Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaLx
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Voor diegene, die geïnteresseerd is in een dwarsdoorsnede van de K-5, vond ik een "leuke" link vanuit 1001 Noisy Cameras:
DC Watch Impress
Ook plaatjes van de 18-135...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59
Volgens Digi2u/Foto Video Ten Velde in Holten wordt de K-5 eind volgende week verwacht _/-\o_

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ze er een mailtje over gestuurd en sta op de pre order lijst (voor wat het waard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ik pre-order nog even niet. Eerst even m'n staaroperaties afwachten ; 20 oktober wordt een Tetraflex implantaat in m'n linkeroog geplaatst, en 23 november nog zo een in m'n rechteroog.
Is overigens het duurste stukje optiek wat ik ooit aangeschaft heb: € 3500 per oog, waarvan € 1250 vergoed door de zorgverzekeraar.
Nu maar hopen dat beide ogen ontstekingsvrij blijven, anders is de K5 voor mij überhaupt niet meer nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelG op 07-10-2010 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 21:05:
Ik pre-order nog even niet. Eerst even m'n staaroperaties afwachten ; 20 oktober wordt een Tetraflex implantaat in m'n linkeroog geplaatst, en 23 november nog zo een in m'n rechteroog.
Is overigens het duurste stukje optiek wat ik ooit aangeschaft heb: € 3500 per oog, waarvan € 1250 vergoed door de zorgverzekeraar.
Nu maar hopen dat beide ogen ontstekingsvrij blijven, anders is de K5 voor mij überhaupt niet meer nodig.
Huh watte? Begrijp ik nou goed dat je een staar-operatie voor het grootste deel zelf moet ophoesten? En dat voor zo'n essentieel stel zintuigen :|

Maar hoe dan ook: veel sterkte! Straks zie je het hopelijk weer scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is offtopic maar ik vind dat dus echt krankzinnig. Opa spreekt als hij zegt dat vroeger alles beter was maar uiteindelijk is dat wel een waarheid als je kijkt naar de zorg, een 20 gulden in de maand en je kreeg alle zorg die je nodig had, tandarts, huisarts, ziekenhuis.. rekeningen kreeg je nooit te zien, alles werd geregeld. En dan hebben we het over een kleine 20 jaar geleden (nee ik kom niet uit 1991 zoals mijn naam misschien doet vermoeden).
Nu betaal ik 134 euro en ben ook jaarlijks de eigen bijdrage nog eens kwijt vanwege medicijngebruik en dat is vor mijn partner net zo. Maar in Nederland hebben we een houding van niet klagen maar dragen en dus betalen we ieder jaar fors meer voor zorg en hebben we ons in de maling laten nemen toen het verzekeringsstelsel op de schop ging. Voor mij blijft de vraag waar het geld vroeger vandaan kwam voor de zorg, moet uit een potje gekomen zijn waarvan ze de inhoud nu voor iets anders gebruiken..
Als ik lees dat je dus 4500 euro zelf mag betalen om normaal te kunnen blijven zien..... je bent hopelijk in de gelukkige omstandigheid dat je het kunt betalen maar het gros van de mensen zal hier toch wel problemen mee hebben.. en dan?!
Ik schreef dit niet om een discussie op te starten, daar is het topic niet voor maar ik wilde het even kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_ven24
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10-2024
Spotmatic schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 21:39:
[...]

Huh watte? Begrijp ik nou goed dat je een staar-operatie voor het grootste deel zelf moet ophoesten? En dat voor zo'n essentieel stel zintuigen :|

Maar hoe dan ook: veel sterkte! Straks zie je het hopelijk weer scherp :)
Krom he, dat terwijl de kosten voor de WAO voor de overheid vele malen hoger zijn dan deze ziektekosten.

SH|T Happens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaLx
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Om nog even bij het offtopic te blijven...
Volgens mij heeft de bijbetaling met eigen keuze te maken.
De zorgerzekering vergoed de standaard implantaten (fixed focus) wil je "beter" dan moet je zelf bijbetalen.
Hetzelfde als je kronen in plaats van een kunstgebit wilt, tenminste voor een aantal jaren. Inmiddels afhankelijk van je verzekering (veelal duurder, dus krijg je "een sigaar uit eigen doos").
@MarcelG:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit bedrag er graag voor over hebt. Je hebt er immers (hopelijk) nog lang plezier van. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me er natuurlijk niet in verdiept maar als het een keuze is dan ben ik nog wel benieuwd naar de reden van je keuze Marcel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Mja het zou mij niet fijn lijken om "fixed focus" ogen te hebben, als de 'goedkope 'versie van die implantaten inderdaad dat inhoudt, dat kan ik niet beoordelen.

Ik heb met m'n bril met minus-correctie nu nog de optie om deze lager op m'n neus te zetten of af te doen als ik langdurig iets van heel dichtbij moet bekijken (en dat moet ik, omdat ik naast de afwijking ook nog slechtziend ben).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Okay, het wordt compleet offtopic, maar toch nog even de uitgebreide toelichting. (@ modjes: het gaat overigens nog steeds over fotografie, de biologische variant weliswaar, maar nog steeds optiek. ;) )
Waarschuwing: erg lang verhaal.

De enige remedie tegen (grijze/grauwe) staar is een operatie waarbij de troebele ooglens wordt verwijderd en wordt vervangen door een kunstlens.
Dit is een zeer veel voorkomende ingreep (meer dan 120.000 per jaar in Nederland alleen al), en met vrijwel geen risico's.
Het gros (>98%) van de patienten betreft mensen die al ruim de 50 gepaseerd zijn, meestal zelfs de de 65 voorbij. De lens die hierbij standaard geplaatst wordt is een simpele monofocale lens waarmee je niet kunt scherpstellen.

Het scherpstellen wordt in het oog verzorgd door een aantal spieren die bevestigd zijn aan de lens. Deze lens kan van vorm veranderen : hij wordt boller als er dichtbij gefocussed moet worden (aangespannen) en hij wordt platter (ontspannen) als er in de verte gekeken moet worden. Dit noemt men ook wel "accomoderen".

De standaard monofocale lens is niet flexibel, en kan dus niet bewegen om scherp te stellen. Je hebt dus absoluut geen enkele manier om scherp te stellen.
Bij de 60 plussers (die al bijzonder vaak over een leesbril beschikken, omdat hun natuurlijke lens de flexibiliteit heeft verloren om soepel te accomoderen) worden ingeval van een dubbele staaroperatie beide monofocale lenzen geplaatst met de fixed focus in de verte. Dit betekent dat je dus zonder bril in de verte scherp kunt zien. Dichterbij (armlengte, of zelfs iets verder weg) kun je niet scherpstellen, en moet je dus je leesbril (of gewone) bril gebruiken.
Aangezien de meeste 60+ers dat al enigszins gewend waren, meestal geen probleem, maar voor 'n 33 jarige druk fotograferende IT consultant met opgroeiende zoon van anderhalf is dit toch best wel een uitdaging.
Als "compromis" plaatst men dan vaak in het dominante oog een lens die ingesteld is voor veraf, en in het andere oog een lens die ingesteld is voor dichtbij. Dit noemt men ook wel mono-visie, en je ziet continue een wazig beeld over een scherp beeld (of andersom) ; je hersenen moeten zich hierop aanpassen zodat voor dichtbij je dominante oog wordt "uitgeschakeld", terwijl voor veraf je niet dominante oog wordt uitgeschakeld.
Overigens is de kans dat je goed 3D kunt zien met monovision erg klein.
Deze standaard lenzen kunnen overigens ook géén cilindrische afwijking corrigeren....daarvoor heb je na de operatie dus nog steeds een bril voor nodig. In combinatie met de leesbril dus een multifocale bril...

Alleen deze monofocale implantlens wordt vergoed. Voor alle andere implantlenzen geldt dat slechts de ingreep vergoed en de basisprijs van de monofocale lens. In totaal dus zo'n 1250 per oog.

Maar, er zijn dus legio nadelen aan deze lens, waardoor ik sowieso verder ging kijken voor een beter alternatief. Immers, ik moet er (hopelijk) nog een dikke 50 jaar mee vooruit.

Allereerst de torische monofocale lens, die dus ook een cilindrische afwijking kan corrigeren. Verder gelijk aan de gewone monofocale variant. Geen verbetering dus.

Dan is er de multifocale lens is eigenlijk hetzelfde als de monofocale variant ; je kunt er nog steeds niet mee accomoderen.
Maar om toch iets van scherpte te krijgen in meerdere gebieden hebben ze er zones (ringen) in aangebracht die elk een eigen gebied scherp weergeven op 't netvlies. Je hebt dus bijv. 9 verschillende beelden (over elkaar heen) die op je netvlies geprojecteerd worden. Een soort focusblending, waarbij je hersenen er (net als bij monovisie) het juiste beeld uit moeten halen.
De werking is best lastig uit te leggen, daarom even een citaat van http://www.oogartsen.nl/o...ifocale_restor_kunstlens/
De kunstlenzen bestaan vaak uit verschillende ringetjes van een verschillende breedte met daartussen de stapjes/trapjes van verschillende hoogte. Het licht dat op deze fijne trapjes van elk ringetje terechtkomt, wordt gebroken (diffractie) waardoor golffronten ontstaan (vergelijk dit met het gooien van een steentje in het water). Deze golffronten worden uiteindelijk zodanig gebroken dat het licht op 2 verschillende focuspunten in het oog terechtkomt (2 beelden, één voor veraf kijken en de ander voor dichtbij kijken). Hoewel het netvlies dus zowel een dichtbij als een veraf beeld scherp ziet, bepaalt de aandacht van de patiënt welk beeld (dichtbij of veraf) de hersenen opnemen. Anders gezegd: de afstand van de persoon tot het object waar men naar kijkt, bepaalt welke lenssterkte overheerst.
Kijkt iemand naar een voorwerp op afstand, dan valt één beeld (waar men naar kijkt) op het netvlies en is een scherp beeld. Het andere beeld valt vóór het netvlies en is daardoor onscherp / wazig (dit beeld is voor de patiënt nauwelijks of niet waarneembaar).
Kijkt iemand naar een voorwerp dichtbij (bijv. op 30-40 cm), dan valt één beeld op het netvlies en is scherp, het 2e (hetzelfde) beeld valt achter het netvlies en is voor de patiënt onscherp.
Hierdoor is het mogelijk om voorwerpen van zowel veraf als dichtbij scherp waar te nemen. Kijkt iemand in het tussenliggend gebied (tussen veraf en dichtbij, bijv. computerscherm ed), dan zal het beeld wel waziger zijn, maar vaak ziet de patiënt toch nog >50% waardoor ze dit vaak toch nog zonder bril kunnen waarnemen.
Nadelen van deze lens zijn onder andere veel halos rondom lichtbronnen, schitteringen, kringen, hersenen die zich niet of nauwelijks aan het nieuwe focusblend beeld weten aan te passen etc.
Met deze lens zou 't voor mij (waarschijnlijk) niet meer verstandig zijn om 's avonds auto te gaan rijden, vanwege alle schitteringen, halos etc..... Geen optie dus.

Tenslotte is er sinds een aantal jaren de accomoderende monofocale kunstlens (bijvoorbeeld de Bausch & Lomb Crystalens en de Lenstec Tetraflex lens). Dit is een flexibele monofocale lens die vastgezet wordt aan de spieren die voorheen de gewone natuurlijke lens lieten accomoderen. Doordat de lens soepel is en in een bepaalde vorm wordt geplaatst kan deze voor dichtbij boller gevormd worden, en voor veraf (in rust) "plat". Hiermee kun je dus theoretisch gewoon net als met je natuurlijke lens scherpstellen op bijna alle afstanden. Omdat die kunstlens z'n flexibiliteit niet verliest (gaat meer dan 'n leven lang mee) heb je ook nooit een leesbril nodig.

Nadelen: T.o.v. alle bovenvermelde lenzen alleen maar voordelen. Net zo weinig halos als bij de monofocale versie, geen rare focusblend, geen verlies van 3D visie, etc.
Risico: deze lens is eerder geneigd om na verloop van tijd niet meer exact in 't midden van je oog te zitten.

Dit is vanzelfsprekend wel de meest dure variant, en deze lens wordt ook gebruikt bij mensen die geen staar hebben maar wel van hun leesbril/gewone bril af willen. (Met laseren heb je nog steeds een leesbril nodig).

Dat ik voor deze lenzen gekozen heb was eigenlijk té voor de hand liggend....beelschermwerker, veel op de weg, pas 33 jaar oud, vader van een knul van anderhalf, fotograaf, allemaal dingen waarbij goede en goed functionerende ogen cruciaal zijn, zowel veraf als dichtbij.

Helaas is 't voor mij overigens waarschijnlijk niet zo dat ik na de operatie brilloos door 't leven ga, aangezien de staar al zo ver gevorderd was dat ze de benodigde sterkte niet heel erg accuraat konden vaststellen. De kans is groot dat ik na de operatie nog steeds -1 tot -1.5 heb. Alhoewel het laseren van die reststerkte bij de prijs inbegrepen is, kan dat bij mij niet uitgevoerd worden vanwege issues met m'n hoornvlies/oogleden....da's wel balen, maar helaas.

Voor mij kleven er overigens wel een aantal risico's aan de staaroperatie an sich (los van welke lens). Ik heb namelijk behoorlijk wat allergieën die resulteren in o.a. eczeem, allergische conjuntivitis, geirriteerde/onstokenoogleden etc. Mocht ik in de herstelperiode van de staaroperatie een ontsteking krijgen aan 't oog waar de operatie heeft plaatsgevonden, dan is de kans groot dat ik dat oog kwijt raak.
Daarom is overigens ook gekozen voor de Tetraflex ipv de Crystalens: bij de Tetraflex is de incisie slechts 1.8mm, terwijl de Crystalens een incisie van 3.5mm vereist. Grotere incisie = grotere kans op infectie.

Bovendien is (vanwege de huidige sterkte van -7 en -6.5) de kans op netvliesloslating ook veel hoger dan normaal: 4% per oog tegenover <1% per oog normaal gesproken. Dat is overigens meestal wel te fixen (met weer een operatie).

Op dit moment heb ik aan m'n linkeroog weer een onsteking...volgende week dinsdag is de operatie van dat oog.... :X

Kortom, ik ben er nog lang niet, en ik ben bijzonder blij als ik 23 december aanstaande (1 maand na de 2e operatie) de kerstboom goed kan zien......dat is voor mij momenteel de grootste zorg.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 31-10-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik heb netjes alles gelezen (meestal laat ik lange lappen maar gaan) en ik kan me de keuze heel goed voorstellen zoals je die nu neemt!
Nogmaals succes en ik hoop dat alles ondanks de "gevaren" goed gaat komen voor je!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle succes en sterkte met de operaties, Marcel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Hoe gaat het nu, Marcel?

Mijn K-7 is verkocht en bevindt zich nu in Italië. De K-5 gaat er dus zeker komen! Op dit moment doe ik mee met een samenaankoop via het Pentaxian.nl forum. De body kost dan 1065 euro. Dit is bij een gewone fotozaak, met camera's die van De Beukelaer (de officiële importeur) vandaan komen. De verwachte leverdatum ligt echter wel in november.

Er wordt geprobeerd eenzelfde samenaankoop te beginnen voor de DA35/2.4. De prijs daarvan is dan 160 euro.

Ondertussen hou ik alle forums in het oog in verband met het feit dat de K-5 en K-r al in Aziatische landen te koop zijn. Unboxing parties, huiskamerfoto's, afijn jullie kennen het wel. Ik ben tot zover best onder de indruk van de K-5! Van wat ik ervan kan zien begeeft zich deze wat IQ betreft beslist in FF kringen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

€ 1065 ? Dat is een erg goede prijs!!! Ik ben benieuwd wat ik straks nog kan vangen voor m'n K20D....

Ogenupdate: momenteel gaat 't redelijk...geen 100% (eerder 90%) maar vooralsnog geen ontstekingen.
De operatie van m'n linkeroog staat gepland voor dinsdag aanstaande om 3 uur 's middags. Vanaf vandaag mag ik antibiotica druppels gebruiken en nog wat ander spul, maar helaas gaan m'n ogen daar erg van tranen.
Qua staar gaat 't hard achteruit. Firefox staat nu op 250% ofzo ingezoomd, anders zie ik er geen juu van. :| Autorijden is niet meer te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Wow, Marcel, dat klinkt erg k*t. Ik leef met je mee! Ik zou het niet kunnen verdragen als mijn ogen zoveel achteruit zouden gaan.

De samenaankoop op Pentaxian.nl gaat trouwens al door; er zijn 7 mensen die meedoen waaronder vrijwel alle moderators. Dus de prijs wordt inderdaad 1065 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
De prijs zonder samenkoop actie is 1.110 euro. Dat scheelt dus 45 euro. Je verplicht jezelf wel tot aankoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
mwolthers schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:14:
De prijs zonder samenkoop actie is 1.110 euro. Dat scheelt dus 45 euro. Je verplicht jezelf wel tot aankoop...
En dan? Ik heb pas mijn K-7 verkocht, dus ik heb geen reden er onderuit te willen. Voor die 45 euro kun je gelijk zo'n Chinese grip bestellen en dan heb je een mooi setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
"En dan?" Dat moet iedereen lekker zelf weten. De een zal blij zijn om 45 euro te besparen, de ander zal zich voor die 45 euro de verplichting niet op de hals willen halen. Ik vind het een prima initiatief verder en overweeg nog of ik me erbij wil aansluiten (reden van twijfel is dat ik ook graag in december op vakantie wil en daar dus ook geld voor nodig heb - en tegelijk graag de K-5 mee zou willen hebben)

45 euro voor een grip? Dat is weinig! Ebay? Is die net zo goed als de grip van Pentax zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ebay, ik heb hem ook (via de UK dus geen invoerrechten of btw verder) doet hetzelfde en ik vind hem er keurig uitzien!
I

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
[b][message=34876656,noline]
45 euro voor een grip? Dat is weinig! Ebay? Is die net zo goed als de grip van Pentax zelf?
Hier mijn mini-review van deze grip: http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,7114.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mwolthers schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:08:
Ik heb zelf ook de grip van DealExtreme al sinds januari, en hij bevalt nog steeds perfect.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31967

Staan ook enkele foto's en video's in de review bij DealExtreme. Pasvorm is perfect en materiaal is absoluut niet te onderscheiden van dat van de camera zelf, en ook heel belangrijk, metalen paspennen terwijl er veel third-party grips zijn met kunstof paspennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/GoT/camera_vergelijking/7D_D7000_D300s_K-5._verkleind.jpg

Vergelijking tussen de 7D, D7000, D300s en de K-5 hun chassis' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gelijk voor de K5 gaan!
:)

Overigens ben ik intussen lid van de club van samenaankopers en ik ben de 12e man..
Laat nu maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben me aan het oriënteren op een DSLR.

Nu heb ik momenteel een (stof happende) Pentax SF7 met een 28-80 Pentax-SMC-F lens en een 70-210 Sigma lens en een AF400FTZ flitser.

Is dit alles nog goed te gebruiken op bijvoorbeeld de K7 of één van de voorgangers?

Ik heb mijn best gedaan te zoeken, maar na een uur van alles kris kras door te spitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
De lenzen kan je gewoon gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de sensor van een digitale Pentax kleiner is dan kleinbeeld. Hierdoor vallen er dus als het ware randen van je beeld af. In praktijk betekent dat dat je 28-80 lens als een soort 42-120 functioneert. Om die reden heb je op digitale bodies tegenwoordig meestal een 18-55 als kitlensje, die dus hetzelfde bereik van beeldhoek heeft als een 28-80 op kleinbeeld.

Of je de flitser gewoon kan gebruiken weet ik niet zeker. Ik denk het wel, maar anderen weten dat vast beter dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De AF400FTZ is een oude TTL-flitser. Dit betekent dat P-TTL flitsen via de camera niet mogelijk is. Als de flitser een eigen lichtsensor heeft (d.w.z. je stelt het diafragma in op de lens en de sensor op de flitser kijkt wanneer het onderwerp voldoende is belicht) dan is-ie natuurlijk wel prima bruikbaar. Ook zal in de zoeker het flits-klaar signaal zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de lenzen had ik al grotendeels begrepen (uit de OP van deel 1): SMC-F: alle functies.
Bovendien heb ik al wat eerder met een schuin oog gekeken naar DSLR.

Hoe weet ik of de flitser een eigen sensor heeft?
(hmmm, ik zou RTFM eens kunnen proberen).

Mijn afweging is namelijk vrij eenvoudig: Ik mis al jaren mijn SLR. Door mijn oude zooi te gebruiken kan ik voor het geld van een complete instap-kit meteen naar wat beters. En ik heb destijds niet voor niets als puber heel snel een (toen) hele dikke flitser gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36

Sabbi

je denkt aan mij.

Die flitser heeft alleen ttl en manual, maar ook zonder auto kan je die flitser op een K7,K5,KR,KX gebruiken, je zet dan je camera op M, sluiter op 1/60, en je diafragma naar gelang de afstand tot het onderwerp (staat een schema achterop de flitser waar je dit kan aflezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feitelijk werkt dat dus net als de oude Agfa-flitser van mijn ouders werkte op mijn SF7...

Da's dan wel weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou niet weten wat daar nou jammer aan is. Of je de lichtopbrengst van je flitser nu laat bepalen door de lichtmeter van je camera of door de lichtmeter van je flitser zelf, haalt imho absoluut niets uit.

Voordeel is zelfs dat je echt spotgoedkoop enorm goede flitsers te pakken kan krijgen.
Ik heb zelf de Metz 45-CT 5 voor een paar tientjes op Ebay gekocht. En dat terwijl diezelfde flitser enkele jaren terug voor ruim over de 500 euro over de toonbank ging.
Ik heb er zelfs een tele-voorzetstuk voor gekocht via Ebay, en kan nu flits foto's maken op 200 meter afstand. (heb het inmiddels getest op ruim 50 meter en het werkt echt helemaal perfect. )

Probeer zo'n configuratie maar eens te pakken te krijgen in PTTL uitvoering :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Da's een mooie flitser, Sakura, maar zit je daarmee niet met het probleem van het immense ontstekingsvoltage?

Mijn oude 45 CT 1 kon ik in ieder geval absoluut niet op een DSLR gebruiken werd mij verteld. Schijnt wel een trucje voor te zijn trouwens. Nu heb ik een 58 AF 1. Bevalt me redelijk. Fijne flitser, maar PTTL vind ik ronduit slecht werken. Zeer onbetrouwbare en inconsistente belichting. Doe het liever met de hand. Bounceflitsen gaat in PTTL trouwens wel opvallend vaak goed vind ik.

Iemand de K-5 al in het wild gesignaleerd trouwens? Ik begreep een beetje dat er een klein partijtje in de Benelux was aangekomen maar weet niet of die al gedistribueerd zijn. Ik heb 'm in elk geval wel besteld (via die samenkoop actie op dat andere forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mwolthers schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 01:35:
Da's een mooie flitser, Sakura, maar zit je daarmee niet met het probleem van het immense ontstekingsvoltage?

Mijn oude 45 CT 1 kon ik in ieder geval absoluut niet op een DSLR gebruiken werd mij verteld. Schijnt wel een trucje voor te zijn trouwens. Nu heb ik een 58 AF 1. Bevalt me redelijk. Fijne flitser, maar PTTL vind ik ronduit slecht werken. Zeer onbetrouwbare en inconsistente belichting. Doe het liever met de hand. Bounceflitsen gaat in PTTL trouwens wel opvallend vaak goed vind ik.
De CT 1 heeft idd een zeer hoge onststeekspanning. De laatste serie daarvan is dat overigens weer aangepast en is de ontsteekspanning een stuk lager.

De CT5 zou zonder meer aangesloten kunnen worden, maar omdat Pentax geen informatie geeft over de maximaal toegestane ontsteekspanning heb ik er wel een Wien Safe Sync tussen gezet.

Afbeeldingslocatie: http://www.weinproducts.com/sspc.jpg
http://www.weinproducts.com/safesyncs.htm

Mijn vorige camera was de K100D, en voor die camera heb ik uiteindelijk wel de gegevens van Pentax te pakken weten te krijgen na vele mailtjes, die kan namelijk maximaal 250 volt hebben.
Het is bijna zeker dat dat ook geld voor de K7, maar ik neem dan risico iig niet.

De interne lichtmeting van de gehele 45-CT serie is overigens zeer goed, ook bounce flitsen geeft perfecte resultaten.

Plaatje geleend van internet :)

Afbeeldingslocatie: http://www.sonyuserforum.de/galerie/data/thumbnails/6/FZ50_Metz-45CT-5_01.jpg

En een testfoto, bewust veel te veel uitgezoemt, zodat je goed kan zien wat het verschil is. Dit is dus op pakweg 40 meter afstand.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/allvkk.jpg

/edit
Foto toegevoegd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

PENTAX K-5 plans for firmware update
*O* *O* *O*
Dit zou betekenen dat de K-5 direct de Nikon D7000, Canon 50/60D en de Canon 7D 'verslaat' in diepte van de buffer @6 fps :D
De Nikon D7000 doet 15 foto's op 12bit compressed NEF en 12 foto's op 14bit compressed NEF.
De Canon 50/60D doet 16 foto's in RAW, de 60D @ 5.3 fps.
De Canon 7D doet 15 foto's in RAW @ 8FPS
Dit betekend dus dat de Pentax K-5 meteen in één klap het beste jongetje van de klas kan zijn in deze competieve klasse :)

Goed nieuws wat mij betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, dit is mijn eerste bericht hier op Tweakers, dus ik hoop dat ik het in het juiste topic post.

Ik heb sinds een paar maanden een Pentax K-x en eigenlijk vanaf het begin had ik al problemen met de batterijen. De Energizer lithium batterijen die erbij waren geleverd, waren al na een half uur op en sinds kort heb ik nu ook oplaadbare Varta AA batterijen (2300 mAh). Echter zodra ik deze volledig heb opgeladen, kan ik misschien 50 foto's maken en dan geeft mijn camera alweer aan dat ze op zijn. Terwijl ik niet "zware" opties kies, hij staat negen van de tien keer op automatisch kiezen. Met/zonder flits maakt geen verschil.

Is dit iets gebruikelijks wat vaker voorkomt bij de Pentax K-x, of ligt het aan mijn batterijen of erger nog mijn camera? Zijn er batterijen die langer mee gaan, zoals bijvoorbeeld Lithium AA batterijen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want het zorgt voor heel veel frustratie aangezien de camera niet goedkoop was, maar nu gewoon nauwelijks gebruikt wordt doordat ik maar een half uur foto's kan maken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Bij de K-x zou ik altijd Eneloops gebruiken. Ik heb ze ook op mijn *ist DS en ze gaan echt ontzettend lang mee. Goedkopere accu's (zoals Duracells die ik in het verleden had) gaven al heel gauw het probleem die jij beschrijft. Ik zou gewoon zeggen dat de K-x wat kieskeuriger is m.b.t. de spanningsbron.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je geen defecte K-x zou kunnen hebben. De meegeleverde Lithiums zouden ook vrij lang mee moeten gaan (in ieder geval meer dan een half uur).

[ Voor 22% gewijzigd door Spotmatic op 31-10-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Maak je veel gebruik van de interne flitser? Dat vreet namelijk ook batterijen, maar ook dan vind ik 30 minuten nog steeds erg snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Inderdaad. Dat die lithiums zo snel leeg zijn is echt niet goed. Een stelletje goedkope accu's geven inderdaad dit probleem, iets betere accu's gaan wat langer mee en Eneloop / Duracell Hybrid / Hybrio of soortgelijke batterijen doen het gewoon heel erg lang. Die batterijen hebben doorgaans een capaciteit van 1900-2000 mAh en de techniek heet geloof ik hybride NiMH. Stop die eens in je K-x en vertel eens hoe dat bevalt.

En ja, je zit in het goede topic :) Welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga wel even Eneloops bestellen via internet en kijken of dit het probleem verhelpt. Zo niet, dat moet er denk ik maar even naar gekeken worden door degene van wie ik hem gekocht hebt. Liever niet natuurlijk, maar er zit niets anders op dan, ben ik bang. Bedankt voor de reacties in ieder geval! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 08:59:
Ik ga wel even Eneloops bestellen via internet en kijken of dit het probleem verhelpt. Zo niet, dat moet er denk ik maar even naar gekeken worden door degene van wie ik hem gekocht hebt. Liever niet natuurlijk, maar er zit niets anders op dan, ben ik bang. Bedankt voor de reacties in ieder geval! :)
Gebruik ze ook in mijn K200d :*)

[ Voor 4% gewijzigd door PowerUp op 01-11-2010 10:11 . Reden: stukje weggehaald dat als spam over kan komen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 08:59:
Ik heb ze zelf bij DX besteld, niet de Eneloops, maar de concurrent, Recyco.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8746

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:14:
[...]

Ik heb ze zelf bij DX besteld, niet de Eneloops, maar de concurrent, Recyco.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8746
Dat zijn neppers. Performance komt niet in de buurt van fatsoenlijke batterijen, zie ook de reviews op DX

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
De eerste echte Pentax K-r Review is een feit op Photographyblog.com

Citaat conclusie:
In summary the Pentax K-r is a logical fusion of the K-x and K-7, nicely filling the price-gap between the two whilst offering a worthy upgrade to the former and cheaper alternative to the latter. As a very well-specified and crucially cheaper alternative to the Big Two of Canon and Nikon, the new Pentax K-r is a great mid-range DSLR that is a worthy recipient of our Highly Recommended award. *O*

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
mwolthers schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:56:
Inderdaad. Dat die lithiums zo snel leeg zijn is echt niet goed. Een stelletje goedkope accu's geven inderdaad dit probleem, iets betere accu's gaan wat langer mee en Eneloop / Duracell Hybrid / Hybrio of soortgelijke batterijen doen het gewoon heel erg lang. Die batterijen hebben doorgaans een capaciteit van 1900-2000 mAh en de techniek heet geloof ik hybride NiMH. Stop die eens in je K-x en vertel eens hoe dat bevalt.

En ja, je zit in het goede topic :) Welkom.
Soortgelijk?. Sinds kort heb ik Eneloops voor mijn K100D en die zijn echt niet te vergelijken met de "soortgelijken". Koop gewoon de originele Eneloops. Die hebben zich in de praktijk bewezen.

Het ligt denk ik ook wel aan de camera. Pentaxen geven het al gauw op als de spanning niet voldoende is en daar ligt de kracht van de Eneloops.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-DarkShadow- schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:15:
[...]

Dat zijn neppers. Performance komt niet in de buurt van fatsoenlijke batterijen, zie ook de reviews op DX
Daar zijn ze misschien mee begonnen, maar wat ze nu leveren is gewoon enorm goed, gebruik ze zeer regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Yahrr schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:56:
[...]

Soortgelijk?. Sinds kort heb ik Eneloops voor mijn K100D en die zijn echt niet te vergelijken met de "soortgelijken". Koop gewoon de originele Eneloops. Die hebben zich in de praktijk bewezen.

Het ligt denk ik ook wel aan de camera. Pentaxen geven het al gauw op als de spanning niet voldoende is en daar ligt de kracht van de Eneloops.
Niet zo zeer van de Eneloops maar van de hybride NiMH techniek. Ik zie niet in waarom Eneloops wat dat betreft beter zouden zijn dan de concurrenten. Dat ze beter zijn dan gewone NiMH batterijen (voor een Pentax camera tenminste) staat als een paal boven water. Zelf heb ik wel een setje Eneloops voor algemeen gebruik (flitser, wii-remotes enz.) en die doen het uitstekend. Ik gebruik ook wel gewone NiMH batterijen, voor de flitser zijn die eigenlijk weer net iets beter vanwege de hogere capaciteit maar de Eneloops blijven tenminste opgeladen dus kan ik ook gebruiken als ik ze onverwachts nodig heb. Mijn vriend heeft trouwens pasgeleden een setje Recyko+ (ook hybrides) gekocht voor een fietslampje. Als hij daar met sporadisch opladen de winter mee doorkomt doen die het dus (zoals ik wel verwacht van een merk als GP) net zo goed als de Eneloops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

mwolthers schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 01:55:
[...]
Als hij daar met sporadisch opladen de winter mee doorkomt doen die het dus (zoals ik wel verwacht van een merk als GP) net zo goed als de Eneloops.
Dan moet hij 1) niet veel fietsen in het donker en 2) het niet te koud worden als hij fietst. Ik kon toen ik dagelijks fietste (gem. 1,5 uur per dag) met (Hema) NimH's om de 2 weken laden. Ik heb trouwens de bewuste batterijen van GP en hoewel ze het beter doen dan die Hema's, vind ik het nou niet echt een wereld van verschil.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staffie666
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-05 18:09
Mensen even een melding wellicht interessant voor evt nieuwe aankopen.
Pentax komt van 4 nov tot 15 januari met een cashback actie ook in NL;

http://www.cameranet.nl/nieuws-details.php?ID=451

Heel erg leuk als je dan de k5 gaat kopen en een paar 100 euro terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Als ik jouw link aanklik gaat het om een cashback actie die liep van eind 2009 tot begin 2010. Check je bronnen even s.v.p. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staffie666
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-05 18:09
Sorry mijn fout, oude link.
Maar op een ander forum staat toch echt dit:

http://www.digifotofreak....opic.php?t=16288&start=15

Had het gelezen en zocht een officieel bericht. Toen heb ik per ongeluk de oude gevonden en die laten zien, mijn excuses daarvoor

[ Voor 32% gewijzigd door Staffie666 op 03-11-2010 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
In ieder geval is duidelijk dat de Cashback geldt voor Frankrijk en Duitsland. Duitsland heeft dit prominent op de site staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.pentax.de/de/media/40390c9daffe934912e46bd863ead8e1/banner_cashback_2010__2_.jpg

Ik zie niet in waarom dit niet ook voor de Benelux zou kunnen gelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ik ben een beetje aan het kijken om een strobist setje bij elkaar te sprokkelen. Heeft er hier iemand ervaring met een Pentax AF-500FTZ of andere oude Pentax flitser en of deze hiervoor geschikt is? Google vind er niet veel over behalve dan 1 of 2 comments van mensen die zeggen dat ze deze hebben zonder verdere inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Kijk eens naar de Yongnuo YN460-II en de andere Yonguo flitsers, deze zijn ontworpen voor strobisters, zijn van goede kwaliteit, verslaan de meeste antieke flitsers op het gebied van performance en gemak en zijn voor minder dan €40 per stuk verkrijgbaar op ebay. Als triggers kun je de RF602's gebruiken, voor Pentax moet je dan bij de zender wel intern een draadje doorknippen, maar daarna werken ze perfect.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Als die cashback er gaat komen dan zou ik best eens een K-5 kunnen gaan kopen. Dat zou een lekkere upgrade van m'n K10D zijn. De K100D Super gaat er dan ook uit. Die gebruik ik nu met een focuscorrectie voor een van m'n lenzen, maar dat probleem is dan ook direct opgelost. :)

Vooral met m'n F50 1.7 wordt dat lekker foto's schieten binnen, zonder flits! :*)

Hopelijk komt dat dus uit op een prijs van om en nabij de 1000 euro na cashback. Maargoed, eerst zien en dan pas geloven..

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_ven24
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10-2024
Spotmatic schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:18:
In ieder geval is duidelijk dat de Cashback geldt voor Frankrijk en Duitsland. Duitsland heeft dit prominent op de site staan:

[afbeelding]

Ik zie niet in waarom dit niet ook voor de Benelux zou kunnen gelden...
Ik woon in Duitsland, laagste prijs is hier echter 1200 euro voor een body. Bij de cashback zou je voor een k-5 body 100 euro terugkrijgen. In NL kost de k-5 echter 1120 euro geloof ik bij foka, dus veel schiet je er niet mee op. Ik wacht in ieder geval nog even en hoop dat de prijs voor het eind van het jaar wat daalt.

SH|T Happens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Hmm ik zaleens kijken naar zo'n chinese flitser. De dollar is weer lekker aan het zakken dus weer goeie tijden om te importeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Beste APS-C dSLR tot nu toe volgens DXOMark :) http://bit.ly/9M58v1 *O*
Zie vergelijking met de Canon 5D mkII en de Nikon D700 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:47
Wow, dat zijn echt hele hoge scores :o
Toch jammer dat Sony vaak minder uit zijn eigen sensors haalt dan andere merken die de sensor gebruiken.
Zie ook hier voor een vergelijking met de A55 die zeer waarschijnlijk dezelfde sensor heeft. De 1/3 stop lichtverlies is niet het enige verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Priyantha, je vergeet nog te vermelden dat de K-5 bij DxOmark nu op een 6e plaats staat, ongeacht de grootte van de sensor en het merk, van alle camera's die ze ooit hebben getest (de 645D staat overigens op de 4e plaats). Niet slecht: 2 camera's bij de eerste 6. Als Pentax scoort doen ze dat goed: op beeldkwaliteit. Laat dat nou toevallig ook bij mij op de 1e plaats staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Yahrr schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:56:
[...]

Naar ik gelezen heb op fora, hebben sommigen ook met Eneloops problemen. Uiteraard kan dat komen door defecte exemplaren van zowel accu's (of één van de vier) als camera. De problemen met Eneloops zijn echter marginaal vergeleken met standaard accu's.

Zelf heb ik geen ervaring met Eneloops, bij de enige winkel in deze regio die ze verkoopt, kom ik slechts 's zondags in de buurt en dan is die winkel dicht. Conrad.nl vraagt een vermogen aan verzendkosten (met iDeal ga ik echt niet betalen) en andere webshops die eneloops verkopen tegen gunstige prijs/verzendkosten ken ik niet.

Wel zijn mijn ervaringen goed met andere niet-leeglopende NiMH-accu's zoals
Panasonic Infinium (o.a. Leenbakker (650 meter voor mij))
Varta Ready2Use (groen metallic) (o.a. Kijkshop)
Hapé Startklaar (de rode met gele letters, de gewone, leeglopende zijn blauw)(o.a. Kijkshop)

GP mijd ik al sinds 1999 als de pest (heb toen een setje gehad, waardeloos)
Voor Duracell werd vroeger gewaarschuwd omdat die heel vaak lekten, specifiek in een Minolta 7000 (lag mischien ook aan de camera, de stroom die deze trekt, of hoe ver deze de batterij leeg trekt tijdens gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Voor alle duidelijkheid: volgens DxOmark heeft de K-5 de allergrootste DR van alle door hun geteste DSLR's, dus inclusief de FF's en de MF's.

