Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Had deze lens ook even geleend en presteerde toen ook niet echt goed, heel erg goedkoop kitlens achtig, wat opzich prima is maar niet voor wat de lens kost. Als het een 200 a 300 euro lens was mocht er niet geklaagd worden.PowerUp schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:58:
Misschien dat Photozone een erg slecht exemplaar heeft gekregen (hoewel Pentax meldde dat deze binnen de specs viel), maar ik zou met een grote boog om de Pentax 18-135 lopen:
http://www.photozone.de/pentax/597-pentax_18135_3556
Ik denk niet dat je die 20mm aan het eind zal missen.hjs schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 10:55:
Is de Tamron 18-250 niet nog beter getest? Die is nog wel in pentaxvatting te vinden geloof ik (in tegenstelling tot de 18-270)
Zag ik het dpreview pentax forum dat de prijs van de K5 omlaag was gegaan in Australië.
Dit blijkt nu ook het geval te zijn in Nederland.
Zie pricewatch => 839 euro!
Dat maakt het wel interessant. Zou er een nieuw model aankomen?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de uiteindelijke verkoopcijfers, zeker gezien alle goede recensies.
Het zou me niet verbazen als de verkoopcijfers wat tegenvallen, omdat Pentax relatief weinig aanhangers kent in een behoorlijk deel van de wereld. De camera kan nog zo goed zijn, maar als mensen het merk zelden tegen komen, zullen ze niet zo snel tot aankoop overgaan.thisius schreef op zondag 18 september 2011 @ 10:31:
Prijsverlaging Pentax K5
Zag ik het dpreview pentax forum dat de prijs van de K5 omlaag was gegaan in Australië.
Ik ben trouwens wel benieuwd of er nog een Pentax DSLR gaat komen en deze niet gewoon Ricoh heet.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
"Ricoh will offer characteristic compact cameras under its own label, while trying to bring the Pentax brand on par with Nikon Corp. and Canon Inc. in interchangeable-lens cameras, Ricoh President Shiro Kondo said."
Bron: http://www.tmcnet.com/usubmit/2011/09/17/5785391.htm
Dat kan natuurlijk op verschillende manieren worden uitgelegd, maar het belangrijkste is wel dat Ricoh Pentax dus niet heeft gekocht om alles te ontmantelen of alles onder de Ricoh vlag te brengen, maar het systeem echt uit te gaan bouwen. Een heel verschil met Pentax onder Hoya dus. Het lijkt erop dat Ricoh, net als Sony, iets aan de Canon en Nikon hegemonie wil gaan doen. Dat is mooi voor iedereen, ook voor Canon- en Nikongebruikers! Meer concurrentie betekent immers betere producten voor minder geld.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Maar.... (uit hetzelfde artikel): "A new mirrorless camera will be developed by Pentax Imaging Systems Co., which the Japanese office equipment maker will acquire on Oct. 1 to take over the Pentax brand, the sources said."Universal Creations schreef op zondag 18 september 2011 @ 11:45:
Hmmm, dus Pentax zal wel nog op DSLR's blijven staan...
Bah wou de mijne gaan verkopen, krijg denk ik nu niet eens de helft ervoor als wat ik ervoor betaalt heb.thisius schreef op zondag 18 september 2011 @ 10:31:
Prijsverlaging Pentax K5
Waarom doe je hem weg als ik vragen mag? Zo lang is ie nog niet op de markt.Sn0wblind schreef op zondag 18 september 2011 @ 16:15:
[...]
Bah wou de mijne gaan verkopen, krijg denk ik nu niet eens de helft ervoor als wat ik ervoor betaalt heb.
ben een uiterst tevreden Pentax K20d gebruiker met een 16-45mm lens (tweedehands), alleen nu heb ik een probleem met de scherpte hiervan, het is sowieso erg vaak aan de linkerkant minder scherp op de foto.
alle focuspunten werken mijn inziens wel naar behoren (focus 80% in het midden)
hier wat voorbeelden:
zelf al vanaf de zijkant van de aston martin wordt het al onscherp:

Hier het Hella lampje aan de linkerkant en linksboven:

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Want vooral bij shots van auto's valt het gewoon erg hinderlijk op dat 1 kant onscherp is.
Misschien maar verkopen met info aangaande het probleem...maar dat zal de prijs zeer negatief voor mij beïnvloeden
Al heb ik wel weer de 18-55 van het weekend voor het eerst gebruikt...en die valt me erg mee qua kwaliteit:
wel een beetje bewerkt:

Nu mijn vraag gaat dit onder garantie vallen?
Ik zal Pentax sowieso wel even e-mailen.
Ze kunnen dan aangeven of je hem mag omruilen of dat ze hem naar Pentax sturen. (het lijkt me dat deze afwijking niet binnen de tolerantie valt)
Wordt 2012 het jaar van mirrorless en zal de mythische FF er ooit komen? De toekomst zal het uitwijzen!
Ik vind het wel interessant dat het nu Pentax Ricoh Imaging Company heet ipv Ricoh Pentax Imaging Company. Ik vermoed dat Ricoh toch veel wil doen met de naam en een duidelijke segmentering gaat hanteren van niche camera's onder de Ricoh vlag en DSLR en ILC's voor de consumenten en enthousiaste amateurfotografen. Ik hoop dat ze zich ook meer op de Pro-markt gaan richten met hun body's en objectieven.Spotmatic schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 09:14:
En PENTAX RICOH IMAGING COMPANY, LTD. is een feit!
http://www.ricoh.com/release/2011/1001_1.html
In een van de persberichten van vandaag stelt Ricoh:Kwintessens schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 12:08:
[...]
Ik vind het wel interessant dat het nu Pentax Ricoh Imaging Company heet ipv Ricoh Pentax Imaging Company. Ik vermoed dat Ricoh toch veel wil doen met de naam en een duidelijke segmentering gaat hanteren van niche camera's onder de Ricoh vlag en DSLR en ILC's voor de consumenten en enthousiaste amateurfotografen. Ik hoop dat ze zich ook meer op de Pro-markt gaan richten met hun body's en objectieven.
"We, PENTAX RICOH IMAGING will further strive to promote the digital camera business under the long thriving brand of PENTAX, and establish it to be a leading company in its unique path to be able to rank with other competitive top tier brands."
Grootspraak of commitment? De tijd zal het uitwijzen.
Verwijderd
- Pentax / Asahi SMC M 50mm 1.7
- Formula 28mm 2.8
- Revenuon 135 mm 2.8
- Tamron 28-200 mm 3.8-5.6 AF
- Pentax 28-80 mm 3.5-5.6 SMC FA
Alvast bedankt voor jullie hulp
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2011 12:18 ]
Ik heb zelf de Pentax / Asahi SMC M 50mm 1.7 en de Pentax 28-80 mm 3.5-5.6 SMC FA ook op een K100D.Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:17:
Hey jongens, ik ben nieuw hier, maar ik heb een vraagje aan jullie. Ik kan voor een mooie prijs een leuk setje lenzen op de kop tikken (uiteraard allemaal voor Pentax, ik heb zelf een K100D), maar nou vroeg ik me af, wat denken jullie van de lenzen? Als jullie je mening kunnen geven kan ik beoordelen of het de moeite waard is. Maar jullie hebben er allemaal veel meer verstand van dan ik.
- Pentax / Asahi SMC M 50mm 1.7
- Formula 28mm 2.8
- Revenuon 135 mm 2.8
- Tamron 28-200 mm 3.8-5.6 AF
- Pentax 28-80 mm 3.5-5.6 SMC FA
Alvast bedankt voor jullie hulp.
De eerste vind ik zelf een een erg fijne lens, erg scherp als je kan wennen aan het manueel focussen. De 2e heb ik voor €5 van de vrijmarkt af geplukt inc. MZ50 analoge body. Dit was, volgens mij, de kit lens uit die tijd, plastic fantastic. Ik gebruik hem echter vaker dan de 16-55mm kitlens, ik vind het bereik fijner en de autofocus is een stuk sneller en zekerder. Qua scherpte is hij ongeveer te vergelijken met de 16-55mm. Hij is echter wel erg gevoelig voor flare.
Verwijderd
De manual focus lenzen lijkt me niets mis mee, behalve dat je AF mist, en de automatische belichting, maar dat wist je waarschijnlijk al.Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:17:
Hey jongens, ......
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Enige minpuntje van de set is het gebrek aan groothoek op een digi reflex.
[ Voor 4% gewijzigd door Yahrr op 02-10-2011 20:30 ]
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Verwijderd
Op een niet crop factor camera (het zogenaamde 35mm fullframe) blijft 50mm dus 50mm.
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2011 23:19 ]
Overigens zie je in Japan erg veel Pentax cameras, lijkt er toch stukken beter te lopen. Vooral die gekke kleuren van de K-r serie die ze zelf kunnen customizen bij bestelling.
Op Ebay zie ik regelmatig leuke niet al te dure lenzen staan in Japan, maar ben nogal huiverig om er op in te gaan, ook al ivm mogelijke invoerrechten.
Ik heb al eens overwogen iets te kopen via Matsuiyastore, die hebben vaak mooie A*'s en FA*'s. Maar uiteindelijk heb ik alles gewoon in Europa gekocht. Wel de lusten, niet de lasten...Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:53:
Iemand hier al eens een Pentax lens uit Japan naar Nederland laten komen?
Op Ebay zie ik regelmatig leuke niet al te dure lenzen staan in Japan, maar ben nogal huiverig om er op in te gaan, ook al ivm mogelijke invoerrechten.
momenteel is er een cashback-actie van Pentax,
100 euro korting op een K5 of een Q.
Doe er je voordeel mee!
http://www.cashback-pentax.com/nl/info/teilnahmebedingungen
Verdomd... http://www.pentaximaging.com/hybrid/Q_Black
Nou, doe mij maar mijn combi van K-5 en Optio W90 - compact en waterdicht wanneer het nodig is, topkwaliteit voor alle andere situaties!
Als Pentax nu 'm nét iets groter gemaakt had en er een APS-C sensor in gezet had, dán was 't een erg coole camera geworden. Nu is 't voor mij niet meer dan een gimmick.
(En tussen ons gezegd en gezwegen ben ik al een tijdje lensjes aan het verzamelen voor gebruik op de Q. Zo heb ik al wat D-mount lensjes en Pentax 110-lensjes verworven).
Verwijderd
De hoofdzetel van de (internet)shop moet dus wel degelijk in België gevestigd zijn.
batterij is aan het opladen.....
Duurt LANG!!
Mijn K200d ga ik wel missen.
Met de 18-135 kitlens heb ik een lens met een flink bereik en weathersealing, verder wil ik op korte termijn ook nog een 70mm Limited erbij als portretlens en ooit nog een keer de 15mm Limited.
Ik zie de 18-135 vooral als een walkaround lens voor mindere dagen, dus als ik m bijvoorbeeld meeneem als ik ga kitesurfen dan is het wel zo lekker dat zout,zand,zee en regen uit mijn camera blijft, in dat soort omstandigheden wil je eigenlijk ook niet van lens wisselen.
Wat is jullie mening over deze lens?
Zoek en gij zult vindenPowerUp schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:58:
Misschien dat Photozone een erg slecht exemplaar heeft gekregen (hoewel Pentax meldde dat deze binnen de specs viel), maar ik zou met een grote boog om de Pentax 18-135 lopen:
http://www.photozone.de/pentax/597-pentax_18135_3556

Verwijderd
Succes.
In de winkel nog een behoorlijke tijd met de verkoper gepraat. Was zelf ook groot Pentax liefhebber (fotograaf van de oude stempel
Sinds Pentax overgenomen is merkte de verkoper ook dat er veel meer aandacht besteed word aan marketing, de winkel hing vol (zowel binnen als buiten) met posters van de cashback, aankopen kreeg je mee in een plastic Pentax tas. De toekomst kan er dankzij Ricoh best wel eens zonnig uit gaan zien

Dan hebben we er meteen een nationale feestdag bijMarcelG schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 20:04:
Dat klinkt goed! Ben benieuwd of ze de Beukelaer ook ditchen....
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Het blijft voor de gekke dat voor een knopje vervangen gewoon 1 tot 2 maanden gerekend word. Had geluk dat ik 'm in Japan binnen 8 werkdagen kon laten fixen. Ze gaan er netter mee om ook.MonkeySandwich schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:02:
Over de Beukelaar heb ik het ook nog gehad. Ze waren op zich best tevreden over de service, dat het soms erg lang duurt beaamde hij ook. Volgens de verkoper komt dat omdat de Beukelaar veel problemen niet zelf kan verhelpen en dus de camera naar Duitsland versturen, waar het probleem wel verholpen kan worden.
Zelfs als je hem lopend zou moeten brengen en weer ophalen heb je je camera nog sneller terug dan bij de Beukelaar
Edit: ik doe dit natuurlijk niet zomaar, de AF kant zit sowieso al wel goed (FA 43/1.9 Limited, DA* 55/1.4 SDM).
[ Voor 29% gewijzigd door Spotmatic op 15-12-2011 23:09 ]
Ben benieuwd of die geruchten kloppen.
Zou goed izjn voor de service denk ik, tenminste als Pentax zelf weer de service beurten gaan uitvoeren.Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:08:
Lees net op pentaxian een gerucht dat de beukelaar een schop gekregen heeft van Ricoh. (heb de vlag vast maar klaar gezet)
Lezen blijft ook een vak, er staat nergens dat we van de beukelaer verlost zijnVerwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:08:
Lees net op pentaxian een gerucht dat de beukelaar een schop gekregen heeft van Ricoh. (heb de vlag vast maar klaar gezet)
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
De later toegevoegde berichten bevestigden dat idd. Maar die waren pas geplaatst na mijn bericht hier.MewBie schreef op zondag 25 december 2011 @ 12:59:
[...]
Lezen blijft ook een vak, er staat nergens dat we van de beukelaer verlost zijn
Ziet er naar mijn mening veelbelovend uit, de K5 presteerd geweldig qua sensor, en dat in een nieuwe body, ben benieuwt naar de uitkomst. Als het ook qua focus leuk presteerd en het is echt kleiner dan een K5 wil ik de gok nog wel wagen. Heb ook een SOny nex, dus het is voor mij nogal afwegen op welk systeem ik me ga concentreren.

Benieuwd of ze de contrast-AF een beetje op orde hebben. Als hij niet compact is kan hij maar beter snel zijn. Ook vrij bizar dat er geen zoeker in zit, daar is toch ruimte zat voor?
Aan de andere kant moeten ze hem wel zo diep maken, als ze compatibel willen blijven met de k-mount.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Heb echt een haat liefde verhouding met de K5, ik vind het een geweldige camera maar quality control van Pentax onder Hoya zijn leiding was gewoon barslecht en mijn K5 heb ik dan ook 3x ter reparatie moeten aanbieden, 2x voor de sensor met dat stains gebeuren aan het begin en 1 keer dat de sluiter knop bleef hangen. Dat laatste laten fixen bij Pentax in Japan en daar gaven ze wel een geweldige service waar de Beukelaar heel wat van kan leren hier.
Maar als ik de camera in iemands handen zie zoals op videos vind ik de camera toch wel een stuk compacter ogen, meteen een heel assortiment aan geweldige prime lenzen. Zou dit zo op reis meenemen. 50mm in de tas en de 40mm op de camera.

Sorry voor de rant, maar ik heb gewoon zelden zoiets lelijks gezien. Ik snap ook niet wat de meerwaarde van dat ding is, maar daar had ik al over gerant
Gelukkig verschillen smaken want ik vind het echt een geweldig ontwerp. Dat gele vind ik helemaal geslaagd. Maar ik kan sowiese kleuren wel waarderen evenals fabrikanten die het net even anders willen doen. Het is dat ik een zoeker zo prettig vind, anders zou dit zo mijn volgende camera kunnen ziijn.mwolthers schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 01:01:
Argh, dat gele monster is wel ècht weerzinwekkend! Dat protserige geel-zwart in combinatie met dat maffe zilverkleurige hoedje dat volledig misstaat bij de rest van de kleuren en het design! Hoe verzin je het om zo'n retro nepzoekerhuis op een modern ogende body te plakken. Het ziet er ook echt uit alsof het er per ongeluk fout op gelijmd is. En dan dat gedrongen uiterlijk, om nog maar te zwijgen over die mislukte frisbee aan de voorkant...![]()
Sorry voor de rant, maar ik heb gewoon zelden zoiets lelijks gezien. Ik snap ook niet wat de meerwaarde van dat ding is, maar daar had ik al over gerant
Over de discussie dat de K-Mount niet nodig is en het de camera onnodig groot maakt. Hij is compacter en makkelijker mee te nemen. Waar ik nu wel eens lees dat een dslr gebruiker er een systeemcamera bijkoopt (i.p.v. een compact) heeft deze nu het voordeel dat deze geen nieuwe lenzen hoeft te kopen. Volgens mij wel een voordeel. Of de camera daarmee niet Pentax gebruikers aanspreekt is wel de vraag.
Ik wacht op de eerste review om te zien hoe compact/groot de camera echt is.
Tuurlijk, want op andere ILC's kun je geen DSLR-lenzen plaatsen...Altijd_Lastig schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 04:25:
Waar ik nu wel eens lees dat een dslr gebruiker er een systeemcamera bijkoopt (i.p.v. een compact) heeft deze nu het voordeel dat deze geen nieuwe lenzen hoeft te kopen.

Daarnaast kun je ook geen speciale diepe lenzen (die dus verder de camera in komen) maken voor de K-01, omdat ze dan weer niet op de DSLR's passen.
Niet zonder adapter, misschien dat jij het voordeel niet ziet, Ik wel.Universal Creations schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 09:00:
[...]
Tuurlijk, want op andere ILC's kun je geen DSLR-lenzen plaatsen...![]()
Daarnaast kun je ook geen speciale diepe lenzen (die dus verder de camera in komen) maken voor de K-01, omdat ze dan weer niet op de DSLR's passen.
Je tweede punt zal inderdaad betekenen dat alle lenzen voor de K-01 ook op andere Pentaxen kunt zetten, wat mij betreft ook een voordeel omdat het assortiment lenzen voor Pentax nog niet denderend is. Of dit commercieel interessant is voor Pentax vraag ik me dan wel weer af.
Tuurlijk kan dat wel, net zoals Canon voor de crop cameras een extra lijn maken.Universal Creations schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 09:00:
[...]
Tuurlijk, want op andere ILC's kun je geen DSLR-lenzen plaatsen...![]()
Hij is nauwelijks compacter dan een K-5, bij dpreview staat een vergelijking. Dan zou ik eerder voor de K-r gaan, want die heeft tenminste een zoeker en fasedetectie-AF en is nauwelijks groter. Ik vind de K-01 eigenlijk geen ILC, maar een dSLR waarbij ze de spiegel zijn vergeten.Altijd_Lastig schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 04:25:
[...]
Over de discussie dat de K-Mount niet nodig is en het de camera onnodig groot maakt. Hij is compacter en makkelijker mee te nemen. Waar ik nu wel eens lees dat een dslr gebruiker er een systeemcamera bijkoopt (i.p.v. een compact) heeft deze nu het voordeel dat deze geen nieuwe lenzen hoeft te kopen. Volgens mij wel een voordeel. Of de camera daarmee niet Pentax gebruikers aanspreekt is wel de vraag.
Ik wacht op de eerste review om te zien hoe compact/groot de camera echt is.
Naar mijn mening is het een veel te grote spiegelloze camera, vrijwel net zo groot als de K5, maar vergeleken met zelfs de simpelste DSLR gewoon gehandicapt.... Ik zie absoluut geen enkel voordeel van de K01.
Het ontwerp is qua vorm etc wel prachtig retro, de afmetingen zijn dat allerminst.
Hadden ze 'm niet zo groot gemaakt als 'n Pentax MX en voorzien van een EVF, dan was ik overtuigd.
Nu ben ik absoluut niet onder de indruk en maak ik me ernstige zorgen over hoe Pentax de R&D van dit toestel gaat terugverdienen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ietwat schimmige telefotolens voor dit jaar. Nu staat-ie tussen de 500 en 600mm, maar een 550mm verwacht ik toch niet. Verder wordt 2013 een mooi wide-angle jaar.
Ik ga maar vast eens sparen voor een mooie toevoeging.
Ik vind het een beetje een verkleurd beeld.PowerUp schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:24:
[...]
Hij is nauwelijks compacter dan een K-5, bij dpreview staat een vergelijking. Dan zou ik eerder voor de K-r gaan, want die heeft tenminste een zoeker en fasedetectie-AF en is nauwelijks groter. Ik vind de K-01 eigenlijk geen ILC, maar een dSLR waarbij ze de spiegel zijn vergeten.
De Geprezen Fuji Xpro is breder en hoger, alleen minder dik en iets lichter, bied als voordelen een electronische zoeker, als nadeel een kleiner lens aanbod en waarschijnlijk het niet geweldig software systeem van Fuji.
Toch kraken mensen deze camera helemaal af. Erg jammer, want ik vind de Xpro ook niet echt mooi als camera zijnde, vond de X100 veel mooier ogen.
Op mirrorlessrumors staat een filmpje waar je de AF-snelheid van de K-01 met nieuwe pancake kan zien, die lijkt op het eerste gezicht okay. Ik ben wel benieuwd hoe de snelheid is met de SLR lenzen die niet gemaakt zijn voor contrast-AF.
De grip lijkt me meevallen, beetje NEX3 achtig maar dan dikker, om de NEX3 heb ik een leren cover zitten die deze ook iets dikker maakt, vind dat wel prettig.
Stiekem had ik wel op een dunner model gehoopt met een beetje 43/M43 systeem, speciale k mount lenzen met een kleinere flange distance en dan door middel van een adapter de originele k mount lenzen.
En nogmaals: de K-01 is een camera voor de entry-level markt. Laten we rustig afwachten wat het topmodel allemaal kan ...
[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 04-02-2012 20:04 . Reden: Essentiële [b]niet[/b] vergeten ]
Laten we eerlijk zijn: ik vind het spelen met oude MF primes ook erg leuk, maar deze adapters zijn er vooral om de doodsimpele reden dat het aanbod aan modern glas voor moderne ILC's bedroevend laag is. Juist hierom is de K-01 zo'n goede zet: meteen het grootste aanbod aan AF glas.Universal Creations schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:49:
Nu heb je een ILC met ingebouwde adapter (dat is de reden dat ie zo dik is), die je niet los kunt maken, zodat je niet iedere andere dslr+rangefinder lens er op kunt zetten...
Verwijderd
De K-01 heeft geen Phase AF maar Contrast Detect AF, net zoals de Nex en M4/3 inderdaad. De snelheid zal niet super zijn, maar daar is de K-01 dan ook niet voor bedoeld.Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:12:
Werkt de AF dan net zoals op een dSLR? Of werkt de autofocus zoals bijvoorbeeld NEX en m4/3? Indien dat laatste het geval is zal er met de oudere lenzen merkbaar snelheidsverlies optreden.
Met de DA40XS zag het focussen er wel redelijk snel uit.
Smaak is persoonlijk, maar van mij mag het best kleiner, wil je betere grip of meer gewicht, dan hang je er een battery-grip onder. Zelf vind ik, voor de handligging de KX uit 1973 ideaal wat betref gewicht/grootte maar een LX is ook prima, en als reiscamera is een MX, MEsuper/ME-F of Super-A ideaal, want je handbagage mag in het vliegtuig ook niet meer wegen als 7kg en met een 80/200/2.8 of zoals mij een 100-300/4 van ruim een kilo loopt het toch al snel hard op.mwolthers schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 00:14:
bwoa... ik vind de K-5 al aan de kleine kant. Had liever de K10D of de Z-1 in mijn handen.
edit2:De handligging van de MX, en de andere M-serie-body's, is zonder winder of motordrive vind ik niet geweldig omdat de body's voor mijn handen te klein zijn. Voor anderen met kleinere handen, vbv vrouwen, aziatische mensen, is de grootte waarschijnlijk perfect en voor wie hem te klein vind, die kan er altijd een winder of motordrive onder zetten. Daarmee verhinder je trouwens ook het verliezen van het batterijdeksel, wat bij mijn LX is gebeurd (en die van MX, KX en Ricoh KR-10super passen niet, zijn of kleiner of groter of hebben een andere spoed.
Afgezien van de AF, die bij de Z-1 nog één-punts was, kan deze wel tegen de K-5 op, voor zover je een analoge camera überhaupt met een digitale kunt vergelijken.Die kunnen qua features natuurlijk in geen velden of wegen tegen de K-5 op, wat ik werkelijk een geweldige body vind, alleen het formaat had voor mij dus ietsje anders gekund.
Mijn K200d heeft nog geen live-view en eigenlijk heb ik daar ook helemaal geen behoefte aan*. Die spiegelklap mag van mij ook weg, maar dan door middel van een halfdoorlatende spiegel, zoals de Canon Pellix, F1 High speed, Eos RT, EOS 1RS en bepaalde high-speed Nikons en de nieuwe Sony SLT's maar wat bij mij absoluut moet blijven is het matglas. Ik wil geen electronische zoeker zodat voor mij de ILC's en Sony's SLT's zowiezo afvallen als alternatief voor wat ik nu heb.Maar mirrorless gaat hem voor mij toch niet worden. Het enige voordeel voor mij is dat je de trilling en het geluid van de spiegelklap kwijt bent, maar in de zeldzame gevallen dat die spiegelklap relevant is werk ik vanaf statief en dan gebruik ik toch meestal liveview, waarbij de spiegel sowieso is opgeklapt.
*Wat ik mis is een dial bij de ontspanknop. Die duim-dial mag er dan van mij weer vanaf, ik bedien die steeds vaker met de wijsvinger van mijn linker hand want mijn duim heeft moeite met de beweging die deze dial vraagt.
Ik wil geen concessies aan matglas en sensorformaat maar van mij mag de body best kleiner.Een kleinere body is voor mij juist een van de nadelen.
De enige brandpuntsafstand die redelijk populair was tussen 500 en 600mm is volgens mijn 560mm, o.a. bij Leica & Novoflex.JWfx schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:12:
De nieuwe roadmap laat veel interessants zien!![]()
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ietwat schimmige telefotolens voor dit jaar. Nu staat-ie tussen de 500 en 600mm, maar een 550mm verwacht ik toch niet. Verder wordt 2013 een mooi wide-angle jaar.
Ik ga maar vast eens sparen voor een mooie toevoeging.
Zelf vind ik de DA 1,4× teleconverter interessant (ik heb de 1,7× AF-converter maar vindt dat principe niet echt handig en mijn Vivitar 1,5× heeft wel een bajonet maar ook een gelakte bayonet-flens, zodat AF-Pentaxen hem zien als een schroefdraad-lens-> geen focus-bevestiging op o.a. Z-1.
Verder vind ik de DA ltd zoom opmerkelijk, al gaat het bereik klein zijn. De DA*-zoom gaat een bereik krijgen van 17 of 18 tot 80mm en betekent dus een doublure met de huidige 17-70. Het nog iets langere bereik houdt het gevaar in dat die nog meer vertekening vertoont, waarmee hij voor mij geen toegevoegde waarde zou hebben. Doet Pentax-Ricoh wel zijn best om deze lens fors beter te maken als de 17-70 dan wordt hij mischien ook wel behoorlijk prijzig.
De DA-telezoom zou ook nog interessant kunnen zijn. Dat hangt af van welke lichtsterkte deze krijgt en welk zoombereik. Dat laatste lijkt iets van 135 of 150 tot 350 te worden. Dat zou wel eens een heel populair lensje kunnen worden bij natuur- en landschapsfotografen, vooral omdat Pentax in dit bereik niets heeft behalve de DA*200 en DA*300 primes en die zullen waarschijnlijk beide duurder zijn als deze zoom.
[ Voor 35% gewijzigd door BeosBeing op 05-03-2012 18:11 ]
Maar waar is de K-01 dan wél voor bedoeld? Wat is nu het grote voordeel boven een K-r, evt met een sensorupdate naar 16 MP?Spotmatic schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:22:
[...]
De K-01 heeft geen Phase AF maar Contrast Detect AF, net zoals de Nex en M4/3 inderdaad. De snelheid zal niet super zijn, maar daar is de K-01 dan ook niet voor bedoeld.
Met de DA40XS zag het focussen er wel redelijk snel uit.
Ik bedoel dat de K-01 eigenlijk niet is bedoeld voor de meer gevorderde gebruiker (die de pluspunten van een SLR zoeker onderkent), maar meer voor mensen die van een P&S vandaan komen en iets meer willen, maar toch vrijwel alleen naar het schermpje achterop willen blijven turen zoals ze bij hun P&S ook gewoon waren.PowerUp schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:44:
[...]
Maar waar is de K-01 dan wél voor bedoeld? Wat is nu het grote voordeel boven een K-r, evt met een sensorupdate naar 16 MP?
Ik heb de K-01 aan mijn vrouw laten zien en het is inderdaad de enige Pentax met K-bajonet die ze aan zou willen raken
(Nee, de K-r in Live View stand is niet echt vergelijkbaar met de K-01. De K-r heeft default altijd de spiegel naar beneden, de K-01 heeft altijd een blootliggende sensor. De K-01 verslijt de sluiter dus ook minder snel dan de K-r omdat er geen LV geactiveerd hoeft te worden).
Voor niet tweakers die gewend zijn aan 'live view' van hun compact en besloten hebben om een ILC te namen. Op die markt wil je als bedrijf onderscheidend zijn en Pentax heeft dat gedaan met een groot aanbod, een goede crop-sensor, maar vooral met een eigenzinnig design. Ik vind het een prachtig ontwerp, andere niet. Op het oog denk ik dat deze camera het meest comfortabel vasthoud van alle ILC's. Precies ook de rede waarom ik destijd een pentax heb gekocht en niet een canikon.PowerUp schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:44:
[...]
Maar waar is de K-01 dan wél voor bedoeld? Wat is nu het grote voordeel boven een K-r, evt met een sensorupdate naar 16 MP?
De echte kenner weet dat de spiegelreflex nog steeds beter is, maar als ILC komt deze camera het dichtsbij een spiegelreflex. Tijd zal uitwijzen of daar genoeg markt voor is, maar dat we vroeg of laat vaarwel zeggen tegen de spiegelreflex lijkt mij duidelijk. Dat uitgerekend Pentax het merk is dat komt met een ILC die veel weg heeft van een conventionele SLR vind ik verrassend en een leuke ontwikkeling. Ik had verwacht dat Nikon en Canon aan deze specificaties zouden voldoen.
Ik betwijfel ook of mensen die genoeg hebben van hun compact en voor een ILC gaan voor zo'n bakbeest als de K-01 of eerder neigen naar een Nikon 1, m4/3 of NEX.
Maar mensen die per se met een kanariegele camera rond willen lopen moeten dan maar zo'n K-01 halen...
Dat bij Pentax een EVF ontbreekt is inderdaad heel zonde en dat had ik graag anders gezien. Mijn punt was dat veel die van een compact naar een ILC gaan dat echt een worst zal wezen. Die zijn niet anders gewend dan het gebruik van het schermpje achterop de camera en ik denk dat deze camera voor die mensen bedoelt is en de mensen die een camera naast hun K5 willen.
Of men het formaat voor lief neemt dat is weer wat anders, daar heb ik ook mijn twijfels over. Ook al ben ik er van overtuigd dat deze camera beter vasthoud dan een nex welke met crop formaat lenzen niet bepaald in balans is. Persoonlijk vind ik de NEX camera's erg lelijk en uit proporties door de grote toeters die erop zitten.
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]