Als eigenaar van een D700 blijf ik het altijd interessant vinden hoe de (nieuwere) concurrenten het doen en dan vooral wat betreft die mega ISO's waar de 5D mark III, de 1Dx en de D4 nu mee schermen. Ik heb dan ook maar eens even de foto's bekeken van die visser aan de kust en dan met name shot_545. Dat is een ISO12800 opname en volgens de EXIF met Photoshop 5.1 gesaved. Foto ziet er prima uit voor een ISO12800 shot overigens, maar ik heb sterke twijfels of (en anders in hoeverre) dit aan een verbeterde sensor is toe te schrijven.
't Plaatje is dus gesaved met Adobe Photoshop CS 5.1 en zo te zien met gemiddelde ruisonderdrukking. Daarbij ga ik er even vanuit dat dat vanuit RAW is gebeurd. Punt is namelijk, dat wanneer ik eenzelfde soort opname in RAW maak met mijn D700 op ISO12800, deze ook in Photoshop 5.1 gooi, vervolgens ruisreductie er op loslaat en save als JPEG quality 9, ik een eindresultaat krijg wat nagenoeg hetzelfde is als van die 5D Mark III (en die heb ik dan ook al geresized naar 12 megapixel)
Natuurlijk is dit geen wetenschappelijke test, maar waar ik ook kijk bij beide foto's, ik zie precies dezelfde hoeveelheid ruis, dezelfde hoeveelheid detail en dezelfde kleine 'splotches' die zo herkenbaar zijn als het gevolg van ruisonderdrukking! Mijn taxatie is dat de ruwe sensoroutput helemaal niet zoveel beter is dan de oude generatie, of wellicht nauwelijks beter en dat weer dat verklaard waarom ik hier nagenoeg hetzelfde resultaat behaal (wel er nog vanuit gaande dat die Mark III foto's vanuit RAW via Photoshop CS 5 naar Jpeg zijn gegaan)
Wellicht dat de Mark III de oude generatie wel ontstijgt wanneer je in camera Jpeg vergelijkt? De D700 haalt het namelijk niet t.o.v de moderne RAW verwerking van PS CS 5 en Lightroom 3 en (dus) ook niet tegenover de Mark III foto (die vooralsnog ook vanuit RAW komt) Het enige wat dus verder nog kan is dat de foto's uit de Mark III wel direct jpegs waren en dat ze met Photoshop 5.1 opnieuw als Jpeg gesaved zijn... Maar dat zou betekenen dat de Mark III zich kan zeker kan meten met de ruisonderdrukking van Photoshop CS 5 / Lightroom 3, waar de D700 dat niet kan! Maargoed, dat blijft een ander verhaal dan dat de sensor beter zou zijn.
Toevallig genoeg heb ik eenzelfde soort ervaring gehad jaren terug. Ik besloot toen mijn Nikon D70 te vervangen door een D300. Behalve alle andere voordelen, verwachtte ik toen toch ook wel een behoorlijke winst wat betreft ISO prestaties. Niets bleek echter minder waar... alhoewel de in-camera jpeg verwerking en ruisonderdrukking aanzienlijk beter was geworden en je dus in die vergelijk een camera had die je als upgrade zou kunnen neerzetten, bleek de ruwe sensoroutput (hoewel van 6 naar 12 megapixel) niet tot nauwelijks beter geworden

Bijgevolg was dat al bij ISO 800 de Active D lighting (shadow lift) voor aanzienlijk ruis (en ruisonderdrukking) zorgde in de schaduwgebieden waardoor nuttigheid van de functie vanaf die ISO zichzelf omzeep hielp...
Het effect was verder ook, aangezien ik alles RAW verwerk, dat ik vooral van 6 naar 12 megapixel ging maar buiten dat weinig voordeel had. Verder was het een prima camera, maar dit was voor mij echt een dealbreaker... Vrij snel de D300 om die reden verkocht en de D700 aangeschaft (en natuurlijk driedubbel gecheckt of die echt beter was qua ISO

)
Maargoed, on-topic: Ik ben wat voorzichtiger met 'meejuichen' geworden. 't Zijn prima prestaties qua hoge ISO's van de Mark III zo te zien, maar vooralsnog zie ik niet dat dit komt door een verbeterde sensor. Wel is 22 megapixel natuurlijk wel fijn, alhoewel het echte praktische dagelijkse voordeel daarvan nog maar te bezien valt. Voor mij liever dezelfde 12 megapixel met meer dynamisch bereik en hogere ISO's
Is er misschien een RAW file ergens te downloaden op ISO12800 van die Mark III ?
[
Voor 3% gewijzigd door
Undertaker2 op 03-03-2012 04:17
]
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec