Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weliswaar geen dSLR maar Pentax heeft een nieuwe compact uitgebracht met een mooie knipoog naar het verleden:

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaxforums.com/content/uploads/files/1/p808/medium/mx1.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Jammer zeg dat ze denken dat die retro look alleen voor de stijl is. Mensen gebruiker het nou juist omdat het handig is de directe bediening te hebben. Nu zit je nog met een PASM dial en domme powerzoom. Zat er nou een shutter speed dial en aperture dial op dan hèb je geen extra PASM stap nòdig !

Dom filmpje:
YouTube: Pentax MX-1 kompaktkaamera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:08
jesper86 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 12:01:
Jammer zeg dat ze denken dat die retro look alleen voor de stijl is. Mensen gebruiker het nou juist omdat het handig is de directe bediening te hebben. Nu zit je nog met een PASM dial en domme powerzoom. Zat er nou een shutter speed dial en aperture dial op dan hèb je geen extra PASM stap nòdig !
Inderdaad! "Gewoon" een shutter speed dial en aperture dial met A stand ... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Precies :)

Met de schuine hoeken heeft 'ie wel een hoop weg van de (zwarte limited edition) Nikon SP:
https://www.google.nl/sea.....0.0...1ac.1.2ogWFqMFqEY
*alleen dan met zonder geen enkel van de voordelen of purist goodness. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:40

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ik las dat die MX1 zo is gemaakt dat als ie slijt er een mooie koperkleur tevoorschijn komt onder 't zwart vandaan.....hoe cool is dat. :)
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/201301081148396cc47.jpg
Totaal nutteloos, maar wel een cool detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:55

Sabbi

je denkt aan mij.

jesper86 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 16:02:
Precies :)

Met de schuine hoeken heeft 'ie wel een hoop weg van de (zwarte limited edition) Nikon SP:
https://www.google.nl/sea.....0.0...1ac.1.2ogWFqMFqEY
*alleen dan met zonder geen enkel van de voordelen of purist goodness. :F
Ik vind hem meer lijken op de Pentax MX :P Wel even het zoekerhuis wegdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
New Firmwares for K-5II/s, K-30, K-01, K-5 and K-r:

http://www.pentax.jp/english/support/download_digital.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

De MX1 komt aardig goed uit die test. Moet ook zeggen dat - van wat ik zie in de review - het scherm en de ergonomie behoorlijk goed over komen.
Voor mij is het niks (leesbrildrager), maar als ze een optische zoeker toevoegen ben ik wellicht te porren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
MarcelG schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:39:
De MX1 komt aardig goed uit die test. Moet ook zeggen dat - van wat ik zie in de review - het scherm en de ergonomie behoorlijk goed over komen.
Voor mij is het niks (leesbrildrager), maar als ze een optische zoeker toevoegen ben ik wellicht te porren. :)
Tja dan gewoon de Fuji X20 nemen toch. Die heeft niet alleen de looks maar ook de bediening, mèt optische zoeker en hebben er zelfs nog een digitale overlay in weten te proppen deze keer. Wat wil je nog meer ... brass ? Pff :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ja maar...ja maar....daar staat geen Pentax op. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
MarcelG schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:48:
Ja maar...ja maar....daar staat geen Pentax op. :p
Een Pentax SLR lens collectie heb je met een compactje vrij weinig aan hoor. ;) Bovendien hebben beide merken toch minstens een gelijkwaardige achtergrond in de fotografie als dat is waar je je aan vast houd. En als je het heb over bijblijven en innoveren in het digitale tijdperk is Fuji ook zeker niet de minste. Als ik moest kiezen welk merk op dat gebied het beste op de been staat vandaag de dag ... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Nieuwe firmware voor K-30 en K-01 (V 1.0.3):

"Corrected – When recording Movies, contrast AF does not work for some lenses in firmware version 1.02."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zit te twijfelen over het aanschaffen van een Pentax dSLR. Ik ben alweer een aantal jaar in het bezit van een Fuji S6500fd als een opstap van de budget compact die ik daarvoor gebruikte. Nu loop ik regelmatig tegen de limieten van het toestel op tijdens mijn gepruts bij het foto maken (kan het niet direct een hobby noemen, ik ben echt gewoon spelend aan het leren eerlijk gezegd, heb helaas de tijd niet om er heel veel aan te doen). Toch wil ik een full-blown dSLR die me de komende jaren weer bezig kan houden.

Waarom Pentax? Deels nostalgie, deels reviews. Het nostalgie gedeelte komt vanuit de oude Pentax ME die m'n ouders vroeger me hadden op vakanties en waar ik nu af en toe mee bezig ben (komen erg mooie foto's uit met de standaard 50mm lens). Daarnaast spreken de sample pictures bij veel Pentax reviews me vaak meer aan dan van andere merken (mogelijk onbewust ook nostalgie die daarin mee doet).

Ik heb de keuzes beperkt tot twee bodies, de K-30 of de K-5 II. Uit een aantal reviews heb ik uiteraard de grootste verschillen al gehaald, maar ik zoek ook graag nog wat input hier op Tweakers. Onder andere over de ervaringen met de kit lenzen en mogelijk ervaringen van iemand die beide camera's heeft gebruikt. Ik heb het "Ik wil een dSLR..." topic even doorgelezen en ben al stukken wijzer geworden, maar ik stel een aantal vragen hier mogelijk toch dubbel, voor mogelijk Pentax specifieke input ;).

