QFTTeun_2 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 16:45:
... Iemand die twijfelt tussen bv een nikon d7000 en een d300 zal ook vast wel in dat topic terecht kunnen. De modellen die in de OP staan lijken me niet bedoeld als harde scheidingslijn tussen wat wél en niet in het topic mag, maar veeleer als 'guideline', waar je je niet helemaal aan zal moeten houden (daar ga ik toch alleszins van uit)....
Ik vraag me al een tijdje af wat het nut is van dit soort topics:
Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3
Veel vragen, nauwelijks antwoorden en geen goede openingspost....
Nou denk ik persoonlijk dat de verschillen in deze prijsklasse binnen een zelfde categorie ook minimaal zijn, maar dit is wel heel mager. Er zullen ook niet heel veel mensen zijn die zo veel modellen echt geprobeerd hebben om er een gefundeerd oordeel over te hebben, dus dan blijft het een kwestie van op reviews afgaan en persoonlijke smaak, denk ik.
Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3
Veel vragen, nauwelijks antwoorden en geen goede openingspost....
Nou denk ik persoonlijk dat de verschillen in deze prijsklasse binnen een zelfde categorie ook minimaal zijn, maar dit is wel heel mager. Er zullen ook niet heel veel mensen zijn die zo veel modellen echt geprobeerd hebben om er een gefundeerd oordeel over te hebben, dus dan blijft het een kwestie van op reviews afgaan en persoonlijke smaak, denk ik.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik denk dat zulke topics er vooral zijn om te voorkomen dat er voor elke vraag over een budgetcamera een aparte topic wordt aangemaakt
Hij staat op de overhaul lijst, maar er zijn op dit moment andere dingen die meer onze aandacht vragen.
Mocht je (of iemand anders) je geroepen voelen om een mooie startpost te maken mag je me wel een DM sturen.
Mocht je (of iemand anders) je geroepen voelen om een mooie startpost te maken mag je me wel een DM sturen.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
late reactie maar ik lees het nu toevallig.
"probleem" is denk ik gewoon dat inderdaad de verschillen in deze budget klasse minimaal zijn maar voornamelijk dat mensen zelf weinig zoeken.
Ikzelf heb halverwege dit jaar een Panasonic cameraatje gekocht als kado voor mijn vader, ik heb natuurlijk wel enigszins verstand van camera's omdat ik zelf al tijden een dSLR heb maar compactjes ben ik echt zga. totaal onbekend mee.
Ik ben gewoon begonnen met de PW, nou budget was rond de 100 euro dus even de schuifjes verzetten dat alle camera's tussen de 70 en 130 euro geselecteerd zijn (om maar een selectie aan te geven).
Dan even gekeken wat mijn vader zou willen in een camera en een korte lijst opgesteld
Hield ik weer een aantal camera's over en toen gaan googlen naar reviews en dan vind je bepaalde dingen. Zoals dat die ééne Canon die voorkeur had erg matige IQ heeft, slechte ruis prestaties, vrij plastic aanvoelt en alleen verkrijgbaar is in zilver-blauw.
Uiteindelijk een Panasonic gevonden en die gekozen omdat:
Kortom: misschien handig om een soort checklist te maken welke het zoeken makkelijker maakt, aan de andere kant met de filters in de PW kom je ook gewoon een eind
"probleem" is denk ik gewoon dat inderdaad de verschillen in deze budget klasse minimaal zijn maar voornamelijk dat mensen zelf weinig zoeken.
Ikzelf heb halverwege dit jaar een Panasonic cameraatje gekocht als kado voor mijn vader, ik heb natuurlijk wel enigszins verstand van camera's omdat ik zelf al tijden een dSLR heb maar compactjes ben ik echt zga. totaal onbekend mee.
Ik ben gewoon begonnen met de PW, nou budget was rond de 100 euro dus even de schuifjes verzetten dat alle camera's tussen de 70 en 130 euro geselecteerd zijn (om maar een selectie aan te geven).
Dan even gekeken wat mijn vader zou willen in een camera en een korte lijst opgesteld
- Man van middelbare leeftijd dus geen gekke kleurtjes
- point and shoot
- vind dat batterijen opladen zo'n gedoe dus liefst een accu
- SD kaartjes want die zijn overal te krijgen en goedkoop
- heeft vrij grote handen
- gebruikt geen tasje en moet dus in broekzak passen
- enigsinds leuke IQ
- goede bouw
- voorkeur voor bepaalde merken

Hield ik weer een aantal camera's over en toen gaan googlen naar reviews en dan vind je bepaalde dingen. Zoals dat die ééne Canon die voorkeur had erg matige IQ heeft, slechte ruis prestaties, vrij plastic aanvoelt en alleen verkrijgbaar is in zilver-blauw.
Uiteindelijk een Panasonic gevonden en die gekozen omdat:
- leuke prijs (was dacht ik 116 euro toen)
- metalen behuizing, stevig en mooi formaat
- IQ was relatief goed. ISO prestaties, kleurweergave, details, manier waarop het toestel flitst.
- SD kaart+ accu
- Goed gevoel bij Panasonic lumix compactjes
- goed leverbaar
- Zwart+donker grijs uiterlijk
- geen grip
- ouder model
Kortom: misschien handig om een soort checklist te maken welke het zoeken makkelijker maakt, aan de andere kant met de filters in de PW kom je ook gewoon een eind
Maar jij (als jij dezelfde sapphire bent, die vroeger in OC rond hing) bent 'opgegroeid' met mentaliteit waar GoT vroeger berucht om was, als je ook maar iets zelf op kon zoeken werd er heel snel gooooogle geroepen meteen en ging er een slot op het topic. Dit zorgde voor een hoger algemeen niveau maar ook voor scheve gezichten van de nieuwe mensen op GoT. Als je meteen met een slotje geconfronteerd wordt, is dat natuurlijk niet leuk...
Tegenwoordig is dat beleid wat afgezwakt en dat is goed te merken in de algemene topics waar 1000 keer dezelfde vragen in staan. Hoe goed je startpost ook is, je krijgt dezelfde problemen als de andere algemene topics. Ik zeg niet dat ik het onvriendelijke oude beleid terug wil hoor, maar een beetje meer zelfredzaamheid van de 'starters' is wel gewenst.
Tegenwoordig is dat beleid wat afgezwakt en dat is goed te merken in de algemene topics waar 1000 keer dezelfde vragen in staan. Hoe goed je startpost ook is, je krijgt dezelfde problemen als de andere algemene topics. Ik zeg niet dat ik het onvriendelijke oude beleid terug wil hoor, maar een beetje meer zelfredzaamheid van de 'starters' is wel gewenst.
Mijn idee over dat en het het 250<500 topic is eigenlijk dat die scheiding nog stamt uit de tijd dat €250 echt goedkoop was voor een digicam. Iets wat nu €120 oid zou zijn. Mij lijkt het geen slecht idee om op te splitsen in compact-verwisselbare lenzen oid. Veel prioriteit zou ik er ook niet aangeven, het topic werkt immers prima.
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik zou graag beetje een inschatting hebben van wat dit nog waard is op de tweede hands markt... Heb net zelf geupgrade naar een Nikon D7000, dus mijn D70s is obsolete
.
- D70s, prima staat, +- 6000 clicks maar
- 18-70 DX Nikkor lens
- 70-300 Sigma APO lens
- 2e accu
- D70s, prima staat, +- 6000 clicks maar
- 18-70 DX Nikkor lens
- 70-300 Sigma APO lens
- 2e accu
Nee, daarvoor is dit topic niet de juiste plek, en het forum ook niet trouwens. Kijk eens op V&A of marktplaats wat er zoal voor gevraagd wordt.
Edit: over de compactcamera's: dit willen we binnenkort gaan aanpakken, stay tuned
Edit: over de compactcamera's: dit willen we binnenkort gaan aanpakken, stay tuned
[ Voor 23% gewijzigd door PowerUp op 28-01-2011 11:45 ]
Een lijstje met beginnerslenzen lijkt mij een goed idee.
Het lijstje van Wijnands en dipsausje met nu ook Pentax erbij. Het hele lijstje limiteds ben ik niet van plan om op te nemen, dit moet een beperkt lijstje worden waarbij de starter kan zien wat er voor beginners is aan te schaffen.
Telezooms:
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
pricewatch: Sony DT 55-200 mm F4-5.6 SAM
pricewatch: Pentax smc DA 50-200mm f/4-5.6 ED
pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
pricewatch: Sony 75-300mm f/4.5-5.6
pricewatch: Sony 70-300mm f/4.5-5.6G SSM
pricewatch: Pentax smc DA smc P-DA 55-300mm F4-5.8 ED
Primes:
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II
pricewatch: Nikon 50mm f/1.8D AF
pricewatch: Sony DT SAL-50F18
pricewatch: Pentax smc D FA 50mm f/2.8 Macro
pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM
pricewatch: Nikon AF 85mm f/1.8D AF
pricewatch: Sony 85mm F2.8 SAM (N.B. f/2.8 !!)
pricewatch: Pentax smc DA 70mm f/2.4 Limited (N.B. f/2.4 !!)
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
pricewatch: Canon EF 35mm f/2
pricewatch: Sony DT 35mm F1.8 SAM
pricewatch: Pentax smc DA 35mm f/2.4 AL (N.B. f/2.4 !!)
Macro:
pricewatch: Nikon AF-S 60mm f/2.8G ED Micro
pricewatch: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
pricewatch: Sony 50mm f/2.8 Macro
pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro
pricewatch: Sony 100mm f/2.8 Macro
pricewatch: Pentax smc D FA 100mm f/2.8 Macro
Flitser:
pricewatch: Canon Speedlite 430EX II
pricewatch: Nikon Speedlight SB-600
pricewatch: Sony HVL-F42AM
pricewatch: Pentax AF360 FGZ (36m @ ISO100, 24-85mm, TTL, 4xAA)
Het lijstje van Wijnands en dipsausje met nu ook Pentax erbij. Het hele lijstje limiteds ben ik niet van plan om op te nemen, dit moet een beperkt lijstje worden waarbij de starter kan zien wat er voor beginners is aan te schaffen.
Telezooms:
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
pricewatch: Sony DT 55-200 mm F4-5.6 SAM
pricewatch: Pentax smc DA 50-200mm f/4-5.6 ED
pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
pricewatch: Sony 75-300mm f/4.5-5.6
pricewatch: Sony 70-300mm f/4.5-5.6G SSM
pricewatch: Pentax smc DA smc P-DA 55-300mm F4-5.8 ED
Primes:
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II
pricewatch: Nikon 50mm f/1.8D AF
pricewatch: Sony DT SAL-50F18
pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM
pricewatch: Nikon AF 85mm f/1.8D AF
pricewatch: Sony 85mm F2.8 SAM (N.B. f/2.8 !!)
pricewatch: Pentax smc DA 70mm f/2.4 Limited (N.B. f/2.4 !!)
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
pricewatch: Canon EF 35mm f/2
pricewatch: Sony DT 35mm F1.8 SAM
pricewatch: Pentax smc DA 35mm f/2.4 AL (N.B. f/2.4 !!)
Macro:
pricewatch: Nikon AF-S 60mm f/2.8G ED Micro
pricewatch: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
pricewatch: Sony 50mm f/2.8 Macro
pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro
pricewatch: Sony 100mm f/2.8 Macro
pricewatch: Pentax smc D FA 100mm f/2.8 Macro
Flitser:
pricewatch: Canon Speedlite 430EX II
pricewatch: Nikon Speedlight SB-600
pricewatch: Sony HVL-F42AM
pricewatch: Pentax AF360 FGZ (36m @ ISO100, 24-85mm, TTL, 4xAA)
En nu? Hiernaar verwijzen als er weer ';s een prijsdiscussie ontstaat?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
In de OP zetten zodat starters meteen een overzicht hebben. Ergens midden in het topic gaan ze het niet zo snel terugvinden
Het valt me op dat er geen 3rd party opties genoemd worden? Is dat een bewuste keuze?
Bij macro lenzen zou ik bv eerder de Sigma 150 verwachten dan de Canon 100 L.
Bij flitsers heeft Sigma toch ook interessante modellen, en wellicht zelfs dat chinese merk dat tegenwoordig ook TTL modellen voor Canon en Nikon heeft.
Bij macro lenzen zou ik bv eerder de Sigma 150 verwachten dan de Canon 100 L.
Bij flitsers heeft Sigma toch ook interessante modellen, en wellicht zelfs dat chinese merk dat tegenwoordig ook TTL modellen voor Canon en Nikon heeft.
Het is een bewuste keuze om geen 3rd party opties op te nemen, omdat die bijna allemaal voor alle 4 de merken beschikbaar zijn tegen ongeveer dezelfde prijs. Misschien dat het geen kwaad kan om deze los op te noemen (een Tamron 17-50, Sigma 18-50 etc.). Bij flitsers zou ik het wel bij de eigen merken houden.
De Canon 100L zou nog door de non-L, pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro, vervangen kunnen worden, ik dacht dat het de non-L was die in het lijstje stond.
De Canon 100L zou nog door de non-L, pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro, vervangen kunnen worden, ik dacht dat het de non-L was die in het lijstje stond.
Ah, het is bedoeld voor mensen om een keus in merk te maken op basis van prijsverschillen in lenzen?
Dat was me niet duidelijk geworden.
Maar dan moet je misschien juist wel wat duurdere lenzen meenemen omdat daar op langere termijn het echte verschil in zit wat betreft prijs en keus. (de superteles zijn bv de reden waarom ik specifiek voor Canon heb gekozen ipv Nikon)
Maar dan moet je misschien juist wel wat duurdere lenzen meenemen omdat daar op langere termijn het echte verschil in zit wat betreft prijs en keus. (de superteles zijn bv de reden waarom ik specifiek voor Canon heb gekozen ipv Nikon)
Maar... 90% van de beginners komt niet veel verder dan het standaardmateriaal, dus is dat niet echt relevant. Bovendien is het verlies met zo'n starterlens hooguit een paar honderd euro, wat weinig is i.v.m. de prijs van een pro-lens zoals een supertele.mjtdevries schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 08:58:
Ah, het is bedoeld voor mensen om een keus in merk te maken op basis van prijsverschillen in lenzen?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Akkoord, maar wat is dan de bedoeling van die lijst? In het betaalbare segment is het immers lood om oud ijzer. Zeker als je bedenkt dat 3rd parties voor alle merken beschikbaar zijn voor dezelfde prijs.
Mijn fout, de aanleiding was Wijnands in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5" en verder.mjtdevries schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 08:58:
Het moet een beetje een beperkt lijstje blijven, anders kan je net zo goed de hele pricewatch er in zetten. Het moet de starter een beknopt overzicht geven, ik zit zelf ook nog te twijfelen hoe groot het lijstje nu moet zijn om handig te blijvenmjtdevries schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:00:
Akkoord, maar wat is dan de bedoeling van die lijst? In het betaalbare segment is het immers lood om oud ijzer. Zeker als je bedenkt dat 3rd parties voor alle merken beschikbaar zijn voor dezelfde prijs.
Ik kwam dit filmpje tegen over de werking van een focal plane shutter en de combinatie met flash tegen. Misschien iets voor de Fotografie technische FAQ en Koopadviezen.
edit:
Nog een dingetje voor de bovengenoemde FAQ:
In het stukje over spiegellenzen:
Een voordeel is dat spiegellenzen geen CA vertonen. Verder misschien nog te vermelden dat ze vrijwel altijd alleen manual focus bieden. Uitzondering is natuurlijk de Minolta/Sony 500 F8 Reflex.
edit:
Een voordeel is dat spiegellenzen geen CA vertonen. Verder misschien nog te vermelden dat ze vrijwel altijd alleen manual focus bieden. Uitzondering is natuurlijk de Minolta/Sony 500 F8 Reflex.
[ Voor 35% gewijzigd door EXX op 09-02-2011 22:39 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
@PowerUp
De bedoeling is me duidelijker geworden en ik snap nu waar het lijstje vandaan komt.
Maar is het echt nuttig?
Als je het lijstje zo bekijkt dan zie je dat de prijzen eigenlijk gewoon gelijk zijn. Is het zinvol om zo'n lijst te maken en mensen 'm zelf door te laten kijken, als de conclusie is dat het voor deze lenzen allemaal niets uitmaakt?
(Er zal wel duidelijk gemaakt moeten worden dat je bij de Canons er zelf een zonnekap bij moet kopen. In het lijstje zijn de Canons vaak iets goedkoper, maar de zonnekap haalt dat verschil weg)
Is het dan niet handiger om beginners te vertellen dat er in die range geen verschillen tussen de merken zit, en je dan te focusen op de gebieden waar de verschillen wel naar voren komen?
Hetzij in prijs, hetzij in beschikbaarheid?
Bv het gemis van de 70-200 f/4 voor Nikon gebruikers. (geen idee of Sony zoiets heeft)
En volgens mij heeft Nikon ook niets tegenover de 400 f/5.6 L en de 100-400L van Canon staan.
Geen lenzen die een beginner meteen zal kopen, maar ze weten wellicht al wel of ze ooit in de toekomst misschien het zullen overwegen. Iemand die dol is op dieren in de vrije natuur te fotograferen zal eerder met zoiets rekening houden dan iemand die zijn camera juist gebruikt voor landschappen of portretten.
De bedoeling is me duidelijker geworden en ik snap nu waar het lijstje vandaan komt.
Maar is het echt nuttig?
Als je het lijstje zo bekijkt dan zie je dat de prijzen eigenlijk gewoon gelijk zijn. Is het zinvol om zo'n lijst te maken en mensen 'm zelf door te laten kijken, als de conclusie is dat het voor deze lenzen allemaal niets uitmaakt?
(Er zal wel duidelijk gemaakt moeten worden dat je bij de Canons er zelf een zonnekap bij moet kopen. In het lijstje zijn de Canons vaak iets goedkoper, maar de zonnekap haalt dat verschil weg)
Is het dan niet handiger om beginners te vertellen dat er in die range geen verschillen tussen de merken zit, en je dan te focusen op de gebieden waar de verschillen wel naar voren komen?
Hetzij in prijs, hetzij in beschikbaarheid?
Bv het gemis van de 70-200 f/4 voor Nikon gebruikers. (geen idee of Sony zoiets heeft)
En volgens mij heeft Nikon ook niets tegenover de 400 f/5.6 L en de 100-400L van Canon staan.
Geen lenzen die een beginner meteen zal kopen, maar ze weten wellicht al wel of ze ooit in de toekomst misschien het zullen overwegen. Iemand die dol is op dieren in de vrije natuur te fotograferen zal eerder met zoiets rekening houden dan iemand die zijn camera juist gebruikt voor landschappen of portretten.
Dat zijn zeker dingen die we aan de FAQ toe kunnen voegen. We zijn langzaam bezig om hem te updaten, en alle hulp is welkomEXX schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 22:29:
Ik kwam dit filmpje tegen over de werking van een focal plane shutter en de combinatie met flash tegen. Misschien iets voor de Fotografie technische FAQ en Koopadviezen.
edit:
Uit het lijstje blijkt inderdaad dat het in het budget deel allemaal niet zoveel uitmaakt. Die informatie is wat compacter dan het hele lijstje daar neerzetten.mjtdevries schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 09:37:
@PowerUp
Maar is het echt nuttig?
Die verschillen zijn misschien handiger om neer te zetten. Sony heeft ook geen f/4 lijn, Minolta had dat wel. Van elk merk zijn sterke en zwakke punten in hun lenzenaanbod vermelden zal de starter zeker helpen. Dat weet ik alleen niet van elk merk.Hetzij in prijs, hetzij in beschikbaarheid?
Ik heb anderhalf jaar geleden al eens naar statieven geïnformeerd, maar er is nooit wat van gekomen om er een aan te schaffen. Nu ik een ND-filter in bestelling heb 'moet' er wel een komen.
Wat mij is opgevallen aan het statief-topic ([Advies] Statief) is dat er eigenlijk geen OP is, en dat er vaak dezelfde vragen in lijken voor te komen. Is het misschien een idee om een nieuw deeltje te openen met een OP à la Het grote Canonmount-objectieven-topic v2011, met een opsomming van de budgetklassen en informatie over koppen?
Ik voel een reactie aankomen: TS trapt af..., of zoals hierboven
Wat mij is opgevallen aan het statief-topic ([Advies] Statief) is dat er eigenlijk geen OP is, en dat er vaak dezelfde vragen in lijken voor te komen. Is het misschien een idee om een nieuw deeltje te openen met een OP à la Het grote Canonmount-objectieven-topic v2011, met een opsomming van de budgetklassen en informatie over koppen?
Ik voel een reactie aankomen: TS trapt af..., of zoals hierboven
maar daarbij zijn er twee problemen: ik heb weinig tijd, en ik besteed al teveel tijd aan dit soort zaken (na april ben ik klaar met stage, en ik hoop dan in augustus weer verder te kunnen studeren). Ten tweede heb ik totaal geen ervaring met statieven, dus mijn enige inbreng zou een samenvatting van 'het internet' kunnen zijn.Moby schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:20:
(...)
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Je kan veel zeggen, maar ik mis een ''Best Buy Guide'' net als bij de computers.
Anoniem: 170453
Kan iemand mij de link van het nikon flits topic geven?
Kan het namelijk niet vinden
Kan het namelijk niet vinden
Anoniem: 170453
Dank u
Als je bij een zoekactie de jaartallen standaard houd vind ie em niet
Maar als je 2005,2006,2007, enz ook selecteer wel, weer wat geleerd
Als je bij een zoekactie de jaartallen standaard houd vind ie em niet
Maar als je 2005,2006,2007, enz ook selecteer wel, weer wat geleerd
Hier weten ze ook heel wat...:
Algemeen Studio/Strobist Topic
Algemeen Studio/Strobist Topic
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Naar aanleiding van de algemene Canon en Nikon topic even een reactie. DM of TR leek me niet zo handig, dus vandaar hier.
Beide topics zien er keurig uit, maar welke functies, instellingen, features, etc. hebben Nikon danwel Canon over hun gehele (dSLR) lijn welke andere merken niet hebben? Volgens mij zijn dat er niet zoveel, als die er überhaupt al zijn, dus wat is het doel van deze beide nieuwe topics?
Beide topics zien er keurig uit, maar welke functies, instellingen, features, etc. hebben Nikon danwel Canon over hun gehele (dSLR) lijn welke andere merken niet hebben? Volgens mij zijn dat er niet zoveel, als die er überhaupt al zijn, dus wat is het doel van deze beide nieuwe topics?
Vaak is het terminologie, maar de reden voor een dergelijk topic was dat bijvoorbeeld het Canonmount objectieven topic regelmatig volloopt met technische vragen die wel Canon gerelateerd zijn, maar niets met objectieven te maken hebben. Voor Sony, Pentax en Olympus zijn er geen objectieven topics, maar wel voor ieder 1 algemeen topic. Zoiets misten Nikon en Canon, dus vandaar.
Ik moet er bij zeggen dat mijn topicstart redelijk vaag is, maar ik had ook geen flauw idee hoe dit te beschrijven is.
Ik moet er bij zeggen dat mijn topicstart redelijk vaag is, maar ik had ook geen flauw idee hoe dit te beschrijven is.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik vind deze topics wel mooi, had al wel eens eerder naar zoiets gezocht. Nu worden nog regelmatig de Canon en Nikon lens topics en/of de body specifieke topics misbruikt voor algemene nieuwtjes etc. Dus +1 van mij! 
Zijn deze topics ook voor vragen en nieuws over compacts en/of ILC's ? Als dat niet het geval is zou ik toch de titels iets meer specificeren.
Je had natuurlijk ook de lens topics kunnen uitbreiden naar voorbeeld van de Sony, Pentax en Olympus topics. Maar zo is het wellicht wat overzichtelijker.
Ik heb btw ook het gevoel dat het [Aanschaf] Systeemcamera (dSLR / ILC) draadje een stuk minder hard loopt sinds de titel change en vernieuwing van eind vorige maand.
Zijn deze topics ook voor vragen en nieuws over compacts en/of ILC's ? Als dat niet het geval is zou ik toch de titels iets meer specificeren.
Je had natuurlijk ook de lens topics kunnen uitbreiden naar voorbeeld van de Sony, Pentax en Olympus topics. Maar zo is het wellicht wat overzichtelijker.
Ik heb btw ook het gevoel dat het [Aanschaf] Systeemcamera (dSLR / ILC) draadje een stuk minder hard loopt sinds de titel change en vernieuwing van eind vorige maand.

[ Voor 53% gewijzigd door Fiber op 29-09-2011 15:40 ]
Eens kijken hoe hard het nu gaat: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Dit topic is gesloten.