Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
De SLT's gebruiken gewoon de Sony Alpha / Minolta AF mount waarvoor een groot aanbod glas te vinden is. En als je kijkt naar het huidige aanbod dan is dat groter dan dat van Pentax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Naar mijn mening had Pentax gewoon een soort mK mount moeten maken, Zelfde mount maar kleinere flange distance zodat de body dunner kon, wil je dan toch K mount lenzen erop die al bestonden, een tussenring ertussen die meteen de electronica doorstuurt. Olympus kon dit ook prima voor hun 43 naar m43 cameras.

Toch vind ik die K01 niet verkeerd, hij lijkt wat kleiner in de handen op fotos, en Pentax zet vaak wel sterke cameras in elkaar, je moet het alleen geprobeerd hebben. Maar ze konden er meer uit halen, een goede EVF erbij, klapschermpje en mischien een iets betere gript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Sn0wblind schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:44:
Naar mijn mening had Pentax gewoon een soort mK mount moeten maken, Zelfde mount maar kleinere flange distance zodat de body dunner kon, wil je dan toch K mount lenzen erop die al bestonden, een tussenring ertussen die meteen de electronica doorstuurt. Olympus kon dit ook prima voor hun 43 naar m43 cameras.

Toch vind ik die K01 niet verkeerd, hij lijkt wat kleiner in de handen op fotos, en Pentax zet vaak wel sterke cameras in elkaar, je moet het alleen geprobeerd hebben. Maar ze konden er meer uit halen, een goede EVF erbij, klapschermpje en mischien een iets betere gript.
Als je dat er allemaal op schroeft kom je in de nex 7 prijsklasse. Het zou niet logisch zijn om daarmee te beginnen. Als opvolger kan dat wel.

Wat je aangeeft over wat ze beter hadden kunnen doen met de mount moet ik je nageven al zouden ze dan ook gelijk enkele lenzen uit moeten brengen die ervoor geschikt zijn. Met al drie verschillende mounts lijkt me dat wat veel gevraagd. Wellicht toekomstmuziek wanneer bijvoorbeeld de Q of spiegelreflexen zijn uitgestorven.

[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 07-02-2012 14:05 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Maar je moet wel meteen goed beginnen natuurlijk, soort van investering, die Q had er nooit moeten zijn denk ik, dat is echt zo'n enorm niche product.

Ben benieuwt wanneer ik de camera even in mijn handen kan houden om het gewoon zelf uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

1 Interchangeable lens for medium-format digital SLR camera
Model name (tentative): smc PENTAX-D FA645 90mm F2.8
Unifocal medium-telephoto lens for use with the PENTAX 645D
Focal length ideal for portraiture and high-quality image reproduction with beautiful bokeh (out-of-focus) effect
Market launch scheduled for 2012
2 Interchangeable lenses for K mount digital cameras
Model name (tentative): smc PENTAX-DA 560mm F5.6
Unifocal super-telephoto lens for use with K mount interchangeable-lens digital cameras
Sharp, well-defined images — particularly with distant subjects — thanks to the adoption of optics used in astronomical telescopes
Model name (tentative): smc PENTAX-DA 50mm F1.8
Unifocal standard lens for use with K mount interchangeable-lens digital cameras
Maximum aperture of F1.8 for high-quality images with a superb rendition of depth and natural bokeh (out-of-focus) effect
3 Interchangeable lenses for Q mount digital camera
Model name (tentative): TELEPHOTO ZOOM
Telephoto zoom lens (high-performance-lens series) for use with Q mount interchangeable-lens digital camera
Exceptional image rendition for sharp, high-contrast images, even at the edges of the image field, thanks to the state-of-the-art optical design
Model name (tentative): MOUNT CAP LENS
Unifocal standard lens (unique-lens series) for use with Q mount interchangeable-lens digital camera
Eye-catching “body mount cap” design, along with a toy-camera-like visual effect
4 Interchangeable K-mount lens for the PENTAX K-01
Model name: to be announced later
Super-thin interchangeable lens especially designed for PENTAX K-01
Market launch: to be decided
5 Lens adapter
Model name: Adapter Q for K mount lens
Lens adapter for mounting a K mount lens onto a Q mount interchangeable-lens digital camera body
Built-in shutter unit; manual-focus operation only
Market launch scheduled for spring 2012
Er wordt flink aan de weg getimmerd. Foto's zijn er ook al te vinden van de verschillende lenzen waaruit onder meer blijkt dat de lens voor de k01 een groothoek is en in het spiegelhuis wordt gebouwd, zodat de registerafstand wordt verkort. Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04
Isniedood schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:44:
[...]

Er wordt flink aan de weg getimmerd. Foto's zijn er ook al te vinden van de verschillende lenzen waaruit onder meer blijkt dat de lens voor de k01 een groothoek is en in het spiegelhuis wordt gebouwd, zodat de registerafstand wordt verkort. Problem solved.
Nou, de registerafstand wordt niet verkort, want de K-mount blijft hetzelfde. Je bedoelt de "back focal distance".

Mooie oplossing inderdaad. Wat is beter: een kleine camera met een groot objectief, of een grote camera met een klein objectief met dezelfde brandpuntsafstand?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dus nu hebben ze alsnog 4 lenssoorten: Pentax Q, Pentax middenformaat, "gewone" Pentax K en "compacte" Pentax K die alleen voor de K-01 geschikt is?
Spotmatic schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 13:21:
[...]

Nou, de registerafstand wordt niet verkort, want de K-mount blijft hetzelfde. Je bedoelt de "back focal distance".

Mooie oplossing inderdaad. Wat is beter: een kleine camera met een groot objectief, of een grote camera met een klein objectief met dezelfde brandpuntsafstand?
Dan zou ik eerder voor de kleine camera gaan als je een compacte oplossing wil hebben. Met een pancakelens is dat namelijk nog redelijk in een jaszak op te bergen, met een grote body kan je de lens zo klein maken als je wilt maar dat gaat je nooit meer lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Groot nieuws: Ricoh heeft besloten dat Pentax verantwoordelijk wordt voor het ontwerp, de verkoop en de marketing van alle camera's van het bedrijf. Dus Ricoh zelf lijkt er de brui aan te geven; de K-mount module voor de GXR is dan de laatste handreiking van het bedrijf aan de laatste gebruiker van dat systeem.

Opmerkelijk! Maar de president van Ricoh heeft al eerder aangegeven de hegemonie van Nikon en Canon te willen bestrijden. En zoals we weten heeft Ricoh erg diepe zakken; ze hebben wereldwijd Canon al van de copiermarkt verdrukt. Concreet betekent dit dat Pentax, in tegenstelling tot in de Hoya-tijd, een flinke zak geld krijgt om zich met de camera-markt te gaan bemoeien. Ze zijn, blijkens de berichten, ook weer bezig de engineers aan te nemen die in de Hoya-periode de zak hebben gekregen.

(Hirakawa-san, wilt u alstublieft terugkomen*???)

http://www.dpreview.com/n...ion_absorbs_Ricoh_cameras

Opmerkelijk in dit verband is dat zowel Canon als Sony hun respectievelijke topmannen een paar dagen geleden de laan hebben uitgestuurd. Ze hebben klaarblijkelijk door dat Ricoh ze op de korrel heeft genomen en willen met het ontslag waarschijnlijk een koerswijziging bewerkstelligen.

Dit is voor mij in de afgelopen week even teveel goed Pentax nieuws; ik ga het even rustig aan doen :*)

* Jun Hirakawa was verantwoordelijk voor legendarische lensontwerpen als de FA* 85/1.4, de FA77 Limited, de FA43 Limited en de FA* 80-200.

[ Voor 10% gewijzigd door Spotmatic op 09-02-2012 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Hehe ik geloof niet dat de ontslagen bij Sony en Canon ook maar iets met Pentax te maken hebben. Dan verwacht je wat te veel van Pentax ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Het ligt natuurlijk niet direct aan Pentax, maar wel aan de veranderende markt. Canon speelt nog niet in op de alsmaar groeiende mirrorless markt en dat is mede ook een van de oorzaken geweest dat de CEO eruit is gebonjourd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Spotmatic schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 07:52:
[...]

Opmerkelijk in dit verband is dat zowel Canon als Sony hun respectievelijke topmannen een paar dagen geleden de laan hebben uitgestuurd. Ze hebben klaarblijkelijk door dat Ricoh ze op de korrel heeft genomen en willen met het ontslag waarschijnlijk een koerswijziging bewerkstelligen.

[...]
Wat vreemd, in de nieuwsberichten over de vervanging in het management van Canon en Sony lees ik niets over Pentax/Ricoh.
Canon wijt het vooral aan de sterke yen en de overstromingen in Thailand. Sony heeft vooral problemen bij de TV-afdeling. Commercieel gezien is hun NEX-lijn een onverwacht succes, het enige probleem zit hem in de compactmarkt die wordt aangevreten door smartphones en ook de overstromingen in Thailand.
Hoe jij dit allemaal op het conto zet van Ricoh vind ik ronduit vreemd, wat meer onderbouwing zou welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
PowerUp schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:22:
[...]

Wat vreemd, in de nieuwsberichten over de vervanging in het management van Canon en Sony lees ik niets over Pentax/Ricoh.
Canon wijt het vooral aan de sterke yen en de overstromingen in Thailand. Sony heeft vooral problemen bij de TV-afdeling. Commercieel gezien is hun NEX-lijn een onverwacht succes, het enige probleem zit hem in de compactmarkt die wordt aangevreten door smartphones en ook de overstromingen in Thailand.
Hoe jij dit allemaal op het conto zet van Ricoh vind ik ronduit vreemd, wat meer onderbouwing zou welkom zijn.
Ik was de smiley vergeten ;)

Maar je moet toegeven dat er de laatste weken/maanden nogal wat gerommel was in de top van diverse camera-fabrikanten. Niemand treedt terug omdat er problemen zijn geweest met overstromingen (daar kan immers niemand wat aan doen).

Maar je moet toegeven dat Canon op dit moment geen leader meer is, meer een follower. Dat is altijd het gevaar als je de grootste bent: je gaat te snel achterover leunen. Er is minder innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Spotmatic schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:34:
[...]

Ik was de smiley vergeten ;)

Maar je moet toegeven dat er de laatste weken/maanden nogal wat gerommel was in de top van diverse camera-fabrikanten. Niemand treedt terug omdat er problemen zijn geweest met overstromingen (daar kan immers niemand wat aan doen).
Zeker, maar van dat het niet te maken heeft met overmacht naar dat het de "schuld" is van Ricoh is nogal een grote stap ;)
Maar je moet toegeven dat Canon op dit moment geen leader meer is, meer een follower. Dat is altijd het gevaar als je de grootste bent: je gaat te snel achterover leunen. Er is minder innovatie.
Dat ben ik absoluut met je eens. Ook Nikon doet ontzettend hard zijn best om de traditionele dSLR te beschermen, zij zijn dan weer erg goed bezig met marketing op het moment.
Nee de innovatie komt imo nu vooral van de kleinere fabrikanten. Alleen is het probleem dat het heel lastig is om in te lopen op CaNikon, omdat die al bekend staan als de grote merken. Je moet dan wel een heel goed product hebben om mensen te laten overstappen. Ik ben er ook van overtuigd dat Canon al een tijdje een ILC op de plank heeft liggen voor het moment dat ze die markt niet meer kunnen negeren. En dat model gaat goed verkopen, alleen al omdat er Canon op staat.

Daarom zijn de meeste kleinere fabrikanten gestopt met direct concurreren met dSLR's.
Sony heeft vol ingezet op zijn NEX' en de SLT techniek, Olympus en Panasonic hebben zich gericht op m4/3. En ook Samsung zet vol in op hun NX lijn.
Maar bij Pentax mis ik een beetje hun grote lijn van wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn, omdat ze met zoveel verschillende producten komen. Waarvan een aantal (Q en K-01) toch wel "hate it or love it" producten zijn, en daarmee zie ik ze niet zo gauw uit hun huidige niche positie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Dat valt eigenlijk nog behoorlijk mee. Voor APS-C en 35mm zijn er genoeg wijdere oplossingen. Maar het is voor de 645D eigenaren wel prettig dat ze ook een lekkere uwa kunnen aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 25-03-2012 19:11 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Universal Creations schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:11:
Dat valt eigenlijk nog behoorlijk mee. Voor APS-C en 35mm zijn er genoeg wijdere oplossingen. Maar het is voor de 645D eigenaren wel prettig dat ze ook een lekkere uwa kunnen aanschaffen.
Valt mee? Voor deze beeldhoek heb je met een APS-C sensor een 13mm-lens nodig.
Op grootbeeldformaat is 25mm volgens mij behoorlijk uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nevermind |:(

[ Voor 95% gewijzigd door Erasmo op 01-04-2012 14:33 . Reden: Datum ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ha, da's wel een goeie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
JWfx schreef op maandag 26 maart 2012 @ 12:37:
[...]