De Fuji die ik nu dus heb heeft een 28-300mm 'equivalent' zoomlens. Ik zou graag minimaal dat bereik willen houden, dus als ik me niet vergis moet ik zoeken naar een set waar een lens tot 200mm bij zit ivm de cropfactor. Ik zie echter ook sets met een 18-55 en 55-300mm. Nu kan ik puur naar de millimeters kijken, maar zijn er hier mensen die een duidelijke voorkeur hebben tussen de 50-200 en 55-300 (kit) lenzen? Tevens, loont het om enkel een body te kopen met een duurdere lens voor bijv. een bereik van 18-270mm of kan ik als amateur beter het extra geld daarvoor in m'n zak houden en gaan voor de kit lenzen om mee te beginnen?

En zoals ik al zei, meningen van mensen die beide cameras hebben gebruikt zijn zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
De 18-55 is een prima lens voor zijn geld. De 55-200 ook. En de 55-300 ook. Ik heb ze allemaal.

De 55-300 is duurder, zwaarder en heeft een groter bereik dan de 50-200, en levert absoluut fijnere plaatjes op dan de 55-200. Of dat de extra investering waard is kun je alleen zelf bepalen.

Er gaat ook een moment komen dat je de 18-55 niet goed genoeg meer gaat vinden en een Pentax (of 3rd party) 18-55 F2.8 gaat overwegen. Duurder, maar beter.

Idem voor de body: als dit je eerste dSLR wordt, dan heb je met de K-30 een fijne midrange body. Je zal niet snel tegen de limieten ervan aanlopen. Maar als je het geld ervoor over hebt: de K-5 II is nog rijker aan features.

Pentax maakt prima spul. Ik heb zelf mijn bodies altijd met kitlens gekocht, om ze later bij een upgrade beter te kunnen verkopen (cam+lens verkoopt beter dan alleen body). Ik gebruik ze nog af en toe, als gewicht een factor is, maar meestal pak ik de F2.8 lenzen. Of een prime.

Persoonlijk vind ik de 18-2xx zoomlenzen een zeer matig compromis: lichtzwak, veel vervorming en toch zwaar.

[ Voor 20% gewijzigd door AlterEgo op 06-03-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
@ Propane,

In hoeverre spelen die oude lenzen nog een rol bij je keuze?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Yahrr schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 15:18:
@ Propane,

In hoeverre spelen die oude lenzen nog een rol bij je keuze?
Mijn ouders gebruikten de Pentax ME niet echt veel buiten de familiekiekjes en vakanties en er is nooit een andere lens dan de standaard Pentax-M f/1.7 50mm bij gekomen. Dus dat is niet echt een factor, alhoewel ik het leuk vind dat die er eventueel op zou kunnen.

@AlterEgo:

Bedankt voor die uitgebreide feedback. De K-30 was eigenlijk de eerste die ik in m'n vizier had en daar is pas later de K-5 II bij gekomen. Voornamelijk vanwege de materiaalkeuze en het feit dat ik met mijn tempo van fotografie 'leren' waarschijnlijk een flink aantal jaartjes bij dezelfde camera blijf, dus betere materialen zijn een pro voor de levensduur. Hoe zuinig ik er ook mee omspring :P. Momenteel gaat mijn voorkeur dan ook uit naar de K-5 II, maar ik moet nog even de boekhouding doen om te zien of het uit kan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
@ Propane: dan nog een opmerking: levensduur is een moeilijke factor bij bodies: theoretisch kunnen ze decennia meegaan (los van technologische veroudering). Maar een defect buiten de garantieperiode leidt al snel tot (te) pittige rekeningen en daarmee tot economisch total-loss. Dat pleit voor een goedkopere body (waar in 99% van alle gevallen kwalitatief vergelijkbare foto's uit zullen komen, voor de hobbyist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Persoonlijk ben ik voor de Sigma 17-70 lens gegaan ipv de kitlens. Stuk veelzijdiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:24
Inmiddels heb ik besloten om van Sony over te stappen naar Pentax. Mijn huidige toestel is een Alpha 200 (bijna antiek dus).

Ik dus van een instapmodel naar een midrange toestel gaan. Momenteel ligt mijn focus op de K30 of de K5 (niet K5 II). Anno 2013 kan je filmen met je DSLR. De K5 neemt in .AVI op en qua framerate kan deze maximaal 1080p/25p terwijl de K30 maximaal 1080p/30p kan opnemen.

Ander groot verschil is dat de K30 niet beschikt over een jack-ingang voor een externe microfoon.

Ik schat in dat ik het toestel voor 90% ga gebruiken voor fotografie en voor 10% voor film.

Ander voordeel van de K5 is dat deze 5-traps bracketing kent voor HDR, de K30 3-traps.

Om dan een vergelijking te maken met het filmen, een telefoon anno 2013 (mijn Sony Xperia T) maakt prima beelden. Telefoons filmen doorgaans maximaal 720p/30p.

Concreet mijn vraag: hoe groot is het kwaliteitsverschil tussen 1080p/25p & 1080p/30p? En zouden die nadelen opwegen tegen het gemis van een microfoon-ingang waarvan ik me nu al afvraag of ik die überhaupt ooit ga gebruiken. Tevens denk ik dat het filmen slechts incidenteel zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Voor mij is het ondertussen toch de K-30 met 18-55 WR en 50-200 WR geworden :). Zat nog even te twijfelen om een 18-55/55-300 combo te nemen, maar toch voor de sealed lenzen gegaan. Wil nog wel eens buiten in buitjes en zeer koud weer plaatjes schieten, dus het heeft zo z'n meer waarde.

Als ik weer wat verder ben met fotografie komen er vast wel betere en mooiere lensen bij, maar voorlopig zal dit mij wel even bezig houden om alle functies onder de knie te krijgen.

Edit:

Eerste resultaat met de oude Pentax-M 1:1.7 50mm lens van de Pentax ME. Ik ben nu stiekem toch wel heel blij dat ik die kan gebruiken, want ik heb er op de Pentax ME met film een paar hele mooie resultaten mee gehad.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8388/8596026568_9d3c0127eb_z.jpg
(Klikbaar)

[ Voor 29% gewijzigd door Propane op 27-03-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn specificaties en foto's van de nieuwe K-50 uitgelekt.

Afbeeldingslocatie: http://thenewcamera.com/wp-content/uploads/2013/06/Pentax-K-50-Front.jpg

http://nl.fotovideo.nu/ni...entax-k-50-is-in-aantocht

En een nieuwe Pentax Q, waarschijnlijk met grotere sensor dan eerdere modellen uit de serie:

Afbeeldingslocatie: http://photorumors.com/wp-content/uploads/2013/06/pentax_q7_yellow.jpg

http://photorumors.com/20...tax-q7-mirrorless-camera/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 18:47:
En een nieuwe Pentax Q, waarschijnlijk met grotere sensor dan eerdere modellen uit de serie:

[afbeelding]

http://photorumors.com/20...tax-q7-mirrorless-camera/
Dan moeten de oude Q-lenzen wel een grotere beeldcirkel hebben dan nodig was voor de oude Q, anders heb je niet veel aan die oude lenzen. Beetje jammer dan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:39
Universal Creations schreef op maandag 10 juni 2013 @ 18:53:
[...]

Dan moeten de oude Q-lenzen wel een grotere beeldcirkel hebben dan nodig was voor de oude Q, anders heb je niet veel aan die oude lenzen. Beetje jammer dan.
Wellicht een cropmodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Teun_2 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 18:59:
[...]

Wellicht een cropmodus?
Uhu, cropmodus op een supercrop sensor.... ja, het kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:05:
[...]

Uhu, cropmodus op een supercrop sensor.... ja, het kan....
Is het überhaupt wel een cropsensor? Ik kan eigenlijk enkel APS-C bedenken als cropsensor. Bij mijn weten is een cropsensor een sensor die geplaatst is in een mount die overduidelijk bedoeld is voor een grotere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:10:
[...]

Is het überhaupt wel een cropsensor? Ik kan eigenlijk enkel APS-C bedenken als cropsensor. Bij mijn weten is een cropsensor een sensor die geplaatst is in een mount die overduidelijk bedoeld is voor een grotere sensor.
Da's een kwestie van definitie. Imho is elke sensor met verwisselbare lenzen, die kleiner is dan full frame een crop sensor, de 'crop factor' blijft dan van tel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 10 juni 2013 @ 18:53:
Zou inderdaad een vreemde actie zijn. Als ik het zo goed lees, heeft de oude Q10 een 1/2.3" sensor en zou deze een 1/1.7" sensor hebben. Aan de andere kant, als ik die mount zo eens bekijk is die behoorlijk veel groter dan nodig zou zijn voor zo'n kleine sensor. Zegt natuurlijk niks over de beeldcirkel, maar misschien hebben ze er inderdaad wel rekening mee gehouden bij het ontwerpen van de bijbehorende lenzen.

Wel wat vervelend dat al je lenzen opeens een andere beeldhoek geven dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04
Van wat ik ervan gelezen heb zijn alle bestaande Q objectieven berekend op gebruik op deze grotere sensor. Dus geen last van vignettering (althans niet hinderlijk).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Spotmatic schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:25:
Van wat ik ervan gelezen heb zijn alle bestaande Q objectieven berekend op gebruik op deze grotere sensor. Dus geen last van vignettering (althans niet hinderlijk).
1/1.7 vs 1/2.33 is een cropfactor van 5,5 vs een cropfactor van 4.6. Een verschil van minder dan 20%. Het zou inderdaad heel goed kunnen dat de lenzen al voorbereid zijn op die iets grotere sensor, dat maakt het plots heel logisch dat de fisheye lens op de huidige Q maar 160° is, ipv de gangbare 180°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Teun_2 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:46:
[...]

1/1.7 vs 1/2.33 is een cropfactor van 5,5 vs een cropfactor van 4.6. Een verschil van minder dan 20%. Het zou inderdaad heel goed kunnen dat de lenzen al voorbereid zijn op die iets grotere sensor, dat maakt het plots heel logisch dat de fisheye lens op de huidige Q maar 160° is, ipv de gangbare 180°.
En kijk nou eens wat de FF equivalente brandpuntsafstanden zijn van de huidige reeks Q objectieven op een 1/1.7"sensor:

- 8.5mm (standard prime): 40mm
- 5-15mm (wide zoom): 24-70mm
- 3.2mm (fisheye): 15mm
- 6.3mm (toy lens wide): 28mm
- 18mm (toy lens telephoto): 80mm
- 15-45mm (long zoom): 70-200mm

Makes a lot of sense! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Behalve dan dat ze überhaupt eerst een Q camera met 1/2.3" sensor hebben uitgebracht. Waarom dan niet gewoon meteen een 1/1.7" sensor als alle objectieven toch al op zinnige brandpunten daarvoor uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
henkie196 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:19:
[...]

Behalve dan dat ze überhaupt eerst een Q camera met 1/2.3" sensor hebben uitgebracht. Waarom dan niet gewoon meteen een 1/1.7" sensor als alle objectieven toch al op zinnige brandpunten daarvoor uitkomen?
Ik denk dat er een verband is met de verkoop van Pentax aan Ricoh (door Hoya);

23 juni 2011: Pentax Q aangekondigd
1 juli 2011: Ricoh meldt dat ze Pentax overnemen.

