Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:30
PradoPrius schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:15:
Feitelijk zou het een goed idee zijn als Frank behalve een slider ook een switch aanbiedt die aanbiedt of je alleen PV wilt laden. Voor mij zou dat de optimale strategie zijn. Dan krijg je simpelweg bovenop je eigen EPEX handel de onbalanshandel als extraatje. Met zo'n strategie zou ik absoluut bij FE blijven.
Eens, de oplossing is daarmee relatief simpel lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-05 13:37
Ik denk vaak over hoe het allemaal beter kan met Frank Energie. Er is nogal wat te wensen. Eigenlijk zou de optimale situatie zijn zoals de SigEnergy AI werkt met nog een paar extra dingen:

- Verkoop/inkoop op Onbalansprijs én verkoop/inkoop op EPEX door de dag heen.
- PV opslaan in batterij op gunstige momenten.
- Huis aansturen uit batterij.
- PV afsluiten (b.v.bij te negatieve tarieven).
- Slimme aansturing huis (Airco, EV, etc.) ook op onbalansmarktprijzen. Dus bij lage pieken (b.v. -1€/kWh) de auto en airco vol aanzetten en PV uit.
- Later dit allemaal ook op lokale congestiemarkt?

Uiteraard alles geoptimaliseerd met elkaar.

Wat ik vaak merk als hij is ingesteld op de onbalanshandel:
- Frank niet verkoopt op hoge EPEX prijzen (b.v. als het savonds 40 cent is en de accu vol is en dan vervolgens niet leeg pompen). Werkt puur alleen op Onbalans. Hij kan niet switchen tussen de markten. Vroeger kon je nog even wisselen naar ZC voor die uren, dat is er nu uit gehaald. Daar tussen switchen tussen de markten, real-time zou echt veel kunnen betekenen. Misschien voor Frank niet heel interessant, maar voor de consument wel.
- PV gaat naar het net bij negatieve all-in prijzen (dus inc BTW, terugleverboete, etc.).
- De batterij wordt volledige genegeerd door PV. Ik snap dat Frank ruimte vrij wilt houden voor onbalans pieken, maar ik vermoed dat historisch gezien dit niet optimaal is.
- Daarbij; SigEnergy kan blijkbaar de PV uitzetten. Maar dat doet (of kan?) Frank (nog) niet. Laatst bij -30cent/kWh kon ik niet alles in de EV kwijt (1-fase, 4,5kw), dus alsnog 1kw naar het net. Kost gewoon geld. Terwijl SigEnergy AI de panelen uitzette, de batterij (8kw) vol zou trekken én de auto vol zou laden. Dan hadden we dus 12kw getrokken uit het net, ipv 1 kw terug geleverd. Dat is zo'n €10 euro verschil in 3 uur tijd. Gemiste kans.
- De EV 'slim laden' wordt opgeladen a.d.h.v. EPEX prijzen. Bij ongunstige onbalansprijzen wordt een bonus uitgekeerd om niet te laden om het net te steunen. Wel zo schappelijk, maar wat nou als je ook op de onbalansprijs zou kunnen laden?

Wat zijn nog meer jullie wensen van Frank Energie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Voor mij zou het makkelijkst zijn: alles zelf aansturen op EPEX tarieven, maar Frank heeft de mogelijkheid om tijdelijk bij grote pieken de accu-aansturing over te nemen bij (instelbare) pieken. Dat maakt het voor mij controleerbaar en begrijpbaar. Maar ik ben al een tijdje weg, aangezien het functioneren van het toenmalige algoritme me teveel irriteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01:08

Pbr

ErnstH schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:02:
Voor mij zou het makkelijkst zijn: alles zelf aansturen op EPEX tarieven, maar Frank heeft de mogelijkheid om tijdelijk bij grote pieken de accu-aansturing over te nemen bij (instelbare) pieken. Dat maakt het voor mij controleerbaar en begrijpbaar. Maar ik ben al een tijdje weg, aangezien het functioneren van het toenmalige algoritme me teveel irriteerde.
Dat irriteren is wel herkenbaar hier op dit forum, ik denk dat we daar allemaal mee eens zijn.

Maar welk alternatief gebruik jij dan nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Pbr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:26:
[...]

Dat irriteren is wel herkenbaar hier op dit forum, ik denk dat we daar allemaal mee eens zijn.

Maar welk alternatief gebruik jij dan nu?
Ik zit gewoon weer bij Tibber (Zonneplan had ook gekund), en handel puur EPEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !Aho
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:19
Pbr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:26:
[...]

Eigenlijk vind ik het nieuwe handel algoritme best goed werken. Over ZC+ kan ik niet meer meepraten want dat gebruik ik niet meer, maar van het handel algoritme snap ik de keuzes en die lijken me over het algemeen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

!Aho schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:31:
[...]

Eigenlijk vind ik het nieuwe handel algoritme best goed werken. Over ZC+ kan ik niet meer meepraten want dat gebruik ik niet meer, maar van het handel algoritme snap ik de keuzes en die lijken me over het algemeen goed.
Sinds gister 12 mei gebruik ik nu handel inplaats van ZC+ nog een beetje te vroeg, maar vergeleken met een paar maanden geleden lijkt het algoritme inderdaad ten goede is aangepast. Maar uiteindelijk zou ik toch liefst zelf aan de knoppen willen zitten, met name in relatie tot de zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:46
ErnstH schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:02:
Dit zou ook mijn voorkeur hebben. Gewoon zelf de hele dag de batterijen kunnen bedienen maar bij grote onbalans (of iets op een andere markt) kan FE ingrijpen vanaf een zelf in te stellen prijs. En dan ook alleen als FE ingrijpt de EPEX correctie toepassen...

PS vandaag de jaarafrekening gekregen van FE. Best wel duidelijk moet ik zeggen. Salderen is ook correct gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loes1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-05 14:30
Pbr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:48:
[...]

Sinds gister 12 mei gebruik ik nu handel inplaats van ZC+ nog een beetje te vroeg, maar vergeleken met een paar maanden geleden lijkt het algoritme inderdaad ten goede is aangepast. Maar uiteindelijk zou ik toch liefst zelf aan de knoppen willen zitten, met name in relatie tot de zonnepanelen
Ik zat ook te denken om hem op handel te zetten, maar een kort rekensommetje zegt me dat het het niet waard is. Wat denk je van deze berekening: ?

20 kWh LFP batterij 10kW kost ongeveer €10k, met ongeveer 7000 cycli bij 80% DoD. Na die 7000 cycli heb je misschien een restwaarde van €2k??

in ieder geval: 7000*0.8*20 = 112 000 kWh
dus afschrijfkosten per kWh is 10k/ 112000 = €0.09/ kWh, ongeveer.

een cyclus kost dan dus ongeveer 16* 0.09 = €1.44.
Bij mij kreeg ik op onbalans maar €0.21?? :?

Mij lijkt inderdaad zelf handelen op epex en piekjes meenemen dan ook het beste. Maar waarom dan onbalansmarkt boven ZC+? Of is de markt er ondertussen beter op geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:13
Ik ben ook van de onbalans afgestapt met mijn Sigenergy batterij omdat er geen moment verloren gaat om weer wat aan te passen aan de code... Heel fijn als ze er functies bij programmeren zoals PV ontladen en pas bij interessante onbalans opladen van de batterij, maar laat het dan met rust als je na 6 maanden het eindelijk voor elkaar hebt gekregen. Nu hebben vermoedelijk de chinezen weer lopen klooien met de code en krijgen ze het niet meer ongedaan...

Ik kan de logica ergens wel volgen:
Batterij laden met zeg iets van 3 kW totdat je 10% batterij lading erbij hebt, daarna ontladen met 12 kW. Efficiency is immers hoger bij hogere kW. Echter is dat natuurlijk idioot bij de onbalans. Dan heb je kans dat je laad tijdens onbalans > EPEX (zorgt voor verlies) en dan worst case ook nog eens ontlaad bij onbalans < EPEX.

Ik lees verder mooie tips voor FE maar besef je wel dat je niet van 2 walletjes kan eten. Je hebt de EPEX en de onbalans. Volgens mij is het zo dat FE de EPEX niet bedenkt maar er wel kosten van kan krijgen als de onbalans hoog is, en natuurlijk verdient als ie lager is dan de EPEX. Geen maatschappij die ermee akkoord gaat dat je tussen 9:00-9:15 de onbalans piek mee kan pakken om vervolgens te laden volgens EPEX als die lager is dan de onbalans midden op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
loes1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:02:
[...]

Ik zat ook te denken om hem op handel te zetten, maar een kort rekensommetje zegt me dat het het niet waard is. Wat denk je van deze berekening: ?

20 kWh LFP batterij 10kW kost ongeveer €10k, met ongeveer 7000 cycli bij 80% DoD. Na die 7000 cycli heb je misschien een restwaarde van €2k??

in ieder geval: 7000*0.8*20 = 112 000 kWh
dus afschrijfkosten per kWh is 10k/ 112000 = €0.09/ kWh, ongeveer.

een cyclus kost dan dus ongeveer 16* 0.09 = €1.44.
Bij mij kreeg ik op onbalans maar €0.21?? :?