Valt mee? Voor deze beeldhoek heb je met een APS-C sensor een 13mm-lens nodig.
Op grootbeeldformaat is 25mm volgens mij behoorlijk uniek.
Het is geen grootbeeld, maar middenformaat (en dan nog wel zo'n beetje het kleinste ook). Daarnaast is 13mm op APS-C niet echt speciaal of zo (er zijn legio 10mm of zelfs een 8mm oplossingen hiervoor). En voor kleinbeeld heb je de nodige 14mm oplossingen en zelfs een 12mm oplossing. Dus vandaar dat ik zei dat het meeviel.

@Erasmo: zag er bijna geloofwaardig uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 01-04-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Mijn god, wat is de K5 toch een heerlijk toestel voor landschapsfoto's.
Vorige week een korte trip naar Lago Maggiore (Italië/Zwitserland) gedaan.
Alleen de 12-24 f/4 meegenomen (travel light) en verder niks.

Bij een Topgear-style rondrit rond het meer bij het invallen van de duisternis deze foto's gemaakt.
Voor de handigheid heb ik ze gecropped en geresized tot 1680x1050 bureaublad achtergrondjes.

Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/MGO_22312_thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/MGO_22321_thumb.png

Werkelijk genieten die K5. Ben benieuwd wat de K6 gaat worden. Ik hoop zo dat Pentax Nikon achterna gaat (een Pentax in de trant van de D800E zou ik graag in m'n handen krijgen!).

[ Voor 21% gewijzigd door MarcelG op 03-04-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Helemaal mee eens, Marcel. Pentax brengt niet veel SLR-nieuws maar wat ze brengen is wel magnifiek te noemen! Mijn vaste setje is de K-5 met de 77ltd en de 16-45 en als ik iets meer ruimte heb ook nog de 43ltd, 50-135 en A400. Voor de K-5 had ik de K10D, die ik op zich heerlijk, maar af en toe te traag of onberekenbaar vond. Met de K-5 heb ik daar nooit last meer van. Heerlijk! Ook de beeldkwaliteit heeft een flinke sprong genomen.

Ik heb persoonlijk nog geen behoefte aan een opvolger. Ik weet: dat zei ik bij de K10D ook al, dus ik sluit niets uit maar ik ben wel heel tevreden over mijn spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:08
Erg rustig in dit topic.

Ik heb de sigma 85mm 1.4 EX DG HSM gekocht. Hoofdreden is dat de opdrachten voor bruiloften elk jaar verdubbelen (1 in 2010 en tot nu 4 boekingen in 2012) en dat deze lens wel een goede aanvulling is op de 1.4 primes die ik al bezit:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7038/7141280795_f18eccde8d_z.jpg
Sigma collection by bartvandermark, on Flickr

Wat me tot nu toe nog het meeste opvalt is de nauwkeurige AF, bijna geen missers op 1.4 of 1.7, erg naukeurig ligt de focus waar ik die wil hebben:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7105/6998696938_b9711fdb46_z.jpg
IMGP6555 by bartvandermark, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7107/6998697426_849775554b_z.jpg
IMGP6557 by bartvandermark, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7201/6998695808_58553bd1dc_z.jpg
IMGP6542 by bartvandermark, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7228/6993804852_d8e0767f84_z.jpg
IMGP6202 by bartvandermark, on Flickr

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dat ziet er uit als een erg fijn stukje glas!
Rustige romige onscherpte, en ogenschijnlijk zeer scherp waar gewenst.

Heb je ooit de Pentax versie overwogen? (SMC Pentax FA* 85/1.4)
Een stuk duurder, dat wel, maar manmanman wat is dat een mooi stuk Pentax techniek.

Maar goed, ik zie dat je voornamelijk Sigma lijkt te verzamelen, dan is zo'n zilvergrijze glasbak een vreemde eend in de bijt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik heb het eerlijk gezegd nooit overwogen. Ik heb die van Peter mogen gebruiken een keer en ben wel overtuigd dat het een erg goede lens is. Maar vind er maar eens een... en ik denk eerlijk gezegd dat een nieuwe sigma met de nieuwe technieken en 3 jaar garantie een verstandigere keuze is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
vandermark schreef op maandag 07 mei 2012 @ 08:41:
Erg rustig in dit topic.

Ik heb de sigma 85mm 1.4 EX DG HSM gekocht. Hoofdreden is dat de opdrachten voor bruiloften elk jaar verdubbelen (1 in 2010 en tot nu 4 boekingen in 2012) en dat deze lens wel een goede aanvulling is op de 1.4 primes die ik al bezit:

[afbeelding]
Sigma collection by bartvandermark, on Flickr

Wat me tot nu toe nog het meeste opvalt is de nauwkeurige AF, bijna geen missers op 1.4 of 1.7, erg naukeurig ligt de focus waar ik die wil hebben:
Heb jij met je 50mm 1.4 ook last van regelmatig misfocusen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Nee, voor mijn gevoel is de 50 1.4 ook prima. De 30mm 1.4 vind ik wispelturiger en onbetrouwbaarder in de focus. Die heeft in pentax vatting ook geen HSM, wellicht speelt dat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
https://www.cashback-pentax.com/nl

Van 1 mei tot 15 juli:
80 Euro retour bij een K5 met Pentax lens
50 Euro retour bij een K5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
vandermark schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:16:
Nee, voor mijn gevoel is de 50 1.4 ook prima. De 30mm 1.4 vind ik wispelturiger en onbetrouwbaarder in de focus. Die heeft in pentax vatting ook geen HSM, wellicht speelt dat mee.
Bij mij is dus juist de 50mm wat onbetrouwbaar, vooraal bij concert fotografie en bij minder licht op afstand.

Zelf zou ik wel een snelle 30mm lens nog willen, Maar geen idee hoe de HSM versie hiervan presteerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Sn0wblind op 12-05-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Sn0wblind schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:51:
[...]

Bij mij is dus juist de 50mm wat onbetrouwbaar, vooraal bij concert fotografie en bij minder licht op afstand.

Zelf zou ik wel een snelle 30mm lens nog willen, Maar geen idee hoe de HSM versie hiervan presteerd.
Er is geen HSM variant van de sigma 30mm F1.4 voor Pentax.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mooi zeg, op de frontpage een artikel over de K30, maar hier in 't topic kijkt er niemand vreemd van op.
Zijn zelfs de Pentaxianen uitgekeken op Pentax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelG schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:10:
Mooi zeg, op de frontpage een artikel over de K30, maar hier in 't topic kijkt er niemand vreemd van op.
De vraag is of hier nog wel Pentaxianen zitten. De Tweakers fotografie fora zijn voor niet Canon/Nikon/Sony gebruikers namelijk niet zo bijzonder aantrekkelijk.

Er is een vrij levendig Nederlandstalig Pentax forum. Pentaxforum.nl

Maar mooie aankondiging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Gizzy schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:23:
[...]

Er is geen HSM variant van de sigma 30mm F1.4 voor Pentax.
Jawel, hebben ze vervangen met de tijd, alleen niet alles winkels hier leveren die, heb er eentje in Japan in mijn handen gehad.

Linkje naar de product pagina http://www.sigmabenelux.c...-14-ex-dc-hsm?merk=pentax

[ Voor 15% gewijzigd door Sn0wblind op 18-05-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Sn0wblind schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 16:18:
[...]

Jawel, hebben ze vervangen met de tijd, alleen niet alles winkels hier leveren die, heb er eentje in Japan in mijn handen gehad.

Linkje naar de product pagina http://www.sigmabenelux.c...-14-ex-dc-hsm?merk=pentax
Op jouw link staat eronder: * beschikbaar voor Nikon, Canon en Sigma reflex camera's, niet voor Sony en Pentax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Ik denk dat het een foutje is, want dit is als je naar de Pentax lenzen zelf gaat, ik kwam ook nog welleens een beide varianten in webstores tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelG schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:10:
Neuh maar dit is gewoon de zoveelste instap-dslr van Pentax. Zit imho niet veel spectaculairs aan, zou liever zien dat ze wat meer op het glas focusten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:10:
[...]

Neuh maar dit is gewoon de zoveelste instap-dslr van Pentax. Zit imho niet veel spectaculairs aan, zou liever zien dat ze wat meer op het glas focusten.
Hoeveel instap dSLR's heeft Pentax gelanceerd de laatste 2 jaar?
Hoeveel instap dSLR's hebben standaard weather sealing?

Het is jammer dat Pentax niet zo bekend is en dat canonikon overal de hemel wordt ingeprezen maar anders had dit een grote topper kunnen zijn die zeer positief zou uitpakken voor het marktaandeel van Pentax. Het zou wel leuk zijn als de markt wat breder wordt als canon/nikon(/sony).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Het nadeel van Pentax vind ik vooral het lensaanbod en de bouw van een aantal. De dure hebben te vaak nogsteeds QC problemen, de goedkopere zoals de 35mm 2.4 en die aankomende 50mm zitten met plastic lensvattingen en luidruchtige focusing omdat ze geen moderne focus motor ervoor gebruiken.

Ik snap echt niet waarom ze dat soort keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
En de K-30 is nu officieel gepresenteerd, dpreview heeft een korte preview geschreven. Zo op het eerste gezicht zijn de specs heel behoorlijk (weathersealing, 100% zoeker), helemaal voor de prijs, die is 900 dollar met de 18-55 kitlens. De K-5 kost nog maar 789 euro, dus daar zullen ze toch een stukje onder moeten gaan zitten.

Afbeeldingslocatie: http://c758710.r10.cf2.rackcdn.com/img/press_images/1337184703_K30_GroupShot_Wet_large.jpg

Daarnaast heeft Pentax ook een 50 mm f/1.8 lens uitgebracht (adviesprijs 250 dollar).

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaximaging.com/img/press_images/1337629661_DA_50mm_F1.8_large.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door PowerUp op 22-05-2012 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik ben benieuwd hoe die 50mm presteert, en of het een waardige opvolger is van de ouwe FA50 1.8.
Lijkt me overigens wel weer een plastic mount.....daar zit ik dus echt niet op te wachten....

[ Voor 33% gewijzigd door MarcelG op 24-05-2012 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
MarcelG schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:42:
Ik ben benieuwd hoe die 50mm presteert, en of het een waardige opvolger is van de ouwe FA50 1.8.
Lijkt me overigens wel weer een plastic mount.....daar zit ik dus echt niet op te wachten....
Is het ook, ze slaan de plank compleet mis, gooi er een DC focus motor in en een metalen mount, dan zou het ideaal zijn voor het geld. Nu zijn ze net zo duur als de anderen met minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik hoor iedereen altijd klagen over plastic lensvattingen, maar heb eigenlijk nog nooit onderbouwd zien worden waarom dat zoveel slechter is dan metaal?

Vooral als je bedenkt dat de bajonetsluiting eigenlijkt alleen maar een beetje stevig moet kunnen klemmen over een redelijk groot oppervlak, terwijl vlak daarnaast het zoom- en/of focusmechanisme zit, wat vaak ook van plastic is, en waarbij het veel belangrijker is dat het snel en soepel loopt, goed past, en tegen verdwaalde zandkorrels kan.

Ik denk dat er goede redenen te vinden zijn om je lens uit metaal te maken, zie de Limiteds, maar de vatting is imho een relatief onnozel onderdeel, waarbij de toleranties minder belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Het slijt echt veel sneller, en het is natuurlijk een totaal plaatje van kosten besparing, er zit ook geen focus motor in, en als je de 35mm 2.4 hoort focusen die qua bouw vergelijkbaar is als deze hoor je de goedkoopheid eraf druipen. De focus stopt echt heel hardhandig bij het einde. De lens is echt niet gemaakt voor duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik zie anders meer slijtage op de metalen vattingen die ik heb dan op de plastic versies. Helemaal bij zulke lichte lensjes als een 50/1.8 vind ik het geen nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Meer slijtage op metaal dan op plastic? Komt mij enigszins vreemd over.

De vatting is een onderdeel van de lens die voor een verbinding moet zorgen met de body, met extreem kleine toleranties.
Je wilt geen lichtlek of een wiebelende lens, of een lens die na verloop van tijd (door slijtage van de vatting) dichter bij de sensor komt te zitten dan de bedoeling is.

