[WC] Het grote waterkoelingsvragen topic, part V

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.382 views sinds 30-01-2008

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 22:25

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
In navolging op [WC] Het grote waterkoelingsvragen topic, part IV zijn we aanbeland bij:
[WC] Het grote waterkoelingsvragen topic, part V :)
Ook het vierde deel was een geweldig succes, rede genoeg dus om deze draad voort te zetten. Respecteer de goede ontwikkeling van dit topic, hou het gezellig en ga dus aub niet zitten slowchatten etc.

Eerst en vooral: lees eerst de FAQ hieronder voor je je vraag stelt!
Last update: 04/10/2003
:: Regels ::
Zaken die hier thuishoren:
• Vragen waarop geen helder antwoord te vinden is via de search. Dat kan variëren, zoals vragen over pompjes, complete setjes, waterflow etc.

Zaken die hier niét thuishoren:
• Echte search/FAQ-vragen.

• Nutteloze replies, dat houdt ook in: slowchat, flames, benchmarkscores.

• Zaken die een afzonderlijk topic verdienen, zoals bijvoorbeeld een volledige set die je hebt ingebouwd en wilt presenteren. Dus niet om te zeggen "Woei, ik heb een nieuw pompje!", dat kan je lekker hier doen.

• Posts die enkel temperaturen bevatten, die kan je in [Ervaring] Waterkoeling Performance posten. Een kleine review van een setje maken en wat temps erbij posten is daarentegen geen probleem.

• Veel plaatjes, of grote plaatjes die de lay-out verknoeien en het topic traag laten laden. Graag dan ook niet meer dan 5 grote plaatjes plaatsen. Je kan wel thumbnails plaatsen, dat zijn kleine, aanklikbare plaatjes. Dat doe je zo:

code:
1
2
3
[url=http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg]
[img=200,150]http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg[/img]
[/url]

De mods kijken er op toe dat dit ook nageleefd wordt, waarschuwingen en tempbans kunnen als maatregel gebruikt worden.

In de hieronder geplaatste FAQ (Met dank aan Jupiler ;)) wordt het basisprincipe van waterkoeling uitgelegd en zijn er hier en daar handige links ingevoegd met meer informatie over het desbetreffende onderwerp.
Hier nog een link naar het orginele DoC FAQ met nog meer uitleg inzake overclocking en waterkoeling.
:: Principe van WC ::
• Eigenlijk is de benaming waterkoeling onjuist. Waterkoeling is gewoon luchtkoeling. En eigenlijk is zelfs die benaming onjuist, koeling bestaat niet, je kan enkel warmte verplaatsen. Het grote voordeel van waterkoeling is dat je door de grote radiatoren een enorm grote oppervlakte kunt creëren, met een gewone heatsink rechtstreeks op je CPU is dat niet mogelijk. De functie van het water is het transporteren van de warmte van je CPU naar de radiator. Daar kan trouwens ook een heatpipe voor gebruikt worden. Thorry heeft het overigens wat breder uitgelegd in deze post.
:: Vloeistof en metalen ::
• Als vloeistof gebruik je best gedistilleerd/gedemineraliseerd water, met een scheut antivries of Waterwetter/CorrosieProtect. Autokoelvloeistof koelt minder goed (verhouding 1:5). Antivries in een verhouding 3:10, Waterwetter en CorrosieProtect 1:10. Een interessante discussie wat betreft geschikte vloeistoffen vind je hier. Een tip die ik je kan meegeven is 'Engine Ice'. Dit is een kant-en-klare koelvloeistof, beschermt tegen corrosie en algen en verhoogt de oppervlaktespanning van de vloeistof, waardoor de warmte beter opgenomen wordt.

• Het beste is om alle onderdelen van hetzelfde metaal uit te voeren. Hierdoor voorkom je (bv. een systeem met koper en alluminium onderdelen) dat het meest onedele metaal wordt aangetast/aangevreten.
Verschillende metalen kán, maar dan moet je ofwel Waterwetter/CorrosieProtect/autokoelvloeistof toevoegen, of een opofferingsmetaal (zink/magnesium) in de keten plaatsen. Het bovengenoemde Engine Ice is ook een mogelijkheid.
:: Waterblokjes ::
• Waterblokjes, ook wel waterjackets genoemd, zet je op de hittebron (CPU/VGA/northbridge). Het water stroomt door de blokjes en neemt de hitte weg. De beste materialen qua warmtegeleiding zijn in volgorde zilver, koper en aluminium. Koper is het best geschikt, het is een stuk goedkoper dan zilver, en aangezien radiators ook meestal uit koper zijn, doe je er goed aan een koperen blokje te nemen.

• Waterblokjes kán je zelf maken, maar dat gaat natuurlijk niet zo vlot. Als je een frees hebt is het geen probleem, zeker met een computergestuurde (CNC) frees kan je perfecte resultaten bereiken. Ook zonder frees kan het, het komt er dan op neer dat je in je blokje allemaal gaatjes boort, zodat die kanalen vormen. Handige link 1 en handige link 2. Je kan de blokjes ook in een winkel kopen, of (beter nog?) via een inkoopactie van iemand die ze zelf maakt (de verschillende acties van Tha_Mafkees en ondergetekende bijvoorbeeld). Hier en hier vind je een goede vergelijking tussen de vele blokjes op de markt.

• Een slecht presterende WC-setup wordt vaak veroorzaakt door een 'slecht' waterblock. De opzet van de kanaaltjes in het koelblok is van groot belang en heeft de meeste invloed op de koelprestaties. Over het algemeen kan men zeggen dat koelblokken met een inlaat direct boven de core het beste koelen. Benchmarks wijzen uit dat blokken met deze opzet (Danger Den Maze 3 - Swiftech MCW 462 - D-tek Whitewater 1 2) blokken erg goed koelen.

• Andere oorzaken van tegenvallende koelprestaties kunnen zijn: slecht contact tussen het waterblok en de CPU door te veel/weinig koelpasta, niet hard genoeg aangespannen, blokje scheef op de CPU, etc.
Sommige waterblokjes zijn niet goed gepolijst waardoor de warmte overdracht verre van optimaal is. Polijsten kan met fijne staalwol (00 of 000) of beter nog, fijn schuurpapier. Begin met grid 800 en ga stapsgewijs verder tot het hoogste wat je kan vinden, waarschijnlijk 1200 of 2000. Zo'n fijn schuurpapier is ook waterproof, waardoor je nat kunt schuren (met een beetje water), dat werkt een stuk beter. Je vindt het bij de bouwmarkt, verfwinkel etc.
:: Radiatoren ::
• Kant-en-klare radiatoren zijn duur (€ 60- >100). Veel goedkoper en meer "tweaker" zijn kachelradiatoren van de autosloop (€ 5-25). Hier vind je een overzicht van de verschillende koperen kachelradiatoren en manieren om je rad goed schoon te krijgen van binnen.
Handig om te weten: alleen auto's van 1995 en ouder werden voorzien van koperen radiatoren. Tegenwoordig is alles van aluminium vanwege nieuwe milieuwetgevingen.

• Een grotere radiator heeft weinig airflow nodig. Stille 120mm fans (op een paar cm afstand om turbilentie te voorkomen) of een airduct met één fan volstaat ruimschoots.
:: Pompen & Waterflow ::

• Inzake pompen zijn er 3 populaire merken: Eheim, Hydor en Sicce. Eheim is wat beter afgewerkt en magnetisch afgeschermd (al blijkt dat laatste zo goed als niets uit te maken in de praktijk). Ook zijn ze buitengewoon stil in bedrijf en kunnen zowel op het droge als in het water geplaatst worden. Sicce is een stuk goedkoper en compacter en vooral de Idra is een goede pomp, de Nova en Micra vallen mee. De pompen van Hydor zijn sinds kort erg in trek omdat ze een scherpe prijs hebben en over het algemeen goed presteren. Er gaan geruchten dat je ze voorzichtig moet behandelen, anders laat de aansluiting los.
Je kan ook eens kijken bij de Boerenbond of een andere zaak, daar hebben ze ook soms goede pompjes, maar 99% van die pompjes kan je enkel ondergedompeld gebruiken. Eheim en Sicce vind je trouwens bij de betere aquariumzaak.
Een interresant topic over hoe je de pomp automagisch aan laat gaan zodra je de PC aanzet loopt hier.

• Waterflow (=de snelheid waarmee het water stroomt) is redelijk belangrijk voor de koelprestaties. Meer = altijd beter, maar overdrijven kan ook (waterflow >1300 L/u) Belangrijk om te weten is dat het water even snel zal stromen als door de kleinste opening in je keten. Stel je voor dat je overal 12mm slang hebt en je hebt ergens een doorgang van 8mm, kan je net zo goed je hele keten van 8mm slangen voorzien.

• Een ander misverstand: een pomp is niet in staan om lucht aan te zuigen. Vloeistof kunnen ze daarentegen vlotjes aanzuigen, maar het is beter om beetje te helpen: plaats daarom het reservoir hoger dan de pomp. Hierdoor wordt deze automatisch van water voorzien en dat scheelt weer een hoop weerstand.

• Om de effectieve waterflow van een systeem te meten kan je twee zaken doen: je pomp in een emmer van 5L pompen en kijken hoe lang ie er over doet om het, door je keten, in een andere emmer over te pompen, en dan gaan berekenen. Ofwel gebruik je een flowmeter, werkt een beetje hetzelfde als een watermolen. Deze zijn echter redelijk duur, de elektrische al helemaal.

• Een keten in twee splitsen heeft ook weinig nut. Je verliest dan redelijk veel flow. Voor de temps zal het trouwens ook niet uitmaken... Als het water door je CPU-blokje gaat, warmt het ongeveer 0.2° op, nuts dus.

Een klein overzicht van de meest gebruikte pompjes:
Merk Type Capaciteit Opmerkingen
Eheim1046[/td1046300 L/uEr bestaat ook een 12V versie met Molex connector
Eheim1048600 L/u
Eheim12501200L/u
SicceNova800L/u
SicceIdra1300 L/uMet slangpilaar mod
HydorL20700 L/u
HydorL251000 L/u
HydorL301200 L/u

Zie voor meer informatie de Eheim-, Hydor- en Sicce-site.
Je kan ook eens deze vergelijking tussen Eheim en Sicce bekijken en in deze post wordt meer over andere pompen gesproken.
:: Slangen & Slangpilaren ::
• Je kan uit 2 soorten slagen kiezen: slangen van siliconen en van doorzichtig PVC. Silicone slangen zijn over het algemeen het meest flexibel en zijn ook redelijk rekbaar (mits je ze opwarmt). Ze zijn semi-transparant en redelijk duur.
Doorzichtige PVC slangen zijn wat minder flexibel, zijn helder transparant (ideaal als je gekleurde UV-koelvloeistof hebt) en goedkoper dan silicone. Overigens, er bestaan speciale Tygon PVC slangen die bijna net zo flexibel zijn als silicone en helder transparant zijn.
hier is nog een interessant draadje waarin de flexibiliteit van de hierboven genoemde slangen wordt betwist.

• De afmetingen van Slangen worden in millimeters uitgedrukt. Een 10/14mm slang heeft dan een binnen diameter van 10mm en een buitdiameter van 14mm, wat dan uiteraard neerkomt op een wanddikte van 2mm.
Bij de slangpilaren is het iets ingewikkelder. Het schroefdraad wordt in Inch (meestal 1/4 of 1/2 inch) aangegeven en de slangpilaar zelf in milimeter.

• Slangen stevig en veilig bevestigen kan met een slangklem. PVC- en siliconenslang zijn best rekbaar (mits opwarming).

• Schroefdraad waterdicht maken kan met een 3 à 5-tal laagjes teflontape. Als extra zekerheid kan je er ook een beetje kit rond smeren, als je de pilaar dan vastdraait wordt die kit geperst tussen je pilaar en het blokje/pomp, en is het dus waterdicht. Het makkelijkste en beste is volgens mijn ervaring wel een rubberen ring. Vooral bij blokjes is dit handig, voorwaarde is wel dat je een pilaar hebt met een platte 'kraag'. Je draait de dichtingring (liefst een platte, een bolle ring schiet vaak los aan één kant) om de pilaar en je draait 'm dan in het oppervlak. Draai 'm redelijk hard vast, zodat het rubber wordt gekneld tussen de kraag van de pilaar en het andere oppervlak (het deksel van je blokje).
:: Reservoirs ::
• Een reservoir is niet verplicht, maar is erg handig bij het vullen en ontluchten. Ook kan je je pomp onderdompelen in een reservoir, waardoor de pomp z'n eigen warmte beter kwijt kan.
Een reservoir is overigens niet zo moeilijk om te maken...

• Zonder reservoir moet je vullen en ontluchten dmv een T-stukje op het hoogste punt te plaatsen. Een T-stukje op het laagste punt is trouwens erg handig voor het leeg laten lopen van je setup.
:: Kant-en-klaar ::
• Kant-en-klare setjes zijn wijdverspreid. Duurdere setjes (> €200) presteren over het algemeen redelijk tot zeer goed. Er zijn ook heel erg goedkope setjes (Poseidon €95), maar daarbij moet je het niet de prestatie maar voor de stilte doen. En er zijn ook nog setjes die een redelijke koeling met een redelijke geluidsproductie en prijs combineren (ThermalTake Aquarius €110).
:: Peltiers ::
• Op zich hebben peltiers niets met WC te maken, maar omdat het in 99% van de gevallen in combinatie met een WC-systeem wordt gebruikt, ook een stukje hierover.

• Peltiers zijn thermische elementen die de warmte heel snel doorsturen, je krijgt dus een koude en een warmte kant. Uiteraard moet die warme kant goed gekoeld worden, en daarvoor is vloeistofkoeling ideaal: je moet al een heel erg lompe heatsink hebben als je die enorme hitte met luchtkoeling wilt afvoeren. Tussen beide kanten kan er een verschil van wel 65°C ontstaan.

• Het vermogen dat peltiers maximaal kunnen doorsturen, staat aangeduid (bv. 172W). De peltier trekt wel iets meer stroom dan dat, in het geval van het voorbeeld ongeveer 200W. Je koeling krijgt die 200W + het verbruik van je CPU (60 à 120W) te verduren, nuts voor een WC-systeem. Een goede vuistregel is een peltier kopen die minstens dubbel zoveel vermogen aankan dan je CPU uitstaat.

• Omdat je onder de kampertemperatuur (soms zelfs onder het vriespunt) gaat, komt er een vijand om de hoek loeren: condensatie. Dit kan je tegengaan door goed te isoleren, met neopreen en vaseline. Ook is het stroomverbruik van een peltier erg hoog (aangegeven vermogen + zo'n 30%), je hebt er iig een aparte voeding voor nodig. Die kan je kant-en-klaar kopen of zelf bouwen.
Een wat uitgebreidere FAQ van onze mede-tweaker Apen-nootjes kan je hier vinden.
Have fun!

[ Voor 14% gewijzigd door Silentpuma op 04-10-2003 22:46 ]

Use the Search Luke...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Even kort: voorlopig blijft deze open, aangezien er blijkbaar toch vraag is naar dit soort topics. Echter, als deze netjes vol-loopt, zal hij niet verder gaan dan 500 posts, om de overzichtelijkheid te bewaren. Dit is oa al ingevoerd in de grote(ervaringen) topics in OM en PMG.

Verder wens ik iedereen veel waterkoel-plezier, reageer on-topic en beschaafd, en hou het gezellig :)

LinkedIn
Instagram

Anoniem: 79877

ReemF schreef op 28 August 2003 @ 23:20:
<span style="color:white">Even kort: voorlopig blijft deze open, aangezien er blijkbaar toch vraag is naar dit soort topics. Echter, als deze netjes vol-loopt, zal hij niet verder gaan dan 500 posts, om de overzichtelijkheid te bewaren. Dit is oa al ingevoerd in de grote(ervaringen) topics in OM en PMG.

Verder wens ik iedereen veel waterkoel-plezier, reageer on-topic en beschaafd, en hou het gezellig :)</span>
sorry dat ik je de overtuiging gaf dat je mijn post moest deleten..... de FAQ's verdienden enkel wat korrecties.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

jaapielekkerdan, dat deed ik om het topic een goeie start te laten maken, zodat er niet direct off-topic over correcties in de DOC FAQ werd gegaan ;). Maar dat gaat ook geregeld worden: als de DOC FAQ aan een update toe is, dan wordt hier in DOC een topic ervoor geopend, wees gerust. Dan kan iedereen daar al z'n tips, correcties, updates, links etc in kwijt :) En nu dus ontopic.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anus Cocainus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10-2024

Anus Cocainus

Wrong hole fool!!!

Is een Dangerden Chipset Blok ook geschikt voor de Nforce2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 13:45

Speedy-J

AMD Enthusiast

Anus Cocainus schreef op 29 August 2003 @ 17:07:
Jah ik heb de Z chip op me rda+ en past prima hoor ! :--)

Koel ze..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Het is ook niet afhankelijk van de chipset; die zijn altijd plat :)

het gaat erom of het koelblok op je mobo past: gaten, haakjes of componenten die te dicht bij zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Woeii het 5e waterkoeltopic alweer, en mijn naam staat nog steeds in de startpost *gloat*
En die van Jupiler niet, terwijl hij volgens mij die tekst geschreven heeft of vergis ik me daarin?

Maar on-topic mijn vraag.

Hebben mensen hier ervaring met de Hydor L20 pomp, het probleem is dat ik em standalone wil draaien (dus zonder reservoir), maar hij blijft lucht aanzuigen lang m'n slangen af. Nu heb ik wel klemmen erop zitten, maar hoe strak kan ik die aandraaien?

Mijn oude Boerenbond pompjes konden niet veel aan voordat ze krak zeiden, heeft er iemand ervaring mee hoeveel de Hydor pompjes aankunnen?

Ook een vraagje over mijn radiator, ik wil die bovenop m'n kast plaatsen met rubberdopjes. De rubberdopjes moeten wel een beetje hoog zijn zodat de fans wat lucht kunnen aanzuigen, waar haal ik deze doppies vandaan?

Een ander probleem wat ik heb met het ontluchten van mijn systeem als het standalone draait is dat de radiator bovenop de kast ligt en dus het hoogste punt is in de kast, waar plaats ik dan mijn T stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anus Cocainus schreef op 29 August 2003 @ 17:07:
De dangerden Z-chip past op zo goed als alle NF2 moederborden....

Dangerden heeft onlangs ook Z-chip blokken gemaakt voor de intel met haakjes....... best wel een fijn idee en ziet er wat smakelijker uit dan wat tie-raps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253 schreef op 29 August 2003 @ 17:52:
Woeii het 5e waterkoeltopic alweer, en mijn naam staat nog steeds in de startpost *gloat*
En die van Jupiler niet, terwijl hij volgens mij die tekst geschreven heeft of vergis ik me daarin?

Maar on-topic mijn vraag.

Hebben mensen hier ervaring met de Hydor L20 pomp, het probleem is dat ik em standalone wil draaien (dus zonder reservoir), maar hij blijft lucht aanzuigen lang m'n slangen af. Nu heb ik wel klemmen erop zitten, maar hoe strak kan ik die aandraaien?

Mijn oude Boerenbond pompjes konden niet veel aan voordat ze krak zeiden, heeft er iemand ervaring mee hoeveel de Hydor pompjes aankunnen?

Ook een vraagje over mijn radiator, ik wil die bovenop m'n kast plaatsen met rubberdopjes. De rubberdopjes moeten wel een beetje hoog zijn zodat de fans wat lucht kunnen aanzuigen, waar haal ik deze doppies vandaan?

Een ander probleem wat ik heb met het ontluchten van mijn systeem als het standalone draait is dat de radiator bovenop de kast ligt en dus het hoogste punt is in de kast, waar plaats ik dan mijn T stuk?
1) De pilaren van hydor kunnen aardig wat hebben.....je kan ook wat silicone op de pilaar smeren alvorens je de slang er over schuift.....

2) een beetje handige jongen maakt ze gemakkelijk van bijvoorbeeld een ophang rubben van een uitlaat....( vast wel een Brezan of kwikfit bij je in de buurt)

3) Op zolder ????? of je kast op z'n zij of achterkant leggen en ontluchten.....

edit: ik heb hier ook een L20 liggen...... maar als je zuurvrije kit gebruikt en daarna even de restjes weghaald met wat spiritus....is dat een nette oplossing. ( wat voorslangen gebruik je eigenlijk)

je heb ook hele dikke ophangrubbers.....( heb 10 jaar bij Halfords gewerkt in de garage ) daar moet je ze makkelijk van kunnen snijden.

uiteraard kan je een airtrap/T-line maken.....maar zit je nog met een zwaartekracht probleem...... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 79877 op 29-08-2003 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79877 schreef op 29 augustus 2003 @ 21:26:
[...]

1) De pilaren van hydor kunnen aardig wat hebben.....je kan ook wat silicone op de pilaar smeren alvorens je de slang er over schuift.....

2) een beetje handige jongen maakt ze gemakkelijk van bijvoorbeeld een ophang rubben van een uitlaat....( vast wel een Brezan of kwikfit bij je in de buurt)

3) Op zolder ????? of je kast op z'n zij of achterkant leggen en ontluchten.....
Denk aan de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop.

1) Lekker ranzig sillicone op m'n pilaren. Ook helpt dat niet want dat droogt uit en moet je ook nog eens precies het goede spul zien te krijgen wat niet je koper of slangen aantast.

Je zegt dat de pilaren wat kunnen hebben, maar jij hebt de L30, ik de L20. Of heb je toevallig ook de L20? Heeft iemand die 2 al eens een keer vergeleken of echt alleen de pompsnelheid anders is?

2) Ik vraag mij af of dat dik genoeg is, ik wil redelijk wat ruimte overlaten. Ook had ik liever dopjes gewilt die taps toelopen zodat ze steviger staan.

3) Smartass, wat je bedoelt is dat het lastig is en dus niet zo gemakkelijk kan. Ik was niet van plan m'n kast op z'n zijkant te leggen aangezien de radiator dus niet vast zit aan m'n kast maar met dopjes bovenop de kast ligt.

Ook ligt mijn bureau altijd vol rotzooi en heb ik dus niet zoveel ruimte dat ik mijn kast op z'n zijkant kan leggen. Ik zat misschien te denken aan een airtrap, heeft iemand daar wat ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 29-08-2003 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:45
Ik ben ook bezig met het maken van een waterkoeling setup. Het is de tweede keer dat ik er een zelf maak (grotendeels, m'n blok heb ik uit een ia) dus deze gaat zeker beter worden. Het is de bedoeling dat ik 2 behuizingen aan elkaar maak en in de ene m'n pc stop en in de andere m'n wc. Zo heb ik lekker de ruimte en geen rotzooi aan slangen en fan-draden door m'n pc. De kast is echter te smal voor een radiator, dus dan komt hij maar in de breedte.

Deze constructie gaat hem in de kast houden:
Afbeeldingslocatie: http://student.hro.nl/0548118/RadV21.jpg

De voorkant zoals hij eruit zag zonder de fan op de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://student.hro.nl/0548118/Radiator%202.jpg

Afbeeldingslocatie: http://student.hro.nl/0548118/RadV22.jpg

Dit is dus de zijde die naar binnen wijst. Van buiten zie je dus alleen het rooster van de radiator.

De ruimte rond de fan wordt nog dicht. Dit ga ik doen met alu plaat.
(voor de geïnteresseerden: de radiator is 19x16 cm (koppelingen niet meegerekend) en komt uit een opel kadett. Deze heeft mijn vorige setup overleefd en mij nooit in de steek gelaten dus hij heeft zijn nieuwe plek wel verdiend ;) )

(meer pics @ http://student.hro.nl/0548118 )
Het hoeft niet persé het hoogste punt te zijn. Als je een reservoir hebt kun je het daarin opvangen en ontluchten (mits je in-outtake leidingen maar lager zitten zodat de lucht blijft hangen) Als je geen reservoir hebt kun je ergens een stuk horizontale slang/pijp pakken van je wc en daarop je t-stuk maken. Na een tijdje verzameld de lucht zich daar en dan maak je zo'n verwarmings-ontluchtingsdop erop-->ff opendraaien en ontluchten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Voor 't ontluchten heb ik wel een oplossing. Ik gebruik 'm zelf ook, maar hij is niet ideaal. Bij mij staat 't reservoir (Innovatec die precies op Eheim pompje past) ook lager dan de radiator. Toch gebruik ik deze om 'm te ontluchten.

Van 't reservoir heb ik twee deksels. In 1 van deze heb ik een gaatje gemaakt. Wanneer 't nodig is m'n systeem te ontluchten, dan draai ik de deksel met 't gaatje erop. Deze vul ik dan zover totdat heel 't reservoir en de deksel tot de rand toe vol staan. Doordat de lucht in 't reservoir opstijgt zullen de luchtbellen via 't gaatje ontsnappen. Bij mij duurt dit met alleen demi water ongeveer een half uurtje voordat alle luchtbellen ontsnapt zijn. Bij water en WW duurt 't wat langer, aangezien dat spul meer de neiging heeft te gaan schuimen, maar na een nachtje draaien is 't water weer helder.

Tijdens 't ontluchten vul ik af en toe de deksel bij, omdat door de ontsnappende bellen meer plaats vrij komt in 't reservoir, wat weer automatisch opgevuld wordt. Voor 't bijvullen gebruik ik een spuitje wat je bij een apotheek zou kunnen halen, wat precies in 't gaatje dat ik gemaakt heb past. Wanneer er geen sporen meer zijn van luchtbellen draai ik de andere deksel er weer op en heb nergens last meer van.

Edit:
Lees net dat je dus geen reservoir wilt, maar 't zou toch een optie zijn om 't op deze manier te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door YoupY op 29-08-2003 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mijn oude systeem stond m'n reservoir ook onderin de kast, zo lang als de schroefdop niet op het reservoir zat was er ook geen druk en kon de pomp al het lucht eruit halen (eventueel met wat schudden aan de radiator).

Nu wil ik dus een systeem zonder reservoir omdat m'n nieuwe pomp niet in m'n oude reservoir past en deze pomp er de mogelijkheid tot heeft.

Op zich als ik de pomp onderwater aansluit op het geheel zit er geen lucht meer in, maar ik denk dat er toch lucht lang de randen van de slangen en door de slangen zelf in het systeem kan komen waardoor ik die hele operatie iedere 3 tot 6 weken zal moeten herhalen.

Het probleem is ook dat deze pomp vrij krachtig is waardoor de lucht niet bovenin blijft hangen maar in zeer kleine belletjes door het systeem en dus door de pomp heen gaan vliegen. Dit maakt niet alleen een rotlawaai maar zorgt ook nog eens dat je flow omlaag gaat en de pomp sneller slijt. Geen goede situatie dus.

Een T stuk op het hoogste punt zou alles oplossen, maar helaas blijkt dat dus niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Geen ervaring met een airtrap, maar als je radiator bovenop je pc ligt...
Ehmm: kan je niet een slang zo buigen dat hij boven de radiator uitkomt? Dan op dat stukje een t stukje inbouwen.

Ik heb de Hydorpomp, maar bij mij zaten er van die snelkoppelingen op... dus hoe vast je die dingen kunt draaien kan ik je niet vertellen...
Maar misschien iets smallere slangen gebruiken, en dan door te verwarmen op de pilaren doen... is over het algemeen behoorlijk waterdicht...

*edit, vergeet ik mijn eigen vraag:
Kan je een hydorpomp dompelen? Of is hij daar niet voor gemaakt.
Ik heb de search gebruikt en dompelen en hydor komt voor in Het grote waterkoelingsvragen topic deel I, II, III... (goh)
Maar na deel I doorgenomen te hebben met ctrl+F heb ik nu gare vingers en nog niets gevonden... iemand?

*edit 2
maar de FAQ heb je zeker niet gezien
Grrrrr natuurlijk wel en ik ben op de hydor site geweest.
Maar ik heb een Hydor Seltz L20 pomp, en hetgeen daar op de site staat is een Hydor Seltz L compact 30. Dus wist ik het niet zeker...
Daarom gevraagd.
Maar toch bedankt voor je info

[ Voor 43% gewijzigd door 2bme op 30-08-2003 01:25 ]

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
mAdRaZ0r schreef op 29 augustus 2003 @ 23:50:
[---]

Ik heb de search gebruikt en dompelen en hydor komt voor in Het grote waterkoelingsvragen topic deel I, II, III... (goh)
Maar na deel I doorgenomen te hebben met ctrl+F heb ik nu gare vingers en nog niets gevonden... iemand?
Maar de FAQ hierboven heb je niet gezien? :X

Daar staat namelijk onder het kopje "Pompen & waterflow" een link naar de Hydor site en die zegt dat de L serie pompen geschikt zijn "For submersible and external use".

Leuk he, zo`n FAQ aan het begin van zo'n topic... :(

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20583

Wat mijn vraag is die na uren zoeken in de search eigenlijk nog niet beantwoord is:
Is de Maxxxpert Mono zo veel slechter dan een radiator van de sloop? Dat wil ik echt weten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mAdRaZ0r schreef op 29 August 2003 @ 23:50:
Geen ervaring met een airtrap, maar als je radiator bovenop je pc ligt...
Ehmm: kan je niet een slang zo buigen dat hij boven de radiator uitkomt? Dan op dat stukje een t stukje inbouwen.

Ik heb de Hydorpomp, maar bij mij zaten er van die snelkoppelingen op... dus hoe vast je die dingen kunt draaien kan ik je niet vertellen...
Maar misschien iets smallere slangen gebruiken, en dan door te verwarmen op de pilaren doen... is over het algemeen behoorlijk waterdicht...

1) Das niet slim, ten 1e gaan de slangen naar beneden de kast in (dus de aansluitingen op de rad wijzen ook omlaag) als ik dat zou omdraaien dan ziet dat er niet uit, maar het kan ook niet omdat je T stuk dan in een bocht terecht komt waardoor het water eruit zal spuiten ipv ontluchten.

2) Waterdicht is het altijd mag ik hopen, maar het gaat mij om luchtdicht. Luchtdicht is onmogelijk, de slangen zijn zelf poreus waardoor er altijd lucht in kan komen, ook door de verwarming van het water kunnen gassen ontstaan. Daarom moet je iets hebben wat het gas opvangt en voorkomt dat alle gassen door de pomp gaan suizen.

3) Het is orgineel een dompelpomp, je moet als het goed is zelf nog ff de pilaren erin schroeven (en gebruik daarbij altijd teflon)

Zo moeilijk is dat zoeken trouwens niet hoor, gewoon alle posts op 1 pagina selecteren en 1x CTRL-F. Volgens mij is het ook verstandig om bij de FAQ te beginnen, druk op CTRL-F en typ Hydor in, dan was je snel klaar geweest
Anoniem: 20583 schreef op 30 August 2003 @ 00:29:
Wat mijn vraag is die na uren zoeken in de search eigenlijk nog niet beantwoord is:
Is de Maxxxpert Mono zo veel slechter dan een radiator van de sloop? Dat wil ik echt weten......
Dat hangt er vanaf wat voor rad je van de sloop haalt, maar over het algemeen kunnen die beesten wel wat kilowatt wegstoken, de Maxxpert rad is niet echt super geweldig maar genoeg voor een normaal redelijk overgeclocked systeem. Mijn ervaring is dat als je tempratuur onder de 45 graden blijft er weinig extra mee te behalen valt totdat je onder de 10 graden duikt dmv een peltier of phase change.

Een normaal systeem kan nog extreem stabiel draaien tot 90 a 100 graden zelfs overgeclocked, een normaal systeem draait een 50 a 60 graden. Iemand die zwaar overclocked kan ergens in de regio 45 a 50 graden zitten en stabiel blijven.

De echte overdrijvers (zoals ik) zitten in de buurt van de kamertemp dus onder de 30 graden. Echter een zwaar overgeclockt systeem gekoeld door een waterkoelsysteem waarbij je de CPU, GPU en northbridge koelt zal nooit meer als 400 watt aan warmte wegstoken en dus is een rad die 400 watt kan wegnemen bij kamertemp prima geschikt. Je watertemp is dan altijd gelijk aan de kamertemp met max 1.5 graden hoger vanwege slechte thermische geleiding en slechte energiestromingen. Je CPU (afhankelijk van je blok) zal daar een 8 a 12 graden boven gaan zitten waarmee je meestal rond de 30 graden stressed uitkomt.

Een extreem blok zoals de White Water of Little River doet het met een 4 a 5 graden boven de watertemp (of zelfs nog minder), maar de meeste Maze 3/4 (kloontjes) zitten een 8 a 12 graden boven de watertemp.

Dus slecht is relatief gezien en hangt van je eisen af.

Voor een normale gebruiker is het kleine poseidon setje al meer als zat om een eventueel overgeclockte cpu en gpu doodstil gekoeld te houden, de tempraturen zijn hoog, maar dat maakt allemaal niet zo gek veel uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 30-08-2003 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Kheb nog een mooie site aan de FAQ toegevoegd met daarin de top 29 van veel gebruikte koelblokjes met al hun specs. Het is een duitse site dus suc6 :p maar waar je op moet letten is het gele getal: dit is namelijk het temp verschil tussen de omgevings temp en de temp van de proc. Hoe lager, hoe beter dus.

Omdat het niet de bedoeling is bij iedere update van de FAQ hier een replay te posten (tenzij het écht nieuws is)...
Telkens als de FAQ dusdanig wordt uitgebreid zal de datum die ik helemaal bovenaan heb ingevoegd veranderen. Zo weet iedereen of er nieuws is bijgevoegd :)

[ Voor 12% gewijzigd door Silentpuma op 30-08-2003 01:00 ]

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Kwam deze site ook net tegen. Wou 'm net posten.

Verder heb ik ook nog wel een andere leuke. Een vergelijking van 8 radiatoren. Eveneens in 't duits: http://213.221.104.186/pc...ticles&id=11611%22&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47845

Ik zie mooi in de openingspost staan :
Polijsten kan met fijne staalwol (00 of 000) of beter nog, fijn schuurpapier. Begin met grid 800 en ga stapsgewijs verder tot het hoogste wat je kan vinden, waarschijnlijk 1200 of 2000

maakt het iets uit wat voor soort schuurpapier ( ik had gelezen iets van zandpapier oid )? en wat houd dat grid in ?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 47845 op 30-08-2003 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Anoniem: 47845 schreef op 30 augustus 2003 @ 00:57:
Ik zie mooi in de openingspost staan :
Polijsten kan met fijne staalwol (00 of 000) of beter nog, fijn schuurpapier. Begin met grid 800 en ga stapsgewijs verder tot het hoogste wat je kan vinden, waarschijnlijk 1200 of 2000

maakt het iets uit wat voor soort schuurpapier ( ik had gelezen iets van zandpapier oid )? en wat houd dat grid in ?
Het kan in principe met elk schuurpapier wat je kan vinden. Het mooiste zou zijn als het 'waterproof' is zodat het beter schuurt, zeker bij hoge grids.

Met 'grids' wordt trouwens aangegeven de hoeveelheid korrels die op 1 vierkante ?? zijn geplaatst. Hoe groter het getal, hoe kleiner de korrels en dus hoe fijner het schuurpapier.

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47845

Silentpuma schreef op 30 August 2003 @ 01:05:
[...]

Het kan in principe met elk schuurpapier wat je kan vinden. Het mooiste zou zijn als het 'waterproof' is zodat het beter schuurt, zeker bij hoge grids.

Met 'grids' wordt trouwens aangegeven de hoeveelheid korrels die op 1 vierkante ?? zijn geplaatst. Hoe groter het getal, hoe kleiner de korrels en dus hoe fijner het schuurpapier.
ok , ik heb 320 grid dus gebruikt voor het opschuren van mijn kast ( bij het overspuiten ). ik zal morgen eens kijken bij de gamma of ze daar van dat papier van 2000 grid ofzo hebben. Kan ik dit in 1x doen of moet ik perse eerst nog 800 of 1200 gebruiken ?

en hoef ik alleen te schuren , voor de rest niks ? geen ander spul of iets meer erover ?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 47845 op 30-08-2003 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Het is wel beter ja, als je eerst met 800 begint en daarna 2000 blijven al de groeven van de 800 er nog gewoon op zitten. Het is trouwens goed zoeken naar schuurpapier 1200 en hoger, volgens mij moet je daarvoor bij de betere schilderszaak zijn.

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 16:24

Steve

Krokodil \o/

Half ontopic.

Ik heb er geen problemen mee dat er weer een nieuw deel van dit topic is. Ik heb er ook geen problemen mee dat (bijna) de hele startpost van mijn hand afkomstig is. Maar even mailen om te vragen of ik er geen problemen mee heb en m'n naam vermelden is toch wel het minste wat je kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Het schijnt in te zijn om de TS te zijn van een "Groot" topic met vele delen :/

Als je een mooie startpost maakt dat veel vragen meteen duidelijk is dan is het goed.

Jupiler :*

en nou weer naar de waterkoelingen 8)7

je doet er dus demi water in. dus zeg maar 16 euro aan water gaat erin. als een lan op zondag begint mag je nog altijd 16 flessen meeslepen :D
of natuurlijk een kast dragen van 16+15 + [meer] = 31+ kg

[ Voor 34% gewijzigd door Oxi op 30-08-2003 02:17 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Oxigun schreef op 30 August 2003 @ 02:16:
Het schijnt in te zijn om de TS te zijn van een "Groot" topic met vele delen :/

Als je een mooie startpost maakt dat veel vragen meteen duidelijk is dan is het goed.
Mij maakt 't helemaal niets uit dat iemand anders 'm opent. En een goede startpost is uiteraard handig. Maar zomaar kopiëren zonder zelfs een naamvermelding vind ik not done.

Is ook maar mijn mening, ik zal wel een zeur zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anus Cocainus

Anus Cocainus

Wrong hole fool!!!

Anoniem: 47845 schreef op 30 augustus 2003 @ 01:13:
[...]

ok , ik heb 320 grid dus gebruikt voor het opschuren van mijn kast ( bij het overspuiten ). ik zal morgen eens kijken bij de gamma of ze daar van dat papier van 2000 grid ofzo hebben. Kan ik dit in 1x doen of moet ik perse eerst nog 800 of 1200 gebruiken ?

en hoef ik alleen te schuren , voor de rest niks ? geen ander spul of iets meer erover ?
Ben gister ook bij de gamma geweest, voor schuurpapier, ik zal je een fietstochtje besparen, ze gaan maar tot 600 waterproof...
Danger Dan polijst zijn eigen blokjes standaard met 600, dus ik heb alleen even wat koperpoets erover geboent, en toen was het blokje toch bijna helemaal smooth

[ Voor 14% gewijzigd door Anus Cocainus op 30-08-2003 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-07 16:06

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

Ik had een paar maanden geleden precies hetzelfde probleem, dus ik kan je wel een paar tips geven: Waterproof schuurpapier tot 1200 grit heb ik kunnen vinden in de betere (kunst)schilderszaak of knutselzaak. Alles hoger dan dat, tot 2000 grit, heb ik alleen kunnen vinden bij autoschadereparatiebedrijven (leuk scrabblewoord?) want die gebruiken het om lak bij te werken, maar ze hebben het niet in de verkoop. Ga dus gewoon eens bij zo'n bedrijf langs en vraag ze of je een paar blaadjes mag meenemen, al dan niet tegen betaling. Als ze een beetje sympathiek zijn gaat dat wel goed. Ik heb gratis 2 velletjes meegekregen indertijd.
Succes!

en Jupiler, ik vind dat je helemaal gelijk hebt, niet netjes gewoon, maar je werk wordt op prijs gesteld! _/-\o_
Ik kwam overigens je openingspost ook nog tegen op 1 of ander belgisch forum maar daar vernoemden ze je naam wel :P

Don't be afraid to waste your time... just waste it well

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Jupiler schreef op 30 augustus 2003 @ 02:23:
[...]

Mij maakt 't helemaal niets uit dat iemand anders 'm opent. En een goede startpost is uiteraard handig. Maar zomaar kopiëren zonder zelfs een naamvermelding vind ik not done.

Is ook maar mijn mening, ik zal wel een zeur zijn :?
Je hebt helemaal gelijk, excuses mailtje is onderweg :)

btw Jupilers naam wordt nu wel aan het begin van de FAQ genoemd, is wel zo netjes denk ik achteraf :)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72239

ik ben al langer aan het uitkijken naar een wc-setup nu heb ik dit samengesteld
laat weten wat jullie ervan vinden. En begin niet te zeggen dat ge beter ne autoradiator kunt nemen want dees is den enige die in mijn case past. Nu ben ik ook nog op zoek naar een reservoir, bestaan er die in een cd-rom bay passen(ben de maat ff vergeten). Of ik het gemakkelijk om er zo eentje zelf in elkaar te steken.

ik weet dat het veel vragen zijn maar ik zal content zijn met de antwoorden die ik krijg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Heb net ook alles geschuurd. Eerst 600->800->1200->2500.
Heers die 2500, kon ik meenemen bij mijn studie in de werkplaats. Kon gelukkig de gast die er werkte :) Maar ik zag nog steeds krasjes achteraf. Kon wel mezelf perfect zien in de spiegel die koperblokje heet :)

En Jupiler, You've got my vote! _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door RommelD op 30-08-2003 17:23 ]

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72239 schreef op 30 augustus 2003 @ 16:18:
laat weten wat jullie ervan vinden. En begin niet te zeggen dat ge beter ne autoradiator kunt nemen want dees is den enige die in mijn case past. Nu ben ik ook nog op zoek naar een reservoir, bestaan er die in een cd-rom bay passen(ben de maat ff vergeten). Of ik het gemakkelijk om er zo eentje zelf in elkaar te steken.

ik weet dat het veel vragen zijn maar ik zal content zijn met de antwoorden die ik krijg. ;)
Dat is een nette set............zou goed moeten werken..........

ja er bestaan bay-resevoirs.......bijvoorbeeld van dangerden......kijk maar in de pricewatch http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/55 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Nu online
plaatje :)

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/bredend/waterblok-bypasstech.jpg

Dit is eerlijk gezegt een slechte pic van mijn waterkoeling testopstelling ;)
morgen hoop ik met resultaten te kunnen komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
bredend schreef op 30 August 2003 @ 20:18:
plaatje :)

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/bredend/waterblok-bypasstech.jpg

Dit is eerlijk gezegt een slechte pic van mijn waterkoeling testopstelling ;)
morgen hoop ik met resultaten te kunnen komen!
Wat is dit voor iets? Die dunne slanger die eruit komen? Uitleg! :P

[ Voor 6% gewijzigd door pierre-oord op 30-08-2003 23:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Wat voor zin denk je dat die by-pass heeft ? (tuurlijk lagere temps) maar waarom heb jij het id dat je lagere temps haalt ?
Of is het gewoon iets wat je wilt proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 15:45

Syzzer

Prutser

Ik gok op temperatuursesoren. Wel mooi weggewerkt dan :D

Edit: zie nu pas dat de 2 pinnetjes aan elkaar zitten |:( Geen sensoern dus...

[ Voor 43% gewijzigd door Syzzer op 31-08-2003 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Ik gok op een manier om niet z'n doorvoersnelheid te knijpen met een krap blok... (Wat win ik nu ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door phYzar op 31-08-2003 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

phYzar schreef op 31 August 2003 @ 00:19:
Ik gok op een manier om niet z'n doorvoersnelheid te knijpen met een krap blok... (Wat win ik nu ;) )
ja maar denk niet dat zo'n dun slangetje daar een boel aan mee gaat helpen
en zoals veel mensen weten maak doorvoersnelheid niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Nu online
Leuke ideen hier :)

1) Effect van flow op temperatuur testen
2) (tijdelijke) aansluitpunten voor chipsetblokje
3) Makkelijk om water toe te voegen/ weg te laten lopen
4) cool (8>
5) Makkelijker om het blokje te solderen :P
6) Nog meer wat ik nu niet meer kan verzinnen :D

Ik hoop dat ik er nog meer dingen mee kan doen, hopelijk nog nuttig ook. Ik heb nog een stuk slang liggen dat erop past, zodat het niet al te moeilijk is om dingen aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Ik denk dat je flow enorm belemmerd wordt door die bypass. Niet dat het heel veel uitmaakt, maar de druk op de dunne slangetje wordt wel erg groot, dus imo zijn een paar tiewraps niet overbodig om je slangetje op zn plaats te houden. Hoewel het me niet zou verbazen als ie er dan nog af zou schieten.
Het idee is in principe nog niet eens zo gek. Nu blijft het water langer in je blokje zitten waardoor het water wat meer op kan warmen, maar ik betwijfel de effectiviteit ervan en in combinatie met het risico zou ik er er niet aan beginnen. Nou ben ik wel erg benieuwd naar de testresultaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 12052 op 31-08-2003 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20583

Tnx Thorry. Dus voor een XP1600+ @ 200FSB moet hij nog voldoen? En eventueel ook nog een GPU-blok erbij kan ik ook nog onder de 50 graden blijven of niet? Heb een DD-Maze3-kloon, dus het cpu-blok is wel goed!! 8)

@ YoupY: Bedankt voor de link, het is dus een middelmatige radiator heb ik gezien.

Maar het probleem bij mij is dat ik mijn Opel Kadet rad er net niet in krijg. Hij is gewoon een paar millimeter te breed. En daarom wil ik dus terugvallen op een Maxxxpert Mono, omdat die zo mooi passen in een H700A. (Jaja, die kadet rads passen zelfs niet in een H700A!! :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49075

Hey, ik heb een vraagje met dit systeem:

AMD XP 2700+
CPU : Dangerden maze 3
Chipset-koelblok : Dangerden Z-chip
VGA-koelblok :Dangerden R9700
pomp : 1x Eheim 1048
Reservoir : Water Reservoir AB 1
Radiator : 1 x Black Ice Xtreme (met 1x 120mm enermax fan)
slangen etc. "diameter/materiaal/aansluitingen" : 13 mm (PVC)
Volgorde: Pomp, rad, cpu, s- bridge, vga, reservoir, pomp

Heb ik temeraturen van : 45 graden idle en 56 graden stressed. Lijkt mij wat hoog. Lucht is wel warm die van de rad af komt. Ik heb niet te veel arctic silver gebruikt, en denk dat het blok er wel goed op zit. (3x gedaan met zelfde temps)

Ik denk erover na om een airplex evo 240 rad aan te schaffen. (Andere kast is al besteld (Lianli 71) Ga blok nog extra lappen, maar denk dat er nog iets anders aan de hand is. Is de capaciteit van de rad wel genoeg? Of is die airplex evo een verbetering? (Misschien een 360?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Zat net even op 't ei van Columbus te broeden 8)7 . 't idee is zo simpel, maar of 't werkt?? Heeft iemand ervaring met hetvolgende:

Ik wil altijd alles netjes in m'n kast hebben. M'n Maxxpert radiatortje is ook niet alles en dus was ik op zoek naar een vervanger, aangezien m'n prommie er nog even niet in zit (was te laat bij bestelling OC shop, 1 dag, order was al de deur uit). Ik zat te denken om 2 Innovatec single rads bovenop elkaar te maken, aangezien deze redelijk plat zijn en eentje al beter presteert dan 1 Maxxpert.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/innovatec_rad.jpg

Ik ben ze van plan zo op elkaar te zetten + , zodat aan de bovenkant en zijkant aansluitingen zitten. Wat ik me afvraag is of de airflow door de radiator dan nog goed genoeg is, of dat ik m'n fan dan eventueel tussen de rads moet zetten. Heeft iemand ervaringen met dit idee? Werkt het?

[ Voor 9% gewijzigd door YoupY op 31-08-2003 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 06-07 22:54
korte vraag

ik ga een fanductje maken voor mijn rad, hoe lang zou zoiets moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

kort antwoord

2 à 4cm is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Nu online
5cm :P

Bypass zit muurvast. Die slangen zijn super stroef!

[ Voor 86% gewijzigd door bredend op 31-08-2003 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
bredend schreef onder andere:
3) Makkelijk om water toe te voegen/ weg te laten lopen
bredend schreef ook:

Bypass zit muurvast. Die slangen zijn super stroef!
Makkelijk water weg laten lopen als ze muurvast zitten... :+
en ook nog:
5) Makkelijker om het blokje te solderen
Euhh, is(was) dat niet juist lastig om te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Nu online
Het buisje is 3mm, en het boortje ook. Daardoor zat het buisje er vrij strak in, en kon ik met een pincet de tules vastpakken.
Hij draaid nu, temps komen natuurlijk nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor diegene die het interessant vinden, Ik zag dat Swiftech weer "nieuwe" blokjes had: http://www.swiftnets.com/products/MCW5002.asp. Om de een of andere reden zijn ze van de snelkoppel bussen afgestapt. En bij het P4 model zit de montageplaat nu aan de bovenkant van de rand van het blok in plaats vanaf de onderkant. Dus ik neem aan dat ze de montageklemmen ook aangepast hebben qua veerdruk. Aansluitingen staan nu, net als bij veel blokken, gewoon weer rechtop. Vond zelf de "oude" blokjes er mooier uitzien, beetje technischer.

Voor plaatjes van mijn setup mag je trouwens op het huisicoontje klikken :).

[ Voor 43% gewijzigd door _XipHiaS_ op 01-09-2003 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 18:50
Sorry als het antwoord al langsgekomen is, maar ik heb een probleem met mijn waterkoeling. Ik doe er helder demiwater in, en na een aantal dagen als ik nog een kijk is het water ineens witachtig, een stuk minder helder.

Kan dit kwaad? zo ja wat kan ik er aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24

Epsilon

YoupY schreef op 31 August 2003 @ 20:34:
Zat net even op 't ei van Columbus te broeden 8)7 . 't idee is zo simpel, maar of 't werkt?? Heeft iemand ervaring met hetvolgende:

Ik wil altijd alles netjes in m'n kast hebben. M'n Maxxpert radiatortje is ook niet alles en dus was ik op zoek naar een vervanger, aangezien m'n prommie er nog even niet in zit (was te laat bij bestelling OC shop, 1 dag, order was al de deur uit). Ik zat te denken om 2 Innovatec single rads bovenop elkaar te maken, aangezien deze redelijk plat zijn en eentje al beter presteert dan 1 Maxxpert.

[afbeelding]

Ik ben ze van plan zo op elkaar te zetten + , zodat aan de bovenkant en zijkant aansluitingen zitten. Wat ik me afvraag is of de airflow door de radiator dan nog goed genoeg is, of dat ik m'n fan dan eventueel tussen de rads moet zetten. Heeft iemand ervaringen met dit idee? Werkt het?
je zou voor de airplex radiatoren kunnen gaan. Daar zijn zelfs beugels voor te koop om er meerdere achter elkaar te zetten.

Overigens zou ik daar zowieso voor gaan als je het verschil in prijs ziet met die innovatec en black-ice.

50euro voor een 2x120mm fan versie is nou niet bepaalt duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
ik vond de oude blokjes er ook beter uitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Nu online
Temps van mijn zelfgemaakte waterkoeling!

Met mn alu Coolermaster heatsink en 80mm fan @ 7V
sensoridlestressed
cpu4554.5
mobo3030
kamer2121

Waterkoeling!
sensoridlestressed
cpu4047
mobo3029
kamer2020

Mn opstelling is nog niet ideaal, sterker nog: alles ligt open. zodra ik tijd heb word ook dat beter, en zullen de temps waarschijnlijk wel 5*C omlaag gaan. De schroeven van het blokje zitten ook nog niet muurvast.

Als de stekker van mn pomp vrij is, maar ik wel wat pics. Mn cam doet het ook alleen overdag goed genoeg :X

oudere pics op www.kingofdos.com/bredend

Op mn rad (zie pics op homepage) liggen 2 80mm fans in serie. Helaas lijkt het erop alsof mn voeding niet door heeft dat ie koude lucht tegen het nog niet weggefermde rooster zit te blazen.

Maarja, een echte tweaker is nooit klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2024

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Anoniem: 72239 schreef op 30 August 2003 @ 16:18:

modbreak:
Dit soort Vraag / Aanbod mag op de FP, niet op GoT, dankjewel ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Remy op 02-09-2003 09:17 ]

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Heb net ook mijn homemade wc setup af:
temps:

idle
Mobo: 25 graden
Cpu: 28 graden

stressed:
Cpu 30 graden!!! })

Cpu is een 1700+ op 161*12.5=2016 mhz. 1.65 volt gaat er doorheen. Zit alleen aan max mobo bijna. Max fsb instelbaar is 164 en max. mult. is 12.5.
Msi k7t266 pro2

[ Voor 27% gewijzigd door RommelD op 02-09-2003 10:45 ]

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
RommelD schreef op 02 september 2003 @ 10:44:
Heb net ook mijn homemade wc setup af:
temps:

idle
Cpu: 28 graden

stressed:
Cpu 30 graden!!! })

Cpu is een 1700+ op 161*12.5=2016 mhz. 1.65 volt gaat er doorheen. Zit alleen aan max mobo bijna. Max fsb instelbaar is 164 en max. mult. is 12.5.
Msi k7t266 pro2
Kan je beschrijven welke onderdelen je hebt gebruikt/gemaakt? Temps zien er namelijk :9~ uit :9

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Een homemade cpu en gpu blok. Cpu blok is een blok van 2 cm dik en past net tussen alles in op mobo. 11 bij 8 cm ongeveer. Een groot autorad van de sloop. 1:3 koelvloeistof:demiwater. Alle blokjes mooi gepolijst met uiteindelijk korrel 2500 ;) Een koekjestrommel als reservoir. En 13 mm binnendiameter slangen dacht ik. Op het rad staan 2 delta 120 mm koelers op 5 volt te blazen.

Toch heersch zelf koelblokken maken :) Vandaag of morgen maak ik wel een paar foto's van mijn setup :9~

[ Voor 13% gewijzigd door RommelD op 02-09-2003 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Halo_Master schreef op 02 September 2003 @ 05:22:
[...]

<span style='color:red;'>modbreak:
</span><span style='color:blue;'>Dit soort Vraag / Aanbod mag op de FP, niet op GoT, dankjewel ;)</span>
Ja, ik dacht misschien leest hij het nog voordat je het wegfhaalt.

Ik heb een tip: misschien moet je ff kijken in de vraag en aanbod sectie op tweakers.net ;)

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72239

lijkt wel erg op jouw config hé ;)
maar zal ten vroegste voor november zijn(verjaardag, nu geen geld)
maar kan je je temps anders even posten, en van je grafische kaart 365 is niet zo hoog hé.
ik zit hier met een non pro( hercules) op 378 core en 324(DDR 648)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Nee, ik heb mijn Sig niet geupdate, hij draait nu op 380/340 en ik heb deze club3d als eerste gekocht, meteen toen hij uit was.Ik was geloof ik de 20ste in nl. die er 1 had, toen was het produktieproces nog niet echt geoptimaliseert. Over een weekje of7 komt de 9900pro(of 9800xt volgens laatste geruchten) erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-07 14:23

lawaai

www.oldskoolnl.nl

RommelD schreef op 30 August 2003 @ 17:12:
Heb net ook alles geschuurd. Eerst 600->800->1200->2500.
Heers die 2500, kon ik meenemen bij mijn studie in de werkplaats. Kon gelukkig de gast die er werkte :) Maar ik zag nog steeds krasjes achteraf. Kon wel mezelf perfect zien in de spiegel die koperblokje heet :)
off topic:
Zou je mij willen vertellen waar je dat schuurpapier hebt weggehaald? Ik zoek nog een adresje maar het wil niet echt lukken! Mail me aub.
ps mocht iemand in Den Haag of omstreken een adres weten of nog wat hebben liggen .. MAIL me..

ontopic:
Gisteren ASETEK KT12 setje binnen gekregen... wat is het toch mooi om er alleen al naar te kijken. Wil z.s.m. gaan beginnen, maar wil eigenlijk eerst lappen! vandaar bovenstaande vraag.

Heb al een winkel gevonden.... Ikke blij!

[ Voor 4% gewijzigd door lawaai op 03-09-2003 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-05 15:18
Vraagje, ik heb een lek gehad waardoor er wat druppels op mijn VGA connector zijn gedruppeld. Heb de boel een dag laten drogen (los). Volgens mij is het nu weer helemaal droog maar ik heb nu allemaal blauwe dunne strepen over het beeld. Dit is pas sinds die paar druppels op die connector.

Als je wil kan ik pic posten.

EDIT: Oja, de vraag, heb ik nu gewoon mn kaart gemold?

[ Voor 9% gewijzigd door Shaflic op 03-09-2003 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
Drogen alleen is niet genoeg, er zal wel een laagje van 'iets 'zijn achtergebleven. Wat voor water,UV-spul ed. zat er in?. Weet niet waarmee je het schoon moet maken. Zoek even in de vorige topics, want dit probleem is al een paar keer langsgekomen.
Kaart hoeft niet persé gemold te zijn, maar moet eventueel wel beter worden schoongemaakt

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik had toen ik me WC ging inbouwen meerdere keren Engine Ice gemorst op me Mobo, in de Socket, tussen allemaal connectors, en ook tussen me AGP slot etc. etc. gewoon alles zoveel mogelijk weg proberen te halen met een handdoek, en ff middagje laten drogen, en er was vervolgens helemaal niks aan de hand.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44
lawaai schreef op 03 September 2003 @ 08:41:
[...]

off topic:
Zou je mij willen vertellen waar je dat schuurpapier hebt weggehaald? Ik zoek nog een adresje maar het wil niet echt lukken! Mail me aub.
ps mocht iemand in Den Haag of omstreken een adres weten of nog wat hebben liggen .. MAIL me..

ontopic:
Gisteren ASETEK KT12 setje binnen gekregen... wat is het toch mooi om er alleen al naar te kijken. Wil z.s.m. gaan beginnen, maar wil eigenlijk eerst lappen! vandaar bovenstaande vraag.
Dat kan je halen bij autoonderdelen zaken. Gamme enz kan je maar max 600 grid halen. Ik heb 600 - 800 en 1200 gebruikt met commandant 4.
Dat is ruim voldoende. Ik heb zelf ook de KT12 en ook alle blokken gelapt :) en zijn spiegels nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaflic
Ja het was gedestilleerd water zonder toevoeging. Ik heb geprobeert het schoon te maken maar ik heb de bracket verwijdert en probeerde de vga connector van de printplaat los te maken maar durf het niet aan. Hij zit goed vast.
Drogen heeft niet geholpen. Kan het ook zijn dat hij echt kapot is? Want gedestilleerd water zou toch niet schadelijk zijn? Het water zat er toen net een paar uur in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaflic
Kakaroto schreef op 03 September 2003 @ 11:25:
[...]

Dat kan je halen bij autoonderdelen zaken. Gamme enz kan je maar max 600 grid halen. Ik heb 600 - 800 en 1200 gebruikt met commandant 4.
Dat is ruim voldoende. Ik heb zelf ook de KT12 en ook alle blokken gelapt :) en zijn spiegels nu.
Ik heb hier lokaal ook 1000 grid bij de doe-het-zelf zaak gehaald. Je het beste schuurlinnen halen, geen schuurpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
@ Shaflic> Kan het zijn dat je die connector beschadigd hebt toen je hem probeerde los te maken? Gedestilleerd water mag dacht ik geen problemen geven. Drogen kan twee dagen duren trouwens.
Enne...gebruik de edit-knop :)

[ Voor 16% gewijzigd door Demon_Eyez op 03-09-2003 11:59 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentar
  • Laatst online: 22-05 16:40
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer-systeme.de/onlineshop/ape1800_twins_400.jpg

Ik kan via mijn schoonbroer (en tevens mijn garagist ;) ) een vergelijkbare radiator (qua grootte >:) ) krijgen, die er nog heel goed uitziet en dus gerust aan de zijkant van mijn case mag hangen. Alleen die vol hangen met fans is mij iets te kostelijk (en iets te lawaaierig ook).
Gaat er veel verschil zijn tussen passief gekoeld of 2x120mm erop en zou hij dan een setup met 3 (cpu, gpu, nb) blokjes fatsoenlijk kunnen koelen?
Of kan ik beter een "gewone" kachelradiator met 2 x 120mm erop zoeken?

http://www.zelan.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-07 14:23

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Wat zijn de afmetingen wel niet????
ps wat voor megapomp zul je hiervoor nodig hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentar
  • Laatst online: 22-05 16:40
Afmetingen juist weet ik niet, maar het zal wel zo een 50 op 40 cm zijn >:) T is van een LandRover jeep, dus koelen zal hij wel doen denk ik ;) Ik ga morgen langs, en anders neem ik wel gewoon een kachelradiator mee. Hij had nog een oude liggen die ik mocht meenemen.
Als pomp had ik gedacht aan een Hydor l30 (1200l/u).

http://www.zelan.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Nu online
Als je een paar fans haaks op de rad zet, en dan een fanduct over de hele rad heen maakt, heeft het veel meer effect dan passief.
Moet je die fans wel aan de achterkant doen, anders zie je de mooie rad niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Als je met een rad passief gaat koelen dan moet je em horizontaal hangen, anders wordt ie vrij warm.
Ik kon met een gewone autorad makkelijk passief koelen btw, maar 1 120mm fannetje op 7 volt scheelt toch wel een hoop.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Ik heb hier nu weer een wc setje draaiend met een maze4 en zo'n hydor l20 pompje. Maar nu heb ik af en toe het probleem als ik hem 'opnieuw' gevuld heb, of in elk geval alles opnieuw heb aangesloten, dan heeft het pompje nog wel eens moeite om 'op gang' te komen. Dan moet ik echt heel raar aan de slang rukken (uh) hier en daar om het een beetje op gang te krijgen. Weet iemand hoe ik dit kan bevorderen?

[ Voor 5% gewijzigd door BaRF op 03-09-2003 20:26 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77546

De meeste pompjes zijn niet zelfaanzuigend. Zorg dat de pomp lager staat dan het reservoir zodat het water van nature al naar de pomp stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Nu online
Dat had ik ook met mijn setup. Je moet met alles een beetje schudden, en zorgen dat het water ergens in een dun laagje over een plaat stroomt ofzo. In mijn (nog open) reservoir is dat toevallig de bovenkant van mn pomp. Maar op die manier gaan alle bellen eruit, en na een dag waren ook alle kleine belletjes eruit!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

kay, gaan we proberen :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Allereerst: ik heb de openingspost goed gelezen en volg al een tijdje dit topic.. hoop dat ik het zo goed doe en dat deze hierin thuis hoort..

----------------
Na al een tijdje deze topic gevolgd te hebben ben ik me toch maar eens gaan verdiepen in de verschillende mogelijkheden/combinaties.

Op het moment heb ik een vrij redelijke luchtkoeling overklok.
- P4 2666 @ 3220 @ 1.89v (!) swiftech MCX4000+ delta fan op 5v
- radeon 9700 @ 430/370 (socket A koeler erop).

Toch is dit alles behoorlijk luidruchtig, oke de koelprestaties zijn zeer goed te noemen, cpu 43 idle; 51 stressed mobo 31 / idle; 34 stressed. Maar ik wil de boel gewoon stiller hebben

Over een paar maanden wil ik dus maar weer eens een nieuwe pc kopen (de basis van dit systeem is al weer een jaar oud), maar dan niet meer met luchtkoeling maar met waterkoeling! Ik heb al wat zitten rondsnuffelen bij freezinghardware, eynstein en de oc-shop. Maar omdat ik verder weinig verstand van waterkoeling heb kom ik er niet helemaal uit.

Ik zal eerst even voorleggen wat ik wil gaan koelen en wat ik er voor over heb €€ :P
- Cpu
- NB
- VGA
moeten worden voorzien van waterkoeling..

Ik wil de hele zooi ín de kast hebben en dus niet zoals bij de corsair set helemaal in een aparte unit.
Case wordt hoogstwaarschijnlijk een chieftec BX
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.de/images/big/BX-02B-SL-B.jpg

Ik heb zo'n 250 tot 400 euro (max) over voor de waterkoelingsset.

Veel waterkoelingssetjes hebben maar 1 of 2 aansluitingen (cpu/vga of cpu/Nb) en zijn vaak minder goed dan als je zelf een setje maakt.
De Asetek KT12 waterkoelingsset is opzich een mooie set, maar als ik de prestaties van het setje in de verschillende testen zie valt het me een beetje tegen :r Een niet overklokte amd 2800+ met een idle temp van 38 en stressed 42 is toch niet echt goed te noemen.

Ik wil dus een set hebben die erg goed koelt (en stil is), stressed temp die onder de 45 graden moet blijven met overklokken. Oke de nieuwe P4 processors hebben niet zo heel hoog voltage nodig als mijn huidige dus iets minder hitte ontwikkeling.

Welke combinatie kan ik het beste nemen, rekening houdend met de verschillende maten van reservoir/radiator/pomp/koelblokken.

Zelf had ik zoiets in gedachten:
- Innovatek Tank-O-Matic Maat: 8x1 (?)
- Black Ice Extreme II - zwart Maat:12.5 mm
- Eheim 1048 Maat?
- Magnum VGA-koeler Maat 10 mm
- Magnum chipset-koeler Maat 10 mm
- Zalman ZM-WB2 cpu blok Maat 10mm/15mm/25mm

Is dit setje wat (kán het) en zal het aan mijn wensen voldoen?

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Ik zou alleen het waterblokje vervangen voor deze. Dan heb je een set die theoretisch geweldig moet koelen. :)

Ohw ja, wel even een fan op je rad plaatsen, anders wordt ie nog zo warm.. :+

Use the Search Luke...

• YoupY
Heb gisteren m'n twee innovatec rads gehaald om m'n idee maar eens in de praktijk te brengen. Nadat ik de rads heb gehaald heb ik eerst maar eens de zaag in ze gezet, omdat de stukken die uitsteken net boven de aansluiting van slangen zaten toen ik zo op elkaar zette (zie onderste pic, die flappen die bedoeld zijn om ze vast te zetten)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/inrad_5.gif

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/inrad_1.gif

De voornaamste reden dat ik uiteindelijk toch gekozen heb om dit met Innovatec radiatoren te doen is de breedte van die dingen, namelijk maar 37 mm (pic)

Om deze rads aan te sluiten viel al niet mee. Er zitten gaten in om een 120 mm fan op aan te sluiten, maar deze gaten zijn niet voorzien van schroefdraad. Ik heb eerst het ijzer dat eerst eraf gehaald en er schroeven er doorheen gestoken, vervolgens het ijzer weer teruggezet en de fan over de schroeven laten zakken en er moertjes op gezet.

De fan zuigt lucht aan van buiten de kast. Deze lucht gaat eerst door een rad heen, daar tussenin zit de fan en dan door de volgende radiator. Het warme water gaat eerst door het rad heen waar de fan door blaast en vervolgens door het rad waardoor waar de fan door zuigt. Het idee hierachter is dat het warme water eerst gekoeld wordt met de warmere lucht, zodat het water vast afkoeld, en vervolgens door het rad dat wordt gekoeld met de lucht van buiten de kast, hiermee dacht ik het maximale effect te bereiken.

Ik heb helaas geen pic, zou de zaak meteen een stuk duidelijker maken.

Nu de temperaturen:

Maxxpert2 x single innovatec
idlestressedidlestressed
cpu35393439
mb26262626
water29.931.426.529.1
kamer23.623.323.025.4

*Afwijkende waarde bij kamertemp komt door het verschil in tijdstip van de meting
** CPU @ 11 x 231 @ 1.96V :P

Deze metingen zijn genomen met ASUS probe voor CPU en MB temp, Innovatec in-line sensor voor watertemp en hardcano sensor voor kamertemp.

Eerlijk gezegd vallen deze resultaten me tegen. Vooral de cpu temp blijft bijna gelijk, ondanks dat het water koeler is. Misschien wordt het ook tijd om aan een nieuw blok voor CPU te gaan denken. Ook de watertemp vind ik nog aan de hoge kant. Deze blijft nog steeds 3.5 graden boven de kamertemperatuur.

De fan die ik gebruik is een 3000 rpm Papst van 120 mm. Het valt me verder op dat deze weinig lucht m'n kast in blaast. Aan de voorkant voel ik de zuigkracht van de fan goed, maar op de plaats waar de lucht weer door de rads naar buiten komt voel ik de luchtstroom nog nauwelijks.

Het verschil in tussen kamertemp en watertemp is altijd nog minder dan 1 single rad zou kunnen halen. Zie deze site voor vergelijking.

Wat ik zou willen weten is of iemand een id heeft of misschien de fan door beide rads laten zuigen meer prestatie zou opleveren. Ik zit er aan te denken om er iets van een fanduct tussen te zetten, om beide rads aan elkaar te maken.

Zou het cpu blok er de oorzaak van kunnen zijn dat de temperaturen van de cpu ongeveer hetzelfde blijven? Ik vermoed van wel.

Verder zijn deze rads moeilijk te ontluchten. Ik hoor nog steeds luchtbelletjes rammelen door de rads. Dit kan ook een reden zijn voor de tegenvallende prestaties, vind ik. ik heb m'n pc in alle hoeken gekanteld, de pomp aan en uit gezet enz. om de lucht te proberen te verdrijven, maar 't gaan volgens mij alleen maar van het ene rad in het andere en anderom.

offtopic:
Zal binnenkort eens verder gaan met 't lappen van m'n mem. Dat project is de laatste tijd een beetje blijven liggen. :9

[ Voor 12% gewijzigd door YoupY op 04-09-2003 21:52 ]

• diontjuh
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

maibbe ff heel raar vraagje, maar ik kan dit pompje > http://db.opitec.com/cgi/...N&P_V=3426549-&P_1=224091 gratis krijgen.. en ik heb de coolriver waterkoeling >pic< en zou dit pompje het aankunnen om door te pompen, want wat ik nu heb gaat zo traag als maar wat, en ik haal temps met dit ding van een 40/45 met toch een 120 mm rad...

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

• bredend
  • Nu online
Dat pompje kan niet continu. Dat komt omdat het water niet langs het motortje loopt. Misschien lukt het op een lager voltage wel maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb ook zo'n type pomp, maar dan wat kleiner, en die is helemaal rond en het water loopt dus langs het motortje om die te koelen.

• YoupY
diontjuh schreef op 04 september 2003 @ 22:49:
maibbe ff heel raar vraagje, maar ik kan dit pompje > http://db.opitec.com/cgi/...N&P_V=3426549-&P_1=224091 gratis krijgen.. en ik heb de coolriver waterkoeling >pic< en zou dit pompje het aankunnen om door te pompen, want wat ik nu heb gaat zo traag als maar wat, en ik haal temps met dit ding van een 40/45 met toch een 120 mm rad...
Je zou het pompje ertussen kunnen zetten, maar ik denk dat 't niet veel zal gaan helpen. De stroomsnelheid van 't water heeft niet zo'n grote invloed op de temperatuur.

In plaats daarvan zou ik eens een goede blik werpen op de radiator. Het mag dan een 120 mm exemplaar zijn, maar erg goed ziet degene die bij de CoolRiver set ziet er niet uit. De radiator die daarop zit heeft gaten in de lamellen die zo groot zijn dat je er gewoon doorheen kunt kijken. Om de temperaturen naar beneden te halen kun je berter op zoek gaan naar een andere rad. Let daarbij wel even goed op de slang aansluiting, aangezien op 't setje van CoolRiver erg dunne slangen zitten.

Edit:
Op de foto kun je 't niet zien, maar ik heb zelf ooit zo'n setje gehad, en snel de deur uit gedaan en vervangen voor iets beters.

[ Voor 8% gewijzigd door YoupY op 04-09-2003 23:13 ]

Anoniem: 5897

YoupY, zet er nog een fan bij.. rad-fan-rad-fan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
Silentpuma schreef op 04 september 2003 @ 20:08:
Ik zou alleen het waterblokje vervangen voor deze. Dan heb je een set die theoretisch geweldig moet koelen. :)

Ohw ja, wel even een fan op je rad plaatsen, anders wordt ie nog zo warm.. :+
Ik heb na je reactie nog maar eens wat rond gesnuffeld en kwam bij de tweakstore op dit uit:

# D-tek WhiteWater block P4, Zwart Alu-Top
# Dangerden Radeon vid.kaart koeler, 13mm aansluiting
# Eheim 1048 waterpomp 600l/h
# Dangerden Reservoir rond, 13mm aansluiting
# Tygon Slang 13mm x 19mm (1 meter)
# Zerex Supercoolant 4oz

Totaal 243 euro

Radiator ga ik dan ff van de sloop halen.
Is dat eigenlijk veel werk? Ik bedoel, moet je veel ombouwen aan een autorad om hem op je waterkoeling aan te sluiten? En waar kan ik hem het beste plaatsen? Ik zat te denken aan de top van mn case en dan 2 papst 120 fans erop die van onder naar boven lucht blazen. (een blowhole @ de bovenkant van mijn case zou misschien beter zijn, maar dat is wel riskant :X (ben niet zo handig).

plaatje van binnenkant van de case (zou het mogelijk zijn een rad aan de bovenkant?
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/reviews/chieftec_bx_series/18.JPG

Of is het misschien makkelijker om de radiator aan de voorkant van mijn case te plaatsen (de onderste hdd rack gaat er toch uit)?

[ Voor 8% gewijzigd door Race Eend op 05-09-2003 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Aan de bovenkant is wel mogelijk, als je 'm helemaal rechtsboven plaatst. Anders zit de PSU strakjes een beetje in de weg. De ruimte die je nog boven je psu over hebt is niet genoeg voor zowel een rad als de fans die er nog op komen.
Ik heb zelf ook zo'n soort kast. Ik heb de onderste hdd rack eruit gehaald en daar een groot gat in de kast gemaakt, zodat de fan genoeg verse lucht door 't rad kan zuigen. Dit gat valt verder niet op, omdat dit weer door de voorkant wordt afgedekt. Let bij 't maken van 't gat wel even op de plaats waar de radiator moet worden vastgeschroeft (duh) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44
Ik heb ff een vraagje... is dat normaal dat mijn koelblokken van binnen een beetje donker worden van kleur?

Ik heb 1L gedestil. water met 25ml corosie protect vermengt... (stond in de manual)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dat is normaal jah... Die koelblokken gaan gewoon coroderen... ook al zit er corosie protect in.. het coroderen houdt op een gegeven moment op...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
in de kast van het plaatje past een rad in de 5,25" sloten. ben je er wel 2 kwijt.
boven de voeding gaat niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
RocketKoen schreef op 05 September 2003 @ 16:04:
in de kast van het plaatje past een rad in de 5,25" sloten. ben je er wel 2 kwijt.
boven de voeding gaat niet.
Thx voor de tip! Dan ga ik dat doen! Rechtsvoorin de case de pomp en dan 2of3 5.25" sloten opofferen voor de rad. Ik heb toch alleen maar 1 dvd speler, branden doe ik op een andere pc.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Race Eend schreef op 05 September 2003 @ 18:06:
[...]

Thx voor de tip! Dan ga ik dat doen! Rechtsvoorin de case de pomp en dan 2of3 5.25" sloten opofferen voor de rad. Ik heb toch alleen maar 1 dvd speler, branden doe ik op een andere pc.. :)
Zou dat wel lekker werken, je pomp bovenin? Kunt Rad ook bovenop de kast bouwen (heb ik ook gedaan, zie website, tenzij je dat lelijk vind natuurlijk), of alle hdd rackjes opofferen en rad voor-onder plaatsen, moet je alleen wel weer 5.25 -> hdd rackjes regellen.

[ Voor 26% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-09-2003 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Race Eend schreef op 05 september 2003 @ 00:01:
[...]

Ik heb na je reactie nog maar eens wat rond gesnuffeld en kwam bij de tweakstore op dit uit:

# D-tek WhiteWater block P4, Zwart Alu-Top
# Dangerden Radeon vid.kaart koeler, 13mm aansluiting
# Eheim 1048 waterpomp 600l/h
# Dangerden Reservoir rond, 13mm aansluiting
# Tygon Slang 13mm x 19mm (1 meter)
# Zerex Supercoolant 4oz

Totaal 243 euro

Radiator ga ik dan ff van de sloop halen.
Is dat eigenlijk veel werk? Ik bedoel, moet je veel ombouwen aan een autorad om hem op je waterkoeling aan te sluiten?
De beste en veiligste (lees: waterdicht resultaat ;)) manier om slangpilaren op je rad aan te sluiten is door deze erop te (hard)solderen. Hier staat een korte how-to over hoe de slangpilaren op mijn rad hebt gesoldeerd.

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anus Cocainus

Anus Cocainus

Wrong hole fool!!!

Ik heb zojuist mijn setje, 30 uur laten proefdraaien, en kwam op het einde tot de conclusie dat er water onder mijn rad. lag. Na even zoeken kwam ik erachter hoe het kwam. omdat ik de rad. heb bewogen enzo (om met de luchtbubbels te spelen ;-)) heb ik mijn slangen ook bewogen (ze zitten gewoon over de slangpilaren geschoven, geen klik-systeem). Als je een slang dicht bij je slangpilaar, stevig naar bv links buigt, dan krijgt hij rechts een piepklein beetje speling, waardoor daar kan lekken... Nu met een slangklem is het probleem verholpen. Ik zit nou te twijfelen, of een nieuwe kopen, of deze gewoon erin knallen, en hopen dat mijn klemmetjes hun werk doen. Graag wat advies voor deze 1st time wc-n00b.

systeempje:

LiquidIcer radiator
DangerDen AMD Maze4
DangerDen Geforce 4
DangerDen Z-Chipset
LiquidIcer Extern waterreservoir
10 en 12 mm tygon-slang inc. verloop-stukjes
Hydor L20 pomp

[ Voor 1% gewijzigd door Anus Cocainus op 06-09-2003 09:10 . Reden: stonede typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
Anus Cocainus,
waarom gebruik je 2 maten slang.... dat is niet echt nuttig omdat je flow toch afhangt van het smalste stukje

en uh, weinig kans dat je slang dichzelf 90 graden buigt en dat tegelijk de langklem eraf valt....
gewoon doen dus

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
_XipHiaS_ schreef op 05 September 2003 @ 19:10:
[...]

Zou dat wel lekker werken, je pomp bovenin? Kunt Rad ook bovenop de kast bouwen (heb ik ook gedaan, zie website, tenzij je dat lelijk vind natuurlijk), of alle hdd rackjes opofferen en rad voor-onder plaatsen, moet je alleen wel weer 5.25 -> hdd rackjes regellen.
Pomp komt ook niet bovenin :X Hij komt voorin de case.. onderaan... onder de hdd rack. En dan komt op de plek van de 5.25" rekjes een radiator.
Moet alleen nog ff bedenken waar het reservoir dan moet.. Weet niet of er plek is voor een pomp én een reservoirtje voor-onderin de case..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

RocketKoen schreef op 06 September 2003 @ 12:16:
Anus Cocainus,
waarom gebruik je 2 maten slang.... dat is niet echt nuttig omdat je flow toch afhangt van het smalste stukje
Hoe kom je hierbij?
Je pomp levert gewoon een bepaalde flow, zeg 800 l/uur.
Deze flow moet dus door de slangen. Als je verschillende doorsnedes gebruik krijg je alleen het effect dat bij de kleine doorsnedes het water sneller beweegt als bij de grote doorsnedes. Maar bij alle 2 de doorsnedes zal er evenveel liter per sec doorstromen. Hoe groter de doorsnede, hoe langzamer de snelheid van het water door de doorsnede. Wat nog een klein beetje een rol speelt is dat bij grote doorsnedes er minder energy verloren gaat in wrijving (lees l/uur). Maar dit is verwaarloosbaar klein.

Hopelijk is dit duidelijk in het vervolg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Laatst online: 29-06 15:45
Er nog niks @ got te lezen over de Zalman ZM-WB2.

Ik zelf heb paar reviews gevonden:
http://www.a1-electronics...Zalman_ZM-WB2_Aug03.shtml
http://www.dark-tweaker.com/zm-wb2.htm ( duits )

Hij lijkt me perfect voor mij, niet super duur ( van 48 tot 60 euro in pricewatch ) en super prestaties, ik wou namelijk voor 150 euro met watercoolen beginnen.

Dan post ik maar meteen alles wat ik wou kopen ;)

Maxxxpert radiator € 52,99 http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=334
Zalman ZM-WB2 € 59,99 http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=978
Hydor Seltz L20 € 27,90 http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=747
2x Siliconen slang 10 mm. (10x2) - 1 meter € 4,99 http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=331
En dan nog 2 T stukjes voor het vullen en ontluchten.

Er is alleen 1 probleem. :'(

Die maxxxpert rad past echt niet in mijn kast, want ik heb een chieftec midi tower ( Zon blauwe met die deur aan de zijkant. )

Nu wou ik hem naast mijn voeding monteren tegen de top van mijn case aan maar dan zit ik met de diepte van die rad en dan raakt hij met een beetje pech nog mijn cd-rom spelers die ik dan in de 2 onderste 5.12 inch bays doe.

Nu kan ik altijd deze rad kopen: Noise Isolator radiator € 49,99 http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=1038

Maar die koelt wel een stuk minder en kwa prijs scheelt het bijna niks.

Iemand igg een idee?

edit:
Mijn idee: Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/asaveur/pic/idee.GIF

[ Voor 31% gewijzigd door Roberto op 06-09-2003 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Je kan eens kijken of de Black Ice-serie een geschikte rad voor je heeft. Ze zijn wel wat duurder maar koelen als geen ander. Ze hebben zelfs een versie met een 1 80mm fan, die moet vast wel in je case passen, misschien zelfs onder in je kast. :)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Laatst online: 29-06 15:45
Silentpuma schreef op 06 September 2003 @ 20:56:
Je kan eens kijken of de Black Ice-serie een geschikte rad voor je heeft. Ze zijn wel wat duurder maar koelen als geen ander. Ze hebben zelfs een versie met een 1 80mm fan, die moet vast wel in je case passen, misschien zelfs onder in je kast. :)
Maar ik wil juist wc omdat ik een stil systeem wil, een 80mm fan gaat niet helpen.
En ik heb idd die black ice mini gezien die kost nog 70 euro.

Zou dit eigenlijk wel stil zijn? Want ik heb ook nog 3 hdds @ 7200rmp, ( 2x maxtor d740L 40 gig in raid 0, en 1 WD800JB ) Nu denk ik er over om 1 maxline 2 250gb hdd te kopen want volgens mij zijn die hdd's dus niet stil.

Mijn zalman cooler die ik nu heb + de 4 case fans @ min speed maken niet eens zoveel lawaai.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.