Iemand wel of niet geloven heeft te maken met representatieve omstandigheden versus wat extreme laboproefjes. Floor-is werkt regelmatig in concertomstandigheden en heeft voldoende ervaring met 1D2 om het verschil op te merken. Mainstages zijn nog vrij goed belicht (8 à 9 EV bij ISO 100, 9 EV is omgerekend gelijk aan ISO 400, f/4 en 1/125) zodat floor-is nog niet naar de extremen met grijpen.
Mijn soort low light zakt tot 3, 4 of 5
EV bij ISO 100. Vergelijkbaar met een verduisterde zaal, iemand huppelt met kerstverlichting voorbij en ik moet die kerstlampjes met 1/125 sluitertijd zien te bevriezen. De wereld van ISO 6400 en f/1.8. Geen wonder dat de rest zat te flitsen. Dan kan je nog naar een dofcalculator grijpen om te zien hoeveel centimeters of millimeters aan scherptediepte dat ik nog heb als de artiest 1 à 2m van de camera staat. Deze omstandigheden kunnen door een donkere band (hun stijl vraagt een lichtshow dat erbij past) of een manager die teveel camera's in een concert zonder inkom/tickets/contract ziet.
Voor laptoptesten vertrouw ik alleen laptopheavy opleidingen zoals MCT en ik moet het exacte laptopgebruikpatroon kennen om te oordelen of het laptopheavy genoeg is. Met grootste voorzichtigheid laten we laptops 3x à 4x sneller dan normaal kantoorgebruik verslijten. Een steekproef vanaf 300 exemplaren. Een Thinkpad mag stevig genoeg zijn om geen uitwendig zichtbare schade op te lopen, dan fikken we de spanningsregelende printplaatjes door. Een HP mag bepaalde milspec-testen kunnen overleven, dan fikken we de adapters in grote aantallen door. Onzichtbare gebreken worden bij ons pas zichtbaar en een laptop die bij ons 3 jaar overleeft, kan 9 à 10 jaar in de commerciële wereld overleven. De lat wordt gelegd op "Tijdens het eerste jaar niet meer dan 5% uitval." en het tweede jaar gaat gegarandeerd wel iets eraan.
Maar, serieus... het grootste probleem van de 1DIII is dat bij AI-servo dat ding automatisch zijn hulppunten gaat gebruiken, en die kutfunctie ook niet uit kan (waar ik btw echt nog nooit echt last van heb gehad). En raad eens wat de 7D niet heeft? Juist. Hulppunten
En dat gecombineerd met een dubbel-kruis in het midden, maakt dit een prachtige cam. Op papier, maar ik denk niet dat hij teleur gaat stellen

Het debacle is door het veranderen van marketingstrategie gemaakt. In de analoge tijdperk bracht Canon de nieuwe features eerst in een goedkopere EOS 5, EOS 3,... uit. Na 1,5 à 2 jaar nieuwe technologie door de markt laten testen, werd het pas in de EOS 1 serie doorgevoerd. Aangezien veel fotografen volle features/technologie zonder de EOS 1 prijskaartje wilden, was het door een grote groep fotografen getest.
tijdslijnMaar heel het 1DIII-af-debakel is schromelijk overdreven. Niet teveel over zeggen totdat je het zelf hebt geprobeerd/ervaren, want het is echt een storm in een glas water. Er is idd wat aan de hand, maar zo dramatisch als teh internets het doet geloven (er zijn gewoon mensen die geloven dat een 40D het beter doet dan een 1D3, nou, think again, die laatste rent lachend rondjes om de 40D) is het echt niet

Je hebt ook gebruikers die niet ver genoeg om het verschil tussen een 40D en een 1D zien.