Na overleg met een modje komt deze post in dit topic.
Zoals sommigen van jullie gelezen hebben hem ik mezelf de Sigma 8-16mm gekocht.
Sommigen waren benieuwd naar de foto's die er uit komen, vandaag na het werk heb ik even (met de nadruk op even) de tijd genomen om in Schiedam bij de haven van Vijfsluizen wat foto's te maken.
Op het moment liggen daar een aantal schepen van redelijk formaat waarvan ze er 1 bijna met de neus tegen de kade geparkeerd hebben
Ik plaats alleen de thumbnails, voor een grotere versie even klikken dus.
Alle foto's zijn onbewerkt (op de dingen die Lightroom automagisch doet bij exporteren na) en komen rechtstreeks uit de camera. Ik heb geprobeerd de foto's zoveel mogelijk horizontaal te maken zodat je wat beter ziet wat er allemaal op een foto past op 8mm, je zult dus veel horizons in het midden zien.

Allereerst het kantoorgebouw van de firma Facilicom, voor zover ik heb kunnen vinden is dit gebouw ~60m hoog (het zwarte vlekje bovenin is een vogel).
De foto is genomen vanaf ongeveer dit punt:
klik
Voor de mensen die er vaker komen, ik stond naast het bord van Mammoet.
In de haven ligt dus o.a. de Happy Rover van de firma Biglift

Zoals te zien ligt deze op een aardig afstandje van de kade.
En hij past dus ook probleemloos op de foto in 8mm
Deze foto is genomen op het kruispunt van de beide kades op de foto

De HR past er nog net helemaal op zonder de camera wat omhoog te richten
Net buiten beeld aan de rechter kant zit 1 van de touwen vastgemaakt.
En daar zijn de volgende 2 foto's gemaakt.
Iets omhoog gericht past ook de kraan er probleemloos bij op.
En in portret stand passen ze er allebei op zonder de camera omhoog te richten.
Aan de andere kant van de haven ligt de Seven Pacific iets dichter bij de kade.

Iets omhoog gefotografeerd anders pastte het helideck er niet op, ook een 8mm heeft zo z'n grenzen
Maar in portret stand op het randje van de kade en iets omhoog past het echter prima.
En tot slot nog een foto van de zijkant van het pand van de firma Micros.

Aan de onderkant is goed te zien dat ik de camera niet helemaal recht hield (de vervorming links en rechts is ongelijk), maar verder vindt ik de vervorming reuze meevallen.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*