Zo, dit topic is aardig stil geworden... Ik denk dat ik even wat van me wil afschrijven?
Ik heb sinds 2006 een Pentax dSLR in bezit. Begonnen met de K10D, daarna de K20D, om uiteindelijk ergens begin 2012 een K-5 in gebruik te nemen en hier ben ik ondertussen stilaan mee vergroeid.
Ik heb een aantal lenzen, waarvan de meest noemenswaardige:
- DA* 16-50
- DA* 50-135
- DA WR 18-135
Ik heb ook nog enkele primes en een 100mm macro, maar bovenstaande zijn doorheen de jaren het mest gebruikt. En ja, m'n K-5 is ondertussen stokoud, maar ik ben nog steeds heel tevreden van de foto's die hij maakt.
Probleem/gewaarwording 1: het zwaard van Damocles dat SDM heet. Om de zoveel tijd weet je gewoon dat ze kapot gaan. De 50-135 is ondertussen dood en zal moeten gerepareerd worden. De 16-50 gaat nog goed.
Probleem/gewaarwording 2: mede door bovenstaande, maar ook uit algemene veelzijdigheid, zit de 18-135 heel vaak op m'n K-5. Natuurlijk is die veel minder lichtsterk, en natuurlijk is de optische kwaliteit minder, maar eerlijk? Hij maakt ook gewoon heel mooie foto's en ik hoef me helemaal nergens zorgen om te maken.
Probleem/gewaarwording 3: hoewel ik, vind ik, mooi materiaal heb, gebruik ik het niet op het maximum van z'n kunnen. Ik geef veel om mooie foto's te maken, maar het blijft vooral bij foto's van gezin en omgeving tijdens uitstappen en reizen, wat echt niet veeleisend is.
Daarom ben ik stilaan aan het overwegen om over te stappen naar ILC/mirrorless. Een Sony a6600 met 18-135 lijkt me een droom: compact, snel, veelzijdig, genoeg instellingsmogelijkheden, fotokwaliteit zal ook op niveau zijn. Voor mijn gebruik lijkt dit me top.
Ik heb alleen wat "schrik" om m'n trusty old K-5 weg te doen omdat ik hem zo gewoon ben en ik vrees dat ik er toch spijt van ga krijgen, ook al lijkt dit me objectief wel de juiste beslissing.
Dat terzijde zit ik nog even met de vraag wat ik doe met m'n 50-135. Toevallig verkoopt m'n stiefvader net ook een 50-135, in uitstekende staat. Echter staat deze al even te koop en heeft hij nog niet eens een bod gekregen. Indien ik hem laat repareren kost dit wel een boel geld, en als ik die lens dan niet eens kwijt raak is het helemaal geld voor niets geweest. Anderzijds indien ik hem niet laat repareren raak ik hem vermoedelijk ook al niet kwijt.
Iemand die een indicatie heeft hoeveel zo'n reparatie kost?
Wie mogelijk interesse heeft in overname van m'n lenzen: ook welkom.