• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:04
lonehitman schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:05:
Ik ben nu ook bang voor mijn eindafrekening. Hoeveel energiebelasting betaal je in je dynamische voorschotbedrag?
Dat ligt toch helemaal aan wat jij hebt opgegeven aan verbruik en aan opwek in kWh bij het aangaan van het contract?? Over het verschil betaal je de energiebelasting, en het totaal jaarbedrag wordt gedeeld door 12 en elke maand verrekend. Bij mij is dat ruim €40 per maand, voor 4.000 kWh meer verbruik dan opwek. Express wat hoger ingezet, want na saldering kom ik op zo'n 3.000kWh meer verbruik. Dan zal er voor mij geen tegenvaller zijn bij de jaarafrekening.

[ Voor 12% gewijzigd door dccm op 07-09-2026 15:58 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:35
osluis schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:01:
Net de eindafrekening van Frank ontvangen. Zoals vele anderen ook geschrokken van hoeveel ik nog moet bijbetalen. Bijna €800,- dat had ik niet verwacht met een dynamisch contract met maandelijkse correcties.

Sinds de thuisbatterij er staat is mijn verbruik thuis meer dan verdubbeld. Als ik de EV buiten beschouwing laat, ben ik van rond de 3500kWh naar een schokkende 7700kWh gesprongen. Een deel daarvan kan door het opzetten van een homelab verklaard worden, maar lang niet alles. Ik heb hier eerder mijn vermoedens gemeld dat handel door Frank veel rooskleuriger voorgesteld werd en dat laad en ontlaadverliezen wel eens voor vervelende effecten kunnen zorgen waar veel mensen niet bij stilstaan. Tijd om alle data van het afgelopen contractjaar te verzamelen en een analyse te maken.
Oef, dat is zorgwekkend! Meer verbruik kan ik me nog voorstellen (ik hoop dat het niet alleen maar batterij cycle verliezen zijn!). Maar hoe kan dat, dat je zoveel moet bijbetalen op de eindafrekening? - want er wordt toch al tussentijds per maand afgerekend naar het werkelijke verbruik en met de werkelijke kWh prijzen in elke maand? - Ben benieuwd naar je analyse.

• dccm
Coffeeroam schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:23:
[...]

Oef, dat is zorgwekkend! Meer verbruik kan ik me nog voorstellen (ik hoop dat het niet alleen maar batterij cycle verliezen zijn!). Maar hoe kan dat, dat je zoveel moet bijbetalen op de eindafrekening? - want er wordt toch al tussentijds per maand afgerekend naar het werkelijke verbruik en met de werkelijke kWh prijzen in elke maand? - Ben benieuwd naar je analyse.
Een batterij geeft niet zo veel meer verbruik, naar mijn idee. Want die laad en ontlaad, dus is al gesaldeerd. (behalve dan de interne verliezen van de batterijen natuurlijk) Het is bij mij voornamelijk het verbruik van de twee elektrische auto's, elk zo'n 30.000 km per jaar en de warmtepomp voor verwarming/koeling van het huis.

Ik kreeg zo'n €130 terug op mijn jaarrekening. Omdat ik het verbruik express wat hoger had ingezet aan het begin van het contract.

Dat jij €800 moet bij betalen kan alleen maar door dat je maandelijks te weinig rekening hebt gehouden met het verbruik vs opwek en daarmee de saldering. Want het maandelijks verbruik heb je immers al betaald met je maandelijkse facturen. (marktprijs + opslag Frank + btw)..

[ Voor 19% gewijzigd door dccm op 07-09-2026 16:43 ]

• Coffeeroam
dccm schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:38:
[...]

Een batterij geeft niet zo veel meer verbruik, naar mijn idee. Want die laad en ontlaad, dus is al gesaldeerd. (behalve dan de interne verliezen van de batterijen natuurlijk) Het is bij mij voornamelijk het verbruik van de twee elektrische auto's, elk zo'n 30.000 km per jaar en de warmtepomp voor verwarming/koeling van het huis.
Ik dacht daarbij inderdaad aan de interne verliezen. Elke cycle verlies je wat.

Als je méérverbruik hebt, bv. door elektrische auto's, dan heb je dat verbruik toch al per maand afgerekend?

• dccm
Coffeeroam schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:45:
[...]

Ik dacht daarbij inderdaad aan de interne verliezen. Elke cycle verlies je wat.

Als je méérverbruik hebt, bv. door elektrische auto's, dan heb je dat verbruik toch al per maand afgerekend?
Het verbruik wel ja...die stroom (marktprijs, opslag en BTW) heb ik er over betaald...en ook hetzelfde terug gekregen van de zonnepanelen.....maar de energiebelasting wordt jaarlijks bepaald aan de hand van het totale verbruik minus de totale teruglevering. En die moet wordt dan verrekend in de jaarrekening.

In het bovenste deel van je maandelijkse factuur staat hoeveel je per maand aan energiebelasting betaald..

In het onderste deel van je maandelijkse factuur staat hoeveel je werkelijk hebt verbruikt en teruggeleverd (zonder de energiebelasting)

Vanaf 2027 verwacht ik dat ze maandelijks de werkelijke energie belasting gaan verrekenen op de maandelijkse factuur. Dus dan heb je ook geen echte jaarafrekening meer nodig. Want er is niets meer te verrekenen over een heel jaar. (bij dynamische contracten)

[ Voor 29% gewijzigd door dccm op 07-09-2026 17:16 ]

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 17:24
Coffeeroam schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:23:
[...]

Ik ben er nog niet helemaal uit, heb nog geen tijd gehad om alles tot in detail te bekijken. Wat ik wel weet is dat ik in dat jaar 13710kWh heb ontladen uit de batterij en dat ik er 14320kWh in gestoken heb (stats Sigen App).

Dat geeft mij aan dat de batterij zelf al aan zelfconsumptie 610kWh heeft geregisteerd. Dat is feitelijk hoger, want als de zon schijnt steelt hij PV opwek omzichzelf draaiend te houden, zonder dat dat ergens geregisteerd wordt. Op basis van de live stats die ik een beetje gevolgd heb acht ik een intern verbruik tussen de 1752kWh en 2628kWh realistischer (continu 200/300W).

Als ik vervolgens kijk naar het totaal verplaatste volume van 28030 kWh kijk en rekening houd met 98% efficientie (wat mijn inziens te hoog is), verdwijnt er alweer 561kWh, dan zit je alweer op een totaal van 2312kWh tot 3189kWh dat omgezet is in warmt. Denk vervolgens aan inkoopvergoeding voor Frank, energiebelasting dat je misloopt, inkoop dat je betaalt en niet meer terughaalt met verkoop. Het zal snel in de papieren lopen.

Grootste verbeterpunt dat ik tot nu toe kan bedenken is om de batterij onder een bepaald verbruik in sluimerstand te laten gaan, maar dan is de reactietijd om off grid te gaan niet langer <1ms.

Bovenstaand is even op de achterkant van een bierviltje. Pin mij er ajb nog niet op vast. Waarom Frank er zo laat mee komt dat ik moet bijbetalen ben ik ook nog niet helemaal uit, maar het lijkt erop dat de in rekening gebrachte energiebelasting op basis was van mijn oud profiel en dat ze pas bij de eindafrekening door hebben dat mijn verbruik veel hoger was ofzo. To be continued.

Ik ben overigens erg benieuwd of het rendement dat Sigen opgeeft voor de omvormer accuraat is. Sigen geeft een max efficientie op van 98.1% ~ 98.4% , maar ik zie nergens terug wat het gemiddeld is of zou moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 07-09-2026 17:22 ]

• dccm
osluis schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:15:
[...]

Waarom Frank er zo laat mee komt dat ik moet bijbetalen ben ik ook nog niet helemaal uit, maar het lijkt erop dat de in rekening gebrachte energiebelasting op basis was van mijn oud profiel en dat ze pas bij de eindafrekening door hebben dat mijn verbruik veel hoger was ofzo. To be continued.
Dat lijkt me inderdaad de reden... de in rekening gebrachte wordt maar 1x per jaar vastgesteld met de cijfers die op dat moment bekend zijn.

• Coffeeroam
osluis schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:15:
[...]

Ik ben er nog niet helemaal uit, heb nog geen tijd gehad om alles tot in detail te bekijken. Wat ik wel weet is dat ik in dat jaar 13710kWh heb ontladen uit de batterij en dat ik er 14320kWh in gestoken heb (stats Sigen App).

Dat geeft mij aan dat de batterij zelf al aan zelfconsumptie 610kWh heeft geregisteerd. Dat is feitelijk hoger, want als de zon schijnt steelt hij PV opwek omzichzelf draaiend te houden, zonder dat dat ergens geregisteerd wordt. Op basis van de live stats die ik een beetje gevolgd heb acht ik een intern verbruik tussen de 1752kWh en 2628kWh realistischer (continu 200/300W).

Als ik vervolgens kijk naar het totaal verplaatste volume van 28030 kWh kijk en rekening houd met 98% efficientie (wat mijn inziens te hoog is), verdwijnt er alweer 561kWh, dan zit je alweer op een totaal van 2312kWh tot 3189kWh dat omgezet is in warmt. Denk vervolgens aan inkoopvergoeding voor Frank, energiebelasting dat je misloopt, inkoop dat je betaalt en niet meer terughaalt met verkoop. Het zal snel in de papieren lopen.

Grootste verbeterpunt dat ik tot nu toe kan bedenken is om de batterij onder een bepaald verbruik in sluimerstand te laten gaan, maar dan is de reactietijd om off grid te gaan niet langer <1ms.

Bovenstaand is even op de achterkant van een bierviltje. Pin mij er ajb nog niet op vast. Waarom Frank er zo laat mee komt dat ik moet bijbetalen ben ik ook nog niet helemaal uit, maar het lijkt erop dat de in rekening gebrachte energiebelasting op basis was van mijn oud profiel en dat ze pas bij de eindafrekening door hebben dat mijn verbruik veel hoger was ofzo. To be continued.

Ik ben overigens erg benieuwd of het rendement dat Sigen opgeeft voor de omvormer accuraat is. Sigen geeft een max efficientie op van 98.1% ~ 98.4% , maar ik zie nergens terug wat het gemiddeld is of zou moeten zijn.
Het lijkt mij dat als je 13710kWh heb ontladen uit de batterij en 14320kWh hebt geladen, dat het verschil van 610 kWh de gehele interne verliezen over het jaar zijn. Die 610 kWh is immers "zoekgeraakt" . Dit, aangenomen dat de SoC eind van het jaar precies gelijk is aan begin van het jaar.

Dit lijkt dan ook grofweg overeen te komen met de 561 kWh die je aan interne verliezen berekent met die 98% cycle-efficiency.

Het verschil dat overblijft komt dan inderdaad doordat 98% de geïdealiserde waarde van efficiency is. Net als bij een auto, bij andere omgevingstemperatuur en andere laad/ontlaadsnelheden, etcetera, is de efficiency minder.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 17:24
Coffeeroam schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:04:
[...]

Het lijkt mij dat als je 13710kWh heb ontladen uit de batterij en 14320kWh hebt geladen, dat het verschil van 610 kWh de gehele interne verliezen over het jaar zijn. Die 610 kWh is immers "zoekgeraakt" . Dit, aangenomen dat de SoC eind van het jaar precies gelijk is aan begin van het jaar.

Dit lijkt dan ook grofweg overeen te komen met de 561 kWh die je aan interne verliezen berekent met die 98% cycle-efficiency.

Het verschil dat overblijft komt dan inderdaad doordat 98% de geïdealiserde waarde van efficiency is. Net als bij een auto, bij andere omgevingstemperatuur en andere laad/ontlaadsnelheden, etcetera, is de efficiency minder.
Dat is een interessante stelling. Ik maakte de aanname dat dit verschil kwam door intern verbruik van de batterij, maar jouw uitleg is een veel logischere en denk ik ook betere. Dat zou betekenen dat het grootste deel van de sluimerverbuik gewoon uit PV en Grid komt en alleen uit de batterij ontrokken wordt in periodes waarin er ontladen wordt. Dat is maar 2 tot 4 uur per dag afhankelijk van hoeveel cycli er gemaakt wordt.

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 14:17
Wauw... ik had een A4 voor je getypt met berekening maar toen ik verstuurde kreeg ik een error dat ik ingelogd moet zijn van Tweakers, ipv die optie alsnog te bieden is de complete reactie weg... :?

MAND versie: kijk maar naar omvormer in en uit vs batterij in en uit vermogen

laden a 95%
ontladen a 92,8%
efficiency (dus niet 98%)

met jouw kWh's kwam ik op 2500 kWh verliezen in het jaar incl 18 uur standby tijd a 123W gemiddeld (51W soms en 160 meestal). Uren zijn 14k kWh / 365 = 40 per dag en rekende met 6 uur aan laden en ontladen (die verliezen zijn al meegenomen in efficiency)

• annoniem83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:49
Mand versie 🤣 love it!

• Ruud033
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 23:52
Hey ik zag gisteren in de Frank en Sigen-app dat de batterij precies om 18:00 wel ontladen heeft voor ca. 25kWh met een onbalans prijs van €4/kWh. Maar dit zie ik niet terug in de app, alsof in de app de Epex prijzen worden gebruikt maar Frank toch de opbrengsten van de onbalans heeft toegeëigend (met het commando ontladen om 18:00).

Hebben meer mensen dit gehad? Ik heb de klantenservice al gemaild of er iets administratief mis is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAVyg3jv_iY-e9NyBacYIVjjrcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0QX5SfkEP2PYNWWC3HIs1uY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tf0uhTOQ_H_1-govUKbwsDJVB9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3Sns13CGTzHxNh1XZ3XZo2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jxRxhnI_R9RBP8n2AJjdTW0uyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCtVzlmSpRcyLtAOGmAiVMJd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oTY36LEGwRloywMlbZJvIRn4EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2MWGYV7BkxKNkZXk4k1EYTm.jpg?f=fotoalbum_large

• annoniem83
Ik heb sinds de 6e (dus data van de 7e en 8e missen nu) geen nieuwe daggegevens in de Frank app. Toevallig anderen ook last van?

• stefan1512
annoniem83 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:17:
Ik heb sinds de 6e (dus data van de 7e en 8e missen nu) geen nieuwe daggegevens in de Frank app. Toevallig anderen ook last van?
dat heb ik ook inderdaad, kreeg wel vanochtend een mail dat 'slimmemeterportal' van liander doorkreeg dat mijn meter storing had maar direct erna opgelost was. Ik hoop wel dat ze de juiste data binnen kunnen halen en niet zoals iemand anders zei, het lineair over de hele dag verdeeld wordt.. met 30 kwh aan batterijen zou dat erg negatief uitvallen voor mij.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:11
Ik heb dit vorige maand ook meerdere dagen gehad. En in juli ook.

Frank verwijst naar een storing in de meter, de meter geeft zelf niet aan de standen uitgelezen zijn. Maar gek genoeg gaat de meter na een paar dagen toch weer de meterstanden doorgeven. Dat dit hier zoveel vaker gebeurt, verbaast mij eigenlijk.

Ik kreeg een paar weken geleden een brief van Liander dat ze een storing in mijn meter komen oplossen of deze gaan vervangen. Eind september komen ze dat doen.

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-09 09:29
annoniem83 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:17:
Ik ook al twee dagen zonder data in de app. Tot nu toe nooit gehad, ook geen meter storing. Lijkt me meer aan de Frank kant te zitten. Normaliter heb ik het volgende dag rond 9 uur in de app staan

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-10 08:34
hier het zelfde na 6 september geen informatie meer in de Frank app "inzicht", wel in de app "slim huis" Terwijl de EPEX nu op de hoogste prijzen staat en de onbalansprijzen negatief zijn ten opzichte van de EPEX, doet Frank helemaal niets, dus maar weer de stekker er uit getrokken en aan het ontladen via de EPEX!

[ Voor 51% gewijzigd door bergsmit op 09-09-2026 20:23 . Reden: typefout correctie ]

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43
Hier ook geen meetgegevens meer na de 6e. Ook ik heb daarover een mailtje gekregen van slimmemeterportal, het probleem zit hem dus echt bij de netbeheerder. In mijn geval Liander. Je kunt via mijnLiander de meter testen, dat mislukt bij mij gisteren en vandaag.

Overigens heb ik alleen gas bij Frank, maar ook de standen voor elektriciteit missen in het slimmermeterportal.

[ Voor 12% gewijzigd door jaspersvensk op 10-09-2026 09:01 ]

• annoniem83
toch fijn te horen dat ik niet de enige ben :) ik hoop idd dat het wel recht getrokken wordt en de data alsnog uitgelezen wordt. Zeker voor vanavond want dan is er vrij dure stroom die ik met m’n batterij teruglever (aansturing door batterij niet door Frank) dus een gemiddelde is zeker niet fijn.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:11
Volgens mij kunnen ze de uurstanden niet verder terug lezen dan een dag, dus ze kunnen alleen het verschil tussen de laatste en huidige stand berekenen.

Mijn ervaring is (en dit is na contact met Frank Energie ook bevestigd) dat als de meter niet is uitgelezen door een storing, dat dan later op basis van het verbruik en je verbruiksprofiel een inschatting wordt gemaakt. Die is niet helemaal exact, maar op zich best reëel. Zal een euro schelen hier en daar, maar was bij mij in ieder geval geen extreme afwijking van wat ik had verwacht.

• stefan1512
jaspersvensk schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:57:
Hier ook geen meetgegevens meer na de 6e. Ook ik heb daarover een mailtje gekregen van slimmemeterportal, het probleem zit hem dus echt bij de netbeheerder. In mijn geval Liander. Je kunt via mijnLiander de meter testen, dat mislukt bij mij gisteren en vandaag.

