Op verzoek verwijderd
@Amrani: Leuke foto, ik vind alleen die zon en overbelichte lucht een beetje storend.
Van het weekend deze gemaakt.
Van het weekend deze gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 21-12-2010 09:25 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
De gorilla's in Artis werden ook even naar buiten gelokt voor het halen van een frisse neus:

2010-12-19-14h13m22.272P3313 by A.J. Haverkamp, on Flickr

2010-12-19-14h13m22.272P3313 by A.J. Haverkamp, on Flickr
This footer is intentionally left blank
@ajhaverkamp, mooie foto's
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Tijdens een photoshoot met de kitten van mijn zus besloot ze dat het veel leuker was om in de wasmand te gaan spelen.

Flower by Remco Aalbregt, on Flickr

Flower by Remco Aalbregt, on Flickr
@ME Amrani: Ik vind de overbelichte lucht een beetje storen, daarnaast vind ik dat de schapen een beetje te ver van je af staan waardoor ik het groothoekeffect niet echt passend vind, ik zou maw iets meer ingezoomd hebben, mss dat croppen ook helpt 
@Mewbie: Mooie sfeer in de foto, het enige dat ik storend vind is de tak rechtsboven in beeld, die leidt een beetje af.
@ajhaverkamp: Leuke foto, voornamelijk door het mooie contrast tss de rode paprika's (?) en de zwarte gorilla.
@Raegin: Heel erg schattig, goede foto, het enige minpunt dat ik heb is dat je vrij duidelijk ziet dat je ingeflitst hebt.
1
2
@Mewbie: Mooie sfeer in de foto, het enige dat ik storend vind is de tak rechtsboven in beeld, die leidt een beetje af.
@ajhaverkamp: Leuke foto, voornamelijk door het mooie contrast tss de rode paprika's (?) en de zwarte gorilla.
@Raegin: Heel erg schattig, goede foto, het enige minpunt dat ik heb is dat je vrij duidelijk ziet dat je ingeflitst hebt.
1

2

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
@ MewBie: Persoonlijk zou ik het onderwerp iets meer naar rechts geplaatst hebben. Verder mooie foto.
@ ajhaverkamp: Jammer dat de sneeuw uitgebeten is, al snap ik dat dat een technische beperking is. Mooie compositie.
@ Raegin: ik vind de achtergrond wat rommelig ...
@ freddyronny: bij 2 zou ik iets meer scherptediepte willen hebben.
Zelf geprobeerd de hond van mijn ouders te fotograferen, een jonge rottweiler. Best lastig, zo'n zwarte hond. Bovendien wil zo'n beest alles behalve stilzitten ... Geflitst, gebounced via een wit plafond.
@ ajhaverkamp: Jammer dat de sneeuw uitgebeten is, al snap ik dat dat een technische beperking is. Mooie compositie.
@ Raegin: ik vind de achtergrond wat rommelig ...
@ freddyronny: bij 2 zou ik iets meer scherptediepte willen hebben.
Zelf geprobeerd de hond van mijn ouders te fotograferen, een jonge rottweiler. Best lastig, zo'n zwarte hond. Bovendien wil zo'n beest alles behalve stilzitten ... Geflitst, gebounced via een wit plafond.

Verwijderd
Ik ga me ook eens wagen aan een foto te sharen. Ben sinds kort in het bezit van een canon 1000d en ben natuurlijk nog aan het kloten met instellingen. Pff zie hier erg mooie foto's voorbij komen. Ben dan ook erg benieuwd wat jullie 'kenners' ervan vinden.
Zal eerst mijn commentaar geven op enkele foto's
@slager: vind hem wel mooi scherp, maar ik vind de foto erg 'leeg' er gebeurt weinig. Is natuurlijk ook erg moeilijk met zo'n puppy
heb er ook een gehad
@raegin: ik vind hem leuk, alleen jammer dat de deur van de wasmachine erbij staat. Die leidt mijn aandacht een beetje af.
@jay-p cookie is erg leuk, mooi getimed! Had iets meer gecentreerd gemogen, maar erg knappe foto. Ook leuk dat zijn hoofd scheef staat haha. Gaat mijn hond niet nadoen.
@mewbie: compositie vind ik niet zo spannend. sneeuw is wel mooi wit. Heb begrepen dat dat toch moeilijker is dan het lijkt. Ook mis ik voor mijn gevoel wat scherpte..maar dat is maar mijn gevoel.
Hier is mijn foto, eens kijken wat jullie ervan vinden!
Zal eerst mijn commentaar geven op enkele foto's
@slager: vind hem wel mooi scherp, maar ik vind de foto erg 'leeg' er gebeurt weinig. Is natuurlijk ook erg moeilijk met zo'n puppy
@raegin: ik vind hem leuk, alleen jammer dat de deur van de wasmachine erbij staat. Die leidt mijn aandacht een beetje af.
@jay-p cookie is erg leuk, mooi getimed! Had iets meer gecentreerd gemogen, maar erg knappe foto. Ook leuk dat zijn hoofd scheef staat haha. Gaat mijn hond niet nadoen.
@mewbie: compositie vind ik niet zo spannend. sneeuw is wel mooi wit. Heb begrepen dat dat toch moeilijker is dan het lijkt. Ook mis ik voor mijn gevoel wat scherpte..maar dat is maar mijn gevoel.
Hier is mijn foto, eens kijken wat jullie ervan vinden!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 11:46 ]
@ ajhaverkamp: Mooi vastgelegd, die hebzucht!
@ Raegin: Leuke foto, vooral omdat de omgeving hier duidelijk meespeelt. Dat je het geflitst vind ik geen probleem, want nu is je onderwerp tenminste scherp. Ik zou wel die reflectie in de mand, bij de snorhaar, even wegklonen. Die mand is wel erg scherp, het lijkt of je daarop hebt scherpgesteld, ipv op de poes? Verder heb ik wat vraagtekens bij de schaduwranden om de oren. Ben je daar aan het bewerken geweest?
@ freddyronny: Misschien toch eens een beetje inflitsen? Je konijnen zijn wel erg wollig zo (lees onscherp). Hopelijk heeft Flappie de kerst overleefd?
@ slager: Best netjes gelukt als portret, maar wel een beetje steriel. Even die vlek linksboven wegwerken en je bent klaar.
@ TJ79: Sorry, maar ik vind dit helemaal niks. Teveel flits op de hond (kijk eens naar die rare pupil en die glimmende neus), onrustige achtergrond (vreemd kussen, lampjes???) en een onflatteuze pose van zowel hond als meisje. Probeer een volgende keer eens om goed te kijken, dat is belangrijker dan "het kloten met instellingen".
@ Raegin: Leuke foto, vooral omdat de omgeving hier duidelijk meespeelt. Dat je het geflitst vind ik geen probleem, want nu is je onderwerp tenminste scherp. Ik zou wel die reflectie in de mand, bij de snorhaar, even wegklonen. Die mand is wel erg scherp, het lijkt of je daarop hebt scherpgesteld, ipv op de poes? Verder heb ik wat vraagtekens bij de schaduwranden om de oren. Ben je daar aan het bewerken geweest?
@ freddyronny: Misschien toch eens een beetje inflitsen? Je konijnen zijn wel erg wollig zo (lees onscherp). Hopelijk heeft Flappie de kerst overleefd?
@ slager: Best netjes gelukt als portret, maar wel een beetje steriel. Even die vlek linksboven wegwerken en je bent klaar.
@ TJ79: Sorry, maar ik vind dit helemaal niks. Teveel flits op de hond (kijk eens naar die rare pupil en die glimmende neus), onrustige achtergrond (vreemd kussen, lampjes???) en een onflatteuze pose van zowel hond als meisje. Probeer een volgende keer eens om goed te kijken, dat is belangrijker dan "het kloten met instellingen".
@slager: Ik vind hem een beetje donker, en ik mis iets wat de aandacht vasthoudt. Een foto van een hond, leuk... maar er gebeurt verder weinig.
@TJ79: de instellingen zijn zo te zien wel redelijk (afgezien van de te harde flits zoals Toff zegt) maar dat geldt niet voor de compositie. Dat schilderij en die lamp op de achtergrond zijn behoorlijk storend. En ook hier mis ik iets wat de aandacht vasthoudt. Wat probeer je met deze foto uit te drukken, wat wil je vastleggen? Een situatie, een emotie of een handeling? Het is nu erg statisch, het is leuker om iets te zien gebeuren.
Hier ook eentje van mij, het pure plezier van zo'n hond in de sneeuw blijft een dankbaar onderwerp:
(klikbaar)

Technisch niets bijzonders en de AF zat er een heel klein beetje naast maar ik vind hem wel lekker wegkijken.
@TJ79: de instellingen zijn zo te zien wel redelijk (afgezien van de te harde flits zoals Toff zegt) maar dat geldt niet voor de compositie. Dat schilderij en die lamp op de achtergrond zijn behoorlijk storend. En ook hier mis ik iets wat de aandacht vasthoudt. Wat probeer je met deze foto uit te drukken, wat wil je vastleggen? Een situatie, een emotie of een handeling? Het is nu erg statisch, het is leuker om iets te zien gebeuren.
Hier ook eentje van mij, het pure plezier van zo'n hond in de sneeuw blijft een dankbaar onderwerp:
(klikbaar)

Technisch niets bijzonders en de AF zat er een heel klein beetje naast maar ik vind hem wel lekker wegkijken.
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
@Kurgan Mooie actiefoto!
@ajhaverkamp Allemaal heel erg mooi!
@M.E.Amrani Grappige foto, leuke compositie ook!

Two Deer in the Snow by Petfles, on Flickr
@ajhaverkamp Allemaal heel erg mooi!
@M.E.Amrani Grappige foto, leuke compositie ook!

Two Deer in the Snow by Petfles, on Flickr
@petfles: Ik vind hem wat teveel contrast hebben, past niet bij zo'n winterse foto. Verder wel een fijne plaat, jammer dat het gewei voor het andere hert zit.
@Kurgan: ietsje vaal, verder inderdaad een leuke foto
@Kurgan: ietsje vaal, verder inderdaad een leuke foto
@petfles
Vindt het contrast weer wel goed! Winter is inderdaad altijd koud, maar een rendier associeer ik weer met kerst en warmte, en dat vindt ik dan weer goed naar voren komen in deze foto! Naar mijn mening iets te krap bekaderd, en wat meer dof was mooi geweest.
Vindt het contrast weer wel goed! Winter is inderdaad altijd koud, maar een rendier associeer ik weer met kerst en warmte, en dat vindt ik dan weer goed naar voren komen in deze foto! Naar mijn mening iets te krap bekaderd, en wat meer dof was mooi geweest.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Alleen jammer dat wat je op die foto ziet geen rendieren zijnSoepstengel schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:12:
@petfles
Wel een nette foto trouwens, had ietsje minder contrast gemogen, maar verder heel netjes
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Bedankt voor de feedback!
Ik heb bij deze wat minder contrast toegevoegd:

Two Deer in the Snow 2 by Petfles, on Flickr
Ik heb bij deze wat minder contrast toegevoegd:

Two Deer in the Snow 2 by Petfles, on Flickr
Ook deze is weer errug krap. Ik ben een groot liefhebber van croppen, maar een beetje ruimte om je onderwerp is wel fijner meestal. Vooral aan de bovenkant van je vorige foto mis ik wat ruimte. verder zou een wat kleinere DoF mij meer bekoren, aangezien je nu op beide foto's overduidelijk een hek ziet op de achtergrond. Dat is dodelijk voor de illusie helaas.
Waar blijven de foto's van de baby Goendi's in Artis?
Ze zijn echt wallpapermateriaal zo schattig.
O, en één ajhaverkamp z'n gorillafoto's (met paprika's @ sneeuw) staat in de interne nieuwsbrief van Artis. Héél gaaf
O, en één ajhaverkamp z'n gorillafoto's (met paprika's @ sneeuw) staat in de interne nieuwsbrief van Artis. Héél gaaf
[ Voor 51% gewijzigd door Nelicquele op 30-12-2010 09:56 ]
Jonge goendi's??? Die waren er zaterdag nog niet. Maar goed dat ik morgen weer ga (waarschijnlijk de komende 4 dagen, alle dagen). Bedankt voor de tip!
Vandaag?! Ik ben er ook vandaag..ajhaverkamp schreef op woensdag 29 december 2010 @ 21:26:
Jonge goendi's??? Die waren er zaterdag nog niet. Maar goed dat ik morgen weer ga (waarschijnlijk de komende 4 dagen, alle dagen). Bedankt voor de tip!
Yup, ik was er vandaag
En ze zijn erg aaaaaaaaaaahhhhhhhhhh:

2010-12-30-13h47m30.272P4246 by A.J. Haverkamp, on Flickr
Meer

2010-12-30-13h47m30.272P4246 by A.J. Haverkamp, on Flickr
Meer
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Inderdaad
, daarom wilde ook heel graag foto's
En mijn fotografieskills.. Ja, ik heb een Nikon D40, houd het daar maar bij. Als ik klaar ben met HBO ga ik wel fotocursusjes doen ofzo
Tot dan lekker kijken naar ajhaverkamp's foto's voor inspiratie!

ook met een d40 kan je goed foto's maken hoor;) Ligt hier nog 1 die ik moet verkopen maar dat komt er telkens niet van.Nelicquele schreef op donderdag 30 december 2010 @ 21:36:
Inderdaad, daarom wilde ook heel graag foto's
En mijn fotografieskills.. Ja, ik heb een Nikon D40, houd het daar maar bij. Als ik klaar ben met HBO ga ik wel fotocursusjes doen ofzo
Tot dan lekker kijken naar ajhaverkamp's foto's voor inspiratie!

[ Voor 7% gewijzigd door the mod man op 30-12-2010 21:42 ]
I can't wait to shoot!
Het blijven fotogenieke beestjes...
De kat verstoppertje aan het spelen in de sneeuw.

Jammer dat de sneeuw zo uitgebeten is. Ik zou een landscape crop van het bovenste deel maken, dan heb je meteen iets minder sneeuw in beeld.ThomasW schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 00:22:
Het uitgebeten valt wel mee, er zit gewoon geen tekening of nuance in de sneeuw. Ik heb de foto een stuk lichter gemaakt (misschien wel iets te licht) dan dat hij was, maar ook het origineel is een saaie sneeuwmassa. Hoewel dit al een 25% crop is, zal ik hem eens in landscape proberen.
Ik vind het vooral te veel sneeuw en te weinig kat. En niet uitgebeten? Als ik 'm open in Photoshop dan zie ik een flinke berg helemaal aan de rechterkant, volgens mij betekent dat dat het wit puur wit is en dus dichtgelopen
The devil is in the details.
Floortje:

Groter:
http://www.flickr.com/pho...8/sizes/l/in/photostream/
@ajhaverkamp: Ahhhwww
@ThomasW: Ik zou het liefst de helft van die onderste sneeuwlaag zien verdwijnen, voegt maar weinig toe aan het geheel van de foto, staat al genoeg sneeuw op i.v.m. de kat en het knalt echt van het scherm.
@ Dalus: Wel erg jammer dat er zo'n groot blok voor zit.

Groter:
http://www.flickr.com/pho...8/sizes/l/in/photostream/
@ajhaverkamp: Ahhhwww
@ThomasW: Ik zou het liefst de helft van die onderste sneeuwlaag zien verdwijnen, voegt maar weinig toe aan het geheel van de foto, staat al genoeg sneeuw op i.v.m. de kat en het knalt echt van het scherm.
@ Dalus: Wel erg jammer dat er zo'n groot blok voor zit.
[ Voor 42% gewijzigd door Only op 02-01-2011 22:42 ]
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
@the mod man: leuke pose van ze, ze verzuipen nog net niet in de zanderige(?) achtergrond zo.
@ThomasW: crop van de bovenste helft zou denk ik meer de kat doen uitkomen, beetje veel sneeuw zo.
@dalus: ziet er eng uit maar wel leuke foto; jammer van de waterfontein.
@Only: lekkere luie donder?
Foto gemaakt tijdens een wandeling op Tasmanië vorige maand. Ze bleef mooi zitten en ook het jong (kwam niet geheel uit de buidel) vond die toeristen maar wat boeiend
@ThomasW: crop van de bovenste helft zou denk ik meer de kat doen uitkomen, beetje veel sneeuw zo.
@dalus: ziet er eng uit maar wel leuke foto; jammer van de waterfontein.
@Only: lekkere luie donder?
Foto gemaakt tijdens een wandeling op Tasmanië vorige maand. Ze bleef mooi zitten en ook het jong (kwam niet geheel uit de buidel) vond die toeristen maar wat boeiend

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 10-01-2011 21:26 . Reden: grotere thumb ]
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Het postzegelformaat doet geen recht aan de kwaliteit van je foto en qua compositie zou je hem iets kunnen verbeteren (imo) door links en onder zo veel mogelijk weg te croppen. De niet-full size versie in je link lijkt teveel verscherpt, waardoor ik ook een tikkeltje begin te twijfelen aan de full size versie. Heb je er veel aan verscherpt?
Hij is klikbaar... dus vandaar een kleinere versie hier. Ik zal eens kijken of ik die toch iets groter kan laten maken. Ik heb er helemaal niets aan gewijzigd, de foto komt zo uit de camera. De full size is eigenlijk nog veel groter maar om nu foto's van 7 MB te uploaden. De grootste is door mijzelf verkleind, de rest door de software op de server.Toff schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 00:09:
Het postzegelformaat doet geen recht aan de kwaliteit van je foto en qua compositie zou je hem iets kunnen verbeteren (imo) door links en onder zo veel mogelijk weg te croppen. De niet-full size versie in je link lijkt teveel verscherpt, waardoor ik ook een tikkeltje begin te twijfelen aan de full size versie. Heb je er veel aan verscherpt?
Iets croppen heb je inderdaad wel gelijk in nu ik er iets langer naar kijk. Tnx voor je FB.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Een hele rits aan foto's van de hond in de sneeuw, maar pik er 1 uit, deze vond ik erg leuk en speels:

Ik weet niet als het gepast is maar ik helaas afscheid foto's moeten maken van mijn maatje.
Ik zal de link alleen plaatsen, en voor Chester(8,5 jaar) een plekje gegeven.
http://s543.photobucket.c.../X-RayXI/Chesters%20Page/
Ik zal de link alleen plaatsen, en voor Chester(8,5 jaar) een plekje gegeven.
http://s543.photobucket.c.../X-RayXI/Chesters%20Page/
Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt
@ajhaverkamp, ik zou een kleinere diafragma genomen hebben, vind dat er te weinig scherp is
@ThomasW, je had de onderkant kunnen wegsnijden, voegt weinig toe aan de foto
@_ferry_, leuk he dat sneeuw
1.

2.

3.
1.

2.

3.

@Bastien - beetje centraal en wat al te hard verscherpt imo - maar wel leuk zoiets live tegen te komen natuurlijk
@Ferry - speels idd, maar toch wat statisch. Komt mssch omdat je hem pal frontaal hebt genomen, of doordat hond en omgeving allemaal ongeveer even scherp zijn?
@Andyy Leuk, vooral 3. Bij 1 stoort het blad me een beetje, 2 is niet echt scherp maar natuurlijk wel een mooi "Odie-moment". 3 is echt van "dat hebben we dus maar even te pakken!"
Alweer een poosje terug: portretje van Bas(sotto) met een zenit 2.0 - 58. Lens mag blijven, wat mij betreft.
@Ferry - speels idd, maar toch wat statisch. Komt mssch omdat je hem pal frontaal hebt genomen, of doordat hond en omgeving allemaal ongeveer even scherp zijn?
@Andyy Leuk, vooral 3. Bij 1 stoort het blad me een beetje, 2 is niet echt scherp maar natuurlijk wel een mooi "Odie-moment". 3 is echt van "dat hebben we dus maar even te pakken!"
Alweer een poosje terug: portretje van Bas(sotto) met een zenit 2.0 - 58. Lens mag blijven, wat mij betreft.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Zoals ik al eerder typte is er niets met de foto gedaan behalve wat kleiner gemaakt. Ik heb niets verscherpt of wat dan ook. Aangezien de scherpte blijkbaar teveel lijkt zou ik bijna de foto minder scherp maken maar dat lijkt mij toch geen oplossing? En wat is er te scherp aan de foto? Ik neem aan al die haren?bobcom schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:52:
@Bastien - beetje centraal en wat al te hard verscherpt imo - maar wel leuk zoiets live tegen te komen natuurlijk
Hoe fotograferen jullie iets in het water, zodat de flits (moet helaas snachts zijn) niet de helft van de foto beslaat?
Ik begrijp het eea van de flits proberen af te ketsen door de camera onder een bepaalde hoek te houden, maar vooralsnog zie je dan de flitsbron

hier is het aardig gelukt, maar er is een ander dier wat ik op de foto wil hebben, die zit meestal wat dieper.. en nee tis geen waterdichte cam
flitslampje afdekken met iets wat wel doorschijnend is maar niet helder ofzo?
Of een dikke bouwlamp erop zetten? (heb daar helaas de tijd niet voor, heeft te maken met een schuw beestje).
Ik begrijp het eea van de flits proberen af te ketsen door de camera onder een bepaalde hoek te houden, maar vooralsnog zie je dan de flitsbron

hier is het aardig gelukt, maar er is een ander dier wat ik op de foto wil hebben, die zit meestal wat dieper.. en nee tis geen waterdichte cam

flitslampje afdekken met iets wat wel doorschijnend is maar niet helder ofzo?
[ Voor 16% gewijzigd door KaWaReZ op 10-01-2011 21:38 ]
"Zo uit de camera" zegt ook niet alles, omdat je op de camera verschillende scherpteinstellingen kan doen. Het "probleem van te scherp lijken" doet zich voornamelijk voor, wanneer je de "full size" foto verkleint. Mogelijk gooit koekie.net er nog wat verscherping overheen. Het effect is, dat het lijkt of er een schep zand in de haren zit.Bastien schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 06:13:
[...]
Ik heb er helemaal niets aan gewijzigd, de foto komt zo uit de camera. De full size is eigenlijk nog veel groter maar om nu foto's van 7 MB te uploaden. De grootste is door mijzelf verkleind, de rest door de software op de server.
Je zult er niet aan ontkomen om de flits los te halen van de camera, eventueel op een beugel.KaWaReZ schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:37:
Hoe fotograferen jullie iets in het water, zodat de flits (moet helaas snachts zijn) niet de helft van de foto beslaat?
@andyy mooie treffer, die 2e
close up in de London Zoo
http://s241.photobucket.c...view¤t=S1051362.jpg
achter glas in water
http://s241.photobucket.c...=view¤t=Fish009.jpg
sorry, had even geen optie om thumbnail te maken bij de hand
En voor fotos van dingen in water..
Je zou kunnen proberen een slachtoffer te vinden met lieslaarzen/duikerspak, die met een zwarte paraplu het zon/daglicht blokt. Dan zou je zonder flits overdag kunnen fotograferen. Vereist denk ik wel iets warmer weer en heel veel geduld
Voor de nacht... niet zeker of het werkt, maar met tegenlicht? of een deel van de flits afdekken en in een hoek fotograferen?
close up in de London Zoo
http://s241.photobucket.c...view¤t=S1051362.jpg
achter glas in water
http://s241.photobucket.c...=view¤t=Fish009.jpg
sorry, had even geen optie om thumbnail te maken bij de hand
En voor fotos van dingen in water..
Je zou kunnen proberen een slachtoffer te vinden met lieslaarzen/duikerspak, die met een zwarte paraplu het zon/daglicht blokt. Dan zou je zonder flits overdag kunnen fotograferen. Vereist denk ik wel iets warmer weer en heel veel geduld
Voor de nacht... niet zeker of het werkt, maar met tegenlicht? of een deel van de flits afdekken en in een hoek fotograferen?
[ Voor 41% gewijzigd door lotje1 op 11-01-2011 01:40 ]
Je zou je flitser van de camera kunnen halen, vlak boven het water kunnen houden en vooral omlaag mikken. Andere optie (die waarschijnlijk niet werkt vanwege te weinig flitslicht): polarisatiefilter.
Dus heel simpel gesteld (met simpele cam), zou ik eigenlijk een bouwlamp moeten installeren en dan zonder flits de foto nemen....
of gaan frutten met een spiegeltje, waarbij de ingebouwde flitser niet uitgebouwd hoeft te worden
merci
als ik m er een keer op krijg post ik m nog wel eens. (zal geen wereldplaatje worden zoals de meesten hier, maar hoop dat ie mooi wordt)
of gaan frutten met een spiegeltje, waarbij de ingebouwde flitser niet uitgebouwd hoeft te worden
merci
als ik m er een keer op krijg post ik m nog wel eens. (zal geen wereldplaatje worden zoals de meesten hier, maar hoop dat ie mooi wordt)
Mijn eerste reactie in het foto deel van GOT.
Deze foto van onze hond Bob is een aantal jaar terug (2006) al gemaakt met een Canon powershot A700 (op auto stand).
Heb hem enkel een beetje recht getrokken in gimp en verder is de foto onbewerkt.
Mijn eigen kritiek op de foto is de halsband die je ziet lopen en reachts onderin tussen de sten nog een stukje touw waar die band aan vast zit.
Helaas kan ik niet zo goed overweg met het bewerkings programma omdat weg te krijgen.

Klikbaar voor 1024 formaat.
Ps: overigens hebben we Bob helaas na onze laatste vakantie moeten laten inslapen, verdrietig maar laat het jullie niet weerhouden van kritiek op de foto.
Deze foto van onze hond Bob is een aantal jaar terug (2006) al gemaakt met een Canon powershot A700 (op auto stand).
Heb hem enkel een beetje recht getrokken in gimp en verder is de foto onbewerkt.
Mijn eigen kritiek op de foto is de halsband die je ziet lopen en reachts onderin tussen de sten nog een stukje touw waar die band aan vast zit.
Helaas kan ik niet zo goed overweg met het bewerkings programma omdat weg te krijgen.

Klikbaar voor 1024 formaat.
Ps: overigens hebben we Bob helaas na onze laatste vakantie moeten laten inslapen, verdrietig maar laat het jullie niet weerhouden van kritiek op de foto.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@Bommes
Je hebt 2 dingen zelf al genoemd, touwtje en de rode stropdas. Daarnaast mis ik een stukje voorpoten, omdat die grote kei helaas in de weg ligt. Wellicht had het groen op de achtergrond wat 'waziger' zodat ook het lichaam wat sterker naar voren was gekomen.
Maar wat een foto boeiend of mooi maakt, is voor ieder anders. Ik denk dat de emotionele waarde deze foto voor jou heel mooi maakt, en dat is voor deze foto denk ik het belangrijkste
Als je mij een kopie van het origineel stuurt wil ik wel een poging wagen die band en dat touwtje weg te werken. Heb je meer foto's uit deze serie met voorpoten erbij, kan ik misschien ook de poten nog volledig maken.
Laat het maar weten
Je hebt 2 dingen zelf al genoemd, touwtje en de rode stropdas. Daarnaast mis ik een stukje voorpoten, omdat die grote kei helaas in de weg ligt. Wellicht had het groen op de achtergrond wat 'waziger' zodat ook het lichaam wat sterker naar voren was gekomen.
Maar wat een foto boeiend of mooi maakt, is voor ieder anders. Ik denk dat de emotionele waarde deze foto voor jou heel mooi maakt, en dat is voor deze foto denk ik het belangrijkste
Als je mij een kopie van het origineel stuurt wil ik wel een poging wagen die band en dat touwtje weg te werken. Heb je meer foto's uit deze serie met voorpoten erbij, kan ik misschien ook de poten nog volledig maken.
Laat het maar weten
Lotje1,
Het is niet zozeer de emotionele waarde aan deze foto hoor, en ik ben al helemaal niet opzoek naar een "perfecte foto van bob"
Ik vond het zelf al tijden een mooie foto, die wat mij betreft onbewerkt met een vol automaat best okay gelukt is.
Daarnaast was het meer een 1ste foto om in dit deel van het forum wat dingen te leren en te plaatsen. Dus was ik benieuwd naar aandacht punten, zaken die ik kan leren te bewerken of bij het maken al rekening mee te houden.
De steen voor de poten was mij zelfs helemaal niet opgevallen.
Dat met de achtergrond waziger is dat iets wat ik doe tijdens het foto maken of is dat iets wat in de nabewerking gebeurd..??
Ben me al aan het in leren in gimp afgezien dat het programma crashed net als ik bijna klaar ben gaat het al redelijk..
Het is niet zozeer de emotionele waarde aan deze foto hoor, en ik ben al helemaal niet opzoek naar een "perfecte foto van bob"
Ik vond het zelf al tijden een mooie foto, die wat mij betreft onbewerkt met een vol automaat best okay gelukt is.
Daarnaast was het meer een 1ste foto om in dit deel van het forum wat dingen te leren en te plaatsen. Dus was ik benieuwd naar aandacht punten, zaken die ik kan leren te bewerken of bij het maken al rekening mee te houden.
De steen voor de poten was mij zelfs helemaal niet opgevallen.
Dat met de achtergrond waziger is dat iets wat ik doe tijdens het foto maken of is dat iets wat in de nabewerking gebeurd..??
Ben me al aan het in leren in gimp afgezien dat het programma crashed net als ik bijna klaar ben gaat het al redelijk..

[ Voor 0% gewijzigd door Bommes op 11-01-2011 20:30 . Reden: typo ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@ Bommes
mijn beperkte technische kennis daargelaten... Ik ben al gecorrigeerd
Voor de meer wazige achtergrond heb je een iets langere sluitertijd nodig, waarbij je met het richten van de camera op moet letten, wat je scherp wilt en wat wazig. Een statief of steunpunt kan dan helpen om je camera stabiel te houden.
Dat wazige effect kun je natuurlijk ook doen in bewerkings programma's.
Gimp ken ik niet, maar in photoshop 6 kan al een hoop.
CS3 heeft nog meer mogelijkheden. Als je in Raw fotografeert kun je in CS3 (4 en 5 ook) je foto nog aanpassen op belichting en andere zaken, als had je voor je camera andere instellingen gebruikt.
mijn beperkte technische kennis daargelaten... Ik ben al gecorrigeerd
Voor de meer wazige achtergrond heb je een iets langere sluitertijd nodig, waarbij je met het richten van de camera op moet letten, wat je scherp wilt en wat wazig. Een statief of steunpunt kan dan helpen om je camera stabiel te houden.
CS3 heeft nog meer mogelijkheden. Als je in Raw fotografeert kun je in CS3 (4 en 5 ook) je foto nog aanpassen op belichting en andere zaken, als had je voor je camera andere instellingen gebruikt.
Inderdaad, dat klopt niet. Langere sluitertijd geeft je alleen maar lichtere foto's. 'Wazige achtergrond' heeft onder andere met het diafragma te maken.
Tot op zekere hoogte kan je het wel 'faken' in een beeldbewerkingsprogramma zoals photoshop, door simpelweg de achtergrond met een blur tool te bewerken, maar dan gaat dat er al heel snel heel 'nep' uit zien.
Zoek eens op de termen diafragma, scherptediepte, DOF en bokeh.
Tot op zekere hoogte kan je het wel 'faken' in een beeldbewerkingsprogramma zoals photoshop, door simpelweg de achtergrond met een blur tool te bewerken, maar dan gaat dat er al heel snel heel 'nep' uit zien.
Zoek eens op de termen diafragma, scherptediepte, DOF en bokeh.
[ Voor 32% gewijzigd door Chiron op 11-01-2011 21:17 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Hierbij dan even een correctielotje1 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:08:
@ Bommes
mijn beperkte technische kennis daargelaten... Ik word vast wel gecorrigeerd als ik het fout zeg
Sluitertijd heeft niets met DoF te maken. (Behalve dan dat als je een lange sluitertijd gebruikt, en de camera beweegt, niets in je foto scherp wordt, maar da's weer een ander verhaal.)
Edit: @Only: inderdaad een erg gave blik, mooi getimed ook met die tong. Zoals je zelf al aangeeft had de achtergrond iets beter/rustiger gemogen, maar dat vind ik nog niet eens zo storend. Vervelender vind ik het speeltje (?) links voor op de foto. Kan dat niet weg met een crop of clone brushes of zo?
[ Voor 10% gewijzigd door Eelke Spaak op 11-01-2011 21:19 ]
dank voor de les 
@KaWaRez
Met een compact camera en ingebouwde flitser kun je de flitser ook blokkeren met een stukje donkere tape. Makkelijker is het als de camera instellingen toelaat om de flitsfunctie te blokkeren. (forced flash off)
@KaWaRez
Met een compact camera en ingebouwde flitser kun je de flitser ook blokkeren met een stukje donkere tape. Makkelijker is het als de camera instellingen toelaat om de flitsfunctie te blokkeren. (forced flash off)
[ Voor 85% gewijzigd door lotje1 op 11-01-2011 21:23 ]
Okay duidelijk.Eelke Spaak schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:16:
Hierbij dan even een correctieWazige achtergrond, oftewel een beperkte depth of field (DoF; scherptediepte) krijg je door je diafragma wijd open te zetten. Dit correspondeert met een *lage* F-waarde. Dus f/1.8 is wijd open --> klein DoF = wazige achtergrond; f/11 is geknepen --> groot DoF = scherpe achtergrond.
@chiron:
Faken middels nabewerking zal ik dus niet doen..:)
[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 11-01-2011 21:23 ]
Offtopic:andyy schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 02:22:
@ajhaverkamp, ik zou een kleinere diafragma genomen hebben, vind dat er te weinig scherp is
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
het is dus een akita
On-topic:
Mooie foto's, vind vooral de eerste goed en de laatste is men lievelings
[ Voor 3% gewijzigd door Snobbieh op 12-01-2011 20:23 ]
I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670
ShibaSnobbieh schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 23:54:
[...]
Offtopic:
het is dus een akita
On-topic:
Mooie foto's, vind vooral de eerste goed en de laatste is men lievelings
De Schotse Hooglanders staan wat mij betreft mooi in contrast met de sneeuw!
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik vind de foto's erg krap gekaderd. Afgesneden hoorns vind ik niet echt mooi.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik vind de kleuren wel goed overkomen en het maken van een close-up is ook een leuke afwisseling met altijd heel het beest op de foto proberen te krijgen.
Wat betreft mijn eerste foto was het helaas niet mogelijk om uit een andere hoek de foto te maken zodat de waterfontein er niet voor staat. Hij staat elke keer aan de kant.
@only Inderdaad een bijzondere blik zo. Jammer van de rommelige achtergrond.\
@Nickeyboy vind de eerste foto het mooiste. Hier valt het niet zo op dat de hoorns zijn afgesneden. De kleuren vormen wel een mooi contrast.
Kwam zelf laatst nog een foto tegen van Mowgli waar hij wat minder wild kijkt. Vind alleen jammer hoe de flits overduidelijk in zijn ogen te zien is. Lastig met nabewerking op te lossen.
@only Inderdaad een bijzondere blik zo. Jammer van de rommelige achtergrond.\
@Nickeyboy vind de eerste foto het mooiste. Hier valt het niet zo op dat de hoorns zijn afgesneden. De kleuren vormen wel een mooi contrast.
Kwam zelf laatst nog een foto tegen van Mowgli waar hij wat minder wild kijkt. Vind alleen jammer hoe de flits overduidelijk in zijn ogen te zien is. Lastig met nabewerking op te lossen.

High Powered Madness
@dalus
in photoshop is dit wel te doen.. Je selecteert eerst via de standaard selectie een frame rond de ogen, om een overdaad aan kleuren te vermijden.
Binnen dat kader pak je het selectie menu en kiest voor color range. Hierin kun je gelijk zien, hoeveel van het groen je geselecteerd hebt.
Vervolgens kun je via het menu van beeld > aanpassen > helderheid/contrast de ogen aanpassen. Je kunt het ook doen/combineren met de kleur/satuaratie optie en daarin de ogen ook iets donkerder maken.
Om het natuurlijk te houden, moet je het alleen wel in kleine stappen doen.
in photoshop is dit wel te doen.. Je selecteert eerst via de standaard selectie een frame rond de ogen, om een overdaad aan kleuren te vermijden.
Binnen dat kader pak je het selectie menu en kiest voor color range. Hierin kun je gelijk zien, hoeveel van het groen je geselecteerd hebt.
Vervolgens kun je via het menu van beeld > aanpassen > helderheid/contrast de ogen aanpassen. Je kunt het ook doen/combineren met de kleur/satuaratie optie en daarin de ogen ook iets donkerder maken.
Om het natuurlijk te houden, moet je het alleen wel in kleine stappen doen.
Of je zorgt ervoor dat je niet recht in de ogen flitst. Beter gebruik je helemaal geen flitser bij een kat. Ze zijn ideale objecten voor portretten omdat ze lang heel stil kunnen zitten. Dus gewoon statiefje en de sluitertijd wat langer houden.
Een flitser kan best, maar dan wel bouncen tegen het plafond, nooit recht in de ogen. Maar dat moet bij mensen ook al niet. Overigens zit die van mij helemaal niet lang stil, het is een hele opgave voor de AF van mijn 5D om hem te volgen. Hij is dan ook pas 3 maanden ouduniversal creations schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 10:14:
Of je zorgt ervoor dat je niet recht in de ogen flitst. Beter gebruik je helemaal geen flitser bij een kat. Ze zijn ideale objecten voor portretten omdat ze lang heel stil kunnen zitten. Dus gewoon statiefje en de sluitertijd wat langer houden.

Slaperig by zonoskar, on Flickr

Aanvalluh! by zonoskar, on Flickr
@dalus: Ziet er wild uit die kat, ruig!
@Nickeyboy: Ook ik vind de kadering wat krap. En volgens mij mag er iets meer contrast in de foto. Die eerste ziet er wat overbelicht uit.
@Only: Misschien een klein beetje recht zetten. Verder heb je een mooi moment op de foto gekregen.
@Bommes: Mij stoort die halsband en riem niet echt. Dat hoort toch bij een hond? Wel zou de achtergrond wat vager mogen, minder DoF dus, maar dat is al gezegd.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik zie hier erg veel mooie foto's voorbij komen.....ook een paar mindere natuurlijk.
Ik zit nog niet zolang op dit forum en zal ook een paar plaatjes van onze huidige[Yaro, nu 3,5 maand] en onze vorige[Radjah] Oud Duitse Herders posten.....Radjah is maar 8 maanden oud geworden.
Radjah:

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...jah9-1-201039s1Custom.jpg

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...4-4-201026s4_resize-1.jpg
Yaro:

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...ro4-12-20109s3_resize.jpg

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...1-12-20106s1_resize-1.jpg

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...o9-1-201083s_resize-1.jpg

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...9-1-2010108s_resize-2.jpg
Van deze vond ik 't moment wel leuk.......het is juist een hardstikke lief hondje

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...ro3-1-20119s_resize-1.jpg
Gr.
Ron
Ik zit nog niet zolang op dit forum en zal ook een paar plaatjes van onze huidige[Yaro, nu 3,5 maand] en onze vorige[Radjah] Oud Duitse Herders posten.....Radjah is maar 8 maanden oud geworden.
Radjah:

Yaro:

Van deze vond ik 't moment wel leuk.......het is juist een hardstikke lief hondje

Gr.
Ron
Sony A7III + Sony 12-24mm F/4 + Sony 24-105mm F/4 + Sony 70-200mm F/4 + Sony 200-600mm F/5.6/6.3 en 1.4x teleconverter + Samyang 35mm F/2.8
Leuk dat je je foto's plaatst, maar het is ook zo netjes om even reactie te geven op de foto's van andere mensenRon-62 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:51:
Ik zie hier erg veel mooie foto's voorbij komen.....ook een paar mindere natuurlijk.![]()
Ik zit nog niet zolang op dit forum en zal ook een paar plaatjes van onze huidige[Yaro, nu 3,5 maand] en onze vorige[Radjah] Oud Duitse Herders posten.....Radjah is maar 8 maanden oud geworden.![]()
Radjah:
[afbeelding]
[afbeelding]
Yaro:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Van deze vond ik 't moment wel leuk.......het is juist een hardstikke lief hondje![]()
[afbeelding]
Gr.
Ron
Wat betreft jouw foto's; niet slecht! Mijn favoriet zijn foto 4 en de één na laatste. Foto 4 is erg mooi vanwege de sfeer; lekker jong en ontdeugend koppie, en de kijker vraagt zich toch wel af wat er gebeurt is in de sneeuw
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
@Soepstengel, bedankt voor je reactie! 
Ik heb me net een paar weken geleden hier aangemeld en keek gisteravond voor 't eerst in dit gedeelte van 't forum.
Hoewel ik al vrij lang met een [D]SLR fotografeer verdiep ik me pas sinds heel kort wat intensiever in fotografie en daarom 'durf' ik ook niet goed op foto's van anderen te reageren, ben ook nog niet echt goed thuis in alle 'technische termen'.
Ik zal vanaf nu wel proberen om af een toe te reageren op foto's van anderen, maar zeker in 't begin zal dat dan op de 'jan boerefluitjes manier' zijn.
Op mijn scherm tonen de foto's niet flets, alleen nr.5 toont wat fletser dan de rest, misschien ligt 't aan de instellingen van mijn scherm.
Zelf vind ik nr.1 wel geslaagd, precies op 't juiste moment, 't koppie scherp en de poten wat bewogen, waardoor er toch wat 'beweging' in de foto zit.....zo'n foto noem ik van mezelf dan ook een lucky shot.
Ik heb nog een paar foto's die wat weg hebben van die één na laatste, ik zal er nog wel één oploaden waarbij er wat meer van de hond op de foto staat.
Ik heb me net een paar weken geleden hier aangemeld en keek gisteravond voor 't eerst in dit gedeelte van 't forum.
Hoewel ik al vrij lang met een [D]SLR fotografeer verdiep ik me pas sinds heel kort wat intensiever in fotografie en daarom 'durf' ik ook niet goed op foto's van anderen te reageren, ben ook nog niet echt goed thuis in alle 'technische termen'.
Ik zal vanaf nu wel proberen om af een toe te reageren op foto's van anderen, maar zeker in 't begin zal dat dan op de 'jan boerefluitjes manier' zijn.
Op mijn scherm tonen de foto's niet flets, alleen nr.5 toont wat fletser dan de rest, misschien ligt 't aan de instellingen van mijn scherm.
Zelf vind ik nr.1 wel geslaagd, precies op 't juiste moment, 't koppie scherp en de poten wat bewogen, waardoor er toch wat 'beweging' in de foto zit.....zo'n foto noem ik van mezelf dan ook een lucky shot.
Ik heb nog een paar foto's die wat weg hebben van die één na laatste, ik zal er nog wel één oploaden waarbij er wat meer van de hond op de foto staat.
Sony A7III + Sony 12-24mm F/4 + Sony 24-105mm F/4 + Sony 70-200mm F/4 + Sony 200-600mm F/5.6/6.3 en 1.4x teleconverter + Samyang 35mm F/2.8
Beoordeling van foto's is altijd subjectief, wat de een mooi vindt, kan voor de ander een negatief aspect zijn.
@Ron-62
Denkend aan de eerste regel in dit reply...
foto 4, met sneeuw? op de neus.. niet mijn smaak. Die witte plek op z'n neus en het weinig wit op/om de kop doen mij in eerste instantie denken aan een foto, waarvan het papier beschadigd is..... Ook omdat er zo weinig wit te zien is, waardoor het lijkt alsof de kop uit een foto geknipt is en op een achtergrond geplakt.
Je op een na laatste foto met die wazige achtergrond is erg mooi... Het enige wat ik jammer vind, maar ook dat is puur persoonlijk, is die dunne oranje rand aan de bovenkant van de foto. Ik zou dat liever wit/groenig hebben gezien zoals de rest van de achtergrond
De laatste foto.. Het eerste wat opvalt is die tong.. Een groot kleurvak in het midden van de foto, wat de aandacht wat wegtrekt van de blik in de ogen... Wellicht had een andere positie of andere uitsnede die aandacht wat verdeeld, want je hebt hem wel op een mooi moment getroffen
@Ron-62
Denkend aan de eerste regel in dit reply...
foto 4, met sneeuw? op de neus.. niet mijn smaak. Die witte plek op z'n neus en het weinig wit op/om de kop doen mij in eerste instantie denken aan een foto, waarvan het papier beschadigd is..... Ook omdat er zo weinig wit te zien is, waardoor het lijkt alsof de kop uit een foto geknipt is en op een achtergrond geplakt.
Je op een na laatste foto met die wazige achtergrond is erg mooi... Het enige wat ik jammer vind, maar ook dat is puur persoonlijk, is die dunne oranje rand aan de bovenkant van de foto. Ik zou dat liever wit/groenig hebben gezien zoals de rest van de achtergrond
De laatste foto.. Het eerste wat opvalt is die tong.. Een groot kleurvak in het midden van de foto, wat de aandacht wat wegtrekt van de blik in de ogen... Wellicht had een andere positie of andere uitsnede die aandacht wat verdeeld, want je hebt hem wel op een mooi moment getroffen
@lotje1, blijkt wel weer, zoveel mensen, zoveel smaken.
Het wit op foto 4 is idd. sneeuw en er lag zat van dat spul in onze achtertuin, alleen de schutting waar ie op dat moment precies in een goede positie stil bleef zitten daar zie je weinig sneeuw op.....dat is ook 't lastige met levende wezens die nog niet echt luisteren op de foto zetten.
Het oranje wat je op de één laatste foto ziet is de rand van 't veldje waar die foto gemaakt is en daar staan bomen, misschien dat ik met Photoshop de rand nog wat kan veranderen, maar ook met Photoshop ben ik nog niet echt een held.
Hieronder zoals beloofd nog 2 foto's die op datzelfde punt gemaakt zijn, ook met die rand dus.
Die laatste foto is hier binnen in huis gemaakt toen ik wat zat te klooien met m'n nieuwe camera en lens[Sony A55+Tamron 17-50 f/2.8] en is ook met de standard flitser gemaakt......kwa foto niet echt bijzonder, maar ik vond idd. 't moment wel leuk.

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...ro9-1-2010119s_resize.jpg

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...9-1-2010122s_resize-1.jpg
Het wit op foto 4 is idd. sneeuw en er lag zat van dat spul in onze achtertuin, alleen de schutting waar ie op dat moment precies in een goede positie stil bleef zitten daar zie je weinig sneeuw op.....dat is ook 't lastige met levende wezens die nog niet echt luisteren op de foto zetten.
Het oranje wat je op de één laatste foto ziet is de rand van 't veldje waar die foto gemaakt is en daar staan bomen, misschien dat ik met Photoshop de rand nog wat kan veranderen, maar ook met Photoshop ben ik nog niet echt een held.
Hieronder zoals beloofd nog 2 foto's die op datzelfde punt gemaakt zijn, ook met die rand dus.
Die laatste foto is hier binnen in huis gemaakt toen ik wat zat te klooien met m'n nieuwe camera en lens[Sony A55+Tamron 17-50 f/2.8] en is ook met de standard flitser gemaakt......kwa foto niet echt bijzonder, maar ik vond idd. 't moment wel leuk.

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...ro9-1-2010119s_resize.jpg

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...9-1-2010122s_resize-1.jpg
Verwijderd
Vooral de foto's op het veldje vind ik erg mooi (de 2 hierboven en de 2 uit dezelfde serie van je vorige post + nummer 1 van die post)
Bij de 2 close-ups ben ik het eens over de boomrand bovenin. door de verkleuring leidt het af. Gelukkig is het vrij makkelijk aan te passen:
-Maak een 2e layer aan en zet de layer mode op Hue ipv Normal (4e van onder, voor geval je de NL versie hebt oid)
-Selecteer een stukje groen dat je mooi vind met de Pipet (er zitten meerdere tinten in, een kwestie van experimenteren dus)
-Zet de Brush in dit geval op grofweg... 45 en pak voor de zekerheid de versie met de zachte rand.
-Kleur de rand in met de brush en klaar.
-Optioneel kan je nog met de Opacity spelen als het bijvoorbeeld te groen wordt. In geval van deze foto zou ik 80% gebruiken (net zelf eventjes getest)
Bij de 2 close-ups ben ik het eens over de boomrand bovenin. door de verkleuring leidt het af. Gelukkig is het vrij makkelijk aan te passen:
-Maak een 2e layer aan en zet de layer mode op Hue ipv Normal (4e van onder, voor geval je de NL versie hebt oid)
-Selecteer een stukje groen dat je mooi vind met de Pipet (er zitten meerdere tinten in, een kwestie van experimenteren dus)
-Zet de Brush in dit geval op grofweg... 45 en pak voor de zekerheid de versie met de zachte rand.
-Kleur de rand in met de brush en klaar.
-Optioneel kan je nog met de Opacity spelen als het bijvoorbeeld te groen wordt. In geval van deze foto zou ik 80% gebruiken (net zelf eventjes getest)
@Insolitus,
Bedankt voor 't uitleggen!
Ik ben er even mee aan de slag gegaan en dit is 't resultaat tot nu toe:

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...o9-1-2010122s2_resize.jpg
Bedankt voor 't uitleggen!

@Ron-62
Het inkleuradvies van insolitus werkt ook, maar in dit geval is het kleurverschil vrij goed te zien. Dat is ook het risico, als je een kleur kiest en daarmee gaat brushen/verven, Het groen is in dit geval iets te fel tov de rest.. iets te gifgroen.
Je hebt twee opties... pas de layers aan met saturatie en hue..
Begin opnieuw en kopieer een deel van het groenige vlak onder de oranje rand. plak dat als nieuwe layer. Je kunt met de magische kleurselector uit het menu pop up balkje de kop en oren selecteren en die als bovenste layer gebruiken.
Je krijgt dan als basis layer de originele foto, layer 2 tot 5 (afhankelijk van het aantal layers dat je nodig hebt voor het groene plakwerk) en layer 6 de kop.
Het inkleuradvies van insolitus werkt ook, maar in dit geval is het kleurverschil vrij goed te zien. Dat is ook het risico, als je een kleur kiest en daarmee gaat brushen/verven, Het groen is in dit geval iets te fel tov de rest.. iets te gifgroen.
Je hebt twee opties... pas de layers aan met saturatie en hue..
Begin opnieuw en kopieer een deel van het groenige vlak onder de oranje rand. plak dat als nieuwe layer. Je kunt met de magische kleurselector uit het menu pop up balkje de kop en oren selecteren en die als bovenste layer gebruiken.
Je krijgt dan als basis layer de originele foto, layer 2 tot 5 (afhankelijk van het aantal layers dat je nodig hebt voor het groene plakwerk) en layer 6 de kop.
@zonozcar
Vind de 2de foto spreekt mij het meest aan, helaas van het zwarte meubel (?) boven in de achtergrond en dat de staart net onscherp is.
@ron-62
Ik vind de eerste en de 4de foto echt het mooiste (dat is subjectief dat weet ik..
)
De eerste vind ik de houding echt sprekend voor zo een jonge hond, ineens de andere kant op springen/rennen de focus in het ene zichtbare oof op iets waar hij naar onderweg is.
De vierde vind ik op en top hond, stok in de bek en recht op de baas afrennen, de zon die over het grasveld valt maakt het niet zo een egaal groen vlak.
De aanpassing van de laatste close-up bekoort mij niet zo heel erg, ik vind de boom rand just weer niet storend in de achtergrond.
Mijn bijdrage voor vandaag van onze andere hond:
Bella aan de Moezel :

Klikbaar voor 1024.
Lastige hond om te fotograferen, haar compleet zwarte vacht maakt het moeilijk om ook maar iets van uitdrukking of vormen in haar kop vast te leggen.
Op deze foto heb ik geprobeerd om in de nabewerking de kop iets lichter te maken.
Tevens vind ik het niet helemaal scherp zijn van de achtergrond (heuvel aan de overzijde) wel wat jammer, juist bij deze foto had het mijn inziens beter uitgekomen als alles scherp was geweest.
Vind de 2de foto spreekt mij het meest aan, helaas van het zwarte meubel (?) boven in de achtergrond en dat de staart net onscherp is.
@ron-62
Ik vind de eerste en de 4de foto echt het mooiste (dat is subjectief dat weet ik..
De eerste vind ik de houding echt sprekend voor zo een jonge hond, ineens de andere kant op springen/rennen de focus in het ene zichtbare oof op iets waar hij naar onderweg is.
De vierde vind ik op en top hond, stok in de bek en recht op de baas afrennen, de zon die over het grasveld valt maakt het niet zo een egaal groen vlak.
De aanpassing van de laatste close-up bekoort mij niet zo heel erg, ik vind de boom rand just weer niet storend in de achtergrond.
Mijn bijdrage voor vandaag van onze andere hond:
Bella aan de Moezel :

Klikbaar voor 1024.
Lastige hond om te fotograferen, haar compleet zwarte vacht maakt het moeilijk om ook maar iets van uitdrukking of vormen in haar kop vast te leggen.
Op deze foto heb ik geprobeerd om in de nabewerking de kop iets lichter te maken.
Tevens vind ik het niet helemaal scherp zijn van de achtergrond (heuvel aan de overzijde) wel wat jammer, juist bij deze foto had het mijn inziens beter uitgekomen als alles scherp was geweest.
@Bommes.. Ik vind het wel een groot verschil in scherpte tussen achtergrond en voorgrond en daarbij jammer dat de achtergrond idd niet zo scherp is. Ik weet alleen niet of scherper of waziger het mooier zou hebben gemaakt. Misschien had een iets minder scherpe voorgrond (dat groen met geel) het geheel mooier gemaakt
Die snuit zo aan de zijkant vind ik erg leuk getroffen, mis alleen net dat randje blauw boven de kop langs om het echt uit te laten springen.
Die snuit zo aan de zijkant vind ik erg leuk getroffen, mis alleen net dat randje blauw boven de kop langs om het echt uit te laten springen.
@Bommes, ik vind 't een leuke foto zo met dat in beeld wapperende oor, is weer es wat anders.
Misschien had ie fototechnisch beter gekund, door meer of minder scherptediepte, maar misschien ook niet.
Zwarte onderwerpen zijn idd. niet makkelijk om goed op de plaat te krijgen, meest komt daar nog wel wat nabewerking bij kijken.
@lotje1, ben net nog even verder gegaan met bewerken, maar ben er niet echt zeker van dat 't er beter van wordt, jij ook bedankt voor de tips.
Ik kwam ook nog een leuke foto van een zwarte Labrador tegen, die ik weleens voor een kennis gemaakt heb, foto is geheel onbewerkt, op 't verkleinen na dan.

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...deren/PICT0101_resize.jpg
Misschien had ie fototechnisch beter gekund, door meer of minder scherptediepte, maar misschien ook niet.
Zwarte onderwerpen zijn idd. niet makkelijk om goed op de plaat te krijgen, meest komt daar nog wel wat nabewerking bij kijken.
@lotje1, ben net nog even verder gegaan met bewerken, maar ben er niet echt zeker van dat 't er beter van wordt, jij ook bedankt voor de tips.
Ik kwam ook nog een leuke foto van een zwarte Labrador tegen, die ik weleens voor een kennis gemaakt heb, foto is geheel onbewerkt, op 't verkleinen na dan.

Grotere foto: http://i266.photobucket.c...deren/PICT0101_resize.jpg
[ Voor 29% gewijzigd door Ron-62 op 15-01-2011 20:28 ]
@Ron-62
black is beautiful
Mischien een standaard pose voor de foto van een hond, maar in het zwart zit genoeg tekening om details te herkennen. En die wazige achtergrond maakt dat hij er extra uitspringt, goede kleuren.
Hier mijn haastwerk voor Yaro's foto.. Had de resized afbeelding genomen.
Mischien een standaard pose voor de foto van een hond, maar in het zwart zit genoeg tekening om details te herkennen. En die wazige achtergrond maakt dat hij er extra uitspringt, goede kleuren.
Hier mijn haastwerk voor Yaro's foto.. Had de resized afbeelding genomen.

[ Voor 26% gewijzigd door lotje1 op 16-01-2011 01:58 ]
Leuk hondje! En foto is ook niet onaardig zo, maar het kan nóg beter, bijvoorbeeld door wat contrast en scherpte toe te voegen:Ron-62 schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:44:
@Insolitus,
Bedankt voor 't uitleggen!![]()
[afbeelding]

@ron-62: onbewerkt een erg goede foto, zeker voor een zwarte hond goed veel detail in de kop.
Ik kwam nog een ingescande foto van bob tegen gemaakt met mijn canon EOS 500 met een 100 iso rolletje.
Op een strand in Normandië tijdens een hemelvaartvakantie
Onbewerkt, wel flink moeten bijdraaien en ik zie dat hij nu nog niet helemaal recht is..
Tis dus een scan maar even goed wel redelijk van kwaliteit, alhoewel ik de zee links boven het wel tegen het overbelichte vind gaan terwijl de hond zelf wel wat meer belicht had mogen zijn.
Beetje flits had geen kwaad gekund denk ik.

klikbaar voor 1024
Ik kwam nog een ingescande foto van bob tegen gemaakt met mijn canon EOS 500 met een 100 iso rolletje.
Op een strand in Normandië tijdens een hemelvaartvakantie
Onbewerkt, wel flink moeten bijdraaien en ik zie dat hij nu nog niet helemaal recht is..
Tis dus een scan maar even goed wel redelijk van kwaliteit, alhoewel ik de zee links boven het wel tegen het overbelichte vind gaan terwijl de hond zelf wel wat meer belicht had mogen zijn.
Beetje flits had geen kwaad gekund denk ik.

klikbaar voor 1024
[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 16-01-2011 01:30 ]
@Hahn, ik vind dat je bij 't bewerken van een foto van een dier niet tever moet doorschieten met contrast en zo, sommige dingen zullen idd. beter uitkomen, maar andere gedeelten van de foto worden naar mijn inziens 'te nep'.
De één houdt er wel van en de ander niet, bij foto's van bijv. auto's kun je er wel weer iets verder in gaan, maar ook dan moet je wel een beetje grens houden......vind ik dan hè.
Wel bedankt voor 't bewerken en plaatsen van de foto, ik vind 't altijd wel leuk om te zien hoe anderen er tegenaan kijken.
@Bommes, de zee is in dit geval idd. teveel belicht en de hond vind ik nog wel meevallen, maar daar had wel idd. iets meer licht op mogen vallen.
Ik vind 't alleen jammer dat je z'n ogen/oog niet kunt zien en daardoor ook niet de uitdrukking van de hond.
Ik heb je foto een beetje bewerkt, waardoor de hond er wat meer uitspringt en de zee niet zo erg oplicht, ik weet niet of je 't wat vindt:

Grotere foto: http://i266.photobucket.c.../bob_strand_1024x699s.jpg
De één houdt er wel van en de ander niet, bij foto's van bijv. auto's kun je er wel weer iets verder in gaan, maar ook dan moet je wel een beetje grens houden......vind ik dan hè.
Wel bedankt voor 't bewerken en plaatsen van de foto, ik vind 't altijd wel leuk om te zien hoe anderen er tegenaan kijken.
@Bommes, de zee is in dit geval idd. teveel belicht en de hond vind ik nog wel meevallen, maar daar had wel idd. iets meer licht op mogen vallen.
Ik vind 't alleen jammer dat je z'n ogen/oog niet kunt zien en daardoor ook niet de uitdrukking van de hond.
Ik heb je foto een beetje bewerkt, waardoor de hond er wat meer uitspringt en de zee niet zo erg oplicht, ik weet niet of je 't wat vindt:

Grotere foto: http://i266.photobucket.c.../bob_strand_1024x699s.jpg
[ Voor 19% gewijzigd door Ron-62 op 16-01-2011 12:40 ]
Je vindt het bij mijn bewerking van jouw foto te ver gaan en vervolgens doe je zelf precies hetzelfde bij de foto van Bommes?

Ik vind de aangepaste overigens wél erg tof! Geeft lekker dat analoge gevoel met wat lijkt op een lichte vorm van cross processing.
Beginning to realize the power...
@Neophyte-nl
Als je het hebt over mijn laatste foto die door ron-62 aangepast is.
dat is ook een ingescnade versie van een oude analoge afdruk..:)
@ron-62:
vind je bewerking wel mooi gelukt, zeker de zee ziet er wat "echter" uit nu, wat de hond betreft weet ik het nog niet, het was een erg lichte golden dus de kleur die nu in de foto weer gegeven word is niet meer zoals ze was.
Wat betreft dat oog heb je compleet gelijk, zoals ik al melde had een tegen flits denk ik deze foto erg veel goeds gedaan.
Nu zijn er nog te veel opmerkingen bij de foto om het tot een echt goede te maken..
Als je het hebt over mijn laatste foto die door ron-62 aangepast is.
dat is ook een ingescnade versie van een oude analoge afdruk..:)
@ron-62:
vind je bewerking wel mooi gelukt, zeker de zee ziet er wat "echter" uit nu, wat de hond betreft weet ik het nog niet, het was een erg lichte golden dus de kleur die nu in de foto weer gegeven word is niet meer zoals ze was.
Wat betreft dat oog heb je compleet gelijk, zoals ik al melde had een tegen flits denk ik deze foto erg veel goeds gedaan.
Nu zijn er nog te veel opmerkingen bij de foto om het tot een echt goede te maken..
bij de handje...

Hmm, jou bewerking heeft teveel contrast. De bewerking van Ron vind ik erg goed (kennelijk is hij niet natuurgetrouwHahn schreef op zondag 16 januari 2011 @ 12:49:
Je vindt het bij mijn bewerking van jouw foto te ver gaan en vervolgens doe je zelf precies hetzelfde bij de foto van Bommes?![]()
@Bommes erg krap gekaderd, maar hele mooie kleuren. Ik weet het niet, ik denk dat ik de foto automatisch mooi vind omdat het film is. Je eerdere foto vind ik heel mooi. Heel goede compositie.
@Ron-62 Kun je de bewerkte (groene) foto niet wat minder centraal croppen? Meer ruimte links, minder rechts. De rennende foto op de vorige pagina vind ik erg mooi.

Vertical (flickr)
[ Voor 125% gewijzigd door Makkelijk op 23-01-2011 13:23 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Deze foto heb ik afgelopen oktober gemaakt in het Green Park te London, vlak bij het Buckingham Palace.
Ik had toen nog nooit gehoord van diafragma, sluitertijd en iso etc.
Desondanks vind ik -nu ik daar wel meer van weet- hem nog steeds wel goed gelukt.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden..

Grotere versie:http://i1101.photobucket.com/albums/g427/HwKok/P1030948.jpg
Ik had toen nog nooit gehoord van diafragma, sluitertijd en iso etc.
Desondanks vind ik -nu ik daar wel meer van weet- hem nog steeds wel goed gelukt.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden..

Grotere versie:http://i1101.photobucket.com/albums/g427/HwKok/P1030948.jpg
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hij was erg tam en zat met heel veel mensen om zich heen gewoon vrolijk een eikeltje op te peuzelen. Die zie je niet helemaal goed op de foto, maar vandaar dat hij er zo mooi bij zitbreinonline schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 19:42:
Hele leuke foto. Eigenlijk niet echt iets op aan te merken ook! Was het een tamme eekhoorn, of waarom bleef hij zo mooi zitten?
@makkelijk
leuk ik dacht heel even dat je de foto gedraaid had maar na het lezen van de tekst zag ik dat het een kast was jammer inderdaad van de harde achtergrond.
@HwKok
een woord : Lief! kan niets anders zeggen
en nu ik dan had nieuwe lenzen en deze gelijk uitgeprobeerd
85mm

kitty 3 by All-rounder Photography, on Flickr
85mm

kitty by All-rounder Photography, on Flickr
35mm

Kitty 2 by All-rounder Photography, on Flickr
specs :
Ras : Perzisch Bluepoint ( Himalayan )
leeftijd : 04-07-2003
officiële naam : Pecos Bill Double Forgeron
Roepnaam : Billie
op verzoek van onderstaande user
gebruikt apparatuur :
Body : Canon 5D Mark II
Lenzen : Nikkor 85mm 1:1.4 Nikkor 35mm 1:2
leuk ik dacht heel even dat je de foto gedraaid had maar na het lezen van de tekst zag ik dat het een kast was jammer inderdaad van de harde achtergrond.
@HwKok
een woord : Lief! kan niets anders zeggen
en nu ik dan had nieuwe lenzen en deze gelijk uitgeprobeerd
85mm

kitty 3 by All-rounder Photography, on Flickr
85mm

kitty by All-rounder Photography, on Flickr
35mm

Kitty 2 by All-rounder Photography, on Flickr
specs :
Ras : Perzisch Bluepoint ( Himalayan )
leeftijd : 04-07-2003
officiële naam : Pecos Bill Double Forgeron
Roepnaam : Billie
op verzoek van onderstaande user
gebruikt apparatuur :
Body : Canon 5D Mark II
Lenzen : Nikkor 85mm 1:1.4 Nikkor 35mm 1:2
Mooi beestje hoor, hij kan wel boos kijken zeg. Niets op aan te merken
.
helaas zo kijken de meeste van deze kattenThomasW schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 17:15:
Mooi beestje hoor, hij kan wel boos kijken zeg. Niets op aan te merken.
@ Makkelijk: Meesterlijk moment gevangen en goed uitgewerkt!
@ HwKok: Leuk beestje en dat de achtergrond scherp is, komt hier wel goed uit. De "parksfeer" komt er goed mee over. Mooi laag standpunt ook!
@ HwKok: Leuk beestje en dat de achtergrond scherp is, komt hier wel goed uit. De "parksfeer" komt er goed mee over. Mooi laag standpunt ook!
Waarom niet een nieuw topic beginnen zonder '(huis)' in de titel? Dan komt niet iedereen buiten FG even zn honden/katten fotos droppen..
En na 137 pagina's word het misschien ook eens tijd.
Begrijpelijk punt, maar het maakt misschien voor sommige mensen de drempel wel hoog om een foto te plaatsen.Universal Creations schreef op zondag 23 januari 2011 @ 12:28:
[modbreak]Beste medetweakers,
het begint hier langzaamaan het "plaats hier kiekjes van je schattige huisdier" topic te worden. Zonder direct de schuldigen aan te wijzen, lijkt het mij wel duidelijk dat het niveau van sommige foto's erg laag ligt. De foto die je plaatst moet op zijn minst testcasewaardig zijn. Ook een rits foto's van hetzelfde huisdier plaatsen is niet echt gewenst. Beter 1 goede foto uitkiezen, dan 5 zeer matige kiekjes.[/]
Althans dat is het voor mij nu wel geworden om eerlijk te zijn.
Ik beschik niet over een dikke spiegel reflex camera maar gewoon over een goede compact en ik heb ook niet de intentie om professioneel fotograaf te spelen, maar ik wil wel graag leren hoe ik een betere foto kan maken, hoe ik hem eventueel beter tot zijn recht kan laten komen door wat nabewerking en ga zo maar door.
Daarom vind ik het wel leuk om zo af en toe hier eens een foto te plaatsen, ook al is die foto in de ogen van de wat betere fotograven "slechts" een show mijn huisdier foto.
Maar goed point taken en ik zal er in ieder geval rekening mee houden.
[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 23-01-2011 14:00 ]
@bommes: het gaat niet over de camera, maar over de fotograaf. Ook in het test/showcase-topic staan foto's die met een compactcamera zijn gemaakt. Ik zie in dit topic dan ook diverse 'kijk-mijn-poes-lief-zijn-foto's die met een veel te dure camera zijn genomen
eens heb dan ook 1x gepost en zal dit niet meer doen zonde topic zal wel doodbloeden zo.Bommes schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:46:
[...]
Begrijpelijk punt, maar het maakt misschien voor sommige mensen de drempel wel hoog om een foto te plaatsen.
Althans dat is het voor mij nu wel geworden om eerlijk te zijn.
Ik beschik niet over een dikke spiegel reflex camera maar gewoon over een goede compact en ik heb ook niet de intentie om professioneel fotograaf te spelen, maar ik wil wel graag leren hoe ik een betere foto kan maken, hoe ik hem eventueel beter tot zijn recht kan laten komen door wat nabewerking en ga zo maar door.
Daarom vind ik het wel leuk om zo af en toe hier eens een foto te plaatsen, ook al is die foto in de ogen van de wat betere fotograven "slechts" een show mijn huisdier foto.
Maar goed point taken en ik zal er in ieder geval rekening mee houden.
Daar zijn we atm mee bezigScirocco schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:30:
Waarom niet een nieuw topic beginnen zonder '(huis)' in de titel? Dan komt niet iedereen buiten FG even zn honden/katten fotos droppen..
Voor de gewone kiekjes zijn er in SG Ervaringen met het houden van katten (pics ok) en Ervaringen met het houden van honden (pics ok). Vraagjes over fotobewerking kunnen in Het grote-kleine-fotobewerkingsvraagjes-topic v2010. Commentaar over het beleid in dit en andere topics kan in het FGS feedback topic
Om doodbloeden te voorkomen, zal ik maar weer wat posten:
Afrikaanse leeuw Ceasar in Artis. Eén van de twee dames was krols, hij mocht er echter niet op. Zij begon zand weg te scheppen met haar voorpoten, hij deed dat na en ging vervolgens in de kuil liggen. Het geluid van mijn camera trok de aandacht:

2011-01-20-15h04m23.272P5765 by A.J. Haverkamp, on Flickr
Dwergezeltje Luna (05-01-2011) met haar moeder in Dierenpark Amersfoort:

2011-01-09-14h53m34.272P5046 by A.J. Haverkamp, on Flickr
Afrikaanse leeuw Ceasar in Artis. Eén van de twee dames was krols, hij mocht er echter niet op. Zij begon zand weg te scheppen met haar voorpoten, hij deed dat na en ging vervolgens in de kuil liggen. Het geluid van mijn camera trok de aandacht:

2011-01-20-15h04m23.272P5765 by A.J. Haverkamp, on Flickr
Dwergezeltje Luna (05-01-2011) met haar moeder in Dierenpark Amersfoort:

2011-01-09-14h53m34.272P5046 by A.J. Haverkamp, on Flickr
Nou, zal ik ook eens proberen een duit in het zakje te doen.
Een paar kiekjes van mijn kant:
M'n terminale vader met z'n beste maatje

Een van onze vlaamse reusjes in de sneeuw
Een paar kiekjes van mijn kant:
M'n terminale vader met z'n beste maatje

Een van onze vlaamse reusjes in de sneeuw

Making an ass of myself since the 70's
Deze kan op slot, het nieuwe deel staat hier: [Verzamel] Dieren - Deel 3
Dit topic is gesloten.
Let op:
Met alle respect voor jouw huisdier blijft dit natuurlijk nog wel een fotografie forum. We verwachten dus wel foto's van kwaliteit. Geen foto's "om je huisdier te showen"!
En ook in dit topic wordt commentaar op je voorgangers erg gewaardeerd.
Met alle respect voor jouw huisdier blijft dit natuurlijk nog wel een fotografie forum. We verwachten dus wel foto's van kwaliteit. Geen foto's "om je huisdier te showen"!
En ook in dit topic wordt commentaar op je voorgangers erg gewaardeerd.