Even een piepklein partyreport:
Ik heb hem vastgehouden, zoals verwacht was het geheugenkaartvakje vakkundig dichtgetaped, maar er zat wel een kaart in. De dingen die me opvielen:
Het exterieur:
De camera is dikker en zwaarder geworden dan de mark IV, er zitten wel heel erg veel knopjes op. De zoeker is echt megasuperidiootgroot.
IQ:
Over beeldkwaliteit is moeilijk te oordelen, het (overigens zeer mooie) scherm gaf wel mooie resultaten weer. Ik heb wat foto's op verschillende iso-standen genomen, en op het schermpje vond ik tot en met 6400 er zeer goed uitzien. Daarboven wordt het (voor mij) niet zo bruikbaar en ook minder relevant. Ook nog een foto geschoten op iso 204800, maar dat is totaal niet nuttig meer imho.
AF:
Autofocus was simpelweg perfect voor wat ik ermee gedaan heb, en kon doen. Er was helaas niet echt iets bewegends om de autofocus uitvoerig mee aan de tand te voelen in het hoofdkantoor van Canon. Ik heb de camera nog wel even op wat donkere objecten gemikt, maar dat ging ook foutloos met de 70-200 f/2.8 IS II. Zo ongeveer alles is instelbaar aan de autofocus in een superhandig menu, in plaats van die uit het analoge tijdperk stammende Custom Functions. Echt een big improvement!!
Menustructuur en features:
De camera heeft heel veel features overgenomen van de 7D, en dat vind ik wel een goede zaak. Alles gewoon goed instelbaar, veel knoppen toewijsbaar. Je hebt wel wat tijd nodig om te wennen aan de camera en alle functies te kunnen vinden, want sommige dingen werken weer net wat anders, ook door de nieuwe knopjes. De camera heeft helaas geen ingebouwde GPS en Bluetooth, wat ik echt allebei een gemiste kans vind. Eigenlijk is het een schande!
Video:
Ik heb ook nog een stukje gefilmd. Kan er weinig over zeggen, want ik heb er geen verstand van, en op dat kleine scherm is het toch lastig te beoordelen. Helaas is er geen duidelijke dedicated videoknop, maar die is vast wel toewijsbaar.
Er waren wat collegafotografen die in tegenstelling tot mij wel de doekoes hebben om dit apparaat te kunnen betalen, en die waren vrijwel eensgezind van mening dat deze camera de meerprijs t.o.v. de mark IV wel waard is.
Volgens mij waren dit alle aspecten wel, als jullie nog vragen hebben zal ik proberen die te beantwoorden.
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13