Overigens heb ik alleen gas bij Frank, maar ook de standen voor elektriciteit missen in het slimmermeterportal.
Bij mij lukte vandaag wel, gisteren stond er dat ze tussen 9:00-17:00 bezig waren met het systeem en dat de test mogelijk zou falen en dat bleek inderdaad.

• Coffeeroam
annoniem83 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:23:
toch fijn te horen dat ik niet de enige ben :) ik hoop idd dat het wel recht getrokken wordt en de data alsnog uitgelezen wordt. Zeker voor vanavond want dan is er vrij dure stroom die ik met m’n batterij teruglever (aansturing door batterij niet door Frank) dus een gemiddelde is zeker niet fijn.
Alleen bij Liander dan. Ik bij Stedin en geen onderbrekingen gezien.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:24
Wij hebben na de 7e geen gegevens meer zichtbaar.

Als ik het goed begrijp ligt dit bij Liander en is dit niet iets wat we zelf kunnen forceren op de één of andere manier?

Overigens dacht ik me te herinneren dat een slimme stroom meter 10 dagen aan kwartier-data op kan slaan.

Ioniq 5 N-Line MY2026, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• Kenar95
Bericht van Frank Energie op basis van een aangemaakt ticket:
Dank voor je bericht, we hebben in het systeem gekeken en zien dat wij geen meterstanden hebben ontvangen. We hebben begrepen dat er een verstoring is in het opvragen van de intervalstanden aan een van de uitleessystemen van de slimme meter. Inmiddels is een deel van de meterstanden van 7 september wel beschikbaar gemaakt, echter is de verstoring helaas nog niet opgelost.

Dit betekent dat er geen of minimaal meetdata uit de netgebieden van Liander opgehaald en uitgeleverd kan worden en dat de meetdata die aangevraagd is vanuit deze netgebieden later beschikbaar zal zijn dan gebruikelijk.

Je hoeft dus niets te doen.

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 00:05
MijnBatterij.nl geeft een dagresultaat (afgelopen dinsdag) van €17,29 (gekoppeld aan mijn anker en frank energie). Frank Energie zelf zegt €14.23. Waar zit het verschil in? Weergave in Frank Energie is exclusief BTW?

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 14:56
@robg1984 dat is het grootste verschil inderdaad. Ook de 'Frank Slim' wordt op mijnbatterij.nl ook niet bij het resultaat opgeteld, dat is de correctie van de inkoopvergoeding en dat verklaart waarschijnlijk de overige paar cent.

• robg1984
Leftblank schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:18:
@robg1984 dat is het grootste verschil inderdaad. Ook de 'Frank Slim' wordt op mijnbatterij.nl ook niet bij het resultaat opgeteld, dat is de correctie van de inkoopvergoeding en dat verklaart waarschijnlijk de overige paar cent.
Helder!
Dank je. Wel lekker resultaat t.o.v. de andere dagen waar soms maar een paar cent genoteerd wordt..

• stefan1512
Via slimmemeterportal kan ik wel al 7 en 8 september zien, hopelijk krijgt Frank ze ook snel verwerkt in hun systeem. Vanochtend wel weer een melding dat de meter storing heeft.

"Gevraagde meetdata niet beschikbaar, meter tijdelijk in storing
Van toepassing op: Elektriciteit"

• annoniem83
Dennis25 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:07:
Wij hebben na de 7e geen gegevens meer zichtbaar.

Als ik het goed begrijp ligt dit bij Liander en is dit niet iets wat we zelf kunnen forceren op de één of andere manier?

Overigens dacht ik me te herinneren dat een slimme stroom meter 10 dagen aan kwartier-data op kan slaan.
Ik hoop het van die 10 dagen want ik heb helaas nog steeds niks sinds de 6e en ben toch benieuwd naar het positieve resultaat van zo’n dag als gister door m’n batterij :)

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-10 23:02

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Coffeeroam schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb een mid kWh meter over de omvormer gezet.

dit jaar tot nu toe heb ik 7045 kWh opgenomen en 5446 kWh afgegeven.

Dat is dus een efficiency van ca 77% en geeft inderdaad dus aan dat het meeste standby vermogen uit via panelen en het net komt. Op een jaar zal het op ca 2.000 kWh extra verbruik komen.
Ik zit nu op aansturing via Sigen Ai maar eigenlijk is het niet te doen om een fatsoenlijk vergelijk tussen aansturing door Frank of Sigen Ai te maken omdat ook bij Frank het sluipverbruik er zal zijn, of ik moet de waardes in de Sigen Ai app geloven maar dat is ook niet zuiver want daar zit ook je zonneopbrengst in.

Ben nog aan het vogelen hoe ik dat fatsoenlijk uit kan splitsen

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ik heb hier sinds zondag ook geen nieuwe gegevens meer in de Frank app.

Kreeg ook te horen van Frank klantenservice dat het probleem bij Liander ligt.

Wel beetje balen want ik heb juist de afgelopen dagen (behalve dinsdag) vrij aardig kunnen terugleveren met relatief hoge tarieven. Hoop wel dat ze dit beetje oplossen achteraf...

• Coffeeroam
azutphen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:24:
[...]

Ik heb een mid kWh meter over de omvormer gezet.

dit jaar tot nu toe heb ik 7045 kWh opgenomen en 5446 kWh afgegeven.
...
Dat is bijzonder slecht. Waar is die 1599 kWh naar toe? - als er 7045 kWh wordt geladen mag je toch hopen dat minstens 90% daarvan er ook weer uitkomt (tenminste, als je de energie puur en alleen in- en uit de batterij hebt gemeten).

• Kenar95
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H7vhLsFtr0rWRNRBDMeFmYDEKY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JHSm9a92GEu5Vm8AZYPZuSTU.png?f=fotoalbum_large

Vandaag 'bijgewerkt' tot gisteren, alleen 7,8,9 september ontbreken volledig. Lijkt me gek dat data van 10 en 11 weer beschikbaar was, maar er 3 dagen tussenuit zijn? Waren juist lekkere verdiendagen... 🤔

• stefan1512
Bij mij ontbreekt de 10e ook in het overzicht. Slimmemeterportal ziet wel al mijn dagen (op 10 september na). Als zij dat kunnen moet Frank dat ook kunnen dus ik kan geen genoegen nemen met een schatting als de data gewoon uit te lezen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWw6yGsgfsDcIGR55KcSTFPMhHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQfyTp723uFZRKTGSjlLvO1U.png?f=fotoalbum_large

• Ruud033
azutphen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:24:
[...]

omdat ook bij Frank het sluipverbruik er zal zijn
Bedoel je hiermee het verbruik van Liander wat is als de batterij in standby staat en niet in zelfverbruik modus zodat je Liander niet nodig hebt?

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud033 op 12-09-2026 12:47 ]

• stefan1512
Inmiddels heeft slimmemeterportal nu ook de data van de belangrijkste dag, 10 september met de 82ct/kwh prijzen. Als zij dat hebben moet Frank het ook kunnen inlezen...

• azutphen

azutphen

Ruud033 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:46:
[...]

Bedoel je hiermee het verbruik van Liander wat is als de batterij in standby staat en niet in zelfverbruik modus zodat je Liander niet nodig hebt?
Hi Ruud, ik bedoel het sluipverbruik van je omvormer/batterij.

Je omvormer gebruikt regelmatig tussen de 80 en 160 om de batterij te koelen of conditioneren. Deze energie komt niet uit je batterij maar uit het net. De efficiency van je omvormer is dus een leuk getal maar in de praktijk haal je die echt nooit door het sluipverbruik. Ik heb een meter over de aansluiting van mijn omvormer dus zie precies wat er in en uit gaat en dan kom ik op een efficiency van ca 77%.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• azutphen

azutphen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDEDzjr4MA7NjbUwYJb8phCXwnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVYcLVTjP8nScQ8axjwCDpOk.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruud033
azutphen schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:15:
[...]

Hi Ruud, ik bedoel het sluipverbruik van je omvormer/batterij.

Je omvormer gebruikt regelmatig tussen de 80 en 160 om de batterij te koelen of conditioneren. Deze energie komt niet uit je batterij maar uit het net. De efficiency van je omvormer is dus een leuk getal maar in de praktijk haal je die echt nooit door het sluipverbruik. Ik heb een meter over de aansluiting van mijn omvormer dus zie precies wat er in en uit gaat en dan kom ik op een efficiency van ca 77%.
80 en 160 watt neem ik aan?

Hou je daar ook rekening mee in de verkoopprijs formule? En zo ja hoeveel dan?

• stefan1512
Iemand al z’n data inzichtelijk van de ontbrekende periode? 6-10 sept in mijn geval.

• Kenar95
stefan1512 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:33:
Iemand al z’n data inzichtelijk van de ontbrekende periode? 6-10 sept in mijn geval.
7, 8 en 9 september ontbreken hier. Vrees wel want overmorgen (17e) wordt de kwartierdata overschreven,..

• stefan1512
Kenar95 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:30:
[...]

7, 8 en 9 september ontbreken hier. Vrees wel want overmorgen (17e) wordt de kwartierdata overschreven,..
Heb ze vandaag telefonisch gesproken. Ze geven aan dat ze de data bij Liander opvragen dus ik neem aan dat Liander die standen wel gewoon heeft. Ze lopen alleen zoals FE wel vaker heeft met administratieve zaken, 'achter'. Als de data in de app staat kun je wel de gegevens opvragen. Ik ga het namelijk wel controleren. :P

Moet ze wel credits geven voor de slinksheid van hun klanten'service'. Op mails reageren we binnen 2 werkdagen... Iedereen hier weet dat daar gerust een 0 achter mag komen.
Dan Whatsapp: Hoe zorg je ervoor dat je geen vragen te verwerken hebt maar wel doet lijken of er een klantenservice bestaat? Men geeft een telefoonnummer, zegt dat er na 24 uur weer een nieuw bericht moet komen 'door privacy bescherming' en zorgt dat je er niet eerder dan 24 uur naar omkijkt. Dat laatste is makkelijk want alleen de emails duren al 20 dagen.. Tadaaaaa de hele whatsapp is dus dagelijks weer geleegd 8)7
Telefonisch dan maar? Even geduld dan heb je ze vast wel te pakken, oh ja wel tussen 9 en 13 uur want tja, hele werkdagen die bestaan niet meer. Ze zijn vast bezig in de middag met de appjes,.. of nee de emails... of.. tja wat doen ze daar eigenlijk. De lijn was druk bezet, hoe zorg je er dan voor dat mensen uit frustratie ophangen? Niet door te zeggen de lijn is druk bel later nog een keer. Dat hoort iedereen wel eens die een klantenservice belt. En nu komt ie: je laat de wachttoon 1x!!! overgaan en speelt dan weer dat bandje af. Zo hoort iemand 10x per minuut je bandje dat het druk is en geratel over dat ze online alles kunnen vinden enz. _/-\o_

• Kenar95
Kenar95 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:30:
[...]

Zojuist volgende antwoord van de klantenservice gekregen:
Dank voor je bericht, we zijn bezig om in bulk de data weer opnieuw op te vragen. We hebben begrepen dat alles nu weer beschikbaar is, dit zal wel een paar dagen duren. 

• azutphen

azutphen

Ruud033 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:24:
[...]

80 en 160 watt neem ik aan?

Hou je daar ook rekening mee in de verkoopprijs formule? En zo ja hoeveel dan?
Hi Ruud, ik bedoel inderdaad 80-160 watt per uur, ik houd er geen rekening mee met mijn in of verkoop strategie want het maakt niets uit of ik wel of geen activiteit heb, dat sluipverbruik heb je toch. Al moet ik wel zeggen, sinds de aansturing van sigen ai lijkt het dat hij wel flinke periodes in slaapstand en dan gebruikt hij niets.
Even de maanden vergeleken met aansturing door Sigen Ai en door Frank en verschil is hooguit 2% dus dat maakt bijna niets uit

• GerritTweakt
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-09 22:20
Heeft iemand inzicht in hoe vaak de zonnepanelen door Frank vanwege de dienst Slim Terugleveren worden uitgeschakeld, en hoe lang zo’n uitschakeling dan gemiddeld duurt?

[ Voor 64% gewijzigd door GerritTweakt op 21-09-2026 11:30 ]

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10 22:11
GerritTweakt schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:42:
Heeft iemand inzicht in hoe vaak de zonnepanelen door Frank vanwege de dienst Slim Terugleveren worden uitgeschakeld, en hoe lang zo’n uitschakeling dan gemiddeld duurt?
Dit gebeurd alleen met negatieve prijzen, ik zie het de komende maanden niet meer gebeuren...

• Den Segg
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-10 14:46
XethaX schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:17:
[...]

Dit gebeurd alleen met negatieve prijzen, ik zie het de komende maanden niet meer gebeuren...
Bij mij is het afgelopen zomerseizoen denk ik 2x gebeurd.

• Den Segg
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-10 14:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1m5IsLOJtSXdLazVkMmykA1JX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLqaUSK10TvUzRADmn4KRJAK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb steeds ‘totaal resultaat’ + btw aangehouden als opbrengst van mijn accu. Ik vraag me echter nog steeds af wat ik het best kan aanhouden om (zo goed mogelijk) de terugverdientijd te bepalen van mijn accu.

Wat doen jullie?

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:32
Den Segg schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:30:
[...]

Bij mij is het afgelopen zomerseizoen denk ik 2x gebeurd.
Dat is feitelijk wat er gebeurt, dus wel representatief. Wel dien je die besparing op de maandtermijn wel apart te nemen natuurlijk (of niet, maar dat doe ik wel).

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• azutphen

azutphen

Coffeeroam schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:36:
[...]

Dat is bijzonder slecht. Waar is die 1599 kWh naar toe? - als er 7045 kWh wordt geladen mag je toch hopen dat minstens 90% daarvan er ook weer uitkomt (tenminste, als je de energie puur en alleen in- en uit de batterij hebt gemeten).
Ja ik heb de mid gecertificeerde kwh meter op de aansluitkabel van de omvormer staan. Alle stroom die de omvormer in en uitgaat moet dus langs de meter.

Mijn zonnepanelen hebben een eigen omvormer dus die zijn volledig separaat

Wanneer je die wel rechtstreeks op de sigen omvormer aansluit zul je het sluip verbruik denk ik niet zien.

Dus idd totaal rendement inclusief stand-by is niet best

• azutphen

azutphen

Ruud033 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:46:
[...]

Inderdaad, de stroom die gebruikt wordt vanuit het net om de batterij te conditioneren. De wordt niet geregistreerd door de sigen app omdat die alleen kijkt naar wat de batterij in en uitgaat

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 13:45
Kenar95 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:18:
[...]

Zojuist volgende antwoord van de klantenservice gekregen:
[we zijn ermee bezig, duurt een paar dagen]
Is het Frank al gelukt om dit bij jou in orde te maken? (hier missen ook 7,8,9 sept)

[ Voor 5% gewijzigd door AlteKiet op 22-09-2026 17:53 ]

• Kenar95
AlteKiet schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:24:
[...]

Is het Frank al gelukt om dit bij jou in orde te maken?
Nee, 7, 8 en 9 september zijn nog steeds leeg.

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:12
Bij mij missen 7, 9 en 10 september

• robg1984
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-yW9fTv01JysbXc1Q4fhDWfYfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRcNQU3e4FdUNRygq5WnSnEm.png?f=fotoalbum_large
Ik had gehoopt dat hij op dit moment de batterij zou volgooien met de huidige opwekking... gooi eerst de batterij vol, daarna terugleveren...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Nope. Er wordt helemaal geen rekening gehouden met je eigen opwek.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• robg1984
voodooless schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:02:
Nope. Er wordt helemaal geen rekening gehouden met je eigen opwek.
Is dat niet gek?
Je koppelt je batterij en zonnepanelen binnen Frank en hij houdt er geen rekening mee?

• Coffeeroam
robg1984 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 07:20:
[...]

Is dat niet gek?
Je koppelt je batterij en zonnepanelen binnen Frank en hij houdt er geen rekening mee?
Is niet zo gek, in de handelsmodus: als het wat betreft handelsprijzen goed is om te laden maakt het niet uit waar de stroom vandaan komt. De stroom uit het net is op dat moment evenveel waard als die van je panelen. Als het qua handelsprijzen goed is om de stroom het net op te sturen maakt het ook niet uit, de stroom uit je panelen is evenveel waard als uit de batterij.

Je kunt het hier nog eens nalezen.

• Ruud033
robg1984 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 07:20:
[...]

Is dat niet gek?
Dat is inderdaad gek. Ik heb dit ook al meermaals aan de klantenservice aangegeven maar doen ze niks mee. Ik ben al een tijdje op de VPP handelsmodus van Frank Energie, maar per 1 oktober ga ik terug naar de SigenAI agent. Ik ben helemaal klaar met die VPP modus waar totaal geen rekening wordt gehouden met afschrijving van je batterij en eigen opwek. Diverse malen ook een beste ontlading gezien (ca. 20kWh) op een €5,00 onbalans-moment maar niet € 100 betaald krijgen (wordt op EPEX afgerekend á € 0,30 o.i.d.) waarbij de klantenservice alleen kan antwoorden dat zij niet hun strategie kunnen blootgeven om de concurrentie voor te blijven, maar wel aangeven dat ik moet vertrouwen op het algoritme en dat die altijd de beste mogelijke opties inzet... juist... Ik krijg hier de kriebels van.

Dat jouw zonnepanelen toevallig ook leveren op een moment dat Frank Energie het commando 'laden' uitgeeft dat is voor jou mooi meegenomen zegmaar, maar dat commando 'laden' gebeurt vaak ook op een negatief-stroom onbalansmoment (kan je hier checken https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices)

• dominious
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-10 23:45
Weet iemand waarom om de factuur / kortingsfactuur maandelijks wordt aangepast op basis van verbruik, maar dat er dan toch nog een eind / jaar afrekening komt?

Ze hebben toch voldoende info om het maandbedrag zo te bepalen dat dit overbodig is lijkt me? Voelt in ieder geval erg als een "addertje" onder het gras.

• Batilan
  • Laatst online: 23:53
dominious schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:48:
Weet iemand waarom om de factuur / kortingsfactuur maandelijks wordt aangepast op basis van verbruik, maar dat er dan toch nog een eind / jaar afrekening komt?

Ze hebben toch voldoende info om het maandbedrag zo te bepalen dat dit overbodig is lijkt me? Voelt in ieder geval erg als een "addertje" onder het gras.
Het addertje komt van de overheid, nl de Energiewet (art. 2.7) en Energie regeling (art. 2.3). Hoewel als je al maandelijks een echte factuur krijgt, weet ik niet of jaarlijks dan ook nog een factuur moet krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 26-09-2026 11:10 ]

• dominious
  • Laatst online: 09-10 23:45
Ah. Wanneer de factuur iedere maand opnieuw wordt berekend zou ik het logischer vinden als dat alles in 1 is, maarja. Ligt dus niet aan Frank schijnbaar

• dccm
dominious schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:16:
Ah. Wanneer de factuur iedere maand opnieuw wordt berekend zou ik het logischer vinden als dat alles in 1 is, maarja. Ligt dus niet aan Frank schijnbaar
Je krijgt inderdaad elke maand een factuur over wat je hebt verbruikt en wat je hebt teruggeleverd. Dit is echter alleen de kale prijs plus opslag en btw. De energiebelasting wordt jaarlijks verrekend met de betaalde geschatte verschil van verbruik en teruglevering. Deze staat in het bovenste deel van de factuur. Dit is een schatting over een heel jaar, en je betaald elke maand 1/12 van het jaarbedrag. Omdat je pas na een jaar weet wat het werkelijke verschil tussen verbruik en teruglevering weet, krijg je hiervoor een jaarafrekening.

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen vanaf januari, dan is die hele energiebelasting saldering ten einde. En zal je waarschijnlijk die belasting per maand gaan betalen over wat je inkoopt. Wat je teruglevert zal dan alleen kale prijs zijn. (+opslag + btw)

• Coffeeroam
dccm schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:25:
[...]

Je krijgt inderdaad elke maand een factuur over wat je hebt verbruikt en wat je hebt teruggeleverd. Dit is echter alleen de kale prijs plus opslag en btw. De energiebelasting wordt jaarlijks verrekend met de betaalde geschatte verschil van verbruik en teruglevering. Deze staat in het bovenste deel van de factuur. Dit is een schatting over een heel jaar, en je betaald elke maand 1/12 van het jaarbedrag. Omdat je pas na een jaar weet wat het werkelijke verschil tussen verbruik en teruglevering weet, krijg je hiervoor een jaarafrekening.

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen vanaf januari, dan is die hele energiebelasting saldering ten einde. En zal je waarschijnlijk die belasting per maand gaan betalen over wat je inkoopt. Wat je teruglevert zal dan alleen kale prijs zijn. (+opslag + btw)
Dat is precies de reden waarom een jaarfactuur nog nodig is inderdaad.

Hier ook recent de jaarfactuur gehad - heel wat te hoog ingeschatte energiebelasting teruggekregen.

Vanaf 1 januari zou er per maand precies afgerekend kunnen worden omdat er niets wordt gesaldeerd, en dan zou de jaarfactuur gewoon €0 kunnen zijn.

• dccm
Coffeeroam schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:12:
[...]

Dat is precies de reden waarom een jaarfactuur nog nodig is inderdaad.

Hier ook recent de jaarfactuur gehad - heel wat te hoog ingeschatte energiebelasting teruggekregen.

Vanaf 1 januari zou er per maand precies afgerekend kunnen worden omdat er niets wordt gesaldeerd, en dan zou de jaarfactuur gewoon €0 kunnen zijn.
Dat worden dure wintermaanden....alleen maar verbruik inclusief energiebelasting.

Maar lijkt me wel het eerlijkste en makkelijke om ze zo maandelijks te factureren. Dan heb je geen jaarafrekening meer nodig

[ Voor 11% gewijzigd door dccm op 27-09-2026 19:23 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:47
BTW mag je in KOR (of particulier) niet op je factuur zetten toch, dus hoezo BTW over teruglevering, dat was uitsluitend vanwege salderen? Ik weet dat Zonneplan dingen roept, maar zoals de Mediamarkt niet zonder BTW kan verkopen kan Zonneplan geen BTW over je teruglevering meer betalen lijkt me, ze kunnen je wel een tweede Zonnebonus uitkeren ter hoogte van de BTW.

• Ruud033
Vdvmark schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:41:
BTW mag je in KOR (of particulier) niet op je factuur zetten toch, dus hoezo BTW over teruglevering, dat was uitsluitend vanwege salderen? Ik weet dat Zonneplan dingen roept, maar zoals de Mediamarkt niet zonder BTW kan verkopen kan Zonneplan geen BTW over je teruglevering meer betalen lijkt me, ze kunnen je wel een tweede Zonnebonus uitkeren ter hoogte van de BTW.
Als jij in de KOR zit mag jij met jouw onderneming geen btw in rekening brengen op jouw verkoopfacturen.

Zonneplan is wel BTW plichtig en moet wel BTW in rekening brengen. Zowel positief als negatief. Ik heb mijn hoofd er ook een paar keer over gebogen en nagevraagd bij mijn belastingadviseur, maar de (credit)factuur van zonneplan is voor jouw KOR onderneming een inkoopfactuur. Hier zit btw op. Deze btw is voor jouw KOR boekhouding 'voorbelasting'. Normaliter als je een BV hebt of andere niet-KOR onderneming dan kan je die voorbelasting aftrekken van je aangifte, in de KOR niet. Maar goed tot zover de belasting proat.

Bij een credit factuur heb je dus negatieve voorbelasting die je ontvangt, maar je mag hier dus niks mee doen in je belasting aangifte, maar het is wel mooi meegenomen want extra money's... Is gek ik weet het want het kost Zonneplan wel extra geld wat zij uiteindelijk wel weghalen bij de belastingdienst, maar jij wordt er wel beter van.

• Vdvmark
Die extra money krijg je dus niet meer volgens de belastingdienst (volgens google). Voor alle afgenomen kWh betaal je volledige belastingen, dat is de basis wettelijk, je saldeert ook de btw niet meer. Voor teruglevering kan je energieleverancier je geen BTW factuur meer sturen, de teruglevering is niet meer verbonden aan de levering. Je energieleverancier kan dat niet meer weghalen op die manier bij de belastingdienst.

• Coffeeroam
Frank wil mijn termijnbedrag verhogen omdat volgens hun de netbeheerder zegt dat ik het afgelopen jaar veel meer energie heen en weer heb gestuurd dan het jaar ervoor (maar per saldo is netto verbruik -60 kWh (negatief), dus het was gewoon twee nagenoeg even grote getallen die je van elkaar aftrekt). Ik geef bij mijn motivering dat ik minder ga handelen. Nu accepteren ze niet dat ik zowel de energieafname als de teruglevering terugschaal. Overigens is mijn prognose het netto verbruik nog steeds -60 kWh).
De aanpassing vind ik nodig omdat ik anders veel te veel energiebelasting ga voorschieten. Er zal minder gehandeld worden omdat de saldering verdwijnt.

Het is ongelofelijk dat ik zoiets nog aan een partij als Frank Energie moet uitleggen.

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:30:
Frank wil mijn termijnbedrag verhogen omdat volgens hun de netbeheerder zegt dat ik het afgelopen jaar veel meer energie heen en weer heb gestuurd dan het jaar ervoor (maar per saldo is netto verbruik -60 kWh (negatief), dus het was gewoon twee nagenoeg even grote getallen die je van elkaar aftrekt). Ik geef bij mijn motivering dat ik minder ga handelen. Nu accepteren ze niet dat ik zowel de energieafname als de teruglevering terugschaal. Overigens is mijn prognose het netto verbruik nog steeds -60 kWh).
De aanpassing vind ik nodig omdat ik anders veel te veel energiebelasting ga voorschieten. Er zal minder gehandeld worden omdat de saldering verdwijnt.

Het is ongelofelijk dat ik zoiets nog aan een partij als Frank Energie moet uitleggen.
Hebben ze je dat laten weten? Ik geloof niet daar ooit comms over gezien te hebben

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:16:
[...]

Hebben ze je dat laten weten? Ik geloof niet daar ooit comms over gezien te hebben
Ja dat hebben ze laten weten. Na de jaarafrekening (onlangs ontvangen) kwam het bericht dat zowel de afgenomen energie als de teruggeleverde energie flink moest worden verhoogd voor de termijnbedragen. Maar ik vind het onzin om na 1/1/2027, na het vervallen van saldering, uit te gaan van dezelfde hoeveelheden van heen en weer gestuurde energie als in 2026, toen er nog wel saldering was. Met mijn argumentatie gaan ze nu dus niet zomaar mee.

• Vdvmark
Ze hebben wettelijke verplichtingen gekregen mbt voorkomen dat mensen aan eind van 2027 bij de jaarrekening een enorm bedrag aan energiebelasting verschuldigd zijn, daar was/is bij ACM/politiek dus vrees voor. Omdat daar dus een verplichting is vastgelegd zou het na 2027 niet onmogelijk kunnen zijn dat als er wel een enorm bedrag bij de jaarrekening bijbetaald moest worden (voor energiebelasting) dat de energieleveranciers daar zelf financieel voor aansprakelijk worden. Zij moeten dus een verdedigbare werkwijze voor de maandelijkse berekening energiebelastingvoorschotten hebben.

Aangezien de netbeheerder op basis van de laatste 3 jaar ze een jaarverbruik aanlevert, is het het veiligst om dat te gebruiken. Ik denk dat ze dat allemaal gaan doen.

Nu kun je zelf een ander voorschot afspreken, mits de energieleverancier denkt dat ze daarbij dus niet zelf een financieel risico gaan lopen en dat zullen ze allemaal vast moeten gaan leggen dat zij je voldoende gewaarschuwd hebben en dat iets redelijk was, dat kost allemaal tijd en geld, dus of ze dat wel moeten gaan doen weet ik niet.

Als je een maandelijkse afrekening verbruik hebt, moet daar voor 2027 ook de energiebelasting in verrekend worden, leuk voor mensen die die termijnnota's nu al moeilijk te doorgronden vinden, die nota's worden nog wat moeilijker. Maar als je teveel energiebelasting betaald hebt voor een maand, dan wordt ook die dus sneller dan pas op jaarrekening, weer gladgestreken.

• dccm
Vdvmark schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:02:
Als je een maandelijkse afrekening verbruik hebt, moet daar voor 2027 ook de energiebelasting in verrekend worden, leuk voor mensen die die termijnnota's nu al moeilijk te doorgronden vinden, die nota's worden nog wat moeilijker. Maar als je teveel energiebelasting betaald hebt voor een maand, dan wordt ook die dus sneller dan pas op jaarrekening, weer gladgestreken.
Ik hoop niet dat ze de energie belasting van 2027 in maandelijkse gelijke partjes gaan verdelen. Maar elke maand verrekenen met wat je daadwerkelijk verbruikt. Dan heb je geen jaarafrekening meer nodig en daardoor wordt de nota wel wat begrijpelijker.

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:02:
Ze hebben wettelijke verplichtingen gekregen mbt voorkomen dat mensen aan eind van 2027 bij de jaarrekening een enorm bedrag aan energiebelasting verschuldigd zijn, daar was/is bij ACM/politiek dus vrees voor. Omdat daar dus een verplichting is vastgelegd zou het na 2027 niet onmogelijk kunnen zijn dat als er wel een enorm bedrag bij de jaarrekening bijbetaald moest worden (voor energiebelasting) dat de energieleveranciers daar zelf financieel voor aansprakelijk worden. Zij moeten dus een verdedigbare werkwijze voor de maandelijkse berekening energiebelastingvoorschotten hebben.

Aangezien de netbeheerder op basis van de laatste 3 jaar ze een jaarverbruik aanlevert, is het het veiligst om dat te gebruiken. Ik denk dat ze dat allemaal gaan doen.

......
Maar Frank houdt bij de inschatting alleen rekening met het laatste jaar, niet met de laatste 3 jaar. Nu was dat voor mij een afwijkend jaar. Die inschatting leidt tot teveel voorschieten van energiebelasting, vergeleken wat ik van plan ben voor 2027. Ik heb geen zin om renteloos teveel belasting bij Frank te parkeren.

• Coffeeroam
dccm schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:02:
[...]

Ik hoop niet dat ze de energie belasting van 2027 in maandelijkse gelijke partjes gaan verdelen. Maar elke maand verrekenen met wat je daadwerkelijk verbruikt. Dan heb je geen jaarafrekening meer nodig en daardoor wordt de nota wel wat begrijpelijker.
Dat zou inderdaad het beste zijn. Dan doe je in wezen geen voorschotten meer.

• XethaX
dccm schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:02:
[...]

Coffeeroam schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:38:
[...]

Dat zou inderdaad het beste zijn. Dan doe je in wezen geen voorschotten meer.
Of net zoals elke leverancier een betalingsmogelijkheid geven, zodat je zeg maar een potje opbouwd.
Of winsten niet laten uitkeren en 1x per jaar innen.....

• Ruud033
Vdvmark schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:05:
Voor teruglevering kan je energieleverancier je geen BTW factuur meer sturen, de teruglevering is niet meer verbonden aan de levering. Je energieleverancier kan dat niet meer weghalen op die manier bij de belastingdienst.
Ik heb mijn hoofd erover gebroken, want het stond nergens vermeld op de overheidswebsites maar alleen bij Delta op hun website. Blijkt dat mijn belastingadviseur niet grondig genoeg onderzoek had gedaan, je hebt wel gelijk. Ik zocht naar een goede overheidsbron maar heb hem gevonden:
Staatscourant nr. 43817 geeft aan:
Wanneer de wettelijke salderingsregeling eindigt op 1 januari 2027, is de salderingsregeling niet langer van toepassing op dit contract. Vanaf 1 januari 2027 ontvangt u een redelijke vergoeding voor alle door u teruggeleverde stroom. In de Energiewet is geregeld dat deze redelijke vergoeding tussen 1 januari 2027 en 1 januari 2030 minimaal 50% bedraagt van de voor de te leveren elektriciteit overeengekomen prijs (kale leveringstarief per kWh zonder energiebelasting en btw.
Dat wordt dus een kale beursprijs inderdaad, waarbij ondergrens 50% van beursprijs wordt en e.e.a. verschillend per energieleverancier. Begin van het nieuwe jaar maar eens goed vergelijken welke energieleverancier nog het beste past dan. Ik heb het gevoel dat het Next Energy gaat worden want Frank keert mij geen zonnebonus uit met mijn SigEnergy systeem :(

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-10 13:31
Gebruikt er iemand Slim Laden van Frank? Ik probeer het nu een paar weken, maar hij lijkt gewoon constant op de duurste momenten te laden. Ik ben denk ik zeker 30% duurder dan het zelf micro-managen. Hebben jullie die ervaring ook?

Nu heb ik ook nog een thuisbatterij geplaatst, maar ik vertrouw het 'slimme' van Frank gewoon niet.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Algemene ervaringen met Slim Laden zijn volgens mij niet heel goed. Ik heb het ook maar weer snel uit gezet..

Ook niet slim:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9iYUCGu7XX2Yp6Rlami51kuVBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMOYOzAbqswPdYHjkSFyhSp3.jpg?f=fotoalbum_large

Frank zit er factor 13 naast ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:44
drvinnie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:31:
Gebruikt er iemand Slim Laden van Frank? Ik probeer het nu een paar weken, maar hij lijkt gewoon constant op de duurste momenten te laden. Ik ben denk ik zeker 30% duurder dan het zelf micro-managen. Hebben jullie die ervaring ook?

Nu heb ik ook nog een thuisbatterij geplaatst, maar ik vertrouw het 'slimme' van Frank gewoon niet.
Zelfde hier, sinds oktober bij Frank. Heb de batterij inmiddels omgezet van Handel naar Zelfconsumptie, dat bevalt me veel meer.

Zelfde ervaring ook met de auto, ik hoop dat hij nog aan het inleren is maar vooralsnog optimaliseert die totaal niet maar start direct met laden (en dan is die midden in de nacht klaar waarna nog goedkopere uren volgen…). Erg jammer, het lijkt me een vrij simpel “algoritme” om de auto slim te laden. Dus denk toch terug naar m’n smart plug op de ev lader die laden tussen 17u-21u uitsluit.

• -PeeWee-
onne schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:46:
[...]

Zelfde hier, sinds oktober bij Frank. Heb de batterij inmiddels omgezet van Handel naar Zelfconsumptie, dat bevalt me veel meer.

Zelfde ervaring ook met de auto, ik hoop dat hij nog aan het inleren is maar vooralsnog optimaliseert die totaal niet maar start direct met laden (en dan is die midden in de nacht klaar waarna nog goedkopere uren volgen…). Erg jammer, het lijkt me een vrij simpel “algoritme” om de auto slim te laden. Dus denk toch terug naar m’n smart plug op de ev lader die laden tussen 17u-21u uitsluit.
Heb die ervaring helemaal niet. Hebben jullie min niveau wel goed ingesteld? Doet bij gewoon wat ik ervan verwacht. Laad overigens zelden 's nachts. Op dagen dat ik thuiswerk, gaat hij er rond 08.00 in en zet ik de 'klaar' tijd om 16.00. En dan zoekt hij het maar uit. :-)

• onne
-PeeWee- schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:04:
[...]

Heb die ervaring helemaal niet. Hebben jullie min niveau wel goed ingesteld? Doet bij gewoon wat ik ervan verwacht. Laad overigens zelden 's nachts. Op dagen dat ik thuiswerk, gaat hij er rond 08.00 in en zet ik de 'klaar' tijd om 16.00. En dan zoekt hij het maar uit. :-)
En zie je ook echt dat hij op een slim tijdstip start, of wellicht pauzeert?

Ik heb 45% tot 100% staan.

• -PeeWee-
onne schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:34:
[...]

Dat betekent dat, ongeacht laadprijs, hij altijd eerst zo snel mogelijk tot 45% laadt, en pas daarna gaat kijken wat het beste moment is om tot 100% te laden.

Bij mij staat min op 10%, max op 80%. Hij laadt dus kort tot 10% als hij dat nog niet is, daarna zoekt hij in die periode het meest logische moment uit. Als je een 10 kW lader hebt, en je moet bv 60 kWh laden, dan heeft hij daar nog altijd 6 uur voor nodig = weinig ruimte om optimaal moment te kiezen. Want hij moet naar die 100%. Helemaal als je ook nog een thuisbatterij hebt, waardoor de loadbalancer zal moeten schakelen tussen de batterij en de lader op momenten.

En ja, hij stopt en start regelmatig.

Een beetje spelen met de settings doet wonderen. En op tijd erin stoppen (niet te kort erop).

[ Voor 10% gewijzigd door -PeeWee- op 07-10-2026 23:15 ]

• onne
-PeeWee- schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:53:
[...]

Dat betekent dat, ongeacht laadprijs, hij altijd eerst zo snel mogelijk tot 45% laadt, en pas daarna gaat kijken wat het beste moment is om tot 100% te laden.

Bij mij staat min op 10%, max op 80%. Hij laadt dus kort tot 10% als hij dat nog niet is, daarna zoekt hij in die periode het meest logische moment uit. Als je een 10 kW lader hebt, en je moet bv 60 kWh laden, dan heeft hij daar nog altijd 6 uur voor nodig = weinig ruimte om optimaal moment te kiezen. Want hij moet naar die 100%. Helemaal als je ook nog een thuisbatterij hebt, waardoor de loadbalancer zal moeten schakelen tussen de batterij en de lader op momenten.

En ja, hij stopt en start regelmatig.

Een beetje spelen met de settings doet wonderen. En op tijd erin stoppen (niet te kort erop).
Check, dan had ik die percentages verkeerd geïnterpreteerd. Zal het nog een kans geven.

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-10 09:14
drvinnie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:31:

Het lijkt bij ons wel goed te werken, laad strategie heb ik op 40% en 40% de eerste 40% wordt meteen geladen. de tweede 40% wordt netjes in de goedkope uren geladen, bij ons moet hij s'morgens 7:00 op 80% staan en dat gaat goed. PS je moet wel alle laad-planningen in de auto/laadpoort uitzetten.

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-10 13:31
Pieter Holtrop schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:07:
[...]

Het lijkt bij ons wel goed te werken, laad strategie heb ik op 40% en 40% de eerste 40% wordt meteen geladen. de tweede 40% wordt netjes in de goedkope uren geladen, bij ons moet hij s'morgens 7:00 op 80% staan en dat gaat goed. PS je moet wel alle laad-planningen in de auto/laadpoort uitzetten.
Misschien kan Frank ook niet met dagen zonder planning omgaan. Ik heb bijvoorbeeld zondag niks ingevuld, dan verwacht ik op zaterdag dat hij niks laad en wacht op zondag als de zon schijnt. Maar hij staat gewoon zaterdagavond te tanken, om gek van te worden. Terwijl de app wel ziet dat ik maandag pas moet rijden.

• -PeeWee-
drvinnie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:34:
[...]

Misschien kan Frank ook niet met dagen zonder planning omgaan. Ik heb bijvoorbeeld zondag niks ingevuld, dan verwacht ik op zaterdag dat hij niks laad en wacht op zondag als de zon schijnt. Maar hij staat gewoon zaterdagavond te tanken, om gek van te worden. Terwijl de app wel ziet dat ik maandag pas moet rijden.
Heb in de planningen hem altijd dagelijks om 07.00 ingesteld staan. Dus tenzij ik hem aanpas, plant hij altijd naar 07.00 de volgende ochtend.

Vooral op thuiswerkdagen en in het weekend wil ik dat voordat ik de stekker erin stop wel aanpassen, omdat ik natuurlijk ook die bonus wil hebben. Dus als ik weet dat (meestal in het weekend) er goedkope stroom is op die dag, dan stop ik de stekker er in de ochtend om 08.00 in en stel de tijd bij naar 17.00 zelfde dag. En dan wordt hij gewoon netjes geladen op de goedkope momenten, met behoud van de bonus ;-)

• Coffeeroam
voodooless schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:02:
Algemene ervaringen met Slim Laden zijn volgens mij niet heel goed. Ik heb het ook maar weer snel uit gezet..

Ook niet slim:

[Afbeelding]

Frank zit er factor 13 naast ;)
Heb ook zoiets. Daarom ook bezwaar gemaakt tegen de te hoge voorschotten (energiebelasting wordt voorgeschoten een jaar lang).

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:19:
[...]

Heb ook zoiets. Daarom ook bezwaar gemaakt tegen de te hoge voorschotten (energiebelasting wordt voorgeschoten een jaar lang).
EB is een vast component (bij mij ong 50,-). Het is geen onderdeel van de variabele kosten in het voorschot. Als die bij jou erg hoog is, wellicht waard vragen over te stellen. Blijft over het variabele deel, wat na 1,5 maand wordt gecorrigeerd. Dus 1,5 maand later is het voorschot dan erg laag. Either way staat geld nooit lang uit. Zie er dus weinig issue in.

Energie gaat bij mij ook vanaf aparte rekening. Winst en voorschotten gaan daarvan af en het zal me dus bouten wat het voorschot is, want er is altijd geld voor beschikbaar, geen onderdeel van de maandlast en ze mogen variëren wat ze willen. 1x per kwartaal winst afromen naar spaar en klaar ben je.

• onne
-PeeWee- schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:43:
[...]

Heb in de planningen hem altijd dagelijks om 07.00 ingesteld staan. Dus tenzij ik hem aanpas, plant hij altijd naar 07.00 de volgende ochtend.

Vooral op thuiswerkdagen en in het weekend wil ik dat voordat ik de stekker erin stop wel aanpassen, omdat ik natuurlijk ook die bonus wil hebben. Dus als ik weet dat (meestal in het weekend) er goedkope stroom is op die dag, dan stop ik de stekker er in de ochtend om 08.00 in en stel de tijd bij naar 17.00 zelfde dag. En dan wordt hij gewoon netjes geladen op de goedkope momenten, met behoud van de bonus ;-)
Ik krijg dit dus. Hij is voorbij het minimum, moet pas morgen om 7u vol zijn. Daar heeft hij een uur of 4-5 voor nodig. Waarom staat hij nu dan te laden ipv start vannacht om 2 uur als de prijs lager is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKfLU4GfhNq6CKeXrEMpZpvNFsU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YSJOk10K38iVVdyxOMu6nztv.png?f=fotoalbum_large

• XethaX
onne schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:34:
[...]

Bij mij stelt die laden echt uit tot het goedkope moment. (mits de vertrektijd niet in de weg zit)

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:17:
[...]

EB is een vast component (bij mij ong 50,-). Het is geen onderdeel van de variabele kosten in het voorschot. Als die bij jou erg hoog is, wellicht waard vragen over te stellen. Blijft over het variabele deel, wat na 1,5 maand wordt gecorrigeerd. Dus 1,5 maand later is het voorschot dan erg laag. Either way staat geld nooit lang uit. Zie er dus weinig issue in.

Energie gaat bij mij ook vanaf aparte rekening. Winst en voorschotten gaan daarvan af en het zal me dus bouten wat het voorschot is, want er is altijd geld voor beschikbaar, geen onderdeel van de maandlast en ze mogen variëren wat ze willen. 1x per kwartaal winst afromen naar spaar en klaar ben je.
Juist omdát EB een vast onderdeel van de factuur is, twaalf maanden lang, terwijl het alleen maar afhangt van hoeveel je verbruikt in kWh, wat dus variabel is, vind ik het niet juist om dat als vast bedrag in voorschot af te rekenen. Financieel kan ik dat hebben, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ik het onjuist vindt om onnodig mijn euro's renteloos bij Frank op hun rekening te moeten zetten. De energiebelasting zou nl. ook gewoon mee kunnen bewegen met de kWh-en in het variabele deel, zéker als er toch geen saldering meer is (waardoor je voorheen wel nog over een heel jaar moest kijken, maar dat hoeft niet meer v.a. 1 januari).

• -PeeWee-
onne schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:23:
[...]

Ik krijg dit dus. Hij is voorbij het minimum, moet pas morgen om 7u vol zijn. Daar heeft hij een uur of 4-5 voor nodig. Waarom staat hij nu dan te laden ipv start vannacht om 2 uur als de prijs lager is?

[Afbeelding]
Hij kan ook laden vanuit de onbalans (dus als het daar handig is nu stroom af te nemen). Dat is niet altijd transparant. Soms strookt het met wat je denkt, soms niet. Als de onbalans de reden is geweest, zou dat je dat ook in de bonus terug moeten zien :-). Zie je morgen dus.

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:48:
[...]

Juist omdát EB een vast onderdeel van de factuur is, twaalf maanden lang, terwijl het alleen maar afhangt van hoeveel je verbruikt in kWh, wat dus variabel is, vind ik het niet juist om dat als vast bedrag in voorschot af te rekenen. Financieel kan ik dat hebben, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ik het onjuist vindt om onnodig mijn euro's renteloos bij Frank op hun rekening te moeten zetten. De energiebelasting zou nl. ook gewoon mee kunnen bewegen met de kWh-en in het variabele deel, zéker als er toch geen saldering meer is (waardoor je voorheen wel nog over een heel jaar moest kijken, maar dat hoeft niet meer v.a. 1 januari).
Dat is wellicht zo, echter is dit altijd zo geweest en doen andere leveranciers dit niet anders. Om daar nu over te beginnen is een beetje raar. Over de hoogte ervan kan je wel delibreren, maar verwacht dat die grotendeels over de klantenbasis gelijk is. In mijn geval gaat het over maximaal 600 euro per jaar, en dan niet eens het volledige jaar, dat is het totaal aan het einde. Ga daar weinig op verliezen/winnen.

Wellicht dat leveranciers dat per 1 jan aan gaan passen, zodra de saldering verdwijnt. Tot die tijd moeten ze dit doen volgens een voorgeschreven methode. Beetje zinloos daar dan een discussie over te starten. De EB wordt jaarlijks afgerekend, niet maandelijks en dus doen letterlijk alle leveranciers exact hetzelfde. De EB wordt in 12 gelijke delen over het jaar uitgesmeerd. Je kan het daar niet mee eens zijn, maar totdat de saldering verdwijnt gaat niemand het anders doen. Punt.

Ik snap je punt uit principe, maar choose the battles. Het gaat om max 9 euro (wat je aan rentederving zou hebben). Nou niet echt iets om een fundamentele discussie over aan te gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door -PeeWee- op 08-10-2026 19:52 ]

• dccm
-PeeWee- schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:36:
[...]

Dat is wellicht zo, echter is dit altijd zo geweest en doen andere leveranciers dit niet anders. Om daar nu over te beginnen is een beetje raar. Over de hoogte ervan kan je wel delibreren, maar verwacht dat die grotendeels over de klantenbasis gelijk is. In mijn geval gaat het over maximaal 600 euro per jaar, en dan niet eens het volledige jaar, dat is het totaal aan het einde. Ga daar weinig op verliezen/winnen.

Wellicht dat leveranciers dat per 1 jan aan gaan passen, zodra de saldering verdwijnt. Tot die tijd moeten ze dit doen volgens een voorgeschreven methode. Beetje zinloos daar dan een discussie over te starten. De EB wordt jaarlijks afgerekend, niet maandelijks en dus doen letterlijk alle leveranciers exact hetzelfde. De EB wordt in 12 gelijke delen over het jaar uitgesmeerd. Je kan het daar niet mee eens zijn, maar totdat de saldering verdwijnt gaat niemand het anders doen. Punt.

Ik snap je punt uit principe, maar choose the battles. Het gaat om max 9 euro (wat je aan rentederving zou hebben). Nou niet echt iets om een fundamentele discussie over aan te gaan.
ik zat hiervoor bij Tibber. Daar werd wel maandelijks de energiebelasting verrekend met wat je verbruikt maar ook met wat je teruglevert. Pas bij de jaarafrekening werd gekeken naar de saldering. Als je meer verbruikte dan terugleveren dan was er niets aan de hand, want immers de energiebelasting is al verrekend. Als je meer terugleverd dan verbruikt, dan kreeg je over het verschil nog een afrekening.
Betekend wel dat je in de winter veel meer betaald en in de zomer meer terug kreeg op de maandfactuur.

Maar vond dat een stuk overzichtelijker dan wat Frank nu doet met een soort van voorschot.

Kijken wat ze gaan doen na 1-1-2027 als de saldering er niet meer is

• Batilan
  • Laatst online: 23:53
dccm schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:25:
[...]

ik zat hiervoor bij Tibber. Daar werd wel maandelijks de energiebelasting verrekend met wat je verbruikt maar ook met wat je teruglevert. Pas bij de jaarafrekening werd gekeken naar de saldering. Als je meer verbruikte dan terugleveren dan was er niets aan de hand, want immers de energiebelasting is al verrekend. Als je meer terugleverd dan verbruikt, dan kreeg je over het verschil nog een afrekening.
Betekend wel dat je in de winter veel meer betaald en in de zomer meer terug kreeg op de maandfactuur.

Maar vond dat een stuk overzichtelijker dan wat Frank nu doet met een soort van voorschot.

Denk dat ik mijn contract maar op 1 november in laat gaan, dan heb ik dus een soort van renteloze lening?

• -PeeWee-
dccm schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:25:
[...]

Het is potato patato. Tibber rekent achteraf, het grootste deel van andere leveranciers met een voorschot. Enige verschil is timing. Het maakt mij verder niet uit. Als men dat belangrijk vindt, kan je altijd naar Tibber toch? Of naar een andere leverancier. Ook bij Tibber krijg je dus je geld van de teruglevering NA 1 jaar terug. Ondertussen fungeren ze als bank (en trekken zij de rente ervan). Het is moeilijk doen uit principe, maar feitelijk maakt het zowel geen verschil, noch lijdt je er nadeel van in enige omvang.

Men kan het een wel prettiger ervaren als het ander. Dat is prima. Kies je daarvoor. Maar dat maakt het nog niet anders.

• dccm
-PeeWee- schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:45:
[...]

Het is potato patato. Tibber rekent achteraf, het grootste deel van andere leveranciers met een voorschot. Enige verschil is timing. Het maakt mij verder niet uit. Als men dat belangrijk vindt, kan je altijd naar Tibber toch? Of naar een andere leverancier. Ook bij Tibber krijg je dus je geld van de teruglevering NA 1 jaar terug. Ondertussen fungeren ze als bank (en trekken zij de rente ervan). Het is moeilijk doen uit principe, maar feitelijk maakt het zowel geen verschil, noch lijdt je er nadeel van in enige omvang.

Men kan het een wel prettiger ervaren als het ander. Dat is prima. Kies je daarvoor. Maar dat maakt het nog niet anders.
Nee, bij Tibber krijg je niets terug na 1 jaar. De energiebelasting wordt per maand verrekend over het het werkelijke gebruik minus teruglevering per maand. Je moet alleen, je meer terug levert dan verbruikt, na 1 jaar bijbetalen.

Ik ben overgestapt vanwege de aansturing van mijn batterijen. Bij Tibber is/wat toen alleen hun eigen systeem te koppelen. Frank kan vele merken aansturen.

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat het dus niet zo raar is, zie ook de reactie van @dccm. Het kán dus wel variabel afgerekend worden en dat is in principe de juiste methode, want het is een variabele component. In ieder geval na 1 januari. We zullen zien hoe Frank gaat afrekenen.

Over Tibber gesproken, zij kondigen aan dat ze Day Trading met je batterij kunnen gaan doen, wat dan weer extra opbrengsten levert. Doet Frank Energie dit ook?

• -PeeWee-
Het kán dus wel variabel afgerekend worden en dat is in principe de juiste methode, want het is een variabele component.
Dat vindt jij, maar dat wil niet zeggen dat het ofwel standaard is, ofwel gebruikelijk binnen de markt. De EB wordt nog steeds jaarlijks gesettled, dus doen ze het zo. Je kan ook naar een andere leverancier die het wel volgens jouw logische methode doet.
Coffeeroam schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:01:
[...]

Over Tibber gesproken, zij kondigen aan dat ze Day Trading met je batterij kunnen gaan doen, wat dan weer extra opbrengsten levert. Doet Frank Energie dit ook?
Ze doen niet anders.... Dat is gewoon handelen op de EPEX markt (en andere markten).

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste