Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Mmmm....heb je de vervangende slechte lens al eens op 'n andere body geprobeerd? Misschien dat de vatting speling heeft..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Nope heb ik niet gedaan, gelukkig is Pentax zo'n veelgebruikt merk dat je bij élke winkel langs kunt om te testen maar niet heus :(

Maargoed ik ga hier wel wéér een mail voor sturen naar mijn lieve vriendjes bij Digitalstreet én een CC naar de intelligente lichten bij De Beukelaer. Dat ze maar weer iets anders kunnen gaan opsturen én dat ze mijn eigen objectief maar eens voorgoed moeten fixen óf hem gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Woensdag kreeg ik een telefoontje van de winkel dat mijn DA* 16-50 terug was van het Pentax service centre en dat ik hem kon komen ophalen. Dus ik sprong in de auto om zo'n 100 ~ 120 KM te gaan rijden naar de winkel. Onderweg kwam ik in een file te staan en ben dus gaan bellen naar de winkel met van dat ik het niet ging halen om voor sluitingstijd te komen, ik vroeg hen om te wachten als dat kon vooral ook omdat ik al bijna een half jaar bezig ben met dit gedoe. De winkelier gaf aan dat dat geen probleem was en dat ze open zouden blijven.
Maar toen ik aankwam bleek de winkel verdomme dicht te zijn! gggrrrr :X
Toen heb ik ze, terwijl ik nog voor de deur stond, een mail gestuurd met de kosten welke ik had gemaakt om erheen te rijden én de uren welke ik eraan verloren had.

De volgende dag ging ik het nogmaals proberen, ik was er nu vlak voor de lunch. Toen ik er kwam was de winkel vol met klanten. Ik vroeg een medewerker of iemand mij kon helpen met het omruilen van mijn leen objectief met mijn eigen objectief, de medewerker keek mij glazig aan en vroeg om gegevens. Toen heb ik hem maar eventjes fijntjes uitgelegd dat dit om 'hét Pentax objectief ging waar ze al bijna een half jaar mee bezig zijn om die goed te krijgen', toen ging de beste man naar achteren en ging het uitzoeken. Hij kwam terug met mijn eigen objectief ik heb toen een aantal keer in en uit gezoomed, dat ging GOED ! Hij bleef dit keer niet vast steken, máár hij maakte nu een piepend geluid tijdens het zoomen. De winkelier gaf aan dat dit smeermiddel kon zijn oid en dat het over zou moeten gaan na een aantal dagen gebruik, ik ging er maar even mee akkoord gaf wel aan dat het dan over moest zijn na een aantal dagen gebruik.
Ik zette vervolgens het objectief op mijn K20D om te kijken of die het ook goed deed. Dus ik liep naar buiten om wat test fotos te maken om te kijken of het objectief goed scherpstelt, verassing verassing het was dus niet goed :|.
Op F2.8 was het domweg te soft om bruikbaar te zijn, het objectief gewoon niet juist scherp stelde en het was niet te herstellen in de body op dat moment.
Dus ik vertelde de winkelier dan ook dat ik niet tevreden was met de seervice en dat ik ondertussen moe werd van al dit gedoe en dat het eens een keer écht opgelost moest worden. De winkelier vond dat er niets mis was met het objectief, die zei zelfs dat het zo hoorde.
Toen heb ik gevraagd of ik zijn baas/leidinggevende kon spreken want ik wilde hier geen genoegen mee nemen. Hij gaf mij aan dat ik naar hun hoofdkantoor kon gaan om het daar te regelen.
Dat heb ik dan ook gedaan later die dag, had tussendoor nog afspraken.
Toen ik op het hoofdkantoor kwam heb ik mijn verhaal gedaan en de foto's laten zien op mijn laptop, de mensen op het hoofdkantoor waren het eens met mij dat de foto's niet scherp genoeg zijn voor zo'n duur objectief én dat het objectief domweg verkeerd scherpstelt. Na zo'n overleg heb ik hen aangegeven dat ik mijn geld terug wilde en dat ik helemaal klaar ben met het Pentax reparatie centre. Zij hebben toen een brief gemaakt en mijn objectief ingenomen ter verzending naar het Pentax Service centre, in de brief stond dat ze een teruggave van het geld wilde van Pentax zodat ik mijn geld terug kan krijgen.

Al met al heb ik geen DA* 16-50 meer. En als ik het geld terug krijg ben ik ook niet zeker of ik wel weer een DA* 16-50 zal kopen na deze ervaringen.
Heel msischien dat ik hem wel weer opnieuw koop, maar dan bij een winkel meer in de buurt en een winkel waarbij ze er meerdere op vooraad hebben om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

De foto's:
Op F2.8
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/03_maart_2011/op_f2_8%20(1%20van%201).jpg

Op F3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/03_maart_2011/op_f3_2%20(1%20van%201).jpg

Op F3.5
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/03_maart_2011/op_f3_5%20(1%20van%201).jpg

Op F4.0
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/03_maart_2011/op_f4_0%20(1%20van%201).jpg

Op F5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/03_maart_2011/op_f5_6%20(1%20van%201).jpg

Op F5.6 het objectief is scherp genoeg, maar F5.6 is niet F2.8.....
Dit zijn 100% crops, middelste AF punt gekozen en ISO 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:10:
Al met al heb ik geen DA* 16-50 meer. En als ik het geld terug krijg ben ik ook niet zeker of ik wel weer een DA* 16-50 zal kopen na deze ervaringen.
Bij mij staat hij dus echt niet op mijn verlanglijstje.Ik wil graag nog de DA15ltd, en een leuke tele, idealiter de 135/1.8 (F of FA) maar zou ook well terug een 200 willen. Verder ben ik geïnteresseerd in een lichtsterke 24mm (FA2.0, of een 1.8 niet an Sigma) maar doe het nu dus met de SMC-A 24/2.8 en een Panagor 24mm/2.5.
Heel msischien dat ik hem wel weer opnieuw koop, maar dan bij een winkel meer in de buurt en een winkel waarbij ze er meerdere op vooraad hebben om te proberen.
Daar noem je twee dingen die gecombineerd niet bestaan (althans voor mij). Voor een winkel met meerdere op voorraad moet je denk ik in het buitenland zijn, een winkel die überhaupt Pentax op voorraad heeft zit voor mij zo'n 2½ uur rijden (bijna 200km) hier vandaan, met OV dubbele tijd.
Mocht ik ooit weer in Engeland komen, dan kijk ik daar, verdere opties zijn Duitsland en op doorreis naar Valencia City, Bukidnon, bv eeen stad als HongKong of Singapore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
In Hong Kong vind je op elke hoek van de straat winkels met een grote voorraad Pentax glas. Best wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
mwolthers schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 20:21:
In Hong Kong vind je op elke hoek van de straat winkels met een grote voorraad Pentax glas. Best wel leuk :)
Pentax lijkt sowieso in azie meer voor te komen. best jammer, grotere userbase betekent gewoon meer ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dan wordt het tijd dat er een Hongkongeese enclave in Nederland gestart wordt. :P
Afgelopen weekend bij de lokale fotoboer binnengelopen waar ik in 2006 de K100D kocht (Foto Weert) ; het Pentax assortiment bestond nog uit één nieuwe (!) K20D, één Kr en een tweedehands K7...geen Pentax eigen glas te koop, wel maar liefst één Sigma 17-70 met Pentax vatting. Natuurlijk wel een hele rits Canon/Nikon/Sony spul.
Weert is dus nu officieel een zwarte vlek op de Pentax kaart.
Bijzonder spijtig...het is allemaal zulk mooi spul, vooral het glaswerk.

Ik heb m'n K20D overigens nog steeds niet verkocht. Schijnbaar wil niemand 'm hebben. Tja, dan hou ik 'm waarschijnlijk als lichtmeter voor bij m'n Zenza Bronica SQB. (Een losse spotmeter kost ook 'n hoop geld.)

Voor de K5 wacht ik nog tot de zilvere versie uitkomt in Nederland. Ik vind die wel erg charmant (en weer lekker tegendraads, erg Pentax ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52
[b][message=35648143,noline]Voor de K5 wacht ik nog tot de zilvere versie uitkomt in Nederland. Ik vind die wel erg charmant (en weer lekker tegendraads, erg Pentax ;) )
Op de zilveren K-5 kun je HEEL lang gaan wachten (als in: vergeet maar gerust dat je 'm kunt kopen). Meer dan een paar komen er namelijk niet naar nederland, en de complete productie is al lang uitverkocht.

[ Voor 51% gewijzigd door Spotmatic op 08-03-2011 12:52 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Oh, ik meende te lezen dat het niet om een Limited Edition ging, maar gewoon om een normale productieversie....
Op de Pentax site staat ook niets vermeld over een beperkte oplage: http://www.pentaximaging.com/slr/K-5_Silver/
Dit werd op Pentaxforum.nl werd het initieel ook zo geinterpreteerd.

Maar, ik zie nu inderdaad wel dat ie op DPReview als limited edition genoemd staat....
Jammer :'(

Dan maar toch de gewone zwarte versie scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:15:
Oh, ik meende te lezen dat het niet om een Limited Edition ging, maar gewoon om een normale productieversie....
Op de Pentax site staat ook niets vermeld over een beperkte oplage: http://www.pentaximaging.com/slr/K-5_Silver/
Dit werd op Pentaxforum.nl werd het initieel ook zo geinterpreteerd.

Maar, ik zie nu inderdaad wel dat ie op DPReview als limited edition genoemd staat....
Jammer :'(

Dan maar toch de gewone zwarte versie scoren.
Je kunt ook op Pentax.nl kijken:

http://www.pentax.nl/nl/g...ody/overview/cameras.html

Dan staat daar genoemd dat er 1.500 eenheden beschikbaar zijn. Wat ze er niet bij hebben gezet is dat dit het wereldwijde aantal is. Meer komen er dus ook niet. Overigens weet De Beukelaer zelf ook niet hoeveel ze er krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Tja, op de een of andere manier ben ik Pentax.nl gaan zien als een achterhaalde, onvolledige en onbetrouwbare bron van informatie....hoe zou dat toch komen. ;)

Maar, inderdaad, als er wereldwijd maar 1500 stuks beschikbaar zijn zullen er hier in NL een stuk of 2 te koop zijn....weinig kans dus.
Dan toch maar de zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
MarcelG schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:14:
Dan wordt het tijd dat er een Hongkongeese enclave in Nederland gestart wordt. :P
Liever verhuis ik naar HongKong
Afgelopen weekend bij de lokale fotoboer binnengelopen waar ik in 2006 de K100D kocht (Foto Weert) ; het Pentax assortiment bestond nog uit één nieuwe (!) K20D, één Kr en een tweedehands K7...geen Pentax eigen glas te koop, wel maar liefst één Sigma 17-70 met Pentax vatting. Natuurlijk wel een hele rits Canon/Nikon/Sony spul.
Weert is dus nu officieel een zwarte vlek op de Pentax kaart.
...
Weert is niet zo'n grote stad, maar jij kunt dichtbij naar Eindhoven, Venlo en Maastricht. Een hele provincie als zwarte vlek (Zeeland dus) is dan weer heel wat anders. Om Pentax te kunnen kopen moet ik naar Rotterdam, Capelle aan de IJssel, Eindhoven of verder en misschien, Breda. Of mischien (duurder, o.a. vanwege hogere BTW) Gent. De interessante winkels (Cappelle aan de IJssel, Den Ham) zijn echter dusdanig ver dat dat je er al gauw een overnachting bij moet incalculeren en ik het minstens wil combineren met iets anders en dan zijn Düsseldorf, Keulen en Aachen interessanter.
Voor de K5 wacht ik nog tot de zilvere versie uitkomt in Nederland. Ik vind die wel erg charmant (en weer lekker tegendraads, erg Pentax ;) )
Die vindt ik ook wel mooi.

@Rin
Volgens mij ligt het er aan waar in HongKong je bent, er zijn ook mooie plekjes, ik heb toch best wel mooie foto's gezien. Dat er plaatsen zijn waar ik liever zou vertoeven, is een feit, al is zal HongKong daarvoor altijd een overstapplaats zijn, en dus ook de plaats om m'n Pentax gear te halen. Of het moest zijn dat je het zelf af kon halen in de fabriek op Mactan Island (Cebu) waar ook m'n vliegtuig land. Daar maken ze echter alleen de bodies en bij de objectievenfabriek in Vietnam kun je in ieder geval niet terecht.

[ Voor 15% gewijzigd door BeosBeing op 09-03-2011 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ik ben een liefhebber van plekken in azie maar als 1 plek smerig is in het moderne azie is hongkong het wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
voor diegenen met front focus issues met hun K5, de firmware die het zou moeten verbeteren is uit. Bij mij heeft het in ieder geval geholpen, focussen gaat accurater bij weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Heeft een van de hier aanwezige K5 bezitters al een korte "review" gemaakt van de K5, in vergelijking met de eerdere modellen ? Dus geen vergelijking met de concurrenten, maar een vergelijking met bijv de K20D, de K7 enz.
Welke issues bestaan er momenteel nog voor de K5?
De sensorvlekken zijn gefixt naar ik begrepen heb, maar van frontfocus problemen was ik me nog niet bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
MarcelG schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 10:01:
Heeft een van de hier aanwezige K5 bezitters al een korte "review" gemaakt van de K5, in vergelijking met de eerdere modellen ? Dus geen vergelijking met de concurrenten, maar een vergelijking met bijv de K20D, de K7 enz.
Welke issues bestaan er momenteel nog voor de K5?
De sensorvlekken zijn gefixt naar ik begrepen heb, maar van frontfocus problemen was ik me nog niet bewust.
volgens mij zijn er geen issues meer op de gebruikelijke hedendaagse quality control problemen na die je bij meerdere merken hebt.

Als het goed is, is de hedendaagde K5 die vande lopende band komt vrij van sensor vlekken en in mijn geval met de firmware update is de frontfocus bij bepaalde lage EV waarden ook opgelost.

Alleen gaar dat mischien de calibratie van de horizon meter niet geheel goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sn0wblind op 11-03-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Okay, dat valt dan weer mee. Maar inderdaad, een horizonmeter die niet goed gecalibreerd is, die doet meer kwaad dan goed. Ik neem aan dat die aan/uit te zetten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
MarcelG schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 20:53:
Okay, dat valt dan weer mee. Maar inderdaad, een horizonmeter die niet goed gecalibreerd is, die doet meer kwaad dan goed. Ik neem aan dat die aan/uit te zetten is?
het is wel uit te zetten maar ergens zorgt dat er wel voor dat de automatische horizon correctie natuurlijk niet geheel correct werkt.

Als pentax het nou toeliet om gebruikers het zelf te laten calibreren. Daarnaast wiil ik niet me camera er helemaal voor weer op te sturen. Ben al blij dat ik voor nu een K5 heb zonder sensor stains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik heb nog geen horizon-correctie gezien die goed werkte (niet bij de K-7 en ook niet bij de K-5. Ik denk dat de ijk-apparatuur in de fabriek in de Filippijnen helemaal uit het lood is. Ik gebruik het dan ook maar helemaal niet.

Wat me opvalt aan de K-5 is dat-ie meer 'triggerhappy' is. Focust trefzeker en snel, al wil ik niet zeggen dat het niveau van bijv. de Canon 7D bereikt wordt. Al zal het niet veel schelen denk ik. De K-5 voldoet zeker prima, ondanks de "halve sensor". Maar daarvoor heb ik dan de 5D (die overigens, afgezien van de sensor dan, in ALLE opzichten door de K-5 wordt weggevaagd).

Overigens had ook ik focusproblemen in lage EV's. Maar voor mij was dat (nog) geen issue aangezien ik (nog) niet in dergelijke omstandigheden heb gefotografeerd. Een testje bij FW 1.01 en 1.03 gaf overigens opmerkelijke verschillen te zien.

Voor de update (focus op de plant):

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/k5v102-01.jpg

Na update:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/k5v103-01.jpg

Voor update (focus op de banaan):

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/k5v102-02.jpg

Na update:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/k5v103-02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
de 2de K5 die ik als vervanger ontving had wel een goed gecalibreerde horizon. de 3de volgens mij weer niet op enkele graden.

Maar gister deed mijn K5 toch wel een beetje apart. Waar na de firmware geen last meer van front focus was afgelopen dagen kwam het gister toch even terug. Maar of het de lens of de camera is weet ik nog niet. De Sigma 50mm 1.4 staat namelijk ook bekend om zijn frontfocus kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 20:11
Een review van de K-r van dpreview:
A very competent upper entry-level camera that delivers decent image quality across the ISO range and at six frames per second comes with one of the fastest continuous shooting rates in its class. There's some stiff competition in the upper entry-level bracket of the market but the K-r is definitely worth a look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Peter,

Precies wat ik ook had, dus wat je in je mail hebt gezet klopt als een bus. Jammer dat pentax hierdoor een gebruiker is kwijtgeraakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Oh oh...het is weer zo ver.... gevalletje LBA. :D
Zojuist een setje gekocht op Marktplaats.
Wie herkent ze allemaal?
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/XMSmJ3ZRYsxQ%3D%3D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Zal ik een poging wagen?

2x pentax ME (kan super zijn, volgens mij niet)
1x winder
op voorgrond:
135mm f/3.5 pentax SMG-M
50/1.7 of 50/2 SMG-M op de ME

Verder zie ik een 80-200? maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wat achter ligt ook niet.

Wel mooi spul zo :) Ik heb echt een zwak voor al dat SMG-M spul en blijf het maar kopen :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Blijft lastig met zulke foto's :)

Ik schat:

- Pentax ME met SMC Pentax-M 50mm f/1.7
- Pentax ME-Super met SMC Pentax-M 40mm f/2.8 en winder ME-II
- Pentax MZ-10 met SMC Pentax-FA 35-80mm zoom
- Takumar (Bayonet) 135mm f/2.5
- Offbrand 80-200mm f/4.5 Zoom (Vivitar?)
- Offbrand 135mm f/2.8 (Pentor?)
- Flitser: wat boeit 't? >:)

Erg leuk setje! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Kijk, dat zijn de kenners. +5 voor Peter en +3.5 voor Robert. :)
Volgens opgaaf van de verkoper is het o.a.:
Koffer met 3 Pentax camera's en lenzen.
*Pentax ME + M50 1.7
* Pentax ME Super + Motorwinder (werkend) + M50 1.7
* Pentax M50 + FA35-80
* Takumar 135 2.5
* Vivitar 80-200
* Tokina 35-70 1:4
* Diverse kleine accessoires zoals draadontspanner, flitser, draagbanden en filter
Die lens op de ME Super met winder is dus schijnbaar een 50mm, en geen 40mm pancake. (Oogt inderdaad op de foto als een pancake).

Een collega wees me op de advertentie, omdat ie zelf op zoek was naar een 50mm f/1.7. >:)
Ik kon me niet inhouden en heb de complete set inclusief koffer gekocht voor €75 inclusief verzendkosten
Geen slechte deal.

Het glaswerk ga ik uitproberen, maar tenminste één 50mm gaat direct naar m'n collega.
Die brede draagband ga ik in elk geval op de K20D monteren (en straks op de K5).
De cameras gaan waarschijnlijk de toonkast van m'n schoonvader in, bij de rest van zijn verzameling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Ik zag zo snel even geen Pentax lenzen topic dus dump ik het ff hier: Sigma 17-50 f2.8 EX OS HSM is voor 466 bij Salland. http://www.salland.eu/pro...os-hsm-pentax-870761.html

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:48:
[..] Sigma 17-50 f2.8 EX OS HSM i[...]
Ik heb het niet-OS broertje, en ik vraag me af of het nou zin heeft om (volgens de instructies van Sigma) de in-cam OS uit te zetten ten gunste van de lens-OS.
Ofwel: waarom niet gewoon de niet-OS variant kopen? Iemand ervaring?

De niet-OS lens is overigens een prima ding. grootste minpunten: gewicht, en het feit dat ie "andersom" zoomt dan de Pentax lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik heb 't koffer met inhoud gisteren ontvangen.
Alles was in bijzonder goede staat ; bij de ME Super, de motorwinder en de Vivatar 80-200 f/4.5 waren zelfs de originele handleidingen/boekjes nog aanwezig.
Het glaswerk is in goede conditie, alhoewel beide M50 f/1.7's kleine beschadigingen op de voorzijde hebben (op 't metaal) en de Tokina 35-70 f/4 heeft een erg stroeve zoomring.

De Takumar (bayonet) 135mm f/2.5 en de beste smc M50 f/1.7 heb ik direct doorverkocht aan de collega die er oorspronkelijk op aasde ; voor € 50,- is hij twee lenzen rijker, en de Tokina 35-70 f/4 heeft hij er gratuit bij gekregen. Hij alsnog happy, en ik ook. ;) Een klassieke win-win situatie.

Alle camera's werken nog, de lichtmeters in de ME en ME Super lijken het ook nog te doen. De MZ50 lijkt gewoon nieuw uit de verpakking te komen. Erg plastic (ook de F35-80 kitlens, die weegt nagenoeg niets) maar wel lollig.

Ik heb 't wel al gepresteerd om de motorwinder van de ME Super "vast" te laten lopen....de ME Super heeft nu een vastgeklapte spiegel en hij kan niet meer doorgedraaid/afgedrukt worden. Ik snap niet wat er mis is, maar ik denk dat ik dat vanavond wel weer gefixt krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik gok dat de batterijtjes van de camera nu toch op zijn ;)

Gefeliciteerd met je setje, overigens! Lekker weer met manual focus primes werken (mocht je dat nu beter af gaan dan voorheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een behoorlijke vlek op mijn sensor.
Voordat ik dingen sloop, is elke goede sensor cleaner bruikbaar, of zitten er verschillen tussen qua merk camera en samenstelling van het schoonmaakmiddel?

En dan natuurlijk, wat is het beste middel en waar is het te koop :)

Mogelijk dat ik toch maar besluit om hem door een vakhandel schoon te laten maken, maar ben er nog niet helemaal uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:12:
Sinds kort heb ik een behoorlijke vlek op mijn sensor.
Voordat ik dingen sloop, is elke goede sensor cleaner bruikbaar, of zitten er verschillen tussen qua merk camera en samenstelling van het schoonmaakmiddel?

En dan natuurlijk, wat is het beste middel en waar is het te koop :)

Mogelijk dat ik toch maar besluit om hem door een vakhandel schoon te laten maken, maar ben er nog niet helemaal uit.
hebje een foto waarde vlek op te zien is? op F16 of F22 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik maak mijn sensor altijd schoon met een Arctic Butterfly. Daar is geen rocket science voor nodig; de sensor beschadig je er niet mee. Sowieso zijn veel mensen te bang om de sensor aan te raken, ook al wordt er gebruik gemaakt van bewezen veilige tools. Mijn advies: koop zo'n arctic butterfly en dan hoef je niet langer de kas van de fotozaak te spekken. (Overigens ga ik er dan wel van uit dat het stof betreft en geen vlekje dat zich alleen met "natte swabs" laat reinigen).

Overigens nog dit: de K-7 en K-5 hebben een uitstekende dust removal functie. En wel zodanig dat ik de sensor van beide camera's nog nooit heb hoeven te reinigen, ook al wissel ik dagelijks van objectief. Bijvoorbeeld mijn Canon 5D, die ik nu een maand heb (maar geen dust removal heeft), heb ik al vier keer moeten reinigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Zo....vanaf vanavond ben ik even Pentaxloos.
Okay, niet helemaal, het glaswerk hou ik, maar de K20D is zoals 't er nu voor staat verkocht.

Te zijner tijd komt de K5 waarschijnlijk toch de leegte opvullen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En voor een nette prijs zag ik.. veel plezier alvast met de K5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
de limited edition k5 is nu overigens bij fotobooms op voorraad, het is dat ik al de normale heb anders was het toch wel een must buy geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Sabbi schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:02:
Dank, het moet natuurlijk wel zo'n mooie winter zijn als met de jaarwisseling, niet van dat sneue weer dat het nu is :)

Heb overigens een beetje met een Canon 550D gespeeld vorige week, het viel me op de functie op m'n k-x de auto-iso in kan stellen om in een specifieke range te blijven, bv 200-1600 om niet te veel ruis te krijgen, afwezig is op de canon. Hij zal dus bij weinig licht meteen de hoogte in schieten ipv een wat tragere sluitertijd nemen. Dat is wel een gemis, raar dat je dat nooit in reviews tegen komt.
Overigens is het LCD scherm van de 550d wel een hele hoop mooier dan dat van de k-x.
Je kan op een 550d wel gewoon de max iso instellen hoor, vandaar dat je dat dus nooit tegenkomt in reviews :P.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Inderdaad een nette prijs ; 1/3e van de aanschafsprijs, 3 jaar na aanschaf.
Blijft een koopje voor deze camera. :)

Ik zit nog te twijffelen tussen de gewone K5 en de Limited Edition, maar ik heb eigenlijk het extra bedrag niet over voor de zilveren look. Restprijs na 'n aantal jaren is waarschijnlijk wel hoger, maar goed...ga ik 'm dan wel verkopen? Mwa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Only schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 05:32:
[...]

Je kan op een 550d wel gewoon de max iso instellen hoor, vandaar dat je dat dus nooit tegenkomt in reviews :P.
Maf! Waar zit die optie voor max iso? Op mijn 7D zit ie niet!

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
MarcelG schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 12:49:
Inderdaad een nette prijs ; 1/3e van de aanschafsprijs, 3 jaar na aanschaf.
Blijft een koopje voor deze camera. :)

Ik zit nog te twijffelen tussen de gewone K5 en de Limited Edition, maar ik heb eigenlijk het extra bedrag niet over voor de zilveren look. Restprijs na 'n aantal jaren is waarschijnlijk wel hoger, maar goed...ga ik 'm dan wel verkopen? Mwa.
ik had begrepen dat de coating op het schermpje ook beter zou zijn en de iets andere grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Sn0wblind schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:13:
[...]

ik had begrepen dat de coating op het schermpje ook beter zou zijn en de iets andere grip.
Voor mij is 't de meerprijs niet waard ; 1049 voor de gewone of 1299 voor de Limited...da's wel even 150 250 euro meer.
Just a thought: Je zou jouw goeie K5 kunnen doorverkopen aan mij en zelf de Limited bestellen...? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
hahaha weet je dat ik dat nog erg verleidelijk vind klinken ook. maar ik weet niet, ben blij dat ik nu eindelijk een 100% goede K5 heb zonder enige kuren. Bouwdatum 10 februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Groot gelijk. Sowieso, ik heb recht op BTW aftrek, maar daarvoor moet de bon wel op mijn naam staan.
Dus, alleen als je jouw K5 met BTW bon (of voor 1049 - 19% = 881) aan mij kunt doorverkopen is 't voor mij interessant. ;)

Ik denk dat ik gewoon ergens een nieuwe ga scoren. Ben benieuwd hoe lang ik 't vol hou zonder.

[ Voor 18% gewijzigd door MarcelG op 31-03-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
nah ik zou eigenlijk stom zijn om dat te doen haha, heb 'm eigenlijk pas net omdat ik 'm 2x terug moest sturen.

daarnaast heb ik helemaal geen limited primes die er mooi bij passen maar alleen lompe grote sigma primes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
philipperosier schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:01:
[...]

Maf! Waar zit die optie voor max iso? Op mijn 7D zit ie niet!

Wederom off topic: Menu knop indrukken, dan het derde rode tapje. daar kan ik max iso instellen 400, 800, 1600, 3200 of 6400. Dus vrijwel zeker dat het op de 7d ook zit en ergens op dezelfde plek.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Only schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 07:17:
[...]

Wederom off topic: Menu knop indrukken, dan het derde rode tapje. daar kan ik max iso instellen 400, 800, 1600, 3200 of 6400. Dus vrijwel zeker dat het op de 7d ook zit en ergens op dezelfde plek.
Nop, is der niet... :>

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Marcel, alvast veel plezier met je toekomstige K-5! De mijne levert nog steeds leuke plaatjes op...

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/peekaboo1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Nice. Is dat qua kleuren rechtstreeks uit de K5? Erg natuurgetrouw groen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:33:
Nice. Is dat qua kleuren rechtstreeks uit de K5? Erg natuurgetrouw groen!
Rechtstreeks uit de RAW inderdaad (ik pas eigenlijk wel regelmatig de witbalans aan maar dat was hier niet nodig. En de afzonderlijke kleuren tweak ik eigenlijk nooit). I love Pentax! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Kijk, dát bedoel ik. Dát is Pentax. Goeie kleuren, geen gezanik.
Ok, af en toe wat AF geneuzel, en een belabberde importeur hier in NL, maar 't blijft een geweldig merk.

Ik heb net de bestelling voor de K5 geplaatst. Ik kon me gewoon niet meer inhouden.
Nu alleen nog de business case verdedigen bij de CFO. :P
CFO overtuigd ; morgen komt ie binnen. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelG op 04-04-2011 15:42 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

De K5 has arrived. Manmanman wat is dat een geweldig apparaat.
Voelt als degelijk vakmanschap, ligt heerlijk in de hand (alhoewel m'n pink nu geen plek meer heeft, misschien toch aan de grip?) en wat een verschil met de K20D.
Een heerlijk subtiel sluitergeluid, geweldige beeldkwaliteit, duidelijke zoeker, echt een toppertje!
Moest wel even wennen aan de aangepaste menu- en knoppen-indeling....zal nog wel even duren voor ik dat onder de knie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
gefeliciteerd :)

de normale of de limited?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

De normale ; ik heb me kunnen inhouden.
Ik denk dat ie er overigens raar uit zou zien met een zwarte grip er onder.
De grip heb ik gisteren ook besteld ; niet de originele Pentax DBG-4, maar een mooie alternatieve grip van eBay.
Geen WR seals, maar wel een stuk goedkoper.
Voor de regenachtige dagen haal ik de grip er wel vanaf. ;)

Even een vraagje voor de andere K5 eigenaren ; is het SD kaart sleufje bij jullie ook zo stroef ? Ik dacht in eerste instantie dat 't kaartje vast zat....? :X Met wat gefrunnik krijg ik 'm er goed uit, maar dat voelt niet echt lekker aan.

Sowieso moet ik na 3 jaar toch weer een nieuw setje SD kaarten aanschaffen. Ik zie dat de Sandisk 4GB Extreme III niet meer gemaakt wordt...welk betrouwbaar en betaalbaar alternatief adviseren jullie ?

[ Voor 39% gewijzigd door MarcelG op 06-04-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
MarcelG schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 21:43:
De K5 has arrived. Manmanman wat is dat een geweldig apparaat.
Voelt als degelijk vakmanschap, ligt heerlijk in de hand (alhoewel m'n pink nu geen plek meer heeft, misschien toch aan de grip?) en wat een verschil met de K20D.
Een heerlijk subtiel sluitergeluid, geweldige beeldkwaliteit, duidelijke zoeker, echt een toppertje!
Moest wel even wennen aan de aangepaste menu- en knoppen-indeling....zal nog wel even duren voor ik dat onder de knie heb.
Irritante post dit zeg! Mijn handen waren al aan het jeuken GRRR.... Zat er eigenlijk aan te denken om de K5 voor de zomervakantie aan te schaffen als vervanger voor de k10d. Even nog fullframe switch overstap overwogen, maar het opnieuw opbouwen van een redelijke selectie glas zie ik gewoon niet zitten. Nu dus sterk aan een body upgrade aan het denken.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Nou, ik kan je in elk geval vertellen dat de upgrade K10D->K5 een hele mooie upgrade is!
Absoluut aan te raden.

Verwacht geen life changing effecten die je wel hebt bij bijvoorbeeld bij het gebruik van Axe deodorant (of zouden je in die reclame jokken? naja...) maar 't komt aardig dicht in de buurt. ;-)

De K5 is zo goed, dit is de enige camera waarmee je God kunt fotograferen. Sterker nog, op élke foto zie je wel een heilige beeltenis staan; deze foto bijvoorbeeld is ook gemaakt met de K5. Zodra de sluiter open gaat hoor je heel zachtjes "Haaaaaleluja". En elke keer dat de AF een lock heeft komt er een engeltje klaar.
Geweldige camera.

..... dus. Tot zo ver mijn te melige bijdrage van vandaag. Geen modbreak nodig...vanaf nu weer ontopic en serieus. :9

Dus, nogmaals: welke SD kaart is er bij uitstek geschikt voor de K5.
Aangezien de DNG's zo rond de 30MB per stuk zitten lijkt me een Class 6 op z'n minst nodig.
Filmen doe ik (nog) niet, dus dat maakt me weinig uit.

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelG op 06-04-2011 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
DNG's zitten toch niet rond de 30MB? Volgens mij meer rond de 16-18 MB

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Nou, de eerste set die ik gisteren gemaakt had zat tussen de 28 en de 33 MB....
Na de import in Lightroom worden ze een stuk kleiner, maar op de kaart zijn ze nog gewoon groot.
De K20D maakte als ik me het goed herinner DNG's van rond de 18-23MB die na de import in LR nog rond de 13/17MB zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
De DNG's zitten inderdaad rond de 30mb, denk vanwege die 14bit diepte in plaats van 12bit.

SD kaartje gaat er inderdaad stroef uit, het lijkt meer zeg maar ergens achter te klemmen, maar schijnt normaal te zijn. lijkt wel een soort van beveiliging dat je de sd kaart er niet zomaar uit kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Rin, wat voor SD kaartje(s) gebruik jij?

Overigens, de reden dat de DNG's zo groot zijn zou - volgens wat ik er zojuist over las - veroorzaakt worden doordat Pentax een 12 bit compressie methode loslaat op de 14 bit RAW data. Wel snel, maar niet zo efficient.
Klinkt plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Ik gebruik de SDHC UHS1 kaart van Sandisk, extreme pro etc 45mbs kaart. maar ik had het met al mijn sandisk kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Daar heb ik er zojuist 2 van besteld, de 8 GB versie. Prijsverschil tussen class 10 (de 'gewone' 30 MB/sec kaartjes) en deze was maar 'n paar euro.
Ik ben benieuwd of de K5 er profijt van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Ik merk zelf wel dat met name in raw en raw+jpg modus dat snellere kaarten echt wel helpen. De voorbeelden na opname verschijnen sneller en met name in burst modus scheelt dat behoorlijk. Momenteel heb ik een setje Sandisk Extreme en Sandisk Ultra II die goed bevallen (van die laatste is wel eind vorig jaar de behuizing beschadigd rondom de contactpunten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Zelf gebruik ik enkel 2Gb kaartjes, meestal Sandisk Ultra II (alhoewel we ook 2 kaartjes hebben van de Aldi, 2Gb merk Traveler, één 1Gb kaartje (ik dacht Kingston) en één 512Mb kaartje (merk Dane-elec), maar die worden alleen gebruikt in onze andere camera, een 5-megapixel compact). Net voor kerst kocht ik een 4Gb kaartje, ook Sandisk omdat die goedkoper was als de 2Gb versie. Probleem is echter dat de foto's na uitzetten van de K200d opeens verdwenen waren. Na het maken van één foto waren ze dan terug, echter, de laatste keer kwamen alleen de foto's terug van de dag zelf, die van eerder niet. Mogelijk moet ik het kaartje eerst nog een keer in de camera formateren, maar omdat ik eerst wil proberen die foto's tnog een keer terug te halen met Recuva oid, heb ik dat nog niet gedaan.

Om problemen te vermijden blijf ik dus zolang mijn K200d het doet en 2Gb kaartjes te koop zijn, enkel 2Gb kaartjes kopen, ook al zijn ze nu dan dus duurder als 4Gb kaartjes. Helaas zijn de Sandisk Extreme III en andere snellere kaarten niet verkrijgbaar in 2Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

@ Elissen ; dat de behuizing bij de contacten kapot gaat heb ik dus ook met beide 4GB kaartjes. Vandaar dat ik ze in de K5 liever niet wil gebruiken...voor je 't weet zit er een stukje plastic vast... :X

@ BeosBeing ; de 2GB kaartjes geven op de K5 wel weer meer het gevoel van een rolletje: 55 opnames per kaartje >:)
Ik had nu ook liever 4GB kaartjes gehad, maar ik schiet ze toch nooit helemaal vol dus die 8GB gaat nooit ineens verloren. Ik ben met 2x 8GB kaartjes duurder uit dan met 1 x 16 GB.
Precies vanwege het gevaar van 'n kapotte kaart ga ik als 't even kan liever met 2 kleine dan 1 grote kaart aan de slag.
Ik wissel ze overigens ook heel neurotisch af ; als ik kaart 1 net gebruikt heb gaat kaart 2 er in, en niet weer dezelfde kaart.
Ook elke keer een format (in de camera) zodra ik de kaart er in stop.
Of het er echt aan bijgedragen heeft weer ik niet, maar ik heb nog nooit dataverlies gehad.
Nu snel afkloppen....

Overigens, nog even een mooi voorbeeld van het dynamisch bereik wat de K5 weet vast te leggen in de raw files.

Uitgangspunt: Een recht-toe-recht-aan foto van mijn matig verlichte werkplek op de zolderkamer (liefkozend en opportunistisch door mij vaak de "studio" genoemd ;) )
Een aantal TL balken zorgen voor 't slechte licht.

Instelling: ISO 80, DNG (AdobeRGB), Pentax DA 12-24 f/4, 1/25e, f/4, dus 5 volle EV stops onderbelicht.

Het resultaat, direct rechtstreeks in Lightroom 3 (geen adjustments toegepast):
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/Pentax-k5-5EVunderexposed_thumb.jpg

Zoals verwacht een hele hoop donkere/zwarte partijen. Logisch, 5 stops onderbelichten is geen kattepis.

Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/Pentax-k5-5EVunderexposed_blackclipping_thumb.jpg

In blauw de echt zwarte stukken gehighlight. In JPEG zou er daar absoluut geen beelfinformatie meer inzitten, immers #000000 is echt #000000 en niks anders.

Maar, wat gebeurt er als ik Lightroom de opdracht geef een auto adjustment uit te voeren?
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/Pentax-k5-5EVunderexposed_autocorrected_thumb.jpg

Whoa, waar komt al die beeldinformatie vandaan? Dit lijkt bijna wel een goed belichte opname.... :?
Lightroom geeft 'm +3 stops EV adjustment plus een brightness boost van +50 (default) naar +103.
Het histogram is nog steeds mooi gevuld en vertoond weinig tekenen van gebrek aan informatie.
Met m'n K20D hoefde ik dit niet te proberen...het enige wat dan zichtbaar zou worden is een hele hoop ruis en banding.
Even inzoomen : 100% pixelpeeping.
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/Pentax-k5-5EVunderexposed_autocorrected_detail_thumb.jpg
Naar mijn mening belachelijk weinig ruis!
Let wel ; Lightroom heeft geen enkele ruisonderdrukking toegepast, en de K5 ook niet.
Ook is er nog geen verscherping toegepast in Lightroom.
Met een beetje NR en wat verscherping is dit resultaat toch nog bruikbaar.
Ongekend...
Stel je voor wat de mogelijkheden zijn met een correct belichte opname.... :P

Natuurlijk ga ik normaal wel goed belichten (ik blijf "Shoot to the right" toepassen) maar de K5 stelt me in staat om dingen te doen in postprocessing die voorheen onmogelijk waren.

De K5 is werkelijk een briljante camera. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 07-04-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Al 11 dagen geen enkele post meer hier...is het Grote Pentax topic dan toch eindelijk ten dode opgeschreven?
Of zijn de mede pentaxianen gewoon lekker foto's aan het maken en niet aan het GoT'en?

[ Voor 28% gewijzigd door MarcelG op 18-04-2011 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Er valt gewoon weinig belangwekkends te melden... Behalve dan misschien dat ik een paar weken de beschikking heb over de SMC Pentax-A* 1:1.8 135mm en SMC Pentax-A* 1:1.4 85mm. 8)

Voorbeeldje, wide open, met de 135/1.8:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Buuc5Ux7pD2KJj2wXQZWAvgb/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Damn leuk glas voor bij je collectie zeg. Zat er zelf aan te denken om wat bij te leggen en mijn 28-70 en 80-200 van tokina in te ruilen voor een 28-70 fa*. close focus en geroemde scherpte van dat ding lijkt me toch wel heel gaaf. De 80-200 kan ik wel missen en spaar dan liever voor een groothoek 20mm f2.8 oid. 85mm F2.0 is ook nog wel budget verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De FA* 28-70 heb ik zelf ook, maar het is een dud aangezien er in de fabriek wat mee is gebeurd (productiefout van een hybryde asferisch element). Ik krijg daardoor wel contrastrijke plaatjes, maar geen gestoken scherpte. Ik zoek nog steeds een zwaar afgeleefde FA* 28-70 zodat ik mijn in mint conditie verkerende behuizing kan gebruiken met het binnenwerk van de gebruikte :)

De 85mm f/2 (ik neem aan dat je daar de SMC Pentax-M 85mm f/2 mee bedoelt) is af te raden voor zonovergoten onderwerpen. Van de PF word je niet vrolijk... De FA77 doet het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mijn god Spot, dat zijn verrekte mooie lensjes. Maar, die A* 1.8 kost toch een godsvermogen? (voor minder dan $2000 zie ik 'm niet voorbij komen)
Ik heb op eBay de prijzen van de SMCP-FA 85 f/1.4 in de gaten gehouden, maar die blijft voor mij totaal onbereikbaar....Ruim over de 1000,- euro...

Hetzelfde geldt overigens ook voor de magische 31mm...onbetaalbaar.
Heeft iemand hier overigens die nieuwe budget 35mm al eens uitgeprobeerd? Is dat uberhaupt wat?
Ik wil tzt nog een mooie lichtsterke 30-35mm aanschaffen, en blijf 't liefst bij Pentax glas. Sigma heeft ook een mooie 30mm f/1.4, maar gezien 't merk gaat die z'n waarde waarschijnlijk niet behouden.

[ Voor 15% gewijzigd door MarcelG op 18-04-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Als je de 35 2.4 bedoelt, die schijnt nou niet echt FA* waardig te zijn. Ook als je in de lens database kijkt bij pentaxforum.com, komt deze er niet zo goed uit.
Spotmatic schreef op maandag 18 april 2011 @ 13:35:
De FA* 28-70 heb ik zelf ook, maar het is een dud aangezien er in de fabriek wat mee is gebeurd (productiefout van een hybryde asferisch element). Ik krijg daardoor wel contrastrijke plaatjes, maar geen gestoken scherpte. Ik zoek nog steeds een zwaar afgeleefde FA* 28-70 zodat ik mijn in mint conditie verkerende behuizing kan gebruiken met het binnenwerk van de gebruikte :)

De 85mm f/2 (ik neem aan dat je daar de SMC Pentax-M 85mm f/2 mee bedoelt) is af te raden voor zonovergoten onderwerpen. Van de PF word je niet vrolijk... De FA77 doet het beter.
De FA77 is dan ook weer een ff andere prijsrange dan de 85mm f/2. Sorry for my noobisness, maar wat is PF? Maar ja voorlopig nog geen geld om stuk te slaan op glas, dus maar blijven kijken voorlopig. :9~

Even algemen vraag. Wat kan ik volgens jullie beter doen gezien het glas in mijn sig:

Sparen voor wat extra glaswerk in de vorm van 20mm f2.8 prime en misschien een 70mm 2.8?
Sparen voor een K5?
28-70 en 80-200 van tokina vervangen door een 28-70 FA* van pentax?

Ik schiet het meeste met de 28-70. Het bereik van de 80-200 is af en toe handig, maar niet broodnodig. Voor de rest schiet ik het meeste portretten, landschappen en architectuur.

[ Voor 90% gewijzigd door Gizzy op 18-04-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Gizzy op 18-04-2011 14:31 . Reden: dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Gizzy schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:29:
Als je de 35 2.4 bedoelt, die schijnt nou niet echt FA* waardig te zijn. Ook als je in de lens database kijkt bij pentaxforum.com, komt deze er niet zo goed uit.
Nou, m'n bankrekening is momenteel ook niet echt FA* waardig, dus dat is niet zo heel erg. :P
Is die 2.4 echt helemaal plastic, op 't glas na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
MarcelG schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:32:
[...]

Nou, m'n bankrekening is momenteel ook niet echt FA* waardig, dus dat is niet zo heel erg. :P
Is die 2.4 echt helemaal plastic, op 't glas na?
De 35mm 2.4 heeft maar een 7,5 in de lens database volgens mij. Dat is daar volgens mij onder het gemiddelde voor pentax primes. Maar dat is een even zo op gevoel en wat ik heb gezien. Ik heb natuurlijk niet alle reviews gezien daaro.

Behuizing kan ik niks over zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizzy op 18-04-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mmmm, inderdaad. 7.5 is niet voor Pentax begrippen best laag.

Maar toch, deze review is er aardig lyrisch over: Pentax Forums: A plastic wonder

Aan de andere kant ; de prijs is ook bijna 1000 euro minder dan de 31 Ltd.....dan mag de beoordeling ook wel wat lager zijn. :9 Ik zag 'm staan bij CameraNu voor 179. Net iets meer dan 'n pak melk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Ja voor dat geld inderdaad niet onaardig. Maar als je dan ziet dat een 50mm 1.4 voor 250 gaat en die krijgt toch een beduidend beter cijfer. Misschien dan de gulden middenweg kiezen en voor de 35mm f2.0 gaan? Die is ook nog wel te betalen. Laatst zelf 1 gemist die voor maar 250 van eigenaar wisselde (#$%^$%^^).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik ga donderdag een nieuwe sigma 30 1.4 ophalen voor 300 euro :) Begin echt een sigma man te worden... de 50-150 2.8, de 10-20, de 50 1.4 en straks dus ook de 30 1.4 in bezit. Nog nergens last van FF/BF issues en zeer tevreden met prijs/kwaliteit verhouding.

Nu ik er zo over nadenk; ik gebruik momenteel helemaal geen pentax glas... heb nog wel een FA 100-300 4.7-5.8 liggen maar die gebruik ik zelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Heb ook nog even gedubt over een trade in voor een sigma 50mm 1.4. Het Bokeh schijnt net even wat fijner te zijn dan bij de pentax 50mm 1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

vandermark schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:20:
Ik ga donderdag een nieuwe sigma 30 1.4 ophalen voor 300 euro :) Begin echt een sigma man te worden... de 50-150 2.8, de 10-20, de 50 1.4 en straks dus ook de 30 1.4 in bezit.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de f/1.4. Zoals gezegd is Sigma als merk wat minder waardevast dan Pentax eigen glas, maar aan de andere kant schrijf je een lens nooit helemaal af in 5 jaar. En dan valt 300 euro redelijk mee. (Zelfs de gewone nieuwprijs van de Sigma valt dan mee).

[ Voor 16% gewijzigd door MarcelG op 18-04-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
MarcelG schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:20:
Gizzy,

ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van die Tokina met Pentax vatting.
Heb je er al veel mee geschoten ? Ik ben heel benieuwd naar de resultaten, en naar je bevindingen.
Een 70-200 lijkt me nog steeds een mooie aanvulling voor m'n fototas, naast de DA*50-135, en als opmaat naar de fullframe Pentax die ik nog steeds - tegen alle signalen in - verwacht.
Heren bij deze wellicht een wat oude koe uit de sloot. Maar heb laatst mijn eerste betaalde opdracht gedaan en dacht wellicht zijn jullie geïnteresseerd in het resultaat. Het meerendeel is geschoten met de 28-70 en 80-200 van tokina, groothoek fotos met de DA 18-55. Dus mochten jullie tijd en zin hebben het topic is [url="[Testcase] Autogarage]hier[/url] te checken. Had er ook een klein topic van gemaakt hier op T.net fotografie forum, maar was ook benieuwd naar jullie commentaar en hiermee gelijk ook uitsluitsel van de prestaties van de tokina lenzen op mijn k10d.

Even een korte omschrijving van de opdracht. De opdracht was foto's maken voor de nieuwe website van het autobedrijf. De brug van 6k kilo's was met name interessant voor de zwaardere bedrijfsauto's en was daarom de extra aandacht waardig. Voor de rest ligt de focus op onderhoud en tweedehandsverkoop van auto's, beide met een lichte focus op bedrijfswagens.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizzy op 18-04-2011 15:54 . Reden: Locatie van de foto's gewijzigd naar de testcase op T.net ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:24:
Mijn god Spot, dat zijn verrekte mooie lensjes. Maar, die A* 1.8 kost toch een godsvermogen? (voor minder dan $2000 zie ik 'm niet voorbij komen)
Ik heb op eBay de prijzen van de SMCP-FA 85 f/1.4 in de gaten gehouden, maar die blijft voor mij totaal onbereikbaar....Ruim over de 1000,- euro...
Yep, het nadeel van legendarisch glas is dat je daar de hoofdprijs voor moet betalen. Maar ik kan deze een paar weken gebruiken (niet houden!) al ben ik bang dat teruggeven niet zonder pijn zal gaan... ;(
Aan de andere kant: ik heb zelf ook heel wat legendarisch glas, dus op zich went het :P

De FA 85/1.4 is natuurlijk ook leuk, maar ik heb al een betrouwbare eBay verkoper gespot (nu ja, ik niet maar iemand anders heeft hem gespot) die hem soms voor 599 euro te koop aanbiedt. Dat is alweer wat meer bereikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Spotmatic schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:40:
[...]

Yep, het nadeel van legendarisch glas is dat je daar de hoofdprijs voor moet betalen. Maar ik kan deze een paar weken gebruiken (niet houden!) al ben ik bang dat teruggeven niet zonder pijn zal gaan... ;(
Aan de andere kant: ik heb zelf ook heel wat legendarisch glas, dus op zich went het :P

De FA 85/1.4 is natuurlijk ook leuk, maar ik heb al een betrouwbare eBay verkoper gespot (nu ja, ik niet maar iemand anders heeft hem gespot) die hem soms voor 599 euro te koop aanbiedt. Dat is alweer wat meer bereikbaar :)
Lol dm me ff die aanbieder ;-).
@spotmatic: Wat was trouwens die PF waar je het bij de 85mm f2 over had?

[ Voor 5% gewijzigd door Gizzy op 18-04-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MarcelG schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:28:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de f/1.4. Zoals gezegd is Sigma als merk wat minder waardevast dan Pentax eigen glas, maar aan de andere kant schrijf je een lens nooit helemaal af in 5 jaar. En dan valt 300 euro redelijk mee. (Zelfs de gewone nieuwprijs van de Sigma valt dan mee).
Ik zal de ervaringen hier posten. Ik ben erg blij met de NIET-waarde vastheid van Sigma :) ; ik koop al mijn lenzen 2e hands en dat is met Sigma dus erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:40:
[...]

Aha, het is een lenertje! Ik dacht ff dat jij stiekem 'n baan hebt als drugsdealer ofzo, maar nu snap ik 't. :P Dat gaat inderdaad pijn doen, die lens teruggeven. Kun je 'm niet sneaky omstickeren met een goedkopere lens uit je verzameling. Merken ze niks van. >:)

@vandermark ; daar heb je een goed punt. Zo had ik er nog niet over nagedacht.....
opent marktplaats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Als we het dan toch over Sigma glas hebben, misschien een leuk alternatief voor de samyangs en de 85mm f2.0 manual. Review van de sigma 85mm 1.4 voor pentax (hier)

Stukje review zelf gelezen en ondanks de goede prestatie vind ik de pentax 85mm lens er mooier uitzien, maar ja eigenlijk gaat het om de resultaten he ;-).

[ Voor 25% gewijzigd door Gizzy op 18-04-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Gizzy, waar is dat andere topic over je opdracht? (Dan houden we dit topic "ontopic").

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelG op 18-04-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
MarcelG schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:50:
Gizzy, waar is dat andere topic over je opdracht? (Dan houden we dit topic "ontopic").
Link is aangepast in de post waar ik het over had. De link is gewijzigd naar de testcase op t.net. Hoop dat dat correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Gizzy schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:43:
[...]

Lol dm me ff die aanbieder ;-).
@spotmatic: Wat was trouwens die PF waar je het bij de 85mm f2 over had?
Ik stuur je zo een DM :)

De M85/2 is een erg fijne lens, maar PF is wat je in de onderstaande link op foto nr. 3 ziet (het zijn trouwens mijn foto's) op de plekken waar de zon op de blaadjes schijnt. Je krijgt dan een blauwpaarse "overstraling" rond de overbelichte plekken en dat is PF, Purple Fringing.

http://forum.mflenses.com/smc-pentax-m-85mm-f-2-t19618.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Aha nu valt het kwartje. Ik heb een pocket ultrazoom gehad van Canon S1 IS en die had daar ook lekker veel last van. Thnx voor de info. Leuke pica's trouwens. 85mm toch wel de moeite waard denk ik, gezien mijn beoogde gebruik. Portret en zeldzaam stukje gebouw of landschap.

[ Voor 33% gewijzigd door Gizzy op 18-04-2011 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
In dat geval zal de M85/2 zeker geen verkeerde koop zijn.

(Mijn exemplaar gaat overigens de deur uit omdat ik hem te weinig gebruik, dankzij de FA* en nog wat portretlensjes zoals de 80mm f/1.8 Pancolar. Hij is compleet met de originele koker en zonnekap. Bij interesse: DM!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik ga m'n LBA bedwingen en niet sparen voor een 85mm f/1.x.
Sinds kort heb ik een Zenzanon PS 150mm f/4 voor m'n Bronica SQB, en ik hoop dat deze m'n behoefte aan shallow DOF voor portretten kan bevredigen.
Op middenformaat is de DOF sowieso al minder (in verhouding, vanwege de verhouding onderwerp/projectieoppervlak).
Ik heb 'm nog niet geprobeerd overigens, maar zodra ik 'n resultaat heb zal ik 't hier eens plaatsen, ter referentie.

Wel ga ik sparen voor een 28/30/31/35mm prime. Lijkt toch echt onmisbaar....de 50mm is vaak toch écht te lang.

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelG op 20-04-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
[b][message=35901215,noline]

Wel ga ik sparen voor een 28/30/31/35mm prime. Lijkt toch echt onmisbaar....de 50mm is vaak toch écht te lang.
Klopt vooral op een crop sensor! Daarom zit ik ook toch wel te denken aan een 20tot35mm prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
veel mensen zeggen dat, maar toch gebruik ik 80%van de tijd voor straat fotografie een 50mm 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 18 april 2011 @ 16:45:
In dat geval zal de M85/2 zeker geen verkeerde koop zijn.

(Mijn exemplaar gaat overigens de deur uit omdat ik hem te weinig gebruik, dankzij de FA* en nog wat portretlensjes zoals de 80mm f/1.8 Pancolar. Hij is compleet met de originele koker en zonnekap. Bij interesse: DM!)
Peter

Volgens jouw eerdere posts was de S-M-C Takumar 85/1.8 scherper als de Super-Takumar 85/1.9 maar had die laatste een mooiere bokey. Met al die 85, 80, 77 en 75mm lenzen die jij hebt/hebt gehad, welke vind je optisch de mooiste, de Jena Pancolar, de Jupiter-9, de M, de A/F/FA* 1.4, de FA Ltd 77/1.8 of toch de K1.8/SMC-Tak?

In ieder geval ga ik zaterdag eens kijkken of ik een leuke 135mm of 200mm kan vinden, ik mis die beeldhoek wel als ik m'n 1,2kg zware 28cm lange 100-300 niet meeneem. Ook ga ik op zoek naar een matglas-donorcamera, liefst een defecte MX omdat daar het matglas makkelijk is te verwijderen.(een LX mag ook, maar zal snel duurder zijn) Wel origineel Pentax ivm dikte vh matglas.

edit:
Helaas niet geslaagd. Het enige wat ik vond van spiegelreflexen waren
1) een Vivitar 135mm en een 35mm in een beschimmelde koker, beide Minolta MD/MC dus past niet.
2) een Tokina 135mm en nog wat andere 3rd-party lenzen in een setje met een Nikon EM, Ai-bajonet, dus past niet
3) een Praktica met standaardlens, ik dacht een BMS.
4) een lederen koffer met Petri slr met o.a. standaardlens, flits en 200/3.8.
Die laatste lens was van het merk Maginon/Makinon, nogal groot en zwaar en bovendien niet apart verkocht.

Dan maar eens verder zoeken.
Op marktplaats zag ik een SMC-F 135, heel mooi, past precies bij mijn wensen, maar wat daarvoor gevraagd en geboden wordt ligt ver boven hetgeen ik nu ervoor vrij kan maken.

[ Voor 27% gewijzigd door BeosBeing op 30-04-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Vandaag heel even de 645D met 55m lens in handen gehad, wat een gaaf ding. De zoeker is enorm en extreem helder vergeleken met de K-5. Het gewicht viel me nogal mee gezien de omvang van de camera, maar ik gebruik meestal de DA* 16-50 en 50-135 op de K-5. De bediening is wel even wennen, ondanks dat het overduidelijk Pentax is, zitten de knoppen allemaal op een andere plek dan op de K-5. Bovendien zijn sommige knoppen minder makkelijk of niet met de duim te bereiken, simpelweg omdat de camera groter is. De grip is wel heel comfortabel.

Ik die korte tijd (kwartiertje) ben ik helemaal verkocht, wat een geweldige camera. Het voelt op de een of andere manier gewoon goed. Alleen het prijskaartje en mijn huidige collectie lenzen voor de K-5 houden me tegen - en met name dat laatste. Als de lenzen uit/voor de K-serie zouden passen en volledig te gebruiken zouden zijn dan zou ik 'm denk ik kopen.

Oh ja, de raw bestanden... tussen de 43 en 68 MB. Het is maar goed dat er twee SD kaarten in kunnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

BeosBeing schreef op woensdag 27 april 2011 @ 06:26:
[...]
Op marktplaats zag ik een SMC-F 135, heel mooi, past precies bij mijn wensen, maar wat daarvoor gevraagd en geboden wordt ligt ver boven hetgeen ik nu ervoor vrij kan maken.
Die heb ik ook zien staan ja....het is geen slecht stuk glas, maar die vraagprijs is iets te optimistisch. ;)

@Elissen
De 645D is een erg coole camera. Wel jammer dat het nog steeds een crop-camera is, geen echt middenformaat.
Ik blijf hopen dat digitaal middenformaat (tenminste 5.8x5.8) betaalbaar wordt, want de huidige prijs is nog steeds voor 'n select publiek bereikbaar.
Veertig a vijftig megapixel moet toch gewoon betaalbaar geproduceerd kunnen worden? Het enige echte dure aan een digitale MF SLR lijkt me de sensor, en het lijkt me me een koud kunstje om nou eens niet meer pixels op een klein APS-C oppervlak te frotten, maar in plaats daarvan een veel grotere sensor te voorzien van minder pixels per mm².

De Pentax K5 heeft nu circa 16 megapixel op een sensoroppervlak van 373mm² = 43k pixels/mm²
De Pentax 645D heeft nu 40 megapixel op een sensoroppervlak van 1452mm² = 27k pixels/mm² ; dat is ongeveer gelijk aan de pixeldichtheid van de K10D, en die camera is er al een tijdje.
Het lijkt me dat ze dat productieproces al zo goed onder controle hebben dat een grotere sensor uitsnijden geen probleem meer mag zijn.
Waarom is ie dan zo duur?!

En nogmaals, als ze de sensor echt middenformaat maken, dan is de benodigde pixeldichtheid nog lager ; op 'n 58x58mm sensor heb je 3364mm² ter beschikking. Met de lage pixeldichtheid van de 645D (of K10D) zit je dan op ruim 90 megapixel....meer dan genoeg, en meer dan Phase One en Leaf momenteel leveren.
Ik begrijp 't niet zo goed.....

[ Voor 66% gewijzigd door MarcelG op 03-05-2011 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:00:
[...]

Die heb ik ook zien staan ja....het is geen slecht stuk glas, maar die vraagprijs is iets te optimistisch. ;)
Eigenlijk goedkoop, want de FA en F 135mm f/2.8 zijn ERG gezocht. Verkijk je niet daarin! ;)
Het lijkt me dat ze dat productieproces al zo goed onder controle hebben dat een grotere sensor uitsnijden geen probleem meer mag zijn.
Waarom is ie dan zo duur?!
Bij het vervaardigen van sensoren (op wafers) is er aardig wat uitval. Er hoeft maar één klein foutje te zijn en de sensor is onbruikbaar. Hoe groter de sensor, hoe groter deze kans. Dit is de reden dat grotere sensoren moeilijk te maken zijn -en dus duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Is die uitval zo hoog dat de prijs van een camera (of achterwand) boven de 7500 euro uit komt?
In een 645D zit naast de sensor naar mijn mening geen 2000 euro aan techniek. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die sensor verantwoordelijk is voor meer dan 5000 euro aan kostprijs.
En dan houden we nog een marge over van 2000 euro...

Wat ik eerder verwacht is dat de afwenteling van de R&D kosten per exemplaar heel erg hoog zijn vanwege de relatief kleine afzetmarkt (die klein is onder andere vanwege het hoge prijskaartje van een camera met een dergelijke sensor). Een bijna vicieuze cirkel dus.

Wel is het natuurlijk zo dat die afzetmarkt ook kleiner is vanwege het hogere prijskaartje wat geldt voor de objectieven die geschikt zijn voor de middenformaat-sensorgrootte, immers grotere projectiecirkel en hoeveelheid (duur) glas gaan vrijwel hand in hand.

Maar, aan de andere kant 100 miljoen euro aan R&D (belachelijk veel voor de ontwikkeling van zoiets als de 645D) afwentelen op 100.000 toestellen is nog steds maar 1000 euro per stuk.

Overigens is Pentax met z'n 645D al een echte prijsbreker; als ik me niet vergis is de 645D de eerste digitale MF die voor minder dan 10k euro van de hand gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door MarcelG op 03-05-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Goed, de sigma 30mm 1.4 is binnen. Erg leuk om op 30mm een korte DOF te hebben. Onderstaande 2 foto's van m'n dochtertje zijn op 2.0 genomen (ze had/heeft hier waterpokken O-) ):

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5110/5665485313_8eca46a1e1_z.jpg
IMGP7900 by bartvandermark, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5270/5665484645_7a7e809199_z.jpg
IMGP7899 by bartvandermark, on Flickr

Moet wel zeggen dat de focus er vaker naast zit i.v.m. de sigma 50mm 1.4 Zowel FF en BF gebeuren met regelmaat. Wellicht ligt dat aan mijn gewenning die nog moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 11:56:
Eigenlijk goedkoop, want de FA en F 135mm f/2.8 zijn ERG gezocht. Verkijk je niet daarin! ;)
Zoals ik boven schreef, staat een dergelijk objectief op mijn lijstje maar bovenaan mijn lijstje staat de DA15ld (of eventueel de DA14 als ik die veel goedkoper tegen kom) en die is ongeveer drie keer zo duur (dan wel nieuw). Met mijn AF1.7× en 90mm/2.5 macro heb ik desnoods ook een 135mm maar zo een 16mm, 15mm of 14mm te krijgen gaat niet lukken. Dan ga ik nog niet zo'n bedrag uitgeven voordat ik die groothoek heb.

En pas na die 135 komen de 43ltd, FA*24/2.0 en 200mm. 15+24+43+90m+135 ipv 18-55+24+50-90+1.7×+100-300
Pagina: 1 ... 31 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]