Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste
Acties:
Die quote van Dpreview verdient inderdaad nadere uitleg. Het is wel zo dat ze een tijdje met een pre-productie camera hebben rondgelopen dus wellicht komt het daardoor. Maar op papier zou de K-3 veel betere AF moeten hebben dan de K-5.
quote:
JuliandeB schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 07:45:
[...]
is er niet een mogelijkheid om ergens een schermpje vandaan te halen en die zelf erin te zettten?
Niet aan beginnen! Er moet dan veel meer van de camera worden ontmanteld dan je denkt. Gewoon ergens een ander exemplaar scoren.

Spotmatic wijzigde deze reactie 09-10-2013 11:36 (42%)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:19
Er is weer een nieuwe Pentax Cashback actie! *O*
De aktie loopt vanaf 28/10 tot 14/01 2014 en geldt enkel voor de K50 en K5II/K5IIs.
Wel jammer dat de K3 en de K500 niet mogen meeprofiteren van deze aktie.
Maar ik denk dat voor mij nu de tijd gekomen is om een K5II met DA18-235mm te gaan scoren... :9

Zie: http://www.ricoh-imaging.nl/nl/cashback-winter-2013.html

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

• AdmiralSnipe
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:26
quote:
Vulcan750 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:46:
Er is weer een nieuwe Pentax Cashback actie! *O*
De aktie loopt vanaf 28/10 tot 14/01 2014 en geldt enkel voor de K50 en K5II/K5IIs.
Wel jammer dat de K3 en de K500 niet mogen meeprofiteren van deze aktie.
Maar ik denk dat voor mij nu de tijd gekomen is om een K5II met DA18-235mm te gaan scoren... :9

Zie: http://www.ricoh-imaging.nl/nl/cashback-winter-2013.html
Oeh, de DA 18-235 is dat een nieuwe lens?? ;)
Wel jammer dat de cashback niet geld voor de K-5, dan had je pas echt veel bang for buck gehad.
Ik vind die 18-135mm lens trouwens best wel prijzig, volgens de photozone review is het ook geen optisch wonder.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• [Roland]
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18:43
quote:
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:04:
[...]

Oeh, de DA 18-235 is dat een nieuwe lens?? ;)
Wel jammer dat de cashback niet geld voor de K-5, dan had je pas echt veel bang for buck gehad.
Ik vind die 18-135mm lens trouwens best wel prijzig, volgens de photozone review is het ook geen optisch wonder.
Maar wel een hele fijne lens in gebruik. Nu schijnt het per exemplaar wel te verschillen en had photozone niet de beste 18-135 (wel binnen specs).
Jammer dat die cashback niet voor de K3 is, mijn K20 is toe aan vervanging en de K3 lijkt me een wereld camera.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:59
De test van photozone was niet de enige waar ie minder presteerde: http://slrgear.com/review...8-135f35-56wr/tloader.htm

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• [Roland]
quote:
Ik probeer de lens optisch ook zeker niet goed te praten, want dat is die niet. Meen alleen ooit ergens gelezen te hebben dat photozone wel heel veel pech had met hun exemplaar (wat je als consument ook kan gebeuren), Ik vind de lens in gebruik echter fijner dan de 55-300 die ik bijvoorbeeld heb (stiller, sneller AF, voelt degelijk en fijn bereik).

• Universal Creations
Dan heeft slrgear ook heel veel pech, want hier en daar schiet de grafiek boven de as uit.

Zeiss 21mm f/2.8

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 00:04

Sharky

Skamn Dippy!

Kan iemand de mount identificeren van deze lens? Heb hem voor 2,- ( 8)7 ) bij de kringloop gekocht en hij is ongebruikt volgens mij. Het is een Auto revuenon 50mm 1.7. Voor 2,- wil ik wel het risico nemen om daar wat mee te experimenteren. Is het een standaard K-mount of een afgeleide? Ben geen Pentaxkenner en met Google kom ik er niet uit.

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• SirNobax
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11-03 09:59
quote:
Sharky schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 19:21:
Is het een standaard K-mount of een afgeleide?
Ziet eruit als een normale K-mount.

Pentaxiaan

• Kasuras
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20-06-2015
Dat is raar: volgens de website van kamera-express geldt de cashback ook op een k-5ii body, maar volgens de flyer op de ricoh website staat dat het alleen voor de k-5iis en kits met de k-5ii geldt. Het lijkt me dat er iemand bij die winkel het niet goed gelezen heeft.

Als een winkel echter een bepaalde prijs adverteert, dan mag je die prijs betalen zelfs als het een foutje was - tenzij je rederlijkerwijs wel door kan hebben dat de prijs niet klopt (breedbeeld tv voor 50 euro). Is dat ook van toepassing bij dergelijke cashback acties?

• AdmiralSnipe
quote:
Kasuras schreef op zondag 03 november 2013 @ 01:06:
Dat is raar: volgens de website van kamera-express geldt de cashback ook op een k-5ii body, maar volgens de flyer op de ricoh website staat dat het alleen voor de k-5iis en kits met de k-5ii geldt. Het lijkt me dat er iemand bij die winkel het niet goed gelezen heeft.

Als een winkel echter een bepaalde prijs adverteert, dan mag je die prijs betalen zelfs als het een foutje was - tenzij je rederlijkerwijs wel door kan hebben dat de prijs niet klopt (breedbeeld tv voor 50 euro). Is dat ook van toepassing bij dergelijke cashback acties?
Dat gaat waarschijnlijk niet werken aangezien de cashback via Pentax verloopt en niet via de winkel zelf.
Pentax gaat heus niet cashback uitbetalen omdat een winkel verkeerde informatie op de website zet.
Of kamera-express moet hun fout inzien en zelf korting gaan geven, maar dat zal ook wel niet zomaar gebeuren.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Heb vd zomer mijn geld niet gehad omdat ik verkeerde streepjescode had opgestuurd volgens hun.
Ze zijn blijkbaar streng.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

quote:
SirNobax schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 20:26:
[...]

Ziet eruit als een normale K-mount.
Thanks, heb een verloopje besteld :)

• jesper86
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
quote:
Sharky schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:22:
[...]

Thanks, heb een verloopje besteld :)
Welke duurder was dan de lens waarschijnlijk. :P

• hypz
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16-03 14:47
quote:
Sharky schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 19:21:
Kan iemand de mount identificeren van deze lens? Heb hem voor 2,- ( 8)7 ) bij de kringloop gekocht en hij is ongebruikt volgens mij. Het is een Auto revuenon 50mm 1.7. Voor 2,- wil ik wel het risico nemen om daar wat mee te experimenteren. Is het een standaard K-mount of een afgeleide? Ben geen Pentaxkenner en met Google kom ik er niet uit.

[afbeelding]
Hey Sharky,

Bij welke kringloop? Toevallig in Emmen? Daar heb ik namelijk ook net een gekocht afgelopen vrijdag voor 2,50. Hadden ze een F1.4 ook die had ik gekocht. Volgens mij is het Pentax inderdaad. Ga snel een adapter voor kopen voor op de 5d te gebruiken :D Best een leuk lensje volgens mij.

Waar heb jij het verloopje besteld? Ik kon zo zelf niet ergens goedkoop vinden eigenlijk dus ben wel benieuwd.

hypz wijzigde deze reactie 03-11-2013 13:08 (11%)

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20-03 17:26
Ik wil graag een leuke prime voor niet te veel geld en heb de Pentax da 35mm f2.4 op het oog. Kost zo'n 160 en schijnt echt bang for your buck te zijn. Maar zijn er ook leuke vintage lenzen die ik in de gaten moet houden? Als student zijnde is dat misschien wel slimmer, en ze hebben wel iets leuks.

Ik ga ze gebruiken met mijn Pentax k-r.

• tool_time
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-08-2018
quote:
Heilige Kaas schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:48:
Ik wil graag een leuke prime voor niet te veel geld en heb de Pentax da 35mm f2.4 op het oog. Kost zo'n 160 en schijnt echt bang for your buck te zijn. Maar zijn er ook leuke vintage lenzen die ik in de gaten moet houden? Als student zijnde is dat misschien wel slimmer, en ze hebben wel iets leuks.

ik zit met hetzelfde idee, maar eigenlijk op zoek naar meer wide angle,maar dat gaat denk ik niet lukken
voor minder geld.

of toch de 50mm 1.8 voor rond de 220 euro.

• [Roland]
quote:
Heilige Kaas schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:48:

Dan even een tip. Staat een nieuwe op marktplaats. Coolblue is de aanbieder dus zal wel een retour van hun zijn. Scheelt je 30 euro :-)

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

quote:
hypz schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:07:
[...]

Hey Sharky,

Bij welke kringloop? Toevallig in Emmen? Daar heb ik namelijk ook net een gekocht afgelopen vrijdag voor 2,50. Hadden ze een F1.4 ook die had ik gekocht. Volgens mij is het Pentax inderdaad. Ga snel een adapter voor kopen voor op de 5d te gebruiken :D Best een leuk lensje volgens mij.

Waar heb jij het verloopje besteld? Ik kon zo zelf niet ergens goedkoop vinden eigenlijk dus ben wel benieuwd.

[afbeelding]
Ja :D
Grappig zeg. Er lag ook nog een oude spiegelreflex met flitser met daarop een 55mm 1.7 (M42) en volgens mij doet die camera het perfect. Die heb ik meegenomen voor 7,75. Zo'n 1.4 is natuurlijk wel helemaal gaaf, had ik ook wel mee willen nemen :P
Ik heb dit verloopje besteld: http://cgi.ebay.com/ws/eB...ageName=ADME:L:OC:NL:3160
quote:
jesper86 schreef op zondag 03 november 2013 @ 11:14:
[...]

Welke duurder was dan de lens waarschijnlijk. :P
Klopt :D

• Heilige Kaas
quote:
Altijd_Lastig schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:26:
[...]

Dan even een tip. Staat een nieuwe op marktplaats. Coolblue is de aanbieder dus zal wel een retour van hun zijn. Scheelt je 30 euro :-)
Danku! 30 op zo'n bedrag is best veel. Morgen vroeg maar wens een belletje doen.

• AdmiralSnipe
TheCameraStore is al met de K-3 bezig geweest.

Hmm, je hebt gelijk:

Ze zijn er vaak snel bij met hands-on tests daar bij TCS.

AdmiralSnipe wijzigde deze reactie 05-11-2013 21:25 (57%)

• jesper86
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Mooi moment voor de [video][/video] tag admiraal. ;)

Nette reviews altijd die CameraStore. :)

• hypz
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16-03 14:47
quote:
Sharky schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:47:
[...]

Ja :D
Grappig zeg. Er lag ook nog een oude spiegelreflex met flitser met daarop een 55mm 1.7 (M42) en volgens mij doet die camera het perfect. Die heb ik meegenomen voor 7,75. Zo'n 1.4 is natuurlijk wel helemaal gaaf, had ik ook wel mee willen nemen :P
Ik heb dit verloopje besteld: http://cgi.ebay.com/ws/eB...ageName=ADME:L:OC:NL:3160

[...]

Klopt :D
Ja die camera heb ik ook nog mee in de handen gestaan, bijna meegenomen maar toen toch maar achterwege gelaten omdat ik al een mooie analoge slr heb en eigenlijk beetje zuinig aan moet doen, elke euro is er een :)

Ik heb net vandaag ook een verloopje besteld bij amazon in UK voor 7 pond, kwam totaal neer op iets van 15 euro met verzendkosten, is er vrijdag dus best snel gelukkig :)

Geen AF confirm alleen, denk dat ik misschien nog wel zo'n ander focus screen bestel voor mijn camera om wat accurater te kunnen manual focussen, mocht deze lens bevallen in ieder geval.

• AdmiralSnipe
Pentax K-3 review door Blunty:

• AdmiralSnipe
Zijn er trouwens nog mensen op zoek naar de FA 31mm f1.8??
Wat ik er van begrepen heb is de zilveren variant gewilder omdat deze in Japan gemaakt is terwijl de zwarte in de Filipijnen geassembleerd wordt.
Ik kwam de zwarte variant tegen op Fotokar.be voor 860 euro, terwijl deze lens in de meeste Nederlandse webshops boven de 1000 euro zit.

• MarcelG
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:45

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ik ben sinds vorig jaar voorzien (destijds €875 voor de zwarte Japanse, mint, eerste eigenaar), maar dat is zeker een interessante prijs. Toplensje.

• SniperEye
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10-03 09:31
Ik heb recent de Pentax 10-17 Fisheye gekocht. Leuke speelgoed die lens. Fisheye fotografie zie je niet zo heel erg veel. Enige nadeel is de wat minder lichtsterkte van de lens.

• Heilige Kaas
Ben wel benieuwd naar een fotootje ;)

• Heilige Kaas
Zojuist wat spulletjes besteld.
Opzetringen, macro reverse ring voor mijn 35mm prime en voor mijn telezoom, 10x lens die je erop klikt als een filter en een 2x teleconverter. Hopen dat die teleconverter gaat passen en werken... Ben benieuwd wat ik ermee kan doen.

Nu heb ik in principe 3 manieren om macro te schieten, ben benieuwd welke de beste is en welke ik kan combineren.

Dan nog even kijken hoe die teleconverter werkt. Leuk voor plaatjes van de maan.
het laatste wat ik nog zoek is een manier om voor weinig geld de camera op een microscoop of telescoop te mounten. Blijkt een erg ingewikkelde opgave te zijn. :)

• AlterEgo
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
quote:
Heilige Kaas schreef op woensdag 27 november 2013 @ 21:53:
[...], macro reverse ring voor mijn 35mm prime
Hoe wil je die gebruiken op een Pentax smc DA 35mm f/2.4 AL? Je mist dan toch diafragmacontrole?

AlterEgo wijzigde deze reactie 28-11-2013 08:53 (0%)
Reden: typo

Linux: voor blije, gezonde hardware

• Heilige Kaas
Hmmmm. Heb ik niet aan gedacht. Gelukkig kan je met de hand het diafragma aanpassen.

• AlterEgo
  • Niet online
Hoe dan ?

• Heilige Kaas
Er steekt zo'n pinnetje uit en die kan je in de gewenste stand vastzetten met bijvoorbeeld een stukje tape.

• Heilige Kaas
Dit forum is wel erg dood helaas. :( Erg jammmer want mijn pentax poept hele mooie plaatjes uit.

Maar ik heb wel een vraagje, ik ben opzoek naar een vintage wide angle lens. Ik heb nu. een zoom die tot 28mm gaat en een prime van 35. maar ik zoek echt nog iets breders. Wat is het breedst wat je ongeveer kan gaan zonder Fish eye vervorming te krijgen? Het mag wel in lichte mate aanwezig zijn want het kan misschien juist een leuk effect geven maar toch. Het liefst ook lichtsterk voor binnen.

Waar kan ik op letten?
Je zoekt eigenlijk een "normale" ultra-groothoek. Dan denk ik in FF-termen aan de SMC Pentax 15mm en de 17mm f/3.5 RMC Tokina. De 20mm's van Pentax zelf zou ik links laten liggen omdat ze een hele lastige "moustache" distortion hebben. Dit is met PTlens overigens wel te corrigeren maar fijn is anders.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:34

Sabbi

je denkt aan mij.

Als je een vintage lens wilt om het betaalbaar te houden kan je de SMC 15mm wel vergeten, die is duurder tweedehands dan de DA 15mm nieuw. :-)

Overigens moet je gewoon de DA15mm kopen, dat is echt een geweldige lens.

• Heilige Kaas
Is 15 niet weer extreem wijd? Of is dat nog zonder vervorming?
Dat is nog zonder vervorming. Uiteraard zal het onderwerp aan de beeldranden wel wat worden uitgerekt maar heel erg valt dat niet op. Zie ook de samples op PPG of hier: http://www.ephotozine.com...limited-lens-review-23133

• Heilige Kaas
Hmm, valt tegen moet ik zeggen. Ik zou hem zijn prijs niet echt waard vinden. De Bokeh is niet zo mooi en heel scherp is hij niet. Mijn 35mm 2.4 is veel mooier en dat voor 1/5e van de prijs.
Ik zie wel dat 15mm goed te doen is zonder vervorming. Ik ga nog eens verder zoeken wat er allemaal voor opties zijn. :) Zijn er geen 0,5x converters dan? :P

Voordeel van die lens is wel zijn formaat en gewicht. Scheelt een hoop met backpacken.

Als ik kijk naar de DA 21mm dan maakt die fijnere foto's.

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 17-01-2014 12:27 (6%)

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Wat boeit bokeh nou op een groothoeklens? Het is lastig om überhaubt iets onscherp te krijgen daarmee :?

Qua de keuze voor 15 of 20 is het iets vooral hoe je zelf wilt schieten, het is niet zo dat de ene mooiere foto's maakt dan de andere. 15 is extreem wijd, je moet daar echt mee opletten dat je foto's niet verworden tot suffe vlaktes zonder voorgrond. 20 is dan wat praktischer voor algemeen gebruik, je hoeft dan niet meteen op 25cm van je onderwerp te gaan zitten om het een beetje beeldvullend te krijgen. (hoewel dat vaak wel erg leuke foto's oplevert)

• Heilige Kaas
Wat is beste als ik een beetje binnenshuis foto's wil maken met dingen als kerst? Was van de week ook buiten en toen wou ik wat foto's maken van gebouwen op 28mm maar ik kon niet ver genoeg komen.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Voor binnenshuis om foto's te maken van mensen op APS-C (zoals jouw Pentax K-r) vind ik zelf zo rond de 24-30mm wel fijn en dan met een flinke lichtsterkte, dus minimaal iets van f1.8. Voor interieur mag het best een stuk wijder, dan is de 17mm vaak nog niet wijd genoeg.

Voor gebouwen gebruik ik zelf 17-21mm vaak, als ik dichtbij sta. Soms is 200mm beter, hangt af van de omgeving.

Is de Sigma 18-35/1.8 trouwens ook beschikbaar voor de Pentax mount? Zou anders wel een aardig alles in één lensje voor je zijn (maar niet compact, mocht dat een eis zijn).

• Heilige Kaas
Gewicht is het belangrijkste. Opzich zou zoiets met zoom wel fijn zijn maar ik heb toch de indruk dat het onderdoet aan een prime. Ik heb ook al die 35mm die heel goed is. Heb daar toen 110 voor betaald. Het kan dus heel goedkoop en ben echt heel erg tevreden met de prestaties.

ik houd marktplaats wel in de gaten voor iets van 27 en lager. Bedankt voor de hulp. :)

• [Roland]
mijn k20d heeft in de vakantie in de verdukking gezeten, Ergens in mijn rugzak zat iets scherps dat dat het lcd raampje beschadig heeft. Zit nu een scheur in. Alles werkt nog wel maar mijn camera is niet meer waterdicht, gezien de regentijd in Indonesie had ik dus al snel damp in de camera. Dat is ondertussen weg maar het lijkt me goed het raampje te vervangen.

Heb al gezien dat ik voor 8 dollar op ebay terecht kan, Echter naar de camera kijkend heb ik het idee dat echt de hele camera uit elkaar moet en dat dit dus niet zelf te doen is. Heb in ieder geval geen howto youtube filmpjes gevonden. Iemand een idee/ervaring of dit zelf te doen is?

(als ik het geld had was dit wel een hele goede reden om de camera te vervangen voor een K3)

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Geen reisverzekering?

• [Roland]
Jawel, maar kan me niet voorstellen dat de camera nog zoveel waard is dat dit kosten verantwoord, ik zal ze toch eens bellen.

• Heilige Kaas
Na wat wikken en wegen denk ik voor de sigma 17-50 2.8 te gaan

eisen zijn:
wide angle
lichtsterk

hopen dat deze goed genoeg is om mijn 35mm 2.4 overbodig te maken. Uiteindelijk heb ik deze keuze gemaakt omdat wide angle primes weinig aanwezig zijn en het bereik lekker standaard is. Mijn 28-80, die toch wel heel fijn is en verassend goed heeft niet de wide angle capaciteit voor binnenshuis. Deze kan dus op marktplaats.
Als de 35mm ook vervangen kan worden dan kan deze ook weg en heb ik al een groot deel van de kosten eruit. Mijn Sigma 50-200 die ik bij de camera kreeg gebruik ik toch nooit en kan dus ook weg gezien ik een 500mm spiegel ding heb.

alles bij elkaar zou dat zo'n 200 euro minimaal moeten opleveren en met de verkoop van mijn oude slr krijg ik ook nog 190.

Zeggen jullie doen? Of hebben jullie toch nog een tip?
:)

• AlterEgo
  • Niet online
De Sigma 17-50 2.8 is een fijne allround lens. Hij vertekent iets meer dan me lief is, maar dat is goed te corrigeren waar nodig. Ik vind het grootste nadeel: het gewicht.
Daarom heb ik óók de Pentax 35mm 2.4. Als lichtgewicht walkaround lens.

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Ik ga vrijdag kijken bij iemand die zijn oude Pentax K10D in de verkoop heeft staan, om eens in het dSLR wereldje te stappen.

Heb al een beetje ervaring door te pielen met de K100D van mijn pa, wat ook al een leuk dingetje is.

Maar, zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten bij een K10D?

En waarom ik een K10D neem?
Deze is lekker goedkoop
Spatwaterdicht.,
Veel oude lenzen voor te krijgen en mijn m42 lenzen zouden met een adapter prima moeten werken.
Was een goede camera voor zijn tijd.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• Heilige Kaas
quote:
AlterEgo schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:36:
De Sigma 17-50 2.8 is een fijne allround lens. Hij vertekent iets meer dan me lief is, maar dat is goed te corrigeren waar nodig. Ik vind het grootste nadeel: het gewicht.
Daarom heb ik óók de Pentax 35mm 2.4. Als lichtgewicht walkaround lens.
Hoe verhoud de pentax met de sigma als ik vragen mag? Als het niet te veel moeite is zie ik graag een vergelijkingsfotootje

• AlterEgo
  • Niet online
Attached twee plaatjes. Beiden gemaakt op F/2.8 @35 mm, onbewerkt uit de K-30, met alle correcties uitgeschakeld.

Pentax 35 mm F/2.4 @ F/2.8

Sigma 18-50 F/2.8 @ F/2.8 en 33 mm

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had dat de Pentax 35 mm zó veel scherper zou zijn dan de 18-50mm Sigma op F/2.8.

Het verschil in scherptediepte bij gelijk diafragma en brandpuntsafstand verbaast me wel. Als iemand dat kan verklaren? Focuspunt ligt bij beide plaatjes trussen de ogen van de donkere pop. De 18-50 heeft met zekerheid geen backfocus.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:06
Even een kort vraagje, ik ben nog een nieuwtje met dSLR. Ik heb onlangs de Pentax K30 gekocht, onze oude Pentax K100 knipte op auto instant mooie plaatjes. De K30 lijkt moeite te hebben met belichting/sluitertijden op de auto setting.

Deze twee foto's zijn gelijk na elkaar genomen. Ook buiten in mooi daglicht hebben we dit effect. Van de 20 uit deze serie, zijn 4 zwaar overbelicht en 5 echt donker. De rest is meh met een enkele die goed is, maar dan lacht ie weer net niet.. O-)

Is er een instelling die ik over het hoofd zie?

Cobb wijzigde deze reactie 24-02-2014 19:25 (14%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17:55
@Cobb. Kun je de exif gegevens plaatsen van beide foto's? Ofwel alle gegevens van sluitertijd, diafragma, camera-instellingen enz. Of post de foto zodanig dat deze gegevens zichtbaar blijven. Picasa of zo.

Yahrr wijzigde deze reactie 24-02-2014 19:39 (56%)

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
Cobb schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:19:
Even een kort vraagje, ik ben nog een nieuwtje met dSLR. Ik heb onlangs de Pentax K30 gekocht, onze oude Pentax K100 knipte op auto instant mooie plaatjes. De K30 lijkt moeite te hebben met belichting/sluitertijden op de auto setting.

Deze twee foto's zijn gelijk na elkaar genomen. Ook buiten in mooi daglicht hebben we dit effect. Van de 20 uit deze serie, zijn 4 zwaar overbelicht en 5 echt donker. De rest is meh met een enkele die goed is, maar dan lacht ie weer net niet.. O-)

[afbeelding]

Is er een instelling die ik over het hoofd zie?
Ik heb ook wel eens vergeten een rare instelling uit te zetten bij volgend gebruik, maar dit is wel erg extreem. Misschien staat exposure bracketing aan? Of spotmeting op focus point? Als je eens alle instellingen reset? Zit een optie voor ergens in het menu.(zijn er zelfs 2 bij mijn k-x)

Gebeurt het ook in P/AV/Tv modes? Als dan ook (en alle instellingen zijn default) lijkt me dat je lichtmeter niet goed is.

Kijk ook eens wat het icoontje is in het display als je in auto-mode schiet en zo'n onderbelichte foto krijgt. Misschien dat hij te enthousiast naar een speciaal programma springt. (niet dat je daar dan wat aan kan doen)

• Universal Creations
Spotmeting lijk mij niet, want ik zie niets in die linkerfoto wat goed belicht is. De rechter is ook wat onderbelicht.

Zeiss 21mm f/2.8

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23-03 15:05
Op wat voor lichtmeting staat de camera?

De witte achtergrond kan bij een algemene meting (over het hele beeld) zorgen dat hij de muur als goed probeert te belichten waardoor de foto te donker wordt.
Bij de eerste foto zit je zoontje niet in het midden en zit daar een flink stuk witte muur wat de reden zou kunnen zijn dat de camera de muur als standaard gebruikt.

Bij de tweede foto zit je zoontje al een stuk meer in het midden waardoor er op zijn gezicht gemeten wordt waardoor de foto al veel meer klopt.

Probeer een lichtmeter setting te vinden die meer algemeen is (groter oppervlak waardoor je niet perse in het midden hoeft te zitten).
Of kies voor centrum of zelfs spot meting en richt de camera eerst op zijn gezicht, zet de belichting vast (sluiterknop half indrukken) en kies dan je compositie en druk af.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
Universal Creations schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:07:
Spotmeting lijk mij niet, want ik zie niets in die linkerfoto wat goed belicht is. De rechter is ook wat onderbelicht.
Met AE-lock hoeft het meetpunt geeneens in beeld te zijn :)

Maar het blijft een beetje gissen zonder EXIF-data idd.

• Universal Creations
quote:
Sabbi schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:23:
Met AE-lock hoeft het meetpunt geeneens in beeld te zijn :)
Dat weet ik, gebruik het heel vaak zelf.

Zeiss 21mm f/2.8

• Cobb
Morgenmiddag even proberen te zoeken in de menu's. Ik heb zelf aan nog geen enkele instelling gezeten. Ik heb nog extreme voorbeelden (zie plaatje) Bedankt voor de reacties.

Hier de exifdata van de twee foto's;

Rechterfoto
f/5.6
belichtingstijds 1/30sec
ISO 800
belichtingsafwijking +0.07-stap

Linkerfoto
f/5.6
belichtingstijds 1/125sec
ISO 800
belichtingsafwijking -1.3-stap

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Universal Creations
Dat is dus bracketing. Kan bijna niet missen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Cobb
Dat moet dus een instelling zijn. Hmpf ff zoeken.
Ik heb een reset gedaan, morgen bij dag een paar pics schieten.

Cobb wijzigde deze reactie 24-02-2014 22:46 (42%)

• Heilige Kaas
Heb sinds kort de Sigma 17-50 f/2.8 gehaald. Moet zeggen dat ik tot nu toe wel tevreden ben met dit lensje. Hij heeft echt schitterende kleuren, is lekker stil, het bereik is heerlijk en hij ziet er ook nog eens machtig uit. Voor zover ik tot nu toe heb gemerkt is de scherpte ook erg netjes, misschien dat ik zelfs mijn 35mm weg ga doen, maar daarvoor moet ik meer testen. Heb iig mijn oude 28-80 op v&a kunnen zetten zodat ik een klein deel van de aanschaf prijs weer terug kan winnen. :)

Er valt me alleen een ding op. Hij wil nog wel eens back focussen. Na uitgebreid te testen is dit ook daadwerkelijk het geval. Mijn oude 35 mm lijkt dit probleem, na testen ook wel ietsjes te hebben dus ik dacht dat het misschien de calibratie van de camera zou kunnen zijn. Maar ik had het daar nooit gemerkt. Dus het is een veel mindere mate aanwezig.

En de licht meter zit er nogal eens naast. Ik moet wel zeggen dat het wel extreme omstandigheden waren waar ik vandaag in zat maar toch. Hier is iets meer testing nodig.

Ik zou eigenlijk zo de lens weer terugbrengen, echter lees ik dat de scherpte kan verschillen per lens. Is het risico groot dat ik straks een lens terug krijg die niet backfocussed maar dan weer niet scherp is?

Hier is duidelijk scherp gesteld op de achtergrond.

Hij heb ik eerst scherp gesteld op de paal en toen naar rechts bewogen. Je ziet echter dat de voorkant van de paal niet scherp is en het draad wel. f/4.5.

En de laatste is 50mm f/2.8 Ik vind het best scherp voor het wijdste diafragma. Daar ben ik tevreden over.
Alleen tjah, die backfocus..

Dit zijn trouwens de 6mp jpegs uit de camera. (met levendig kleurschema) Heb ook de raws.

• Yahrr
Bracketing klinkt logisch maar dat zou je moeten merken. Dan schiet de camera 3 foto's achter elkaar.

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Universal Creations
quote:
Yahrr schreef op maandag 24 februari 2014 @ 23:33:
Bracketing klinkt logisch maar dat zou je moeten merken. Dan schiet de camera 3 foto's achter elkaar.
Niet bij Canon in ieder geval. Je moet de sluiterknop dan inhouden en hij maakt dan de foto's van de bracket. Als je foto per foto neemt, maakt ie ook maar 1 foto per keer in bracketmode.

Zeiss 21mm f/2.8

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Heilige Kaas schreef op maandag 24 februari 2014 @ 23:33:
Heb sinds kort de Sigma 17-50 f/2.8 gehaald.

[backfocus verhaal]
Ik heb op mijn 17-50/2.8 nooit gemerkt dat die front- of backfocus had, maar het zou exemplarisch kunnen zijn, of dat deze net een zelfde afwijking heeft als je camera en dat je daarmee het backfocus versterkt.

Ik weet niet precies wat je precies gedaan hebt wanneer je die testfoto's nam, de eerste zou naar mijn idee ook makkelijk een AF systeem kunnen zijn dat in de war is, de tweede zou je eigen beweging kunnen zijn geweest, de derde kan ik niet zien waar je op gefocust hebt, de rechterkant van de paal lijkt namelijk wel in focus te zijn.

Misschien heb je heel goed opgelet dat wat ik hierboven zeg geen invloed heeft gehad op de foto's, negeer dan maar wat ik heb gezegd.

Buiten dat kun je terug gaan naar de winkel om daar een ander exemplaar te testen, deze terug kunnen sturen naar Sigma om te hercalibreren, of je camera terug te sturen naar Pentax om te laten hercalibreren.

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23-03 15:05
quote:
Yahrr schreef op maandag 24 februari 2014 @ 23:33:
Hoeft niet perse. Bij mijn leica werkt het wel zo dat er snel 3 foto's gemaakt worden. Maar bij de sony kan die van 1 foto 3 verschillende belichtingen maken, 3 foto's snel na elkaar maken of moet je zelf de foto per keer maken.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Heilige Kaas
quote:
henkie196 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 07:30:
[...]
Misschien heb je heel goed opgelet dat wat ik hierboven zeg geen invloed heeft gehad op de foto's, negeer dan maar wat ik heb gezegd.

Buiten dat kun je terug gaan naar de winkel om daar een ander exemplaar te testen, deze terug kunnen sturen naar Sigma om te hercalibreren, of je camera terug te sturen naar Pentax om te laten hercalibreren.
Daar heb ik inderdaad op gelet met de backfocus in m'n achterhoofd. Ik heb in alle gevallen ook AF.S en spotfocus gebruikt.

Terugbrengen en uitproberen zal ook lastig gaan gezien ik hem Online heb besteld. Er zat trouwens geen enkele verzegeling op de verpakking. Zou hij al een keer geretourneerd zijn geweest?

Mij lijkt het beste om hem te sturen naar Sigma voor herkalibratie. Ik zal eens contact op gaan nemen.

• Freedomfighter
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10-11-2018
Beste Pentax gebruikers,

Een aantal weken geleden heb ik mijn Kx laten vallen waardoor de batterij-klep is afgebroken. Ik heb op internet gezocht voor de onderkant van de body (ebay). Maar vond helaas niks. Weten jullie waar ik misschien aan onderdelen kan komen?
Ik ben bang als ik het laat doen (opsturen) dat ik daar enorm veel geld aan kwijt ben.

• AdmiralSnipe
quote:
Freedomfighter schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:12:
Beste Pentax gebruikers,

Een aantal weken geleden heb ik mijn Kx laten vallen waardoor de batterij-klep is afgebroken. Ik heb op internet gezocht voor de onderkant van de body (ebay). Maar vond helaas niks. Weten jullie waar ik misschien aan onderdelen kan komen?
Ik ben bang als ik het laat doen (opsturen) dat ik daar enorm veel geld aan kwijt ben.
Heb je al contact opgenomen met Pentax Nederland?
Misschien dat ze je een batterijklepje op kunnen sturen, of is er iets op een manier afgebroken dat je er niet zelf een nieuw klepje in kunt zetten?

• Freedomfighter
quote:
AdmiralSnipe schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:17:
[...]

Heb je al contact opgenomen met Pentax Nederland?
Misschien dat ze je een batterijklepje op kunnen sturen, of is er iets op een manier afgebroken dat je er niet zelf een nieuw klepje in kunt zetten?
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip!
Helaas is de bevestigingspunt (waar het pinnetje de klep bevestigd op de onderkant van de body) afgebroken. Er is een stuk plastic uit.

• Propane
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22:53
knip, hier hebben we Vraag&Aanbod voor

PowerUp wijzigde deze reactie 23-03-2014 00:00 (80%)

• Freedomfighter
Jesus. Onderkant van mijn K-X kost mij 300 euro om te vervangen. Helaas leveren officiele resellers geen onderdelen :(

• AdmiralSnipe
Pfoe, dan kun je net zo goed een nieuwe camera kopen. :o

• Freedomfighter
Precies. Het is wel jammer. De camera functioneert nog goed.

• Heilige Kaas
Lijmpistool? :P

Jij had toch alleen dat probleem met dat klepje. Misschien wat klitteband op het klepje plakken en dan een stuk goed stevig tape aan de body plakken met een flapje waar klittenband op zit.

• AdmiralSnipe
Als er verder geen mogelijkheden meer zijn kun je altijd nog dit grafische hulpmiddel er bij pakken om het op te lossen.

• Heilige Kaas
Of inderdaad een rol ducktape naast je oplader. Niet eens een slecht idee.

• Freedomfighter
Na lang zoeken ben ik bij een Amerikaans bedrijf uitgekomen die parts heeft (YES!)

http://www.procamerarepai...-HOUSING-UNIT_p_5706.html

• AdmiralSnipe
Het heeft even geduurd maar dpreview heeft de volledige review van de K-3 online staan:

http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3

• AdmiralSnipe
Maar de vraag is wanneer die FF Pentax nou komt.

• Heilige Kaas
quote:
AdmiralSnipe schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 20:05:
Maar de vraag is wanneer die FF Pentax nou komt.
Met gewone K mount. Al zijn bijna alle lenzen alsnog niet geschikt voor FF

• Freedomfighter
Zo even een update over mijn camera. Ik heb mijn onderdelen binnen een week gekregen. Onderdeel vervangen en camera voelt aan als nieuw :D

• AdmiralSnipe
d:)b

Die kan nog wel een paar jaar mee dus.
Was het makkelijk te vervangen?

• Freedomfighter
Jep. Aan de onderkant de schroefjes verwijderen en plaat eraf halen en vervangen. Was echt makkelijk en dat voor maar $30 in totaal. Een kind kan de was doen!

Dit waren de onderdelen:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freedomfighter
iemand wel een het probleem gehad dat bij het scherpstellen het focus indicator blijft knipperen? Gevolg ik kan de foto niet nemen, waardoor ik gedwongen word om heb op manual te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, dat gebeurt me regelmatig:

- Bij contrastarme onderwerpen. Op een witte muur of ander effen vlak kun je niet scherpstellen (AF werkt met contrastverschillen, die verschillen moeten er dus wel zijn).
- In het (bijna) pikkedonker. Zorg in dat geval voor meer licht of koop een body met AF-hulplicht.
- Met een AF lens die oneindig net niet haalt. Mijn SMC Pentax-F 24-50mm is er zo een, in dat geval helpt iets uitzoomen, scherpstellen en weer inzoomen.

Spotmatic wijzigde deze reactie 06-05-2014 13:16 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freedomfighter
Ik heb dit probleem ook bij daglicht als ik op een voorwerp probeert te focussen dat verder is dan 20 meter (center focuspunt op 18mm ingesteld). Dan heb ik het gevoel dat de body aan het twijfelen is of het scherp is. Lens is trouwens de Tamron 18-200mm. Want ik heb dit probleem niet met met Pentax kitlens.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zie mijn laatste punt, volgens mij ligt het daaraan. Maak eens een foto met de lens handmatig op oneindig en op 18mm, diafragma vol open. Is oneindig dan wel scherp? Als dat niet zo is dan kan je camera dat ook niet voor elkaar krijgen.

Spotmatic wijzigde deze reactie 06-05-2014 15:40 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freedomfighter
Hij staat inderdaad op oneindig en is inderdaad scherp

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-03 22:09

Erasmo

Laadpaaljager

Weet iemand een ander adres dan :r De Beukelaer :r om focus te kalibreren? Mijn FA*85 heeft toch wel een beste backfocus.

Hier een (groot!)voorbeeld, ik heb op het Honda naamplaatje gefocust met de AF

Erasmo wijzigde deze reactie 18-07-2014 23:01 (33%)

Doet iets met stroom en motors

• Yahrr
quote:
Erasmo schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 22:57:
Weet iemand een ander adres dan :r De Beukelaer :r om focus te kalibreren? Mijn FA*85 heeft toch wel een beste backfocus.

Hey, een Deauville. Maar ontopic, kun je de backfocus niet op je camera instellen?

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-03 22:09

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
Yahrr schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 23:09:
[...]

Hey, een Deauville. Maar ontopic, kun je de backfocus niet op je camera instellen?
Mijn kilometervreter :P
Klopt kan op mijn K-7 maar ik wil de lens ook op filmcamera's gaan gebruiken, met fullframe komt de 85 bijzonder goed tot zijn recht _/-\o_

Erasmo wijzigde deze reactie 18-07-2014 23:23 (3%)

Doet iets met stroom en motors

• KRG
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-03 21:37
quote:
Erasmo schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 22:57:

de Beukelaer is alleen geen importeur en reparateur meer. Het beste adres volgens sommigen is Maerz oid in Bremen of Hamburg.
http://www.fotomaerz.de/

kijk maar eens op de pentax nl of pentaxian fora .

KRG wijzigde deze reactie 04-08-2014 17:16 (3%)

• Merijn.
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09-11-2018
Ligt het aan mij of zijn de prijzen van de K-50 momenteel erg laag? Zie in de Pricewatch en bij diverse foto zaken dat hij met standaard lens nu voor 499 euro te koop is.

Koopje of heeft Pentax betere alternatieven voor die prijs?
(ter vervanging van een oude K-100D en licht hobbymatig gebruik)

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22-03 15:31

GWBoes

Rik B.

500 is echt geen geld voor een k-50 met normale kitlens, alleen een gebruikte k-5 II zou een alternatief zijn als je die voor dat geld kan vinden.
Ookal zou ik een kit met de 18-135 kopen, betere beeldkwaliteit (behalve in de hoeken op 18mm), stillere autofocus en een mooi bereik.

Diablo3 - Flickr

• Merijn.
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09-11-2018
Met de 18-135 is hij dan gelijk weer € 799,-. Dat vind ik weer net wat teveel van het goede. De huidige K100 ligt ook al 2 jaar in de kast te verstoffen... (mede omdat volgens de camera de batterijen altijd na 1 foto leeg zijn...)

Er is nog wel een variant waarbij je voor € 599,- de WR kit lens + de DAL 50-200 WR krijgt. Dat vind ik dan wel weer interessant, kan ik wat oude lenzen opruimen...

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22-03 15:31

GWBoes

Rik B.

Als de K100 voor jou verder nog voldoet een setje Sanyo eneloop XX batterijen kopen.
Mijn Ist DL gaf ook altijd aan dat de batterijen leeg waren en na bovenstaande batterijen kon ik makkelijk 3 weken vakantie en 1500 foto's doorkomen.

Diablo3 - Flickr

• SirNobax
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11-03 09:59
Ik prop gewoon Alkalines van de Lidl in m'n K110D. Altijd vol en gaan 800-1000 foto's mee ofzo, en heb een extra set in m'n fototas. Ook handig voor vakantie, hoef je niet te klooien met reserve batterijen of opladen, gewoon een supermarkt inlopen zodra de boel op begint te raken.

Persoonlijk vind ik het vervelend dat sinds de K-7, Pentax cameras zonder top-lcd geen AA's meer pakken. Misschien scoor ik nog eens een K200 ofzo.

Edit - overigens die laatste Pentax .. dat disco-ding .... :/

SirNobax wijzigde deze reactie 06-09-2014 16:19 (7%)

Pentaxiaan

• Universal Creations
quote:
SirNobax schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:09:
Ik prop gewoon Alkalines van de Lidl in m'n K110D. Altijd vol en gaan 800-1000 foto's mee ofzo, en heb een extra set in m'n fototas. Ook handig voor vakantie, hoef je niet te klooien met reserve batterijen of opladen, gewoon een supermarkt inlopen zodra de boel op begint te raken.
Behoorlijke vervuiling en daarnaast flinke geldverspilling. Aangezien opladen een fractie van de kosten is van nieuwe batterijen kopen.

Zeiss 21mm f/2.8

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True