Toon posts:

Canon EOS 7D

Pagina: 1 2 3 ... 25 Laatste
Acties:

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Remy schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:24:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom Canon toch meer pixels gepropt heeft op de APS-C sensor, terwijl ze op compact gebied met de G11 en S90 juist weer gaan minderen (van 14,7MP van de G10 naar 10MP). Aan de ene kant hebben velen geroepen dat APS prima door te trekken is tot rond de 24MP, maar anderen zeggen weer dat tussen de 10MP en 14MP een mooie gulden middenweg is. We zullen de daadwerkelijke irl resultaten wel zien de komende maanden van deze nieuwe sensor :)
't zijn natuurlijk ook 2 verschillende markten, misschien vind Canon dat 10MP genoeg is voor de consument.
De gevorderde/pro dslr-gebruiker waarop de 7d zich richt heeft, volgens canon, wel baat bij meer pixels zo te zien.
Is ook wel wat voor te zeggen, want met lage iso en goede lenzen (een 10-22 bijv) heb je ook wel baat bij die extra pixels. Bij sommige onderwerpen (landschappen) valt een sensor met weinig megapixels sneller door de mand bij grote afdrukken. Dan kan je niet genoeg detail hebben.
Dat 't niet in elke situatie een voordeel is moet men denk ik ook niet verwachten.
lateef schreef op woensdag 02 september 2009 @ 00:13:
[...]
ik sta er steeds van te kijken dat er mensen zijn, die denken dat er onder de 5D nog plaats is voor een goedkopere fullframe camera. De 5D heeft een matige bouwkwaliteit en een matige autofocus, daar kan Canon dus al niet op besparen en ik zie ze nu echt niet meer met een sensor komen met een lagere resolutie.
Ach, plaats is er altijd wel, 't is meer de vraag of Canon dat wil (unlikely). Een fullframe instapbody is best mogelijk, vooral nu 't lijkt dat fullframe door canon als een apart pad naast crop wordt gezien en niet als topmodel in de serie. De 5d2 staat niet echt boven de 50d/7d maar ernaast, met een andere featureset en gericht op andere gebruikers. Canon zal vast nog wel een keer een model boven de 5d2 gaan uitbrengen (FF 7d), dus misschien ook wel er onder... (van mij mogen ze de 5d nog wel een keer recyclen met anti-dust en zo'n nieuw scherm).
Ik ben het trouwens niet met je eens dat de 5D-serie een matige bouwkwaliteit heeft, alleen de 1d-serie en nu de 7d zitten er boven wat dat betreft.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
Op papier een leuke camera, eindelijk iets wat met de D300 kan wedijveren :) Ik vraag me alleen af waarom het zoveel megapixels moeten zijn? De 50D kon al geen echt voordeel halen uit zijn extra megapixels t.o.v. de 40D, nu zijn het er nóg meer pixels geworden. Met zulke kleine pixels begin je boven f/5.6 al de gevolgen van diffractie te zien waardoor de extra pixels dan al helemaal geen zin meer hebben.

De 7D nu al een stap beter noemen dan de D300 is natuurlijk onzin omdat nog niet bekend is hoe AF en sensor presteren. De zoeker is _eindelijk_ net zo groot als die van de D300 met ook door Nikon reeds toegepaste LCD technieken. De body is nu ook meer solide (gezien het gewicht en de sealing) waardoor dit vooralsnog meer een inhaalslag lijkt dan een grote stap voorwaarts.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 16:59
mcdronkz schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:34:
Ik denk persoonlijk dat de camera interessant is voor de mensen met een hele mooie set EF-S lenzen (10-22, 17-55, etc), mensen die nu een xxxD of xxD hebben en op zoek zijn naar iets wat in de buurt van een 5DMK2 komt maar waarbij ze niet al hun lenzen hoeven te vernieuwen. En als je daarbij ook nog de voorkeur voor cropfactor hebt is de keuze natuurlijk helemaal makkelijk.
Ik heb een 17-55 en ook een 10-22 :P ik ben nog steeds enorm tevreden met mijn 40D en vind dat ik veel geleerd heb, maar nog niet uitgeleerd ben. Ook bij mij kriebelt het enorm om te sparen voor deze 7D body, met name vanwege de toch erg goeie iso1600 prestaties. Ik merk dat ik 1600 toch eigenlijk alleen gebruik in het uiterste geval zeg maar. Daarnaast moet ik zeggen dat ik sinds een paar maanden ook steeds tegen het magere aantal AF punten aanloop. Ik had vaker net dat ene puntje meer willen hebben. En 19 crosstype focuspunten gevoelig tot f/5.6 :9~ Maar goed, ook ik ben van mening dat ik nog veel moet leren en de 40D daar echt goed genoeg voor is nu op het moment en ik kan het nu ook niet verantwoorden om deze body te kopen. Ik zal wel de ontwikkelingen op de voet volgen :P

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

Anoniem: 184635

abrakadaver schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:48:
[...]

't zijn natuurlijk ook 2 verschillende markten, misschien vind Canon dat 10MP genoeg is voor de consument.
De gevorderde/pro dslr-gebruiker waarop de 7d zich richt heeft, volgens canon, wel baat bij meer pixels zo te zien.
Is ook wel wat voor te zeggen, want met lage iso en goede lenzen (een 10-22 bijv) heb je ook wel baat bij die extra pixels. Bij sommige onderwerpen (landschappen) valt een sensor met weinig megapixels sneller door de mand bij grote afdrukken. Dan kan je niet genoeg detail hebben.
Dat 't niet in elke situatie een voordeel is moet men denk ik ook niet verwachten.

[...]

Ach, plaats is er altijd wel, 't is meer de vraag of Canon dat wil (unlikely). Een fullframe instapbody is best mogelijk, vooral nu 't lijkt dat fullframe door canon als een apart pad naast crop wordt gezien en niet als topmodel in de serie. De 5d2 staat niet echt boven de 50d/7d maar ernaast, met een andere featureset en gericht op andere gebruikers. Canon zal vast nog wel een keer een model boven de 5d2 gaan uitbrengen (FF 7d), dus misschien ook wel er onder... (van mij mogen ze de 5d nog wel een keer recyclen met anti-dust en zo'n nieuw scherm).
Ik ben het trouwens niet met je eens dat de 5D-serie een matige bouwkwaliteit heeft, alleen de 1d-serie en nu de 7d zitten er boven wat dat betreft.
Canon vindt denk ik helemaal niet dat 10MP genoeg is voor de consument want de 500D heeft ook al 15MP. Alleen de 1000D, het allereenvoudigste model doet het nog met 10MP. Canon weet dondersgoed dat meer dan pakweg 12MP nauwelijks tot geen zin heeft op een crop camera, maar ze weten ook dat consumenten toch graag die megapixels hebben. Laten we eerlijk zijn, de meeste consumenten die een dslr kopen weten niet wat een diafragma of iso waarde is. Ze waren beter af met een compactcamera maar zien zo'n dslr als statussymbool, een leuke interessante gadget. Die vinden het wel leuk staan als een camera veel megapixels heeft. Weten zij veel.

12, of misschien iets meer MP heeft nog zin voor grote afdrukken maar daarboven schiet het z'n doel voorbij. Ik heb ook de 10-22 maar ik heb niet het idee dat ik wat zou opschieten met meer dan mijn huidige 10MP.

Gezien de kannibalisatie voor de 5DII zal Canon voorlopig geen FF instapbody introduceren ben ik bang. Wie weet gaat de prijs van de 5DII nog substantieel omlaag de komende tijd en komt er daarna nog een model boven. Ik denk ook wel dat er nog ruimte is voor een 3D hoewel je dan weer aan de stoelpoten van de 1D(s) serie gaat zagen.

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 09:39
Gisteren ben ik op de Canon perspresentatie geweest in Naarden. Howel ik ook liever een full-frame instapspiegelreflex had gezien ben ik toch wel onder de indruk van deze cropcamera. Canon heeft echt een boel vernieuwingen doorgevoerd.

Foto's konden we helaas nog niet maken met het pre-productie model dat ik bekeken heb. Ik heb een preview van de Canon 7D geschreven op mijn weblog. Voor wie nog niet informatiemoe is na het lezen van dit topic. ;)

Photofacts; weblog over fotografie..

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-05 21:33
Leuke specs, leuk body. Een detail wat ik vooral heel erg kan waarderen van Canon is de 100% zoeker. Dat zou gewoon op ieder body moeten zitten.

• silentsnake
  • Laatst online: 20-05 17:17
breinonline schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 22:10:
[...]

Misschien dat M-RAW of S-RAW de oplossing biedt. Aan de andere kant helpt dat bij de 5DmkII niet veel.
Hmm, wat ik van S-RAW begreep krijg je toch RAW foto's met minder MP? Weet je waarom dat bij de 5DmkII dit niet veel helpt? Je zou juist denken, puur theoretisch, dat met minder MP de ruis beter onderdrukt wordt.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

sOid

Dovie'andi se tovya sagain

silentsnake schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:12:
[...]

Hmm, wat ik van S-RAW begreep krijg je toch RAW foto's met minder MP? Weet je waarom dat bij de 5DmkII dit niet veel helpt? Je zou juist denken, puur theoretisch, dat met minder MP de ruis beter onderdrukt wordt.
Dat heeft afaik met de 'native resolutie' te maken. Is een beetje hetzelfde verhaal als met ISO's als L, H1 en H2.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:12
Snackyman schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 17:06:
[...]

Canon zal er niet blij mee zijn dat er boven de adviesprijs wordt verkocht. Anders hadden ze geen adviesprijs mee hoeven te geven. Als ik zelf de 1e was om de 7D te verkopen dan had ik denk ik precies hetzelfde gedaan maar het blijft hufterig ;)
Sorry maar het is zeker niet hufterig. €1739 is exact de prijs die Canon heeft aangegeven in haar pers-event. Én er is nog een hele goede reden om niet gelijk onder die prijs te duiken:
Als je voor de introductie als winkelier onder de prijs zakt willen partijen als Canon (en Nikon) nog wel eens wat langer wachten met het leveren van de eerste toestellen, een paar weken is geen uitzondering. Of je krijgt er gewoon weinig.
Producenten willen de prijserosie zo lang mogelijk tegengaan, dit is een manier om dat te doen. :)

Podcast: Met Nerds om Tafel Meubelmaker, interieurbouwer: van TV meubel tot inloopkast en natuurlijk prachtige handgemaakte keukens. Alles op maat!

• Deathchant
http://www.fotokonijnenbe...-85mm_f-35-56_is_usm.html
899 euro! Ik snap eigenlijk niet waarom dit 899 euro moet kosten. Misschien heb ik iets gemist ofzo?
Als ie 2.8 over het hele bereik was prima....ik vind dit wel echt duur hoor

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-05 20:08

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De 17-85 IS was bij introductie ook zo'n € 699 (dat heb ik er in ieder geval nog voor betaald). Zo extreem is het dus niet.

This footer is intentionally left blank

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:03

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Stuk duurder dan de tegenhanger van Nikon in elk geval, zelfs als je naar de introductieprijs kijkt.

Het ding mag optisch wel ernstig knap presteren wil ie die prijs waarmaken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:30
Deathchant schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:56:
http://www.fotokonijnenbe...-85mm_f-35-56_is_usm.html
899 euro! Ik snap eigenlijk niet waarom dit 899 euro moet kosten. Misschien heb ik iets gemist ofzo?
Als ie 2.8 over het hele bereik was prima....ik vind dit wel echt duur hoor
Vindt ik ook, en deze: http://www.fotokonijnenbe...135mm_f-35-56_is_usm.html staat voor 559 :?

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Als je dat prijsverschil ziet dan verwacht je haast dat die ene een mooie rode ring heeft 8)7

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:30
psyBSD schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:32:
Als je dat prijsverschil ziet dan verwacht je haast dat die ene een mooie rode ring heeft 8)7
Klopt, kan je ook zeggen over de 17-55 2.8 IS. Schandalig dat die lens geen L is.

• abrakadaver
Anoniem: 184635 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:32:
[...]
Canon vindt denk ik helemaal niet dat 10MP genoeg is voor de consument want de 500D heeft ook al 15MP. Alleen de 1000D, het allereenvoudigste model doet het nog met 10MP.
Ik bedoelde de compact-camera kopende consument, gezien de nieuwe modellen daar op blijven steken (die genoemd werden in het bericht dat ik quotte). Zoals ik aangaf blijven ze met de dslr's nog steeds 't aantal MP's verhogen.

[Voor 5% gewijzigd door abrakadaver op 02-09-2009 13:55]

• Deathchant
ShaneV schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:42:
Klopt, kan je ook zeggen over de 17-55 2.8 IS. Schandalig dat die lens geen L is.
Die 17-55 heb ik en het is ook gewoon niet L waardig. het glas is wel L, maar er moet wel behoorlijk wat aan de bouw verbeteren en ook aan de gebruikte materialen voor de behuizing wilt het een L-label krijgen hoor.
Qua beeldkwaliteit zou ik het wel L waardig kunnen noemen. Het is immers niet zo dat geen enkele L lens niet zou flaren of dat L lenzen nooit iets van contrast of cornersharpness zouden missen.....Ik vind het zelf inderdaad wat overdone dat de 17-55 meer dan 800 euro kost ja.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 11:01
Deathchant schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:02:
[...]

Die 17-55 heb ik en het is ook gewoon niet L waardig. het glas is wel L, maar er moet wel behoorlijk wat aan de bouw verbeteren en ook aan de gebruikte materialen voor de behuizing wilt het een L-label krijgen hoor.
Qua beeldkwaliteit zou ik het wel L waardig kunnen noemen. Het is immers niet zo dat geen enkele L lens niet zou flaren of dat L lenzen nooit iets van contrast of cornersharpness zouden missen.....Ik vind het zelf inderdaad wat overdone dat de 17-55 meer dan 800 euro kost ja.
En toch koop je de lens dus uiteindelijk is de prijs voor jou oke geweest.

Zo'n waanzinnig zoombereik is mij ook wel wat waard (1585) en ik ben heel tevreden met mn 1022, die prima stevig in elkaar zit. Ben vooral benieuwd naar de vervormingen op 15mm, kan me niet anders voorstellen dan dat dit toch wat aan de extreme kant zijn

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:04
Ik heb laatst de 17-55 f/2.8 van een vriend op mijn lens gehad. Ik vond hem een beetje tegenvallen wat bouw betreft. Ook optisch kon hij me niet écht overtuigen, maar dat zal wel komen doordat ik hem wisselde met een 17-40. Slecht was hij echter niet.
Hebben we het over geen-L-lenzen die eigenlijk wel L zouden moeten zijn, dan is de 17-55 daar niet een kandidaat voor.
De 10-22 die ik vorige week heb aangeschaft overtuigd wat dat betreft veel meer. De bouwkwaliteit voelt gewoon een stuk beter aan.
Denk ook wel dat DeathChant dat kan bevestigen.

Maarre, nu maar weer ontopic over de 7D denk ik zo :)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07-2017
Wanneer leren ze bij Canon nu eens hoe je een grip moet maken? Zorg dan op zijn minst dat de vorm gelijk is aan de voet van de body. De vergalden het al bij de xxD en xxxD serie. De 5DmkII is er niet beter op geworden.

Waarom kunnen ze niet gewoon een grip maken die netjes aansluit, zodat het er niet uit ziet alsof je een 3rd-party grip erop geschroefd hebt?

Ik snap best dat het niet zo netjes kan als een 1D, maar het moet toch niet moeilijk zijn om dat gedeelte rechts op de foto (aan de voet) dezelfde vorm te geven als de body? Of op zijn minst een deel wat er voor zorgt dat je niet allemaal vuil en zooi tussen je grip en je body krijgt ;-)

Edit: 7D grip:

Groot: http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS7D/Images/bg2.jpg

Zie: http://www.dpreview.com/previews/canoneos7d/page6.asp

Dit bedoel ik dus. Links in beeld. Rechts sluit alles netjes aan. Maar links zit er weer die rare, gare deuk in de grip. Waarom? Waarom? :'(

[Voor 18% gewijzigd door Nik op 02-09-2009 22:23]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat ik vooral niet snap is dat de 3rd party grip makers daar dan nog niet ingestapt zijn. De meeste zijn qua ergonomie hetzelfde of nog waardelozer dan de Canon grips. Ik neem aan dat men dit toch bewust zo kiest bij Canon om het onderscheid met de 1D serie wat groter te houden. Qua ergonomie is en blijft dat natuurlijk top of the bill.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 23:18

mennovanw

Canon? You can!

breinonline schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:29:
Wat ik vooral niet snap is dat de 3rd party grip makers daar dan nog niet ingestapt zijn. De meeste zijn qua ergonomie hetzelfde of nog waardelozer dan de Canon grips. Ik neem aan dat men dit toch bewust zo kiest bij Canon om het onderscheid met de 1D serie wat groter te houden. Qua ergonomie is en blijft dat natuurlijk top of the bill.
Die reden alleen is voor mij al genoeg om nooit meer een non-geïntegreerde grip te willen hebben. Ik vond doe naad tussen de BG-E2N en mij 40D echt zum kotzen op een gegeven ogenblik..

Ow jongens zo'n 1D houdt zo fijn vast (en de fotokwaliteit is ook nog eens vrij aardig te noemen >:) )

*mennovanw kijkt nog eens verliefd naar zijn beestje* ;)

[Voor 4% gewijzigd door mennovanw op 02-09-2009 22:42]

EF: 11-24L, 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 28, 35, 40, 50, 75, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:43
Nik schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:17:
Wanneer leren ze bij Canon nu eens hoe je een grip moet maken?
[...]
Dat weten ze prima, check deze plaat van de 10D met grip:

De achterkant was ook veel mooier afgewerkt dan de huidige grips, met zo'n nepleermotiefje op de accuklep, etc. Was wel even afzien toen ik die van de 20D kreeg (idd die lelijke deuk links, gammel kunststof, lelijk klepje, etc).

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Daarom heb ik ook geen grip meer gekocht bij m'n 5DII. Hoe fijn het verder ook is (vooral handstrap). Dat ding moet 230 euro kosten en is verder identiek aan de bouw van een grip voor een x0d die gek genoeg 80 euro goedkoper is (of een grip van de x00d die meer dan 100 euro goedkoper is!). Dan voel je je echt genept. Zo'n grip stelt geen zak voor qua materiaal en techniek, kan die prijs niet naar mezelf rechtvaardigen. Zeker niet omdat je bij elke camera weer een nieuwe grip kan aanschaffen (logisch, daar niet van, maar maakt doorgroeien ook een dure hobby). Maarja, mensen met zo'n dure camera die het willen zullen het toch wel kopen denken ze bij Canon. Vind het wel prima zo zonder grip :)

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

Ethirty

Who...me?

Je kan goed zien dat de linkerkant van de 10D veel hoekiger is dan van zijn opvolgers. Het is niet zozeer de vorm van de grip, maar de vorm van de cam zelf die het lastig maakt om een passende grip te maken. En Canon zal het design van zijn mid-range bodies echt niet zomaar om gooien, daarvoor lijken alle cam's teveel op elkaar. Neemt niet weg dat ik het niet jammer vind dat ze op de 7D niet beter hun best hebben gedaan.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

Tom schreef op woensdag 02 september 2009 @ 23:20:
Daarom heb ik ook geen grip meer gekocht bij m'n 5DII. Hoe fijn het verder ook is (vooral handstrap). Dat ding moet 230 euro kosten en is verder identiek aan de bouw van een grip voor een x0d die gek genoeg 80 euro goedkoper is (of een grip van de x00d die meer dan 100 euro goedkoper is!). Dan voel je je echt genept. Zo'n grip stelt geen zak voor qua materiaal en techniek, kan die prijs niet naar mezelf rechtvaardigen. Zeker niet omdat je bij elke camera weer een nieuwe grip kan aanschaffen (logisch, daar niet van, maar maakt doorgroeien ook een dure hobby). Maarja, mensen met zo'n dure camera die het willen zullen het toch wel kopen denken ze bij Canon. Vind het wel prima zo zonder grip :)
Je kunt ook een namaak voor 90 euro kopen natuurlijk. Het is jouw keuze natuurlijk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Anoniem: 293952

Misschien een beetje offtopic, maar ik dumpt het verhaaltje hier toch maar neer...

Begin 2007 kocht ik een 400D voor bijna €800,-. Helemaal geweldig, mijn eerste DSLR! M`n pa (die vroeger ook wel wat 'had' met fotografie) vond `t helemaal geweldig. Na ongeveer een jaar kocht ik een BG-E3 grip. Wauw, die body pakt nu echt veel fijner vast, was mijn eerste conclusie! Februari 2009 kwam de 50D er en de 400D ging eruit. Een heel verschil natuurlijk (ook qua ergonomie)! Sinds 3 weken heb ik een grip zitten op m`n 50D, maar ik vrees dat de BG-E2N er niet snel meer afkomt. Hoe bedroevend ie dan ook aansluit...

Ergo: mocht ik straks overstappen op een 5D MKII dan komt er zeker een grip onder te hangen. Hoe duur ie ook is ;) !
Hardstikke gezellig, die verhalen over de romantiek van to grip or not to grip, maar echt ontopic is het niet :)

Bij deze dus maar weer terug naar het 7e wereld wonder

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• abrakadaver
edit:

voila
Nomad schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:14:
Hardstikke gezellig, die verhalen over de romantiek van to grip or not to grip, maar echt ontopic is het niet :)

[Voor 86% gewijzigd door Nomad op 03-09-2009 15:49]

• mindfreaker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:31
Zie het nu pas op de plaatjes, maar ze hebben de knopjes weer verticaal gezet! Wat vind ik die knopjes onder het display bij de 40/50D klote zeg. Vind het knopjes design nu wel erg "Nikon" hehe >:)

Nikon kan blijkbaar wel mooi aansluitende grips maken, dus het kan wel...

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 13:22
edit:

voila
Nomad schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:14:

[Voor 67% gewijzigd door Nomad op 03-09-2009 15:49]

we gaan dus niet verder offtopic over grips van andere camera's dan dit 7e wereld wonder :P

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:20
dan dit 7e wereld wonder :P
nou zeg,tis maar een camera. 8)7

[Voor 59% gewijzigd door jejeh op 03-09-2009 16:06]

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 10:04
Ik had liever een groter dynamisch bereik gezien gelijk aan de 5D mk2 ipv meer megapixels.

Heb ruim een jaar de 40D.
Ik zit nog in dubio of ik naar de 7D of de 5D mk2 moet upgraden (of nog moet wachten).
Goeie AF vind ik wel belangrijk want ik baal als een stekker als bij een perfecte aktiefoto van m'n zoontje (3) in de speeltuin de focus niet goed is.
Maar ik ben ook wat uitgekeken op tele. En zou m'n 70-200 graag wat breder gebruiken.

Ik ben zeer benieuwd naar de AF-ervaringen van de 7D komende tijd.
1700 euro vind ik te duur voor een cropcamera (de kwaliteit van de sensor blijft te slecht).
MadButcher schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:28:
Ik had liever een groter dynamisch bereik gezien gelijk aan de 5D mk2 ipv meer megapixels.
Heb je dan al een vergelijking gezien in dynamisch bereik tussen de 5D2 en 7D? Dynamisch bereik is iets anders dan ruis, mocht je dat soms door elkaar halen.

• abrakadaver
Goeie AF vind ik wel belangrijk want ik baal als een stekker als bij een perfecte aktiefoto van m'n zoontje (3) in de speeltuin de focus niet goed is.
Ik zou hier geen wonderen van verwachten, 't verschil is er wel en ook wel merkbaar maar zal niet revolutionair zijn. De 40d is ook al best redelijk met AF-tracking. Met verbeteren van je techniek win je veel meer, zonder dat zal zelfs een 1d je niet helpen.

universal creations schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:52:
[...]

Heb je dan al een vergelijking gezien in dynamisch bereik tussen de 5D2 en 7D? Dynamisch bereik is iets anders dan ruis, mocht je dat soms door elkaar halen.
maar beiden hebben te lijden onder :"hoop pixels op klein sensortje" .

Nomad schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:11:
[...]

maar beiden hebben te lijden onder :"hoop pixels op klein sensortje" .
De 5D2? 21MP op een FF-sensor is ongeveer 8MP op een crop. De 7D heeft 18MP, wat dus meer dan het dubbele is.

Probleem met DR is ook dat je daar aan kunt bijschroeven. Als die 18MP sensor relatief goed presteert, en je downscaled naar 12MP, dan kom je qua ruis een eind in de goede richting. Maar je wint geen jota aan DR als je gaat downscalen.

Ik hoop dat hij de DR van de 40D kan evenaren met een relatief lager ruisniveau, dan gaan we de goede kant op. Maar eigenlijk wordt het domweg tijd voor een 10-12MP camera met een killersensor op basis van de huidige technieken.

Op zoek naar software/integratie-architect?

• MadButcher
Ben ik helemaal met je eens!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 21:44
pffft denk dat dit toch ook wel een aardig cameraatje is. Ik ben al helemaal aan t sparen voor een 5d mkII als vervanging voor mijn 400d, maar door deze cam ga ik toch twijfelen. Full frame boeit me niet persé, maar scherpe foto's en dynamsch bereik wel. (de rest zoals snelheid en ruis op hoge iso boeit me niet want het is hier vrijwel altijd iso 100 ivm strobist)
Echt knappe lensen behalve een 17-40L heb ik niet dus een beetje lensen ruilen boeit me niet zo. Kan ook nog de hele meuk verkopen en Nikon gaan... Ja ben lost :z

• Xeanor
savale schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 01:02:
pffft denk dat dit toch ook wel een aardig cameraatje is. Ik ben al helemaal aan t sparen voor een 5d mkII als vervanging voor mijn 400d, maar door deze cam ga ik toch twijfelen. Full frame boeit me niet persé, maar scherpe foto's en dynamsch bereik wel. (de rest zoals snelheid en ruis op hoge iso boeit me niet want het is hier vrijwel altijd iso 100 ivm strobist)
Echt knappe lensen behalve een 17-40L heb ik niet dus een beetje lensen ruilen boeit me niet zo. Kan ook nog de hele meuk verkopen en Nikon gaan... Ja ben lost :z
Met een full-frame moet je sowieso meer gaan uitgeven aan lenzen, alle EF-S lenzen vallen meteen af. De 17-55 F2.8 IS is misschien niet de goedkoopste EF-S lens, maar vergeleken met een 24-70 is ie nog altijd goedkoper. Crop levert ook nog altijd wat focal length op, iets wat meer geld (en gewicht) kost naarmate je daar verder mee wil komen op een FF. Een 5DII is dus niet alleen het ~300 euro verschil in prijs, je zal ook meer moeten betalen aan lenzen. Ergo: de 7D zal je waarschijnlijk ook wat geld besparen. Zelf zou ik overigens toch voor FF gaan, tenzij ik veel sportfotografie zou doen, wat je zo te horen niet doet als je altijd een strobist hebt ;) )

[Voor 18% gewijzigd door Xeanor op 04-09-2009 02:29]

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-05 09:55

ppFreddy

gewoon Frederik

neographikal schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:48:
Maar eigenlijk wordt het domweg tijd voor een 10-12MP camera met een killersensor op basis van de huidige technieken.
Een soort van 40D met evenveel megapixels, maar met de sensortechnologie van de 5DmkII _/-\o_

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• henrim123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02-2013
Gisteren gechecked hier in tokyo de camera ligt volgende maand in de winkel tegen advies prijs 188.000 yen body only, de 5d kost hier 284.000 body only.
Zit te denken om de 7D te kopen en even te wachten op de mark 5D III
Eerst even spelen met de video mode en de 7D, en mischien tijdens het wachten wat lenzen kopen.
en later de 5d kopen als er een nieuwe uitkomt

Heb ontdekt dat ik de extra tele goed kan gebruiken hier in japan dus de 1.6 crop komt goed uit.
Je staat soms erg ver weg van wat je wil fotograferen omdar er 1 mijloen japaners voor je staan lol

Moet ook nog werken aan mijn naam hier, zodat ik bij concerten kan gaan fotograferen, zo ik kan nog even wachten met een FF.

• savale
Thanks Xeanor: dat er beter glas "moet" komen begrijp ik. Ik ben toch meer een prime figuur verder, dus dat is toch allemaal EF (volgens mij).
Wat ik me nog afvraag: presteert een EF lens niet gewoon altijd beter op een FF? Anders wordt maar een deel van de lens benut als ik het goed begrijp. Bij een crop moet het licht voor ongeveer hetzelfde aantal pixels dan over een kleiner stukje glas. Oftewel is een EF lens op FF scherper/beter?

Anoniem: 215247

ik dacht het niet.
Als je een EF lens op crop gebruikt, gebruik je een kleiner deel van je lens (het midden en niet de randen). En laat het nu net de randen zijn die voor diffractie of CA zorgen.. (of kwaliteitsverlies in het algemeen). Je benut dus met crop het beste deeltje van je EF lens .. :)

• savale
Ja maar is het middendeel op crop daardoor niet minder omdat het 1.6x vergroot is?

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 09:51
Ik dacht dat men op de FM forums al aan het testen was geslagen met de plaatjes en er nu al over uit was dat de DR op de 7D beter was tot ISO400

• MadButcher
De WFT-unit sluit goed aan zo te zien, hopelijk de grip ook:

[Voor 6% gewijzigd door MadButcher op 04-09-2009 13:33]

• abrakadaver
savale schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 07:42:
Wat ik me nog afvraag: presteert een EF lens niet gewoon altijd beter op een FF?
Afgezien van hoek-onscherpte wel ja. Lenzen die daar niet zo'n last van hebben, zoals de meeste (semi-)telelenzen presteren beter op FF. Ik ben over 't algemeen geen ken rockwell fan, maar hier heeft ie wel een mooi voorbeeld te pakken: the full frame advantage
Dat heeft trouwens meer te maken met de grote pixels dan iets anders.

Maargoed, blijft een discutabel onderwerp. 't is maar wat je belangrijk vindt dus er zullen vast mensen 't tegendeel kunnen bewijzen.

Anoniem: 184635

Xeanor schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 02:16:
[...]

Met een full-frame moet je sowieso meer gaan uitgeven aan lenzen, alle EF-S lenzen vallen meteen af. De 17-55 F2.8 IS is misschien niet de goedkoopste EF-S lens, maar vergeleken met een 24-70 is ie nog altijd goedkoper. Crop levert ook nog altijd wat focal length op, iets wat meer geld (en gewicht) kost naarmate je daar verder mee wil komen op een FF. Een 5DII is dus niet alleen het ~300 euro verschil in prijs, je zal ook meer moeten betalen aan lenzen. Ergo: de 7D zal je waarschijnlijk ook wat geld besparen. Zelf zou ik overigens toch voor FF gaan, tenzij ik veel sportfotografie zou doen, wat je zo te horen niet doet als je altijd een strobist hebt ;) )
Valt best mee. Wat dacht je van een setje 17-40 F4L, 50 F1.8 en een 70-200 F4? Het moet je wel liggen want toegegeven, je mist een echte standaardzoom. Maar dit is volgens mij een mooie set voor €1200. Een bedrag dat je EF-S verzameling 2e hands al snel oplevert. Later kan je dat dan nog aanvullen met een 24-70 F2.8 of een 24-105 F4.

• Xeanor
Anoniem: 184635 schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 19:51:
[...]

Valt best mee. Wat dacht je van een setje 17-40 F4L, 50 F1.8 en een 70-200 F4? Het moet je wel liggen want toegegeven, je mist een echte standaardzoom. Maar dit is volgens mij een mooie set voor €1200. Een bedrag dat je EF-S verzameling 2e hands al snel oplevert. Later kan je dat dan nog aanvullen met een 24-70 F2.8 of een 24-105 F4.
Dus je wil €1200 uitgeven en dan niet eens een standaardzoom hebben? Nee, laat maar. m.i. is een standaardzoom de lens waar je mee begint, niet later mee eindigt.

[Voor 6% gewijzigd door Xeanor op 04-09-2009 22:08]

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 17:52
Xeanor schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 22:06:
[...]

Dus je wil €1200 uitgeven en dan niet eens een standaardzoom hebben? Nee, laat maar. m.i. is een standaardzoom de lens waar je mee begint, niet later mee eindigt.
Dat geldt misschien voor jou, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Als je al van te voren weet dat je voornamelijk wilde dieren of autoraces zult fotograferen ga je meteen voor een tele. Maar goed, je zei het al... mijns inziens..

• MadButcher
De handleiding van de 7D staat online:
http://www.usa.canon.com/...egoryid=314&modelid=19356

Nu hoop ik dat DPP 3.7 niet lang meer op zich laat wachten.

• Margin Call
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-03 19:29
Floor-is schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:19:
[...]

Sorry maar het is zeker niet hufterig. €1739 is exact de prijs die Canon heeft aangegeven in haar pers-event. Én er is nog een hele goede reden om niet gelijk onder die prijs te duiken:
Als je voor de introductie als winkelier onder de prijs zakt willen partijen als Canon (en Nikon) nog wel eens wat langer wachten met het leveren van de eerste toestellen, een paar weken is geen uitzondering. Of je krijgt er gewoon weinig.
Producenten willen de prijserosie zo lang mogelijk tegengaan, dit is een manier om dat te doen. :)
Op dpreview staat 1649 als adviesprijs voor de body dus vandaar dat ik de opmerking maakte.

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 10:56
Prijs gaat al de goede kant op! € 1500,- bij Centralpoint, KE en de rest kunnen niet achterblijven!

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 21:13
Is het niet onrealistisch om naar webshop prijzen te kijken voor een toestel dat nog wel een maand op zich laat wachten?

MickBenjamins.com | Twitter

Oke, nu is het wel weer welletjes geweest.
Ik ga eens wat afsplitsen :)..
Gelieve even 2 minuutjes niet posten, dan knutsel ik even nieuw topic in elkaar ;P

Hier discussie verder voeren over sensor/oog etc:
Sensor, licht en het oog, hoe werkt het?

[Voor 27% gewijzigd door Nomad op 10-09-2009 12:14]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:55

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mooi dat Canon toch een cropcamera gemaakt heeft met pro eigenschappen, vooral de AF lijkt me een hele verbetering. Eigenlijk had deze AF unit gewoon in de 5DmkII moeten zitten, dan had ik nu niet zo zitten dubben. 5DmkII verkopen en deze kopen, of tch maar bij de 5DmkII blijven. We zien wel wat ik voor de body terug krijg :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

zonoskar schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:00:
Mooi dat Canon toch een cropcamera gemaakt heeft met pro eigenschappen, vooral de AF lijkt me een hele verbetering. Eigenlijk had deze AF unit gewoon in de 5DmkII moeten zitten, dan had ik nu niet zo zitten dubben. 5DmkII verkopen en deze kopen, of tch maar bij de 5DmkII blijven. We zien wel wat ik voor de body terug krijg :)
hmm, dat volg ik niet helemaal.
De AF van de 5d2 is minder goed ja, maar sensor wise kan ik me niet voorstellen dat deze twee camera's in de buurt komen van elkaar, daarnaast geeft fullframe een ander beeld, is de zoeker groter, geven je lenzen een ander bereik etc.
Dat allemaal opgeven voor betere AF?!, dan snap ik niet zo goed waarom je de 5d2 in eerste instantie kocht...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
Zoeker van 7D is toch 100% en dus even groot? Of is die van de 5D2 nog groter omdat dat FF is?

The devil is in the details.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een percentage is relatief. ;) En hier is dat percentage idd tov de crop sensor.

{signature}

• abrakadaver
edit: laatmaar

[Voor 86% gewijzigd door abrakadaver op 10-09-2009 16:20]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 16:53

Rannasha

aka "Species5618"

Mute schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:15:
Zoeker van 7D is toch 100% en dus even groot? Of is die van de 5D2 nog groter omdat dat FF is?
De zoeker-grootte wordt bepaald door 3 dingen:
- sensorgrootte (2x zo veel sensoroppervlak = 2x zo veel zoekeroppervlak)
- dekkings-percentage. Met een 90% coverage VF zie je 10% minder dan een 100% coverage VF als de andere specs gelijk blijven.
- vergrotingsfactor.

Voorbeeld:
De 5D2 heeft een dekking van 97%, een vergroting van 0.71x en een sensoroppervlak van 864 mm2, dus het zoekeroppervlak is 595 mm2.
De 7D heeft een dekking van 100%, een vergroting van 1x en een sensoroppervlak van 332 mm2, dus het zoekeroppervlak is 332 mm2.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
Weer wat geleerd :) Ik was in de veronderstelling dat zoekers bij cropcamera's meestal 95% waren en dat FF-camera's meestal 100% waren en dat dat ongeveer het enige verschil was.

The devil is in the details.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat de 5D2 een grotere zoeker heeft klopt, maar om nou te zeggen dat het echt opvalt. Ik kijk door de zoeker van de 40D en daarna door de 5D2 en zo'n groot verschil is het niet. Misschien vinden jullie me een barbaar nu ik dit zo zeg, LOL. FF is leuk voor landschappen (wat ik redelijk vaak doe) en zo, maar voor actie fotografie (wat ik toch ook veel doe) is fps en een AF die scherpstelt als ik dat wil op de buitenste punten best handig. Daar schort het nogal eens aan op de 5D2. Ik heb de 5D2 onder andere gekocht voor de film functie, maar ben vaak teleurgesteld in de foto's die ik nam tijdens MTB wedstrijden. Vandaar dat de AF van de 7D icm FF sensor ideaal zou zijn, maar helaas komt dat ws pas bij de 5D3.

Bovendien vind ik de 5D2 op ruis gebied nou ook weer niet heel veel beter dan de 40D. Het is maximaal 1 stop beter. De 12-24mm lens van Sigma stelde ook al teleur, dus vandaar mijn besluit de 5D2 eruit te doen.

7D AF + FF = 1Ds
En die zijn er voldoende te vinden voor niet al te hoge prijzen. Een 1Ds2 is voor 5D2 prijzen te vinden en dan heb je dus full-frame en "pro-AF".

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-03 08:11
Tja, als je nou eenmaal aan sports/birding doet dan is de 5DM2 niet de ideale camera om te hebben - een crop camera als de nieuwe 7D daaraantegen is dan een stuk veelzijdiger: snelheid, het 'extra' bereik, (ook handig voor portret) en wanneer je 'wide' wil fotograferen zijn er hele goede UWA lenzen te koop.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• mennovanw
  • Laatst online: 20-05 23:18

mennovanw

Canon? You can!

Heb het ding gisteren in Bussum beet gehad (op de Canon leveranciersparty, samen met de nieuwe 15-85 & 100L macro). Ik ben wat underwhelmed, lijkt erg op een 50D (dezelfde formaat diamant in de zoeker alleen dan wat meer puntjes).

Ik moet de resultaten zeker qua ruis echt nog zien..

EF: 11-24L, 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 28, 35, 40, 50, 75, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:38
mennovanw schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:46:
Heb het ding gisteren in Bussum beet gehad (op de Canon leveranciersparty, samen met de nieuwe 15-85 & 100L macro). Ik ben wat underwhelmed, lijkt erg op een 50D (dezelfde formaat diamant in de zoeker alleen dan wat meer puntjes).

Ik moet de resultaten zeker qua ruis echt nog zien..
Maar, waarom ben je 'underwhelmed' dan? Wat had je verwacht?
Overigens wordt AF in de 40/50D volgens mij wel gewaardeerd, dus of het per se jammer is? :)

Overigens ben ik ook erg geinteresseerd in de 100L macro :)

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• MadButcher

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een 1DsII is niks voor mij, noch een van de andere 1D's omdat die dingen zo groot zijn. Ik wil mijn cam ook nog wel eens meenemen op hiking en mtb tochten, dus een 7D formaat is voor mij handiger. Al zit ik met een half oog wel te kijken naar de Panasonic GH-1 voor dat soort tochten. Ik heb ooit een grip gehad op mijn 350D, maar dat vond ik niet echt veel toevoegen. Ik sta dan ook niet vaak in de studio.

Wat ik wel fijn vond van de 5D is dat het bereik van alle lenzen ineens fijn was. De 35mm een leuke lens, de 70-200 ineens veel breder inzetbaar (die gebruikte ik niet heel vaak). Dat ga ik wel missen. Maar ik wacht idd ook nog even de ruis resultaten af, tot dan gebruik ik mijn oude vertrouwde 40D weer.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 16:59

Gabriël ITX

onzin... de 7D AF is een opgevoerde 50D AF. Niet een 1D-AF zonder hulppunten. Dat zie je onder andere aan de plaatsing van de hoek-punten van het ding, en er schijnt, als je de hands-on van onder andere galbraith mag geloven, ook wel verschil te zitten in de snelheid van het tracken.

Dit is dus gewoon een 50D-AF met wat punten ertussen, en een opgevoerde center-sensor...
En die zijn er voldoende te vinden voor niet al te hoge prijzen. Een 1Ds2 is voor 5D2 prijzen te vinden en dan heb je dus full-frame en "pro-AF".
En geen film-functie, en minder fijne bediening (imho), en tweedehands versus nieuw. Maar idd, de AF schopt kont :) Vergeet alleen niet dat de sensoren absoluut niet stil staan... en dat een 5DII sensor wel een stukkie beter is dan de 1DsII.

[Voor 7% gewijzigd door Henk op 12-09-2009 10:49]

• - J.W. -
  • Laatst online: 21:44
Ik denk dat de AF tov de 50D een flinke stap voorwaarts is, 't zal geen 1D(s) performance zijn uiteraard :) (maar dat heeft een D300 ook tov D3(x)/D700).
- J.W. - schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:03:
Ik denk dat de AF tov de 50D een flinke stap voorwaarts is, 't zal geen 1D(s) performance zijn uiteraard :) (maar dat heeft een D300 ook tov D3(x)/D700).
Ow, ik zeg niet dat het geen stap voorwaarts is, maar het is en blijft een totaal andere unit dan een 1D. De D300 tov de D3/D700 hebben simpelweg dezelfde unit (kleine verschillen onderhuids waarschijnlijk, maar het idee is duidelijk) maar een andere aansturende (set) processor(en). De 7D tov de 1D of de 50D lijkt dan _meer_ op de 50D unit dan op de 1D unit, terwijl veel mensen kennelijk toch in de veronderstelling zijn dat het een 1DIII unit is zonder de hulppunten. Vandaar bovenstaande. Natuurlijk is de sensor verbeterd, met name de centrale sensor (maar wie gebruikt die nou) is stevig verbeterd door dat dubbelkruis, en die tussen-punten zijn ook leuk, met name voor portretten :)

Het is vooral de vraag of behalve precies, de unit ook _snel_ is... ;)
Henk schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:47:
[...]

onzin... de 7D AF is een opgevoerde 50D AF. Niet een 1D-AF zonder hulppunten. Dat zie je onder andere aan de plaatsing van de hoek-punten van het ding, en er schijnt, als je de hands-on van onder andere galbraith mag geloven, ook wel verschil te zitten in de snelheid van het tracken.

Dit is dus gewoon een 50D-AF met wat punten ertussen, en een opgevoerde center-sensor...

[...]

En geen film-functie, en minder fijne bediening (imho), en tweedehands versus nieuw. Maar idd, de AF schopt kont :) Vergeet alleen niet dat de sensoren absoluut niet stil staan... en dat een 5DII sensor wel een stukkie beter is dan de 1DsII.
Jij doet net zoveel aannames als degene die je aanvalt op dat punt.
Waar heb je dat vandaan?

Het zou kunnen dat het te kort door de bocht om te zeggen dat het een 1dIII zonder hulp AF punten is, maar dat is gewoon nog niet bekend.
En een opgevoerde 50d AF wordt ook nergens in bronnen vermeld.

Voordat je dus iemand aanvalt, zul je toch eerst zelf met bronnen moeten komen voordat je het tegenovergestelde kan beweren.

Martijn: ik refereer naar galbraith, op het moment dat de 7D announced werd had hij al redelijk vlot een hands-on online staan, en dat ik dus geen bronnen heb/noem is wat dat betreft dus ook onterecht, maar hij had op dat moment enkel nog over single-AF.

Maar vooruit; http://www.robgalbraith.c...p?cid=7-10042-10239-10240

En daar lezen we onder andere:
AF system speed, says Canon, is similar to the 50D, but changes have been made to the 7D's AF algorithms to allow the camera to better track irregular movement, plus the camera will more intelligently cope with a bad AF system reading in the middle of a sequence.
en dat is imho dus gewoon een verbeterde 50D AF. Dat dat ding voor tracking beter presteert dan de 50D schrijft hij btw ook (met wat side-notes) :)

[Voor 60% gewijzigd door Henk op 12-09-2009 11:49]

Nou je refereert naar Galbraith in zijn algemeenheid inderdaad.
Als ik dat dan opzoek staat er niet meer genoemd dan:
(covering roughly the same frame area as the 50D's 9-point system),
wat dus geheel niets zegt over de AF unit, slechts over de coverage binnen het frame.

Kijk ik daarentegen bij de pressrelease van Canon, dan lees ik dit:
The AF system has been completely redesigned using the same architecture as the EOS-1 series and includes a separate processor to handle AF calculations.
Wat wèl verteld dat de basis van de AF een 1d serie AF is. Niet gelijk aan, dat beweer ik niet, maar dat de basis een 1d AF is.

Daarom mijn tegengas.

[Voor 4% gewijzigd door Nomad op 12-09-2009 11:49]

Ik vind 'architecture' een nogal een marketing woord. Zeker omdat de layout van de buitenste punten ontzettend overeenkomt met de 50D, _en_ de buitenste punten F/5.6 crossgevoelig zijn (had mijn 1 dat maar ;) ) ben ik daarover wat kritisch. Die losse processor kan een hoop doen (zie ook mijn D300 & D3 opmerking), maar Canon gaat zichzelf echt niet harder in de vingers snijden dan noodzakelijk. Dit ding moet de D300s killen, niet de D3 of de 1D... Wat zijn die gasten gebaat bij kannibalisme? Voorlopig is de 7D precies wat hij moet zijn een cam die in, op papier sowieso, alle opzichten superieur is aan de D300s), want een D400 zit er gezien de release van de D300 de komende tijd niet zomaar in :)

[Voor 5% gewijzigd door Henk op 12-09-2009 11:53]

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat je vrij hard binnen komt droppen en komt en vertelt dat iemand ongelijk heeft. Wat opzichzelf al niet zo netjes is, maar al helemaal niet als je dat doet met beweringen die niet kloppen.

Daarnaast, dat de buitenste AF punten cross zijn tot 5.6 komt gewoon omdat ze dat tegenwoordig kunnen, elke nieuwe (semi) pro die canon zal uitbrengen zal die punten hebben, dat is gewoon vooruitgang in technologie.
Dat het ook in de 50d zit, tja, toen was de technologie er blijkbaar ook al :).
Je mag best kritisch zijn, maar breng het dan ook als kritiek vanuit je eigen mening en niet als feit, wat je zeker wel deed in een paar berichten hierboven.

[Voor 3% gewijzigd door Nomad op 12-09-2009 11:57]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Beetje dom wel dat ze die f5.6 cross punten dan niet in de 5DmkII hebben gestopt. Die is immers ook na de 50D op de markt gekomen.

zonoskar schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 12:06:
Beetje dom wel dat ze die f5.6 cross punten dan niet in de 5DmkII hebben gestopt. Die is immers ook na de 50D op de markt gekomen.
Dat is marketing. Veel mensen kiezen de 1dsIII vooral voor de AF boven de 5d2...als de 5d2 al een vrij goede AF had.....vul zelf maar in :P

de 5d2 is op meer punten kreupel gemaakt. De sensor is namelijk al beste wat je bij canon kan krijgen, dan moet je op andere dingen terughouden, anders is er geen markt meer boven.

[Voor 19% gewijzigd door Nomad op 12-09-2009 12:12]

• - J.W. -
  • Laatst online: 21:44
Henk schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:22:
[...]
Ow, ik zeg niet dat het geen stap voorwaarts is
Waarom zou je de AF unit in de 1D(s) dan wel de xxD range willen onderbrengen? 't Zit er gewoon tussen in.
Dat het een opgepepte 50D AF heeft is niet terecht, dat het een soort van 1D(s) AF heeft ook niet.

Dat ze de 5DII niet met 9 cross sensors hebben uitgebracht vind ik belachelijk, 't verschil in AF met een 1D(s) is dan steeds enorm (maar laten we dat niet weer oprakelen ;))
Nomad schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:56:
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat je vrij hard binnen komt droppen en komt en vertelt dat iemand ongelijk heeft. Wat opzichzelf al niet zo netjes is, maar al helemaal niet als je dat doet met beweringen die niet kloppen.

Daarnaast, dat de buitenste AF punten cross zijn tot 5.6 komt gewoon omdat ze dat tegenwoordig kunnen, elke nieuwe (semi) pro die canon zal uitbrengen zal die punten hebben, dat is gewoon vooruitgang in technologie.
Dat het ook in de 50d zit, tja, toen was de technologie er blijkbaar ook al :).
Je mag best kritisch zijn, maar breng het dan ook als kritiek vanuit je eigen mening en niet als feit, wat je zeker wel deed in een paar berichten hierboven.
Niets mening = feit. Dat je het nog kunt wijten aan interpretatie van een bepaald stuk, á la, maar wat je nu zegt slaat nergens op.

Tot nog toe heb ik ook nog geen enkel argument vanuit jou gezien waarom Canon zichzelf WEL zou beconcurreren op een 1D of nikon D3 met een 7D wat betreft superieure/even goede AF. Het enige dat de 7D moet zijn is net even beter dan de 7D, maar een stuk minder dan de 1D, want anders heeft die laatste ineens geen bestaansrecht meer. Hoe moeilijk is dat?
Die argumenten zal ik je ook niet vertellen, daar ging de discussie niet om tussen jou en mij.
Ik viel je aan op dit punt:
waarop ik aangaf:
The AF system has been completely redesigned using the same architecture as the EOS-1 series and includes a separate processor to handle AF calculations.
waarop jij zegt: (in een edit weliswaar)
AF system speed, says Canon, is similar to the 50D, but changes have been made to the 7D's AF algorithms to allow the camera to better track irregular movement, plus the camera will more intelligently cope with a bad AF system reading in the middle of a sequence.
Maar ook dat is niet gelijk aan wat je zelf allereerst bewees met:
In het kort wat mij betreft:
Universal Creations beweert:
7D AF + FF = 1ds
Jij gaat daar tegen in, waar ik het mee eens ben, ook ik vermoed dat de 7d AF niet zo goed is als een 1ds camera.
Maar, jij beweert dan het volgende:
Wat je, net als Universal Creations gewoon niet kan onderbouwen met bronnen die dat beweren. Kortom, je deed wat mij betreft hetzelfde als UC, een stelling op tafel leggen die je niet kan weten (het is gewoon nog niet bekend wat canon in de 7d gestopt heeft).

Deze discussie gaan we hier trouwens niet verder meer voeren. Als je er op door wilt gaan, is dat prima.
Dat kan via DM, maar als je wilt kan ik ook een apart topic voor je maken en deze posts erheen verhuizen.
Hoe dan ook is deze discussie niet relevant meer voor dit draadje en wil ik niet verder offtopic gaan.
Maar wil je ook zeker de mond niet snoeren, dus als je wilt, kan ik best een topic openen en dit moven, of via dm continueren.

[Voor 3% gewijzigd door Nomad op 12-09-2009 13:39]

Ik wou eigenlijk nog wat zeggen over mijn post, want die is nu wat uit zijn context gehaald. Maar ik zal het hier maar bij laten.

• Smithers.83
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Smithers.83

het gezonde tegengeluid

Indrukwekkend filmpje geschoten met de 7D: http://vimeo.com/6487566

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:19
mooi filmpje, maar ligt het nou aan mij of is het beeld nog steeds wat 'onrustig' ondanks de 24p? Zal wel ook met de editing te maken hebben wellicht?

[Voor 21% gewijzigd door nadroJ op 12-09-2009 19:04]

Canon, Apple & Samsung spul

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 17:52
nadroJ schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 19:03:
mooi filmpje, maar ligt het nou aan mij of is het beeld nog steeds wat 'onrustig' ondanks de 24p? Zal wel ook met de editing te maken hebben wellicht?
Ik vind het niet waanzinnig onrustig ofzo, misschien een beetje met de "snelle" beelden, maar er valt goed mee te leven IMHO. Het lijkt me wel een dilemma, 1080p met 24 fps, of 720p met 60 fps... 60 fps > 24 fps slomo's zijn wel cool hoor...

Zoals dit bijvoorbeeld :)

[Voor 7% gewijzigd door mcdronkz op 12-09-2009 19:32]

mcdronkz schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 19:21:
[...]

Ik vind het niet waanzinnig onrustig ofzo, misschien een beetje met de "snelle" beelden, maar er valt goed mee te leven IMHO. Het lijkt me wel een dilemma, 1080p met 24 fps, of 720p met 60 fps... 60 fps > 24 fps slomo's zijn wel cool hoor...
Daarnaast, een goede scherpe 720p vind ik meer dan voldoende eigenlijk.
HD is mooi, maar voor filmpjes vaak niet nodig (kijkende naar bijv. apple trailers @720p, meer dan zat :) )

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:00
Zo'n mooie camera en dan wordt er 3 dagen niet over gesproken, het is maar te hopen dat iedereen gewoon zit te wachten tot ie leverbaar is :p Ik heb ergens gelezen vanaf 10 oktober, iemand er al meer duidelijkheid over?

edit:

Om nog wat nuttigs aan m'n post toe te voegen hier twee reviews (via canonrumors):
http://www.naturfokus.info/EN/
http://jeffascough.typepa...mages-from-perpignan.html

[Voor 33% gewijzigd door Melkbus op 15-09-2009 18:04]

strava | twitter

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 22:19

Gutteguttegut

CEO of TFD

Philip Bloom is een filmmaker met een pre-productie 7D.

Daar loop je dan met je "foto"camera :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• MadButcher
Nomad schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 19:32:
[...]

Daarnaast, een goede scherpe 720p vind ik meer dan voldoende eigenlijk.
HD is mooi, maar voor filmpjes vaak niet nodig (kijkende naar bijv. apple trailers @720p, meer dan zat :) )
Dat klopt, dan vind ik een hoge bitrate en hoge framerate met behoud van detail en natuurlijke beweging veel belangrijker.
Heb al vaker 60fps filmpjes gezien, dat verschil zie je wel.

• pvanmegen
  • Laatst online: 09-05 21:44
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, heb de laatste jaren veel foto's gemaakt met mijn 400D langs de voetbalvelden in Zeeland en wil nu best een duurdere camera kopen maar op zich bevalt de 400D me wel qua gewicht en gebruiksgemak. Ik heb jaren foto's gemaakt 400D samen met een Sigma 70/300 welke volgens de berichten op het forum nu niet de beste lens is qua bouw en kwaliteit.

Doe ik er goed aan om de 7D te kopen als vervanger van de 400D die het echt aan het begeven is, de rubbers van de zoeker raken los. Ik denk dat er ondertussen toch wel al meer dan 15.000 foto's mee gemaakt zijn maar dat kan ik niet zien (of wel?).

Ik kan ook gewoon een 500D kopen die het waarschijnlijk ook wel leuk zal doen maar wil best investeren in een leuke camera maar zal dan ook een andere lens moeten aanschaffen, de Sigma gaf eerlijk gezegd een paar weken geleden de geest toen het voorste lensgedeelte los kwam van de rest. Ik heb het ondertussen wel weer in elkaar gekregen maar goed zal het niet zijn.

Maar om nu te wachten tot half oktober is ook weer redelijk lang en om er dan ruim 1500 euro voor uit te moeten geven... Overigens zit er op de 7D geen sportstand en dat vond ik van de 400D wel zo makkelijk.
Dus wat is slimmer, een 50(0)D met leuke lens of wachten op de 7D?

Van de week overigens wat foto´s kunnen schieten met een 5D mII maar op of een of andere manier wilde het niet zo...

Live today! Nobody promised you tomorrow.

van de sportstand moet je niet teveel verwachten, dat kan je zelf ook zo bereiken.
Verder is de 7d natuurlijk wel een hele fijne camera voor je, niet op de minste plek omdat hij vrij sport gerelateerd is.
Ik denk dat je gewoon heel veel plezier van zo'n 7d gaat hebben :)

• NrG_82
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

Nomad schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:52:
Verder is de 7d natuurlijk wel een hele fijne camera voor je, niet op de minste plek omdat hij vrij sport gerelateerd is.
Is de 7D dan meer sportgerelateerd dan de 50D en hoeveel ga je daar van merken, bijvoorbeeld bij het pannen van een voorbij flitsende wielrenner? (Vind dit wel interessant om me alvast in te verdiepen, omdat ik nu al weet dat ik m'n 3mnd oude 450D wel een keer ga upgraden dan wel ga degraderen tot 2e body binnen nu en een jaar of 1,5 à 2... De 7D vind ik nu veel te duur, maar als hij nog flink in prijs gaat zakken wordt dit wel een serieuze optie straks.)

MBP 15" i5 | 7D | 450D | 24-105L | 70-200 F/4L IS | 85 1.8 | Speedlite 430EX II | PS3 | Wii | iPhone 4s | iPad Air 64gb

De 7d heeft een stuk betere AF, wat voor sport het belangrijkste is.
Daarnaast gewoon alles wat je nodig hebt, fijne zoeker, snelle body, hoge FPS (frames per second) rate.
Mooie camera beloofd het te worden :)

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-05 20:11
7D is een nette camera hoor. Ik heb hem laatst in de hand gehad. Nog redelijk compact. Perfect in combinatie met de nieuwe 15-85(Is heel compact geworden)!
Pagina: 1 2 3 ... 25 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee