Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Zoms wel, maar helaas niet bij de 430ez, de 540ez moet je hebben. Alleen die werkt NIET met de oude cactus triggers, alleen met de nieuwere.Parle85 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:09:
Is het dan zo dat de receiver van je strobist setje niet de flitser van standby af kan halen, zoals je camera dit normaliter doet bij je on-shoe flitser?
Die canon 4xxez moet je dus niet kopen!! Ik hoop nu het strobist zo populair is dat er snel een nieuwe flitser op de markt komt die alleen voor het strobisten gebruikt kan worden, moet toch een stuk goedkoper kunnen.
[ Voor 21% gewijzigd door Frank|A op 13-01-2009 12:22 ]
Misschien is er wel een manier om dit uit te zetten bij de 430EZ, misschien een tijdsschakelingetje dat er uit moet of overbrugd moet worden ofzo... lang leve moderne apparatuur waar je alles zelf kan kiezen! Maar da's zo duur he...
de 430ez is een behoorlijke nogo. Ik denk niet dat je dit makkelijk kan omzeilen. Het is de moeite meer waard om gewoon opzoek te gaan naar een andere flitser die wel fijn werkt.Tunboy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:21:
Crap! Dan ga ik me daar nog flink aan ergeren vrees ik, dan zit je zo heel nauwkeurig je camera in te stellen, is je model klaar voor de foto... wil je flits niet mee omdat ie in slaap is gevallen
Misschien is er wel een manier om dit uit te zetten bij de 430EZ, misschien een tijdsschakelingetje dat er uit moet of overbrugd moet worden ofzo... lang leve moderne apparatuur waar je alles zelf kan kiezen! Maar da's zo duur he...
De xxxEX serie kan inderdaad met custom functies de standby uitzetten. de xxxEZ serie heeft die mogelijkheid niet.
Ik heb zelf een Sunpak 36DX gevonden voor 20 euro. Eerst maar ff het trigger voltage meten voordat ik hem koop
[ Voor 3% gewijzigd door Parle85 op 13-01-2009 15:34 ]
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Pff, en ik heb m'n triggers ook aangekregen, ook van ebay, ik had een radio-trigger genomen, deze werkt goed, zoals verwacht, maar ook zo een lichtgevoelig blokje, maar dit werkt maar 1 flits, en dan wil ie pas weer flitsen als ik de flits eens aan en uit heb gezet. Werkt dus wel maar niet tegoei. Chinezen en build-quality...
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Vind het ook wel raar dat men me hier de 430EZ afraadt omdat die zichzelf uitschakelt, dus dan zou ik af en toe eens het aan/uit knopje ervan moeten bedienen, maar men raad ook off-shoe-triggers aan, maar deze hebben als nadeel... dat je het aan/uit knopje na elke flits moet bedienen... mis ik ergens iets?
De verkeerde offshoe triggers hebben dat nadeel, koop je geowon de goede heb je nergens last van. Alleen de 430EX is gewoon bijzonder vervelend inc met offshoe triggers.Tunboy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:44:
Veel lof voor de topicstarter en anderen die hier hun info ivm 'strobist' delen maar waarom was dit dan nog niet vermeld hier? Canon flitsers samen met een trigger die op licht reageert is dus niet goed als combinatie?
Vind het ook wel raar dat men me hier de 430EZ afraadt omdat die zichzelf uitschakelt, dus dan zou ik af en toe eens het aan/uit knopje ervan moeten bedienen, maar men raad ook off-shoe-triggers aan, maar deze hebben als nadeel... dat je het aan/uit knopje na elke flits moet bedienen... mis ik ergens iets?
Het is heel vervelend voor je Tunboy, maar zoals Gerard al aangeeft weten we niet alles. Daarnaast heb ik in mijn topic start al aangegeven dat de 480ex en appart geval is en eigenlijk niet geschikt is. Ik heb ook gezegd dat als een flitser op de lijst van het start topic staat, hij niet persee geschikt is. Je zult toch zelf ook even moeten speuren naar info of even hier vragen. En slave blokjes zijn geen radio triggers en daarom staat daar niks over genoemt. De flitser is in jouw geval het probleem en je zult merken dat investeren in andere flitsers de enige optie is.Tunboy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:44:
Veel lof voor de topicstarter en anderen die hier hun info ivm 'strobist' delen maar waarom was dit dan nog niet vermeld hier? Canon flitsers samen met een trigger die op licht reageert is dus niet goed als combinatie?
Ik heb zit zelf aan deze Westcott te denken: link
Ze hebben ook interessant geprijsde lampstatieven.
Johan.
Nik schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:24:
Even een algemene mededeling voor mensen die bij FotoSG willen bestellen: hou rekening met enkele weken levertijd, gezien het feit dat ze gigantisch achter lopen met bestellingen (tijdens de jaarwisseling gesloten geweest). Dit topic maakt het ze niet makkelijker haha!
Volgens mij hebben de Chinese leveranciers levering problemen als ik het zo zie op de site. Want ik had iets besteld op 1 januari en het binnen een week binnen. Alleen een Linkstar artikel wordt een nalevering.Nomad schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:55:
Ik moest in december ook al een maand wachten op mijn spullen van ze. Schiet niet echt op dus.
Linkje naar fotosg (elinchrom zelf heeft een flash site, dus lastig linken
Youtube filmpje
Verder een algemeen filmpje over de hele range van Elinchrom en welke keuze te maken
Nadeel van de set, vergeleken met de andere sets, is dat hij redelijk beperkt geleverd wordt. Er zitten minder accessoires bij en slechts een zak in plaats van een koffer om ze te vervoeren.
[ Voor 33% gewijzigd door J3roen op 14-01-2009 09:06 ]
Eerlijk dat ze het toegeven, maar waardeloos dat ze het niet communiceren. Ik ben al meer dan een maand op ze aan het wachten en moet steeds het initiatief nemen om te achterhalen wat de stand van zaken is... Mijn eerste ervaring met FotoSG is verre van positief.Nik schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:38:
Nee ik ben gister in de telefoon geklommen, hoe het precies zat. Ze lopen gewoon heel erg achter. Wel eerlijk dat ze het zo toegeven
Niet alleen de BX-Ri serie is nieuw, maar ook de nieuwe Rotalux softboxen en de Quadra-serie.J3roen schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:00:
Elinchrom heeft een mooie "nieuwe" flitser(set) met ingebouwde Skyport receivers.
Linkje naar fotosg (elinchrom zelf heeft een flash site, dus lastig linken)
Youtube filmpje
Verder een algemeen filmpje over de hele range van Elinchrom en welke keuze te maken
Nadeel van de set, vergeleken met de andere sets, is dat hij redelijk beperkt geleverd wordt. Er zitten minder accessoires bij en slechts een zak in plaats van een koffer om ze te vervoeren.
Je moet de BX-Ri zien als iets betere D-lites, vandaar ook zat ze in een zelfde verpakking zitten als de D-lites. Ik vind het jammer dat ze maar 5-stops instelbaar zijn, soms wil je terug kunnen draaien naar maar 5 w/s. Daarnaast werken ze volgens mij niet met de USB Transceiver om ze draadloos aan te sturen.
Overigens zou ik Elinchrom spul kopen bij de Nederlandse importeur : Fotoflits. Als er iets mis is dan dan ben je sneller van je problemen af aangezien de lijntjes korter zijn. FotoFlits -> Reparatiecentrum -> Klant. Via een dealer is het : <dealer / FotoSG / FocusFX> -> Fotoflits -> Reparatiecentrum -> <dealer> -> Klant.
Wolfensteijn schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:18:
[...]
Via ebay: http://cgi.ebay.nl/NEW-4-...A12%7C39%3A1%7C240%3A1318
1 zender, 2 ontvangers. Heb ik vorige week besteld, ben benieuwd wanneer ze binnen gaan komen. Daarnaast ga ik met de zender wel wat solderen om er een wat betere antenne aan/in te krijgen. Dat schijnt veel van de problemen al op te lossen.
Zodra ik meer weet zal ik het hier melden
Om even terug te komen op de twee bovenstaande posts. Vandaag heb ik die bestelling binnen gekregen (lang leve een zieke buurman die pakketjes aanneemt) en net heel even mee zitten spelen.Frank|A schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:27:
Ik heb in de start post een verhaal getikt over de verschillende ebay triggers, dus doe er je voordeel mee. De nieuwe triggers ZIJN echt beter! De PT-04TM, die hierboven word genoemt heeft dus geen pc-poort, wat ik zelf wel een nadeel vind......want:
[afbeelding]
De oude Cactus waren idd te modden met een antenne, ik geloof dat bij de nieuwere (waaronder dus die PT-04TM) dat minder goed kan. Maar dat is dan ook niet nodig, het bereik is uit de box in de meeste gevallen al genoeg (wel zelf ff goeie batterijen er in stoppen).

Let niet op de kwaliteit, dit is echt alleen maar spelen, maar het is wel duidelijk dat de receiver een pc-poort aansluiting heeft. Dus je hoeft de voetjes niet te gebruiken zodat je geen kans hebt op breuken. Je flitser kan je dus stevig op het statief monteren.
Ik had al gelezen op Flickr dat er meerdere versies zijn. Ze verschillen niet van elkaar intern, behalve de pc poort..Maar het is dus ff afwachten welke je krijgt als je besteld..met of zonder.Wolfensteijn schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:18:
[...]
[...]
Om even terug te komen op de twee bovenstaande posts. Vandaag heb ik die bestelling binnen gekregen (lang leve een zieke buurman die pakketjes aanneemt) en net heel even mee zitten spelen.
[afbeelding]
Let niet op de kwaliteit, dit is echt alleen maar spelen, maar het is wel duidelijk dat de receiver een pc-poort aansluiting heeft. Dus je hoeft de voetjes niet te gebruiken zodat je geen kans hebt op breuken. Je flitser kan je dus stevig op het statief monteren.
Zit er nou wel bij ieder setje zo'n kabeltje met aan de eene kant een pc-sync connector en aan de andere kant een jack plug?
Als dat een 3,5mm jack plug is dan mod ik gewoon eventjes een aansluiting daarvoor in de reciever en dan kan de andere kant van het kabeltje in een hotshoe adapter
Volgens mij vrij simpel te doen als ik de binnenkant van die recievers zo zie.
Over de andere setjes kan ik niet praten, maar bij mij setje zaten er 2 van dat soort kabeltjes bij. De receivers hebben dus een pc-port aansluiting, de trigger zelf heeft zo'n jack aansluiting.sapphire schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:23:
ja behoorlijk irritant
Zit er nou wel bij ieder setje zo'n kabeltje met aan de eene kant een pc-sync connector en aan de andere kant een jack plug?
Als dat een 3,5mm jack plug is dan mod ik gewoon eventjes een aansluiting daarvoor in de reciever en dan kan de andere kant van het kabeltje in een hotshoe adapter
Volgens mij vrij simpel te doen als ik de binnenkant van die recievers zo zie.
Ik heb nu zelf een Phottix setje; daar zit op de receiver geen plug, alleen hotshoe. Deze werken goed met mijn 430EX flitser.
Levertijd vanuit Hong Kong is plm twee weken.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Anoniem: 287184
Ik heb nu een tijdje rondgeneust in diverse topics hier omtrent het flitsen.
De meeste banale vragen die ik had zijn inmiddels beantwoord doordat ik een hoop tips en tricks gelezen heb.
Echter is het wel zo dat ik me nu af zit te vragen wat voor mij de beste optie is.
Ik heb daarom nog een aantal banale vragen maar ik hoop dat die gauw beantwoord zullen zijn. Tevens hoop ik dat de antwoorden zo kort en krachtig mogelijk gegeven kunnen worden. Het gefilosofeer over hetgeen ik ermee wil gaan doen e.d. vind ik daarom wat minder van belang. Ik wil gewoon af en toe een plaatje schieten met een leuk setje licht. Product, portret en eventueel buiten fotografie.
Ik gebruik nu een Canon eos 40d met een divers arsenaal aan glaswerk.
Ik wil nu een setje licht aanschaffen en ben bezit in een externe flitser namelijk de 420 ex van Canon.
Wat is nu wijsheid? Ga ik een een standaard setje aanschaffen van 2 a 300 euro. En dan maar hopen hiermee klaar te zijn? (buiten fotografie zal dan wel afvallen aangezien je dan niet over een 234,8 volt aansluiting beschikt).
Of ga ik zelf een set samenstellen in combinatie met de huidige externe flitser die ik in mijn bezit heb?
Ik zal dan een paar statiefjes moeten halen en pluu´tjes en een tweede flitser. Dit geniet bij mij op dit moment de voorkeur aangezien ik hier het mobielst mee ben.
Wat is nu eigelijk het goedkoopste? Een standaard setje haal je voor 2 a 300 euro en hier zit een hoop bij. Ga ik voor een samenstelling met een losse externe flitser dan zal ik daar waarschijnlijk al 300 euro voor neer moeten leggen.
Of zeg je misschien... schaf een set aan vanaf 1000 euro en je kunt hiermee voorlopig mooi mee vooruit want een setje van 300 euro is prul en gooi je zo aan de kant. (Het kan misschien raar klinken, maar zo werkt het bij de statieven natuurlijk ook. Een goedkoop prul ding zorgt alleen maar voor irriatie)
De trigger zal waarschijnlijk niet inbegrepen zijn in een standaard set!? Hier heb ik al een hoop over gelezen en zal dus wel op een ebay setje uit komen.
Moet ik de zender altijd boven op mijn camera monteren of bestaat er de mogelijkheid dit met een plugje en een kabeltje aan te sluiten? (min of meer hetzelfde principe als men met de flitser doet icm een adapter).
Om even door te gaan op het ebay trigger setje: indien ik in eerste instantie wil starten met mijn huidige externe flitser, een statief en een pluu´tje kan ik dan een trigger setje aanschaffen en deze in de toekomst blijven gebruiken indien ik meerdere flitsers aanschaf. Kortom: zijn losse ontvangers leverbaar en werken deze allemaal op dezelfde frequentie? Zo ja, dan zou ik eventueel een andere set natuurlijk kunnen aanschaffen en deze koppelen. Maar als de verschillende sets op verschillende frequenties werken dan wordt dat natuurlijk niets. Wat adviseer je? Gewoon een fatsoenlijke set kopen en je bent van het gezeur af en je hebt er meer aan of schaf een ebay setje aan en zolang het goed gaat, dan gaat het goed en niet zeuren.
Wat is het verschil tussen slave en master? Ik was voorheen in de veronderstelling dat wanneer je een externe flitser op je camera hebt deze de master is en de overige de slave zijn.
In meerdere setups die ik voorbij heb zien komen wordt aangegeven dat de flitser achter het onderwerp de master en de voorste de slave. "De slave flitst mooi mee met de master". Deze uitdrukking kwam ik ergens tegen. Maar dat is toch logisch? Dat is toch de bedoeling?
Wie kan mij het princiepe hiervan nog even uit de doeken doen?
Tot zover een aantal "slappe" vragen voor de echte kenner. Maar vergeet niet. Ik heb er totaal geen ervaring mee en weet dus niet wat ik doe als het gaat om extern licht.
Maar dat ik ermee wil beginnen is een ding dat zeker is.
Gegroet
F. Jacobse
Ps. Ik zat er dus aan te denken om een setje zoals onderstaande foto samen te stellen.
Misschien in eerste instantie met 1 exemplaar (mijn huidige flitser) en in de toekomst een tweede erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 287184 op 15-01-2009 19:25 ]
Verder zou ik, als ik jou was gewoon met reportage flitsers werken inderdaad, omdat het bijna altijd goed genoeg is.
Met dus als voordeel dat je overal kan werken, ik vind het veel fijner dan studioflitsers (instellicht gebruik ik niet zo vaak, meestal is het licht genoeg op locatie).
2x statief, 2x swivel, 2x sb-24 achtige flitser, 2x paraplu =
2x 15 euro, 2x 17,50, 2x 50 euro ongeveer, 2x 15 euro ongeveer
en ebay even gebruiken voor een trigger setje
[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 15-01-2009 19:31 ]
dus de jack plug op eht kabeltje is ook 2,5mm?Joepv schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 09:05:
Via DealExtreme heb ik een half jaar geleden twee Jianisi PT-04TM setjes besteld en daar zit geen pc-port aansluiting op. Misschien heeft Jianisi een nieuwe versie uitgebracht. Die jack aansluiting op mijn trigger is trouwens 2.5mm i.p.v. 3.5mm
IEmand een idee hoe zo'n pc sunc/x connector plug echt heet dan kan ik eens kijken of die neit los te krijgen zijn
edit 3: nou ik heb even gezocht en 2,5mm jack plug houders zijn bij conrad 89 cent dus das te doen
[ Voor 20% gewijzigd door sapphire op 15-01-2009 19:49 ]
Maar eigenlijk zie ik weinig nut in het aansluiten van de zender met een kabeltje, want die druk je in je hotshoe. Of je moet een Konica/Sony camera hebben, maar dan kun je nog makkelijker een hotshoe adapter laten komen uit HongKong voor een paar euro (de originele is echt vet overpriced met 99 euro

Anoniem: 8514
En als ik zoiets koop?Nomad schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:30:
een 420ex is niet manual instelbaar, dat gaat dus niet werken vanaf statief opstelling.
Verder zou ik, als ik jou was gewoon met reportage flitsers werken inderdaad, omdat het bijna altijd goed genoeg is.
Met dus als voordeel dat je overal kan werken, ik vind het veel fijner dan studioflitsers (instellicht gebruik ik niet zo vaak, meestal is het licht genoeg op locatie).
2x statief, 2x swivel, 2x sb-24 achtige flitser, 2x paraplu =
2x 15 euro, 2x 17,50, 2x 50 euro ongeveer, 2x 15 euro ongeveer
en ebay even gebruiken voor een trigger setje
http://cgi.ebay.com/Studi...%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
Ben ik dan ook klaar? De flitsers heb ik al....
[ Voor 79% gewijzigd door Nik op 15-01-2009 22:34 ]
Jacobse, begrijpelijke vragen. Zal ze kort bij langs.Anoniem: 287184 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:18:
Hallo medemensen,
Ik heb nu een tijdje rondgeneust in diverse topics hier omtrent het flitsen.
De meeste banale vragen die ik had zijn inmiddels beantwoord doordat ik een hoop tips en tricks gelezen heb.
Echter is het wel zo dat ik me nu af zit te vragen wat voor mij de beste optie is.
Ik heb daarom nog een aantal banale vragen maar ik hoop dat die gauw beantwoord zullen zijn. Tevens hoop ik dat de antwoorden zo kort en krachtig mogelijk gegeven kunnen worden. Het gefilosofeer over hetgeen ik ermee wil gaan doen e.d. vind ik daarom wat minder van belang. Ik wil gewoon af en toe een plaatje schieten met een leuk setje licht. Product, portret en eventueel buiten fotografie.
Ik gebruik nu een Canon eos 40d met een divers arsenaal aan glaswerk.
Ik wil nu een setje licht aanschaffen en ben bezit in een externe flitser namelijk de 420 ex van Canon.
Wat is nu wijsheid? Ga ik een een standaard setje aanschaffen van 2 a 300 euro. En dan maar hopen hiermee klaar te zijn? (buiten fotografie zal dan wel afvallen aangezien je dan niet over een 234,8 volt aansluiting beschikt).
Of ga ik zelf een set samenstellen in combinatie met de huidige externe flitser die ik in mijn bezit heb?
Ik zal dan een paar statiefjes moeten halen en pluu´tjes en een tweede flitser. Dit geniet bij mij op dit moment de voorkeur aangezien ik hier het mobielst mee ben.
Wat is nu eigelijk het goedkoopste? Een standaard setje haal je voor 2 a 300 euro en hier zit een hoop bij. Ga ik voor een samenstelling met een losse externe flitser dan zal ik daar waarschijnlijk al 300 euro voor neer moeten leggen.
Of zeg je misschien... schaf een set aan vanaf 1000 euro en je kunt hiermee voorlopig mooi mee vooruit want een setje van 300 euro is prul en gooi je zo aan de kant. (Het kan misschien raar klinken, maar zo werkt het bij de statieven natuurlijk ook. Een goedkoop prul ding zorgt alleen maar voor irriatie)
De trigger zal waarschijnlijk niet inbegrepen zijn in een standaard set!? Hier heb ik al een hoop over gelezen en zal dus wel op een ebay setje uit komen.
Moet ik de zender altijd boven op mijn camera monteren of bestaat er de mogelijkheid dit met een plugje en een kabeltje aan te sluiten? (min of meer hetzelfde principe als men met de flitser doet icm een adapter).
Om even door te gaan op het ebay trigger setje: indien ik in eerste instantie wil starten met mijn huidige externe flitser, een statief en een pluu´tje kan ik dan een trigger setje aanschaffen en deze in de toekomst blijven gebruiken indien ik meerdere flitsers aanschaf. Kortom: zijn losse ontvangers leverbaar en werken deze allemaal op dezelfde frequentie? Zo ja, dan zou ik eventueel een andere set natuurlijk kunnen aanschaffen en deze koppelen. Maar als de verschillende sets op verschillende frequenties werken dan wordt dat natuurlijk niets. Wat adviseer je? Gewoon een fatsoenlijke set kopen en je bent van het gezeur af en je hebt er meer aan of schaf een ebay setje aan en zolang het goed gaat, dan gaat het goed en niet zeuren.
Wat is het verschil tussen slave en master? Ik was voorheen in de veronderstelling dat wanneer je een externe flitser op je camera hebt deze de master is en de overige de slave zijn.
In meerdere setups die ik voorbij heb zien komen wordt aangegeven dat de flitser achter het onderwerp de master en de voorste de slave. "De slave flitst mooi mee met de master". Deze uitdrukking kwam ik ergens tegen. Maar dat is toch logisch? Dat is toch de bedoeling?
Wie kan mij het princiepe hiervan nog even uit de doeken doen?
Tot zover een aantal "slappe" vragen voor de echte kenner. Maar vergeet niet. Ik heb er totaal geen ervaring mee en weet dus niet wat ik doe als het gaat om extern licht.
Maar dat ik ermee wil beginnen is een ding dat zeker is.
Gegroet
F. Jacobse
Ps. Ik zat er dus aan te denken om een setje zoals onderstaande foto samen te stellen.
Misschien in eerste instantie met 1 exemplaar (mijn huidige flitser) en in de toekomst een tweede erbij.
[afbeelding]
Is 'Strobist' goedkoper dan studio flitsers: NEE, dat hoeft beslist niet. Koop je een goedkoop (zie start post) studiosetje dan ben voor 300 euro klaar. De dingen die je er niet op kan doen zul je niet missen in het begin. Maar waarom dan strobist?
Soms heb je al een goeie flitser die je door een statiefje en een triggertje kan ombouwen naar een 'losse' flitser, dan ben je voor 50 euro klaar. Nu is die 420ex niet handmatig instelbaar, dus geld dat niet.
Een groot voordeel vooral voor de af en toe gebruiker is dat het tot een redelijk klein pakketje kan worden opgeborgen. Een studioset neemt meer ruimte in en meer tijd om op te zetten. Ik heb alles in een grote weekend tas met wieltjes en is zo mee te nemen, zelfs in de bus/trein
Gerelateerd daar aan is natuurlijk de powersupply, heerlijk toch dat je met batterijen kan schieten. Lekker buiten of op locatie, geen grote accu's of verlengkabels. Dus hoe vaak wil je op locatie schieten (waar geen stopcontact is)?
Nadelen:
- Je hebt geen instel licht, wat soms wel handig is
- Je recycle time is langzaaaam....:( (grootste probleem)
- Je kunt (meestal) geen flitst accesoires kopen voor je reportage flits die je wel voor de studiosetjes hebt, zoals grids, snoots, gels, beautydishes. Meestal moet je die (gedeeltelijk) zelf maken.
Dus voor beide is wat te zeggen.
Ik zelf verkies de mobiliteit boven de functies.
De triggers, tja meestal kan je extra recievers bijkopen, maar de omloop snelheid is snel, dus een halfjaar later kan het best zijn dat er andere triggers zijn, maar die zullen alleen beter zijn. En in de triggers zit de prijs niet. Ik heb 3 ontvangers en 1 trigger.
Slave/master verhaal gebruik ik niet.
'Anoniem: 8514 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:23:
[...]
En als ik zoiets koop?
http://cgi.ebay.com/Studi...%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
Ben ik dan ook klaar? De flitsers heb ik al....
Uh..kijk eens goed, dat zijn geen flits statiefen maar gewoon lichtstatiefen voor spaarlampen.
Ga het nog een keer zeggen: Niet te cheap ass willen zijn, je komt jezelf tegen.
Heeft voordelen batterijen maar inherent daar de langzamere recyletijden.Frank|A schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:45:
Gerelateerd daar aan is natuurlijk de powersupply, heerlijk toch dat je met batterijen kan schieten. Lekker buiten of op locatie, geen grote accu's of verlengkabels. Dus hoe vaak wil je op locatie schieten (waar geen stopcontact is)?
Nadelen:
- Je recycle time is langzaaaam....:( (grootste probleem)
Vandaar dat na veel googlen ik zelf maar ben begonnen met handzame accu packs. Samen met een (Pentax) forummaatje zijn we bezig met de ontwikkeling hiervan. Het prototype werkt erg goed. Zelfs 2 Vivitars 285HV op 1 accupack en nog steeds snelle recyletijden (ook op full power).
Johan.
Ik ga voor een setje met reportageflitsers en zal marktplaats in de gaten houden voor een paar mooie nikons sb-24/26/28. Jammer dat ik mijn huidige canon 420 ex niet gebruiken kan, maar aan de andere kant is het misschien ook wel beter zo. Nu hou ik een flitser voor op mijn camera en heb dan 2 flitsers speciaal voor de strobistset.
Nu ben ik nog eens naar de ebay triggers aan het kijken maar ik snap even niet hoe het zit.
Zender: oke, duidelijk deze schuif ik bovenop mijn camera. (is het ook mogelijk om deze met een kabeltje aan te sluiten op mijn eos 40d zonder gebruik te maken van een hotshoe)
Ontvanger: deze wil ik gaan aansluiten op de flitser zonder dat deze eronder wordt gemonteerd. (wankel, wankel..boem .. precies).
Oplossing is dus om deze met een hotshoe adapter aan te sluiten maar ik zie aan de ontvangers een kabeltje zitten met een jackplug. Waar is dat dan voor?
Ik moet toch gewoon de pc poort van de ontvanger op de pc poort van de flitser aansluiten met een pc-pc kabeltje?
Waar moet ik nog meer opletten bij aanschaf van een triggerset?
- Ik zie dat de meeste sets alleen bestaan uit een zender en ontvanger. Ik heb dus 2 ontvangers nodig.
- Sommigen zijn gevoed door cr-2 batterijen. Opzich geen probleem denk ik. (ik heb een goede soldeerbout) Of denken jullie daar anders over?
Mocht ik nog wat over het hoofd hebben gezien waarvan jullie zeggen dat is belangrijk om rekening mee te houden dan hoor ik dat graag.
Edit: ik geef ook de voorkeur aan het mobiel zijn en neem de nadelen van lange recycle tijd voor lief. Tevens is het inderdaad een idee om zelf een accu supply te maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 287184 op 16-01-2009 08:36 ]
CR2 batterijen kun je halen bij iedere fotozaak, en zelfs bij de HEMA. Kost geen drol en gaat redelijk lang mee. Ik ga iig voorlopig niet zitten rotzooien met mijn ontvanger zolang het niet nodig is. Mocht de batterij toch erg snel leeg zijn, dan ga ik misschien wel iets modden ja. Maar voorlopig voldoet het prima.
Voor je trigger heb je dus 1 zender en 2 ontvangers nodig. Ik heb bij Foto Konijnenberg de Cactus V2 gekocht. Die verkopen ook de losse ontvangers. Goede triggers voor relatief weinig geld.
Als je idd een sync. poort hebt op je flitser is het in principe niet nodig om een hotshoe adapter te kopen, blijft natuurlijk wel dat je je flitser op het statief moet krijgen en je flitser niet een schroefdraad heeft in de bodem.
Cameratools verkoopt swifels met flitsshoen.
Of je de zender los kun aansluiten...ik zou het niet durfen zeggen. Ga erg eigenlijk vanuit van niet. Waarom als ik vragen mag?
[ Voor 14% gewijzigd door Frank|A op 16-01-2009 09:23 ]
Ow die heb je wel, bij camera tools onder het ' strobist' kopje hebben ze een snoot en beatydish voor op een reportage flitserFrank|A schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:45:
[...]
- Je kunt (meestal) geen flitst accesoires kopen voor je reportage flits die je wel voor de studiosetjes hebt, zoals grids, snoots, gels, beautydishes. Meestal moet je die (gedeeltelijk) zelf maken.
Begin neit over de prijs ervan of over het nut van een 30cm grote beatydish, maar het bestaat wel
Btw: el cheapo je flitser monteren op schroefdraad: bijgeleverde voetje (canon) gebruiken ;-)
Ik ben weer in het land en heb misschien wel wat tijd om op te nemen (comeback van Dr. Gerard?).Nik schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:39:
Ik ben nu enige tijd aan het klooien met mijn flitsers. Iemand zin in een video waarin ik de eerste stappen uitleg (in duidelijke taal)? Soort van strobist seminar, maar dan zonder het vele gepraat (en meer beeld /actie?).
Btw: el cheapo je flitser monteren op schroefdraad: bijgeleverde voetje (canon) gebruiken ;-)
Wat wat wil je precies zien dan?
Zelfde vraag voor jou, wat wil je zien? En setup-foto's van? Die in de openingspost staan is niet genoeg?Anoniem: 287184 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:46:
Ik heb wel behoefte aan zo´n video. Tevens zou een aantal foto´s van de setup e.d. ook welkom zijn.
Yep, ik moest helaas vluchten naar London anders zouden ze me pakken. Doordat ik echter op de arbeid heb bespaard met het inhuren van die Polen kon ik extra veel geld uitgeven in de UK (heb ook gewerkt, maar dat was suf)sapphire schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:26:
Waar ben je geweest? Hadden de Polen die je in je video hebt beledigd je ontvoerd
Zender aansluiten op x-sync van de camera doe ik wel eens en werkt prima. Kan je je hotshoe gebruiken voor een flitser (die manual of ttl werkt). Op die manier kan je dus 2 flitsers manual in het veld zetten en 1 flitser op je body zetten en die in TTL laten werken.Frank|A schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:21:
Nik, dankje
Als je idd een sync. poort hebt op je flitser is het in principe niet nodig om een hotshoe adapter te kopen, blijft natuurlijk wel dat je je flitser op het statief moet krijgen en je flitser niet een schroefdraad heeft in de bodem.
Cameratools verkoopt swifels met flitsshoen.
Of je de zender los kun aansluiten...ik zou het niet durfen zeggen. Ga erg eigenlijk vanuit van niet. Waarom als ik vragen mag?
Nadeel is dat je lichtmeting van TTL dus verkeerd gaat, want bij de voorflits (om flitslicht te meten), flitsen je flitsers in het veld niet. Kortom, TTL werkt alleen fijn als de plek waar je op licht meet niet beinvloedt wordt door je flitsers in het veld.
Portret foto met flitser achter haar voor een rim lichtje en een ttl flitser op je body kan dus goed werken
Ik kijk graag plaatjes en filmpjes. Er zijn voor mij verder geen specifieke onderwerpen die behandeld moeten worden.
Op dit moment ben ik me aan het orienteren hoe ik het allemaal aan moet pakken en aan het uitvogelen wat ik aanschaffen moet om datgene voor elkaar te krijgen zoals ik het wil.
Misschien dat jij nog even naar mijn voorgaande posts kan kijken en of je daar een aantal vragen kunt beantwoorden die nog niet beantwoord zijn.
Het gaan zowieso een tweetal Nikon flitsers worden.
Anoniem: 8514
Ik zie het nuFrank|A schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:50:
[...]
'
Uh..kijk eens goed, dat zijn geen flits statiefen maar gewoon lichtstatiefen voor spaarlampen.
Ga het nog een keer zeggen: Niet te cheap ass willen zijn, je komt jezelf tegen.
Check de DVD's van Strobist.comNik schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:39:
Ik ben nu enige tijd aan het klooien met mijn flitsers. Iemand zin in een video waarin ik de eerste stappen uitleg (in duidelijke taal)? Soort van strobist seminar, maar dan zonder het vele gepraat (en meer beeld /actie?).
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19680
Is dit zodat je tegelijk ook kan bouncen ofzo? ,....*ziet het nut nog niet helemaal.
Ja, die DVD's heb ik dus ook gekeken, maar als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik die gozer maar druk en veel te veel met technische termen in de weer. Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen te begrijpen is. Zelfs met de subs (die niet eens in sync lopen) is het moeilijk te volgen af en toe. Daarom zou ik het in het Nederlands willen uitleggen, met veel meer voorbeelden. En op een rustig tempo, maar dan niet saai (zoals de eerste DVD's echt wel zijn, met name de eerste. Check het eerste en het laatste frame van die video, ze zijn precies hetzelfde (en daartussen is het niet anders...). Best taaie kost.Joepv schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:29:
[...]
Check de DVD's van Strobist.comDaar heb je een hoop uitleg, maar ook veel on-the-job video materiaal, waarbij je precies ziet hoe hij werkt.
Maar daarom doe ik ook een animo-check hier
GerardHenninger schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:19:
[...]
Ik ben weer in het land en heb misschien wel wat tijd om op te nemen (comeback van Dr. Gerard?).
Wat wat wil je precies zien dan?
[...]
Zelfde vraag voor jou, wat wil je zien? En setup-foto's van? Die in de openingspost staan is niet genoeg?
Hoe staat het met de krakende vloer, Gerard?
Wat ik precies wil zien? Vrij weinig. Misschien de eerste stapjes uitleggen. Waarom kies je voor een bepaalde sluitertijd, waarom kies je voor een bepaalde f-waarde. De reden dat het feitelijk niet uit maakt voor je onderwerp (in het flitslicht) welke sluitertijd je kiest, maar dat je achtergrond er wel mee kan veranderen (afhankelijk van de situatie natuurlijk). Allemaal dat soort kleine maar handige weetjes. Zo heeft David (Hobby) het steeds over het belichten van het onderwerp op f/5.6 of wat voor waarde dan ook. Met logisch nadenken kom je ver, dus ik snap na wat video's en leesvoer wat de bedoeling is. Maar ik kan me voorstellen dat een hoop beginners het niet snappen. Afstoppen is dodelijk voor je flitser. Why? Ik weet het na veel lezen en kijken. Jij weet het. Maar zou het niet fijn zijn als het even simpel voorgedaan wordt? Ik leer nu door heel veel te proberen. Ik schiet vrijwel iedere avond een half uurtje wat foto's. Het is wel de leukste manier om het te leren overigens
Je eerste video over de statiefjes was bijvoorbeeld erg fijn.
Wat ik in mijn video zou doen, is een setup neetzetten, klooien met instellingen, laten zien wat bepaalde wieltjes op je camera voor effect hebben, en dat dan verder uitleggen met foto's. Dus niet alleen een praatje houden, maar gewoon direct laten zien. En niet alleen de mooie foto's in beeld brengen, maar ook de mislukte. Want daar leer je meer van
Ofzo. Dus.
[ Voor 53% gewijzigd door Nik op 16-01-2009 23:19 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Nik op 16-01-2009 23:19 ]
Belangrijk is dat je beseft wat er gebeurt als je aan diafragma, sluitertijd en isowaarden zit te spelen.
Je flitst gaat af met een snelheid van 1/1000 ofzo of je dus je sluitertijd op 1, 1/10 of op 1/160 set, het zou niet moeten uitmaken voor de intensiteit van het flitslicht op de foto. Het omgevings licht is echter wel afhankelijk en zal bij snellere sluitertijden minder worden. Wil je geen omgevingslicht hebben dan zul je dus een snelle sluitertijd moet gebruiken (1/160). Wil je dus omgevings licht en flitslicht, dan gebruik je gewoon iets langzamere tijden. Belangrijk is het om te bergrijpen dat voor iso waarden en diafragma nog steeds hetzelfde geld als normaal: hoge iso (800), groot diafragma (f2.8) veel licht op de sensor en andersom weinig.
Dus wil je een foto met omgevingslicht en flits, maar op 1/50 is het omgevingslicht op de foto nog steeds te weinig, dan moet je naar hoger iso waarde of een groter diafragma, maar je zult dan wel je flitser iet zachter moeten zetten. Is je omgevings licht te sterk (sluitertijden boven de sync tijd > 1/200) dan moet je de isowaarde naar beneden (iso100) doen of het diafragma kleiner maken (f8), je moet je flitser alleen dan wel harder zetten.
Wil je geen omgevingslicht dan zet je je kamera op bv. iso100, diafragma f8 en sluitertijden 1/200. Je zult dan wel pittig moeten flitsen.
Duidelijker?
Volgens mij heeft Frank al een duidelijk antwoord gegeven. Ik heb zojuist wat aankoopadviezen toevoegd aan de openingspost, maar volgens mij ga je op Strobist-tourAnoniem: 287184 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:56:
@ Gerard
Ik kijk graag plaatjes en filmpjes. Er zijn voor mij verder geen specifieke onderwerpen die behandeld moeten worden.
Op dit moment ben ik me aan het orienteren hoe ik het allemaal aan moet pakken en aan het uitvogelen wat ik aanschaffen moet om datgene voor elkaar te krijgen zoals ik het wil.
Misschien dat jij nog even naar mijn voorgaande posts kan kijken en of je daar een aantal vragen kunt beantwoorden die nog niet beantwoord zijn.
De theorie snap je volgens mij, dus dan ben je er toch al bijna? Als je een bepaalde foto in je hoofd hebt zitten, kan je die dan niet maken met die theorie? Als je meer achtergrondlicht/sfeer in je foto wil dan weet je dus wat je moet doen. Maar je wil nog een extra bevestiging?Nik schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 23:08:
Wat ik precies wil zien? Vrij weinig. Misschien de eerste stapjes uitleggen. Waarom kies je voor een bepaalde sluitertijd, waarom kies je voor een bepaalde f-waarde. De reden dat het feitelijk niet uit maakt voor je onderwerp (in het flitslicht) welke sluitertijd je kiest, maar dat je achtergrond er wel mee kan veranderen (afhankelijk van de situatie natuurlijk). Allemaal dat soort kleine maar handige weetjes. Zo heeft David (Hobby) het steeds over het belichten van het onderwerp op f/5.6 of wat voor waarde dan ook. Met logisch nadenken kom je ver, dus ik snap na wat video's en leesvoer wat de bedoeling is. Maar ik kan me voorstellen dat een hoop beginners het niet snappen. Afstoppen is dodelijk voor je flitser. Why? Ik weet het na veel lezen en kijken. Jij weet het. Maar zou het niet fijn zijn als het even simpel voorgedaan wordt? Ik leer nu door heel veel te proberen. Ik schiet vrijwel iedere avond een half uurtje wat foto's. Het is wel de leukste manier om het te leren overigensje komt steeds dingen tegen waarbij je denkt, hey dat bedoelde David dus.
ThanksJe eerste video over de statiefjes was bijvoorbeeld erg fijn.Veel fijner dan er over te lezen (welke review dan ook!). Ik heb er dan ook misbruik van gemaakt en heb van die 14,95 statieven gekocht. Maar was eigenwijs genoeg om goedkope prut triggers te bestellen
![]()
Hmmm, goed idee, maar je geeft zelf aan dat je al weet wat verschillende instellingen doen, dus wat leer jij hiervan dan?Wat ik in mijn video zou doen, is een setup neetzetten, klooien met instellingen, laten zien wat bepaalde wieltjes op je camera voor effect hebben, en dat dan verder uitleggen met foto's. Dus niet alleen een praatje houden, maar gewoon direct laten zien. En niet alleen de mooie foto's in beeld brengen, maar ook de mislukte. Want daar leer je meer van
Ofzo. Dus.
Ik heb net de openingspost weer ge-update, dit keer met aankoop adviezen. Lees het allemaal even door en laat me weten of het duidelijk is (en waar de spelfouten zitten want heel scherp ben ik niet op dit tijdstip).
Ieder filmpje wat je maakt kan interessant zijn. Of het nu een review is of een uitleg van een shoot. Waar ik zelf nog een beetje moeite mee heb, is het bepalen van de sterkte van mijn flits. Maar ik denk dat dat meer met ervaring te maken heeft.
Samengevat, ik vraag niet specifiek om een filmpje, maar zou er zelf ook 1 kunnen maken, gewoon voor de lol.
Nik ik denk dat jij een aantal goede onderwerpen noemt om daar een filmpje van te maken. Zoals je zelf al aangeeft is de 8 DVD box van Strobist taaie stof.
Ik denk ook dat het goed is als er een samenvatting komt die begrijpelijk voor iedereen is.
Dat afstoppen van je flitser wist en weet ik niet, dus kom maar op met die video !
En anders moeten we gewoon eens met zijn allen meeten ergens in een zaaltje en daar gaan schieten/testen met een paar modellen ? (ook buiten) En dat gaan filmen.. zijn we gelijk klaar
[ Voor 33% gewijzigd door -Sander- op 17-01-2009 08:57 ]
Weet niet of die site al bekend is, maar je kan er leuke filmpjes kijken! Onderaan de pagina beginnen!
Verder heeft ook het blad zoom.nl een paar DVD's over thuisstudio. Er loopt dan zo'n reporter mee met twee fotografen. Een fotograaf die het profi aanpakt, en een die werkt met bouwlampen enzo. Erg leuk om voor beginners naar te kijken moet ik zeggen! Wordt ook veel verteld over belichting, instellen van lampen enz.
Voor de DVD: Klik hier (overigens ook te vinden via de bekende kanalen)

[ Voor 55% gewijzigd door Japie.G op 17-01-2009 09:47 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Die ProPhotoLife filmpjes zijn inderdaad goed, vergeten aan de openingspost toe te voegen. ThanksJapie.G schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 09:37:
Voor mensen op zoek naar leuke video's: Klik hier!
Weet niet of die site al bekend is, maar je kan er leuke filmpjes kijken! Onderaan de pagina beginnen!
Verder heeft ook het blad zoom.nl een paar DVD's over thuisstudio. Er loopt dan zo'n reporter mee met twee fotografen. Een fotograaf die het profi aanpakt, en een die werkt met bouwlampen enzo. Erg leuk om voor beginners naar te kijken moet ik zeggen! Wordt ook veel verteld over belichting, instellen van lampen enz.
Voor de DVD: Klik hier (overigens ook te vinden via de bekende kanalen)![]()
Die Zoom DVD's.... ik weet niet, ik vind ze maar "vaag". Sowieso vind ik Nederlandse filmpjes raar/irritant/vreemd
true..., behalve die van jouGerardHenninger schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:02:
[...]
Die ProPhotoLife filmpjes zijn inderdaad goed, vergeten aan de openingspost toe te voegen. Thanks
Die Zoom DVD's.... ik weet niet, ik vind ze maar "vaag". Sowieso vind ik Nederlandse filmpjes raar/irritant/vreemd
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Nee hoor, die is ook vaag/vreemd/raar
Ik heb weinig eisen maar hetgeen waar ze aan moeten voldoen is uiteraard een zo groot mogelijk bereik en een pc poort zodat ik de ontvanger direct kan aansluiten op de sb-24.
De keus is gevallen op de v2s bij gadget infinity voor 38 dollar en de Yongnuo pt-04 tm bij dealextreme voor 20 dollar.
Zo te zien bieden beide een gratis verzending wat het natuurlijk zeer aantrekkelijk maakt om dit spul uit het buitenland te halen.
In de startpost staat: De PT-04TM heeft alleen geen pc-poort zodat ze alleen direct op het statief zijn te bevestigen (zie paragraaf 3).
Dan zou eigelijk de pt-04tm afvallen aangezien ik dit er wel op wil hebben. Maar in de beschrijving op de site van dealextreme ( http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13089 ) staat dat deze wel voorzien is van een pc poort.
Tevens moet ik er natuurlijk een tweede ontvanger bij hebben. Is dit ook los te bestellen of zal ik 2 sets moeten kopen? Ik zie vooralsnog nergens een losse ontvanger.
Ik zie ontvangers waarbij er geen kabel aan zit maar alleen een female plug.
En er zijn ontvangers waarbij er een kabeltje aan zit met een jackplug.
Welke plug moet er in de ontvanger en welke plug moet er in de flitser. (sb-24)
(Ik heb namelijk geen idee ervan hoe een pc plug eruit ziet).
Met fotokonijnenberg heb ik niet zulke hele goede ervaringen en als het even kan bestel ik daar liever niet.
Ik zelf hoop binnen kort het PT04 setje van Nomad te ' krijgen' en dan wil ik de reciever modden met een 2,5mm jack aansluiting erop zodat je met het bijgeleverde kabeltje deze op een flits met pc-sync/hotshoe adapter kunt aansluiten.
Mocht er interesse zijn wil ik best van het modden en het resultaat wat pics maken. Wat ik tot nu toe gezien heb van de binnenkant van die triggers is het echt een simpele mod welke ook weinig oost
Oke, jouw oplossing is natuurlijk goedkoper.
In dat geval zou ik niet gaan prutsen met een jackplug maar dan zou ik de jackplug van de meegeleverde kabel eraf knippen en de kabel direct op het printje in de receiver solderen.
Dat is typisch, Konijnenberg staat juist als een van de betere fotozaken van Nederland bekendAnoniem: 287184 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 19:36:
Met fotokonijnenberg heb ik niet zulke hele goede ervaringen en als het even kan bestel ik daar liever niet.
Ook ik stap binnenkort in de wereld van het strobisten, heb al een Pentax AF-360FGZ en er is een SB 50DX naar me onderweg, nu nog een SB erbij snaaien en ik heb 3 flitsers op statief met plu
De groeiende populariteit van strobisten heeft ook een nadeel, de meest geliefde flitser worden met de week duurder op toko's als Ebay en Marktplaats...
En waar wil je de pc-sync plug van het kaiser blokje op aansluiten?Anoniem: 287184 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 19:49:
Maar dan kan je net zo goed het kaiser adapter blokje halen.
Oke, jouw oplossing is natuurlijk goedkoper.
ja kan ook. Lijkt me alleen neit zo fijn als het setje een keer een ruk krijgt oid. Lijkt me een nette aansluiting toch fijner/flexibeler/veiliger/netter enzoIn dat geval zou ik niet gaan prutsen met een jackplug maar dan zou ik de jackplug van de meegeleverde kabel eraf knippen en de kabel direct op het printje in de receiver solderen.
Voor die 1,70 die de aansluitingen me gekost hebben ga ik niet moeilijk doen.
Alleen nu flitst mijn 430EX I zonder enige aanleiding gewoon continue door (zo'n 1x per seconde). Hij reageert wel gewoon als ik een foto neem.
Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Op de flitser natuurlijk. En de hot shoe plug op de receiver.sapphire schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:05:
[...]
En waar wil je de pc-sync plug van het kaiser blokje op aansluiten?
Of sla ik nu plank mis?
Ja, inderdaad een prima oplossing hoor. Ik heb altijd zoiets van hoe minder koppelingen, tussenschakels en verlooppluggen enz., hoe beter het is.sapphire schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:05:
[...]
ja kan ook. Lijkt me alleen neit zo fijn als het setje een keer een ruk krijgt oid. Lijkt me een nette aansluiting toch fijner/flexibeler/veiliger/netter enzo
Voor die 1,70 die de aansluitingen me gekost hebben ga ik niet moeilijk doen.
Maar zo als jij het wil kan het natuurlijk prima.
Dat is inderdaad typisch. Ze zijn natuurlijk ruim gesorteerd maar daar gaat het niet om.Erasmo schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 19:57:
[...]
Dat is typisch, Konijnenberg staat juist als een van de betere fotozaken van Nederland bekend
Het gaat mij om het soort mens dat daar werkzaam is.
Het probleem ligt bij mij, maar reden voor mij genoeg om er niet meer heen te gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 287184 op 17-01-2009 20:21 ]
Die sla je mis ja.Anoniem: 287184 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:19:
Op de flitser natuurlijk. En de hot shoe plug op de receiver.
Of sla ik nu plank mis?
Je flitser moet in de hotshoe en daaraan zit een kabeltje wat je op bv. een reciever moet. Als je een flitser met pc-sync hebt heb je geen hotshoe nodig en kun je je flits rechtstreeks op de reciever aansluiten. Mits die een aansluiting heft, en daaaaaarom maak ik die jack plug aansluiting dus
Maar goed, zo´n modificatie is natuurlijk heel simpel uit te voeren dus dat is geen probleem.
Het v2s setje dat ik besteld heb bij gadgetinfinity heeft als het goed is wel een aansluiting en mocht deze het niet hebben dan modificeer ik het setje ook. Dan soldeer ik de kabel gewoon direct in de ontvanger.
Ik heb nu een sb-24 aangeschaft en zoals ik het begrepen heb is het verstandig om een sb-26 erbij te nemen als 2e flitser. Klopt dit? of doe ik er verstandig aan om nog een sb-24 erbij te nemen?
Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!
Een aantal keren de flitser erop/eraf gehaald, C.Fn functie met modeling flash uitgezet, teveel geprobeerd.
Uiteindelijk begon hij het uit zichzelf minder te doen en nu doet hij het prima. Alsof hij een inrij periode had of iets dergelijks...
Gaat niet (goed) werken. Het kán werken, maar dan slechts op één kanaal, alleen met de zender van de cactus receiver. Resultaat is een hoop misfires en een erg beperkt bereik.Xtremelead schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 10:20:
Weet er iemand of een cactus reveiver (zo'n v2s) werkt met zo'n yongnuo pt-04tm (eveneens v2s) setje?
Mijn setjes zijn overigens geen van allen van Gadget Infinity, gewoon de no-name ebay dingen.
Zie ook mijn post in een thread van de Strobist Flickr-group. De V2S met AAA batterijen die ik beschrijf is een YongNuo setje.
Je kan het beste proberen exact dezelfde receiver/set erbij te kopen, grote kans dat het anders niet werkt. Zoals je in dat topic kunt lezen heb ik overigens nogal wat moeite gehad om een tweede receiver te bemachtigen die ook met mijn setje werkt. Uiteindelijk zit ik nu met 4 setjes, waarvan er maar 2 fatsoenlijk samen kunnen werken.
Heb je jouw setje van Gadget Infinity? Dan moet je gewoon bij hun een zelfde receiver bij kopen, dat werkt eigenlijk altijd. Heb je hem ergens anders vandaan? Good luck...
ebay
Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Ik wil geen gebruik maken van de hotshoe.
De pc stekker moet normaal dus in de receiver en de mini jack in de flitser.
De sb´s hebben geen mini jack aansluiting maar alleen een pc aansluiting.
Ik zou de receiver dus kunnen modificeren zoals hierboven al besproken is. Dus de receiver los halen, kabeltje met een mini jack aan het printje solderen. Of de kabel direct op het printje. (dat maakt geen verschil)
Echter, als ik dat doe gebruik ik de kabel dus andersom dan zoals het bedoeld is.
Maar ik neem aan dat dat niets uitmaakt?
Bijkomend probleem is dat er geen kabel bij de extra receiver wordt bijgeleverd maar alleen bij de set.
Dus ik kom dan 1 kabel te kort.
Zijn er nog meerdere opties om het spul te verbinden?
1 x Hama Synckabel 00,2m male-male € 7,50 bij FotoSG. Should do the trick.
[ Voor 42% gewijzigd door Nik op 20-01-2009 22:34 ]
Tenminste, ik neem aan dat het 2 mannetjes moeten zijn.
Edit: Thanks voor jouw edit.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 287184 op 20-01-2009 22:32 ]
Nou heb ik al bij verschillende grote winkels gezocht maar buiten de manfrotto en de goedkope plastic FE swifel kan ik bar weinig vinden.
Kent iemand hier nog een swifel die wat zachter qua prijs is dan de manfrotto's maar toc niet zo gammel eruitziet (en voelt) als die van FE ?
Deze van FE is erg stevig en ze hadden ook een studio paraplu houder die ook € 19.95 kostte, maar die kan ik nu niet meer vinden op de site. Leek precies als die van Manfrotto, maar is van Camulet.sapphire schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:17:
Bij fotoSG hebben ze hele mooie manfrotto swifels, erg mooie dingen naar wat ik gehoord heb. Maartoch 29 euro per stuk is neit weinig.
Nou heb ik al bij verschillende grote winkels gezocht maar buiten de manfrotto en de goedkope plastic FE swifel kan ik bar weinig vinden.
Kent iemand hier nog een swifel die wat zachter qua prijs is dan de manfrotto's maar toc niet zo gammel eruitziet (en voelt) als die van FE ?
ziet er goed uit
@ Mindfreaker, ik vind die FE's er wat gammel uitzien.
En die studio's hebben ze pas terug van de site gehaald
Bedankt voor deze link!J3roen schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 08:07:
@sapphire: Kijk eens bij Flashzebra. Prima ervaringen mee.
Ik zie ook een hoop pc kabeltjes in alle soorten en maten.
Top.
Sapphire in de startpost staat een metalen swifel voor 2 tientjes is die niet geschikt dan?
Parle85: Cactus en de 480ex gaat niet werken, altans veel problemen, ook dit staat in de start post.
Gelukkig was ik toch van plan om een goedkope strobist flitser te kopen. Maar na een paar keer proberen, zoals ik hierboven beschrijf, doet zelfs mijn 430EX zijn werk prima! Ook met de Sunpak 36DX (voor 2 tientjes
Dat is correct.Frank|A schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:32:
Jacobse, zo'n kabeltje gaat idd werken, is het niet dat je flitser geen schroefdraad in de bodem heeft
Maar als het goed is worden er 2 hotshoe montage plaatjes bij mijn v2s setje meegeleverd.
Daar zit wel een schroefdraad in waardoor ik deze op het statief kan draaien.
Ik wacht wel even totdat ik het setje binnen heb om er zeker van te zijn of deze plaatjes er daadwerkelijk bij zitten.
Joost
En waarom precies? Ik heb 3 van die FlashZebra swivels, en kan er echt alles mee. Ze zijn stevig, schroefdraad is prima en ze kunnen echt *veel* gewicht hebben.Frank|A schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:42:
Ik adviseer wel een metalen swivel.
Ik heb die plaatjes ook. Ik kan je het afraden. Je flitser staat echt minder stevig. Sowieso is de behuizing van de V2 van plastic. Daar komt dus het gewicht van je flitser + batterijen aan te hangen. Niet zo heel fris.Anoniem: 287184 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:08:
[...]
Dat is correct.
Maar als het goed is worden er 2 hotshoe montage plaatjes bij mijn v2s setje meegeleverd.
Daar zit wel een schroefdraad in waardoor ik deze op het statief kan draaien.
Ik wacht wel even totdat ik het setje binnen heb om er zeker van te zijn of deze plaatjes er daadwerkelijk bij zitten.
Joost
Ik zal morgen eens kijken of ik wat filmpjes kan schieten, ik heb bijna alles binnen van FotoSG dus dat moet gaan lukken. Wat ik niet voor elkaar krijg is het aansturen van mijn 2e flitser via IR (slave functie) als de 1e via pc-sync getriggered wordt. Vervelend. Maar een 2e ontvanger bijbestellen is zo gedaan
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!