• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:13
Vdvmark schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:38:
[...]

Tot januari kan t makkelijk zijn dat je vrolijk doorhandelend het beste resultaat haalt bij Zonneplan, daarna verandert waarschijnlijk in ieder geval een aantal maanden hoe je de accu zn werk laat doen en daarna blijft ook die energiebelasting meespelen. Zonneplan doet geloof ik nog wel alsof ze ook BTW zullen uitkeren over teruglevering na 1 januari, maar daar zou ik aan twijfelen :) voor de zekerheid ;) Het is niet dat bij Zonneplan alles vlekkeloos loopt ook, alleen kost t gerommel niet per definitie echt geld ;)

Momenteel heeft Zonneplan laten weten per 1 augustus kwartierprijzen in te voeren. Als je dan goed kijkt naar wat ze nu op dit moment doen als je stroom afneemt of teruglevert, blijkt dat ze al met kwartierprijzen werken, met 1 maar, het eerste kwartier is altijd de officiele uurprijs (het gemiddelde van de 4 officiele kwartierprijzen) kwartier 2 tm4 zijn de officiele kwartierprijzen. Dat is dus afwijkend van officiele prijzen, 's ochtends lagere prijzen dan officieel, s avonds hogere prijzen dan officieel, grofweg gesteld. Dus geen uurprijzen en gerommel dus ook, als je t checked :D Of ze per 1 augustus met die rommelprijzen blijven werken, ik hoop t niet, maakt t veel uit, nee, ze doen alleen niet wat ze zeggen dat ze doen. En dat is dan de leverancier die als beste dynamische hier bekend staat, misschien bestaan er alleen rommelaars ?
Hmmm, daar zal ik dan even in moeten duiken, want wat jij beschrijft over de kwartierprijzen is flink anders dan hoe Zonneplan het presenteert. Ik heb eerlijk gezegd een beetje jeuk als er "gerommeld" wordt, want hoe moeilijk kan het zijn om het gewoon netjes en transparant te doen. Afijn, mocht het niet bevallen, dan hup ik wel door naar de volgende. Dat is dan wel weer het voordeel van dynamisch.

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:12
Vdvmark schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:38:
Momenteel heeft Zonneplan laten weten per 1 augustus kwartierprijzen in te voeren.

Als je dan goed kijkt naar wat ze nu op dit moment doen als je stroom afneemt of teruglevert, blijkt dat ze al met kwartierprijzen werken, met 1 maar, het eerste kwartier is altijd de officiele uurprijs (het gemiddelde van de 4 officiele kwartierprijzen) kwartier 2 tm4 zijn de officiele kwartierprijzen. Dat is dus afwijkend van officiele prijzen, 's ochtends lagere prijzen dan officieel, s avonds hogere prijzen dan officieel, grofweg gesteld.

Dus geen uurprijzen en gerommel dus ook, als je t checked :D Of ze per 1 augustus met die rommelprijzen blijven werken, ik hoop t niet, maakt t veel uit, nee, ze doen alleen niet wat ze zeggen dat ze doen. En dat is dan de leverancier die als beste dynamische hier bekend staat, misschien bestaan er alleen rommelaars ?
's morgens zijn de prijzen dus nog lager dan de werkelijke marktprijs, dus koop je dan goedkoper in; 's avond het omgekeerde dan zijn de prijzen hoger dan de werkelijke marktprijs, dus verkoop je de batterijlading tegen hogere prijzen, dat betekent wel veel voordeel, dus meer winst voor de gebruikers!

[ Voor 17% gewijzigd door bergsmit op 17-07-2026 14:00 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:07
osluis schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:52:
[...]

Hmmm, daar zal ik dan even in moeten duiken, want wat jij beschrijft over de kwartierprijzen is flink anders dan hoe Zonneplan het presenteert. Ik heb eerlijk gezegd een beetje jeuk als er "gerommeld" wordt, want hoe moeilijk kan het zijn om het gewoon netjes en transparant te doen. Afijn, mocht het niet bevallen, dan hup ik wel door naar de volgende. Dat is dan wel weer het voordeel van dynamisch.
Het is beetje irritant, maar kost je geen geld denk ik. Ik denk dat ze systeem aangepast hebben en achteraf bedachten dat ze maand van tevoren daarover moesten communiceren naar gebruikers en denken dat ze weer uurprijzen hanteren, maar t nooit gecontroleerd hebben.

Kwartierprijzen worden het dus zowiezo, je krijgt geen keuze.

• bergsmit
Het zijn natuurlijk volkomen onbelangrijke bedragen, maar daar gaat het niet om.
Het gaat om het principe.

Ik zorg via de EPEX markt dat mijn batterijen 100% vol zijn door tegen de laagste dagprijzen in te kopen. Ik wil niet dat er tussentijds iets verkocht wordt voor lagere prijzen dan de hoogste dagprijzen, dus laat ik de minimale laadtoestand op 100 % staan.
Toch zie ik dat Frank Energie mijn handelsresultaat verlaagt van 110 naar 103 cent, mijn EPEX correctie verlaagt van 224 naar 223 cent, en de Frank Bonus gelijk houdt op 20 cent.
Dat terwijl er geen enkele handelstransactie heeft plaatsgevonden.

Zou iemand dit kunnen verklaren?

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:10
bergsmit schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:42:
Het zijn natuurlijk volkomen onbelangrijke bedragen, maar daar gaat het niet om.

Ik zorg via de EPEX markt dat mijn batterijen 100% vol zijn door tegen de laagste dagprijzen in te kopen. Ik wil niet dat er tussentijds iets verkocht wordt voor lagere prijzen dan de hoogste dagprijzen, dus laat ik de minimale laadtoestand op 100 % staan.
Toch zie ik dat Frank Energie mijn handelsresultaat verlaagt van 110 naar 103 cent, mijn EPEX correctie verlaagt van 224 naar 223 cent, en de Frank Bonus gelijk houdt op 20 cent.

Dat is niet te verklaren, precies dit soort dingen (feitelijk gewoon fraude in mijn ogen) heeft mij heel snel doen besluiten bij Frank te vertrekken.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:54
osluis schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:57:
[...]

Het grote nadeel van Zonneplan is dat zij alleen handelen met hun eigen Nexus batterij. Dat was voor mij destijds een No Go omdat de Nexus niet aan mijn wensen voldeed (maximaal 20kWh) en ik niet aan Zonneplan vast wou zitten. Inmiddels was ik toch al losgekoppeld van handel op onbalans/andere markten en handel ik uitsluitend op epex, dus maakt het mij niet meer uit wie de aanbieder is. Ook is er in mijn regio geen sprake van die netcongestie waar Frank nu als proef mee gestart is, dus dat was ook geen motiverende factor om rekening mee te houden

Ik gebruik voor prijsvergelijkingen easyswitch (al een antal jaren naar tevredenheid). Daar heb ik apart mijn gegevens voor gas en elektra ingevuld. Zonneplan doet daar overigens niet mee en biedt voor zover ik weer geen welkomst kortingen (maar zeker weten doe ik het niet). Ik ben eerst even langs jeroen.nl gepasseerd om even de aanbieders van dynamische contracten naast elkaar te zetten. Ik was vooral in Zonneplan en Tibber geinteresseerd, maar Zonneplan was net iets scherper geprijsd als je puur op epex handelt en geen boodschap hebt aan slimme aansturing van laden van je auto of andere apparaten. Na mijn kennismaking met Frank ben ik daar even van genezen en heb ik het liever allemaal zelf in de hand.

De korting die ik heb gekregen via easyswitch was uitsluitend op mijn gascontract van toepassing. Het is overigens aan te bevelen om altijd je contract via een vergelijkingssite af te sluiten omdat de energiebedrijven daar hogere kortingen geven dan wanneer je rechtstreeks via hun eigen website een contract afsluit. Het viel mij op dat bijvoorbeeld United consumers mij via easyswitch €235 korting boden, maar met exact de zelf gegevens op hun eigen site niet verder kwamen dan €80,- Op vergelijkingssites moeten ze wat harder vechten voor hun klanten blijkbaar. Ik vind dat eigelijk maar smerige spel, maar wat doe je eraan :-(
Lijkt mij verstandig. Ik blijf nog even bij Frank, alleen maar omdat ik nog € 25,- per maand welkomstpremie krijg (en in mijn geval een negatieve energierekening gedurende de zomer), maar daarna is het snel gedaan. Inmiddels doe ik alleen maar EPEX. Heerlijk om te zien dat alles klopt en transparant is op die manier. Ik lever niet terug bij 0 cent want dat kost terugleveropslag bij Frank, maar lever wel terug als het een paar cent hoger zit.

• Coffeeroam
Weet iemand wat er met energieweerbericht aan de hand is?

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:19
Coffeeroam schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:11:
[...]

Lijkt mij verstandig. Ik blijf nog even bij Frank, alleen maar omdat ik nog € 25,- per maand welkomstpremie krijg (en in mijn geval een negatieve energierekening gedurende de zomer), maar daarna is het snel gedaan. Inmiddels doe ik alleen maar EPEX. Heerlijk om te zien dat alles klopt en transparant is op die manier. Ik lever niet terug bij 0 cent want dat kost terugleveropslag bij Frank, maar lever wel terug als het een paar cent hoger zit.
Epexhandel via de omvormer?

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:25
bergsmit schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:42:

Ik meen me te herinneren dat met het invoeren van het nieuwe systeem (fallback voor wanneer ze weer geen verbinding hebben) ze ook kijken naar of een laadcommando wordt opgevolgd. Als dat niet wordt opgevolgd dan krijg je ook mindering op je handelsresultaat. Dat heb ik een keer per mail te horen gehad. Ze gaan namelijk ervan uit dat je levert volgens afspraak (slim handelen aan gezet) en als dat niet zo is dan kunnen zij hun targets niet halen.

• bergsmit
stefan1512 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:51:
[...]

Ik meen me te herinneren dat met het invoeren van het nieuwe systeem (fallback voor wanneer ze weer geen verbinding hebben) ze ook kijken naar of een laadcommando wordt opgevolgd. Als dat niet wordt opgevolgd dan krijg je ook mindering op je handelsresultaat. Dat heb ik een keer per mail te horen gehad. Ze gaan namelijk ervan uit dat je levert volgens afspraak (slim handelen aan gezet) en als dat niet zo is dan kunnen zij hun targets niet halen.
kun je die mail hier letterlijk citeren en vooral de naam van de afzender erbij?

• Coffeeroam
lonehitman schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:29:
[...]

Epexhandel via de omvormer?
ja, het meeste loopt via de omvormer van de batterijen. De omvormer van de panelen gaat maar heel zelden uit (nl. als de batterijen vol zijn en de EPEX is op dat moment negatief).

• stefan1512
bergsmit schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:11:
[...]

kun je die mail hier letterlijk citeren en vooral de naam van de afzender erbij?
Goedemiddag,

Ik zag vandaag dat mijn batterij verlies draait wanneer hij niks doet, is dit weer een storing of ligt hier wat anders aan ten grondslag? Op deze magere handelsmaanden is het nogal een verliespost. Plots zie je in het filmpje meermaals -0,12 staan terwijl het batterij percentage gelijk blijft.

Met vriendelijke groet,

Stefan
Goedemiddag,

Bedankt voor je bericht. Dit kwam omdat je systeem wat activiteit vertoonde waar wij niet op stuurden. Wij stuurden namelijk van 11:30-14:00 op ontladen, wat tot 12:00 heel goed is opgevolgd (hier is ontladen van 95% naar 72%) en van 12-14 niet/minimaal (hier is er maar 4% ontladen). Omdat wij er van uit gaan dat het systeem ging ontladen maar dit niet gebeurd is, resulteert dat in negatieve resultaten.

Ik hoop je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Groet, Jasper

Team Frank "Slim handelen"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Handel is extreem waardeloos de afgelopen dagen. Frank gooit de accu niet eens vol, ook al kan dat gewoon gratis. Zo ga je natuurlijk niks verdienen 8)7

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bergsmit
voodooless schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:00:
Handel is extreem waardeloos de afgelopen dagen. Frank gooit de accu niet eens vol, ook al kan dat gewoon gratis. Zo ga je natuurlijk niks verdienen 8)7
ik vergeet Frank voorlopig maar. Ik doe zelf het volladen en leeglopen tegen EPEX prijzen in de beste opvolgende 2 uur, pas tussen leeglopen en volladen laat ik Frank spelen. Immers de geheimhouding en onwetendheid betreffende de handelsprijzen van Frank belemmeren het vertrouwen in Frank. Dit is dan ook mijn laatste seizoen bij Frank tenzij de openbaarheid van prijzen wordt hersteld en de onbalansmarkt weer opengaat voor iedereen.

[ Voor 25% gewijzigd door bergsmit op 21-07-2026 09:39 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8u69M-SQmbOpBUGzVy7TzLS1YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SKvOd3ELhfaoQDgVH3jzXBW.jpg?f=fotoalbum_large

Puik werk Frank! Echt knap hoe je dit kan verneuken… en waarom de batterij tot 100% laden? Dat is toch alleen als er serieus verdiend kan worden? De werkelijkheid is zelfs nog iets erger, want zelfs op EPEX is er verloren.

8)7

Vandaag sta ik ook al op -66 cent met een SOC die rond de 75% schommelt (+/- 2%).

‘T gaat van kwaad tot erger…

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 17:04
Ik sta al even op ZC+.

Elke dag zijn er behoorlijke EPEX correcties, misschien hoort dat zo?

Nagenoeg elke dag is een min bedrag: +1,95 = -1,05 / 2,15 = 1,11 / vandaag: -0,15 = -1,77

[ Voor 12% gewijzigd door Smirnoff op 22-07-2026 14:22 ]

• bergsmit
Zojuist de bevestiging ontvangen, per 12 augustus stap ik over van Frank Energie naar Zonneplan

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Smirnoff schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:21:
Ik sta al even op ZC+.

Elke dag zijn er behoorlijke EPEX correcties, misschien hoort dat zo?

Nagenoeg elke dag is een min bedrag: +1,95 = -1,05 / 2,15 = 1,11 / vandaag: -0,15 = -1,77
Op ZC+ heb je vooral EPEX winst, dus het is logisch dat je vaker de min in gaat, want de EPEX gaat via je normale rekening.

• osluis
bergsmit schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:41:
Zojuist de bevestiging ontvangen, per 12 augustus stap ik over van Frank Energie naar Zonneplan
En dan gewoon handel op epex? Moet je voor de grap je bloedruk eens voor en na de overstap eens meten. Het resultaat zal je misschien verbazen 😅

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:18
voodooless schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:48:
[Afbeelding]

Puik werk Frank! Echt knap hoe je dit kan verneuken… en waarom de batterij tot 100% laden? Dat is toch alleen als er serieus verdiend kan worden? De werkelijkheid is zelfs nog iets erger, want zelfs op EPEX is er verloren.

8)7

Vandaag sta ik ook al op -66 cent met een SOC die rond de 75% schommelt (+/- 2%).

‘T gaat van kwaad tot erger…
Ik blijf het raar vinden hoe dat zo kan verschillende tussen verschillende deelnemers. Mijn resultaat voor vandaag is al €4,46. Hoe kan daar nou 5 euro verschil tussen zitten....En mijn SoC is nog steeds 77%.

Vandaag valt het kwartje mijn kant op, maar er is dus geen pijl op te trekken.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

-PeeWee- schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:46:
Ik blijf het raar vinden hoe dat zo kan verschillende tussen verschillende deelnemers. Mijn resultaat voor vandaag is al €4,46. Hoe kan daar nou 5 euro verschil tussen zitten....En mijn SoC is nog steeds 77%.

Vandaag valt het kwartje mijn kant op, maar er is dus geen pijl op te trekken.
Goede vraag.. Ik zou het niet weten... Ik zit nog steeds in de min, ongeveer hetzelfde als deze ochtend. Ik ga maar weer eens mailen met Frank... Over twee weken antwoord als ik geluk heb..

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 22-07-2026 21:31 ]

• bergsmit
Iemand was zo vriendelijk mij er op te wijzen dat als ik volgende maand overstap ik extra verlies lijdt doordat de compensatie voor de salderingsregeling dan verloren gaat en dat het daarom beter is pas per 1 januari over te stappen. Direct dus zonneplan verzocht de ingangsdatum te verschuiven naar 1 januari 2027

• bergsmit
osluis schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:55:
En dan gewoon handel op epex? Moet je voor de grap je bloedruk eens voor en na de overstap eens meten. Het resultaat zal je misschien verbazen 😅
Ik maak mij niet zo druk meer over het falen van Frank, maar inderdaad zal het stuk rustiger gaan als ik bij zonneplan alleen op de EPEX ben. Ik heb mijn ingangsdatum verzet naar 1 januari 2027 om nog ten volle van de saldering te profiteren/ Dan breekt toch een nieuw tijdperk aan zonder saldering en zal er nauwelijks handel zijn, maar zal zelfconsumptie de hoofdrol spelen.

• osluis
bergsmit schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:23:
[...]

Ik maak mij niet zo druk meer over het falen van Frank, maar inderdaad zal het stuk rustiger gaan als ik bij zonneplan alleen op de EPEX ben. Ik heb mijn ingangsdatum verzet naar 1 januari 2027 om nog ten volle van de saldering te profiteren/ Dan breekt toch een nieuw tijdperk aan zonder saldering en zal er nauwelijks handel zijn, maar zal zelfconsumptie de hoofdrol spelen.
Ik mag toch aannemen dat je bij zonneplan in de periode van aug 2026 t/m 31 dec 2026 ook gebruik kunt maken van de salderingsregeling. Of loopt je contract van 1-jan t/m 31 dec?

• bergsmit
osluis schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Ik mag toch aannemen dat je bij zonneplan in de periode van aug 2026 t/m 31 dec 2026 ook gebruik kunt maken van de salderingsregeling. Of loopt je contract van 1-jan t/m 31 dec?
In die periode zal waarschijnlijk augustus en september wel compensatie opleveren voor de salderingsregeling, maar lang niet genoeg om de tekorten van oktober, november en december goed te maken. September is altijd dubieus, het ene jaar houd je over, het andere jaar kom je tekort. Dus is het geen gok om nu niet over te stappen, maar pas op 1 januari.
Essentieel is dan ook dat Zonneplan geen terug leverkosten rekent en Frank Energie dat wel doet.

• osluis
bergsmit schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:41:
[...]

In die periode zal waarschijnlijk augustus en september wel compensatie opleveren voor de salderingsregeling, maar lang niet genoeg om de tekorten van oktober, november en december goed te maken. September is altijd dubieus, het ene jaar houd je over, het andere jaar kom je tekort. Dus is het geen gok om nu niet over te stappen, maar pas op 1 januari.
Essentieel is dan ook dat Zonneplan geen terug leverkosten rekent en Frank Energie dat wel doet.
Wat ik bedoel is dat salderen per contractjaar door je leverancier toegepast wordt, niet per kalanderjaar. Als je huidig contractjaar bij Frank niet van 1-1-2026 tm 31-12-2026 loopt ga je bij Frank de zelfde salderingsproblemen lopen als bij Zonneplan.

Als je nieuw jaar bij Frank eerder dit jaar is ingegaan bijvoorbeeld maart oid, dan zou je idd beter bij Frank kunnen blijven, maar als dat ook ergens achterin het jaar zit gaat het weinig uitmaken denk ik.

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:06
bergsmit schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Volgens het overzichtje bij Jeroen.nl zijn er bij Frank Energie ook geen terug leverkosten. Ze zijn bijna vergelijkbaar. 2ct vs 1,82ct per kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WV7ZAaQBDSmHdZAp5cB1XdZcF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n0cpITGJs2OwuUCcbp71lviP.png?f=fotoalbum_large

• osluis
dccm schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Volgens het overzichtje bij Jeroen.nl zijn er bij Frank Energie ook geen terug leverkosten. Ze zijn bijna vergelijkbaar. 2ct vs 1,82ct per kWh

[Afbeelding]
Ligt er maar net aan of je een contract via een groepsactie hebt afgesloten of dat je je omvormer van de zonnepanelen door Frank aan laat sturen. Ik betaal wel degelijk terugleverkosten omdat ik weiger om Frank mijn installatie aan te laten sturen.

• bergsmit
osluis schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Wat ik bedoel is dat salderen per contractjaar door je leverancier toegepast wordt, niet per kalanderjaar. Als je huidig contractjaar bij Frank niet van 1-1-2026 tm 31-12-2026 loopt ga je bij Frank de zelfde salderingsproblemen lopen als bij Zonneplan.

Als je nieuw jaar bij Frank eerder dit jaar is ingegaan bijvoorbeeld maart oid, dan zou je idd beter bij Frank kunnen blijven, maar als dat ook ergens achterin het jaar zit gaat het weinig uitmaken denk ik.
mijn contractjaar is vorig jaar veranderd van oktober naar 1 januari omdat Frank een goed voorstel deed. Geluk bij een ongeluk dus!

• bergsmit
osluis schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Ligt er maar net aan of je een contract via een groepsactie hebt afgesloten of dat je je omvormer van de zonnepanelen door Frank aan laat sturen. Ik betaal wel degelijk terugleverkosten omdat ik weiger om Frank mijn installatie aan te laten sturen.
Dat bedoelde ik dan ook. Zodra je slimhandelen bij Frank niet meer gebruikt dan hang je aan verhoogde kosten zonder dat je dat expliciet verteld wordt

• Renger-oi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:03
Ik ga ook weg bij Frankenergie per 14 augustus. Heb er genoeg van, onduidelijke facturen en maar te zwijgen over de VPP.

Ik ga nu naar Zonneplan hopelijk gaat dat beter.

• bergsmit
Renger-oi schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:22:
Ik ga ook weg bij Frankenergie per 14 augustus. Heb er genoeg van, onduidelijke facturen en maar te zwijgen over de VPP.

Ik ga nu naar Zonneplan hopelijk gaat dat beter.
Realiseer jij je dat je dan te weinig saldo opbouwt in augustus en september om het verbruik in oktober, november en december te compenseren? Toen Jeroen.nl daar tegen waarschuwde heb ik ook mijn overgangsdatum verschoven van 12 augustus a.s. naar 1 januari 2027.
Het verlies wat je nu zou nemen maak je nooit meer goed!

[quote] Jeroen.nl: Zonnepanelen, terugleveren & overstappen? Denk na! 
Waarom dan? Nou, je kan jouw opgebouwde salderingstegoed NIET meenemen naar een nieuwe stroomleverancier. Je begint bij een nieuwe leverancier altijd weer op nul. Niks. Nada. Noppes.
Loopt jouw contractjaar (voorbeeld) van 1 januari tot 1 januari, dan heb je in de maand juni ongeveer 50% teruggeleverd van wat je het hele jaar zou gaan terugleveren. Stap je in september over, dan kan je al jouw reeds teruggeleverde stroom in de resterende maanden tot 1 januari 2027 niet meer salderen. Een grapje dat jou mogelijk meer kan kosten dan dat het je oplevert aan gunstigere tarieven. Even opletten dus! [/quote]

[ Voor 38% gewijzigd door bergsmit op 24-07-2026 16:45 . Reden: toevoegen citaat jeroen.nl ]

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

bergsmit schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Realiseer jij je dat je dan te weinig saldo opbouwt in augustus en september om het verbruik in oktober, november en december te compenseren? Toen Jeroen.nl daar tegen waarschuwde heb ik ook mijn overgangsdatum verschoven van 12 augustus a.s. naar 1 januari 2027.

Het verlies wat je nu zou nemen maak je nooit meer goed!
Dat bouwt hij nu bij Zonneplan op? Of mis ik iets mbt de jaarafrekeningen?

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• bergsmit
Luckeh schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:28:
Dat bouwt hij nu bij Zonneplan op? Of mis ik iets mbt de jaarafrekeningen?
hij bouwt alleen nog half augustus en misschien september op, maar dat is altijd onvoldoende voor het gebruik in oktober, november en december!

citaat van Jeroen.nl:
Zonnepanelen, terugleveren & overstappen? Denk na! 
Waarom dan? Nou, je kan jouw opgebouwde salderingstegoed NIET meenemen naar een nieuwe stroomleverancier. Je begint bij een nieuwe leverancier altijd weer op nul. Niks. Nada. Noppes.
Loopt jouw contractjaar (voorbeeld) van 1 januari tot 1 januari, dan heb je in de maand juni ongeveer 50% teruggeleverd van wat je het hele jaar zou gaan terugleveren. Stap je in september over, dan kan je al jouw reeds teruggeleverde stroom in de resterende maanden tot 1 januari 2027 niet meer salderen. Een grapje dat jou mogelijk meer kan kosten dan dat het je oplevert aan gunstigere tarieven. Even opletten dus!

• Renger-oi
Ik heb een batterij en mijn verbruik en teruglevering is ongeveer gelijk op jaarbasis en nu met 22 panelen kan ik nog wel een buffertje opbouwen. Denk dat het wel gaat meevallen, het is ongeveer gelijk. Vanaf januari maakt het toch niks meer uit.

• Coffeeroam
Veel plezier bij Zonneplan. Ik hoop dat het dat dan wel gaat bevallen...

• bergsmit
Coffeeroam schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:41:
Veel plezier bij Zonneplan. Ik hoop dat het dat dan wel gaat bevallen...
inmiddels is het uitgesteld tot 1 januari 2027. In elk geval zijn daar de prijzen waarop gehandeld wordt wel doorzichtig en niet geheim zoals bij Frank Energie.

• bergsmit
Renger-oi schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:59:
Ik heb een batterij en mijn verbruik en teruglevering is ongeveer gelijk op jaarbasis en nu met 22 panelen kan ik nog wel een buffertje opbouwen. Denk dat het wel gaat meevallen, het is ongeveer gelijk. Vanaf januari maakt het toch niks meer uit.
vergelijk even wat jij vorig jaar in deze periode hebt afgenomen van het net en terug geleverd hebt naar het net. Waarschijnlijk schrik je dan van het negatieve resultaat in die periode

• Coffeeroam
bergsmit schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:52:
[...]

inmiddels is het uitgesteld tot 1 januari 2027. In elk geval zijn daar de prijzen waarop gehandeld wordt wel doorzichtig en niet geheim zoals bij Frank Energie.
Ik las het. Ben nu pas weer bij. Gezien het tabelletje bij Jeroen zou je bij Nextenergy moeten zitten? - 0.000 terugleververgeoding, ook buiten salderen.

• Vdvmark
Coffeeroam schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Ik las het. Ben nu pas weer bij. Gezien het tabelletje bij Jeroen zou je bij Nextenergy moeten zitten? - 0.000 terugleververgeoding, ook buiten salderen.
Vaste contracten zijn ook mooi hoor;) Wat bedoel je??

• Renger-oi
bergsmit schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:54:
[...]

vergelijk even wat jij vorig jaar in deze periode hebt afgenomen van het net en terug geleverd hebt naar het net. Waarschijnlijk schrik je dan van het negatieve resultaat in die periode
Dat was met VPP een hoop rond gepomp nu zonder VPP alleen het noodzakelijke, goedkoop inkopen en duur verkopen en eigen gebruik bijna 0.

• Vdvmark
Je zal wel iets saldering missen, maar als je nu 1,2 cent betaalde voor teruglevering dan ga je er ongeveer 5 cent per kWh teruglevering op vooruit en dat zou t ruimschoots moeten compenseren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Frank laadt mijn accu nog steeds vol tot 100%. Hebben jullie dat ook? Ben door de negatieve resultaten maar op ZC+ over. Vooralsnog doet dat ook nog niet veel. Waarom wordt er niet ontladen? Sinds 19 Juli is mijn SOC niet onder de 60% geweest… ik ben dan wel op vakantie, maar op handel zou mijn eigen verbruik toch helemaal geen factor moeten zijn..

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-08 14:44
Hier varieert de SOC ruwweg van 20-90% met nu en dan uitschieters naar bijvoorbeeld 98% of 18%.

• annoniem83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-08 18:08
Ik lees zoveel gevarieerde verhalen hier.

Ik lees dat steeds meer mensen overstappen op alleen epex handelen. ik heb sinds een paar weken batterijen en laat die nu nog zelf op epex handelen. Wilde kijken of het aanzetten bij frank energy op onbalans nog loont maar lees hier verschillende verhalen dus voordat ik het aanzet en Frank controle geef over m’n batterijen dacht zal de tendens hier eens checken.

levert het onbalans handelen nu wel of niet nog wat op? En hoeveel ongeveer per dag/maand voor 15kwh batterij?

• dccm
annoniem83 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:16:
Ik lees zoveel gevarieerde verhalen hier.

Ik lees dat steeds meer mensen overstappen op alleen epex handelen. ik heb sinds een paar weken batterijen en laat die nu nog zelf op epex handelen. Wilde kijken of het aanzetten bij frank energy op onbalans nog loont maar lees hier verschillende verhalen dus voordat ik het aanzet en Frank controle geef over m’n batterijen dacht zal de tendens hier eens checken.

levert het onbalans handelen nu wel of niet nog wat op? En hoeveel ongeveer per dag/maand voor 15kwh batterij?
Als je kijkt op https://mijnbatterij.nl dan zie je alle verschillende opbrengsten van de verschillende batterijen bij verschillende aanbieders.

• bergsmit
dccm schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:52:
[...]

Als je kijkt op https://mijnbatterij.nl dan zie je alle verschillende opbrengsten van de verschillende batterijen bij verschillende aanbieders.
helaas zijn die opbrengsten niet echt vergelijkbaar omdat niemand weet hoeveel de correctie is door eigen verbruik en zonnepanelen. Ook is daar niet alles onbalans, maar ook "andere markten" welke die ook mogen zijn! Tenslotte nog degenen die "stekker trekken" die handelswinsten maken op de EPEX maar die op mijnbatterij.nl niet zichtbaar zijn.

• annoniem83
Ja ik zat daar te kijken idd maar alsnog het goed interpreteer is dat alleen band e onbalans? Maar als er op onbalans gehandeld wordt zal dat ws iets van de effectiviteit van de epex handel weghalen omdat de batterij dan gebruikt wordt op de momenten van onbalans en dus niet helemaal volgeladen is op goedkoopste moment en ontlaadt op duurste moment van epex? Oftewel je kan volgens mij niet zomaar zeggen dat als er 1 euro op onbalans verdiend is dat ik daar anders niet een deel (of alles, of meer?) via epex handel ook had verdiend?

is er een manier om dit beter inzichtelijk te maken? Nu is het een beetje gokken wat het oplevert voor m’n gevoel. Of kan dit wel?

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:01
annoniem83 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:56:
Ja ik zat daar te kijken idd maar alsnog het goed interpreteer is dat alleen band e onbalans? [..]
De meeste batterijen met resultaten daar worden op onbalans/andere markten aangestuurd, je kan filteren op 'doe het zelf' en dan komen we nog wel een paar resultaten terug alleen geen met dezelfde 15 kWh capaciteit.
annoniem83 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:56:
Maar als er op onbalans gehandeld wordt zal dat ws iets van de effectiviteit van de epex handel weghalen omdat de batterij dan gebruikt wordt op de momenten van onbalans en dus niet helemaal volgeladen is op goedkoopste moment en ontlaadt op duurste moment van epex?
Het hangt er een beetje van af welke modus je pakt maar op 'handel' reageert de batterij niet op de uur/kwartierprijs. Ze compenseren juist het effect tijdens de handel met de epexcorrectie. Je ontvangt onderaan de streep dus in de basis het een of het ander aldus hun rekenvoorbeeld.
Zelfconsumptie plus is nog een beetje een middenweg die kijkt naar je verwachte verbruik/opwek en maar die behaalt geen optimaal epex-resultaat, wel pak je dan ook nog een beetje handel mee wat de moeite kan zijn. 'Stekkertrekken' en de aansturing onderbreken kan gunstig zijn maar is met lang niet alle systemen mogelijk en niet heel gangbaar.

Wat nou het meeste op gaat leveren kan denk ik niemand goed inschatten. Als er komende dagen onverwacht een paar extra energiecentrales uitvallen wegens een acuut watertekort dan kan het goed verdienen zijn met handel, blijft het weer en de markt zoals verwacht dan was je misschien beter af met sturing op epex.

• annoniem83
Ok als ik het goed lees klinkt het iedergeval niet alsof je met onbalans momenteel structureel echt meer verdiend dan met epex sturing als ik je zo hoor? Dan hou ik het lekker bij epex waarbij ik zelf in controle ben ipv via Frank. Als het echt euro’s per dag zou schelen dan wil ik het best proberen.

• bergsmit
annoniem83 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:21:
Ok als ik het goed lees klinkt het iedergeval niet alsof je met onbalans momenteel structureel echt meer verdiend dan met epex sturing als ik je zo hoor? Dan hou ik het lekker bij epex waarbij ik zelf in controle ben ipv via Frank. Als het echt euro’s per dag zou schelen dan wil ik het best proberen.
Frank laat je alleen toe op de onbalansmarkt als je kiest voor zelfconsumptie plus en dan verdien je per saldo altijd minder dan met handel op de EPEX! kies voor handel bij Frank dan tast je in het duister omdat ze niet bekend maken tegen welke prijzen en op welke markten ze handelen, dus rijp voor frauduleus handelen en zelf bevoordeling door Frank!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-08 16:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9LEvAvGb9AttWRF5FEy7IMgsL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5FFI4jy3quBzVFSI76ZI4Cv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn resultaten voor de afgelopen x dagen. Handel agressief. 16kw batterij met 10kw omvormer. Spreekt voor zich, dit was echt teleurstellend.

[ Voor 10% gewijzigd door Danzare op 27-07-2026 14:19 ]

• Danzare
Kwam vandaag nog ergens achter. Sinds een maandje eigenaar van een elektrische auto, netjes gekoeld via Frank app voor slim laden. Wat schetste mijn verbazing? Laden werd (zelfs bij publieke laadpaal) afgebroken als frank niet vind dat er geladen moest worden. Gevolg: onbetrouwbaar laadgedrag. Vandaag voor het eerst de snellader geprobeerd en toen die het issue niet had de oplossing op het spoor gekomen. Auto verwijderd uit de app, daarna laden als een zonnetje. Ik had nooit verwacht dat slim laden ook bij de publieke laadpaal zou ingrijpen. Vanaf morgen sta ik weer even op zelfconsumptie, maar eens kijken hoe dat loopt.

• Vdvmark
Danzare schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:36:
[...]

[Afbeelding]

Mijn resultaten voor de afgelopen x dagen. Handel agressief. 16kw batterij met 10kw omvormer. Spreekt voor zich, dit was echt teleurstellend.
Great Scott !

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mijn resultaten voor de afgelopen x dagen.
Is het al Oktober?

• osluis
Danzare schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:40:
Kwam vandaag nog ergens achter. Sinds een maandje eigenaar van een elektrische auto, netjes gekoeld via Frank app voor slim laden. Wat schetste mijn verbazing? Laden werd (zelfs bij publieke laadpaal) afgebroken als frank niet vind dat er geladen moest worden. Gevolg: onbetrouwbaar laadgedrag. Vandaag voor het eerst de snellader geprobeerd en toen die het issue niet had de oplossing op het spoor gekomen. Auto verwijderd uit de app, daarna laden als een zonnetje. Ik had nooit verwacht dat slim laden ook bij de publieke laadpaal zou ingrijpen. Vanaf morgen sta ik weer even op zelfconsumptie, maar eens kijken hoe dat loopt.
Dat is gedrag die je totaal niet zou verwachten. Voor laadsessies die niet aan het adres van je aansluiting gekoppel worden, krijg je immers geen slimladen vergoeding van Frank. Die laadsessies komen puur ter informatie in je app. Vrij bizar dat ze dan toch nog je auto gaan proberen aan te sturen.

Ziet de app je auto op je aansluitadres staan, dan zal Frank je auto standaard wel aansturen, tenzij je de boost functie aangevinkt hebt.

Ik was er overigens snel klaar mee met slim laden omdat het voor mij heel onbetrouwbaar werkte. Of mijn oprit werd niet gedetecteerd en kreeg ik geen vergoeding omdat mijn auto volgens de GPS letterlijk 2 meter verkeerd stond of hij vertoonde onvoorspellaadgedrag waardoor de batterij niet gevuld was wanneer ik weg moest.

• Flying Blue
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-08 10:21
Meer mensen problemen met de app na de update van vanochtend? Bij openen sluit direct de app weer af?

• dccm
Flying Blue schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:59:
Meer mensen problemen met de app na de update van vanochtend? Bij openen sluit direct de app weer af?
Ja, ik ook, op iPhone.

• Danzare
Screenshot aangepast, die andere had ik eerder al eens gedeeld. Wordt er niet beter van overigens!

• dplr56
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-07 19:18
Flying Blue schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:59:
Ja, hier ook. App ook verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Na opnieuw inloggen crasht hij weer. Hopelijk pushen ze snel een nieuwe update.

• annoniem83
[...]

[Afbeelding]

Het lastige is dat je het zo slecht kan vergelijken met wat je anders zou halen als je alleen epex handelt. Daar zou je met je 16kwh batterij namelijk best wel in de richting moeten kunnen komen van die bedragen die jij toont.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:01
annoniem83 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:31:
[...]

Het lastige is dat je het zo slecht kan vergelijken met wat je anders zou halen als je alleen epex handelt. Daar zou je met je 16kwh batterij namelijk best wel in de richting moeten kunnen komen van die bedragen die jij toont.
Het vermogen van de batterij maakt daarvoor ook nogal uit overigens, ik heb je alleen nog de capaciteit zien noemen. Wat heb je concreet op het oog?

• annoniem83
Leftblank schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:15:
[...]

Het vermogen van de batterij maakt daarvoor ook nogal uit overigens, ik heb je alleen nog de capaciteit zien noemen. Wat heb je concreet op het oog?
Het gaat om een 15kwh batterij met 11kw vermogen.

• dccm
dplr56 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:18:
[...]

Ja, hier ook. App ook verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Na opnieuw inloggen crasht hij weer. Hopelijk pushen ze snel een nieuwe update.
Na nieuwe update werkt de app weer

• azutphen
  • Laatst online: 07-08 22:32

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Danzare schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:40:
Ik had dit ook regelmatig, daarnaast ook met regelmaat starten met laden op duurste moment vd dag (waarschijnlijk kwam dit voor frank beter uit) de extra bonus voor door frank aangestuurd laden was minimaal.
Ben hiermee dus gestopt en laat het nu aansturen door de app gridio, is niet gratis maar het abonnement haal ik er makkelijk uit op ca 12.000 kwh per jaar thuis laden en daarnaast is de aansturing van deze app wel betrouwbaar.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:31
Heb mijn Anker Max AC thuisaccu deze week gekoppeld aan Frank Energie. Echter lijkt de app maar wat te doen, batterij ontladen tot 34% vannacht, af en toe random laden en ontladen etc. Is dit herkenbaar Frank Energie slim laden gedrag? Want dan ga ik heel snel weer aansturen met Homey.. De prikkel voor Frank Energie is financieel, maar met 40 cent winst door het rare gedrag is die financiële prikkel er ook niet.

Daarbij vraag ik mij af hoe goed de koppeling Frank - Anker is, gezien het feit dat het om een cloud verbinding gaat en niet via de Modbus mogelijkheid. Ook staat de batterij nu in de Frank app op laatste update 412 minuten geleden.

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:18
Kenar95 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:10:
Heb mijn Anker Max AC thuisaccu deze week gekoppeld aan Frank Energie. Echter lijkt de app maar wat te doen, batterij ontladen tot 34% vannacht, af en toe random laden en ontladen etc. Is dit herkenbaar Frank Energie slim laden gedrag? Want dan ga ik heel snel weer aansturen met Homey.. De prikkel voor Frank Energie is financieel, maar met 40 cent winst door het rare gedrag is die financiële prikkel er ook niet.

Daarbij vraag ik mij af hoe goed de koppeling Frank - Anker is, gezien het feit dat het om een cloud verbinding gaat en niet via de Modbus mogelijkheid. Ook staat de batterij nu in de Frank app op laatste update 412 minuten geleden.
Nog steeds niet goed, maar vaak wordt de batterij wel aangestuurd, maar krijgt de app geen updates.

Is weer even een tijdje goed gegaan, maar nu weer beurt dus

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• stefan1512
ik heb ze vandaag weer gemaild omdat dat ook al gister nacht zo was terwijl mijn batterij gewoon doet wat ze opdragen. Denk dat het voor mij ook tijd wordt om Sigen AI zijn werk te laten doen want met die dramatische resultaten van de afgelopen weken kost het geld om Frank te laten 'spelen' met je batterij.

Denk het antwoord al te weten maar als FE 15% van de opbrengsten krijgt, krijgen wij dan geld toe van FE omdat onderaan de streep de bedragen negatief waren?

• azutphen

azutphen

stefan1512 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:37:
ik heb ze vandaag weer gemaild omdat dat ook al gister nacht zo was terwijl mijn batterij gewoon doet wat ze opdragen. Denk dat het voor mij ook tijd wordt om Sigen AI zijn werk te laten doen want met die dramatische resultaten van de afgelopen weken kost het geld om Frank te laten 'spelen' met je batterij.

Denk het antwoord al te weten maar als FE 15% van de opbrengsten krijgt, krijgen wij dan geld toe van FE omdat onderaan de streep de bedragen negatief waren?
Ik zal zaterdag de opbrengsten van SigenAi van Juli delen, deze maand was tot op nu met AI op Epex best heel prima. Vanavond piekje 53 cent dus dat wordt ook weer leuke dag want mooie spread.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Frank is nog steeds kapot bij mij. Heb ook maar ff een mailtje naar Bliq gedaan om te kijken of die dat weten? Het is ronduit belachelijk dat de klantenservice zo traag is.. 7 werkdagen geven ze zich, en tot nu toe hebben ze dat nog nooit daadwerkelijk gehaald. En moet je nog een keer reageren op die mail, kun je de zelfde tijd nog een keer wachten… ik denk dat dit de laatste maand bij Frank gaat zijn..

• stefan1512
azutphen schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:12:
[...]

Ik zal zaterdag de opbrengsten van SigenAi van Juli delen, deze maand was tot op nu met AI op Epex best heel prima. Vanavond piekje 53 cent dus dat wordt ook weer leuke dag want mooie spread.
Thanks maar maakt het appels met peren vergelijken want PV opbrengst wordt door Sigenergy op een of andere manier in de mix gegooid. Heb nu ook geen overzicht omdat mijn maandelijkse kosten op -€150 staan en de handel op €60 dus wordt puur een gevoelskwestie om van Frank los te zijn. Data die telkens wegvalt en negatieve inkomsten van de handel zijn voor mij de reden. Na de zomer meld ik me iig weer aan ivm de congestievergoeding en dat er dan stabielere inkomsten zijn.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Nou, valt me toch weer tegen (op de EPEX that is). Krijg net een jaar na heffing van 600 euro... Naast de maandelijkse termijnen en kortingsfacturen. Ik vindt het maar een rommeltje zo, ik betaal dus een voorschot, dat wordt dan gecompenseerd door de kortingsfactuur, en nu ineens een rekening van 600+ euro.

Ik snap het niet, ze hebben toegang tot de slimme meter en andere apparaten, dit zou toch beter moeten kunnen. Die 600 euro op een jaar is niet zo spannend en maakt me qua verbruik ook niet uit, maar ik snap niet dat het al niet maandelijks erbij in zat, zeer bijzonder.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:19
Kecin schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:48:
Nou, valt me toch weer tegen (op de EPEX that is). Krijg net een jaar na heffing van 600 euro... Naast de maandelijkse termijnen en kortingsfacturen. Ik vindt het maar een rommeltje zo, ik betaal dus een voorschot, dat wordt dan gecompenseerd door de kortingsfactuur, en nu ineens een rekening van 600+ euro.

Ik snap het niet, ze hebben toegang tot de slimme meter en andere apparaten, dit zou toch beter moeten kunnen. Die 600 euro op een jaar is niet zo spannend en maakt me qua verbruik ook niet uit, maar ik snap niet dat het al niet maandelijks erbij in zat, zeer bijzonder.
Is het niet je eindafrekening? Dat je die 600 nog krijgt in verband met salderen?

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

lonehitman schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Is het niet je eindafrekening? Dat je die 600 nog krijgt in verband met salderen?
Nee, betalen zelfs...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am9UnyoQfxkrQHKcmVbbl1mzjN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ok2kYaLrdvDDUZVN6mfhe1fD.png?f=fotoalbum_large
Volgens mijn eigen gegevens heb ik veel meer teruggeleverd, dus ik moet alles nog controleren en nagaan, maar ik werd er net mee wakker.

[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 30-07-2026 08:54 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• osluis
Kecin schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:53:
[...]

Nee, betalen zelfs...
[Afbeelding]
Volgens mijn eigen gegevens heb ik veel meer teruggeleverd, dus ik moet alles nog controleren en nagaan, maar ik werd er net mee wakker.
Volgens deze opgaaf heb je een netto afname van 10052 kWh en is daardoor de energiebelasting gigantisch hoog. Ik zou zeker even nakijken of de teruglevering wel correct is.

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:39:
[...]

Vaste contracten zijn ook mooi hoor;) Wat bedoel je??
De discussie ging over de terugleveropslag op de kWh wanneer je teruglevert. Sommigen vinden zo'n opslag vervelend. Dus toen viel mij op dat die bij Nextenergie nul is (in tegenstelling tot Frank Energie). Dus is die leverancier een optie, als iemand zich stoort aan deze soort terugleverkosten.

• Vdvmark
Coffeeroam schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:35:
[...]

De discussie ging over de terugleveropslag op de kWh wanneer je teruglevert. Sommigen vinden zo'n opslag vervelend. Dus toen viel mij op dat die bij Nextenergie nul is (in tegenstelling tot Frank Energie). Dus is die leverancier een optie, als iemand zich stoort aan deze soort terugleverkosten.
Bij Next energy is ie net als bij Frank, dwz er is niet maar 1 terugleveropslag die je in alle contracten van Next/Frank terugziet. Bij Next is 0 cent het maximum en 1,2 cent betalen geloof ik het minimum, dat minimum kan je bij Frank ook betalen, maar je kan ook 1,8 cent vergoeding ontvangen voor iedere kWh teruglevering. Het is net hoe je dat contract hebt afgesloten. Qua vergoedingen kan je bij beide beter af zijn dan dat je bij Next of Frank bent :D

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Bij Next energy is ie net als bij Frank, dwz er is niet maar 1 terugleveropslag die je in alle contracten van Next/Frank terugziet. Bij Next is 0 cent het maximum en 1,2 cent betalen geloof ik het minimum, dat minimum kan je bij Frank ook betalen, maar je kan ook 1,8 cent vergoeding ontvangen voor iedere kWh teruglevering. Het is net hoe je dat contract hebt afgesloten. Qua vergoedingen kan je bij beide beter af zijn dan dat je bij Next of Frank bent :D
Oh, dan ben ik niet zo goed met mintekens. Bij Frank Energie hebben ze het over inkoopvergoeding teruglevering van minus € 0,01271 per kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWMUcm7S_qaFQ-Uq4SrEHlnCty0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uyd3sW1UhIjUhS7M5A8Gr5B.jpg?f=fotoalbum_large

Als je 1 kWh van Frank afneemt, is het duidelijk dat je aan hen een vergoeding betaalt voor het feit dat ze moeten inkopen.

Dus als 1 kWh teruglevert (ik vind dat het niet "terugleveren" zou moet heten want zij hebben die kWh - als het zonnestroom is - nooit aan jou geleverd, dus lever je ook niks terug, maar je levert) krijg je dan 1,271 cent minder dan de EPEX waarde?

Of krijg je juist 1,271 cent méér dan de EPEX waarde?

De terminologie is gewoon moeilijk. Wie koopt er in? Wie levert er?

• stefan1512
Volgens mij moet je het plaat slaan als in: jij vs. FE
afname betaal je dus die 1,815 ct en terugleveren 'betaal' je -1,271 ct. oftewel die ben je kwijt en gaat van je EPEX/all-in prijs af.

• Vdvmark
Je kan 1,2 cent betalen bij Frank bij teruglevering, je kan 1,8 cent ontvangen bij Frank bij teruglevering. Next lijkt erop, heeft ook niet 1 formule/contract, maar verschillende. Zonneplan heeft maar 1 aanbod, Next en Frank niet.

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:29:
Je kan 1,2 cent betalen bij Frank bij teruglevering, je kan 1,8 cent ontvangen bij Frank bij teruglevering. Next lijkt erop, heeft ook niet 1 formule/contract, maar verschillende. Zonneplan heeft maar 1 aanbod, Next en Frank niet.
Duidelijk. Waarom zo ondoorzichtig formuleren? Dan zou Frank het ook zo kunnen zeggen:

Stroom afnemen van Frank Energie kost jou: € 0,01815 per kWh

Sroom leveren aan Frank Energie kost jou: € 0,01271 per kWh

In beide gevallen kost het jou wat. Dat is duidelijker dan een inkoopvergoeding met een minteken ervoor.

• Vdvmark
Coffeeroam schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:03:
[...]

Duidelijk. Waarom zo ondoorzichtig formuleren? Dan zou Frank het ook zo kunnen zeggen:

Stroom afnemen van Frank Energie kost jou: € 0,01815 per kWh

Sroom leveren aan Frank Energie kost jou: € 0,01271 per kWh

In beide gevallen kost het jou wat. Dat is duidelijker dan een inkoopvergoeding met een minteken ervoor.
Omdat dat terugleveren dus of 1,2 cent kost, of 1,8 cent extra uitkering bovenop epex geeft, daar zit 3 cent verschil in. Als je 1,815 cent betaalt bij afname en je krijgt 1,825 cent bovenop teruglevering saldeer je niet alleen volledig de kosten maar hou je voor afronding (:D) er zelfs iets aan over. Waarom ze t doen ? Omdat ze niet alleen vanillevla willen verkopen ? Omdat ze verwarring prettig vinden ? Omdat ze met verschillende aanbiedingen verschillende 'kopers' trekken ? Omdat ze voor verschillende doelgroepen verschillende aanbiedingen passender vinden, gelet op Franks huishouding?

• bergsmit
Het is weer helemaal mis met de software van Frank. Slechts 36 gebruikers hebben verbinding met slim handelen, althans volgens onbalansmarkt.com!

• mj_smit
  • Laatst online: 05-08 14:44
Als je Handel selecteert voor aansturing van je batterij doe je mee op meerdere markten en dus ook de EPEX-handel. Het is dus én én.

De resultaten voor onbalansmarkt worden apart gerapporteerd. De resultaten van EPEX-handel zie je terug in dagelijks lagere kosten dan verwacht.

In de toekomst komt daar hopelijk ook nog een congestie-vergoeding bij.

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:25:
[...]

Omdat dat terugleveren dus of 1,2 cent kost, of 1,8 cent extra uitkering bovenop epex geeft, daar zit 3 cent verschil in. Als je 1,815 cent betaalt bij afname en je krijgt 1,825 cent bovenop teruglevering saldeer je niet alleen volledig de kosten maar hou je voor afronding (:D) er zelfs iets aan over. Waarom ze t doen ? Omdat ze niet alleen vanillevla willen verkopen ? Omdat ze verwarring prettig vinden ? Omdat ze met verschillende aanbiedingen verschillende 'kopers' trekken ? Omdat ze voor verschillende doelgroepen verschillende aanbiedingen passender vinden, gelet op Franks huishouding?
Hoezo krijg je 1,8 cent extra uitkering bovenop epex? Misschien als je "handel" aanzet. Is dat de "Frank slim korting"?

• Coffeeroam
mj_smit schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Als je Handel selecteert voor aansturing van je batterij doe je mee op meerdere markten en dus ook de EPEX-handel. Het is dus én én.

De resultaten voor onbalansmarkt worden apart gerapporteerd. De resultaten van EPEX-handel zie je terug in dagelijks lagere kosten dan verwacht.

In de toekomst komt daar hopelijk ook nog een congestie-vergoeding bij.
Het lijkt erop dat je "handel" moet aanzetten om voor de congestievergoeding in aanmerking te komen (en in de juiste postcode moet zitten).

Maar waarom kun je niet uitsluitend de congestievergoeding aanzetten?

• Vdvmark
Coffeeroam schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:17:
[...]

Hoezo krijg je 1,8 cent extra uitkering bovenop epex? Misschien als je "handel" aanzet. Is dat de "Frank slim korting"?
Ik geloof dat je zelfs bij de aanstichter van terugleverkosten Vandenbron je binnen salderen altijd je aankoopkosten terugkreeg.

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:45:
[...]

Ik geloof dat je zelfs bij de aanstichter van terugleverkosten Vandenbron je binnen salderen altijd je aankoopkosten terugkreeg.
Ik heb het dan ook over buiten de saldering, als je minder verbruikt dan (terug)levert.

• Vdvmark
Buiten salderen krijg je t ook bij Frank, voor iedere kWh teruglevering. Op een van mijn afrekeningen na de jaarrekening en die ze eindafrekening noemden stonden ex btw deze regeltjes, waar dus ook de 'winst' zichtbaar is die je na volledig salderen maakt :D

Inkoopvergoeding (levering) 760 kWh € 0,015000 € 11,40

Inkoopvergoeding (teruglevering) -934 kWh € 0,015290 € -14,27

• azutphen

azutphen

stefan1512 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:00:
[...]

Thanks maar maakt het appels met peren vergelijken want PV opbrengst wordt door Sigenergy op een of andere manier in de mix gegooid. Heb nu ook geen overzicht omdat mijn maandelijkse kosten op -€150 staan en de handel op €60 dus wordt puur een gevoelskwestie om van Frank los te zijn. Data die telkens wegvalt en negatieve inkomsten van de handel zijn voor mij de reden. Na de zomer meld ik me iig weer aan ivm de congestievergoeding en dat er dan stabielere inkomsten zijn.
Hi Stefan,

Ik ben het ten dele met je eens, doordat de PV ook bij de omzet van de batterij geteld wordt vertekend dat het beeld, je kan dit echter wel redelijk uit distilleren en met een aanname voor het energie tarief toch zien dat EPEX met Sigen AI in ieder geval voor juni en Juli wel de moeite waard was. Juni heb ik een maand geleden al gepost dus hierbij Juli.

De opbrengsten van een Juli handelen met Sigen Ai op kwartier epex prijzen met een Sigenstor 24 kwh/12 kw. Mijn inkoop en verkoop vergoeding zijn gelijk.

Zover ik kan terug kan vinden zou de omzet op onderstaande manier tot stand komen.

Energiewaarde = (kWh zelfverbruik × stroomprijs)

+ (kWh teruglevering × terugleververgoeding)

+ (eventuele handelsopbrengst batterij)

Ik heb ongeveer 520 kwh zonnestroom opgewekt. Wanneer ik met 0,20 per kWh tel dan zit ik waarschijnlijk te hoog maar reken ik me zeker niet rijk wat de opbrengst van de batterij betreft. 520 x 0,20 = € 104,-

De totale opbrengst is € 224,48 -/- PV € 104 is dan € 120,48

Ik heb hiervoor ongeveer 770 kWh door mijn batterij gepompt dus dat is ongeveer 0,156 per kWh.

Als ik op mijn batterij kijk dan zit dat net iets boven de andere Sigenstor 24/12 batterijen.
Ik denk dat dit nog steeds niet slecht is en deze manier van werken in ieder geval rekening houd met je eigen opwek van PV.
Ik laat het voorlopig dus zo want met de ze manier van handelen begrijp ik in ieder geval wat mijn batterij doet en de opbrengsten van de laatste 2 maanden zijn zeker niet slechter dan de beste vergelijkbare batterij op mijnbatterij.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3I93Ne0zpRKTlpGYQx7za3AglU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeTd3r8r9rKdJUrmHlRDwZ4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M4bAIQnzOm5lsPPGdNdVleN480=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hN1ZSXXZEUMzyFWNe1GgERl5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etKjl9vEKXmK7htNKH15Q4GgFuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO44zEcfy3ln9eaVRpyqfwGU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vtREYjAiKfJku80jGXRDalgwEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnSBOjC60lc97dyXkRhj26Yk.jpg?f=fotoalbum_large

• stefan1512
Voor mij is het ook lastig berekenen aangezien ik een string van PV niet op de omvormer heb (lijkt gecapped te zijn en geen idee waarom)

Hierbij mij plaatjes. Onze getallen lijnen redelijk op met elkaar dus dan lijkt Frank toch nog wel te winnen. Daarnaast heb ik zelf wisselingen van ZC+ naar Handel en grijp ik zelf in om resultaten te verbeteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e7PkxZmlCnhLZfAGQct47VF23c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IH22BfCaK9ghbqnxOjsRUaUT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTBYBCvOP8E17G2-Zal5OTZ3T40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRRTRkTlNzCEh5e3bxwd6lnx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz1GP5J4H6WLwUtTYyH933eGWTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhywAbOybt6xUCP4unrVwfth.jpg?f=fotoalbum_large

• azutphen

azutphen

@stefan1512 Het zit idd dicht bij elkaar, jij hebt ca 170 kWh meer PV opwek en wanneer je dat ook nog verwerkt zit je ongeveer gelijk.

Wat mij irriteerde aan ZC+ is dat je nog steeds afgerekend werd op onbalans en hier vervolgens dan de Epex correctie overheen gaat, heb dagen gehad met hele goed Epex resultaten waarbij de winst bijna volledig door de onbalans resultaten werd opgeslokt. Daarnaast wil ik er niet naar omkijken en erop kunnen vertrouwen dat het systeem iets doet wat in mijn voordeel is.

Ben wel benieuwd hoe het dadelijk na 1 januari gaat want om het dan interessant te maken moet de spread veel groter zijn.

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:17
Sinds afgelopen weekend klant bij Frank Energie, met name gekozen voor de mogelijkheden om mijn Enphase zonnepanelen en mijn Zinvolt thuisaccu ook aan te kunnen sturen.

Na een aantal dagen op de Handelen functie te hebben gedraaid sinds gisteren overgestapt naar Zelfconsumptie Plus. Ik ging er dan vanuit dat die weer Nul op de meter zou houden, maar zoals ik nu begrijp doet die dit dus niet? En kijkt die naar een verwachting qua stroomgebruik/zonnestroom etc. Erg onvoorspelbaar lijkt me. Vanochtend was die bij mij in ieder geval nog volop aant terugleveren en nu weer volop aant laden van het net. Terwijl die over een uurtje dat prima volledig met zonnestroom kan doen.

Dit bedrag hier ook bekend en "normaal"?

Ik ben aan het denken om voor nu weer terug te switchen naar lokaal beheer via de Zinvolt app en deze gewoon nul op de meter te laten handhaven dmv de P1-meter.

Eventueel ben ik nog aan het kijken naar een combi van zelfgebruik en handel op epex markt dmv aansturing via Home Assistant. Heb al wat dingen gevonden die dit mogelijk maken.
Als prijs boven of beneden bepaalde waarde is dan opladen/ontladen. Lijkt me vooral intressant op bewolkte dagen waarbij weinig zonnestroom wordt geleverd, om zo toch maximaal te profiteren van goedkope stroom. Iemand nog tips hiervoor?

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-08 22:02
Fuske schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:30:
Sinds afgelopen weekend klant bij Frank Energie, met name gekozen voor de mogelijkheden om mijn Enphase zonnepanelen en mijn Zinvolt thuisaccu ook aan te kunnen sturen.

Na een aantal dagen op de Handelen functie te hebben gedraaid sinds gisteren overgestapt naar Zelfconsumptie Plus. Ik ging er dan vanuit dat die weer Nul op de meter zou houden, maar zoals ik nu begrijp doet die dit dus niet? En kijkt die naar een verwachting qua stroomgebruik/zonnestroom etc. Erg onvoorspelbaar lijkt me. Vanochtend was die bij mij in ieder geval nog volop aant terugleveren en nu weer volop aant laden van het net. Terwijl die over een uurtje dat prima volledig met zonnestroom kan doen.

Dit bedrag hier ook bekend en "normaal"?

Ik ben aan het denken om voor nu weer terug te switchen naar lokaal beheer via de Zinvolt app en deze gewoon nul op de meter te laten handhaven dmv de P1-meter.

Eventueel ben ik nog aan het kijken naar een combi van zelfgebruik en handel op epex markt dmv aansturing via Home Assistant. Heb al wat dingen gevonden die dit mogelijk maken.
Als prijs boven of beneden bepaalde waarde is dan opladen/ontladen. Lijkt me vooral intressant op bewolkte dagen waarbij weinig zonnestroom wordt geleverd, om zo toch maximaal te profiteren van goedkope stroom. Iemand nog tips hiervoor?
Momenteel draai ik agressieve handel via Frank maar doordat de handel slecht in te zien is zit ik naar precies hetzelfde te kijken.

Batterij aansturen met evcc vanuit homeassistant en wil ook graag weten of mensen hier info hebben of dit beter werkt.

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:39:
Buiten salderen krijg je t ook bij Frank, voor iedere kWh teruglevering. Op een van mijn afrekeningen na de jaarrekening en die ze eindafrekening noemden stonden ex btw deze regeltjes, waar dus ook de 'winst' zichtbaar is die je na volledig salderen maakt :D

Inkoopvergoeding (levering) 760 kWh € 0,015000 € 11,40

Inkoopvergoeding (teruglevering) -934 kWh € 0,015290 € -14,27
Dank hiervoor. Ik heb nog geen jaarafrekening gehad dus voor mij is dat niet zo duidelijk. Maar hier staat duidelijk dat je €11,40 betaald en €14,27 ontvangt. Op de gewone facturen zie je de "inkoopvergoedingen" niet, dus daaraan kun je niet zien hoe die in de kWh-bedragen zitten.

• azutphen

azutphen

stefan1512 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:22:
Voor mij is het ook lastig berekenen aangezien ik een string van PV niet op de omvormer heb (lijkt gecapped te zijn en geen idee waarom)

Hierbij mij plaatjes. Onze getallen lijnen redelijk op met elkaar dus dan lijkt Frank toch nog wel te winnen. Daarnaast heb ik zelf wisselingen van ZC+ naar Handel en grijp ik zelf in om resultaten te verbeteren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er nog even over nagedacht en besloten het anders te gaan bijhouden.
In mijn Homey kan ik de opbrengst van mijn PV koppelen aan de Dynamische energietarieven
Daarnaast heb ik een MID kWh meter waar alleen mijn batterij op zit en waarmee ik dit ook kan.
Net alles aan gezet en vanaf nu gaat hij dus registreren.

Nu heb ik dadelijk dus inzichtelijk wat de opbrengst van PV icm met Dynamische tarieven is en wat de netto handelsopbrengst van de batterij is inclusief alle verliezen.
Waarschijnlijk is dat dan niet te vergelijken met de opbrengst die de app van Frank weer zou geven maar wel de exacte waarheid over hoeveel de batterij me nu eigenlijk brengt.

Theoretisch zou de waarde die ik krijg hetzelfde moeten zijn als die van de Sigen App en is dat niet dan weet ik ook meteen of de app van Sigen ook de verliezen meeneemt.
Wordt vervolgd

[ Voor 5% gewijzigd door azutphen op 06-08-2026 14:57 ]

• stefan1512
azutphen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Ik heb er nog even over nagedacht en besloten het anders te gaan bijhouden.
In mijn Homey kan ik de opbrengst van mijn PV koppelen aan de Dynamische energietarieven
Daarnaast heb ik een MID kWh meter waar alleen mijn batterij op zit en waarmee ik dit ook kan.
Net alles aan gezet en vanaf nu gaat hij dus registreren.

Nu heb ik dadelijk dus inzichtelijk wat de opbrengst van PV icm met Dynamische tarieven is en wat de netto handelsopbrengst van de batterij is inclusief alle verliezen.
Waarschijnlijk is dat dan niet te vergelijken met de opbrengst die de app van Frank weer zou geven maar wel de exacte waarheid over hoeveel de batterij me nu eigenlijk brengt.

Theoretisch zou de waarde die ik krijg hetzelfde moeten zijn als die van de Sigen App en is dat niet dan weet ik ook meteen of de app van Sigen ook de verliezen meeneemt.
Wordt vervolgd
Interessant project, ik ben benieuwd! Mijn Solis omvormer heeft een WiFi stick die niet betrouwbaar genoeg werkt dus ik kan helaas niet zelf een teller maken in Home Assistant die de inkomsten berekent.

• Fuske
Inmiddels alweer gestopt met aansturen via Frank Energie :(.
De opbrengst voor mijn setup was sowieso al minimaal maar kon ook op zelfconsumptie niet alles verklaren. Dan werkt eigen aansturing via de accu zelf een stuk beter.
En misschien het kwalijkste, de ingestelde minimale SoC werd door de aansturing van Frank volledig genegeerd.

Nu via Home assistant iets vergelijkbaars geknutseld, zelfverbruik icm handelen op epex.

Kort samengevat:
Basis is zelfgebruik, maar bij donkere dagen gaat die laden op het goedkoopste moment van de dag en eventueel ook ontladen op het duurste moment van de dag. Rekening houdende met resterende SoC zodat er voldoende overblijft voor zelfgebruik die dag.
Hij kijkt hiervoor naar de huidige en de verwachte zonne opbrengst van die dag om steeds af te wegen of die af moet stappen van de zelfgebruik modus. Marge ingebouwd dat bij geringe verschillen tussen het goedkoopste en duurste moment dat die dan niet schakelt, dit belast de accu anders onnodig.

[ Voor 40% gewijzigd door Fuske op 07-08-2026 16:48 ]

• Coffeeroam
Fuske schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:26:
(..)

Nu via Home assistant iets vergelijkbaars geknutseld, zelfverbruik icm handelen op epex.

Kort samengevat:
Basis is zelfgebruik, maar bij donkere dagen gaat die laden op het goedkoopste moment van de dag en eventueel ook ontladen op het duurste moment van de dag. Rekening houdende met resterende SoC zodat er voldoende overblijft voor zelfgebruik die dag.
Hij kijkt hiervoor naar de huidige en de verwachte zonne opbrengst van die dag om steeds af te wegen of die af moet stappen van de zelfgebruik modus. Marge ingebouwd dat bij geringe verschillen tussen het goedkoopste en duurste moment dat die dan niet schakelt, dit belast de accu anders onnodig.
Dat is precies zoals ik het ook zou willen hebben. Met welk batterijsysteem draait dit?

• Fuske
Coffeeroam schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Dat is precies zoals ik het ook zou willen hebben. Met welk batterijsysteem draait dit?
Ik heb een Zinvolt accu. Maar verwacht dat dit met elk batterijsysteem wel mogelijk moet zijn als deze aangestuurd kan worden door Home Assistant en een eigen zelfverbruik modus heeft via een P1 dongle of iets dergelijks?
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste