Ja, stond onder stroom.Chris.nl schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:47:
@Lucant de Marstek is niet gemaakt om aan/uit te schakelen via slimme stekker. Brand de groene led rondom de on/off knop wel nadat ie via stopcontact uit/aan is geweest?
Ik gok dat als je blijft schakelen via stekker je tegen bijzonder gedrag van de Marstek blijft aanlopen.
Je moet het los laten welke verbruiker je batterij leeg trekt.Lucant schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:48:
Ik zette de Marstek uit omdat ik in de super-dal uren mijn EV laad en anders trekt die ook de batterij leeg.
Hoe meer cycli je batterij doet (opgeladen via de zon natuurlijk), hoe beter.
In het ideale scenario is je batterij 's avonds vol en de volgende ochtend leeg.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zou echt iets anders doen dan uitschakelen. Volgens mij kan je met een tijdschema instellen aardig uit de voeten. Bv van 7u tot 23.59 zelf geïnitieerd oidLucant schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:48:
Ik zette de Marstek uit omdat ik in de super-dal uren mijn EV laad en anders trekt die ook de batterij leeg.
Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1
@Lucant, Dit zou beter zijn inderdaad. Er is alleen volgens mij geen mogelijkheid om via een schema 'niets doen' aan te geven. Volgens mij blijft hij dan gewoon staan op NOM bij aflopen van schema. Heb zelf die functie niet, dus dat zou je even moeten testen.Chris.nl schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Ik zou echt iets anders doen dan uitschakelen. Volgens mij kan je met een tijdschema instellen aardig uit de voeten. Bv van 7u tot 23.59 zelf geïnitieerd oid
Anders is er altijd nog de methode om te schakelen via externe mogelijkheden zoals HA.
Tenzij je een dynamisch contract hebt en zeker weet dat je de stroom nog gaat opmaken in uren die duurder zijn. Maar over het algemeen heeft het financieel weinig zin om je hier druk om te maken inderdaad.Tommie12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:52:
[...]
Je moet het los laten welke verbruiker je batterij leeg trekt.
Hoe meer cycli je batterij doet (opgeladen via de zon natuurlijk), hoe beter.
In het ideale scenario is je batterij 's avonds vol en de volgende ochtend leeg.
Hoe kan ik dat controleren?NoFate schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:38:
[...]
Kan je eens kijken of Modbus poort open staat? Zou leuk zijn als ze dat hebben toegevoegd
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Na installatie van de V157.1 kan je dit instellen via schema's. Je kan van NOM naar manueel. Je kan ook naar manueel zonder een laad of ontlaad waarde in te stellen.pascallj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:03:
[...]
@Lucant, Dit zou beter zijn inderdaad. Er is alleen volgens mij geen mogelijkheid om via een schema 'niets doen' aan te geven. Volgens mij blijft hij dan gewoon staan op NOM bij aflopen van schema. Heb zelf die functie niet, dus dat zou je even moeten testen.
Anders is er altijd nog de methode om te schakelen via externe mogelijkheden zoals HA.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Ja dat schijnt te kloppen, maar je kan volgens mij niet 'niks' doen. Alleen NOM/laden/ontladen, maar niet 'stand-by' staan. Althans dat heb ik ergens gelezen dus ik kan het zelf niet testen.DSSW schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:12:
[...]
Na installatie van de V157.1 kan je dit instellen via schema's. Je kan van NOM naar manueel. Je kan ook naar manueel zonder een laad of ontlaad waarde in te stellen.
En laden/ontladen vereist minimaal 100 W, dus die op 0 zetten kan ook niet.
Zelfde situatie als ik.Lucant schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:48:
Ik heb in september dit opgelost door de batterij op standby te zetten zodra de EV lader actief is via Home Assistant. Ik was/ben een complete leek in HA maar heb dit makkelijk werkend gekregen en loopt nu al maanden zonder omkijken, volledig automatisch. Als de auto niet laadt: batterijen op NOM. Als de auto aan het laden is: batterijen op standby.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik heb iets soortgelijk via modbus maar stel dan de max discharge in op 0. Hij mag dan niet ontladen maar opladen mag nog wel en het schema kan ongewijzigd blijven (AI, Self-Consumption of manual maakt dan niet uit). Dat werkt prima met minder impact dan steeds het schema aanpassen. Maar goed, dan heb je wel een modbus connectie nodig.Druppeltje_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:15:
[...]
Zelfde situatie als ik.
Ik heb in september dit opgelost door de batterij op standby te zetten zodra de EV lader actief is via Home Assistant. Ik was/ben een complete leek in HA maar heb dit makkelijk werkend gekregen en loopt nu al maanden zonder omkijken, volledig automatisch. Als de auto niet laadt: batterijen op NOM. Als de auto aan het laden is: batterijen op standby.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Een use-case die misschien niet heel gebruikelijk is, maar gezien de prijzen overweeg ik hem wel:
In onze serverruimte staat een kast die in totaal niet meer dan 2kW trekt. Op dit moment hangen hier 2 Huawei UPS-en, met een gecombineerde opslag van +/- 1,5kWh. De input van elke UPS hangt aan een eigen dedicated groep, en de output hangt aan een powerswitch. De output van die powerswitch hangt op zijn beurt aan alle apparaten. Bij volledige stroomuitval voelt de wanneer UPS1 leeg is, en wisselt dan naar UPS2, tot ze allebei leeg zijn. De UPS-en lopen op hun eind en houden het misschien 6 minuten vol. Kosten destijds +/- 2750 ex.
Nu zie ik dat er al een Marstek Venus E 3.0 5kWh te koop is voor iets van €1000 ex. Stel ik koop 2 van deze, zet ze beiden op een eigen groep, en hang de AC-backup poorten aan de powerswitch. Gaat dat werken? Of werkt de AC-backup poort alleen wanneer hij detecteert dat de stroom is uitgevallen? En werkt de Marstek ook zonder aansturing van P1 meter?
In onze serverruimte staat een kast die in totaal niet meer dan 2kW trekt. Op dit moment hangen hier 2 Huawei UPS-en, met een gecombineerde opslag van +/- 1,5kWh. De input van elke UPS hangt aan een eigen dedicated groep, en de output hangt aan een powerswitch. De output van die powerswitch hangt op zijn beurt aan alle apparaten. Bij volledige stroomuitval voelt de wanneer UPS1 leeg is, en wisselt dan naar UPS2, tot ze allebei leeg zijn. De UPS-en lopen op hun eind en houden het misschien 6 minuten vol. Kosten destijds +/- 2750 ex.
Nu zie ik dat er al een Marstek Venus E 3.0 5kWh te koop is voor iets van €1000 ex. Stel ik koop 2 van deze, zet ze beiden op een eigen groep, en hang de AC-backup poorten aan de powerswitch. Gaat dat werken? Of werkt de AC-backup poort alleen wanneer hij detecteert dat de stroom is uitgevallen? En werkt de Marstek ook zonder aansturing van P1 meter?
Het kan wel degelijk werken. Zonet nog eens een test gedaan.pascallj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:15:
[...]
Ja dat schijnt te kloppen, maar je kan volgens mij niet 'niks' doen. Alleen NOM/laden/ontladen, maar niet 'stand-by' staan. Althans dat heb ik ergens gelezen dus ik kan het zelf niet testen.
En laden/ontladen vereist minimaal 100 W, dus die op 0 zetten kan ook niet.
Voorbeeld volgende roosters :
-van 09:20 tot 09:27 : maneel laden 100W dan zal hij 100 W laden
-van 09:30 tot 09:35 : auto NOM dan gaat hij bij mij ontladen omdat ik vraag heb
-tussen 09:27 en 09:30 deed de batterij niets stond gewoon standby
-van 09:37 tot 09:42 manueel laden 250W dan zal hij laden met 250W
-daarna niets ingevuld qua rooster : dan gaat hij gewoon naar standby
Oke, dat laatste daar ging het om. Wat nu als je laatste schema NOM is? Want de klacht was, dat als hij uit het tijdvak voor NOM schema kwam, dat hij dan daarin blijft hangen.DSSW schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Het kan wel degelijk werken. Zonet nog eens een test gedaan.
Voorbeeld volgende roosters :
-van 09:20 tot 09:27 : maneel laden 100W dan zal hij 100 W laden
-van 09:30 tot 09:35 : auto NOM dan gaat hij bij mij ontladen omdat ik vraag heb
-tussen 09:27 en 09:30 deed de batterij niets stond gewoon standby
-van 09:37 tot 09:42 manueel laden 250W dan zal hij laden met 250W
-daarna niets ingevuld qua rooster : dan gaat hij gewoon naar standby
Dat zou moeten kunnen. Alleen ondanks dat er geclaimd wordt met 'snelle omschakeltijden' zijn er hier wel eens testen geweest dat dat in de praktijk best tegenvalt. Volgens mij was het op lampen zichtbaar de overschakeling te zien. Dat kan dus nooit 15-20 ms geweest zijn.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:41:
Een use-case die misschien niet heel gebruikelijk is, maar gezien de prijzen overweeg ik hem wel:
Ook zijn er wel eens berichten geweest dat sommige micro omvormers de stroom van het backup-stopcontact niet als valide net detecteren. Mogelijk is de sinusgolf dus niet perfect.
Maar ja het kan wel, de batterij werkt prima zonder P1 meter en het backup-stopcontact kan je ook gebruiken als de batterij aan het net verbonden is. Dan werkt hij als 'bypass'.
Als je na het schema van NOM geen schema meer invult dan gaat hij gewoon naar standby en wacht op de volgende instructie in een schemapascallj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Oke, dat laatste daar ging het om. Wat nu als je laatste schema NOM is? Want de klacht was, dat als hij uit het tijdvak voor NOM schema kwam, dat hij dan daarin blijft hangen.
elgringo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:44:
[...]
Ok. Duidelijk. Ik weet niet of je meetresultaten op deze wijze juist zijn. Heb je al eens een ander merk multimeter geprobeerd? Multimeters reageren onvoorspelbaar als zij capacitieve waarden meten.
Wel een geruststelling dat de aardlekschakelaar niet afslaat. De spanning die je meet kan niet voldoende stroom leveren.
Ik ben benieuwd naar het verdere verloop van je defectmelding aan je leverancier.
Zelf ken ik alleen onderstaande metingen:
De Lekstroommeting
Deze meting wordt uitgevoerd terwijl het apparaat onder spanning staat en in bedrijf is. Professionals gebruiken hiervoor een lekstroomtang of een speciale installatietester.
Verschilstroommethode: De tang wordt om fase en nul tegelijk geklemd. Alles wat erin gaat (fase) moet eruit komen (nul). Het verschil is de lekstroom naar aarde. Dit is de meest nauwkeurige methode.
2. De Isolatieweerstandsmeting (De "Megger"-test)
Dit is de gouden standaard voor veiligheid. Hierbij wordt niet de stroom gemeten die er nu loopt, maar hoe goed de "muur" (isolatie) tussen de fase en de aarde is.
Hoe het werkt: Het apparaat wordt spanningsloos gemaakt. De professional gebruikt een isolatietester (vaak een Megger genoemd) die een hoge testspanning (meestal 500V DC) op de fasedraad zet ten opzichte van de aarde.
Resultaat: De meter rekent uit hoeveel weerstand die 500V ondervindt.
> 1 MΩ (Mega-ohm): Goedgekeurd (voor nieuwe installaties).
< 0,5 MΩ: Afgekeurd (er is een serieus isolatiedefect).
Spanning is onbelast natuurlijjk. Stroom heb ik bewust zonder weerstand gemeten. Als ik een massa draad aan het apparaat hang aan de aarde ga ik hier geen weerstand tussen zetten. De stroom die ik heb gemeten was dus de kortsluitstroom tussen apparaat en aarde. Ik verwacht deze onder de 30mA, zoals de max stroom van een aardlekschakelaar.
Als jij een appraat aard ga je er toch ook geen weerstand tussen zetten om de stroom te beperken?
Het vermogen wat tussen apparaat en aarde gaat heb ik niet gemeten (dan zou ik inderdaad een weerstand nodig hebben).
Ja in theorie ja, maar heb je het ook getest? Het stukje van 09:35 tot 09:37 in jouw reeks.DSSW schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:51:
[...]
Als je na het schema van NOM geen schema meer invult dan gaat hij gewoon naar standby en wacht op de volgende instructie in een schema
Als ik de batterijen op standby wil hebben, plaats ik ze op 'Handmatig' en voeg er geen tijden in. En dat lukt.
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Ik heb maar 1 multimeter. volgens de spec is de fout <5%. Ik heb altijd 10% in mijn achterhoofd zitten.Mann59 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:52:
Ok. Duidelijk. Ik weet niet of je meetresultaten op deze wijze juist zijn. Heb je al eens een ander merk multimeter geprobeerd? Multimeters reageren onvoorspelbaar als zij capacitieve waarden meten.
Wel een geruststelling dat de aardlekschakelaar niet afslaat. De spanning die je meet kan niet voldoende stroom leveren.
Ik ben benieuwd naar het verdere verloop van je defectmelding aan je leverancier.
Zelf ken ik alleen onderstaande metingen:
De Lekstroommeting
Deze meting wordt uitgevoerd terwijl het apparaat onder spanning staat en in bedrijf is. Professionals gebruiken hiervoor een lekstroomtang of een speciale installatietester.
Verschilstroommethode: De tang wordt om fase en nul tegelijk geklemd. Alles wat erin gaat (fase) moet eruit komen (nul). Het verschil is de lekstroom naar aarde. Dit is de meest nauwkeurige methode.
2. De Isolatieweerstandsmeting (De "Megger"-test)
Dit is de gouden standaard voor veiligheid. Hierbij wordt niet de stroom gemeten die er nu loopt, maar hoe goed de "muur" (isolatie) tussen de fase en de aarde is.
Hoe het werkt: Het apparaat wordt spanningsloos gemaakt. De professional gebruikt een isolatietester (vaak een Megger genoemd) die een hoge testspanning (meestal 500V DC) op de fasedraad zet ten opzichte van de aarde.
Resultaat: De meter rekent uit hoeveel weerstand die 500V ondervindt.
> 1 MΩ (Mega-ohm): Goedgekeurd (voor nieuwe installaties).
< 0,5 MΩ: Afgekeurd (er is een serieus isolatiedefect).
Ik vind het niet geruststellend dat de aardlek niet afslaat. Het appraat staat onde stroom en het paneel waar ik het op meet is dus niet geaard. Volgens mij is dit een stevige constructiefout.
200mA van apparaat naar aarde, is veel te veel, waarom het paneel niet geaard is weet ik niet, maar hoop dat de vervangen het wel heeft.
Lekstroommeting gaat niet detecteren dat het apparaat onder spanning staat en omdat het paneel war de spanning op stata niet geaard is verwacht ik dat de lekstroommeting gewoon luktt.
if broken it is, fix it you should
@fRiEtJeSaTe allicht te specifiek voor dit topic. Zodra je het echter hebt over een serverruimte, daar zijn deze dingen niet voor bedoelt. Een UPS die je nu hebt is dat naar alle waarschijnlijkheid wel en, zo verwacht ik, communiceert deze ook met de aanwezige apparatuur zodat er een gracefull shutdown etc. uitgevoerd kan worden. Al dan niet dat de UPS je ook van informatie voorziet (al dan niet via melding) dat er een stroomstoring is etc. De Marstek kan/doet dat niet. Als deze al op tijd overschakelt, pruttelt deze door tot hij leeg is en je apparatuur valt dan uit en jij weet potentieel niet hoe/wie/wat/waar.
Er is een reden dat 'server apparatuur' een navenant prijskaartje heeft.
Het is geen theorie, ik heb het zonet getest met de uren die ik opgegeven heb.pascallj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Ja in theorie ja, maar heb je het ook getest? Het stukje van 09:35 tot 09:37 in jouw reeks.
Blijkbaar geloof jij alleen jezelf
@fRiEtJeSaTe
Wat je kunt proberen is om 1 Marsteks in te zetten in UPS mode, maar dan in serie voor 1 van de gewone UPSen, die UPS sluit je dan aan op de Backup poort van de Marstek. Als de stroom dan uit valt gaat de UPS draaien op stroom uit de Marstek. Dit kun je dan een keertje testen hoe het werkt en dan kun je later eventueel een tweede Marstek voor de andere UPS zetten. Je houdt dan de veiligheid van de echte UPS met de extra runtime van de Marstek(s). Zorg er alleen wel voor dat de powerswitch terug kan vallen op gewone netvoeding voor als de beide Marsteks uitvallen, de Marsteks hebben niet de 99,9% uptime garantie die een UPS wel heeft.
Wat je kunt proberen is om 1 Marsteks in te zetten in UPS mode, maar dan in serie voor 1 van de gewone UPSen, die UPS sluit je dan aan op de Backup poort van de Marstek. Als de stroom dan uit valt gaat de UPS draaien op stroom uit de Marstek. Dit kun je dan een keertje testen hoe het werkt en dan kun je later eventueel een tweede Marstek voor de andere UPS zetten. Je houdt dan de veiligheid van de echte UPS met de extra runtime van de Marstek(s). Zorg er alleen wel voor dat de powerswitch terug kan vallen op gewone netvoeding voor als de beide Marsteks uitvallen, de Marsteks hebben niet de 99,9% uptime garantie die een UPS wel heeft.
Nee jij begrijpt het probleem niet of beschrijft je test niet goed. Dat hij na een Manuele actie in stand-by gaat, dat wisten we al. Dat werkt al lang prima. Maar wat gebeurt er als hij na een NOM in een periode komt waar geen schema is opgegeven? Want daar zat mogelijk een bug in.DSSW schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:33:
[...]
Het is geen theorie, ik heb het zonet getest met de uren die ik opgegeven heb.
Blijkbaar geloof jij alleen jezelf
Als je nu gewoon eenduidig antwoord geeft dat je dat ook getest hebt en dat dat ook werkt, zijn we tenminste duidelijk
Ik lees wat geruchten dat een recente firmware op de Venus-E, Modbus TCP ondersteund.
Is dit gerucht waar of niet? Dat scheelt mij een converter van RS485 naar Modbus TCP.
En als het waar is hoe is de stabiliteit tov de RS485?
Tevens vroeg ik mij af of er ergens bekend is hoe de RJ45 stekker voor RS485 aangesloten moet worden. (van de V3)
Voor v2 waren de modbus registers bekend: https://duravolt.nl/wp-co...lug-in-Battery-Modbus.pdf, zijn die voor v3 ook ergens te vinden?
Is dit gerucht waar of niet? Dat scheelt mij een converter van RS485 naar Modbus TCP.
Tevens vroeg ik mij af of er ergens bekend is hoe de RJ45 stekker voor RS485 aangesloten moet worden. (van de V3)
Voor v2 waren de modbus registers bekend: https://duravolt.nl/wp-co...lug-in-Battery-Modbus.pdf, zijn die voor v3 ook ergens te vinden?
[ Voor 39% gewijzigd door elgringo op 21-01-2026 11:23 ]
if broken it is, fix it you should
@pascallj, Ik kan de test van @DSSW bevestigen, ook als NOM de laatste setting is geweest (ik geval van de V3). Zoals DSSW ook al schrijft, zodra er geen schema beschikbaar is in manual mode, gaat deze op standby.
Houd er overigens rekening mee dat de schema's een minuut eerder actief zijn (en stoppen) dan wordt weergegeven.
Houd er overigens rekening mee dat de schema's een minuut eerder actief zijn (en stoppen) dan wordt weergegeven.
Op dit moment alleen de V3 (met LAN interface) vanaf V144.elgringo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:54:
Ik lees wat geruchten dat een recente firmware op de Venus_E, Modbus TCP ondersteund.
Ik denk het zelfde als de V2:Tevens vroeg ik mij af of er ergens bekend is hoe de RJ45 stekker voor RS485 aangesloten moet worden. (van de V3)
[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2026 11:12 ]
Oke allebei bedankt, dat is nuttig om te wetenDukeBox schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:58:
@pascallj, Ik kan de test van @DSSW bevestigen, ook als NOM de laatste setting is geweest (ik geval van de V3). Zoals DSSW ook al schrijft, zodra er geen schema beschikbaar is in manual mode, gaat deze op standby.
[...]
Op dit moment alleen de V3 (met LAN interface) vanaf V144.
[...]
Ik denk het zelfde als de V2:
[Afbeelding]
Die zijn na wat updates nagenoeg gelijkgetrokken met de V1&2.elgringo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:54:
Ik lees wat geruchten dat een recente firmware op de Venus-E, Modbus TCP ondersteund.
Voor v2 waren de modbus registers bekend: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://duravolt.nl/wp-content/uploads/Duravolt-Plug-in-Battery-Modbus.pdf, zijn die voor v3 ook ergens te vinden?
Neem vooral ook een kijkje in het Modbus topic. Daar staat een heleboel informatie.
Tja. Maar de echte Tweaker kan die informatie ook elders ophalen (bijv. modbus), en niet alleen specifiek via de SNMP kaart a €1000 bij leverancier X. Het echte verschil tussen UPS en Thuisbatterij zal 'm dus vooral zitten in de schakeltijd van grid naar accu.Perkouw schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:11:
@fRiEtJeSaTe allicht te specifiek voor dit topic. Zodra je het echter hebt over een serverruimte, daar zijn deze dingen niet voor bedoelt. Een UPS die je nu hebt is dat naar alle waarschijnlijkheid wel en, zo verwacht ik, communiceert deze ook met de aanwezige apparatuur zodat er een gracefull shutdown etc. uitgevoerd kan worden. Al dan niet dat de UPS je ook van informatie voorziet (al dan niet via melding) dat er een stroomstoring is etc. De Marstek kan/doet dat niet. Als deze al op tijd overschakelt, pruttelt deze door tot hij leeg is en je apparatuur valt dan uit en jij weet potentieel niet hoe/wie/wat/waar.
[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 21-01-2026 11:31 ]
Na de NOM taak gaat hij gewoon in standby.pascallj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Nee jij begrijpt het probleem niet of beschrijft je test niet goed. Dat hij na een Manuele actie in stand-by gaat, dat wisten we al. Dat werkt al lang prima. Maar wat gebeurt er als hij na een NOM in een periode komt waar geen schema is opgegeven? Want daar zat mogelijk een bug in.
Als je nu gewoon eenduidig antwoord geeft dat je dat ook getest hebt en dat dat ook werkt, zijn we tenminste duidelijk
Geen taak is altijd standby indien manueel.
Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is, meer kan ik er niet over zeggen.
Ik heb hier voor de backup een ATS geplaatst waardoor de stroomtoevoer van de UPS switcht naar de backup van de Marstek in het geval van stroomuitval.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Tja. Maar de echte Tweaker kan die informatie ook elders ophalen (bijv. modbus), en niet alleen specifiek via de SNMP kaart a €1000 bij leverancier X. Het echte verschil tussen UPS en Thuisbatterij zal 'm dus vooral zitten in de schakeltijd van grid naar accu.
de backup poort wordt ook pas bij stroomuitval ingeschakeld omdat de marstek indien die niet op de UPS stand staat te veel SOC drift heeft en gewoon in een dag of 10 leeg loopt.
ook in UPS mode is de Marstek niet snel genoeg voor servers om de omschakeling te doen en heb je altijd nog een echte UPS in serie nodig.
MT v3 | EMS 146, VNS 116, BMS 111 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Heb je de stekker in de wandcontactdoos al een keer omgedraaid en daarna gemeten?elgringo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Ik heb maar 1 multimeter. volgens de spec is de fout <5%. Ik heb altijd 10% in mijn achterhoofd zitten.
Ik vind het niet geruststellend dat de aardlek niet afslaat. Het appraat staat onde stroom en het paneel waar ik het op meet is dus niet geaard. Volgens mij is dit een stevige constructiefout.
200mA van apparaat naar aarde, is veel te veel, waarom het paneel niet geaard is weet ik niet, maar hoop dat de vervangen het wel heeft.
Lekstroommeting gaat niet detecteren dat het apparaat onder spanning staat en omdat het paneel war de spanning op stata niet geaard is verwacht ik dat de lekstroommeting gewoon luktt.
Gisteren nwe firmware aangevraagd en zojuist geinstalleerd: V157.1.
Eindelijk een hybride mode: manual/NOM.
Me happy.
Eindelijk een hybride mode: manual/NOM.
Me happy.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Het schema blijft toch altijd ongewijzigd? Daar hoef je toch niet aan te morrelen?Mirabis schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:36:
[...]
Ik heb iets soortgelijk via modbus maar stel dan de max discharge in op 0. Hij mag dan niet ontladen maar opladen mag nog wel en het schema kan ongewijzigd blijven (AI, Self-Consumption of manual maakt dan niet uit). Dat werkt prima met minder impact dan steeds het schema aanpassen. Maar goed, dan heb je wel een modbus connectie nodig.
Edit: oei mijn fout. Ik dacht dat je handmatig tijdschema bedoelde.
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 21-01-2026 12:23 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Even doorstrepen in de TS ook, want "Coupon ‘twe@kers2kwh’ kan niet worden toegepast omdat deze niet bestaat.", aldus Duravolt webshop.vanpeers schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:45:
Voor de kortingsactie is de code beschikbaar!![]()
Te bestellen bij http://duravolt.nl/
twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)
twe@kers2kwh (Voor de 2,56 kwh)
- Levering vanuit voorraad, voldoende stuks beschikbaar.
- €1475 incl btw, verzending en CT003
- Te bestellen met CC (kwestie van extra bescherming) zonder meerkost.
- Vorige actie (200-250stuks?) vlot verlopen alleszins
Nog even een oproep aan degene van de vorige actie, laat zeker een review achter.
Dit helpt om dit soort acties klaar te krijgen.
disclaimer:
*Ik ben niet verbonden met Duravolt/Duramotion
** Ik heb enkel met de aantallen en info in de lijst geprobeerd een kortingsactie los te krijgen.
Ik had je eerdere bericht denk ik anders gelezen. Je begint nu over modbus e.d. en 'de echte Tweaker'. Ja, die doet het natuurlijk gewoon helemaal zelf. Van accu bouwen tot aansturing.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Tja. Maar de echte Tweaker kan die informatie ook elders ophalen (bijv. modbus), en niet alleen specifiek via de SNMP kaart a €1000 bij leverancier X. Het echte verschil tussen UPS en Thuisbatterij zal 'm dus vooral zitten in de schakeltijd van grid naar accu.
Dus terug naar je oorspronkelijke vraag, je kan vast wat met de Marstek doen. Of dit aansluit bij jullie wensen/behoeften, geen idee. Een plug&play UPS bedoelt voor een serverruimte is het in ieder geval niet.
Hm - ik denk als je het zo doet
230v -> marstek in UPS mode -> UPS -> servers
dan het wel zal gaan. De echte UPS gaat meteen aan - welke dan mss maar voor 5-10 min stroom heeft, maar de marstek gaat dan over naar stroom te leveren en dan is het OK.
dan het wel zal gaan. De echte UPS gaat meteen aan - welke dan mss maar voor 5-10 min stroom heeft, maar de marstek gaat dan over naar stroom te leveren en dan is het OK.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
de Backuppoort staat bij UPS mode altijd aan wanneer ik de grid verbreek blijft een ledlamp aan en zie je een hele kleine flikkering bij overschakelen.Icekiller2k6 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:54:
Hm - ik denk als je het zo doet
Met de nieuwste FW kun je (binnenkort) schakelen tussen "STOP/Manual" en "NOM" in het klokschema, dat lijkt mij een betere optie.Lucant schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:40:
Sinds enkele dagen in het bezit van een Marstek venus e 3.0. Eerste nacht deed de batterij wat raar maar na opgeladen te zijn geweest tot 100 % geen probleem meer gehad tot deze morgen. Ik zet de batterij met hulp van een slimme stekker uit in de super dal uren (s'nachts van 1h tot 7h). De batterij is in stand bye gegaan om 1h met 39%. Deze nacht om 2h30 stond de batterij nog identiek op stand bye 39%. Vanmorgen iets na 7h, dus na de heropstart door de slimme stekker stond ze plots op 0%. (zie foto). Na een harde reset plots weer opgestart op 39%. Nog iemand dit voorgehad ?
[Afbeelding]
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ik snap nooit waar mensen deze profetieën vandaan hebben. Is er ergens een to do list van MArstek in te zien?superduper1969 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:33:
[...]
Met de nieuwste FW kun je (binnenkort) schakelen tussen "STOP/Manual" en "NOM" in het klokschema, dat lijkt mij een betere optie.
Zoals gezegd : als je in de manual modus geen tijdslot opgeeft gaat de accu (Venus E) gewoon op standby. Net zoals die dat doet bij 11% vol.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Nee, maar in de afgelopen zoveel pagina's is te lezen dat er een nieuwe firmware is aan te vragen (v146 voor de V3 en v157 voor de V1&2), die de optie mogelijk maakt om nu via tijdschema's te schakelen tussen NOM/laden/ontladen. En blijkbaar werkt inderdaad ook goed dat als het NOM tijdschema is afgelopen, dat hij dan op stand-by gaat.3DWim schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:39:
[...]
Ik snap nooit waar mensen deze profetieën vandaan hebben. Is er ergens een to do list van MArstek in te zien?
Zoals gezegd : als je in de manual modus geen tijdslot opgeeft gaat de accu (Venus E) gewoon op standby. Net zoals die dat doet bij 11% vol.
Dat is geen profetie, maar gewoon ervaring van gebruikers.
Ik HEB die nieuwe firmware. Zojuist gepost. DAT is een ervaring.pascallj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Dat is geen profetie, maar gewoon ervaring van gebruikers.
Schrijven dat er binnenkort een XYZ versie beschikbaar komt met ABC mogelijkheid is NOOIT een ervaring. Want het is er nog niet. Dus noem ik het maar even profetie, wishfull thinking, klant wensen of iets dergelijks. Maar zeker geen feit dat MT ergens meld waar ze mee bezig zijn.
Ik snap niet waar je je druk om maakt. Die firmware is beschikbaar, met de genoemde mogelijkheden, als je er om vraagt. Dat binnenkort slaat hoogstwaarschijnlijk alleen op het feit dat hij nu alleen op aanvraag beschikbaar is, en later mogelijk wordt uitgerold naar iedereen.3DWim schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:46:
[...]
Ik HEB die nieuwe firmware. Zojuist gepost. DAT is een ervaring.
Schrijven dat er binnenkort een XYZ versie beschikbaar komt met ABC mogelijkheid is NOOIT een ervaring. Want het is er nog niet. Dus noem ik het maar even profetie, wishfull thinking, klant wensen of iets dergelijks. Maar zeker geen feit dat MT ergens meld waar ze mee bezig zijn.
@3DWim gewoon in support vragen @ marstek
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Ik maak mij nergens druk over. Maar blijkbaar wil jij het laatste woord overal op hebben. Bij deze.pascallj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Ik snap niet waar je je druk om maakt. Die firmware is beschikbaar, met de genoemde mogelijkheden, als je er om vraagt. Dat binnenkort slaat hoogstwaarschijnlijk alleen op het feit dat hij nu alleen op aanvraag beschikbaar is, en later mogelijk wordt uitgerold naar iedereen.
Maar er zit GEEN stop functie in de nieuwe versie 157.1 !
Daar ging mijn opmerking over.
En je kan al maanden firmware aanvragen. Een automatische uitrol naar iedereen is al maanden niet uitgerold.
Ik ben hier nu ook wel zeer benieuwd naar. Ik ben nu zoekende naar de beste manier van aansturing (Marstek Venus E V3) via Home Assistant:NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Check of de poort open staat met bv een tool zoals nmap, port 502 TCP
- Via de local API
- Via de modbus met esp32 hardware ertussen
- Via modbus TCP
/f/image/ITPmn2nL3h1uoI0ADVIWqm6w.png?f=fotoalbum_large)
wie kan mij verder helpen?
ik heb onderstaande de integratie van bob geintegreerd in HA echter doe ik denk ik iets niet goed.
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
verder heb ik nodered goed draaiend in een andere docker maar loopt die volgensmij tegen hetzelfde probleem aan.
/f/image/uXO8zfKFFkRi32ewMY9rMKiG.png?f=fotoalbum_large)
https://github.com/gitcod...0assistant/dashboard.yaml
ook heb ik de onderstaande integratie van Fonske geprobeerd toe te voegen echter lukt dat niet in het menu en blijft deze leeg
VENUS 1 Elfin EW11: Venus V1/2: https://github.com/fonske...V3-modbus-TCP-IP/tree/v12
alles werkt bij mij via Docker wellicht dat daar iets niet goed gaat
Iemand hier met 157.1 fw , die eens een port scan kan doen op de v1/v2 om te zien of poort 502 open staat nu ?
Hi,3DWim schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:07:
[...]
Ik maak mij nergens druk over. Maar blijkbaar wil jij het laatste woord overal op hebben. Bij deze.
Maar er zit GEEN stop functie in de nieuwe versie 157.1 !
Daar ging mijn opmerking over.
En je kan al maanden firmware aanvragen. Een automatische uitrol naar iedereen is al maanden niet uitgerold.
Ik zit zelf nog met de oude FW maar ook in die situatie is geen schema > Stop
Dus 8:00 tot 9:00= 400W ontladen
en 10:00 tot 11:00 = 500W laden
Dan is tussen 9:00 en 10:00 dus geen schema = Stop.
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Handelen op onbelans markt, slim handelen. is dat financieel verstandig ? Ik heb 3st Marstek Venus E 3.0 (v3)
Ik heb paar prijzen opgevraagd om een ( ems) te kopen. Ik zit bij energie leverancier FRANK ENERGIE. Deze adviseerden de : SmartgridOne van de firma eniris. De producent ENIRIS zegt schriftelijk dat de Smart Grid One 100% geschikt is in combinatie met de Marstek Venus 3.0 e. (Op hun website moet mijn type marstek nog worden toegevoegd, zegt eniris)
Je kunt de SmartgridOne alleen via dealers kopen. Ook heb ik daar de bevestiging dat het 100% werkt. Ik moet klant nr enz doorgeven en leverancier stelt op afstand de SmartgridOne in. Aansluiten is simpel, gewoon "tussen" bekabeld op of tussen je internet netwerk thuis. Natuurlijk Marstek ook via bekabeld op thuis netwerk.
Frank energie app, facturen enz gaat automatisch, 15% is voor de leverancier Frank energie.
kosten kastje ca €550 tot €660 en dan moet je nog de dealer installatie kosten betalen zodat de ems goed is ingesteld op mijn situatie, zonnepanelen, hybride auto en de 3st Marstek enz. Ca €250.-
Ook abonnement kosten ik dacht €7.' Per maand. Maar kun je ook afkopen.
Resume, ik kan zelf geen besturing maken om slim inkopen stroom/handelen onbelans markt. Mijn stroom leverancier ondersteund alles.
Dus is het financieel verstandig om deze investering te doen ???
Ook als de regering de "voordelen" iets aanpassen. Ik dacht iets met btw. Hopelijk weet iemand t precies, en wat ik kan besparen, verdienen.
Bedankt
Ik heb paar prijzen opgevraagd om een ( ems) te kopen. Ik zit bij energie leverancier FRANK ENERGIE. Deze adviseerden de : SmartgridOne van de firma eniris. De producent ENIRIS zegt schriftelijk dat de Smart Grid One 100% geschikt is in combinatie met de Marstek Venus 3.0 e. (Op hun website moet mijn type marstek nog worden toegevoegd, zegt eniris)
Je kunt de SmartgridOne alleen via dealers kopen. Ook heb ik daar de bevestiging dat het 100% werkt. Ik moet klant nr enz doorgeven en leverancier stelt op afstand de SmartgridOne in. Aansluiten is simpel, gewoon "tussen" bekabeld op of tussen je internet netwerk thuis. Natuurlijk Marstek ook via bekabeld op thuis netwerk.
Frank energie app, facturen enz gaat automatisch, 15% is voor de leverancier Frank energie.
kosten kastje ca €550 tot €660 en dan moet je nog de dealer installatie kosten betalen zodat de ems goed is ingesteld op mijn situatie, zonnepanelen, hybride auto en de 3st Marstek enz. Ca €250.-
Resume, ik kan zelf geen besturing maken om slim inkopen stroom/handelen onbelans markt. Mijn stroom leverancier ondersteund alles.
Ook als de regering de "voordelen" iets aanpassen. Ik dacht iets met btw. Hopelijk weet iemand t precies, en wat ik kan besparen, verdienen.
Bedankt
[ Voor 4% gewijzigd door Lambiek19 op 21-01-2026 15:23 ]
@BrBuggyB ik zou modbus pakken. Je kan mijn standalone node-red flow eens proberen kan je kijken hoe het bevalt. https://github.com/hansvanlin/Marstek-venus-A
Welke investering dan precies? Om hoeveel kWh zou het gaan? Het moet wel flink veel zijn wil je al die kosten eruit halen én er zelf ook wat aan overhouden (op lange termijn). Laat staan als er iets buiten garantie stuk gaat.Lambiek19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:18:
Heb je deze ook in home assistant staan?bvansteenselen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:39:
[Afbeelding]
wie kan mij verder helpen?
ik heb onderstaande de integratie van bob geintegreerd in HA echter doe ik denk ik iets niet goed.
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
verder heb ik nodered goed draaiend in een andere docker maar loopt die volgensmij tegen hetzelfde probleem aan.[Afbeelding]
https://github.com/gitcod...0assistant/dashboard.yaml
ook heb ik de onderstaande integratie van Fonske geprobeerd toe te voegen echter lukt dat niet in het menu en blijft deze leeg
VENUS 1 Elfin EW11: Venus V1/2: https://github.com/fonske...V3-modbus-TCP-IP/tree/v12
alles werkt bij mij via Docker wellicht dat daar iets niet goed gaat
https://github.com/gitcod...ouse_battery_control.yaml
In je nodered scherm zie ik die entities als missend staan
Koop een odroid c4 met 64 gb emmc en HA en nodered code van Bob erop, stuk goedkoper.Lambiek19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:18:
Handelen op onbelans markt, slim handelen. is dat financieel verstandig ? Ik heb 3st Marstek Venus E 3.0 (v3)
Bedankt
Je kunt als individu niet handelen op de onbalans markt, alleen op de day ahead markt.AUijtdehaag schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:11:
[...]
Koop een odroid c4 met 64 gb emmc en HA en nodered code van Bob erop, stuk goedkoper.
De bedragen staan in de tekst.DukeBox schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:09:
[...]
Welke investering dan precies? Om hoeveel kWh zou het gaan? Het moet wel flink veel zijn wil je al die kosten eruit halen én er zelf ook wat aan overhouden (op lange termijn). Laat staan als er iets buiten garantie stuk gaat.
Smartgridone kastje ca €600 tot €700
Installateur instellingen ca €260.- ( configurator op mijn woning )
Prijzen zijn bij elke dealer anders....
Ik in test staat ook 3 st marstek (a 5,12kw =Dus opslag 15,36kw totaal .)
Bedankt
Maar heb je enige indicatie wat je denkt te verdienen? Je bent compleet overgelaten aan de energiemaatschappij wat dat betreft. Als consument kan je niet handelen op de onbalansmarkt, dus volgens mij kunnen wij geen idee hebben wat het oplevert. Daarbij weet ik ook niet hoe het zit met de energiebelasting, maar als je die ook nog terug moet gaan verdienen met handelen, wordt het nog veel duurder. Vervolgens heb je ook zelf niets meer aan de batterijen, dus ben je eigenlijk gewoon een soort van aan het beleggen/investeren.Lambiek19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:46:
[...]
De bedragen staan in de tekst.
Ik heb 3 st marstek a 5,12kw =
Dus opslag 15,36kw totaal .
Bedankt
Ik betwijfel of er veel mensen zijn met ervaring hierin. Ik heb ze in elk geval nog niet gezien hier.
Misschien dat bovenstaand interessant is voor lambiekGORby schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:08:
Aangezien er een paar mensen hadden geïnformeerd naar mijn sturing om het capaciteitstarief te beperken, heb ik er een apart topic van gemaakt voor de Belgen onder ons...
GORby in "Capaciteitstarief beperken met Marstek batterij(en)."
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
*knip houd het constructiefpascallj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:53:
[...]
Maar heb je enige indicatie wat je denkt te verdienen? Je bent compleet overgelaten aan de energiemaatschappij wat dat betreft. Als consument kan je niet handelen op de onbalansmarkt, dus volgens mij kunnen wij geen idee hebben wat het oplevert. Daarbij weet ik ook niet hoe het zit met de energiebelasting, maar als je die ook nog terug moet gaan verdienen met handelen, wordt het nog veel duurder. Vervolgens heb je ook zelf niets meer aan de batterijen, dus ben je eigenlijk gewoon een soort van aan het beleggen/investeren.
Ik betwijfel of er veel mensen zijn met ervaring hierin. Ik heb ze in elk geval nog niet gezien hier.
Dus de energie leverancier regelt alles.
[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 21-01-2026 18:51 ]
Pascal stelt een hele normale vraag. Wat denk je te verdienen. Als je daar geen antwoord op hebt, kunnen wij jou dan vertellen of je die investering eruit haalt?Lambiek19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:05:
[...]
[ Voor 49% gewijzigd door Proton_ op 21-01-2026 18:51 ]
Ik was niet diegene die vroeg naar de bedragen.Lambiek19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:05:
[...]
Daarbij zijn de prijzen wel bekend (die overigens niet eens definitief zijn), maar de vraag en aanbod niet, dus je hebt geen idee wanneer je batterij gaat handelen en wat je daaraan gaat verdienen.
[ Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 21-01-2026 18:52 ]
Nooit instappen in systeem bij energieleverancier, die zijn er enkel op uit om hun winst te vergroten, niet om uw winsten te vergroten.Lambiek19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:46:
[...]
De bedragen staan in de tekst.
Bedankt
Als je daarin stapt ben je zowiezo gejost.
Alleen zijn zij de enige die mogen handelen op de onbalansmarkt, dus als je daar graag in wilt stappen, kan je niet veel anders.DSSW schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:39:
[...]
Nooit instappen in systeem bij energieleverancier, die zijn er enkel op uit om hun winst te vergroten, niet om uw winsten te vergroten.
Als je daarin stapt ben je zowiezo gejost.
@Lambiek19 ik denk dat je in Frank Energie Slim Handelen moet zijn voor de ervaringen. Die zijn immers wel Frank- maar niet Marstek-specifiek.
Zoals ik het lees is het algoritme een beetje hit-or-miss en is er nog een boel onzeker over EB, BTW etc. Dit los van de algemene disclaimers over onbalanshandel: de beruchte regeltoestand 2, hoeveel grote accus online gaan komen die actief in plaats van het passief meeregelen dat Frank doet etc.
Zoals ik het lees is het algoritme een beetje hit-or-miss en is er nog een boel onzeker over EB, BTW etc. Dit los van de algemene disclaimers over onbalanshandel: de beruchte regeltoestand 2, hoeveel grote accus online gaan komen die actief in plaats van het passief meeregelen dat Frank doet etc.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De code van bob en fonske heb ik inderdaad allebei in mijn packages staan.AUijtdehaag schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:10:
[...]
Heb je deze ook in home assistant staan?
https://github.com/gitcod...ouse_battery_control.yaml
In je nodered scherm zie ik die entities als missend staan
Alleen de yaml van het menu van fonske lukt niet dan blijft het dasbord leeg
Ik heb destijds de marstek modbus inplementatie gebruikt via hacs wellicht dat daar het probleem in kan zitten
Bij nodered lijkt het inderdaad om de zelfde entities te gaan die missen. Alleen hoe ga ik die alsnog in HA krijgen?
[ Voor 16% gewijzigd door bvansteenselen op 21-01-2026 19:16 ]
:strip_exif()/f/image/m0smRsWkuhswMU8mwaVwIUEe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gXpDP4OyEVFItXuEVeVt1Ivv.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo gaat dat met andere merken batterijen. Helaas geen Marstek. Daarom zegt de energie leverancier FRANK ENERGIE, koop smart grid one merk eniris . Klant nr invoeren ed. En ik kan dan nee dien met slim handelen, en via de app strategie kiezen
Zie foto's ter info. Verbruik 10000kw per jaar. Opbrengst slim handelen ca €1000.- ( ik moet dus wel zelf hardware kopen ivm Marstek is niet automatisch te koppelen helaas. Investering ca € 900.-
Ik had over 3 stuks heengelezen. Ik vraag mij af je met 'maar' 15,4kWh (effectief maar 88% evan) het zelfs opweegt tegen alleen de maandelijkse kosten. En bij meer opslag+vermogen heb je ook weer een zwaardere aansluiting nodig wat iedere keer weer van je eventuele winst wordt afgesnoept.Lambiek19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:46:
Heb je hier een ruimte voor overigens? Telkens maximaal laden en ontladen geeft ook best wat warmte.
De onbalans markt is allen toegankelijk voor energieleveranciers.
De day ahead markt kan je als particulier mee gokken. Maar aan die marktprijs heb je weinig omdat jij en ik bij de leverancier mag afrekenen. En die wil ook wat verdienen.
Terug naar de techniek: hier is de ervaring dat je +/- 15-20% verlies hebt met laden/ontladen. Tel daar de winst van de leverancier bij 15% vast (?) en je snapt dat het verschil tussen inkoop en verkoop, ongeacht de amrkt erg groot moet zijn wil je daar als particulier iets van terug zien als in winst.
De day ahead markt kan je als particulier mee gokken. Maar aan die marktprijs heb je weinig omdat jij en ik bij de leverancier mag afrekenen. En die wil ook wat verdienen.
Terug naar de techniek: hier is de ervaring dat je +/- 15-20% verlies hebt met laden/ontladen. Tel daar de winst van de leverancier bij 15% vast (?) en je snapt dat het verschil tussen inkoop en verkoop, ongeacht de amrkt erg groot moet zijn wil je daar als particulier iets van terug zien als in winst.
Alles verwijderen en dan opschonen onder instellingen, apparaten en diensten - entiteitenbvansteenselen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:03:
[...]
De code van bob en fonske heb ik inderdaad allebei in mijn packages staan.
Alleen de yaml van het menu van fonske lukt niet dan blijft het dasbord leeg
Ik heb destijds de marstek modbus inplementatie gebruikt via hacs wellicht dat daar het probleem in kan zitten
Bij nodered lijkt het inderdaad om de zelfde entities te gaan die missen. Alleen hoe ga ik die alsnog in HA krijgen?
Maar beter hier verder discussieren https://discord.gg/p4k9QHCeH5
Anders teveel offtopic
HoiDukeBox schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:15:
[...]
Ik had over 3 stuks heengelezen. Ik vraag mij af je met 'maar' 15,4kWh (effectief maar 88% evan) het zelfs opweegt tegen alleen de maandelijkse kosten. En bij meer opslag+vermogen heb je ook weer een zwaardere aansluiting nodig wat iedere keer weer van je eventuele winst wordt afgesnoept.
Heb je hier een ruimte voor overigens? Telkens maximaal laden en ontladen geeft ook best wat warmte.
Geen probleem, heb 3 fase aansluiting, dus laden of ontladen 3x 2500watt .
Frank energie app , berekend dat ik ca €1000.- winst per jaar heb. Ik verbruik 10000kw per jaar. 8000kw zonnepanelen.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.