Ok als ik het goed lees klinkt het iedergeval niet alsof je met onbalans momenteel structureel echt meer verdiend dan met epex sturing als ik je zo hoor? Dan hou ik het lekker bij epex waarbij ik zelf in controle ben ipv via Frank. Als het echt euro’s per dag zou schelen dan wil ik het best proberen.
Frank laat je alleen toe op de onbalansmarkt als je kiest voor zelfconsumptie plus en dan verdien je per saldo altijd minder dan met handel op de EPEX! kies voor handel bij Frank dan tast je in het duister omdat ze niet bekend maken tegen welke prijzen en op welke markten ze handelen, dus rijp voor frauduleus handelen en zelf bevoordeling door Frank!annoniem83 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:21:
Ok als ik het goed lees klinkt het iedergeval niet alsof je met onbalans momenteel structureel echt meer verdiend dan met epex sturing als ik je zo hoor? Dan hou ik het lekker bij epex waarbij ik zelf in controle ben ipv via Frank. Als het echt euro’s per dag zou schelen dan wil ik het best proberen.
annoniem83 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:21:
Mijn resultaten voor de afgelopen x dagen. Handel agressief. 16kw batterij met 10kw omvormer. Spreekt voor zich, dit was echt teleurstellend.
[ Voor 10% gewijzigd door Danzare op 27-07-2026 14:19 ]
Kwam vandaag nog ergens achter. Sinds een maandje eigenaar van een elektrische auto, netjes gekoeld via Frank app voor slim laden. Wat schetste mijn verbazing? Laden werd (zelfs bij publieke laadpaal) afgebroken als frank niet vind dat er geladen moest worden. Gevolg: onbetrouwbaar laadgedrag. Vandaag voor het eerst de snellader geprobeerd en toen die het issue niet had de oplossing op het spoor gekomen. Auto verwijderd uit de app, daarna laden als een zonnetje. Ik had nooit verwacht dat slim laden ook bij de publieke laadpaal zou ingrijpen. Vanaf morgen sta ik weer even op zelfconsumptie, maar eens kijken hoe dat loopt.
Great Scott !Danzare schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:36:
[...]
[Afbeelding]
Mijn resultaten voor de afgelopen x dagen. Handel agressief. 16kw batterij met 10kw omvormer. Spreekt voor zich, dit was echt teleurstellend.
Is het al Oktober?Danzare schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:36:
Mijn resultaten voor de afgelopen x dagen.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Dat is gedrag die je totaal niet zou verwachten. Voor laadsessies die niet aan het adres van je aansluiting gekoppel worden, krijg je immers geen slimladen vergoeding van Frank. Die laadsessies komen puur ter informatie in je app. Vrij bizar dat ze dan toch nog je auto gaan proberen aan te sturen.Danzare schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:40:
Kwam vandaag nog ergens achter. Sinds een maandje eigenaar van een elektrische auto, netjes gekoeld via Frank app voor slim laden. Wat schetste mijn verbazing? Laden werd (zelfs bij publieke laadpaal) afgebroken als frank niet vind dat er geladen moest worden. Gevolg: onbetrouwbaar laadgedrag. Vandaag voor het eerst de snellader geprobeerd en toen die het issue niet had de oplossing op het spoor gekomen. Auto verwijderd uit de app, daarna laden als een zonnetje. Ik had nooit verwacht dat slim laden ook bij de publieke laadpaal zou ingrijpen. Vanaf morgen sta ik weer even op zelfconsumptie, maar eens kijken hoe dat loopt.
Ziet de app je auto op je aansluitadres staan, dan zal Frank je auto standaard wel aansturen, tenzij je de boost functie aangevinkt hebt.
Ik was er overigens snel klaar mee met slim laden omdat het voor mij heel onbetrouwbaar werkte. Of mijn oprit werd niet gedetecteerd en kreeg ik geen vergoeding omdat mijn auto volgens de GPS letterlijk 2 meter verkeerd stond of hij vertoonde onvoorspellaadgedrag waardoor de batterij niet gevuld was wanneer ik weg moest.
Meer mensen problemen met de app na de update van vanochtend? Bij openen sluit direct de app weer af?
Ja, ik ook, op iPhone.Flying Blue schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:59:
Meer mensen problemen met de app na de update van vanochtend? Bij openen sluit direct de app weer af?
Ja, hier ook. App ook verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Na opnieuw inloggen crasht hij weer. Hopelijk pushen ze snel een nieuwe update.Flying Blue schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:59:
Het lastige is dat je het zo slecht kan vergelijken met wat je anders zou halen als je alleen epex handelt. Daar zou je met je 16kwh batterij namelijk best wel in de richting moeten kunnen komen van die bedragen die jij toont.Danzare schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:36:
[...]
[Afbeelding]
Het vermogen van de batterij maakt daarvoor ook nogal uit overigens, ik heb je alleen nog de capaciteit zien noemen. Wat heb je concreet op het oog?annoniem83 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:31:
[...]
Het lastige is dat je het zo slecht kan vergelijken met wat je anders zou halen als je alleen epex handelt. Daar zou je met je 16kwh batterij namelijk best wel in de richting moeten kunnen komen van die bedragen die jij toont.
Het gaat om een 15kwh batterij met 11kw vermogen.Leftblank schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:15:
[...]
Het vermogen van de batterij maakt daarvoor ook nogal uit overigens, ik heb je alleen nog de capaciteit zien noemen. Wat heb je concreet op het oog?
Na nieuwe update werkt de app weerdplr56 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:18:
[...]
Ja, hier ook. App ook verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Na opnieuw inloggen crasht hij weer. Hopelijk pushen ze snel een nieuwe update.
Ik had dit ook regelmatig, daarnaast ook met regelmaat starten met laden op duurste moment vd dag (waarschijnlijk kwam dit voor frank beter uit) de extra bonus voor door frank aangestuurd laden was minimaal.Danzare schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:40:
Ben hiermee dus gestopt en laat het nu aansturen door de app gridio, is niet gratis maar het abonnement haal ik er makkelijk uit op ca 12.000 kwh per jaar thuis laden en daarnaast is de aansturing van deze app wel betrouwbaar.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Heb mijn Anker Max AC thuisaccu deze week gekoppeld aan Frank Energie. Echter lijkt de app maar wat te doen, batterij ontladen tot 34% vannacht, af en toe random laden en ontladen etc. Is dit herkenbaar Frank Energie slim laden gedrag? Want dan ga ik heel snel weer aansturen met Homey.. De prikkel voor Frank Energie is financieel, maar met 40 cent winst door het rare gedrag is die financiële prikkel er ook niet.
Daarbij vraag ik mij af hoe goed de koppeling Frank - Anker is, gezien het feit dat het om een cloud verbinding gaat en niet via de Modbus mogelijkheid. Ook staat de batterij nu in de Frank app op laatste update 412 minuten geleden.
Daarbij vraag ik mij af hoe goed de koppeling Frank - Anker is, gezien het feit dat het om een cloud verbinding gaat en niet via de Modbus mogelijkheid. Ook staat de batterij nu in de Frank app op laatste update 412 minuten geleden.
Nog steeds niet goed, maar vaak wordt de batterij wel aangestuurd, maar krijgt de app geen updates.Kenar95 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:10:
Heb mijn Anker Max AC thuisaccu deze week gekoppeld aan Frank Energie. Echter lijkt de app maar wat te doen, batterij ontladen tot 34% vannacht, af en toe random laden en ontladen etc. Is dit herkenbaar Frank Energie slim laden gedrag? Want dan ga ik heel snel weer aansturen met Homey.. De prikkel voor Frank Energie is financieel, maar met 40 cent winst door het rare gedrag is die financiële prikkel er ook niet.
Is weer even een tijdje goed gegaan, maar nu weer beurt dus
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
ik heb ze vandaag weer gemaild omdat dat ook al gister nacht zo was terwijl mijn batterij gewoon doet wat ze opdragen. Denk dat het voor mij ook tijd wordt om Sigen AI zijn werk te laten doen want met die dramatische resultaten van de afgelopen weken kost het geld om Frank te laten 'spelen' met je batterij.
Denk het antwoord al te weten maar als FE 15% van de opbrengsten krijgt, krijgen wij dan geld toe van FE omdat onderaan de streep de bedragen negatief waren?
Denk het antwoord al te weten maar als FE 15% van de opbrengsten krijgt, krijgen wij dan geld toe van FE omdat onderaan de streep de bedragen negatief waren?
Ik zal zaterdag de opbrengsten van SigenAi van Juli delen, deze maand was tot op nu met AI op Epex best heel prima. Vanavond piekje 53 cent dus dat wordt ook weer leuke dag want mooie spread.stefan1512 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:37:
ik heb ze vandaag weer gemaild omdat dat ook al gister nacht zo was terwijl mijn batterij gewoon doet wat ze opdragen. Denk dat het voor mij ook tijd wordt om Sigen AI zijn werk te laten doen want met die dramatische resultaten van de afgelopen weken kost het geld om Frank te laten 'spelen' met je batterij.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Frank is nog steeds kapot bij mij. Heb ook maar ff een mailtje naar Bliq gedaan om te kijken of die dat weten? Het is ronduit belachelijk dat de klantenservice zo traag is.. 7 werkdagen geven ze zich, en tot nu toe hebben ze dat nog nooit daadwerkelijk gehaald. En moet je nog een keer reageren op die mail, kun je de zelfde tijd nog een keer wachten… ik denk dat dit de laatste maand bij Frank gaat zijn..
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Thanks maar maakt het appels met peren vergelijken want PV opbrengst wordt door Sigenergy op een of andere manier in de mix gegooid. Heb nu ook geen overzicht omdat mijn maandelijkse kosten op -€150 staan en de handel op €60 dus wordt puur een gevoelskwestie om van Frank los te zijn. Data die telkens wegvalt en negatieve inkomsten van de handel zijn voor mij de reden. Na de zomer meld ik me iig weer aan ivm de congestievergoeding en dat er dan stabielere inkomsten zijn.azutphen schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Ik zal zaterdag de opbrengsten van SigenAi van Juli delen, deze maand was tot op nu met AI op Epex best heel prima. Vanavond piekje 53 cent dus dat wordt ook weer leuke dag want mooie spread.
Nou, valt me toch weer tegen (op de EPEX that is). Krijg net een jaar na heffing van 600 euro... Naast de maandelijkse termijnen en kortingsfacturen. Ik vindt het maar een rommeltje zo, ik betaal dus een voorschot, dat wordt dan gecompenseerd door de kortingsfactuur, en nu ineens een rekening van 600+ euro.
Ik snap het niet, ze hebben toegang tot de slimme meter en andere apparaten, dit zou toch beter moeten kunnen. Die 600 euro op een jaar is niet zo spannend en maakt me qua verbruik ook niet uit, maar ik snap niet dat het al niet maandelijks erbij in zat, zeer bijzonder.
Ik snap het niet, ze hebben toegang tot de slimme meter en andere apparaten, dit zou toch beter moeten kunnen. Die 600 euro op een jaar is niet zo spannend en maakt me qua verbruik ook niet uit, maar ik snap niet dat het al niet maandelijks erbij in zat, zeer bijzonder.
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Is het niet je eindafrekening? Dat je die 600 nog krijgt in verband met salderen?Kecin schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:48:
Nou, valt me toch weer tegen (op de EPEX that is). Krijg net een jaar na heffing van 600 euro... Naast de maandelijkse termijnen en kortingsfacturen. Ik vindt het maar een rommeltje zo, ik betaal dus een voorschot, dat wordt dan gecompenseerd door de kortingsfactuur, en nu ineens een rekening van 600+ euro.
Nee, betalen zelfs...lonehitman schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:52:
[...]
Is het niet je eindafrekening? Dat je die 600 nog krijgt in verband met salderen?
/f/image/ok2kYaLrdvDDUZVN6mfhe1fD.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mijn eigen gegevens heb ik veel meer teruggeleverd, dus ik moet alles nog controleren en nagaan, maar ik werd er net mee wakker.
[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 30-07-2026 08:54 ]
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Volgens deze opgaaf heb je een netto afname van 10052 kWh en is daardoor de energiebelasting gigantisch hoog. Ik zou zeker even nakijken of de teruglevering wel correct is.Kecin schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:53:
[...]
Nee, betalen zelfs...
[Afbeelding]
Volgens mijn eigen gegevens heb ik veel meer teruggeleverd, dus ik moet alles nog controleren en nagaan, maar ik werd er net mee wakker.
De discussie ging over de terugleveropslag op de kWh wanneer je teruglevert. Sommigen vinden zo'n opslag vervelend. Dus toen viel mij op dat die bij Nextenergie nul is (in tegenstelling tot Frank Energie). Dus is die leverancier een optie, als iemand zich stoort aan deze soort terugleverkosten.Vdvmark schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:39:
[...]
Vaste contracten zijn ook mooi hoor;) Wat bedoel je??
Bij Next energy is ie net als bij Frank, dwz er is niet maar 1 terugleveropslag die je in alle contracten van Next/Frank terugziet. Bij Next is 0 cent het maximum en 1,2 cent betalen geloof ik het minimum, dat minimum kan je bij Frank ook betalen, maar je kan ook 1,8 cent vergoeding ontvangen voor iedere kWh teruglevering. Het is net hoe je dat contract hebt afgesloten. Qua vergoedingen kan je bij beide beter af zijn dan dat je bij Next of Frank bentCoffeeroam schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:35:
[...]
De discussie ging over de terugleveropslag op de kWh wanneer je teruglevert. Sommigen vinden zo'n opslag vervelend. Dus toen viel mij op dat die bij Nextenergie nul is (in tegenstelling tot Frank Energie). Dus is die leverancier een optie, als iemand zich stoort aan deze soort terugleverkosten.
Oh, dan ben ik niet zo goed met mintekens. Bij Frank Energie hebben ze het over inkoopvergoeding teruglevering van minus € 0,01271 per kWh.Vdvmark schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]
Bij Next energy is ie net als bij Frank, dwz er is niet maar 1 terugleveropslag die je in alle contracten van Next/Frank terugziet. Bij Next is 0 cent het maximum en 1,2 cent betalen geloof ik het minimum, dat minimum kan je bij Frank ook betalen, maar je kan ook 1,8 cent vergoeding ontvangen voor iedere kWh teruglevering. Het is net hoe je dat contract hebt afgesloten. Qua vergoedingen kan je bij beide beter af zijn dan dat je bij Next of Frank bent
Als je 1 kWh van Frank afneemt, is het duidelijk dat je aan hen een vergoeding betaalt voor het feit dat ze moeten inkopen.
Dus als 1 kWh teruglevert (ik vind dat het niet "terugleveren" zou moet heten want zij hebben die kWh - als het zonnestroom is - nooit aan jou geleverd, dus lever je ook niks terug, maar je levert) krijg je dan 1,271 cent minder dan de EPEX waarde?
Of krijg je juist 1,271 cent méér dan de EPEX waarde?
De terminologie is gewoon moeilijk. Wie koopt er in? Wie levert er?
Volgens mij moet je het plaat slaan als in: jij vs. FE
afname betaal je dus die 1,815 ct en terugleveren 'betaal' je -1,271 ct. oftewel die ben je kwijt en gaat van je EPEX/all-in prijs af.
afname betaal je dus die 1,815 ct en terugleveren 'betaal' je -1,271 ct. oftewel die ben je kwijt en gaat van je EPEX/all-in prijs af.
Je kan 1,2 cent betalen bij Frank bij teruglevering, je kan 1,8 cent ontvangen bij Frank bij teruglevering. Next lijkt erop, heeft ook niet 1 formule/contract, maar verschillende. Zonneplan heeft maar 1 aanbod, Next en Frank niet.
Duidelijk. Waarom zo ondoorzichtig formuleren? Dan zou Frank het ook zo kunnen zeggen:Vdvmark schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:29:
Je kan 1,2 cent betalen bij Frank bij teruglevering, je kan 1,8 cent ontvangen bij Frank bij teruglevering. Next lijkt erop, heeft ook niet 1 formule/contract, maar verschillende. Zonneplan heeft maar 1 aanbod, Next en Frank niet.
Stroom afnemen van Frank Energie kost jou: € 0,01815 per kWh
Sroom leveren aan Frank Energie kost jou: € 0,01271 per kWh
In beide gevallen kost het jou wat. Dat is duidelijker dan een inkoopvergoeding met een minteken ervoor.
Omdat dat terugleveren dus of 1,2 cent kost, of 1,8 cent extra uitkering bovenop epex geeft, daar zit 3 cent verschil in. Als je 1,815 cent betaalt bij afname en je krijgt 1,825 cent bovenop teruglevering saldeer je niet alleen volledig de kosten maar hou je voor afronding (Coffeeroam schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:03:
[...]
Duidelijk. Waarom zo ondoorzichtig formuleren? Dan zou Frank het ook zo kunnen zeggen:
Stroom afnemen van Frank Energie kost jou: € 0,01815 per kWh
Sroom leveren aan Frank Energie kost jou: € 0,01271 per kWh
In beide gevallen kost het jou wat. Dat is duidelijker dan een inkoopvergoeding met een minteken ervoor.
Het is weer helemaal mis met de software van Frank. Slechts 36 gebruikers hebben verbinding met slim handelen, althans volgens onbalansmarkt.com!
Als je Handel selecteert voor aansturing van je batterij doe je mee op meerdere markten en dus ook de EPEX-handel. Het is dus én én.annoniem83 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:21:
De resultaten voor onbalansmarkt worden apart gerapporteerd. De resultaten van EPEX-handel zie je terug in dagelijks lagere kosten dan verwacht.
In de toekomst komt daar hopelijk ook nog een congestie-vergoeding bij.
Hoezo krijg je 1,8 cent extra uitkering bovenop epex? Misschien als je "handel" aanzet. Is dat de "Frank slim korting"?Vdvmark schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:25:
[...]
Omdat dat terugleveren dus of 1,2 cent kost, of 1,8 cent extra uitkering bovenop epex geeft, daar zit 3 cent verschil in. Als je 1,815 cent betaalt bij afname en je krijgt 1,825 cent bovenop teruglevering saldeer je niet alleen volledig de kosten maar hou je voor afronding () er zelfs iets aan over. Waarom ze t doen ? Omdat ze niet alleen vanillevla willen verkopen ? Omdat ze verwarring prettig vinden ? Omdat ze met verschillende aanbiedingen verschillende 'kopers' trekken ? Omdat ze voor verschillende doelgroepen verschillende aanbiedingen passender vinden, gelet op Franks huishouding?
Het lijkt erop dat je "handel" moet aanzetten om voor de congestievergoeding in aanmerking te komen (en in de juiste postcode moet zitten).mj_smit schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:21:
[...]
Als je Handel selecteert voor aansturing van je batterij doe je mee op meerdere markten en dus ook de EPEX-handel. Het is dus én én.
De resultaten voor onbalansmarkt worden apart gerapporteerd. De resultaten van EPEX-handel zie je terug in dagelijks lagere kosten dan verwacht.
In de toekomst komt daar hopelijk ook nog een congestie-vergoeding bij.
Maar waarom kun je niet uitsluitend de congestievergoeding aanzetten?
Ik geloof dat je zelfs bij de aanstichter van terugleverkosten Vandenbron je binnen salderen altijd je aankoopkosten terugkreeg.Coffeeroam schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:17:
[...]
Hoezo krijg je 1,8 cent extra uitkering bovenop epex? Misschien als je "handel" aanzet. Is dat de "Frank slim korting"?
Ik heb het dan ook over buiten de saldering, als je minder verbruikt dan (terug)levert.Vdvmark schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:45:
[...]
Ik geloof dat je zelfs bij de aanstichter van terugleverkosten Vandenbron je binnen salderen altijd je aankoopkosten terugkreeg.
Buiten salderen krijg je t ook bij Frank, voor iedere kWh teruglevering. Op een van mijn afrekeningen na de jaarrekening en die ze eindafrekening noemden stonden ex btw deze regeltjes, waar dus ook de 'winst' zichtbaar is die je na volledig salderen maakt :D
Inkoopvergoeding (levering) 760 kWh € 0,015000 € 11,40
Inkoopvergoeding (teruglevering) -934 kWh € 0,015290 € -14,27
stefan1512 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:00:
[...]
Thanks maar maakt het appels met peren vergelijken want PV opbrengst wordt door Sigenergy op een of andere manier in de mix gegooid. Heb nu ook geen overzicht omdat mijn maandelijkse kosten op -€150 staan en de handel op €60 dus wordt puur een gevoelskwestie om van Frank los te zijn. Data die telkens wegvalt en negatieve inkomsten van de handel zijn voor mij de reden. Na de zomer meld ik me iig weer aan ivm de congestievergoeding en dat er dan stabielere inkomsten zijn.
Hi Stefan,
Ik ben het ten dele met je eens, doordat de PV ook bij de omzet van de batterij geteld wordt vertekend dat het beeld, je kan dit echter wel redelijk uit distilleren en met een aanname voor het energie tarief toch zien dat EPEX met Sigen AI in ieder geval voor juni en Juli wel de moeite waard was. Juni heb ik een maand geleden al gepost dus hierbij Juli.
De opbrengsten van een Juli handelen met Sigen Ai op kwartier epex prijzen met een Sigenstor 24 kwh/12 kw. Mijn inkoop en verkoop vergoeding zijn gelijk.
Zover ik kan terug kan vinden zou de omzet op onderstaande manier tot stand komen.
Energiewaarde = (kWh zelfverbruik × stroomprijs)
+ (kWh teruglevering × terugleververgoeding)
+ (eventuele handelsopbrengst batterij)
Ik heb ongeveer 520 kwh zonnestroom opgewekt. Wanneer ik met 0,20 per kWh tel dan zit ik waarschijnlijk te hoog maar reken ik me zeker niet rijk wat de opbrengst van de batterij betreft. 520 x 0,20 = € 104,-
De totale opbrengst is € 224,48 -/- PV € 104 is dan € 120,48
Ik heb hiervoor ongeveer 770 kWh door mijn batterij gepompt dus dat is ongeveer 0,156 per kWh.
Als ik op mijn batterij kijk dan zit dat net iets boven de andere Sigenstor 24/12 batterijen.
Ik denk dat dit nog steeds niet slecht is en deze manier van werken in ieder geval rekening houd met je eigen opwek van PV.
Ik laat het voorlopig dus zo want met de ze manier van handelen begrijp ik in ieder geval wat mijn batterij doet en de opbrengsten van de laatste 2 maanden zijn zeker niet slechter dan de beste vergelijkbare batterij op mijnbatterij.nl
Voor mij is het ook lastig berekenen aangezien ik een string van PV niet op de omvormer heb (lijkt gecapped te zijn en geen idee waarom)
Hierbij mij plaatjes. Onze getallen lijnen redelijk op met elkaar dus dan lijkt Frank toch nog wel te winnen. Daarnaast heb ik zelf wisselingen van ZC+ naar Handel en grijp ik zelf in om resultaten te verbeteren.
:strip_exif()/f/image/IH22BfCaK9ghbqnxOjsRUaUT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NRRTRkTlNzCEh5e3bxwd6lnx.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij mij plaatjes. Onze getallen lijnen redelijk op met elkaar dus dan lijkt Frank toch nog wel te winnen. Daarnaast heb ik zelf wisselingen van ZC+ naar Handel en grijp ik zelf in om resultaten te verbeteren.
:strip_exif()/f/image/IH22BfCaK9ghbqnxOjsRUaUT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NRRTRkTlNzCEh5e3bxwd6lnx.jpg?f=fotoalbum_large)
@stefan1512 Het zit idd dicht bij elkaar, jij hebt ca 170 kWh meer PV opwek en wanneer je dat ook nog verwerkt zit je ongeveer gelijk.
Wat mij irriteerde aan ZC+ is dat je nog steeds afgerekend werd op onbalans en hier vervolgens dan de Epex correctie overheen gaat, heb dagen gehad met hele goed Epex resultaten waarbij de winst bijna volledig door de onbalans resultaten werd opgeslokt. Daarnaast wil ik er niet naar omkijken en erop kunnen vertrouwen dat het systeem iets doet wat in mijn voordeel is.
Ben wel benieuwd hoe het dadelijk na 1 januari gaat want om het dan interessant te maken moet de spread veel groter zijn.
Wat mij irriteerde aan ZC+ is dat je nog steeds afgerekend werd op onbalans en hier vervolgens dan de Epex correctie overheen gaat, heb dagen gehad met hele goed Epex resultaten waarbij de winst bijna volledig door de onbalans resultaten werd opgeslokt. Daarnaast wil ik er niet naar omkijken en erop kunnen vertrouwen dat het systeem iets doet wat in mijn voordeel is.
Ben wel benieuwd hoe het dadelijk na 1 januari gaat want om het dan interessant te maken moet de spread veel groter zijn.
Sinds afgelopen weekend klant bij Frank Energie, met name gekozen voor de mogelijkheden om mijn Enphase zonnepanelen en mijn Zinvolt thuisaccu ook aan te kunnen sturen.
Na een aantal dagen op de Handelen functie te hebben gedraaid sinds gisteren overgestapt naar Zelfconsumptie Plus. Ik ging er dan vanuit dat die weer Nul op de meter zou houden, maar zoals ik nu begrijp doet die dit dus niet? En kijkt die naar een verwachting qua stroomgebruik/zonnestroom etc. Erg onvoorspelbaar lijkt me. Vanochtend was die bij mij in ieder geval nog volop aant terugleveren en nu weer volop aant laden van het net. Terwijl die over een uurtje dat prima volledig met zonnestroom kan doen.
Dit bedrag hier ook bekend en "normaal"?
Ik ben aan het denken om voor nu weer terug te switchen naar lokaal beheer via de Zinvolt app en deze gewoon nul op de meter te laten handhaven dmv de P1-meter.
Eventueel ben ik nog aan het kijken naar een combi van zelfgebruik en handel op epex markt dmv aansturing via Home Assistant. Heb al wat dingen gevonden die dit mogelijk maken.
Als prijs boven of beneden bepaalde waarde is dan opladen/ontladen. Lijkt me vooral intressant op bewolkte dagen waarbij weinig zonnestroom wordt geleverd, om zo toch maximaal te profiteren van goedkope stroom. Iemand nog tips hiervoor?
Na een aantal dagen op de Handelen functie te hebben gedraaid sinds gisteren overgestapt naar Zelfconsumptie Plus. Ik ging er dan vanuit dat die weer Nul op de meter zou houden, maar zoals ik nu begrijp doet die dit dus niet? En kijkt die naar een verwachting qua stroomgebruik/zonnestroom etc. Erg onvoorspelbaar lijkt me. Vanochtend was die bij mij in ieder geval nog volop aant terugleveren en nu weer volop aant laden van het net. Terwijl die over een uurtje dat prima volledig met zonnestroom kan doen.
Ik ben aan het denken om voor nu weer terug te switchen naar lokaal beheer via de Zinvolt app en deze gewoon nul op de meter te laten handhaven dmv de P1-meter.
Eventueel ben ik nog aan het kijken naar een combi van zelfgebruik en handel op epex markt dmv aansturing via Home Assistant. Heb al wat dingen gevonden die dit mogelijk maken.
Als prijs boven of beneden bepaalde waarde is dan opladen/ontladen. Lijkt me vooral intressant op bewolkte dagen waarbij weinig zonnestroom wordt geleverd, om zo toch maximaal te profiteren van goedkope stroom. Iemand nog tips hiervoor?
Momenteel draai ik agressieve handel via Frank maar doordat de handel slecht in te zien is zit ik naar precies hetzelfde te kijken.Fuske schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:30:
Sinds afgelopen weekend klant bij Frank Energie, met name gekozen voor de mogelijkheden om mijn Enphase zonnepanelen en mijn Zinvolt thuisaccu ook aan te kunnen sturen.
Batterij aansturen met evcc vanuit homeassistant en wil ook graag weten of mensen hier info hebben of dit beter werkt.
Dank hiervoor. Ik heb nog geen jaarafrekening gehad dus voor mij is dat niet zo duidelijk. Maar hier staat duidelijk dat je €11,40 betaald en €14,27 ontvangt. Op de gewone facturen zie je de "inkoopvergoedingen" niet, dus daaraan kun je niet zien hoe die in de kWh-bedragen zitten.Vdvmark schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:39:
Buiten salderen krijg je t ook bij Frank, voor iedere kWh teruglevering. Op een van mijn afrekeningen na de jaarrekening en die ze eindafrekening noemden stonden ex btw deze regeltjes, waar dus ook de 'winst' zichtbaar is die je na volledig salderen maakt :D
Ik heb er nog even over nagedacht en besloten het anders te gaan bijhouden.stefan1512 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:22:
Voor mij is het ook lastig berekenen aangezien ik een string van PV niet op de omvormer heb (lijkt gecapped te zijn en geen idee waarom)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In mijn Homey kan ik de opbrengst van mijn PV koppelen aan de Dynamische energietarieven
Daarnaast heb ik een MID kWh meter waar alleen mijn batterij op zit en waarmee ik dit ook kan.
Net alles aan gezet en vanaf nu gaat hij dus registreren.
Nu heb ik dadelijk dus inzichtelijk wat de opbrengst van PV icm met Dynamische tarieven is en wat de netto handelsopbrengst van de batterij is inclusief alle verliezen.
Waarschijnlijk is dat dan niet te vergelijken met de opbrengst die de app van Frank weer zou geven maar wel de exacte waarheid over hoeveel de batterij me nu eigenlijk brengt.
Theoretisch zou de waarde die ik krijg hetzelfde moeten zijn als die van de Sigen App en is dat niet dan weet ik ook meteen of de app van Sigen ook de verliezen meeneemt.
Wordt vervolgd
[ Voor 5% gewijzigd door azutphen op 06-08-2026 14:57 ]
Interessant project, ik ben benieuwd! Mijn Solis omvormer heeft een WiFi stick die niet betrouwbaar genoeg werkt dus ik kan helaas niet zelf een teller maken in Home Assistant die de inkomsten berekent.azutphen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:51:
[...]
Ik heb er nog even over nagedacht en besloten het anders te gaan bijhouden.
In mijn Homey kan ik de opbrengst van mijn PV koppelen aan de Dynamische energietarieven
Daarnaast heb ik een MID kWh meter waar alleen mijn batterij op zit en waarmee ik dit ook kan.
Net alles aan gezet en vanaf nu gaat hij dus registreren.
Nu heb ik dadelijk dus inzichtelijk wat de opbrengst van PV icm met Dynamische tarieven is en wat de netto handelsopbrengst van de batterij is inclusief alle verliezen.
Waarschijnlijk is dat dan niet te vergelijken met de opbrengst die de app van Frank weer zou geven maar wel de exacte waarheid over hoeveel de batterij me nu eigenlijk brengt.
Theoretisch zou de waarde die ik krijg hetzelfde moeten zijn als die van de Sigen App en is dat niet dan weet ik ook meteen of de app van Sigen ook de verliezen meeneemt.
Wordt vervolgd
Inmiddels alweer gestopt met aansturen via Frank Energie
.
De opbrengst voor mijn setup was sowieso al minimaal maar kon ook op zelfconsumptie niet alles verklaren. Dan werkt eigen aansturing via de accu zelf een stuk beter.
En misschien het kwalijkste, de ingestelde minimale SoC werd door de aansturing van Frank volledig genegeerd.
Nu via Home assistant iets vergelijkbaars geknutseld, zelfverbruik icm handelen op epex.
Kort samengevat:
Basis is zelfgebruik, maar bij donkere dagen gaat die laden op het goedkoopste moment van de dag en eventueel ook ontladen op het duurste moment van de dag. Rekening houdende met resterende SoC zodat er voldoende overblijft voor zelfgebruik die dag.
Hij kijkt hiervoor naar de huidige en de verwachte zonne opbrengst van die dag om steeds af te wegen of die af moet stappen van de zelfgebruik modus. Marge ingebouwd dat bij geringe verschillen tussen het goedkoopste en duurste moment dat die dan niet schakelt, dit belast de accu anders onnodig.
De opbrengst voor mijn setup was sowieso al minimaal maar kon ook op zelfconsumptie niet alles verklaren. Dan werkt eigen aansturing via de accu zelf een stuk beter.
En misschien het kwalijkste, de ingestelde minimale SoC werd door de aansturing van Frank volledig genegeerd.
Nu via Home assistant iets vergelijkbaars geknutseld, zelfverbruik icm handelen op epex.
Kort samengevat:
Basis is zelfgebruik, maar bij donkere dagen gaat die laden op het goedkoopste moment van de dag en eventueel ook ontladen op het duurste moment van de dag. Rekening houdende met resterende SoC zodat er voldoende overblijft voor zelfgebruik die dag.
Hij kijkt hiervoor naar de huidige en de verwachte zonne opbrengst van die dag om steeds af te wegen of die af moet stappen van de zelfgebruik modus. Marge ingebouwd dat bij geringe verschillen tussen het goedkoopste en duurste moment dat die dan niet schakelt, dit belast de accu anders onnodig.
[ Voor 40% gewijzigd door Fuske op 07-08-2026 16:48 ]
Dat is precies zoals ik het ook zou willen hebben. Met welk batterijsysteem draait dit?Fuske schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:26:
(..)
Kort samengevat:
Ik heb een Zinvolt accu. Maar verwacht dat dit met elk batterijsysteem wel mogelijk moet zijn als deze aangestuurd kan worden door Home Assistant en een eigen zelfverbruik modus heeft via een P1 dongle of iets dergelijks?Coffeeroam schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:43:
[...]
Dat is precies zoals ik het ook zou willen hebben. Met welk batterijsysteem draait dit?
OK goed geregeld.Fuske schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:59:
[...]
Ik heb een Zinvolt accu. Maar verwacht dat dit met elk batterijsysteem wel mogelijk moet zijn als deze aangestuurd kan worden door Home Assistant en een eigen zelfverbruik modus heeft via een P1 dongle of iets dergelijks?
Beste tweakers,
Ik ben nieuw in dit topic, heb al wel aardig wat terug gelezen in de posts en heb een indruk gekregen. Ik ben op zoek naar hulp in het begrijpen van deze nieuwe wereld en het fijn instellen van mijn batterij.
Ik heb sinds 1 augustus 2026 een werkende sigenstor batterij. Hiervoor ben ik druk zoekende wat de beste instelling is, welke energie leverancier (nu bij Frank) en algeheel wat het beste zou passen in mijn situatie voor nu (in 2026) want ik begrijp dat per 1 januari '27 alles toch op kop wordt gegooid en ik dan feitelijk opnieuw kan beginnen. Ik lees hier al veel dingen die nieuw voor mij zijn, onder andere:
Ik heb een paar dagen in het begin (omdat ik ook maar net begonnen ben feitelijk) op de SIG Ai gedraaid. Mijn installateur had dit ook zo ingesteld. Ik had zo mijn twijfels of die Ai wel alles uit mijn setup haalde.
Ik exporteerde feitelijk alleen maar stroom met SIG Ai, mijn woning was voorzien maar, de batterij ontlaadde niet onder de 60%.
Ik weet niet waarom, misschien ben ik ongeduldig en moet ik het systeem langer laten 'leren' wat ook mijn eigen gebruik is. Maar ik had het idee dat ik niet alles eruit haalde in die SIG Ai modus (gebalanceerd). Ik had het idee dat er geld bleef liggen dat had kunnen worden opgeraapt op de epex omdat hij niet ontlaad onder de 60%.
:strip_exif()/f/image/YpkRzhHcYLMBXmSAohx7QjZY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8n5lrt4DIpMVGoOMPJHLWCaM.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen besloot ik eens naar de Frank Slimme koppeling te gaan en tot mijn verbazing was er ineens een Frank VPP profiel in mijn SIG app. (nieuw voor mij) maar afijn, ik kon direct zien dat het gedrag van de batterij anders was. Nu laadde de batterij zelfs op vanaf het stroomnet (wat die voorheen echt niet deed) om het later terug te geven. Er kwamen ineens giga pieken en dalen in de app met laden en ontladen. Handelsmodus staat op normaal trouwens.
:strip_exif()/f/image/EhbvhEFxWxBbBv3O66VtEBO5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BqdDUTMyb8Q4IUa6Afl818az.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JwOfCjO3hXxg4chYX9nWT22u.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zo mijn twijfels of dit wel goed is voor de batterij. Kunnen jullie hier commentaar op geven? Zie ook de screenshot hiervan vanuit de SIG app.
Ook zie ik dat de batterij soms aan het laden is vanaf het stroomnet bij hoge kosten via de frank VPP. Dat verbaast mij enigzins aangezien ik best veel zonnestroom heb. Is het niet zo dat het veel goedkoper is om sowieso eerst zonnestroom zelf te gebruiken alvorens te exporteren? Omdat je minder euros erugkrijgt voor de export dan dat je betaald per afgenomen kwh langs de meter?
:strip_exif()/f/image/UZOrEcg1zQrZHI0UhDSrCWcr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q5BHSdGAJsJnJ09DGc5H46aV.jpg?f=fotoalbum_large)
Lang verhaal, maar jullie lezen het. Twijfels twijfels. Waar doe ik nou goed aan. Na het lezen van velen van jullie comments en het zien van de frank VPP gedrag de laatste dagen denk ik erover weer terug te gaan naar SIG Ai, maar dat is onderbuik gevoel, geen harde cijfer onderbouwd besluit.
Verder ben ik benieuwd of jullie het idee zouden hebben of dat Frank met zijn tarieven feitelijk slecht is voor mijn situatie en dat een andere leverancier beter was geweest.
Met vriendelijke groet, Ruud
Ik ben nieuw in dit topic, heb al wel aardig wat terug gelezen in de posts en heb een indruk gekregen. Ik ben op zoek naar hulp in het begrijpen van deze nieuwe wereld en het fijn instellen van mijn batterij.
Ik heb sinds 1 augustus 2026 een werkende sigenstor batterij. Hiervoor ben ik druk zoekende wat de beste instelling is, welke energie leverancier (nu bij Frank) en algeheel wat het beste zou passen in mijn situatie voor nu (in 2026) want ik begrijp dat per 1 januari '27 alles toch op kop wordt gegooid en ik dan feitelijk opnieuw kan beginnen. Ik lees hier al veel dingen die nieuw voor mij zijn, onder andere:
- gebrek aan transparantie Frank Energie prijsopbouw inkoop / verkoop
- wisselende markten waar Frank in handelt (onbalans/epex) zonder dat je hier zelf weet van hebt als je handeld in de 'slimme' modus VPP van Frank (handel stand, standaard
- rare keuzes die het Frank algoritme soms maakt met laden/ontladen die niet perse financieel voordelig zijn voor de batterij eigenaar
- nieuwbouw woning all electric
- 35 pv panelen 435Wp = 15.225 Wp
- Sigenergy sigenstor 27.2 kWh batterij
- 12kW omvormer
- noodstroom gateway (hierdoor 10% ondergrens bij batterij ingesteld)
- 3x25A aansluiting
- geen EV auto
- warmtepomp Nibe F2050 monoblock
Ik heb een paar dagen in het begin (omdat ik ook maar net begonnen ben feitelijk) op de SIG Ai gedraaid. Mijn installateur had dit ook zo ingesteld. Ik had zo mijn twijfels of die Ai wel alles uit mijn setup haalde.
Ik exporteerde feitelijk alleen maar stroom met SIG Ai, mijn woning was voorzien maar, de batterij ontlaadde niet onder de 60%.
Ik weet niet waarom, misschien ben ik ongeduldig en moet ik het systeem langer laten 'leren' wat ook mijn eigen gebruik is. Maar ik had het idee dat ik niet alles eruit haalde in die SIG Ai modus (gebalanceerd). Ik had het idee dat er geld bleef liggen dat had kunnen worden opgeraapt op de epex omdat hij niet ontlaad onder de 60%.
:strip_exif()/f/image/YpkRzhHcYLMBXmSAohx7QjZY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8n5lrt4DIpMVGoOMPJHLWCaM.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen besloot ik eens naar de Frank Slimme koppeling te gaan en tot mijn verbazing was er ineens een Frank VPP profiel in mijn SIG app. (nieuw voor mij) maar afijn, ik kon direct zien dat het gedrag van de batterij anders was. Nu laadde de batterij zelfs op vanaf het stroomnet (wat die voorheen echt niet deed) om het later terug te geven. Er kwamen ineens giga pieken en dalen in de app met laden en ontladen. Handelsmodus staat op normaal trouwens.
:strip_exif()/f/image/EhbvhEFxWxBbBv3O66VtEBO5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BqdDUTMyb8Q4IUa6Afl818az.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JwOfCjO3hXxg4chYX9nWT22u.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zo mijn twijfels of dit wel goed is voor de batterij. Kunnen jullie hier commentaar op geven? Zie ook de screenshot hiervan vanuit de SIG app.
Ook zie ik dat de batterij soms aan het laden is vanaf het stroomnet bij hoge kosten via de frank VPP. Dat verbaast mij enigzins aangezien ik best veel zonnestroom heb. Is het niet zo dat het veel goedkoper is om sowieso eerst zonnestroom zelf te gebruiken alvorens te exporteren? Omdat je minder euros erugkrijgt voor de export dan dat je betaald per afgenomen kwh langs de meter?
:strip_exif()/f/image/UZOrEcg1zQrZHI0UhDSrCWcr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q5BHSdGAJsJnJ09DGc5H46aV.jpg?f=fotoalbum_large)
Lang verhaal, maar jullie lezen het. Twijfels twijfels. Waar doe ik nou goed aan. Na het lezen van velen van jullie comments en het zien van de frank VPP gedrag de laatste dagen denk ik erover weer terug te gaan naar SIG Ai, maar dat is onderbuik gevoel, geen harde cijfer onderbouwd besluit.
Verder ben ik benieuwd of jullie het idee zouden hebben of dat Frank met zijn tarieven feitelijk slecht is voor mijn situatie en dat een andere leverancier beter was geweest.
Met vriendelijke groet, Ruud
Hi @Ruud033 ,
Dank voor je compliment.
Op welke modus heb je de Sigen AI staan ?
Bij mijn staat hij op Sigen Ai voorkeur maximale winst.
Bij mij gaat elke dag mijn batterij helemaal vol en leeg en houd hij rekening met de opbrengst van de pv panelen. Volgens mij heeft hij een klein weekje moeten leren.
Wat ik lastig vind aan Frank is het volgende:
Ik zou eigenlijk op ZC+ willen staan maar dan zolang het ZC is op EPEX afgerekend willen worden en wanneer ik boven de drempel kom op onbalans afgerekend willen worden.
Ze kunnen dit echter niet scheiden en dan wordt je dus altijd op onbalans afgerekend met een EPEX correctie. Wat voor Epex een goed ontlaadmoment kan zijn kan weer een behoorlijk nadeel op onbalans afrekening geven dus dan kun je eigenlijk op zc nooit een hele zuivere strategie hebben.
Op Sigen Ai is dat in ieder geval wel een zuivere en transparante strategie, ben er nog niet over uit of dat ik meer of minder verdien omdat ik nog aan de monitoring aan het rommelen ben maar ik weet nu in ieder geval zeker dat de strategie in mijn voordeel en niet in Frank zijn voordeel is.
Wat ik wel weet is dat mijn verbruik in de app veel lager ligt dan wat Frank verwacht had en dat het verschil zeker groter is als wat ik van Frank voor onbalans gekregen had.
Het nadeel van Sigen AI en Frank is wel dat ze uitgaan van de SOC van de batterij en de verliezen niet meenemen, bij Frank kan dat voordelig zijn wanneer je bijvoorbeeld de auto aan het laden bent en de batterij ontlaad, je krijgt betaald voor die stroom en die bereikt nooit het net. Anderzijds start frank het laden van je auto op de vreemdste en duurste momenten.
Een 100% kloppend vergelijk ga je daardoor volgens mijn nooit krijgen maar wanneer ik mijn monitoring goed op orde heb kom ik terug met de netto resultaten inclusief alle verliezen.
:strip_exif()/f/image/EHkTgBErr5IWTnZo7FjEobqn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5AJZX8IQAflrXiHpX4hpyLSY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor je compliment.
Bij mij gaat elke dag mijn batterij helemaal vol en leeg en houd hij rekening met de opbrengst van de pv panelen. Volgens mij heeft hij een klein weekje moeten leren.
Wat ik lastig vind aan Frank is het volgende:
Ik zou eigenlijk op ZC+ willen staan maar dan zolang het ZC is op EPEX afgerekend willen worden en wanneer ik boven de drempel kom op onbalans afgerekend willen worden.
Ze kunnen dit echter niet scheiden en dan wordt je dus altijd op onbalans afgerekend met een EPEX correctie. Wat voor Epex een goed ontlaadmoment kan zijn kan weer een behoorlijk nadeel op onbalans afrekening geven dus dan kun je eigenlijk op zc nooit een hele zuivere strategie hebben.
Op Sigen Ai is dat in ieder geval wel een zuivere en transparante strategie, ben er nog niet over uit of dat ik meer of minder verdien omdat ik nog aan de monitoring aan het rommelen ben maar ik weet nu in ieder geval zeker dat de strategie in mijn voordeel en niet in Frank zijn voordeel is.
Wat ik wel weet is dat mijn verbruik in de app veel lager ligt dan wat Frank verwacht had en dat het verschil zeker groter is als wat ik van Frank voor onbalans gekregen had.
Het nadeel van Sigen AI en Frank is wel dat ze uitgaan van de SOC van de batterij en de verliezen niet meenemen, bij Frank kan dat voordelig zijn wanneer je bijvoorbeeld de auto aan het laden bent en de batterij ontlaad, je krijgt betaald voor die stroom en die bereikt nooit het net. Anderzijds start frank het laden van je auto op de vreemdste en duurste momenten.
Een 100% kloppend vergelijk ga je daardoor volgens mijn nooit krijgen maar wanneer ik mijn monitoring goed op orde heb kom ik terug met de netto resultaten inclusief alle verliezen.
:strip_exif()/f/image/EHkTgBErr5IWTnZo7FjEobqn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5AJZX8IQAflrXiHpX4hpyLSY.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar Frank op handelt is onbekend, dat is meestal niet Epex of onbalans, al geloof ik dat als basisprijzen voor alles wat je accu doet wel de onbalansprijzen nog gelden, waarnatoe dus allerlei verrekeningen moeten plaatsvinden. Zondag was op onbalans wel een reden te vinden voor gedrag accu en zaterdag ook, het verschil in tijd van handelen tussen zondag en zaterdag is ook verklaarbaar als je naar onbalansprijzen kijkt. Of onbalanshandel reden was ? Alleen Frank weet dat.
@Ruud033 Ja, die giga pieken en dalen bij Frank 'handel' met grote swings in de SOC, dat is typisch bij 'handel'. Die grote hoeveelheden heen en weer sturen kan nu nog, omdat je alle energiebelasting oog terugkrijgt bij terugleveren, maar, zoals je zelf ook al zei, na 1 januari zal dat anders moeten gaan. Maar ook nu al rekent Frank Energie toch al veel naar zichzelf toe, laden en ontladen met slechts 1 cent of 2 cent opbrengst houdt totaal geen rekening met jouw interne verliezen en je afschrijving op de batterij (je hebt immers maar een eindig aantal cycles op een batterij). Ik gebruik daarom Frank's 'handel' niet en hoop dat het na 1 januari wat verstandiger gebeurt, dan haak ik misschien weer aan.
Toch even een positieve noot: de handel brengt bij mij toch meer dan 10ct/kwh op. Daarnaast is mijn gemiddelde stroomprijs onder de 10ct (marktprijs+) en krijg jk gemiddeld bijna 20ct (marktprijs+) voor wat ik teruglever. Geen zorgen over dynamische prijzen, sterker nog: hoe extremer hoe beter.
Ja, geen idee hoe Frank handelt en hoeveel ze er zelf aan overhouden. Maar het werkt toch wel aardig en bij deze opbrengsten heb ik nu (ja, volgend jaar wordt alles anders) zo’n 17% rendement.
Kan het beter, vast. Maar is het voor de gemiddelde leek die niet zelf aan de knoppen wil zitten beter bij de Zonneplannen of Tibbers van deze wereld? Denk het niet eigenlijk.
Ja, geen idee hoe Frank handelt en hoeveel ze er zelf aan overhouden. Maar het werkt toch wel aardig en bij deze opbrengsten heb ik nu (ja, volgend jaar wordt alles anders) zo’n 17% rendement.
Kan het beter, vast. Maar is het voor de gemiddelde leek die niet zelf aan de knoppen wil zitten beter bij de Zonneplannen of Tibbers van deze wereld? Denk het niet eigenlijk.
Ik heb m op frank VPP modus staan. Sigen Ai is niet actief.azutphen schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:12:
Hi @Ruud033 ,
Dank voor je compliment.
Ik zie het ff aan deze maand en dan schakel ik over naar Sigen Ai max winst profiel.
Ik heb inderdaad moeite met het doorzien van de frank strategie die niet helemaal transparant is zoals @Vdvmark ook aangeeft. Ik vind het wel moeilijk om het vooraf te bepalen wat het beste is, mede vanwege het gebrek aan deze transparantie. Ik heb het idee dat ik nooit weet of ik nu handel op epex of op onbalans.
Ik heb onlangs een mail van de frank energie klantenservice ontvangen dat zij mij slim teruglevering en de 15%bonus niet kunnen activeren met mijn systeem omdat de omvormer aan de batterij zit. Ook weer zoiets... Hebben jullie dat ook?
Ben benieuwd hoe iedereen het gedaan heeft met die zonsverduistering
Dat was leuk tijdens de zonsverduistering. Batterijen laten leeglopen tegen Epextarief.€0,46. Het gekke is dat vandaag, zonder zonsverduistering, de piek er hetzelfde uit ziet op €0,49.Ruud033 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:10:
[...]
Ben benieuwd hoe iedereen het gedaan heeft met die zonsverduistering
Gisteren heeft mijn homey een verbindingsprobleem gehad met mijn pv omvormer dus dat is jammer want dan kan ik die niet uitfilteren uit de opbrengst zoals in sigen aangegeven.
Omzet volgens sigen was €11,91 waarvan 19,5 kwh pv
Vandaag bijna zelfde piek dus nieuwe poging.
:strip_exif()/f/image/bmPKlul0jlJjrSB8hDfyAyAW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AJizVd9WkzFdPQexnqiIWZn8.jpg?f=fotoalbum_large)
Omzet volgens sigen was €11,91 waarvan 19,5 kwh pv
Vandaag bijna zelfde piek dus nieuwe poging.
:strip_exif()/f/image/bmPKlul0jlJjrSB8hDfyAyAW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AJizVd9WkzFdPQexnqiIWZn8.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer mensen die last hebben van de app van alpha Ess? Geen verbinding, of kan het iets anders zijn?
AlphaEss app is geupdate, en werkt hier zonder problemenBaexem1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:15:
Meer mensen die last hebben van de app van alpha Ess? Geen verbinding, of kan het iets anders zijn?
Zijn er mensen die het gelukt is om in de SIG Energy app een extra onbalans grafiek tarief toe te voegen? Ik kan deze wel inzien op mijnbatterij maar ben benieuwd of dit ook ter inzage toe te voegen is aan de SIG app.
Gisteren 15 augustus was mijn handelsopbrengst €-0.01. Er is die dag niet gehandeld als ik zo naar de grafiek kijk. Zijn er meer mensen die hetzelfde zien?
:strip_exif()/f/image/YeTd3r8r9rKdJUrmHlRDwZ4i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hN1ZSXXZEUMzyFWNe1GgERl5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lO44zEcfy3ln9eaVRpyqfwGU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XnSBOjC60lc97dyXkRhj26Yk.jpg?f=fotoalbum_large)