Vanaf 1 Mei gaat Frank Energie live met zijn Slim Stroom Handelen dienst. Met deze dienst kunnen meerdere soorten thuis batterijen door Frank Energie worden aangestuurd om te handelen op de onbalans markt.
zoals @Domba het mooi verwoord:
Frank energie gaat in iedergeval de volgende batterijen ondersteunen:
Zoals gezegd heb ik zelf de Sessy batterij, als de dienst live gaat zal ik de TS aanpassen met wat plaatjes van het aanmeld proces en uiteraard ook de resultaten.
In het stukje hieronder gaan we een collectie van gebruikers administreren die met FE werken en de door hen opgehaalde handels resultaten.
Op dit moment hebben de volgende gebruikers zich "aangemeld":
- @DJP! (met uitroepteken, er is er ook eentje zonder....
)
- @cacofant
- @Mister I
- @Devke
zoals @Domba het mooi verwoord:
De reden dat ik dit topic open is dat ik zelf meerdere Sessy thuisbatterijen heb en ik erg benieuwd ben naar de werking en de opbrengsten die gehaald kunnen worden op de onbalans markt.Het slim handelen van Frank is handelen op onbalansmarkt en dat is voornamelijk eigen portfolio , heeft weinig met Day ahead marktprijs te maken, wat Frank EPEX optimalisatie noemt.
Frank of de partner waar ze de balancering verantwoordelijkheid aan hebben uitbesteedt, maakt elke dag een kwartierlijst voor Tennet, voor de volgende dag wat ze verwachten dat hun klanten zullen afnemen en invoeden.
Afwijkingen hiervan zijn onbalans, die deels via uitlezing van slimme meters van de klanten en welke niet uitgelezen mogen/kunnen worden door de netwerkbeheerder op basis van profiel aan de balanceringsverantwoordelijk achteraf toegewezen en dit melden netwerkbeheerders aan Tennet die systeembalans bewaakt. De balanceringsprijs per kwartier komt tot stand door de hoogte afgeroepen vermogen (dit verandert in 2024/25 in benodigde) van de biedladder voor de balancering.
Eventuele verschillen tussen ingediende lijst en vastgestelde toewijzing van afname/invoeding wordt tegen deze balanceringsprijs verrekend, door deze zo klein mogelijk te houden vermijdt de energieleverancier onbalans kosten, daar naast kan die passief meeregelen door tegenovergestelde positie proberen in te nemen van de systeem(on)balans voor het kwartier, daarvoor wordt die dan betaald, echter alleen als er geen sprake is van regeltoestand 2.
Dat is het geval als er zowel voor een tekort als een overschot in het kwartier balancerings vermogen wordt afgeroepen in het zelfde kwartier.
Het gaat hier om geheel ander prijzen dan Day a head.
Frank energie gaat in iedergeval de volgende batterijen ondersteunen:
- De Sessy thuis batterij
- AlhaESS
- SigenStor (sigenEnergy)
- GivEnergy (Accuselect)
- Bliq Thuisbatterij
Zoals gezegd heb ik zelf de Sessy batterij, als de dienst live gaat zal ik de TS aanpassen met wat plaatjes van het aanmeld proces en uiteraard ook de resultaten.
In het stukje hieronder gaan we een collectie van gebruikers administreren die met FE werken en de door hen opgehaalde handels resultaten.
Op dit moment hebben de volgende gebruikers zich "aangemeld":
- @DJP! (met uitroepteken, er is er ook eentje zonder....
- @cacofant
- @Mister I
- @Devke
[ Voor 50% gewijzigd door tcw82 op 14-05-2024 10:27 ]