait.

Wat is een instapper? Zonder tweede draaiwieltje? Zonder top LCD?

Een 200D is ongeveer een kruising tussen een 2000D en een 800D. Of misschien wel hun voorgangers, de 1300D en 750D.

De 200D zit boven de absolute 2000D instapper, maar is verre van professioneel. Maar boeit dat? Hoe professioneel is een 80D? Of is een 5D pas professioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ikweethetbeter schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:01:
[...]

Mwa, hoe vaak fotografeer je in de M-stand? En ook dan kun je aan de slag, maar moet je soms een knopje ingedrukt houden als je aan het draaiwieltje draait.
Zo'n beetje elke keer als ik foto's maak in plaats van kiekjes schiet. En dat je via een omweg alle functies kan bedienen begrijp ik.
Wat is een instapper? Zonder tweede draaiwieltje? Zonder top LCD?
Wat mij betreft dat eerste zoals ik reeds aangegeven heb.
Een 200D is ongeveer een kruising tussen een 2000D en een 800D. Of misschien wel hun voorgangers, de 1300D en 750D.

De 200D zit boven de absolute 2000D instapper, maar is verre van professioneel. Maar boeit dat? Hoe professioneel is een 80D? Of is een 5D pas professioneel?
Tussen instap en professioneel is er nog een gigantisch gebied. Maar om anno 2018 nog een camera zonder 2 draaiwieltjes in je assortiment hebben en die willen verkopen als meer dan instap... Typisch Canon geforceerd kunstmatig protectionisme voor een hoger model.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 21:28

Daan_

Alles op zijn tijd !!

En wat is definitie van professional? Deze discussie is al geregeld gevoerd hier op Tweakers. Waar meningen over verschillen. Voegt discussie m.b.t. instap, consumer, pro etc iets toe in deze?

Belangrijkste is dat je camera gebruikt die aan je wensen voldoet. En zo zijn er beroeps fotografen die uit de voeten kunnen met camera's die bestempeld worden als instapper en starters die perse een camera wensen die bestempeld wordt als pro. De camera is enkel stuk gereedschap. Het eindresultaat ligt uiteindelijk in de handen van de gene die het gereedschap bediend/gebruikt. Belangrijk is wel dat het gereedschap prettig werkt, maar dit zal voor ieder verschillend zijn. Dit topic is dan ook om je voorkeur aan te geven en welke opties je gevonden hebt en aan te geven waarom je twijfelt. En advies te krijgen welke opties er verder nog zijn. En ervaringen uit te wissel

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 09:21

iFrost

Vroem vroem

Een tijd geleden heb ik helaas mijn D90 moeten verkopen, nu is er weer ruimte voor een ILC/DSLR. Mijn motivatie is voornamelijk ook omdat ik een roadtrip door IJsland heb gepland in januari en graag mijn 'avonturen' wil vastleggen.

Wat is je beschikbare budget?
+- 500 euro, tweedehands is dus ook een interessante optie voor mij.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee. Ik heb wel een statief, ND filterset, tassen en SD kaartjes. Scheelt toch wat in het budget ;)

Koop je de camera met een specifiek doel?
Nee, het wordt echt een 'allround' setup.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Heeft totaal geen prio, maar is wel fijn als het er op zit. 4K is niet van belang, 1080p hebben de meeste gangbare camera's wel, dat is dus prima.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nope!

Overige wensen aan de camera
Niet echt!

Gewenst bereik?
Het liefste een lichtsterke prime van 35 of 50mm als walkaround lens. Verder een 'lange' kitlens, zoals een 18-105 oid. voor toch een beetje tele bereik.

Ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan en begrijp dat de A6000 een erg goede camera is. In principe in mijn budget, echter zou nog een lichtsterke prime erbij lastig worden, aangezien het lensaanbod van Sony E toch iets kleiner is en iets duurder dan bijvoorbeeld canikon.

Verder heb ik diverse Canons vast gehad en ben tot de conclusie gekomen dat ik de ergonomie en knoppen/wieltjes niet erg fijn vind. Ik vind Nikons fijner qua gebruik, met name de locatie van de wieltjes. De A6000 heb ik ook vast gehad, is wel comfortabel om vast te houden, alleen heb ik niet echt gelet op de knoppen ed. dus dat moet ik nog even proberen.

Bijkomend voordeel van Nikon, vooral als ik voor iets als een D7000 (of nieuwer) ga, is dat ik er behoorlijk wat F mount lenzen op kan schroeven, die voor een schappelijke prijs te vinden zijn. Waarbij AF dus functioneel blijft.

Ik neig dus vooral naar bijvoorbeeld een Nikon D7000, deze zijn tweedehands best goed betaalbaar binnen mijn budget en vaak ook aangeboden met 2 of 3 lenzen. Het is echter wel een redelijk zware en grote camera, wellicht too much voor tijdens een roadtrip. Maar beeldkwaliteit is natuurlijk wel belangrijk.

Zijn er wellicht andere opties waar ik overheen kijk? Of is de D7000 toch de beste optie binnen mijn (redelijk krappe) budget?

Hoor het graag!

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-06 15:27
Ik twijfel tussen de:

Canon EOS 200D Zwart + 18-55mm IS STM en de Canon EOS 4000D + 18-55mm + 75-300mm.

De 200D is kleiner, wat ik prettig vind, maar is deze ook kwalitatief beter gebouwd, is er iets aan de techniek dat het grote prijsverschil tussen de twee verklaart?

Hoe zit het met de verschillen tussen de twee lenzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
200D+ 18-55 IS STM. Geen twijfel over mogelijk. De 200D is echt een betere camera, de 18-55 IS STM is een betere lens dan een gewone 18-55 DC en de 75-300 moet je sowieso mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Kunststof mount, digic 4+, oudere 18mp sensor voor de 4000D
Metalen mount, digic 7, nieuwere 24mp sensor voor de 200D
Dat inderdaad alleen al zou mij besluiten voor de 200D @brambello ;)

Verder meer voordelen voor de 200D:
een volledig draaibaar scherm, touchscreen bediening, DPAF, hogere frame rate.
DXO geeft ook een hogere/betere ratings voor de 200D (schijnt voor sommige belangrijk te zijn)
De 200D is kleiner dat kan ook een voordeel zijn, maar ook een nadeel als je langere/zwaardere lenzen wil gaan gebruiken.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Wat heeft iedereen hier eigenlijk tegen een kunststof mount? Ik neem aan dat een plastic mount lichter en goedkoper is en dus voordelen heeft. Een metalen mount is in theorie robuuster, al ken ik weinig (lees: geen) cases waarin het echt voor een groot verschil heeft gezorgd.

De andere genoemde voordelen zijn eenduidig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Een kunststof mount voelt toch minder steviger en slijt sneller.
Ik heb nog een Canon Eos 1000F (analoog) met kunstof munt, en je merkt toch dat er meer speling in zit in de "verbinding" tussen lens en body.
Je ziet ook meer slijtage sporen op de mount.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
MisterEagle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:39:

- Tijdens de voltige wedstrijden van mijn vriendin (De grootste trigger om over te gaan naar een echte camera waren de onscherpe foto's tijdens haar winnende NK optreden :+ )

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, heeft geen prioriteit.
Ik heb zelf veel paardrijwedstrijden gefotografeerd, en dat wil je niet met een lichtzwakke 50-200 doen. Je hebt het zelf al over de 70-200 f/2.8, en dat is inderdaad dé lens die je voor binnenbakken wilt hebben (standaard dressuur formaat). Je zult zelf ook wel eens om je heen gekeken hebben bij de wedstrijden, en gezien hebben dat veel professionele fotografen voor die situaties een 70-200 hebben. Als de bak significant groter is (zoals bij veel springwedstrijden), dan wil je misschien zelfs een langere snelle lens hebben, maar dan heb je vaak geen zoom-opties. Volgens mij is de snelste dan een 100-400 f/4 (voor Canon iig).

Een snelle burst is dan ook wel handig, en ik vind 5 fps dan wel erg laag, wat voor mij de reden was om voor Sony te kiezen. Die hebben ook in het instapsegment een snellere burst dan Canon en Nikon.

Weet je zeker dat je filmen niet belangrijk vindt? Weer met name gezien de voltige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garyu schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:50:
Wat heeft iedereen hier eigenlijk tegen een kunststof mount? Ik neem aan dat een plastic mount lichter en goedkoper is en dus voordelen heeft. Een metalen mount is in theorie robuuster, al ken ik weinig (lees: geen) cases waarin het echt voor een groot verschil heeft gezorgd.

De andere genoemde voordelen zijn eenduidig.
Vertel dat de duizenden eigenaren van de Nikon 18-105 waarvan de kunststof vatting gebroken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Universal Creations schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:22:
[...]

Vertel dat de duizenden eigenaren van de Nikon 18-105 waarvan de kunststof vatting gebroken is.
We hadden het over de mount, niet de lens, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Veneficus schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:50:
[...]

Ik heb zelf veel paardrijwedstrijden gefotografeerd, en dat wil je niet met een lichtzwakke 50-200 doen. Je hebt het zelf al over de 70-200 f/2.8, en dat is inderdaad dé lens die je voor binnenbakken wilt hebben (standaard dressuur formaat). Je zult zelf ook wel eens om je heen gekeken hebben bij de wedstrijden, en gezien hebben dat veel professionele fotografen voor die situaties een 70-200 hebben. Als de bak significant groter is (zoals bij veel springwedstrijden), dan wil je misschien zelfs een langere snelle lens hebben, maar dan heb je vaak geen zoom-opties. Volgens mij is de snelste dan een 100-400 f/4 (voor Canon iig).

Een snelle burst is dan ook wel handig, en ik vind 5 fps dan wel erg laag, wat voor mij de reden was om voor Sony te kiezen. Die hebben ook in het instapsegment een snellere burst dan Canon en Nikon.

Weet je zeker dat je filmen niet belangrijk vindt? Weer met name gezien de voltige?
Bedankt voor je antwoord! Vandaag in de winkel geweest en kreeg daar de sony a6300 in mn handen. Totaal niet op voorbereid dus zwaar aan t twijfelen. Volledig ingelezen op spiegelreflex en nu dus twijfelen over de systeemcamera.

Voor filmen hebben we een 4k cam. Even niet scherp welk model/type.

Denk het voordeel van voltige dat het maar in 1 helft van de bak is, ik kan dus wel erg dichtbij komen. Maar zeker bij sommige maneges kan het erg donker zijn binnen...

Ik heb nog niets gekocht. Even verder onderzoek doen naar een systeemcamera.. bij Foka waren ze er wel van overtuigd dat die zich steeds meer aan het onderscheiden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 20:44
MisterEagle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:16:
[...]
of 7 of 5 fps genoeg is, is afhankelijk van een aantal factoren.
<Let op mijn ervaring>
1]. scherpte diepte, foto 1 t/m 3 scherp en 4 t/m 7 wil ik hebben maar het focus punt ligt verkeerd.
2]. Actie die je fotografeert. honden pak werk is nog steeds moeilijk met een 8 FPS(Canon 7Dmk1). duizenden foto's aan verschoten. en 95% is te vroeg of te laat. 5% is goed en 10 foto's zijn die wil ik hebben.
Collega fotograaf gesproken en die zei dat zijn mooiste pakwerk foto een single shot foto was.
Richten en 1 keer schieten.
Sluitertijd is niet gelijk aan frames per second.
</Let op mijn ervaring>

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
MisterEagle schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:41:
[...]

...Vandaag in de winkel geweest en kreeg daar de sony a6300 in mn handen. Totaal niet op voorbereid dus zwaar aan t twijfelen.

Ik heb nog niets gekocht. Even verder onderzoek doen naar een systeemcamera..
Doe niet alleen onderzoek naar de body, maar vooral ook naar de lenzen.
Een 70-200/2.8 met Sony E-mount is geen koopje. En 2e hands eveneens erg duur en zelden aangeboden.
Bij Canon is het aangenaam shoppen voor een 70-200/2.8, bij Nikon is het iets duurder, maar de body's zijn imo interessanter. Aan Fuji, Mft en Pentax zou ik voor paardensport geen gedachten verspillen.
Canon 80D of Nikon D7200 met een nette 2e hands 70-200/2.8 erop is de best bang for buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-06 15:27
Universal Creations schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:29:
200D+ 18-55 IS STM. Geen twijfel over mogelijk. De 200D is echt een betere camera, de 18-55 IS STM is een betere lens dan een gewone 18-55 DC en de 75-300 moet je sowieso mijden.
Thanks! Moet ik dan nog iets aan lensbeschterming doen? Een lenshood of UV-filter? Of is dat allemaal onzin? Kan me wel voorstellen dat met stoten etc. enige bescherming wel handig is. Wat raad je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:32

fdees

Trust me I'm an Engineer

brambello schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:34:
[...]

Thanks! Moet ik dan nog iets aan lensbeschterming doen? Een lenshood of UV-filter? Of is dat allemaal onzin? Kan me wel voorstellen dat met stoten etc. enige bescherming wel handig is. Wat raad je aan?
Lenshood erop is altijd handig ook vanwege verkeerde lichtinval op de lens. Daarnaast heb ik zelf clearfilters erop zitten UV-filters zijn niet specifiek nodig. Persoonlijk vind ik het fijn om mijn lens wat te beschermen, zeker omdat ik veel in de natuur fotografeer en zand en troep de lens toch snel vinden.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brambello schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:34:
Een filter voor je lens is een extra stukje glas, waar de ontwerpers van de lens doorgaans geen rekening mee hebben gehouden. Dit levert reflecties op, die mogelijk zichtbaar zijn op de foto.

Echter, er zijn veel situaties waar ik altijd een UV filter gebruik, zoals aan zee en in de bergen. En op vakantie zit-ie ook meestal standaard op m'n lens. Draai er geen goedkoop filtertje op, maar geef er een paar tientjes aan uit, bv B+W maakt goede filters die betaalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
@ikweethetbeter klopt volledig. Ik gebruik voor rivieren, meren, zeeën en alles waar de zon op reflecteert een polarisatiefilter. Zeker als je mooie kiekjes van de middellandse zee wil maken is een polarisatiefilter een echte aanrader. Hoeveel blauwer (en natuurlijk mooier) de zee lijkt alleen al door het gebruik van zo'n filter is sterk zichtbaar. Waar je wel rekening mee moet houden is, dat door reflecties te blokkeren, de foto altijd wat donkerder gaat zijn met polarisatiefilter dan zonder.

Hier een voorbeeld van 2 weken terug getrokken, op cruise in mykonos (bovenste met polarisatiefilter, onderste zonder, niet bewerkt);
https://i.imgur.com/jKNYZXU.jpg

https://i.imgur.com/cTyqAxF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annemijnk.
Annemijnk. schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:02:
Momenteel ben ik bezig met het ontwikkelen van een online training, inclusief video's. Het eerste idee was om met mijn huidige Canon EOS 600D en een Rode Rycote mic (incl. converter) aan de slag te gaan. Helaas was ik even vergeten dat mijn DSLR geen AF heeft voor filmopname. Het liefst zou ik mijn huidige gear verkopen voor een alternatief dat wél geschikt is voor film en waarmee ik ook prima vakantiekiekjes kan schieten. Ik heb mijn oog laten vallen op een Sony A6300 via Eglobal Central. Maar vraag me af of er (al dan niet minder prijzige en/of betere) alternatieven zijn.

> Wat is je beschikbare budget?
Max. €700,00

> Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Canon 50mm f1.8 en Sigma DC 18-200mm

> Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Vooral voor het opnemen van videotrainingen.

> Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja. AF tijdens filmen is belangrijk, net als een 3.5mm jack of andere optie voor een externe mic.

> Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.

Het liefst een systeemcamera.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje )
18-55 (is voor het opnemen van een training prima, denk ik?)

Ik ben benieuwd, bedankt alvast! :)
Ben ik weer..

Op basis van deze info werd mij de Sony A6000 aangeraden. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat een uitklapbaar scherm toch ook wel een must is tijdens het opnemen van videotrainingen.

Nu heb ik nog even rondgevraagd. Zo kwam ik op de Canon PowerShot G7X Mark II. Hij lag lekker in de hand en de videobeelden zien er goed uit. Maar.. deze mist iets cruciaals: de mogelijkheid om een externe mic aan te sluiten. Ook de Canon EOS M50 kwam aan het licht. Filmt in 4K, is makkelijk in gebruik en ligt fijn in de hand. Lijkt me een erg fijne camera; voor zowel foto als video. Toch vind ik 'm flink aan de prijs. Heeft vast ook te maken met het feit dat 'ie 4K kan filmen, maar dat is voor mij zeker geen must. Deze camera staat so far wel op #1, maar ik vraag me af of deze versie geen overkill is.

Kent iemand nog andere, evt. wat minder prijzige, alternatieven beschikbaar die:
- Een kantelbaar scherm hebben (naar de zijkant of naar boven) zodat je jezelf kunt zien
- Goede kleurweergave hebben
- Een input hebben voor een externe mic.
- Prima te gebruiken zijn voor zowel video als foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Annemijnk. schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:03:
[...]

Ben ik weer..

Op basis van deze info werd mij de Sony A6000 aangeraden. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat een uitklapbaar scherm toch ook wel een must is tijdens het opnemen van videotrainingen.

Nu heb ik nog even rondgevraagd. Zo kwam ik op de Canon PowerShot G7X Mark II. Hij lag lekker in de hand en de videobeelden zien er goed uit. Maar.. deze mist iets cruciaals: de mogelijkheid om een externe mic aan te sluiten. Ook de Canon EOS M50 kwam aan het licht. Filmt in 4K, is makkelijk in gebruik en ligt fijn in de hand. Lijkt me een erg fijne camera; voor zowel foto als video. Toch vind ik 'm flink aan de prijs. Heeft vast ook te maken met het feit dat 'ie 4K kan filmen, maar dat is voor mij zeker geen must. Deze camera staat so far wel op #1, maar ik vraag me af of deze versie geen overkill is.

Kent iemand nog andere, evt. wat minder prijzige, alternatieven beschikbaar die:
- Een kantelbaar scherm hebben (naar de zijkant of naar boven) zodat je jezelf kunt zien
- Goede kleurweergave hebben
- Een input hebben voor een externe mic.
- Prima te gebruiken zijn voor zowel video als foto
Geluid is eventueel ook zelf los op te nemen, dat heeft wat voordelen, zie ook:
YouTube: Why to get an external Audio Recorder for Videography | Olympus WS-853

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Annemijnk.
Ik zou niet zo snel een EOS-M camera kiezen, nu Canon ook een FF spiegelloos systeem op de markt heeft gezet.

Kijk eens bij Panasonic, hun MFT camera's worden wel vaker als videocamera gebruikt.

En volgens mij kan een Sony A6300 ook wat jij wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
@Annemijnk. De Canon M50 is zeker een mooie camera in een mooi systeem en past denk ik goed bij je wensen. Wellicht dat de M6 ( goedkoper, maar geen zoeker) ook voldoet. Deze is iets goedkoper, maar voldoet misschien ook aan je wensen. Ik heb de M6 en voor foto's vind ik hem geweldig. Video's heb ik te weinig ervaring mee, maar de M6 heeft een aansluiting voor een externe microfoon :) en er is een smallrig case voor.

[ Voor 52% gewijzigd door guillaumemay op 08-12-2018 20:38 ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:26
Mijn vriendin en ik willen graag een goede allround camera. We willen liever nu één keer iets meer uitgeven en voor een goede basis. Het wordt onze eerste echt betere camera, dus we zijn nog beginners qua gebruik. We hebben wel de voorkeur voor verwisselbare lenzen, om in de toekomst de hobby wat te kunnen uitbreiden als het aanslaat.

In mijn zoektocht kwam ik daarbij op de systeemcamera's: handzaam, maar met veel mogelijkheden. Ik kwam bij het doorspitten van dit forum en reviews vooral de Sony's tegen, die me goed aanspreken qua balans tussen mogelijkheden en prijzen. Dat de lenzen vooralsnog duurder zijn, vind ik niet zo'n issue op dit moment. We beginnen immers zonder aanvullende lenzen.
  • Wat is je beschikbare budget?
  • Max €800
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
  • Nee
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
  • All-round: landschappen, portretten, binnenshuis. Macro of snelle sporten zijn dus niet zo belangrijk.
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
  • Niet belangrijk, een enkel filmpje is leuk, geen noodzaak.
  • Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
  • Nee
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
  • Zie intro: compact, maar veelzijdig.
  • Gewenst bereik?
  • Geen specifieke wensen, als beginner lijkt me een kitlens prima om mee te experimenteren.
Ik vind het lastig in te schatten wat de exacte verschillen zijn tussen de A6000, A6300 en A7K en of die verschillen een prijsverschil verantwoorden. Voor de prijs van de A6300 en A7K heb je ook de A6000 met 2 kitlenzen of we besparen €270 en gaan voor de A6000.

Ik zou zeker geen APS-C camera aanraden waar de afgelopen 5 jaar door de fabrikant slechts 1 APS-C objectief voor is uitgebracht. Als je voor APS-C wil gaan en een MILC wil dan is Fuji de weg om te gaan.

• millerman_sf
APS-C is geen specifieke eis. Welke van Fuji raad je aan? In dezelfde prijscategorieën zie ik de X-T20 (€800) en de X-T100 (€600) staan.

Ik zie zo gauw bij de X-T20: meer instelknoppen, andere sensoropbouw, scherm kan niet opzij klappen, hogere FPS in 4K film, minder lang filmen, hogere FPS bij burstshots, meer AF points. Is hierbij het prijsverschil de moeite waard?

millerman_sf schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:26:
APS-C is geen specifieke eis. Welke van Fuji raad je aan? In dezelfde prijscategorieën zie ik de X-T20 (€800) en de X-T100 (€600) staan.

Ik zie zo gauw bij de X-T20: meer instelknoppen, andere sensoropbouw, scherm kan niet opzij klappen, hogere FPS in 4K film, minder lang filmen, hogere FPS bij burstshots, meer AF points. Is hierbij het prijsverschil de moeite waard?
Voor advies over Fuji raad ik je aan het Fuji topic te bezoeken. Zelf ben ik geen APS-C gebruiker en heb me al enige tijd niet meer verdiept in de body's. Ik adviseer slechts om een levend systeem te kiezen waarbij de fabrikant nog moeite steekt in het ontwikkelen van objectieven die bij de specifieke sensorafmeting past. .

• Ventieldopje
millerman_sf schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:26:

Je geeft zelf al aan waar je het voor gaat gebruiken en daarbij is een hoge burstrate niet belangrijk, noch het aantal AF punten. De X-T100 kan wel in 4K filmen maar met 15fps is dat meer een oude Peppi en Kokki film dan echt een leuk filmpje om naar te kijken. Is 4K dus geen must-have dan kun je net zo goed voor de X-T100 gaan die ook 1080p60 doet.

Zo kun je zelf wel een beetje nagaan wat handig is ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 10:00
Edit: excuus, was niet bedoeld voor het starters topic. Nu een eigen topic gemaakt: EOS 350D upgraden advies gevraagd

[ Voor 94% gewijzigd door Sneezzer op 16-12-2018 14:25 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Anoniem: 181786 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:48:
Voor advies over Fuji raad ik je aan het Fuji topic te bezoeken. Zelf ben ik geen APS-C gebruiker en heb me al enige tijd niet meer verdiept in de body's. Ik adviseer slechts om een levend systeem te kiezen waarbij de fabrikant nog moeite steekt in het ontwikkelen van objectieven die bij de specifieke sensorafmeting past. .
Je zegt hier in bedekte termen dat je Sony afraadt voor APS-C, omdat Sony de focus op FF heeft. Echter, die waarschuwing is niet nodig. De mount is voor beide identiek, en ook APS-C is levensvatbaar.

Bij Nikon betekent de nieuwe FF MILC dat de Nikon 1 serie dood is, en Canon's nieuwe FF MILC is niet uitwisselbaar met de APS-C EOS-M serie.

Ik deel wel jouw mening dat de Fujifilm X camera's erg goed zijn. Verwacht geen wereldschokkend nieuwe dingen van Fujifilm, maar wel af en toe nieuwe body's en soms een nieuwe lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ICT Consultant schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:44:
[...]

Je zegt hier in bedekte termen dat je Sony afraadt voor APS-C, omdat Sony de focus op FF heeft. Echter, die waarschuwing is niet nodig. De mount is voor beide identiek, en ook APS-C is levensvatbaar.
Ik acht die waarschuwing zeker wel nodig. Zeker in een topic waar beginnelingen om advies vragen.
Sony dropt af en toe een APS-C body en daar blijft het bij. Het aantal APS-C objectieven van Sony en van de APS-C objectieven die er wel zijn is de kwaliteit vaak onder de maat. En je kan idd ff objectieven gaan kopen die niet ontwikkeld zijn voor APS-C. Dan heb je vaak vreemde brandpuntafstanden en objectieven die kleiner, lichter en goedkoper hadden gekund als ze wel voor APS-C waren gemaakt.
Bij Nikon betekent de nieuwe FF MILC dat de Nikon 1 serie dood is, en Canon's nieuwe FF MILC is niet uitwisselbaar met de APS-C EOS-M serie.
Of Canon ook nog EOS-M gaat onderhouden weet ik niet, over het algemeen hebben ze er weinig moeite in gestopt. Nikon 1 was al dood voor de komst van de Z-Mount. Vandaar het advies voor Fuji.
Ik deel wel jouw mening dat de Fujifilm X camera's erg goed zijn. Verwacht geen wereldschokkend nieuwe dingen van Fujifilm, maar wel af en toe nieuwe body's en soms een nieuwe lens.
Wat ik van Fuji verwacht is toewijding voor APS-C in tegenstelling tot Sony.
Ook als beginner is het fijn om door te kunnen groeien indien je het leuk vind op den duur. Ben je dat helemaal niet van plan dan kan je net zo goed voor een schijntje een Samsung NX1 op de kop tikken met wat objectieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
@Thorgrem
Sony zit al jaren op FF, Nikon en Canon zijn net gevolgd, wie garandeert dat Fujifilm al z'n aandacht bij APS-C houdt? Het is daar ook al jaren rustig, wie weet stoppen ze hun tijd en geld ook in een FF systeem...

Ik weet het niet, ik verwacht het ook niet, maar ik zal geen garanties geven aan potentiële Fuji kopers.

Die Samsung is overigens een leuke camera. Jammer dat ze ermee gestopt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ICT Consultant schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:19:
@Thorgrem
Sony zit al jaren op FF, Nikon en Canon zijn net gevolgd, wie garandeert dat Fujifilm al z'n aandacht bij APS-C houdt? Het is daar ook al jaren rustig, wie weet stoppen ze hun tijd en geld ook in een FF systeem...
Fuji is een klein bedrijf wat nu 2 mount onderhoudt. APS-C en MF. Daartussen met een FF sensor komen heeft weinig toegevoegde waarde. Daarnaast is hun APS-C objectieven portfolio te serieus gevuld voor een bedrijf als ze ook nog FF willen gaan.
Ik weet het niet, ik verwacht het ook niet, maar ik zal geen garanties geven aan potentiële Fuji kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Micro Four Thirds is imo ook een goede optie (olympus/panasonic).

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Dank voor alle tips! Het is de Fuji X-T20 geworden. Met de cashback actie besloten het duurdere model te pakken, met name na de lovende reviews over de sensor van de T2 die er in zit. Daarnaast krijgen we binnenkort een puppy, dus de extra snelheid in focus komt wellicht beter van pas dan ik me op voorhand had bedacht.
Ook vond ik het wel nuttig om te realiseren dat de lenzen van Sony m.n. gemaakt zijn voor de FF, waardoor de Sony een dure optie kan worden met lenzen die eigenlijk suboptimaal zijn. Ondanks de enorm goede body met APS-C (A6x00).

Nu nog leren hoe alles werkt, maar dat gaat wel goed komen :)

[ Voor 4% gewijzigd door millerman_sf op 17-12-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-06 09:40
Ik weet niet zeker of deze hier thuis hoorde of bij compact, gezien ik aantal pagina's gezocht heb maar geen systeemcamera advies tegenkwam heb ik de gok voor dit topic genomen. Vriendin en ik zijn voor onze volgende reis, een rondtrip in Vietnam en Filipijnen zoekende voor een nieuwe systeemcamera. Tijdens de reis zal het vooral point to shoot zijn maar ook tijdens hikes en andere excursies foto's van omgeving, indrukken, natuur en landschappen e.d.

Door het aanbod en geen hele uitgebreide kennis op dit gebied, hoop ik naast de bekende reviews ook vanuit hier wat hulp te krijgen. Nu is er een selectie gemaakt maar andere merken of toestellen waar wij niet aangedacht hebben zijn zeker welkom.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Zelf hebben wij een max van €750

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Denk hierbij aan kantelbaar scherm, touchscreen, 4k video, slow motion, etc.

Geen specifieke eisen, het zal vooral point en shoot worden van het geen wat we tegen komen maar willen ook kunnen variëren met lensen en zoom. Voor slow motion en of video is er inmiddels al wel een action cam in huis.

Verder vind "hoe een camera in de hand ligt" voor de vriendin wel fijn als deze een soort van grip heeft, niet zo vlak is als bijvoorbeeld bij een compact. Dat je wel het gevoel hebt dat je iets vast houd.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

De eerste die ik tegen kom ( vooral vanwege de kit en cashback + punten ) is de Olympus OM-D E-M10 Mark III. Het pakket voor €685 ( excl €100 cashback )
E-M10 III Body Zilver
14-42mm pancake EZ lens silver
40-150 mm lens silver
OM-D Messengerbag leather + strap
3 jaar extra garantie

Verder staat in onze list ook de Sony Alpha A6300 en Canon EOS M50

Alvast bedankt voor jullie input.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:23

copykat

Good copy isn't bad

De m43 tegenhanger is Panasonic. (Niet dat ik je een voorkeur wil geven maar Panasonic stond niet in je shortlist.)
Ook die, niet allemaal, heeft ibis (interne image stabilisatie) en de lensen van panasonic en olympus zijn uitwisselbaar op merk gebonden dingen na. dfd, lensstabilisatie.
olympus heeft ook een 14-150mm scheelt een lens. en wisselen wat in vochtige omstandigheden als daar misschien wel handig kan zijn.

De tegenhanger is de Panasonic 14-140mmii niet weather resistant.
De kit G80 plus 12-60mm samen wel.

Soms is de body en zijn handeling , grip, menu, functies en zo belangrijker als keuze dan de lens.
Zeker als je begint in een nieuw segment. (je body kan je na een tijdje vernieuwen maar in praktijk do je toch gauw 4-5 jaar met je eerste body en ga je lenzen verzamelen aan de hand van je wensen.
Later ga je finetunen op lens gebied.
Dus je eerste keus qua merk, type en body soort. (grip alla DSLR, rangefinder, compact) bepaalt hoe blij je word bij gebruik.
Dus pak wat merken en types vast , kijk in de winkel of je intuitief al wat bedienings dingen kan vinden.
Wel geen touchscreen, kantel of swiffel LCD, hoe goed of slecht de Electronic View Finder is.
soms is een idee in praktijk anders. (op een statief of laag bij de grond is een swiffel LCD handig maar ook kwetsbaar. (ik houd vaak LCD faced to body en draai hem om indien ik hem nodig heb, dit voorkomt krassen en zo op t LCD scherm.)
Als je je prettig voelt bij de camera dan kan je besluiten welk budget je een mooi begin geeft.

[ Voor 25% gewijzigd door copykat op 24-12-2018 14:47 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 03-06 15:21
ICT Consultant schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:19:
@Thorgrem

Volgens mij vergeten we even iets. APS-C sensoren hebben ook een markt. Een goede APS-C mirrorless van Nikon zal zeker een flinke markt kunnen vullen.

Waarom, sport en wildlife fotografie. 1,5x extra zoom en vaak sneller (kleinere foto's). Zeker indoor sport zonder geluid kunnen nemen zou echt fijn zijn.

FF is niet voor alles beter ;-).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Kevinp schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:28:
[...]

Volgens mij vergeten we even iets. APS-C sensoren hebben ook een markt. Een goede APS-C mirrorless van Nikon zal zeker een flinke markt kunnen vullen.

Waarom, sport en wildlife fotografie. 1,5x extra zoom en vaak sneller (kleinere foto's). Zeker indoor sport zonder geluid kunnen nemen zou echt fijn zijn.

FF is niet voor alles beter ;-).
Nouja de redenen die je noemt zijn niet specifiek de redenen waarom APS-C nog bestaat denk ik. Een APS-C sensor is kleiner en goedkoper te produceren. Voor snelheid maakt het weinig uit, dat heeft puur met het aantal megapixels te maken (op deze oppervlakten). Daarbij is APS-C glas ook goedkoper vanwege de kleinere projectie cirkel.

Voor sport en wildlife heb je goede ISO prestaties nodig en dat leveren alleen fullframe sensoren echt. Daarmee kun je nog makkelijk croppen. Een 1.4x of 2x TC doet ook wonderen voor als het nodig is. Maar wie heeft er nou een 1600 of 2400mm lens nodig (800x2 of 1200x2).

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 28-01-2019 16:13 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:12:
Voor sport en wildlife heb je goede ISO prestaties nodig en dat leveren alleen fullframe sensoren echt.
Dat is wel zwaar overdreven! En het is ook vaak niet waar.

Wanneer een FF sensor met dezelfde technologie is gemaakt als een APS-C sensor, en ze hetzelfde aantal pixels hebben, dan zijn de FF pixels doorgaans van betere kwaliteit en heeft de FF sensor betere ISO prestaties.

Neem een CMOS FF sensor van 5 jaar geleden, en een BSI CMOS APS-C sensor van nu, dan zou het zomaar kunnen dat de APS-C sensor de betere sensor is!
Daarmee kun je nog makkelijk croppen.
Of je kunt kroppen hangt in eerste instantie af van het aantal pixels, niet van FF of APS-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ikweethetbeter schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:42:
[...]

Dat is wel zwaar overdreven! En het is ook vaak niet waar.

Wanneer een FF sensor met dezelfde technologie is gemaakt als een APS-C sensor, en ze hetzelfde aantal pixels hebben, dan zijn de FF pixels doorgaans van betere kwaliteit en heeft de FF sensor betere ISO prestaties.

Neem een CMOS FF sensor van 5 jaar geleden, en een BSI CMOS APS-C sensor van nu, dan zou het zomaar kunnen dat de APS-C sensor de betere sensor is!

[...]
Ja, zo ken ik er nog wel een paar hè :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ventieldopje
Jij begon met een opmerking in de categorie "laat ik maar wat roepen":
Voor sport en wildlife heb je goede ISO prestaties nodig en dat leveren alleen fullframe sensoren echt.
Een FF sensor zal altijd beter zijn dan een APS-C sensor (gelijke technologie enz. enz.).
Een FF lens zal niet altijd beter zijn dan een APS-C lens, en al helemaal niet als het betaalbaar moet blijven.
APS-C doet weinig onder voor FF.
De combinatie sensor / lens kan best wel in het voordeel van APS-C uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ikweethetbeter schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:50:
@Ventieldopje
Jij begon met een opmerking in de categorie "laat ik maar wat roepen":

[...]

Een FF sensor zal altijd beter zijn dan een APS-C sensor (gelijke technologie enz. enz.).
Een FF lens zal niet altijd beter zijn dan een APS-C lens, en al helemaal niet als het betaalbaar moet blijven.
APS-C doet weinig onder voor FF.
De combinatie sensor / lens kan best wel in het voordeel van APS-C uitpakken.
Oke, nouja goed jammer dat je dat zo opvat. Ik geef alleen aan dat ik het niet eens ben met je redenen waarom APS-C nog een markt heeft. Ik geef daarvoor andere argumenten.

FF is in mijn ogen in al die zaken echter nog steeds beter als je kijkt naar de techniek en beschikbaar glas. Kijk naar alle professionele fotografen bij sport evenementen en zover ik weet ook bij wildlife dingen.

De toer die jij nu op gaat is dat FF niet altijd beter is, want duur. Maar dit is zo'n persoonlijke discussie, dat heeft geen zin. Ik ben het stellig met je eens dat de beste keus een camera is die binnen je budget past en dat daar APS-C modellen zijn met top glas die het geweldig doen. Maar zeg zelf, dan eindigen we straks met "ik heb een 500D en die doet het heel goed voor wat ik er mee doe".

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1190666

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, wat adviseren jullie? Ik heb al even mijn huiswerk gemaakt maar ik verdrink er nog wat in. Er is zoveel aanbod betreffende camera's, dat ik de bomen door het bos niet meer zie.

Ik vind het fijn om foto's te maken van landschappen maar ben ook erg geliefd met macro foto's. Uiteraard zal de camera ook gebruikt worden voor vakanties en dagjes weg. Mijn budget is ongeveer 800 euro.

Ik heb zelf al even gekeken op de website van thijs schouten die een aantal spiegelreflex camera's aanraad:

Nikon D3500
Nikon D5300
Canon EOS 200D
Canon EOS 800D

Bij de mediamarkt deze toestellen even in de hand gehad en ik ben er achter gekomen dat voor mij de Nikon toestellen toch fijner in de hand liggen in verband met mijn grote handen. Full frame spiegelreflex camera's vallen buiten mijn budget, helemaal in combinatie met de objectieven. Daarom keek ik naar de APS-C camera's.

Wat zouden jullie aanraden voor mijn budget en wensen? Wellicht andere camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:19
Anoniem: 1190666 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:50:
Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, wat adviseren jullie? Ik heb al even mijn huiswerk gemaakt maar ik verdrink er nog wat in. Er is zoveel aanbod betreffende camera's, dat ik de bomen door het bos niet meer zie.

Ik vind het fijn om foto's te maken van landschappen maar ben ook erg geliefd met macro foto's. Uiteraard zal de camera ook gebruikt worden voor vakanties en dagjes weg. Mijn budget is ongeveer 800 euro.

Ik heb zelf al even gekeken op de website van thijs schouten die een aantal spiegelreflex camera's aanraad:

Nikon D3500
Nikon D5300
Canon EOS 200D
Canon EOS 800D

Bij de mediamarkt deze toestellen even in de hand gehad en ik ben er achter gekomen dat voor mij de Nikon toestellen toch fijner in de hand liggen in verband met mijn grote handen. Full frame spiegelreflex camera's vallen buiten mijn budget, helemaal in combinatie met de objectieven. Daarom keek ik naar de APS-C camera's.

Wat zouden jullie aanraden voor mijn budget en wensen? Wellicht andere camera's?
Heb je al gekeken naar de canon M50 camera?
Deze past goed in je budget en maakt fantastische foto's.
Bovendien heeft deze camera alle "moderne" opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog niet @JoStad ! Ik heb Canon al vrij snel links laten liggen naar aanleiding van bovenstaande modellen omdat de body niet lekker in de hand lag. Maar ik zal er zeker eens naar kijken! Ik zie dat deze qua specs redelijk overeen komt. Hoe is de sensor van de M50 in vergelijk met die van de D5300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Anoniem: 1190666 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:50:

Nikon D3500
Nikon D5300
Canon EOS 200D
Canon EOS 800D

Ik zou de Canon 800D nemen met een battery grip voor je grote handen. Voor échte macro foto's zou ik dan de Canon 100mm f/2.8 macro lens erbij nemen van rond de 480 euro. Maar dat valt dan buiten je budget denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoStad
Ik zou geen Canon EOS-M camera adviseren... Ze lopen achter op de concurrentie, en de lijn is niet compatibel met de onlangs geïntroduceerde FF systeemcamera's.

@Anoniem: 1190666
De sensor is niet het belangrijkste, je kiest voor een ecosysteem.

Lees je goed in, probeer wat uit, en kies dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
ikweethetbeter schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:55:

De sensor is niet het belangrijkste, je kiest voor een ecosysteem.

Lees je goed in, probeer wat uit, en kies dan!
Exact.

En als Nikon je lekker in de hand ligt, dan wellicht een 2e hands D7000 overwegen. Iets oudere sensor, maar betere ergonomie dan D3500/D5300. Bovendien veel meer passend glas voor minder geld. (Af-D glas heeft wel autofocus op D7000, maar niet op de 3 en 5 serie!) En ze zijn zo goedkoop, dat je nog flink budget voor leuke lenzen over hebt. Evtl. zelfs een D7100, maar dan moet je later nog "bijkopen", omdat er niet veel geld voor glas over blijft. (vuistregeltje: 1/3 body, 2/3 lenzen)

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 12-03-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
De Canon M serie vind ik qua prijs-kwaliteit uitstekend. Bij DPreview was de M50 de beste camera die je kon kopen voor beginners, en nu is dat de Canon EOS M100. En de M100 is ook de aanrader in de categorie beste camera voor minder dan $500. De ergonomie en het gebruiksgemak voor beginnende fotografen is uitstekend, de straight-out-of-camera jpgs zijn uitstekend, de DPAF (Dual Pixel Autofocus) is heel goed en de kitlens is goed in vergelijking met de concurrentie. Als fotocamera uitstekend. Als videocamera zijn er betere opties (van bijv. Panasonic).

Maar goed, @Anoniem: 1190666 wees de 200D al af vanwege het te kleine formaat, vandaar dat ik vanwege het formaat geen M aanraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks @ikweethetbeter Echter is de informatie over zo verspreid dat het lastig is om in te lezen. Heb ik op tweakers ook al een aantal topics geprobeerd te volgen. Echter kan ik het niet bij benen. Zo begin jij over een ecosysteem, maar zelf ben ik dit nog niet tegen gekomen.

Ik ben inzoverre dus echt een leek. Vind het erg leuk om mij er in te verdiepen. Maar om ergens te beginnen, is erg lastig. Weet jij misschien een informatief topic of website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Juist als beginner zou ik dan een gebruiksvriendelijke camera aanraden.
Heb je toevallig deze artikelen al gelezen:
https://www.dpreview.com/...est-cameras-for-beginners

https://www.dpreview.com/...de-best-cameras-under-500

dpreview is de grootste en populairste fotografie site op het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Ecosysteem = de kamera inclusief alle bijbehorende/passende lenzen, flitsers en andere merk/systeemgebonden producten.
Vooral het lensaanbod is in deze van groot belang.

Een beginner zou ik persoonlijk aanraden voor een bescheiden bedrag een oudere 2e hands kamera aan te schaffen met een paar niet te dure lenzen. Eerst maar eens afwachten of de hobby langdurig bevalt. En dan zie je door je opgedane ervaring op welke punten je iets beters wilt, en waarmee je tevreden bent.

[ Voor 31% gewijzigd door Vanoverdegrens op 12-03-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:35:
Een beginner zou ik persoonlijk aanraden voor een bescheiden bedrag een oudere 2e hands kamera aan te schaffen met een paar niet te dure lenzen. Eerst maar eens afwachten of de hobby langdurig bevalt. En dan zie je door je opgedane ervaring op welke punten je iets beters wilt, en waarmee je tevreden bent.
Goede tip. Zo kan je ook in V&A van Tweakers kijken, daar staan ook wat leuke Nikon tussen.

categorie: Spiegelreflexcamera's

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Anoniem: 1190666 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:02:
Nog niet @JoStad ! Ik heb Canon al vrij snel links laten liggen naar aanleiding van bovenstaande modellen omdat de body niet lekker in de hand lag. Maar ik zal er zeker eens naar kijken! Ik zie dat deze qua specs redelijk overeen komt. Hoe is de sensor van de M50 in vergelijk met die van de D5300?
Tot ISO 200 geven beide sensors ongeveer dezelfde kwaliteit.
Boven de ISO 200 geeft de canon m50 een betere kwaliteit.
Boven de ISO 3200 blijft de Nikon D5300 ver achter op de M50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
JoStad schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:48:
[...]

Tot ISO 200 geven beide sensors ongeveer dezelfde kwaliteit.
Boven de ISO 200 geeft de canon m50 een betere kwaliteit.
Boven de ISO 3200 blijft de Nikon D5300 ver achter op de M50.
Fijn dat je bronnen geeft :Y)

Hier zie ik toch echt wat anders en dan is dat verschil heus niet zo groot. Vergelijking met M50, D5300, 800D en 200D.

https://www.dpreview.com/...5526&y=0.8964285844814278

Canon kan wat beter tegen detail terughalen uit hooglichten en Nikon/Sony kunnen wat beter detail terughalen uit de schaduwen. Leuk op papier maar als je weinig ervaring hebt dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan je hier om druk te maken :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Ventieldopje schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:57:
[...]

Fijn dat je bronnen geeft :Y)

Hier zie ik toch echt wat anders en dan is dat verschil heus niet zo groot. Vergelijking met M50, D5300, 800D en 200D.

https://www.dpreview.com/...5526&y=0.8964285844814278

Canon kan wat beter tegen detail terughalen uit hooglichten en Nikon/Sony kunnen wat beter detail terughalen uit de schaduwen. Leuk op papier maar als je weinig ervaring hebt dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan je hier om druk te maken :)
Ik heb bij de vergelijking op dpreview.com hoofdzakelijk naar de resolutie voor jpg gekeken.
Ik zie dat de vergelijking voor jpg ongeveer gelijk is voor raw foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:22
JoStad schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:20:
[...]

Ik heb bij de vergelijking op dpreview.com hoofdzakelijk naar de resolutie voor jpg gekeken.
Ik zie dat de vergelijking voor jpg ongeveer gelijk is voor raw foto's.
Resolutie (aantal pixels in de foto) is niet zo spannend, die is eigenlijk in alle camera's van de afgelopen jaren meer dan voldoende voor een beginnend fotograaf. Scherpte, detailweergave, ruis - daar gaat het om in de link die @Ventieldopje plaatste.

En wat hierboven ook al genoemd wordt: kies een camerasysteem dat je de mogelijkheid geeft te groeien - dus een systeem met voldoende lensaanbod, maar ook een systeem waarvan je er op aan kunt dat de fabrikant in de komende jaren nog vernieuwing wil en kan brengen. Eigenlijk zou je dan moeten concluderen dat de M50 afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
B64 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Resolutie (aantal pixels in de foto) is niet zo spannend, die is eigenlijk in alle camera's van de afgelopen jaren meer dan voldoende voor een beginnend fotograaf. Scherpte, detailweergave, ruis - daar gaat het om in de link die @Ventieldopje plaatste.

En wat hierboven ook al genoemd wordt: kies een camerasysteem dat je de mogelijkheid geeft te groeien - dus een systeem met voldoende lensaanbod, maar ook een systeem waarvan je er op aan kunt dat de fabrikant in de komende jaren nog vernieuwing wil en kan brengen. Eigenlijk zou je dan moeten concluderen dat de M50 afvalt.
De resolutie (LPH) die dpreview meet kan je zien als een (gezamelijke) maat voor de scherpte, de detailweergave en de ruis van een camera. Deze gemeten resolutie (en:resolution) niet verwarren met het aantal pixels van de sensor. De gemeten resolutie: en:resolution LPH, lines per picture height.

zie ook:
https://www.dpreview.com/articles/3692631027/newreschart
https://www.dpreview.com/forums/post/56067186

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hier ook weer:
Ventieldopje schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:57:
Leuk op papier maar als je weinig ervaring hebt dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan je hier om druk te maken :)
Ik houd ook wel van die technisch theoretische discussies maar ik twijfel sterk of de vraagsteller dergelijke verschillen in de praktijk gaat ervaren. Als hij een Nikon DSLR prettig vindt lijkt mij dat een prima keuze als beginner, even een leuke deal vinden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:23

copykat

Good copy isn't bad

Was Nikon ook niet de camera met de "live Help" functie mogelijkheid? (ken ik mij herinneren toen ik naar de 5600 en 7100 keek paar jaar terug.)Leek/lijkt me best handig als je de camera moet leren kennen.

Als je van scratch begint en kiest op basis van "hoe het vast houd" kan je na een tijdje misschien ontdekken dat merk gebonden eigenaardigheden je liggen of juist niet en switchen van merk is vaak ook switchen van glas/lenzen.
(kijk alvast welke lenzen er allemaal beschikbaar zijn voor de toekomst. (indicatie je hoeft niet meteen te kiezen.))

Download wat manuals van de body's die je op het oog hebt. Die geven je een mooi inzicht van mogelijkheden en hoe de menu/button structuur is.

Je eerste body-type/merk keuze is belangrijk, daar begint je lenzen collectie op.(Hiermee bedoel ik niet hoeveel features er op zit maar, M43? Aps-c? de Canon of de Nikon versie of toch Sony?)
Neem rustig de tijd probeer wat merken uit als er in je omgeving mensen zijn die al een DSLR hebben.
Even samen in de tuin paar foto's maken doet al meer dan binnen in de MM.

En ga je raw-files bewerken of de jpegs uit de camera gebruiken?
Merken hebben vaak hun eigen "kleur", hoe de default jpeg er uit komt.
Als je Raw gaat bewerken maakt het niks uit.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals @Gonadan ook al aangeeft zijn het mooie discussies en ik vind het ook leuk om te volgen. Echter pik ik er weinig van op haha.

Momenteel kijk ik naar de wat oudere modellen via marktplaats. Zo heb ik nu een D7000 op het oog met tamron 18-200 met 6800 clicks (totaal: €350)

Maar ook 2x de D7100:

Nikan D7100 2383 clicks met:
Nikon AF-P DX Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G VR
Nikon AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G
Nikon AF Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 G
+ de benodigde accesoires zoals 2 tassen (totaal €650)

Nikon D7100 17200 clicks met:
Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED
Nikon AF-S DX NIKKOR 18–105 mm 1:3.5–5.6G ED VR
(totaal: €500)

2e hands vind ik altijd lastig. Helemaal met dergelijke prijzen. Echter de Nikon D7100 met iets meer dan 2000 clicks klinkt zo goed als nieuw.

Ik heb geen mensen in mijn omgeving die gebruik maken van dSLR zodat ik wat uit kan proberen. In de mediamarkt kan je ook niet even vrij rondlopen met de camera's. Dus ik zal het toch moeten doen met de informatie die ik kan vinden en jullie input! <3

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1190666 op 13-03-2019 08:32 ]

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's