Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 30-09 04:37
Wat vinden jullie van de vergelijking van onderstaande camera’s op fotokwaliteit (landschap + portret):

Nikon D90 incl. Sigma 17-70 versus Fujifilm TX-20?
Andere optie is eventueel de Sony A6000 met Zeis 17-70 objectief

Is dit een verbetering in kwaliteit, of blijft het gelijkwaardig?

MaStar wijzigde deze reactie 06-06-2018 07:06 (5%)

quote:
Ventieldopje schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 00:35:
Met elke camera heb je controle over de scherpte diepte, zelfs al heb je een vast diafragma zoals bij een telefoon vaak het geval is.
Zeker! Als je mijn tekst goed leest, dan zie je ook dat de controle over de scherptediepte toeneemt bij een grotere sensor en afneemt bij een kleinere. Scherptediepte is niet binair, aan of uit.
quote:
Je noemt namelijk een andere groter factor niet, de afstand van de camera tot het onderwerp en van het onderwerp tot achtergrond.
Ik noem wel meer grote factoren niet. Zoals de brandpuntsafstand van het objectief. De vraag die ik beantwoordde ging namelijk over de sensorgrootte.
quote:
Als je een kleinere sensor hebt / kleiner maximaal diafragma dan kun je best een wazige achtergrond krijgen alleen moet je daarvoor erg dicht op je onderwerp kruipen
Maak eens een portret met je spiegelreflex / systeemcamera / premium compact op 18mm (APS-C) of 28mm (FF equivalent). Maak vervolgens hetzelfde portret (je model even beeldvullend) op 70mm (FF 100-105mm). Wat valt je op?

Wat opvalt is waarschijnlijk niet de scherptediepte, maar de vervorming die je ziet bij de groothoekfoto, vooral als de foto niet perfect recht van voren is genomen. Met andere woorden: kruip niet te dicht op je onderwerp. Dan maar iets meer scherptediepte.

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15-10 15:43
Na veel dubben zou ik het fijn vinden wat meningen te horen. Alhoewel ik niet helemaal starter meer ben leek dit me wel een geschikte plaats (na verwijzing hierheen in het Nikon topic).

Ik heb nu een Nikon D90 met Sigma 17-50 f2.8 en Nikon 50mm f1.8G. Ik schiet met name landschappen, portretten van familie en wat straatfotografie. Gezien de D90 z'n beste tijd gehad heeft, ik me meer op nabewerking stort en wat geld te besteden heb is het tijd voor een upgraden.

De D7200 is een logische keuze, maar aangezien ik geen gebruik maak van de tele-zijde en ik op termijn 'toch fullframe wil proberen' (en dan ook liever niet wil investeren in Dx lenzen) wil ik over op fullframe.

Inclusief verkoop van de Sigma lens (de camera heeft een defecte flitser, verkoopwbaar de geschat op 0) heb ik om en nabij 1500 te besteden. Ik heb daarvoor 4 opties:
1. Nikon D610 2e hands, 12K shutter, 1 jaar oud, 1 jaar garantie, 800.
2. Nikon D619 nieuw, 5 jaar garantie, 1250
3. Nikon D750 2e hands, 30k shutter. 1 jaar garantie, Komt nog in aanmerking voor de shutter recall, dus de camera krijgt na aankoop een gratis opfrisbeurt inclusief vervanging van de sluiter. 1250
4. Nikon D750 nieuw, 5 jaar garantie, 1630

In het geval van optie 1 heb ik budget voor de Nikon 20mm of 24mm f1.8 of 18-35 f3.5-4.5.
In het geval van optie 2 en 3 heb ik budget voor een tweedehands 24-85mm of Third party lens.
In het geval van optie 4 zou ik mijn 17-50 misschien een tijdje blijven gebruiken in Dx mode en de 50mm als standaard walkaround nemen.

Wat is wijsheid? De 2e hands D610 is aantrekkelijk geprijst, maar de D750 misschien nog meer zo. Hoe nieuw is de (waarschijnlijk 3 of 4 jaar oude) Nikon D750 na shuttervervanging? Of een dergelijke camera toch altijd nieuw kopen met die lekkere 5 jaar garantie?

Suggesties zijn welkom :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15-10 22:42

Lynx

Ondertitel

Wat is je beschikbare budget?
400 - 550

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen:
Familie foto’s nu we een baby hebben. Close up ed. Ook de vakantie foto’s en een goede zoom voor surf fotos zou welkom (maar niet noodzakelijk als de prijs daardoor explodeert). Tot slot is een draai of klap scherm noodzakelijk voor selfies.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, dit is wel van belang

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, dit is geen noodzaak

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Foto’s moeten snel zijn en rode ogen voorkomen worden. Waterafstotend zou heel prettig zijn.

Gewenst bereik? Nvt

Ik denk dat een systeem camera een prima stap voor ons zou zijn van de Samsung compact die we nu hebben en niet bevalt.
Op dit moment centreert mijn zoektocht zich rond de volgende modellen.

Sony a6000: lijkt me wat duur gezien de leeftijd en volgens mij geen draaibaar scherm. Echter lijkt de standaard in de prijsklasse.

Canon M100: hier en daar op terecht gekomen door reviews te zoeken. Recent model wat qua prijs en eisen prima lijkt te passen. Waarom zou ik deze niet kiezen?

Outside the box:
Canon D3300: uitstapje naar spiegelreflex omdat Consumentenbond dat voorstelt en de prijs goed is. Ik zie geen voordelen boven een compactere systeemcamera.

Compact:
Canon powershot sx730 hs: waarom niet de weg van de minste weerstand? Goedkoopste en makkelijkste optie. Reden dat ik niet direct hierop duik is simpelweg de ervaring met onze huidige jaaaaaren oude compact. Trage zoeker, trage sluiter en geen omklap scherm. Is dat in een recent model als dit allemaal opgelost en lever je enkel zoom mogelijkheden in op huis-tuin en keuken fotografie?

Dank alvast voor jullie hulp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
quote:
Lynx schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:05:
400 - 550

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen:
Familie foto’s nu we een baby hebben. Close up ed. Ook de vakantie foto’s en een goede zoom voor surf fotos zou welkom (maar niet noodzakelijk als de prijs daardoor explodeert). Tot slot is een draai of klap scherm noodzakelijk voor selfies.
Je kan natuurlijk de camera ook even aan iemand geven om een mooie "selfie" te maken op vakantie bijvoorbeeld. Of spelen met de zelfontspanner door de camera ergens neer te zetten. Vaak levert dat imho mooiere foto's op.
quote:
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, dit is wel van belang

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, dit is geen noodzaak

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Foto’s moeten snel zijn en rode ogen voorkomen worden. Waterafstotend zou heel prettig zijn.

Gewenst bereik? Nvt

Ik denk dat een systeem camera een prima stap voor ons zou zijn van de Samsung compact die we nu hebben en niet bevalt.
Op dit moment centreert mijn zoektocht zich rond de volgende modellen.

Sony a6000: lijkt me wat duur gezien de leeftijd en volgens mij geen draaibaar scherm. Echter lijkt de standaard in de prijsklasse.
Maar blijft een goede camera ;)
quote:
Canon M100: hier en daar op terecht gekomen door reviews te zoeken. Recent model wat qua prijs en eisen prima lijkt te passen. Waarom zou ik deze niet kiezen?
Omdat Canon hopeloos achter ligt op systeemcamera's! Beter kijk je, naast de Sony, naar bijvoorbeeld Olympus, Fujifilm en Panasonic voor systeemcamera's.
quote:
Outside the box:
Canon D3300: uitstapje naar spiegelreflex omdat Consumentenbond dat voorstelt en de prijs goed is. Ik zie geen voordelen boven een compactere systeemcamera.

Compact:
Canon powershot sx730 hs: waarom niet de weg van de minste weerstand? Goedkoopste en makkelijkste optie. Reden dat ik niet direct hierop duik is simpelweg de ervaring met onze huidige jaaaaaren oude compact. Trage zoeker, trage sluiter en geen omklap scherm. Is dat in een recent model als dit allemaal opgelost en lever je enkel zoom mogelijkheden in op huis-tuin en keuken fotografie?

Dank alvast voor jullie hulp.
Ja, voor je gebruik zie ik niet in waarom een compactcamera niet kan. De zoom die je nodig hebt voor surffoto's gaat makkelijker op een compactcamera ivm kleinere sensor. Het nadeel is een gebrek aan licht, wat bij donkere omstandigheden een nadeel kan zijn. Voor zoom op een systeemcamera heb je toch een telelens nodig, waar je zo (voor een erg basic model) weer 300 euro extra voor af mag tikken.

Het belangrijkste advies, ga eerst eens naar een foto-toko of elektronica-boer om gewoon eens wat spul vast te houden en te proberen. Je bent nu aan het kijken van DSLR's tot compactcamera's, wat gewoon aangeeft dat je zelf geen flauw idee hebt wat je wilt ;) .

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 19:14
quote:
Pepper92 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 01:28:
Na veel dubben zou ik het fijn vinden wat meningen te horen. Alhoewel ik niet helemaal starter meer ben leek dit me wel een geschikte plaats (na verwijzing hierheen in het Nikon topic).

Ik heb nu een Nikon D90 met Sigma 17-50 f2.8 en Nikon 50mm f1.8G. Ik schiet met name landschappen, portretten van familie en wat straatfotografie. Gezien de D90 z'n beste tijd gehad heeft, ik me meer op nabewerking stort en wat geld te besteden heb is het tijd voor een upgraden.

De D7200 is een logische keuze, maar aangezien ik geen gebruik maak van de tele-zijde en ik op termijn 'toch fullframe wil proberen' (en dan ook liever niet wil investeren in Dx lenzen) wil ik over op fullframe.

Inclusief verkoop van de Sigma lens (de camera heeft een defecte flitser, verkoopwbaar de geschat op 0) heb ik om en nabij 1500 te besteden. Ik heb daarvoor 4 opties:
1. Nikon D610 2e hands, 12K shutter, 1 jaar oud, 1 jaar garantie, 800.
2. Nikon D619 nieuw, 5 jaar garantie, 1250
3. Nikon D750 2e hands, 30k shutter. 1 jaar garantie, Komt nog in aanmerking voor de shutter recall, dus de camera krijgt na aankoop een gratis opfrisbeurt inclusief vervanging van de sluiter. 1250
4. Nikon D750 nieuw, 5 jaar garantie, 1630

In het geval van optie 1 heb ik budget voor de Nikon 20mm of 24mm f1.8 of 18-35 f3.5-4.5.
In het geval van optie 2 en 3 heb ik budget voor een tweedehands 24-85mm of Third party lens.
In het geval van optie 4 zou ik mijn 17-50 misschien een tijdje blijven gebruiken in Dx mode en de 50mm als standaard walkaround nemen.

Wat is wijsheid? De 2e hands D610 is aantrekkelijk geprijst, maar de D750 misschien nog meer zo. Hoe nieuw is de (waarschijnlijk 3 of 4 jaar oude) Nikon D750 na shuttervervanging? Of een dergelijke camera toch altijd nieuw kopen met die lekkere 5 jaar garantie?

Suggesties zijn welkom :)
Mag ik vragen waarom je de overstap naar fullframe overweegt? Welk probleem denk je op te lossen dat een D7200 niet kan? Qua detailweergave, lichtgevoeligheid en ruisniveau (ook/vooral bij hoge ISO's) ga je er ook met een D7200 flink op vooruit. Met een full-frame koop je vooral meer dynamic range, wat je betaalt met groter, zwaarder en (over het algemeen) duurder glas.

Maar goed, wil je toch voor full-frame gaan, dan zou ik een tweedehands D750 kiezen. Of eentje met 30k kliks voor 1250 Euro zo'n goede deal is betwijfel ik (hoewel de bijbehorende opfrisbeurt wel weer aantrekkelijk is), op Marktplaats vind ik er een paar met minder kliks voor minder geld.
Een nieuwe D750 kopen en daar je FX-zoom op zetten lijkt me een verkeerde keus, tenzij je binnen afzienbare tijd denkt budget vrij te kunnen maken voor een knappe lens.

Mijn 2 cent: een Nikon D7200 plus Sigma 18-35 f/1.8. Ik denk dat je daarmee vrijwel alles kunt wat je ook kunt doen met een full-frame D750 in combinatie met n van de lenzen die je noemt.

• Pepper92
quote:
B64 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:55:
[...]

Mag ik vragen waarom je de overstap naar fullframe overweegt? Welk probleem denk je op te lossen dat een D7200 niet kan? Qua detailweergave, lichtgevoeligheid en ruisniveau (ook/vooral bij hoge ISO's) ga je er ook met een D7200 flink op vooruit. Met een full-frame koop je vooral meer dynamic range, wat je betaalt met groter, zwaarder en (over het algemeen) duurder glas.
Ik heb voor beide systemen de gewenste lenzen op een rij gezet, om zo een keuze te maken. Ik zou graag een wijdere lens willen voor landschappen, en een lichte wide angle prima voor Dx ontbreekt. De Tokina 11-16 weegt 550 gram, terwijl een Nikon 20mm maar 350 gram weegt en maar 200 duurder is. Bovendien gebruik ik de huidige zware Sigma eigenlijk alleen op 17mm en op 50mm (die ik net te kort vind).

Voor Dx kom ik uit op een (nieuwprijzen) D7200 (760, 750 gram), Tokina 11-16 dx II (500, 550 gram), Sigma 17-50 mm of 35 mm prima (200 gram) en 85mm f1.8 (450, 350 gram). Totaal 1700 (de 50mm heeft een defecte AF-S switch dus die zal ik waarschijnlijk houden). Totaal gewicht 1850 gram (met 35mm).

Voor Fx kom ik uit op een (nieuwprijzen) Nikon D610 (1250, 850 gram), Nikon 20mm (700, 350 gram), 50mm (in bezit, 200 gram), Nikon 85mm (450, 450 gram). De D610 zou dus 2e hands voor 800 kunnen, wat totaal 1750 maakt na verkoop van de Sigma. Totaal gewicht 1850 gram.

Kortom, hiermee heb ik voor om en nabij hetzelfde bedrag een set met om en nabij gelijk gewicht. En de fullframe koop ik dan met name vanwege die Nikon 20mm. Deze vergelijking gaat natuurlijk alleen op met de 2e hands D610 en nieuwe lenzen, en ik geef er 4 jaar garantie op de camera voor op.

De Sigma 18-35 heb ik bekeken toen ik uiteindelijk mijn Sigma kocht. Hij is veel zwaarder, mist die extra millimeter en is ook een stuk duurder, en zodoende die links laten liggen. Ik ben de D7200 optie nu wel aan h heroverwegen.
quote:
MaStar schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 06:32:
Wat vinden jullie van de vergelijking van onderstaande camera’s op fotokwaliteit (landschap + portret):

Nikon D90 incl. Sigma 17-70 versus Fujifilm TX-20?
Andere optie is eventueel de Sony A6000 met Zeis 17-70 objectief

Is dit een verbetering in kwaliteit, of blijft het gelijkwaardig?
Zoals je ziet heb ik de D90 met Sigma 17-50. Het is een prachtige set die nog steeds mooie foto's schiet, maar de leeftijd van de sensor merk je wel (12 mp, matige prestaties bij hoge ISO). Over de XT20 heb ik niets dan goeds gelezen, nu inclusief 16-50 kit 750 (al hoewel iedereen je de 18-50 kit van 1050 aan zal raden). Grootste probleem zijn de kwalitatief goede maar zeer dure lenzen op het begin (<16mm) en einde (>80mm) van het spectrum. Om een soortgelijke set te bouwen als ik hierboven heb beschreven kom je bij Fujifilm al snel uit op 2500. Hoe je het bij de kit en evt een prime valt het reuze mee en heb je denk ik een geweldige camera. Je vergelijking is wel gek, want de xt20 kan je beter vergelijken (qua prijs en kwaliteit) met de Sony A6300 en Nikon D7200.

Edit: A7300 (tikfout) gewijzigd naar A6300

Pepper92 wijzigde deze reactie 12-06-2018 12:03 (23%)

quote:
Pepper92 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 00:26:
Je vergelijking is wel gek, want de xt20 kan je beter vergelijken (qua prijs en kwaliteit) met de Sony A7300 en Nikon D7200.
Wat is een Sony A7300??? Ik ken de A7 in verschillende uitvoeringen, en de A6300. Bedoel je de Sony A6300?

• Pepper92
quote:
ikweethetbeter schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:41:
[...]

Wat is een Sony A7300??? Ik ken de A7 in verschillende uitvoeringen, en de A6300. Bedoel je de Sony A6300?
Excuus, typefout. A6300 idd.

• fritsjof
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08-10 11:30
ILC voor unboxing-videos

Na het lezen van de OP, de verschillende hulp-artikelen en een woud van 'beste van 2018!-achtige blogs en commercieel goedbedoelde hulp op verschillende verkoopsites heb ik besloten dan toch maar mijn vraag hier neer te leggen, in de hoop wat verder te komen:

Voor mijn blog wil ik unboxing-videos gaan maken. Ik film nu vanaf een statief van bovenaf met mijn telefoon (Galaxy S8) en zoals je je kunt voorstellen is dat na een aantal keer 'hannessen' wel een beetje klaar nu: het werkt wel maar niet van harte. Dus op zoek naar een camera - puur om te filmen. Ik heb belichting (softboxes), statief met laterale arm en een lavalier microfoon in bezit. Nu de camera nog...

Wat ik tot nu toe heb 'ontdekt' is dat een dSLR prima viceobeeld kan maken, maar "door die kleine scherptediepte en het trage scherpstellen gaat hier wel wat werk in zitten" (citaat van topic over filmen met een dSLR) en omdat de videofunctie "bij een dSLR vaak nogal omslachtig werkt" (citaat uit OP van dit topic).

Het alternatief is dan een videocamera of systeemcamera/ILC. Een videocamara van goede kwaliteit (waarbij ik close-up breed kan filmen) is boven budget en de ILC blijft over. (ik hoor graag als ik hier al de mist in ga).
  1. Wat is je beschikbare budget? ~750
  2. Heb je al objectieven in je bezit? Geen
  3. Koop je de camera met een specifiek doel? Ja - 'topdown' unboxing videos filmen, foto's neem ik er waarschijnlijk zelden mee.
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk: Ja, dit is het doel van de aankoop. Ik moet vrij close-up een breed shot kunnen filmen waarbij de autofocus snel zijn werk doet.
  5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? AutoFocus is cruciaal - maar of dit voor 'Live View' geldt weet ik niet...
  6. Overige wensen aan de camera? Ik wil graag 4k resolutie kunnen filmen (Youtube kan dit verwerken en dit platform is het doel van de filmpjes). Ook moet er een microfoon-aansluiting op zitten.. Grip, afmetingen en gewicht van de camera spelen nauwelijks een rol omdat de camera altijd binnen op statief zal staan. Een preview-scherm dat gekanteld kan worden is een handige eigenschap maar als liveview op een extern apparaat (TV) ook mogelijk is dan is zou dat ook kunnen werken (zodat ik kan zien of het shot goed verloopt).
  7. Gewenst bereik?
Ik heb elders op de vraag 'welke lens voor unboxing videos' het volgende gevonden:
quote:
This sounds like an industrial video where shallow depth of field is the last thing you need.
You need a lens with a wider depth of field.
[...]
18mm on APS-C should be more than wide enough for most unboxing videos, and you can set your aperture wherever you want. At 18mm and F8, you should have basically everything in focus.
Wat ik denk dat goede opties zijn voor mij zijn de Panasonic Lumix DMC-GX80
of de Panasonic Lumix G DMC-G7 en dan een lens met een 'wide depth of field' (groothoeklens?) maar welke, omdat deze camera's geen APS-C sensor hebben maar CMOS Four/Thirds.

Zoals je wel merkt kan ik echt wel wat hulp gebruiken - wellicht dat iemand hier me wat op weg kan helpen, al was het alleen al met het gebruiken van de juiste termen... :?

Bij voorbaat dank! _/-\o_

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Nu online

elhopo

nemo sine cruce

quote:
fritsjof schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:18:
ILC voor unboxing-videos

Het alternatief is dan een videocamera of systeemcamera/ILC. Een videocamara van goede kwaliteit (waarbij ik close-up breed kan filmen) is boven budget en de ILC blijft over. (ik hoor graag als ik hier al de mist in ga).

[list=1]
  • Wat is je beschikbare budget? ~750
Bij voorbaat dank! _/-\o_
Puur kijkende naar specs:
pricewatch: Panasonic HC-WX970 Zwart
of
pricewatch: Sony FDR-AX53 Zwart

(voor 798 of 820 euro, beide met externe microfoon aansluiting.)

Hoewel systeemcamera's prima kunnen filmen, en DSLR's ook, is een pure videocamera wellicht beter. Door de wat kleinere sensor gaat het scherpstellen makkelijker en beter. De Sony heeft wat meer groothoek, wat me in dit geval wel handig zou lijken.

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

quote:
fritsjof schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:18:
Wat ik tot nu toe heb 'ontdekt' is dat een dSLR prima viceobeeld kan maken, maar "door die kleine scherptediepte en het trage scherpstellen gaat hier wel wat werk in zitten" (citaat van topic over filmen met een dSLR) en omdat de videofunctie "bij een dSLR vaak nogal omslachtig werkt" (citaat uit OP van dit topic).
Een DSLR of MILC met fasedetectie focuspixels op de sensor of Sony SLT's hebben geen last van langzaam scherpstellen met filmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 00:56
Het ligt er dan ook erg aan wat voor lens je gebruikt op een DSLR. Mensen vergeten wel eens dat ze ook af kunnen stoppen, scherpte-diepte is dus een non-argument en juist een voordeel. Je kn wijd open schieten en dus veel licht binnen laten en je onderwerp mooi isoleren, iets wat met een kleinere sensor moeilijk gaat.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• fritsjof
Dank, allen. Ik ben helaas vergeten te vermelden dat ik echt vrijwel niets weet van filmen/fotografie, dus:
quote:
Een DSLR of MILC met fasedetectie focuspixels op de sensor of Sony SLT's hebben geen last van langzaam scherpstellen met filmen.
zegt me helaas niet zo veel.
Welke DSLR of MILC met fasedetectie focuspixels op de sensor zou ik dan naar kunnen kijken? Of naar welke Sony SLT's?
quote:
Ventieldopje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:32:
Het ligt er dan ook erg aan wat voor lens je gebruikt op een DSLR. Mensen vergeten wel eens dat ze ook af kunnen stoppen, scherpte-diepte is dus een non-argument en juist een voordeel. Je kn wijd open schieten en dus veel licht binnen laten en je onderwerp mooi isoleren, iets wat met een kleinere sensor moeilijk gaat.
Zeker, de lens is belangrijk. Maar welke lens zou ik dan kunnen gebruiken, en welke DSLR zou je kiezen?

Laat ik het anders vragen:

Stel, ik heb hier ~750 liggen die ik aan je kan opsturen en ik vraag jou (lezer) een unboxing-video te schieten. Welke combi zou je dan kopen? (Bedenk dat ik statief en verlichting heb staan).

Voor de duidelijkheid: ik vind het fantastisch dat jullie mij proberen te helpen, het is mijn gebrek aan kennis welke hier een rol speelt, er is geen sprake van ondankbaarheid. Ik zou gewoon graag weten wat ik te kiezen heb en niet achteraf denken had ik maar...

Als een DSLR nt iets betere video zou kunnen schieten dan een systeemcamera, maar het vereist 10x meer kennis en kunde, dan heeft de systeemcamera de voorkeur - ik heb geen passie voor fotografie en ervaar geen gevoel van plezier als ik een camera vasthoud - voor mij is het een gebruiksvoorwerp dat z'n taak moet doen. Het kan altijd beter en mooier, dat weet ik, maar goed is goed genoeg geldt in dit geval.

Ik hoop dat jullie suggesties kunnen doen (de suggesties voor de videocamera's staan al op het lijstje, dank daarvoor! _/-\o_ )
quote:
fritsjof schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:53:
zegt me helaas niet zo veel.
Welke DSLR of MILC met fasedetectie focuspixels op de sensor zou ik dan naar kunnen kijken? Of naar welke Sony SLT's?
DSLR: een recente Canon DSLR.
MILC: Sony A6000 of nieuwer, Sony A7 vanaf mark II, Sony A5100, Fujifilm X-T100, ...
SLT: alle SLT's, dus Sony A58, A65, A68, A77(-II), A99(-II) (de laatste 3 worden nog geproduceerd, voor de rest moet je op een restpartij stuiten).

• fritsjof
quote:
ikweethetbeter schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:07:
[...]

DSLR: een recente Canon DSLR.
MILC: Sony A6000 of nieuwer, Sony A7 vanaf mark II, Sony A5100, Fujifilm X-T100, ...
SLT: alle SLT's, dus Sony A58, A65, A68, A77(-II), A99(-II) (de laatste 3 worden nog geproduceerd, voor de rest moet je op een restpartij stuiten).
Dank. Ik heb de volgende modellen gevonden ('2eH' = bij een camerawinkel, met garantie) aan de hand van wat jij schreef:

DSLR
  1. Canon Eos 60D body 399.00 2eH
  2. Canon EOS 750D - Body 419.00 2eH
  3. Canon EOS 7D Body 449.00 2eH
  4. Canon EOS 1D III Body 499.00 2eH
  5. Canon EOS 7D Body 599.00 2eH
  6. Canon EOS 70D Body Zwart 849.00 (nieuw - Tweakers Pricewatch)
  7. Canon EOS 1D IV Body 899.00 2eH
  8. Canon EOS 7D Mark II Body 999.00 2eH
Ik neem aan dat de duurdere modellen recenter zijn, ik lees goede dingen over de 70D. Ik vind dat 'Mark x' verwarrend: meerdere merken gebruiken de term - dit zal wel aan mij liggen.

MILC
  1. Sony A5100 Zwart - Body + 16-50 379.00 2eH
  2. Sony A6000 Zwart - Body 399.00 (nieuw - Tweakers Pricewatch)[
  3. Fuji Finepix X-E2 Body Zwart 399.00 2eH
  4. Fujifilm X-T100 599.00 (nieuw - Tweakers Pricewatch)[
Ik betwijfel of de X-E2 van Fuji hier ook thuishoort.

SLT
  1. Sony A77 II Body Zwart 935 (nieuw - Tweakers Pricewatch)
  2. Sony A68 Body Zwart 429 (nieuw - Tweakers Pricewatch)
De modellen die nieuw te koop zijn kan ik met lens krijgen, uiteraard, maar omdat ik nog niet weet welke lens ik zou moeten hebben heb ik alleen de prijzen van de body's genoemd.

Bij nader inzien betwijfel ik of 4k video wel realistisch is met mijn budget en de hardware van mijn PC voor bewerking. 1080p is dan dus vereist voor video-kwaliteit.

Ben ik zo op de goede weg of mis ik modellen in mijn lijst?

fritsjof wijzigde deze reactie 14-06-2018 11:57 (7%)

• Ventieldopje
quote:
fritsjof schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Dank. Ik heb de volgende modellen gevonden ('2eH' = bij een camerawinkel, met garantie) aan de hand van wat jij schreef:

DSLR
Ik neem aan dat de duurdere modellen recenter zijn, ik lees goede dingen over de 70D. Ik vind dat 'Mark x' verwarrend: meerdere merken gebruiken de term - dit zal wel aan mij liggen.

MILC
  1. Sony A5100 Zwart - Body + 16-50 379.00 2eH
  2. Fuji Finepix X-E2 Body Zwart 399.00 2eH
Ik betwijfel of het model van Fuji hier ook thuishoort.

SLT
  1. Sony A77 II Body Zwart 935 (nieuw - Tweakers Pricewatch)
  2. Sony A68 Body Zwart 429 (nieuw - Tweakers Pricewatch)
(De A68 is ook icm lens te krijgen voor hogere prijs uiteraard.)

Bij nader inzien betwijfel ik of 4k video wel realistisch is met mijn budget en de hardware van mijn PC voor bewerking. 1080p is dan dus vereist voor video-kwaliteit.

Ben ik zo op de goede weg of mis ik modellen in mijn lijst?
DSLR
De 1D III kan niet filmen ;)

Duurdere modellen zijn niet perse recenter. Het is toch logisch dat een geavanceerder model duurder is dan een instap model? 8)7

De "mark x" slaat op de generatie van het toestel. Een 7D mark II is dus een 2e generatie 7D, een nieuwe verbeterde versie dus. Dit doen ze alleen bij xD (1D, 5D, 6D, 7D) modellen omdat ze daar niet de ruimte hebben om voor de opvolger het de 8D te noemen. Het getal geeft namelijk de positie weer waar de 1D het meest uitgebreide professionele full-size model is, de 5D het kleine broertje er van, 6D het goedkopere kleine broertje van de 5D en de 7D is het vlaggenschip APS-C crop model (kleinere sensor dus). Bij de xxD, xxxD en xxxxD modellen verhogen ze gewoon het nummer van bijv. de 50D naar de 60D.

TL;DR;

In volgorde van top -> instap
xD (1D bij.), lager nummer = uitgebreider en met uitzondering van de 7D allemaal fullframe
7D, top model van de crop camera's
xxD (80D bijv.)
xxxD (800D bijv.)
xxxxD (1300D bijv.) Instap model

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nieksvd
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11-10 21:45
~400

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Geen (tja, een smartphonecamera)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, algemeen gebruik

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
1080p 60fps is fijn, 4k is fijn, allebei niet vereist

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
???

Graag minimaal 20 MP en een APS-C sensor of groter. Ook is een bak optische zoom wel fijn maar met de prijs waarschijnlijk wel lastig. 18-55mm zie ik vaak voorbij komen dus dat zal verder wel goed zitten.

Gewenst bereik?
Zie hierboven, 18-55mm zal vast wel prima zijn, maar meer zoom is altijd prettig.

Extra: enkel een body heb ik niet zoveel aan, liefst dus een kit voor de prijs.

Ik doe eigenlijk ook maar wat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
oet je ondertitel in ieder geval eer aan ;)

Ik denk toch dat je specifieker moet zijn over wat je wilt fotograferen. En hoe je de camera gaat gebruiken. Doe je alles in auto, of wil je juist experimenteren? Maak je gewone kiekjes of wil je wildlife of sport fotograferen bijvoorbeeld?

Verder, gezien het andere topic, loop eens een foto/elektonicazaak binnen. Ik kan me voorstellen dat een DSLR groot en lomp is terwijl een mooie systeemcamera lekker compact is en je altijd mee kan nemen. Groter is niet altijd beter en zonder spiegel werken heeft veel voordelen. Daarnaast hoeft MFT niet verkeerd te zijn.

400 euro beperkt je keuze wel erg. Voor 500 kun je veel meer in huis halen, zoals bijvoorbeeld een kantelbaar scherm (waar ik zelf niet meer zonder wil om een laag standpunt te pakken) en, in het geval van een systeemcamera, een optische zoeker wat wel uitkomt bij fel zonlicht. En vaak wat extra knopjes zodat je, minder snel tegen beperkingen loopt als je wil experimenteren.

Ook daarom, zorg dat je eerst je eigen eisen en doelstellingen goed op papier krijgt.

Ik denk dat, allround gezien, deze olympus mooi is:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑42mm f/3.5‑5.6 Zwart

Met cashback kost ie je 425 euro.
https://www.olympus.nl/si...ort/promotions/index.html

Waarom? Compact, veel opties en features waardoor het itt de meeste andere alternatieven in je budget niet een "budget" camera is waar veel, in mijn ogen essentiele, opties weggelaten zijn. Door de iets kleinere mft sensor is het telebereik wel gelijkwaardig. De extra features en knoppen zijn in mijn ogen veel belangrijker dan die paar megapixels extra die een Canon 2000D of Nikon 3400 bieden.

GENETX wijzigde deze reactie 03-07-2018 22:26 (25%)

• Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-10 16:01

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

quote:
GENETX schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:11:
oet je ondertitel in ieder geval eer aan ;)

Ik denk toch dat je specifieker moet zijn over wat je wilt fotograferen. En hoe je de camera gaat gebruiken. Doe je alles in auto, of wil je juist experimenteren? Maak je gewone kiekjes of wil je wildlife of sport fotograferen bijvoorbeeld?

Verder, gezien het andere topic, loop eens een foto/elektonicazaak binnen. Ik kan me voorstellen dat een DSLR groot en lomp is terwijl een mooie systeemcamera lekker compact is en je altijd mee kan nemen. Groter is niet altijd beter en zonder spiegel werken heeft veel voordelen. Daarnaast hoeft MFT niet verkeerd te zijn.

400 euro beperkt je keuze wel erg. Voor 500 kun je veel meer in huis halen, zoals bijvoorbeeld een kantelbaar scherm (waar ik zelf niet meer zonder wil om een laag standpunt te pakken) en, in het geval van een systeemcamera, een optische zoeker wat wel uitkomt bij fel zonlicht. En vaak wat extra knopjes zodat je, minder snel tegen beperkingen loopt als je wil experimenteren.

Ook daarom, zorg dat je eerst je eigen eisen en doelstellingen goed op papier krijgt.

Ik denk dat, allround gezien, deze olympus mooi is:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑42mm f/3.5‑5.6 Zwart

Met cashback kost ie je 425 euro.
https://www.olympus.nl/si...ort/promotions/index.html

Waarom? Compact, veel opties en features waardoor het itt de meeste andere alternatieven in je budget niet een "budget" camera is waar veel, in mijn ogen essentiele, opties weggelaten zijn. Door de iets kleinere mft sensor is het telebereik wel gelijkwaardig. De extra features en knoppen zijn in mijn ogen veel belangrijker dan die paar megapixels extra die een Canon 2000D of Nikon 3400 bieden.
Deze is met casback maar 360, is dat niet veel interessanter? pricewatch: Canon EOS M100 Zwart + EF-M 15-45mm IS STM Zwart

Volg mij op Instagram voor elke dag een sexy tech foto!

• GENETX
  • Nu online
Vind ik niet. Mist een heleboel knopjes en zelfs een PASM dial. Maar ook een viewfinder bijvoorbeeld. Daarnaast heeft Canon de systeemcamera-boot gemist, waardoor het lenzenaanbid zeer beperkt is. Let op, spiegelreflex lenzen passen hier zonder converter niet op!

Nee, ik zou dan toch een camera pakken die de opties voor experimenteren openhoud. Wil je alles in auto schieten, dan kun je je afvragen waarom je een relatief lompe camera met verwisselbare lens wil in plaats van een compact of zelfs een goede smartphone. Ja, de grotere sensor heeft voordelen, maar ook nadelen in termen van gewicht.

Ik heb iemand heel snel uit de standaardopties zien groeien bij een budget camera zonder de juiste knopjes. Echt heel zonde, want je merkt dat de lol er snel af is als je eerst een paar menuopties doormoet om iets essentieels als het diafragma te kunnen wijzigen. Daarom zijn die paar euro's het absoluut waard, naast de andere specs.

GENETX wijzigde deze reactie 04-07-2018 08:13 (21%)

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
GENETX schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:11:
Wil je alles in auto schieten, dan kun je je afvragen waarom je een relatief lompe camera met verwisselbare lens wil in plaats van een compact of zelfs een goede smartphone. Ja, de grotere sensor heeft voordelen, maar ook nadelen in termen van gewicht.
De kwaliteit van de foto's van een camera met grote sensor is veel beter dan die van een compact, zowel de kleuren als de ruis. Zelfs als je in auto schiet kan het dus veel nut hebben om een grote sensorcamera te nemen, als je de voordelen wil hebben.

Als je je gelukkig voelt met het leven dat je hebt, en een beetje aandacht besteedt aan jezelf en aan je gezondheid, dan zit je bij het overgrote deel van de vrouwen al zo goed als geramd.

• GENETX
  • Nu online
Vandaar dat ik ook zeg voordelen ;) . Maar er zijn zat mensen die het verschil niet zien en beide "mooie" foto's vinden maken. Het is maar net welk referentiekader je hebt. De mooiere foto's uit een goede systeemcamera/spiegelreflex worden imho niet zozeer gemaakt door de grotere sensor, maar door de persoon achter de camera die zijn compositie en scherptediepte goed uitkiest.

Goed, de belangrijkste reden waarom ik het zeg, is voor @nieksvd om eens camera's in het echt te zien en ze te ervaren als je van een smartphone komt en geen specifieke doelen hebt met de camera behalve de standaard huis-tuin-en-keuken kiekjes als ik het goed heb gelezen. Het zou zonde zijn als Niek de camera vaak laat liggen omdat deze simpelweg te lomp is om mee te nemen. In die zin moet je de mogelijkheden van zo'n camera wel kunnen waarderen om de camera ook daadwerkelijk mee te nemen.

Dat een camera in staat is om mooiere foto's te kunnen maken wil niet zeggen dat dat ook automatisch zal gebeuren. Daar moet je wel tijd in willen investeren. Vandaar ook eigenlijk de vraag of Niek wil gaan experimenteren met het maken van foto's, of gewoon "betere, scherpere, foto's dan de smartphone" wil maken. Dat maakt wat mij betreft veel uit voor het advies. Als er neit wordt geexperimenteerd, dan kan de Canon M100 ook een leuke zijn, al zou ik zelf niet zo snel iets zonder viewfinder nemen.

Als reactie op de opties aangedragen in Nikon D3400 prijswijziging wil ik nog het volgende kwijt: Ga nie tblind af op het advies van de Nikon D3400. Het is een prima camera in het algemeen, maar is het ook de beste camera voor jou? Verschillende doelen hebben verschillende eisen en verschillende "perfecte" camera's. Het grote nadeel (wat de 200D dan niet heeft) van de D3400 vind ik persoonlijk het gebrek aan kantelbaar scherm. Die miste ik echt op mijn vorige Sony A200, waardoor het praktisch onmogleijk is om vanaf de grond iets leuks te fotograferen, zoals een kikker of paddestoel. Dat was voor mij eis nummer 1 bij een nieuwe camera vorig jaar (uiteindelijk de A6000 geworden): Kantelbaar scherm.

GENETX wijzigde deze reactie 04-07-2018 10:41 (83%)

• nieksvd
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11-10 21:45
@GENETX

Het gaat vooral experimenteren en leren worden. De functies op de smartphone leveren in de profmodus vaak al mooiere dingen op dan in de automodus, maar daar zit natuurlijk een grens aan.

Onder het mom van 'als je het doet, doe het dan goed' heb ik dan liever meteen een iets grotere sensor, anders zou de keuze voor een compactcamera vrij snel gemaakt zijn.

Ik doe eigenlijk ook maar wat

quote:
nieksvd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:21:
@GENETX

Het gaat vooral experimenteren en leren worden. De functies op de smartphone leveren in de profmodus vaak al mooiere dingen op dan in de automodus, maar daar zit natuurlijk een grens aan.

Onder het mom van 'als je het doet, doe het dan goed' heb ik dan liever meteen een iets grotere sensor, anders zou de keuze voor een compactcamera vrij snel gemaakt zijn.
Het voordeel wat je uit een iets grotere sensor haalt is te verwaarlozen. Wil je echt een stap maken van MFT dan moet je voor FF gaan.
De voorgestelde E-M10II is in vrijwel alles beter dan de instappers van Canon en Nikon.

• GENETX
  • Nu online
Prima, duidelijk :)

Een MFT sensor is niet direct heel veel kleiner, vooral minder breed door de andere verhouding. Een systeemcamera heeft wel een aantal voordelen door het gebrek aan een spiegel. Zo hebben de meesten veel meer autofocuspunten en kan die Olympus bijvoorbeeld meer beelden per seconde schieten, voor het geval je bijvoorbeeld actie op de foto wil krijgen.

Verder met @Thorgrem , de Olympus zou ook mijn keuze zijn. Iets kleinere sensor, maar dat is niet het grote probleem. Anderzijds heb je bij de Olympus veel meer opties aangezien het een degelijke mid-range camera is ipv een budgetcamera, waardoor je veel meer ruimte hebt om te experimenteren en te ontdekken wat je belangrijk vind.

GENETX wijzigde deze reactie 04-07-2018 12:17 (66%)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
GENETX schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:07:
De mooiere foto's uit een goede systeemcamera/spiegelreflex worden imho niet zozeer gemaakt door de grotere sensor, maar door de persoon achter de camera die zijn compositie en scherptediepte goed uitkiest.
Niet bij de camera's die ik heb. Ik heb zowel compactcamera's als camera's met grote sensoren, en die met grote sensoren verdienen overduidelijk de voorkeur. Mijn compactcamera is panasonic TZ10, en mijn camera's met grote sensoren zijn MFT panasonic G5 en sony nex3 (aps-c). De kleuren (de verzadiging en natuurgetrouwheid) en ruis is veel beter van de grotere sensoren (ik zie geen verschil tussen MFT en aps-c bij lagere ISO's (tot 400/800 ISO)). Met grotere sensoren (en een beetje een fatsoenlijke lens) zijn de foto's imo automatisch beter dan die van compactcamera's, ook als de compositie ruk is. Het zou kunnen dat de TZ10 gewoon geen goede compactcamera is, maar ik betwijfel of het daar aan ligt.
quote:
Dat een camera in staat is om mooiere foto's te kunnen maken wil niet zeggen dat dat ook automatisch zal gebeuren. Daar moet je wel tijd in willen investeren. Vandaar ook eigenlijk de vraag of Niek wil gaan experimenteren met het maken van foto's, of gewoon "betere, scherpere, foto's dan de smartphone" wil maken. Dat maakt wat mij betreft veel uit voor het advies.
Mijn ervaring is dus dat het wel automatisch mooiere foto's oplevert, dwz betere kleuren, betere indruk.
quote:
Het grote nadeel (wat de 200D dan niet heeft) van de D3400 vind ik persoonlijk het gebrek aan kantelbaar scherm. Die miste ik echt op mijn vorige Sony A200, waardoor het praktisch onmogleijk is om vanaf de grond iets leuks te fotograferen, zoals een kikker of paddestoel. Dat was voor mij eis nummer 1 bij een nieuwe camera vorig jaar (uiteindelijk de A6000 geworden): Kantelbaar scherm.
Kun je misschien ook een spiegeltje voor gebruiken, zodat het LCD-beeld in de spiegel wordt gereflecteerd waardoor je toch vanaf de grond kunt kijken.

Als je je gelukkig voelt met het leven dat je hebt, en een beetje aandacht besteedt aan jezelf en aan je gezondheid, dan zit je bij het overgrote deel van de vrouwen al zo goed als geramd.

• GENETX
  • Nu online
Vandaar ook referentiekader. Voor mij zit de nuance meer in het feit dat sommige mensen het niet zien/boeit en in die zin al snel tevreden zijn met het resultaat. Ik ben het verder helemaal met je eens, meetbaar is het zeker beter om een grotere sensor te hebben op de aspecten die je noemt. Maar er zit een verschil tussen meten en persoonlijk perceptie die van persoon tot persoon verschilt.

En voor iemand die minder waarde hecht aan die zaken, kan het wel interessant zijn om iets in te leveren op beeldkwaliteit en in plaats daarvan iets te nemen dat veel compacter is zodat je het echt _altijd_ bij je hebt. Ik zat te denken aan een RX100 bijvoorbeeld:
reviews: Sony Cyber-shot RX100 III: bijna een dslr in je broekzak
Dat soort camera's worden geprezen om de beeldkwaliteit in zo' klein jasje. Daarom kom ik er graag achter aan welke aspecten iemand wel (of veel) waarde hecht en welke aspecten minder (of totaal niet). Maargoed, da tis nu allemaal offtopic.

Wat betreft het spiegeltje, wat een gedoe en vaak heb je geen hand over om het spiegeltje vast te houden. Het kan, maar heeft zeker niet mijn voorkeur als er camera's zijn die het standaar dhebben :+

• Ventieldopje
Technisch beter betekent niet op alle vlakken beter ;) Ook met een grotere sensor kun je falen door verkeerde instellingen of misfocus.

Beetje te kort door de bocht hoor.

www.maartendeboer.net

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

quote:
Ventieldopje schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:42:
Technisch beter betekent niet op alle vlakken beter ;) Ook met een grotere sensor kun je falen door verkeerde instellingen of misfocus.

Beetje te kort door de bocht hoor.
falen door de mens is niet falen door het fototoestel, beetje onzin om verkeerde instellingen als argument te gebruiken tegen superieure techniek.

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09:18

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Niet de discussie die hier gevoerd moet worden heren. ;)

Woutoud.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stijn Weijters
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 18-09 15:19
*knip*

Woutoud wijzigde deze reactie 08-07-2018 23:21 (99%)
Reden: Crossposten wordt niet gewaardeerd!

• Apple
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 07:44

Apple

Victoria Concordia Crescit

Ik ben in de markt voor een nieuwe camera alleen twijfel ik nog tussen DSLR en Mirrorless. En dan met name of Mirrorless zal voldoen aan mijn eisen.

Wat ik wil gaan fotograferen: steden(trips), landschappen, vliegtuigen, treinen en mogelijk ook raceauto's. Ik wil ook regelmatig filmpjes gaan maken.
Maar als ik echt vol voor fotografie als hobby ga dan kunnen daar mogelijk ook wel dingen bijkomen zoals macro maar vooralsnog vooral bovenstaande dingen.

Voorheen heb ik ook gefotografeerd met een Tamron 150-600mm lens en dat was met name voor vliegtuigspotten een droomlens :9 Door omstandigheden heb ik echter een jaar of 2 moeten stoppen met de hobby maar het kriebelt en ik mis het behoorlijk.

Ik twijfel alleen of ik het met mirrorless ga redden. Ik bevind mij een beetje op een splitsing. Enerzijds heeft DSLR mijn voorkeur want veel meer (betaalbare) (zoom) lensen en betere battery life. Anderzijds mirrorless want portable, toekomstgericht en over het algemeen betere videokwaliteit.

In september ga ik naar Amerika voor een driehoekstrip LA > SF > Vegas dus dan wil ik uiteraard flink wat foto's gaan maken. Aangezien ik vrij beperkte ruimte heb voor een camera zal een 600mm lens per definitie afvallen. Nu kan ik die natuurlijk ook thuislaten en een all-round lens meenemen voor de trip maar ik wil gewoon gelijk een perfecte set halen waarmee ik jaren vooruit kan en die al mijn doelen dekt.

Mijn budget: 1500 euro. Dit mag meer of minder zijn indien het voordeel het waard is maar het liefst blijf ik in de buurt van dit bedrag.

Ik stond op het punt om een Panasonic G80 te kopen met een 12-60mm & 100-300mm lens. Dan heb ik zowel een prima kit-lens en een goeie zoomlens. Maar ik ben bang dat 300mm niet voldoende gaat zijn aangezien ik weet wat een 150-600mm lens allemaal kan. Echter tikt een G80 wel veel ''checkboxes'' want goed geprijsd, goeie foto en nog betere videokwaliteit. Een vrij ruim arsenaal aan M34 lensen en een uitstekende kitlens als ik de reviews zo lees.

Op DSLR gebied is een D5600 een optie samen met een 100-400mm of een 150-600mm lens. Dat gaat m'n budget wel iets te buiten maar als het het waard is heb ik dat er wel voor over.

Als iemand nog andere tips heeft die in de buurt komen van mijn budget dan hoor ik ze graag. Zag ook de X-T20 voorbij komen en natuurlijk de Sony A6000 en A6300 maar ik denk dat de 210mm lens van Sony tekort komt en alle upgrades daarvan vallen op zichzelf al buiten mijn budget |:(

edit: Welke camera ook steeds in mijn achterhoofd blijft zitten is de Sony RX10 III. Met cashback kost die me 1300 euro incl. gratis extra accu. Die heeft wel een uitmuntend objectief (f/2.4-4.0), geen gezeur met lensen en toch een 600mm equivalent zoom (kwaliteit zal niet gelijk staan aan een echte 150-600mm lens).

Apple wijzigde deze reactie 10-07-2018 06:47 (6%)

https://eu.diablo3.com/en/profile/Gold-21419/hero/93458323

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Voordeel van een a6x00 is dat je redelijk voordelig een MC-11 adapter kan kopen waarmee je Sigma lensen met Canon mount prima kan gebruiken op de camera. Zo ook de 150-600 van Sigma. Veel andere Canon lensen werken ook. In dat geval heb je het beste van beide werelden.

Wel opletten welk bereik je gebruikte van de 150-600mm Tamron. Cropfactor is leuk voor quivalentie, maar als je voorheen ook al een cropfactor van 1,5 had dan ga je alsnog mogelijk bereik missen.

Vergeet niet dat de RX10 een veel kleinere sensor heeft. Daardoor lijkt de f-waarde (net als bij smartphones) lekker laag, maar qua equivalentie is een APS-C sensor met hogere f-stop toch sneller.

GENETX wijzigde deze reactie 10-07-2018 08:57 (54%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Apple Waarom zou de RX10 III wel goed zijn (600mm eq.), en de G80 niet (300mm lens -> cropfactor 2x -> 600mm eq.)?
De G80 kan je ook nog aanvullen met een compacte prime, voor als je zonder tas de stad in gaat en geen grote/opvallende camera bij je wil hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:18

copykat

Good copy isn't bad

quote:
Apple schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 06:25:
Ik ben in de markt voor een nieuwe camera alleen twijfel ik nog tussen DSLR en Mirrorless. En dan met name of Mirrorless zal voldoen aan mijn eisen.
. .

Ik stond op het punt om een Panasonic G80 te kopen met een 12-60mm & 100-300mm lens. Dan heb ik zowel een prima kit-lens en een goeie zoomlens. Maar ik ben bang dat 300mm niet voldoende gaat zijn aangezien ik weet wat een 150-600mm lens allemaal kan. Echter tikt een G80 wel veel ''checkboxes'' want goed geprijsd, goeie foto en nog betere videokwaliteit. Een vrij ruim arsenaal aan M34 lensen en een uitstekende kitlens als ik de reviews zo lees.
Als al gemeld de m43 is 2x cropfactor. dus 100-300 is efl 200-600mm. in een heel compact huisje.
Als je nog wat budget over hebt is de 14-140mm f3.5-5.6ii een topper (24-280mm). niet wr maar ideaal als rondloop lens. De 2mm kan je oplossen met panoramamodus te gebruiken. jpg only.
quote:
Apple schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 06:25:
.....

edit: Welke camera ook steeds in mijn achterhoofd blijft zitten is de Sony RX10 III. Met cashback kost die me 1300 euro incl. gratis extra accu. Die heeft wel een uitmuntend objectief (f/2.4-4.0), geen gezeur met lensen en toch een 600mm equivalent zoom (kwaliteit zal niet gelijk staan aan een echte 150-600mm lens).
kan je die niet ergens huren voor een weekendje om te zien of het aan je eisen voldoet?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Astr0blaster
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 14-10 21:18
Mijn Canon 550D is helaas zo goed als dood na 8 jaar trouwe dienst. Ook zijn mijn twee lenzen (zand...) helaas kapot gegaan tijdens mijn laatste reis van 8 maanden (15-85mm en 50mm 1.8).

Ik wilde sowieso al upgraden, dus dit lijkt me een goed moment. Over een halfjaar wil ik nog twee jaar naar het buitenland, waarvan ik een jaar wil reizen (India, China, Nepal). Nu heb ik geen idee waar ik nou zou moeten upgraden. Ik weet dat de markt flink veranderd is vergeleken met een paar jaar geleden en dat er nu ook veel goede spiegelloze camera's zijn. Het grootste 'probleem' aan de 550D vind ik dat hij super slecht presteert bij weinig licht. Boven de 400 ISO worden foto's al te lelijk door de ruis.

Ik fotografeer vooral mensen, cultuur en natuur, oftewel reisfotografie. Hier wat voorbeelden. Een kleine camera lijkt me fijn, maar ik vind goede controls (zoals bij een DSLR) toch wel belangrijker. Ik schiet alles op manual en edit alles in Lightroom. Ik zie mezelf zeker niet meer als amateur.

Ik zoek dus een nieuwe camera, het liefst een beetje robuust. Goede filmmogelijkheden is een plus, maar absoluut geen must. Budget: het liefst rond de 1000-1400 euro. Maar een eventuele hogere prijs is mogelijk. Overigens heb ik geen mega haast met de aanschaf, dus als over 4 maanden een bepaalde camera uitkomt, dan kan ik daar eventueel wel op wachten.

• Apple
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 07:44

Apple

Victoria Concordia Crescit

quote:
GENETX schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:59:
Voordeel van een a6x00 is dat je redelijk voordelig een MC-11 adapter kan kopen waarmee je Sigma lensen met Canon mount prima kan gebruiken op de camera. Zo ook de 150-600 van Sigma. Veel andere Canon lensen werken ook. In dat geval heb je het beste van beide werelden.

Wel opletten welk bereik je gebruikte van de 150-600mm Tamron. Cropfactor is leuk voor quivalentie, maar als je voorheen ook al een cropfactor van 1,5 had dan ga je alsnog mogelijk bereik missen.

Vergeet niet dat de RX10 een veel kleinere sensor heeft. Daardoor lijkt de f-waarde (net als bij smartphones) lekker laag, maar qua equivalentie is een APS-C sensor met hogere f-stop toch sneller.
Lees dat de MC-11 de A6000 wel flink minder snel laat auto focussen. A6300 en A6500 hebben daar minder last van maar die vallen toch wel buiten mijn budget.

Had even niet nagedacht over de cropfactor waardoor de Pana 100-300 alsnog gelijk is aan de Sony. Dan maakt het niet zoveel meer uit welke van de 2 ik haal. Misschien is het dan wel fijner om toch de mogelijkheid te hebben van lens te kunnen wisselen als je inderdaad eens niet met een zware tas erop uit wilt gaan.

Gaat dan toch de G80 worden denk ik. Thanks voor de input allen.

https://eu.diablo3.com/en/profile/Gold-21419/hero/93458323

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 12-10 15:49
Ik ben voor iemand op zoek naar een camera die voornamelijk voor filmen gebruikt gaat worden. Persoon kwam zelf met een D5300, maar die heb ik afgeraden ivm geen AF. Ik heb een Sony A6000 voorgesteld, maar die viel ook af ivm geen externe microfoon aansluiting.

Eisen:
- Goede AF bij liveview is belangrijk.
- Externe mic aansluiting.
- Budget circa 500 euro.

Ik zit nu naar de Panasonic Lumix G DMC-G7 te kijken (die kwam uit de pricewatch), maar dat lijkt me een vrij oud dingetje inmiddels.
500 is wel wat krap als er ook nog een lens bij moet. Enkel body lukt dat wel. Maar je hebt ook nog een microfoon nodig, geheugenkaartje, extra accu, statief...
Panasonic heeft werkende AF tijdens video, maar het houdt niet echt over. De A6000 is hier wat beter in. Canon 200D met 18-55 STM zou ik ook nog als optie open houden.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• GENETX
  • Nu online
quote:
Apple schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:03:
[...]

Lees dat de MC-11 de A6000 wel flink minder snel laat auto focussen. A6300 en A6500 hebben daar minder last van maar die vallen toch wel buiten mijn budget.

Had even niet nagedacht over de cropfactor waardoor de Pana 100-300 alsnog gelijk is aan de Sony. Dan maakt het niet zoveel meer uit welke van de 2 ik haal. Misschien is het dan wel fijner om toch de mogelijkheid te hebben van lens te kunnen wisselen als je inderdaad eens niet met een zware tas erop uit wilt gaan.

Gaat dan toch de G80 worden denk ik. Thanks voor de input allen.
Nee, A6000 is cropfactor 1,5, dus 900mm equivalent. Zelf ervaar ik geen trage AF met de MC-11 op mijn A6000 en sigma 150-600. Goed, ik kan het niet vergelijken met de a6300, maar mijn native sony 55-210 is niet sneller. Volgens mij is er de afgelopen jaren veel verbeterd met firmware upgrades. Just to let you know.

Welke dslr had je hiervoor? Grote kans dat dat ook aps-c was met een 1,5 of 1,6 (canon) cropfactor. Niet dat de GX80 slecht is hoor, integendeel. Maar als echt van plan bent om met veel telebereik te schieten, met de optie om later de foto ook nog te kunnen croppen, dan zijn er volgens mij weinig DSLR equivalente ILCs behalve de A6x00 en sigma MC-11.

Ander punt, denk je de 300mm in de US nodig te hebben, want ik kan me wel voorstellen dat een 600mm veel te lomp is om mee te nemen. Als het antwoord ja is, dan zou ik idd de GX80 nemen.

GENETX wijzigde deze reactie 11-07-2018 07:47 (17%)

• Jerry_henry
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23-08 07:28
1. Wat is je beschikbare budget? 400 – 600 EUR voor een DSLR- body, rekbaar tot 800 EUR indien grote meerwaarde
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Ik wil starten met fotografie. Mijn voorkeur gaat uit naar mensen& dieren (binnen en buiten); landschappen; nachtfotografie.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
6. Overige wensen aan de camera? Nee

Volgende zaken zijn voor mij als beginner moeilijk in te schatten qua belangrijkheid:
• Ik heb gezocht naar ASP C-sensoren. Is er een groot verschil in de cropfactor 1.5 (Nikon) en 1.6 (Canon)?
• Is er en groot verschil tussen een pentaprisma en pentaspiegel?
• Zijn het aantal autofocuspunten belangrijk? Ik heb er gezien met 9 autofocuspunten en met 51.
• De processor van het toestel zou niet zo belangrijk zijn als je RAW-foto’s trekt. Klopt dat?

Ik kom voorlopig uit bij volgende Canon- modellen, maar doe gerust andere voorstellen:
- 2000D
- 200D
- 750D
- 800D

Ik kijk uit naar jullie feedback! :)

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:14
quote:
Jerry_henry schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:03:
1. Wat is je beschikbare budget? 400 – 600 EUR voor een DSLR- body, rekbaar tot 800 EUR indien grote meerwaarde
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Ik wil starten met fotografie. Mijn voorkeur gaat uit naar mensen& dieren (binnen en buiten); landschappen; nachtfotografie.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
6. Overige wensen aan de camera? Nee

Volgende zaken zijn voor mij als beginner moeilijk in te schatten qua belangrijkheid:
• Ik heb gezocht naar ASP C-sensoren. Is er een groot verschil in de cropfactor 1.5 (Nikon) en 1.6 (Canon)?
• Is er en groot verschil tussen een pentaprisma en pentaspiegel?
• Zijn het aantal autofocuspunten belangrijk? Ik heb er gezien met 9 autofocuspunten en met 51.
• De processor van het toestel zou niet zo belangrijk zijn als je RAW-foto’s trekt. Klopt dat?

Ik kom voorlopig uit bij volgende Canon- modellen, maar doe gerust andere voorstellen:
- 2000D
- 200D
- 750D
- 800D

Ik kijk uit naar jullie feedback! :)
Waarom Canon? Elk merk heeft met jouw wensen een prima aanbod waar je je geen buil aan kunt vallen.

Heb je een idee wat voor lenzen je denkt te willen gaan gebruiken? Gewoon de kitlens? Zit je ook aan dingen als flitser, statief, etc. te denken, of is dat allemaal "too much". Is gewicht en formaat een thema?

Wat betreft je vragen:

> • Ik heb gezocht naar ASP C-sensoren. Is er een groot verschil in de cropfactor 1.5 (Nikon) en 1.6 (Canon)?
Nee, praktisch geen verschil.

Ook Sony heeft hier nog een prima camera met de A6000 trouwens die binnen jouw budget valt.
Andere merken bieden micro4:3-sensorformaat, met als grote voordeel het kleinere formaat van de camera + lens.

> • Is er en groot verschil tussen een pentaprisma en pentaspiegel?
Effectief: nee

> • Zijn het aantal autofocuspunten belangrijk? Ik heb er gezien met 9 autofocuspunten en met 51.
Meer AF punten is in principe handiger, omdat je zo preciezer kan kiezen waar de foto scherp is. Vooral handig is het voor het automatische "tracken" van objecten die je wilt volgen. Bijvoorbeeld stel je scherp op iemand die rechts je beeld in loopt en dan naar links wandelt, de AF 'trackt' deze persoon dan terwijl hij van focuspunt naar focuspunt gaat, en als de compositie goed is kan jij afdrukken. Met snellere objecten of moeilijkere banen door het beeld is meer AF-punten dan zeker handig. De Sony a6300 heeft bijvoorbeeld 425 AF punten. Let wel op dat er verschillende soorten AF punten zijn.

> • De processor van het toestel zou niet zo belangrijk zijn als je RAW-foto’s trekt. Klopt dat?De processor doet meer dan alleen RAW-foto's bewerken. Maar over het algemeen zie ik de bottleneck in moderne camera's sowieso niet bij de processor, daar hoef je je bij geen enkele camera zorgen over te maken. Ik zou er persoonlijk niet eens op letten.

Garyu wijzigde deze reactie 19-07-2018 13:15 (5%)

• Jerry_henry
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23-08 07:28
quote:
Waarom Canon? Elk merk heeft met jouw wensen een prima aanbod waar je je geen buil aan kunt vallen.

Heb je een idee wat voor lenzen je denkt te willen gaan gebruiken? Gewoon de kitlens? Zit je ook aan dingen als flitser, statief, etc. te denken, of is dat allemaal "too much". Is gewicht en formaat een thema?
Bedankt, weer wat bijgeleerd.

Ik heb de DSLR’s van Nikon ook bekeken, maar kwam finaal uit bij deze Canon-modellen.
Nikon & Canon lijken me nl. de grootste aanbieders qua lenzen, ook op de 2dehandsmarkt.
- Is 3fps voldoende of ben ik beter af met 5fps?
- is een touchscreen handig?
- wat is beter: autofocus-motor in de lens of in de body?

Mijn doel is om in het begin te leren fotograferen met de kitlens, aangevuld met een 50mm f/1.8 lens en evt nog 1 andere prime lens. Ik ben nog te weinig thuis in de lenzen-wereld.
Gaandeweg mijn traject zal er wellicht behoefte zijn aan andere lenzen, maar dat zien we dan wel.

De accessoires die ik in gedachten heb: statief, draagtas, geheugenkaart, extra batterij.
Zijn er hierbij criteria waar ik op moet letten?

• Garyu
quote:
Jerry_henry schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:01:
[...]

Bedankt, weer wat bijgeleerd.

Ik heb de DSLR’s van Nikon ook bekeken, maar kwam finaal uit bij deze Canon-modellen.
Nikon & Canon lijken me nl. de grootste aanbieders qua lenzen, ook op de 2dehandsmarkt.
Klopt zeker.
quote:
- Is 3fps voldoende of ben ik beter af met 5fps?
Ligt aan je wensen. Natuurlijk is 5fps beter, echter staat mijn camera vrijwel altijd op "low speed" dus ik zou persoonlijk ook met 3fps wel tevreden zijn.
quote:
- is een touchscreen handig?
Ik heb nog geen camera's met touchscreen gebruikt, kan het dus niet zeggen ;). Maar het lijkt me soms wel handig om snel een focus punt uit te zoeken in plaats van met knopjes, zeker als je veel focuspunten hebt.
quote:
Mijn doel is om in het begin te leren fotograferen met de kitlens, aangevuld met een 50mm f/1.8 lens en evt nog 1 andere prime lens. Ik ben nog te weinig thuis in de lenzen-wereld.
Gaandeweg mijn traject zal er wellicht behoefte zijn aan andere lenzen, maar dat zien we dan wel.
Lijkt me een prima concept.
quote:
De accessoires die ik in gedachten heb: statief, draagtas, geheugenkaart, extra batterij.
Zijn er hierbij criteria waar ik op moet letten?
Er is voor elk accessoirce met uitzondering van de SD-kaartjes een eigen topic te vinden hier ;). Dus ja, daar zijn best criteria voor te vinden.
quote:
Garyu schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:13:
> • Is er en groot verschil tussen een pentaprisma en pentaspiegel?
Effectief: nee
Naast een lijstje goede antwoorden, staat er ook een fout antwoord tussen.

Er zijn 2 soorten optische zoekers (OVF), die het beeld wat op de kop en links/rechts gedraaid is weer goed moeten laten zien als je door de zoeker kijkt: de duurdere pentaprisma en de goedkopere pentaspiegel.

Een pentaprisma levert een groot en helder zoekerbeeld op.
Een pentaspiegel levert een kleiner en donkerder zoekerbeeld op.

Voor de uiteindelijke foto maakt het geen verschil, maar in het gebruik is de duurdere pentaprisma veel prettiger.

Bij systeemcamera's heb je elektronische zoekers (EVF). De modellen met een OLED EVF zijn doorgaans beter, helderder en sneller dan de niet-OLED varianten.

• strifejahh
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online
Beste medetweakers.

Ik ben in de markt voor een nieuwe camera. Alleen zijn er inmiddels zoveel opties dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Dslr, systeemcameras.

1. Wat is je beschikbare budget? ongeveer 800 euro
2. Ik heb jarenlang een sony a230 gehad maar deze heeft het jammer genoeg begeven heb hier maar 2 lenzen bij dus zit er niet speciaal aan sony vast
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
In princinpe vanalles. Races, landschappen, dieren,vakanties wellicht ook wat architectuur
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? 4k filmen zou een leuke optie zijn

Waar zit tegenwoordig meer toekomst in. Ik vermoed systeemcamera's Ik zou wel graag de viewfinder in het midden willen hebben dus niet als de sony a6xxx aan de linker kant.

Wat heb ik zelf gevonden

Canon 77D
Olympus OM-D EM10 mk3
Panasonic Lumix G80
Sony a7? (Met cashback momenteel 899)

Ik zit zelf te kijken naar de olympus vanwege het formaat maar zou dit een goede keuze zijn? Of zou de panasonic een betere optie zijn ook vanwege de weathersealing.

Of toch een dslr zoals de 77d omdat ik straks ook op het circuit wat meer lange afstands foto's wil gaan maken

strifejahh wijzigde deze reactie 27-07-2018 11:25 (12%)

iRacing profiel FF14: Kirito Jojonji | Zodiark

quote:
strifejahh schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:16:
Beste medetweakers.

Ik ben in de markt voor een nieuwe camera. Alleen zijn er inmiddels zoveel opties dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Dslr, systeemcameras.

1. Wat is je beschikbare budget? ongeveer 800 euro
2. Ik heb jarenlang een sony a230 gehad maar deze heeft het jammer genoeg begeven heb hier maar 2 lenzen bij dus zit er niet speciaal aan sony vast
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
In princinpe vanalles. Races, landschappen, dieren,vakanties wellicht ook wat architectuur
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? 4k filmen zou een leuke optie zijn

Waar zit tegenwoordig meer toekomst in. Ik vermoed systeemcamera's Ik zou wel graag de viewfinder in het midden willen hebben dus niet als de sony a6xxx aan de linker kant.

Wat heb ik zelf gevonden

Canon 77D
Olympus OM-D EM10 mk3
Panasonic Lumix G80
Sony a7? (Met cashback momenteel 899)

Ik zit zelf te kijken naar de olympus vanwege het formaat maar zou dit een goede keuze zijn? Of zou de panasonic een betere optie zijn ook vanwege de weathersealing.

Of toch een dslr zoals de 77d omdat ik straks ook op het circuit wat meer lange afstands foto's wil gaan maken
Echt slechte camera's zijn er niet meer.

Voor races is een camera met snelle AF erg handig. De eerste A7 serie valt dan af.

De A7 is een FF camera, alle andere modellen die je noemt hebben een kleinere sensor (APS-C voor de 77D en nog kleiner voor MFT). Misschien is het handig om eerst te bepalen wat je eisen precies zijn, FF (hoogste kwaliteit maar grootste telelenzen), APS-C of MFT (kleinste telelenzen maar laagste kwaliteit), en ook of je een DSLR (oud, vertrouwd, veel accessoires beschikbaar, ook tweedehands) wilt hebben of een systeemcamera (nieuw, de toekomst, maar voor accessoires het duurst).
Als je dan besloten hebt om voor ff te gaan neem dan niet de A7. Die is niet voor niets zo goedkoop (voor een ff camera). De tweede versie is beduidend beter.

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
Hallo allemaal,

Hoewel ik niet op zoek ben naar mijn eerste DSLR/Systeemcamera schaar ik mijzelf niet direct onder de betere fotografen, vandaar toch een berichtje in dit topic :)
Afgelopen jaar ben ik op reis geweest naar Uganda met de Olympus E-520 met 2 lenzen (zie onder) die ik een tijd terug van mijn vader heb overgenomen. Ik heb hier 3 weken mee gefotografeerd (vooral natuur en dieren), maar merkte bij het nabewerken van de foto's toch dat ik lang niet altijd tevreden ben met de plaatjes. Ook merkte ik dat ik voornamelijk de lichtgevoeligheid / belichtingsinstellingen niet OK vond en veel handmatig heb moeten corrigeren voordat ik goede foto's kon maken. Op zich niet erg want daar heb je zo'n camera voor, maar ook de scherpte en hoeveelheid ruis valt me tegen.

Omdat ik komend jaar weer een mooie reis wil gaan maken (waarschijnlijk Japan) zit ik er over te denken of ik een nieuwe camera aan moet schaffen. Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken :)

ca. 800 euro
ja, een Olympus 14-45 mm groothoek en 40-150 mm zoomlens
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
nee
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
nee, dat kan met mijn mobiel ook prima
Ik gebruik live view bij mijn huidige camera nooit, dus zou niet weten waarom dit zou moeten :p
Overige wensen aan de camera?
Makkelijke connectie met de smartphone zodat een foto via telefoon gedeeld kan worden lijkt me top
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Een groothoeklens en een zoomlens zoals ik nu ook heb lijkt me een top combinatie. Superzoom liever niet.

Eigenlijk is mijn eerste vraag of het loont om de body te wisselen of dat ik moet overstappen naar een ander (type) camera. De tweede vraag is welke dat dan is :)

Graag jullie mening 8)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
Maardiweb schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:47:
Hallo allemaal,

Hoewel ik niet op zoek ben naar mijn eerste DSLR/Systeemcamera schaar ik mijzelf niet direct onder de betere fotografen, vandaar toch een berichtje in dit topic :)
Afgelopen jaar ben ik op reis geweest naar Uganda met de Olympus E-520 met 2 lenzen (zie onder) die ik een tijd terug van mijn vader heb overgenomen. Ik heb hier 3 weken mee gefotografeerd (vooral natuur en dieren), maar merkte bij het nabewerken van de foto's toch dat ik lang niet altijd tevreden ben met de plaatjes. Ook merkte ik dat ik voornamelijk de lichtgevoeligheid / belichtingsinstellingen niet OK vond en veel handmatig heb moeten corrigeren voordat ik goede foto's kon maken. Op zich niet erg want daar heb je zo'n camera voor, maar ook de scherpte en hoeveelheid ruis valt me tegen.

Omdat ik komend jaar weer een mooie reis wil gaan maken (waarschijnlijk Japan) zit ik er over te denken of ik een nieuwe camera aan moet schaffen. Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken :)

ca. 800 euro
ja, een Olympus 14-45 mm groothoek en 40-150 mm zoomlens

Eigenlijk is mijn eerste vraag of het loont om de body te wisselen of dat ik moet overstappen naar een ander (type) camera. De tweede vraag is welke dat dan is :)
Olympus maakt geen spiegelreflexcamera’s meer, alleen nog systeemcamera’s. Dus een andere body of andere lenzen kan alleen tweedehands. Aangezien ik van een Olympus e-620 kom en beide lenzen ooit in bezit heb gehad, kan ik je vertellen dat die lenzen ok zijn, maar niet geweldig, zeker de 14-45 is niet geweldig. Met een lichtsterkte lens zou je al veel beter uit zijn, maar ik vraag mij af of je daar nog in moet investeren.

Ik ben zelf net overgestapt naar een systeemcamera (Olympus OMD E-M10) vanwege het gewicht, de compactheid van het systeem en het behoorlijke lenzenaanbod.

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:13

Ebayzo

Gekke eend

Maximaal een 700, maar dan eigenlijk wel met twee objectieven. Overigens voor de initele aanschaf. Daarna wil ik me gaan verdiepen in een mooi objectief als volgend doel.

Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.):
Nee, eigenlijk heel breed. Van foto's in de dierentuin, willekeurige objecten, timelapse en effecten met lange sluitertijden. Eigenlijk een beetje allround. Ik ben ook een "beginnende" fotograaf. Heb totaal geen intenties om er professioneel iets mee te gaan doen maar wil gewoon het meeste eruit kunnen halen.

Totaal niet

Nee, niet een continu AF.

Enige wensen die ik heb zijn kantelbaar scherm en RAW opname. Vooral dat laatste mis ik bijvoorbeeld aan mijn Sony DSC-hx400v. De zoom daarvan is geinig maar kwalitatief zijn die foto's niet geweldig. Ik lever dus graag, om mee te starten, deze zoom mogelijkheden in voor kwalitatief betere foto's.

Gewenst bereik:
18-55 is prima om mee te beginnen. Zoals gezegd voor max. 700 is een set met 18-55 en een300mm ook leuk.

Ik heb momenteel de volgende lijst van kanshebber. Voorkeur ging uit naar de 750D. Het prijsverschil met de 700D vind ik het wel waard. Echter kwam ik nu weer de nieuwere 200D tegen. In de vergelijking vallen vooral het aantal focus punten op (nadeel 200D) en hogere ISO, kleurdiepte (voordeel 200D). Tussen deze twee heb ik dus even geen duidelijke winnaar. Van de onderstaande lijst gaat momenteel mijn keuze tussen:

- CANON EOS 750D + 18-55MM IS STM - 599
- CANON EOS 750D + 18-55MM IS STM + 75-300MM III - 699
- CANON EOS 200D ZWART + 18-55MM IS II - 599
- CANON EOS 200D ZWART + 18-55MM DC III + TAMRON 70-300MM DI LD MACR - 679
- CANON EOS 200D ZWART + TAMRON 18-200MM DI II VC - 699

Maar misschien zit ik er wel naast en zijn er toch betere alternatieven (desnoods een ander merk, totaal niet merkvast). Zaterdag wil ik bij Kamera Express langsgaan voor nog wat voorlichting/bevestiging en eventueel aanschaf.

700D - Ouder
CANON EOS 700D + 18-55MM IS STM + ACCU - 554
CANON EOS 700D + 18-55MM DC III - 499
CANON EOS 700D + 18-55MM IS II - 519
CANON EOS 700D + EF 40MM F/2.8 STM - 599

750D - Net iets beter/niewer dan 700D
CANON EOS 750D + 18-55MM IS STM - 599
CANON EOS 750D + 18-55MM IS STM + 75-300MM III - 699

200d - Nieuwer (cashback bij Kamera Express)
CANON EOS 200D ZWART + 18-55MM IS STM COMPACT - 555
CANON EOS 200D ZWART + 18-55MM DC III - 504
CANON EOS 200D ZWART + 18-55MM IS II - 599
CANON EOS 200D ZWART + 18-55MM DC III + TAMRON 70-300MM DI LD MACR - 679
CANON EOS 200D ZWART + TAMRON 18-200MM DI II VC - 699

Ebayzo wijzigde deze reactie 02-08-2018 12:04 (10%)

Flickr

• GENETX
  • Nu online
De Nikon tegenhanger zou dan bijvoorbeeld een D5300/D5600 zijn in je budget. Wellicht goed om eens naast elkaar te zetten.

Verder zou ik je willen aanraden om eens te kijken naar systeemcamera's die een flink stuk compacter zijn. Deze A6000 + 16-50mm + 55-210mm is best wel veelzijdig:
pricewatch: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 + 55-210mm f/4.5-6.3 Zwart

En de MFT camera's (kleinere sensor, cropfactor = 2) zijn ook leuke opties:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑150mm f/4.0‑5.6 II Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@GENETX grappig, had ik niet over nagedacht. Zal startpost ook nog eens betere lezen.

Ik kan even lastig het verschil bepalen behalve mirror/mirrorless. Zelfde mogelijkheden maar andere maten? Maar als ik het zo snel lees, waarom zou je, qua specs, nog een entry/mid level DSLR nemen? Behalve dat het persoonlijk wellicht fijner is qua maat?

Verder ben ik ook niet vies van een occasion in dit geval. Bijvoorbeeld een Canon EOS 70D.

Lastig..

Ebayzo wijzigde deze reactie 02-08-2018 13:59 (73%)

Flickr

• GENETX
  • Nu online
quote:
Ebayzo schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:35:
Maar als ik het zo snel lees, waarom zou je, qua specs, nog een entry/mid level DSLR nemen?
Tsja... niet?

Zelfs qua maat, ik heb zelf nu een jaartje de A6000 en kwam laatst mn oude DSLR weer tegen (uitgeleend aan mn zus die ook wat wil experimenteren met fotografie) en toen schrok ik van de grootte. Voorheen vond ik de DSLR ook fijn in de hand liggen, maar bij nader inzien went dat heel snel ;)

Verder is mirrorless wel de toekomst. Occasion is wel leuk bij DSLR's, zeker met het grote aanbod 2e hands lenzen. Dat assortiment is bij mirrorless natuurlijk kleiner. Maar daartegenover staan wel weer andere pareltjes. Door het gebrek aan een mirror kun je adapters gebruiken voor oude DSLR objectieven. Zo heb ik inmiddels een Sigma MC-11 waarmee ik een scala aan Canon-EF mount objectieven op de A6000 kan gooien. Maar ook bijvoorbeeld een adapter voor analoge Minolta objectieven die je tweedehands voor een prikkie kan kopen. Leuke en snelle primes (bijv f/1.8) werken dan erg leuk samen met Focus Peaking (waarmee manuele focus een eitje wordt). Zelf ben ik het analoge fotograferen wel gaan waarderen doordat je zelf veel meer bezig bent :)

Wat voor mij de reden is geweest om de A6000 te nemen, en bijvoorbeeld niet de D5300 die ik destijds ook op het oog had): Grootte. In de fotozaak was ik verkocht door de grootte. Daarnaast, 11 FPS (soms fotografeer ik actie), snelle AF, (veel) focuspunten over de gehele sensor ipv enkel het midden.

En ja, het is de toekomst. De klasieke DSLR heeft zijn langste tijd gehad. Ik kom zelf vanaf een Sony A-mount DSLR, welke dus eigenlijk al ten dode is opgeschreven...

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@GENETX Ja, mijn schoonmoeder heeft wel een systeem camera, weet even niet welke, maar vond het er maar vreemd uitzien en dacht dat het ondergeschikt aan DSLR was. Maar als ik het zo lees is het geen gekke keus. Het occasion deel qua lenzen vind ik momenteel nog wel een plus aan de DSLR zijde. Misschien vind ik het persoonlijk nog iets te vroeg om te gaan voor de systeemcamera maar ik ga hem zaterdag toch zeker even vasthouden. Op het eerste oog zijn er namelijk nog geen foute keuzes tussen de twee types, meer een persoonlijke voorkeur. En beide zijn wel een stap vooruit vanaf mijn DSC-HX400V qua mogelijkheden en zaken als sensorgrootte.

En bedankt voor je uitgebreide feedback!

Ebayzo wijzigde deze reactie 02-08-2018 14:22 (4%)

Flickr

• GENETX
  • Nu online
Ik zou het niet te vroege noemen, maar eerder perfect. Je hebt nu nog geen berg met "verouderde" DSLR lenzen. Goed, zo'n vaart zal het niet lopen, maar zelfs Nikon en Canon gaan spoedig met professionele mirrorless systemen komen. Ik zou eerder de vraag stellen: Wil ik investeren in de "toekomst", of wil ik koopjes jagen op een systeem dat de komende jaren uitgefaseerd wordt? Dat laatste is erg snel gegaan bij Sony in ieder geval.

Verder zijn er nogal wat types mirrorless. Ik heb ook wel eens een superkleine Olympus PEN E-PL6 in de handen gehad, wat echt een heel ander kaliber is vergelijken met mijn A6000 iig.

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@GENETX Ik neem het zeker in de overweging mee en ga voor zaterdag nog even goed lezen en vergelijken. Aan de andere kant ben ik van mening dat je ook wel een tijd vooruit kan met de body. Dus je wellicht ook kan profiteren van een eventuele lenzen dump van anderen. Technisch zou het toch niet zo'n vaart lopen dat een fatsoenlijke EOS over twee jaar totaal obsolete is en in de kliko kan?

Flickr

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@Ebayzo Zal me er verder niet mee bemoeien, ben zelf uit het canon kamp :)
Maar wil je het volgende wel nog even aangeven de 200D is een heel klein DSLR(tje) een 760/750D of bijv de 77D/800D zijn wel iets groter.
Zou dat wel meenemen in je uiteindelijke keuze, ongeacht welk merk/type je ook koopt.
Formaat en hoe het voelt, werkt en gewicht etc etc is zijn wel dingen waar je eventueel rekening mee kan houden

(edit)
Ga naar een winkel en ga voelen ;)

GiLeX wijzigde deze reactie 02-08-2018 14:38 (5%)

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@GiLeXJa, ik ga ze zeker nog even proberen en geen koop op afstand doen.

Flickr

• GENETX
  • Nu online
quote:
Ebayzo schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:36:
Technisch zou het toch niet zo'n vaart lopen dat een fatsoenlijke EOS over twee jaar totaal obsolete is en in de kliko kan?
Nee absoluut niet inderdaad. Maar op een gegeven moment komen er geen nieuwe bodies meer, en zul je wel over moeten. Dan zit je nog met een berg oud glas waar je niet veel meer aan hebt. Als je nu voor mirrorless kiest, dan weet je dat je over een aantal jaar makkelijker een nieuwe body kan kopen en je glas mee kan nemen.

Verder, zoas hierboven, idd gewicht. Er zijn genoeg mensen die het zat zijn om een lompe DSLR mee te sjouwen. Dus ik zou zeker de boel aanschouwen. Verder doet mirrorless niet meer onder voor DSLR en ik zou bijna het tegenovergestelde willen stellen. DSLR heeft nog wel zijn eigen voordelen, maar persoonlijk heeft mirrorless er tegenwoordig meer.

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@GiLeX nog even terug naar het Canon kamp.

Los van de dimensies van de body's. In hoeverre zou je uit het rijtje een voorkeur geven aan een model? Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel (persoonlijk). Maar qua specs ook niet direct extreme verschillen. Kan ik hier een foute keuze maken in all-round gebruik? Ik wil voorkomen dat ik spijt krijg van mijn keuze als ik toch opeens veel meer ruis heb bij een model terwijl ik dit had kunnen voorkomen. Van het rijtje neig ik toch naar de 70D. Maar het is allemaal nummertjes vergelijken...hoe is de real world vergelijking :?

- 700D
- 750D
- 200D
- 70D (Ocassion)

Flickr

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@Ebayzo Zou de diverse reviews doorlezen.
Het zijn iig allemaal bodies met verschillende generaties DIGIC's processors daar zit wel iets verschil in. niet extreem veel maar het kan van invloed zijn.
Zelf hebben we de 760D naast enkele andere (totaal 5 EOS camera's) deze heeft een extra info display net als de 70D die je noemt
Dat missen de 250D 700D 750D allemaal. Maar dat is ook weer wat je gewend bent natuurlijk.
Voor mij zou dan de 70D (of 80D) een optie zijn of de 760D 77D (allemaal met extra info display)
En kwa formaat persoonlijk zou ik ook voor een 7xx/800 of 70D of 80D kiezen
De 200D is mij wat te klein terwijl ik niet eens extreem grote kolenschoppen heb :+

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@GENETX @GiLeX Beide bedankt! Ik heb nog wat na te denken en zoeken voor ik ze zaterdag even kan voelen :D

Toevoegingen zijn altijd nog welkom om me nog meer te laten twijfelen over keuzes :F

Ebayzo wijzigde deze reactie 02-08-2018 15:42 (28%)

Flickr

Processor verschillen bij dslr's zijn alleen maar interessant voor de verwerkingssnelheid (beperking qua fps), verder doet het niets beijzonders.
Bij Canon zijn de 200D, 800D, 77D, 80D uitgerust met een nieuwere sensor met hoger dynamisch bereik en hebben ze dual pixel AF voor veel vloeiendere video-AF.
De 760D, 77D, 70D en 80D hebben een display bovenop en een extra draaiwiel.
De 70D/80D hebben een robuustere en wat grotere body en een grotere helderdere zoeker.
De 800D, 77D en 80D hebben het 45punts AF systeem wat wel heel prettig is voor fotografie als je je onderwerp niet in het midden van het beeld wil hebben en bij sportfotografie.

Kortom: bekijk wat je wensen/eisen zijn qua bovenstaande punten en kies de camera die aan de meeste punten voldoet die in je budget past.

Wat betreft toekomst dslr: natuurlijk is dik in glas investeren misschien vervelend als Canon stopt met dslr's maken, al kun je dat glas wel met een adapter kwijt op de EOS M-camera's van Canon (niet ideaal). Maar als je bijvoorbeeld overstapt van aps-c naar full-frame moet je ook veel glas opnieuw kopen (past niet meer of heeft verkeerde bereik gekregen op full-frame).

Zeiss 21mm f/2.8

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

Keus gemaakt, is toch een DSLR geworden. De 77D :) Blij mee!

Flickr

• ICT Consultant
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08-10 18:10
Gefeliciteerd, veel plezier ermee!

• Stvn21
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09:04
Ik ben opzoek naar een systeemcamera (compact) die ik mee kan nemen op reizen en uitstapjes. Mijn doel is om de camera zo multifunctioneel te kunnen gebruiken. Grotendeels zal ik de camera voor straatfotografie gebruiken, maar in mindere mate wil ik hem ook gebruiken voor landschap- en portret fotografie. Het dient een totaaloplossing te zijn waardoor ik niet meerdere lenzen hoef mee te nemen.

Ik zit zelf te denken aan een a6000 i.c.m. de Sony E 35mm f/1.8 OSS.

Is deze combi geschikt om voor bovenstaande wensen goed uit te voeten te komen? Of toch een andere camera/lens?

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06:50
En ook hier weer iemand op zoek naar een camera. Een paar jaar geleden ben ik een tijdje vrij actief met fotografie bezig geweest, toen met de EOS550D van mijn broer. Indertijd heb ik ook de Canon 70-200 f/2.8 IS II aangeschaft, en die heb ik nog steeds. Ik ben dus redelijk zeker dat het een Canon SLR moet gaan worden :+
Eigenlijk wil ik natuurlijk het liefst een 5D3 of 4, maar dat wordt misschien iets voor later. Voor nu brengt mijn zoektocht me op de 80D of 77D. De 80D is iets groter en weather sealed, maar het ISO-bereik is, als ik het goed gelezen heb, weer iets groter op de 77D. Het prijsverschil vind ik klein genoeg om te negeren. Het voordeel van deze camera's is dat ik de EF-S lenzen van mijn broer kan (blijven) gebruiken, terwijl ik mijn eigen collectie rustig opbouw.

Op eBay zie ik veel ontzettend lage prijzen voor (buitenlandse?) bodies. Is dat een beetje betrouwbaar? Moeilijkere garantie kan ik wel accepteren, maar ik wil natuurlijk geen nepcamera ofzo.
En wegen de ergonomie en snellere sluiter van de 80D op tegen de wat hogere ISO van de 77D?

Ticking away, the moments that make up a dull day.

Groter iso-bereik heb je niets aan als je foto's boven iso6400 eigenlijk onbruikbaar worden. Qua ruisprestaties zijn de 77D en 80D aan elkaar gelijk, zit ook dezelfde sensor in.

Zeiss 21mm f/2.8

• Wormaap
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:12:
Groter iso-bereik heb je niets aan als je foto's boven iso6400 eigenlijk onbruikbaar worden. Qua ruisprestaties zijn de 77D en 80D aan elkaar gelijk, zit ook dezelfde sensor in.
Dan is het ene voordeel van de 77D verdwenen, en gaat het dus een 80D worden. Of iemand moet me overtuigen dat een andere keuze beter is :+ Mijn broer heeft de Tokina 11-16 nog. Gezien die een EF-S mount heeft valt de 6D dus eigenlijk af. Als ik zelf op korte termijn iets in die richting moet gaan aanschaffen wordt het me op dit moment te gortig. En ik kan het spul van mijn broer maanden aan een stuk lenen als het nodig is, dus da's lekker makkelijk :)

Blijft alleen het puntje over of ik me er comfortabel bij voel om hem op eBay te kopen. Het prijsverschil is erg groot, en de verkopers hebben veel positieve feedback. Ik ga er nog even over nadenken.

Edit: Besteld :+ Betaald via CC, dus voelt veilig genoeg. Ik laat wel weten hoe het bevalt :)

Wormaap wijzigde deze reactie 07-08-2018 20:58 (15%)

• jayjey
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Ik zit te denken over een overstap van A6000 naar A6300 vanwege betere jpg (?), snellere AF, hogere iso's, 4k video, hoge resolutie zoeker, stevigere mount (?).

Hoe zit het ook al weer met het opslaan als ARW+JPG, heb je dan STD of FINE? Ik begreep al dat EXTRA FINE niet mogelijk is i.c.m. ARW of is dit ondertussen aan te passen?

Ik heb de 3 sigma's erbij (ex dn 19/2.8,ex dn 30/2.8, art 60/2.8), maken die uberhaupt wel gebruik van de snellere AF en van alle phase contrast AF punten? Ik kan dit niet echt goed vinden of ben ik dan beter af met de sigma 30/1.4?

jayjey wijzigde deze reactie 14-08-2018 12:32 (11%)

• Garyu
quote:
jayjey schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:27:
Ik zit te denken over een overstap van A6000 naar A6300 vanwege betere jpg (?), snellere AF, hogere iso's, 4k video, hoge resolutie zoeker, stevigere mount (?).
Is de mount van de a6000 een probleem? Ik heb er nog nooit last van gehad, en ga niet vriendelijk met mijn camera om. Heb ook nooit gehoord dat ie niet stevig genoeg zou zijn?

De echte argumenten die ik hier lees zijn de snellere AF en de 4K video. Voor de rest zou ik het niet doen.
quote:
Hoe zit het ook al weer met het opslaan als ARW+JPG, heb je dan STD of FINE? Ik begreep al dat EXTRA FINE niet mogelijk is i.c.m. ARW of is dit ondertussen aan te passen?
raw + jpg is in standaard formaat (ongeveer half zo groot als extra fine). Ik zou altijd de raw file k meenemen, het verschil tussen de JPG-formaten is m.i. beperkt terwijl de RAW echt heel veel meer informatie bevat, die je in post-processing tevoorschijn kan halen. Al was het maar in een Lightroom-preset tijdens het importeren en automatisch exporteren. Het kost jezelf 2 minuten om het op te zetten en je PC een tijdje om alle foto's er doorheen te halen, maar "klaar terwijl je wacht", en je hebt er veel meer profijt van.
quote:
Ik heb de 3 sigma's erbij (ex dn 19/2.8,ex dn 30/2.8, art 60/2.8), maken die uberhaupt wel gebruik van de snellere AF en van alle phase contrast AF punten? Ik kan dit niet echt goed vinden of ben ik dan beter af met de sigma 30/1.4?
Ja, de lens maakt daarbij geen verschil. De sigma 30/1.4 is natuurlijk wl een hele fijne lens ;).

Garyu wijzigde deze reactie 14-08-2018 13:44 (16%)

• jayjey
  • Niet online
Kan me niet voorstellen dat de lens geen verschil maakt. De 30/1.4 zou sneller zijn met AF maar niet scherper dan de 30/2.8 (bij >3.5 of zo). Ik ga echt niet alle fotos bewerken, het resultaat met C1 of darktable is echt nooit zo mooi als uit de camera, helemaal geen tijd voor. Maar slaat ie dan de foto's als een basic jpg op? Op de A6000 is dat niet zo hoor.

• jayjey
  • Niet online
Kan me niet voorstellen dat de lens geen verschil maakt. De 30/1.4 zou sneller zijn met AF maar niet scherper dan de 30/2.8 (bij >3.5 of zo). Ik ga echt niet alle fotos bewerken, het resultaat met C1 of darktable is echt nooit zo mooi als uit de camera, helemaal geen tijd voor. Maar slaat ie dan de foto's als een basic jpg op? Op de A6000 is dat niet zo hoor. Als de A6300 minder noodzaak tot ARW schieten heeft des te beter

• Wormaap
quote:
Wormaap schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:26:
[...]

Dan is het ene voordeel van de 77D verdwenen, en gaat het dus een 80D worden. Of iemand moet me overtuigen dat een andere keuze beter is :+ Mijn broer heeft de Tokina 11-16 nog. Gezien die een EF-S mount heeft valt de 6D dus eigenlijk af. Als ik zelf op korte termijn iets in die richting moet gaan aanschaffen wordt het me op dit moment te gortig. En ik kan het spul van mijn broer maanden aan een stuk lenen als het nodig is, dus da's lekker makkelijk :)

Blijft alleen het puntje over of ik me er comfortabel bij voel om hem op eBay te kopen. Het prijsverschil is erg groot, en de verkopers hebben veel positieve feedback. Ik ga er nog even over nadenken.

Edit: Besteld :+ Betaald via CC, dus voelt veilig genoeg. Ik laat wel weten hoe het bevalt :)
Even mezelf quoten, wellicht ten overvloede. Gisteren is mijn 80D binnengekomen. Via Eglobal Central besteld, en dus 8 dagen na bestelling binnen. De lader is Chinees, maar ze stoppen er een reisadaptertje bij. Verder niets te klagen dus :)
Alleen leest mijn legaal gekochte Lightroom 5 de RAW van deze camera niet. Dus ik heb ON1 Photo RAW aangeschaft omdat ik geen zin heb in een CC-abonnement.

• Artemiev
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 19:49
quote:
Wormaap schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:44:
[...]

Even mezelf quoten, wellicht ten overvloede. Gisteren is mijn 80D binnengekomen. Via Eglobal Central besteld, en dus 8 dagen na bestelling binnen. De lader is Chinees, maar ze stoppen er een reisadaptertje bij. Verder niets te klagen dus :)
Alleen leest mijn legaal gekochte Lightroom 5 de RAW van deze camera niet. Dus ik heb ON1 Photo RAW aangeschaft omdat ik geen zin heb in een CC-abonnement.
Even snel nagezocht, maar inderdaad zuur. :-(

Je zou dit nog kunnen proberen:
quote:
Icephase schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 15:29:
[...]

Vanaf versie 6.5 is de RAW ondersteuning voor de 80D ingebakken. Een alternatief is zoals loeberce al aangaf Adobe DNG convertor, waarmee je eerst je RAW bestanden converteert naar een DNG-indeling die Lightroom 5 wl kan snappen. Dat is wel een extra stap in je workflow en als je dat niet wilt, moet je minimaal Lr 6.5 gebruiken. Die update (standalone of via CC) gaat je inderdaad wel geld kosten.
lightroom 5.6 gekocht. wil hem upgraten voor raw CR2

• Garyu
quote:
jayjey schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:43:
Kan me niet voorstellen dat de lens geen verschil maakt. De 30/1.4 zou sneller zijn met AF maar niet scherper dan de 30/2.8 (bij >3.5 of zo). Ik ga echt niet alle fotos bewerken, het resultaat met C1 of darktable is echt nooit zo mooi als uit de camera, helemaal geen tijd voor. Maar slaat ie dan de foto's als een basic jpg op? Op de A6000 is dat niet zo hoor.
Qua AF snelheid merk ik geen verschil tussen beide lenzen, de 30/2.8 is verrassend snel. IQ van de 30/1.4 beviel mij persoonlijk veel beter, maar misschien had ik net geluk met een gezegend exemplaar...

Foto's bewerken, tsja je moet het zelf weten natuurlijk, ik zie dermate duidelijk verschil in mijn foto's dat ik het wel altijd doe, al is het maar puur door er bij het importeren een preset langs ze laten lopen, dat is gewoon een batch proces en vergt dus 0 eigen tijd, kan ik gewoon een bakje koffie nemen.

• jayjey
  • Niet online
Dan vermoed ik dat bij 2.8 de 1.4 lens toch nog beter is. Weet je ook iets over verschil in focussnelheid met de 30/2.8 op de A6000 in vergelijking met de A6300?

Dat omzetten in batch moet ik dan nog uitvinden. Doe je het omzetten met de Sony Imaging Edge software? Is het verschil te zien na afdrukken of op de monitor bij 100% inzoomen?

jayjey wijzigde deze reactie 16-08-2018 19:43 (7%)

• Wormaap
quote:
Artemiev schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:17:
[...]

Even snel nagezocht, maar inderdaad zuur. :-(

Je zou dit nog kunnen proberen:

[...]

lightroom 5.6 gekocht. wil hem upgraten voor raw CR2
Thanks voor de tip! Ik ga eerst Photo RAW eens proberen. Die lijkt sowieso wat meer te kunnen dan mijn oude LR. Anders klinkt die DNG converter als een prima alternatief :)

• Garyu
quote:
jayjey schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:42:
Dan vermoed ik dat bij 2.8 de 1.4 lens toch nog beter is. Weet je ook iets over verschil in focussnelheid met de 30/2.8 op de A6000 in vergelijking met de A6300?

Dat omzetten in batch moet ik dan nog uitvinden. Doe je het omzetten met de Sony Imaging Edge software? Is het verschil te zien na afdrukken of op de monitor bij 100% inzoomen?
Ik heb geen a6300 maar heb de 30/2.8 even op mijn A7ii geprobeerd, werkt supersnel en stil, maar goed dat was op de a6000 ook al zo.

Ik gebruik lightroom voor post-processing, heb een paar jaar geleden de 6.0 versie gekocht en dat werkt prima. Ik doe het niet voor het pixel peepen hoor, maar voor afdrukken, het verschil is me gewoon te groot, al op 10x15cm.

Garyu wijzigde deze reactie 17-08-2018 01:16 (7%)

• Domokoen
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15-10 20:38
Ik heb momenteel een Sony HX90 travelzoom, en misschien niet geheel onverwacht maakt deze hele matige foto's bij weinig licht (deze zijn heel vaak onscherp of bewogen).

1. Wat is je beschikbare budget?
Ik wil maximaal 1000 euro uitgeven aan de body.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Bewegende kinderen bij slecht licht
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, ik wil wel kunnen filmen in 1080i/p
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Weet niet precies, zou leuk zijn?
6. Overige wensen aan de camera?
  • compact en lichtgewicht (max 400g voor de body)
  • 180 graden kantelbaar scherm ("selfie")
  • goede continuous auto-focus om bij weinig licht toch foto's van kleine kinderen te kunnen maken die rondrennen
  • Ik wil geen model uit 2015 of eerder, daar heb ik het gevoel dat de software/menus te verouderd zijn
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Het liefst het 35mm equivalent van 24-100mm in een enkele lens. Maar gegeven mijn wens voor lichtgewicht, zijn lenzen >200g uitgesloten.

Na mijn eigen zoektocht heb ik de volgende 3 camera's nog over (eentje is geen ILC):
  • Panasonic Lumix DC-GX800, met een van deze objectieven:
    • PANASONIC MFT 14-42MM F/3.5-5.6 POWERZOOM ASPH ZILVER MEGA O.I.S. LUMIX G X (330, 95g)
    • Panasonic MFT 14-42mm F/3.5-5.6 HD II (200)
    • Panasonic MFT 12-32mm F/3.5-5.6 zwart Lumix G Vario (70g, kitlens)
    • [/li]
  • Canon EOS M50, met een van deze objectieven:
    • CANON EF-M 15-45MM F/3.5-6.3 IS STM (130g, 259)
    • CANON EF-M 18-55MM F/3.5-5.6 IS STM (210g, 240)
  • Sony Cyber-shot DSC-RX100 V(A), vaste lens 24-70mm
Maar ik heb grote moeite hieruit te kiezen. Waarom is die Sony zo duur? 8)7 Is de Panasonic "beter" dan de Sony bij weinig licht ook al kost deze de helft? Ben ik lichte camera's/objectieven vergeten?

• B64
Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat de Canon een betere beeldkwaliteit levert (zeker bij hogere ISO's) dan de Panasonic. De sensor is namelijk een flink stuk groter. Verder: loop even bij een fotozaak naar binnen en vraag of je ze allebei even mag vasthouden. De ergonomie van beide toestellen verschilt nogal, wellicht helpt het in je keuze.

Overigens denk ik dat je ook een sony A6300 met 16-50 kitlens mee kan nemen in je shortlist, die mist alleen een 180graden klapscherm maar sluit verder prima aan bij je wensenlijstje.
quote:
B64 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:23:
Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat de Canon een betere beeldkwaliteit levert (zeker bij hogere ISO's) dan de Panasonic. De sensor is namelijk een flink stuk groter.
De sensor is een beetje groter. Hoe de APS-C sensoren van Canon tegenwoordig presteren weet ik niet, maar lange tijd hebben het voordeel in grote niet kunnen benutten door technische achterstand.
In tegenstelling tot de Canon kan je de Panasonic wel uitrusten met snel native glaswerk. Canon bied simpelweg maar een zeer beperkt aantal EOS-M objectieven waarvan de meeste langzame zooms zijn.
Het EOS-M ecosysteem van Canon is simpelweg een verwaarloosd kindje.
quote:
Verder: loop even bij een fotozaak naar binnen en vraag of je ze allebei even mag vasthouden. De ergonomie van beide toestellen verschilt nogal, wellicht helpt het in je keuze.
Zeker een goed idee.
quote:
Overigens denk ik dat je ook een sony A6300 met 16-50 kitlens mee kan nemen in je shortlist, die mist alleen een 180graden klapscherm maar sluit verder prima aan bij je wensenlijstje.
Met de slechtste kitlens verkrijgbaar vandaag de dag. Sony maakt leuke APS-C camera body's. Ze vergeten echter al enige tijd goed glaswerk ervoor te produceren. Dan moet je FF objectieven kopen die duurder, zwaarder en groter zijn.

Mocht je dan voordeel willen halen uit de grotere APS-C sensor in een MILC camera kijk dan enkel naar een systeem wat een beetje ontwikkeld is. Dat is enkel het systeem van Fuji.

• GENETX
  • Nu online
Mwoah, hoe slecht is die kitlens echt? En hoeveel beter is de rest. Ik vind dit wel een erg ongefundeerde reactie. Graag zie ik wat bewijs daarvoor... https://www.dpreview.com/forums/thread/3708361Daarnaast is er bij Sony echt wel meer leuk APS-C glas, maar wel minder compact, zoals de Sony E-mount G 18-105mm f/4.

Verder, als tip, ga niet voor de "selfie-feature". Daar worden foto's echt minder mooi van. Voor een mobielje foto prima, maar voor een mooi kiekje superzonde. Zet de camera ergens neer met een zelfontspanner of, ga lekker ouderwetsch, iemand vragen een foto te maken :) . Zoek maar eens op google naar tips voor "portretfotografie" en wat voor afstanden goede foto's maken. Dan heb je een erg lange arm nodig ;)
quote:
Ik wil geen model uit 2015 of eerder, daar heb ik het gevoel dat de software/menus te verouderd zijn
Zou ik niet op letten, want dat hangt toch af van de fabrikant. Dan zou een relatief gunstige Sony A6000 bijvoorbeeld afvallen terwijl het menu van de nieuwere A6300 hetzelfde is (omdat het praktisch dezelfde camera is op een paar "unlocked" features na). Ik denk dat bij andere merken dit niet anders is.

En de beste tip: Ga eens wat camera's in het echt vastpakken en mee spelen in een winkel. Daar kunnen we je niet bij helpen.

GENETX wijzigde deze reactie 18-08-2018 21:18 (27%)

• JunkieLimbo
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-10 21:45
Oneens met advies hierboven. Ik gebruik de 'selfie-functie' echt heel vaak en de foto's zijn echt vaak heel leuk. Ik zou geen camera zonder omklapscherm meer willen hebben

• GENETX
  • Nu online
Ok, het kan leuke foto's opleveren, of grappige kiekjes. Waar ik meer op doelde is dat je wel enorme vervorming (kan helaas niet een mooi voorbeeld vinden zo snel) hebt van je hoofd van zo dichtbij met zo'n camera. In die zin kun je net zo goed met je mobieltje een selfie maken in mijn optiek. Goed, het is en blijft persoonlijk.

Nadeel, wat ik vaak (bij alle mirrorless?) zie is dat je dan weer een viewfinder mist. Die zou ik persoonlijk verkiezen boven 180 graden scherm zodat je bij fel licht niet enkel aangewezen bent op een moeilijk te bekijken live view schermpje.

Edit: dit effect dus https://bakerdh.wordpress...t-due-to-lens-distortion/

GENETX wijzigde deze reactie 18-08-2018 23:02 (8%)

• B64
Het artikel waar je naar linkt laat flinke vervorming zien bij 8mm op een APS-C sensor. Maar hoeveel mensen hebben zo'n lens? Op 16mm valt het nog best mee, maar dan wil je bij een groeps-selfie niet aan de zijkant staan.

Het voordeel van een zoomlens is dat je kunt inzoomen, je hoeft niet alles op de grootste groothoek te doen...

Daarbij, selfies zijn ook zelden bedoeld als ultieme portretfoto, maar worden meestal gebruikt om een herinnering vast te leggen. Kan inderdaad ook met een mobieltje, maar als je die ILC dan toch in je hand hebt...

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:22
1. Wat is je beschikbare budget?
Een euro of 400.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel
Vakantie, vooral natuur/landschappen, mooie foto's thuis.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nice to have, meer ook niet. Ik denk dat ik qua filmen liever even de telefoon pak.
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Liever wel
6. Overige wensen aan de camera?
Liefst niet te zwaar, goede batterijduur
Eenvoudig overzetten foto's via wifi/Bluetooth/nfc

DSLR wat ik gevonden heb:
Nikon d3400 met kitlens met VR -toch wel erg zwaar en groot, eigenlijk zit ik hier qua formaat niet op te wachten, en hoe lang blijft dslr nog?
Canon Eos 4000d - ik vond hem een beetje plastic aanvoelen. Verder niet zoveel mogelijkheden qua versturen foto's. Ook weer zwaar en groot.

ILC
Sony a5000 -lijkt best een goede kandidaat? Ik heb voor mij geen grote problemen gezien.
Sony a5100 - prijs is een puntje, verder vooral beter dan de a5000.
Panasonic GF7 - kitlens heeft een klein bereik
Canon Eos M100 - ? Deze is onduidelijk voor mij qua plaats, al lees ik vooral dat Canon (& Nikon) achterloopt.

Ik kom af van een Canon powershot SX280, dus dat is mijn vergelijking. Ik zoek vooral iets waarmee ik meer controle krijg, en scherpere foto's schiet. Verder is de zoom van de sx280 niet heel erg nuttig. Als laatste vind ik de batterijduur van de sx280 behelpen.

Zijn er nog opties die ik niet goed in de pricewatch kan vinden of waar ik overheen kijk?
Liefst heb ik een nieuwe omdat dat in mijn geval gewoon handiger is, ook qua garantie enzo.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 30-08-2018 12:45 (19%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

@GAIAjohan
400 is best een beperking met jouw wensenlijst!

Punt 5 betekent dat je een Sony SLT of een recente Canon DSLR boven het instapsegment of een ILC moet hebben.
Punt 6 de accu wordt lastig in het lage ILC segment. Een reserve accu is hiervoor een oplossing. Draadloze connectiviteit is niet standaard bij de goedkope modellen.

De Sony A5000 maakt prachtige foto's, maar ik denk dat de snelheid je op een gegeven moment gaat tegenstaan. De A5100 is een veel betere keuze.

Panasonic is MFT, deze heeft een cropfactor van 2.0 ipv 1,5 (1,6 bij Canon) bij de andere modellen. De lens heeft meer "tele" dan je denkt.

Een Canon EOS-M zou ik niet doen.

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:22
quote:
ikweethetbeter schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:08:
@GAIAjohan
400 is best een beperking met jouw wensenlijst!

Punt 5 betekent dat je een Sony SLT of een recente Canon DSLR boven het instapsegment of een ILC moet hebben.
Punt 6 de accu wordt lastig in het lage ILC segment. Een reserve accu is hiervoor een oplossing. Draadloze connectiviteit is niet standaard bij de goedkope modellen.

De Sony A5000 maakt prachtige foto's, maar ik denk dat de snelheid je op een gegeven moment gaat tegenstaan. De A5100 is een veel betere keuze.

Panasonic is MFT, deze heeft een cropfactor van 2.0 ipv 1,5 (1,6 bij Canon) bij de andere modellen. De lens heeft meer "tele" dan je denkt.

Een Canon EOS-M zou ik niet doen.
Bedankt voor je reactie.
Tja, dan laten we het auto focus verhaal in live view zitten.
Wat betreft de a5000, daarvan vond ik de opgegeven batterijduur best goed, en het zou al een gigantische verbetering zijn qua foto's tov mijn huidige travelzoom.

Wat betreft draadloze connectiviteit maakt het me niet uit welke van de drie, als 1 ervan maar meegeleverd wordt. Vond het met de travelzoom altijd handig om iets even snel te kunnen delen voor Whatsapp of Facebook, maar tegenwoordig biedt die travelzoom nauwelijks betere foto's dan mijn telefoon, behalve dan de zoom.

GPS zit volgens mij op geen van de toestellen, wat dus wel weer op mijn travelzoom zit, en ik best handig vind. Google photos maakt er bv ook automatisch leuke reisvolgorde mappen van.

De filmpjes die ik online zie over de a5000 zijn wel positief, maar dat is bij de Eos m-100 ook zo. Bovendien zegt 'men' dat de Canon makkelijker te bedienen is? Maar voor mij als gewoon gebruiker is het vrij onduidelijk waarom een veel nieuwere Canon slechter is dan de a5000.
Of wat precies de positie van Panasonic is... Vroeger wist je gewoon dat je met een Nikon of Canon wat goeds had.
En in de familie nooit goede toestellen gehad, dus ben er ook niet mee opgegroeid. Veel meer dan simpele compactcamera's hebben we nooit gehad. (Sony DSC w150, en een Olympus met een vreemde dure geheugenkaart) en mijn eigen Canon sx280 was tov dat al een beste verbetering.

//edit
Vandaag even wezen kijken voor verschillende opties..
a5100 is idd nice, en is voor nog best een interessant bedrag te vinden
a5000 vond ik wat lastiger.
a6000 wordt te groot voor mijn gevoel, en al helemaal te duur..

Verder:
Olympus PEN E-PL8 - is nu een leuke aanbieding van Wehkamp 399. Ook mooi met pancake objectief. Wel erg fashionable.
Canon M100 vond ik minder fijn in de hand liggen dan een a5100. Wel zijn ze met de cashback nu echt goed betaalbaar..

GAIAjohan wijzigde deze reactie 31-08-2018 00:13 (10%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 08:39
quote:
Ik zou echt even op DPreview kijken. Je kunt aan deze vergelijking makkelijk andere toestellen toevoegen.

Het grootste manco van de A5000 (en eigenlijk de complete "oude" range van Sony mirrorless, is het gebrek aan in-body stabilization. Dat moet dus in de lens zitten, net als bij Canon en Nikon.
Verder heeft de A5000 geen phase-detect auto focus, wat betekent dat je het moet doen met alleen contrast-detect, wat een stuk trager is. De 5100 en 6000 hebben ook veel meer AF punten dan de 5000.

Wat betreft Canon: de toekomst van de M mount is onzeker, dus daar zou ik geen geld in stoppen. En inderdaad loopt Canon flink achter op het gebied van mirrorless.

Zoals je al is verteld: je budget matcht niet echt met de eisen. Persoonlijk zou ik me afvragen of ik de intentie heb om me echt meer te gaan verdiepen in fotografie. Zo ja, investeer dan in toekomstbestendig spul. Zo nee, dan is een bridge camera misschien geen slechte keus.

24 kWh Nissan Leaf 2015

@GAIAjohan
De A5000 is een mooie camera en maakt mooie foto's, maar het is ook een camera die, zoals gezegd, geen fase detectie focus pixels op de sensor heeft, en daardoor naar huidige maatstaven traag is in scherpstellen. Maar mogelijk is-ie nog steeds sneller dan jouw huidige travelzoom, zodat het jou niet opvalt.

De A5100 is een update van de A5000 die wel fase detectie focus pixels op de sensor heeft. Deze is sneller en moderner.

Als je het gemak van een travelzoom wilt hebben op een APS-C camera, dan heb je bv een Tamron 18-270 objectief nodig. Deze is betaalbaar voor spiegelreflexen, maar duur (of niet beschikbaar) voor spiegelloze systeemcamera's.

Een pancake lens is mooi compact en kwalitatief goed (primes zijn doorgaans beter dan zooms), maar staat wel heel ver af van je travelzoom.

Je zou ook een compact met grote (1") sensor kunnen overwegen. Kijk anders eens in deze lijst:
1" sensor compacts

Tip: staar je niet blind op hele grote zoomfactoren. 5 keer zoom is ruim voldoende voor vrijwel alle foto situaties, tenzij je op safari gaat of vogelaar bent. Dan zal 15 keer zoom waarschijnlijk volstaan.
Succes!

• GENETX
  • Nu online
Zeker als een A6000 al te groot is voor je gevoel, dan zou ik inderdaad een goede bridge-camera halen. Je budget staat je toch niet toe om extra objectieven te kopen (en ook je doel heeft dat niet nodig). Voordeel van verwisselbare lenzen heb je dus niet. Dus het enige voordeel zou de grote sensor zijn, maar door je budget blijft enkel de low-range met beperkingen over. Het andere nadeel, zoals je al aangeeft, is de grootte. De A6000 is in mijn optiek echt lekker compact, maar ik kom van een DSLR ;) Ik zou dan ook een Sony RX100 overwegen (afhankelijk van je budget welke generatie je kan kopen)

GENETX wijzigde deze reactie 31-08-2018 10:05 (8%)

quote:
Veneficus schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:35:
Wat betreft Canon: de toekomst van de M mount is onzeker, dus daar zou ik geen geld in stoppen. En inderdaad loopt Canon flink achter op het gebied van mirrorless.
Huh, hoezo is de toekomst van de M mount onzeker?

Zeiss 21mm f/2.8

• Veneficus
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:06:
[...]

Huh, hoezo is de toekomst van de M mount onzeker?
Canon teased al een nieuwe mirrorless met eventueel nieuwe mount voor FF. Canon heeft nog niet veel succes met mirrorless, dus ze zouden de hele mount kunnen schrappen, net als Nikon de 1 mount nu vervangt door de Z mount.

24 kWh Nissan Leaf 2015

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16-10 16:54
Er is een verschil tussen Canon's M-serie en Nikon's 1 serie -> Nikon had een aantal jaren geleden al de handdoek in de ring gegooid m.b.t. de ontwikkelingen omtrent de Nikon 1-serie, hun laatste activiteit was al 3 jaren geleden. Canon daarentegen heeft de afgelopen jaren wel genvesteerd in hun mirrorless lijn, met een half jaar geleden nog de introductie van de M50. Canon heeft ook flinke stappen gemaakt m.b.t. ontwikkelingen van de bodies. Het aantal EF-M lenzen is inderdaad nog niet heel groot.

Eventuele geruchten over het uitfaseren van de M-mount leg ik in ieder geval naast me neer. Ik zou me daar pas druk om maken als er jarenlang niks meer wordt ontwikkeld voor de M-mount, iets wat nu zeker niet het geval is.

In deze prijsklasse zou ik kiezen voor de Canon M100, qua specs vergelijkbaar ook al is de Sony A5100 3 jaar ouder (Canon liep achter). Maar qua ergenomie / gebruiksgemak lees/hoor ik overal dat de Canon makkelijker te gebruiken is (instellingen zijn makkelijker en sneller te vinden en te veranderen), iets wat voor starters wel belangrijk is. De M100 geeft ook hints en tips, bijvoorbeeld als je de AV modus gebruikt, dan toont de camera op het scherm wat dit dan precies is en waar je dit het beste voor kan gebruiken. Handig voor starters, en als je er genoeg van hebt zet je dit uit.En voor vloggen schijnt de M100 stukken beter te zijn (videobestandstype, preview, geluid, instellingen). Maar goed, ik weet niet of dat een prioriteit heeft.

guillaumemay wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:32 (33%)

• Ventieldopje
Het is natuurlijjk puur speculatie maar ik zie de M mount niet snel verdwijnen.

Ze mogen nu dan nog niet veel success hebben met mirrorless maar zodra ze de smaak te pakken hebben met high-end mirrorless camera's volgen de consumenten ook wel. Vooral mensen in het lagere segment hebben denk ik nog het idee dat DSLRs altijd beter zijn en een A7 vinden ze te duur. Kortom, die mensen lijken mij lastig over te halen tenzij je met features komt als "automatisch retoucheren" etc.

Laat maar fijn die M mount even in de vriezer en lekker richten op wat high-end mirrorless camera's. Het scheelt ze uiteindelijk gewoon werk want voor zover ik weet is de M mount zelf prima.

www.maartendeboer.net

quote:
Veneficus schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:15:
[...]

Canon teased al een nieuwe mirrorless met eventueel nieuwe mount voor FF. Canon heeft nog niet veel succes met mirrorless, dus ze zouden de hele mount kunnen schrappen, net als Nikon de 1 mount nu vervangt door de Z mount.
Je vergeet alleen dat de M-mount wel groot genoeg is voor FF.

Zeiss 21mm f/2.8

• Veneficus
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Je vergeet alleen dat de M-mount wel groot genoeg is voor FF.
https://www.canonrumors.c...-frame-mirrorless-camera/

Het lijkt erop dat er een R-mount op de nieuwe camera's komt.

Veneficus wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:48 (3%)

24 kWh Nissan Leaf 2015

Pagina: 1 ... 96 97 98 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True