[WC] Het grote waterkoelingsvragen topic, part V

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.387 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 21:19

t!mP

is inflatie gevoelig

RS_003 schreef op 10 november 2003 @ 16:39:
mhzzzz, leuk dat ik dit lees, heb net een airplex 120 gekocht :X
Maybe je wc blokje er niet strak genoeg op :?

edit:
Btw, ik zie dat jij een soort slang stoppen hebt, zijn die er ook in 10mm en waar tekoop ? :)
het is geen slang stop (tijdelijk een schroef, koop toch nieuwe res. waardeloos ding), ik heb in me deksel van de innovatek een gat gemaakt met een 10mm plug, daar een slang op voor 'ontluchten' (niet hoogste punt) en vullen.
Buzz_NL schreef op 10 november 2003 @ 16:40:
Heb zelf ook de Maze4, het scheelt zo 10-20 graden tussen het vast zitten van de Maze4 en het helemaal strak draaien. dus zou eerst die 4 schroefjes tot het max vast draaien.

Zelf heb ik een BI Extreme 2, en die geeft bakken met warmte af(voel ik bij de outtake fan) maar da kost ook wat. ;)
Tja hij zit er aardig strak op, ik heb heb zo strak dat er geen veertjes meer over zijn >:). Nee ik heb hem zeg maar zo ongeveer op het strakst en dan 1 slagje terug :X, moet goed zijn lijkt me

[ Voor 4% gewijzigd door t!mP op 10-11-2003 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86592

Ik heb nu mijn waterkoeling een poosje draaien, alleen vind ik dat mijn watertemperatuur een beetje erg hoog ligt zelfs als ik mijn kast open heb staan. Ik heb via een airduct 4 92mm fans @ 7v op mijn blackice extreme blazen, maar toch heb ik een watertemperatuur van 32 graden. Door de fans op 12v te zetten daalt de temp wel een graad of 3 maar lijkt me eigenlijk dat 4 92mm fans op 7v wel voldoende zouden moeten zijn. Wil mijn pc wel stil houden namelijk.
Mijn cpu en chipset worden gekoeld door de waterkoeling en wil eigenlijk in de toekomst ook nog mijn videokaart ermee koelen. Ben alleen bang dat mijn radiator niet voldoende zal zijn.
Zijn deze watertemperaturen normaal?
Mijn proc temp is idle 45 graden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 09:57
t!mP schreef op 10 november 2003 @ 16:31:
Ik heb een P4C 2.4 (abit ic7-g) gekoeld door:Een beetje lange post maarja schilt weer wat vragen en een topic ;).
Hoeveel mm slangen?

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Gaer schreef op 10 november 2003 @ 19:10:
[...]

Hoeveel mm slangen?
ohja vergeten :X

10mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

ik zal het nog maar eens vragen :)
is een koperen autoradiator (Suzuki Alto oid) in staat om een geOCde cpu, nb en GPU koel te houden met de volgende confuguratie:
innovatek flat-flow-o-matic@ CPU, graph-o-matic @ NB en GPU, een Hydor L20 als pomp een een koperen aoutorad.

Gaat dit een beejte koel blijven denken jullie ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Laatst online: 12-07 21:37
Ej, ik heb net een nieuwe WC set besteld alleen zit ik heel erg te twijvelen tussen de Black Ice Extreme en de Black Ice Micro. Ik ben nu dus voor de 2de gegaan. Maar ik twijvel eraan of ik wel de goede keus heb gemaakt? Zoniet dat kan ik eventueel nog zo snel mogelijk de bestelling veranderen.

edit:

En nog geen 15 mins later al een bericht van Tweakstore.nl terug dat de Black Ice Extreme dus toch beter is!

Super snelle reactie van hun!

[ Voor 22% gewijzigd door console op 10-11-2003 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86049

console schreef op 10 november 2003 @ 22:15:
Ej, ik heb net een nieuwe WC set besteld alleen zit ik heel erg te twijvelen tussen de Black Ice Extreme en de Black Ice Micro. Ik ben nu dus voor de 2de gegaan. Maar ik twijvel eraan of ik wel de goede keus heb gemaakt? Zoniet dat kan ik eventueel nog zo snel mogelijk de bestelling veranderen.

edit:

En nog geen 15 mins later al een bericht van Tweakstore.nl terug dat de Black Ice Extreme dus toch beter is!

Super snelle reactie van hun!
is idd ook zo de BI micro kan minder Watts aan warmte aan als de Extreme ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93603

even een vraagje, ik heb 0 ervaring met waterkoeling en daarom ben ik maar begonnen met een koolance kast :) maar ik wil nu een vga blokje erbij (niet zo'n dure) nu zag ik bij tweakshop Graph-O-matic chipset/vga rev 1.0 maar hier staat bij dat ie geleverd wordt met 8 mm slangaansluitingen terwijl mijn koolance spullen volgens mij allemaal 9mm hebbe. mijn vraag: gaat dit lukke >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18963

Anoniem: 93603 schreef op 11 november 2003 @ 09:49:
even een vraagje, ik heb 0 ervaring met waterkoeling en daarom ben ik maar begonnen met een koolance kast :) maar ik wil nu een vga blokje erbij (niet zo'n dure) nu zag ik bij tweakshop Graph-O-matic chipset/vga rev 1.0 maar hier staat bij dat ie geleverd wordt met 8 mm slangaansluitingen terwijl mijn koolance spullen volgens mij allemaal 9mm hebbe. mijn vraag: gaat dit lukke >:)
Koolance heeft 6mm slangen en hebben zelf ook vga blokjes dus het lijkt me het beste als je er gewoon een van hun koop dan weet je zeker dat het past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja dat was ik van plan maar die dingen zijn overal niet op vooraad en dat nieuwe vga blokje van koolance heb ik nog niet gezien :( maar bedankt voor je reactie, heeft iemand anders een id? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10034

Anoniem: 93603 schreef op 11 november 2003 @ 09:49:
Koolance gebruikt in t hele systeem ongeannodiseerd alluminium en je vga blokje heeft wsch koper, niet combineren dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 09:59

dlmh

Lo-Fi

Voor iedereen die nóg een warmebron wil opnemen in hun WC-setup: ik heb een TT Aquarius (zo'n lekker makkelijk instap model die, gezien de prijs, redelijk goed presteert) waar ik nu ook 'n Radeon 9700np heb opgenomen (met een TwinPlex Ati blokje van Aqua-cooling). Ik had hier al een P4 2.8C @ 3.08GHz in opgenomen.

De temps:

Vóór
CPU : 29 graden
Case : 32 graden

Na
CPU : 32 graden
Case : 33

Dit is dus gekoeld dmv een "matige" radiator... een wat grotere radiator (dan wel van de sloop of zo'n Black Ice / Airplex 240/360) moet dit ZEKER aankunnen.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Koelblok opnieuw monteren en eventueel nog zuiniger met de koelpasta heeft mijn setupje van daan ggen graadje of 18 kouder gemaakt :x . Tis ff kutwerk maar als het eenmaal goed zit bij je weer vrolijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 86592 schreef op 10 november 2003 @ 18:30:
Ik heb nu mijn waterkoeling een poosje draaien, alleen vind ik dat mijn watertemperatuur een beetje erg hoog ligt zelfs als ik mijn kast open heb staan. Ik heb via een airduct 4 92mm fans @ 7v op mijn blackice extreme blazen, maar toch heb ik een watertemperatuur van 32 graden. Door de fans op 12v te zetten daalt de temp wel een graad of 3 maar lijkt me eigenlijk dat 4 92mm fans op 7v wel voldoende zouden moeten zijn. Wil mijn pc wel stil houden namelijk.
Mijn cpu en chipset worden gekoeld door de waterkoeling en wil eigenlijk in de toekomst ook nog mijn videokaart ermee koelen. Ben alleen bang dat mijn radiator niet voldoende zal zijn.
Zijn deze watertemperaturen normaal?
Mijn proc temp is idle 45 graden nu.
je cpu temperatuur vind wel wel wat aan de hoge kant, maar dat kan natuurlijk ook aan je blok liggen
verder is een die watertemp wel normaal, volgens mij kan je gerust ook nog je gpu er mee gaan koelen

ik heb zelf een blackice 1 radiateur en die is de helft van die van jou, en daarmee koel ik mij cpu en gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Ik heb nu een pentium 4 met (binnenkort) een Tha_Mafkees waterblokkie.
Nou wou ik eigenlijk wel een athlon om over te stappen en te upgraden.

Dat blokje past niet, vanwege de aansluiting. Kan ik zelf een bevestiging maken zodat ie goed vast zit ? Of zijn de maten compleet anders ?

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

ik zit nu een beetje rond te kijken naa radiators, en mij oog viel op de Airplex 240/360.
Koelen deze dingen goed (lees OCde R9700 en proc, NB), want ze zien er iig erg goed uit en de prijs is ook niet zo inwijs hoog als de rest :).
Dus iemand ervaring mee (of duidelijke review, want ik kon aleen duitse vinden)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

geforceddq schreef op 11 november 2003 @ 16:43:

Dat blokje past niet, vanwege de aansluiting. Kan ik zelf een bevestiging maken zodat ie goed vast zit ? Of zijn de maten compleet anders ?
Vraag of die wil ruilen oid. Het is imo niet erg handig om een speciaal amd blok voor p4 te gebuiken ;p. Dus ruilen, 10x liever een goed passend blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

bij Tha_mafkees zijn de blokken toch hetzelfde en aleen de deksels anders bij AMD en Pentium.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
Jup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18963

geforceddq schreef op 11 november 2003 @ 16:43:

Net te laat

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 18963 op 11-11-2003 18:57 . Reden: zie boven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

sapphire schreef op 11 november 2003 @ 18:55:
bij Tha_mafkees zijn de blokken toch hetzelfde en aleen de deksels anders bij AMD en Pentium.
In dat geval moet je idd ff creatief wezen; >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

zou ik niet doen, het lijkt mij dat als je in de deksel gaat boren dat er scheuren in komen (lexan deksels iig)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zoek een niet al te duur blokje voor mijn geforce 4. Ik gebruik een Koolance kast met een Koolance cpu200 blok en de standaard koolance slangen (die meegeleverd worden met de kast) Nu dacht ik ik neem simpel hun chipsetkoeler die op verschillende sites te krijgen is, maar deze is nergens op vooraad. (waarschijnlijk wegens de invoering van hun nieuwe vgablok, maar deze is vervolgens nog nergens in nederland te krijgen) Heeft iemand een idee welk blok ik het beste kan kopen (ook kijkende naar het aan mm slangaansluiting, ik dacht dat het 9.5 mm was, maar volgens iemand anders is het 6mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Laatst online: 22-02 12:08
sapphire schreef op 11 november 2003 @ 20:53:
zou ik niet doen, het lijkt mij dat als je in de deksel gaat boren dat er scheuren in komen (lexan deksels iig)
Nou, ik krijg (nouja ;)) dan iig een koperen deksel, maar mijn plan was dan om bijv van alumium plaat een stuk uit te zagen met 2 gaten erin (zodat de slangpilaren erdoor heen kunnen :)) en dan een stapeltje bouten erdoor heen jagen.

wel iets voorzichtiger dan hierboven uitgelegd uiteraard :+

Maar ok, ik wacht dus eventjes op een nieuwe IA of ik mail hem wel eventjes, vragen of ie er nog eentje hebt liggen :).

[ Voor 11% gewijzigd door GeforceDDQ op 11-11-2003 22:38 ]

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Anoniem: 93603 schreef op 11 november 2003 @ 21:56:
ik zoek een niet al te duur blokje voor mijn geforce 4. Ik gebruik een Koolance kast met een Koolance cpu200 blok en de standaard koolance slangen (die meegeleverd worden met de kast) Nu dacht ik ik neem simpel hun chipsetkoeler die op verschillende sites te krijgen is, maar deze is nergens op vooraad. (waarschijnlijk wegens de invoering van hun nieuwe vgablok, maar deze is vervolgens nog nergens in nederland te krijgen) Heeft iemand een idee welk blok ik het beste kan kopen (ook kijkende naar het aan mm slangaansluiting, ik dacht dat het 9.5 mm was, maar volgens iemand anders is het 6mm)
6mm is wel erg klein ;) dan zal het wel 8mm zijn :x.
geforceddq schreef op 11 november 2003 @ 22:37:
[...]

Nou, ik krijg (nouja ;)) dan iig een koperen deksel, maar mijn plan was dan om bijv van alumium plaat een stuk uit te zagen met 2 gaten erin (zodat de slangpilaren erdoor heen kunnen :)) en dan een stapeltje bouten erdoor heen jagen.

wel iets voorzichtiger dan hierboven uitgelegd uiteraard :+

Maar ok, ik wacht dus eventjes op een nieuwe IA of ik mail hem wel eventjes, vragen of ie er nog eentje hebt liggen :).
mja een koperen deksel en dan een allu plaat erover voor montage?of een koperen deksel ? koper en allu vinden elkaar niet echt tof.

[ Voor 32% gewijzigd door t!mP op 11-11-2003 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 12-07 22:15
t!mP schreef op 11 november 2003 @ 23:45:
[...]

6mm is wel erg klein ;) dan zal het wel 8mm zijn :x.

[...]

mja een koperen deksel en dan een allu plaat erover voor montage?of een koperen deksel ? koper en allu vinden elkaar niet echt tof.
|:( Ga eerst wat scheikunde lessen nemen voor je daar iets over zegt.
Als je even nadenkt dan weet je dat dat onzin is. Kijk maar hoeveel koelblokken voor luchtkoeling wel niet een koperen core hebben met aluminium vinnen. Daar gebeurt toch ook niets mee. Metalen reageren niet met elkaar, maar wel met zuurstof, water of ionen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Laatst online: 07-07 09:59

dlmh

Lo-Fi

Universal Creations schreef op 12 november 2003 @ 00:02:
[...]

Als je even nadenkt dan weet je dat dat onzin is. Kijk maar hoeveel koelblokken voor luchtkoeling wel niet een koperen core hebben met aluminium vinnen. Daar gebeurt toch ook niets mee. Metalen reageren niet met elkaar, maar wel met zuurstof, water of ionen.
Ik denk ook dat ie dat bedoelt, iets anders zou ik er niet van kunnen maken. Dus eerst ff nadenken eer je zoiets post!!!

@TT-Master:
Als je idd 6-8 mm slangen hebt kun je bijvoorbeeld het chipset/VGA blokje van Aqua-cooling-systeme.de nemen (heet TwinPlex). Hiervoor heb je echter wel echt stugge slangen voor nodig (zoals tychon).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SerialThrillaZ schreef op 12 november 2003 @ 08:24:
[...]

@TT-Master:
Als je idd 6-8 mm slangen hebt kun je bijvoorbeeld het chipset/VGA blokje van Aqua-cooling-systeme.de nemen (heet TwinPlex). Hiervoor heb je echter wel echt stugge slangen voor nodig (zoals tychon).
k bedankt. Ik zoek op het moment een plaats waar ik de CHC-A09 van koolance kan kopen, deze is net nieuw en nog nergens te krijgen :( iemand hem al ergens gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Universal Creations schreef op 12 november 2003 @ 00:02:
[...]

Ja als je een open blok van koper hebt met een allu deksel dan komt er er toch water tussen beiden. Wat ik opmaak uit andere topics:

qoute: Koper en alluminium reageren met elkaar en na een tijdje tast het alluminium het koper aan.

of zit ik nu fout....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
t!mP schreef op 12 november 2003 @ 18:17:
[...]

qoute: Koper en alluminium reageren met elkaar en na een tijdje tast het alluminium het koper aan.

of zit ik nu fout....
Ja je zit gruwelijk fout. Heb je dat voorbeeld gelezen wat ik noemde over die (lucht)koelblokken van bv Alpha, Swiftech, Zallman enz. dan zou je weten dat het onzin is. Metalen reageren nu eenmaal niet met elkaar punt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Universal Creations schreef op 12 november 2003 @ 18:39:
[...]

Ja je zit gruwelijk fout. Heb je dat voorbeeld gelezen wat ik noemde over die (lucht)koelblokken van bv Alpha, Swiftech, Zallman enz. dan zou je weten dat het onzin is. Metalen reageren nu eenmaal niet met elkaar punt uit.
Gruwelijk fout nog wel.
Bij luchtkoelers komt toch geen water bij hierbij wel dus icm met water...Dat is wat ik bedoel. pfff of ik zit nog fout das ernstig.

[ Voor 3% gewijzigd door t!mP op 12-11-2003 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 01-07 23:29
Ik denk nu dat UC fout zit.
Hij heeft het over een koperen blok met een alu deksel. die gaan wel reageren als er geen corosieprotect zooi inzit.

[ Voor 4% gewijzigd door ThomasW op 12-11-2003 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Triple X schreef op 12 november 2003 @ 19:18:
Ik denk nu dat UC fout zit.
Hij heeft het over een koperen blok met een alu deksel. die gaan wel reageren als er geen corosieprotect zooi inzit.
Ja ik check mezelf nog even door de search te checken.

Search : "Alu en koper en water"

Ik zie hier toch in elk topic dat het gaat reageren........maargoed.

[ Voor 4% gewijzigd door t!mP op 12-11-2003 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens mij reageert het niet, metalen kunnen niet met elkaar reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het heet galvanische corrosie. Een makkelijker voorbeeld is redox. Werkt min of meer het zelfde. (om een duidelijker beeld te geven)

[ Voor 18% gewijzigd door ReseT op 12-11-2003 20:23 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Volgens mij reageren die metalen niet met elkaar. Iedereen roept het wel, maar is er iemand die het in de praktijk heeft meegemaakt :?. Volgens mij niet. Ik heb nu ook een allu rad en een koper koelblokje. Moet alleen nog testen. Over een paar maanden hoor je het wel :P. Maar ik stop er voor het geval wel anti corrossie spul in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:49

makje

Professioneel prutser

Het meest voorkomende probleem is verschillende metalen in één WC-systeem. Door het water staan ze elektrisch in verbinding met elkaar waardoor ze gaan reageren. Het minst edele metaal (aluminium) zal daarbij het onderspit delven. Het zal heel langzaam verdwijnen en het meest edele metaal (koper) zal steeds dikker worden. Dit fenoneem kan tegengaan worden op de volgende manieren:
-Een vloeistof gebruiken of toevoegen aan het water, die elektrolyse tegengaat. Voorbeelden hiervan zijn RedLine WaterWetter, Innovatek/Klax CorrosieProtect en EnginIce.
-Een metaal dat nog minder edel is dan aluminium ergens in de keten plaatsen.
Bron: DOC FAQ

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/burn/erodea400.jpg

zegt genoeg he, dit heet nu corosie

• Universal Creations
Ik had het over dat idee van een koperen deksel met daarop een aluminium plaatje om de zaak te klemmen, zoals in het voorstel genoemd werd.

Overigens is het corrosie verhaal met water erbij ook zwaar overtrokken. In een van de vorige topics is te lezen hoe erg het corrosieverhaal er in de praktijk nog overeind blijft. Ik heb toen zelf een proefopstelling gemaakt met aluminium en koper plaatjes in kraanwater en demiwater en in allebei de gevallen was er na een aantal weken niets te zien.

Theoretisch klopt het ook niet.
Aluminium kan met water een redox aangaan, dat klopt volgens de volgende halfreacties:

Al => Al3+ + 3e-
H2O + 2e- => H2 + 2 OH-

waarna aluminium de gunstige eigenschap heeft om een corrosie-afstotende laag in de vorm van Al2O3 (aluminiumoxide) te vormen. Er zullen zich dan uiteraard aluminium ionen in het water bevinden.
Deze kunnen volgens de bekende RedOx-tabel (binas tabel 48) niets beginnen met het koper. Niets wat in de vloeistof kan iets doen met koper. Ok, voor de mierenneukers onderons, op zeer kleine schaal zullen er toch koperionen gaan reageren met water, omdat het altijd een evenwicht is.

Dit alles bewijst dat koper en aluminium niet met elkaar kunnen reageren, niet in de lucht, maar ook niet in het water.

Wat laat dan dat plaatje zien? Corrosie van aluminium door invloeden die niets met koper en/of water te maken hebben.

Anoniem: 5897

Universal Creations schreef op 13 november 2003 @ 00:09:
Ik had het over dat idee van een koperen deksel met daarop een aluminium plaatje om de zaak te klemmen, zoals in het voorstel genoemd werd.

Overigens is het corrosie verhaal met water erbij ook zwaar overtrokken. In een van de vorige topics is te lezen hoe erg het corrosieverhaal er in de praktijk nog overeind blijft. Ik heb toen zelf een proefopstelling gemaakt met aluminium en koper plaatjes in kraanwater en demiwater en in allebei de gevallen was er na een aantal weken niets te zien.

Aluminium kan met water een redox aangaan, dat klopt volgens de volgende halfreacties:

Al => Al3+ + 3e-
H2O + 2e- => H2 + 2 OH-

waarna aluminium de gunstige eigenschap heeft om een corrosie-afstotende laag in de vorm van Al2O3 (aluminiumoxide) te vormen. Er zullen zich dan uiteraard aluminium ionen in het water bevinden.
Deze kunnen volgens de bekende RedOx-tabel (binas tabel 48) niets beginnen met het koper. Niets wat in de vloeistof kan iets doen met koper. Ok, voor de mierenneukers onderons, op zeer kleine schaal zullen er toch koperionen gaan reageren met water, omdat het altijd een evenwicht is.

Dit alles bewijst dat koper en aluminium niet met elkaar kunnen reageren, niet in de lucht, maar ook niet in het water.

Wat laat dan dat plaatje zien? Corrosie van aluminium door invloeden die niets met koper en/of water te maken hebben.
Take dissimilar metals, connect them electrically and put an electrolyte between them, and you make a galvanic cell. The more "anodic" (or "less noble") metal will be the negative terminal of the cell thus made, and will oxidise. You get electricity, but you slowly destroy the anode.

Aluminium is highly anodic, and the pipes in the Senfu cooling system's radiator are made of copper, which is a lot less anodic than aluminium. Tapwater's not a good electrolyte - the cleaner your tapwater is, the less conductive it'll be, generally speaking - but it's conductive enough for galvanic corrosion to happen. And for, over months, the aluminium to be eaten away and create lots and lots of nasty precipitate in the process.

Without an electrical connection between the radiator and the water block, you wouldn't expect galvanic corrosion to be an issue. No circuit, no ion transfer, no problem.

But it was.

Thanks to a kindly reader, I now know why.

The copper corrodes a little, as copper in water or air always will. This is not normally a big deal, because a thin copper oxide layer forms and protects the rest of the metal. But in the process, some copper ions go into solution and make their way around, thanks to the pump, to the aluminium water block. They precipitate onto the water block surface as teeny little metallic copper particles.

And then plain old galvanic corrosion can happen, as the copper and aluminium are in physical, and thus electrical, contact, and both immersed in the electrolyte. The dreck you end up with is mainly aluminium oxide, with its greenish colour donated by a light lacing of copper oxide. Tah-dah.
Bron: http://www.dansdata.com/burning.htm

• Universal Creations
Klopt, maar sluit jij een + en een - aan op je onderdelen? Ik niet hoor, zoals wel meer mensen.

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 21:40
Zit hier zeker niemand die scheikunde (2) op havo/vwo niveau gehad heeft?? Als ze er zijn, leg deze mensen dan is even uit hoe een batterij werkt.

Een batterij werkt met 2 metalen. Die worden verbonden door een vloeistof de cirkel word gesloten door de plus en min te verbinden door bijvoorbeeld een lampje met draadjes er aan.

Voorbeeld:

minkant ---metaal---vloeistof(meestal stijfgemaakt met gelantine(hoe schrijf je dat B) )-----ander metaal----- pluskant

minkant----lampje---pluskant (zie dit als een cirkel)

Aangezien je dit ook bij een koelblokje heb gaan dat hard reageren, omdat de weerstand tussen de twee metalen erg klein is gaan ze hard reageren. Het koper reageert altijd een beetje net als het aluminium. Omdat het aluminium makkelijker reageert worden de elektronen aan het koper gegeven die dus weer neer slaat. Ofterwijl het koper blijft waar het is en het aluminium lost op in het water als Al ionen.

Als je dit verhaal niet gelooft moet je dit maar is aan een scheikundige/chemicus vragen. Zoek anders eens op het internet er naar.
edit:
bedoelde scheikunde ipv natuurkunde

[ Voor 3% gewijzigd door tmotd op 14-11-2003 19:16 ]

• ThomasW
wat denk je dat UC is |:(

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:35
Als ik Innovatek corrosie protect bij doet begint het soort van te schuimen. Lijkt me niet normaal zo (doe er op gevoel een bepaalde hoeveelheid in).

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
met water wetter schuimt het bij mij ook hoor :?

Ik zie het probleem niet :P

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Hydor L20 werkt erg goed alleen hij maakt een erg irritant rattel geluidje.
Iemand een idee hoe je dit kan oplossen ??

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Universal Creations schreef op 13 november 2003 @ 00:09:

Al => Al3+ + 3e-
H2O + 2e- => H2 + 2 OH-

ok, maar als je me 1e post goed las vroeg ik dus verduidelijking of hij dus een open koperen blok met allu deksel wou, of dat hij een koperen blok en koperen deksel met een allu "bevestigingsdeksel" wou :). Maareh imo genoeg over deze discussie.

• Universal Creations
tmotd schreef op 13 november 2003 @ 08:52:
Zit hier zeker niemand die natuurkunde 2 op havo/vwo niveau gehad heeft?? Als ze er zijn, leg deze mensen dan is even uit hoe een batterij werkt.

Een batterij werkt met 2 metalen. Die worden verbonden door een vloeistof de cirkel word gesloten door de plus en min te verbinden door bijvoorbeeld een lampje met draadjes er aan.

Voorbeeld:

minkant ---metaal---vloeistof(meestal stijfgemaakt met gelantine(hoe schrijf je dat B) )-----ander metaal----- pluskant

minkant----lampje---pluskant (zie dit als een cirkel)

Aangezien je dit ook bij een koelblokje heb gaan dat hard reageren, omdat de weerstand tussen de twee metalen erg klein is gaan ze hard reageren. Het koper reageert altijd een beetje net als het aluminium. Omdat het aluminium makkelijker reageert worden de elektronen aan het koper gegeven die dus weer neer slaat. Ofterwijl het koper blijft waar het is en het aluminium lost op in het water als Al ionen.

Als je dit verhaal niet gelooft moet je dit maar is aan een scheikundige/chemicus vragen. Zoek anders eens op het internet er naar.
Ik weet niet wat jij bij natuurkunde 2 krijgt, maar een electroCHEMISCHE cel is bij mij nog altijd scheikune. Maar goed, je vergeet gewoon een heel belangrijk item (2 eigenlijk:

die gelatine bevat hele speciale ionen en ze gebruiken echt geen koper hoor.

Pak nou je binas erbij en je scheikunde boek en dan mag jij mij vertellen welke stof een redox reactie aan moet gaan met koper. Gaarne halfreactie en electopotentiaal vermelden. Ik weet wel waar je op uit zal komen: zuurstof (wat er echt heel, heel minimaal in het water voorkomt) en de halogenen.

Nu ik dit zeg, bedenk ik mij meteen waarom je wel corrosie zou kunnen krijgen: chloor. Op sommige plaatsen brengen ze wat chloor (eigenlijk hypochloriet) in kraanwater aan om het te zuiveren. Dit kan eventueel een redox aangaan met koper. Dit gaat dus niet op voor demiwater en al helemaal niet voor gedestilleerd water.

Overigens zijn de corrosie effecten aan aluminium net zo groot als in een volledige aluminium-opstelling. Maar zoals in een aantal posts hierboven al stond, vormt aluminium een ondoordringbare laag als het roest. Het roest dus niet door.

• Gipsy King
  • Laatst online: 12-07 17:09
heeft er iemand een idee waar je slangen kunt halen die in een asetek waterchill kit kunnen ?

heb hem van iemand overgenomen maar die oude slangen waren niet veel meer ....

thnx for helping me out

xxl , tweakstore , freezinghardware hebben iig niks

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
Zijn er btw mensen, die 'n BlackIce Pro, in 'n HQ08 hebben gebouwd? (Voorin onder HD Bracket that is ...). En , performed deze slechter/beter als de gemiddelde heatercore? ik heb zelf eentje uit 'n oude corvette dacht ik, (Harrison). Maar deze licht nogal ongelukkig in m'n kast :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86049

Gipsy King schreef op 13 november 2003 @ 21:24:
heeft er iemand een idee waar je slangen kunt halen die in een asetek waterchill kit kunnen ?

heb hem van iemand overgenomen maar die oude slangen waren niet veel meer ....

thnx for helping me out

xxl , tweakstore , freezinghardware hebben iig niks
als het goed is kan je gewoon bij die asetek set alle slangpilaren vervangen door 13mm en kan je weer wel gewoon slangen kopen bij tweakstore etc...

heb zelf ook een asetek set en kan ook nergens slangen die goed zijn vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 21:40
(In de gelantine zitten meestal ionen die op gelost blijven zoals Na zouten..)

Er zijn nog meer reacties dan jij denkt, ik doel op de reactie dat het koper minimaal op lost in het water (en dat gebeurt net als er altijd OH- en H+ ionen zijn in het water) en dan weer terug word gereageerd door het aluminium (galvanische corrosie). Dit proces duurd mischien een aantal maanden voordat je het merkt. Maar hoelang wil jij met je waterkoeling doen?? :P Je moet het natuurlijk zelf weten.

Wat voor de zekerheid kan doen is gewoon dat stukje aluminum paar keer verven met lak ofzo. Dan heb je nergens last meer van :).
edit:
was wat vergeten

[ Voor 5% gewijzigd door tmotd op 14-11-2003 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Laatst online: 12-07 17:09
Anoniem: 86049 schreef op 14 november 2003 @ 15:49:
[...]

als het goed is kan je gewoon bij die asetek set alle slangpilaren vervangen door 13mm en kan je weer wel gewoon slangen kopen bij tweakstore etc...

heb zelf ook een asetek set en kan ook nergens slangen die goed zijn vinden ;)
heb je dan 13mm 3/4 of 1/2 nodig ? of 10mm 3/4 of 1/2 ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79877

Gipsy King schreef op 14 november 2003 @ 19:26:
[...]

gewoon een paar slangpilaaren met 1/4 draad en werkt prima....beetje soepel tygon voor een soepel prijsje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djolaff
  • Laatst online: 05-12-2024
Hey heeft iemand toevalig ervaring met dit setje (ik heb de search al gebruikt maar weinig kunnen vinden)

Silverprop water-cooling set Pro

Product nr.: 5125
Price: 279,00 EUR

This set is carefully put together by tweakstore and has amazing cooling capabilities.

Features:

Silverprop Evo-SP fullcopper cpublok
Black Ice Extreme radiator
Hydor L30 1200l/h pump
Round reservoir plexi
Evercool 120mm Aluminium fan ( 79cfm)
2meters of Tygon 13mm(ID) tubing
10 nylon hoseclamps
Zerex supercoolant
blue and green UV-dye
Available for AMD and Intel

te koop bij www.tweakstore.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 22:25

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Anoniem: 93603 schreef op 12 november 2003 @ 20:11:
volgens mij reageert het niet, metalen kunnen niet met elkaar reageren :)
Mister I schreef op 12 november 2003 @ 20:54:
Volgens mij reageren die metalen niet met elkaar. Iedereen roept het wel, maar is er iemand die het in de praktijk heeft meegemaakt :?. Volgens mij niet. Ik heb nu ook een allu rad en een koper koelblokje. Moet alleen nog testen. Over een paar maanden hoor je het wel :P. Maar ik stop er voor het geval wel anti corrossie spul in.
Mensen, als je er geen verstand van hebt, zeg dan niets :X

Het is een feit, daar kan niemand om heen: Koper en aluminium verdragen elkaar niet op den duur. De metalen hebben bezitten allemaal een bepaald 'voltage', hoewel extreem klein, het is er wel. Komen deze in contact met elkaar of worden met bv. via water met elkaar verbonden vind er een overdracht plaats. Hoe het precies zit weet ik niet, maar er vind een reactie plaats. Het zwakste (minst edele) metaal 'lost' dan langzaam en er vind corrosie plaats.
Of 'anti corrosie protect' stuff hier volledig tegen beschermt durf ik niet te zeggen.

In menig uitgebreid WC-FAQ en how-to praat hier over, dus doe a.u.b. in het vervolg niet weer van die onzinnige uitspraken. :)

offtopic:
owh ja, deze wijsheid krijg je als het goed is zelfs op de MAVO mee...

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79877

djolaff schreef op 17 november 2003 @ 18:49:
Hey heeft iemand toevalig ervaring met dit setje (ik heb de search al gebruikt maar weinig kunnen vinden)

Silverprop water-cooling set Pro

Product nr.: 5125
Price: 279,00 EUR

This set is carefully put together by tweakstore and has amazing cooling capabilities.

Features:

Silverprop Evo-SP fullcopper cpublok
Black Ice Extreme radiator
Hydor L30 1200l/h pump
Round reservoir plexi
Evercool 120mm Aluminium fan ( 79cfm)
2meters of Tygon 13mm(ID) tubing
10 nylon hoseclamps
Zerex supercoolant
blue and green UV-dye
Available for AMD and Intel

te koop bij www.tweakstore.nl
ik heb hem gisteren op de site gezet dus je zal nog niet veel er over vinden ;)

binnenkort zijn er reviews over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 11:58

porn*

...take on the world!

Gipsy King schreef op 14 november 2003 @ 19:26:
[...]

De slangen die erbij zitten zijn 10/12mm benzineleidingen die veel garage's gebruiken, merk oid weet ik helaas niet. Ik zou daar eens gaan kijken, daar gooien ze vaak meters weg.

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Silentpuma, zou je een nieuw waterkoelingsvragen topic kunnen openen met een leuke startpost? Dan kan deze dicht, hij is al ver over de 500 posts namelijk :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 22:25

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
ReemF schreef op 18 november 2003 @ 15:48:
Silentpuma, zou je een nieuw waterkoelingsvragen topic kunnen openen met een leuke startpost? Dan kan deze dicht, hij is al ver over de 500 posts namelijk :)
Wil ik best doen, maar ik heb gehoord dat Jupiler het volgende topic weer wil verzorgen. Hij wil een nog betere startpost maken met index, html etc. :)

Kzal hem wel ff mailen.

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Silentpuma schreef op 18 november 2003 @ 20:36:
[...]Hij wil een nog betere startpost maken
Dan alvast een kleine opmerking: Waterwetter moet 1 op 40 gemengd worden volgens de verpakking. Niet 1 op 10, zoals nu in de startpost staat.
(Volgens de fles 1 ounce per quart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Silentpuma schreef op 17 november 2003 @ 21:21:
[...]

[...]

Mensen, als je er geen verstand van hebt, zeg dan niets :X

Het is een feit, daar kan niemand om heen: Koper en aluminium verdragen elkaar niet op den duur. De metalen hebben bezitten allemaal een bepaald 'voltage', hoewel extreem klein, het is er wel. Komen deze in contact met elkaar of worden met bv. via water met elkaar verbonden vind er een overdracht plaats. Hoe het precies zit weet ik niet, maar er vind een reactie plaats. Het zwakste (minst edele) metaal 'lost' dan langzaam en er vind corrosie plaats.
Of 'anti corrosie protect' stuff hier volledig tegen beschermt durf ik niet te zeggen.

In menig uitgebreid WC-FAQ en how-to praat hier over, dus doe a.u.b. in het vervolg niet weer van die onzinnige uitspraken. :)

offtopic:
owh ja, deze wijsheid krijg je als het goed is zelfs op de MAVO mee...
Ok, als jullie daar allemaal zo van overtuigd zijn, dan heb ik het volgende vraagstuk voor jullie:

Hoe zit dat dan met legeringen (alliages, oftewel mengsels van verschillende metalen). Als deze metalen dan met elkaar zouden reageren zouden alle legeringen wegroesten. Voorbeeld: een gouden ring. Deze bestaat in het geval van 18 karaat uit 75% goud en 25% nikkel. Nikkel is een behoorlijk onedel metaal en goud een van de meest edele. Dus kom maar op met je theorieen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Universal Creations schreef op 19 november 2003 @ 18:53:
[...]

Ok, als jullie daar allemaal zo van overtuigd zijn, dan heb ik het volgende vraagstuk voor jullie:

Hoe zit dat dan met legeringen (alliages, oftewel mengsels van verschillende metalen). Als deze metalen dan met elkaar zouden reageren zouden alle legeringen wegroesten. Voorbeeld: een gouden ring. Deze bestaat in het geval van 18 karaat uit 75% goud en 25% nikkel. Nikkel is een behoorlijk onedel metaal en goud een van de meest edele. Dus kom maar op met je theorieen!
Er is geen vorm van overdracht. (lees: water)
En ook omdat een ring klein is. Dit omdat bij elk molucuul de lading niet 'een hele is'. Er is dus altijd d- en d+ (Delta - en Delta +)hoe meer moluculen er zijn, hoe groter de corrosiesnelheid. Het gebeurt sowieso al, maar dan op een klein (onmeetbaar) niveau.

Ik heb trouwens ook een leuk stukje gevonden:

http://www.ocean.udel.edu/mas/masnotes/corrosion.html
En in het nederlands:
http://www.geocities.com/zer0x_109/cuenaluisniegoe.htm

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ReseT schreef op 19 november 2003 @ 19:11:
[...]

Er is geen vorm van overdracht. (lees: water)
En ook omdat een ring klein is. Dit omdat bij elk molucuul de lading niet 'een hele is'. Er is dus altijd d- en d+ (Delta - en Delta +)hoe meer moluculen er zijn, hoe groter de corrosiesnelheid. Het gebeurt sowieso al, maar dan op een klein (onmeetbaar) niveau.

Ik heb trouwens ook een leuk stukje gevonden:

http://www.ocean.udel.edu/mas/masnotes/corrosion.html
En in het nederlands:
http://www.geocities.com/zer0x_109/cuenaluisniegoe.htm
Een hele groffe fout in deze uitleg: men vergeet dat je een reductor moet hebben en een oxidator. Uitleg in de binas tabel: enkel reacties van linksboven naar rechtsonder kunnen zonder extra energie toe te voegen. Dus wanneer (ik citeer uit dat technische stukje) als twee metalen op verschillende plaatsen in een spanningsreeks staan. En aangezien je je waterkoelingsonderdelen niet onder spanning zet, zullen dergelijke reacties niet plaatsvinden.

Maar ik blijf er bij: geef mij maar de halfreacties + elektropotentialen die optreden in een keten van aluminium en koper verbonden met demiwater zonder toevoegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste