Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

@vandermark
Dat ziet er inderdaad goed uit !
Heel apart om bij een dergelijke beeldhoek toch een korte DOF te zien. Zelfs op 2.0 al.
Mooie onscherpte in de achtergrond. Niet boterzacht uitgesmeerd, maar ook niet storend druk.

Goeie deal voor € 300! :)

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelG op 05-05-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staffie666
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-05 18:09
vandermark schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 15:07:
Moet wel zeggen dat de focus er vaker naast zit i.v.m. de sigma 50mm 1.4 Zowel FF en BF gebeuren met regelmaat. Wellicht ligt dat aan mijn gewenning die nog moet gebeuren.
Ben ik weer ;)
Mijn 50mm heeft hetzelfde als jouw 30mm, bf/ff en dat is als ik de reviews bekijk is dat bij sigma redelijk normaal. Sommige hebben een goed exemplaar andere niet, ik weet niet of er nog garantie op staat anders zou ik hem terug sturen.

Want je kunt volgens mij alleen bf of ff corrigeren en niet beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

BeosBeing schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:06:
[...]

Zoals ik boven schreef, staat een dergelijk objectief op mijn lijstje maar bovenaan mijn lijstje staat de DA15ld (of eventueel de DA14 als ik die veel goedkoper tegen kom) en die is ongeveer drie keer zo duur (dan wel nieuw). [/small]
Occasion met 12 maanden garantie staat voor 495,- op cameraland.nl. Wellicht is dat wat voor? De 35 limited is nu naar mij onderweg. Eindelijk een lichtsterke standaardlens. Dat hij slechts een diafragma van 2.8 heeft vind ik niet erg.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Isniedood schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:01:
Occasion met 12 maanden garantie staat voor 495,- op cameraland.nl. Wellicht is dat wat voor?
Tja, ik ken niet alle foto-webwinkels, maar ga zeker kijken. Ik vrees allen dat hij snel weg gaat zijn, lang voordat ik zeker weet dat ik het geld ervoor heb. Ik heb namelijk net een auto gekocht (was nodig, reparaties begonnen te dringen, lager, homokineet, maar zouden met 2 dorpels meer zijn als hij nog waard is) en heb nog een paar andere grote betalingen te doen deze maand. Dat laatste is altijd mijn probleem, het gaat er soms harder uit als het binnenkomt.

update 29-05-2011: Inmiddels vermeld cameraland.nl de lens niet meer, hij zal dus wel verkocht zijn.
De 35 limited is nu naar mij onderweg. Eindelijk een lichtsterke standaardlens. Dat hij slechts een diafragma van 2.8 heeft vind ik niet erg.
Da's niet mijn keuze, ik zou eerder voor de 43/1.9 gaan (heb altijd al de voorkeur gegeven aan 55/1.8 (of 60mm) boven de 50mm standaardlens, vond de M40/2.8 pancake destijds op film niet fijn, heb die toen ingeruild).
Voor mij is de ideale set brandpunten digitaal: 15mm (of 16mm) +24mm+43mm (of 40mm)+135mm aangevuld met een macro (heb nu een 90mm) en een zoom voor kiekjes.

offtopic:
Ik doe het nu met DA18-55, A24/2.8, F50/1.7, AF1.7×, genoemde macro en een heleboel lenzen uit het film-tijdperk die digitaal weinig zinnigs meer toevoegen (A35-105, ATX-100-300/4, Vivitar K400/5.6 en K1.5× (gelakt, dus geen focus-confirmation), Panagor 24/2.5, AT-X28-80/2.8AF en een paar M42 lensjes, de Jupiter 85/2.0, Super-Takumar 55/2.0, Panagor 35/2.0.) De 100-300 heeft als grootste bezwaar het gewicht en formaat waardoor de fototas in één keer vol zit.

Ik bewaar de A35-105 voor als er ooit een full-frame Pentax komt, of voor als ik een mooie LX tegenkom. Dat was mijn lievelingslens, maar ik kan me geen test herinneren met harde cijfers (zoals percentage vertekening) om te vergelijken met andere geteste lenzen. Op basis van de foto's die ik bij tests van de DA17-70 gezien heb, vertekent die fors meer, teveel om hem te kunnen beschouwen als de digitale opvolger van de A35-105.

[ Voor 2% gewijzigd door BeosBeing op 29-05-2011 22:40 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Gister even utrecht ingeweest met mijn K5+Sigma 50mm lens, was wat aan het experimenteren met de toch wel uitgebreide kleurmogelijkheden van de K5.

Geeft toch een leuke sfeer in de zon
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2204/5794924090_8505ff05ec_z.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2209/5794367879_ff06861ed3.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5039/5796467834_0708e18f34.jpg

niet de meest technische fotos maar vond het wel mooi de sfeer weergeven (jammer van die met die kat dat ik eigenlijk de horizon niet mooi recht heb zitten maar liep er alleen even snel langs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat er geen mensen gevonden worden voor de OP van dit topic. Hij is nu toch wel erg outdated, vooral omdat de K-x al langzaam uitgefaseerd is voor de K-r. Er is in dit topic helemaal niets over de K-r te vinden terwijl het wel het model is wat mensen naar dit merk zou moeten trekken. Maar goed, klagen zonder oplossing aan te dragen heeft natuurlijk ook weinig zin. Ik zit namelijk te denken aan K-r telelens kit (55 - 200) maar kan er hier helemaal niets over vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2011 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Bedoel je de 50-200 of de 55-300?? Laatste is wat moderner, en naar het schijnt kwalitatief iets beter. Veel verschil in optische kwaliteit moet je denk ik niet verwachten. Daarmee is de 55-300 wel een erg mooie optie maar wel ietsje duurder dan de 50-200. Zelf heb ik de 50-200 maar die gebruik ik alleen op vakantie als mijn 50-135 te groot en zwaar is. Die laatste is namelijk echt fantastisch om mee te werken. Lichtsterk, snel, stil en optisch superieur aan alles behalve primes zoals mijn favoriet: de 77mm ltd.

Verder heb je absoluut gelijk wat betreft de OP en ga ik er ook helemaal niets aan doen. De K-r is een erg goed toestel waar je zeker geen spijt van zult krijgen. Ik zou wel ook een lens kopen in het standaard- en groothoekbereik. Ik heb zelf de 16-45 die erg goed presteert. De 18-55 is goedkoop en best redelijk en dan heb je nog de duurdere 16-50 en de 17-70 waar ik allebei niet veel van weet en een Sigma 17-70 die optisch best goed schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Even een cross-vraag met het Mediamarkt Fotomania 2011-topic.
Zijn er nog Pentaxianen die iets interessants hebben ontdekt bij een Mediamarkt?
Ik ben nu in Ede en in Amsterdam Arena geweest, maar helaas niets leuks van Pentax gevonden, laat staan de K-5. Iemand wat gezien in een andere vestiging?
Jammer dat 'ons' merk zo onderbelicht is bij dat soort ketens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:12:
Jammer dat er geen mensen gevonden worden voor de OP van dit topic. Hij is nu toch wel erg outdated, vooral omdat de K-x al langzaam uitgefaseerd is voor de K-r. Er is in dit topic helemaal niets over de K-r te vinden terwijl het wel het model is wat mensen naar dit merk zou moeten trekken. Maar goed, klagen zonder oplossing aan te dragen heeft natuurlijk ook weinig zin. Ik zit namelijk te denken aan K-r telelens kit (55 - 200) maar kan er hier helemaal niets over vinden.
Ik heb zojuist in ieder geval de K-5 en de K-r toegevoegd, is de OP in ieder geval weer een klein beetje up-to-date :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 19:46
Ik heb momenteel een Pentax K100D uit februari 2007 en ben dus hard toe aan een nieuw toestel.

Ik heb maar twee eisen en dat zijn:
- Het moet een Pentax met K-bajonet sluiting zijn
- Minimaal 12 megapixels.

Natuurlijk heb ik al research gedaan en ik kwam uit op de Pentax K-r. Ik ben geen professioneel fotograaf, maar wel meer dan de huis- tuin- en keukenfotograaf.
Mijn budget is maximaal 700 euro.

Lenzen heb ik voldoende, maar ik wil natuurlijk mijn oude camera verkopen en dan heeft die de standaard lens nodig. Dus een body + 18-55mm lens is een must.

Als jullie zeggen "Niets meer aan doen, gewoon de K-r halen" is dat ook prima :D Maar misschien weten jullie een betere Pentax camera voor net een beetje meer.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik zou zeggen een K-r met een Sigma 17-70 halen ipv de standaard lens.
Maar ja, dan zit je wel over budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Ik ben stiekem nog redelijk nieuw in de wereld van lenzen. Ik heb standaard een 18-55 lens, daarnaast een 80-300 lens en een aantal oudere en dus analoge lenzen.

Zou je kunnen uitleggen waarom je de 17-70 aanraadt? :)

Als je nou echt heel goede argumenten hebt, kan ik mijn budget misschien wat verruimen :)

Edit: Ik heb trouwens wel een 25 jaar oude SMC PENTAX-M 1:1.7 50mm welke prachtige foto's maakt. Echter dus een vaste afstand, geen in of uitzoomen mogelijk.
Is de 17-70 vergelijkbaar met deze lens? Maar dan natuurlijk met zoommogelijkheid.

[ Voor 28% gewijzigd door RVervuurt op 23-06-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

waarom de 17-70: Lichtsterker, net ff groter zoombereik beide kanten op, macro mogenlijkheden, kwaliteit is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04

Sabbi

je denkt aan mij.

Voor het prijsverschil tussen de K-r body en de kit met body en 18-55mm Kitlens zou ik in ieder geval altijd de kitlens erbij nemen, voor die +- 40 euro extra heb je een vrij goede lens te pakken (vergeleken met andere kitlenzen).

Of je dan de sigma erbij neemt moet je zelf denken wat je wilt, je zou ook een mooie autofocus prime erbij kunnen nemen al opvolger van je M50 1.7, bv eentje uit de Pentax limited serie (http://www.pentaximaging.com/camera-lenses/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
RVervuurt schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:10:
Ik ben stiekem nog redelijk nieuw in de wereld van lenzen. Ik heb standaard een 18-55 lens, daarnaast een 80-300 lens en een aantal oudere en dus analoge lenzen.
Analoge lenzen? Ha, dat is maar goed ook dan, digitale lenzen lijken me maar niks. Gelukkig bestaan die ook niet - alle ooit gefabriceerde lenzen zijn analoog. Daarom maakt het in feite ook geen flikker uit of je nu een lens uit 1980 gebruikt of uit 2010. Nouja, de techniek is wel vooruitgegaan. Ik gebruik zelf ook liever modernere lenzen. Maar niet per sé. Mijn favouriet is de 77mm en die is uitgekomen toen digitaal nog in de kinderschoenen stond en Pentax met de MZ-serie analoge camera's bezig was.

De K-r is een uitstekende camera. De K-5 is het enige alternatief dat Pentax biedt en die valt ruim buiten je begroting.

De Sigma 17-70 is een lens met een goede reputatie. Zelf heb ik 'm nooit gebruikt en ben ik ook een beetje huiverig voor Sigma vanwege de niet zo constante kwaliteit en de mindere bouw, maar dat is absoluut een vooroordeel dus laat je daar vooral niet door leiden en kijk intussen wel even naar de alternatieven die Pentax zelf te bieden heeft: de 16-45 en 17-70 zijn goede lenzen, de eerste heb ik zelf en geeft een prachtige optische kwaliteit. De tweede is nog vrij nieuw - geen idee hoe die is eerlijk gezegd maar vast beter dan een 18-55 kitlensje. De 16-50 is top-of-the-bill en een semi-professionele lens.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
Ik zelf heb hier nog een Sigma 17-70 en een 70-300 liggen die weg mogen :). Beiden zijn uit zomer 2008. DM me ff als je interesse hebt. Ben alleen wel de komende 2 weken op vakantie.

Na de vakantie ga ik ook m'n K200D + 18-55 kitlens (of evt. + 17-70, of hele kit, afh. van de interesse) en Sigma flitser verkopen. Van de sigma 17-70 ben ik altijd erg gecharmeerd geweest.

Ik ben inmiddels (helaas voor Pentax) over gestapt op een a55 van Sony. Ik was (met m'n ogen) het getuur door alleen een OVF zat. En het SLT concept van Sony biedt mij eigenlijk een ideale mix tussen LCD/EVF en toch nog goede autofocus prestaties.

Het is wat dat betreft wel jammer dat Pentax zo langzaam nieuwe/extra modellen uit brengt. Ik heb nog de k-r overwogen maar ook die geeft (wat ik gelezen heb) eigenlijk niet echt een ideale mix tussen live view en autofocus (vrij trage contrastdetectie-autofocus). Wel jammer want ik ga de bediening van Pentax wel missen. En de mogelijkheid om AA batterijen te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 25-06-2011 10:01 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
mwolthers schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 01:19:
[...]

Analoge lenzen? Ha, dat is maar goed ook dan, digitale lenzen lijken me maar niks. Gelukkig bestaan die ook niet - alle ooit gefabriceerde lenzen zijn analoog. [...]
Ik bedoelde lenzen die handmatig moeten worden afgesteld, of de nieuwere die autofocus hebben.

Bedankt @iedereen voor de info! Ik ga in eerste instantie voor de normale body + lens kit (dus de Pentax K-r + 18-55 lens) en ga in een later stadium de 17-70 kopen (en eventueel de 18-55 verkopen, want die is dan overbodig). De extra opties die deze lens geeft zijn wel erg mooi, vooral over macro ben ik te spreken!