Er zit dus precies een week tussen de aankondiging van de Q en de overname door Ricoh. Dat is wel heel toevallig; ik denk daarom dat de Q snel utigebracht moest worden (om mede te profiteren van de extra media-aandacht een week later) en dat alleen de 1/2.3" sensor op dat moment goed en voor een goede prijs voorhanden was.

[ Voor 4% gewijzigd door Spotmatic op 11-06-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De nieuwe Pentax Q7 verkrijgbaar in beperkt aantal kleuren:

Afbeeldingslocatie: http://photo1.ganref.jp/impression/0/469/pentax_12_l.jpg

Wel heel mooi dat hij nu een 1/1.7" sensor heeft, wat van de kit lens een 24-70mm F2.8-4.5 maakt. :)
http://www.dpreview.com/n...inch-12MP-BSI-CMOS-sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrienden ik ben op zoek naar een lichtsterke lens voor mijn Pentax K10D. Mijn vriendin heeft een EOS600D en maakt gebruik van haar 50mm F1,8 II lens en dit levert echt prachtige foto's op. Dit terwijl zij de lens voor 90 euro heeft gekocht.

Nu heb ik een drietal opties voor de K10D:
1. 30mm Sigma F1,4 EX DC HSM
2. 50mm Sigma F1,4 EX DC HSM
3. 50mm Pentax F1,4

Ze hebben alle drie wel plussen en minnen t.o.v. elkaar maar ben benieuwd welke jullie zouden adviseren. Heeft een 30mm nog nadelen t.o.v. een 50mm? Ik ben namelijk eerder geneigd om voor een 30mm te kiezen omdat je met de cropfactor van 1,5x met een 50mm eindigt op 75mm en dan kun je alleen potretfoto's schieten. Ik zou graag wat meer in beeld willen hebben of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je weet wat 50mm voor beeld geeft op de 600D, dus dat is een keuze die je makkelijk zelf kunt bepalen. Ik gok dat je zelf een standaard kitlens bij je K10D hebt (18-55 of iets dergelijks) en die kun je op beide brandpuntsafstanden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 10:38:
Vrienden ik ben op zoek naar een lichtsterke lens voor mijn Pentax K10D. Mijn vriendin heeft een EOS600D en maakt gebruik van haar 50mm F1,8 II lens en dit levert echt prachtige foto's op. Dit terwijl zij de lens voor 90 euro heeft gekocht.

Nu heb ik een drietal opties voor de K10D:
1. 30mm Sigma F1,4 EX DC HSM
2. 50mm Sigma F1,4 EX DC HSM
3. 50mm Pentax F1,4

Ze hebben alle drie wel plussen en minnen t.o.v. elkaar maar ben benieuwd welke jullie zouden adviseren. Heeft een 30mm nog nadelen t.o.v. een 50mm? Ik ben namelijk eerder geneigd om voor een 30mm te kiezen omdat je met de cropfactor van 1,5x met een 50mm eindigt op 75mm en dan kun je alleen potretfoto's schieten. Ik zou graag wat meer in beeld willen hebben of maak ik hier een denkfout?
Ikzelf heb de 50 mm 1.4 manual op mijn K20D, ik vind het een geweldige lens maar 50 mm vind ik wat te lang. Ik zou voor de 30 mm gaan (of koop beide 2e hands, een 1.7 50mm manual kost 2e hands geen drol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bedenk je ook dat er van de Sigma 30/1.4 tegenwoordig een nieuwere versie is, de 30/1.4 Art. Deze zou iets beter zijn dan de oude versie en minder problemen met focus betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:23
Onze Pentax K100D werd toch wel erg oud en het belasting geld kwam binnen, dus 1 en 1 is 2 en sinds afgelopen zaterdag zijn wij de trotse eigenaars van een K-5 II inc. een SMC Pentax-DA* 16-50mm F2.8 een oude Sigma 70-300 (iets beter dan de 100-300 die ik had, maar niet veel :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:52:
Bedenk je ook dat er van de Sigma 30/1.4 tegenwoordig een nieuwere versie is, de 30/1.4 Art. Deze zou iets beter zijn dan de oude versie en minder problemen met focus betrouwbaarheid.
Hier was ik niet van op de hoogte. Alleen nu lees ik positieve reviews ivm build quality maar ook negatieve punten dat de bokeh minder mooi is en zie ook dat prijs hiervan stuk hoger ligt. Is de huidige 30mm niet goed?
Ze hadden inderdaad back focus problemen e.d. maar dit moet inmiddels toch al verholpen zijn lijkt mij? Of moet ik de lens opsturen naar Sigma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe K-50 is in slechts 120 kleurencombinaties verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.pentax.jp/japan/products/k-50/color/images/bod_img_01.jpg

Welke winkel in de Benelux zal alle kleuren in de vitrinekasten hebben staan?

Artikel op een site die wel een beetje up to date blijft qua fotonieuws: http://nl.fotovideo.nu/ni...dslr-120-kleurcombinaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Je zou bijna denken dat ze daar bij Ricoh-Pentax meer geven om de kleurtjes waar je je camera in kan kopen dan om de camera zelf. _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Jesper corrigeerde Leevmeister op maandag 01 juli 2013 @ 17:01:
Blijkt maar weer dat ze daar bij Ricoh-Pentax in japan meer geven om de kleurtjes waar je je camera in kan kopen dan om de camera zelf. :+
Fixed. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Leevmeister schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:39:
Je zou bijna denken dat ze daar bij Ricoh-Pentax meer geven om de kleurtjes waar je je camera in kan kopen dan om de camera zelf. _O- _O- _O-
Ze maken nog steeds uitstekende camera's (zie de testen van de K30,de K50 is bijna dezelfde camera) voor het geld. Ze hebben alleen een probleem de camera's te verkopen.

