Advocatus ineptias | Free Speech Online
Lig er maar net aan hoe vaak je je camera gebruik. Van 1.50 Euro voor meer dan 800 foto's lig ik in ieder geval niet wakker, daar gebruik ik mijn camera relatief gezien te weinig voor, dat zijn op vakanties na (waar ik overigens geen batterij-oplader mee naartoe sjouw) misschien 2 setjes per jaar.Universal Creations schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:42:
Behoorlijke vervuiling en daarnaast flinke geldverspilling.
Pentaxiaan
Het grote voordeel vond ik dat je ook oplaadbare batterijen kon gebruiken. met 4 2700mah batterijen in mijn *ist dl (ik had de samsung dan) kon ik volgens mij wel 2500 foto's schieten zonder opladen. Jammer dat in mijn K20D een accu (die overigens ook lang mee gaat).SirNobax schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:56:
[...]
Lig er maar net aan hoe vaak je je camera gebruik. Van 1.50 Euro voor meer dan 800 foto's lig ik in ieder geval niet wakker, daar gebruik ik mijn camera relatief gezien te weinig voor, dat zijn op vakanties na (waar ik overigens geen batterij-oplader mee naartoe sjouw) misschien 2 setjes per jaar.
De K-S1 vind ik wel grappig, weet niet of het voor mij wat is, maar de reden dat ik Pentax zo waardeer is dat ze juist anders proberen te zijn. Het werkt niet altijd maar ook de K-01 en de Q kan ik waarderen. Toch nog niet onderscheidend genoeg (of op de verkeerde manier) om weer in de winkels te komen liggen (zou graag een keer de K3 in de hand hebben).
Ik heb liever een camera met accu's. Geen kans op lek raken. Geen problemen met afvoeren via geschikte kanalen. Altijd betrouwbare accu indicatie. Een goede accu gaat een camera leven mee. En als je en reserve hebt kan je met 2 volle accu's op stap. Genoeg voor 2000 foto's. Dus de oplader hoeft niet eens mee.SirNobax schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:09:
Ik prop gewoon Alkalines van de Lidl in m'n K110D. Altijd vol en gaan 800-1000 foto's mee ofzo, en heb een extra set in m'n fototas.
M'n vorige camera heb ik 50000 foto's mee gemaakt. Dat zijn dus tussen de 200 en 260 batterijen. Tegen 1 extra aangeschafte accu.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Ik heb zelf goede ervaring met lithium batterijen uit china voor mijn zaklamp, dat zijn van die grote 18650 batterijen. Zijn AA's ook betrouwbaar?
[ Voor 5% gewijzigd door Heilige Kaas op 16-09-2014 13:57 ]
De persoon erachter zit geloof ik ook hier op het forum.
AA lithiums zijn niet oplaadbaar. AA Lithiums zijn goed voor 'high-drain' apparaten zoals digitale camera's, waar je met gewone alkalines vaak capaciteitsverlies krijgt door te snel ontladen. Daarom zie je ook nooit maH gegevens op AA alkaline batterijen, omdat je als je ze bv in een klok doet er 3000mah uitkrijgt, maar in een digitale camera maar 800mah.Heilige Kaas schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:55:
Nu we het toch over batterijen hebben, welke van die lithium AA batterijen zijn het beste om te halen? Ik zie ze eigenlijk nergens in de winkel. Ben ze alleen bij Bever tegen gekomen en zou ik dan twee setjes willen ben ik bij elkaar €44 kwijt. Dan heb ik 8 Energizer batterijen van onbekende mAh. En dan weet ik niet eens of ze opnieuw oplaadbaar zijn..
Ik heb zelf goede ervaring met lithium batterijen uit china voor mijn zaklamp, dat zijn van die grote 18650 batterijen. Zijn AA's ook betrouwbaar?
Toch vind ik zelfLithium AA's het niet waard doordat ze zoveel duurder zijn dan gewone alkalines. De AA's van de IKEA bijvoorbeeld heb je 10 voor 2 euro, heel goede prijs/kwaliteit.
Mocht je oplaadbaar willen koop je het beste eneloops of andere LSD accu's.
Jarenlange ervaring vertelt me dat dat de juiste conclusie is (K-100; K-x; K-30+adapter).Isniedood schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:25:
In mijn zoektocht naar de beste batterijen voor de pentax kwam ik uit op de oplaadbare batterijen eneloop
marktplaats en de pentax fora zijn de beste plekken. Daar is het prijsniveau ook nog redelijk itt ebay waar ze echt de hoofdprijs vragen tegenwoordig. Ik heb afgelopen week nog een oude K serie macro lens voor 1/3 van de laagste ebay prijs gekocht.
Houd er wel rekening mee dat de modernere primes (m.u.v. de DA35 2.4 en de DA50 1.8) 2e hands nog steeds aan de prijs zijn.
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Ik heb exact de zelfde problemen met die van mij, tot nu kan ik het altijd nog oplossen door handmatig de andere kant op te focussen, daarna pakt hij hem op de en of andere manier wel altijd in een keer.Yahrr schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:00:
Ik heb een probleem met mijn DA*16-50. Hiervan gaat de AF steeds slechter werken. Vooral bij landschapjes op oneindig geeft hij niet thuis. Andere lenzen doen het wel goed dus het zal niet aan de camera liggen. Nu heb ik ergens gelezen dat de HSM motor defect kan gaan. Wie heeft hier ervaring mee?
Vervolg. De reparatie kostte ruim € 300,00. Da's geen kattenpis. Aangezien het mijn meest gebruikte lens is en ik erg tevreden ben over de kwaliteit heb ik het toch maar uit laten voeren. De lens is al weer een tijdje terug en hij werkt weer naar behoren.
[ Voor 24% gewijzigd door Yahrr op 12-12-2014 19:28 ]
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Ik ben om mee heen aan het kijken voor wat nieuwe spulletjes. Ik heb een K5 en wil daar graag nog een grip bij en een 15mm limited. Is een 3rd party grip aan te raden of kan ik toch beter investeren in een originele. Ben van de week wel bij iemand geweest die een originele grip op marktplaats verkocht maar deze had helaas een pinnetje vast zitten waardoor deze geen contact meer maakte. Hierdoor werkte de knoppen niet meer... Dat werd 'm dus niet.
Zijn er nog voors of tegens om voor het oude (SMC) of nieuwe model (HD) te gaan van de 15mm limited?
Heb zelf geen ervaring met de 15mm (ookal staat hij wel bovenaan m'n verlanglijstje), maar volgens de test van pentaxforums.com is het enige verschil de mindere starburst bij de hd variant door de afgeronde diafragma bladen.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Pentax Full Frame DSLR Officially Announced
Ik heb er zelf het geld niet voor aangezien hij waarschijnlijk ver boven mijn budget voor een body komt, maar ooit een gebruikte lijkt me wel wat.
Ik zou wel een pentax systeemcamera willen met k-mount
De eerste Pentax sinds tijden waar ik persoonlijk écht enthousiast van wordt
War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic
Anoniem: 181786
Ben benieuwd wat je er in het echt mee kan.
Is via de Beukelaer laten repareren de enige optie?
De Beukelaer is exit...
Morgen maar eens met een Pentax dealer gaan bellen.
[ Voor 28% gewijzigd door MarcelG op 22-02-2015 20:47 ]
Ruim 300 euro reparatie voor 'n lens die ik gekocht heb voor € 550....maar die nieuw een tikkeltje meer kost.
Dus ik denk dat ik 'm toch maar laat repareren.
Of iemand moet 'm voor € 250 willen overnemen, en 'm dan zelf laten repareren...is ook een optie natuurlijk.
http://www.pentaxforums.c...s-da-16-50mm-f-2-8-a.html
Woooohoooo! Voorlopig in elk geval 300 euro bespaard!!!!
Deze guide gevolgd:
http://bangmedia.no/pentax/sdmfix/
Ik zet er zometeen ook een (zeer amateuristisch) filmpje van online, even knippen & plakken enzo.
Startpositie: SDM kapot, lens (eigenlijk) waardeloos, garantie reeds geruime tijd verlopen.
Optie 1: Laten repareren. 300 euro verder, probleem opgelost.
Optie 2: Zelf proberen te repareren, 0 euro verder, wellicht toch optie 1 nodig, anders geld bespaard.
Dus. Logica dicteert optie 2 te volgen.
Het filmpje staat online
http://youtu.be/WgAbOIUgKLA
[ Voor 6% gewijzigd door MarcelG op 23-02-2015 23:19 ]
Ik heb me voorgenomen m'n beide SDM lenzen voorlopig elke dag even een aantal SDM oefeningen te laten doen om e.e.a. soepel te houden.
Ook viel het me op dat hij uit zichzelf uitschakelde na iets van een half uur, dat had ik eerst met m'n Bloggie maar hier had ik het niet verwacht?
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
[ Voor 17% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-04-2015 12:44 ]
Ik heb zoiets ooit gehad met een te langzame SD kaart. Die stopte er nog eerder mee omdat die niet snel genoeg kon wegschrijven. Het testen waard.Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:43:
Dat is wel jammer. Ondertussen heb ik ook al het een en ander uitgezocht en het komt er inderdaad op neer dat het een probleem met belasting of oververhitting is. Maar to be honest de eerste opname nokte er mee na 19 minuten. Dit is onacceptabel, hoe moet ik dan langere interviews opnemen met video? Onder meer daarvoor is die camera gekocht, in de verwachting dat dit type professionele dSLR het aan zou kunnen.
Deze geheugenkaart houdt 3 seconden vol, RAW+JPEG 24MP a 7 FPS. Ik vermoed niet dat dat het probleem is SluwSluw schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:46:
[...]
Ik heb zoiets ooit gehad met een te langzame SD kaart. Die stopte er nog eerder mee omdat die niet snel genoeg kon wegschrijven. Het testen waard.
Had gekund tochRacing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:54:
[...]
Deze geheugenkaart houdt 3 seconden vol, RAW+JPEG 24MP a 7 FPS. Ik vermoed niet dat dat het probleem is Sluw
Nominally, the K-3 is capable of recording approximately 60 JPEG images or 25 RAW images at continuous high-speed before buffer capacity slows the shooting down. That’s about 7.5 seconds shooting JPEGs and 3 seconds shooting RAW.
De foto's worden eerst opgeslagen in de buffer en dan in de achtergrond geschreven naar de SD kaart. De tijd die dit kost geeft een beetje aan hoe snel de kaart is. Als er geen buffer in zou zitten dan zou hij waarschijnlijk de 7fps nooit aantikken, het is dan ook niet voor niks de burstrate.Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:54:
[...]
Deze geheugenkaart houdt 3 seconden vol, RAW+JPEG 24MP a 7 FPS. Ik vermoed niet dat dat het probleem is Sluw
Wat voor kaartje heb je precies?
Ik snap ook niet dat je daarvoor een DSLR koopt in plaats van een videocamera. De kwaliteit van video bij DSLR's voor dit soort videos is niet veel beter dan bij video camera's van die prijs. Als je op het internet zoekt naar het filmen met DSLR's kom je dit probleem overal wel tegen.Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:43:
Dat is wel jammer. Ondertussen heb ik ook al het een en ander uitgezocht en het komt er inderdaad op neer dat het een probleem met belasting of oververhitting is. Maar to be honest de eerste opname nokte er mee na 19 minuten. Dit is onacceptabel, hoe moet ik dan langere interviews opnemen met video? Onder meer daarvoor is die camera gekocht, in de verwachting dat dit type professionele dSLR het aan zou kunnen.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zal hem eens in de kaartlezer hangen vanmiddag voor een speedtest.
[ Voor 13% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-04-2015 13:53 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-04-2015 17:04 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Lijkt me wel mooi als vervanger van mijn wat ouder wordende Sigma 17-70 lens.
Max 3.98GB, you're dandy on the markVentieldopje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:05:
Grote kans dat dat die 25 minuten isFat32 kan sowieso geen bestanden aan die groter zijn dan 4GB, dat moet je kunnen zien als je het kaartje in je PC stopt en opent
Zou dat nou niet direct doen, altijd gewoon je kaartje formatteren in je cameraRacing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:12:
[...]
Max 3.98GB, you're dandy on the markOplossing zou dus formatteren in exFAT zijn, wat mogelijk moet zijn met deze SDXC-kaart.
Als je de FAT tabel en alles meeneemt kom je effectief op 3,97 of 3,79 ... één van die twee
www.maartendeboer.net

Edit: niet dus. 4GB is 4GB. Die limiet blijft dus staan, maar de camera maakt ook niet automatisch een nieuw bestand aan om verder te gaan met opnemen. Of je zit met 25 minuten maximaal, of je loopt tegen een grens van 4GB aan.Baggerzooi!
[ Voor 39% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-04-2015 19:43 ]
Staat ook in de handleiding: maximaal 4GB of 25 minuten.Racing_Reporter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:53:
Volgens Windows is hij al exFAT-geformatteerdDan zou er geen probleem meer moeten zijn met een limit van 4GB dunkt me, hoewel dit enigszins offtopic gaat (ga ik nog even uitzoeken).
Edit: niet dus. 4GB is 4GB. Die limiet blijft dus staan, maar de camera maakt ook niet automatisch een nieuw bestand aan om verder te gaan met opnemen. Of je zit met 25 minuten maximaal, of je loopt tegen een grens van 4GB aan.Baggerzooi!
Overigens kun je met een DSLR nooit langer opnemen dan 29 minuten en 59 seconden. Dit i.v.m. de importheffing die voor filmcamera's hoger is dan voor fotocamera's.
Pentax K3
De K3-II heeft dus een sensor die met 4x 1 pixel verschuiven (beetje zoals Olympus ook met hun EM5-II doet) de bayer-interpolatie overbodig maakt, waardoor je veel meer detail krijg in de uiteindelijke 24MP foto. Sigma doet dit eigenlijk ook met hun Foveon sensor camera's, maar dan in 1 shot, door de kleurenpixels onder elkaar te leggen, i.p.v. naast elkaar. Er zit wel een nadeel aan de methode van Pentax: werkt alleen vanaf statief en met stilstaande onderwerpen. Om dit in korte tijd te bewerkstelligen, zal er waarschijnlijk gebruik gemaakt worden van een elektronische sluiter.
Johann Sebastian Bach
In veel gevallen dus gewoon niet bruikbaar en krijg je vergelijkbare artefacts als met HDR en bewegende onderwerpen waarschijnlijk. Je ziet het al als het gras of de bomen bewegen en dat zorgt nou precies voor het omgekeerde van waar de techniek voor bedoeld is. Als je er nou zoals met HDR nog eens wat mee op schoot...Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:43:
http://www.cameraegg.org/...ook-review-leaked-online/
De K3-II heeft dus een sensor die met 4x 1 pixel verschuiven (beetje zoals Olympus ook met hun EM5-II doet) de bayer-interpolatie overbodig maakt, waardoor je veel meer detail krijg in de uiteindelijke 24MP foto. Sigma doet dit eigenlijk ook met hun Foveon sensor camera's, maar dan in 1 shot, door de kleurenpixels onder elkaar te leggen, i.p.v. naast elkaar. Er zit wel een nadeel aan de methode van Pentax: werkt alleen vanaf statief en met stilstaande onderwerpen. Om dit in korte tijd te bewerkstelligen, zal er waarschijnlijk gebruik gemaakt worden van een elektronische sluiter.
Voor product shots en met continu licht waarschijnlijk een prima oplossing en voor het schieten van gebouwen maar daar houden de mogelijkheden toch wel snel op.
www.maartendeboer.net
Je schiet er ook wat mee op, de vraag is alleen of het voor jou als gebruiker iets extra biedt. Je hebt altijd nog gewoon 24MP tot je beschikking en dat is meer dan jouw 1Ds3 of mijn 5D2Ventieldopje schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:36:
[...]
In veel gevallen dus gewoon niet bruikbaar en krijg je vergelijkbare artefacts als met HDR en bewegende onderwerpen waarschijnlijk. Je ziet het al als het gras of de bomen bewegen en dat zorgt nou precies voor het omgekeerde van waar de techniek voor bedoeld is. Als je er nou zoals met HDR nog eens wat mee op schoot...
Wil je meer megapixel dan zou je toch echt voor een D800 moeten gaan, Pentax 645Z of hassie
www.maartendeboer.net
Gemaakt met mijn nieuwe Pentax....Universal Creations schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:14:
Uhmmm, wat moeten we met deze 2 foto's?
Johann Sebastian Bach
Als je gewoon wat foto's wil plaatsen, zet dat er ook even bij. Nou weten we nog niet waar de foto's gemaakt zijn, met welk model van Pentax en met welke instellingen en wáárom we er naar moeten kijken.
Verder gebruik je voor het plaatsen van afbeeldingen de img tag: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/20#tag_img
www.maartendeboer.net
Nieuwsgierig. Waarom investeren in mooie goede lenzen voor een relatief oude camera? Ik zou denk ik eerst voor een nieuwe camera gaan zodat ik ook bij minder licht nog kan fotograferen (ben ook eigenaar van de 20D)..n.o. schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:43:
Vanmiddag een smc DA 40 limited besteld, wordt dinsdag geleverd. Kijken wat hij zal voort brengen op de grote dino (K20D).
Buiten dat, gefeliciteerd met je aankoop :-)
www.maartendeboer.net
En ik ben benieuwd naar de limited DA 40. Ik vind het een vreemd brandpunt op een cropcamera.
EDIT:
Iemand goede ervaringen met de D-FA 50 macro? Heb er 1 gezien op marktplaats voor 200,- kan altijd proberen om wat van de prijs af te krijgen
@Ventieldopje Ik moet zeggen dat ik mij vaker aan de autofocus irriteer dan aan de ruisprestaties, heb mij voor genomen om maar manual te focussen

[ Voor 31% gewijzigd door KoenT16 op 02-08-2015 21:46 ]
Zijn er hier mensen die recent een upgrade naar de K-3 II hebben gemaakt en zo ja, vanaf welke camera? Ik ben benieuwd naar wat ervaringen.
De camera zet maar voor een enkele foto het diafragma op de juiste instellingen, waardoor erg vaak de foto's compleet onderbelicht raken. Hier bijv. twee foto's in M-stand met exact dezelfde instellingen:

Dit komt momenteel nog voornamelijk voor met een Sigma lens, ik denk omdat bij die lens het diafragma wat stugger is dan op de Pentax lensen. Maar gezien het een bekend probleem van de K-30 is ben ik bang dat het na verloop van tijd op alle lensen zonder handmatige diafragma ring effect zal hebben.
Ik probeer dan nu ook maar eerst de K-30 te laten repareren voor ik iets anders aanschaf. Hij is al een half jaartje buiten de garantie, maar omdat hij nog maar 7000 'clicks' heeft vind ik dit een beetje een ondeugdelijk product. Kijken of Pentax nog een oplossing kan bieden. Dus de K-3 II staat voorlopig even op hold
-knip-
[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 18-09-2015 14:36 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Anoniem: 670812
Als je ze onder elkaar zet lijken ze ook wel erg veel op elkaar.

Ik lees her en der wel dat mensen het jammer vinden dat het geen "echte" Pentax lens is, maar gezien de reviews van de Tamron is dat helemaal geen straf en de prijs is ook nog nagenoeg gelijk.
Afhankelijk wat de body gaat kosten zit ik toch sterk te twijfelen om de k-5II volgend jaar een groter broertje te geven.
Tijdens het zoeken niet tegen gekomen maar je hebt gelijk. Heb mijn link aangepast naar de Sony Alpha versie in plaats van de Canon versie met VC.GWBoes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:41:
Er is ook een Sony versie van de lens zonder VC. Die zullen ze dus wel gebruikt hebben.
Dit is wel de kans voor Pentax om weer een beetje serieus mee te kunnen gaan doen in de toekomst mits ze hun hele ecosysteem ook een boost kunnen geven. Ik betwijfel het..
www.maartendeboer.net
(Er is omstreeks 2001 wel een Pentax FF geweest, maar die is afgeblazen vanwege de slechte sensor van Philips. Deze bedoel je hopelijk niet, hij is niet te vergelijken met de camera's van nu).
Verder snap ik het azijnpissen niet zo. Waarom met een eigen ontworpen versie van de 24-70 komen als die versie alleen maar veel meer kost, en zeker niet superveel beter zal presteren? In de meeste reviews komt de Tamron beter uit de bus dan de varianten van Canon en Nikon, die ook nog eens veel meer kosten. Dus Pentax heeft hier gewoon de juiste keuze gemaakt.
[ Voor 11% gewijzigd door Spotmatic op 25-09-2015 12:50 ]
Jij mag het azijnpissen vinden maar ik kijk er gewoon kritisch naar, net als bij elk ander merk. De reden waarom het vreemd is dat ze met een rebrand Tamron komen is omdat Tamron helemaal niet zo goed te boek staat als je het hebt over kwaliteit, consistentie (sample variation) en autofocus. Een merk als Pentax dat naar mijn idee toch altijd wel voor kwaliteit zegt te gaan neemt hiermee gewoon een slecht besluit. Als de camera uit is en bevalt dan kunnen ze altijd nog gaan babbelen met Tamron om de 24-70 uit te laten brengen, maar dan wel onder de naam van Tamron.
Pentax kan dan werken aan een duurdere en betere variant, want dat kunnen ze best. Canikon hebben ook lenzen die het veelvoudige kosten maar óók er naar presteren, die verkopen ook. Pentax moet eens niet zo van de hak op de tak gaan. Aan de ene kant LED's inbouwen en alles in leuke kleurtjes spuiten en aan de andere kant prachtige (dure) lenzen maken en nu ook met een FF camera komen. Die userbase hebben ze gewoon nog niet en ze zijn ook niet echt succesvol om die op die manier aan te boren. Het zou ze sieren zich te richten op kwaliteitsproducten, desnoods in alle segmenten (consumer to prosumer). Dat mag dan best wat meer kosten, mits het maar presteert.
www.maartendeboer.net
[ Voor 95% gewijzigd door Universal Creations op 08-10-2015 23:22 ]
http://us.ricoh-imaging.com/product/k-series/k1/
http://www.dpreview.com/n...entax-k-1-full-frame-dslr
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik zie het op foto's niet terug maar veaag me wel af hoe dit kan en of dit zoveel erger gaat worden dat dit binnenkort wel zichtbaar wordt op foto's?
- Lens is og geen 3 jaar oud.
- Zit altijd in mijn foto tas of op mijn camera met het glas afgedicht,
lens is wel eens nat geweest, als het regent blijf ik door fotograferen. Daar zou een WR Pentax lens gewoon tegen moeten kunnen.

Het is op de foto's wat minder duidelijk te zien dan in het echt (Ook heb ik de lens nog even gepoetst voor de foto, maar zie je op de foto stof die ik het echt dan weer niet zie
Dat je camera+lens altijd in de fototas zit is misschien wel je probleem waarom dit veroorzaakt is. Hierdoor kan eventueel vocht lastig weg waardoor de kans op schimmel groter wordt als ik me niet vergis. Als je de camera en lens niet gebruikt is het beter om deze gewoon buiten de tas op te slaan zeker als deze ervoor nat/vochtig is geweest.
WR betekent 'een paar extra rubbertjes'. Maar het geeft zeker geen garantie.[Roland] schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:56:
lens is wel eens nat geweest, als het regent blijf ik door fotograferen. Daar zou een WR Pentax lens gewoon tegen moeten kunnen.
Ik had ergens gelezen dat schimmel niet tegen zonlicht kan. En dat het dus eigenlijk dat objectief zonder doppen in het volle zonlicht moet leggen. Maar weet niet of dat nu nog zinvol is.
Ben het wel met Soinar eens dat het sowieso beter is om je spullen buiten je tas te bewaren.
weet het niet meer
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]