Toon posts:

Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Dit is 100% zeker schimmel! Ik heb meerdere lenzen gehad met precies dit soort "spinnewebjes".

Een UV behandeling kan zeker helpen. Als je nog garantie hebt dan zou ik het Pentax uit laten zoeken, anders gewoon mee door fotograferen (na een UV behandeling). De kans is klein dat je er in je foto's iets van merkt.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dank voor de tip!

Aan zon geen gebrek waar ik ben, ga ik vandaag even proberen.

Zal mijn Lenze niet meer in mijn tas bewaren (:
"even proberen" werkt niet. Je moet denken in weken ipv uren ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dan maken we er een projectje van :)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:39
TCSTV heeft hun handen op een K-1 gekregen! :)

Over het algemeen zijn ze erg positief. De sensor presteert erg goed, de 5-assige stabilisatie voegt flink wat toe en de body is erg duurzaam, weerbestendig en ergonomisch. Wel is te zien dat de camera duidelijk niet voor actie- en sportfotografie gemaakt is.

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Today I learned.... Altijd je camera heel goed inspecteren na een reparatie, om te kijken of ze niet aan dingen hebben gezeten die niet kapot waren.

Mijn K-30 is begin dit jaar ter reparatie geweest vanwege een probleem met de diafragma motor. Sinds ik het toestel terug heb, heb ik hem eigenlijk niet veel gebruikt. Tot de laatste paar dagen. En ik merkte constant een lichte front focus. Blijkt dat ze tijdens de reparatie ook maar gewoon even een 'spacer' tussen het focus screen en de prisma hebben geplaatst...

Spacer verwijderd, focus weer perfect. Handige jongens daar :P. Live and learn.

Even iets anders... Ik merk dat ik veel meer plezier heb in het hele proces van foto's maken als ik een oude Pentax-M 50mm F1.7 gebruik, ten opzichte van moderne objectieven met autofocus, auto alles. Ik voel me gewoon meer onderdeel van het proces. Onder andere omdat je veel meer in 'M' stand werkt, maar ook omdat die oude -M lens enorm goed in elkaar zit en het daardoor echt een plezier is om scherp te stellen of aan de diafragma ring te draaien.

Momenteel heb ik de volgende verzameling:

- Samyang 14mm
- 18-55 WR kitlens
- Pentax-A 28mm F2.8
- Sigma 30mm Art
- Pentax-M 50mm F1.7
- 50-200 WR kitlens
- HD 55-300 WR

En nu denk ik erover om een aantal extra oude objectieven over min of meer hetzelfde bereik aan te schaffen. Niet vanwege beeldkwaliteit, hoewel de 50mm erg mooie resultaten kan geven, maar gewoon om meer plezier te hebben in het maken van foto's als ik de tijd heb. Dit is mijn lijstje tot dusver, het lagere eind is al in bezit met de Samyang 14mm en Pentax 28mm en 50mm;

- Pentax-K 135mm F2.5
- Pentax-M 200mm F4.0
- Pentax-M 400mm F5.6

Heeft er nog iemand suggesties voor aanvulling tussen de 50mm en 135mm, of misschien andere suggesties?

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-12-2022
Zelf dik tevreden met een Pentax-A 100mm F2.8, daar is ook een optisch identieke 'M' van. Wel vrij lastig te vinden. Fijn is dat hij nog een stuk korter is dan de (al kleine) Pentax-M 135mm F3.5.

Pentaxiaan

Propane schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:19:
En ik merkte constant een lichte front focus. Blijkt dat ze tijdens de reparatie ook maar gewoon even een 'spacer' tussen het focus screen en de prisma hebben geplaatst...

Spacer verwijderd, focus weer perfect. Handige jongens daar :P. Live and learn.
Een spacer tussen matglas en prisma verandert niets aan de autofocus, want de autofocussensoren zitten onderin de camera, niet bovenin. Het verandert wel de focus in je zoeker als je manueel zou focussen.

• Propane
  • Niet online
Universal Creations schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:16:
[...]

Een spacer tussen matglas en prisma verandert niets aan de autofocus, want de autofocussensoren zitten onderin de camera, niet bovenin. Het verandert wel de focus in je zoeker als je manueel zou focussen.
Klopt. Vandaar ook dat ik het merkte tijdens het gebruik van de -M 50mm. Had ik er even bij moeten zetten, haha :).

Maar het is toch apart dat er bij een toestel wat zonder die spacer is geleverd, zomaar even eentje tussen wordt gezet. Terwijl het niet eens onderwerp van de reparatie was.

Ondertussen een split screen focus scherm erin gezet :).

@SirNobax; Bedankt, ik ga eens even daar naar kijken. Hopelijk eindig ik zo met een verzameling goede prijs/kwaliteit glas die eventueel later ook nog op een full frame kan. En desnoods ook terug op de Pentax ME die bij mijn ouders ligt :D.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stil hier :X

Wat denken we van de nieuwe K-70 als fraaie, WR "entry level" SLR, met verbeteringen op het gebied van AF (gericht op video), en ondersteuning voor de nieuwe lenzen op basis van een PLM (pulse motor).
De HD Pentax-DA 55-300mm F4.5-6.3 ED PLM WR RE lens schijnt daardoor veel sneller te focussen dan zijn voorganger.

• Balance
Inderdaad heel veel features voor een scherpe prijs. Ze zijn lekker aan het vernieuwen in tegenstelling tot Canon of Nikon.

Hier een kort overzicht van de K-70:

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 18:25
Grrr, begeeft de autofocus van mijn 16-50 DA* SDM het compleet, hij haperde al meer dan een jaar, maar nu doet hij helemaal niets meer. Ik weet dat het een zwak punt is, maar toch flink balen, reparatie of vervanging loopt toch weer aardig in de papieren.
Dat is rottig, maar deze "oude" SDM begeeft het vroeg of laat. Om goedkoop uit te zijn zou je SDM helemaal kunnen vergeten en overgaan op schroef-AF (want jouw lens heeft immers ook een schroef-AF aansluiting voor de oudere bodies):

http://www.pentaxforums.c...s-da-16-50mm-f-2-8-a.html

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• AlterEgo
  • Niet online
http://bangmedia.no/pentax/sdmfix/ is misschien het proberen waard.

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 18:25
Bedankt beiden!
Spotmatic schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:48:
Dat is rottig, maar deze "oude" SDM begeeft het vroeg of laat. Om goedkoop uit te zijn zou je SDM helemaal kunnen vergeten en overgaan op schroef-AF (want jouw lens heeft immers ook een schroef-AF aansluiting voor de oudere bodies):

http://www.pentaxforums.c...s-da-16-50mm-f-2-8-a.html
Die vond ik toevallig gisteren ook. Ik ga het maar eens proberen, verder een prima lens namelijk.
Die had ik ook gevonden ja, maar dat lijkt mij een zeer tijdelijke fix, maar ik kan mij vergissen.

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 20:38
De Pentax K-1 review van DPreview staat online. Ik had eigenlijk wel een Gold award verwacht, maar 84% en een Silver award is ook niet verkeerd.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-05 18:24
Beetje raar dat Camera's met 82 % bv Canon 5D Mark III wel een gold award kregen destijds !

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47
En wat balen dat de AF nog steeds zo middelmatig presteert... Sinds ik de Fujifilm X100T naast mijn Pentax K3 gebruik valt me meer op hoe vaak de AF net niet goed zit. Bij de X100T eigenlijk altijd spot-on @F2...

Ik denk dat ik ipv de K-1 over ga stappen naar de komende XT-2 van Fujifilm... ;(

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 13:03

HaX0r

n00b

Net twee k-1 reviews gecheckt:
http://www.pentaxforums.com/reviews/pentax-k-1-review - veel (user) sample foto's en veel info
YouTube: Pentax K-1 Full Frame DSLR detailed Review - voor een mooie uitgebreide uitleg en close-up's van de k-1 body

Zit er nu toch wel echt over na te denken. :)

Niet geschoten is altijd mis.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 22:20
KRG schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:48:
Beetje raar dat Camera's met 82 % bv Canon 5D Mark III wel een gold award kregen destijds !
Het percentage zegt niks over een eventuele award.
Dat kun je hier nalezen.

Ik denk dat hij geen gold award heeft gekregen vanwege de autofocusprestaties. Waren die wel goed, dan had hij zeker een gold award gehad.

• AlterEgo
  • Niet online
;w K-30 We hebben 3.5 mooie jaren gehad, maar je erfelijke ziekte, een zwak diafragma control block, heeft je naar het rusthuis verwezen....

O+ K-S2. Geen fancy update, maar net wat frisser en snappier.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:10
Veel plezier ermee, gewoon een zwarte of een kinkie oranje-grijze oid?

Diablo3 - Flickr - Strava

• AlterEgo
  • Niet online
Tot mijn verbazing was de witte 50€ goedkoper. Leek me best gaaf-op de Noordpool.
Dus toch maar saai voor zwart gegaan.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-12-2022
AdmiralSnipe schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:05:
De Pentax K-1 review van DPreview staat online. Ik had eigenlijk wel een Gold award verwacht, maar 84% en een Silver award is ook niet verkeerd.
Niet zo heel verrassend dat hij geen goud binnensleept. Besides de kenmerkende AF-prestaties, is de video-functie op de K-1 ook weer naar Pentax' standaard voor video-opnames; Om te huilen.

Je zou denken dat ze na een generatie of 4~5, met steeds dezelfde issues, ze daar toch een keer iets aan zouden doen, maar duidelijk niet dus. Toch jammer, zeker gezien hun Japanse broeders bij Sony en Panasonic de rest van de markt laten zien hoe het wel hoort. :(

Verder natuurlijk een uitstekende foto-camera, en perfect voor ons legacy glas.

Pentaxiaan

• Propane
  • Niet online
Ik werd knetter gek van mijn K-30 die het (voor dat model) bekende diafragma probleem. Is al eens voor reparatie geweest maar het probleem kwam net zo hard weer terug. Dus nu maar een K-3 II gekocht :*) .

Zat nog even te twijfelen over een K-1 maar dat zou voor mij nogal overkill zijn en het merendeel van mijn moderne lenzen zou in crop modus moeten worden gebruikt. Beetje zonde.

Paar plaatjes met de K-3 II geschoten en het lijkt nu al wel een goede upgrade, dus ik kan weer wat jaartjes vooruit hopelijk.

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 21:14
Mocht iemand in de omgeving nijmegen/arnhem een Pentax-M 50mm f/1.7 hebben gevonden. Ik ben hem kwijtgeraakt. |:(

Erg stomme actie natuurlijk. Denk dat hij uit mijn tas is gevallen in de trein.
Maar dan nog mijn vraag.
Wie van jullie heeft ervaring met andere manual lenzen?

In het rijtje van de pentax K, Pentax M en Pentax A. Welke 50 mm is het beste? Ik was erg onder de indruk van de m 1.7, dus ben geneigd om die weer terug te kopen, maar mocht er toch nog een betere zijn dan kan ik daar ook even naar kijken.

Ondertussen ook een tevreden eigenaar van een Pentax K-3 II. :) Hopelijk een keer een heldere nacht binnenkort. Kan ik de astrotracer functie uitproberen.

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:00
Pentax M 1.7 geeft bij mijn weten de beste resultaten, scherper dan de 1.4. Ook op de pentax forums scoort deze het beste.

Heb zelf met de M 1.7, M 1.4 en de A 1.7 geschoten. Hou het bij mijn M 1.7

• Heilige Kaas
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb daarnaast nog een vraag.

Ik heb een Sigma 17-50 f/2.8 waar ik heel tevreden mee ben.
Nu heb ik sinds kort ook een Pentax DA WR 16-85 f/3.5-5.6.

Ik heb ze niet kunnen vergelijken omdat de sigma bij de reparateur lag. En nu die terug is wou ik eigenlijk al de Pentax lens in de verkoop doen.
Alleen vroeg ik mij af, hoe verhouden deze lenzen zich tot elkaar? Het grote voordeel van de 17-50 is de f/2.8 over de gehele range. En de mooie kleurtjes, goede scherpte.

Nu heb ik de 16-85 een tijdje geprobeerd. En deze is ook gewoon erg scherp. Heeft als grote voordeel de Water resistance, en de auto focus lijkt een stuk beter (stiller en sneller)

Wat zouden jullie doen in dit geval? De 16-85 gewoon verkopen? Of de 17-50 verkopen?

• Propane
  • Niet online
Tegen een tweaker vriendenprijsje de 16-85mm aan mij verkopen O-) . Krijg jij één van mijn M 50mm f1.7 lenzen ;).

Maar even serieus, ik zou zeggen probeer hem nog even wat meer uit in verschillende omstandigheden. Ik neem aan dat je genoeg vergelijkingsmateriaal van de Sigma hebt dus je kan hem altijd nog een tijdje in je verzameling houden om te zien welke nu prettiger is.

• Heilige Kaas
Inderdaad. Ik heb de sigma ook nog niet geprobeerd met mijn nieuwe camera. Dus beide zijn in principe 'nieuw' voor mij.

Ik laat jullie wel weten wat mijn bevindingen zijn.

• Propane
  • Niet online
Ben benieuwd. Ik twijfelde nog of ik mijn K-3 II in een kit met die 16-85mm zou kopen, uiteindelijk niet gedaan. Kon het geld op dat moment beter gebruiken en ik heb al redelijk wat dekking in dat bereik (18-55 kitlens die niet eens zo slecht is, 30mm Sigma Art, 28mm Pentax-A prime, 50mm Pentax-M prime etc). Maar hij blijft aantrekkelijk vanwege het weinig te hoeven wisselen van lens.

• Heilige Kaas
Wat zijn eigenlijk de allerbeste macro lenzen voor pentax?
Het is echt moeilijk op reviews af te gaan. De ene beoordeeld een lekker oude betaalbare lens als extreem scherp, maar vervolgens is dat op een body van meer dan 10 jaar oud. Soms iemand die lovend is met een moderne body, maar de voorbeeldfoto's zijn dan super slecht.

Mijn uiterste limiet is 550 euro als t echt een goede (AF) lens is. (ruilen tegen de 16-85? anyone? :P)
Maar wat ook kan is een oudere lens, of een extreem goede niet auto focus lens.
Wat o wat is een goede macro lens?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet zozeer voor alleen Pentax, maar in het algemeen is al jarenlang de Tamron 90mm macro gewoon een erg goed macro objectief.

Verkrijgbaar in diverse mounts, ook Pentax mount.
De oudere (MF) Tamron 90mm macro objectieven waren optisch al heel sterk, en de latere, AF uitvoeringen, met verbeterde coatings (nog minder interne reflecties), nog beter.
Ook prijstechnisch heel interessant. :Y

Mooie Plaatjes   

• Anoniem: 235591
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb een K-5IIs en als er bij mij een macrolens komt dan weer de Sigma 105mm als die er zou zijn voor de Pentax. Gebouwd als een tank, ragscherp, goede AF maar wel wat langzaam, goede portretlens, redelijk goedkoop, fijne bokeh. Eigenlijk helemaal niets op aan te merken. De Tamron 90mm is ook goed en wat goedkoper volgens mij.
Volgens de pricewatch zijn dit je opties: https://tweakers.net/cate...mpSkBhI1MDM2QzLIwsgMprawE
Dus zoveel rest is er niet. Als de Sigma 105 OS er voor Pentax was, zou dat de beste keuze zijn, maar helaas pindakaas.

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-05 18:24
Er is op de beide Pentax Forums volgens mij een 90 MM Tamron macrolens te koop .

• Heilige Kaas
Super, ondertussen al in het bezit van een Pentax D-FA 100mm macro WR.
Een tweaker hier is de gelukkige eigenaar (hoop ik) geworden van mijn 17-85
De resultaten zijn super! Zeer tevreden mee, de lens is compact, licht en WR dus ideaal voor onderweg.
De scherpte is echt subliem. Hij vertoont alleen wat paarse kleuren bij hoog contrast, weet ff niet hoe t heet.
IMGP2731 by Thom van Oijen, on Flickr
Bijna alle Flickr foto's zijn van de laatste tijd en zijn geschoten met de 100mm.

Heeft iemand van jullie ervaring met de FluCard? Ben vandaag bezig geweest met wat opnames van paddenstoelen maken en moet zeggen dat de wireless liveview optie mij behoorlijk handig lijkt. Goed alternatief voor het breken van mijn rug. Werkt dit lekker?

[Voor 4% gewijzigd door Heilige Kaas op 03-11-2016 00:04]

Chromatische aberratie heet het verkleuren in het algemeen en in dit geval (paarse randjes bij hoog contrast) is het laterale chromatische aberratie (purple fringing).

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-06 07:01

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Heilige Kaas schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:54:
Ik heb een Sigma 17-50 f/2.8 waar ik heel tevreden mee ben.
Nu heb ik sinds kort ook een Pentax DA WR 16-85 f/3.5-5.6.

Alleen vroeg ik mij af, hoe verhouden deze lenzen zich tot elkaar?
Hangt sterk af van je eigen voorkeuren.

De 16-85 staat erg goed bekend, is erg scherp, is WR, heeft beduidend groter zoombereik, ook iets meer groothoek....maar is wel ongeveer 200 euro duurder en lang niet zo lichtsterk.

Dus ja, hoeveel waarde hecht je aan een groot zoombereik, weersbestendigheid, schieten bij weinig licht, werken met beperkte scherptediepte, etc.

Qua scherpte zullen ze grofweg niet heel erg veel voor elkaar onder doen.

En dan kan je eventueel ook nog de Sigma 17-70 in je vergelijking meenemen. Zit qua prijs tussen die twee in, is op papier ook best interessant, en heeft ook nog eens een Macro functie (geen echte macro lens, maar toch).

Kan het nog ingewikkelder maken met de Pentax 18-135mm, al lever je dan wel iets in qua scherpte.

[Voor 4% gewijzigd door Koekiemonsterr op 02-11-2016 23:47]

• Heilige Kaas
Universal Creations schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:41:
Chromatische aberratie heet het verkleuren in het algemeen en in dit geval (paarse randjes bij hoog contrast) is het laterale chromatische aberratie (purple fringing).
Thx, heb in body de optie chromatische abberatie oplossen aangezet. Dit zal hopelijk werken. (werkt zeker niet in de raw?)

Is het normaal dat dit gebeurd bij een lens van deze prijs? Zie het voornamelijk bij mijn jaren 70 telelenzen namelijk. Anders kan ik eens proberen wat support erover te krijgen van pentax.

En @ cookiemonster. Heb de 17-85 al weggedaan. kon hier net wat meer voor vangen zodat ik een macro lens kon kopen. Goede keus geweest.. Uiteindelijk zal voor reizen die 17-85 toch beter zijn geweest maar ik denk dat ik maar op zoek ga naar enkele lichtsterke, compacte WR primes.

[Voor 18% gewijzigd door Heilige Kaas op 03-11-2016 00:10]

Heilige Kaas schreef op donderdag 03 november 2016 @ 00:08:
Thx, heb in body de optie chromatische abberatie oplossen aangezet. Dit zal hopelijk werken. (werkt zeker niet in de raw?)

Is het normaal dat dit gebeurd bij een lens van deze prijs? Zie het voornamelijk bij mijn jaren 70 telelenzen namelijk. Anders kan ik eens proberen wat support erover te krijgen van pentax.
Werkt inderdaad enkel met jpg. Als je raw fotografeert, kun je het prima corrigeren in bijvoorbeeld Lr met een lensprofiel. En nee, het komt echt niet alleen bij jaren '70 lenzen voor. Helaas heeft mijn, verder superieure, Zeiss Makro Planar 100mm f/2 er ook last van.

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:51
En elk foto groepje / blad / community dingetje schrijft er over puur vanwege de hoge maximale ISO, wat geen klap zegt. :X

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Yahrr
Ventieldopje schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:23:
[...]

En elk foto groepje / blad / community dingetje schrijft er over puur vanwege de hoge maximale ISO, wat geen klap zegt. :X
Dat klopt, maar de ISO prestaties zien er voorlopig goed uit:

http://www.ricoh-imaging....er/samples/pentax-kp.html

Het zou een prima opvolger zijn van mijn K20D.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Nou, ik word echt niet warm van die ruis(reductie) al op iso6400 op volle grootte. Dat is echt niet beter dan bijvoorbeeld een D7200.

• Yahrr
Universal Creations schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:56:
Nou, ik word echt niet warm van die ruis(reductie) al op iso6400 op volle grootte. Dat is echt niet beter dan bijvoorbeeld een D7200.
Kom op zeg. Gaan we een merkendiscussie voeren?

Yahrr schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:54:
Kom op zeg. Gaan we een merkendiscussie voeren?
Ik ben niet degene die beweert dat de iso prestatie geweldig zijn en daarmee insinueert dat ze beter zijn dan die van de concurrentie. Bedenk wel dat de sensoren gewoon hetzelfde zijn als in die van de concurrentie (enkel die van Canon zijn anders).
Maar goed, als je wil gaan vergelijken met eigen merk:dit is niet beter dan een K-70 qua ruis.

[Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 28-01-2017 20:09]

• Yahrr
Universal Creations schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:08:
[...]

Ik ben niet degene die beweert dat de iso prestatie geweldig zijn en daarmee insinueert dat ze beter zijn dan die van de concurrentie. Bedenk wel dat de sensoren gewoon hetzelfde zijn als in die van de concurrentie (enkel die van Canon zijn anders).
Maar goed, als je wil gaan vergelijken met eigen merk:dit is niet beter dan een K-70 qua ruis.
Wat is dit voor een belachelijke discussie? Ik meld alleen dat er een nieuwe Pentax onderweg is. Ik vergelijk niks. En dan begin jij over Nikon?

• Balance

• AlterEgo
  • Niet online
Interessant verhaal. Natuurlijk is ISO 819200 marketing nonsense.
Ik heb met de 55-300 PLM gespeeld (heb zelf de versie zonder PLM), en de AF is een stuk sneller en zekerder. Ik hoop op een nieuwere generatie DA* lenzen met deze techniek. Zonder dat blijft Pentax een marginale camera-aanbieder in mijn ogen.

• Yahrr
De eerste reviews over de KP:
https://www.ephotozine.com/article/pentax-kp-review-30712
http://www.photographyblog.com/reviews/pentax_kp_review/

Voor mij zijn de pluspunten (tov mijn K20D)
Knopbediening ipv menu's
5 Custom modes
ISO prestaties
Diafragma en sluitertijd bracketing, pixel shift
Losse handgrepen
En alles wat er meer op zit dan mijn K20D

Minpunten;
Ontbreken top LCD maar misschien mis je die niet zo
Kleine accu
Prijs
Prijs
Prijs

O, ja, en de prijs

Pentax KP concurreert nu met de eigen toestellen K70/K3II. lastige keus.

• Heilige Kaas
Yahrr schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:29:
De eerste reviews over de KP:
https://www.ephotozine.com/article/pentax-kp-review-30712
http://www.photographyblog.com/reviews/pentax_kp_review/

Voor mij zijn de pluspunten (tov mijn K20D)
Knopbediening ipv menu's
5 Custom modes
ISO prestaties
Diafragma en sluitertijd bracketing, pixel shift
Losse handgrepen
En alles wat er meer op zit dan mijn K20D

Minpunten;
Ontbreken top LCD maar misschien mis je die niet zo
Kleine accu
Prijs
Prijs
Prijs

O, ja, en de prijs

Pentax KP concurreert nu met de eigen toestellen K70/K3II. lastige keus.
Mij lijkt de keuze simpel. Heb je meer dan genoeg geld, neem de K3II. Wil je besparen (of in glas steken) haal de uitstekende K70.

[Voor 1% gewijzigd door Universal Creations op 20-03-2017 22:14]

• AlterEgo
  • Niet online
Nog eentje: https://www.dpreview.com/reviews/pentax-kp-review

Fijne WR bouwkwaliteit
Nog steeds geen goede continu/tracking AF
Idiote 819200 ISO, maar wel goede low-light prestaties
Mooi dynamisch bereik
Goede IS

Maar voor het geld blijf ik bij mijn K-S2

• Ventieldopje
  • Laatst online: 23:51
AlterEgo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:58:
Nog eentje: https://www.dpreview.com/reviews/pentax-kp-review

Fijne WR bouwkwaliteit
Nog steeds geen goede continu/tracking AF
Idiote 819200 ISO, maar wel goede low-light prestaties
Mooi dynamisch bereik
Goede IS

Maar voor het geld blijf ik bij mijn K-S2
De low-light prestaties (high-ISO) zijn amper verandert en zijn goed, maar niet bijzonder. De marketing machine van Ricoh draait nog steeds op volle toeren :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• AlterEgo
  • Niet online
Ventieldopje schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:02:
[...] De marketing machine van Ricoh draait nog steeds op volle toeren :Y)
:) Dat bedoelde ik met idioot.

• Heilige Kaas
Even dit topic weer reanimeren met een plaatje waar je van gaat kwijlen als je een pixelpeeper ben })

IMGP0883_DxO by Thom van Oijen, on Flickr

De K3-II met pixelshift en de D-FA 100mm macro

• GWBoes
een "lichte" bump.

Heeft er iemand ervaring met lensreparaties? Ik heb 2 lenzen met problemen, m'n 60-250 zoomt zwaar rond de 135mm en heeft moeite met focussen als hij een tijdje niet gebruikt is (na een x aantal keren aan de focusring draaien en laten scherpstellen doet hij het als vanouds) en mijn 18-135 wil helemaal niet meer scherpstellen (maakt alleen maar kleine sprongen heen en weer).

Nu snap ik dat de 18-135, gezien z'n nieuwprijs, mogelijk niet rendabel is voor reparatie maar de 60-250 lijkt het mij nog wel waard.

Heeft iemand hier al eens iets laten repareren (voor zover er nog pentax gebruikers zijn O-) ) en is het handig dit bij een specifiek bedrijf te laten doen of gewoon de meest lokale pentax verkooppunt te benaderen.

• AlterEgo
  • Niet online
Tuurlijk zijn er nog Pentaxians :-) Ik heb de laatste keer naar tevredenheid via Foto Booms een lens laten repareren. https://www.cameranu.nl/nl/klantenservice. Maar dat is al een aantal jaren geleden.

• Yahrr
@GWBoes
Voor het zwaar zoomen heb ik geen verklaring. Maat wat het focussen betreft lijkt het alsof de AF motor (in de lens) zijn langste tijd heeft gehad. Dat is bij mijn beide DA* lenzen ook gebeurd. Reparaties zijn vrij kostbaar en het is niet uitgesloten dat het euvel weer terug komt. Daarom heb ik mijn beide lenzen omgebouwd naar AF vanuit de camera, met de schroef dus. Maakt wat meer geluid maar voldoet prima.

Hierbij een linkje naar het Pentax Forum waar ik mijn ervaringen heb gedeeld:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=40763.0

• GWBoes
@Yahrr
zwaar lopen voelt als dik vet. zelfde gevoel hebben sommige van mijn oudere lensen (oude russen en pentax-m). vooral bij koud weer gaat hij heel zwaar, de afgelopen dagen viel het wel mee.
omzetten naar schroef heb ik ook overwegen, maar nu hij toch uitelkaar "moet" voor dit probleem kan ik de focus net zo goed laten repareren.

komende week maar even contact opnemen met een paar zaken hier in de buurt. Foto Booms is iets te ver weg maar hun moederbedrijf in Urk kom ik wel vaker.

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-06 22:23
Dan zal ik ook nog maar een pixel peeper fototje toevoegen.

Een van de eerste foto's gemaakt met mijn nieuwe Pentax K1 mark II.
Echt een geweldige aanwinst en verbetering ten opzichte van mijn vorige K7.
Foto is overigens gemaakt met de DA* 60-250, een APS-C lens

[Voor 78% gewijzigd door Sakura_nl op 29-09-2019 19:26]

• MatthiasDS
  • Laatst online: 05-06 07:51
Zo, dit topic is aardig stil geworden... Ik denk dat ik even wat van me wil afschrijven?

Ik heb sinds 2006 een Pentax dSLR in bezit. Begonnen met de K10D, daarna de K20D, om uiteindelijk ergens begin 2012 een K-5 in gebruik te nemen en hier ben ik ondertussen stilaan mee vergroeid.
Ik heb een aantal lenzen, waarvan de meest noemenswaardige:
  • DA* 16-50
  • DA* 50-135
  • DA WR 18-135
Ik heb ook nog enkele primes en een 100mm macro, maar bovenstaande zijn doorheen de jaren het mest gebruikt. En ja, m'n K-5 is ondertussen stokoud, maar ik ben nog steeds heel tevreden van de foto's die hij maakt.

Probleem/gewaarwording 1: het zwaard van Damocles dat SDM heet. Om de zoveel tijd weet je gewoon dat ze kapot gaan. De 50-135 is ondertussen dood en zal moeten gerepareerd worden. De 16-50 gaat nog goed.
Probleem/gewaarwording 2: mede door bovenstaande, maar ook uit algemene veelzijdigheid, zit de 18-135 heel vaak op m'n K-5. Natuurlijk is die veel minder lichtsterk, en natuurlijk is de optische kwaliteit minder, maar eerlijk? Hij maakt ook gewoon heel mooie foto's en ik hoef me helemaal nergens zorgen om te maken.
Probleem/gewaarwording 3: hoewel ik, vind ik, mooi materiaal heb, gebruik ik het niet op het maximum van z'n kunnen. Ik geef veel om mooie foto's te maken, maar het blijft vooral bij foto's van gezin en omgeving tijdens uitstappen en reizen, wat echt niet veeleisend is.

Daarom ben ik stilaan aan het overwegen om over te stappen naar ILC/mirrorless. Een Sony a6600 met 18-135 lijkt me een droom: compact, snel, veelzijdig, genoeg instellingsmogelijkheden, fotokwaliteit zal ook op niveau zijn. Voor mijn gebruik lijkt dit me top.

Ik heb alleen wat "schrik" om m'n trusty old K-5 weg te doen omdat ik hem zo gewoon ben en ik vrees dat ik er toch spijt van ga krijgen, ook al lijkt dit me objectief wel de juiste beslissing.

Dat terzijde zit ik nog even met de vraag wat ik doe met m'n 50-135. Toevallig verkoopt m'n stiefvader net ook een 50-135, in uitstekende staat. Echter staat deze al even te koop en heeft hij nog niet eens een bod gekregen. Indien ik hem laat repareren kost dit wel een boel geld, en als ik die lens dan niet eens kwijt raak is het helemaal geld voor niets geweest. Anderzijds indien ik hem niet laat repareren raak ik hem vermoedelijk ook al niet kwijt.

Iemand die een indicatie heeft hoeveel zo'n reparatie kost?
Wie mogelijk interesse heeft in overname van m'n lenzen: ook welkom. :)

• AlterEgo
  • Niet online
@MatthiasDS Pentax twijfels? Dat ken ik. Gelukkig zijn mijn SDM lenzen nog prima.
Heb je deze DIY repair overwogen?
Ik zou ze denk ik niet laten repareren, maar omzetten naar schroefaandrijving.
Economisch is repareren niet verantwoord; de waarde van Pentax spul is gering, veel fotozaken willen het helemaal niet meer hebben.

Ik ben ook geregeld op zoek naar een compactere optie, maar dat kost serieus geld (inruil levert weinig op). En wat win je er écht mee, behalve een paar honderd gram?

Ik ben nu vooral selectief welke lenzen ik wanneer meeneem.

• MatthiasDS
AlterEgo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:23:
@MatthiasDS Pentax twijfels? Dat ken ik. Gelukkig zijn mijn SDM lenzen nog prima.
Heb je deze DIY repair overwogen?
Ik zou ze denk ik niet laten repareren, maar omzetten naar schroefaandrijving.
Economisch is repareren niet verantwoord; de waarde van Pentax spul is gering, veel fotozaken willen het helemaal niet meer hebben.
Inderdaad, het lijkt erop dat reparatie economisch niet zo zinvol is, zeker ook omdat je weet dat het later toch weer eens zal gebeuren. En dan mag dat nog uitstekend glas zijn, op de duur steek je daar zo echt veel teveel geld in.
Bedankt voor die links. Ik denk dat ik die screwdrive conversie maar ga doen. De lens opendoen voel ik me mentaal niet helemaal klaar voor :)
Ik ben ook geregeld op zoek naar een compactere optie, maar dat kost serieus geld (inruil levert weinig op). En wat win je er écht mee, behalve een paar honderd gram?

Ik ben nu vooral selectief welke lenzen ik wanneer meeneem.
Welja, ik heb er 95% van de tijd de 18-135 op zitten. Net omdat ik dan nog een vrij handelbare do-it-all combinatie heb die ik quasi overal kan meenemen. Maar juist om die reden ben ik me deze vakantie dan beginnen afvragen waarom ik in 's hemelsnaam nog een dSLR heb. Foto's zijn uitstekend, maar dat kan een ILC ook, en ik schat dit toch nog wel wat draagbaarder in.
Komt erbij dat ik ook veel verwacht van de AF van de a6600. Tracking is nooit het beste punt geweest van m'n Pentax setup en levert me wel regelmatig wat missed shots op. Ik heb ermee leren leven, maar gezien men zo jubelt over de AF capabilities van de Sony's kijk ik daar wel begerig naar.

De enige reservatie die ik heb is de handling. Qua ergonomie vind ik m'n K-5 na al die jaren nog steeds een droom en daar ga ik wel wat inboeten.

Kostprijs van iets als de a6600 lig ik niet helemaal wakker van, mede doordat het een zakelijke aankoop zou worden.

Ik moet het allemaal nog goed overdenken. Ik denk dat ik eerst maar eens die screw drive conversie doe voor m'n 50-135, dat neemt m'n eerste zorgen over bijkomende kosten al weg. En de a6600 is nergens verkrijgbaar, dus dat geeft me nog wel even tijd. :)

• MatthiasDS
@AlterEgo nog eens bedankt voor de links. Ik heb de 50-135 nu omgezet naar screw drive en ze werkt weer perfect. Maakt natuurlijk wat meer lawaai, maar goed, so be it...

• AlterEgo
  • Niet online
MatthiasDS schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:58:
@AlterEgo nog eens bedankt voor de links. Ik heb de 50-135 nu omgezet naar screw drive en ze werkt weer perfect. Maakt natuurlijk wat meer lawaai, maar goed, so be it...
My pleasure.
Ik heb vandaag, na jaren twijfel, afscheid genomen van 7 goede oude vrienden.
Heel stom, maar ik heb hier een hoop stress van gehad.
Ingeruild voor een setje Fujifilm. :X Prachtig apparaat, wat een hoop knopjes.
Wel nog een (zo goed als onverkoopbare) K-S2 gehouden met een set glas van 18-300 mm :P om de klap een beetje te dempen.

• FeareX
  • Niet online
Zo te lezen zijn jullie wat trouwe Pentax fanaten. Eigenlijk jammer dat ze hun klantenbestand niet meer verwennen met mooie camera's en lenzen.

DP Review heeft nog weleens wat Pentax camera's in hun tests en ze komen er altijd goed uit. De meeste zijn gebouwd als een tank voor zover ik begrijp.

Maar een troost: de grote merken van nu zijn ook heel erg goed :) Sony, Fuji, jullie zullen er geen spijt van krijgen!

Canon EOS R | Olympus OM-1

• MatthiasDS
AlterEgo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:53:
[...]

My pleasure.
Ik heb vandaag, na jaren twijfel, afscheid genomen van 7 goede oude vrienden.
Innige deelneming :'(
Heel stom, maar ik heb hier een hoop stress van gehad.
Ingeruild voor een setje Fujifilm. :X Prachtig apparaat, wat een hoop knopjes.
Wel nog een (zo goed als onverkoopbare) K-S2 gehouden met een set glas van 18-300 mm :P om de klap een beetje te dempen.
Wel, ik denk dat ik naar iets gelijkaardig aan het neigen ben. Die a6600 spreekt me echt wel aan, die komt er sowieso wel denk ik.

Maar daarnaast denk ik ook mijn Pentax gerief gewoon te houden. Mijn K-5 zelf is nauwelijks nog wat waard, dat weet ik zo al. Maar ik heb ook eens rondgekeken op tweedehands (ik ben Belg :) ) en wat daar geboden wordt voor mooie lenzen is ook echt de moeite niet. Ik zou het niet over m'n hart krijgen om mijn DA* lenzen voor een habbekrats te laten gaan.

Dus, een leuke APS-C mirrorless kopen met (om te starten) een veelzijdige lens, en die meenemen op reis of op tripjes waar ik het liever compact heb. En dan kan ik de Pentax nog steeds in andere situaties inzetten. Dan hoef ik die ook niet te missen, en ik kan misschien ooit nog wel eens naar een nieuwere body upgraden die ik ergens op tweedehands vind ofzo :)

• MatthiasDS
FeareX schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:24:
Zo te lezen zijn jullie wat trouwe Pentax fanaten. Eigenlijk jammer dat ze hun klantenbestand niet meer verwennen met mooie camera's en lenzen.

DP Review heeft nog weleens wat Pentax camera's in hun tests en ze komen er altijd goed uit. De meeste zijn gebouwd als een tank voor zover ik begrijp.
Ja, die bouwkwaliteit is uitstekend, na 10 jaar is er nog niets op aan te merken aan m'n K-5 en die heeft echt al wel wat meegemaakt :)
Er is inderdaad best veel kritiek over het trage tempo waarop ze nieuw materiaal uitbrengen, en dat ze daarbij ook niet zo goed "mee" zijn met wat de hedendaagse koper wenst. Altijd wat eigenzinnig. Probleem is dat ze zo echt geen nieuwe klanten meer aantrekken en op die manier meer en meer in de marge terechtkomen. Ik zie het op termijn ook niet meer goed komen eigenlijk.
Maar een troost: de grote merken van nu zijn ook heel erg goed :) Sony, Fuji, jullie zullen er geen spijt van krijgen!
Wel, ik denk ook dat ik me goed ga vermaken met een leuke compacte mirrorless. En dat ik dan mijn K-5 nog hou voor erbij, betekent dat wanneer ik het mis, ik er steeds even naar kan teruggrijpen.

Komt goed :)

• MatthiasDS
Kleine update op bovenstaande: ik heb een Sony a7C gekocht met een Tamron 28-200. Full-frame combinatie met een heel gelijkaardig bereik als mijn K-5 met 18-135, maar die qua foto kwaliteit wel een paar stappen hoger is.

De K-5 blijft nog, maar zal niet meer zo vaak gebruikt worden. Hij heeft goed gediend!

• AlterEgo
  • Niet online
MatthiasDS schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:42:
Kleine update op bovenstaande: ik heb een Sony a7C gekocht met een Tamron 28-200.
Geniet ervan. Ik ben echt overtuigd dat de Pentax de camera is met de beste allround ergonomie. Ondanks de oneindige aanpasbaarheid van de Fujifilm.

• AlterEgo
  • Niet online
https://petapixel.com/202...-direct-to-consumer-only/

Een ander verkoopmodel, in de U.S. in ieder geval. Lijkt me geen goed teken.
Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Let op:
~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~[/html]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee