Studio / Strobist / Creatief / Off-camera -flitsen

versie v0.90 beta
Intro
De laatste jaren zijn steeds meer mensen gaan fotograferen door de digitale "revolutie". Het begint meestal bij wat snapshots van uitjes, bloempjes, huisdieren etc. Steeds vaker zie je dat (hobby)fotografen nieuwsgierig worden naar het off-camera / studio flitsen, maar hoe begin je en wat moet je allemaal hebben?Grofweg gezegd zijn er twee manieren om creatief te flitsen :
De strobist-methode
Een stroming gestart door David Hobby waarbij de nadruk ligt op het gebruik van je reportage flitser om op die manier makkelijk en mobiel te flitsen. Dus niet met je flitser op je camera maar juist er vanaf (off-camera).Studioflitsers
Minder mobiel en over het algemeen minder goedkoop dan de bovenstaande methode. Voordeel is wel dat er een grotere markt voor is en dat je er (op hoger niveau) meer mee kan.Flickr group
Speciaal voor dit topic (en voor alle Tweakers die spelen met (raportage/studio) flitsers heb ik een Flickr-Group aangemaakt : klik hier.Laat hierin je beste foto's zien met uiteraard een uitleg over hoe de foto tot stand is gekoment (qua belichting/hardware). Open geen nieuwe topics met vragen/tips, maar plaats die gewoon in dit topic zodat het overzichtelijk blijft.
Als je foto's laat zien in dit topic probeer dan ook te linken naar de foto op Flickr zodat iedereen daar kan zien wat je gedaan hebt. Eventueel commentaar kan je dan ook op Flickr geven.
Misschien dat we later (met een partner/sponsor) prijzen kunnen hangen aan de beste foto van de maand/kwartaal.... Het is maar een idee.
Voordat we verdergaan
Frank gaat (zie hieronder, tweede post) in op de strobist methode terwijl ik me zal richten op studioflitsers.We weten niet alles, dat pretenderen we ook niet, we proberen d.m.v. dit topic alleen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. Missen we iets, let us know!
We zullen op dit moment (nog) NIET ingaan over hoe je je onderwerp het beste kan belichten, wat de beste compositie is in een bepaalde situatie en wat bijvoorbeeld keylights en rimlights zijn. Je kan er natuurlijk wel over discussieren, maar als we ook dat allemaal in de TS moeten opnemen dan zijn we nog wel even bezig...
Het kan trouwens zijn dat bepaalde zaken overlappen, maar dat komt dan ook omdat de techniek in principe hetzelfde is, alleen het materiaal is anders.
Showcase topics zijn er als je alleen iets wilt showen. We zitten hier in FGA en dus is het niet alleen showcase werk. Gewoon lekker je set-ups en werkwijze laten zien! Zo kan iedereen er van leren
*De TS zal altijd een "Work in Progress" zijn, hij zal nooit afzijn en we zullen constant dingen toevoegen (met behulp van jullie opmerkingen/discussies).*
Materiaal
Flitser
Er zijn heel verschillende merken flitsers, veel spul komt uit Azie en dan ook nog eens uit dezelfde fabiek (bijvoorbeeld QiHe en Linkstar). De diverse merken hebben in Nederland een "vaste shop", d.w.z., sommige merken haal je het beste bij een shop/dealer omdat alleen die ze importeren of omdat ze daar de meeste kennis en accessoires hebben. Hieronder een lijst met budget en professionele flitsers.Instap/Budget
- Falcon Eyes - Konijnenberg | Kamera-Express
- QiHe - Ritzz | Cameraland
- Elinchrom D-Lite - FotoFlits
Professioneel
Wat is het verschil bij de instapmerken?
Leuk en aardig twee van die lijstjes, maar wat is het verschil? Tussen de verschillende instapflitsers zit niet zo heel veel verschil, ze doen allemaal prima hun werk. Waar je op moet letten is of de flitser traploos instelbaar is (ja dat wil je) en wat voor accesoires erop passen (reflectors, grids, softboxen etc). Zo passen er op de QiHe en Linkstar flitskoppen (ze komen uit dezelfde fabriek) behalve QiHe/Linkstar accessoires ook Bowens accessoires. Dat kan handig zijn voor later als je uit wil breiden. Daarnaast mist misschien Linkstar wel een speciaal type accessoire dat je nodig hebt en in dat geval kan je dus ook bij Bowens kijken. Falcon Eyes is misschien het meest bekend in Nederland, maar de andere instapmerken zijn de laatste tijd bezig met een inhaalslag. Falcon Eyes voelt iets minder stevig aan dan de andere merken, er gaan zonder speciale koppeling (speedring) geen accessoires op van andere merken, maar dat hoeft ook niet, aangezien Falcon Eyes een heel groot assortiment heeft.Wat is het verschil bij de pro-merken?
Bij de duurdere pro-merken is het verschil nog kleiner; ieder merk heeft genoeg accessoires, als je op locatie zou willen flitsen dan heeft ieder merk een generator in z'n assortiment (iets wat bij de meeste instapmerken ontbreekt). In het hogere segment is meer een kwestie van smaak en gevoel, zie het als Nikon vs. Canon vs. Pentax vs. Sony. Als je de stap maakt naar het hogere segment flitsers dan zou ik ieder merk gewoon een dagje huren (zie de shops achter de merken voor meer info) om zo een indruk te krijgen. Laat ik mezelf als voorbeeld nemen : Ik heb gekozen voor Elinchrom omdat ze hele leuke accesoires hebben, een redelijk goedkope generator (accupack), triggers hebben waarmee ik draadloos m'n fliters in kan stellen en omdat er hele goede garantie zit op de duurdere flitskoppen; als een flitskop kapot is dan krijg ik een nieuwe zolang de oude nog niet gemaakt is; ik kan dus gewoon doorwerken mocht dat nodig zijn. Ik neem aan dat de andere merken ook zo'n soort service/garantie hebben.En wat is dan het verschil tussen de dure en goedkope merken?
Het verschil tussen de instap- en pro-flitsers zit voornamelijk in de bouw van de flitser en de accessoires.Veel van de instapflitsers zijn van plastic en zijn eigenlijk niet gemaakt om IEDERE dag gebruikt te worden. Daarnaast zijn ze misschien wat gevoeliger als je ze op locatie gaat gebruiken. Daarnaast hebben de duurdere merken allemaal een accupack wat inhoudt dat je ze makkelijk mee kan nemen naar een locatie zonder stroom, handig als je dat g**le buurmeisje op het strand wil fotograferen. Als laatste grote verschil; de flitsduur. Kort en krachtig : hoe korter de flitsduur, hoe makkelijker je "actie" kan fotograferen. Iemand springend fotograferen zal makkelijker gaan met een Profoto-flitskop dan met een FalconEyes flitskop.
Statief
Reflectiescherm
Triggers
Lightmodifiers
Paraplu
Softbox
Beautydish
Snoot / Grid
Lichtmeters
Voorbeelden - klik voor groter voorbeeld
Voorbeeld #1
Setup #1
Voorbeeld #2
Setup #2
Voorbeeld #3 - foto van Acolyte57
Setup #3 - setup van Acolyte57
Voorbeeld #4 - foto van Acolyte57
Setup #4 - setup van Acolyte57
Hey, hoe maak ik zo'n overzicht van m'n setup?
Je kan voor Photoshop een bestand downloaden waarin je heel makkelijk diverse layers aan en uit kan zetten om op die manier je setup "na te tekenen". Het bestand kan je hier downloaden. Met dank aan Kevin Kertz.Waar kan ik het beste mee beginnen?
Startersset #1 - Mega Budget
De spullen
- ca 165 euro
Waarom? Hoe? Wat?
Je hebt bijna geen budget of wilt eerst weten of studioflitsen wel jou ding is? Nou, dan kan je met dit Falcon Eyes setje prima aan de slag.Het zijn niet de meest flexibele en stevige flitsers, maar je kan er prima mee aan de slag. Aangezien je goedkoop/klein wilt beginnen raad ik geen transmitters aan, nee, je moet het doen met de bijgeleverde synccord. Dit houdt in dat er een kabeltje van je camera naar een flitser loopt om op die manier de flitser "af te vuren". De tweede flitser flitst automatisch mee d.m.v. de slavecell.
Heel nauwkeurig kan je de flitser niet instellen aangezien hij maar instelbaar is van 1/1 tot 1/8ste. Desondanks, een leuk setje om mee te beginnen.
Alles zit erbij; statieven, kabels en zelfs twee softboxen. Bouw eventueel zelf een goedkoop reflectiescherm (met karton, papier of aluminiumfolie) zodat je nog flexibeler bent!
Startersset #2 - Instap
De spullen
- ca 349 euro
- ca 54 euro
- ca 38 euro
Waarom? Hoe? Wat?
Ik kies hierboven voor Linkstar omdat ze goede stevige koppen bouwen voor een schappelijke prijs. Falcon Eyes is ook een bekend budget merk, maar die flitskoppen zijn over het algemeen van plastic en daardoor wat gevoeliger. Daarnaast kan je op Linkstar flitsers ook Bowens accessoires gebruiken wat handig is als je later wil uitbreiden. Het setje wordt geleverd met geveerde statieven, twee softboxen (60x90cm) en alle andere nodige accessoires.Aangezien werken met een sync-cord zo 1970 is, kiezen we hier een radiowave triggerset van Falcon Eyes. Binnen een kleine straal (10m) doen ze het prima, zeker binnenshuis. We zouden ook kunnen kiezen voor een infraroodsysteem, maar dan moeten je flitsers in het zicht staan van de infraroodzender en dat is niet altijd het geval. Deze triggers werken overigens alleen op studioflitsers en NIET op raportagefliters.
Ik vind (maar dit hele advies is gebasseerd op mijn mening) dat een reflectiescherm bij iedere strobist/studio aankoop hoort. Het is een gratis "flitser" voor heel weinig geld. Daarnaast is een reflectiescherm altijd handig voor als je buiten met zonlicht wil fotograferen (met of zonder flitsers). Kies niet voor een te klein reflectiescherm, het zou jammer zijn als je alleen wat licht kan terugkaatsen op bijvoorbeeld de neus van je model
Als je net begint met je nieuwe set, sluit dan niet meteen beide flitsers aan, oefen eerst met 1 flitser. Na een week spelen pak je je reflectiescherm erbij om te kijken wat voor invloed dat heeft. Pas na een maand mag je je tweede flitser gebruiken
Startersset #3 - Semi-Pro
Zie ook hierboven bij "Startersset #1" voor wat basisinformatie en belangrijke opmerkingen.Deze set is een stuk duurder dan de startsset hierboven en is dan eigenlijk ook bedoeld voor mensen die zeker weten dat ze later willen doorgroeien wat betreft studiofotografie. Ik had ook nog een tussenstap kunnen maken met de duurdere Linkstar LF-250a set of Elinchrom D-Lite serie, maar eigenlijk verschillen die niet zoveel met de FS-serie van Linkstar. We gaan het hieronder dus iets beter (lees: duurder) aanpakken
De spullen
- BxRi 500/500set - 1297 euro
- Statief Umbrella set - 165,41 euro
- Falcon Eyes Reflectiescherm 5 in 1 082cm[/url] - 38 euro
Waarom? Hoe? Wat?
We kiezen nu voor de Elinchrom BxRi serie die net uitgebracht is. Bij deze set zitten weer de standaard dingen zoals softboxen, statieven etc etc. Het speciale aan deze flitsers is dat ze een INGEBOUWDE ontvanger hebben voor de bijgeleverde Skyport zender. Op zich niet zo heel spannend (wel uniek in dit segment), maar je kan met de zender het vermogen van de flitsers instellen. Je hoeft dus niet meer naar je flitskoppen te lopen om ze in te stellen. Daarnaast hebben deze flitskoppen een korte flitsduur, je kan makkelijker actiefoto's maken (springende modellen bijvoorbeeld). Alles wordt geleverd in twee compacte tassen. Ingepakt is het setje zo compact (en licht) dat je het zelfs op de fiets mee zou kunnen nemen.Uiteraard moet er wel weer een reflectiescherm bij
Opmerking/Ervaringen aankopen
"Ja hey, jij altijd met je Elinchrom en Linkstar, je krijgt zeker gratis producten van hun?".Nope.... nouja, niet echt
De laatste jaren heb ik diverse merken gebruikt (Falcon Eyes, Bowens, Elinchrom, Profoto, en QiHe/Linkstar) en Elinchrom en Linkstar/QiHe hebben een goede indruk achtergelaten. Ik probeer gewoon te voorkomen dat er andere mensen zijn die dezelfde "slechte" ervaringen ondervinden als ik. Even kort een rijtje met mijn ervaringen :
Bowens :
Mijn eerste merk wat betreft studio fotografie. Werd me aangeraden door een pro fotograaf aangezien het merk geliefd is bij veel Nederlandse pro fotografen. Ik vond het toendertijd (4 a 5 jaar geleden) best duur, maar als ik nu terugkijk zitten ze qua prijzen in dezelfde catagorie als Elinchrom nu. Eerlijk gezegd vond ik het maar lomp werken en was het z'n geld niet waard. Ik ben toen ook over gestapt naar QiHe (Linkstar) ; voor veel minder geld kon ik precies hetzelfde.
QiHe
Na mijn Bowens avontuur ben ik overgestapt op QiHe (de Linkstar flitskoppen komen uit dezelfde Chinese fabriek). Ik kon m'n Bowens accessoires blijven gebruiken, maar de flitskoppen waren veel goedkoper. Daarnaast voelde het solide en degelijk aan.
Falcon Eyes
Ik heb diverse workshops gevolgd en tijdens een workshop bij een fotograaf vond hij het nodig om QiHe af te zeiken. Ik moest van hem Falcon Eyes kopen en aangezien ik best nieuwsgierig was heb ik toen ook twee Falcon Eyes koppen gekocht. Bij gebruik voelde ze goedkoop aan, m'n QiHe koppen waren veel steviger. Daarnaast waren de accessoires ook niet geweldig; softboxen gingen snel kapot (scheurtjes) en reflectors leken niet goed vast te zitten. Nee, ik was niet onder de indruk, al helemaal niet omdat QiHe even duur was en Falcon Eyes weinig toevoegde.
Profoto
Na een aantal jaar was ik het gepruts zat met al die verschillende accessoires en merken en wilde ik een frisse start maken. Ik heb alles geprobeerd te verkopen (of weg te geven) en ging op zoek naar een beter merk. Als snel kwam ik terecht bij Profoto, heel geliefd in de VS. Ik heb een setje met accessoires voor een weekend gehuurd en was helemaal onder de indruk; het werkte goed en snel, voelde super degelijk aan en ze hadden heel veel accessoires waaruit ik kon kiezen. Uiteindelijk een "boodschappenlijstje" gemaakt met de dingen die ik nodig uit. Totaal : 9000 euro
Elinchrom
Na mijn mislukte Profoto avontuur ging ik op zoek naar een ander pro-merk en ik kwam uit op Elinchrom; veel soorten flitsers, veel accesoires en bovendien goed leverbaar en goede support. Na 3 bakjes koffie gedronken te hebben met de dealer (Fotoflits) heb ik besloten een set aan te schaffen. Tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van gehad, sterker nog, bijna iedere maand breid ik mijn set uit met nieuw Elinchrom speelgoed.
Workshops / Literatuur / Internet
Links
Winkels
- Kamera Express - Alles voor de fotograaf
- Foto Konijnenberg - Alles voor de fotograaf
- FotoFlits - Importeur van Elinchrom | Veel strobist/studio apparatuur
- Calumet Photo (NL) - Veel strobist/studio apparatuur
- DealExtreme - Triggers | Kabels | Goedkoop spul
- FlashZebra - Hotshoes | Kabels
Tweakers / GoT'ers
Actieve flitsende/strobist TweakersVind je dat ik iemand (jou?) mis, laat het me dan weten!*gereserveerd - later meer*
[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 10-02-2010 11:20 ]