Welkom in het grote Pentax dSLR topic. Hier kun je terecht met al je vragen over de Pentax dSLR bodies en lenzen. Uiteraard zien we in dit topic niks lievers dan de foto's die jij met je Pentax dSLR hebt gemaakt, dus voel je niet geremd om ze hier te posten, we willen je foto maar wat graag van feedback voorzien. Naast vragen en foto's kan er hier uiteraard uitgebried over de laatste Pentax nieuwtjes gediscussieerd worden.
Regeltjes
Er gelden hier uiteraard dezelfde regels als op de rest van het forum. Maar aangezien er regelmatig l de zelfde vragen voorbij komen, wil ik iedereen hierbij dringend verzoeken de zoekfunctie goed te gebruiken, ook in de voorgaande delen is veel informatie te vinden. Er lopen hier een aantal mensen rond met kennis van zaken, die zeker bereid zijn je te helpen, maar die bereidheid zal minder worden wanneer ze steeds dezelfde vragen moeten beantwoorden.
Als je feedback geeft op een foto probeer dit dan altijd opbouwend te doen, geef aan wat er beter zou kunnen en vertel ook wat er wel goed is. Niet onderbouwde kritiek wordt niet gewaardeerd.
Ik ben niet perfect en mijn taalkunde al helemaal niet dus mocht je een foutje in de informatie, spelling, gramatica, interpunctie, opmaak, etc. etc. tegen komen, stuur mij even een DM en ik zorg er voor dat het opgelost wordt.
Semi-Profesionele Bodies
In dit stuk worden de Pentax Semi-Pro camerabodies besproken. Voor informatie over de oude modellen wordt je doorverwezen naar één van de vorige Pentax dSLR topics. Natuurlijk kun je hier wel je vragen over de oude modellen stellen.
De nieuwe K20D sluit aan bij het succes van de semi-professionele K10D. Om voortaan dit niveau te handhaven werd een compleet nieuw cameraconcept ontwikkeld, dat met zijn eigenschappen en omvangrijke uitrusting de maatlat in deze cameraklasse beduidend hoger legt.
De K10D kan niet in slechts weinig woorden beschreven worden. Deze camera bevat een veelvoud aan functies, waarbij het ten dele unieke, nieuwe PENTAX ontwikkelingen betreft, die tot op heden nog niet bestonden.
Consumenten Bodies
In dit stuk worden de Pentax consumenten camerabodies besproken. Voor informatie over de oude modellen wordt je doorverwezen naar één van de vorige Pentax dSLR topics. Natuurlijk kun je hier wel je vragen over de oude modellen stellen.
Continu snelheid HI: 4,7 bps, 17 JPG bps of 5 RAW bps
Continu snelheid LOW: 2 bps, tot geheugenkaart vol is of 11 RAW bps
Geheugenopslag: SecureDigital(SDHC)
TFT: 2,7” 690.000 pix
Filmfunctie: 1280x720 (16:9), 620x416 (3:2)
Voeding: 4 AA batterijen
Gewicht: 580g incl batterij
Dust Removal
In Europa verkrijgbaar in het zwart, wit, rood en marine blauw!
Vananf 15 februari 2010 ook in in limited editie in de kleuren Beige, Chocolate, Metal Fuchsia, Pink, Metal Turquoise, Metal Dark Grey, Olive green en Soft brown, echter niet met bijpassend gekleurde lenzen! (Colors)
In the Pentax lijn valt K-x tussen de K2000 (K-m) en de semi-pro K-7. In eerste instantie lijkt de K-x heel erg in de lijn van de K-m te vallen. Maar als je de K-x beter bekijkt heeft hij heel erg veel mogelijkheden en specificaties die gelijkwaardig zijn aan de veel duurdere K-7. Het deelt met de K-7 zijn 11-punts AF systeem en Prime II beeld processor en hierdoor dezelfde chromatic aberation correctie bij gebruik van DA en DFA lenzen. Voeg hier nog bij de 720p HD video mogelijkheid, de extreem hoge 12.800 ISO waarde, de 4,7 bps, en je hebt een zeer aantrekkelijke zeer scherp geprijsde camera.
Klein, licht, eenvoudig en uitermate functioneel – wie met dat eisenpakket de cameraschappen afstruinde, keerde tot dusver altijd weer met lege handen terug naar huis. Die situatie is nu veranderd. De nieuwe PENTAX K-m is uitgebracht! Deze vult eindelijk de lacune op waar fotografiefanaten zo lang over geklaagd hebben. En welbeschouwd zelfs meerdere lacunes tegelijk.
Voor fotografen die de mogelijkheden van compacte digitale fotografie al volledig onder de knie hebben en nu een trapje hoger willen klimmen, komt de nieuwe PENTAX als geroepen. Want deze combineert geavanceerde spiegelreflex-technologie met een weergaloos bedieningsgemak. Speelser, intuïtiever en gemakkelijker kan D-SLR-fotografie niet bedreven worden.
De benaming "kleine zuster" voor de nieuwe PENTAX K200D zou niet gerechtvaardigd zijn. Zo vinden wij in de K200D veel functies terug uit de K10D en de nieuwe PENTAX topcamera K20D. Sinds meer dan een jaar is de 10,2 MP sensor tezamen met het PRIME en DDR 2 systeem voor veeleisende fotografen een extra aanvulling voor optimale beeldresultaten.
Zoveel goede eigenschappen mogen niet zomaar verdwijnen en daarom vinden we deze extra aanvullingen uit de K10D dan ook terug in de K200D.
De PENTAX K100D Super is bouwtechnisch gelijk aan de K100D. Er zijn echter twee belangrijke verschillen. Zo beschikt de K100D Super over het drievoudige "Dust Removal System" dat stofvorming op de sensor verhindert, stof van de sensor verwijdert en het stof verzamelt.
Het tweede belangrijke verschil betreft de toepasbaarheid van de nieuwste SDM-objectieven op de K100D Super. Het SDM-systeem zorgt voor een vloeiende en stille autofocusinstelling door middel van een ingebouwde supersone motor in de objectieven. Wanneer een objectief met SDM-systeem op de body van de PENTAX K100D Super wordt bevestigd, zal de scherpstelmodus automatisch worden omgeschakeld naar SDM-assisted autofocus.
Toebehoren
In dit gedeelte worden accessoires voor de camera's die in deze startpost staan besproken.
Grips
Pentax D-BG2 Batterygrip
[small]
De batterijgrip D-BG2 kan een extra accu bevatten en verdubbelt daarmee de arbeidsduur van uw K10D of K20D. In de camera-instellingen kan worden bepaald in welke volgorde de accu's gebruikt dienen te worden. Camera of batterijgrip eerst, of de automatische keuze van de sterkste accu.
[/small]
Pentax D-BG3 Batterygrip
[small]
De batterijgrip D-BG3 kan een extra accu bevatten en verdubbelt daarmee de arbeidsduur van uw K200D. In de camera-instellingen kan worden bepaald in welke volgorde de accu's gebruikt dienen te worden. Camera of batterijgrip eerst, of de automatische keuze van de sterkste accu.
[/small]
Pentax D-BG4 Batterygrip
[small]
De batterijgrip D-BG4 kan een extra accu bevatten en verdubbelt daarmee de arbeidsduur van uw K5 en K7. In de camera-instellingen kan worden bepaald in welke volgorde de accu's gebruikt dienen te worden. Camera of batterijgrip eerst, of de automatische keuze van de sterkste accu. De batterijgrip heeft een slede voor een lithium accu en een slede voor 6 AA batterijen. De Lithium accu slede heeft verder een opbergplaats voor 1 SD kaart. De batterijgrip is net als deK5 en K7 weather-sealed.
[/small]
Overig
O-ME53 Magnifying Eyecup
[small]
Met behulp van dit oculair opzetstukje kunt u het beeld wat u ziet vergroten met factor 1.2x, wat het zeer interessant maakt voor foto's waarbij de instelscherpte (portret/macrofotografie) van groot belang is. Hij is geschikt voor alle Pentax dSLR bodies en eenvoudig te bevestigen.
[/small]
Pentax Objectieven
Een camerasysteem is natuurlijk niks zonder de lenzen die er op passen. Hieronder worden alle Pentax merkeigen lenzen netjes onder elkaar gezet en in de toekomst ook links met extra informatie als labtests en reviews. Dit onderdeel is nog redelijk Under Construction
Prime objectieven
In dit gedeelte worden alle objectieven met een vaste brandpuntsafstand besproken.
SMC FA Limited edition
De FA Limited serie staat bekend om zijn kwaliteit, compactheid en robuustheid. Deze lenzen kennen een grote groep liefhebbers onder de Pentax fotografen vanwege de zeer mooie kleurweergave en het 3D effect. De behuizing van deze drie lenzen is vervaardigd uit aluminium en zijn geschikt voor zowel de digitale als de analoge pentax camera's vanwege de aanwezigheid van een diafragmaring. Deze lenzen zijn verkrijgbaar in de kleuren zilver en zwart.
SMC FA 31/1.8 AL Limited
[small]
Opbouw: 9 elementen in 7 groepen
Beeldhoek: 70º (op een 35mm body)
Diafragma: F1.8 ~ F22
Min. Focus afstand: 0,3 meter
Filter formaat: 58 mm
Afmetingen: 65mm x 68.5mm (∅ x lengte)
Gewicht: 345 gram
[/small]
SMC FA 43/1.9 Limited
[small]
Opbouw: 7 elementen in 6 groepen
Beeldhoek: 53º (op een 35mm body)
Diafragma: F1.9 ~ F22
Min. Focus afstand: 0,45 meter
Filter formaat: 49mm
Afmetingen: 64mm x 27mm (∅ x lengte)
Gewicht: 155 gram
[/small]
SMC FA 77/1.8 Limited
[small]
Beeldhoek: 31,5º (op een 35mm body)
Diafragma: F1.8 ~ F22
Min. Focus afstand: 0,7 meter
Filter formaat: 49mm
Afmetingen: 64mm x 48mm (∅ x lengte)
Gewicht: 270 gram
[/small]
SMC DA Limited edition
De DA Limited serie staat bekend om zijn kwaliteit, compactheid en robuustheid. De DA Limited serie lenzen worden ook wel pancakes benoemd. Ook bij deze lenzen is de behuizing vervaardigd uit aluminium.
SMC DA 21/3.2 AL Limited
[small]
Opbouw: 8 elementen in 5 groepen
Beeldhoek: 68º
Diafragma: F3.2 ~ F22
Min. Focus afstand: 0,2 meter
Filter formaat: 49 mm
Afmetingen: 63mm x 25mm (∅ x lengte)
Gewicht: 140 gram
[/small]
SMC DA 35/2.8 Macro Limited
[small]
Opbouw: 9 elementen in 8 groepen
Beeldhoek: 44º
Diafragma: F2.8 ~ F22
Min. Focus afstand: 0,14 meter
Vergroting: 1:1
Afmetingen: 63mm x 46,5mm (∅ x lengte)
Gewicht: 215 gram
[/small]
SMC DA 40/2.8 Limited
[small]
Opbouw: 5 elementen in 4 groepen
Beeldhoek: 39º
Min. Focus afstand: 0,4 meter
Afmetingen: 63mm x 15mm (∅ x lengte)
Gewicht: 90 gram
[/small]
SMC FA 70/2.4 Limited
[small]
Opbouw: 6 elementen in 5 groepen
Beeldhoek: 23º
Diafragma: F2.4 ~ F22
Min. Focus afstand: 0,7 meter
Afmetingen: 63mm x 26mm (∅ x lengte)
Gewicht: 130 gram
[/small]
SMC DA*
De DA* serie lenzen zijn bedoeld voor de (semi-)professionele fotograaf. Deze lenzen hebben een interne autofocus motor en zijn voorzien van weathersealing waardoor ze stof en spatwaterdicht zijn.
SMC DA* 200/2.8 ED (IF) SDM
[small]
Beeldhoek: 8,1º
Min. Focus afstand: 1,2 meter
Filter formaat: 77 mm
Afmetingen: 83mm x 134mm (∅ x lengte)
Gewicht: 825 gram
[/small]
SMC DA* 300/4.0 ED (IF) SDM
[small]
Opbouw: 8 elementen in 6 groepen
Beeldhoek: 5,4º
Diafragma: F4.0 ~ F32
Min. Focus afstand: 1,4 meter
Afmetingen: 83mm x 184mm (∅ x lengte)
Gewicht: 1070 gram
[/small]
SMC FA, DFA & DA
SMC DA 14/2.8 (IF)
[small]
Opbouw: 12 elementen in 11 groepen
Beeldhoek: 90º
Min. Focus afstand: 0,17 meter
Afmetingen: 83,5mm x 69mm (∅ x lengte)
Gewicht: 420 gram
[/small]
SMC FA 50/1.4
[small]
Beeldhoek: 47º (op een 35mm body)
Diafragma: F1.4 ~ F22
Min. Focus afstand: 0,46 meter
Afmetingen: 63mm x 37mm (∅ x lengte)
Gewicht: 220 gram
[/small]
SMC DFA 50/2.8 Macro
[small]
Opbouw: 8 elementen in 7 groepen
Beeldhoek:47º
Diafragma: F2.8 ~ F32
Min. Focus afstand: 0,20 meter
Afmetingen: 67,5mm x 60mm (∅ x lengte)
Gewicht: 265 gram
[/small]
SMC DFA 100/2.8 Macro
[small]
Beeldhoek:24,5º
Diafragma: F2.8 ~ F32
Min. Focus afstand: 0,30 meter
Afmetingen: 67,5mm x 80,5mm (∅ x lengte)
Gewicht: 345 gram
[/small]
Zoom objectieven
SMC DA*
SMC DA* 16-50/2.8 ED AL (IF) SDM
[small]
Opbouw: 15 elementen in 12 groepen
Beeldhoek: 83º ~ 31,5º
Min. Focus afstand: 0,30 meter
Afmetingen: 80mm x 98,5mm (∅ x lengte)
Gewicht: 565 gram
[/small]
SMC DA* 50-135/2.8 ED (IF) SDM
[small]
Opbouw: 18 elementen in 14 groepen
Beeldhoek: 31,5º ~ 11,9º
Min. Focus afstand: 1 meter
Filter formaat: 67 mm
Afmetingen: 76,5mm x 136mm (∅ x lengte)
Gewicht: 685 gram
[/small]
SMC DA* 60-250/4 (IF) SDM
[small]
Opbouw: 15 elementen in 13 groepen
Beeldhoek: 26,5º ~ 6,5º
Diafragma: F4 ~ F22
Min. Focus afstand: 1,1 meter
Filter formaat: 67 mm
Afmetingen: 82mm x 167,5mm (∅ x lengte)
Gewicht: 1040 gram
[/small]
SMC DA
SMC DA 10-17/3.5~4.5 ED (IF)
[small]
Opbouw: x elementen in x groepen
Beeldhoek: xº
Diafragma: F3.5 ~ F32
Min. Focus afstand: x meter
Filter formaat: x mm
Afmetingen: xmm x xmm (∅ x lengte)
Gewicht: x gram
[/small]
SMC DA 12-24/4.0 ED AL (IF)
[small]
Diafragma: F4.0 ~ F22
[/small]
SMC DA 16-45/4.0 ED AL
[small]
[/small]
SMC DA 17-70/4.0 AL (IF) SDM
[small]
[/small]
SMC DA 18-50/3.5~5.6 AL
[small]
[/small]
SMC DA 18-50/3.5~5.6 AL II
[small]
[/small]
SMC DA 18-250/3.5~6.3 ED AL
[small]
Diafragma: F3.5 ~ F45
[/small]
SMC DA 50-200/4~5.6 ED
[small]
Diafragma: F4 ~ F32
[/small]
SMC DA 50-300/4~5.8 ED
[small]
Diafragma: F4 ~ F32
[/small]
Updates
22-08-2008 - Opening "Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4"
24-08-2008 - Plaatjes en titels van de primes toegevoegd aan objectieven overzicht.
26-08-2008 - Specs en een inleidend verhaaltje bij een aantal kopjes toegevoegd.
26-08-2008 - Zooms aan het lijstje toegevoegd, specs nog uitzoeken.
11-11-2008 - Klein onderhoud topic start.
12-11-2008 - K-m toegevoegd.
15-02-2010 - Plaatjes van lenzen naar Tweakers.net fotoboek verwezen.
16-02-2010 - K2000, K7, K-x en D-BG4 toegevoegd
12-06-2011 - K5, K-r toegevoegd
[Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 480 op 13-06-2011 10:36]
Tikkie vroeg geplaatst, want "< --- Hier komt info over glas --- >" is wat karig in een topic over een dSLR systeem. M.i. is 't glas belangrijker dan de bodies.
Maar nette opening, en geen copy/paste van Priyantha .
Aan het einde van topic 3 vroeg bigbenbenny naar de prijs voor de F70-210. Voor een mooi exemplaar zit je al snel tussen 100 en 140 euro. Is een natuurlijk ook een erg goede lens dus het valt allemaal nog wel mee.
Aan het einde van topic 3 vroeg bigbenbenny naar de prijs voor de F70-210. Voor een mooi exemplaar zit je al snel tussen 100 en 140 euro. Is een natuurlijk ook een erg goede lens dus het valt allemaal nog wel mee.
OK, dan heb ik misschien een koopje gedaan.
Nu maar hopen dat het idd een mooi exemplaar is en niet vol schimmel zit zoals m'n Sigma.
Deze moet nog verzonden worden.
Maar nette opening, en geen copy/paste van Priyantha .
Haha, idd daar heb je gelijk in, waar de andere merken een apart topic voor glas hebben is ons clubje zo klein dat we het lekker in 1 topic houden. En ik werd wat ongeduldig, ben nu al een paar avonden bezig en had deze eindelijk af. Voor de lenzen nog even geduld.
Ook werd het oude topic wel erg lang en onoverzichterlijk
Priyantha had de hele startpost in html geschreven. Als ik dat wil plaatsen moet ik voor iedere update een modje erbij halen om de html te activeren. Zoefff vroeg mij daarom om het met RML te maken zodat ik dat zelf kan. De code is nu veel overzichtelijker en makkelijker te onderhouden dus nieuwe bodies, lenzen enz, zijn er gemakkelijk aan toe tevoegen.
Als iemand zich geroepen voelt om voor de bodies een beter, objectief (minder marketing gericht) begeleidend verhaaltje te schrijven zie ik dat graag tegemoed (wel compact graag), op dit moment is het van Pentax.nl gekopieerd.
Op deze site http://www.abetterbouncecard.com/ uitleg over gebruik van indirect licht van je flits in combinate van een zelfgemaakte bouncer/diffuser.
Je lijkt dan misschien wel op een nerd met dit op je flash, maar hé je hebt wel natuurlijk belicht foto's.
(een mens moet soms zware beslissingen nemen in zijn leven )
Zet de beschimmelde sigma dan niet op je camera en bewaar hem ook niet bij de rest (besmettelijk). Dus openmaken en schoonmaken, laten schoonmaken of in het vierkante kliko archief ermee.
Wat heb je betaald voor je Fje als ik vragen mag?
Die Sigma heb ik zelf opengemaakt, gereinigd en dan nooit meer in elkaar gekregen
De schimmel is er wel volledig uit maar ik vind hier geen repair guide van.
Die F 61,45€ dus dat is wel een mooi prijsje.
BTW onlangs heb ik een mz met 50mmFa1,4 en met de f70-210m aan mijn neus zien voorbijgaan voor 130€, ik was juist te laat. De verkoper had mij een mail gestuurd (2min na mijn bod van 100€)dat ik deze voor 100€ kon kopen maar mijn outlook was al afgesloten. Had dit later pas gezien en de verkoper opgebelt dat ik er ook 130€ voor wou betalen (was ondertussen al een hoger bod uitgebracht van 130€).
Zoals je al kan raden was ik telaat en was alles al opgehaald.Ik dacht zelfs dat er later in de namiddag nog een bod was uitgebracht van jou Patrick91 of Frederik9111.
Zo vandaag even tijd gehad om een beginnetje te maken aan de lenzen. Hopelijk heb ik het voor het eind van deze week af want dan zit ik een maand in Spanje.
Gisteren in Doesburg een paar leuke goodies gescoord:
- 2x Asahi Pentax K - M42 adapters, in org. verpakking en nooit gebruikt: 1 euro per stuk
- Kashimura Dianon 35mm f/2.8 lens (M42, kan er NIKS over vinden op het hele WWW, 7 euro)
- Porst 24mm f/2.5 (m42, 15 euro)
- Porst 35mm f/1.8 (!!! m42, eveneens 15 euro)
- Panagor 55mm f/3 Macro (m42, gaat tot 1:1, 25 euro, gemaakt door Komine en het is dus niet verbazingwekkend dat dezelfde lens ook onder o.a. de naam Vivitar is geleverd).
- Originele Pentax soft pouch (t.b.v. middellange lenzen)
Gemaakt met de Porst 35/1.8:
Toch niet slecht voor een lens van 15 euro... Een beetje onrustige bokeh maar ik ga toch maar niet klagen
best lekker voor 15 euro Die panagor macro is erg ok als dat indd hetzelfde ontwerp is als die vivitar 55 f/2.8
Nu heb je ook diafragmakoppeling met die m42 lenzen of niet? Stop-down metering en focussen suckt best wel met macro namelijk.
[Voor 36% gewijzigd door abrakadaver op 25-08-2008 11:11]
Ik heb dus en K10D,Tamron 25-78mm 2.8 en een Metz 58-1 (gebruik dan p-ttl). Nu doe ik laatste tijd veel partyfotografie en merk gewoon dat mijn pentax echt traag is met autofocus. Heb zelfs soms situaties gehad dat dat ding niet ging focussen.
Nu vraag ik me af, is dit een k10D probleem? Of komt het door mijn Metz?
Hmm, het klinkt dan inderdaad als een issue van je K10D. Die is opzich nooit echt geroemd om zijn low-light AF, maar dat je met AF-Assist en F/2.8 glas nog last heb van slechte focus... mjah, is niet iets wat je van een dSLR verwacht. De AF-Assist geeft vaak meer dan genoeg contrastwerking op je onderwerp om goed te kunnen focussen.
Ik weet niet precies hoe de focus-unit van een k10d in elkaar zit, maar is het niet per ongeluk zo dat je middelste focuspunt per ongeluk cross-type is, en de rest lineair? Dan zou je nog kunnen overwegen om het middelste focuspunt + focus-recompose te gebruiken...
Hij is echt 100% gelijk aan de Vivitar, afgezien van de naam.
Nu heb je ook diafragmakoppeling met die m42 lenzen of niet? Stop-down metering en focussen suckt best wel met macro namelijk.
Er is met M42 lenzen natuurlijk 0,0 sprake van een diafragmakoppeling. M.a.w. er moet altijd stop-down gewerkt worden. Het valt overigens best mee en is ook een deel van de charme natuurlijk. Ik ben al lang blij dat ik niet meer die enorme film-, ontwikkel- en afdrukkosten heb, maar het resultaat direct kan zien
Er komen nog wel meer M42 lensjes bij... Op mijn verlanglijstje staan nog de 20mm Zeiss Flektogon en de Jupiter-9 85mm f/2. Het is gewoon een leuke hobby voor weinig geld. En mocht er ooit weer een FF camera komen dan ben ik bang dat goede M42 lenzen ook niet lang meer betaalbaar blijven.
Hmm, het klinkt dan inderdaad als een issue van je K10D. Die is opzich nooit echt geroemd om zijn low-light AF, maar dat je met AF-Assist en F/2.8 glas nog last heb van slechte focus... mjah, is niet iets wat je van een dSLR verwacht. De AF-Assist geeft vaak meer dan genoeg contrastwerking op je onderwerp om goed te kunnen focussen.
Ik weet niet precies hoe de focus-unit van een k10d in elkaar zit, maar is het niet per ongeluk zo dat je middelste focuspunt per ongeluk cross-type is, en de rest lineair? Dan zou je nog kunnen overwegen om het middelste focuspunt + focus-recompose te gebruiken...
Hij is echt 100% gelijk aan de Vivitar, afgezien van de naam.
[...]
Er is met M42 lenzen natuurlijk 0,0 sprake van een diafragmakoppeling. M.a.w. er moet altijd stop-down gewerkt worden. Het valt overigens best mee en is ook een deel van de charme natuurlijk. Ik ben al lang blij dat ik niet meer die enorme film-, ontwikkel- en afdrukkosten heb, maar het resultaat direct kan zien
Er komen nog wel meer M42 lensjes bij... Op mijn verlanglijstje staan nog de 20mm Zeiss Flektogon en de Jupiter-9 85mm f/2. Het is gewoon een leuke hobby voor weinig geld. En mocht er ooit weer een FF camera komen dan ben ik bang dat goede M42 lenzen ook niet lang meer betaalbaar blijven.
Maar die pentaxen drukken toch 't diafragmapinnetje in als je op het meter-knopje drukt?
Er is een groot verschil tussen het diafragmapinnetje op M42 objectieven en de diafragmakoppeling op K-bajonetlenzen... Het diafragmapinnetje op M42 objectieven wordt door Pentax sinds
1975 niet meer ondersteund.
Zo, alle plaatjes van de huidige pentax lens line-up staan er in. Eens kijken of ik morgen nog tijd heb om de specs van de zooms er in te vrotten en dan kan ik er met een tevreden gevoel een maandje tussenuit knijpen (goed, vanuit spanje kan ik er ook nog wel wat aan doen maar liggen de prioriteiten anders )
thalyric schreef:
ja dat wel .. zie um ook verschijnen ... de rode lijnen.
Dat werkte op m'n SFXn i.c.m. m'n METZ 36CT3 + SCA 374 perfect, en de ingebouwde flitser heeft ook zo'n AF-assist.
De AF (center only) pakte direct zodra de AF-assist z'n werk deed: een patroon (infra)rode lijnen op het onderwerp schijnen.
Btw, gebruik je wel de center-AF-only? Als de camera toevallig een van de uiterste hoeken van het AF veld kies, mist ie net de AF-assist...
Erg jammer dat de SCA 374 niet meer werkt op dSLR!
Pentax heeft m.i. een grote fout gemaakt door de AF-assist te laten vervallen...
Ik wil waarschijnlijk de K200D gaan kopen. Ik snap dat het in een Pentax topic een beetje raar is om kritiek te vragen, maar ik doe het toch . Ik weet dat de burst niet geweldig is, maar die gebruik ik nooit. Zijn er verder dingen die ik over het hoofd zie qua nadelen aan de K200D? Of zijn er absoluut meer voordelen aan een andere instapcamera zoals de Nikon D60?
Aangezien er niet veel mensen met K200D ervaring lijken te zijn (ik zie hier ook vrijwel alleen maar K20D of K100D) probeer ik het toch maar hier.
Er is een groot verschil tussen het diafragmapinnetje op M42 objectieven en de diafragmakoppeling op K-bajonetlenzen... Het diafragmapinnetje op M42 objectieven wordt door Pentax sinds
1975 niet meer ondersteund.
Wow, weer een illusie armer.
Dus gewoon stop-down-metering zoals op elke digibody... vind ik persoonlijk vrij waardeloos (met name met snel glas uit de hand schieten).
Tja, oud glas heeft als nadeel dat niet alle functies op moderne bodies worden ondersteund. Het is werkbaar, maar voor actie is het niet geschikt.
Er is heus wel snel AF glas verkrijgbaar, maar niet altijd van Pentax...
Ik zit zelf nu ook naar een snelle lens te kijken: maar ik vindt de Pentax FA 50mm F1.4 te lang. De Sigma 20mm F1.8, 24mm F1.8 en 28mm F1.8 zijn ook erg leuk...
Ik heb een K10D en een collega van me kwam gister opeens aanzetten met 2 oude lenzen die hij op zolder had gevonden, en vroeger op zijn P30 heeft gehad.
Het betreft een
Sigma 75-210, 3.5-4.5 52mm en een
Tokina 28-70, 3.5 -4.5, 52mm.
Op beiden zit (volgens mij) de K mount, dus zou moeten passen op mijn K10D (toch???). Ik zie ook de 'A' staan op beiden lenzen. Betekent dit dat diafragma etc door de body bestuurd kan worden? Wat kunnen deze lenzen (nog) niet, wat lenzen van deze generatie wel kunnen? Of is er geen verschil?
Ik heb een K10D en een collega van me kwam gister opeens aanzetten met 2 oude lenzen die hij op zolder had gevonden, en vroeger op zijn P30 heeft gehad.
Het betreft een
Op beiden zit (volgens mij) de K mount, dus zou moeten passen op mijn K10D (toch???). Ik zie ook de 'A' staan op beiden lenzen. Betekent dit dat diafragma etc door de body bestuurd kan worden? Wat kunnen deze lenzen (nog) niet, wat lenzen van deze generatie wel kunnen? Of is er geen verschil?
Als beide lenzen een "A" op de diafragmaring hebben, dan kun je het diafragma inderdaad vanuit de body aansturen. Ook zijn alle belichtingsmodi dan onbeperkt te gebruiken (Tv, Av, TAv, P, etc.). Het enige verschil met de huidige generatie is dat je zelf moet focussen.
Het betreft een
Als ze de A hebben kan de K10D als ik me niet vergis deze lenzen gewoon aansturen. Misschien dat de autofocus niet werkt, maar TTL lichtmeting en diafragmering zou door de K10D afgehandeld moeten kunnen worden.
Die Sigma zou ik in elk geval zeker eens proberen ; 210mm @ f/4.5 is nice!!!!
Dat werkte op m'n SFXn i.c.m. m'n METZ 36CT3 + SCA 374 perfect, en de ingebouwde flitser heeft ook zo'n AF-assist.
De AF (center only) pakte direct zodra de AF-assist z'n werk deed: een patroon (infra)rode lijnen op het onderwerp schijnen.
Btw, gebruik je wel de center-AF-only? Als de camera toevallig een van de uiterste hoeken van het AF veld kies, mist ie net de AF-assist...
Erg jammer dat de SCA 374 niet meer werkt op dSLR!
Pentax heeft m.i. een grote fout gemaakt door de AF-assist te laten vervallen...
Ik heb meestal dat ti zelf de autofocus punten uitzoekt en anders centered. Heb aankomend weekend weer shoots in clubs, dus ga eens alleen maar centered proberen.
Wow, weer een illusie armer.
Dus gewoon stop-down-metering zoals op elke digibody... vind ik persoonlijk vrij waardeloos (met name met snel glas uit de hand schieten).
Het is maar hoe je het bekijkt... De digibody's van Pentax hebben bovendien een kreupele mount, zodat de oude M-serie objectieven onbruikbaar zijn in de Av modus (tenzij je alleen op volle opening werkt). Het diafragma staat wel altijd open, pas bij het maken van de foto (of het meten van de belichting met de groene knop) gaat het diafragma dicht.
Dus ja, die miljoenen objectieven waar Pentax prat op gaat kun je inderdaad op je Pentax zetten, maar wel met flinke beperkingen. Niet dat het mij uitmaakt; ik ben gisteren nog op pad geweest met een meer dan 50 jaar oud lensje (Steinheil Culminar 85mm f/2.8) en dat was ook best leuk als je er de tijd voor neemt.
Persoonlijk ga ik juist steeds meer ouwe lenzen kopen, het is haast asociaal hoeveel waar je voor je geld krijgt... Lenzen die niet compleet met computers zijn doodgerekend (lees: geoptimaliseerd voor absolute scherpte waarbij de rest van de afbeeldingsfuncties worden verwaarloosd).
Het is trouwens opvallend hoe weinig CA/PF die oude lenzen vertonen. Ik durf zelfs te zeggen dat mijn nieuwere objectieven er veel meer last van hebben?
[Voor 5% gewijzigd door Spotmatic op 27-08-2008 10:29]
MarcelG schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:21:
[...]
Als ze de A hebben kan de K10D als ik me niet vergis deze lenzen gewoon aansturen. Misschien dat de autofocus niet werkt, maar TTL lichtmeting en diafragmering zou door de K10D afgehandeld moeten kunnen worden.
Die Sigma zou ik in elk geval zeker eens proberen ; 210mm @ f/4.5 is nice!!!!
Ik ga het proberen! Lenzen zij wel wat vuil, maar dat los ik wel op.
Ik las ook wat over het gebruiken van het groene knopje (naast de ontspanknop). Is dat voor deze lenzen ook relevant?
Net zo relevant als bij moderne lenzen (je kunt er bij oude lenzen inderdaad het licht mee meten, maar met modernere objectieven betekent de groene knop meestal terugkeren naar de programmalijn of iets dergelijks (de groene knop is via de custom functies flink instelbaar).
AF werkt dus niet, begrijp ik?
Alleen als de door jouw collega gevonden lenzen ook AF zijn en dat waag ik te betwijfelen
Wat wel werkt is de focusindicatie in de zoeker: als de camera het rode focusvakje op laat lichten dan is de foto hopelijk scherp
Nee, er is niets gecropt. Maar ik zet wel vraagtekens bij de kwaliteit van de bokeh bij deze lens; bij de foto van mijn dochter heeft elke lens het makkelijk. Toevallig ziet het er nu mooi uit maar zodra er takken/grassprieten dichtbij in beeld komen... Ik vind het dus niet zo mooi maar elk objectief is weer anders en kent andere toepassingsgebieden.
Nee, die heb je nodig zodra je op M moet schieten, en geen TTL lichtmeting hebt. Nu de body (dankzij de A-stand van die lens) bepaalt welk diafragma er gebruikt wordt zijn voor hem alle variabelen voor de lichtmeting bekend, en kan hij deze dus automatisch uitvoeren zonder dat je iets hoeft te doen.
Heb je een lens die géén A stand heeft, dan moet jij op de lens het diafragma bepalen. Omdat er geen contactpunt is wat die info doorgeeft aan de body, weet de camera dus van niks, en kan de lichtmeting en bijbehorende sluitertijdberekening niet uitvoeren.
Door middel van de groene knop kun je op de M-stand de camera dit wel laten doen, want dan:
- knijpt ie het diafragma naar de gekozen waarde.
- meet het licht wat binnenkomt
- kiest de bijbehorende sluitertijd
- gooit 't diafragma weer open
Kortom, je hebt dan dus een meting als vanouds, maar dan met een tussenstapje.
Maar, jij hebt er een A-stand op, dus zou dit voor jou niet nodig zijn.
Nee, er is niets gecropt. Maar ik zet wel vraagtekens bij de kwaliteit van de bokeh bij deze lens; bij de foto van mijn dochter heeft elke lens het makkelijk. Toevallig ziet het er nu mooi uit maar zodra er takken/grassprieten dichtbij in beeld komen... Ik vind het dus niet zo mooi maar elk objectief is weer anders en kent andere toepassingsgebieden.
Ok, nieuwe poging.
Ik heb besloten een Pentax K200D te gaan kopen. Nu zie ik dat een losse body €399 kost, een body + 18-55 €489 en een losse 18-55 €88. Er zit dus geen pakketvoordeel in, dus loont het ook om naar andere lenzen te kijken. Ik begrijp dat de standaard Pentax smc DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL II het prima doet, maar zijn er wellicht ook andere (Pentax/Sigma/Tamron) lenzen die wellicht net ietsje duurder maar ook wat beter zijn? (bijvoorbeeld de Sigma 28-70 mm F/2.8-4 DG High Speed Zoom Pentax AF (???) of de dan weer een stuk duurdere Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro Digital (??)) Goed glaswerk is natuurlijk erg belangrijk.
[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 205956 op 27-08-2008 18:19]
Bij Fotokonijn K200D+18-55 469€. De keuze van je objectief is afhankelijk van wat je ermee wil aanvangen. Sommige mensen hebben een hekel aan het wisselen van objectieven en kopen een allround Tamron 18-250. 1 regel is bijna altijd dezelfde, kwaliteit betaal je.
BTW heb vandaag mijn F70-210 ontvangen en deze keer geen fungus of dergelijke maar wel een mooi verpakt objectief in mint condition
Anoniem: 205956 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:07:
Ok, nieuwe poging.
Ik heb besloten een Pentax K200D te gaan kopen. Nu zie ik dat een losse body €399 kost, een body + 18-55 €489 en een losse 18-55 €88. Er zit dus geen pakketvoordeel in, dus loont het ook om naar andere lenzen te kijken. Ik begrijp dat de standaard Pentax smc DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL II het prima doet, maar zijn er wellicht ook andere (Pentax/Sigma/Tamron) lenzen die wellicht net ietsje duurder maar ook wat beter zijn? (bijvoorbeeld de Sigma 28-70 mm F/2.8-4 DG High Speed Zoom Pentax AF (???) of de dan weer een stuk duurdere Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro Digital (??)) Goed glaswerk is natuurlijk erg belangrijk.
ik zou zeggen de 17-70 of de kitlens(die wel erg goed is voor een kitlens)
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
De kitlens is zijn geld zeker waard (ik fotografeer al meer dan een jaar met bijna alleen maar de kitlens, maar dat heeft meer met financiele prioriteiten te maken ), als je wat vervangends zoekt zou ik in ieder geval kijken naar iets met een vaste diafragma waarde over het gehele bereik en als het geld het toe laat zo lichtsterk mogelijk. Misschien dat de nieuwe 17-70 SDM wat voor je is en ik denk dat Tamron en Sigma wel iets vergelijkbaars hebben voor het zelfde of minder geld maar dan werkt de focus motor in de lens in ieder geval niet.
[Voor 13% gewijzigd door MonkeySandwich op 27-08-2008 20:34]
De Porst 35/1.8 ziet er toch best wel cool uit op mijn K20D
De lens zou gemaakt zijn door Sigma, althans dat is wat iemand op het forum van MFlenses.com mij vertelde. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit inderdaad zo is.
Dit zijn trouwens geen studiofoto's: het is onze melkglazen eetkamertafel met de luxaflex gesloten en als enige verlichting wat indirecte halogeenspotjes aan het plafond. Diafragma van de 16-45 flink knijpen en daarmee een belichtingstijd van vele seconden. Wie heeft dan nog een flitser nodig
[Voor 14% gewijzigd door Spotmatic op 27-08-2008 21:03]
De lens zou gemaakt zijn door Sigma, althans dat is wat iemand op het forum van MFlenses.com mij vertelde. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit inderdaad zo is.
Lijkt me sterk. In de M42-tijd was Sigma een klein spelertje dat vooral filters en accessoires op de markt bracht. Lenzen (en zeker lichtsterke primes) kwamen in mijn herinnering veel later.
Ik ga er vanuit dat 't een Tomioka lens is, die leverden toen vrij veel glas aan Porst, Soligor, Revuenon, etc.
Dit zijn trouwens geen studiofoto's: het is onze melkglazen eetkamertafel met de luxaflex gesloten en als enige verlichting wat indirecte halogeenspotjes aan het plafond. Diafragma van de 16-45 flink knijpen en daarmee een belichtingstijd van vele seconden. Wie heeft dan nog een flitser nodig
Petje af, erg goed gebruik gemaakt van available light!
MarcelG schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 12:47:
[...]
Nee, die heb je nodig zodra je op M moet schieten, en geen TTL lichtmeting hebt. Nu de body (dankzij de A-stand van die lens) bepaalt welk diafragma er gebruikt wordt zijn voor hem alle variabelen voor de lichtmeting bekend, en kan hij deze dus automatisch uitvoeren zonder dat je iets hoeft te doen.
Heb je een lens die géén A stand heeft, dan moet jij op de lens het diafragma bepalen. Omdat er geen contactpunt is wat die info doorgeeft aan de body, weet de camera dus van niks, en kan de lichtmeting en bijbehorende sluitertijdberekening niet uitvoeren.
Door middel van de groene knop kun je op de M-stand de camera dit wel laten doen, want dan:
- knijpt ie het diafragma naar de gekozen waarde.
- meet het licht wat binnenkomt
- kiest de bijbehorende sluitertijd
- gooit 't diafragma weer open
Kortom, je hebt dan dus een meting als vanouds, maar dan met een tussenstapje.
Maar, jij hebt er een A-stand op, dus zou dit voor jou niet nodig zijn.
Dank! AF werkt inderdaad niet trouwens, maar wel toont de camera in de zoeker de rode puntjes wanneer iets scherp (lijkt:)
Spotmatic schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:28:
[...]
Het is maar hoe je het bekijkt... De digibody's van Pentax hebben bovendien een kreupele mount, zodat de oude M-serie objectieven onbruikbaar zijn in de Av modus (tenzij je alleen op volle opening werkt). Het diafragma staat wel altijd open, pas bij het maken van de foto (of het meten van de belichting met de groene knop) gaat het diafragma dicht.
Dus toch.. dit was inderdaad wat ik bedoelde met diafragmakoppeling, misschien een beetje onhandige omschrijving. Maar dat je dus 't diafragma op de lens in stelt en wideopen kan focussen. bij 't maken van de foto knijpt ie dan 't diafragma naar de, op de lens, ingestelde waarde. Dat tussenstapje om te meteren is nog niet eens zo erg.
Een combinatie tussen dit systeem en de canon metering (die werkt ook nog zonder lens, dus ook met een m42 lens) zou ideaal zijn.
Heeft er hier iemand de Helios 85mm f/1.5 M42?
Ik zag 'm in 'n advertentie staan voor € 75,- en ben benieuwd of dat een goede aankoop zou zijn.
In de reviews zag ik al dat ie behoorlijk zwaar en groot is (1 KG), maar toch lijkt ie me best interessant icm m'n K20D.
er zijn 2 verschillende, de latere(zwart, 40-2) is wel multicoated... ik denk niet dat 't veel verschil maakt voor portretten.
Lekkere, aparte bokeh, hij is echter helemaal niet scherp aan de randen maar 75,- is echt niet duur.
Leuk ding voor portretten, als gewone 'telelens' is ie denk ik niet geschikt.
[Voor 4% gewijzigd door abrakadaver op 29-08-2008 13:34]
Zegt ene OGL dat hij het nieuwe low-end model heeft gezien. Hij noemt verder de maten op van de *ist D en DS en zegt dat de "Limited shooters" erg happy zullen zijn.
Blijkbaar heeft Pentax WEL goed geluisterd naar de klanten, want waarom Limited lenzen als er geen Limited body is?
Maar dit zijn natuurlijk maar waardeloze geruchten...
ik vind 't wel cool dat de bokeh helemaal in een cirkel draait, doen de meeste lenzen met zo'n groot diafragma wel, maar bij deze valt 't nog meer op. Ik weet niet zeker wat dat veroorzaakt, maar 't heef iets te maken met het niet-vlak zijn van het scherptevlak.
(de canon 85mm f/1.2 heeft 't ook heel erg in sommige situaties, maar zelfs met een simpele 50/1.8 krijg ik 't voor elkaar als de achtergrond druk genoeg is)
Even een offtopicvraag..
Deel 3 had ik in de bookmarks staan en die begon bij de laatste pagina van het topic.. hoe ik dat heb gedaan.. ik weet het niet meer.. Nu deel 4 start op pagina 1.. en dat wil ik dus niet . iemand?
patrick91 schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 20:15:
Even een offtopicvraag..
Deel 3 had ik in de bookmarks staan en die begon bij de laatste pagina van het topic.. hoe ik dat heb gedaan.. ik weet het niet meer.. Nu deel 4 start op pagina 1.. en dat wil ik dus niet . iemand?
Lastig ja
Klik onderaan op 'last' en dan kom je altijd achteraan in het topic, die moet je dus bookmarken
- Carl Zeiss Jena Sonnar 135mm f/3.5
- Carl Zeiss Jena Flektogon MC 35mm f/2.4
De Tamron is natuurlijk een bekende maar de kwaliteit verbaast me wel. Ik ga nu zeker niet meer op zoek naar de Pentax FA* 28-70 die tweedehands vijf keer zoveel kost. Zie hier het resultaat met de Tamron (grotendeels op f/2.8 geschoten):
die k200d.. mooi.. ik had nog een mamiya sekor m42 lens liggen.. op een Nikon body ziet er al leuk uit (beetje te harde bokeh..)... Op deze Pentax zouden ze goed tot hun recht moeten komen.. maar er gaan toch leuke lenzen zo via ebay weg. Ik zat laatst te kijken naar een Porst 135 1.8 voor 140 euro ... das een leuke lens dacht ik voor dat geld...
Maar werkt de metering nou wel of niet met die oude lenzen? meten van belichting met de groene knop??
henkleerssen schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:43:
die k200d.. mooi.. ik had nog een mamiya sekor m42 lens liggen.. op een Nikon body ziet er al leuk uit (beetje te harde bokeh..)... Op deze Pentax zouden ze goed tot hun recht moeten komen.. maar er gaan toch leuke lenzen zo via ebay weg. Ik zat laatst te kijken naar een Porst 135 1.8 voor 140 euro ... das een leuke lens dacht ik voor dat geld...
Maar werkt de metering nou wel of niet met die oude lenzen? meten van belichting met de groene knop??
Licht eraan wat oud is. M42 gedraagt zich uiteraard anders dan een M-lens bv.
Meestal zet ik hem gewoon op AV, de camera heeft het dan in 95% van de gevallen wel goed dan.
- Carl Zeiss Jena Sonnar 135mm f/3.5
- Carl Zeiss Jena Flektogon MC 35mm f/2.4
De Tamron is natuurlijk een bekende maar de kwaliteit verbaast me wel. Ik ga nu zeker niet meer op zoek naar de Pentax FA* 28-70 die tweedehands vijf keer zoveel kost. Zie hier het resultaat met de Tamron (grotendeels op f/2.8 geschoten):
Licht eraan wat oud is. M42 gedraagt zich uiteraard anders dan een M-lens bv.
Meestal zet ik hem gewoon op AV, de camera heeft het dan in 95% van de gevallen wel goed dan.
Oud bedoel ik die m42 lensvatting dus...meet de k200d nou met dat soort lenzen? Of hoe zit dat precies?
Morgen staat op www.dcresource een review van Jeff Keller over de K20D. Jeff Keller durft ook de minpunten van een camera te noemen, dit in tegenstelling tot bijv. Steve's digicam, Steve vindt elke camera goed.
Sometimes it rains, sometimes the sun shines.... I like the sunshine!
Erasmo schreef:
Mijn Sigma is ondertussen weer onderweg naar de winkel, die prutsers bij Digitalstreet hebben me de non-HSM versie gestuurd
?
Volgens mij is er geen 'Pentax HSM' versie van deze lens...
Alleen Pentax levert een AF lens die niet de 'schroevendraaier' gebruikt: 17-70.
De 16-50 en 50-135 (en latere nieuwe lenzen) hebben beide: 'schroevendraaier' en 'SDM'.
?
Volgens mij is er geen 'Pentax HSM' versie van deze lens...
Alleen Pentax levert een AF lens die niet de 'schroevendraaier' gebruikt: 17-70.
De 16-50 en 50-135 (en latere nieuwe lenzen) hebben beide: 'schroevendraaier' en 'SDM'.
Hij is ook weer onderweg naar mij. Toch een beetje jammer dat ze met HSM en geruisloze scherpstelling adverteren terwijl dat niet zo is...
Met een beetje research had je dat natuurlijk zelf ook wel gevonden. Sigma doet op het moment nog niet zo snel revisies voor Pentax mount met HSM. Dat was eerst alleen bruikbaar voor de K10D..voor een bedrijf als Sigma zijn de K20D en K200D er nog maar net.. Zo'n "II" revisie van de 70-200, die voor alle mounts herzien is, is natuurlijk wel wat makkelijker ook met HSM uit te voeren voor Sigma. Maar al die nog goed functionerende EX Sigma's zonder HSM voor Pentax mount gaan ze echt niet heel snel met HSM uitbrengen, omdat er nu net een paar bodies meer zijn die het ondersteunen. Die markt groeit langzaam. Welcome to Pentax
60-250 eind deze maand? Hopelijk horen we er dan uberhaupt weer eens wat over..
Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters
Erasmo schreef:
Hij is ook weer onderweg naar mij. Toch een beetje jammer dat ze met HSM en geruisloze scherpstelling adverteren terwijl dat niet zo is...
Als je bij Sigma Benelux kijkt, bijv bij de 10-20mm, zie je dat 'HSM' er alleen is voor S, C, N en niet voor P/S en M/S. Bij de 30mm F1.4 staat het er idd niet bij.
Dat geldt voor al hun lenzen, alleen oude lenzen hebben helemaal geen 'HSM' voor geen enkele mount. Sigma heeft al wel aangekondigd dat ze Pentax SDM gaan ondersteunen.
-Emiel- schreef op zondag 07 september 2008 @ 02:02:
Met een beetje research had je dat natuurlijk zelf ook wel gevonden. Sigma doet op het moment nog niet zo snel revisies voor Pentax mount met HSM. Dat was eerst alleen bruikbaar voor de K10D..voor een bedrijf als Sigma zijn de K20D en K200D er nog maar net.. Zo'n "II" revisie van de 70-200, die voor alle mounts herzien is, is natuurlijk wel wat makkelijker ook met HSM uit te voeren voor Sigma. Maar al die nog goed functionerende EX Sigma's zonder HSM voor Pentax mount gaan ze echt niet heel snel met HSM uitbrengen, omdat er nu net een paar bodies meer zijn die het ondersteunen. Die markt groeit langzaam. Welcome to Pentax
60-250 eind deze maand? Hopelijk horen we er dan uberhaupt weer eens wat over..
Misschien had ik iets beter moeten opletten. Maar toch, in je pruductomschrijving dat het een hsm terwijl het niet zo is
Over de 60-250, iemand op pentaxforums.com heeft hem al een tijdje geleden in handen gehad en het schijnt echt een goede lens te zijn. De reden dat het wat langer duurt voor ie uitkomt is dat ze op het laatste moment toch een paar aanpassingen hebben gedaan(geruchten gaan dat ie nou FF is).
Vandeweek maar eens mijn nieuwe 43 ltd ophalen dan... jippie!! Die gaat in december lekker mee naar Nieuw Zeeland in plaats van m'n A 50! En als het een beetje meezit (financieel gezien) kan ik onderweg in Hong Kong nog een 77 ltd oppikken. M'n trouwe 16-45 gaat natuurlijk sowieso mee en ik denk dat ik de 50-200 maar meeneem als tele om gewicht te besparen...
Wie heeft er ervaring met zulke verre reizen? Is het wijsheid om de camera daarvoor apart te verzekeren? (Ja, ik ken het verzekerings-topic, maar vraag het lekker toch!) En welke apparatuur neem je dan verder mee? We hebben een camper voor vervoer maar ik wil er toch ook wel lange wandelingen mee kunnen maken dus als tas gaat denk ik m'n Slingshot mee. Of de rugtas, aangezien daar ook de laptop in kan... Enneh... hoe gaan jullie om met een partner die bij de mededeling dat je net een 43 hebt gescoord begint te zuchten dat je al zoveel lenzen hebt? Het was in dit geval niet zo moeilijk omdat ik die 43 voor een goede prijs heb gekregen en ik verwacht die eventueel gewoon voor meer geld te kunnen verkopen als ik dat wil. Maar er staan ook nog een 77 en een 50-135 op de planning... Lastig!
mwolthers schreef op maandag 08 september 2008 @ 00:06:
Vandeweek maar eens mijn nieuwe 43 ltd ophalen dan... jippie!! Die gaat in december lekker mee naar Nieuw Zeeland in plaats van m'n A 50! En als het een beetje meezit (financieel gezien) kan ik onderweg in Hong Kong nog een 77 ltd oppikken. M'n trouwe 16-45 gaat natuurlijk sowieso mee en ik denk dat ik de 50-200 maar meeneem als tele om gewicht te besparen...
Wie heeft er ervaring met zulke verre reizen? Is het wijsheid om de camera daarvoor apart te verzekeren? (Ja, ik ken het verzekerings-topic, maar vraag het lekker toch!)
Jup... dwz, vaak dekt een kostbaarhedenverzekering je spullen níet als ze uit een auto gestolen worden, en in mijn geval (auto trip Amsterdam - Beijing) was dat toch hetgene waar de spullen het meest veilig lagen. Uiteindelijk kwam ik op de kostbaarhedenverzekering van de Europeesche uit. Het hangt ook een beetje van de waarde van je cam af, veel reisverzekeringen dekken fotoapparatuur tot een euro of 1500
En welke apparatuur neem je dan verder mee? We hebben een camper voor vervoer maar ik wil er toch ook wel lange wandelingen mee kunnen maken dus als tas gaat denk ik m'n Slingshot mee. Of de rugtas, aangezien daar ook de laptop in kan...
Ik deed beiden... ik had een volledig volgestouwde lowepro minitrekker bij met daarin mijn 1D, 30D, 18-55, 17-40/4, 70-200/2.8, 580EXII en zut als acculaders etc. Het mooie daarvan is dat je hem nog wel redelijk makkelijk meeneemt als handbagage het vliegtuig in, sterker nog, volgens mij hoeft fotoapparatuur niet als extra bagage gerekend te worden, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Verder gewoon een tas meenemen voor de betere wandelingen, onderin je tas met kleren oid. Die pak je daar dan uit, en dan maar wandelen
Enneh... hoe gaan jullie om met een partner die bij de mededeling dat je net een 43 hebt gescoord begint te zuchten dat je al zoveel lenzen hebt? Het was in dit geval niet zo moeilijk omdat ik die 43 voor een goede prijs heb gekregen en ik verwacht die eventueel gewoon voor meer geld te kunnen verkopen als ik dat wil. Maar er staan ook nog een 77 en een 50-135 op de planning... Lastig!
Zeggen dat het mijn geld is, en later besluiten dat die partner in het algemeen teveel zeurt/ dat het niet lekker botert en er een punt achter zetten
Dankje Henk. Klinkt alsof het best mogelijk is om een sloot pruttel mee te nemen. Ik denk dat de rugtas met laptop, camera, een paar lenzen, flitser, accesoires en proviand dan maar de handbagage moet worden en de slingshot dan maar vol met sokken en onderbroeken bij in een andere tas gaat hihi
Verzekering wordt nog een verhaal apart. Mijn partner en ik hebben samen een doorlopende reisverzekering bij de postbank, maar die dekt alleen in Europa. Het schijnt mogelijk te zijn hem tijdelijk uit te breiden, dus dat doen we dan maar. En dan maar hopen dat het een beetje gunstig uitvalt voor 't fotospul. *reken* Het bedrag aan dagwaarde valt redelijk mee op zich. Zie sig hieronder; het meeste daarvan gaat mee denk ik, plus dus die 43ltd en misschien dus nog een 77ltd.
mwolthers schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:49:
Dankje Henk. Klinkt alsof het best mogelijk is om een sloot pruttel mee te nemen. Ik denk dat de rugtas met laptop, camera, een paar lenzen, flitser, accesoires en proviand dan maar de handbagage moet worden en de slingshot dan maar vol met sokken en onderbroeken bij in een andere tas gaat hihi
Prima plan, gewoon even checken of je rugzak hand-bagage proof is (lowepro geeft het zelfs aan op de website), en gaan.
Verzekering wordt nog een verhaal apart. Mijn partner en ik hebben samen een doorlopende reisverzekering bij de postbank, maar die dekt alleen in Europa. Het schijnt mogelijk te zijn hem tijdelijk uit te breiden, dus dat doen we dan maar. En dan maar hopen dat het een beetje gunstig uitvalt voor 't fotospul. *reken* Het bedrag aan dagwaarde valt redelijk mee op zich. Zie sig hieronder; het meeste daarvan gaat mee denk ik, plus dus die 43ltd en misschien dus nog een 77ltd.
Wat ik je ook _sterk_ aan kan raden is een 2e body. Zeker in Mongolië heb ik veel met 1D + 17-40/4 en 30D + 70-200 gewerkt, en dat is erg fijn. Niet alleen omdat het een hoop stof scheelde in mijn cam (mongools stof gaaf overal in zitten, lang leve de woestijn ) maar ook omdat je gewoon lekker snel schakelt Op zo'n trip gun je soms jezelf de tijd niet dat je een lens wisselt, zeker niet als er mensen op je wachten, en als het ding dan al klaar ligt op een 2e cam... tja, tis gewoon fijn Al is het maar een 2e hands body van marktplaats die je weer verpatst zodra je thuis bent
Prima plan, gewoon even checken of je rugzak hand-bagage proof is (lowepro geeft het zelfs aan op de website), en gaan.
[...]
Ik heb de lowepro fastpack 350, zit echt lekker op de rug, 17"laptop kan mee, lekker ruim en het onderste gedeelte kan gebruikt worden zoals de slingshot.
Kan mee als handbagage -> http://products.lowepro.com/product/Fastpack-350,2087,14.htm
Jeps, de *ist DS gaat ook mee. Misschien wel standaard met de Sigma 18-125, maar ik ga eens opteren als het zover is om 'm standaard met de 50-200 uit te rusten en de 18-125 thuis te laten.
mwolthers schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 00:41:
Jeps, de *ist DS gaat ook mee. Misschien wel standaard met de Sigma 18-125, maar ik ga eens opteren als het zover is om 'm standaard met de 50-200 uit te rusten en de 18-125 thuis te laten.
I would... persoonlijk denk ik dat je K10D + 16-45 + Flash en *ist + 50-200 samen de ideale reisset vormen. In die zin: Je hebt je tele snel genoeg voorhanden. De primes die je dan eventueel wilt gebruiken wissel je dan met de 16-45, aangezien die op je hoofdbody zit én je dan toch genoeg tijd hebt
Wel. Maar is ie daar dan al ooit binnengeweest? Staat ie niet al een hele tijd op bestelling bij leverancier? De 60-250 heeft Konijn er namelijk ook al een tijd op die manier in staan, tegen prijs nnb.
Heb Tamron's 70-200 trouwens laatst vastgehouden bij Mediamarkt. C of N mount, dat wel natuurlijk. Gewichtig ding. Wel mooie balans, verder voelt ie solide en degelijk aan. Internal Zoom. Niet aan een body kunnen voelen overigens..
Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters
Mwolters:
Ik ga best vaak op vakantie en fotograferen is dan een van de hoofddoelen, maar ik neem alleen een 2e body mee wanneer 't niet anders kan. (Op safari is 't bijv. wel handig, of de omstandigheden die henk beschrijft)
In nz zal je je telelens waarschijnlijk maar sporadisch 'a la minute' nodig hebben dankzij 't gebrek aan grote landdieren. Hooguit een keer in kaikoura om de potvissen wat dichterbij te halen maar dat is alleen maar tele werk dus ook daar is een 2e body niet zo nodig. Bij alle andere gevallen, zoals de fantastische landschappen heb je ruim de tijd om even een lens te wisselen.
Ook bij de flitser zou ik nog eens goed nadenken waar je die voor nodig denkt te gaan hebben en of je 'm (+acculader) voor die paar foto's mee wil nemen. En die laptop (+lader)? Geheugenkaarten zijn erg goedkoop en 't stikt daar van de internetcafé's.
Abrakadaver: Als je met z'n tweeën bent komt die tweede body best wel eens van pas hoor :-) Een batterijlader op 12V gaat dus ook sowieso mee samen met een hoop penlites voor cd-speler, flitser, *ist DS, zaklamp en misschien wel meer nog. Laptop is misschien niet zo nodig, zien we nog wel. SD-kaartjes kosten idd geen drol. Flitser... tja neemt nou ook weer niet heel veel ruimte en gewicht maar is ook niet enorm nodig. We shall see. Besparen kan ik eerder op m'n 400 mm en m'n 70-210, en ik denk dan ook dat de 50-200 gewoon de enige tele wordt die meegaat. Ach zo slecht is dat ding ook niet tenslotte.
Mja ik ook Patrick, maar buiten dat het een A is en geen F is 'ie ook pakweg drie keer zo groot en vier keer zo zwaar. We mogen dan wel een camper hebben, ik wil niet bij elke wandeling Simon moeten bellen of 'ie nog even draagslaaf wil zijn...
Nu is de standaard wandelkit de K10D met 16-45, *ist DS met 50-200, 43ltd en wellicht 77ltd. Dat is met twee man geen enorme opgave en in het vliegtuig ook goed te doen. Dikke kans dat ik m'n grip ook thuis laat dus dan kan het hele zooitje misschien wel in de slingshot...
[Voor 11% gewijzigd door mwolthers op 12-09-2008 01:48]
Ik wil beginnen wat serieusere fotografie en als je dan zoekt naar een betaalbare dslr kom je al gouw uit op de canon's en nikon's en misschien sony maar over pentax hoor ik nooit wat. Nu lees ik dat je oude lenzen kan gebruiken die vrij goedkoop op de kop te tikken zijn is dit iets wat specifiek met pentax kan of kan dit ook met de toetstellen van nikon/canon ? en hoe verhoud de Pentax K200 zich kwalitatief tot bv een Nikon D60 of een Canon 450D
Ik zag dat een Pentax K200 body voor zoon 400 euro te krijgen is wat voor lens(en) zouden jullie hier dan bij aanraden voor een beginner.
Crazyanz schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 01:57:
Ik wil beginnen wat serieusere fotografie en als je dan zoekt naar een betaalbare dslr kom je al gouw uit op de canon's en nikon's en misschien sony maar over pentax hoor ik nooit wat. Nu lees ik dat je oude lenzen kan gebruiken die vrij goedkoop op de kop te tikken zijn is dit iets wat specifiek met pentax kan of kan dit ook met de toetstellen van nikon/canon ? en hoe verhoud de Pentax K200 zich kwalitatief tot bv een Nikon D60 of een Canon 450D
Ik zag dat een Pentax K200 body voor zoon 400 euro te krijgen is wat voor lens(en) zouden jullie hier dan bij aanraden voor een beginner.
Dat van oude lenzen is zeker waar, maar ook op Canons en Nikons kan dat. Echter op de goedkopere Nikons heb je dan geen lichtmeting, op de Pentaxen wel. Bij Canon krijg je geen focus confirmatie, bij Pentax wel. Tenminste, dit is wat ik ervan weet.
Je kunt prima beginnen met de 18-55 kitlens en daarnaast de 50-200. Wil je proeven aan manual focus lenzen dan is de SMC Pentax-A 50mm f/1.7 een aanrader (werkt volledig op de K200D maar je moet alleen handmatig focussen). Andere objectieven kan ik zo niet aanbevelen, dit hangt voornamelijk af van je smaak en voorkeuren, en natuurlijk ook je budget.
Wel vreemd dat ie voor foto kwaliteit een 8 krijgt terwijl de raw foto's velen malen beter zijn dan concurrenten als de Nikon D60 en die scoren hoger. Maar mijn keus valt nu toch op de pentax K200 binnenkort eens een bestelling doen voor een K200 body en opzoek naar wat leuke lenzen om mee te beginnen.
Crazyanz schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:24:
Wel vreemd dat ie voor foto kwaliteit een 8 krijgt terwijl de raw foto's velen malen beter zijn dan concurrenten als de Nikon D60 en die scoren hoger. Maar mijn keus valt nu toch op de pentax K200 binnenkort eens een bestelling doen voor een K200 body en opzoek naar wat leuke lenzen om mee te beginnen.
Ik ben blij dat je door dat 'minpunt' heen hebt gelezen, maar een serieuze fotograaf schiet altijd RAW dus persoonlijk zie ik het probleem ook niet zo
Heel goed Crazyanz... Je klinkt als een goed nadenkend iemand en tja, dan kom je automatisch op Pentax uit :-P
Nee, zonder gekheid: Met een Pentax neem je wat meer tijd voor je fotografie, omdat je camera wat minder snel is dan die van de concurrentie. Dat wordt vervolgens beloond met foto's van een technische kwaliteit die de concurrentie voorbijstreeft. Verder vind ik persoonlijk Pentax camera's over het algemeen veel ergonomischer en intuïtiever dan die van andere merken. Je zou overigens kunnen overwegen om in plaats van de K200D een K10D te scoren. Het is geen beginnerscamera en heeft een wat steilere leercurve, maar biedt je uiteindelijk veel meer mogelijkheden. Voordelen zijn o.a. betere weersbestendigheid, robuustere body, twee instelwieltjes in plaats van één voor diafragma en sluitertijd en een pentaprisma zoeker die zorgt voor een helderder en groter zoekerbeeld waarmee je dus zeker met oude lenzen beter kan scherpstellen. De K10D heeft dezelfde sensor als de K200D dus qua beeldkwaliteit is er geen verschil.
Als lens kan je met de 18-55 om te beginnen best uit de voeten. Later zul je waarschijnlijk iets beters willen, dan kan je denken aan een 16-45, 17-70 of zelfs de 16-50 f/2,8. Wil je meer bereik dan kom je al snel bij superzooms als de 18-250 of een van de goedkope 18-200 lensjes van Sigma of Tamron. Verwacht dan geen al te beste kwaliteit... Ga in november lekker rondsnuffelen op de Fotografica-beurs in Houten voor wat oude lensjes en kijk regelmatig even op Marktplaats (tip: kijk in de rubriek 'lenzen en filters' en type als zoekterm simpelweg 'Pentax' in). De M-series werken met een beperking (de camera snapt de diafragma-ring niet dus moet het licht meten met dichtgeknepen diafragma), de A-series zijn subliem, handmatig scherpstellen wel maar werken uitstekend (en die 50mm f/1,7 is inderdaad goedkoop te krijgen en erg goed), de F-series zijn wat duurder maar gebouwd als een baksteen, minstens zo lelijk als een baksteen en subliem van kwaliteit. De FA- en DA-series zijn gewoon moderne lenzen waarbij de DA een kleinere beeldcirkel hebben waardoor ze niet zinvol te gebruiken zijn op een filmbody.
Let op: ~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~[/html]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details