Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Anoniem: 1190666
Maar ondanks dat, ben ik zeker wel geïnteresseerd in de zgan D7100 die ik eerder in mijn post benoemde. Ik zie goede recensies naar voren komen van dit toestel van Nikon.
[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 1190666 op 13-03-2019 09:24 ]
Wat betreft Canon M: ik geloof niet dat ze daar nog veel energie in gaan steken. Canon probeert nu halsoverkop Sony in te halen op full-frame mirrorless en Canon heeft nog een aardig aandeel in de instapmodellen dSLR. Ze hebben niet heel veel incentive om de M-serie uit te breiden of überhaupt in leven te houden.
Over de ISO noise performance: kijk eens op http://www.photonstophotos.net/Charts/RN_ADU.htm
Daar kun je zien dat in ieder geval de read noise van de 5300 lager is dan de M50. Verder kun je je daar nog flink uitleven op het bestuderen van vergelijkende grafieken op meerdere vlakken.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Daar zit ook een grote Kamera Express, kan ook eens de moeite zijn om binnen te lopen. Al is het maar voor vrijblijvend advies.Anoniem: 1190666 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:53:
Ik woon in regio Friesland @Gonadan. Om precies te zijn, Leeuwarden.
Maar ondanks dat, ben ik zeker wel geïnteresseerd in de zgan D7100 die ik eerder in mijn post benoemde. Ik zie goede recensies naar voren komen van dit toestel van Nikon.
Recensies zullen wel goed zijn, maar ik doelde meer op de staat van de artikelen aangezien het tweedehands is. Advies bij het kopen van tweedehands camera's en lenzen is om het ter plekke goed te controleren, aangezien je daar nog niet zoveel ervaring mee hebt kan het een voordeel zijn om het bij een winkel te halen waar je garantie krijgt (ook op tweedehands).
Maar goed, we gaan uit van het goede van de mens en als iemand zo'n setje aanbiedt zal het meestal wel oké zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Veel mensen gaan blind op clicks maar kijk vooral naar de fotos, hoe de staat is (krasjes, deukjes etc) en ga ook langs om hem te bekijken. De camera gaat met gemak 100.000(!) clicks mee, vaak nog wel meer. Daarna nog geen ramp maar moet je rekening houden met een paar honderd euro aan een nieuwe sluiter, dan is hij weer zo goed als nieuw.Anoniem: 1190666 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:14:
Zoals @Gonadan ook al aangeeft zijn het mooie discussies en ik vind het ook leuk om te volgen. Echter pik ik er weinig van op haha.
Momenteel kijk ik naar de wat oudere modellen via marktplaats. Zo heb ik nu een D7000 op het oog met tamron 18-200 met 6800 clicks (totaal: €350)
Maar ook 2x de D7100:
Nikan D7100 2383 clicks met:
Nikon AF-P DX Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G VR
Nikon AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G
Nikon AF Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 G
+ de benodigde accesoires zoals 2 tassen (totaal €650)
Nikon D7100 17200 clicks met:
Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED
Nikon AF-S DX NIKKOR 18–105 mm 1:3.5–5.6G ED VR
(totaal: €500)
2e hands vind ik altijd lastig. Helemaal met dergelijke prijzen. Echter de Nikon D7100 met iets meer dan 2000 clicks klinkt zo goed als nieuw.
Ik heb geen mensen in mijn omgeving die gebruik maken van dSLR zodat ik wat uit kan proberen. In de mediamarkt kan je ook niet even vrij rondlopen met de camera's. Dus ik zal het toch moeten doen met de informatie die ik kan vinden en jullie input!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
D7100's zouden allebei zeker de moeite waard kunnen zijn - waarbij je er rekening mee kunt houden dat je voor €650,- minder clicks koopt en meer glas, dat echter zelf dan weer minder de moeite waard is (oude lenzen, deels ff, lower tier), terwijl je voor die €500,- een camera krijgt die nog lang niet aan zijn max is, en twee goede budget/kitlenzen.Anoniem: 1190666 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:14:
Zoals @Gonadan ook al aangeeft zijn het mooie discussies en ik vind het ook leuk om te volgen. Echter pik ik er weinig van op haha.
Momenteel kijk ik naar de wat oudere modellen via marktplaats. Zo heb ik nu een D7000 op het oog met tamron 18-200 met 6800 clicks (totaal: €350)
Maar ook 2x de D7100:
Nikan D7100 2383 clicks met:
Nikon AF-P DX Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G VR
Nikon AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G
Nikon AF Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 G
+ de benodigde accesoires zoals 2 tassen (totaal €650)
Nikon D7100 17200 clicks met:
Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED
Nikon AF-S DX NIKKOR 18–105 mm 1:3.5–5.6G ED VR
(totaal: €500)
2e hands vind ik altijd lastig. Helemaal met dergelijke prijzen. Echter de Nikon D7100 met iets meer dan 2000 clicks klinkt zo goed als nieuw.
Ik heb geen mensen in mijn omgeving die gebruik maken van dSLR zodat ik wat uit kan proberen. In de mediamarkt kan je ook niet even vrij rondlopen met de camera's. Dus ik zal het toch moeten doen met de informatie die ik kan vinden en jullie input!
Ik zou ze zelf te prefereren vinden boven de D7000, omdat die toch wat minder cropruimte biedt (nooit weg voor macro) en toch al weer een paar jaartjes extra ouder is.
-knip-
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 13-03-2019 19:04 . Reden: V&A ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Als je een (tweedehands) camera test, neem dan een SD kaartje mee, maak wat foto's met de lenzen die je erbij kunt kopen, speel met de settings & het licht, en ga thuis op je dooie gemak de foto's (RAW en hoogste kwaliteit JPG) beoordelen.
Anoniem: 1190666
-knip-
[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 13-03-2019 19:11 . Reden: V&A ]
Bij die D7000 zit nog een flutlens. Die valt af.bobcom schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:08:
[...]
... je voor die €500,- een camera krijgt die nog lang niet aan zijn max is, en twee goede budget/kitlenzen.
Ik zou ze zelf te prefereren vinden boven de D7000, ...
Vind, ervan uitgaande dat ie in goede staat verkeert, de laatste voor 500€ ook de interessantste. Daar zitten idd goede low-budget lenzen bij, itt die met 3 lenzen. Die zijn alle 3 goedkope prut, meestal erbij gescharreld in een poging zoveel mogelijk opbrengst uit de body te halen. En 14,5k clicks verschil is normaal geen bezwaar.
Bovendien nog 300€ over voor bijv. een macrolens. Maar eerst eens flink oefenen!
[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 15-03-2019 16:41 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Anoniem: 903543
Na wat reviews gelezen te hebben, kwam ik als goede beginners camera uit bij de Nikon D3500. Het nieuwste model uit de 3x00 lijn, een mooie stap t.o.v. mijn huidige camera denk ik.
Echter kwam ik erachter dat de verschillen t.o.v. de ouder 3x00 modellen minimaal is, voornamelijk langere accuduur als ik het goed begrijp.
Vervolgens liep ik ook tegen een andere lijn van Nikon aan, de D5300 wel te verstaan. Deze is wel een stuk eerder uitgebracht (2014?), maar heeft meer focuspunten en is sneller voor bewegingsfotografie. Nadelen zijn vooral het gewicht en de accuduur.
Mijn vragen; ik zie bij de accuduur staan het aantal foto's wat ermee gemaakt kan worden, waar moet ik aan denken als ik het over uren heb?
Is het gewicht van de D5300 echt een probleem, of valt er snel aan t wennen?
Wat zou de betere aankoop zijn als je naar de toekomst zou kijken, aangezien de een 4 jaar ouder is. Bijvoorbeeld kwa upgrades van lenzen en firmware? En met welke maak ik de grootste stap tov mijn canon 1000d uit 2008?
Ik zou 't om willen draaien: waarom wil je een upgrade? Wat mis je in je 1000d, welke beperkingen loop je tegenaan?Anoniem: 903543 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:02:
Ik heb op het moment een Canon 1000d met 18-55 lens. Jaren terug gekocht van een vriend voor een leuk prijsje. Nu zit ik zelf toch aan een upgrade te denken.
Na wat reviews gelezen te hebben, kwam ik als goede beginners camera uit bij de Nikon D3500. Het nieuwste model uit de 3x00 lijn, een mooie stap t.o.v. mijn huidige camera denk ik.
Echter kwam ik erachter dat de verschillen t.o.v. de ouder 3x00 modellen minimaal is, voornamelijk langere accuduur als ik het goed begrijp.
Vervolgens liep ik ook tegen een andere lijn van Nikon aan, de D5300 wel te verstaan. Deze is wel een stuk eerder uitgebracht (2014?), maar heeft meer focuspunten en is sneller voor bewegingsfotografie. Nadelen zijn vooral het gewicht en de accuduur.
Mijn vragen; ik zie bij de accuduur staan het aantal foto's wat ermee gemaakt kan worden, waar moet ik aan denken als ik het over uren heb?
Is het gewicht van de D5300 echt een probleem, of valt er snel aan t wennen?
Wat zou de betere aankoop zijn als je naar de toekomst zou kijken, aangezien de een 4 jaar ouder is. Bijvoorbeeld kwa upgrades van lenzen en firmware? En met welke maak ik de grootste stap tov mijn canon 1000d uit 2008?
Ook wel handig om te melden wat voor fotografie je doet.
Hoe ben je bij de D5300 en D3500 uitgekomen, heb je andere camera's bekeken en waarom zijn die afgevallen?
Via google verschillende camera- & techsites bekeken met toplijstjes van camera's voor de beginner. Veel Nikon en Canon wat voorbijkwam. Nu kwam ik erachter dat de modellen die veel van Canon genoemd werden toch wat prijziger waren, vandaar mij keuze voor Nikon.B64 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:15:
[...]
Ik zou 't om willen draaien: waarom wil je een upgrade? Wat mis je in je 1000d, welke beperkingen loop je tegenaan?
Ook wel handig om te melden wat voor fotografie je doet.
Hoe ben je bij de D5300 en D3500 uitgekomen, heb je andere camera's bekeken en waarom zijn die afgevallen?
Ik hoop vooral met een nieuwe camera scherpere beelden te kunnen maken wanneer er beweging plaats vind. Ik merk bij mij huidige camera dat de AF functie soms nogal traag is, waardoor ik het moment mis.
Daarnaast hoop ik dat het aantal megapixel ook kan zorgen voor scherpere beelden. Mijn 1000D heeft 10.1 als ik het correct heb. Ik zie dat bij beide Nikons dat 24 is.
Op het moment fotografeer ik veel buiten, denk hierbij aan landschapfoto's en portretten van mens, dier en objecten.
Dan kan je er al van uitgaan dat de D3500 je geen verbetering zal brengen. Meer megapixels zullen je zeker ook niet meer scherpte brengen, behalve als niets beweegt.Anoniem: 903543 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:29:
[...]
Ik hoop vooral met een nieuwe camera scherpere beelden te kunnen maken wanneer er beweging plaats vind. Ik merk bij mij huidige camera dat de AF functie soms nogal traag is, waardoor ik het moment mis.
Dan zal je voor de D5300 moeten gaan.
Qua gewicht: dat zal nooit wennen. Het is gewoon een 'offer' voor meer technische fotografiemogelijkheden.
De vraag is in hoeverre je daartoe bereid bent. Zie het zo: voor meer mogelijkheden zal je nog meer gear rond moeten zeulen, en dat is nog meer gewicht.
Verwijderd
Veel plezier ermee!Anoniem: 903543 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:37:
Dank allemaal! Waar eerst nog de D3500 in het winkelwagentje stond, deze vervangen voor de D5300. Voor 23.59 besteld morgen in huis en mag hem "proberen", voor €449,- na een korting van 10%. Ben zeer benieuwd!😀
Verwijderd
Heel veel plezier er mee. Mocht het nou nog niet helemaal nar wens gaan, probeer dan eerst even wat andere (snellere en/of betere) objectieven uit voor je nieuwe camera.Anoniem: 903543 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:37:
Dank allemaal! Waar eerst nog de D3500 in het winkelwagentje stond, deze vervangen voor de D5300. Voor 23.59 besteld morgen in huis en mag hem "proberen", voor €449,- na een korting van 10%. Ben zeer benieuwd!😀
Nu ben ik zelf een beetje kijken naar wat verschillende objectieven. Ik ben namelijk door vrienden gevraagd om foto's te maken tijdens een optreden van ze. Dit is in een kroeg/club, donkere omstandigheden dus..
Ik zie bijvoorbeeld een AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G voorbijkomen als lichtsterke objectief. Over dit objectief wordt gezegd dat dit een goede toevoeging is voor hobbyfotografen die ook in het donker fotograferen, maar niet met een enorm budget.
Zijn er hier mensen die goede (of slechte) ervaringen hebben met dit objectief? Ik zie ook dat het fotograferen met een rt flitser een goede optie is?
Hoe dichtbij mag je komen? Is 50mm voldoende?
Je hebt denk ik de 18-55 kittens bij je D5300? Probeer het eens uit op 35 of 50 mm. Dan weet je of je meer hebt aan een 35 1.8 of 50 1.8.
Maar 1.8 is niet zaligmakend want om iets scherper te krijgen dan alleen het puntje van iemands neus zal je ook je diafragma moeten verkleinen. Dus denk niet dat je meteen de heilige graal te pakken hebt maar toch je 18-55 is de 50 1.8 natuurlijk wel heel wat stappen lichtgevoeliger dan je kittens op 50 mm.
Op crop wil je inderdaad écht niet verder dan 50mm, zeker niet met een klein podium/zaal. Pas bij grotere zalen lukt dit wel en kun je eventueel zelfs nog een 85mm overwegen.Barrycade schreef op maandag 8 april 2019 @ 00:40:
1 tot 2 meter? Dan ga je richting groothoek
Je hebt denk ik de 18-55 kittens bij je D5300? Probeer het eens uit op 35 of 50 mm. Dan weet je of je meer hebt aan een 35 1.8 of 50 1.8.
Maar 1.8 is niet zaligmakend want om iets scherper te krijgen dan alleen het puntje van iemands neus zal je ook je diafragma moeten verkleinen. Dus denk niet dat je meteen de heilige graal te pakken hebt maar toch je 18-55 is de 50 1.8 natuurlijk wel heel wat stappen lichtgevoeliger dan je kittens op 50 mm.
Kijk dus voor nu naar iets van 24 of 35mm (Sigma 18-35mm f/1.8?), geen idee wat je budget is. Maar je hebt juist een lichtsterke lens nodig van f/1.8 en een puntje van je neus is erg overdreven. Het focussen is moeilijker maar als je dat goed onder de knie hebt dan krijg je prachtige foto's.
Ik schiet op fullframe op f/1.2 en f/1.4 met een 85mm (net iets langer dan de 50mm op jouw camera) en met dus nog een veel kleinere scherpte-diepte. Het is moeilijk maar je hebt eigenlijk nooit last van te weinig licht.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Je moet ook bedenken wat je in beeld wilt hebben: als je close-ups van de bandleden wilt hebben kun je een 50mm misschien wel gebruiken, maar hele personen of meerdere bandleden krijg je er dan niet op, tenzij je verder van het podium gaat staan. Je wilt waarschijnlijk niet vanuit middenin het publiek foto's maken, dus dan is de keuze óf vooraan, óf achter het publiek. In het eerste geval heb je dan al snel een 30mm of korter nodig, en in het tweede geval zou je een 85mm of langer moeten hebben.
Los daarvan is een 50mm 1.4 of 1.8 een lens die sowieso een goede aankoop is, voor zowel full-frame als crop. Op FF is het een mooie standaardlens met een beeld wat overeenkomt met je eigen zicht (hou beide ogen eens open terwijl je door de zoeker kijkt), terwijl het op een crop sensor een mooie portretlens is.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Goede gedachte. Met 35mm kun je veel meer motieven de baas, dan met 50mm. Die 50mm voor jouw D5300 moet sowieso Af-s hebben, en dat is met ~210€ nieuw niet echt een goedkope lens (omdat ie fullframe kan). Zou je een D7xxx hebben, dan was een 2e hands Af-D 50mm een no-brainer, want die vind je probleemloos 2e hands in nieuwstaat voor zo'n 6 tientjes.Anoniem: 903543 schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:11:
... zit ik erover te denken om de "Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX" aan te schaffen. ...
De 35mm/1.8 is een DX lens en biedt (~165€ nieuw) veel waar voor je geld. 2e hands vind je ze rond 120€ in nieuwstaat. Snel aanschaffen, want je gaat er veel plezier aan beleven!
Verwijderd
Je zou kunnen kijken naar een 2e hands exemplaar van die 12-35, prima objectief en daarnaast kunnen kijken of je 2e hands een goedkope maar capabele Panasonic body kan kopen als back-up.timster82 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:34:
Voor het filmen heb ik op dit moment een Panasonic GX85 met de kitlens en voor slowmo en timewarp gebruik ik een hero black 7. In het verleden heb ik wat problemen gehad met de GX85 en aangezien we een rondreis door Amerika gaan maken twijfel ik of ik moet upgraden. Zou ik met een budget van om en nabij de 1000 euro een (heel) veel betere camera kunnen krijgen of is het beter te investeren in een andere lens ( •Panasonic Lumix G 12-35mm I f/2.8.). Qua beeldkwaliteit ben ik wel tevreden (ik zoek dus ook vergelijking met een andere lens voor video, maar kan daar weinig over vinden). Editen doe ik veel in premiere pro.
Rond de 800-1000 euro
-> Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nikon AF-S 55-200 1:4-5.6G ED
Nikon AF-S 18-55 1:3.5-5.6GII ED (Kit)
-> Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Met name landschappen/Natuur , af en toe eens een portret. Macro (natuur)
-> Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee
-> Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
-> Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gewicht en compact is belangrijk.
Heb jaren geleden (10+) een dSLR gehad en de basis beginselen van fotografie ken ik wel een beetje. Wil het nu weer wat meer op gaan pakken. Maak veel lange fietstochten en ook fietsvakanties waarbij ik de camera graag zou willen meenemen.
Juist om het compacte dacht ik eerst met name aan een systeemcamera, maar nu ik aan het rondkijken ben twijfel ik toch voor dSLR met name door betaalbare lenzen. Compact camera waarbij het wisselen van lenzen niet mogelijk is vind ik een te grote concessie.
Zelf dacht ik nu aan het volgende:
Nikon D5600 met cashback nu op 499,-
Nikon af-s P DX nikkor 10 – 20 mm 1: 4.5 – 5.6 g VR 216,-
Nikon af-systeem DX nikkor 35 mm 1: 1,8g 165,-
Specifieke lens voor macro lijkt me wat overkill, wil dit eerst met een filter proberen.
De bestaande objectieven zijn nog wel bruikbaar, maar is dit ook wenselijk?
Graag hoor ik tips/suggesties
Heb je al eens gekeken naar micro43 camera? Betaalbaar maar vooral ook compact en licht. De omd10mk2 bijvoorbeeld past in je jaszak.KernelPanic schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:21:
-> Wat is je beschikbare budget?
Rond de 800-1000 euro
-> Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nikon AF-S 55-200 1:4-5.6G ED
Nikon AF-S 18-55 1:3.5-5.6GII ED (Kit)
-> Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Met name landschappen/Natuur , af en toe eens een portret. Macro (natuur)
-> Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee
-> Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
-> Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gewicht en compact is belangrijk.
Heb jaren geleden (10+) een dSLR gehad en de basis beginselen van fotografie ken ik wel een beetje. Wil het nu weer wat meer op gaan pakken. Maak veel lange fietstochten en ook fietsvakanties waarbij ik de camera graag zou willen meenemen.
Juist om het compacte dacht ik eerst met name aan een systeemcamera, maar nu ik aan het rondkijken ben twijfel ik toch voor dSLR met name door betaalbare lenzen. Compact camera waarbij het wisselen van lenzen niet mogelijk is vind ik een te grote concessie.
Zelf dacht ik nu aan het volgende:
Nikon D5600 met cashback nu op 499,-
Nikon af-s P DX nikkor 10 – 20 mm 1: 4.5 – 5.6 g VR 216,-
Nikon af-systeem DX nikkor 35 mm 1: 1,8g 165,-
Specifieke lens voor macro lijkt me wat overkill, wil dit eerst met een filter proberen.
De bestaande objectieven zijn nog wel bruikbaar, maar is dit ook wenselijk?
Graag hoor ik tips/suggesties
Laat maar je geeft aan al nikon lenzen te hebben.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Dan zou ik denk ik toch voor de 18-55 VR AF-P gaan.
Die 55-200 wil je denk ik dan met een voorzetlens als Macro gebruiken? Dat levert aardig resultaten op.
Ik heb trouwens de D3500 met 18-55 AF-S P naast mijn D7000 voor juist die tripjes dat ik niet met teveel zware zooi wil rondslepen. Die D3500 is echt super licht en compact aangezien die kittens ook nog inschuift bij geen gebruik.
Beide objectieven zijn zonder VR.
Nikon af-s P DX nikkor 10 – 20 mm 1: 4.5 – 5.6 g VR
Deze had in eerste instantie gekozen omdat het een goede lens leek te zijn voor landschappen.
Nikon af-systeem DX nikkor 35 mm 1: 1,8g
En deze om een wat lichtsterkere lens te hebben voor wat indoor/straat/portret.
En omdat deze beiden momenteel gunstig geprijst waren.
[ Voor 96% gewijzigd door Wormaap op 12-07-2019 07:17 ]
misschien is ook te bedenken welke sensorgrote je op het oog hebt en een compacte body is in principe altijd spiegelloos.
(oude lenzen waren geen probleem als je ze niet gebruikt.)
M43 compact, veel lenzen om uit te kiezen. kleinste sensor uit deze reeks.
Sony A6xxx serie: Aps-C sensor.
Sony A7xxx serie: FF sensor.
Nikon Z-serie: FF-sensor
nog meer?
Spiegelreflex heeft altijd extra ruimte en dus body diepte nodig, dus als je compact wilt is mirrorless de body of choise. nadeel prijsrange.
nikon D3500 is veel goedkoper als ontvanger van je lenzen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
De activiteit heeft zich onderhand grotendeels verplaatst naar de individuele topics en steeds minder in de verzameltopics. Om verwarring te voorkomen en het zo simpel mogelijk te houden hebben we besloten de verzameltopics voor camera's te sluiten. Bij deze.
Mocht er toch nog een actief advies lopen wat ik over het hoofd heb gezien dan mag je dat rustig in een nieuw, eigen topic voortzetten. Wil je daarbij een paar posts uit dit topic mee nemen stuur dan even een DM, wij kunnen die dan naar je nieuwe topic verplaatsen zodat het advies compleet blijft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit topic is gesloten.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's