Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
vandermark schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:25:
Ik heb laatst een dag met een K20d gefotografeerd (heb zelf de K10d) en ik heb in de Av stand standaard 0,5Ev overbelicht omdat anders mijn foto's standaard te donker waren, is echt een verschil met mijn K10d die voor mijn gevoel beter belicht. Wellicht doet de K-5 dat ook zo?
Ik zet mijn K10D juist standaard 0,5 (sombere dag) of 1 stop (helder weer) te donker in voor een beter resultaat.
Verschil in inzicht of schommelingen in materiaalkwaliteit?

Dat eerste is natuurlijk prima, maar dat tweede (bijna) onacceptabel.

Heb de K-5 overigens heel hoog op mijn verlanglijstje staan. Evenals de 18-135mm. :)

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
JWfx schreef op woensdag 17 november 2010 @ 09:52:
[...]

Ik zet mijn K10D juist standaard 0,5 (sombere dag) of 1 stop (helder weer) te donker in voor een beter resultaat.
Verschil in inzicht of schommelingen in materiaalkwaliteit?

Dat eerste is natuurlijk prima, maar dat tweede (bijna) onacceptabel.

Heb de K-5 overigens heel hoog op mijn verlanglijstje staan. Evenals de 18-135mm. :)
Vreemd, ik had mijn K10D altijd op +0.5 staan. En mijn K20D heeft een beetje de zelfde neiging tot iets onderbelichting maar dat vang ik achteraf wel op. De functie "slim repareren" in Photoshop is dan snel en handig.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40
Ik denk dat de belichtingsmode ook erg veel uitmaakt (matrixmeting, centrumbenadrukte meting, spotmeting, Live View). Live View levert de meest betrouwbare resultaten op (aangezien dan direct vanaf de sensor wordt gemeten).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit momenteel in Noorwegen met mijn K100d en heb wat vuil op mijn sensor wat ik er helaas niet af krijg met de sensor swabs. Nu vragen ze er hier 170 euro voor om hem op te sturen en te laten reinigen wat mij wat teveel is van het goede.

Nu kan ik een K10d, met 10.000 shots kopen voor 250 euro met evt het pentax 18-250 glaasje erbij.
Is de Dust removal effectief?

Is een K10d dan nog aan te raden of moet ik verder kijken? (alles is hier duur en aanbiedingen kennen ze niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Wat mij betreft werkt de Dust Removal pas goed vanaf de K-7. Vanaf dat model wordt het AA filter supersonisch "geschud" met een piëzo-keramisch element. Bij voorgaande modellen werd de SR gebruikt om de gehele sensor te schudden, wat vele malen minder effectief was.

Ter info: bij mijn K10D en K20D moest ik de sensor minimaal 1 keer per maand reinigen, bij de K-7 nooit (en ik wissel dagelijks van lens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is 10.000 shots veel voor een K10d of kan ik beter verder kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De sluiter van de K10D is goed voor minimaal 100.000 opnamen. Was het een auto, dan is de K10D dus net pas ingereden ;)

(Ervan uitgaand dat-ie netjes is gebruikt en niet uitgewoond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
BeosBeing schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:54:
[...]
Zelf heb ik geen ervaring met Eneloops, [...]

Wel zijn mijn ervaringen goed met andere niet-leeglopende NiMH-accu's zoals
Panasonic Infinium (o.a. Leenbakker (650 meter voor mij))
Varta Ready2Use (groen metallic) (o.a. Kijkshop)
Hapé Startklaar (de rode met gele letters, de gewone, leeglopende zijn blauw)(o.a. Kijkshop)
In de laatste reclamefolder van de Hema zag ik dat ze naast gewone nu ook niet-leeglopende 'Always Ready' NiMH-accu's hebben. (De leeglopende heten nu 'Maximum Power') Ik zal die binnenkort ook proberen (ik zet ze naast de Eneloops op mijn verlanglijstje) en mijn ervaringen hier mededelen.

GP mijd ik al sinds 1999 als de pest (heb toen een setje gehad was waardeloos, later allerlei berichten gehoord dat werknemers bij GP in ernstige mate worden blootgesteld aan de gevaarlijke stoffen die er in verwerkt worden (kan bij anderen ook zijn, heb daar echter nooit iets over gehoord)
Voor Duracell werd vroeger gewaarschuwd omdat die heel vaak lekten, specifiek in een Minolta 7000 (lag mischien ook aan de camera, de stroom die deze trekt, of hoe ver deze de batterij leeg trekt tijdens gebruik).
)
mwolthers schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:11:
FA 43 ltd is ook een erg fijne prime :) Heel eigen karakter, maar ik heb eigenlijk nooit iemand gesproken die het geen fijn stukje glas vond. Enige nadeel is dat hij niet zo heel lichtsterk is met f/1,9
Die staat bij mij nu ook op mijn lijstje. Ik heb de oude M-pancake gehad, beviel mij op film helemaal niet, ik vond 35mm veel plezieriger. Met de 50mm heb ik leren leven (m'n eerste was de Ricoh f1/2.0 bij m'n KR10super, die ingeruild voor een Sigma 35-70/2.8 die snel kapot ging, vervolgens een smc-M 50/1.7 gekocht. Later bij een faillementsverkoop de F 1/1.7 en AF1.7× gescoord. Bij een later aangeschafde afgeragde MX zat nog een M 1.7) maar de 55mm bevalt me veel beter (bij m'n KX een 1.8, bij m'n S1a een 2.0). Liefst had ik toen een 60mm gehad, ben ooit in een situatie geweest dat de 50 echt te kort was en m'n 70-150/3.8 eigenlijk al bij 70 te lang. Daarna had in zowat alle gevallen dat ik de 55/50mm gebruikt heb een 60 beter geweest.

Nu op APS-C wordt die 43mm een 65,79mm equivalent, en dus wel bruikbaar, al zou 40 mm nu beter zijn, maar de lichtsterkte daarvan is te gering voor wat ik er mee wil doen. Die 1.9 is niet super maar een stuk beter dan de andere ltd's en DA's uitgezonderd de DA55/1.4 SDM, maar die is al weer een stuk langer.

De primes die ik (voor aps-c) zou willen zijn:
- een 16mm (ala de DA15ltd is prima, nu alleen nog mijn budget ervoor),
- een 24mm, moet lichtsterk zijn, omtrend 2.0 (of 1.7) (de FA 2.0 is onnodig groot maar vooral zeldzaam en duur (gebruikt), de Sigma 1.8 is nog groter en ik heb echt mijn twijfels bij de degelijkheid van Sigma) In combinatie met de ondergenoemde 40/2.0 of 43/1.9 is een 24/2.4 acceptabel.
- een 40mm, liefst 1.4, nu zijn er slechts een Voigtländer 2.0 manual-focus en de langere DA43/1.9 ltd.
- een 135mm, liefst 2.8 of lichtsterker (maar aub goedkoper als de 200/2.8 en 300/4.0)

Als zooms, vind ik het interessantst de 16-45, de 17-70 (Zeiss 16-80 voor de Alfa-reeks en een zoom van 135-200 (of verder in het telebereik).Het bereik tussen de 70 en 135 gebruik ik zelden, en dan voldoet mijn huidige 90mm macro-lens ook prima. De 60-250 is een mooie lens maar te zwaar en te groot en prijzig.
Over het algemeen kan je zeggen dat Pentax een indrukwekkende serie primes op de markt heeft gebracht - het is een van de kwaliteiten van het merk. De FA 50 is naar ik gehoord heb geen topper (ook zeker niet slecht) maar eigenlijk is dat een uitzondering; je zal onder de indruk zijn van de kwaliteit van oude en nieuwe primes van ons geliefde merk.
Pentax is een van de weinige merken die nog regelmatig nieuwe primes uitbrengt. Bij andere merken betreft het exoten (zoals de 85/1.2) die opnieuw gerekend zijn, bv omdat de bestaande nog lood bevatte en dus niet meer verkocht mocht worden (wat ik in de meeste gevallen terecht vind maar voor objectieven, zeker dit soort, niet. Deze komen toch niet zomaar in het huisvuil).
De FA 50mm, zowel in 1.4 als 1.7 zijn rechtstreekse afgeleiden van de K en M-versies uit de jaren 70 en toen waren het wel toppers. Ook de andere merken hebben hun 50mm-primes sindsdien niet meer herrekend.
In vergelijking daarmee scoren ze dan ook zeker niet slecht. Het hangt er sterk van af welke eigenschappen je het zwaarst weegt, maar in sommige tests zijn ze samen met de Zeiss en Leica de beste, zelfs beter dan Zeiss.
Ik gebruik zelf niet enorm veel primes omdat mijn DA 16-45 en DA* 50-135 me al zoveel kwaliteit bieden, maar de FA 77 ltd gebruik ik toch best regelmatig vanwege de verbluffend fraaie beelden die hij geeft, de FA 43 ltd soms en bij wijze van uitzondering (of als ik een polfilter nodig heb) de 28 of de 50 die ik nog heb uit het filmtijdperk.
Tja, met die twee zooms kom je een heel eind, langer als 135mm heb je op APS-C zelden nodig, althans voor voor 'normale' fotografie. Bij landschappen kan het incidenteel zinnig zijn (meestal is 135 prima), bij mode, sport en reportage is 200mm wel gebruikelijk, maar voor vogels moet je toch weer langer, minimaal 260mm (equiv.400).
Oh en af en toe eens mijn ouwe reus, de A 400; meer voor extreme foto's. Was ooit bedoeld voor vogels, maar daar bleek ik weinig talent voor te hebben.
Tja zo heb ik mijn Vivitar K 400mm f1/5.6 (geen A dus) en alhoewel ik er incidenteel wel een mooie plaat mee heb gemaakt (ook vogels, o.a. een visdiefje, moet ik nog scannen) zijn er toch wel wat extra hindernissen. Een schuilhut (tentje) heb ik nooit gehad, en in deze regio krijg je geheid menselijk bezoek, wat er is aan natuurgebied is gewoon veel te klein of niet toegankelijk. Wel heb ik, voor Ik heb bv een schoudersteun en een pistoolgrip bij maar die laatste heeft dus een traditionele draadontspanner en die kun je op mijn Z1 en K200d (en vrijwel alle andere AF-camera's) niet meer aansluiten. Nou heb ik een adapter daarvoor (rubberstrip met klittenband en een draadontspanneraansluiting) maar dat werkt noch handig (aanbrengen en verwijderen), noch betrouwbaar. Ik moet dus of zelf gaan knutselen (en een electrische draadontspanner opofferen) of een oude Novoflex (geen AF) met bijpassend een nieuwe electrische draadontspanner voor Pentax kopen (duur). Hama en Kaiser hebben dat soort dingen niet meer (ontspannerkabels wel, maar niet passend op mijn grip. Ik gebruik nu dus die schoudersteun (o.a. met de 100-300/4.0) zonder de pistoolgreep. Schoudersteunen zijn er nog wel genoeg, naast de Novoflex pistock-c (€109) heeft o.a. Manfrotto nog dergelijke dingen (o.a. 361 shoulder brace for monopod (€27).) Daarnaast heb ik gewoon de tijd niet meer om uren in de bushbush rond te huppelen.
MarcelG schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 20:08:
Geheel cameraloos ben ik nog niet, want mocht ik binnenkort toch weer eens iets gaan schieten dan pak ik gewoon de Bronica :) Dat zie ik sowieso beter, alhoewel de lichtmeting natte vinger-werk wordt ;)
Een middenformaat-matglas werkt inderdaad grandioos.
Spotmatic schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:11:
Nu terugkijkend ziet het er precies zo uit als de omstandigheden toen waren.
Standaard-normaal Hollands herfstweer dus (al kan het er de rest van het jaar er ook zo uitzien)
MarcelG schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:30:
Dus jij hebt geen exposure compensation gedaan? :?
Da's dan erg knap van de K5, dat ie "ziet" dat 't een druilerige donkere november middag is....of puur toeval.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de K5 een "druilerige donkere november middag"-scenario ingebouwd heeft, anders zijn ze bij Pentax wel erg briljant geworden. ;)
Hebben ze speciaal voor de Benelux gedaan O-) . Hopelijk worden ze ook zo briljant om alle bodies hetzelfde matglas te geven en brengen ze dan ook plain matte (SE20), deelbeeldwig (diagonaal), microprisma (SA21) en combinatie-versies :9~ . Het fijnste matglas vind ik nog altijd die All-Surface Matte van mijn oude KX, met op tweede plaats de diagonale wig en microprisma's van de KR10super (is grover en beetje donkerder als Pentax). Het matglas van m'n LX zou tweede zijn (mischien zelfs eerste) als de deelbeeld diagonaal was.

[ Voor 79% gewijzigd door BeosBeing op 23-11-2010 14:57 . Reden: was laatste reactie bij begin van edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:04:
Is 10.000 shots veel voor een K10d of kan ik beter verder kijken?
Ik ben over de 30.000 heen en geen problemen so far. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 10:22
Ik heb een raar probleem met m'n K-7 in combinatie met m'n 16-50.
De autofocus komt pas na een paar seconden (!) op gang!
Vervolgens werkt het prima, maar even snel een foto maken zit er dus niet in!

Iemand eerder van dit probleem gehoord?
Ik ga nog testen met andere lenzen om uit te vinden of het de body of de lens is.

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
rcheinen schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:18:
Ik heb een raar probleem met m'n K-7 in combinatie met m'n 16-50.
De autofocus komt pas na een paar seconden (!) op gang!
Vervolgens werkt het prima, maar even snel een foto maken zit er dus niet in!

Iemand eerder van dit probleem gehoord?
Ik ga nog testen met andere lenzen om uit te vinden of het de body of de lens is.
Klinkt alsof je SDM dood aan het gaan is... Probeer ook de SDM contacten op de body en de lens te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
Spotmatic schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:43:
[...]

Klinkt alsof je SDM dood aan het gaan is... Probeer ook de SDM contacten op de body en de lens te reinigen.
Hmmm, klinkt niet alsof ik hier blij van wordt...
Morgenavond eerst eens een andere (niet-SDM) lens proberen, en de contacten poetsen. Benieuwd of dat iets oplevert.
En anders de garantie maar aanspreken!

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

• rcheinen
Gisteravond m'n 18-250 geprobeerd, en die reageerde direct.
Lijkt dus aan de 16-50 te liggen...

Welke contacten zijn trouwens de SDM-contacten?
Zijn dat de 2 dieper (in de body) gelegen contacten (zie foto)?

Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/camera-reviews/pentax_k7_lens_mount.jpg

• Spotmatic
rcheinen schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:18:
Welke contacten zijn trouwens de SDM-contacten?
Zijn dat de 2 dieper (in de body) gelegen contacten (zie foto)?
Inderdaad, in oude filmbodies waren dat de Powerzoom contacten. Nu worden ze gebruikt voor de SDM aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
K5 afgelopen woensdag binnen gekregen, wat een heerlijek camera, beter als ik verwacht had. goede grip, lekker responsive en neit zo log maar toch degelijk. 50mm sigma prime lens erbij, heb denk ik een goede variant want heb geen last van front of back focus en alles werkt gewoon, nu nog een 40mm limited prime en een 70mm limited prime zien te scoren en dan ben ik tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Rin, gefeliciteerd ! Ik ben heel benieuwd naar je eerste resultaten met de K5.
Als je tijd hebt, post dan maar eens een paar foto's waar de sterke punten van de K5 (of die Sigma) duidelijk uit blijken.

Ik wacht trouwens nog tot volgend jaar, maar het is wel vrijwel zeker dat ie er gaat komen. M'n k20D is overigens nog steeds niet verkocht....op Marktplaats kwam er zelfs geen bod van 350, en dat vind ik toch echt wel te weinig. Dan hou ik 'm liever als tweede/spare body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
thanks, ben nog vooral alleen met testshots enzo bezig geweest en de camera leren kennen, maar moet zeggen het bevalt me in ieder geval wel.

De camera reageerd snel en precies en voelt lekker degelijk aan. De Sigma maakt leuke plaatjes maar ik vind de focusring wel wat eigenaardig aanvoelen. In ieder geval anders dan dat ik gewend ben. Net niet schrapend maar ook niet 100% soepel. Mischien komt dat ook omdat ik de reputatie van Sigma in mijn achterhoofd heeft die qua quality control niet enorm goed te boek staat.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4144/5206823258_cf12f36c01_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Dat heeft mijn oude Sigma 28-105 ook... ik heb het idee dat de kogellagers gewoon niet van een al te goede kwaliteit zijn. Maar goed, ik heb die 28-105 een jaar of vijf zeer intensief gebruikt (totdat ik de 16-45 kocht bij mijn toen net nieuwe *ist DS) en nooit problemen mee gehad.

Ik heb trouwens donderdag mijn K-5 opgehaald :) Helaas alleen nog maar mee kunnen spelen tot nu toe, nog geen tijd gehad om echt foto's te maken. Krijg je met twee drukke banen...

Edit: Rin, wie is jouw werkgever? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mwolthers op 28-11-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
mwolthers schreef op zondag 28 november 2010 @ 21:43:
Dat heeft mijn oude Sigma 28-105 ook... ik heb het idee dat de kogellagers gewoon niet van een al te goede kwaliteit zijn. Maar goed, ik heb die 28-105 een jaar of vijf zeer intensief gebruikt (totdat ik de 16-45 kocht bij mijn toen net nieuwe *ist DS) en nooit problemen mee gehad.

Ik heb trouwens donderdag mijn K-5 opgehaald :) Helaas alleen nog maar mee kunnen spelen tot nu toe, nog geen tijd gehad om echt foto's te maken. Krijg je met twee drukke banen...

Edit: Rin, wie is jouw werkgever? ;)
hahaha niet de rabobank in ieder geval, viel me pas later op nadat ik de foto had genomen, Had het eigenlijk achteraf eruit moeten bewerken.

Meerdere zeggen dat het wat stroef achtig bij Sigma is door een soort van rubbert laag ofzo. Weet er het fijne niet van.

Enige minpunt van de K5. De metering dial onder de mode dial is verrot stroef bij mij. Naar links is vrij stroef terwijl weer terug naar rechts wat minder stroef en de klik duidelijker is. Ik vraag me af of dit bij iedereen zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Sn0wblind schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 03:47:
K5 afgelopen woensdag binnen gekregen, wat een heerlijek camera, beter als ik verwacht had. goede grip, lekker responsive en neit zo log maar toch degelijk. 50mm sigma prime lens erbij, heb denk ik een goede variant want heb geen last van front of back focus en alles werkt gewoon, nu nog een 40mm limited prime en een 70mm limited prime zien te scoren en dan ben ik tevreden :)
waarom de 70mm en niet de 77mm?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ik zou graag willen maar me budget laat dat niet echt toe. en de 2.4 voldoet eigenlijk al aan me eisen. door de zeer kleine DOF op die lengte zet ik al snel de lens rond de 2 tot 2.8F afhankelijk van de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Tja, het nadeel van een gloednieuwe camera, is dat je software de RAW-bestanden niet kan uitlezen! Ik gebruik Bibble onder Linux en zowel dat programma als UFRAW zijn nog niet ge-update om de K-5 te ondersteunen. DCRAW wel, maar dat is een simpel tooltje waar je verder weinig aan kan instellen, laat staan het RAW-beeld bewerken voordat je er JPG van maakt.

Dus kom op Bibble Labs, een beetje aanmaken met die updeet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

mwolthers schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:43:
Tja, het nadeel van een gloednieuwe camera, is dat je software de RAW-bestanden niet kan uitlezen! Ik gebruik Bibble onder Linux en zowel dat programma als UFRAW zijn nog niet ge-update om de K-5 te ondersteunen. DCRAW wel, maar dat is een simpel tooltje waar je verder weinig aan kan instellen, laat staan het RAW-beeld bewerken voordat je er JPG van maakt.

Dus kom op Bibble Labs, een beetje aanmaken met die updeet!
Even UFRaw vanaf source compileren vanaf de CVS ;)

Zie stukje source van dcraw.cc welke in de CVS van UFRaw zit ;)
code:
1
2
{ "PENTAX K-5", 0, 0,               /* Pentax DNG */
6578            { 19331,-5842,-2589,-9103,28027,4285,-2216,3884,14767 } },

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PB aan Rin gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Pentax heeft vanaf 1 december jl. een cashback actie op de K-5 en K-r!

http://www.pentax.nl/nl/news/1374/news.html

cashback (incl. BTW)
K-5 body € 120
K-5 kits € 150
K-r body € 70
K-r kits € 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Spotmatic schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 17:53:
Pentax heeft vanaf 1 december jl. een cashback actie op de K-5 en K-r!

cashback (incl. BTW)
K-5 body € 120
K-5 kits € 150
K-r body € 70
K-r kits € 80
balen dat ik m een week eerder heb gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Sn0wblind schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 18:26:
[...]

balen dat ik m een week eerder heb gekocht
Ik ook, helaas...

Maar het staat je vrij om iets met de verkoper van je K-5 te regelen. Hij verdient er geen cent minder om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Kijk, da's dan weer een meevaller voor het nieuwe jaar.
Maar, ik snap die regeling niet...(ik heb nog nooit aan een cashback actie meegedaan...)

Op de site lees ik dit:
1. Koop tussen 1 december 2010 en 15 januari 2011 een K-r of K-5 reflexcamera (body of kit).
Okay, snap ik. Bijvoorbeeld deze: http://www.neboweb.nl/web...5-body-zwart-p-25078.html
2. Vul samen met de verkoper het downloadbaar formulier in.
Okay, hier wordt 't al lastigere....Ik kan neboweb.nl het formulier niet laten invullen....?
En daar moet ik op invullen dat "Ik bevestig hierbij de cashback op factuur te hebben ontvangen." ?
Dus ik heb de korting dan al gehad? 8)7
[3. Bezorg vóór 20 januari 2011 een kopie van de factuur of aankoopbon waarop de korting wordt vermeld + de uitgeknipte barcode van de verpakking van de K-5 of K-r body aan de verkoper. De barcode begint met 027075xxxxx of 0027075xxxxx en is samengesteld uit 12 of 13 cijfers. Klik hier voor een voorbeeld.
Dus nu moet ik kopie factuur waarop de korting al is vermeld (dus niet verwerkt?!) met 'n stuk van de doos van de K5 aan neboweb.nl verstrekken? Tesamen met het formulier van stap 2?
En dan krijg ik € 120 van de Beukelaer? Of had ik die al gehad op de factuur...immers, ik moest tekenen dat "Ik bevestig hierbij de cashback op factuur te hebben ontvangen."....

Ik snap er echt niks van. :F Ik ga er eens een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
De verkoper geeft jou korting op de K5/KR en de verkoper krijgt de korting terug van Beukelaer.
Zo lees ik het tenminste.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
geweldig, las een thread op DPreview over tussen de AA filter en de sensor bij de K5 een soort van vlekken kunnen zitten.

Ik testen of ik dit ook had, en helaas wel. Meerdere die deze vlekken op hun sensor hebben bij F11 of hoger als ze op een wit vlak (Een lege internet pagina op je computer scherm bijvoorbeeld) en op inifnite focus schieten?

Ben hie recht niet blij mee, dacht juist een goede exemplaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mmm, da's dus een productiefout....en als 't veel voorkomt dus eentje met grote gevolgen voor Pentax.
De Beukelaer gaat 't druk krijgen met omruilen....ik gok dat dit namelijk niet zomaar even snel gerepareerd kan worden in een winkel.

Kun je een shot posten waarop de vlekken zichtbaar zijn?
MewBie schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 21:40:
De verkoper geeft jou korting op de K5/KR en de verkoper krijgt de korting terug van Beukelaer.
Zo lees ik het tenminste.
Dan is het dus eigenlijk gewoon korting op 't moment van de echte verkoop voor de klant, en naderhand een cashback voor de verkoper, pas zodra die de uitgeknipte streepjescode van de klant heeft gekregen....

[ Voor 42% gewijzigd door MarcelG op 04-12-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
een foto waar je de spots op gemarkeerd zijn, enigzins lastiger te zien door de compressie etc. heb het op meerdere oppervlakken gebrpobeerd en ze zitten overal op dezelfde plek.

Afbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x19/lin-rin/IMGP0507.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie je dit ook terug in je foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
nog niet gezien maar dat komt omdat al mijn fotos tot nu toe met donker contrast waren, maar denk dat dit wle op een zonnige dag in de lucht terug kan komen. het schijnt ook erger te worden na verloop van tijd. Ik lees verhalen waar het van 1spot opeens 4 werden na wat filmpjes schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik snap echt niet dat niemand van jullie op deze enorme kans is gesprongen. De meest zeldzame Pentax zoom, waarvan niet meer dan 25 exemplaren zijn gemaakt, gewoon op Marktplaats!!!

Maar goed, ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen ;)

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/250600-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow!!! :Y

Als je meer info wilt delen over deze fantastische aankoop dan houden we ons zeker aanbevolen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

>:) dat is een mooie aanwinst. Ik ken m overigens helemaal niet.
Is het buiten een zeer zeldzaam objectief ook een ster-waardig objectief? Hij ziet er overigens lekker lomp zwaar uit. Ben benieuwd hoe de IQ wijd open is op de K5.

@Rin, die vlekjes zijn weliswaar erg klein maar ik zou toch kijken of je een snelle omruilactie kunt regelen.
Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Uiteraard kan ik er meer over vertellen... :)

Ik heb de prijslijsten erop nageslagen, en volgens mij is dit het duurste objectief dat Pentax in die tijd heeft gemaakt. Hij was zelfs duurder dan de F* 600/4 ED [IF]. Er is ook een zilverkleurige FA* variant die iets meer voorkomt (maar nog steeds super zeldzaam is). Voor de technische specificaties kan ik beter naar de site van Bojidar Dimitrov verwijzen: http://kmp.bdimitrov.de/lenses/zooms/long/F250-600f5.6.html

Ik heb natuurlijk ook naar de concurrentie gekeken, en volgens mij is deze zoom vrij uniek. Zowel Canon als Nikon bieden tot op de dag van vandaag niets vergelijkbaars aan, terwijl de range toch erg handig is. Zelf had ik ook mijn bedenkingen bij de maximale opening van F5.6, maar met een K-5 zijn de omstandigheden toch veranderd (betere AF, ook in donkere omstandigheden, en een heel goede hoge ISO). Ik durf zelfs te beweren dat dit objectief nu veel beter bruikbaar is dan toendertijd.

En dan het verhaal van deze lens zelf: hij is van een -nu helaas overleden- heer geweest. Hij was de 1e eigenaar; de lens is oorspronkelijk dus hier in Nederland verkocht en geleverd. Aangezien de originele factuur er nog bij zit weet ik waar hij is verkocht en op welke datum: in 1991 in Bunschoten. Factuurbedrag: exact 16.000 gulden (incl. 18,5% BTW). Ik heb het serienummer vergeleken met het andere bekende serienummer op Pentaxforums (serial number database) en deze lens heeft een nummer die 13 lager ligt. Vast een geluksgetal ;)

De lens is werkelijk in nieuwstaat: geen krasje te bekennen. Alle filtertjes zijn aanwezig in de koffer. Wat ik niet heb is de originele handleiding (wel te downloaden van de Pentax Imaging website), maar wel het standaard Nederlandstalige instructieboekje van de SMC Pentax-F serie en een apart blad met daarop scherptedieptetabellen voor de SMC Pentax-F 250-600. De koffer was rijkelijk voorzien van pakjes silicagel, dus hopelijk is e.e.a. in de jaren goed drooggebleven. Apart is de vaste zonnekap in 2 delen. De zonnekap lijkt overbemeten, maar beter te lang dan te kort!

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/250600-05.jpg

Naast de lens heb ik ook nog een statief meegenomen. Niet het brakke statief dat in de MP-advertentie stond, maar een heuse Manfrotto 144B. Eigenlijk ook mijn eerste echte kwaliteitsstatief 8)7

Helaas zijn de dagen te kort, maar hier een testshotje van mijn vader, wijdopen op 250mm (wel verkleind, niet verscherpt):

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pa2.jpg

Op 600mm heb ik ook een scherpte-testje gedaan (bij lamplicht, maar nog steeds wijdopen):

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/f250600-money1.jpg

100% crop:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/f250600-money2.jpg

Tot zover deze eerste indrukken. Uiteraard ga ik er serieus mee aan de slag in de komende jaren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik had geweten dat er zo weinig van gemaakt waren had ik hem gekocht..

Nogmaals: super resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Even m'n onderkaak van de grond oprapen.....m'n mond viel open van verbazing, wat een monsterlijk stoer objectief en wat een absurd goeie rendering wijd open. Prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
[b][message=35150118,noline]@Rin, die vlekjes zijn weliswaar erg klein maar ik zou toch kijken of je een snelle omruilactie kunt regelen.
Succes er mee.
Ja ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet, ergens zou je denk dat het gewoon stof is. Heb alleen geen blaasbalg om het te proberen. Heb wel sensor swabs liggen maar weet niet of deze geschikt zijn qua middel voor de K5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spotmatic schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 22:00:
Ik snap echt niet dat niemand van jullie op deze enorme kans is gesprongen. De meest zeldzame Pentax zoom, waarvan niet meer dan 25 exemplaren zijn gemaakt, gewoon op Marktplaats!!!

Maar goed, ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen ;)

[afbeelding]
Ongetwijfeld heeft de prijs meegespeeld :)

Maar ziet er zeer indrukwekkend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Sn0wblind schreef op zondag 05 december 2010 @ 03:53:
[...]
Ja ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet, ergens zou je denk dat het gewoon stof is. Heb alleen geen blaasbalg om het te proberen. Heb wel sensor swabs liggen maar weet niet of deze geschikt zijn qua middel voor de K5.
Waarom zou dit geen stof zijn? Bij elke camera zie je dit wanneer je op f/11 een egaal vlak fotografeert... alleen dan noemen ze 't stof.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staffie666
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-05 18:09
Eerste keer dat ik dit poste was het een oude cashback... Nu weet ik zeker dat hij wel geldig is.

Vooral lullig voor de mensen die nou €120,- extra hebben betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
abrakadaver schreef op maandag 06 december 2010 @ 09:19:
[...]

Waarom zou dit geen stof zijn? Bij elke camera zie je dit wanneer je op f/11 een egaal vlak fotografeert... alleen dan noemen ze 't stof.
Omdat ik de dustparticles heb gecleaned ;) je kan de middelsteoverigens echt onder de AA filter zien zitten op de sensor. Maar het is 100% zeker geen dust. Op DPreview zijn er al tig mensen die het probleem gemeld hebben en ook macro shots van de sensor zoals deze

Afbeeldingslocatie: http://g2.img-dpreview.com/96B6CEBA7C6B4C01B2A302E1B8B0964E.jpg

ben er zeer telleurgesteld in, heb de camera nog geen 2 weken en zit al buiten de 8 dagen omruil periode van de winkel waar ik m heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Sn0wblind schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:40:
Omdat ik de dustparticles heb gecleaned ;)
Dit doe je dan met de 'trilfunctie' die in de camera zit?

[ Voor 8% gewijzigd door abrakadaver op 06-12-2010 16:32 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
abrakadaver schreef op maandag 06 december 2010 @ 16:31:
[...]

Dit doe je dan met de 'trilfunctie' die in de camera zit?
jups, moet zeggen 1 van de beste dust cleaning methoden die er is in body. er zaten ook wat dust particles op namelijk.

Maar je kan het ook zien dat het echt onder de AA filter zit als je naar de sensor kijkt het ziet eruit als een lichtbelletje in het ijs terwijl stof gewoon een wit klein stofje is.

had er even met een macro lens op gericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Heb andere K5 eigenaren hier overigens ook die "bacterie" achtige stains op hun sensor? Wie heeft m al voor garantie terug gebracht? Ik ga dit waarschijnlijk na kerst doen. Hoop maar dat het allemaal goed komt, totaal geen ervaring emt de garantie regeling van pentax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

De K-5 staat in bestelling. :)

Hoop dat het probleem zich bij mijn exemplaar niet gaat voordoen, maar dat weet je natuurlijk nooit. Ik laat het weten. Over de garantie-afhandeling van Pentax ken ik trouwens niet zo heel veel goede verhalen..

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Positron schreef op woensdag 08 december 2010 @ 07:43:
De K-5 staat in bestelling. :)

Hoop dat het probleem zich bij mijn exemplaar niet gaat voordoen, maar dat weet je natuurlijk nooit. Ik laat het weten. Over de garantie-afhandeling van Pentax ken ik trouwens niet zo heel veel goede verhalen..
slechte verhalen dus over de garantie afhandeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Ik heb nu niet direct een voorbeeld, maar er zijn best (te) veel reacties over lange reparatietijden en dergelijke. Ook de kosten voor een reparatie buiten de garantie zijn doorgaans hoger dan de prijs van een vergelijkbaar exemplaar op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ho ho, even voor de duidelijkheid: het garantiebeleid van Pentax (of van de importeur, de Beukelaer) heeft in eerste instantie niets te maken met de garantie die de winkelier verstrekt aan de koper.
Het brakke garantiebeleid van Pentax/de Beukelaer is voornamelijk iets tussen de winkeliers en Pentax/de Beukelaer.

Dus Rin, je moet je gewoon melden bij de winkel waar je de camera gekocht hebt. Die moet voor de garantie zorgen, en heeft zich daar bij gewoon aan een hele stapel (europese) consumentenwetgeving te houden.
Leesvoer: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
Dit geldt overigens ook buiten de normale garantietermijn.

De 8 dagen bedenktijd waar jij 't over had heeft hier trouwens niks mee te maken.
Sterker nog, juridisch bestaat die termijn niet als je iets in een gewone winkel gekocht hebt.
Dit geldt alleen bij koop of afstand en colportage.
Wel kan een winkel zelf besluiten een 8 dagen bedenktijd te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Ik heb de camera nu onderhand 2 weken, maar de winkel waar ik ;m gekocht heeft kan deze voor me opsturen en maken ze geen probleem van. maar ben meer benieuwt hoe er met mijn camera word omgegaan en hoe deze gerepareerd gaat worden. Wil niet opeens een brakke camera terug krijgen waar meer mee mis is dan het voor de reparatie was. Ik vermijd voor nu even de kerstperiode want dan wil ik sowieso niet zonder camera zitten. Maar hoop daarna wel me camera te kunnen laten repareren of vervangen als reparatie niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

MarcelG schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:48:
Ho ho, even voor de duidelijkheid: het garantiebeleid van Pentax (of van de importeur, de Beukelaer) heeft in eerste instantie niets te maken met de garantie die de winkelier verstrekt aan de koper.
Conform de regelgeving heb je natuurlijk helemaal gelijk. Helaas is dit in de praktijk erg afhankelijk van je winkelier. Het is dus zaak om een goede winkel te vinden om je spullen te kopen. Gelijk hebben en krijgen staat nog steeds niet altijd gelijk aan elkaar.

Echter, hoe je het ook wendt of keert; je camera zal bij De Beukelaer terechtkomen voor reparatie. Volgens mij zijn er weinig winkels die zelf aan een splinternieuwe K-5(sensor) gaan sleutelen in geval van een fabricagefout.

Ik wil je zeker niet bang maken hoor. Zelf heb ik ook nog geen ervaring hiermee, maar een garantie-afhandeling via De Beukelaer is wel iets waar ik voor vrees. Ik ga niet gauw blind af enkel op verhalen van anderen, maar het is me echt wel duidelijk dat we in Nederland en België niet zijn gezegend met onze Pentax-importeur. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Positron op 08-12-2010 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Tip voor de verdere ervaringen

Misschien is het slim om je eerst aan te melden op deze forumsite: www.pentaxian.nl

en dan dit topic volgen:

http://www.pentaxian.nl/i...144853/boardseen.html#new

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meld maar even dat ik ook last heb van een vlekske..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
KRG schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:48:

Misschien is het slim om je eerst aan te melden op deze forumsite: www.pentaxian.nl

en dan dit topic volgen:

http://www.pentaxian.nl/i...144853/boardseen.html#new
ik wou me er registreren maar nog geen mailtje terug ontvangen voor activatie, moet het morgen nog even checken, kwam ook niet in mijn spambox terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het mailtje is wel verstuurd maar kwam bij jou ergens verkeerd terecht. Check het door jou opgegeven adres alsjeblieft.

Pentaxian, Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 21:09:
Het mailtje is wel verstuurd maar kwam bij jou ergens verkeerd terecht. Check het door jou opgegeven adres alsjeblieft.

Pentaxian, Ruud
waar kan ik deze bekijken? want het lukt niet om in te loggen zonder activering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op onze registratiemail krijgen wij een bericht terug dat begint met:
Dit is een automatisch gegenereerd antwoord en kan voor u vitale informatie bevatten!
En verder tekst over Max Guitar Sale.

Je moet een mailadres gebruiken dat berichten echt ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:33:
Op onze registratiemail krijgen wij een bericht terug dat begint met:
Dit is een automatisch gegenereerd antwoord en kan voor u vitale informatie bevatten!
En verder tekst over Max Guitar Sale.

Je moet een mailadres gebruiken dat berichten echt ontvangt.
hey das heel vaag, mischien dat tijdens email adres electeren dat auto invoer iets verpest heeft. ik wee tneit of het mogelijk is om de huidige te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Account verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Misschien leuk om mijn laatste probeersels met de F* 250-600 te laten zien :)

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/birds/greattit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/birds/chaffinch3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/birds/chaffinch2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/birds/blooper.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Review van DPReview is online *O*
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk5/
Heeft een Gold Award gekregen in tegenstelling tot de Nikon D7000 die een Silver Award kreeg en een lagere overall score ;)
En scoort qua percentage score hoger als de Nikon D300s en 1 procent lager als de 7D :)
Men heeft overigens de nieuwe firmware niet meegenomen in de review, dit wordt later nog aangepast heeft Richard Butler van DPreview nog toegezegd, of dit wijzigingen qua uiteindelijke 'score' zal geven is niet aangeven(nog). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou hem verkopen Peter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Aan jou zeker! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
hoe ervaren de mensen hier de Sigma 30mm 1.4 voor de pentax mount? is het een beetje redelijke lens voor het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 23:55:
Review van DPReview is online *O*
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk5/
Heeft een Gold Award gekregen in tegenstelling tot de Nikon D7000 die een Silver Award kreeg en een lagere overall score ;)
En scoort qua percentage score hoger als de Nikon D300s en 1 procent lager als de 7D :)
Men heeft overigens de nieuwe firmware niet meegenomen in de review, dit wordt later nog aangepast heeft Richard Butler van DPreview nog toegezegd, of dit wijzigingen qua uiteindelijke 'score' zal geven is niet aangeven(nog). :)
Inderdaad! De 7D scoort vooral hoger op value en bouwkwaliteit. Dat laatste betwijfel ik en value zegt vrij weinig. Value is gerelateerd aan de kwaliteit, de prijs en het moment dat hij uitkomt. Dat is een momentopname dat een jaar later kan veranderen. De 7D vind ik alleen beter qua snelheid van de AF en de FPS.

Degene die vlekken hebben worden geholpen. Via je verkoper wordt hij opgestuurd en je krijgt een nieuw exemplaar zonder extra kosten. Niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

En de K-5's die nu aan de dealers worden uitgeleverd hebben al een check gehad als het goed is. Mijne is ook binnen en ik vind het een fijn apparaat. Wel even wennen aan de bediening die iets gewijzigd is t.o.v. de K10D.

* Positron past gauw z'n signature aan.. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KRG schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:48:

Bedankt voor de tip!

(sinds donderdag in het bezit van een K-x)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Een nieuwe lens vraagt natuurlijk om een vergelijkings foto.

18-250 vs 60-250 @ 250mm, ISO100, f/8 (foto's zijn onbewerkt op een standaard sharpening na).
Vanaf statief met 2sec vertraging (thumbnails zijn klikbaar).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2Mn0reiIze0k7edtbUWLBRp3/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EU9QHPB0N8Ju63cj8PU76PM7/medium.jpg

Welke denken jullie is de 18-250 en welke de 60-250?
Kan nooit moeilijk zijn :+

[ Voor 7% gewijzigd door MewBie op 28-12-2010 17:02 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Zijn hier pentaxieden die de oude K vatting lenzen gebruiken die voor de ME tot MX bedoelt waren?
Hoe zijn deze lensjes op digitaal?

Ik heb de pentax 28/3.5, 50/1.7, 50/2 en 135/3.5 en zit eraan de denken deze op m'n canon te gaan gebruiken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
MewBie schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 17:00:
Een nieuwe lens vraagt natuurlijk om een vergelijkings foto.

18-250 vs 60-250 @ 250mm, ISO100, f/8 (foto's zijn onbewerkt op een standaard sharpening na).
Vanaf statief met 2sec vertraging (thumbnails zijn klikbaar).

[afbeelding]

[afbeelding]

Welke denken jullie is de 18-250 en welke de 60-250?
Kan nooit moeilijk zijn :+
Ik denke de bovenste de 18-250.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
* AlterEgo denkt precies andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:49

breinonline

Are you afraid to be known?

AlterEgo schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 17:36:
* AlterEgo denkt precies andersom
* breinonline eensch is

Anders zou die 60-250 wel tegenvallen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De onderste zal de 18-250 zijn. Althans dat hoop ik, met die duidelijk zichtbare vignettering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
De onderste is de 18-250 inderdaad.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sn0wblind schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:58:
hoe ervaren de mensen hier de Sigma 30mm 1.4 voor de pentax mount? is het een beetje redelijke lens voor het geld?
Prettig lensje, gebruik hem graag :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:44
Die foto van de 18-250 is wel erg veel minder scherp dan die van de 60-250. Is die niet gewoon een beetje bewogen?

Veel plezier met je DA* glas. Voor je het weet heb je er opeens meer. ;) Ik begon met de 55 en was meteen verkocht.

[ Voor 34% gewijzigd door -Mous- op 29-12-2010 10:59 ]

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
-Mous- schreef op woensdag 29 december 2010 @ 10:58:
Die foto van de 18-250 is wel erg veel minder scherp dan die van de 60-250. Is die niet gewoon een beetje bewogen?

Veel plezier met je DA* glas. Voor je het weet heb je er opeens meer. ;) Ik begon met de 55 en was meteen verkocht.
Ik heb het nog een keer gedaan maar dan met een andere doos.
Zelfde instellingen (250mm, ISO100, f/8) deze keer met afstandsbediening.
18-250
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1DKHhjBGzikuVp66uLlbli1h/medium.jpg

60-250
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YY15BY0fTvbJKNtnjbPgQ8ra/medium.jpg
De doos hangt schuin tegen de muur (hoek van ~65 graden) en het focus punt ligt in het midden op de Italiaanse vlag. Camera stond nagenoeg loodrecht op de doos.

Dat het onderin minder scherp is klopt dus, het Logitech logo in de afbeelding van de muis zou echter ook goed scherp moeten zijn omdat deze op nagenoeg dezelfde hoogte zit als het scherpstelpunt.
En daar zie je dat de 60-250 veel scherper is als de 18-250.
Onderstaan zijn 2 100% crop's van de afbeelding van de muis.
18-250
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QdKiH46fRqWNCNQE8XxAWNfR/medium.jpg

60-250
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KSZ68ve1LRzI5sBfBnVGir75/medium.jpg

En ja, er zitten zo te zien wat stofdeeltjes op m'n sensor

*beeeeep*

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:47
De prijzen van diverse Pentax lenzen laten a.d.h.v.d. prijsgrafiek zien dat deze al een tijd op een stuk duurder zijn. Klopt het dat Pentax de prijzen over de gehele linie heeft verhoogd? Soms zie ik in de grafiek een plotseling en redelijk flinke daling die ook maar zeer tijdelijk is. Is dat een fout wat betreft de prijsopgave of gaat het dan om een kortstondige actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan in ieder geval zeggen dat de prijs waar ik mijn 60-250 voor heb gekocht nooit meer is langs gekomen sinds ik hem kocht (voor zo ver ik heb gevolgd dan..dus zeg nooit nooit in feite). Het zit er nu niet ver vanaf, maar goed, ik heb dat ding 1,5 jaar en je kunt hem in ieder geval nog steeds niet goedkoper kopen dan de prijs die ik er toen voor betaald heb. Dus dat zegt wel wat..vind ik. Want doorgaans kun je de lens die je aangeschaft heb, 1,5 jaar later toch wel voor minder nog een keertje kopen, in feite :)
Iets soort gelijks geldt iig voor de DA* 200 & 300 & 55, rest volg ik op zich niet zooo.

Eh, fijne jaarwisseling vast iedereen (Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft dezelfde negatieve evaringen met de combinatie van pentax body in combinatie met een sigma 170-500. elke keer als ik deze lens op een nieuw aangeschafte body plaats heb ik binnen 2 tot 3 weken speling op de bajonetring. Ik heb al eens een k10 opgestuurd naar de beukelaer maar daar kreeg ik als antwoord dat het kwam door de mal die sigma gebruikt bij het maken van de pentax ringen.
ben benieuwd naar andere evaringen. overweeg om een 500mm sigma aan te schaffen maar heb toch wel twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 13:06:
Wie heeft dezelfde negatieve evaringen met de combinatie van pentax body in combinatie met een sigma 170-500. elke keer als ik deze lens op een nieuw aangeschafte body plaats heb ik binnen 2 tot 3 weken speling op de bajonetring. Ik heb al eens een k10 opgestuurd naar de beukelaer maar daar kreeg ik als antwoord dat het kwam door de mal die sigma gebruikt bij het maken van de pentax ringen.
ben benieuwd naar andere evaringen. overweeg om een 500mm sigma aan te schaffen maar heb toch wel twijfels.
Ik heb precies dezelfde ervaring gehad met mijn Sigma 500/4.5 APO EX en Sigma 50-500. Ik heb het maar geaccepteerd omdat er prachtige plaatjes uit de Sigma 500/4.5 kwamen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 13:06:
Met genoemde 170-500 en 500mm Sigma lenzen heb ik geen ervaring.

Mijn ervaringen met Sigma zijn oud, maar evenmin positief. Ik ben begonnen fotograferen, eerst met m'n vaders Voigtländer Vitoret D (zoekerkamer, afstand moest je schatten, hield ik niet van) en opa's Agfa Colorflex en met als eerste eigen camera vanaf 1988 een tweedehands Ricoh KR10super met 50/2.0 rikenon en Osawa 70-150/3.5. Al snel liep vond ik dat ik een groothoek nodig had en de keus viel op een tweedehands Sigma Mini-wide 28mm f1/2.8 PK en die heb ik gebruikt tot 1992.

Sigma Mini-wide 28mm f1/2.8 PK
Probleem was dat de koppeling-ring voor het automatisch diafragma draaide in een kogellager (kogeltjes van zo'n 2mm diameter) waarvan er plotseling twee verdwenen waren. Hoe dat kan, ik heb geen idee. Ik heb het ding meerdere keren opengeschroeft en dichtgeschoefd. Daarna terug opengeschroefd, in Eindhoven twee kogeltjes gekocht, en toen ik die plaatste kreeg ik dat deel wel, maar de gehele lenzengroep niet meer in de vatting geschroefd. Ergo Lens overleden.

Sigma 35-70/2.8-4.0 PKA
Inmiddels had ik de 50/2.0 ingeruild voor een tweedehands Sigma 35-70/2.8-4.0 PKA en optisch beviel dat lensje me veel beter als die Ricoh. Echter toen ik dat ding nog geen jaar had, bleek plotseling het de voorste tubus scheeft te zitten en scherpstellen niet meer mogelijk, dit zonder aanwijsbare oorzaak. De lens was nergens tegenaan gestoten of zoiets dergelijks. Zoomen gaat overigens nog wel, en het is een éénringszoom (draaien is scherpstellen, schuiven=zoomen) Na het opschuiven van het rubber rond de scherpstelring bleek dat de ring met afstandsschaal aan de optische groep bevestigd was met tape.

Later las ik dat Sigma veel heeft geëxperimenteerd met constructies, die ook niet altijd even degelijk bleken.
In ieder geval heb ik sindsdien geen Sigma-lenzen meer gekocht. Met de Tokina AT-X lenzen heb ik nooit problemen gehad, evenals met de Tamron 200/3.5 (Adapt-all1 ?) of de Vivitar 400/5.6 K.

Iets soortgelijks als je beschrijft heb ik wel van gehoord bij een Tokina zoom op een Ricoh XR-X body, daar was het objectief niet meer normaal te verwijderen van de camera. Naar wat ik begreep uit de verhalen kwam dat door de ruimere toleranties die Tokina gebruikte op de bajonet in combinatie met die Ricoh. Ricoh gebruikte in principe ook de K-bajonet maar de contacten voor de programmasturing (o.a. XP-P, XP-20sp, XR-X, XR-X3pf) zijn anders. De XR-X was een voor die tijd scherp geprijsde camera (vooral gezien de mogelijkheden) en mogelijk hanteerde men toen bij Ricoh ook iets ruimere toleranties.

Indien jouw probleem te maken heeft met te ruime toleranties, dan kan het zijn dat het probleem met een andere 170-500 niet optreed. Dat gebeurd dan maar in bv 2,5% of 5% van de gevallen.Gezien je aangeeft dat het probleem optreed bij diverse bodies denk ik dat het echt aan de lens ligt. De Beukelaer/Pentax kun je in die zin weinig van eisen aangezien ze de Sigma-lenzen niet maken en weinig zicht hebben op de toleranties, daarbij zullen ze zelf weinig van dat soort lenzen binnenkrijgen. Zoals iedere fabrikant wijzen ze uiteraard aansprakelijkheid voor andermans producten van de hand. Destijds toen de Pentax importeur nog in Breda zat gaf men aan dat men ook mensen binnenkreeg die compatibiliteitsproblemen hadden met Metz-flitsers, of met andere woorden dat een probleemloze werking alleen verwacht mag worden van een originele Pentax flitser. Zelf heb ik echter nog nooit iemand er over horen klagen of zelf problemen gehad, anders dan dat ik de flitser zelf niet goed op de camera had gezet (=geen contact dus geen flitsklaar-signaal of zelfs niet flitsen).

Uit jouw vraag, en Spotmatic's antwoord denk ik dat de oorzaak gezocht moet worden in de combinatie van
- het gewicht (en lengte=hefboom) van de lens (170-500mm resp. 500mm)
- te ruime toleranties waardoor de bevestiging of speling vertoont (=dus beweging dus krachten op de bajonet waadoor die losgewrikt wordt) of (minder waarschijnlijk) the strakke bevestiging waardoor bij verwijderen te grote krachten op de bajonet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Even een slightly offtopic vraagje, hebben er hier mensen ervaring met de optio i-10. Ben op zoek naar een simpele compact voor mijn moeder met een budget van max 200 euro (incl een tasje en geheugen). Mijn ouders zijn echt complete digibeten en verdiepen zich er ook niet in dus hij moet vooral gebruiksvriendelijk zijn, met de hoogst mogelijke beeldkwaliteit natuurlijk :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeft men de firmware updates gezien voor alle Pentax modellen?

Bijvoorbeeld K5:
Changes to V1.01:

* Increases the number of continuous shot at RAW format and High sensitivity shooting. Ex. Setting condition: RAW/ISO100, Increases the number of continuous shot from maximum approx. 8 frames to approx. 20 frames.
* Improved stability for general performance such as exposure range on HyP mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
http://support.pentaximaging.com/node/1214
Pentax erkent de sensorproblemen, oorzaak is een fout in het productieproces in de eerste batch K-5's. Ze bieden een gratis reparatie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Het grote Pentax topic is overleden? Iedereen verhuisd naar Pentaxforum.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
MarcelG schreef op zondag 20 februari 2011 @ 15:43:
Het grote Pentax topic is overleden? Iedereen verhuisd naar Pentaxforum.nl?
eerder afwachtend totdat ik mijn K5 terug heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Pentaxianen fotograferen weinig in de winter. Zeker met deze temperaturen en ijskoude wind ;)

Overigens heb ik een 5D MkI gekocht voor naast mijn K-5 (net een nieuwe met schone sensor gekregen) dus daar ben ik ook wel even zoet mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Alweer? Je had eerder toch ook al een 5D?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:11

Sabbi

je denkt aan mij.

Spotmatic schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:48:
Pentaxianen fotograferen weinig in de winter. Zeker met deze temperaturen en ijskoude wind ;)
Watwatwat? en dan de mooiste kansen missen?

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5095/5401565487_0967c2a65b_z.jpg

Heu nu heb ik mezelf exposed as pentaxian, maarja, lurken in een topic waar niet gepost wordt is ook maar zozo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
mwolthers schreef op zondag 20 februari 2011 @ 20:57:
Alweer? Je had eerder toch ook al een 5D?!?
Klopt, maar laten we het voortschrijdend inzicht noemen. Hoe meer ik fotografeerde en (FF) objectieven verwierf, hoe meer ik een FF sensor miste...

Overigens is het een mooi exemplaar en ik betaalde er, met grip, net zoveel voor als een tweedehandse K-7, dus nee zeggen is dan zeer moeilijk. Het is ook nog een later exemplaar (met een serienummer dat begint met een 2) dus er zit een beter LCD scherm op dan op de eerste exemplaren (superbrak met fletse kleuren).

Overigens een K-7, afgezien van de sensor, in alle opzichten VEEL beter dan de 5D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Mooie plaat, Sabbi! En je hebt groot gelijk, de winter biedt zeer mooie plaatjes, misschien wel de mooiste van het jaar.

Spotmatic natuurlijk nog gefeliciteerd met je aanschaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:11

Sabbi

je denkt aan mij.

Dank, het moet natuurlijk wel zo'n mooie winter zijn als met de jaarwisseling, niet van dat sneue weer dat het nu is :)

Heb overigens een beetje met een Canon 550D gespeeld vorige week, het viel me op de functie op m'n k-x de auto-iso in kan stellen om in een specifieke range te blijven, bv 200-1600 om niet te veel ruis te krijgen, afwezig is op de canon. Hij zal dus bij weinig licht meteen de hoogte in schieten ipv een wat tragere sluitertijd nemen. Dat is wel een gemis, raar dat je dat nooit in reviews tegen komt.
Overigens is het LCD scherm van de 550d wel een hele hoop mooier dan dat van de k-x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

RobertJRB schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 17:07:
Zijn hier pentaxieden die de oude K vatting lenzen gebruiken die voor de ME tot MX bedoelt waren?
Hoe zijn deze lensjes op digitaal?

Ik heb de pentax 28/3.5, 50/1.7, 50/2 en 135/3.5 en zit eraan de denken deze op m'n canon te gaan gebruiken.
Belachelijk late reactie, maar ik denk dat ik namens menig Pentaxiaan spreek als ik zeg dat bijna elke Pentaxiaan wel oude K-vatting lenzen gebruikt.
Maar, Spotmatic is daar de echte koning in.... :9
Ikzelf heb de 50 f/1.7 en 135 f/2.8 veelvuldig gebruikt en ik blijf er bij dat het oude MF glas vaak onovertroffen kwaliteiten heeft t.o.v. nieuw AF glas. Niet op alle vlakken natuurlijk, maar zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Zo wat is de support van Pentax bij ons in Nederland toch verschrikkelijk slecht! echt te beroerd voor woorden.
Én de support van Digitalstreet.nl is óók ernstig slecht.
Mijn Pentax DA* 16-50 F2.8 is al sinds twee oktober 2010(02-10-2010) in de RMA molen van Digitalstreet, en tot en met de dag van vandaag heb ik nog geen deugdelijk gerepareerd objectief binnen.
14 Januari ben ik naar de winkel geweest want het objectief zou zijn gerepareerd, dit bleek dus niet zo te zijn.
Op 1 Februari heeft de Beukelaer(dus NIET Digitalstreet zelf) een vervangend objectief opgestuurd omdat ik Digitalstreet duidelijk heb gemaakt dat dit onaanvaardbaar is en ik het objectief domweg nodig heb.

Helaas het objectief welke ik van de Beukelaer heb ontvangen is gewoon slecht het objectief heeft een focus correctie nodig van +10 vanuit de body om enigszins toonbaar te zijn op F2.8 maar nog altijd véélste soft en het objectief is decentered volgens mij want de scherpte is niet over het hele beeld gelijk 8)7.

Ik snap dus totáál niet dat de importeur van PENTAX domweg een objectief uitlevert aan haar klanten ter vervanging van hun defecte spullen, waar diezelfde klant al verschrikkelijk van baalt, alsnog met defecte spullen probeert een 'plezier' te doen. Dit is domweg belabberd en ronduit slecht.

Tot zover mijn rant op zowel Digitalstreet.nl én De Beukelaer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Just checking ; jij gebruikt 'm in combinatie met welke body?
Ik heb namelijk sinds vorig jaar behoorlijk wat issues met m'n K20D. Ook onscherpte, inbody correctie voor elke lens die ik heb (FA50 1.4, DA12-24 f/4, DA*50-135 f/2.8, Sigma 17-70), en nog steeds wisselvallige resultaten.
Laatst een theatershoot gedaan en met dezelfde lens (FA 50 f/1.4) een aantal absurd scherpe platen kunnen schieten, maar 't merendeel is gewoon out of focus terwijl de AF een lock dacht te hebben.
Ik vermoed dus dat 't bij mij niet aan m'n lenzen maar aan de K20D ligt.....
Helaas heb ik m'n K20D nog kunnen vervangen door de K5, maar dat is dus wel de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

MarcelG schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:51:
Just checking ; jij gebruikt 'm in combinatie met welke body?
Ik heb namelijk sinds vorig jaar behoorlijk wat issues met m'n K20D. Ook onscherpte, inbody correctie voor elke lens die ik heb (FA50 1.4, DA12-24 f/4, DA*50-135 f/2.8, Sigma 17-70), en nog steeds wisselvallige resultaten.
Laatst een theatershoot gedaan en met dezelfde lens (FA 50 f/1.4) een aantal absurd scherpe platen kunnen schieten, maar 't merendeel is gewoon out of focus terwijl de AF een lock dacht te hebben.
Ik vermoed dus dat 't bij mij niet aan m'n lenzen maar aan de K20D ligt.....
Helaas heb ik m'n K20D nog kunnen vervangen door de K5, maar dat is dus wel de bedoeling.
Ik gebruik een K20D ja :)
Maar met mijn Samsung/Pentax DA 10-17 nergens last van wide-open gewoon haarscherpe platen zónder autofocus correctie. En met mijn vorige DA* 16-50 ook nooit Autofocus correctie nodig gehad :)
Pagina: 1 ... 30 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]