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:36
mwolthers schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 01:19:
[...]
Analoge lenzen? Ha, dat is maar goed ook dan, digitale lenzen lijken me maar niks. Gelukkig bestaan die ook niet - alle ooit gefabriceerde lenzen zijn analoog optisch.
;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pentax is verkocht aan Ricoh.

PDF met wat meer info

Good thing :?

[ Voor 4% gewijzigd door AlterEgo op 01-07-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Of het een goede zet is zal alleen de tijd ons leren.....
Wel is Ricoh qua cameras een bijna net zo eigenwijs en eigenzinnig merk als Pentax, dus dat vult elkaar goed aan.
De GX200, GXR (die modulaire camera) etc zijn zeker geen 13 in een dozijn cameras.
Ik hoop alleen niet dat Ricoh met Pentax hetzelfde doet als wat Tamron deed met Zenza Bronica....dan zit ik dadelijk met lenzen en bodies van 2 dooie cameramerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Ik hoop maar dat het uitpakt tot iets goeds, pentax verdient het qua cameras, maar de kwaliteits controlle moet omhoog en hun marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Het geld van Ricoh zal goed worden besteed. Ze zijn groot in o.a. copiers en ik zie ze wel "een Canonnetje" doen. D.w.z. winst maken in andere categorieën zoals office copiers en dit in camera R&D en marketing stoppen. Precies wat Canon ook doet. Ricoh geeft zelf ook al aan dat ze meer willen doen met de consumer market.

Hoe dan ook: de K-mount is zo te horen allesbehalve dood! En de Pentax naam blijft hoogstwaarschijnlijk behouden (in tegenstelling tot Sony -die geen camera's met de naam Konica Minolta mag uitbrengen- mogen ze de naam Pentax wel gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 13:39:
Het geld van Ricoh zal goed worden besteed. Ze zijn groot in o.a. copiers en ik zie ze wel "een Canonnetje" doen. D.w.z. winst maken in andere categorieën zoals office copiers en dit in camera R&D en marketing stoppen. Precies wat Canon ook doet. Ricoh geeft zelf ook al aan dat ze meer willen doen met de consumer market.
Ik hoop het.Nog één van de dingen die wel eens zou kunnen veranderen is het importeurschap. Ook dat zou wel eens positief kunnen uitpakken.
Hoe dan ook: de K-mount is zo te horen allesbehalve dood! En de Pentax naam blijft hoogstwaarschijnlijk behouden (in tegenstelling tot Sony -die geen camera's met de naam Konica Minolta mag uitbrengen- mogen ze de naam Pentax wel gebruiken).
Ricoh heeft vroeger ook de K-bajonet gebruikt (evenals Chinon, Cosina en Petri) dus het is wel fijn dat juist zij Pentax overnemen en niet een Fuji of ander merk met geschiedenis als camerafabrikant, zoals Fuji (Fujica).

Dat de naam Pentax blijft bestaan lijkt me eerlijk gezegd essentieel,juist vanwege de naamsbekendheid. Minolta had die ook, maar Sony is natuurlijk bij het grote publiek veel beter bekend, voor Ricoh geld dat veel minder. Ik weet niet in wat voor gat ze het nu gaan gieten, maar ik denk dat een dubbele naam, zoals Konika-Minolta niet gaat werken.

Typisch, mijn eerste camera was een Ricoh, van daar ben ik overgestapt naar Pentax (zelfde bajonet dus) en nu wordt dat, althans Pentax, weer Ricoh.

edit: Mijn eerste camera was een KR10super uit 1984 (ik weet dat omdat de KR10super in 1984 is geïntroduceerd en ik de mijne kocht in als tweedehands set met een tas en een Osawa 70-150/3.8. Osawa was de importeur van Mamiya maar ging in 1984 failliet), in vergelijking met een Pentax uit die tijd, de P-30/P-50 en de directe voorgangers, de A-serie en M-serie, is hij wel wat lomper, maar wel oerdegelijk, ook die van mij doet het nog steeds. Nog een opvallend verschil is het lawaai van de sluiter, in vergelijking daarmee is een MX/ME.. superstil, en de lichtmeter die nogal afwijkt naar boven, heldere lucht is onderbelichte foto

edit2: Ik loop mischien een beetje vooruit, maar moeten we nou eigenlijk niet de OP aanpassen naar iets van het grote Pentax & Ricoh dSLR topic.

[ Voor 20% gewijzigd door BeosBeing op 09-07-2011 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
wat ik vooral hoop is dat ze zichzelf ook blijven focusen op DSLRs en niet op mirrorless camerasenzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

BeosBeing schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 14:42:
[...]

Ik hoop het.Nog één van de dingen die wel eens zou kunnen veranderen is het importeurschap. Ook dat zou wel eens positief kunnen uitpakken.

[...]
Dat vrees ik niet :'(
Zie: http://www.ricoh.nl/producten/cameras/index.aspx
Daar staat de zelfde importeur....gggrrrr :r :X :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Oh, dit is toch wel even schrikken! Ik hoorde steeds meer mensen zeggen "Pentax gaat niet zo lekker toch?", terwijl ik juist dacht dat het steeds beter ging (hier in Denemarken gaan steeds meer winkels Pentax verkopen).

Blijkt nu dus dat het niet zo lekker ging en een overname nodig was.

Nu twijfel ik toch wel hard of mijn nieuwe camera een Pentax wordt. In principe kan mijn nieuwe camera gewoon een flink aantal jaar mee, dus de lenzen die ik heb kan ik nog goed gebruiken. Maar je weet natuurlijk nooit hoe Pentax er over 5 jaar voor staat.

Het draait mij voornamelijk om het feit dat ze k-bajonet gebruiken. Al mijn lenzen hebben dat en als die aansluiting er over 5 jaar niet meer is, zijn mijn lenzen dus ook onbruikbaar (tenzij ik blijf fotograferen met de komende camera).

Lastig. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Huh, Pentax gaat niet lekker? De 645D is een succes en de K-5 is qua beeldkwaliteit zowat de beste APS-C camera die er op de markt is.

Pentax is niet verkocht omdat het "niet lekker" zou gaan, maar omdat Hoya vanaf het begin nooit interesse heeft getoond in de fotografie-tak van Pentax. Ze aasden op de lucratieve medische afdeling (endoscopen etc. en Pentax heeft zelfs patenten voor zaken als kunstbot). Ze hebben dus maar weinig geld in de fotografie-afdeling gestopt.

Persoonlijk denk ik dat de verkoop aan Ricoh een van de beste dingen is die Pentax in de laatste jaren is overkomen. De camera-afdeling van Ricoh is eigenzinnig en komt regelmatig met aparte innovaties als de GXR serie. Juist met Ricoh weet je zeker dat de K-mount behouden blijft (dat was beslist een van de redenen waarom Ricoh Pentax heeft gekocht: ze hebben ook ooit SLR's met K-mount gemaakt en verkocht, mijn eerste SLR was zelfs een Ricoh XR-1s) en verder uitgebouwd zal gaan worden. Het zal ook niet gebeuren dat alle camera's de naam "Ricoh" krijgen want de waarde van de naam "Pentax" ligt veel hoger.

Eigenlijk zou ik juist nu bij Pentax blijven! 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Spotmatic op 08-07-2011 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Ah kijk, dat wist ik niet :) Ik wist wel dat Pentax meer deed dan alleen camera's, maar niet hoe dat allemaal zakelijk in elkaar stak.

Goed, ik ga eens lekker op zoek naar een nieuwe Pentax dan :D De K-r naar alle waarschijnlijkheid, maar wie weet zie ik ergens een mooie aanbieding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Spotmatic schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 07:43:
Huh, Pentax gaat niet lekker? De 645D is een succes en de K-5 is qua beeldkwaliteit zowat de beste APS-C camera die er op de markt is.

Pentax is niet verkocht omdat het "niet lekker" zou gaan, maar omdat Hoya vanaf het begin nooit interesse heeft getoond in de fotografie-tak van Pentax. Ze aasden op de lucratieve medische afdeling (endoscopen etc. en Pentax heeft zelfs patenten voor zaken als kunstbot). Ze hebben dus maar weinig geld in de fotografie-afdeling gestopt.

Persoonlijk denk ik dat de verkoop aan Ricoh een van de beste dingen is die Pentax in de laatste jaren is overkomen. De camera-afdeling van Ricoh is eigenzinnig en komt regelmatig met aparte innovaties als de GXR serie. Juist met Ricoh weet je zeker dat de K-mount behouden blijft (dat was beslist een van de redenen waarom Ricoh Pentax heeft gekocht: ze hebben ook ooit SLR's met K-mount gemaakt en verkocht, mijn eerste SLR was zelfs een Ricoh XR-1s) en verder uitgebouwd zal gaan worden. Het zal ook niet gebeuren dat alle camera's de naam "Ricoh" krijgen want de waarde van de naam "Pentax" ligt veel hoger.

Eigenlijk zou ik juist nu bij Pentax blijven! 8)
Ik weet nie thoor, de K5 en vooral ook de 645D zijn gigantisch sterke cameras maar mensen kiezen toch al snel voor de grote merken. Terwijl de producten niet per definitie beter zijn. Soms zelfs minder.

Ben zelf tevreden met mijn K5 maar qua lenzen koop ik toch sigmas ook mede door de lens problemen met focus motortjes enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
RVervuurt schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:17:
Ah kijk, dat wist ik niet :) Ik wist wel dat Pentax meer deed dan alleen camera's, maar niet hoe dat allemaal zakelijk in elkaar stak.
Inderdaad. De nieuwe situatie zal als volgt worden: Hoya behoudt o.a. de medische en de CCTV tak (en blijft daar de naam Pentax voor gebruiken) en Ricoh krijgt de fototak (en mag daar ook de naam Pentax voor gebruiken). Een heel andere deal dan Sony dus: toen zij Konica-Minolta overnamen was dat zonder de naam. Konica-Minolta bestaat overigens nog steeds en ze zijn actief op de copiermarkt
Goed, ik ga eens lekker op zoek naar een nieuwe Pentax dan :D De K-r naar alle waarschijnlijkheid, maar wie weet zie ik ergens een mooie aanbieding :)
Succes! Ik moet er ook naar op zoek, voor een familielid 8)
Sn0wblind schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:30:
[...]

Ik weet nie thoor, de K5 en vooral ook de 645D zijn gigantisch sterke cameras maar mensen kiezen toch al snel voor de grote merken. Terwijl de producten niet per definitie beter zijn. Soms zelfs minder.
Da's de kracht van veel adverteren. Als je de hele dag wordt doodgegooid met advertenties van Canon, dan is de kans ook groter dat je Canon koopt. Pentax mag daar wel wat meer aan doen.
Ben zelf tevreden met mijn K5 maar qua lenzen koop ik toch sigmas ook mede door de lens problemen met focus motortjes enzo.
Ik ben het met je eens dat SDM niet aantrekkelijk is op het moment. Onbetrouwbaar of langzaam. Daarentegen zijn het wel weer lekkere Limited primes (die met de ouderwetse, maar snelle en super betrouwbare schroef-AF werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ja de limiteds staan hoog op mijn lijstje, wil dit jaar dan ook de FA 31mm 1.8 in mijn bezit gaan krijgen.

Maar de marketing zou inderdaad prioriteit moeten krijgen. Vind vooral de usability van Pentax cameras erg prettig. Gewoon waar de knoppen zitten, hoe het werkt. Vind het vrij logische systemen.

Wel zonde van de SDM motortjes. Want vooral de 50-135mm lens zou ik graag in mijn bezit willen hebben. Wat is dat een toplens qua image quality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:15
Morgen eindelijk m'n nieuwe camera ophalen. Kan een mooie K-x met kitlens ophalen voor de nette prijs van 290 euro. Wat raden jullie aan, wat zijn de broodnodige accesoires? Zonnekap zit al in de bestelling vanuit China :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04

Sabbi

je denkt aan mij.

Paar pakjes goede oplaadbare batterijen, Eneloop XX oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
weer verstoring in pentax land, aantal K5's schijnt opeens shutter problemen te hebben dat de shutter en spiegel random open en dicht gaan zonder plaatjes te schieten enzo. Ben benieuwt hoe dit nou weer uitpakt. Baal ergens dat ik voor het merk pentax heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Sabbi schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 18:46:
Paar pakjes goede oplaadbare batterijen, Eneloop XX oid.
Precies, via www.nkon.nl bv (heeft af en toe aanbiedingen via ebay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Sn0wblind schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 18:50:
weer verstoring in pentax land, aantal K5's schijnt opeens shutter problemen te hebben dat de shutter en spiegel random open en dicht gaan zonder plaatjes te schieten enzo. Ben benieuwt hoe dit nou weer uitpakt. Baal ergens dat ik voor het merk pentax heb gekozen.
Hoezo? Heeft jouw K-5 daar last van?

Wees lekker blij met wat je hebt (namelijk een body waar de concurrentie simpelweg niet tegenop kan, zonder problemen) en laat je eens wat minder bang maken door alle schrijfsels overal. Oh, en koop lekker een 50-135 als je dat wil. Ik heb er ook een en die werkt heerlijk. Ook de SDM is heerlijk: stil, accuraat en ietsje (niet veel, maar wel iets) sneller dan schroef-AF.

We zullen zien hoe de Ricoh-deal uitpakt. Ik heb er wel een positief gevoel over. Het zal geen revolutie worden lijkt me, maar wel een stabiele basis voor nog heel veel mooie Pentax-jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
mwolthers schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 23:49:
[...]

Hoezo? Heeft jouw K-5 daar last van?

Wees lekker blij met wat je hebt (namelijk een body waar de concurrentie simpelweg niet tegenop kan, zonder problemen) en laat je eens wat minder bang maken door alle schrijfsels overal. Oh, en koop lekker een 50-135 als je dat wil. Ik heb er ook een en die werkt heerlijk. Ook de SDM is heerlijk: stil, accuraat en ietsje (niet veel, maar wel iets) sneller dan schroef-AF.

We zullen zien hoe de Ricoh-deal uitpakt. Ik heb er wel een positief gevoel over. Het zal geen revolutie worden lijkt me, maar wel een stabiele basis voor nog heel veel mooie Pentax-jaren.
Dat eerste van ik heb toch nergens last van dacht ik destijds ook, hoppa body terug voor spots op de sensor, 2de die ik ontving, krasjes op de sensor en de horizontale uitlijning paar graden afwijking, 3de die ik nu heb, wel paar graden afwijking met de horizon uitlijning maargoed afgezien van dat in orde. Maar die shutter problemen lijken voor te doen bij iets warmer weer en laat ik nou net later dit jaar in Azie zitten waar het niet al te koud is :D. Weet dat niet of ik op mijn gear kan vertrouwen.

De camera is heerlijk, werkt zoals ik wil en doet wat ik wil. Maar ik heb wel weinig vertrouwen in het merk. Als er iets stuk is kan ik er gewoon neit 100% vanuit gaan dat er iets mee gedaan word. Zelfde met het SDM verhaal, als het stuk gaat, Kan het gerepareerd worden, maar dan wel op eigen kostten. Geeft gewoon geen vertrouwen voor de consument naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:23
Ik heb net een Pentax SMC M 50mm f1.7 gekocht. Wat mij opvalt is dat als ik aan de diafragma ring draai er niks gebeurt. Dus op 1.7 en op 22 is de foto exact het zelfde. Als ik de lens van de body heb, en dan aan de ring draai zie ik het diafragma wel veranderen. Enig idee waar dit aan ligt? Of ben ik gewoon dom en zie ik iets over het hoofd.
Edit: ik gebruik hem op een K100D

[ Voor 4% gewijzigd door Minneyar op 14-07-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:39

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als 'ie op de body zit dan houdt de body het diafragma vol open. Anders is het zo lastig scherpstellen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Ah, maar dan zou hij hem op het moment van foto nemen toch weer dicht moeten knijpen of ben ik nou gek :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 18:59
Ik heb zelf ook precies die Pentax lens. Belangrijk is dat als je wilt ermee wilt fotograferen, is dat je de mode dial op M zet (of Av, geloof ik zo uit mijn hoofd). Autofocus moet je ook op manual zetten. Waarbij je het AE-L knopje, waarmee je de belichting automatisch zich laat instellen, gebruikt om de belichting te meten. Wat hij dan namelijk doet is het diafragma op de met diafragmaring ingestelde stand zetten, om de lichtmeting te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:39

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Minneyar schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 23:14:
Ah, maar dan zou hij hem op het moment van foto nemen toch weer dicht moeten knijpen of ben ik nou gek :?.
Op de meeste systemen wordt een palletje weggetrokken waardoor het diafragma dichtknijpt. In het algemeen kijk je door de zoeker met volledig open diafragma.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Minneyar schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 23:14:
Het goede antwoord is nog niet echt gegeven, zie ik. Inderdaad moet je op de M stand werken, maar je moet OOK in het menu de optie "Gebruik diafr.ring" op "Toegestaan" zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Allen bedankt, het is gelukt.
@spotmatic, ja die optie was ik al tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Even een vraagje over de videos die de K5 produceert....ik krijg op m'n Windows 7 machine het niet voor mekaar om geluid te horen bij die videos, zowel op Windows Media Player, VLC player als Media Player Classic.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Niemand?! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Als jij nou een K5 voor mij sponsert, dan wil ik wel even kijken of ik geluid bij de filmpjes kan krijgen in windows 7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga het gelijk voor je proberen.. ik heb nog geen filmpje gemaakt.

Dubbelklikken op het bestand, mediaplayer geeft video en geluid weer.
Ik denk dat je mic. stuk is. Heb niets ingesteld verder, alleen op filmen gezet.

Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
MarcelG schreef op zondag 17 juli 2011 @ 21:35:
Even een vraagje over de videos die de K5 produceert....ik krijg op m'n Windows 7 machine het niet voor mekaar om geluid te horen bij die videos, zowel op Windows Media Player, VLC player als Media Player Classic.
Iemand tips?
je hoort wel geluid tijdens de preview op de camera zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Minneyar schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 17:24:
Als jij nou een K5 voor mij sponsert, dan wil ik wel even kijken of ik geluid bij de filmpjes kan krijgen in windows 7 :+
Scherp.....heel scherp. :P

Ik hoor wel geluid bij het viewen op de camera.
Ook hoor ik wel 't geluid als ik 't op m'n streamer (PlayOn HD) afspeel....
Lijkt me dus een messed up codec.....ik ga de codec hell weer eens induiken.

[ Voor 39% gewijzigd door MarcelG op 21-07-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kom er net achter dat belichtingsbracketing niet samen gaat met het gebruiken van een remote, dat is toch wel een flinke teleurstelling eigenlijk. Kan dus geen HDR foto's maken met de afstandsbediening en moet dus fysiek op de knop drukken wat weer trillingen veroorzaakt. Fijn...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Zet de 2s voorlooptimer eens aan. Werkt het dan wel in combinatie met de remote?

[ Voor 21% gewijzigd door Spotmatic op 26-07-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bedoel je daarmee de twee seconde zelfontspanner? Die werkt ook niet met de remote.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Nee, ook niet met bracketing als ik het goed heb. Je moet daarvoor de ontspanknop ingedrukt houden. Misschien kan je iets met de intervaltimer proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaLx
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik weet niet of het bij een k-5 hetzelfde gaat.
Met mijn k-7 gaat het simpel, kijk in de handleiding bij 'Custom menu setting' bij 'One push bracketing'.
Dit is een instelling om met een keer ontspannen alle opnames achter elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij de K-7 van m'n pa zit idd die optie, bij mijn K-x zit die optie er helaas niet in. Ik zal dus zelf de ontspanknop ingedrukt moeten houden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Zo, ik heb 2 dagen geleden mijn Pentax K-r voor € 518,50 gekocht (in Denemarken, vandaar hogere prijs dan in Nederland). Om precies te zijn dit pakket.

De tas en memorycard stellen niets voor vrees/denk ik, dus die ga ik niet gebruiken, maar verkoop ik mee met mijn oude K100D.

Ik verwacht mijn toestel uiterlijk vrijdag. Ben erg benieuwd! :D Vooral interesse in de VEEL hogere ISO instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:25:
Kom er net achter dat belichtingsbracketing niet samen gaat met het gebruiken van een remote, dat is toch wel een flinke teleurstelling eigenlijk. Kan dus geen HDR foto's maken met de afstandsbediening en moet dus fysiek op de knop drukken wat weer trillingen veroorzaakt. Fijn...
De K-x heeft een menu-optie om HDRs te maken. Die kun je volgens mij combineren met de afstandsbediening.
Resultaten in vergelijking met "echte" HDR zijn wisselend, maar niet onaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 14:38
Ik heb sinds een week een Pentax K-R en ik ben er ontzettend blij mee. Heb vandaag ook al door het park heen gestruind om foto's te maken. Nu heb ik enkel de standaard kit lens (18-55). En zoals hij al aangeeft is het niet bepaald een zoom lens. Nu miste ik op sommige momenten toch wel de mogelijkheid om verder in te kunnen zoomen.

Wat is een mooie (betaalbare!) zoomlens voor de K-R? (Eventueel 2e hands). Ik ben nog een beginner, en wil vooral gewoon uitproberen. (Fotootje van vandaag: http://cl.ly/8oYi ) --- Mijn eerste dag met handmatig exposure en aperture.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Je hebt twee mainstream Pentax telezooms, de "kitlens" 50-200, die voor zijn geld zeker niet slecht is.
Dan heb je de 55-300, die optisch beter is, en een groter bereik kent.
Dat lijken me voor de hand liggende beginnerslenzen, ik bezit ze allebei, en vind ze goede waar voor je geld.

Daarnaast zijn er nog alternatieven: duurder en zwaarder, of juist goedkoper; let ook op de verschillende filtermaten!

Sigma 50-150mm F 2.8 II EX APO DC Pentax
Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM Pentax
Tamron SP AF 70-200mm F2.8 Di LD (IF) Macro Pentax
Pentax SMC DA* 60-250/4 (IF) SDM
Sigma 100-300mm F4.0 EX APO DG Pentax ca. 1000 €
Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Pentax
Tamron 70-300mm F 4-5.6 1:2 LD DI Pentax
Sigma AF 120-400mm f/4.5-5.6 DG APO HSM voor Pentax ca. 750 €
Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG Pentax
Sigma 50-500mm F4-6.3 EX APO DG Pentax

[ Voor 41% gewijzigd door AlterEgo op 27-07-2011 17:59 . Reden: update layout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AlterEgo schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:59:
[...]

De K-x heeft een menu-optie om HDRs te maken. Die kun je volgens mij combineren met de afstandsbediening.
Resultaten in vergelijking met "echte" HDR zijn wisselend, maar niet onaardig.
Dat klopt inderdaad. Vergeten te vermelden dat die modus voor mij al direct afviel omdat je 0,0 controle over het resultaat hebt en moet switchen naar JPEG stand, dan doe ik het liever met handmatig indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Ik heb zelf deze lens en die is echt heel erg goed voor de beginner/beginnende enthousiast. Kan er prima mee inzoomen en je kan er prachtige foto's mee maken :)

Ik vrees dat ik mijn Pentax K-r pas morgen krijg. Staat nu al bijna een dag in het magazijn in Taulov (DK), ongeveer 2 uur rijden van mijn huis vandaan. Denk dus dat ie vandaag het magazijn niet meer verlaat.

Jammer, had veel zin om 'm te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er zijn trouwens geen goedkope 10-20mm lenzen voor Pentax he? Alles wat ik vind begint bij zo'n 200 a 300 euro en dat zijn de goedkoopste die ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
AlterEgo schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 17:50:
Je hebt twee mainstream Pentax telezooms, de "kitlens" 50-200, die voor zijn geld zeker niet slecht is.
Dan heb je de 55-300, die optisch beter is, en een groter bereik kent.
Dat lijken me voor de hand liggende beginnerslenzen, ik bezit ze allebei, en vind ze goede waar voor je geld.

Daarnaast zijn er nog alternatieven: duurder en zwaarder, of juist goedkoper; let ook op de verschillende filtermaten!

Sigma 50-150mm F 2.8 II EX APO DC Pentax
Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM Pentax
Tamron SP AF 70-200mm F2.8 Di LD (IF) Macro Pentax
Pentax SMC DA* 60-250/4 (IF) SDM
Sigma 100-300mm F4.0 EX APO DG Pentax ca. 1000 €
Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Pentax
Tamron 70-300mm F 4-5.6 1:2 LD DI Pentax
Sigma AF 120-400mm f/4.5-5.6 DG APO HSM voor Pentax ca. 750 €
Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG Pentax
Sigma 50-500mm F4-6.3 EX APO DG Pentax
Als je tweedehands gaat kijken zijn er ook van tokina zoomlenzen te koop. 80-200 f2.8 At-X pro. Flinke zware jongen is dat.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
En 's avonds is ie toch nog aangekomen! Wat een verschil met mijn vorige Pentax.

Qua gewicht eigenlijk niets, maar snelheid en volume van de sluiter e.d. is veel beter. Heerlijk! Vandaag prachtig weer, dus ik ga even wat filmpjes en foto's schieten, om te kijken wat het beestje kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Tsurany schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 15:29:
Er zijn trouwens geen goedkope 10-20mm lenzen voor Pentax he? Alles wat ik vind begint bij zo'n 200 a 300 euro en dat zijn de goedkoopste die ik kan vinden.
Zoek jij nóg goedkoper glas? Probeer eens een borrelglas....of een cognacglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nou het is heel simpel, ik kan zo'n lens van 300 euro niet betalen en als er voor 100 euro een alternatief is zou dat nog een overweging waard kunnen zijn. Heb ze alleen zelf niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Een goedkope 10-20mm bestaat gewoon niet, daarvoor is het optische gedeelte te complex. Ik heb wel een manual focus Tokina 17mm lens, maar 17mm is op APS-C niet spannend. Dus ja, je hebt geen keuze... Overigens vind ik 300 euro weinig voor een goede lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee das dan duidelijk, dan is het nog een paar jaar wachten met aankoop van zo'n lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn ouders zijn terug van vakantie en mijn pa (K-7) is niet echt tevreden met zijn pricewatch: Pentax smc DA smc P-DA 55-300mm F4-5.8 ED, vanaf 200mm vind hij de kwaliteit van de foto's erg achteruit gaan. Neem aan dat wanneer je een lens wilt die dat beter doet je gewoon echt naar een prijsklasse hoger moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Kun je een paar voorbeeldpics laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb net de foto's even vlug bekeken en zie dat m'n pa diafragma van 14 gebruikt op 260mm maar daardoor wel een sluitertijd heeft van 1/60 of zelfs 1/30, dat helpt natuurlijk ook niet. Dus heb hem ook aangeraden een lager diafragma te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xpnJRNSR2Kx2CABdEiOy5qTt/thumb.jpg

Alleen weet ik niet of dit bewegingsonscherpte is of dat je nu aan de max van de lens zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Dat lijkt me motion blur. Ik heb zelf een 55-300, en zoiets heb ik met een gangbare sluitertijd nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Ja, dat is inderdaad gewoon bewegingsonscherpte. Kortere sluitertijd gebruiken dus! Een oude vuistregel zegt dat de brandpuntsafstand van je objectief ongeveer overeen komt met de langst mogelijke sluitertijd, dus 300 mm betekent maximaal 1/300 seconde belichten. Daarbij moet je inmiddels compenseren voor de crop-factor van APS-C en voor de shake-reduction, maar gemakshalve kan je die ook tegen elkaar wegstrepen. Verder verschilt het natuurlijk van persoon tot persoon hoe vast je hand is.

Overigens heb je bij zwaardere apparatuur minder last van bewegingsonscherpte omdat de massatraagheid trillingen opvangt. Dat houdt natuurlijk op op het moment dat je apparatuur zo zwaar is dat je spieren gaan trillen.

Een betere lens heeft voor je pa weinig nut denk ik; hij moet gewoon zijn kennis bijschaven :) Of een statief kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zal t m eens zeggen ja. Statief zal niet nodig zijn, hij heeft een erg stabiele hand. Gewoon diafragma een stuk omlaag smijten om zo een kortere sluitertijd te kunnen krijgen. Verbaasde me ook al dat hij niet tevreden was met die lens maar toen zag ik de sluitertijden en dan klopt het wel ja.
Thnx voor het meekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 13-09 22:47
Diafragma F14 is sowieso aan de hoge kant. Zeker als je naar de sluitertijd kijkt.
Een DA55-300mm is in zijn prijsklasse een toplens, ook van 200-300mm. Je kan een vaste hand hebben, maar 300mm met 1/60 uit de hand kan haast geen goede foto opleveren.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
mwolthers schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:13:
Ja, dat is inderdaad gewoon bewegingsonscherpte. Kortere sluitertijd gebruiken dus! Een oude vuistregel zegt dat de brandpuntsafstand van je objectief ongeveer overeen komt met de langst mogelijke sluitertijd, dus 300 mm betekent maximaal 1/300 seconde belichten. Daarbij moet je inmiddels compenseren voor de crop-factor van APS-C en voor de shake-reduction, maar gemakshalve kan je die ook tegen elkaar wegstrepen. Verder verschilt het natuurlijk van persoon tot persoon hoe vast je hand is.

Overigens heb je bij zwaardere apparatuur minder last van bewegingsonscherpte omdat de massatraagheid trillingen opvangt. Dat houdt natuurlijk op op het moment dat je apparatuur zo zwaar is dat je spieren gaan trillen.

Een betere lens heeft voor je pa weinig nut denk ik; hij moet gewoon zijn kennis bijschaven :) Of een statief kopen.
vind dat niet echt een goede vuistregel, een 50mm1.4 lens weet ik bij stilstaande objecten nog scherpe fotos te schieten op 1/10

hoe het met langere lenzen zit heb ik geen idee van, ben niet zo van het tele werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Kijk, je hebt natuurlijk mensen die voor standbeeld geleerd hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
nahja ik weet dat ik een steady grip heb, maar het is nou ook weer niet onmenselijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben dan weer helemaal niet steady.. niets aan te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben net terug van vakantie in Noorwegen en Zweden en de DA40 is maar voor 1 foto van de camera geweest. Het is even wennen aan het feit dat je af en toe wat verder moet lopen voor je compositie maar het is zo'n mooi compact dingetje.
Toch begint het te kriebelen voor een 21-er... Ik houd van groothoek en primes. Misschien toch maar eens de 16-50 op ebay zetten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Of mij even laten weten wat je ervoor wil hebben natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mwolthers schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 23:55:
Of mij even laten weten wat je ervoor wil hebben natuurlijk ;)
Moet je hem wel eerst even bij Pentax inleveren, het is een van de beruchte maandagochtendmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Erasmo schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 00:09:
[...]

Moet je hem wel eerst even bij Pentax inleveren, het is een van de beruchte maandagochtendmodellen.
O, en waaraan herken je een maandagochtendzestienvijftig? Ik kan nergens vinden op welke dag de mijne geproduceerd is.:-)

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Yahrr schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:10:
[...]

O, en waaraan herken je een maandagochtendzestienvijftig? Ik kan nergens vinden op welke dag de mijne geproduceerd is.:-)
Als ik een toiletrol voor camera hou is het nog scherper :P

Hij is al een keer bij Pentax geweest, de geschatte reparatiekosten zouden rond de €200 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Garantie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik heb wel interesse in een defecte 16-50 hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lang verhaal, staat in dit en voorgaande topics.
Spotmatic schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:54:
Ik heb wel interesse in een defecte 16-50 hoor :)
Doe maar een DM deze kant op :)

• Sn0wblind
Heb het helemaal gehad met het merk Pentax. Me camera kan WEER terug, shutter knop blijft hangen nadat ik deze indruk, dit zonder dat er ooit vloeistof of wat dan ook in terecht is gekomen, dus echt vanuit het niets terwijl de camera een paa ruur eerder nog geen enkel probleem vertoonde.

De kwaliteit van hun producten is gewoon belabberd. Denk dat ik 'm na reparatie maar in de verkoop doe.

• Minneyar
Sn0wblind schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 12:32:
Heb het helemaal gehad met het merk Pentax. Me camera kan WEER terug, shutter knop blijft hangen nadat ik deze indruk, dit zonder dat er ooit vloeistof of wat dan ook in terecht is gekomen, dus echt vanuit het niets terwijl de camera een paa ruur eerder nog geen enkel probleem vertoonde.

De kwaliteit van hun producten is gewoon belabberd. Denk dat ik 'm na reparatie maar in de verkoop doe.
Welke body heb jij? Ik herken het namelijk totaal niet. Mijn K100D stamt uit 2006 2e hands gekocht en sindsdien is hij al twee maal nogal hard gevallen vanaf minstens 1,5 meter en hij gaf geen krimp. Afgelopen dinsdag nog een bruiloft mee geschoten in de regen en ook geen enkel probleem tegen gekomen.

Edit: zie het al; een K-5. Kan natuurlijk zijn dat de bouwkwaliteit achteruit is gegaan in de afgelopen jaren :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Minneyar op 25-08-2011 13:28 ]

• Sn0wblind
Inderdaad de K5, eerst die sensor vlekken waar de eerste batches last van hadden, camera omgeruild, toen kreeg ik er 1 met krasjes op de sensor en een niet goed uitgelijnde electronische horizon, weer vervangen, nu dus opeens de shutter knop die soort van blijft hangen. Zoiets simpels als een shutter knop nog kunnen verkloten zegt naar mijn mening wel veel.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik herken het ook totaal niet. Mijn k10d gaat ook al weer even me en functioneert nog alsof ie nieuw is, niks te klagen. Enige slechte wat ik van pentax heb gehoord, gaat over de slechte kwaliteit van een serie 16-50 lenzen? Nu ook al shit met de k5? Das wel balen.

Mocht je nog glas gaan weg doen, dan past dat misschien ook wel op mijn k5 ;)

flickr - WOT Profile - Game PC

Verwijderd

Sn0wblind schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 13:32:
Inderdaad de K5, eerst die sensor vlekken waar de eerste batches last van hadden, camera omgeruild, toen kreeg ik er 1 met krasjes op de sensor en een niet goed uitgelijnde electronische horizon, weer vervangen, nu dus opeens de shutter knop die soort van blijft hangen. Zoiets simpels als een shutter knop nog kunnen verkloten zegt naar mijn mening wel veel.
Erg vervelend. Kun je Pentax nu niet gewoon in gebreke stellen? Ze hebben het blijkbaar niet voor elkaar gekregen een product af te leveren die aan reële verwachtingen voldoet. Je hebt ze daarvoor een aantal keer de kans gegeven en ene keer is het leuk geweest. Misschien moet je even opzoeken wat je rechten zijn als consument en voorbeeldbrieven van in gebreke stellen en terugvordering aankoopbedrag zijn denk ik ook wel op internet te vinden.

• Minneyar
Sn0wblind schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 13:32:
Dat is wel balen ja. Kan mij voorstellen dat je het dan zat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb momenteel nog een erg oude Sigma 100-300mm 1:4.5-6.7 DL lens. Ben afgelopen vakantie in Zuid Afrika geweest en daar deze lens niet veel gebruikt omdat ik de foto's gewoon niet goed vind die er uit komen.
Onderstaande foto is het resultaat van de lens op 300mm:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R7u8pspnbW0rEhViHIlfxaGV/medium.jpg
Diafragma: 6.7
Exposure: 1/400
Iso: 250
Focal: 300mm

Ik vind deze kwaliteit zelf erg jammer, de objecten zijn naar mijn mening onscherp en leuke foto's maak ik er niet mee. Ik probeer de lens dan ook redelijk te vermijden maar als objecten ver weg zijn dan lukt dat niet.
Wat zou nou een goed alternatief zijn voor deze lens? Zou een Sigma AF 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG MACRO al een goed alternatief zijn die beduidend betere plaatjes maakt of moet ik echt naar een Sigma AF 70-300mm f/4.0-5.6 DG OS of Pentax SMC DA 55-300mm f/4.0-5.8 ED lens kijken om op 300mm scherpe foto's te kunnen maken?
Of ligt het aan mijn foto talenten?

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 27-08-2011 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 14-08 08:01
Tsurany schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:07:
Ik heb momenteel nog een erg oude Sigma 100-300mm 1:4.5-6.7 DL lens. Ben afgelopen vakantie in Zuid Afrika geweest en daar deze lens niet veel gebruikt omdat ik de foto's gewoon niet goed vind die er uit komen.
Onderstaande foto is het resultaat van de lens op 300mm:

[afbeelding]
Diafragma: 6.7
Exposure: 1/400
Iso: 250
Focal: 300mm

Ik vind deze kwaliteit zelf erg jammer, de objecten zijn naar mijn mening onscherp en leuke foto's maak ik er niet mee. Ik probeer de lens dan ook redelijk te vermijden maar als objecten ver weg zijn dan lukt dat niet.
Wat zou nou een goed alternatief zijn voor deze lens? Zou een Sigma AF 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG MACRO al een goed alternatief zijn die beduidend betere plaatjes maakt of moet ik echt naar een Sigma AF 70-300mm f/4.0-5.6 DG OS of Pentax SMC DA 55-300mm f/4.0-5.8 ED lens kijken om op 300mm scherpe foto's te kunnen maken?
Zoals ik de foto nu zie heb ik de indruk dat het niet aan jou ligt maar aan de lens. Om dit volledig uit te sluiten, plaats hem op een statief en neem een foto waarbij je manueel focust in live view en gebruik maakt van de zelfontspanner modus. Zet hem ook op f8 voor betere kwaliteit. Als de foto dan nog altijd bar slecht is, dan is het idd een slechte lens.

Ik zou eens kijken naar de Tamron 70-300 VC (als deze bestaat voor Pentax?). Van de andere lenzen die je noemde heb ik geen idee, ik zou zeggen, lees eens wat reviews op internet ervan ;)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Pentax walkaround?

Eind van het jaar ga ik op pad waarbij ik waarschijnlijk maar een zeer beperkte cameratas mee kan nemen. Ik ben even aan het neuzen naar een 18-135 of iets dergelijks. Die van Pentax kost € 500-600,-. Een Tamron 18-200 is al te koop vanaf € 189,00. Dat is nogal een verschil.

Wie heeft ervaringen met dergelijke lenzen?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LaurentS schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:04:
Zoals ik de foto nu zie heb ik de indruk dat het niet aan jou ligt maar aan de lens. Om dit volledig uit te sluiten, plaats hem op een statief en neem een foto waarbij je manueel focust in live view en gebruik maakt van de zelfontspanner modus. Zet hem ook op f8 voor betere kwaliteit. Als de foto dan nog altijd bar slecht is, dan is het idd een slechte lens.
Zal dat eens gaan proberen, maar heb zelf met deze lens nog geen goede scherpe foto's gemaakt. Maar vraag me af of dat met een 300 euro lens beter zal zijn of het budget hoger moet.
Ik zou eens kijken naar de Tamron 70-300 VC (als deze bestaat voor Pentax?). Van de andere lenzen die je noemde heb ik geen idee, ik zou zeggen, lees eens wat reviews op internet ervan ;)
Die bestaat volgens mij niet voor Pentax, kan hem niet bij CameraNu of Foto Konijnenberg vinden en kan hem zo snel met Google ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:44
Tsurany schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:07:
[...]
Dat ziet er inderdaad wel erg soft uit, maar test het sowieso nog even zoals hierboven beschreven. Ik heb de 55-300 en kan je vertellen dat die erg goed is en voor zijn prijs is het zeker geen miskoop.
Yahrr schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:30:
Pentax walkaround?

Eind van het jaar ga ik op pad waarbij ik waarschijnlijk maar een zeer beperkte cameratas mee kan nemen. Ik ben even aan het neuzen naar een 18-135 of iets dergelijks. Die van Pentax kost € 500-600,-. Een Tamron 18-200 is al te koop vanaf € 189,00. Dat is nogal een verschil.

Wie heeft ervaringen met dergelijke lenzen?
Als ik de reviews moet geloven is de Tamron optisch beter dan de Pentax. De 18-135 schijnt op dat gebied tegen te vallen. Maar die heeft dan wel weer een DC focusmotor en is stof- en spatwaterdicht. Het is dus maar net waar je prioriteit ligt. En volgens mij is er van die Tamron ook een Pentax variant geweest. Misschien dat je die nog tweedehands op de kop kan tikken.

[ Voor 38% gewijzigd door -Mous- op 29-08-2011 12:02 ]

Als je iets doet, doe het dan goed.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 20:11
Misschien dat Photozone een erg slecht exemplaar heeft gekregen (hoewel Pentax meldde dat deze binnen de specs viel), maar ik zou met een grote boog om de Pentax 18-135 lopen:
http://www.photozone.de/pentax/597-pentax_18135_3556
Pagina: 1 ... 32 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]