Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit echt een rant die nérgens over gaat. 'Als' je het goed belicht, dan is er niks aan de hand. Ja, inderdaad ALS, maar heb jij áltijd de mogelijkheid om wat dan ook goed te belichten? Ik niet, knap als jij dat wel hebt (of je komt je studio of wat dan ook niet uit, dan kan het).mphilipp schreef op zondag 04 maart 2012 @ 10:24:
[...]
Uiteraard. Het filmpje komt niet zo uit de camera rollen. Maar je kunt er gevoegelijk vanuit gaan dat Canon een sensor uitbrengt die minimaal op hetzelfde nivo is als Nikon (en vice versa). Hoewel de leden van de ruisbrigade altijd wel wat te zeiken hebben. Maar die drinken dan ook azijn bij het ontbijt.
[rant]De nieuwe generatie camera's van Canon en Nikon zijn gewoon perfect wat ruis betreft. Zelfs mijn 5D MkI vind ik gewoon heel erg goed. Als je een beetje fatsoenlijk belicht is er weinig aan de hand en de ruis die er is, is tolerabel. Ik heb sowieso een vrij hoge tolerantie tov ruis. Mijn eerste digitale camera was een écht ruiswonder waarbij ISO400 al nauwelijks bruikbaar was. Mijn 1D MkI (CCD!) was op ISO800 al aardig MiniSteck...dus je kunt je voorstellen dat ik de 5D MkI ruisvrij vindt.
Ik vind dat de mensen van de ruisbrigade onrealistische eisen stellen bij de ruis van een camera. Als je zorgt dat je goed belicht is ruis geen issue, maar je moet niet in een donkere kamer met één waxinelichtje een foto maken op ISO10000 en dan nog willen dat er niet één spikkeltje ruis te zien is natuurlijk (misschien is dit gechargeerd)
Kortom: zeur niet zo over ruis, het gaat écht helemaal nergens over.[/rant]
Als je punt is dat mensen wat minder kritisch moeten zijn over ruis bij ISO's van 10.000 of hoger, prima, daar kan ik me in vinden. Maar je noemt meerdere keren "als je goed belicht is er niks aan de hand", maar dat is zo'n non-argument. Als ik een foto wil maken in een kamer waar maar één waxinelichtje staat, dan zal ik die hoge ISO wel nodig hebben, dat jij een arsenaal aan lampen mee zou hebben genomen om diezelfde foto te maken, daar heb ik geen boodschap aan.
The devil is in the details.