Toon posts:

Fotografie feedback topic v2.0

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 34.844 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 17:18

Remy

Moderator General Chat

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
We zijn alweer een tijdje verder met FG op GoT: het subforum bestaat alweer ruim 1,5 jaar. In die tijd is het behoorlijk gegroeid met fanatiek postende foto-enthousiastelingen: zowel op tech talk-gebied als op fotografisch gebied :). Ook is er een heuse Foto Contest geweest met prijzen, waarbij niet alles even vloeiend ging maar de resultaten er best mochten zijn 8)

Hier kan je al je feedback kwijt over de inhoud van Fotografie, de sticky's waaronder de policy, de must see, de FAQ en de koopadviezen :) Maar ook over eventuele dingen die missen, anders kunnen gaan, of juist complimenten dat het wel best gaat mag je hier plaatsen ;)

Mis je nog een bepaald type topics? Hoe bevallen de [showcase] en [testcase]-regels en topics? Lenzen-info? Hoe doen de moderators het? Een sticky met links naar reviews over allerhande cams voor de handigheid? Zeg het maar, dit topic is ervoor :)

LinkedIn
Twitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Positief:
- showcases en de nieuwe testcases
- Solo showcasefoto's - om te bewonderen en om van te leren
- Lenzen topic (alhoewel een scheiding canon-mount/nikon-mount prettig lijkt)
- Nivo van de deelnemers

In 'Must see in Fotografie' mis ik nog:
- Ervaring met bedrijven die foto's op canvas doek drukken door JvS.

Volgens mij gaan de moderators goed te werk, onderwerpen welke al een onderkomen hebben worden vlot afgeschoten. Ik kan me wel voorstellen dat dit voor de nieuwkommer afschrikwekkend werkt.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 67992
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
twixx schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 10:11:
DIt zou ik iets breder opzetten: afdrukken op grootformaat en op diverse materialen (canvas, aluminium, foam, etc...).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Anoniem: 67992 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 10:53:
[...]

DIt zou ik iets breder opzetten: afdrukken op grootformaat en op diverse materialen (canvas, aluminium, foam, etc...).
LocalLost: twixx bedoelt een topic, niet een algemeen iets, hij post alleen niet de link: Ervaring met bedrijven die foto's op canvas doek drukken ;) Ik zal hem erbij zetten twixx :)
Positief:
Die scheiding hebben Grrrrrene en ik besproken, maar gaan we niet doen. Oa Sigma, Tamron en Tokina maken lenzen voor meerdere mounts, en dan zou er behoorlijke overlap zijn qua discussies over die lenzenmerken als er 2 verschillende topics zouden zijn. Zoals het nu loopt is het objectieven-topic best ok :)
- Nivo van de deelnemers
Yup, dat wordt ook steeds beter idd :)
Zie begin van mijn post ;)
Volgens mij gaan de moderators goed te werk, onderwerpen welke al een onderkomen hebben worden vlot afgeschoten. Ik kan me wel voorstellen dat dit voor de nieuwkommer afschrikwekkend werkt.
We proberen hier in FG een zo 'vrij' mogelijk modbeleid aan te houden ja: alleen de ultra obvious dingen en zaken die in de policy staan (handleidingen, welke digicam etc) gaan dicht. Een nieuwkomer zal met het lezen van de policy en faq dus vrij goed terecht komen hier in FG :) Als hij dat niet doet, dan helpen we die persoon er gewoon even mee ;)

LinkedIn
Twitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Verder gaat het wel goed blijkbaar in FG? ;) Des te beter :)

LinkedIn
Twitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-03 22:28

Zoefff

❤ 

Ja, naar mijn idee eigenlijk wel! Natuurlijk is een feedbacktopic ook bedoeld om positieve feedback te geven, maar dat doen mensen natuurlijk minder snel dan klagen over het 1 en ander. Dat alleen al geeft dus aan dat het best goed loopt in /71 :P

Ik heb het idee dat de kwaliteit flink omhoog is gegaan, en deze stijgende lijn eigenlijk alleen maar doorzet. Dit komt natuurlijk omdat er steeds meer mensen hier hun foto's komen laten zien in show- of testcases en dat er lekker veel tech-talk over nieuwe en oude camera's is, maar ook omdat het modbeleid wat mij betreft hardstikke goed is. Er zijn duidelijke regels waar eventuele "overtreders" vriendelijk op worden gewezen, en er zijn eigenlijk nooit echt onzinnige topics.

Het enige minpuntje sinds het laatste feedback-punt is het solo-showcase-topic geweest. Ik heb me behoorlijk geirriteerd aan mensen die daar foto's kwamen laten zien die je nog niet eens in je familie-album zou durven plakken, maar ook aan de mensen die daar dan weer massaal op sprongen met opmerkingen. Gelukkig is er nu een apart testcase topic voor deze foto's gekomen, wat een goede oplossing is geweest.

Hoe zit het met het "lenzen info/review/ervaringen database" idee wat je vorig jaar had Remy? Heb je daar al wat concrete ideeën over, of is het eigenlijk een beetje weggedommeld? Het lijkt mij namelijk nog steeds een leuk project, als je iemand nodig hebt voor discussie of technische hulp weet je dat ik daartoe bereid ben :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-03 18:48

Ursamajor

Astrofotograaf

Wat betreft de lenzendatabase met testrapporten en gebruikerservaringen, lijkt me dat een hele goede zet om op te zetten. Nu lopen er topics over lenzen waarin er veel aan bod komt, maar nooit echt iets concreets uit te halen is voor de lens die je op het oog hebt.

Als er assistentie gewenst is, wil ik me er graag voor inzetten!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:58
Positief:
- Nivo van de deelnemers
Amen :+ .

Verbeterbaar:
De stickie "Koopadviezen" gaat helemaal niet over koopadviezen. Vanaf het stukje tekst "Ja!!! Ik heb een digicam! Ik wil m'n kunsten tonen!" is het opeens de Forum-handleiding geworden, wat met koopadviezen weinig te maken heeft. Als ik op zoek ben naar websites over fotografie, is het niet logisch om in een post genaamd "koopadviezen" te kijken, hoewel daar wel waardevolle informatie staat. Deze info hoort m.i. dan ook in een waardiger stickie te komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 142673

Wat ik graag zou willen zien is een mogelijkheid om objectieven te kunnen vergelijken.
Op het internet zijn allerlei reviewes die beoordelingen van gebruikers geven, maar dat is natuurlijk een enigzins subjectief oordeel. Testen onder dezelfde omstandigheden zou beter zijn. Misschien dat er hier, door gebruikers van verschillende objectieven samen te brengen, een mogelijkheid is om dit op een wat objectieve wijze te organiseren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Zoefff schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:48:
Ja, naar mijn idee eigenlijk wel! Natuurlijk is een feedbacktopic ook bedoeld om positieve feedback te geven, maar dat doen mensen natuurlijk minder snel dan klagen over het 1 en ander. Dat alleen al geeft dus aan dat het best goed loopt in /71 :P
Tnx Zoefff, mooi om te lezen :)
Ik heb het idee dat de kwaliteit flink omhoog is gegaan, en deze stijgende lijn eigenlijk alleen maar doorzet. Dit komt natuurlijk omdat er steeds meer mensen hier hun foto's komen laten zien in show- of testcases en dat er lekker veel tech-talk over nieuwe en oude camera's is, maar ook omdat het modbeleid wat mij betreft hardstikke goed is. Er zijn duidelijke regels waar eventuele "overtreders" vriendelijk op worden gewezen, en er zijn eigenlijk nooit echt onzinnige topics.
:>
Het enige minpuntje sinds het laatste feedback-punt is het solo-showcase-topic geweest. Ik heb me behoorlijk geirriteerd aan mensen die daar foto's kwamen laten zien die je nog niet eens in je familie-album zou durven plakken, maar ook aan de mensen die daar dan weer massaal op sprongen met opmerkingen. Gelukkig is er nu een apart testcase topic voor deze foto's gekomen, wat een goede oplossing is geweest.
Ja, na vlot overleg heb ik dat testcase-topic aangemaakt en voor de meesten is het wel duidelijk: ik heb beide topcis ook aan de FG Policy toegevoegd.
Hoe zit het met het "lenzen info/review/ervaringen database" idee wat je vorig jaar had Remy? Heb je daar al wat concrete ideeën over, of is het eigenlijk een beetje weggedommeld? Het lijkt mij namelijk nog steeds een leuk project, als je iemand nodig hebt voor discussie of technische hulp weet je dat ik daartoe bereid ben :)
Het is zeker niet weggedommeld, het idee ligt wel in de koelkast maar ik houd het wel 'warm' zogezegd ;) Aan de ene kant zijn er al behoorlijk wat lensDB's online internationaal, aan de andere kant nog weinig NL-based DB's. Ik moet nog even zien hoe en wat :)
Ursamajor schreef op maandag 30 mei 2005 @ 14:17:
Wat betreft de lenzendatabase met testrapporten en gebruikerservaringen, lijkt me dat een hele goede zet om op te zetten. Nu lopen er topics over lenzen waarin er veel aan bod komt, maar nooit echt iets concreets uit te halen is voor de lens die je op het oog hebt.

Als er assistentie gewenst is, wil ik me er graag voor inzetten!
Tnx, zie mijn tekst hierboven over die lensDB :)
Garyu schreef op maandag 30 mei 2005 @ 14:32:
[...]

Amen :+ .

Verbeterbaar:
De stickie "Koopadviezen" gaat helemaal niet over koopadviezen. Vanaf het stukje tekst "Ja!!! Ik heb een digicam! Ik wil m'n kunsten tonen!" is het opeens de Forum-handleiding geworden, wat met koopadviezen weinig te maken heeft. Als ik op zoek ben naar websites over fotografie, is het niet logisch om in een post genaamd "koopadviezen" te kijken, hoewel daar wel waardevolle informatie staat. Deze info hoort m.i. dan ook in een waardiger stickie te komen.
Die sticky zal ik samen met Grrrrrene nog even doorlopen :)
Anoniem: 142673 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 15:05:
Wat ik graag zou willen zien is een mogelijkheid om objectieven te kunnen vergelijken.
Op het internet zijn allerlei reviewes die beoordelingen van gebruikers geven, maar dat is natuurlijk een enigzins subjectief oordeel. Testen onder dezelfde omstandigheden zou beter zijn. Misschien dat er hier, door gebruikers van verschillende objectieven samen te brengen, een mogelijkheid is om dit op een wat objectieve wijze te organiseren.
Zie mijn antwoord over de lensDB op Zoefff's post :)

Verder zal ik op aangeven van deze post van DeFeCt een zut afkortingen die in de (digitale) fotowereld de ronde doen, opnemen in de faq :)

LinkedIn
Twitter

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Wat ik me later trouwens nog bedacht (even vergeten te posten), ik heb FG altijd een beetje als jouw kindje (Remy) gezien :P

In die zelfde bewoording kan je wel zeggen dat het behoorlijk goed kan lopen, praten, en al 100% zindelijk is :P

• Bloody NO!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05-2020
Zelf had ik een voorstel voor de FAQ:
- Het veranderen van de URL voor de feedbacktopic ;)
- 'Vignetting' staat er niet bij (Alhoewel dit met google natuurlijk zo terug te vinden is)

Verder sluit ik me aan bij bij de rest aan.

[Voor 5% gewijzigd door Bloody NO! op 04-06-2005 18:40]

Et peut-être un siècle nouveau commence-t-il, un siècle où les intellectuels et la classe cultivée rêveront aux moyens d'éviter les utopies et de retourner à une société non utopique, moins 'parfaite' et plus libre. - N. Berdiaeff

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Bloody NO!: die url is gefixt :) Vignetting staat op mijn to do lijst.
Zoefff schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:25:
Wat ik me later trouwens nog bedacht (even vergeten te posten), ik heb FG altijd een beetje als jouw kindje (Remy) gezien :P
Hehe Zoefff, klopt wel aardig ;)
In die zelfde bewoording kan je wel zeggen dat het behoorlijk goed kan lopen, praten, en al 100% zindelijk is :P
Yup, dit is allemaal behoorlijk 'af' zo, en dat het subforum behoorlijk volwassen is geworden is ook te zien aan de slechts 8 slotjes in 7 dagen :)

LinkedIn
Twitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11-2022

Erycius

I came on Eileen.

Misschien ook iets kort over het lezen/interpreteren/veranderen van histogrammen in de FAQ?

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:28
Volgens mij loopt FG best goed op GoT al zeg ik 't zelf, maar Remy, reageer nou uns eens op mailtjes :P Ik heb wels naar remy (at) tweakers.net gemaild en nooit antwoord gehad :P

|>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Remy, gaat dat kind van je ook nog in de puberteit? En moet ik dan maken dat ik weg kom? :+

Nee, serieus: het draait lekker, ik ben alleen de laatste maand en de komende 3 weken veel te druk om actief deel te nemen aan discussies en al helemaal om wat met m'n hobby te doen. Maar dan heb ik ook eindelijk wat gepresteerd en begint de eindstreep in zicht te komen \o/

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
EryciusPuteanus: staat genoteerd op de todo :)

Simon: je hebt geluk, ik ga vanavond mijn mailbox weer eens uitmesten.

Grrrrrene: puberteit is overgeslagen, was ineens patsboem volwassen :P En dat je zo druk bent: komt goed hoor, succes alvast :)

LinkedIn
Twitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 22:43
Remy, misschien is het een idee om aan de faq ook een kopje 'lens' toe te voegen, waar aan de hand van een voorbeeld gewoon even een verklaring wordt gegeven voor alle eigenschappen die je als nietsvermoedende consument voor je neus krijgt. Dit omdat meer en meer mensen serieus de aanschaf van een slr overwegen, maar nog nooit met verwisselbare lenzen hebben gewerkt. Onder hetzelfde kopje zou je ook een verklaring voor alle mogelijke afkortingen van verschillende fabrikanten op kunnen nemen. Idee?

Toch?

• Bloody NO!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05-2020
Voor de tutorials: [rml]Gizz in "[ Verzamel] Red Bull AirRace"[/rml]

Of... Gizz misschien een schopje geven om 'm in een nieuw tutorial-topic te zetten.

Bij deze twee staat er nog de oude URL voor het feedbacktopic:
Koopadviezen
Fotografie Policy

Et peut-être un siècle nouveau commence-t-il, un siècle où les intellectuels et la classe cultivée rêveront aux moyens d'éviter les utopies et de retourner à une société non utopique, moins 'parfaite' et plus libre. - N. Berdiaeff

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 91749

Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar anders krijg ik wel een schop van een mod ;)

de link Canon Focal Length Comparison in het FAQ gedeelte doet het niet meer...
Of beter gezegd, de link doet het nog wel, alleen heeft Canon de pagina verwijderd

-edit
Er staan twee linkjes.
Eentje in het 'links' gedeelte en eentje in de changelog.
De eerste doet het niet, de 2e wel....

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 91749 op 01-07-2005 09:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:55

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik geef nogmaals mijn complimenten voor de gebruiker, als beginnend dSLR-eigenaar voel ik me hier van harte welkom. Als je veel leest en zo domme vragen weet te vermijden, ben je hier erg welkom naar mijn gevoel.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ola :)

Ik zat net een beetje te spieken in Meld hier je agendapunten, en bedacht me ineens, hoe zit het met de kalender-functionaliteit van React? Op mijn MyReact boardje zit namelijk wel een kalender, en ik neem aan dat die op GoT ook aanwezig is maar uitgeschakeld. Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit een reden gezien om die functionaliteit op GoT in te schakelen, maar dit topic vind ik nou wel een mooie aanleiding om die discussie weer wat aan te wakkeren.

Aanvankelijk dus even alleen voor de agendapunten van FG, is dit gewenst, heeft het zin, en gaat men er gebruik van maken? Of is het eigenlijk nutteloze functionaliteit?

Mij lijkt het (mits er perken worden gesteld aan de mensen die items toe kunnen voegen, alleen mods bijvoorbeeld) een best leuke, handige en bruikbare functie. Naast de foto-agendapunten kunnen er natuurlijk ook meetings op aangegeven worden e.d :)

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:24

Ibex

^^ met stom.

Omdat in veel topic's naar de FAQ wordt verwezen, heb ik deze dan ook eventjes op mijn gemak doorgelezen. Ik zou echter graag willen wijzen op een heel klein foutje bij het stuk "Sluitertijd". In de zin "Sluitertijden kun je gebruiken om bijvoorbeeld het gevoel van beweging in je foto te creëren, zoals je hieronder in een voorbeeld kunt zien", moet het niet hieronder zijn, maar hierboven, want de foto staat in het stukje erboven.

Ik hoop dat ik nu niet teveel als een grote zeikerd overkom, maar er stond bovenaan een vraag om fout(jes/en) aub te melden, dus dan doe ik dat wel graag. 't Is dat het een enorm interessante FAQ is, en dat ik graag toch een steentje bijdraag (of bijzeik, whatever). Die FAQ staat overigens al in men favorieten, altijd interessant als ik een paar termen wil opzoeken die ik her en der in het forum tegenkom :).

[Voor 12% gewijzigd door Ibex op 12-08-2005 12:04]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zal het bij de volgende update aanpassen, thanx :)

En Zoefff: Hier hebben we het over gehad, maar die agenda wordt dan voor heel GoT geactiveerd en wat Remy en ik zoeken is meer iets voor FG exclusief. Hiervoor is al iets in ontwikkeling, maar dat is nog even afwachten :)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Een mogelijkheid in React om de agenda alleen in een bepaald subforum te gebruiken, of een losstaand iets?

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik kwam ook nog een stukje tegen in een topic wat misschien wel wat is voor de foto faq.

MartijnGizmo in "Canon Powershot S2 IS"

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:12:
Ik zal het bij de volgende update aanpassen, thanx :)

En Zoefff: Hier hebben we het over gehad, maar die agenda wordt dan voor heel GoT geactiveerd en wat Remy en ik zoeken is meer iets voor FG exclusief. Hiervoor is al iets in ontwikkeling, maar dat is nog even afwachten :)
Dit weekend heb ik voor het eerst in tijden weer eens tijd over, dus ik zal er morgen proberen vaart achter te zetten. Het duurt allemaal wat langer dan wat normaal gesproken mijn bedoeling is, zoveel werk is het eigenlijk niet eens, maar ik zit gewoon met een tijdgebrek. (en dat in een vakantie 8)7 maar ik werk in principe fulltime in de schoolvakanties, in de weekenden zit ik geregeld op party's om foto's te schieten en hier en daar heb ik ook nog een sociaal leven ;) )

Excuses dat het allemaal wat langer duurt :) Maarja, al dat fotografiespul moet ergens van betaald worden :P En na een 7 uur aan een telefoon zitten ontbreekt hier en daar de fut om het 's avonds nog te doen :)

[Voor 6% gewijzigd door neographikal op 12-08-2005 12:51]

Op zoek naar software/integratie-architect?

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Om de hoeveelheid sticky's wat terug te brengen (waren er 6) heb ik Fotografie FAQ, Koopadviezen en Tutorials even gemerged van 3 naar 1: nu zijn er nog 4 over :) Verder zal ik binnenkort wat uitbreidingen doen op de tech-faq voor zover er nog wat mist :)

LinkedIn
Twitter

Anoniem: 22659

Ik heb geen idee of ik nu een oude discussie op laat laaien, als dat zo is, dan is dat geenszins mijn bedoeling.

Ik vind de volgorde van de stickys (waarschijnlijk zelfs stickies, maar vast zeker geen sticky's) een beetje vreemd. Het lijkt me namelijk dat je altijd begint met de policy, daarna de FAQ, daarna de koopadviezen en tot slot de contest. Er is zeker geen mogelijkheid om dat standaard in te stellen, is waarschijnlijk nieuwste bericht boven. Daarnaast vraag ik mij af wat het nut is van een sticky van de contest. Met alle respect, maar ik vind het centraal objectieven topic veel belangrijker en iemand die zijn eerste digicompact gaat kopen zal het topic met camera's tot 250 euro erg kunnen waarderen. Zo heeft iedereen voorkeuren voor een bepaald topic, maar ik vind niet dat de contest (ook al wordt ie tegenwoordig door T.net gehost) in een sticky hoort. Als er niet voldoende in gereageerd wordt om hem in de actieve lijst te houden, dan betekent dat natuurlijk ook wat.

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Mig29: die volgorde gaat helemaal in orde komen :) Die sticky van de contest is nu om de aandacht wat meer op de augustus contest te richten, die overigens nog niet door T.net wordt gehost/georganiseerd: dat gaat gebeuren ;)

Even geduld dus, dan staat het allemaal strak :)

LinkedIn
Twitter

• Garyu
Nog een dingetje dan;

Er ontbreekt in /fotografie een verwijzing naar #fotografie op irc.tweakers.net. Wilde ik eens een keer het irc-kanaal gaan spammen, kon ik het niet vinden ;). Na iets van tien minuten en wat proberen uiteindelijk wel gevonden, maar toch.

Dus, voor sneller chatten dan slowchat:
- irc.tweakers.net
en dan /join #fotografie

:+

• Grrrrrene
  • Niet online
Zoefff schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:24:
Een mogelijkheid in React om de agenda alleen in een bepaald subforum te gebruiken, of een losstaand iets?
Ik denk dat neographical al wel een beetje antwoord geeft op die vraag: het wordt een losstaand iets wat in een sticky aangeroepen wordt :)

Overigens ben ik nog van plan de FAQ op te splitsen in onderdelen (verdeeld over verschillende posts) omdat we nu aan de maximale postlengte zitten. Ik denk dan aan info over objectieven (diafragma, brandpuntsafstand, filters), camera's (sluitertijd, iso waarde, cropfactor) en overigen (alles wat niet bij de eerdere punten past)...

[Voor 33% gewijzigd door Grrrrrene op 12-08-2005 16:11]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 15:35
Hoi,
Wat ik graag zou zien in de foto FAQ is uitleg is het onderwerp extrene flitsers, TTL enzo waneer een flitser flitst en het resultaat bij verschillende instellingen. Ik weet echt helemaal niets over flitsers, ik gebruik ook nog geen externe, en de interne gebruik ik bijna nooit omdat het resultaat mij niet bevalt.

There is no such thing as too much coriander.

• twixx
  • Niet online
tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:07:
Hoi,
Wat ik graag zou zien in de foto FAQ is uitleg is het onderwerp extrene flitsers, TTL enzo waneer een flitser flitst en het resultaat bij verschillende instellingen. Ik weet echt helemaal niets over flitsers, ik gebruik ook nog geen externe, en de interne gebruik ik bijna nooit omdat het resultaat mij niet bevalt.
Als het om Canon gaat is dit een leuk topic: "Verschil tussen flitsers - Canon speedlite 580, 550 en 420"

• Pinin
Het gaat in mijn geval om Canon, maar ook om de effecten en achtergrondinfo van flitsen in het algemeen (bijv. het onderwerp is op 20 meter, hoe stel ik mijn flitser goed in)
Dat topic heb ik wel gelezen, maar dat wordt mij iets te specifiek, zover ben ik nog niet. Maar ik zit wel te denken om een keer een ex420 te kopen.

• twixx
  • Niet online
tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:37:
Het gaat in mijn geval om Canon, maar ook om de effecten en achtergrondinfo van flitsen in het algemeen (bijv. het onderwerp is op 20 meter, hoe stel ik mijn flitser goed in)
Dat topic heb ik wel gelezen, maar dat wordt mij iets te specifiek, zover ben ik nog niet. Maar ik zit wel te denken om een keer een ex420 te kopen.
Aan de 420 ga je je geen buil vallen. Er valt op de flitser gelukkig niets in te stellen behalve de positie van de flitskop en het wel of niet gebruiken van high-sync.
De focus-length informatie komt via E-TTL uit de camera. Je kunt ook daar je FEC instellen. Met een OMNI gebruik ik zelf altijd +1/3 of +2/3.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:47

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Allereerst, hulde aan de FAQ _O_

Ik mis echter nog wel een paar dingetjes, waarvan de eerste, en niet geheel onbelangrijk imho, een stukje over monitor calibratie. Immers, als het op het scherm er leuk uit ziet en je print is bagger heb je alsnog niks aan je dure digicam ;)

Hier dan ook een paar linkjes naar wat calibratie pagina's:

http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html ziet er niet uit, maar is wel redelijk profi, bevat een leuk stukje over de techniek ook met wat forumules etc.

http://www.colorvision.co...=search&department_id=401 De welbekende producten van Spyder, niet te duur en toch een redelijk resultaat.

http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration.htm

http://epaperpress.com/monitorcal/ webbased calibratie ding, voor degene die geen dure hardware willen aanschaffen ;)

http://www.pcworld.com/ho.../0,aid,110070,pg,1,00.asp nog wat meer tips over calibratie

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben :)

[Voor 6% gewijzigd door WhizzCat op 14-08-2005 09:23]

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:07:
Hoi,
Kijk hier eens! ;)

• Pinin

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voutloos schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 00:07:
Ik kwam dit overzicht van Canon lenzen (en 3rd party lenzen met Canon mount) tegen en volgens mij is deze nog niet langs gekomen in dit topic.

Pagina biedt een dynamisch overzicht met tal van opties mbt weer te geven kolommen, filtering en sortering. Tevens kan je een kolom reviews aanzwengelen welke bij elke lens directe links naar de review(s) laat zien en kan je kiezen om de cijfers van photodo en photozone te laten zien. :)
http://www.geocities.com/gelrad/CanonLens.html
Volgens mij is dit overzicht, hoewel alleen voor Canon mount, wel FAQ-waardig. :)

{signature}

• Dappa
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-05-2018

Dappa

Wicked Caveman

over de fotografie FAQ, bij het tussenkopje Objectieven & afkortingen, wordt het voorbeeld Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS USM of een Nikkor AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200/2.8 G IF-ED gegeven.
Alle afkortingen die hierin staan worden daarna allemaal keurig behandeld, maar ik mis eerlijk gezegd een beetje waar de 70-200, en de 100-400 voor staat.
Ik kwam het op verschillende plaatsen tegen, wist niet wat het precies betekende en wat er precies de voor- en nadelen van waren, of het verband houdt met andere dingen en of er eventueel nog wat aan te rekenen viel.
Dus ik denk: ik zoek het even op in de FAQ, het staat er vast wel in, maar tot mijn verbazing kwam ik geen informatie tegen met betrekking tot deze getallen. Toch denk ik dat het iets is dat zeker een plekje verdient in de FAQ.

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
euh Dappa, even serieus: als je niet weet waar de 100-400 of 70-200 voor staan, dan moet je je toch eens wat meer verdiepen in de SLR-wereld en lenzen: dan kom je daar vanzelf achter, en daar hoor je dan niet de FG FAQ voor nodig te hebben. We gaan ver in de uitleg van allerlei termen, maar alles als hapklare brokken erin zetten is ook weer overdreven :)

LinkedIn
Twitter

• Garyu
Remy, op zich lijkt het me toch niet verkeerd om op te schrijven hoe de standaard lens-notatie werkt,

Hoe worden specificaties van een objectief normaal opgeschreven?
Merk - Zoom/Bereik - Maximale diafragma opening - [Beeldstabilisatie] [Coatings] [Motor] [Andere specifieke eigenschappen] [specifieke mount] [macromogelijkheden]

Hierbij wordt alles tussen [ en ] niet altijd opgeschreven :). Specifieke afkortingen worden verderop uitgelegd.

Een voorbeeld is Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS USM, wat dus een Canon objectief is met een minimale brandpuntsafstand van 100mm, een maximale van 400mm, een maximale diafragma-opening van f/4.5 op 100mm en een maximale diafragmaopening van 5.6 op 400mm, de L staat voor 'professioneel' (Canon specifiek), IS is beeldstabilisatie, USM is het type motor dat gebruikt wordt (Ultra Sonic Motor).

[Voor 37% gewijzigd door Garyu op 19-08-2005 14:48]

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Garyu: er is geen standaard lens-notatie ;) Dus dat kan niet worden opgenomen in de faq. En zoals ik zei: we gaan ver in de FG FAQ met uitleg over van alles en nog wat, maar wat zelfwerkzaamheid en eigen inzet om ergens achter te komen mag ook wel :) Met slechts een paar seconden zoekwerk had Dappa geweten wat 100-400 en 70-200 betekenen, dus iets dergelijks gaat niet in de FAQ komen.

LinkedIn
Twitter

• Garyu
er is geen standaard notatie, maar wel een notatie die zo ongeveer alle fabrikanten hanteren. Nou is de brandpuntsafstand misschien nog wel het minst boeiende, maar de rest.. tsja. Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ik al die termen en begrippen snapte die de lensfabrikanten achter hun lenzen plakken. Iets dat ik veel en veel sneller gesnapt had als ik het zo ergens gelezen had.

• Voutloos
  • Niet online
Dit soort uitleg is altijd ook bij de lenzenfabrikant te vinden. Voorbeeldje van Canon:
Ga naar de brochure download pagina:
http://www.canon.nl/Support/Brochure_Download/index.asp > Thuis > Lenses.
Daar staat naast een aantal PDFjes voor specifieke lenzen, een totaaloverzicht van alle EF lenzen in 3 delen.
1: EF verhaaltje, deel lenzen: wijd, standaard, tele-zoom t/m de Canon 70-200mm f/2.8 L
2: lenzen t/m de 600mm
3: de 1200mm :+ en verhaaltjes over macro en tilt-shift lenzen, inclusief uitleg over verworming, lifesize-ratio etc. Ook een rits voorbeeld plaatjes van foto's bij verschillende brandpuntafstanden ontbreekt niet. Tevens grote tabellen voor de echte spec-freaks en een paar bladzijden met marketing praat over alle afkortingen die Canon hanteert.
En voila, midden in deze PDF staat deze uitleg:

(c) Canon uiteraard...

Dit soort PDFjes is bij andere fabrikanten ook wel te vinden. Deel 3 is met zijn uitleg over macro, brandpuntafstanden en nog wat basistermen ook enigszins interessant voor de niet-Canonier. :)

{signature}

• Dappa
  • Laatst online: 01-05-2018

Dappa

Wicked Caveman

Remy schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:31:
euh Dappa, even serieus: als je niet weet waar de 100-400 of 70-200 voor staan, dan moet je je toch eens wat meer verdiepen in de SLR-wereld en lenzen: dan kom je daar vanzelf achter, en daar hoor je dan niet de FG FAQ voor nodig te hebben. We gaan ver in de uitleg van allerlei termen, maar alles als hapklare brokken erin zetten is ook weer overdreven :)
Het was me ook niet te doen om antwoord op die vraag, dat had ik inmiddels zelf ook wel gevonden. Ik heb nog nooit op fora hoeven rondvragen om mijn vragen beantwoord te krijgen. B)

Het gaat om - naar mijn idee - verbetering van de FAQ. Er staat een shitload aan mogelijke lettertjes, gebruikt door allerhande fabriekanten, maar over de cijfertjes die er over het algemeen ook bij staan wordt met geen woord gesproken. Hiermee is naar mijn idee de notatie niet compleet weergegeven, aangzien zonder enige verklaring zomaar een stuk uit de voorbeelden niet wordt behandeld.
Het hoeft helemaal niet veel te zijn, maar maak het even compleet met brandspuntafstand en diafragmaopening.

Nu blijft dit natuurlijk slechts een suggestie, en mag je ermee doen en laten wat je wilt. Echter, wat ik noem, en eigenlijk gewoon wat Garyu beschrijft, lijkt mij niet meer dan een logische toevoeging. :)

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-10-2022
Misschien ook geen onaardige om in de faq op te nemen: http://www.photozone.de/4Technique/index.html

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Dappa: dat is wel een optie om op te nemen ja :)

riezebosch: daar ga ik een dezer dagen naar kijken, sowieso ga ik met G5r even bespreken wat/of/hoe we de faq nog willen uitbreiden :)

Ik heb net de Must See verwijderd uit Fotografie Agenda : die was niet alleen verouderd maar ook gewoon niet echt meer van toepassing in z'n huidge vorm: hier gaat mogelijk wat nieuws voor komen als het publiek dat wil ;)

Waar ik naar zit te kijken is een soort FG Favourites, die door de bezoekers hier aangedragen kunnen worden (middels TR op het toe te voegen topic). Zo kan men gemakkelijk binnen zo'n favourites-topic aan elkaar aangeven van 'ej, je moet dat topic es doornemen, goeie tips/mooie foto's/leuke discussie!' etc :)

Dit oa door de 'drukte' die FG tegenwoordig kent, met 57 active topics nu toch 1 van de drukste subfora van GoT :) Met die drukte zijn we natuurlijk blij ;), maar dit betekent wel dat topics die niet zo actief zijn maar wèl de moeite waard zijn, uit beeld verdwijnen. Met een Favourites-sticky krijgen die fijne topics toch de aandacht die ze verdienen, of het nou een discussie-, tips- of testcase/showcase-topic is :)

LinkedIn
Twitter

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je mist het Canon A80 ervaringen topic, deel III topic in de lijst me camera topic en grote a60-a70 topic. Zijn deze camera's te oud om in de lijst te staan ofzo :P?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik heb zo'n 4 maanden aan topics doorgekeken, maar heb die blijkbaar over het hoofd gezien. Is toegevoegd aan broncode, moet alleen even wachten totdat het FAQ-genereer-scriptje weer online is voordat ik het kan posten :P

• Elwood Blues
  • Laatst online: 23-03 08:04

Elwood Blues

87167191

Kan misschien niet ergens in de FAQ worden gezet dat het correct spellen van 'Fotografie' en 'Fotograferen' (en dus niet fotogravie en vooral fotograveren) op prijs wordt gesteld? Damn, zo vaak als mensen dát verkeerd schrijven :o Ik ben echt geen taalpurist, maar dit is zo'n fout waar mijn nekharen van overeind gaan staan :D

Edit: search op 'fotograveren' levert op:
Er zijn ongeveer 68 resultaten, verdeeld over 3 pagina's.

[Voor 18% gewijzigd door Elwood Blues op 16-09-2005 10:14]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Mja, ik ben het met je eens dat het dom staat als mensen het verkeerd spellen, maar om het in de FAQ op te nemen gaat mij weer wat te ver :P

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Eens met Zoefffmans hierboven: er zijn grenzen ;)

LinkedIn
Twitter

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Google: Resultaten 1 - 10 van circa 29.800 voor fotograveren (0,27 seconden) :X

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Ja, want je graveert toch dingen? Dus ook fotograveren! :D :+

LinkedIn
Twitter

• Elwood Blues
  • Laatst online: 23-03 08:04

Elwood Blues

87167191

Interessante vorm van nabewerking? ;)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:55

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

http://www.vandale.nl/opz...k/?zoekwoord=fotograveren

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. :P

• Garyu
Wat ik ook nog mis in de FAQ is een uitleg van "1 stop winnen", en "je had het beter 1 stop meer kunnen belichten".

Ik kan me herinneren dat ik ooit best lang gezocht heb voordat ik ergens een uitleg had gevonden wat het betekent, terwijl het eigenlijk zo simpel is. Dus, mijn verzoek is om het toe te voegen aan de FAQ, bij het stukje over belichtingscompensatie bijvoorbeeld.

• neographikal
  • Niet online
Mjah, maar als je snapt wat een diafragma doet in combinatie met de uitleg van de F-waarden, dan is de conclusie nogal makkelijk te trekken :)

• Garyu
neographikal schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:02:
Mjah, maar als je snapt wat een diafragma doet in combinatie met de uitleg van de F-waarden, dan is de conclusie nogal makkelijk te trekken :)
Nouja, dat is het dus niet helemaal.

Directe aanleiding tot deze vraag was omdat er iemand zei dat je met een monopod makkelijk twee tot drie stops kan winnen. Hetzelfde geldt voor discussies over IS en VR, daar kan je ook twee stops mee winnen. Toen ik dat de eerste keer las heb ik een halfuur moeten zoeken voor ik wist wat ermee bedoeld werd.

Terwijl het eenvoudigweg betekent dat je je sluitertijd kan verlengen zonder dat je daardoor onscherpte krijgt. Krijg je bijvoorbeeld zonder IS nog net geen bewegingsonscherpte bij 1/60s? Dan kan je IS inschakelen en één stop langer belichten, dus 1/30s, en nog geen bewegingsonscherpte krijgen. Waarschijnlijk kan je ook nog wel twee stops langer belichten (1/15s) of zelfs drie stops (1/8s) langer belichten zonder dat het onscherp wordt. Hiermee krijg je dan meer vrijheid bij het kiezen van diafragma en ISO-waarden.

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-09-2022

Daywalk3r

Walks at night 2

Ik weet niet of dit hier hoort maar een typfout is toch een fout in de faq dus ik vermeld het maar even..
Een camera's gebruikt AA(A) batterijen of speciale accu's.
Staat bij Accu's! Bovenaan dus

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

type·fout (de ~)
1 fout die bij het typen wordt gemaakt => tikfout
:X

• Grrrrrene
  • Niet online
Garyu schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:51:
[...]

Nouja, dat is het dus niet helemaal.

Directe aanleiding tot deze vraag was omdat er iemand zei dat je met een monopod makkelijk twee tot drie stops kan winnen. Hetzelfde geldt voor discussies over IS en VR, daar kan je ook twee stops mee winnen. Toen ik dat de eerste keer las heb ik een halfuur moeten zoeken voor ik wist wat ermee bedoeld werd.
Ik zal het er 's in zetten, gewoon onder het kopje "stop" :) Voor het geval het iemand nog niet duidelijk is, iedere stop is een factor 2 in hoeveelheid licht. Dus een factor 1,4 (wortel 2) in je diafragma waarde of factor 2 in je sluitertijd (of factor 2 in je ISO).
Terwijl het eenvoudigweg betekent dat je je sluitertijd kan verlengen zonder dat je daardoor onscherpte krijgt. Krijg je bijvoorbeeld zonder IS nog net geen bewegingsonscherpte bij 1/60s? Dan kan je IS inschakelen en één stop langer belichten, dus 1/30s, en nog geen bewegingsonscherpte krijgen. Waarschijnlijk kan je ook nog wel twee stops langer belichten (1/15s) of zelfs drie stops (1/8s) langer belichten zonder dat het onscherp wordt. Hiermee krijg je dan meer vrijheid bij het kiezen van diafragma en ISO-waarden.
Exact. Ik denk dat ik binnenkort maar 's een paar uurtjes voor de FAQ vrij ga maken en er meteen wat gemelde spelfouten uit ga halen, want er is alweer ff een tijdje niet meer aan gewerkt en de todo list groeit alleen maar.

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Door een gesprek op Irc viel het mij nu pas op dat er een limiet van 6 foto's op een testcase staat. Dit vind ik nogal laag, zeker als je het vergelijkt met het limiet van 24 foto's bij een showcase.
Ik kan me weinig series voorstellen die uit maar 6 foto's bestaan, en dan een complete serie vormen. Juist bij een testcase, waar je voor kiest als je niet helemaal tevreden over je foto's bent, en graag commentaar wilt, is het wel zo fijn om commentaar op een gehele serie te krijgen, en niet op 6 met moeite uit gekozen foto's.
Natuurlijk moet het limiet niet te hoog zijn, want dan krijg je teveel foto's, en zullen er minder mensen reageren, maar een limiet van 10-12 lijkt me toch wel goed te doen?
Ook vraag ik me af hoe snel je een serie van minder dan 6 foto's post. Lijkt me eerder dat je een paar bij elkaar horende foto's hebt gemaakt, en niet echt de bedoeling hebt gehad een photoshoot te doen. Die foto's zouden dan, lijkt me, net zo goed in een verzamel topic passen (wat is eigelijk het limiet voor het aantal foto's per post in een verzameltopic?).

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• neographikal
  • Niet online
Voor wat betreft het aantal foto's in zowel de show- als testcase, zou ik neigen naar een aantal van 12-14. Daarboven is het lastig om nog alles uitgebreid te voorzien van commentaar en de zes foto's in de testcase vind ik persoonlijk erg krap :)

Is het overigens niet een idee om Fotografie Policy door de faqgenerator te halen zoals dat bij de andere sticky's ook gebeurd is? :)

• Grrrrrene
  • Niet online
12 Lijkt mij ook wel een prima hoeveelheid, 6 is inderdaad wat krap. Geen idee hoe we ooit tot dat getal zijn gekomen.

En ja, de FG Policy moet ook nog 's door de FAQ generator :)

[Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 16-10-2005 19:58]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik heb ook geen idee hoe er tot dat aantal gekomen is, want 'toen was ik er nog niet' :P

Maar, ik vind het eigenlijk geen verkeerde aantallen. Testcases zijn over het algemeen toch foto's die nog niet af zijn, of die verbetering nodig hebben. Hoe minder foto's je plaatst, hoe beter het commentaar op de foto's die er staan is - denk ik. Als je een hele serie gaat plaatsen (12, twee keer zo veel dus) word het commentaar al snel algemener, en leer je er minder van. Als de limiet naar 12 verhoogd word, denk ik ook dat men de testcase sneller gaat behandelen als een manier om je foto's even te showen, ondanks dat ze niet echt van goede kwaliteit zijn, en imho is dát niet de bedoeling. Testcases zijn echt bedoeld om van te leren, niet om te showen.

En zoals de naam al zegt, showcases zijn daar wél voor. Wanneer je een mooie serie foto's hebt die echt af is, maak je daar een showcase van. Misschien is 24 foto's inderdaad wat veel, maar je hebt natuurlijk zelf ook in de hand hoeveel je plaatst. Soms heb je een hele beschijvende serie van een vakantie, waarvoor je echt de 24 foto's nodig hebt, maar soms is een showcase van maar 4 foto's veel sprekender.

Als ik naar de buren op DPZ kijk, zie ik dat de limieten voor zowel de test- als showcase in eerste instantie op 10 tot 12 liggen, maar dat het eventueel wel toegestaan is om extra foto's te plaatsen. Een dergelijke regel in een testcasetopic lijkt me bijvoorbeeld wél interessant, bijvoorbeeld als iemand een serie heeft gepost, daar nuttig commentaar op krijgt, en denkt dat het ook zin heeft om nog wat andere foto's met dezelfde strekking te posten.

Maar, in eerste instantie maar 6 foto's in een testcasetopic lijkt me niet verkeerd. Uiteraar sta ik (we) wel open voor argumenten om het wél te doen. Haal me maar over, zou ik zeggen :P

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:54
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je soms wel eens een serie foto's hebt, waar je graag op de serie als geheel commentaar wil krijgen. Dus wat commentaar per foto apart, maar ook commentaar op hoe de foto's bij elkaar horen. Op zo'n moment is een limiet van meer dan 6 foto's wel prettig.

Dat gesprek op IRC was dus begonnen doordat ik in totaal 9 foto's had, waar ik graag als serie commentaar op wilde hebben. Uiteindelijk heb ik het wel terug kunnen brengen naar 6 foto's, maar toch voelde het niet fijn om te doen.

Opzich heb ik geen moeite met die limiet van 6, maar eventueel kan er een regel toegevoegd worden, dat als je een serie foto's hebt waar je ook als serie commentaar op wilt, dat dan de limiet verhoogd wordt naar iets van 9 á 10. Veel meer is volgens mij ook niet nodig dan.

• Garyu
Mij lijkt ook 10-12 voor testcases en iets van 15 voor een showcase. Een serie blijft een serie, of het nu een test is of niet, toch? En vakantiefoto's moet je ook in kunnen korten, ik vind 24 foto's te veel om ook echt allemaal te kunnen bekijken, beoordelen, mijn mening geven :).

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wordt er nog door modjes gekeken in het grote Showcase topic? Er staat heel wat meuk die daar helemaal niet thuis hoort, en daar heb ik een week geleden al een topicreport voor aangemaakt, maar er is niks aan gedaan?

Dus of ik ben te kritisch, of de mods zijn een stuk minder kritisch geworden dan voorheen.

Welke zou zijn het zijn? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Zoefff schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 22:41:

Als ik naar de buren op DPZ kijk, zie ik dat de limieten voor zowel de test- als showcase in eerste instantie op 10 tot 12 liggen, maar dat het eventueel wel toegestaan is om extra foto's te plaatsen. Een dergelijke regel in een testcasetopic lijkt me bijvoorbeeld wél interessant, bijvoorbeeld als iemand een serie heeft gepost, daar nuttig commentaar op krijgt, en denkt dat het ook zin heeft om nog wat andere foto's met dezelfde strekking te posten.
Dit lijkt mij idd wel een goede oplossing. Dan kan je eerst een aantal foto's plaatsen waar je commentaar op wilt, en als je daar genoeg commentaar op hebt gehad voor je gevoel, nog een aantal pics plaatsen, waar je weer commentaar krijgt. Dan worden mensen die in je topic langs komen niet afgeschikt door een groot aantal foto's in de TS, maar je kan toch op alle foto's waar je commentaar op wilt commentaar krijgen :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Grrrrrene
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:03:
Wordt er nog door modjes gekeken in het grote Showcase topic? Er staat heel wat meuk die daar helemaal niet thuis hoort, en daar heb ik een week geleden al een topicreport voor aangemaakt, maar er is niks aan gedaan?

Dus of ik ben te kritisch, of de mods zijn een stuk minder kritisch geworden dan voorheen.

Welke zou zijn het zijn? :P
Optie 3: helemaal niet gezien :X Serieus :X

Maar ik heb ff gemodbreaked wat ik niet vond passen, en de twijfelgevalletjes laten staan :)

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 08:46

xces

To got or not to got..

in de faq staan een aantal tutorials. De links naar de anchors in deze lijst geeft echter een Parse (let op hoofdletter :P) error

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Fixed :)

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:54
Het zou volgens mij ook handig zijn als er op een centraal punt waar ook vaste bezoekers nog wel eens kijken (dit topic dus) een melding wordt gemaakt dat de eisen aan show en testcases is veranderd :).

• inquestos
  • Laatst online: 11:18
Misschien een ideetje om de favourites te updaten. De ouwe mogen plaats maken voor iig de showcases van Firecow (Poolse oderdelta), en het uitstapje van Martijngizmo naar keulen :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• neographikal
  • Niet online
Wolfensteijn schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:25:
Het zou volgens mij ook handig zijn als er op een centraal punt waar ook vaste bezoekers nog wel eens kijken (dit topic dus) een melding wordt gemaakt dat de eisen aan show en testcases is veranderd :).
Dat kan simpelen, gewoon de laatste updatedatum aan het sticky van de policy toevoegen :)

• T.T.
  • Laatst online: 15-03 23:04

T.T.

Sowieso

Wanneer gaat je pagina 'live' oftewel wanneer wordt de pagina in gebruik genomen op GoT ?

• neographikal
  • Niet online
T.T. schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:49:
[...]

Wanneer gaat je pagina 'live' oftewel wanneer wordt de pagina in gebruik genomen op GoT ?
Dat ligt niet zozeer aan mij maar aan de heren mods, wanneer deze tijd hebben om een sticky te maken :) Maar aangezien er dit weekend bijna niemand aanwezig zal zijn zal dat volgende week worden I presume :)

[Voor 16% gewijzigd door neographikal op 04-11-2005 15:35]

• T.T.
  • Laatst online: 15-03 23:04

T.T.

Sowieso

neographikal schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:35:
Dat ligt niet zozeer aan mij maar aan de heren mods, wanneer deze tijd hebben om een sticky te maken :) Maar aangezien er dit weekend bijna niemand aanwezig zal zijn zal dat volgende week worden I presume :)
Ideetje, maak jij even een verhaaltje aan, lever je dat bij de modjes af en zij plaatsen het even. Het plaatsen kost immers toch maar een paar seconden :)

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wellicht nuttig; tutorials voor panoramafotografie?

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Ga je gang? :) De tutorials tot nu toe zijn nog vrij beperkt, tot PS vooral, en niet de pure fotografie zelf. Ook al heb ikzelf een tijdje geleden dit topic geopend: Portret/Modelfotografie - een aantal tips voor starters dat is een half/half tutorial/tips topic over portret/modelfotografie :)

LinkedIn
Twitter

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 01:08
Alereerst een compliment: ik vind dit een heel duidelijk en overzichtelijk subforum.

Er is alleen 1 ding waar je niet of nauwelijks mee terecht kan. De keuze tusen een DSLR en een vrijwel net zo dure Prosumer. Als je hier een topic over opent wordt er meteen gegooied met allerlei bewoordingen en technische discussies. Misschien dat dit bij de koop adviesen toegevoegd kan worden zonder al te veel technisch gebabbel.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Alereerst een compliment: ik vind dit een heel duidelijk en overzichtelijk subforum.
Tnx, we hebben ons best gedaan er wat van te maken ;)

martijn_tje: als je op dat gebied tussen een dSLR en een qua prijs vergelijkbare prosumer kiest, ontkom je bijna niet aan fotografische of technologische termen. Technische discussies (zoals in 'prosumer' of dSLR ? ) daargelaten kies je (hoop ik) niet zomaar voor een dSLR of dikke prosumer cam. Als je er dus een topic over opent, is het niet meer dan logisch dat er allerlei 'vaktermen' langs komen: het zou hetzelfde zijn als je zou moeten kiezen tussen een dual proc moederbord of een overclock-moederbord ;). Dan verwachten mensen ook dat je er serieus mee bezig bent of gaat, en dat je niet vies bent van de termen die in het specifieke wereldje voorkomen.

Sowieso zijn woorden als ISO, diafragma, sluitertijd, ccd/cmos en FEC toch niet zo heel eng? Zoja, dan heeft Grrrrrene er een prachtige faq voor geschreven die hier bovenaan FG staat ;)

LinkedIn
Twitter

• DeoDupke
  • Laatst online: 26-05-2021
Mag ik hier ook op een foutje in de FAQ wijzen??
Het diafragma is de grootte van de opening waardoor het licht valt (denk hierbij aan de iris in je oog, die wordt 's avonds in het donker groter en is overdag vrij klein).
Wat ik me kan herinneren van biologie is het je iris die groter is gedurende de dag, en kleiner in de avond.

No worries m8

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Nope, juist niet :) Overdag is er veel licht. Om je lichtreceptors te beschermen tegen dat licht is je iris overdag klein. En dus groot 's avonds (dilated pupils ;) ), omdat er dan minder licht is :) De FAQ klopt dus.

[Voor 14% gewijzigd door Remy op 11-11-2005 09:32]

LinkedIn
Twitter

• DeoDupke
Remy schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:31:
Nope, juist niet :) Overdag is er veel licht. Om je lichtreceptors te beschermen tegen dat licht is je iris overdag klein. En dus groot 's avonds (dilated pupils ;) ), omdat er dan minder licht is :) De FAQ klopt dus.
je iris is het gedeelte wat om je pupil zit en die mooie kleurtjes heeft.. Op het moment dat je pupil klein is is je iris groot. De pupil is klein op het moment dat je veel licht hebt.. de FAQ klopt dus niet... :P

maw iris vervangen door pupil should do the job

[Voor 13% gewijzigd door DeoDupke op 11-11-2005 09:55]

No worries m8

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Oh, nu snap ik je ja :) ipv iris moet er gewoon pupil staan en dan klopt het :z

LinkedIn
Twitter

• DeoDupke
Remy schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:56:
Oh, nu snap ik je ja :) ipv iris moet er gewoon pupil staan en dan klopt het :z
sorry for being such a smart ass, tis een fout die veel mensen maken

No worries m8

• Voutloos
  • Niet online
<h2>Flitsen: Verschillen tussen programmamodi</h2>

Bij het gebruik van een flitser gaan een aantal verschillen tussen de diverse programma modi meer opvallen. De volgende tabel ligt deze verschillen nog eens toe:

ModusSluitertijdDiafragma
PAutomatisch, bereik: [X-sync - 1/60s]Automatisch
TvZelf te kiezen, bereik: [X-sync - 30s, +bulb]Automatisch ingesteld om op de gewenste EV uit te komen.
AvAutomatisch ingesteld, bereik: [X-sync - 30s], om op de gewenste EV uit te komen.Zelf te kiezen.
MZelf te kiezen, bereik: [X-sync - 30s, +bulb]Zelf te kiezen.

Tv modus heet S bij Nikon.
Een belangrijk verschil tussen modi als P en Av is het volgende: bij P wordt de sluitertijd sterk beïnvloed door het gebruik van een flitser. P zal voornamelijk meteren aan de hand van de flits. Het voordeel is point and shoot gedrag; zonder gezeur het onderwerp (voorgrond) bevriezen. Er is echter ook een zeer duidelijk nadeel: er wordt minder gebruik gemaakt van omgevingslicht en dit is minder sfeervol.

Indien je flitser FP modus ondersteunt, kan je kortere tijden dan X-sync gebruiken. Een uitleg over X-sync staat ook in deze FAQ. Dit is allemaal slechts een tipje van de sluier, voor Canon mensen is dit de enige echte bijbel op flitsgebeid.

<h2>Flitsen: X-Sync snelheid en FP mode</h2>
Bij gebruik van een flitser kan de sluitertijd niet korter dan de X-sync snelheid van de camera. De reden dat deze eigenschap met flitsen mee gaat spelen is als volgt: bij korte sluitertijden wordt de snelheid van de 2 sluitergordijnen (Engelse term: 1st and 2nd curtain) relevant. Een flits duur maar heel kort en moet dus plaatsvinden op het moment dat de 1e gordijn helemaal open is en de 2e nog niet dichtgaat (lees: licht kan de hele sensor/film bereiken). Bij korte sluitertijden kan het echter zo zijn dat de gordijnen nooit allebei tegelijk open zijn, omdat het 2e gordijn al dicht moet voordat de 1e klaar is. Met normaal, constant licht valt dit niet op, maar met kort flitslicht wel, omdat je dan dus nooit de flits over het hele plaatje kan registreren.
Dit ligt meteen een feature toe die te vinden is op de uitgebreidere flitsers: FP mode. Bij deze modus wordt er om die limiet heen gewerkt door met nauwkeurige timing meerdere keren te flitsen en dus te zorgen dat elk deel van de sensor/film een keer belicht is.

Aub als nieuwe subsecties toevoegen aan de FAQ. Indien deze op Canon gebaseerde zaken niet stroken met andere systemen: vul gerust aan. Zelfde geldt voor een linkje naar bijv. een Nikon flits-bijbel. :)
Wordt zeker vaak genoeg gevraagd en info over flitsen is sowieso niet heel erg aanwezig in de FAQ.

[Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 11-11-2005 22:59]

{signature}

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Fout in de faq \o/
HSM staat voor 'Hyper Sonic Motor' en niet voor 'High Speed Motor' ;)

Bron: http://www.sigmaphoto.com...s.asp?id=3300&navigator=6

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Arfman
  • Laatst online: 28-03 12:54

Arfman

Drome!

Ik wil geen enorme discussie uitlokken (opnieuw), maar ik zou toch heel erg graag een apart Nikon/Canon/KM/overige lenzentopic zien, zodat ik niet over 10 pagina's Canon L-geblaat heen hoef te scrollen als ik iets over Nikon wil lezen (en ik wil helemaal neit weten hoeveel KM mensen moeten scrollen). Nu is het moment om de splitsing aan te brengen, mochten we dat willen. Vandaar.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-03 08:56
Arfman schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:14:
Ik wil geen enorme discussie uitlokken (opnieuw), maar ik zou toch heel erg graag een apart Nikon/Canon/KM/overige lenzentopic zien, zodat ik niet over 10 pagina's Canon L-geblaat heen hoef te scrollen als ik iets over Nikon wil lezen (en ik wil helemaal neit weten hoeveel KM mensen moeten scrollen). Nu is het moment om de splitsing aan te brengen, mochten we dat willen. Vandaar.
Dan ben je niet de enige. Imo os het ook erg lastig lezen. Vooral als het om 3rd party lenzen gaat.

• twixx
  • Niet online
Danster schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:23:
[...]
Dan ben je niet de enige. Imo os het ook erg lastig lezen. Vooral als het om 3rd party lenzen gaat.
Indeed, thats the whole deal. Tenzij er natuurlijk veel verschil zit in een Sigma/Tamron lens met een Nikon-mount ipv een Canon-mount. Je kunt natuurlijk ook de overstap maken; dat scheelt je aanzienlijk scrollen :Y)

• Remy

Remy

Moderator General Chat

Topicstarter
Het probleem is dan dat gebruikers-ervaringen met 3rd party lenzen van oa Sigma, Tamron en Tokina dan verspreid raken. Puur Canon glas in een apart topic neerzetten is handig: maar de rest wel in een Centraal glastopic als dit? :)

Misschien dat een Canon-glas only topic dan wel nuttig is: zo is iedereen blij, aangezien de 3rd party lenzen gewoon in dit topic kunnen, en de mensen die het over L-glas en aanverwant Canon only-glas willen hebben, in een apart EOS-topic terecht kunnen ;)

LinkedIn
Twitter

• Arfman

Arfman

Drome!

Remy schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:27:
Het probleem is dan dat gebruikers-ervaringen met 3rd party lenzen van oa Sigma, Tamron en Tokina dan verspreid raken. Puur Canon glas in een apart topic neerzetten is handig: maar de rest wel in een Centraal glastopic als dit? :)
Nee. Het blijkt dat Sigma lenzen met een Canon of Nikon-mount wel degelijk iets anders kunnen presteren, afhankelijk van de mount. Die kunnen dus prima in het Canon/Nikon/KM lenzen topic.
Misschien dat een Canon-glas only topic dan wel nuttig is: zo is iedereen blij, aangezien de 3rd party lenzen gewoon in dit topic kunnen, en de mensen die het over L-glas en aanverwant Canon only-glas willen hebben, in een apart EOS-topic terecht kunnen ;)
Dat vind ik persoonlijk ook een acceptabel compromis. Canon is toch de bulk.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57
Arfman schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:14:
Helemaal mee eens. Door het topic te splitsen in Canon/Nikon/Overig ben je ook van de steeds terugkerende opel/volkswagen Nikon/Canon discussies af.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Remy schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:27:

Lijkt me niets. Vaak zijn 3rth party lensen een valide alternatief voor Canon gebruikers, dan moet je in het EOS objectieven topic ineens naar een ander topic gaan, wat domweg niet gaat werken.

Je kunt hooguit een topic per mount doen, maar ook dan heb je een enorm nadeel dat je ervaringen weg houd van Nikonians met precies dezelfde sigma als de canon mount versie, is dus ook niets..

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Arfman

Arfman

Drome!

RonaldH schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:30:
[...]

Lijkt me niets. Vaak zijn 3rth party lensen een valide alternatief voor Canon gebruikers, dan moet je in het EOS objectieven topic ineens naar een ander topic gaan, wat domweg niet gaat werken.

Je kunt hooguit een topic per mount doen, maar ook dan heb je een enorm nadeel dat je ervaringen weg houd van Nikonians met precies dezelfde sigma als de canon mount versie, is dus ook niets..
Zoals gezegd kunnen sommige lenzen met een Canon mount (bv.) anders presteren dan dezlefde lens met Nikon mount, dus die kunnen mooi in de aparte topics.

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee