Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Mede-auteur:
  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-05 23:19

tcw82

Vanaf 1 Mei gaat Frank Energie live met zijn Slim Stroom Handelen dienst. Met deze dienst kunnen meerdere soorten thuis batterijen door Frank Energie worden aangestuurd om te handelen op de onbalans markt.

zoals @Domba het mooi verwoord:
Het slim handelen van Frank is handelen op onbalansmarkt en dat is voornamelijk eigen portfolio , heeft weinig met Day ahead marktprijs te maken, wat Frank EPEX optimalisatie noemt.

Frank of de partner waar ze de balancering verantwoordelijkheid aan hebben uitbesteedt, maakt elke dag een kwartierlijst voor Tennet, voor de volgende dag wat ze verwachten dat hun klanten zullen afnemen en invoeden.
Afwijkingen hiervan zijn onbalans, die deels via uitlezing van slimme meters van de klanten en welke niet uitgelezen mogen/kunnen worden door de netwerkbeheerder op basis van profiel aan de balanceringsverantwoordelijk achteraf toegewezen en dit melden netwerkbeheerders aan Tennet die systeembalans bewaakt. De balanceringsprijs per kwartier komt tot stand door de hoogte afgeroepen vermogen (dit verandert in 2024/25 in benodigde) van de biedladder voor de balancering.

Eventuele verschillen tussen ingediende lijst en vastgestelde toewijzing van afname/invoeding wordt tegen deze balanceringsprijs verrekend, door deze zo klein mogelijk te houden vermijdt de energieleverancier onbalans kosten, daar naast kan die passief meeregelen door tegenovergestelde positie proberen in te nemen van de systeem(on)balans voor het kwartier, daarvoor wordt die dan betaald, echter alleen als er geen sprake is van regeltoestand 2.
Dat is het geval als er zowel voor een tekort als een overschot in het kwartier balancerings vermogen wordt afgeroepen in het zelfde kwartier.

Het gaat hier om geheel ander prijzen dan Day a head.
De reden dat ik dit topic open is dat ik zelf meerdere Sessy thuisbatterijen heb en ik erg benieuwd ben naar de werking en de opbrengsten die gehaald kunnen worden op de onbalans markt.

Frank energie gaat in iedergeval de volgende batterijen ondersteunen:
  • De Sessy thuis batterij
  • AlhaESS
  • SigenStor (sigenEnergy)
  • GivEnergy (Accuselect)
  • Bliq Thuisbatterij
Al deze thuisbatterijen hebben verschillende vermogens en opslag capaciteit. Het zal dus ook lastig zijn om opbrengsten 1 op 1 te vergelijken.

Zoals gezegd heb ik zelf de Sessy batterij, als de dienst live gaat zal ik de TS aanpassen met wat plaatjes van het aanmeld proces en uiteraard ook de resultaten.

In het stukje hieronder gaan we een collectie van gebruikers administreren die met FE werken en de door hen opgehaalde handels resultaten.
Op dit moment hebben de volgende gebruikers zich "aangemeld":

- @DJP! (met uitroepteken, er is er ook eentje zonder.... :o )
- @cacofant
- @Mister I
- @Devke

[ Voor 50% gewijzigd door tcw82 op 14-05-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:48

Fe2O3

Ja das roest

Bij de kapper gisteren heb ik er toevallig even over nagedacht, en ik kwam al snel tot de conclusie dat Frank met een batterij niet zinvol is.

Stel ik heb een 10kWh batterij.

Dan zit daar, op dit moment qua marktprijs tussen de -2 euro en +2 euro aan stroom in.

Die batterij kost ~7000 euro -> https://www.frankenergie....e=&consumption=0&feedIn=0

Dat betekend dat je je batterij 7000 / 2 = 3500x helemaal vol, en, helemaal leeg moet trekken op 1 dag, oftewel, 3500 / 365 = 9.5 jaar.

En dan ga ik er even vanuit dat de batterij dat overleeft, zonder capaciteitsverlies en dat ik elke dag een batterij vol krijg en kan verkopen voor meer dan 20 cent per kWh. En meestal is het 5 tot 15 cent, dus totaal niet rendabel, met Frank, om aan de batterij te gaan.

Dum de dum

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fe2O3 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:05:
Bij de kapper gisteren heb ik er toevallig even over nagedacht, en ik kwam al snel tot de conclusie dat Frank met een batterij niet zinvol is.

Stel ik heb een 10kWh batterij.

Dan zit daar, op dit moment qua marktprijs tussen de -2 euro en +2 euro aan stroom in.

Die batterij kost ~7000 euro -> https://www.frankenergie....e=&consumption=0&feedIn=0

Dat betekend dat je je batterij 7000 / 2 = 3500x helemaal vol, en, helemaal leeg moet trekken op 1 dag, oftewel, 3500 / 365 = 9.5 jaar.

En dan ga ik er even vanuit dat de batterij dat overleeft, zonder capaciteitsverlies en dat ik elke dag een batterij vol krijg en kan verkopen voor meer dan 20 cent per kWh. En meestal is het 5 tot 15 cent, dus totaal niet rendabel, met Frank, om aan de batterij te gaan.
Dit is als je alleen met day-ahead prijzen laadt. Dan heb je inderdaad een lange terugverdientijd met de huidige day-ahead prijzen. Maar vanaf 1 mei kun je de batterij dus ook op de onbalans markt laten handelen. Zie ook https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-handelen voor meer info. Hier zou je dus een kortere terugverdientijd mee hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@Fe2O3 je vergeet in je rekeningsom, behalve de door @DJP! genoemde onbalansmarkt, dat batterijen wel 2 cycli kunnen halen op een dag. Er zijn namelijk meestal wel twee dalen en pieken op een dag. Snachts volladen en s'ochtends zelfgebruiken en terugleveren, s'middags laden en s'avonds zelf gebruiken of terugleveren.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

DJP! schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:17:
[...]

Dit is als je alleen met day-ahead prijzen laadt. Dan heb je inderdaad een lange terugverdientijd met de huidige day-ahead prijzen. Maar vanaf 1 mei kun je de batterij dus ook op de onbalans markt laten handelen. Zie ook https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-handelen voor meer info. Hier zou je dus een kortere terugverdientijd mee hebben.
Ja ze vertellen het mooi, maar ik heb nog nooit gezien dat de prijs meerdere malen boven en onder nul komt op 1 dag; dus hij moet vol voor ~ 12:00, en leeg na 18:00, toch?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Backpacker schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:22:
@Fe2O3 je vergeet in je rekeningsom, behalve de door @DJP! genoemde onbalansmarkt, dat batterijen wel 2 cycli kunnen halen op een dag. Er zijn namelijk meestal wel twee dalen en pieken op een dag. Snachts volladen en s'ochtends zelfgebruiken en terugleveren, s'middags laden en s'avonds zelf gebruiken of terugleveren.
Ja zo, maar dat is echt marginaal; scheelt 2 a 3 cent? Dat is 30 cent he voor een 10kWh accu als je die om 2:00 vol gooit en 8:00 leeg ... en het 'kost' je wel een laadcyclus van je accu. Ik weet het niet, probleem is dat de prijzen zo laag zijn.

Dum de dum

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Denk zelf dat hoe meer accu’s er geplaatst worden de rewards met meer gedeeld moeten worden dus de hoge(re) vergoedingen kunnen wel eens tegenvallen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

De discussie of een thuisaccu financieel interessant kan hier gevoerd worden: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:08
Ik heb mijn twee Sessy's aangemeld voor slim handelen via Frank. Bevestiging gekregen dat alles 1 mei geregeld is en dan ook van start gaat. Nou prima, ik ga het zien. Ik laat weten hoe het bevalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:51
@Fe2O3 en @Backpacker
Het slim handelen van Frank is handelen op onbalansmarkt en dat is voornamelijk eigen portfolio , heeft weinig met Day ahead marktprijs te maken, wat Frank EPEX optimalisatie noemt.

Frank of de partner waar ze de balancering verantwoordelijkheid aan hebben uitbesteedt, maakt elke dag een kwartierlijst voor Tennet, voor de volgende dag wat ze verwachten dat hun klanten zullen afnemen en invoeden.
Afwijkingen hiervan zijn onbalans, die deels via uitlezing van slimme meters van de klanten en welke niet uitgelezen mogen/kunnen worden door de netwerkbeheerder op basis van profiel aan de balanceringsverantwoordelijk achteraf toegewezen en dit melden netwerkbeheerders aan Tennet die systeembalans bewaakt. De balanceringsprijs per kwartier komt tot stand door de hoogte afgeroepen vermogen (dit verandert in 2024/25 in benodigde) van de biedladder voor de balancering.

Eventuele verschillen tussen ingediende lijst en vastgestelde toewijzing van afname/invoeding wordt tegen deze balanceringsprijs verrekend, door deze zo klein mogelijk te houden vermijdt de energieleverancier onbalans kosten, daar naast kan die passief meeregelen door tegenovergestelde positie proberen in te nemen van de systeem(on)balans voor het kwartier, daarvoor wordt die dan betaald, echter alleen als er geen sprake is van regeltoestand 2.
Dat is het geval als er zowel voor een tekort als een overschot in het kwartier balancerings vermogen wordt afgeroepen in het zelfde kwartier.

Het gaat hier om geheel ander prijzen dan Day a head, als ook dat Tennet later dit jaar gaat deelnemen in EU platform voor aFRR en mFRR balanceringsvermogen, zie concept besluit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat mij zelf alleen nog niet helemaal duidelijk is zijn de vergoedingen en dan vooral hoe deze berekend worden. Als je op de site ziet dan krijg je een correctie factuur, ik ben heel benieuwd hoe specifiek dat gaat zijn.

Daarnaast passen ze ook de inkoop vergoeding aan, deze is nu iets van 0,0185 eur/kWh voor afname en 0,035 eur/kWh voor teruglevering. Dit gaat met het “slim handelen” contract naar 0,006 eur/kWh voor afname en teruglevering. Ik hoop dat dit ook zichtbaar gaat worden in bijvoorbeeld de Home Assistant intergratie.

Uiteindelijk wil ik graag berekenen hoeveel het slim handelen nou echt oplevert in verhouding met handelen op de Day ahead markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Domba schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:52:
@Fe2O3 en @Backpacker

Het gaat hier om geheel ander prijzen dan Day a head, als ook dat Tennet later dit jaar gaat deelnemen in EU platform voor aFRR en mFRR balanceringsvermogen, zie concept besluit
Dit soort inzichten lijken me heel zinvol om aan de startpost toe te voegen ;) (@DJP! )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Berichtje om het topic te volgen.
We zitten nog bij tibber, maar plan om over te stappen is wel aanwezig.
We zitten nu ook in de btw teruggave route, management hier wil liever even wachten tot dat is afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@DJP! Misschien is het handig om het openingsbericht wat explicieter te melden dat het niet om Day ahead gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DJP! schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:31:
Wat mij zelf alleen nog niet helemaal duidelijk is zijn de vergoedingen en dan vooral hoe deze berekend worden. Als je op de site ziet dan krijg je een correctie factuur, ik ben heel benieuwd hoe specifiek dat gaat zijn.

Daarnaast passen ze ook de inkoop vergoeding aan, deze is nu iets van 0,0185 eur/kWh voor afname en 0,035 eur/kWh voor teruglevering. Dit gaat met het “slim handelen” contract naar 0,006 eur/kWh voor afname en teruglevering. Ik hoop dat dit ook zichtbaar gaat worden in bijvoorbeeld de Home Assistant intergratie.

Uiteindelijk wil ik graag berekenen hoeveel het slim handelen nou echt oplevert in verhouding met handelen op de Day ahead markt.
Frank is hier bewust niet transparant over.

Heb ze over slim laden flink aantal vragen gesteld maar ze blijven ontwijken hoe de vergoeding tot stand komt.

Ohja en de app is echt heel traag, onduidelijk en ongebruikelijksvriendelijk

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 27-04-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

waarom zou dit interessant zijn om decentraal, thuis, te doen ipv centraal op 1 locatie (nabij zon-&windpark)?

edit:
als je zo gaat "handelen" komen dan BTW en winstbelasting ook in beeld?

[ Voor 27% gewijzigd door bombadil op 27-04-2024 17:52 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anboni schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:45:
[...]

Dit soort inzichten lijken me heel zinvol om aan de startpost toe te voegen ;) (@DJP! )
Done!

@twc02 Ik heb het stukje van @Domba toegevoegd aan de TS, hopelijk verduidelijkt dit het een beetje.
Hier zijn we juist naar Frank overgestapt zodat ik op naam van het "management" de BTW kan terugvragen :D
bombadil schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:50:
waarom zou dit interessant zijn om decentraal, thuis, te doen ipv centraal op 1 locatie (nabij zon-&windpark)?

edit:
als je zo gaat "handelen" komen dan BTW en winstbelasting ook in beeld?
Door het salderen heb je geen last van de BTW. hoe het met winstbelasting zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
bombadil schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:50:
Ik denk dat we wat deze vraag betreft nu gewoon in een zekere ontdekkingsfase zitten. Op zich ligt er in woonwijken ook behoorlijk wat opwekcapaciteit tegenwoordig, dus als er op een gegeven moment een aardige opslagcapaciteit in diezelfde woonwijken staat, kun je daarmee op lokaal niveau bufferen en dus het middenspanningsnet (als dat de juiste naam is) wat ontlasten. Maar inderdaad, misschien dat we over 'n paar jaar wel constateren dat accu's in woningen niet interessant zijn om de onbalans te corrigeren. Als we het niet testen, weten we het nooit zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !Aho
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:34
anboni schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:06:
[...]

Ik denk dat we wat deze vraag betreft nu gewoon in een zekere ontdekkingsfase zitten. Op zich ligt er in woonwijken ook behoorlijk wat opwekcapaciteit tegenwoordig, dus als er op een gegeven moment een aardige opslagcapaciteit in diezelfde woonwijken staat, kun je daarmee op lokaal niveau bufferen en dus het middenspanningsnet (als dat de juiste naam is) wat ontlasten. Maar inderdaad, misschien dat we over 'n paar jaar wel constateren dat accu's in woningen niet interessant zijn om de onbalans te corrigeren. Als we het niet testen, weten we het nooit zeker.
In woonwijken ligt laagspanning…. Met (thuis)batterijen handelen op de onbalansmarkt, wat Frank gaat doen, helpt het landelijke net. Maar het lokale net kan daar juist veel last van hebben. Als in de ene wijk een wolk voor de zon drijft, en in een andere zonovergoten wijk batterijen de onbalans door die wolk gaan compenseren dan kan daar het net extra zwaar belast worden.

Dat is geen reden om geen thuisbatterijen te nemen, ze kunnen het lokale net ook helpen, maar niet als ze vooral op onbalans sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
!Aho schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:33:
[...]
In woonwijken ligt laagspanning….
Ja, uiteraard. En door binnen een laagspanningsnet de balanceren, belast je de eerstvolgende laag daarboven wellicht minder.
Met (thuis)batterijen handelen op de onbalansmarkt, wat Frank gaat doen, helpt het landelijke net. Maar het lokale net kan daar juist veel last van hebben. Als in de ene wijk een wolk voor de zon drijft, en in een andere zonovergoten wijk batterijen de onbalans door die wolk gaan compenseren dan kan daar het net extra zwaar belast worden.
Maar de sturing gaat niet op zo'n lokaal niveau, de onbalansmarkt is (naar ik even aanneem) landelijk. De twee wijken uit jouw voorbeeld zullen dus op relatief lokaal niveau elkaar balanceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
anboni schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:50:
[...]
Maar de sturing gaat niet op zo'n lokaal niveau, de onbalansmarkt is (naar ik even aanneem) landelijk. De twee wijken uit jouw voorbeeld zullen dus op relatief lokaal niveau elkaar balanceren.
Balanceringsmarkt is landelijk, maar de onbalans thuisaccu heeft daar niet een heel directe koppeling mee, die wordt in eerste instantie ingezet door energieleveracier voor zijn verschil/onbalans met de prognose van de dag ervoor voor dat kwartier, eventueel nog voor laatste moment aankopen (laden)/verkopen (ontladen) aan andere energieleverancier om hun onbalanspositie te verbeteren.

Dit is zonder meer kWh verhogend voor het laagspanningsnet, daar de trigger voor het gebruik totaal anders ligt zonder enige relatie met lokale belasting van het net, dit kan volledig onvoorspelbaar zowel belastend als ontlastend zijn voor het lokale laagspannings net.
Energieleverancier en netwerkbeheerdes hebben hier totaal verschillende belangen.
Het gevaar zit niet aan de kant van 253V, want dan schakelt invoeding zich uit, maar aan de kant van te veel verbruik, dan komen huishoudens die willen verzwaren vanwege gasloos of een laadpaal op de wachtlijst, provincie Utrecht en Flevoland staan al op de drempel daarvan.
Netwerkbeheerder kan wel aan diverse knoppen draaien, maar dan verschuift enkel en de piekbelasting van het lokale net wordt alleen maar langer.
Netwerkbeheerders lopen 5 jaar achter en de prognoses zitten ook nog eens 5 jaar naast in tempo.
Met CO2 neutraal weet je dat er werk aan de winkel is en 10 miljard kuub aardgas en tientallen miljoenen liters benzine en diesel bij de kleinverbruiker alleen al door electriciteit zal vervangen worden.

Vanuit de energieleverancier is het een zeer lage investering met nagenoeg geen risico met vrijwel direct rendement, in tegenstelling tot een gridaccu huren of het is een forse investering met nodige risico's en die in een lange wachtrij terecht komt voor een aansluiting op het net, met pas rendement over jaren.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !Aho
Er wordt volgens mij ook hard gewerkt aan systemen om die lokale afstemming mogelijk te maken. Maar voorheen legden netbeheerders gewoon een dikke kabel neer en dan kwam het wel goed. Nu moet het net ook slim, en dat is veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!Aho schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:15:
Er wordt volgens mij ook hard gewerkt aan systemen om die lokale afstemming mogelijk te maken. Maar voorheen legden netbeheerders gewoon een dikke kabel neer en dan kwam het wel goed. Nu moet het net ook slim, en dat is veel werk.
En volgens mij heeft Frank ook al aangegeven dat ze die systemen ook gaan ondersteunen als ze beschikbaar komen. Ik ben wel benieuwd hoe lokaal een lokale congestie/onbalans markt zal zijn. Is dit op provinciaal niveau? Stadsniveau? per wijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
DJP! schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:08:
[...]

En volgens mij heeft Frank ook al aangegeven dat ze die systemen ook gaan ondersteunen als ze beschikbaar komen. Ik ben wel benieuwd hoe lokaal een lokale congestie/onbalans markt zal zijn. Is dit op provinciaal niveau? Stadsniveau? per wijk?
Dat zou per regionale energieregio kunnen daarvan hebben we er 30 of per deelgebied met een HV onderstation wat neer kwam op 40 deelgebieden (eind 2022), maar het lijkt dat Tennet nog meer gaat opknippen wat ze pocketvorming noemen naar 50 deelgebieden (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:17:
[...]

Done!

@twc02 Ik heb het stukje van @Domba toegevoegd aan de TS, hopelijk verduidelijkt dit het een beetje.
Hier zijn we juist naar Frank overgestapt zodat ik op naam van het "management" de BTW kan terugvragen :D

[...]

Door het salderen heb je geen last van de BTW. hoe het met winstbelasting zit weet ik niet.
Hahaha. Hier net zo. Zonnepanelen hadden de btw al opgesnoept. Dus nu de accus via die kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !Aho
DJP! schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:08:
[...]

Ik ben ook benieuwd, want het speelt op alle niveaus tegelijk (wijk, middenspanning, hoogspanning) en kan op a niveaus verschillend uitpakken. Maar eigenlijk denk ik dat je er als consument niks van gaat merken, net als nu met de onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:28
Gisteren een mail ontvangen dat de Sessy op 1 Mei gekoppeld wordt in de Frank app. Nu nog niets zichtbaar, zal morgen op 1 Mei de Sessy op SessyConnect strategie gaan zetten.

Ben heel benieuwd of we morgen echt van start kunnen gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valentyn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:39
  • AlhaESS
  • SigenStor (sigenEnergy)
  • GivEnergy (Accuselect)
  • Bliq Thuisbatterij
Is er van deze batterijen (of eigenlijk: de omvormers) bekend of er lokaal mee te communiceren is? Als in: zonder api-key en zonder internettoegang, lokaal uitlezen en besturen? De Sessy doet dat, dat is bekend. De Sigenergy is geloof ik reverse-engineered? Met wat geluiden in forums dat ze "hopelijk" hun protocol niet wijzigen? Hoe zit dat met de Bliq, de Givenergy en de AlphaESS? Ik kon er erg weinig over vinden.

(Achtergrond: ik zou liefst een hybride omvormer aanschaffen, want wil in één keer zonnepanelen en batterij; maar ik wil geen vendor-lock-in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
valentyn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:47:
[...]

Is er van deze batterijen (of eigenlijk: de omvormers) bekend of er lokaal mee te communiceren is? Als in: zonder api-key en zonder internettoegang, lokaal uitlezen en besturen? De Sessy doet dat, dat is bekend. De Sigenergy is geloof ik reverse-engineered? Met wat geluiden in forums dat ze "hopelijk" hun protocol niet wijzigen? Hoe zit dat met de Bliq, de Givenergy en de AlphaESS? Ik kon er erg weinig over vinden.

(Achtergrond: ik zou liefst een hybride omvormer aanschaffen, want wil in één keer zonnepanelen en batterij; maar ik wil geen vendor-lock-in.)
Deye kopen en wachten op de integratie door Bliq.

Of Victron, maar daar is zover ik weet nog geen roadmap naar onbalans inzet.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-04-2024 09:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hans Grundemann
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-05 05:34
Gisteren ook mail ontvangen van frank en direct mijn 6 Sessy batterijen gekoppeld. Zijn direct gaan schakelen door de aansturing vanuit Frank. De handelsprijzen/-opbrengst zijn een dag later te zien. Ik ga het volgen en hier delen. De grafiek heeft de schakelelementen weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg1pA1iVJ3NGmX1PkIl4SD0cBzo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4yBOqzxTG2EyZ3wzluJn2vjU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
Vandaag de eerste handelsresultaten zichtbaar van mijn twee Sessy's: €1,34. Gisteren rond 17u geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Grundemann
ReconE schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:19:
Vandaag de eerste handelsresultaten zichtbaar van mijn twee Sessy's: €1,34. Gisteren rond 17u geactiveerd.
Ik heb € 0,70 met 6 Sessy's en rond 19 uur geactiveerd. Vandaag verwacht ik (veel) hoger ivm veel zon. We gaan het zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:47
Gisteravond rond half 10 geactiveerd, 1 Sessy.

I'm gonna be rich! :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDYQmiaheP8phzPlEKS3I3zY82A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZZvjqaAcdtsteOQLRfJ0l7Mh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is er een integratie voor home assistant om de onbalansprijzen op te halen? Dan is het makkelijk om de opbrengst te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
berendhaan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:26:
Gisteravond rond half 10 geactiveerd, 1 Sessy.

I'm gonna be rich! :')

[Afbeelding]
Moet je er hier 0,7 cent bijleggen ? het is namelijk een negatief bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
fplin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Moet je er hier 0,7 cent bijleggen ? het is namelijk een negatief bedrag.
Dat vermoeden heb ik wel, benieuwd naar vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 12:52
Nu zijn ze stroomprijzen negatief maar de beide Sessy's laden dan maar elk met 1100W als ik SessyConnect aan laat.

Het is toch verstandiger om nu met de hand te laden, of gewoon door SessyConnect/Frank laten regelen..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
cacofant schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:28:
Nu zijn ze stroomprijzen negatief maar de beide Sessy's laden dan maar elk met 1100W als ik SessyConnect aan laat.

Het is toch verstandiger om nu met de hand te laden, of gewoon door SessyConnect/Frank laten regelen..
Welke stroom prijzen? DAH of onbalans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Dah

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
[...]

ik weet niet of dit een antwoord op je vraag is, maar Alpha ESS ondersteunt home assistant via cloud, api en modbus

https://doe-duurzaam.nl/dossier/thuisbatterij/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandaag weinig onbalans, een paar piekjes gezien die ook netjes gebruikt werden. Maar wat ik mooi vindt om te zien is dat de day ahead markt ook netjes gevolgen wordt. Laden als het goedkoop (zelfs negatief 8) ) is en ontladen als het duur is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzs4w688imycT8vM7tPfoE5UMUc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWbNKJL33vnUz1q9tSp8Wdtw.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzm9G2jgNfdfFM46PhHiRCM0Y10=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7q5FH9ashCxKsxMay2ZQlkC.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:47:
Vandaag weinig onbalans, een paar piekjes gezien die ook netjes gebruikt werden. Maar wat ik mooi vindt om te zien is dat de day ahead markt ook netjes gevolgen wordt. Laden als het goedkoop (zelfs negatief 8) ) is en ontladen als het duur is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar de opbrengst (euro) en wat voor systeem je hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

DJP! schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben dan wel benieuwd of de Day ahead prijs gehanteerd wordt of de onbalans prijs.
Want de Day ahead was negatief gisteren, terwijl de onbalans dat op die momenten niet was. Maar ben benieuwd Wat we vandaag als vergoeding zien :)

@Devke dat is Sessy icm Frank Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mister I schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:22:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd of de Day ahead prijs gehanteerd wordt of de onbalans prijs.
Want de Day ahead was negatief gisteren, terwijl de onbalans dat op die momenten niet was. Maar ben benieuwd Wat we vandaag als vergoeding zien :)

@Devke dat is Sessy icm Frank Energie
Ook. 2 stuks dan zo te zien. Gezien de 2 afbeeldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Ook. 2 stuks dan zo te zien. Gezien de 2 afbeeldingen.
Ik heb inderdaad 2 Sessy’s maar die afbeeldingen zijn van 1 Sessy. Eerste plaatje laat de onbalans markt zien, tweede plaatje heb ik de onbalans uitgezet waardoor je mooi het laadgedrag ten opzicht van de day ahead markt kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:13:
[...]

Ik heb inderdaad 2 Sessy’s maar die afbeeldingen zijn van 1 Sessy. Eerste plaatje laat de onbalans markt zien, tweede plaatje heb ik de onbalans uitgezet waardoor je mooi het laadgedrag ten opzicht van de day ahead markt kunt zien.
Ben benieuwd naar de 1e handelsresulaten. Volgens mij moet je die vandaag zien (aldus Frank website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Ik heb ze nu al meerdere keren gemaild om mijn sessy aan te melden maar ngo steeds geen reactie. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
Tazzios schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:50:
Ik heb ze nu al meerdere keren gemaild om mijn sessy aan te melden maar ngo steeds geen reactie. :(
Vervelend voor je. Ik denk dat ze het nu aanzien met de huidige hoeveelheid batterijen, en wat later weer nieuwe toevoegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
De app laat ook al twee dagen geen handelsresultaat meer zien .. denk dat het allemaal nog niet zo lekker loopt :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:08:
De app laat ook al twee dagen geen handelsresultaat meer zien .. denk dat het allemaal nog niet zo lekker loopt :-)
Zelfde hier, alleen van 30 april is het beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berendhaan
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:08:
't zelfde issue hebben ze met het verbruik van de dag er voor.
Ik vermoed dat ze alle rapportages op een Pentium III in de bezemkast draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:08
[...]

Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar ik heb gesproken met Bliq, aplhaess en accuselect. Alphaess en accuselect (givenergy) hebben hybride omvormers waarop mijn zonnepanelen met Tigo optimizers bij kunnen. Is er dan nog een vendor-lock-in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duysa01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:43:
[...]

Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar ik heb gesproken met Bliq, aplhaess en accuselect. Alphaess en accuselect (givenergy) hebben hybride omvormers waarop mijn zonnepanelen met Tigo optimizers bij kunnen. Is er dan nog een vendor-lock-in?
Als je bedoeld dat je niet naar een andere energiemaatschappij kunt dan nee. Zover ik weet zijn bijv Bliq en Accuselect ook met andere partijen aan de praat. Alleen resultaten zijn er nog niet. Alpaess geen idee.

Hoe was dat systeem. Zie ze wel bij Frank staan maar ken ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
De slimme meter is ook al niet meer uitgelezen vanaf 01-05-24.. vreemd..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:54
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:57:
De slimme meter is ook al niet meer uitgelezen vanaf 01-05-24.. vreemd..
Ben je net overgestapt per 1 mei naar Frank, dan zou het kunnen dat de machting van de ene al wel in ingetrokken, maar dat de nieuwe (zeg Frank) zich nog niet weer heeft gemeld.

Mocht het al langer zijn dan is het voor je netbeheerder, deze leest ze uit en stuurd je data door naar je Energieleveranciers en wellicht naar een andere partijen (slimmemeterportaal.nl) welke je daar voor hebt gemachtigd.

Had het al eens elders gemeld : Het Slimmemeterportaal is wel een handige tool om te checken of je netbeheerder het gelukt is om je data op te halen en het klaar te zetten voor de boven genoemde partijen.

[ Voor 15% gewijzigd door psdata op 03-05-2024 10:09 ]

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nee ben al eerder overgestapt.. het is nu ineens gestopt.. de status is wel groen, dus Frank kan er gewoon bij..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:26:
Nee ben al eerder overgestapt.. het is nu ineens gestopt.. de status is wel groen, dus Frank kan er gewoon bij..
Even een opmerking:

Frank kan niet bij jou slimme meter komen, hij krijgt de dat toegeleverd van uit de netbeheerder, in een batch verwerking.

Ben jij er achter (of iemand anders) hoe de communicatie tussen jou Sessy en Frank nu loopt?

Jij geeft aan in het portaal dat je je aanmeld bij frank voor besturing (incl login gegevens)
Gaat de Sessy dan gelijk door naar de systemen van Frank of zit de sessy cloud daar nog bij tussen.
Wellicht je netwerk verkeer van je sessy een keer monitoren (mirrorport en wire shark)

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Ik denk ook dat de communicatie nog niet helemaal vlekkeloos loopt, of de realtime info in de app klopt niet, of loopt een beetje achter.

Zo zie ik in het overzicht dat mijn 2 sessy's aan het laden zouden zijn en 1 aan het ontladen (wat natuurlijk niet kan kloppen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6G0dsV_6MipvxdbEfA-vENK8BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tniWuGzUlvaSS8P1GZQFU7Qi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben sinds 1 Mei klant geworden, en heb nu oom nog steeds alleen de data van 1 April in de app.
Denk dat ze de data van 2 april nog niet hebben ontvangen?

Screenshot van nu, 2 mei.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEOVTtTDlYC8Lz1rLtmaNaX-emg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7S00C3vgTwfzwRIclxJiM3t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door procyon op 03-05-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik heb mailcontact met Frank gehad.. ze hebben een probleempje, zie onder:

==

We zijn bezig met het ophalen van de resultaten. Die zijn wel geregistreerd, maar we hebben wat issues met het verwerken ervan. We zijn er mee bezig. Geen zorgen, ze worden zo snel mogelijk beschikbaar. Wij zijn ook benieuwd!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
Ondertussen staan de eerste resultaten in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npjML9j4VaBRBSw1NyczWP5JOZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QS4Xl156CyNyJFBQqLquCeLW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ja maar ik heb daar dus bijvoorbeeld staan, deze maand € 1,06, totaal € -0,71

Hoe kan dat dan? Moet ik soms ook betalen voor het handelen? Werkt het algoritme dan niet goed?

Bij batterij 2 hetzelfde, deze maand € 1,07, totaal € -0,75

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj0mvVN9krC6ZW2Kl-aYHuJdq3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hcc3A5UKfgjfZluA0bOsYMhg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door cacofant op 03-05-2024 13:43 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:35:
Ja maar ik heb daar dus bijvoorbeeld staan, deze maand € 1,06, totaal € -0,71

Hoe kan dat dan? Moet ik soms ook betalen voor het handelen? Werkt het algoritme dan niet goed?

Bij batterij 2 hetzelfde, deze maand € 1,07, totaal € -0,75

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Het is natuurlijk handel, ik zie niet in waarom Frank je alleen maar zou laten profiteren van 'winst' terwijl er ook een mogelijk verlies kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@berendhaan

Maar komt dat dan doordat ik Sessyconnect juist uit zet als hij gaat laden (ik denk duurder laden, terwijl ik het er ook met de zon in kan stoppen, gratis). Of krijg je dan juist ook geld bij het laden..

En waarom heb jij dan geen - € staan?

[ Voor 3% gewijzigd door cacofant op 03-05-2024 13:55 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:50:
@berendhaan

Maar komt dat dan doordat ik Sessyconnect juist uit zet als hij gaat laden (ik denk duurder laden, terwijl ik het er ook met de zon in kan stoppen, gratis). Of krijg je dan juist ook geld bij het laden..
Het idee van dit handelen is nou juist dat je niet stuurt op de dayahead prijzen maar op de onbalansprijzen. Als jij je daar handmatig mee gaat bemoeien door je Sessy uit Sessyconnect weg te halen, kan ik me heel goed voorstellen dat dat nadelige gevolgen heeft voor Frank en dus ook voor jouw financiele uitkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:25
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:50:
@berendhaan

En waarom heb jij dan geen - € staan?
Wellicht geeft Frankie je een boete als de Sessy niet in de Frankregeling staat.

Zij rekenen wel op deze beschikbaarheid, hebben deze ook nodig anders kunnen zij niet hun verplichtingen richting TenneT na komen.
(Ik ga er hierbij van uit de Frank op eigen vergunning & installatie vermogen handelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik bepaal nog steeds zelf of ik wel of niet meedoe, ik wil in de nacht geen herrie :-)

En ik denk dan als ik duurder moet opladen als ik het ook gratis van de zon haal, wat heb ik er dan aan.. bovendien alles wat ik in huis ga verbruiken moet ik ook betalen dan, want een NOM functie is er dan niet.

Volgens mij ben ik per saldo dan duurder uit als de NOM regeling ..

Dan levert het me meer geld op als ik de batterijen vol maak en dan bij een hoge kWh prijs ga ontladen.. of maak ik een denkfout?

[ Voor 15% gewijzigd door cacofant op 03-05-2024 14:31 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berendhaan
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:25:
Ik bepaal nog steeds zelf of ik wel of niet meedoe, ik wil in de nacht geen herrie :-)

En ik denk dan als ik duurder moet opladen als ik het ook gratis van de zon haal, wat heb ik er dan aan.. bovendien alles wat ik in huis ga verbruiken moet ik ook betalen dan, want een NOM functie is er dan niet.

Volgens mij ben ik per saldo dan duurder uit als de NOM regeling ..
Dan lijkt mij SessyConnect niet geschikt voor jou. Als je het beter weet dan Frank dan regel je het toch zelf?

Daarnaast biedt de Sessy je de mogelijkheid om het geluid (vermogen) te regelen zodat hij in de avond bijna tot geen geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@berendhaan
Ik bedoel het serieus.. hoe kan dit dan meer opleveren dan zelf verkopen?
En als ik het vermogen regel dan levert hij toch ook minder terug? En dus dan minder opbrengst?

Maar ik zal hem eens een hele dag aanlaten dan, kijken of dat wel wat oplevert :-)

[ Voor 18% gewijzigd door cacofant op 03-05-2024 14:34 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berendhaan
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:33:
@berendhaan
Ik bedoel het serieus.. hoe kan dit dan meer opleveren dan zelf verkopen?
En als ik het vermogen regel dan levert hij toch ook minder terug? En dus dan minder opbrengst?

Maar ik zal hem eens een hele dag aanlaten dan, kijken of dat wel wat oplevert :-)
Omdat de tarieven op de onbalans heel anders zijn dan op de EPEX.
Kijk ook op Frank voor meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je goed moet beseffen dat je verdiensten per dag kunnen verschillen. Is er veel onbalans of niet. Als je zelf je gaat mengen in het systeem dan kan ik me voorstellen dat het systeem juist een laad kans ziet omdat de prijzen op de onbalansmarkt bijvoorbeeld negatief zijn. Dan wil je echt niet je zonnepanelen imo de batterij laten vullen. Als je je gaat mengen in de aansturing dan is het vergelijkbaar met 2 mensen die in een auto willen sturen en beide iets anders willen. Dat werkt niet.

Vertrouw op Frank of neem je eigen heft in handen. Ik ben wel benieuwd of een dagverlies door Frank wordt gecorrigeerd in je voordeel. Dus wegpoetsen. Dat doen ze bij Zonneplan wel. Maar dat kan met 30% marge ipv 15% beter denk ik. Onbalanshandel is dag en nacht. Door het geluid is de Sessy voor mij al afgevallen. De flexibiliteit is dan wel weer mooi maar eerste weeg zwaarder.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 03-05-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Ik zal eens gaan spelen met de de geluidsniveau instelling en hem een weekend laten draaien.. kijken of het dan beter gaat .. fijn weekend iedereen !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:25
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:48:
Ik zal eens gaan spelen met de de geluidsniveau instelling en hem een weekend laten draaien.. kijken of het dan beter gaat .. fijn weekend iedereen !
Laat de Sessy's & Frank gewoon eens hun gang gaan op vol vermogen.
Kijken wat het doet.

En ik heb het al eerder geschreven, als dan de Sessy geluid maakt is die geld aan het verdienen.
Niet the sound of silence maar the sound of money :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 09:12
Weet iemand trouwens of er ook thuisbatterijen voor de onbalansmarkt bestaan die gewoon "plug & play" zijn zeg maar, ala 10A (1-fase)?

Ben hier best wel voor in eigenlijk, maar ik woon in een huurhuis dus ik kan niet de hele meterkast verbouwd hebben, denk dat ik niet de enige in deze positie zou zijn. Dat de batterij in theorie een stroomstoring kan opvangen interesseert me niet heel enorm veel, maar handelen op de onbalansmarkt lijkt me wel cool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Simpel360 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:17:
[...]

Laat de Sessy's & Frank gewoon eens hun gang gaan op vol vermogen.
Kijken wat het doet.

En ik heb het al eerder geschreven, als dan de Sessy geluid maakt is die geld aan het verdienen.
Niet the sound of silence maar the sound of money :*)

Ik vind een beetje lawaai niet erg, slaap toch met oordoppen in, maar de rest van de familie denkt daar toch anders over :-)

En vol vermogen kan toch niet, dat trekt de aansluiting niet. Heb sowieso per stuk beperkt op 1700W in de portal.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Er waren idd problemen met de facturatie. Inmiddels is resultaat van 1 en 2 mei binnen. Niet echt om over naar huis te schrijven. Met name 1 mei was een dag met een paar uur negatieve prijzen (laden zou plm € 2 hebben opgeleverd) en 's avonds hoge prijzen (ontladen zou plm € 7,50 hebben opgeleverd). Nu slechts € 2,04 met heel veel schakelmomenten.

Dit moet wel beter worden, want anders kost het alleen maar geld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HjWXefKiZi5sndc6Nur-jlzK1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEpj4rVPAEgYY93qFN8sWLMU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
anboni schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Het idee van dit handelen is nou juist dat je niet stuurt op de dayahead prijzen maar op de onbalansprijzen. Als jij je daar handmatig mee gaat bemoeien door je Sessy uit Sessyconnect weg te halen, kan ik me heel goed voorstellen dat dat nadelige gevolgen heeft voor Frank en dus ook voor jouw financiele uitkomsten.
Antwoord van FE op een vraag van mij hierover:
Het algoritme kiest een economisch optimum, dus het zal vermoedelijk een mix worden tussen EPEX en onbalans. Zie ook: https://www.frankenergie....over-slim-stroom-handelen

Het is nog redelijk experimenteel, maar dat was mij bekend voordat ik met ze startte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans Grundemann schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:25:
Er waren idd problemen met de facturatie. Inmiddels is resultaat van 1 en 2 mei binnen. Niet echt om over naar huis te schrijven. Met name 1 mei was een dag met een paar uur negatieve prijzen (laden zou plm € 2 hebben opgeleverd) en 's avonds hoge prijzen (ontladen zou plm € 7,50 hebben opgeleverd). Nu slechts € 2,04 met heel veel schakelmomenten.

[Afbeelding]
Hoeveel batterij capaciteit heb jij en hoeveel power kan de omvormer aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
smiba schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:45:
Weet iemand trouwens of er ook thuisbatterijen voor de onbalansmarkt bestaan die gewoon "plug & play" zijn zeg maar, ala 10A (1-fase)?

Ben hier best wel voor in eigenlijk, maar ik woon in een huurhuis dus ik kan niet de hele meterkast verbouwd hebben, denk dat ik niet de enige in deze positie zou zijn. Dat de batterij in theorie een stroomstoring kan opvangen interesseert me niet heel enorm veel, maar handelen op de onbalansmarkt lijkt me wel cool.
Dan zou je voor een Sessy kunnen gaan deze laden op 2200 watt (binnen je 10 A) en ontladen met 1700 wat.

Ik zou wel gaan voor een eigen groep hier voor, kan niet in je huis kijken om dat wellicht voor elkaar te krijgen.

Ik dacht eerst aan iets als icm je wasmachine groep en deze op de locatie te voor zien van iets alla het volgende:
https://www.elektramat.nl...DYXXX91/?build=K08EBK4PJZ
Combinatie wellicht de de Zekering automaten aan passen aan vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant

[Afbeelding]
Ja inderdaad, dat is wat ik ook bedoel. Ik ga geen geld toeleggen. Dan beter zelf ontladen, of gewoon zelf de energie opmaken..

Waarschijnlijk is het weer eens rooskleuriger voorgedaan als het werkelijk is..

Ik vraag mij ook af of het steeds schakelen en wisselen tussen laden/ontladen nou zo goed is voor de Sessy's.

[ Voor 5% gewijzigd door cacofant op 03-05-2024 17:34 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
t/m 2 mei hebben mijn 2 Sessy's € 6,64 bij elkaar gehandeld. Kan altijd beter als je vergelijkt met een zp-Nexus, maar ik vind het niet slecht voor nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Vreemd. Waarom heb ik dan een negatieve waarde. Omdat ik niet 24/7 heb laten laden en ontladen?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:14:
Vreemd. Waarom heb ik dan een negatieve waarde. Omdat ik niet 24/7 heb laten laden en ontladen?
Goede vraag, zou kunnen. Ik grijp nergens op in en laat de batterijen pruttelen. Hier hangen ze in de schuur dus mogen voluit herrie maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ReconE schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:02:
t/m 2 mei hebben mijn 2 Sessy's € 6,64 bij elkaar gehandeld. Kan altijd beter als je vergelijkt met een zp-Nexus, maar ik vind het niet slecht voor nu. :)
Nexus rond de 14 euro... maar je kunt die niet 1 op 1 vergelijken. De Nexus laad en ontlaad met 10kw dus kan meer kwh's kwijt in dezelfde tijd en wrs zo wat meer winst binnenharken. Daarnaast is de vraag ook hoeveel cycli Frank nodig had en hoeveel cycli ZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Maar ik vraag me dan nog steeds af 6,64 euro voor twee Sessy's. Maar je hebt toch meer dan dat aan energie erin moeten laden of niet?

Mijn accus staan alweer paar uur te laden, ik heb volgens mij nu al meer gekocht dan verkocht.. of kopen we de kWh ook tegen een mindere prijs dan normaal..?

Nu is een accu gestopt op 85 procent, de andere is nog aan het laden.. Kan dat ook al?

[ Voor 13% gewijzigd door cacofant op 03-05-2024 19:46 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:29:
Maar ik vraag me dan nog steeds af 6,64 euro voor twee Sessy's. Maar je hebt toch meer dan dat aan energie erin moeten laden of niet?

Mijn accus staan alweer paar uur te laden, ik heb volgens mij nu al meer gekocht dan verkocht.. of kopen we de kWh ook tegen een mindere prijs dan normaal..?
Bekijk deze link eens. Daar staat e.a. in
https://www.frankenergie....over-slim-stroom-handelen

Ik heb bij Frank even nagevraagd voor wie de omzettingsverliezen zijn. Die zijn voor de gebruiker zelf gaven ze aan in de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
cacofant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:29:

Nu is een accu gestopt op 85 procent, de andere is nog aan het laden.. Kan dat ook al?
Die 6,64 is een berekend bedrag; handelsresultaat. De energie is in en uit die batterijen gegaan in die paar dagen, geen idee verder. :)
As we speak staan mijn batterijen nu op 85%, beide op standby. Dat een batterij nog laadt bij jou is vreemd, maar ja, snappen ga je het toch niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Ze zijn nu net beide gestopt op 85 procent :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Dit zijn alleen de opbrengsten van de onbalanshandel, EPEX staat hier los van. Als ik naar de cijfers kijk van 1 Mei dan heeft de Sessy op de dure uren netjes ontladen en bij de negatieve prijs opgeladen.

Ik ben wel heel benieuwd hoe de maand afrekening er uit gaat zien. Er is ook een stukje EPEX compensatie en ik ben benieuwd hoe die opgebouwd is.

@cacofant Ze regelen volgens mij tussen de 15% en 85%, bij hoge onbalans gaan ze wel eens hoger of lager. Ze zijn gister naar 100% gegaan maar volgens mij was dat het probleem met de SoC communicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door DJP! op 03-05-2024 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Devke schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:40:
[...]

Hoeveel batterij capaciteit heb jij en hoeveel power kan de omvormer aan?
Ik heb 6 Sessy’s, 30kWh dus. De omvormers vd Sessy’s kunnen per stuk 2,2kWh laden en 1,8kWh ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Laatst online: 13:55
Devke schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:13:
[...]

Nexus rond de 14 euro... maar je kunt die niet 1 op 1 vergelijken. De Nexus laad en ontlaad met 10kw dus kan meer kwh's kwijt in dezelfde tijd en wrs zo wat meer winst binnenharken. Daarnaast is de vraag ook hoeveel cycli Frank nodig had en hoeveel cycli ZP.
Voor hoeveel dagen is die 14euro?
Heb zelf ook gekeken naar de Sessy, echter lijkt mij de Nexus (20) een voordeligere keuze op de lange termijn (en 3 fase met load balancing). Hoeveel geluid maakt de Nexus bij jou. Dan wel weer jammer dat installatie niet exclusief kan. Kabel trekken en aardlekautomaat bijplaatsen kan ik zelf ook wel.

Mogelijk kan hij hier in de garage komen, dan maakt geluid überhaupt niet uit (voor ons :+, voor buren mogelijk wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
DJP! schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Dit zijn alleen de opbrengsten van de onbalanshandel, EPEX staat hier los van. Als ik naar de cijfers kijk van 1 Mei dan heeft de Sessy op de dure uren netjes ontladen en bij de negatieve prijs opgeladen.

Ik ben wel heel benieuwd hoe de maand afrekening er uit gaat zien. Er is ook een stukje EPEX compensatie en ik ben benieuwd hoe die opgebouwd is.

@cacofant Ze regelen volgens mij tussen de 15% en 85%, bij hoge onbalans gaan ze wel eens hoger of lager. Ze zijn gister naar 100% gegaan maar volgens mij was dat het probleem met de SoC communicatie.
Dat is correct. Alleen had ik tot 1 mei de opbrengst vd EPEX al, middels een Homey-flow die automatisch stuurt op opbrengst o.b.v. de EPEX prijzen. Dat is aardig, maar daar verdien je ze niet snel mee terug. Frank is duidelijk ook nog op zoek naar het beste algoritme. Ik geef ze zeker de kans om het voor elkaar te krijgen en zal niet na 3 dagen al afhaken. Wel zijn er bepaalde verwachtingen gewekt, dus daar zal het wat mij betreft wel enigszins naartoe moeten groeien. Gezien het aantal schakelmomenten is dat ook nodig, omdat de slijtage vd batterijen ook snel zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans Grundemann schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:18:
[...]

Ik heb 6 Sessy’s, 30kWh dus. De omvormers vd Sessy’s kunnen per stuk 2,2kWh laden en 1,8kWh ontladen.
Dan vind ik een goeie 2 euro samen op 1 en 2 mei wel laag aan vergoedingen. Ik zie hier ook ruim 6 euro voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:24:
[...]

Voor hoeveel dagen is die 14euro?
Heb zelf ook gekeken naar de Sessy, echter lijkt mij de Nexus (20) een voordeligere keuze op de lange termijn (en 3 fase met load balancing). Hoeveel geluid maakt de Nexus bij jou. Dan wel weer jammer dat installatie niet exclusief kan. Kabel trekken en aardlekautomaat bijplaatsen kan ik zelf ook wel.

Mogelijk kan hij hier in de garage komen, dan maakt geluid überhaupt niet uit (voor ons :+, voor buren mogelijk wel)
Dat was in 2 dagen. Zelf heb ik geen Nexus hoor om eerder genoemde redenen. Twijfel is er wel maar andere redenen eerder genoemd hier of nexus topic wegen zwaarder.

Geluid is volgens gebruikers verwaarloosbaar. Hoor je bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ja de vergoedingen zijn volgens mij niet hoog, misschien wordt het nog beter als het algoritme beter wordt? Ik kijk vandaag nog even aan, daarna ga ik de Sessy's gewoon weer inzetten als NOM denk ik. Dat levert me toch meer op heb ik het idee.

Ze staan nu ook weer duur op te laden, terwijl ik nu de zonnestroom weg gooi momenteel. Lijkt me toch niet echt efficiënt.

[ Voor 20% gewijzigd door cacofant op 04-05-2024 08:44 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ze noemden zelf een tvt van 4-7 jaar meen ik bij een Sessy. Dat is dus iets van 500-800 EUR per jaar. Dan zit je op 1,5-2,25 EUR per dag gemiddeld. Ik weet niet wat de verwachtingen precies zijn, zeker niet binnen drie dagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Laatst online: 13:55
ErnstH schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:46:
Ze noemden zelf een tvt van 4-7 jaar meen ik bij een Sessy. Dat is dus iets van 500-800 EUR per jaar. Dan zit je op 1,5-2,25 EUR per dag gemiddeld. Ik weet niet wat de verwachtingen precies zijn, zeker niet binnen drie dagen..
Dan ga je uit van alle dagen dezelfde onbalans. In de winter zullen er veel minder overschotten (lees: mW’s aan terugleveringen) terug worden gepompt. Nu is er een behoorlijke teruglevering in de middag en een hoog verbruik in de avond.
In de winter ligt het verbruik overdag ook een stuk hoger wanneer de elektrische/hybride verwarmingen aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Dat zeg ik nergens volgens mij? Ik heb het over een gemiddeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt het dat afgelopen dagen/week de onbalans markt redelijk vlak was? Ik heb geen data van het verleden maar als ik naar de laatste dagen kijk dan zie ik niet heel veel onbalans…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Dan ga je uit van alle dagen dezelfde onbalans. In de winter zullen er veel minder overschotten (lees: mW’s aan terugleveringen) terug worden gepompt. Nu is er een behoorlijke teruglevering in de middag en een hoog verbruik in de avond.
In de winter ligt het verbruik overdag ook een stuk hoger wanneer de elektrische/hybride verwarmingen aan staan.
Onbalans ontstaat niet door veel gebruik of teruglevering, maar doordat leveranciers een verkeerde inschatting daarvan maken bij hun inkoop en verkoop.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door KC27 op 04-05-2024 10:19 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste