Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-06 21:42
Het highend dSLR discussietopic Deel 2
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/highend_dslr/kop2.png
Inleiding

Welkom in het highend dSLR discussietopic Deel 2. De bedoeling van dit topic is om te kunnen discussiëren over je highend camerakeuze. We verwachten dat je al voldoende informatie op hebt gezocht om duidelijk en onderbouwd aan te geven tussen welke modellen je twijfelt en waarom. Graag zouden we die keuze en onderbouwing dan ook in dit topic zien. Hieronder staan de huidige highend (body >1000 euro) dSLR's.
Voor instap dSLR's kan je terecht in [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5.

Waarom zo'n dure camera?

Bouwkwaliteit/bedrijfszekerheid
De belangrijkste reden voor het aanschaffen van een pro model is voor velen zeer waarschijnlijkheid de degelijkheid en de bedrijfszekerheid van een dergelijke body. De body van highend dSLR's is gemaakt van een magnesiumlegering. Dit maakt een dergelijke body robuuster en bedrijfszekerder. Daarnaast hebben alle highend modellen tenminste in enige mate wheaterseals. Deze zorgen er voor dat de camera beter bestand is tegen regen en stof (let er wel op dat je lenzen dat dan ook zijn!). Verder zijn belangrijke componenten in de camera beter uitgevoerd, waardoor de maximum hoeveelheid opnamen voor de camera hoger is voordat de camera afgeschreven is. Zo kunnen bijvoorbeeld de sluiter en spiegel meer bewegingen aan dan een consumentenmodel. Het verschil in maximum aantal bewegingen kan uiteenlopen van een factor 4 to 10 (in de meeste gevallen).
Verder is het vaak mogelijk om professionele bodies te registreren bij de fabrikant voor een aanmerkelijk betere support dan de consumentenmodellen.

Meer directe en instelbare knoppen
Door het grotere aantal knoppen op de body hoef je minder vaak in menu's te duiken. Dit scheelt tijd en ergernissen. Vaak zijn er ook een aantal knoppen waar je zelf de functie van kan bepalen.

Zoeker
De zoeker van highend camera's is een pentaprisma in plaats van een pentaspiegel die op de instapmodellen zit. Hierdoor heb je vaak een grotere zoeker (zowel het beeld is groter als het dekkingspercentage van het beeld) waardoor je je compositie beter kunt beoordelen, beter kunt beoordelen of de focus op de juiste plek ligt en er meer informatie in de zoeker getoond kan worden.

AF-systeem/snelheid
Highend camera's hebben vaak meer focuspunten en deze autofocus punten zijn gevoelig voor horizontale en verticale bewegingen. Hierdoor is het volgen van een onderwerp met een dergelijke camera aanmerkelijk precieser dan met een consumenten model. Daarnaast hebben veel professionele modellen vaak een hogere burst snelheid waardoor er meer beelden per seconde kunnen worden genomen en zijn deze camera's vaak voorzien van een snellere (en/of meerdere) processoren om de beelden sneller te verwerken en tegelijkertijd rekentijd aan de AF analyse te geven.

Directe aansluiting studioflitsers
De goedkopere modellen missen vaak een directe aansluiting voor een studioflitser. Deze duurdere modellen hebben dat vaak wel. Ook zonder deze aansluiting kan je studioflitsers aansturen, via de hotshoe. Een adaptertje die je kan plaatsen in de hotshoe brengt hiervoor uitkomst.

Spotmeting op alle punten
Highend dSLR's hebben vaak spotmeting op alle focuspunten. Hierdoor is het niet meer nodig om eerst op het middelste punt het licht te meten en dan je compositie te veranderen.

UDMA ondersteuning
Als je camera UDMA ondersteunt, kan je Compact Flash kaartjes gebruiken die dit ook ondersteunen. Hierdoor zijn aanzienlijk hogere lees- en schrijfsnelheden te behalen. Let er wel op dat je kaartlezer ook UDMA ondersteunt.

Modellen

• Mount: Canon EF / EF-S
  • Sensor: 18 Megapixel APS-C CMOS
  • ISO (extended): 100-6400 (100-12800)
  • Snelheid: 8 fps
  • Opslag: CFII
  • Stabilisatie: in de lens
  • Zoeker: Pentaprisma (100% / 1,0x)
  • Live View: Ja
  • Filmfunctie: Ja
pricewatch: Canon EOS 7D
Meer info: Canon EOS 7D
« · ^

• Mount: Canon EF
  • Sensor: 21 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 100-3200 (50-25600)
  • Snelheid: 3,9 fps
  • Zoeker: Pentaprisma (98% / 0,71x)
pricewatch: Canon EOS 5D Mark II
Meer info: Canon EOS 5D MkII
« · ^

• Sensor: 22,3 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 100-25600 (50-102400)
  • Snelheid: 6 fps
  • Opslag: CFII, SDXC
  • Zoeker: Pentaprisma (100% / 0,71x)
  • Filmfunctie:Ja
pricewatch: Canon EOS 5D Mark III
Meer info: Canon 5D Mark III
« · ^

• Sensor: 16,1 Megapixel APS-H CMOS
  • ISO (extended): 100-12800 (50-102400)
  • Snelheid: 10 fps
  • Opslag: CFII, SDHC
  • Zoeker: Pentaprisma (100% / 0,76x)
pricewatch: Canon EOS 1D Mark IV
Meer info: Canon 1D mark IV
« · ^

• Sensor: 21 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 100-1600 (50-3200)
  • Snelheid: 5 fps
  • Opslag: CFII, SDHC
  • Filmfunctie: Nee
pricewatch: Canon EOS 1Ds Mark III
Meer info: 1Ds MkIII specs, Canon's nieuwe vlaggenschip!
« · ^

• Sensor: 18,1 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 100-51200 (50-204800)
  • Snelheid: 12 fps (14 in JPEG)
  • Opslag: CFII (2x)
pricewatch: Canon EOS 1D X
Meer info: Canon 1D X
« · ^

• Mount: Nikon F
  • Sensor: 12,3 Megapixel APS-C CMOS
  • ISO (extended): 200-3200 (100-6400)
  • Snelheid: 7 fps
  • Opslag: CFI, SDHC
  • Zoeker: Pentaprisma (100% / 0,94x)
pricewatch: Nikon D300s
Meer info: Nikon D300(s)
« · ^

• Sensor: 12,1 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 200-6400 (100-25600)
  • Opslag: CFI
  • Zoeker: Pentaprisma (95% / 0,72x)
pricewatch: Nikon D700
Meer info: Nikon D700
« · ^

• Sensor: 36,3 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 100-6400 (50-25600)
  • Snelheid: 4 fps (5 fps in DX mode)
  • Opslag: CF / SDXC
  • Zoeker: Pentaprisma (100% / 0,7x)
pricewatch: Nikon D800
pricewatch: Nikon D800E
Meer info: Nikon D800 / D800E
« · ^

• Sensor: 12,1 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 200-12800 (100-102400)
  • Snelheid: 9 fps
pricewatch: Nikon D3S
Meer info: Nikon D3/D3s
« · ^

• Sensor: 24,5 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 100-1600 (50-6400)
pricewatch: Nikon D3x
Meer info: Nikon D3/D3s
« · ^

• Sensor: 16 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 100-12800 (50-204800)
  • Snelheid: 11 fps
  • Opslag: CF / XQD
pricewatch: Nikon D4
Meer info:Nikon D4
« · ^

• Mount: Sony Alpha / Minolta AF
  • Sensor: 24,3 Megapixel APS-C CMOS
  • ISO (extended): 100-16000 (50-25600)
  • Snelheid: 10 fps (12 fps in speciale modus)
  • Opslag: SDXC, MS
  • Stabilisatie: in de body
  • Zoeker: Electronic Viewfinder (100% / 1,09x / 2,3 M subpixels)
  • Filmfunctie: Ja (1080/50p)
pricewatch: Sony Alpha SLT-A77
Meer info: Het grote Sony dSLR- en objectieventopic v2011
« · ^

• Mount: Sony Alpha / Minolta AF
  • Sensor: 24,6 Megapixel Fullframe CMOS
  • ISO (extended): 200-3200 (100-6400)
  • Snelheid: 3fps (A850), 5 fps (A900)
  • Opslag: CFII, MS
  • Zoeker: Pentaprisma (100% / 0,74x (A900)) (98% / 0,74x (A850))
  • Live View: Nee
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A850
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A900
Meer info: Het grote Sony dSLR- en objectieventopic v2011
« · ^

• Mount: Pentax KAF2
  • Sensor: 16,3 Megapixel APS-C CMOS
  • ISO (extended): 100-12800 (100-51200)
  • Opslag: SDHC
  • Zoeker: Pentaprisma (100% / 0,92x)
pricewatch: Pentax K-5
Meer info: Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4
« · ^

• Mount: Four Thirds
  • Sensor: 12.3 Megapixel Four Thirds NMOS
  • ISO (extended): 200-6400 (100-6400)
  • Opslag: SDXC
  • Zoeker: Pentaprisma (100% / 1,15x)
pricewatch: Olympus E-5
Meer info: Het grote 4/3 en m4/3 topic v2011
« · ^

[ Voor 124% gewijzigd door PowerUp op 23-03-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Doet midrange niet meer mee in dit topic?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 19-11-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Nee, midrange bestaat niet meer. <1000 euro is voor het starterstopic, >1000 euro voor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscaar
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-08-2024
Wel typisch dat je het verschil tussen midrange en highend bepaalt door naar de prijs te kijken.

Nou moet je natuurlijk ergens een lijn mee trekken, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De discussie over midrange modellen en de keuzes die hierin gemaakt zijn, mogen jullie voeren in Fotografie feedback topic v2.0, dan kan het hier gewoon gaan over high end modellen gaan :)

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 09:13
Ik had eerder een splitsing tussen APS-C enerzijds en FF/APS-H anderszijds verwacht.
Ook gezien er van tijd tot tijd nieuwe modellen uitkomen, is het openingstopic niet meer up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

MadButcher schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:59:
Ik had eerder een splitsing tussen APS-C enerzijds en FF/APS-H anderszijds verwacht.
Ook gezien er van tijd tot tijd nieuwe modellen uitkomen, is het openingstopic niet meer up to date.
Waarom zou er een splitsing moeten zijn tussen APS-C en FF/APS-H? Dit topic gaat over het algemeen over highend dSLR's, die term heeft verder niets te maken met de sensorgrootte. Het gaat over het beste dat verkrijgbaar is, dus ook de beste APS-C camera's.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-06 13:47

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Mooie start post, maar ik mis hier dan volgens de eisen in de start post de D7000, deze zit duidelijk een stap hoger dan de D90, niet alleen door de leeftijd, maar ook door de magnesium body, meer opties die je op de pro camera's vind (2 programmeerbare settings op de dial), de zoeker, het geavanceerde AF systeem en ga zo maar verder, tevens is ook de adviesprijs van deze camera een stuk hoger dan die van de D90, verslaat die de D300s op de meeste punten en is de huidige prijs van de losse body boven de 1000.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
Oscaar schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:40:
Wel typisch dat je het verschil tussen midrange en highend bepaalt door naar de prijs te kijken.

Nou moet je natuurlijk ergens een lijn mee trekken, maar toch.
Zeker als je bedenkt dat de 10D 2500 euro was nieuw, en de 300D 1400, en voor de 30D heb ik nog 1500 betaald. De 300D kon je nou niet echt high end noemen.

Maar je moet natuurlijk wel ergens een grens zetten. Ik vraag me wel af waar dit topic precies voor bedoelt is. Iemand die een pro body kiest weet meestal wel werk merk die wilt door bestaand glaswerk of ervaring met een ander merk.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Gaarne alle overige discussie over het hoe en waarom van de grens voor dit topic in: Fotografie feedback topic v2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

RobertJRB schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:29:
[...]

Zeker als je bedenkt dat de 10D 2500 euro was nieuw, en de 300D 1400, en voor de 30D heb ik nog 1500 betaald. De 300D kon je nou niet echt high end noemen.
Dergelijke prijzen moeten natuurlijk wel geralitiveerd worden aan het tijdperk waarin ze werden aangeboden. Wat kostte een DVD of BluRay speler toen ze net uit waren en kijk wat je er nu voor betaald? Alles wat aan het begin van een heel nieuwe markt staat is duur, dus ook het tijdperk van dSLR's. R&D en productiekosten waren natuurlijk veel hoger, omdat het nog niet eerder gedaan was.
RobertJRB schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:29:

Maar je moet natuurlijk wel ergens een grens zetten. Ik vraag me wel af waar dit topic precies voor bedoelt is. Iemand die een pro body kiest weet meestal wel werk merk die wilt door bestaand glaswerk of ervaring met een ander merk.
En toch komt de vraag heel vaak naar voren of iemand een D700 of 5D2 moet kiezen, ook van jouw kant. Zelfs de admin van fotografie hier op het forum was in dubio tussen de 5D2, D700, 1D4 en 1Ds3. Het glaswerk dat een merk heeft, of de ervaring dat een merk levert moet vaak gebonden worden aan de soort fotografie, zo wordt ook meestal te werk gegaan met de vraag tussen de D700 en 5D2, vaak wordt voornamelijk naar het autofocus en resolutie verschil gekeken, en juist die features maken het verschil tussen actie en 'langzame' fotografie. Dus het niet zo zeer of iemand al bij een bestaand merk zit, alle merken hebben hun eigen voor of nadelen, geen enkele camera gaat hetzelfde resultaat opleveren.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
Okey duidelijk :)
G-Tus schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 09:02:
[...]

Dergelijke prijzen moeten natuurlijk wel geralitiveerd worden aan het tijdperk waarin ze werden aangeboden. Wat kostte een DVD of BluRay speler toen ze net uit waren en kijk wat je er nu voor betaald? Alles wat aan het begin van een heel nieuwe markt staat is duur, dus ook het tijdperk van dSLR's. R&D en productiekosten waren natuurlijk veel hoger, omdat het nog niet eerder gedaan was.

[...]

En toch komt de vraag heel vaak naar voren of iemand een D700 of 5D2 moet kiezen, ook van jouw kant. Zelfs de admin van fotografie hier op het forum was in dubio tussen de 5D2, D700, 1D4 en 1Ds3. Het glaswerk dat een merk heeft, of de ervaring dat een merk levert moet vaak gebonden worden aan de soort fotografie, zo wordt ook meestal te werk gegaan met de vraag tussen de D700 en 5D2, vaak wordt voornamelijk naar het autofocus en resolutie verschil gekeken, en juist die features maken het verschil tussen actie en 'langzame' fotografie. Dus het niet zo zeer of iemand al bij een bestaand merk zit, alle merken hebben hun eigen voor of nadelen, geen enkele camera gaat hetzelfde resultaat opleveren.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:37
Leuk topic.
De foto van de Canon 5D Mark II klopt niet, dit is de juiste:
Afbeeldingslocatie: http://www.print-digital.info/digital-camera-reviews/camera-images/canon-eos-5d-mark-ii.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Fixed, net als een paar andere dingetjes die nog niet helemaal klopten :)

Over de selectie van de modellen in dit topic, zie PowerUp in "Fotografie feedback topic v2.0"
MadButcher schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:59:
[...]
De OP wordt natuurlijk bijgewerkt als er weer nieuwe modellen uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:53
Mag ik wat mierenneuken?

Het verschil in maximum aantal bewegingen kan uiteenlopen van een factor 4 tot 10 (in de meeste gevallen).

Highend camera's hebben vaak meer focuspunten en deze autofocus punten zijn gevoelig voor horizontale en verticale bewegingen.

Bewegingen? Als hier crosspoints mee worden bedoeld, wat ik veronderstel, dan zou beter 'contrastverschillen', 'lijnen' oid gebruikt kunnen worden. 'Bewegingen' lijkt me niet het juiste woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Teun_2 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 16:38:
Mag ik wat mierenneuken?

Het verschil in maximum aantal bewegingen kan uiteenlopen van een factor 4 tot 10 (in de meeste gevallen).

Highend camera's hebben vaak meer focuspunten en deze autofocus punten zijn gevoelig voor horizontale en verticale bewegingen.

Bewegingen? Als hier crosspoints mee worden bedoeld, wat ik veronderstel, dan zou beter 'contrastverschillen', 'lijnen' oid gebruikt kunnen worden. 'Bewegingen' lijkt me niet het juiste woord.
Ik denk dat met bewegingen het aantal foto's per seconde wordt bedoeld, dus heeft verder geen effect op het autofocus verhaal.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Dank voor de feedback guys :)

Graag vanaf dit moment alle foutjes in de OP melden via een Topic Report, dan houden we hier de discussie lekker centraal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:38

bobcom

Dedicated dabbler

Ben zo langzamerhand misschien aan een vervanger van mijn 40d toe - en het hoeft niet per se een Canon te zijn. Ik weet vrij redelijk welke (soorten) lenzen ik het meest gebruik, en wat ik sterk en zwak aan mijn 40d vind.
Bij onderwerpen met een grote contrastomvang slaan of de hoge lichten plat, of de schaduwen lopen dicht, ik zou graag wat extra speelruimte hebben in de hoge ISO's en wat meer pixelruimte om te kunnen croppen en een beter schermpje achterop is ook niet weg. FF zit er financieel absoluut niet in - bodybudget ligt rond de 1100 Eu max, en ik wil het liefst boven het instapniveau blijven- solide build, niet teveel leunen op menu's, goed compatibel met oudere MF-lenzen.

Ik probeer me nu zo goed mogelijk te orienteren en kijk daarbij vooral naar DxOmark - mn de DR van de diverse sensoren. Daarbij komen Pentax K5 en D7000 goed uit de verf. Vraag me echter wel af hoeveel gewicht ik daaraan moet toekennen en aan welke criteria / beoordelingen ik me nog meer kan vasthouden. Ik snap bv ook wel dat als een sensor een fraaie DR heeft maar de metering van de camera aggenebbish is dat je dan niet veel aan die DR hebt - weet alleen niet waar ik zulke info boven tafel krijg, dus adviezen / suggesties / links zijn welkom. Met dank, uiteraard!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Welke lenzen en accessoires heb je? Zou niet zomaar van merk gaan switchen..
Je wilt dus graag meer DR, schiet je al in RAW?

Pixels en schermpjes zijn bij alle moderne cams al beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

koop een 2e hands fuji s5 dan heb je de meeste DR (vooral in de highlights) dan welke camera ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 11:46
Anoniem: 167065 schreef op maandag 29 november 2010 @ 22:05:
koop een 2e hands fuji s5 dan heb je de meeste DR (vooral in de highlights) dan welke camera ook :)
de S5 is redelijk achterhaald door camera's als de D700 hoor :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is de 7D geen optie? Hoef je ook geen tijd en geld te spenderen aan het omwisselen van je objectieven. Met een adapterring ook goed te gebruiken met oude mf-lenzen (wordt veel in het DSLR-filmwereldje gedaan).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Vwb lenzen en acessoires: ik realiseer me dat ik daarbij voor een flink deel "opnieuw" moet beginnen, maar dat is ingecalculeerd. Gebruik nu al veel oude MF-lenzen op mijn 40d, en daar zal ik voor het echte hobbywerk mee blijven doorgaan: voor het gemak komt er een luie walkaround type 18-125 of zelfs 1-250 (de Sigma's schijnen niet verkeerd te zijn). Die route kan ik volgen zowel op Nikon als op Pentax. Als flitser heb ik een Metz 54-MZ3, met Canon- en Nikon-adapters - voor Pentax zal ik ook het flitsen in de revisie moeten nemen. Schiet altijd in RAW, maar de speelruimte op de 40d blijft te beperkt.

Fuji S5 weeg ik mee, ben alleen bang dat die het bij bij hoge ISO's nogal laat afweten en weet niet hoe die zich gedraagt met lichtmeting van oude Nikon MF-lenzen (daarom valt oa. ook de D90 af).

DR van de 7D is volgens DxOmark bijna 2 EV minder dan die van D7000, K5 of Fuji S5 - en vooralsnog is dat voor mij een zwaarwegend criterium (naast hoge ISO op plaats 2, en metering op plaats 3).

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
S5 is in principe een d200 dus die meet wel met oud glas. Nadeel vind ik de redelijk gebrekkige ondersteuning van het raw formaat en de werkelijk idioot dure accu's.

jong gebruikte D300 zou ook een optie zijn, zit naar mijn zeer subjectieve mening best wel wat dynamisch bereik in.

Dxo.. leuk idee zo'n site maar mij persoonlijk zegt 't allemaal zo weinig, wat denk jij eruit te halen? En heb je praktijk voorbeelden waar je 40D tekort schiet?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

bobcom schreef op maandag 29 november 2010 @ 22:44:

Fuji S5 weeg ik mee, ben alleen bang dat die het bij bij hoge ISO's nogal laat afweten en weet niet hoe die zich gedraagt met lichtmeting van oude Nikon MF-lenzen (daarom valt oa. ook de D90 af).
het kan altijd beter met de iso en ik zit nu ook naar de d7000 uit te kijken als ik zie hoe die presteert op iso 12800 :)

Afgelopen weekend wat fototjes gemaakt tijdens benefietveiling voor het museum of the bohemian (oftewel nomadisch museum alwaar iedereen zijn kunstwerk wat past in een houten wijndoosje mag doneren en onderdeel van het museum laat zijn)

meeste is op iso 3200 geschoten en zolang je overbelicht heb ik weinig problemen ermee zodra je in de schaduwen komt wordt het wel wat minder

http://thehospages.com/pi...n-kunst-veiling/index.php

ps van de d700 weet ik wel dat de DR goed in de schaduwen is maar ik heb nog niet vernomen dat die ook goed in de highlight is. Met bepaalde fotos schiet ik echt op het onderwerp ook al is er verrrekte veel tegenlicht maar dat kan ik dan later bijna altijd recoveren door 4 stops underexposure te doen in LR . als de d700 dat ook kan hoor ik dat graag met linkjes met wat voorbeeldjes ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 11:46
Ik heb zelf de D700 en die kan ook redelijk wat informatie uit de highlights halen. Wel minder dan in de schaduwen, maar hiervoor had ik een D70s en een D80 en beiden kwamen niet in de buurt qua DR.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 16:57
Als iets je niet bevalt kan je een topic report maken. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Moby op 30-11-2010 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
En een 2e hands camera? Een 2e hands 5d valt makkelijk in je budget en dan kan er ook nog wel een prima FF lens bij (tamron 28-75 bijvoorbeeld).
Dan heb je prima hoge ISO prestaties en ook best wel wat dynamisch bereik.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb niet echt gemerkt dat de DR van de 5D groter is dan de 7D, en die van de 7D vindt hij te klein. Al heb ik ze om eerlijk te zijn pas 2 shoots naast elkaar gebruikt.

Oh en nog even op de OP reageren nu we verplaatst zijn:
Waarom zo'n dure camera?
Deze camera's zijn niet echt duur. Ik heb ooit nog een 300D gekocht voor iets minder dan wat een 7D nu kost. En dat ding was plastic, idioot kleine zoeker, brakke AF, etc. Alles is juist behoorlijk goedkoper geworden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 14:31
Heel fijn als een topic verplaatst word net als je een reply aan het typen bent.
Krijg je een foutmelding dat het topic niet gevonden kan worden... Heh? Waar is ie gebleven? zoek zoek zoek... :)

Maar bij deze dan alsnog:

Zoveel is er niet meer te winnen tov de ruisprestaties van de 40D.
Het is meetbaar dat het bij een 50D/7D of bepaalde pentax of Nikon modellen wat beter kan. Maar of je er in de praktijk ook echt zoveel baat bij hebt is te betwijfelen.

$100 voor goede anti-ruis software zoals bv Nik Dfine levert je veel meer op dan het tienvoudige uitgeven aan een nieuwe body.

Denk er ook om dat de cameras die zulke uitstekende DR scores halen bij DXO dat alleen doen bij ISO 50 of ISO 100.

Zodra je bij hogere ISO waardes werkt liggen de waardes weer vrijwel gelijk met andere cameras.
Persoonlijk gebruik ik ISO 100 eigenlijk alleen in studio werk waarbij ik die hoge DR niet nodig heb.

Ik zou de verwachtingen bij een andere body dus een beetje willen temperen. Het is maar zeer de vraag of de kleine verbeteringen die hoeveelheid geld waard zijn.
Je kan het immers ook aan een snellere lens besteden, wat bv zou kunnen betekenen dan je op lagere ISO kan schieten, en dat heeft dan veel meer effect op zowel ruis als dr.

Neemt niet weg dat er natuurlijk genoeg voordelen zijn bij nieuwere bodies die toch wel erg plezierig zijn. Ik heb zelf een 50D en ik zou de Micro adjustment en het veel betere scherm achterop als de voordelen beschouwen waar je het meeste van merkt tov de 40D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Gizz schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:36:
Heb niet echt gemerkt dat de DR van de 5D groter is dan de 7D, en die van de 7D vindt hij te klein. Al heb ik ze om eerlijk te zijn pas 2 shoots naast elkaar gebruikt.

Oh en nog even op de OP reageren nu we verplaatst zijn:

[...]

Deze camera's zijn niet echt duur. Ik heb ooit nog een 300D gekocht voor iets minder dan wat een 7D nu kost. En dat ding was plastic, idioot kleine zoeker, brakke AF, etc. Alles is juist behoorlijk goedkoper geworden.
G-Tus in "Het highend dSLR discussietopic - Deel 2"
Niets aan toe te voegen eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

mjtdevries - ik realiseer me dat de hoge DR alleen bij lage ISO's gehaald wordt, maar juist daar zit mijn huidige (luxe!) probleem: te vaak lopen bij mij de schaduwen dicht als ik probeer een mooie doortekening in de highlights te krijgen (landschappen met mooie luchten en zo), ook bij ISO 100. Ik probeer van ales - licht en donker afzonderlijk meten en een middenweg zoeken, maar al te vaak lukt dat toch niet. Aan de ruisgrafieken van DxO zie ik dat daar t.o.v. de 40d veel minder te behalen is, en 3200 is al meer dan ik ooit met film schoot - dus in principe is dat niet prioriteit nummer 1, hoogstens "nice to have". Suggestie over aanschaf goede ontruissoftware zal ik zeker opvolgen - staat al op de lijst.

abrakadaver - ook over een tweedehands 5D(-I) heb ik zitten denken - maar die scoort beter in low light dan qua DR - hij blijft zelfs nog wat achter bij mijn 40d. Een 5D-II ligt gewoonweg boven budget - ook tweedehands, en datzelfde geldt voor andere FF;s zoals de D700. Verder is FF natuurlijk ideaal voor oude MF-lenzen - dichter bij het "analoge gevoel" kun je niet komen, maar er moet wat te wensen overblijven en filmcamera's heb ik ook nog altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Dus eigenlijk zoek je een camera met een gigantisch DR en het mag niks kosten. Ben ik hier de enige die hier iets niet vind kloppen :+

Maar naar mijn ervaring heeft geen enkele camera zo'n grote Dr dat én de highlits er goed opkomen en de schaduwen....ja als je HDR zou gaan schieten.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Tja, je komt al gauw 3 stops te kort in zo'n situatie.
Dus dan kan je met een andere body wellicht 1 stop winnen, maar dan moet je alsnog HDR schieten voor die andere 2 stops.

Als je het gevoel hebt dat je vaak maar net 1 stop te weinig hebt, dan is het natuurlijk wel zeer de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Laatst online: 19-06 09:13
Die nieuwe Pentax en Nikon D7000 schijnen kwa dynamisch bereik er met kop en schouders boven uit te steken.
Dat zijn betaalbare crop-camera's.

p.s.
Zelf een 5D II gekocht, helaas kan ik nu niet testen vanwege de griep.

[ Voor 21% gewijzigd door MadButcher op 30-11-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is het niet zinvoller om te investeren in een mooi setje graduele ND-filters? Erg fijn bij landschappen en dergelijke fotograferen. Dat helpt je veel meer aan dan een camera zoeken die net 1 stop meer doortekening blijft geven. Dan kun je gewoon een 7D nemen en je lenzen houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 30-11-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Gizz schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:04:
Is het niet zinvoller om te investeren in een mooi setje graduele ND-filters? Erg fijn bij landschappen en dergelijke fotograferen. Dat helpt je veel meer aan dan een camera zoeken die net 1 stop meer doortekening blijft geven. Dan kun je gewoon een 7D nemen en je lenzen houden.
Ik wou net zeggen; waarom geen GND filters? Dat is toch wel een must-have voor landschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
Gizz schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:04:
inderdaad, een 7D zou sowieso meer dan voldoende moeten zijn om mooie plaatjes mee te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
bobcom schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:58: te vaak lopen bij mij de schaduwen dicht als ik probeer een mooie doortekening in de highlights te krijgen (landschappen met mooie luchten en zo), ook bij ISO 100. Ik probeer van ales - licht en donker afzonderlijk meten en een middenweg zoeken, maar al te vaak lukt dat toch niet.
Oh, in dat geval helpt een nieuwe body inderdaad weinig. Dan ben je er beter bij gebaat om het grote contrast in je afbeelding terug te brengen. Dat kan zoals hierboven genoemd met graduele ND-filters of het mergen van verschillende belichtingen (kan bijv met hdr/tonemapping of handmatig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
bobcom schreef op maandag 29 november 2010 @ 22:44:
Vwb lenzen en acessoires: ik realiseer me dat ik daarbij voor een flink deel "opnieuw" moet beginnen, maar dat is ingecalculeerd. Gebruik nu al veel oude MF-lenzen op mijn 40d, en daar zal ik voor het echte hobbywerk mee blijven doorgaan: voor het gemak komt er een luie walkaround type 18-125 of zelfs 1-250 (de Sigma's schijnen niet verkeerd te zijn). Die route kan ik volgen zowel op Nikon als op Pentax. Als flitser heb ik een Metz 54-MZ3, met Canon- en Nikon-adapters - voor Pentax zal ik ook het flitsen in de revisie moeten nemen. Schiet altijd in RAW, maar de speelruimte op de 40d blijft te beperkt.

DR van de 7D is volgens DxOmark bijna 2 EV minder dan die van D7000, K5 of Fuji S5 - en vooralsnog is dat voor mij een zwaarwegend criterium (naast hoge ISO op plaats 2, en metering op plaats 3).
Een fuji geeft vooral extra range in de highlights en minder in de schaduwen, terwijl de huidige cameras met een vergelijkbaar dynamisch bereik, dit deels in de highlights en deels in de schaduwen zit. Bij situaties, waar een hoge DR gewenst is, zowel naar het donkere, as naar het lichtere toe, zal ik vaak net wat overbelichten, omdat ik dan het maximale uit de sensor kan halen. Dit werkt overigens maar tot iso 1000, daarboven gebruikt de camera de extra pixels niet ( :'( ). Ruis is inderdaad niet zo goed als de nieuwere cameras. Kwa lenzen- en flitsers is het eigenlijk gewoon een nikon d200, dus alles AI en hoger werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@sapphire: kan me niet herinneren geschreven te hebben dat het niks mag kosten. Afgezien daarvan: rond de 1000 euri is voor mij een forse smak geld, weet niet hoe dat voor anderen ligt :+

@mjtdevries, Madbutcher: voor zover ik kan beoordelen hebben de K5 en d7000 (en de S5) @ ISO 100 zo'n 2 stops meer DR dan mijn huidige 40d - als ik de gegevens van DxO goed interpreteer. Zou dus een signifcante verbetering kunnen zijn, of niet? ND-grad filter zet ik ook wel in, maar wat je daar mee kan is toch vooral afhankelijk van de lichtverdeling in je onderwerp - minder flexibel dan doordrukken of tegenhouden in PP, maar dan moet de informatie er om te beginnen wel zijn.

HDR is een optie waar ik nog te weinig mee heb (kunnen) stoeien, vooral omdat het resultaat bij mij meestal ernstig ruizig is. Maar dat zal een kwestie van eraan werken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Als je ook een hoge DR wil bij hogere isowaarden is het misschien ook wel interessant om naar de DR te kijken op die waarden. Zie bv: http://www.dxomark.com/in...nd2)/Nikon/(brand3)/Canon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 16:14

sapphire

Die-hard pruts0r

bobcom schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:17:
@sapphire: kan me niet herinneren geschreven te hebben dat het niks mag kosten. Afgezien daarvan: rond de 1000 euri is voor mij een forse smak geld, weet niet hoe dat voor anderen ligt :+
Voor mij is het ook een smak geld.
Was overigens niet lullig bedoeld :)

@ Gizz: die Cokin GND filters kosten je de kop niet nee, jammer genoeg staan ze wel bekend om kleurzwemen. En andere merken GND filters zijn óf slecht verkrijgbaar of erg prijsig. denk daarbij aan Lee of Hitech

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik heb ook wat cokin nd en gnd filters en ik vind het ook enorm meevallen. (Ik denk dat de meeste mensen helemaal geen kleurzweem zullen zien)
Zeker gezien de prijs moet je je daar niet door laten afschrikken.

Persoonlijk vind ik echter een GND niet plezierig werken, omdat die "rechte" scheiding meestal niet geschikt is voor de fotos die ik maak. HDR is echter ook niet altijd zo ideaal, want takken van bomen bewegen en water is helemaal rampzalig.
Dus dan wordt het het handmatig combineren van meerdere belichtingen.

@bobcom. Die grafieken laten inderdaad een significante verbetering zien en zelfs bij hogere ISO waardes.
Maar ik zou ook wel wat real-life ervaringen willen zien. (Is er hier niemand die die dingen heeft?)

Je zou verwachten dat je enthousiaste verhalen hoort over mensen die merken hoeveel extra DR ze hebben. Maar tot nu toe lijkt het beperkt tot specificaties op papier en dat verbaast me nogal.
Bij dpreview hebben ze voor de D7000 maar een DR van 9.2 EV gemeten.

Nou ben ik bepaald geen fan van dpreview, want ze maken flinke fouten in hun reviews. Maar 9.2 EV of 14EV is wel een gigantisch verschil.

Nou ben ik wat verder aan het lezen geweest en geen van beide schijnt de werkelijk DR weer te geven die je krijgt als je RAW schiet.
DXO schijnt een meting te doen wat meer het theoretische maximum van je sensor laat zien, dan wat je daadwerkelijk in een RAW krijgt. En dpreview meet DR bij jpgs.
En de kritiek is dan dat je de limieten van de software aan het meten bent ipv de sensor.

Helaas zie ik nog nergens een goede vergelijking met RAWs, want dat is uiteinedelijk waar het ons om gaat.
Voor mensen die niet van techniek terug deinzen hier een aardige link over de beperkingen van de DXO grafiek: http://www.luminous-lands...m/index.php?topic=48209.0

Op basis van datgene wat ik nu gezien heb zou ik sterk aanraden het zelf uit te gaan proberen in een winkel.
Neem je 40D mee en ga identieke situaties met de 40D en de K5 en D7000 schieten en kijk of je daadwerkelijk zoveel extra DR krijgt in de RAWs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De filterdiscussie is verplaatst naar Het grote filter topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:54
Ik denk dat jullie mij wel kunnen helpen, ik ben voor mijn werk een nieuwe camera aan het uitzoeken, maar het is voor ons wel van belang dat we een goeie service hebben en ben daarvoor op zoek naar een goeie leverancier van de spullen (highend) (service als eigen technische mensen of snelle reparatie, maar ook vervangende apparatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 20-06 12:21
Zoek een betere fotografie winkel in de omgeving. Niet zo'n grote lopende band zaak. Ervaring is dat daar niet al te moeilijk gedaan word over service. Bij een reparatie is dan vast ook wel iets te regelen met vervangende apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Canon en Nikon bieden professionele service met vervangende apparatuur wanneer de verwachte servicetermijn overschreden wordt. Moet je wel voldoen aan de minimum eisen met betrekking tot apparatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door G-Tus op 03-12-2010 10:52 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
jip_86 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:20:
Zoek een betere fotografie winkel in de omgeving. Niet zo'n grote lopende band zaak. Ervaring is dat daar niet al te moeilijk gedaan word over service. Bij een reparatie is dan vast ook wel iets te regelen met vervangende apparatuur.
heb jij een concrete winkel in gedachten, want naar mijn idee bestaan die betere fotografiewinkels niet meer en kan je een vervangend exemplaar - per direct - van een winkel wel vergeten.

geldt overigens ook voor Nikon en Canon professionele service, daar krijg je ook niet per direct een vervangend exemplaar (ik haal overigens uit de vraag van juanp niet of dat per direct belangrijk is voor een vervangend exemplaar).

maar ik denk dat juanp beter eerst kan kijken wat voor soort camera hij gaat kopen, in plaats van te kijken naar de camera die de beste service geeft. stel dat hij voor een paar duizend euro investeert om maar in aanmerking te kunnen komen voor NPS of CPN terwijl een willekeurig compact camera ook uitstekend aan de fotografische eisen zou voldoen. In het laatste geval zou ik dan een hufter proof, waterdichte compact camera kopen, desnoods meerdere, om er zeker van te zijn dat je altijd een werkend exemplaar bij de hand hebt. ben je nog steeds een stuk goedkoper uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 09-06 17:35
Als je een vraag dumpt in "Het highend dSLR discussietopic - Deel 2" neem ik aan dat je geen compact wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
Het gaat om de canon 1D Mark IV, redelijk highend volgens mij
(incl een set goeie lenzen en andere accessoires).
En een defect wordt volgens mij het meest opgemerkt op het moment dat ik de camera nodig heb.
Ik test wel voor ik een afspraak maak om te fotograferen, maar ik moet vaak naar het buitenland voor de fotografie en ik kan moeilijk de reis opschuiven omdat ik een paar dagen op een camera moet wachten.
(met het bedrijf wat de videocamera levert zijn daar afspraken over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik zou er twee kopen, daar ontkom je niet aan als het zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Inderdaad, naar elke opdracht sowieso een 2e body meenemen. Al is het maar een 50D/7D/5D ipv een 1Dm4, gewoon dat je iets hebt. Gaat natuurlijk niet op als je echt niet zonder bepaalde functies/eigenschappen van die 1D kan, dan moet je gewoon een andere 1D meenemen (eventueel een oudere versie om geld te besparen).

Al zou je hele goede service hebben, wat heb jij eraan als Canon binnen 4 uur je camera kan vervangen als jij in die 4 uur daarvoor gewoon moet fotograferen? En je was op zoek naar een goede winkel in Nederland: hoe wil jij die binnen een paar uur iets laten vervangen als jouw camera aan de andere kant van de wereld weigert?

Gewoon zelf voor backup zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
Als ik weet dat ik naar het buitenland moet, dan test ik het van te voren, een dag of 2 ervoor nog wel, dus dan zou ik nog heen en weer kunnen rijden, op locatie is een ander probleem, evenals transport, dan is het te begrijpen dat er of op locatie wat geregeld moet worden of later opnieuw. Een extra body is een optie, maar er moet ook een videocamera mee, dus ik zoek een zaak die bijvoorbeeld binnen een dag een vervangend toestel kan hebben of zelf evt een oplossing aan kunnen dragen (zoals ook bij de videocamera gebeurt, maar die leveren en verhuren alleen videocameras) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Op voorhand testen is allemaal goed en wel, maar wat doe je als je toestel het tijdens de shoot opgeeft? Ik weet niet hoe belangrijk het allemaal is, maar als je over een 1d spreekt zou ik toch serieus een 2de body overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 20-06 12:21
lateef schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 12:11:
[...]

heb jij een concrete winkel in gedachten, want naar mijn idee bestaan die betere fotografiewinkels niet meer en kan je een vervangend exemplaar - per direct - van een winkel wel vergeten.
Winkel heeft niet zo veel zin. Ik weet niet waar hij woont. Mijn broertje heeft bij de fotozaak waar hij en ik klant zijn een vervangend toestel gekregen. Weliswaar een minder type, maar goed het is een toestel.
Maar als het om een 1D4 gaat zou ik gewoon een tweede camera halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
Ik was eigenlijkop zoek naar een camera zaak die me die service kan leveren, zodat ik niet een tweede body hoef aan te schaffen en mee te slepen, dat gaat ook niet als ik met de videocamera op stap ben (al zou ik daarvoor over kunnen naar de 1D4 die ik dan ook bij me heb(om te filmen)). Maar is er dan goed advies in een gerenomeerde fotozaak in het midden van het land, of is daar een ander topic voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Het is niet voor niets dat veel pro's een tweede body als backup hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06 13:07

Zuurstok

Passionately curious

Inderdaad.

En het is ook absoluut niet, als ik je zo hoor, dat het een eenmalig mogelijk probleem is.
Aangezien je deze ''angst'' vaker hebt, dan is het niet echt gebruikelijk om steeds een cam te lenen oid. Huren is dan wel een optie.

Ik blijf er ook bij dat je gewoon een 2e cam erbij moet halen, het gewicht lijkt me imo geen punt ( aangenomen dat je gewoon een tas mee neemt waar al je andere zooi ook in zit, kan er makkelijk iets minder dan een kilo ook wel bij toch? )

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Laatst online: 14-06 16:25
Heel simpel, hoe goed de zaak ook is, ze hebben echt geen mkIV als ruilbody in het schap liggen.
Daar zal je bij Canon (CPN) voor moeten zijn dus de zoektocht naar een dergelijke zaak met zulke service is een utopie.
Een back-up body is de enige mogelijkheid maar dan zul je ook lenzen moeten back-uppen als je 100% zekerheid wil hebben, het lijkt me trouwens handiger om uit te zoeken wat Canon voor je kan betekenen want in bv the states heb je niet zoveel aan een fotozaak in hartje Utrecht.
Mocht 'de zaak' geen 2e body kunnen/willen aanschaffen, zou je altijd nog kunnen huren voor de kritieke momenten, of wellicht een andere fotograaf in de buurt waar je een back-up mee zou kunnen delen?

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
Bedankt voor jullie tips! Ik ben vandaag bij cameratools in Apeldoorn wezen kijken en denk dat zij me wel kunnen helpen met wat ik zoek. (woon zelf in arnhem en dat is dus wel goed te doen) maar ik neem ook jullie ideeën wel mee! Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:42

mphilipp

Romanes eunt domus

Hydra schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:32:
[...]
Dat zul je bij een fatsoenlijke DSLR volgens mij alleen zien als je op de hoogste ISO-waarden schiet.
En niet goed belicht. Overdag kun je met die camera's op ISO 1600 een foto maken die praktisch geen ruis kent. In het donker, en dan voornamelijk in de schaduwgebieden (=onderbelicht) zie je wat meer ruis. Maar persoonlijk vind ik ruis bij die moderne DSLR's (en dan vooral Canon/Nikon) een non-issue. Als je vindt dat die camera's teveel ruis produceren, stel je te hoge eisen.
Als je gaat pixelpeepen zul je veel ruis zien, maar op normaal formaat zie je er vrijwel niets van. Ik heb de 'oude' 5D en dat is sensortechnologie van de 20D en ook van de 20D heb ik high-iso foto's gezien zonder (al teveel) ruis. Nou is de ruis op de 5D minder hinderlijk dan op andere camera's (uit dezelfde generatie) en dat zal te maken hebben met de grote sensor. Maar de moderne camera's zijn écht vele malen beter met ruis. Beter dan de huidige modellen van Canon en Nikon is het momenteel niet. Straks komt de 5D MkIII en ook de opvolger van de D700 en die zullen de lat wel weer wat hoger leggen wat dat betreft.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:08
Nikon heeft laten weten niets meer aan de ruis prestaties te doen. Enkel nog het aantal megapixel vergroten. Canon zegt te proberen nog 2 stops verbetering te halen met de 5d3.
Ben ik blij dat ik op tijd ben overgestapt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 14:56
Zwegertje schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 14:39:
Nikon heeft laten weten niets meer aan de ruis prestaties te doen. Enkel nog het aantal megapixel vergroten. Canon zegt te proberen nog 2 stops verbetering te halen met de 5d3.
Heb je een bron daarvan?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het is nu toch al op een nivo dat met analoge fotografie ondenkbaar was? Die hele ruisdiscussie gaat wat mij betreft ook nergens over. Misschien helpt het dat ik digitaal ben gaan schieten met een Minolta A2 die boven de 400 als MiniSteck produceerde. En mijn eerste DSLR was een Canon 1D, die met een CCD ook niet de meest ruisvrije chip was. Daar was ISO800 toch wel het plafond. Ondertussen schoten mensen met een 20D al behoorlijk ruisvrije plaatjes en nóg klaagden ze... En nu met de 5D vind ik het mooi zat.
Ik zorg voor lichtsterk glas en hoouit in een zeer slecht verlichte kroeg wil het nog wel eens drama zijn. Dan kun je haast niet goed belichten al 1600 het maximum is. Maar ja...waar heb je het dan over? Een klein beetje inflitsen is dan ook niet zo erg. Als je het met beleid doet, gaat het niet ten koste van de sfeer. Maar dat is een kwestie van veel oefenen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb van beide partijen de afgelopen weken ontzettend veel onderzoek gedaan (wat betreft de toekomstvisie van Nikon en Canon op de pro-body's) en nergens heb ik een betrouwbare bron gevonden waarin dit wordt vermeld. Ik ben dan ook benieuwd waar jij dit vandaan haalt ;)

Overigens klinkt het wel logisch, daar niet van. Als we op het niveau van de 5DII-D700 vergelijken (de geldmakers voor Canon en Nikon in het pro-segment), kunnen de meesten het er wel mee over eens zijn dat Nikon in MP's en IQ iets te verbeteren heeft, en Canon in de AF en ISO-prestaties.

Edit: ik denk dat deze discussie niet echt in dit topic thuishoort, bedenk ik me nu..

[ Voor 23% gewijzigd door Nordlys op 21-01-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 12-06 13:32
Aan de andere kant... Nikon gebruikt voor een groot deel van de lijn sony sensoren en sony lijkt voorlopig nog aardig in beweging om meer uit de sensor te persen.

Het lijkt mij ook een tamelijk uit de lucht gegrepen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 09:34
Sony gaf laatst toch aan dat ze nog even niet de capaciteit hebben om ook aan een nieuw fullframe-camera te werken:
When asked about full-frame, he said Sony was still committed: 'When we started in DSLR we said that if we have DSLRs, a full-frame camera must be there. But we are working on a lot of products and there is a limit to our engineering capacity. The time will come when I can give more detail. When we announce a full-frame camera we want it to be a big step forward - another technological development might be needed so I say to people: Please stay tuned.'
Bron.
Dus dan denk ik dat er voor Nikon ook geen nieuwe FF sensor beschikbaar komt op korte termijn. Maar Nikon kan natuurlijk de 24MP sensor in de opvolger van de D700 gooien, waarmee ze volgens mij de keuze voor de D3x nog lastiger maken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 14:56
Ze zeggen dat ze niet de engineering capacity hebben voor een FF DSLR, niet dat ze geen nieuwe FF sensoren gaan maken. Ik vermoed dat dat ook gewoon een andere afdeling is.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als ze zeggen dat ze een grote stap voorwaarts willen maken als ze een nieuw FF-camera uitbrengen, dan verwacht ik eigenlijk ook een nieuwe sensor daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Uit een interview van Imaging Resource met Mark Weir van Sony:
[...]
If you look at the market, the market has shifted increasingly toward the use of APS-C cameras, even in the enthusiast and semi-pro space. I think it comes as no surprise that many of the models that really are attracting the attention of many enthusiast, semi-pro and even professional users these days are no longer full-frame, but rather the very, very top-end of the APS-C line-ups that are being created. So, I think manufacturers are faced with sort of a challenge. They very much need to continue to offer high performance, full-frame models, but at the same time, that need is balanced against what photographers are actually using and purchasing. This has led to longer life cycles for full-frame cameras, and whereas a mainstream or enthusiast-class APS-C model might have a 12 or 18 month life cycle, we see the full-frame cameras having two and three-year model life cycles. It's kind of a balance for the manufacturers.
Samen met de firmware update van de A850 en A900 wijst dit er op dat Sony voorlopig niet met een nieuwe fullframe gaan komen, en dan waarschijnlijk ook niet een nieuwe fullframe sensor voor Nikon. Er waren wel wat geruchten die van een 30+ MP sensor spraken.

Die andere stap voorwaarts heeft denk ik iets met hun SLT design te maken, een grotere EVF of hybride VF...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Marges op een APS-C model zijn veel hoger dan op een FF model, aangezien een FF sensor meer dan 10x zo duur is om te maken. Daarnaast is de kans op een fout bij de productie van een FF sensor veel groter omdat de oppervlakte groter is. Dus omdat er 1 stofje op de wafer zit kan 1 FF sensor naar de knoppen zijn, maar tegelijkertijd zou er maar 1 APS-C sensor onbruikbaar geproduceerd worden, en je dus nog steeds 9 goed functionerende sensoren overhoudt.

Toch blijf een FF sensor fijner vinden dan een APS-C... maar je ziet inderdaad wel dat heel veel mensen tegenwoordig toch voor een 7D of D300s kiezen in plaats van een 5D2 of D700...

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 16:57
Toch ligt het verschil tussen een 5D2 en een 7D heel hoog.
Fullframe, APS-C, 3,5 FPS, 8 FPS enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsmuts
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-04-2015
Ik wil graag een digitale slr aanschaffen, maar ik heb geen idee welk model. Dik 10 jaar geleden heb ik intensief gefotografeerd met o.a. een Mamiya 645 en een Nikon F100 set. Ik ben inmiddels een paar keer naar de Mediamarkt geweest om wat modellen vast te houden en met een Nikon (D300/D700) heb ik gelijk dat vertrouwde gevoel van vroeger terwijl ik helemaal niet zeker wet of ik wel weer een Nikon wil hebben... Ik zal eens wat van mijn wensen onder elkaar zetten:

* Op zoek naar een nieuwe dslr camera van Pentax/Canon/Nikon, prijs body < € 2k
* Het liefst een recent model (2009/2010) i.v.m. nieuwere techniek
* Lichtmeting moet voortreffelijk zijn
* Canon glas vind ik het meest aantrekkelijk
* Ik ben onwetend over cropfactor > is dit iets waar je later spijt van krijgt/aan gaat ergeren?
* Wil de camera voornamelijk voor landschappen, urbex en af en toe een portretje gaan gebruiken
* AF moet wel accuraat zijn, maar geen behoefte aan sport/actie fotografie
* Wil de camera vooral met primes (20/50/100mm etc) gaan gebruiken (nog niet in bezit)
* Kwaliteit van de foto's moet tot A3 formaat subliem zijn
* Filmen wordt door mij niet met een dslr gedaan
* Liever geen overkill mbt wensen op de body

Als ik nu naar de winkel zou gaan zou ik een D700 aanschaffen. De camera ligt geweldig in de hand en het is een full frame camera wat mij ook erg aantrekt (D700 + 20mm prime lijkt me geweldig). De prijs vind ik echter minder en ik zit met het feit dat het waarschijnlijk enorme overkill is voor mijn wensen. De D300 zou dan een goede tweede zijn, maar dan denk ik is er in dezelfde klasse niet een betere camera? Op dit moment lees ik reviews van de 7D en dit lijkt me ook een geweldige camera... Maar dan lees ik hier ook weer dat een 60D net zo goed is als je niet HD wil filmen.... En nu lees ik ook weer dat de D7000 minstens net zo goed is als de D300...

Heel veel twijfel dus. Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. Misschien nog goed te weten is dat ik de camera binnen nu en 3 maanden wil aanschaffen. En nogmaals, voornamelijk voor landschapsfotografie i.c.m. een groothoek prime met als resultaat sublieme kwaliteit foto's

Muchas Gracias!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 24-04 13:24
IJsmuts schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 07:21:
Heel veel twijfel dus. Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. Misschien nog goed te weten is dat ik de camera binnen nu en 3 maanden wil aanschaffen. En nogmaals, voornamelijk voor landschapsfotografie i.c.m. een groothoek prime met als resultaat sublieme kwaliteit foto's
die sublieme kwaliteit maakt de fotograaf, niet de camera, maar iedere camera die je tegenwoordig koopt, heeft een uitstekende beeldkwaliteit, waarmee je zonder probleem tot A3 kan printen.

De drie camera's die je noemt, D300, D700 en D7000 zijn denk ik inderdaad de beste opties. Wanneer je de D7000 tegen de D300 zet, dan presteert de D7000 wat beter in beeldkwaliteit, maar op andere vlakken presteert de D300 weer wat beter. Groot voordeel van de D300 in jouw geval is dat de D300 en ook de D700 vrijwel identiek zijn aan de F100.

Een andere afweging is crop versus fullframe, van je 20mm blijft een stuk minder groothoek over, je standaardlens wordt een korte tele, en je 100mm een wat langere tele. voor het prijsverschil tussen de D7000/D300 en D700 zou je overigens net een wijdere groothoek(zoom)lens en misschien nog net een standaardlens (35/1.8) kunnen kopen. wanneer je met name met primes wilt fotograferen, zou ik voor een fullframe kiezen en zo zijn er nog een aantal redenen waarom ik voor een fullframe camera (de D700 op dit moment) heb gekozen, maar of die redenen ook voor jou gelden, kan ik niet echt uit je verhaal ophalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Het is moeilijk om een Canon of Nikon met een cropfactor bij jouw eisen te zoeken, omdat je graag met primes fotografeert.
De primes die de Nikon en Canon beschikbaar hebben zijn qua bereik wat meer gericht op full-frame camera's, zo vind je geen lens met een beeldhoek gelijk aan 20mm voor een D300 of een 7D. Ook de krappe scherptediepte die je met primes op FF kunt maken is moeilijk te evenaren met een cropcamera.

Pentax heeft 't wat dat betreft beter geregeld, die brengen in het digitale tijdperk heel mooie primelenzen uit. Dus als dat een belangrijke eis is kan het zeker interessant zijn om naar Pentax te kijken. De bodies en lenzen zijn dan een stukje kleiner, maar je hebt nog steeds een stuk kwaliteitsgereedschap in je handen. Kan een voordeel zijn.

Kwaliteit tot A3 is bij elke moderne camera erg goed, dus daarvoor hoef je niet per sé naar high-end camera's te kijken. Als afdrukken het doel is dan zou je eventueel een goedkopere camera/lens combinatie kunnen overwegen en er een high-end printer + calibratie + goed papier bij kunnen kopen.

Overigens, de 20mm f/2.8 van Canon is niet geweldig, ik heb geen idee hoe de Nikon variant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsmuts
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-04-2015
@Lateef en abrakadaver > Thanks voor jullie reactie!

Lateef, wat betreft je eerste opmerking, ben ik niet helemaal met je eens. De fotograaf maakt de sublieme foto. Deze hoeft technisch niet volmaakt te zijn. Met sublieme kwaliteit doel ik veel meer op hoe de foto processed wordt. Dus een sensor die op een hoge resolutie zonder ruis en kleurgetrouw etc de foto maakt. Ik weet dat het objectief en het afdrukken ook een hele grote (zo niet grotere) rol bij spelen.

Ik lees hier twee keer een advies richting FF. Dit is waar ik ook het meest naar neig.
Primes is voor mij een must. Naast dat ze lekker mobiel zijn en meestal van zeer goede kwaliteit dwingt het je ook tot creatiever fotograferen. Doel is verder altijd afdrukken, maar dit wel laten doen bij een vaklab.
Pentax ga ik me eens verder in verdiepen. Ik sta hier niet negatief tegenover en en kan op een totale set een boel geld schelen.

Wat betreft toekomstmuziek, zal FF steeds meer standaard gaan worden? Ik kan me voorstellen dat zo'n chip steeds goedkoper dus bereikbaarder wordt. Of heeft dit er niets mee te maken?
En wat wat zullen de ontwikkelingen anders dan FF op de middel lange termijn zijn? Als ik een body koop van € 2k wil ik hier ook een lange tijd mee doen. Ik zou het zonde vinden als er over 2 jaar een model uitkomt met innovaties die je nooit voor mogelijk had gehouden. Ik weet dat je met zulke dingen als camera's, computers etc. niet moet gaan wachten en gewoon moet kopen, maar ik ben hier wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 09-06 17:35
Kijk niemand kan in de toekomst kijken, maar ik denk dat we voorlopig doorontwikkelingen gaan zien van de huidige specs. Niemand had de videofunctie van de 5d2 zien aankomen en die werd in eerste instantie ook compleet weggelachen, maar moet je nu eens kijken.

Voor de komende generatie camera kan ik eigenlijk niets spannends bedenken. Een 5d3 zal misschien/waarschijnlijk de AF-unit hebben vergelijkbaar met de 7d, maar ook dat weet niemand. De berichten op CanonRumors gaan alle kanten op, niets is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Hebben 5D gebruikers dan behoefte aan de AF van de 7D?
Die AF unit is helemaal gericht op sport fotografie met langzame lenzen (f/5.6 punten)

Ik zou denken dat ze liever een AF unit hebben met wat meer f/2.8 punten die niet in het midden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mjtdevries schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:19:
Die AF unit is helemaal gericht op sport fotografie met langzame lenzen (f/5.6 punten)

Ik zou denken dat ze liever een AF unit hebben met wat meer f/2.8 punten die niet in het midden zitten.
Mja iets meer spreiding zou geen kwaad kunnen... doet de Nikon D700 bijvoorbeeld een stukje beter en de focus van de 1Ds MKIII zou al uitkomst bieden. Desnoods in een "Lite" uitvoering :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik dacht aan f/2.8 cross AF punten op de 1/3 en 2/3 punten van je frame... :)

Maar ja, dat zal fysiek wel niet passen, want zelfs de 1D4 heeft geen cross 2.8 punten, maar alleen 2.8 in 1 richting en 5.6 de andere richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Ik wilde even vertellen dat ik sinds kort de trotse eigenaar ben geworden van de Nikon D700. *O*
Koste wel wat,maar zie het als een investering voor de komende drie jaar. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
IJsmuts schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 21:12:
@Lateef en abrakadaver > Thanks voor jullie reactie!

Lateef, wat betreft je eerste opmerking, ben ik niet helemaal met je eens. De fotograaf maakt de sublieme foto. Deze hoeft technisch niet volmaakt te zijn. Met sublieme kwaliteit doel ik veel meer op hoe de foto processed wordt. Dus een sensor die op een hoge resolutie zonder ruis en kleurgetrouw etc de foto maakt. Ik weet dat het objectief en het afdrukken ook een hele grote (zo niet grotere) rol bij spelen.

Ik lees hier twee keer een advies richting FF. Dit is waar ik ook het meest naar neig.
Primes is voor mij een must. Naast dat ze lekker mobiel zijn en meestal van zeer goede kwaliteit dwingt het je ook tot creatiever fotograferen. Doel is verder altijd afdrukken, maar dit wel laten doen bij een vaklab.
Pentax ga ik me eens verder in verdiepen. Ik sta hier niet negatief tegenover en en kan op een totale set een boel geld schelen.

Wat betreft toekomstmuziek, zal FF steeds meer standaard gaan worden? Ik kan me voorstellen dat zo'n chip steeds goedkoper dus bereikbaarder wordt. Of heeft dit er niets mee te maken?
En wat wat zullen de ontwikkelingen anders dan FF op de middel lange termijn zijn? Als ik een body koop van € 2k wil ik hier ook een lange tijd mee doen. Ik zou het zonde vinden als er over 2 jaar een model uitkomt met innovaties die je nooit voor mogelijk had gehouden. Ik weet dat je met zulke dingen als camera's, computers etc. niet moet gaan wachten en gewoon moet kopen, maar ik ben hier wel benieuwd naar.
Vergeet trouwens niet dat primes op FF aan de redelijke prijzige kant zitten. Een Nikkor 20/2.8 is al bijna 500 euro. De Nikkor 105/2.0 is 950, de 50/1.4 is 295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Primes op crop niet dan? Ik ken geen 20/2.8, 35/2.0, 85/1.8 of 50/1.4 equivalent voor cropcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
primes voor crop zijn er vrijwel niet, dus per definitie onbetaalbaar ;)

Overigens dacht ik ooit op de FP iets gelezen te hebben over een prime voor een crop camera? Was dacht ik wel voor een 2x crop factor. Dat is waarschijnlijk 4/3 formaat of zo?

En de EF-S 60mm Macro is een prime voor crop....

Op zich kun je goedkoper uit zijn met lenzen voor een FF camera.
Het ding hoeft immers minder lichtsterk te zijn voor dezelfde klein DoF
En het ding hoeft minder scherp te zijn bij een FF dan voor crop.

[ Voor 41% gewijzigd door mjtdevries op 27-01-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De hoekscherpte moet wel groter zijn voor FF dan voor crop, maar verder heb je helemaal gelijk. Bovendien heb je niet zo extreem groothoek nodig. Een Sigma 20/1.8 is al erg wijd en kost niet zoveel, komt nog bij dat er geen 12mm f/1.8 bestaat, laat staan 12/1.2 als de DoF hetzelfde moet zijn.

Voor 4/3 zijn wel redelijk wat primes op de markt gekomen, om extra compact te kunnen werken. Bovendien zijn er oude c-mount lenzen die ook passen (25/0.95 bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 14:31
Ik wil graag een digitale slr aanschaffen, maar ik heb geen idee welk model...
Ik zou zeggen: Canon 5Dmk2. Is < € 2k, kunnen Canonlenzen op (de primes zijn ook nog eens goedkoper dan die van Nikon), geschikt voor landschappen i.v.m. veel detail (veel pixels dus ook perfect voor A3 afdrukken met wat extra cropruimte) en aangezien landschappen wat anders is dan sport/actie moet de AF voldoende zijn.

Als je het budget hebt zou ik geen cropcamera nemen, met name i.v.m. de primes; anders moet je alle brandpunten effectief maal 1.5 of zelfs 1.6 doen. Maar ook omdat je, hoewel alweer 10 jaar geleden, met camera's met grote zoekers werkte; cropcamera's hebben allemaal een kleinere zoeker (hoewel het erger is geweest).

Maar dit is puur gekeken naar de cijfertjes, specs en jouw lijstje met wensen. Pak zo'n camera ook eens beet en speel er mee; belangrijk is namelijk welke het fijnst werkt. Een D700 is nml. ook prima geschikt maar heeft minder pixels (je komt zonder upscalen net niet op 300dpi voor A3 formaat, maar of dat nu echt een issue is in de praktijk?) Daarenboven zijn de nieuwe Nikkor primes behoorlijk aan de prijs en omdat ze nieuw zijn ook amper tot niet tweedehands verkrijgbaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
abrakadaver schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:03:
Primes op crop niet dan? Ik ken geen 20/2.8, 35/2.0, 85/1.8 of 50/1.4 equivalent voor cropcamera's.
Primes op crop is in veel gevallen gewoon bagger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

NeOTheMaTriXM schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:36:
[...]

Kijk dit zijn de reacties waar we wat aan hebben. De stelling wordt op een correcte wijze geponeerd waarin alle voor- en nadelen goed worden besproken. Daarna geeft hij zelf een paar alternatieven die wel goed aan de eisen voldoen. Dit alles op een extreem correcte manier van discussiëren. Kortom: een pareltje van een reactie.

:P

/bijna vrijdag en uitslaande sarcasme meter alert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
[...]

Om dan maar een uitzondering te noemen: de Nikon 35 f/1.8, die beter is dan de f/2.0 variant voor FX :) (uiteraard niet gaan vergelijken met de nieuwe 1.4G die 10x zoveel kost dan de 1.8).

Edit: oops, reken ik de cropfactor niet mee.. 8)7 Maargoed, blijft een perfecte DX-prime.

[ Voor 10% gewijzigd door Nordlys op 27-01-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
[...]

Mwah, ik heb 10x liever de Sigma 50/1.4 op crop dan de 85/1.8 op full-frame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
Moby schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:42:
[...]

Kijk dit zijn de reacties waar we wat aan hebben. De stelling wordt op een correcte wijze geponeerd waarin alle voor- en nadelen goed worden besproken. Daarna geeft hij zelf een paar alternatieven die wel goed aan de eisen voldoen. Dit alles op een extreem correcte manier van discussiëren. Kortom: een pareltje van een reactie.

:P

/bijna vrijdag en uitslaande sarcasme meter alert
Excuses :P

Waarom primes op crop niet super zijn: je veel van de brandpunten zijn niet beschikbaar: bv: 35/2, op crop zul je dan moeten kiezen voor een 24/2.8 (of de 1.4 €€€€€-versie)

En de DOF is daarom eigelijk zelfs nog groter dan op een FF-body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Er is meer dan alleen eigen merk. Ik weet wel dat veel mensen daar de voorkeur hebben liggen, maar de Sigma 20/1.8 en 24/1.8 zijn zeker op crop erg goed te noemen. Ja, de focusmotor is van de koffiemolen variant en ze hebben een vreemd AF/MF systeem, maar qua optiek doen ze niet onder voor hun eigen merk f/2.8 concurrenten en hebben daarbovenop nog f/1.8 en een zeer korte minimale focusafstand.

Ontopic: dus als je toch kiest voor een high-end crop (7D, 300s, 1D, D3) dan nog zijn er zeer interessante primes beschikbaar. Geen reden dus om niet voor crop te kiezen dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Universal Creations op 27-01-2011 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mjtdevries schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:19:
De AF van de 5D is gewoon bewust gecastreerd om geen interne concurrentie te hebben met de 1Ds. Dat lijkt me logisch. Als de AF van de 5D nét zo goed zou zijn als die van de 7D of de 1Ds, zou er voor 80% van de potentiele 1Ds klanten geen reden zijn om die 1Ds te kopen. In de studio interessert het je niet zo of ie water/stofdicht is en of ie een ingebouwde grip heeft. En de 1Ds is voornamelijk een studiocamera, hoewel je er natuurlijk alles mee kan kieken, zolang je er geen hoge framerate voor nodig hebt.

Ik ben benieuwd of Canon de 5D MkIII gaat aankondigen dit jaar. Het zou moeten qua releasetempo dat we van ze gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Als ik nu naar de winkel zou gaan zou ik een D700 aanschaffen. De camera ligt geweldig in de hand en het is een full frame camera wat mij ook erg aantrekt (D700 + 20mm prime lijkt me geweldig).
Hoewel je stelt dat je binnen 3 maanden wilt kopen, zou je heel even kunnen wachten. Zowel de Nikon D700 als de Canon 5D MkII staan op de rol om opgevolgd te worden. Afhankelijk van hoe aantrekkelijk de opvolgers zijn, zou dat wel eens een kans kunnen betekenen om 1 van de voorlopers voordelig op de kop te tikken, nieuw of 2de hands.

Dus ik weet niet hoe sterk je drang/nood is om daadwerkelijk binnen 3 maanden te kopen, maar je kunt er je voordeel mee opdoen.

En wat keuze van de camera betreft kan ik niet voor jou spreken natuurlijk, maar ik ben toch wel erg gesteld op de FF. Ik heb nu een 5D en had hiervoor een 1D. De 1D heeft dan wel een kleinere cropfactor (1,3x), maar ik vind het toch belemmerend. Vooral voor groothoek. Leuk voor tele, maar dat is niets meer dan een digitale zoom zeg maar. Voor landschap, in de stad en vooral in kleinere ruimtes is groothoek heerlijk om mee te werken. En op een cropcam is een beetje leuke groothoek duâh.
Maar goed, het blijft uiteindelijk een kwestie van voorkeur en je persoonlijke eisen en wensen. Je kunt straks mijn 5D kopen als de 5D MkIII een beetje betere AF heeft... :+

• Teun_2
Nu mijn fujifilm s5 stilaan aan het sterven is (de sluiter toch) is het tijd om aan wat nieuws te denken. Gezien ik wel wat nikonmateriaal heb, wil ik toch bij nikon blijven. Omschakelen naar canon of sony is me wat te omslachtig, bovendien lijkt het me dat ik ook bij nikon voldoende opties heb.

Ik koop volgende week een lens in combinatie met een nikon d2x, de combinatie was zodanig goedkoop dat ik in eerste instantie van plan was om die d2x te verkopen, maar nu ben ik toch aan het twijfelen hem te houden. De extra prijs die ik voor de d2x bovenop de lens betaal is ongeveer €450, wat me zeer redelijk lijkt. Ik schat dat dergelijk toestel 2dehands nog zo een 650 euro opbrengt als ik me niet vergis, wat zeker ook een mogelijkheid is.

Concreet kijk ik naar drie opties: d2x houden, 2dehandse d300 of een (nieuwe) d7000

D2x
  • Voordelen: goede prijs, veel knopjes, pro-klasse dus erg stevig, makkelijk (niet liggen kopen/verkopen)
  • Nadelen:: verouderde sensor, verouderde af (kan ik met leven), geen popupflash (en geen commander dus!), te groot en opzichtig, lcdschermpje duidelijk minder
D300
  • Voordelen: in principe zonder verlies omruilbaar voor de d2x, ook erg stevig, goede af, commander, lcd, betere sensor
  • Nadelen:: Sensor toch niet zo goed als de d7000
  • Hoe groot is het verschil in weathersealing met de d2x? Ga ik daar iets van merken?
D7000
  • Voordelen: Beste sensor (doe nogal veel high iso), ook commander en heerlijk schermpje.
  • Nadelen:: mindere body, duurder (2de hands moeilijk vindbaar en dan nog steeds erg duur), kleiner dan wat ik gewoon ben.
Video is niet iets wat ik vaak zou gebruiken, ik heb een grip voor de fujifilm, maar die gebruik ik bijna nooit, ik houd niet van die veel te grote body dan. De fuji zonder grip is voor mij net goed. Ik heb ook nog een samyang fisheye, waardoor ik niet nog kan downgraden verder dan de d7000, tenzij ik die vervang door een sigma/nikon fisheye, maar daar zie ik eigenlijk geen reden toe.

Iemand nog suggesties/opmerkingen/aanvullingen/wijze raad?

[ Voor 11% gewijzigd door Teun_2 op 25-08-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Toch maar voor een tweede s5 pro gegaan. Een goedkope tweedehands kwam voorbij en daar maar meteen weer voor gegaan. Misschien dat ik die in de toekomst nog wel weer vervang, maar een jaartje moet hij dan toch nog meegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Teun_2 op 29-08-2011 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Wordt het niet langzaam tijd de Sony Alpha SLT-77 aan de startpost toe te voegen, gezien de mogelijkheden en de verwachte prijs van boven de 1000 euro?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Fixed :)
Pagina: 1 2 Laatste