Er zijn vrij weinig (betaalbare) plasticsoorten die qua slijtvastheid in de buurt komen van aluminium/staal.
Om nou een vatting van Teflon te gaan maken....ik denk dat metaal dan toch weer echt goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op glimmend metaal zie je de krasjes beter dan op mat zwart kunststof, dus ik denk ook dat je op plastic meer krasjes krijgt. Daarnaast is het metaal van de cameramount veel harder dan het kunststof van de lensmount, waardoor je gewoon meer krassen moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Je zou bijna denken dat de lens na een tijdje gewoon explodeerd YouTube: Pentax K-5 + SMC DA 35mm/f2.4 AF speed

Daarom ben ik dus niet zo gek op goedkopere pentax lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Je hoort 'm gewoon schrapen......dat kán niet gezond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Dus een plastic lens is slecht want hij focust te snel? ;)

Ter vergelijk de DA 21MM Limited: YouTube: PENTAX K-5 + PENTAX 21mm F3.2 Limited AF Speed Test
Dit is nog wel een van de sneller focussende lenzen als je de filmpjes op youtube aanhoudt, en bij deze zie je ook al dat hij behoorlijk hard tegen het einde aanklapt.

Daarnaast, onafhankelijk of plastic nu wel of niet sneller beschadigt, deze filmpjes tonen wel duidelijk dat het focusmechanisme ontzettend veel meer actuaties voor z'n kiezen krijgt dan de mount. Het lijkt me dan ook de verwachting dat de ergste slijtage in het focusmechanisme te verwachten valt. (net als dat de sluiter in de body meestal eerst gaat) Slijtage op de mount zal dan niet erg uitmaken omdat het plastic focusmechanisme het al veel eerder opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Hij eindigt echt veel harder bij de goedkopere lenzen, en de tijd van screwdrive lenzen is ook wel voorbij hoor. Er zijn nu veel betere alternatieven. Het is een totaal plaatje, het focus systeem heeft weinig natuurlijk te maken met de lensvatting, maar ze bezuinigen echt op de gehele lens op het optische gedeelte na terwijl deze lens toch wel verwacht boven de 200 gaat kosten. Zelfs Sony dat niet de goedkoopste is gooit er een nog een AF motortjes in de lens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik denk dat dat een beetje komt omdat Pentax maar een kleine speler is met klein R&D budget in vergelijking met de Canikons. Een compleet nieuwe lens als de 18-135 met DC motor erin ontwikkelen kost veel geld.
Daarnaast is de onderkant van de slr markt veel groter, ze verdienen dan meer aan goedkopere lenzen, met uitontwikkeld focussysteem en hergebruikte optiek.

Dat valt ook terug te zien aan wat Pentax de laatste tijd op de markt brengt, goedkoper spul met kleine afmetingen en kekke kleurtjes, en geen zware FF bodies met grote DA* lenzen. Als de klanten dan binnen zijn kopen ze later vanzelf wel de duurdere zooi. Een beetje wat Canon toenertijd met de 300D is gelukt.

Ik verwacht wel dat er een 18-200mm aan zit te komen met DC motor erin, maar al dat kleine lichte primegrut zal nog wel even met schroef blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Voor de consumenten met een kleiner budget moet je er sowieso niet bij Pentax aankloppen want het is nog duurder ook. Ze hadden zoveel mooie prime lenzen, nogsteeds maar die zitten nu vooral onder de limited line en zijn dan nog wel met screwdrive maar dan ook volledig aluminium.

Maar dit soort prime lenzen hebben ze al in zoveel varianten gehad, ze hoeven er alleen een DC motortje erin te zetten.

De camera bodies van ze vind ik geweldig, op wat QC issues na. De K5 is enorm ergonomisch, de aankomende K30 ziet er ook goed uit en brengt een hoop nieuws binnen de midrange markt zoals een 100% optische viewfinder en weathersealing, jammer dat je dat niet terug ziet in de lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Review van de K01 van dpreview
The Pentax K-01 is a bit of an odd duck. It's a mirrorless camera that's as big as digital SLRs, which sort of defeats the purpose of being mirrorless in the first place. Photo quality is among the best out there, but other cameras offer better AF performance and more compact/usable designs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Pentax K10D en heb een week lang de Canon 600D met de 50mm 1,8 mogen gebruiken. Nu ben ik zeer te spreken over de lichtsterke objectief van Canon. Ik zie dat ze voor de Pentax de Sigma 50MM 1,4 hebben. Deze heeft wel een iets andere prijskaartje. Alleen de prachtige bokeh en scherpte van de Canon objectief hebben mij verrast en wil een soortgelijke potretlens.

Nu lees ik tegenstrijdige berichten: sommige objectieven hebben een front- en backfocus probleem.
Wat zijn jullie meningen hierover? :)

Ik zie ook de volgende lens in de pricewatch staan:
Pentax smc DA 35mm f/2.4 AL : Hoe is de kwaliteit hiervan? Qua prijs is het 1/3 van de Sigma.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
@Dagi:

ik heb de Pentax smc DA 35mm f/2.4 AL en ben van mening dat hij qua prijs/prestatieverhouding goed scoort.
Maar de mijne had een backfocusprobleem. Dat kan de camera echter met gemak corrigeren.

Ik begrijp niet dat je deze lens wil vergelijken met de Sigma 50MM 1,4 - dan lijkt me de Pentax smc FA 50mm 1:1.4 de betere aankoop (wederom qua prijs/kwaliteit)

Of bedoel je toevallig de 30 mm Sigma F 1.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlterEgo schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:06:
@Dagi:

ik heb de Pentax smc DA 35mm f/2.4 AL en ben van mening dat hij qua prijs/prestatieverhouding goed scoort.
Maar de mijne had een backfocusprobleem. Dat kan de camera echter met gemak corrigeren.

Ik begrijp niet dat je deze lens wil vergelijken met de Sigma 50MM 1,4 - dan lijkt me de Pentax smc FA 50mm 1:1.4 de betere aankoop (wederom qua prijs/kwaliteit)

Of bedoel je toevallig de 30 mm Sigma F 1.4?
Ik heb via de website van Sigma begrepen dat de 30mm F1,4 geen HSM heeft voor de Pentax. De 50mm daarentegen wel. De Pentax en de Sigma met elkaar vergelijken is inderdaad logischer. Ook gezien de prijs. Alleen is de Sigma toch een aantal keren bekroond als zeer scherp en vergelijkbaar met de Canon 50mm f/1,2.
Vandaar ook mijn interesse.

Alleen erg jammer dat jouw objectief last heeft van backfocus problemen. Ik begrijp dat meer mensen hiervan last hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Misschien hoort het hier niet helemaal thuis, dan hoor ik het graag.

Ik heb een Pentax K20D. Op Ebay heb ik hier een 50mm 1.4 manual bijgekocht. Mooie heldere lens.

Er lijkt echter iets niet goed te gaan op mijn K20D.

Of ik de diafragamring nou op 1.4 of 22 zet, resultaat is exact hetzelfde. Op P veranderd de sluitertijd niet en ik zie het niet donkerder/lichter worden in de zoeker. Uiteraard staat in het menu aangevinkt dat lens met diafragma ring is toegestaan.

Als ik aan de diafragmaring draai terwijl deze niet op de camera zit zie ik dat het werkt. Het lijkt dat de camera het diafragma openhoud terwijl dit niet moet, Iemand een idee?

Edit:

Toch nog gevonden, handmatig aperture werkt alleen in m mode.

[ Voor 5% gewijzigd door [Roland] op 12-06-2012 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Dan zal je een oude lens hebben; de Pentax-M 50 f/1,4... (zonder A-stand op de diafragma-ring). In dat geval moet je de belichting meten door met de ring het juiste diafragma in te stellen en dan op het groene knopje te drukken. Een omslachtige methode, maar het werkt wel. Voor mij is het omslachtig genoeg om lenzen zonder automatisch diafragma te weren.

Niettemin: met een beetje geduld voor belichting en scherpstellen heb je een prachtig stukje glas in handen waarmee je bijzondere foto's kan maken. Dus veel plezier met je aanwinst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Geruchten over een Full frame Pentax steken weer de kop op.

http://photorumors.com/20...x-full-frame-dslr-rumors/

Aankondiging in september, beschikbaar in maart 2013, de 24 MP sensor van de D600 en A99, kleinste body in zijn klasse, moet ongeveer 2800 dollar gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:08:
[...]

Ik heb via de website van Sigma begrepen dat de 30mm F1,4 geen HSM heeft voor de Pentax. De 50mm daarentegen wel. De Pentax en de Sigma met elkaar vergelijken is inderdaad logischer. Ook gezien de prijs. Alleen is de Sigma toch een aantal keren bekroond als zeer scherp en vergelijkbaar met de Canon 50mm f/1,2.
Vandaar ook mijn interesse.

Alleen erg jammer dat jouw objectief last heeft van backfocus problemen. Ik begrijp dat meer mensen hiervan last hebben.
Kwam er recent achter dat het nogal een raar verhaal is, er zijn een aantal met HSM uitgebracht, nu zijn ze weer terug met de inbody focus van de camera. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Weet er iemand toevallig of de FA 31mm f/1.8 er binnenkort uit gaat? Ik zie 'm op veel plaatsen niet meer op voorraad.....
Zit namelijk enorm te twijffelen over de aanschaf van een equivalent van de PS80mm f/2.8 die ik op de Bronica gebruik (6x6).
De Sigma 30 f/1.4 is aanlokkelijk qua prijs, maar de reviews lopen uiteen (backfocus/frontfocus, corner sharpness etc.)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Heb zelf de 30mm van sigma gehad, was wel ok, maar niet voor mij. Het effect van die lens moet je echt liggen.

Heb nu de 20-35 pro f2.8 van tokina en die bevalt echt heel goed! Ik schiet dan ook meer landschap en architectuur. Heb voor de 1.4 situaties eventueel nog de 50mm 1.4 van Pentax. Voor portretten kan ik naar de tokina 80-200 f2.8 of de tokina 28-70 f2.6-2.8.

[ Voor 35% gewijzigd door Gizzy op 09-07-2012 17:44 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaLx
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
@Marcel
Wat de 31mm betreft, ik heb geen idee of deze er binnenkort uit gaat.
Ik vind hem wel erg duur en overkill ( want Full frame ) op een APS-C camera.
Als het je gaat om een objectief met een 'standaard' beeldhoek op bijvoorbeeld jouw K-5, kan ik je de DA 35mm f/2.8 Limited macro zeer aanbevelen. Ik zelf gebruik deze vaker dan ik bij aankoop ooit voor mogelijk hield....
Deze lens is prachtig scherp en een van de weinige die ik NIET op front- of back-focus hoef te corrigeren!
Daarbij is de beeldhoek er prettig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat wat een paar jaar oude Pentax K10D met 2000 op de teller zou kosten? Ik wil de mijne aanbieden op eBay/marktplaats maar heb geen idee wat realistisch is. Ik had het gekocht voor 899. Alles ziet er perfect uit overigens. Zou 500euro kunnen met wat extra's erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Bedankt voor de reacties.
Het "effect" van de lens waar ik naar op zoek ben is kleine dof op standaard beeldhoek (ongeveer 51° bij de PS80, de 50mm op FF geeft 47°)
De PS80 f/2.8 geeft bijvoorbeeld onderstaand effect, op f/2.8.
Afbeeldingslocatie: http://oxle.com/uploaded/18/5/1298CASHJASI8712BCAJBH.jpg

De reden dat ik de Ltd überhaupt overweeg is dat het (denk ik) geen slechte investering is, in die zin dat die lens z'n waarde wel blijft behouden (tenzij ik 'm laat vallen).
Ik geef momenteel liever geen geld uit aan een APS-C lens, mocht ik in de toekomst alsnog naar de oh zo gehoopte fullframe Pentax overstappen. De DA 35 valt dan dus af. De Sigma 30 is volgens mij stiekem wel geschikt voor fullframe, maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 14:16:
Weet iemand wat wat een paar jaar oude Pentax K10D met 2000 op de teller zou kosten? Ik wil de mijne aanbieden op eBay/marktplaats maar heb geen idee wat realistisch is. Ik had het gekocht voor 899. Alles ziet er perfect uit overigens. Zou 500euro kunnen met wat extra's erbij?
Ik ben bang dat je 'm qua waarde zwaar overschat. Ik heb vorig jaar april m'n K20D verkocht (body + toebehoren) voor € 325. De K20D was toen 3 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik vrees dat 125-150 euro tegenwoordig de gangbare prijs is voor een K10D body. Ik zie ze regelmatig voor die bedragen langskomen. Wat zijn die extra's precies? Binnen een paar maanden kun je voor 500 euro een K-5 scoren en met alle respect, dat is een VEEL betere camera dan de K10D ooit zal zijn.

(Alhoewel ik de K10D op pixelniveau scherper vind dan de K-5 maar dat terzijde...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Ik heb de mijne 3 maanden geleden verkocht voor €200,00.

En dat was met kit-lens, onofficiële grip, extra batterij, extra split prism focusing screen, alles met originele documenten en cd's in de originele doos. Camera had wel 25.000 kliks op zijn naam staan, dat dan weer wel. Meer kreeg ik er echt niet voor.

• MarcelG

MarcelG

Het is dan eindelijk zo ver ; ik ga nu daadwerkelijk een poging wagen een FA 31mm f/1.8 limited te bemachtigen, en wel als het even kan de zilveren versie, made in Japan. De berichten over de wisselvallige kwaliteit van de Assembled in Vietnam versies maken me toch wel een tikkeltje angstig voor het uitgeven van 'n dergelijk bedrag aan een zwarte versie.

Alleen, dat ding is zowel in de zwarte als de zilveren versie vrijwel nergens meer te koop zo lijkt 't.
Heeft iemand een tip waar deze lens - liefst in 'n straal van 150km van Weert (of Deventer, daar werk ik regelmatig) te vinden is ? Of 'n webshop die ik nog gemist heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:10
Bij Foto Konijnenberg hebben ze de zwarte wel op hun site staan, maar zilver zie ik zo snel niet. Is ongeveer half uur vanaf Deventer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Merijn, klopt, maar ze hebben én geen verzendvoorraad en geen winkelvoorraad.
Dus naar den Ham op en neer crossen heeft helaas weinig zin.
Anders was ik inderdaad snel even een uurtje tussendoor op en neer gereden.

Ik ben nu in conclaaf met een brit die in Frankrijk woont, die heeft 'n Japanse versie in de verkoop. Ben alleen een tikkie huiverig om een dergelijk bedrag over te maken naar 't buitenland, zonder enige garantie.... Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Eerst een telefoontje plegen om te informeren of ze iets voor je kunnen betekenen is ook een optie.. ;)

• MarcelG

MarcelG

Met een beetje geluk ga ik dit weekend een japanse zwarte FA31 Ltd ophalen aan de belgische kust. :9
Niet nieuw, maar wel in onberispelijke staat en tegen een relatief zachte prijs.

/is blij

[ Voor 32% gewijzigd door MarcelG op 30-08-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Alvast gefeliciteerd! De FA31 is een machtig mooie lens, toch heb ik 'm ooit verkocht wegens een gebrek aan pecunia :'(

(Maar niet getreurd, ik vind manual focus ook mooi en mijn K28/2 heeft toch geen gelijke :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dank je. Ik heb echt enorm veel zin om met dit glaswerk aan de slag te gaan.
En vanaf nu verdersparen voor de zwarte japanse FA 77. :) De FA*85 1.4 is een tikkie overkill.
Moet lukken binnen 'n jaar. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 23:13
Op zich geinig om hier opeens het grote Pentax-topic tegen te komen :) Nu heb ik drie fora om te syncen ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Valt mee hoor, echt heel erg druk is het hier meestal niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Nu ik toch in dit topic rondhang.. Zijn er eigenlijk al mensen die een K-30 hebben aangeschaft, of dit overwegen?

Reviews die ik tot nu toe gelezen heb zijn allemaal aardig positief. Lijkt mij wel een mooie opvolger van mijn huidige K100D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Merijn. schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:06:
Nu ik toch in dit topic rondhang.. Zijn er eigenlijk al mensen die een K-30 hebben aangeschaft, of dit overwegen?

Reviews die ik tot nu toe gelezen heb zijn allemaal aardig positief. Lijkt mij wel een mooie opvolger van mijn huidige K100D :)
Overwegen zeker, lijkt mij een prima opvolger van mijn K200 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik overweeg de K30 vooralsnog niet, ben al erg tevreden over m'n K5.
Misschien dat ik na de Photokina de K3 kan overwegen. >:)

Ik heb overigens vandaag de DA* 16-50 binnen gekregen. Leuk lensje, maar wel een erg stroeve zoomring. Rond de 28mm loopt ie aan, zo voelt 't, maar dat schijnt normaal te zijn. :?

Lekker scherp, stil en snel! Mooie vervanging van m'n Sigma 17-70 f/2.8-4.5 Macro.

Morgen of overmorgen komt als het goed is m'n japanse FA 31mm Ltd binnen. :-) Het lijkt wel december. :P

[ Voor 31% gewijzigd door MarcelG op 04-09-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
MarcelG schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:55:
....
Ik heb overigens vandaag de DA* 16-50 binnen gekregen. Leuk lensje, maar wel een erg stroeve zoomring. Rond de 28mm loopt ie aan, zo voelt 't, maar dat schijnt normaal te zijn. :?

...
Beschouw het als nieuwigheid. Had de mijne in het begin ook, maar ik merk er nu niets meer van. Sinds mijn 16-50 wissel ik bijna geen lenzen meer ;-).

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ok, dat is goed om te weten.
Een voordeel van de stroeve zoomring is dat ie in elk geval niet uitschuift zodra je de lens naar beneden richt.
Daar heeft m'n Sigma 17-70 wel regelmatig last van.

Ik zie trouwens dat je zowel de 16-45 als de 16-50 hebt. Heb je daar nog een reden voor? Lijkt me toch wel enigszins overlappen qua bereik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
MarcelG schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:05:
...
Ik zie trouwens dat je zowel de 16-45 als de 16-50 hebt. Heb je daar nog een reden voor? Lijkt me toch wel enigszins overlappen qua bereik. ;)
De 16-45 is voor op de K100D van mijn vrouw.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Aha, logisch. Ik zat me al af te vragen waar de 16-45 nu een voordeel had t.o.v. de 16-50 (verder dan prijs en gewicht kwam ik niet) maar het was een stuk simpeler. :9

Verwijderd

Lang geleden dat ik hier postte :+

Onlangs (= gisteren) de DA 35mm F2.4 opgehaald in Arnhem bij Foto Smits.
Waar overigens, op de 100mm F2.8 Macro (en 50mm F1.8) na, het hele arsenaal aan DA(*) lenzen stond!
Werd er ook fijn geholpen!

M'n goedkoopste autofocus lens en eerste autofocus prime :P Ben benieuwd..paar plaatjes mee geschoten tot nu toe.
Aankoop redenen waren: eens prime proberen, lichtsterk(er dan F2.8 wat m'n zooms wel dekken), compact, lage prijs. En voor mij een veel gebruikte focal length volgens m'n EXIF's.
Zat ook te twijfelen tussen de DA 40 F2.8 en 50mm F1.8 (die dus niet op voorraad was)

Hmm...verder benieuwd naar de 4 nieuwe body's die allicht volgende week worden aangekondigd..

M'n K10D kan wel een update gebruiken ;)
Inmiddels is die camera aan alle vlakken geüpdate en in div. nieuwe jasjes beland..
Heel nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de 35mm.
Goed om te lezen dat er nog fotozaken zijn die Pentax wél op voorraad hebben. Hadden ze ook Ltd's? En 645 glas?

Morgen ga ik de 31mm eens goed uitproberen. Eén reportage en een gezellige bbq, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelG schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:04:

Goed om te lezen dat er nog fotozaken zijn die Pentax wél op voorraad hebben. Hadden ze ook Ltd's? En 645 glas?
Ltd's in de vorm van de 15, 21, 40 en 70mm Limited.
Geen FA limiteds.

645 glas niet volgens mij, niet gezien iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Voorzichtige kick, iemand de cashback actie op de K-30 al gezien?

Afbeeldingslocatie: http://www.pentax.nl/media/e17e3dc66050c02d8b29f6870a7b1f5a/cashback_banner_K30_nl_956x342.jpg
(clickable)

Denk dat ik wel weet wat er onder de kerstboom komt te liggen dit jaar. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Firmware update voor de K-30

Changes to V1.01

Improved performance of contrast AF
Improved stability for general performance.

• AlterEgo
  • Niet online
Het is hier veel te stil...
Over de drempel getrokken door de cashback actie heb ik de K-30 aangeschaft, als opvolger van de K-x.

Bevindingen:
  • ergonomie, zeker met zware lenzen, is een stuk beter, hoewel de camera maar een klein beetje groter is.
  • de zoeker is een stuk groter en lichtsterker, echt een verademing
  • het schermp is heel veel beter
  • een bruikbare live-view, met acceptabele snelheid en focus peaking
  • AF-snelheid en -zekerheid is verbeterd
  • de ingebouwde waterpas (ideeal voor statiefwerk)
  • zelfs de ingebouwde automagische highlightcorrectie is een nuttige toevoeging
  • de accu: een kleintje, maar de levensduur valt me mee. Toch voor 4 € op Ebay een (nep) batterij-adapter gescoord.
Al met al een zeer tevredenstellende upgrade.

• MarcelG

MarcelG

Gefeliciteerd met je upgrade. De K30 lijkt me een erg complete camera, die aardig in de buurt van de K5 komt. Maar goed, dat doet ie qua prijs ook wel eigenlijk. ;) (Tenminste, voor de discontinued K5, de K5II en K5IIs daargelaten).

[ Voor 17% gewijzigd door MarcelG op 13-12-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Nice! Wel jammer dat hij niet echt op voorraad is bij winkels. Wil hem toch graag eerst even vasthouden.. En ik hoop eigenlijk dat er nog ergens een leuke eindejaarsaanbieding bovenop de cashback actie komt.. O-)
Zal dan ook zeker in vergelijking met mijn K-100 een enorme vooruitgang zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Waarom niet de K-5? Of is de K-30 veel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Even snelle vergelijking op fotokonijnenberg.nl
Allen met de WR kitlens, alleen wordt die bij de K-5 "SMC-DA" genoemd en bij de K-30 "DA L". Zit daar dan nog verschil in?

ModelPrijsincl. Cashback
K-30 + DAL 18-55 WR749,-699,-
K-5 + SMC DA 18-55 WR719,-
K-5 II + SMC DA 18-55 WR999,-

K-5 II valt voor mij in ieder geval af, 1.000 euro gaat me te ver voor een beetje plaatjes schieten. :P K-5 is natuurlijk al een tijdje op de markt en zit officieel iets hoger in de markt dan de K-30. Prijsverschil is nihil, maar vraag me af of ik de eventuele extra functies daarvan gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Merijn. schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:16:
Even snelle vergelijking op fotokonijnenberg.nl
Allen met de WR kitlens, alleen wordt die bij de K-5 "SMC-DA" genoemd en bij de K-30 "DA L". Zit daar dan nog verschil in?
Uit m'n hoofd gezegd mist de DA-L een coating en heeft-ie in ieder geval een plastic mount. Althans, dat waren de verschillen bij de non-WR versies.
Her en der las ik ook wel eens iets over het niet meegeleverd worden van een zonnekap, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik denk dat het een foutje is van Konijnenberg, volgens mij bestaat de 18-55 maar in drie uitvoeringen: DAL (kunststof mount) DA (metalen mount + hood) en DA WR (metalen mount).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-08 19:31
Oh wow, er is een Pentax DSLR topic?

Paar weken terug de overstap gemaakt van Nikon naar Pentax, nu aan 't genieten van een K5 + 35 Limited Macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Merijn. schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:16:

K-5 II valt voor mij in ieder geval af, 1.000 euro gaat me te ver voor een beetje plaatjes schieten. :P K-5 is natuurlijk al een tijdje op de markt en zit officieel iets hoger in de markt dan de K-30. Prijsverschil is nihil, maar vraag me af of ik de eventuele extra functies daarvan gebruik..
De K-5 II heeft wat mij betreft ook niet veel meer dan de K-5. Ik denk dat ik de 2 tientjes extra had neergelegd, maar ik heb de K-30 ook nooit in mijn hand gehad. (/me is tevreden K-5 gebruiker)
Wooters schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:38:
Oh wow, er is een Pentax DSLR topic?

Paar weken terug de overstap gemaakt van Nikon naar Pentax, nu aan 't genieten van een K5 + 35 Limited Macro.
Uiteraard is er een Pentax DSLR topic op t.net :P

Waar kom je vandaan? (Qua Nikon dan? :)) En bevalt de 35mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

M'n pa heeft een 55-300 Pentax lens die gevallen is waardoor de auto focus het niet meer doet. Het zou 400 kosten om te repareren terwijl je voor 300 een nieuwe lens hebt. Iemand toevallig een idee waar je het goedkoper zou kunnen laten doen? Of is zoiets zelf makkelijk te herstellen? Nu heb je niet zoveel meer aan die lens.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

De Beukelaer werkt vaak met vaste reparatieprijzen, maar hoe dan ook is het repareren van een objectief een specialistisch werkje.
Reparatie van een objectief is daarom vaak wel prijzig.
Er staat me iets bij van 'n reparatiecentrum in Duitsland wat ook Pentax spul doet....volgens mij te vinden op Pentaxforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 10:22
Foto Cinehouse aan de Leusderweg in Amersfoort kan zelf dingen repareren. Niet alles natuurlijk, maar je kunt het aan ze voorleggen! Heb er zelf goede ervaringen mee, voor 40 euro was m'n 28-300 weer klaar.

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]