Proberen ze nu op prijs en met gekke kleurtjes, het laatste schijnt in Japan wel te werken.
Volgens mij moeten ze wat meer aan marketing doen en vooral zorgen dat de camera in de winkels ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heeft mijn Sigma 50mm F1,4 frontfocus problemen en is nu verzonden naar Sigma NL in Houten. Gaan zij dit kunnen verhelpen? Of hebben zij ook mijn camera erbij nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wel kans dat het inderdaad de combinatie is die dat veroorzaakt denk ik ja.

Zelf nooit een camera of lens verzonden dus geen idee hoe dat gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door jesper86 op 04-07-2013 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rustig, rustig;

Both PENTAX and RICOH products will remain in the market to reinforce the company’s commitment to the business.

De merknaam Pentax zal dus echt niet verdwijnen.

Dpreview heeft de Q7 overigens eens getest in normale situaties: http://www.dpreview.com/n...pentax-q7-samples-gallery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
8)

De meningen op dpreview en Pentaxforums zijn verdeeld.

Ik vrees dat Pentax wel eens de volgende Minolta zou kunnen worden, en dat zou toch eeuwig zonde zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Wel een mooie omschrijving:

"The company’s goal is to leverage the tremendous strength and awareness of the Ricoh brand along with the superior technical innovation of Pentax products to deliver a world- class consumer experience."

Maar wat ik er van begrepen heb blijven ze de producten dus wel onder de Pentax naam verkopen.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
AlterEgo schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 20:48:
[...]
Ik vrees dat Pentax wel eens de volgende Minolta zou kunnen worden, en dat zou toch eeuwig zonde zijn...
Hoezo, zonder Minolta was Sony niet wat het vandaag is. They are legend. :>
AdmiralSnipe schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:08:
Maar wat ik er van begrepen heb blijven ze de producten dus wel onder de Pentax naam verkopen.
Jep. Just a lot of fuzz about a technicality. :')
We zullen er als consument weinig of niks van merken.

[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 04-07-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Er zijn ook mensen die vol afschuw reageerden op het nieuws van Carl Zeiss, dat ze "Carl" uit de naam gingen weglaten....
Een duidelijke merknaam is echt wel iets waard hoor, maar het gaat toch in eerste instantie om de producten die ze leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
En een belangrijk verschil tussen Konica-Minolta en Pentax is dat Sony bij de overname niet de rechten op de merknaam Minolta verkreeg, dus hun DSLR's kwamen vanaf dat moment onder de Sony vlag uit. Ricoh heeft echter wel de naam Pentax overgenomen en mag dat op imaging producten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Je zou toch wel erg wereldvreemd zijn als je op Camera's de naam Pentax gaat vervangen door Ricoh :+

Marktaandeel is al vrij klein aan deze kant van de wereld.

Maar die K50 en K500 zien er wel uit als een hele mooie upgrade van mijn K200.
Is de K500 nu wel of niet sealed en spatwater bestendigd? Sites spreken elkaar soms tegen en het prijsverschil is toch best redelijk.

imaging-resource.com zegt dit over de verschillen:
In fact, the K-500 is functionally the same DSLR as the simultaneously announced, mid-level Pentax K-50, minus that camera's 81-point weather sealing. If rain, sleet and snow don't figure into your shooting routine, then the K-500 should be on your DSLR short list, given it costs just US$600 paired with a DA-L 18-55mm lens, a combo that's $180 cheaper than the K-50 and DA-L 18-55mm WR weather-sealed kit. The only other points of distinction between the two models is that the K-500 doesn't come in the 120 different custom color combinations available with the K-50 -- it's only available in black -- and that it ships with four disposable AA lithium batteries (though an additional rechargeable Lithium-ion pack and charger are available for separate purchase).

[ Voor 52% gewijzigd door hjs op 05-07-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Daar kan ik kort over zijn: de K-500 is NIET sealed of spatwaterbestendig. Dat is voorbehouden aan de K-50 en hogere modellen.

edit: de vorige poster vroeg of de K-500 weather sealing had... Maar kwam in een edit vervolgens zelf met het antwoord.

[ Voor 32% gewijzigd door Spotmatic op 05-07-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:58:
Er zijn ook mensen die vol afschuw reageerden op het nieuws van Carl Zeiss, dat ze "Carl" uit de naam gingen weglaten....
Een duidelijke merknaam is echt wel iets waard hoor, maar het gaat toch in eerste instantie om de producten die ze leveren.
Dat is dus het verschil. Hetgeen wat op de producten staat blijft gewoon staan, het is niet ineens Rentax of Picoh, maar alleen de bedrijfsnaam op papier veranderd. Dat is anders dan de situatie met Zeiss. Maar dat kan ik dan wel weer begrijpen dat ze dat doen. imho is Zeiss altijd al Zeiss geweest. Voor de echte Carl is er nog de oude analoge apparatuur of ZF lenzen e.d. :) Dan worden die meer waard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Spotmatic schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 09:51:
Daar kan ik kort over zijn: de K-500 is NIET sealed of spatwaterbestendig. Dat is voorbehouden aan de K-50 en hogere modellen.

edit: de vorige poster vroeg of de K-500 weather sealing had... Maar kwam in een edit vervolgens zelf met het antwoord.
Ik twijfelde, omdat berichten elkaar tegenspreken ;)
Ik heb ook gelezen dat de 500 wel spatwater dicht is, maar de bijgeleverde lens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Ik was een paar maanden terug op vakantie maar wat blij met de weather sealing van m'n K-30 en kit lens :D. Lekker door blijven schieten in een plens bui.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7370/9276308900_e59af8c233_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Propane schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 13:08:
Ik was een paar maanden terug op vakantie maar wat blij met de weather sealing van m'n K-30 en kit lens :D. Lekker door blijven schieten in een plens bui.

[afbeelding]
Toch mooi dat er een fabrikant is die voor rond de 600 euro een camera met fatsoenlijke weather sealing kan afleveren.
Soms vind ik het nog jammer dat ik een D7000 heb gekocht i.p.v. een K-5... :( (vanwege betere beschikbaarheid van objectieven etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag met betrekking tot flitsers.

Ik zit te twijfelen tussen een Metz mecablitz 58 AF-2 en de Pentax AF-540 FGZ.
Heb van het flitsen niet ontzettend veel verstand. Wil me daar wat meer in gaan verdiepen, nu vraag ik me af of er noemenswaardige verschillen tussen deze twee zitten, waar ik zelf misschien overheen kijk.

Ik kan me voorstellen dat een Pentax flitser voordelen biedt voor de K-5II, ik weet niet of de Metz bijvoorbeeld ook draadloos TTL flitsen ondersteunt? Dat kan ik nergens terug vinden. Misschien zijn er nog meer punten of verschillen waar ik op moet letten?

Ik zou het fijn vinden als iemand me wat wegwijs kan maken want ik weet niet welke de verstandigste keuze is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Laatst online: 08:55

Sabbi

je denkt aan mij.

De Metz flitsers ondersteunen ook Pentax draadloos ttl.

Als je metz 58 vs pentax 540 in google gooit zijn er wel wat vergelijkingen te vinden. Voornaamste verschillen zijn dat bij de Metz de firmware upgradeble is, de metz een wat onhandige interface heeft ( pentax heeft wat meer dedicated knopjes), en de Pentax geen modeling light ofzo heeft.

Heb je wel zo een sterke flits nodig? Je kan ook naar de metz 52 of 50 kijken. Ik zou in ieder geval voor eentje kiezen die tilt èn swivel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

De Metz 58 is een fijn flitsertje icm de K5, qua prijs aantrekkelijker dan de Pentax. Kan 'm absoluut aanraden. Zeker op wireless TTL zijn deze flitsertjes erg handig ; hij kan overigens als ik me niet vergis ook als wireless master werken, dus mounted op de K5 als wireless master voor andere TTL slaves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik zit nogal te twijfelen tussen de K-50 en de K-500. Verschil is maar WR en een oplichtend AF puntje volgens mij. Is dat 150,- waard.

Waarom niet gewoon voor de K-30 gaan lees je overal, die kost hetzelfde als de K-500 op dit moment.
mhhhh, t/m deze week nog een cash-back aktie ook.

Dat is toch een prima idee lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Laatst online: 01:25

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

hjs schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 08:58:
Ik zit nogal te twijfelen tussen de K-50 en de K-500. Verschil is maar WR en een oplichtend AF puntje volgens mij. Is dat 150,- waard.

Waarom niet gewoon voor de K-30 gaan lees je overal, die kost hetzelfde als de K-500 op dit moment.
mhhhh, t/m deze week nog een cash-back aktie ook.

Dat is toch een prima idee lijkt me?
Ik heb me gisteren inderdaad om die reden een K-30 kado gedaan. Op een paar (software) gimmicks gelijk aan de K-50, maar wel een bak goedkoper. Is een mooie upgrade van mijn K-110D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

-bolio- schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:12:
[...]
Is een mooie upgrade van mijn K-110D.
Bij mij als upgrade van de K200d, de K30 incl WR kitlens gekocht kan die lens mooi op de K200d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er K10D gebruikers die meer dan 4GB aan SD card gebruiken? Volgens Pentax is dat max maar vind het vervelend omdat het zo snel vol raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 19:04
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 19:42:
Ik heb een vraag met betrekking tot flitsers.
Ik heb de Metz gekocht, vanwege de hoge prijs van de Pentax. Ik ben tevreden over de Metz, maar ik teken wel aan dat ik een absolute beginner ben met flitsen.

Ik weet niet waar je woont? Anders kan je de Metz eens vasthouden...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 18:43:
Zijn er K10D gebruikers die meer dan 4GB aan SD card gebruiken? Volgens Pentax is dat max maar vind het vervelend omdat het zo snel vol raakt.
Volgens de specs op DPreview is de K10d voorzien van een SDHC slot. SDHC is 4 - 32GB. Zou niet weten waarom je dus niet een groter kaartje kan nemen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 21:47:
[...]

Volgens de specs op DPreview is de K10d voorzien van een SDHC slot. SDHC is 4 - 32GB. Zou niet weten waarom je dus niet een groter kaartje kan nemen.
Thanks ga een 32Gb SD card aanschaffen nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg mijn lens niet scherp gesteld op mijn K10D. Geen idee wat ik verkeerd doe. :(
Heb de volgende settings geprobeerd:

- Schuifregelaar op GROEN gezet (auto stand)
- AF.S stand geselecteerd
- Scherp stellen heb ik op AUTO gezet (ipv SEL of POINT)
- Dust removal geprobeerd

Maar de foto's blijven blurry. Hoe kan ik de auto stand van scherp stellen regelen door half ingedrukt te fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Je doet niets verkeerd, maar je geeft nu feitelijk de volledige controle aan de camera over. Dus de camera bepaalt op wat er in de foto wordt scherpgesteld. Dat kan natuurlijk iets zijn wat je helemaal niet scherp wilt hebben.

Oplossing; gebruik vooral toch SEL of POINT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:45:
Je doet niets verkeerd, maar je geeft nu feitelijk de volledige controle aan de camera over. Dus de camera bepaalt op wat er in de foto wordt scherpgesteld. Dat kan natuurlijk iets zijn wat je helemaal niet scherp wilt hebben.

Oplossing; gebruik vooral toch SEL of POINT.
Thanks Spotmatic! :)

Nu wil ik ook een flitser aanschaffen; geen idee hoe vaak ik het nodig zal hebben maar de std flits zorgt voor lelijke foto's. Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een gebruikt exemplaar?
Heeft zo'n flitser een 'houdbaarheidsdatum'? Ik bedoel als je er 1000x mee geflitst hebt kan ik mij inbeelden dat het minder goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Zojuist vernomen via Digifotopro:
Is dit de fullframe-dslr van Pentax?

Op het Chinese Xitek-forum is een foto opgedoken van een Pentax-dslr met een flinke spiegel. Dat doet vermoeden dat het om een fullframe-camera gaat. De fabrikant liet al meerdere malen weten dat er gewerkt wordt aan een fullframe-dslr.
door: Julian Huijbregts|23 september, 2013

Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/550x540xpentaxfullframe.jpg%2C23overlay-context%3D.pagespeed.ic.plDblpZDxM.jpg

PhotoRumors spotte de foto op het Chinese Xitek-forum. Het is een wat onduidelijk plaatje en het typenummer is niet te zien, maar de grote spiegel doet vermoeden dat het om een fullframe-camera gaat. De afkomst van de foto en de echtheid ervan is niet duidelijk. Pentax heeft de afgelopen jaren echter meerdere malen laten weten dat er gewerkt wordt aan een fullframe-camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Het is een hoax en nog een slechte shop ook. Lensontgrendelknop is van een K-01, kromming rechtsonder de mount is ongelijk en er is boven de bajonet geen ruimte voor "wijde" objectieven.

Vergeet dat ding maar gauw. Maar niet getreurd: we hoeven nog maar een paar weekjes te wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Tja, de mount is wel groot genoeg maar het kan maar zo zijn dat het een hoax is. Pak een analoge fullframe pentax en je kunt zo aan het shoppen, pak de MZ-3 bijvoorbeeld.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 23 september 2013 @ 10:28:
Maar niet getreurd: we hoeven nog maar een paar weekjes te wachten ;)
Hoezo en waarop?

Opvolger voor K5II of wordt er toch full frame verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De K-3 komt er namelijk echt. En, mark my words: hij krijgt 's-werelds snelste en nauwkeurigste AF (incl. tracking), naast wat speciale SR-gerelateerde goodies.

Een Pentax FF verwacht ik dit jaar overigens niet meer. Geen probleem, ik heb toch geen budget om zowel een K-3 als K-1 te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Wel beetje zonde dat Pentax zo weinig fullframe lenzen heeft als er dan ook daadwerkelijk een fullframe K zou komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De camera met de beste en snelste AF ter wereld... :D

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaxforums.com/forums/attachments/pentax-news-rumors/189531d1380621478-another-new-image-k-3-89f53386tw1e95r5jcm2yj20vk0hsq5y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Dat moet nog maar blijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Desondanks vind ik die uitstulping maar raar. Ik kan maar 2 oorzaken bedenken: daaronder zit een nieuwe supersnelle aandrijving voor de spiegel, of anders de high speed sensor shift module waarmee van een 20MP sensor 40MP plaatjes gemaakt kunnen worden (a la Hasselblad maar dan beter, d.w.z. ook bij bewegende onderwerpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Volgens deze bron gaat de burst naar 8,5 FPS, niet verkeerd!
De buffer in de K-5 was ook beter dan die in de D7000 dus als dat nu nog beter is, en de autofocus zowel snel als accuraat is kan het misschien een mooie camera worden voor sport en wildlife??

Ik ben altijd wel gecharmeerd van de look en feel van Pentax camera's, het is alleen jammer dat de lensprijzen zo gestegen zijn de afgelopen jaren.
Dat heeft er voor gezorgd dat ik niet voor een Pentax ben gegaan...

En waar blijft die Pentax FF nou!!!!

[ Voor 3% gewijzigd door AdmiralSnipe op 01-10-2013 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Beste en snelste ook met tracking? Want dat is juist bij dit soort camera's erg belangrijk.
De Canon 7D heeft bijvoorbeeld een hele goede AF en snelle burst, maar met tracking is het echt een stuk minder goed dan bij een 1D.

[ Voor 42% gewijzigd door Universal Creations op 01-10-2013 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Alles wijst erop dat de K-3 als pro gear in de markt zal worden gezet. Een beter plaatje waaruit blijkt dat de "bump" een rubberen afdekkapje bevat. Dus het lijkt een soort 10-pin remote connector te zijn zoals Nikon dat ook heeft:

Afbeeldingslocatie: http://abload.de/img/k-3yyuk9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Sorry, maar welke bump bedoel je Spotmatic? Dat ding in de grip onder de text K-3?

[ Voor 31% gewijzigd door MarcelG op 02-10-2013 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Inderdaad Marcel. Dat er een soort rubber cover lijkt te zitten is duidelijker te zien op deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/PentaxK-3_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Hiervan gaat een Pentaxhart toch sneller kloppen (BTW: Radu is bekend op het Dpreview Pentax forum en ik zie hem nooit onzin posten).
Re: some points on the new K3
In reply to solarider, 57 min ago
K-3 (on paper until the 8th) is what GR was for Coolpix A, a camera refined to almost perfection in its class and at a very reasonable price for what it is. Both Nikon and Canon have nothing in the APS-C world that can hold a candle to it and will have a great deal of problem to come with a D400 or 7D Mark2 which will best it for the price. D7100 which at least here is the same price as K-3 will be at launch it is a very bad joke in comparison.

And about the AF system it could be easily on par with Nikon's best on speed (including tracking) and more important precision (especially ultra low light level and fast lenses).

Radu

P.S. And yes, it has some quite unbelievable things!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Spotmatic schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:49:
Hiervan gaat een Pentaxhart toch sneller kloppen (BTW: Radu is bekend op het Dpreview Pentax forum en ik zie hem nooit onzin posten).

[...]
Ook mijn Pentax hart gaat sneller kloppen, en ik geloof zeker dat deze beter zal zijn dan een D7100.
Echter zal de "normale" consument deze nieuwe Pentax waarschijnlijk niet zomaar tegen komen en dus ook niet kopen. Ik vind dat erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Altijd_Lastig schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:15:
[...]

Ook mijn Pentax hart gaat sneller kloppen, en ik geloof zeker dat deze beter zal zijn dan een D7100.
Echter zal de "normale" consument deze nieuwe Pentax waarschijnlijk niet zomaar tegen komen en dus ook niet kopen. Ik vind dat erg jammer.
Dat is waar. Hopelijk verandert dat nu Ricoh aan het roer staat. Want Ricoh heeft erg diepe zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pentax_k3_f001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pentax_k3_s001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pentax_k3_b001.jpg
Over-the-counter price of the Pentax K-3 is around $ 1,300 in body only. Lens kit with the DA18-135mm is around $ 1,650.
Source

Weinig spannends tot zover, maargoed USB3.0 en 2 SD-slots zijn wel geinige features. Prijs vind ik persoonlijk aan de hoge kant voor een APS-C DSLR (mocht dat accuraat zijn), maar dat past wel bij hun overpriced prijzig lensaanbod tegenwoordig.

Eerlijk gezegd verwacht ik geen bijzondere features buiten uitstekende low-light AF en een relatief hoge FPS.
Spotmatic schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:58:
Desondanks vind ik die uitstulping maar raar. Ik kan maar 2 oorzaken bedenken: daaronder zit een nieuwe supersnelle aandrijving voor de spiegel, of anders de high speed sensor shift module waarmee van een 20MP sensor 40MP plaatjes gemaakt kunnen worden.
Dat is dus blijkbaar een verstopte headphone jack. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SirNobax op 05-10-2013 22:50 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Spotmatic schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:56:
[...]

Dat is waar. Hopelijk verandert dat nu Ricoh aan het roer staat. Want Ricoh heeft erg diepe zakken.
Als ze nou eens beginnen met de objectieven weer wat goedkoper te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
En de Pentax K3 is dan nu toch officieel: Link naar de website van Ricoh

Ziet er op papier uit als een zeer interessante camera!

[ Voor 3% gewijzigd door wouter3 op 07-10-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Interessant :D
Eens de reviews afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De pagina op de website van Ricoh geeft nu een 404. Webmaster ontslagen??? :D

Maar als de specs kloppen (zie Pentaxforums) dan is het op dit moment de meest geavanceerde APS-C DSLR (op het aantal focuspunten na - 27 stuks waarvan 25 crosstype).

Interessant:
Real-Time Scene Analysis System with 86,000-pixel RGB metering sensor. This is just like the professional C&N cameras, and works together with the SAFOX11 AF system to deliver fast, accurate AF as well as reliable exposures. No one else has delivered this feature to the enthusiast class: neither the D7100, 70D, nor 7D use a metering sensor of this caliber. (The D7100 uses a 2016-pixel RGB array; the 70D and 7D use a 63-zone iFCL metering sensor. The EOS-1D X, D4, and D800 use similar high-resolution metering sensors).

Read more at: http://www.pentaxforums.c...ons-18.html#ixzz2h2l13dgV
Afbeeldingslocatie: http://www.pentaxforums.com/forums/attachments/pentax-news-rumors/190324d1381150875-penta-k-3-silver-black-reim.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Spotmatic op 07-10-2013 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliandeB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-06-2024
Weet iemand wat te doen als je een k200d met een kapot scherm hebt? (behalve opsturen en 300€ betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Voor minder een K200D scoren op Marktplaats? Dan moet je met 100-150 euro wel klaar zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Heb wat specsheets op mijn blog gepleurd voor de geïnteresseerde :)

http://www.priyantha.nl/?p=572

En ook nog wat foto's van het nieuwe apparaat :D
Ook nog wat plaatjes die gemaakt zijn met de K3, die zijn in full-size :D
http://www.priyantha.nl/?p=462

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Lekker metalen randje er onder. Niks zegt 'ergonomie' beter dan een dunne metalen rand, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliandeB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-06-2024
Spotmatic schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:16:
Voor minder een K200D scoren op Marktplaats? Dan moet je met 100-150 euro wel klaar zijn lijkt me.
is er niet een mogelijkheid om ergens een schermpje vandaan te halen en die zelf erin te zettten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Dpreview heeft een first impressions review geplaatst van de K-3.
Een quote hieruit:
"Camera performance is generally very snappy, though we were hoping that the new AF system would be faster."

Ben wel benieuwd of de AF een grote verbetering is t.o.v. de K-5, die volgens reviews betrouwbare maar niet super snelle AF heeft.

Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]