• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 14:23
pjotter1965 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:15:
Is er een goede reden waarom sommige fabrikanten nog steeds met 12,8 V celtechniek werken ? ( bv Indevolt )
Mijn inziens lijkt een batterij met 48V celtechniek toch een betere keuze.( bv Zendure )
De batterij kan dan werken met een lagere stroomsterkte, wat resulteert minder warmteverlies = betere efficiency / hogere RTE
Toch kom ik nog batterijen tegen met 12,8 V celtechniek. Wat is het grote voordeel ? Gaat dit alleen om een lagere kostprijs ?
Om te beginnen bepaalt de gebruikte chemie welke cel-spanning er gebruikt wordt. Kijk naar de batterijen die we vroeger allemaal gebruikten. Ooit was er 1,5 volt en 9 volt. Toen kwamen er de platte-batterijen met 4,5 volt. Dat was intern gewoon een serie van 3 keer 1,5 volt. In de auto-start-accu techniek met lood-zuur-cellen weet ik van 6 volt (oude auto's), 12 volt en 24 volt (vrachtwagens). Kijk je naar die accu-s dan zie je dat die 3, 6 of 12 cellen hebben die in serie staan. Ervaring vertelt dat als je met een hogere spanning wilt werken met de cellen in serie dat de hele serie afhankelijk is van de kwaliteit van elke cel. In detail is 1 cel daar 2 volt.

Vertaal je dat naar de cel-spanning van de thuis-accu's, dan vraag ik mij af of die 48 volt echt 1 cel is of eigenlijk een paar cellen in serie. Toegegeven, ik weet niet wat de natuurlijke cel-spanning van de accu's in de thuisbatterijen is.

Voor de energie techniek van de omvormers maakt het wel uit met welke spanning en welke stroom ze werken. De techniek daar kan zijn geoptimaliseerd op 12 volt of op 48 volt. En elk heeft daar voordelen en nadelen. Hogere spanning betekend lagere stromen. En de stroom bepaalt hoe makkelijk het te schakelen is. Verschillende types elektronica kan goed met hogere of lagere spanningen overweg.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:13
beerse schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:48:
[...]

Om te beginnen bepaalt de gebruikte chemie welke cel-spanning er gebruikt wordt. Kijk naar de batterijen die we vroeger allemaal gebruikten. Ooit was er 1,5 volt en 9 volt. Toen kwamen er de platte-batterijen met 4,5 volt. Dat was intern gewoon een serie van 3 keer 1,5 volt. In de auto-start-accu techniek met lood-zuur-cellen weet ik van 6 volt (oude auto's), 12 volt en 24 volt (vrachtwagens). Kijk je naar die accu-s dan zie je dat die 3, 6 of 12 cellen hebben die in serie staan. Ervaring vertelt dat als je met een hogere spanning wilt werken met de cellen in serie dat de hele serie afhankelijk is van de kwaliteit van elke cel. In detail is 1 cel daar 2 volt.

Vertaal je dat naar de cel-spanning van de thuis-accu's, dan vraag ik mij af of die 48 volt echt 1 cel is of eigenlijk een paar cellen in serie. Toegegeven, ik weet niet wat de natuurlijke cel-spanning van de accu's in de thuisbatterijen is.

Voor de energie techniek van de omvormers maakt het wel uit met welke spanning en welke stroom ze werken. De techniek daar kan zijn geoptimaliseerd op 12 volt of op 48 volt. En elk heeft daar voordelen en nadelen. Hogere spanning betekend lagere stromen. En de stroom bepaalt hoe makkelijk het te schakelen is. Verschillende types elektronica kan goed met hogere of lagere spanningen overweg.
De cellen van een stekkerbatterij zijn als een cluster in serie geschakeld.
Bij 12.8 V zijn dat 4 cellen van 3,2 V in serie. Bij 48V zijn dat 16 cellen van 3,2 V in serie . De 51,2 V noemt men in de volksmond 48 V
Er zijn dus fabrikanten die bewust kiezen voor 48V. Wanneer ik AI raadpleeg, geeft dit alleen maar voordelen aan.
Vandaar mijn vraag of het gaat om een technisch voordeel of veiligheid ( zoals aanraakbeveliging bij een 12,8 V ) of het gaat om een financieel voordeel voor de fabrikant.

Edit : zie nu dat ook fabrikanten kiezen voor een tussenweg, geen idee waarom
Zendure Mix 3000. ( 8 cellen in serie = 26,6 V )
Samduo ( 6 cellen in serie = 19,2 V )
Anker Max ( 7 cellen in seie = 22,4 V )
Jackery. ( 13 cellen in serie = 41,6 V )

Misschien kan @Taro hier iets over zeggen ?

[ Voor 13% gewijzigd door pjotter1965 op 01-10-2026 12:24 ]

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:55
Voor de geïnteresseerden in België:
https://techpulse.be/nieu...n-3-500-watt-voor-belgie/
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: