Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:04

Grozno

acts without consequence!

SirNobax schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:09:

Edit - overigens die laatste Pentax .. dat disco-ding .... :/
Fantastisch, als het daadwerkelijk functioneel is en de bediening en bruikbaarheid van het toestel verbetert.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Universal Creations schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:42:
Behoorlijke vervuiling en daarnaast flinke geldverspilling.
Lig er maar net aan hoe vaak je je camera gebruik. Van 1.50 Euro voor meer dan 800 foto's lig ik in ieder geval niet wakker, daar gebruik ik mijn camera relatief gezien te weinig voor, dat zijn op vakanties na (waar ik overigens geen batterij-oplader mee naartoe sjouw) misschien 2 setjes per jaar.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
SirNobax schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:56:
[...]

Lig er maar net aan hoe vaak je je camera gebruik. Van 1.50 Euro voor meer dan 800 foto's lig ik in ieder geval niet wakker, daar gebruik ik mijn camera relatief gezien te weinig voor, dat zijn op vakanties na (waar ik overigens geen batterij-oplader mee naartoe sjouw) misschien 2 setjes per jaar.
Het grote voordeel vond ik dat je ook oplaadbare batterijen kon gebruiken. met 4 2700mah batterijen in mijn *ist dl (ik had de samsung dan) kon ik volgens mij wel 2500 foto's schieten zonder opladen. Jammer dat in mijn K20D een accu (die overigens ook lang mee gaat).

De K-S1 vind ik wel grappig, weet niet of het voor mij wat is, maar de reden dat ik Pentax zo waardeer is dat ze juist anders proberen te zijn. Het werkt niet altijd maar ook de K-01 en de Q kan ik waarderen. Toch nog niet onderscheidend genoeg (of op de verkeerde manier) om weer in de winkels te komen liggen (zou graag een keer de K3 in de hand hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
SirNobax schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:09:
Ik prop gewoon Alkalines van de Lidl in m'n K110D. Altijd vol en gaan 800-1000 foto's mee ofzo, en heb een extra set in m'n fototas.
Ik heb liever een camera met accu's. Geen kans op lek raken. Geen problemen met afvoeren via geschikte kanalen. Altijd betrouwbare accu indicatie. Een goede accu gaat een camera leven mee. En als je en reserve hebt kan je met 2 volle accu's op stap. Genoeg voor 2000 foto's. Dus de oplader hoeft niet eens mee.

M'n vorige camera heb ik 50000 foto's mee gemaakt. Dat zijn dus tussen de 200 en 260 batterijen. Tegen 1 extra aangeschafte accu.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenT16
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-01-2023
Ik stop in mijn K-m oplaadbare batterijen en die gaan al een hele tijd mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb voor mijn K-30 zo'n batterijhouder besteld op ebay en gebruikt Eneloops.
Bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Nu we het toch over batterijen hebben, welke van die lithium AA batterijen zijn het beste om te halen? Ik zie ze eigenlijk nergens in de winkel. Ben ze alleen bij Bever tegen gekomen en zou ik dan twee setjes willen ben ik bij elkaar €44 kwijt. Dan heb ik 8 Energizer batterijen van onbekende mAh. En dan weet ik niet eens of ze opnieuw oplaadbaar zijn..

Ik heb zelf goede ervaring met lithium batterijen uit china voor mijn zaklamp, dat zijn van die grote 18650 batterijen. Zijn AA's ook betrouwbaar?

[ Voor 5% gewijzigd door Heilige Kaas op 16-09-2014 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 07:44

Isniedood

nee, echt niet!

In mijn zoektocht naar de beste batterijen voor de pentax kwam ik uit op de oplaadbare batterijen eneloop

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik haal mijn Eneloops altijd bij www.nkon.nl
De persoon erachter zit geloof ik ook hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:00

Sabbi

je denkt aan mij.

Heilige Kaas schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:55:
Nu we het toch over batterijen hebben, welke van die lithium AA batterijen zijn het beste om te halen? Ik zie ze eigenlijk nergens in de winkel. Ben ze alleen bij Bever tegen gekomen en zou ik dan twee setjes willen ben ik bij elkaar €44 kwijt. Dan heb ik 8 Energizer batterijen van onbekende mAh. En dan weet ik niet eens of ze opnieuw oplaadbaar zijn..

Ik heb zelf goede ervaring met lithium batterijen uit china voor mijn zaklamp, dat zijn van die grote 18650 batterijen. Zijn AA's ook betrouwbaar?
AA lithiums zijn niet oplaadbaar. AA Lithiums zijn goed voor 'high-drain' apparaten zoals digitale camera's, waar je met gewone alkalines vaak capaciteitsverlies krijgt door te snel ontladen. Daarom zie je ook nooit maH gegevens op AA alkaline batterijen, omdat je als je ze bv in een klok doet er 3000mah uitkrijgt, maar in een digitale camera maar 800mah.
Toch vind ik zelfLithium AA's het niet waard doordat ze zoveel duurder zijn dan gewone alkalines. De AA's van de IKEA bijvoorbeeld heb je 10 voor 2 euro, heel goede prijs/kwaliteit.

Mocht je oplaadbaar willen koop je het beste eneloops of andere LSD accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
Waar kan ik goede en goedkope (2e hands) primes vinden voor mijn K5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Isniedood schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:25:
In mijn zoektocht naar de beste batterijen voor de pentax kwam ik uit op de oplaadbare batterijen eneloop
Jarenlange ervaring vertelt me dat dat de juiste conclusie is (K-100; K-x; K-30+adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 14:44
@ Batsu,
marktplaats en de pentax fora zijn de beste plekken. Daar is het prijsniveau ook nog redelijk itt ebay waar ze echt de hoofdprijs vragen tegenwoordig. Ik heb afgelopen week nog een oude K serie macro lens voor 1/3 van de laagste ebay prijs gekocht.

Houd er wel rekening mee dat de modernere primes (m.u.v. de DA35 2.4 en de DA50 1.8) 2e hands nog steeds aan de prijs zijn.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik heb een probleem met mijn DA*16-50. Hiervan gaat de AF steeds slechter werken. Vooral bij landschapjes op oneindig geeft hij niet thuis. Andere lenzen doen het wel goed dus het zal niet aan de camera liggen. Nu heb ik ergens gelezen dat de HSM motor defect kan gaan. Wie heeft hier ervaring mee?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Yahrr schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:00:
Ik heb een probleem met mijn DA*16-50. Hiervan gaat de AF steeds slechter werken. Vooral bij landschapjes op oneindig geeft hij niet thuis. Andere lenzen doen het wel goed dus het zal niet aan de camera liggen. Nu heb ik ergens gelezen dat de HSM motor defect kan gaan. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb exact de zelfde problemen met die van mij, tot nu kan ik het altijd nog oplossen door handmatig de andere kant op te focussen, daarna pakt hij hem op de en of andere manier wel altijd in een keer.

• AlterEgo
  • Niet online
Met wat zoeken op internet zie ik dat de SDM motor vaak de zwakke plek is (DA* 16-50 en 50-135). Als die er echt mee stopt, dan heb je de keuze tussen een dure reparatie, of een (riskante?) lensfirmware aanpassing, waardoor de schroevendraaier-AF geactiveerd wordt. Zelf geen ervaring mee

• Yahrr
@AlterEgo Ehh, ja, SDM. Ik las ook al dergelijke berichten. Ook dat er een tweede generatie SDM motor is waarmee het probleem definitief opgelost kan worden. Alleen las ik niets over de 50-135. Vandaag heb ik de lens ter beoordeling naar Konijnenberg gestuurd. Ik ben benieuwd. Als de kosten niet al te gortig zijn en het euvel blijvend hersteld kan worden, dan maar een reparatie. Wordt vervolgd.

Vervolg. De reparatie kostte ruim € 300,00. Da's geen kattenpis. Aangezien het mijn meest gebruikte lens is en ik erg tevreden ben over de kwaliteit heb ik het toch maar uit laten voeren. De lens is al weer een tijdje terug en hij werkt weer naar behoren.

[ Voor 24% gewijzigd door Yahrr op 12-12-2014 19:28 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
En schop!...

Ik ben om mee heen aan het kijken voor wat nieuwe spulletjes. Ik heb een K5 en wil daar graag nog een grip bij en een 15mm limited. Is een 3rd party grip aan te raden of kan ik toch beter investeren in een originele. Ben van de week wel bij iemand geweest die een originele grip op marktplaats verkocht maar deze had helaas een pinnetje vast zitten waardoor deze geen contact meer maakte. Hierdoor werkte de knoppen niet meer... Dat werd 'm dus niet.

Zijn er nog voors of tegens om voor het oude (SMC) of nieuwe model (HD) te gaan van de 15mm limited?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Ik zou een originele grip kopen, ookal was het alleen maar zodat je de weather sealing behoudt.

Heb zelf geen ervaring met de 15mm (ookal staat hij wel bovenaan m'n verlanglijstje), maar volgens de test van pentaxforums.com is het enige verschil de mindere starburst bij de hd variant door de afgeronde diafragma bladen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik weet niet of je specifieke redenen hebt om voor de Pentax lens te gaan (autofocus, filters)? Ik heb laatst een Samyang 14mm prime kunnen gebruiken. Die heeft naar mijn mening een top prijs/kwaliteit verhouding. Is een kleine €200 goedkoper, maar zo te zien wel redelijk wat groter qua formaat. Kan het overwegen waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ik ben sinds ik een 40mm limited heb groot fan van de hele limited range. Ik wil nu in ieder geval nog een 15 en 70 mm en dan is mijn kit redelijk compleet. Komend jaar staat er ook een mooie reis op de planning en dan is de compactheid van deze lensjes ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Via marktplaats een 15mm SMC (de oude) voor 400,- gescoord. Ik ben blij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 16:38
Gefeliciteerd! De asferische of de gewone? Wel een brok glas hoor... :D

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
De limited met SMC coating bedoel ik. Lekker compact lensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Als aanvulling op mijn 16-50 ben ik op zoek naar een groothoeklens voor landschapsfotografie. Een 14 of 15mm lijkt me te dicht op de 16mm en voegt weinig toe, lijkt me. De Pentax 12-24 is een goede maar ook meteen de duurste optie. Bij Sigma, Tamron en Samyang zie ik betaalbaarder alternatieven in de 10-20mm range. Wie heeft daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ik heb gister toen ik de lens ging halen even de Sigma 8-16 op mijn camera gehad. Wat een beeldhoek op 8mm! Je kan er alleen geen filters op monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
De Sigma 10-20 is een fijne lens. Mooie kleuren, mooi contrast, heel behoorlijke scherpte.En gebouwd als een tank. Er zijn 2 uitvoeringen: de dure F3.5 is volgens de reviews zijn meerprijs niet echt waard t.o.v. de F4-5.6 die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Ik heb een tijdje met een Samyang 14mm mogen spelen en was redelijk onder de indruk van de kwaliteit die je krijgt voor de prijs. De 10mm van hen schijnt net zo goed te zijn om dezelfde reden.

Hij staat op mijn eigen verlanglijstje, maar ik twijfel nog of ik voor de 10mm ga of toch voor de 14mm :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Voor wie het nog niet gezien had (ookal betwijvel ik dat)
Pentax Full Frame DSLR Officially Announced :9~

Ik heb er zelf het geld niet voor aangezien hij waarschijnlijk ver boven mijn budget voor een body komt, maar ooit een gebruikte lijkt me wel wat.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Goed nieuws! Ik had er zelf graag een gehad willen hebben maar kan de grootte mij niet veroorloven.

Ik zou wel een pentax systeemcamera willen met k-mount

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 10:12
Nog meer goed nieuws, de Pentax K-S2 is aangekondigd en wordt half maart al verwacht. Voor eerste indrukken zie o.a. http://www.pentaxforums.c...officially-announced.html en http://www.dpreview.com/a...-wi-fi-no-blinking-lights

De eerste Pentax sinds tijden waar ik persoonlijk écht enthousiast van wordt ;)

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Anoniem: 181786

Ik vind het ontwerp lekker verfrissend. Ik kan hier ook wel enthousiast voor worden. Heb hem ook (op DPR) in het legergroen gezien en dat maakt het wel een hele stoere camera.

• AlterEgo
  • Niet online
Heeft er wel eens iemand gespeeld met die tilt-shift optie uit de redentere Pentaxen?
Ben benieuwd wat je er in het echt mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Ik heb het zelf nog nooit gebruikt en ik betwijfel het of correctie groot genoeg is om ook nut te hebben. En tot de 5-assige beeldstabilisatie komt is het ook beperkt tot enkel shift.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 12:56

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Helaas, de SDM op m'n DA*16-50 (uit 2012) is naar de gallemiezen.
Is via de Beukelaer laten repareren de enige optie?
De Beukelaer is exit... ;)

Morgen maar eens met een Pentax dealer gaan bellen.

[ Voor 28% gewijzigd door MarcelG op 22-02-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
@ MarcelG. Zie mijn post op 16 en 17 sep 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

@Yahrr, tnx.
Ruim 300 euro reparatie voor 'n lens die ik gekocht heb voor € 550....maar die nieuw een tikkeltje meer kost.
Dus ik denk dat ik 'm toch maar laat repareren.
Of iemand moet 'm voor € 250 willen overnemen, en 'm dan zelf laten repareren...is ook een optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Alternatief is de lens om te programmeren zodat hij de SDM niet meer gebruikt maar altijd de schroef-AF. Kosten: nul euro.

http://www.pentaxforums.c...s-da-16-50mm-f-2-8-a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik heb een beter alternatief gevonden: zelf repareren. En het is gelukt.
Woooohoooo! Voorlopig in elk geval 300 euro bespaard!!!!

Deze guide gevolgd:
http://bangmedia.no/pentax/sdmfix/

Ik zet er zometeen ook een (zeer amateuristisch) filmpje van online, even knippen & plakken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
@MarcelG gefeliciteerd. Ik weet niet of ik het had aangedurfd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ja, het was een simpele afweging.
Startpositie: SDM kapot, lens (eigenlijk) waardeloos, garantie reeds geruime tijd verlopen.
Optie 1: Laten repareren. 300 euro verder, probleem opgelost.
Optie 2: Zelf proberen te repareren, 0 euro verder, wellicht toch optie 1 nodig, anders geld bespaard.

Dus. Logica dicteert optie 2 te volgen. >:)

Het filmpje staat online
http://youtu.be/WgAbOIUgKLA

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelG op 23-02-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 23:07

KRG

Knap gedaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Goed om te weten dat dat kan werken. Mijn 60-250 heeft 2 jaar geleden bij een vorige eigenaar al een nieuwe motor gekregen dus ik ga er van uit dat het de komende tijd niet nodig is.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Update; de SDM doet het nog steeds, alhoewel ik moet toegeven dat ie het 1 keer even niet deed. Kwam heel langzaam op gang.
Ik heb me voorgenomen m'n beide SDM lenzen voorlopig elke dag even een aantal SDM oefeningen te laten doen om e.e.a. soepel te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 00:25

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik ben de trotse eigenaar geworden van een Pentax K-3, investeren in de toekomst :) Wat een supermooi dingetje, gecombineerd met 80-320 aan telelens waren er best mooie foto's te schieten op de Veluwe laatst. Maar gisteren heb ik lang gefilmd en er vielen me twee dingen op vanaf het statief: battery life hield niet over op een gebruikte accu, en vermoed dat de live view de boosdoener is. Is er een manier om deze uit te schakelen tijdens het filmen?

Ook viel het me op dat hij uit zichzelf uitschakelde na iets van een half uur, dat had ik eerst met m'n Bloggie maar hier had ik het niet verwacht? :S Erg irritant want je mist gaten in de speech en dat is knakenirritant. Nergens te vinden in de instellingen, helaas.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:23
Filmen kan alleen maar tijdens liveview. De sensor moet dan namelijk continu belicht worden, zodat je kunt filmen. Dat ie na een half uur uitschakelt, heeft te maken met de belasting op videocamera's. Alles wat een half uur of langer kan filmen, valt onder videocamera's en daar zit meer belasting op. Vandaar dat heel veel fotocamera's maar een half uur aan 1 stuk kunnen filmen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Dat is wel jammer. Ondertussen heb ik ook al het een en ander uitgezocht en het komt er inderdaad op neer dat het een probleem met belasting of oververhitting is. Maar to be honest de eerste opname nokte er mee na 19 minuten. Dit is onacceptabel, hoe moet ik dan langere interviews opnemen met video? Onder meer daarvoor is die camera gekocht, in de verwachting dat dit type professionele dSLR het aan zou kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-04-2015 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:43:
Dat is wel jammer. Ondertussen heb ik ook al het een en ander uitgezocht en het komt er inderdaad op neer dat het een probleem met belasting of oververhitting is. Maar to be honest de eerste opname nokte er mee na 19 minuten. Dit is onacceptabel, hoe moet ik dan langere interviews opnemen met video? Onder meer daarvoor is die camera gekocht, in de verwachting dat dit type professionele dSLR het aan zou kunnen.
Ik heb zoiets ooit gehad met een te langzame SD kaart. Die stopte er nog eerder mee omdat die niet snel genoeg kon wegschrijven. Het testen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Sluw schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:46:
[...]

Ik heb zoiets ooit gehad met een te langzame SD kaart. Die stopte er nog eerder mee omdat die niet snel genoeg kon wegschrijven. Het testen waard.
Deze geheugenkaart houdt 3 seconden vol, RAW+JPEG 24MP a 7 FPS. Ik vermoed niet dat dat het probleem is Sluw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:54:
[...]

Deze geheugenkaart houdt 3 seconden vol, RAW+JPEG 24MP a 7 FPS. Ik vermoed niet dat dat het probleem is Sluw :)
Had gekund toch :o
Nominally, the K-3 is capable of recording approximately 60 JPEG images or 25 RAW images at continuous high-speed before buffer capacity slows the shooting down. That’s about 7.5 seconds shooting JPEGs and 3 seconds shooting RAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Hehe, ja! Dit kan ongeveer kloppen, 3 seconden RAW+JPEG, die JPEG's zijn niet de druppel voor de buffer, formaat valt mee vergeleken met de RAW's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:03
Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:54:
[...]

De foto's worden eerst opgeslagen in de buffer en dan in de achtergrond geschreven naar de SD kaart. De tijd die dit kost geeft een beetje aan hoe snel de kaart is. Als er geen buffer in zou zitten dan zou hij waarschijnlijk de 7fps nooit aantikken, het is dan ook niet voor niks de burstrate.

Wat voor kaartje heb je precies?
Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:43:
Ik snap ook niet dat je daarvoor een DSLR koopt in plaats van een videocamera. De kwaliteit van video bij DSLR's voor dit soort videos is niet veel beter dan bij video camera's van die prijs. Als je op het internet zoekt naar het filmen met DSLR's kom je dit probleem overal wel tegen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik heb er een PQI 64GB bij, class 10/UHS-1. Beeldkwaliteit is behoorlijk goed, en waarom ik dan opteer voor een dSLR? Om de simpele reden dat ik graag 2 in 1 heb, fotografie met een optie om op een goede manier te filmen.

Zal hem eens in de kaartlezer hangen vanmiddag voor een speedtest.

[ Voor 13% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-04-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat ie stopt na 19min is vanwege de 4GB bestandsgrootte limiet bij FAT32. Aangezien camera's FAT32 als bestandssysteem gebruiken kunnen bestanden niet groter worden dan 4GB. Sommige moderne camera's schrijven dan zonder frame verlies direct een nieuw bestand als het huidige bestand op 4GB zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Even de lengtes opgesnorkeld van de video's: 19.13 (zelf gestopt), 25 minuten precies, 11,5 minuten, 25 minuten precies, 16.18 minuten (zelf gestopt). Als dat FAT32-bestandssysteem klopt, dan schakelt hij wel naadloos over naar een nieuw bestand, tenzij dat die 25 minuten is.

[ Voor 14% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-04-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Grote kans dat dat die 25 minuten is :) Fat32 kan sowieso geen bestanden aan die groter zijn dan 4GB, dat moet je kunnen zien als je het kaartje in je PC stopt en opent ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Iemand al ervaring met die 16-85 lens?
Lijkt me wel mooi als vervanger van mijn wat ouder wordende Sigma 17-70 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Ventieldopje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:05:
Grote kans dat dat die 25 minuten is :) Fat32 kan sowieso geen bestanden aan die groter zijn dan 4GB, dat moet je kunnen zien als je het kaartje in je PC stopt en opent ;)
Max 3.98GB, you're dandy on the mark ;) Oplossing zou dus formatteren in exFAT zijn, wat mogelijk moet zijn met deze SDXC-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:12:
[...]

Max 3.98GB, you're dandy on the mark ;) Oplossing zou dus formatteren in exFAT zijn, wat mogelijk moet zijn met deze SDXC-kaart.
Zou dat nou niet direct doen, altijd gewoon je kaartje formatteren in je camera :) Om te experimenteren is het misschien wel een keer leuk om te doen.

offtopic:
Als je de FAT tabel en alles meeneemt kom je effectief op 3,97 of 3,79 ... één van die twee :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Volgens Windows is hij al exFAT-geformatteerd :/ Dan zou er geen probleem meer moeten zijn met een limit van 4GB dunkt me, hoewel dit enigszins offtopic gaat (ga ik nog even uitzoeken).

Edit: niet dus. 4GB is 4GB. Die limiet blijft dus staan, maar de camera maakt ook niet automatisch een nieuw bestand aan om verder te gaan met opnemen. Of je zit met 25 minuten maximaal, of je loopt tegen een grens van 4GB aan.Baggerzooi!

[ Voor 39% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-04-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huisfotograaf
  • Laatst online: 24-09-2024
Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:53:
Volgens Windows is hij al exFAT-geformatteerd :/ Dan zou er geen probleem meer moeten zijn met een limit van 4GB dunkt me, hoewel dit enigszins offtopic gaat (ga ik nog even uitzoeken).

Edit: niet dus. 4GB is 4GB. Die limiet blijft dus staan, maar de camera maakt ook niet automatisch een nieuw bestand aan om verder te gaan met opnemen. Of je zit met 25 minuten maximaal, of je loopt tegen een grens van 4GB aan.Baggerzooi!
Staat ook in de handleiding: maximaal 4GB of 25 minuten.
Overigens kun je met een DSLR nooit langer opnemen dan 29 minuten en 59 seconden. Dit i.v.m. de importheffing die voor filmcamera's hoger is dan voor fotocamera's.

Pentax K3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
http://www.cameraegg.org/...ook-review-leaked-online/
De K3-II heeft dus een sensor die met 4x 1 pixel verschuiven (beetje zoals Olympus ook met hun EM5-II doet) de bayer-interpolatie overbodig maakt, waardoor je veel meer detail krijg in de uiteindelijke 24MP foto. Sigma doet dit eigenlijk ook met hun Foveon sensor camera's, maar dan in 1 shot, door de kleurenpixels onder elkaar te leggen, i.p.v. naast elkaar. Er zit wel een nadeel aan de methode van Pentax: werkt alleen vanaf statief en met stilstaande onderwerpen. Om dit in korte tijd te bewerkstelligen, zal er waarschijnlijk gebruik gemaakt worden van een elektronische sluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Sinds gisteren in het Bezit van een Pentax K2-S body zwart, vandaag een 28-80 lens van 15 jaar erop gezet en een standaard 18-55 lens gebruikt. Verbluffend mooie resultaten.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:43:
http://www.cameraegg.org/...ook-review-leaked-online/
De K3-II heeft dus een sensor die met 4x 1 pixel verschuiven (beetje zoals Olympus ook met hun EM5-II doet) de bayer-interpolatie overbodig maakt, waardoor je veel meer detail krijg in de uiteindelijke 24MP foto. Sigma doet dit eigenlijk ook met hun Foveon sensor camera's, maar dan in 1 shot, door de kleurenpixels onder elkaar te leggen, i.p.v. naast elkaar. Er zit wel een nadeel aan de methode van Pentax: werkt alleen vanaf statief en met stilstaande onderwerpen. Om dit in korte tijd te bewerkstelligen, zal er waarschijnlijk gebruik gemaakt worden van een elektronische sluiter.
In veel gevallen dus gewoon niet bruikbaar en krijg je vergelijkbare artefacts als met HDR en bewegende onderwerpen waarschijnlijk. Je ziet het al als het gras of de bomen bewegen en dat zorgt nou precies voor het omgekeerde van waar de techniek voor bedoeld is. Als je er nou zoals met HDR nog eens wat mee op schoot...

Voor product shots en met continu licht waarschijnlijk een prima oplossing en voor het schieten van gebouwen maar daar houden de mogelijkheden toch wel snel op.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:36:
[...]

In veel gevallen dus gewoon niet bruikbaar en krijg je vergelijkbare artefacts als met HDR en bewegende onderwerpen waarschijnlijk. Je ziet het al als het gras of de bomen bewegen en dat zorgt nou precies voor het omgekeerde van waar de techniek voor bedoeld is. Als je er nou zoals met HDR nog eens wat mee op schoot...
Je schiet er ook wat mee op, de vraag is alleen of het voor jou als gebruiker iets extra biedt. Je hebt altijd nog gewoon 24MP tot je beschikking en dat is meer dan jouw 1Ds3 of mijn 5D2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Die 24 haal je niet als er 3 foto's bij tussendoor zitten die bewogen zijn ten opzichte van het origineel. In plaats dat je gewoon een bewogen foto krijgt zoals met een langere sluitertijd krijg je hele rare artefacten of ze moeten een heel slim algoritme aan boord hebben die de overige 3 samples gebruiken waar ze kunnen.

Wil je meer megapixel dan zou je toch echt voor een D800 moeten gaan, Pentax 645Z of hassie :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Huh? Mij lijkt dat de individuele raw bestanden gewoon los bewaard worden (net zoals bij de Olympus EM5-II). En voor meer megapixels is er tegenwoordig de Canon 5DsR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Testcase
Klik
Klik

[ Voor 37% gewijzigd door J.S. Bach op 20-06-2015 19:03 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Uhmmm, wat moeten we met deze 2 foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Universal Creations schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:14:
Uhmmm, wat moeten we met deze 2 foto's?
Gemaakt met mijn nieuwe Pentax....

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Leuk, maar dit is niet de manier om een testcase aan te maken. Afgezien van dat behoeft ook een testcase een klein uitleg hoe en waarom.

Als je gewoon wat foto's wil plaatsen, zet dat er ook even bij. Nou weten we nog niet waar de foto's gemaakt zijn, met welk model van Pentax en met welke instellingen en wáárom we er naar moeten kijken.

Verder gebruik je voor het plaatsen van afbeeldingen de img tag: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/20#tag_img ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenT16
Vanmiddag een smc DA 40 limited besteld, wordt dinsdag geleverd. Kijken wat hij zal voort brengen op de grote dino (K20D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
.n.o. schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:43:
Vanmiddag een smc DA 40 limited besteld, wordt dinsdag geleverd. Kijken wat hij zal voort brengen op de grote dino (K20D).
Nieuwsgierig. Waarom investeren in mooie goede lenzen voor een relatief oude camera? Ik zou denk ik eerst voor een nieuwe camera gaan zodat ik ook bij minder licht nog kan fotograferen (ben ook eigenaar van de 20D).

Buiten dat, gefeliciteerd met je aankoop :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De K20D is dan wel weer een beetje aan de oude kant maar als ik de specs zo bekijk kan hij nog wel even mee. Zal geen hoogvlieger zijn bij minder licht maar niet iedereen heeft dat ook nodig. Vaak heb je meer aan goed glas dan mindere lenzen en een goede body.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
K20D is bruikbaar tot iso 800. Ik kan daar prima mee uit de voeten en ik zal hem best wel eens vernieuwen maar het is nog steeds een dijk van een camera. Ik zou dan ook eerder investeren in lenzen dan in een body.
En ik ben benieuwd naar de limited DA 40. Ik vind het een vreemd brandpunt op een cropcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenT16
@Roland, ik heb meer aan lenzen op dit moment dan aan een andere body, de K20D blijft nog wel even circa 2 jaar nog. Behalve als er iets stuk gaat, maar dat denk ik niet (K20D is letterlijk in nieuwstaat). Buiten zal ik prima uit de voeten komen met deze brandpuntafstand, maar binnen niet. Zal wel foto's posten als ik hem heb (eerst een weekje weg).

EDIT:
Iemand goede ervaringen met de D-FA 50 macro? Heb er 1 gezien op marktplaats voor 200,- kan altijd proberen om wat van de prijs af te krijgen :)

@Ventieldopje Ik moet zeggen dat ik mij vaker aan de autofocus irriteer dan aan de ruisprestaties, heb mij voor genomen om maar manual te focussen 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door KoenT16 op 02-08-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Ik sta momenteel bijna op het punt om mijn K-30 te vervangen met een K-3 II... Ik word verleid door de doorgaans scherpere resultaten met meer detail en door de GPS en al met al net een wat completer pakket dan de K-30.

Zijn er hier mensen die recent een upgrade naar de K-3 II hebben gemaakt en zo ja, vanaf welke camera? Ik ben benieuwd naar wat ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 23:07

KRG

Je kunt ook eens de vraag stellen op pentaxforum.nl of op pentaxian.nl. Daar krijg je denk ik meer reactie.

• AlterEgo
  • Niet online
Ik vond het wel een goede vraag, dus ik ben wat (p)reviews gaan lezen [photographyblog; Imaging-resource; dpreview]. Zelf vind ik de AF snelheid van de K-30 de grootste hindernis. In die reviews vind ik wel claims, maar geen echte onderbouwing, dat de AF snelheid van de K-3 II daadwerkelijk veel beter is. Voor mezelf zou ik de upgrade niet doen, heb ik op basis van die reviews besloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Ik heb de vraag inderdaad ook op Pentaxforums.com gepost en wat goede reacties gekregen. Ik was van plan om nog maar even een tijdje te wachten, maar ik kwam er afgelopen weekend ook achter dat mijn K-30 aan een veel voorkomend probleem met de diafragma control unit lijdt...

De camera zet maar voor een enkele foto het diafragma op de juiste instellingen, waardoor erg vaak de foto's compleet onderbelicht raken. Hier bijv. twee foto's in M-stand met exact dezelfde instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/724/21483027721_d649cf7f7f_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5769/21287533199_2f0a46cfc2_z.jpg

Dit komt momenteel nog voornamelijk voor met een Sigma lens, ik denk omdat bij die lens het diafragma wat stugger is dan op de Pentax lensen. Maar gezien het een bekend probleem van de K-30 is ben ik bang dat het na verloop van tijd op alle lensen zonder handmatige diafragma ring effect zal hebben.

Ik probeer dan nu ook maar eerst de K-30 te laten repareren voor ik iets anders aanschaf. Hij is al een half jaartje buiten de garantie, maar omdat hij nog maar 7000 'clicks' heeft vind ik dit een beetje een ondeugdelijk product. Kijken of Pentax nog een oplossing kan bieden. Dus de K-3 II staat voorlopig even op hold :P.

-knip-

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 18-09-2015 14:36 ]

• AdmiralSnipe
  • Laatst online: 09:58
Teasertje:

Afbeeldingslocatie: http://www.pentax.com/en/pentaxff/images/bg_01.jpg

Begin 2016 gaat hij dan eindelijk komen.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• Heilige Kaas
Doe mij maar een systeem camera! Dan kan ik mijn huidige lenzen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
En ze hebben ook een 24-70 f/2.8 aangekondigd voor bij hun fullframe camera: http://bokeh.digitalrev.c...d-fa-24-70mmf2-8ed-sdm-wr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812

Volgens de berichten/geruchten is het een re-brand van de pricewatch: Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di USD Sony

Als je ze onder elkaar zet lijken ze ook wel erg veel op elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.cameralabs.com/reviews/Tamron_SP_24-70mm_f2-8_Di_VC_USD/images/Tamron24-70VC_450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/12/2015/09/DFA24-70_1_y23478-600x400.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Lijkt mij vrij sterk, want die van Tamron heeft stabilisatie en die van Pentax niet. Misschien van de non-VC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het zal inderdaad dan mogelijk de non VC zijn (Al kan ik die niet vinden van Tamron) of de VC hebben ze er op 1 of andere manier uitgehaald. Maar wat dat betreft lijken ze verdacht veel op elkaar incl. zoom lock switch etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Eruit halen kan niet. Of ja, het kan wel, maar dan heb je een lens die niet "werkt". Ze kunnen de VC-unit vastzetten zodat die lenzen nog wel bijdragen aan de werking van het objectief. Maar dat zou wel erg verspilling zijn van geld en materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Er is ook een Sony versie van de lens zonder VC. Die zullen ze dus wel gebruikt hebben.
Ik lees her en der wel dat mensen het jammer vinden dat het geen "echte" Pentax lens is, maar gezien de reviews van de Tamron is dat helemaal geen straf en de prijs is ook nog nagenoeg gelijk.

Afhankelijk wat de body gaat kosten zit ik toch sterk te twijfelen om de k-5II volgend jaar een groter broertje te geven.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GWBoes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:41:
Er is ook een Sony versie van de lens zonder VC. Die zullen ze dus wel gebruikt hebben.
Tijdens het zoeken niet tegen gekomen maar je hebt gelijk. Heb mijn link aangepast naar de Sony Alpha versie in plaats van de Canon versie met VC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Kijk, dat Tamron niet speciaal een sony-versie gaat maken zonder VC, snap ik. Ze schakelen de VC gewoon uit en klaar. Maar nu gaat Pentax een kreupele versie van de Tamron gebruiken en daar hun eigen naam op zetten. Ik vind dat niet echt reclame voor je merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De dingen die ik kon vinden over de FF van Pentax waren al niet echt om over naar huis te schrijven (ouderwetse menu's, slechte ergonomie, brakke knopjes) en dan komen ze nu ook nog met een Tamron Pentax 24-70 f/2.8. Dat ze de VC er uit hebben gesloopt zal wel te maken hebben dat net zoals met Sony de stabilisatie in de body zit en dat elkaar wel tegen zou werken.

Dit is wel de kans voor Pentax om weer een beetje serieus mee te kunnen gaan doen in de toekomst mits ze hun hele ecosysteem ook een boost kunnen geven. Ik betwijfel het..

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
He watte??? Pentax heeft nog helemaal geen digitale FF camera. Ja hij staat op de rol, maar er is geen werkende versie beschikbaar, alleen wat donkere teaserfoto's en een 3D printed mockup. Dus waar je het idee vandaan haalt dat Pentax ouderwetse menu's en en slechte ergonomie heeft... In tegendeel: op dat gebied staat Pentax op een veel hoger niveau dan bijv. Canon en dat is niet mijn persoonlijke mening maar die van ontelbare anderen.

(Er is omstreeks 2001 wel een Pentax FF geweest, maar die is afgeblazen vanwege de slechte sensor van Philips. Deze bedoel je hopelijk niet, hij is niet te vergelijken met de camera's van nu).

Verder snap ik het azijnpissen niet zo. Waarom met een eigen ontworpen versie van de 24-70 komen als die versie alleen maar veel meer kost, en zeker niet superveel beter zal presteren? In de meeste reviews komt de Tamron beter uit de bus dan de varianten van Canon en Nikon, die ook nog eens veel meer kosten. Dus Pentax heeft hier gewoon de juiste keuze gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Spotmatic op 25-09-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Klopt, die is er nog niet maar zo gaan er overal wel geruchten rond. Ik zeg dus ook dat dit naar mijn mening wel het moment is voor Pentax om hier echt wat van te maken want iedereen kijkt hier al zo lang naar uit. Bovendien laat hun marktaandeel (deels door hun wat andere ecosysteem) wat te wensen over als ze de insteek hebben om de mainstream markt aan te spreken. Gezien hun pogingen met kleurtjes en fancy features, wekt dat bij mij wel die indruk.

Jij mag het azijnpissen vinden maar ik kijk er gewoon kritisch naar, net als bij elk ander merk. De reden waarom het vreemd is dat ze met een rebrand Tamron komen is omdat Tamron helemaal niet zo goed te boek staat als je het hebt over kwaliteit, consistentie (sample variation) en autofocus. Een merk als Pentax dat naar mijn idee toch altijd wel voor kwaliteit zegt te gaan neemt hiermee gewoon een slecht besluit. Als de camera uit is en bevalt dan kunnen ze altijd nog gaan babbelen met Tamron om de 24-70 uit te laten brengen, maar dan wel onder de naam van Tamron.

Pentax kan dan werken aan een duurdere en betere variant, want dat kunnen ze best. Canikon hebben ook lenzen die het veelvoudige kosten maar óók er naar presteren, die verkopen ook. Pentax moet eens niet zo van de hak op de tak gaan. Aan de ene kant LED's inbouwen en alles in leuke kleurtjes spuiten en aan de andere kant prachtige (dure) lenzen maken en nu ook met een FF camera komen. Die userbase hebben ze gewoon nog niet en ze zijn ook niet echt succesvol om die op die manier aan te boren. Het zou ze sieren zich te richten op kwaliteitsproducten, desnoods in alle segmenten (consumer to prosumer). Dat mag dan best wat meer kosten, mits het maar presteert.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

-knip-

[ Voor 95% gewijzigd door Universal Creations op 08-10-2015 23:22 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Laatst online: 09:58

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 18:44
Mooi hoor, D810 like camera voor D750 prijs, top prijs/kwaliteit verhouding.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Poosje terug viel me wat op aan mijn 18-135 lens, alsof er binnenin kleine spinnewebjes zitten (echt in de lens). Ik ga er vanuit dat dit een soort schimmel is.

Ik zie het op foto's niet terug maar veaag me wel af hoe dit kan en of dit zoveel erger gaat worden dat dit binnenkort wel zichtbaar wordt op foto's?
- Lens is og geen 3 jaar oud.
- Zit altijd in mijn foto tas of op mijn camera met het glas afgedicht,

lens is wel eens nat geweest, als het regent blijf ik door fotograferen. Daar zou een WR Pentax lens gewoon tegen moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://heeling.nl/tweakers/lens1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://heeling.nl/tweakers/lens2.jpg

Het is op de foto's wat minder duidelijk te zien dan in het echt (Ook heb ik de lens nog even gepoetst voor de foto, maar zie je op de foto stof die ik het echt dan weer niet zie :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu zijn je foto's niet super duidelijk maar zal wel iets van schimmel zijn inderdaad.

Dat je camera+lens altijd in de fototas zit is misschien wel je probleem waarom dit veroorzaakt is. Hierdoor kan eventueel vocht lastig weg waardoor de kans op schimmel groter wordt als ik me niet vergis. Als je de camera en lens niet gebruikt is het beter om deze gewoon buiten de tas op te slaan zeker als deze ervoor nat/vochtig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 21:33

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

[Roland] schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:56:
lens is wel eens nat geweest, als het regent blijf ik door fotograferen. Daar zou een WR Pentax lens gewoon tegen moeten kunnen.
WR betekent 'een paar extra rubbertjes'. Maar het geeft zeker geen garantie.

Ik had ergens gelezen dat schimmel niet tegen zonlicht kan. En dat het dus eigenlijk dat objectief zonder doppen in het volle zonlicht moet leggen. Maar weet niet of dat nu nog zinvol is.
Ben het wel met Soinar eens dat het sowieso beter is om je spullen buiten je tas te bewaren.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je hebt UV-straling nodig om echt effectief te zijn, dus niet achter vensterglas leggen, want dat laat nauwelijks UV-straling door.

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]