Ik weet het wel en ga het vieren met een 16 year old Lagavulin single malt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Conrad.nl vraagt een vermogen aan verzendkosten (met iDeal ga ik echt niet betalen) en andere webshops die eneloops verkopen tegen gunstige prijs/verzendkosten ken ik niet
www.Nkon.nl
Vorige week vrijdag nog een aantal eneloops besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Man, als ik nou eens de loterij zou winnen... Dan had ik ineens geld over om ook een K5 te kunnen kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Wow...de allerhoogste DR...van alle dslrs.....ever.
Wow.
...wow....
Zodra m'n ogen weer in orde zijn (begin volgend jaar dus) ga ik eens kijken wat de K20d nog oplevert en eens een upgrade plannen.

Fyi: linkeroog is goed gegaan, herstel gaat voorspoedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Goed nieuws Marcel :) Gefeliciteerd alvast. Nu maar hopen dat het rechteroog ook zo goed gaat.

Intussen stijgt de spanning rond de K-5; ik hoop er mijn kerstkaarten nog mee te kunnen schieten :) Maar de berichten zijn positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
na wat second thoughts betreft de Nikon D7000 en of de Alpha 580 ben ik zeer geinteresseerd in de K5. Wel iets minder focus points dan de D7000 die lichtsterk zijn is IBIS wel erg prettig. Maar hoe zit het met de lenzen van Pentax? Zijn deze makelijk te krijgen in nederland? Ik begin nu echt opnieuw met een lens set op te bouwen. Wil voornamelijk alleen primes, 35mm, 50mm, 85mm. Ik zag een 50mm van Pentax zelf maar vond deze niet zo geweldig presteren. dan de Sigma natuurlijk maar verder kwam ik niet zoveel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Sn0wblind schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 03:15:
na wat second thoughts betreft de Nikon D7000 en of de Alpha 580 ben ik zeer geinteresseerd in de K5. Wel iets minder focus points dan de D7000 die lichtsterk zijn is IBIS wel erg prettig. Maar hoe zit het met de lenzen van Pentax? Zijn deze makelijk te krijgen in nederland? Ik begin nu echt opnieuw met een lens set op te bouwen. Wil voornamelijk alleen primes, 35mm, 50mm, 85mm. Ik zag een 50mm van Pentax zelf maar vond deze niet zo geweldig presteren. dan de Sigma natuurlijk maar verder kwam ik niet zoveel tegen.
Hoi :)
Ligt natuurlijk maar net aan je budget, maar qua objectieven ka je denken aan:
- Pentax DA 35mm 2.4, welke als het goed is deze maand leverbaar wordt
- Pentax DA 35mm 2.8 LTD Macro
- Pentax FA 35mm 2.0, weet alleen nog of die nog ergens te krijgen is ;)
- Pentax FA 50mm 1.4, welke nog op voorraad is bij fotovideobooms en Foto Konijnenberg o.a
- Sigma 50mm 1.4
- Pentax DA* 55 1.4
- Pentax FA 77 1.8 LTD
- Sigma 85mm 1.4

Of je moet voor pancakes willen gaan zoals de DA 40 LTD, DA 21 LTD, DA 70 LTD e.d :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die DxOMark score is erg indrukwekkend van de Pentax K5. Deze camera gaat serieus meedoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
enige wat me betreft de K5 zorgen baart is de shutter lag achtige blur die de K7 had. Ik kan nog nergens terug vinden of dit is opgelost met de K5.

Betreft de prime lenses. VInd de 50mm van pentax zelf erg tegenvallen, sowieso qua snelle primes maar een 50mm 1.4 sigma zou voor de komende tijd in ieder geval voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ik vind het vandaag tijd om mezelf een kadootje te geven. Dus ben ik naar Capelle gereden en heb mezelf getrakteerd op dit schatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lfaOStoRCmNYMBR3sTpyhImk/full.gif

Morgen hopelijk wat resultaten :)

LLBA has initiated...

[ Voor 7% gewijzigd door MonkeySandwich op 06-11-2010 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Da's de 40mm toch ? De "stiekem-toch-geen-bodydop". ;)

Trouwens, even onder ons, maar ik heb 't idee dat ze bij Pentax dit forum echt wel mee lezen hoor....
Ze hebben namelijk (voor tenminste 50%) naar mij geluisterd:
MarcelG schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 16:23:
...
Liefst 14 stops dynamisch bereik met een signaal/ruisverhouding van ~100% op alle ISO waarden, maar goed, de techniek én m'n banksaldo zijn daar vaak de beperkende factoren.
...
:) Supercool!

Maar, inderdaad, DR is slechts 1 aspect (wel erg belangrijk) maar wazige foto's door "shutterlag" kun je niet goedmaken met 14 stops DR.
Wanneer verwachten de samenaankopers hun K5 in de handen te kunnen hebben ?

@Rin : ik ben nog steeds erg tevreden over de FA 50mm f/1.4. Okay, op f/1.4 is hoekscherpte nada, maar toch is het geen slecht stuk glas. Ik zie geen reden om de veel duurdere nieuwe DA* SDM versie aan te schaffen, zelfs los van de prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door MarcelG op 06-11-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
@Marcel, idd een dure bodydop, maar hopelijk kan die wel iets meer dan dat :+ . Ik was best verbaast in de winkel hoe makkelijk het toch te ondersteunen is zonder dat je de lens vast kan pakken, het ziet er alleen wel erg vreemd uit.

Nu nog bedenken wat ik met mijn M 50mm 1:1.4 ga doen aangezien het toch dicht bij elkaar ligt en ik een M lens enorm bewerkelijk vind om mee te fotograferen, meer out-of-focus dan in-focus plaatjes...
Desondaks veel plezier gehad met deze lens en ook wel wat mooie plaatjes aan over gehouden, en in de toekomst misschien ook wel weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 50 1.4 gewoon verkopen, meer oof dan if zegt genoeg.. van de 40mm ga je genieten, erg leuk ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Priyantha Bleeker schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 07:22:
...
- Pentax DA 35mm 2.4, welke als het goed is deze maand leverbaar wordt
...
Die is al leverbaar, heb 'm nu al een paar weken liggen. Denk er wel aan dat die echt goedkoop is en dat merk je (zeker als ik het vergelijk met mijn 21, 40 en 77mm primes). Het voelt op zich wel stevig aan, maar het is allemaal plastic, incl. de mount (!). Maar voor wat die moet opbrengen valt het niet tegen en is het een leuke introductie tot de primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
FA 43 ltd is ook een erg fijne prime :) Heel eigen karakter, maar ik heb eigenlijk nooit iemand gesproken die het geen fijn stukje glas vond. Enige nadeel is dat hij niet zo heel lichtsterk is met f/1,9

Over het algemeen kan je zeggen dat Pentax een indrukwekkende serie primes op de markt heeft gebracht - het is een van de kwaliteiten van het merk. De FA 50 is naar ik gehoord heb geen topper (ook zeker niet slecht) maar eigenlijk is dat een uitzondering; je zal onder de indruk zijn van de kwaliteit van oude en nieuwe primes van ons geliefde merk.

Ik gebruik zelf niet enorm veel primes omdat mijn DA 16-45 en DA* 50-135 me al zoveel kwaliteit bieden, maar de FA 77 ltd gebruik ik toch best regelmatig vanwege de verbluffend fraaie beelden die hij geeft, de FA 43 ltd soms en bij wijze van uitzondering (of als ik een polfilter nodig heb) de 28 of de 50 die ik nog heb uit het filmtijdperk. Oh en af en toe eens mijn ouwe reus, de A 400; meer voor extreme foto's. Was ooit bedoeld voor vogels, maar daar bleek ik weinig talent voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Het is in kannen en kruiken: ik ga de K-5 a.s. donderdag oppikken! 8)

Ik denk dat ik de FA* 85/1.4 als eerste ga gebruiken, op F/1.4, om er zeker van te zijn dat de body net zo goed is als mijn K-7 dat was.

[ Voor 50% gewijzigd door Spotmatic op 09-11-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
waar komt die beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag hier een voorbeeldje van de K-5 met 85 f1.4
http://www.flickr.com/pho...3/sizes/l/in/photostream/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Gekocht in de samenaankoop van www.pentaxian.nl bij Foto Looman.
Wow, de plaatjes van de FA* blijven verbazing wekken. Geen wonder dat ik hem als eerste wil gebruiken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Ik hoop dat ik m snel ergens tegen kom. Want wil dolgraag de knoop doorhakken of ik een D7000 of een K5 koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Grm.. Looman krijgt 10 bodies geleverd; ik sta op nummer 14 in de samenaankoop en moet dus wachten op de volgende levering. Totaal onduidelijk wanneer dat gaat zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10
Eind november heeft een andere samen-aankoper middels een email van Looman gehoord (ben ik niet btw)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rin, camera.nl heeft hem op voorraad. Informeer naar de prijs en geloof niet de prijs op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op woensdag 10 november 2010 @ 00:58:
Grm.. Looman krijgt 10 bodies geleverd; ik sta op nummer 14 in de samenaankoop en moet dus wachten op de volgende levering. Totaal onduidelijk wanneer dat gaat zijn. :(
De verwachting is binnen 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik heb de stap gezet...m'n K20D staat nu officieel te koop. :o
Of ik binnenkort de K5 al ga aanschaffen weet ik nog niet, maar voorlopig gebruik ik de K20D toch niet, dus kan ik 'm net zo goed verkopen.
Geheel cameraloos ben ik nog niet, want mocht ik binnenkort toch weer eens iets gaan schieten dan pak ik gewoon de Bronica :) Dat zie ik sowieso beter, alhoewel de lichtmeting natte vinger-werk wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Heb je weer even tijd om te sparen :) , of staat dat geld ook al gereserveerd voor de operaties? Wanneer moet je voor je tweede oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mythrill schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 20:29:
Heb je weer even tijd om te sparen :) , of staat dat geld ook al gereserveerd voor de operaties? Wanneer moet je voor je tweede oog?
Inderdaad, ik reserveer de opbrengst voor de k5, de operatie is ondertussen al helemaal betaald.
23 november is m'n rechteroog aan de beurt, dan heb ik in elk geval weer stereo beeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Wat is t angstvallig stil....Spotmatic heeft als het goed is al sinds afgelopen donderdag de K5, maar toch zie ik nog niks in dit topic.... ?!
Strange.....

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelG op 14-11-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Tja, het is bijkomen geblazen van alle gebeurtenissen! :D

Ik heb heus wel wat plaatjes gemaakt met de K-5...

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/k-5/sinterklaas01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/k-5/sinterklaas02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/k-5/sinterklaas03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/k-5/sinterklaas04.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
bij fotobooms is de k5 ook verkrijgbaar, maar ik twijfel nog gigantisch, mede door lens aanbod, want alleen de sigma50mm lijkt me qua prime lens wat, maar die SDM lenzen lijken me neti zo door al die problemen. Daarnaast nogsteeds niks bekend of deze camera diezelfde k7 achtige double image/blur issues heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Sn0wblind schreef op maandag 15 november 2010 @ 02:40:
bij fotobooms is de k5 ook verkrijgbaar, maar ik twijfel nog gigantisch, mede door lens aanbod, want alleen de sigma50mm lijkt me qua prime lens wat, maar die SDM lenzen lijken me neti zo door al die problemen. Daarnaast nogsteeds niks bekend of deze camera diezelfde k7 achtige double image/blur issues heeft.
De K-7 heeft geen "double image" probleem (dat is de K-x). Naar verluidt is er sprake van shutter blur, maar ik heb dat nooit in mijn foto's gemaakt met de K-7 teruggezien. Ik zeg niet dat het probleem er niet is, maar er moet niet van een mug een olifant gemaakt worden.

Tot nu toe heb ik met de K-5 alleen maar scherpe platen gemaakt.

Over SDM kan ik weinig zeggen: mijn DA* 55/1.4 SDM doet het nog steeds prima. Verder heb ik alleen maar schroef-AF lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:24:
Tja, het is bijkomen geblazen van alle gebeurtenissen! :D

Ik heb heus wel wat plaatjes gemaakt met de K-5...

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Komen die recht uit de K5? Nice! :)
Een film-achtige rendering, met genoeg detail in de schaduwpartijen (en ook in de schminck).
Komt wel een beetje donker over, maar ik neem aan dat je gewoon bewust een halve stop onderbelicht hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelG op 15-11-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:06:
[...]

Komen die recht uit de K5? Nice! :)
Bedankt! Nee, niet direct uit de K-5 maar omgezet vanuit RAW.
Een film-achtige rendering, met genoeg detail in de schaduwpartijen (en ook in de schminck).
Komt wel een beetje donker over, maar ik neem aan dat je gewoon bewust een halve stop onderbelicht hebt./
Ik moet de K-5 nog wel leren kennen (het is wel een hele andere sensor) maar het was bepaald geen heldere dag, zaterdag. Nu terugkijkend ziet het er precies zo uit als de omstandigheden toen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Spotmatic schreef op maandag 15 november 2010 @ 08:11:
[...]

De K-7 heeft geen "double image" probleem (dat is de K-x). Naar verluidt is er sprake van shutter blur, maar ik heb dat nooit in mijn foto's gemaakt met de K-7 teruggezien. Ik zeg niet dat het probleem er niet is, maar er moet niet van een mug een olifant gemaakt worden.

Tot nu toe heb ik met de K-5 alleen maar scherpe platen gemaakt.

Over SDM kan ik weinig zeggen: mijn DA* 55/1.4 SDM doet het nog steeds prima. Verder heb ik alleen maar schroef-AF lenzen.
Van wat ik gelezen had, had de K7 er ook last van, daar was toen nog een uitgebreide test mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:11:
[...]

Bedankt! Nee, niet direct uit de K-5 maar omgezet vanuit RAW.

[...]

Ik moet de K-5 nog wel leren kennen (het is wel een hele andere sensor) maar het was bepaald geen heldere dag, zaterdag. Nu terugkijkend ziet het er precies zo uit als de omstandigheden toen waren.
Dus jij hebt geen exposure compensation gedaan? :?
Da's dan erg knap van de K5, dat ie "ziet" dat 't een druilerige donkere november middag is....of puur toeval.

Normaal gesproken zouden die foto's - als je geen exposure compensation toepast - lichter moeten zijn, omdat de lichtmeting altijd uitgaat van een gemiddeld verlichte scene.

Pas bij extreme afwijkingen gaat de programma modus z'n werk doen, en worden afwijkende verlichtingsscenarios afgewogen (zoals vuurwerk, nachtfotografie, etc).
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de K5 een "druilerige donkere november middag"-scenario ingebouwd heeft, anders zijn ze bij Pentax wel erg briljant geworden. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 15-11-2010 23:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

MarcelG schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:30:
[...]
Dus jij hebt geen exposure compensation gedaan? :?
Da's dan erg knap van de K5, dat ie "ziet" dat 't een druilerige donkere november middag is....of puur toeval.

Normaal gesproken zouden die foto's - als je geen exposure compensation toepast - lichter moeten zijn, omdat de lichtmeting altijd uitgaat van een gemiddeld verlichte scene.

Pas bij extreme afwijkingen gaat de programma modus z'n werk doen, en worden afwijkende verlichtingsscenarios afgewogen (zoals vuurwerk, nachtfotografie, etc).
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de K5 een "druilerige donkere november middag"-scenario ingebouwd heeft, anders zijn ze bij Pentax wel erg briljant geworden. ;)
Serieus, waar heb je het over?
Volgens mij haal je een paar concepten van fotografie door elkaar, als men zegt dat de lichtmeter uitgaat van een gemiddeld verlichte scene, bedoelen ze een scene zonder hoge of lage uitschieters, gemiddeld overal even licht over het zichtsveld, niet absoluut gemiddeld verlicht. Het zou toch wat zijn als je lichtmeter op een zonnige dag het niet meer wist omdat dat anders dan gemiddeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Sabbi schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:17:
[...]

Serieus, waar heb je het over?
Fijn begin van je reactie. Zet zo lekker de toon....
Overigens, aangenaam kennis te maken, ik ben Marcel.
Sabbi schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:17:
Volgens mij haal je een paar concepten van fotografie door elkaar, als men zegt dat de lichtmeter uitgaat van een gemiddeld verlichte scene, bedoelen ze een scene zonder hoge of lage uitschieters, gemiddeld overal even licht over het zichtsveld, niet absoluut gemiddeld verlicht. Het zou toch wat zijn als je lichtmeter op een zonnige dag het niet meer wist omdat dat anders dan gemiddeld was.
Even voor jou ter informatie: Je lichtmeter weet helemaal niks.
Je lichtmeter meet alleen het licht. Niet meer en niet minder dan dat.

Op basis van de gegeven hoeveelheid licht wordt vervolgens in combinatie met het bekende diafragma en de lichtgevoeligheid van de sensor/film een geschikte belichtingstijd berekent. Dat algoritme is - grofweg, en buiten de programma modi - een bijzonder simpel recht toe recht aan algoritme, waarbij er uitgegaan moet worden van 1 constante, de gemiddelde verlichting, op basis van 18% luminantie (RGB).
Bij een matrixmeting worden substantieel over- of onderbelichte delen (mits niet dead center) gebruikt als "bovenmeting" danwel "ondermeting" en de incidentele kleine koplamp of zwarte Piet wordt simpelweg niet meegerekend.

Voor je lichtmeter is een zonnige zomerdag dus exact hetzelfde als een druilerige zaterdag in november.

Voorbeeldsituatie voor een superzonnige dag in augustus, waarbij je iemand fotografeert op 't strand.
- Gebruik je spotmeting, en richt je je op een door de zon fel verlicht gezicht, dan zal de foto uiteindelijk een goed (gemiddeld) belicht gezicht laten zien, met 'n onderbelichte omgeving. Komt dus niet overeen met de werkelijkheid.
- Gebruik je spotmeting, en richt je je op een gezicht in de schaduw, dan zal de foto uiteindelijk wederom een goed (gemiddeld) belicht gezicht laten zien, met 'n overbelichte omgeving. Komt dus niet overeen met de werkelijkheid.
- Gebruik je matrixmeting dan zal de omgeving (die op die superzonnige dag meer dan gemiddeld verlicht is) op de uiteindelijke foto goed (gemiddeld) belicht zijn. Komt dus niet overeen met de werkelijkheid.

Zodra je dus volledig op de lichtmeter in je camera vertrouwt komen de foto's er uiteindelijk toch regelmatig niet meer waarheidsgetrouw uit, alhoewel ze heel natuurlijk over komen en toch heel pleasing zijn.
Voorbeeld hieronder, zojuist geschoten.
Situatie: bureau met daarop willekeurige crap.
Camera: K20D, Av modus, ISO100, matrixmeting, 0 EV belichtingscompensatie, geen flits.
Verlichting: door 1 grote TL balk aan plafond, 2 meter naar rechts, en 1 kleine bureau TL lamp recht boven de roze folder.

Foto 1: TL lamp boven de folder op ca 30 centimeter afstand.
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/MG14497_thumb.jpg
De meest verlichte situatie.
ISO100, 17mm, f/2.8, 1/13e seconde.
Histogram: geen clipping in schaduw of highlights.

Foto 2: TL lamp boven de folder op ca 80 centimeter afstand.
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/MG14498_thumb.jpg
ISO100, 17mm, f/2.8, 1/5e seconde.

Foto 3: TL lamp boven de folder uit, de minst verlichte situatie.
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/MG14499_thumb.jpg
ISO100, 17mm, f/2.8, 2,5 seconde.

De echte situatie bij foto 3 was aanzienlijk donkerder dan bij foto 1, maar toch zien beide shots er bijna gelijk uit....sterker nog, foto 3 ziet er eigenlijk lichter uit....

De lichtmeter is dus inderdaad de kluts kwijt, want het resultaat is niet waarheidsgetrouw.
Maar, daar verbaas ik mij niet over.
Sterker nog, ik zou me pas verbazen als de camera wél een waarheidsgetrouwe belichting zou kiezen bij foto 3.

Daarom verbaas ik me dus ook over de waarheidsgetrouwe belichting bij de foto's van de intocht van Sint Nicolaas, aangezien het die foto's (bij mij in elk geval) écht aanzienlijk donkerder lijken dan gemiddeld, terwijl er in beeld juist géén grote felle highlights aanwezig lijken te zijn.
Juist omdat er veel donkere gezichten (zelfs in het midden) aanwezig zijn zou ik verwachten dat de lichtmeting uiteindelijk zou overbelichten, maar het tegendeel is waar.
Vandaar dus mijn fascinatie voor het feit dat Peter géén belichtingscompensatie heeft gebruikt in combinatie met de foto's die hij als resultaat liet zien.
Bij mij komen die shots namelijk donkerder dan gemiddeld over, zowel op m'n iPhone 4 als op m'n gecalibreerde 22" LCD. Misschien dat 't aan mijn ogen ligt....?

Ander alternatief is dat ik er echt nog steeds niks van begrepen heb, en dat ik nog steeds een aantal concepten door elkaar haal.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcelG op 16-11-2010 00:28 . Reden: herformulering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Pardon, het was niet de bedoeling zo lomp uit de hoek te komen, sorry daarvoor.

Ik wou niet zeggen dat je niets van lichtmeting weet, dat heb je laten zien (of opgezocht ;) sorry kon het niet laten) maar of je haalt een paar concepten door elkaar of je drukt jezelf niet zo handig uit.

Jouw gebruik van de term 'gemiddelde belichte scene', dat het een absolute waarde is, anders dan 'op die sombere dag', is niet wat je normaal bedoelt als je dat zegt, namelijke een relatieve waarde, dus dat de lichtmeting uitgaat van gemiddeld grijs, waarbij 18% van het aanwezige licht wordt teruggekaatst(dit is dus een relatieve waarde, niet absoluut.).

Deze relatief/absoluut verwarring probeer ik aan te stippen.

De foto's zijn inderdaad donker, wees gerust. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Misschien ben ik wat al te conservatief in de nabewerking en/of de K-5 belicht te veel onder. Ik heb wel alles met centrumbenadrukte meting geschoten; dat kan ook nog een oorzaak zijn. Maar een lichte dag was het zoals gezegd zeker niet. Ik heb één van de foto's opnieuw bewerkt en de belichting met 0,85EV opgekrikt. Nog steeds geen ruis verwijderd o.i.d. en ook clippen de highlights niet.

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/k-5/pietnew.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik heb laatst een dag met een K20d gefotografeerd (heb zelf de K10d) en ik heb in de Av stand standaard 0,5Ev overbelicht omdat anders mijn foto's standaard te donker waren, is echt een verschil met mijn K10d die voor mijn gevoel beter belicht. Wellicht doet de K-5 dat ook zo?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Pagina: 1 ... 29 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]