Mij lijkt inderdaad zelf handelen op epex en piekjes meenemen dan ook het beste. Maar waarom dan onbalansmarkt boven ZC+? Of is de markt er ondertussen beter op geworden?
toon volledige bericht
Berekening is erg lastig te maken. Als de batterij kapot is na 7.000 cycli kun je makkelijk rekenen maar wellicht gaat ie wel 11.000 cycli mee voor hij kapot is. Dat maakt de kosten per kWh al weer anders.
Onbalans blijft lastig pijlen, goede dagen met meer dan 10,- en slechte dagen zoals je zelf al aangeeft. Bedenk wel dat die 0,21 niet het hele plaatje is. Iedereen heeft het altijd over een laag handelsresultaat maar gaat voorbij aan de EPEX correctie. Eigenlijk zou je dus moeten kijken naar het resultaat en niet wat ze onder de streep laten zien. Die EPEX correctie klink nadelig maar dat halen ze er alleen af om te laten zien wat je op de onbalans verdiend hebt. Die EPEX correctie is alleen hoog als je teruggeleverd hebt tijden hoge EPEX prijzen, zeg maar wat een aantal hier doen die van onbalans afgestapt zijn. Je kan niet èn de EPEX opbrengsten pakken èn de onbalans (zou wel erg leuk zijn voor ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-05 17:40
Ik heb sinds een week een EvaPower systeem met nu 2kW. De resterende 4kW (4x EvaMate) volgt volgende maand. Hij laadt overdag mooi vol en bij tijdelijke teruglevering op de meter (waterkoker, koffiezetter) gaat ie ook zelf energie leveren. In de avond als de panelen minder opleveren, dan ontlaadt ie mooi tijdens de dure uren en ergens in de avond is ie weer leeg. Helemaal prima lijkt mij (2kW zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk, dus ik kan ook geen wonderen verwachten).
Maar ik lees hier vooral, bij inschakelen van de Onbalans handel door FE, soms de constatering dat er door FE wordt geladen op een moment dat de (EPEX) prijs hoog is. Dat zou eigenlijk belachelijk zijn en het algoritme zou niet deugen. Maar volgens FE is het wel op dat moment gunstig voor de onbalans. Maar volgens FE wordt er eens per maand een correctie uitgevoerd en krijg je ook een korting. Maar dat is natuurlijk wat minder overzichtelijk en daarom vertrouwen we het minder.

Het hele verhaal wordt hier uitgelegd: https://www.frankenergie....k-hoe-werkt-slim-handelen

Heeft iemand met FE in combinatie met Onbalans handel dit al eens over langere tijd bekeken? Hoe ziet de maandelijkse afrekening er uit en lijkt die dan nog steeds zo ongunstig in vergelijking met de handel op basis van alleen de EPEX? Met Onbalans handel kun je de BTW terug vragen. Dat levert ook best wel een bedragje terug op. Of zie ik het als nieuwbakken leek nu helemaal verkeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door RichTrip op 14-05-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:10
Bij jullie ook de kosten/opbrengsten van maandag 12 mei niet in de app? De 11ste en de 13de staan er wel in.

Daarnaast nog onderstaande vraag.
Naar mijn weten betaal je voor inkoop en verkoop (zonder slim handelen, ik handel handmatig) bij FE een vergoeding van afgerond €0,01 per kWh. Nu zit ik in de app te kijken bij de tarieven van vandaag. Ik vraag me namelijk af of het de moeite is om 's nachts te laden en in de ochtend te verkopen.

Kale marktprijs:
14 Mei 02:00-03:00 - €0,088
14 Mei 06:00-07:00 - €0,129

Verschil: €0,041

Marktprijs incl inkoopvergoeding en BTW:
14 Mei 02:00-03:00 - €0,124
14 Mei 06:00-07:00 - €0,174

Verschil: €0,050

Met 20kwh is dit toch pak en beet 70euro op jaarbasis extra met die ene cent.

Maar naar welk bedrag moet ik nu eigenlijk kijken. Want voor verkoop aan het net betaal ik diezelfde vergoeding volgens mij. Maar ook BTW? Ik kom er niet zo goed uit.

[ Voor 79% gewijzigd door aschja op 14-05-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
aschja schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:18:
Bij jullie ook de kosten/opbrengsten van maandag 12 mei niet in de app? De 11ste en de 13de staan er wel in.
Ja hier ook… hopelijk corrigeren ze het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-05 11:28
Nee geen data en ik wil wel dat ze mijn 26kWh tijdens die negatieve uren verrekenen. Het is nu even een sport om alle negatieve uren te pakken bij ze zolang ze de aansturing voor accus niet op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

jawel. 6,84 met index 116.
netto dus 4.60

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 08:37

HenkS

Da_king alias HenkS

DJP! schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Ja hier ook… hopelijk corrigeren ze het nog.
Idd. Mis deze dag ook volledig. Erg vaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

echt supervervelend, en opvallend dat Frank Energie de laatste tijd wel heel vaak verbindingsproblemen heeft. vooral opvallend omdat er weer een hoge piek (of diepe dal, hoe je het bekijkt) is waarbij niks is verdiend...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-05 11:28
Ik krijg het gevoel dat 14 mei ook niet doorkomt. Meestal is het voor de middag al in de app te zien maar nu niet. Misschien moet ik er maar een mailtje aan gaan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:20
Ze zijn er wel mee bezig merk ik.
Heel eventjes zag ik een melding bovenin de app met "oeps er gaat iets mis"

Kort daarna miste ik ook ook de data van 13 mei.
Met als eindstand (momenteel) dat de data van 12, 13 en 14 mei mist.

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
kmf schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:26:
echt supervervelend, en opvallend dat Frank Energie de laatste tijd wel heel vaak verbindingsproblemen heeft. vooral opvallend omdat er weer een hoge piek (of diepe dal, hoe je het bekijkt) is waarbij niks is verdiend...
Kijkend naar de onbalansmarkt site hebben ze bij ZP er ook niets mee gedaan. Dacht daar te lezen dat het probleem bij TenneT lag dus niet bij FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04
Oeps! Daar gaat mijn leverancier 😫

https://solarmagazine.nl/...ar-niet-van-faillissement

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-05 11:41
Hebben in hetzelfde schuitje gezeten met Bliq, maar die werden overgenomen. Grote kans dat dat hier ook mee gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Neem aan dat op de batterij zelf toch echt fabrieksgarantie zit... Ik heb daar mijn Sigenenergy systeem vandaan. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 15:57

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Het valt mij trouwens op dat waar FE voorheen de béste resultaten behaalde op de onbalansmarkt, FE momenteel ver achterblijft bij Zonneplan.
(Als bron gebruik ik onbalansmarkt.com)
Heeft iemand een idee over de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
PradoPrius schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:12:
Het valt mij trouwens op dat waar FE voorheen de béste resultaten behaalde op de onbalansmarkt, FE momenteel ver achterblijft bij Zonneplan.
Ik heb erg mijn twijfels of de lui van ZP (waarvan vaak gezegd wordt dat ze meelezen) een eerlijke vergelijk toe staan. Eerst was FE beter dan ZP met zn algoritme maar op een gegeven moment werd het ZP. Als ik kijk naar de grafiek bij hun dan halen ze hoge resultaten waar bij ons de EPEX correctie een flink deel wegcijfert. Ik vermoed dat ZP wellicht iets doet aan de EPEX correctie en die onder een andere noemer op de rekening gooit om betere opbrengsten te tonen. Grote kans dat consumenten er lucht van krijgen en op basis van data besluiten voor ZP te gaan.
Daarnaast doet ZP acties 'op goed geluk'. Wanneer er een onbalanspiek is om 10:09, dan komt deze 10:14 binnen. FE zal dan 1 minuut laden om daarna te wachten wat de eerste 5 min doen uit het kwartier 10:15-10:30. Om 10:20 wordt dan weer ontladen als de piek er nog steeds is. ZP daarentegen blijft ontladen en kijkt dan om 10:20 wel of er een RT2 situatie is. Dat pakt tot nu toe vaak goed uit voor ze. Risico zit hem er wel in dat wanneer er last minute een RT2 signaal kwam en ze bleven ontladen dat het financieel slecht uitpakt. Die gok durft FE iig niet aan. Ik heb het namelijk eens aangekaart bij ze.
Tot slot doet FE minder cycli op een dag. Denk dat ze het qua efficiency wel winnen van ZP.

Edit:
Als je nu kijkt op onbalans zie je het ook, er wordt ontladen in de ochtend piek èn de avondpiek terwijl er geladen werd tijdens de goedkope uren. Hoe kan je dan op ruim 3,- uitkomen? Daar moet echt de EPEX correctie nog af al zeggen ze dat het niet zo is, maar dan zit die ergens anders verscholen op de rekening.
Of ze halen een ander trucje uit. Ik vernam dat ze gecompenseerd worden voor het verbruik van de batterij. Stel dat ZP die post bij het handelsresultaat zet dan zorgt dat voor een verhoogde opbrengst die wellicht het verschil verklaart.

[ Voor 16% gewijzigd door stefan1512 op 15-05-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:10
@stefan1512 ik vermoed dat je een punt hebt, 'iets' lijkt niet echt te kloppen op dit moment.

Ik wacht zelf nog op m'n eerste Slim Handelen factuur nu we een set met Frank hebben staan, mocht iemand in een (geanonimiseerde) factuur met de Slim-vergoeding willen delen van de afgelopen paar maanden samen met hun maandresultaat zoals die in de app (of op Onbalansmarkt.com) staan dan ben ik daar wel benieuwd naar om te zien hoe dat nou in de praktijk loopt. Van Zonneplan heb ik inmiddels genoeg voorbeelden om de gegevens na te lopen maar van Frank nog geen.

[ Voor 5% gewijzigd door Leftblank op 15-05-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Het is uiteraard maar de vraag hoelang ZP het volhoudt om de resultaten (schijbaar) op te poetsen. Wat doe je als bedrijf, wanneer je thuisbatterijen verkoopt met ronkende beloften over de lage terugverdientijd?
Hier zitten veel tweakers die, net als ik, de batterij niet als verdienmodel hebben aangeschaft. Mijn belangrijkste motivatie was de mogelijkheid tot Btw-teruggave wanneer je op de onbalansmarkt handelt. Anders was ik pas in 2027 tot aankoop overgegaan. De resultaten (vorig jaar) op de onbalansmarkt heb ik vanaf het begin niet als houdbaar gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Laatst online: 21-05 14:47
PradoPrius schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:12:
15 mei met 30kw €2,68 met een correctie van -€2,37 :o
11 mei: €5,53 met een correctie van -€7,48.

Ik begrijp niet waarom je een batterij met deze resultaten überhaupt iets laat doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Smirnoff op 16-05-2025 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Smirnoff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:09:
[...]

15 mei met 30kw €2,68 met een correctie van -€2,37 :o
11 mei: €5,53 met een correctie van -€7,48.

Ik begrijp niet waarom je een batterij met deze resultaten überhaupt iets laat doen.
11 mei: 3,16 correctie -4,86 na correctie dus 1,7
15 mei 1,57 correctie -1,38 na correctie = 0,19

je batterij iets laten doen is wel argumenteren, anders behaal je niet eens de epex winst, maar voor de handel hoef je het dus niet te doen nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 18:43
PradoPrius schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:06:
Het is uiteraard maar de vraag hoelang ZP het volhoudt om de resultaten (schijbaar) op te poetsen. Wat doe je als bedrijf, wanneer je thuisbatterijen verkoopt met ronkende beloften over de lage terugverdientijd?
Hier zitten veel tweakers die, net als ik, de batterij niet als verdienmodel hebben aangeschaft. Mijn belangrijkste motivatie was de mogelijkheid tot Btw-teruggave wanneer je op de onbalansmarkt handelt. Anders was ik pas in 2027 tot aankoop overgegaan. De resultaten (vorig jaar) op de onbalansmarkt heb ik vanaf het begin niet als houdbaar gezien.
Dan toch maar een reactie als Zonneplan eigenaar ;)

Wat er gebeurd bij ons:
De handelsresultaten die wij zien in de app en dus op de website gepubliceerd worden zijn daadwerkelijk netto opbrengsten.

De EPEX correctie wordt gedaan als volgt:
De geladen en ontladen kWh's worden op de factuur maandelijks verrekend tegen toen van toepassing zijnde EPEX prijzen.
In de praktijk is dit een laag bedrag, zeer minimaal.

Ik heb het nagerekend met het overzicht vanuit mijn Homewizard 3F meter, alle EPEX prijzen er tegenover gezet en met een business developer van Zonneplan dit gecontroleerd. Dit was op een heel klein bedrag na correct, omdat Zonneplan iets andere cijfers gebruikt dan wat uit mijn Homewizard meter komt.

Onze bedragen zijn dus daadwerkelijk netto opbrengsten, en de EPEX impact van het laden en ontladen op de rekening wordt verrekend op bovenstaande manier, zodat de impact van de accu op je normale factuur 0 is.

Wat is de opbouw van de EPEX correctie bij Frank als ik vragen mag?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
Misschien copy-past ik een website verhaal, maar dit is wat men mij stuurde:

Zowel in de handelsmodus als in Zelfconsumptie Plus wordt de EPEX-correctie toegepast. Als je batterij aangestuurd wordt door Frank, proberen we namelijk te laden op lage prijzen en te ontladen op hoge prijzen. Als dit lukt dan halen we een netto positief handelsresultaat. Dit resultaat kan je live volgen in de app.

We vinden het belangrijk om in de app het volledige voordeel van de batterij sturing te laten zien. In dit resultaat zit ook het effect van opladen op lage uurprijzen en ontladen op hoge uurprijzen. Deze uurpijzen noemen we ook wel EPEX-prijzen. Het voordeel van laden op lage uurprijzen en ontladen op hoge uurprijzen zie je direct terug in de vorm van een lagere termijnfactuur!

Als energieleverancier hebben we ook toegang tot andere energiemarkten waarop we nog meer voordeel kunnen halen voor jou. Deze voordelen worden niet automatisch meegenomen op de termijnfactuur, maar dit betalen we maandelijks aan jou uit via de kortingsfactuur. Dubbel winnen dus!
Hoe kan je dit volgen in de app en op de kortingsfactuur?
Resultaat: Dit is het totale voordeel in euro’s wat we voor jou hebben gerealiseerd.
Handelsresultaat: Dit is het resultaat van opladen op lage prijzen en ontladen op hoge prijzen op de verschillende markten waarin wij jouw batterij inzetten.

Frank Slim Korting: Het idee van de Frank Slim Korting is dat je met die korting uitkomt op de kale EPEX-beursprijs voor de verhandelde batterijvolumes. De voorwaarden lees je hier .
EPEX-Correctie: Dit is het bedrag waarmee je termijnfactuur verlaagd is doordat de batterij geladen is op lage uurprijzen en ontladen op hoge uurprijzen. Omdat je termijnfactuur automatisch al lager is hoeven we dit niet nog een keer uit te betalen.

Totaal kortingsfactuur: Dit is het voordeel wat Frank voor je heeft kunnen verdienen door de batterij in te zetten op verschillende markten. Dit voordeel betalen we maandelijks aan je uit via de kortingsfactuur boven, op de besparing die je al hebt behaald door de lagere termijnfactuur!
Meer weten? Lees dan hieronder verder voor een toelichting van de EPEX-Correctie en het totaalplaatje van de resultaten.

Stel, je reguliere termijnfactuur zonder aansturing van Frank is €50,-.
Vervolgens wordt er gehandeld met je batterij. In dit voorbeeld hanteren we de volgende resultaten:
Resultaat: €30,-
Handelsresultaat: €25,-
Frank Slim Korting: €5,-
EPEX-correctie: -€10,-
Totaal kortingsfactuur: €20,-

Dit zou betekenen dat de reguliere termijnfactuur, in plaats van €50,-, nu €40,- is. Dat is al winnen. Daarnaast hebben we €25,- weten te verdienen op andere markten en krijg je als extra €5,-

Frank Slim Korting. Het resultaat is dus Handelsresultaat + Frank Slim = €30,-.
Omdat we de besparing op je termijnfactuur niet nogmaals uitbetalen (EPEX-correctie), is het uit te betalen bedrag via de kortingsfactuur €20,-. Dat betekent dat je van een situatie waarin je €50,- per maand aan je reguliere termijnfactuur betaalt, en géén kortingsfactuur ontvangt, naar een situatie bent gegaan waarin je €40,- voor je termijnfactuur betaalt én nog eens €20,- ontvangt via de kortingsfactuur. Netto betaal je die maand dus €20,-. Een verschil van (€50 - €20 =) €30,-.
Precies gelijk aan het resultaat wat je in de Frank app ziet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Robindd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:31:
[...]

Wat er gebeurd bij ons:
De handelsresultaten die wij zien in de app en dus op de website gepubliceerd worden zijn daadwerkelijk netto opbrengsten.

De EPEX correctie wordt gedaan als volgt:
De geladen en ontladen kWh's worden op de factuur maandelijks verrekend tegen toen van toepassing zijnde EPEX prijzen.
In de praktijk is dit een laag bedrag, zeer minimaal.

Ik heb het nagerekend met het overzicht vanuit mijn Homewizard 3F meter, alle EPEX prijzen er tegenover gezet en met een business developer van Zonneplan dit gecontroleerd. Dit was op een heel klein bedrag na correct, omdat Zonneplan iets andere cijfers gebruikt dan wat uit mijn Homewizard meter komt.

Onze bedragen zijn dus daadwerkelijk netto opbrengsten, en de EPEX impact van het laden en ontladen op de rekening wordt verrekend op bovenstaande manier, zodat de impact van de accu op je normale factuur 0 is.

Wat is de opbouw van de EPEX correctie bij Frank als ik vragen mag?
toon volledige bericht
FE is zo tering onoverzichtelijk. Ik ga ook vertrekken wanneer de BTW is teruggestort. FE houdt je een worst voor. Want de app laat zien dat je een bepaald handelsresultaat hebt behaald. Maar je moet dieper doorklikken om de epex correctie te zien. Dus het kan best zo zijn dat je +€50 staat. Maar vervolgens vanwege de EPEX correctie gewoon op €0 staat. Ik vind dit misleiding. Omdat heel veel mensen hun facturen en rekeningen niet in de gaten houden, maar wel er vanuit gaan dat ze een investering terugverdienen.

Dan heb je het nog niet eens gehad over eigen verbruik. Je geeft je eigen batterii uit handen, dus eigen verbruik heeft ie lak aan. ZC+ is helemaal een grap. Die eigen verbruik kosten moet je dus ook nog meerekenen.

Ik heb zelf de regie teruggenomen en handel handmatig op de EPEX. Dit met een negatief resultaat op alle dagen. En eigen verbruik is gedekt met warmtepomp en EV. Er zullen ongetwijfeld dagen zijn dat onbalanshandel meer oplevert, maar dit gezanik geeft me alleen maar stress. Dan maar iets minder op momenten.

Ik mis trouwens resultaten sinds afgelopen maandag? Jullie ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmqwHSaVhpFxz-K4UeLCKWabcck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8U82LWiyBozOjicHNoy5WWpq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Robindd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:31:
[...]

Wat er gebeurd bij ons:
Heb jij ook een idee hoe de resultaten van ZP plotseling veel beter zijn dan die van FE op de onbalansmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
edit:
Geen toevoeging

[ Voor 98% gewijzigd door Smirnoff op 16-05-2025 09:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:10
@Smirnoff zo'n verhaal van ChatGPT voegt niet echt iets toe, dit is nagenoeg een volledige hallucinatie van de LLM. Er is geen 'Zonneplan Smart', dat hele systeem noemen ze PowerPlay, ze sturen geen warmtepompen aan en ze doen nog niets met de andere energiemarkten, dat komt er binnenkort pas aan. Het hele verhaal over EVs en zonnepanelen heeft ook niets te maken met de batterijen. Zo'n taalmodel is leuk maar kan dit soort vragen niet beantwoorden, het geeft je alleen veel tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
PradoPrius schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Heb jij ook een idee hoe de resultaten van ZP plotseling veel beter zijn dan die van FE op de onbalansmarkt?
Nee geen idee..
Je ziet vaak op de grote piek dagen (met 1850 en hogere prijzen) dan Zonneplan dat redelijk lijkt te doen laatste tijd, terwijl Frank het daar eerst beter leek te doen.
Wellicht verspelen ze meer cycles en schrijven we daarom de accu sneller af, daar wordt niet op vergeleken.
We weten dat Zonneplan behoorlijk veel laad en ontlaad wel, waar men ook zo nu en dan over klaagt.

Deze maand staat er al een stuk beter voor dan vorige maanden, maar zo was bijv. 14-05 bij mij ook slechts 0.26eur, terwijl er wel zo'n 40kWh is geladen en 20 ontladen. Dus 1,5 cycle "verbruikt". 15-05 dan 2.56eur en 2 cycles.

Misschien is idd Frank wat voorzichtiger en verspillen ze daarmee minder energie en dus cycles, maar hebben ze ook hogere opbrengsten laatste tijd. Slechts speculatie..

Maar hoe wordt jullie EPEX correctie dan berekend?
Jullie handelsresultaat is bijv. bij ontladen: onbalans opbrengsten + EPEX opbrengsten en dat wordt dan gecorrigeerd minus de EPEX?
Dat lijkt me wel extreem raar namelijk, al geeft het de nieuwelingen natuurlijk een goed gevoel met hoge opbrengsten.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:20
Voor wat betreft solar magazine artikel is dit de bron

Wat het artikel niet vermeld is dat
Aangezien TenneT deze nieuwe afstemming in de LFC implementeert, is besloten om de vertraging van de publicatie van de balansdelta terug te brengen naar twee minuten. Om de effectiviteit van elke afzonderlijke wijziging van de nieuwe afstemming en de vertragingen van de balansdelta te kunnen observeren, zal de wijziging van de vertraging van de balansdelta naar 2 minuten in week 27 of 28 worden doorgevoerd.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smirnoff
Leftblank schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:20:
@Smirnoff zo'n verhaal van ChatGPT voegt niet echt iets toe, dit is nagenoeg een volledige hallucinatie van de LLM. Er is geen 'Zonneplan Smart', dat hele systeem noemen ze PowerPlay, ze sturen geen warmtepompen aan en ze doen nog niets met de andere energiemarkten, dat komt er binnenkort pas aan. Het hele verhaal over EVs en zonnepanelen heeft ook niets te maken met de batterijen. Zo'n taalmodel is leuk maar kan dit soort vragen niet beantwoorden, het geeft je alleen veel tekst.
Ik heb het weggehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Domba schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:33:
Voor wat betreft solar magazine artikel is dit de bron

Wat het artikel niet vermeld is dat
[...]
Ik ben erg benieuwd naar dat nieuwe LFC algoritme. Het zou mij niets verbazen dat die een wat kleinere stap respons heeft bij kleine onbalans. Dit zou denk ik de RT2 problemen aardig oplossen.

@aschja Hier ook sinds maandag gee nieuwe data meer. Wel raar want gister stond er van dinsdag wel wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Robindd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Nee geen idee..
Je ziet vaak op de grote piek dagen (met 1850 en hogere prijzen) dan Zonneplan dat redelijk lijkt te doen laatste tijd, terwijl Frank het daar eerst beter leek te doen.
Wellicht verspelen ze meer cycles en schrijven we daarom de accu sneller af, daar wordt niet op vergeleken.
We weten dat Zonneplan behoorlijk veel laad en ontlaad wel, waar men ook zo nu en dan over klaagt.

Deze maand staat er al een stuk beter voor dan vorige maanden, maar zo was bijv. 14-05 bij mij ook slechts 0.26eur, terwijl er wel zo'n 40kWh is geladen en 20 ontladen. Dus 1,5 cycle "verbruikt". 15-05 dan 2.56eur en 2 cycles.

Misschien is idd Frank wat voorzichtiger en verspillen ze daarmee minder energie en dus cycles, maar hebben ze ook hogere opbrengsten laatste tijd. Slechts speculatie..

Jullie handelsresultaat is bijv. bij ontladen: onbalans opbrengsten + EPEX opbrengsten en dat wordt dan gecorrigeerd minus de EPEX?
Dat lijkt me wel extreem raar namelijk, al geeft het de nieuwelingen natuurlijk een goed gevoel met hoge opbrengsten.
toon volledige bericht
Op die dagen met 1850 geldt dat verhaal wat ik zei over dat FE voorzichtig is en niet het ontladen durft door te trekken ivm de TenneT vertraging van 5 min. Dat levert met die pieken behoorlijk wat extra op. Ook meer risico maar als ik zelf de keuze had zou ik er ook voor tekenen om het op de ZP manier te doen. Stel dat er een RT2 kom op minuut 13 dan kom je er minuut 18 achter en is het al te laat om ervoor te corrigeren door weer op te laden. Dat is het risico dat FE ziet en ZP negeert 'op goed geluk'.

Hebben jullie naast die EPEX / PowerPlay correctie nog een aparte post voor de compensatie van stroomverbruik voor de batterij? Of kan het zijn dat die bij jullie handelsresultaat onder gebracht wordt om zo de opbrengst te verhogen en ZP meer in de spotlights zet als zijnde betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
stefan1512 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Op die dagen met 1850 geldt dat verhaal wat ik zei over dat FE voorzichtig is en niet het ontladen durft door te trekken ivm de TenneT vertraging van 5 min. Dat levert met die pieken behoorlijk wat extra op. Ook meer risico maar als ik zelf de keuze had zou ik er ook voor tekenen om het op de ZP manier te doen. Stel dat er een RT2 kom op minuut 13 dan kom je er minuut 18 achter en is het al te laat om ervoor te corrigeren door weer op te laden. Dat is het risico dat FE ziet en ZP negeert 'op goed geluk'.

Hebben jullie naast die EPEX / PowerPlay correctie nog een aparte post voor de compensatie van stroomverbruik voor de batterij? Of kan het zijn dat die bij jullie handelsresultaat onder gebracht wordt om zo de opbrengst te verhogen en ZP meer in de spotlights zet als zijnde betere keus.
Ik heb het zelf nooit getest maar wat doet de agressieve handel strategie van FE? Zou die meer risico nemen en daardoor nu ook wat beter zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Robindd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:28:
[...]
Als er gehandeld wordt dan heeft dit direct invloed op de energierekening. Dat EPEX resultaat, dat zowel positief als negatief kan zijn, wordt direct verrekend in het resultaat van de sessie: er wordt namelijk uiteraard niet dubbel betaald of in rekening gebracht.
De manier waarop FE dit doet is zeer inzichtelijk, helaas begrijpt alleen niet iedereen de rekensom.
Bij FE zie je dus als handelsresultaat wat je daadwerkelijk op onbalans verdiend hebt. Daar zit ook de Slim-korting bij: je handelt zonder in/verkoop toeslag, die je op EPEX betaald. Dit krijg je dus direct vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik krijg nu een melding in de app dat er bij sommige gebruikers data mist, dat ze een oplossing hebben en dat alles met een paar uur weer up-to-date zou moeten zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
DJP! schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:21:
[...]

Ik heb het zelf nooit getest maar wat doet de agressieve handel strategie van FE? Zou die meer risico nemen en daardoor nu ook wat beter zijn?
Daar was ik ook benieuwd naar maar dat is helaas lastig testen als je niet weet dat er zo'n piek aankomt. Het zou namelijk wel meer cycli moeten verbruiken en dat is het mij niet waard. Uit het antwoord van FE kwam ook niet dat ik dan de agressieve manier zou kunnen proberen dus ik vermoed dat beide hetzelfde reageren. Bij FE zul je dus per kwartier maximaal 10 minuten kunnen handelen, of eigenlijk per 20 minuten maar 10 minuten. 5 aan het begin en 5 aan einde loop je mis. Als er een half uur lang 1.85 piek is dan missen we dus 3,70 tov ZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loes1
stefan1512 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:16:
[...]

Daar was ik ook benieuwd naar maar dat is helaas lastig testen als je niet weet dat er zo'n piek aankomt. Het zou namelijk wel meer cycli moeten verbruiken en dat is het mij niet waard. Uit het antwoord van FE kwam ook niet dat ik dan de agressieve manier zou kunnen proberen dus ik vermoed dat beide hetzelfde reageren. Bij FE zul je dus per kwartier maximaal 10 minuten kunnen handelen, of eigenlijk per 20 minuten maar 10 minuten. 5 aan het begin en 5 aan einde loop je mis. Als er een half uur lang 1.85 piek is dan missen we dus 3,70 tov ZP.
volgens mij is de agressieve modus inderdaad gewoon ronduit slecht als je afschrijfkosten meeneemt.

Iets anders: ik merkte laatst dat de sigenergy batterij idle best wel wat stroom verbruikt. zo'n 100W gemiddeld. Hebben jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-05 11:42
loes1 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:23:
[...]

volgens mij is de agressieve modus inderdaad gewoon ronduit slecht als je afschrijfkosten meeneemt.

Iets anders: ik merkte laatst dat de sigenergy batterij idle best wel wat stroom verbruikt. zo'n 100W gemiddeld. Hebben jullie hier ook last van?
Ik meet 200W in idle en krijg dat niet weg. Ook niet met de zgn. spaarstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loes1
kliffen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Ik meet 200W in idle en krijg dat niet weg. Ook niet met de zgn. spaarstand.
hmm, dit lijk me niet echt de bedoeling. Dat is 1700 kWh op jaarbasis. nu niet echt een probleem, maar in de winter wel toch? had je frank hier al over bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
loes1 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:10:
[...]

hmm, dit lijk me niet echt de bedoeling. Dat is 1700 kWh op jaarbasis. nu niet echt een probleem, maar in de winter wel toch? had je frank hier al over bericht?
Afhankelijk van waar je de batterij hebt staan juist in de winter geen issue. Geen verlies in de vorm van warmte want dat gebruik je dan in de woning. :)
Verbruik is wel erg hoog bij jullie. Ik heb 160W als de omvormer aan staat maar idle. Stand-By van de omvormer is 50W. Alleen BMS draait dan denk ik en omvormer uit ofzo. Over de hele dag zou dat rond de 3 kWh zijn. Stukkie meer dan ik had bedacht op voorhand maar geen 1700 op jaarbasis. Ja als je de omvormer verliezen mee rekent wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Duurt lang Frankieboy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpqcj1irZE-JPOSOZ7HmdffCHjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZtwdob7VCUhtjZWo5EYGyx6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier begint wat te komen… van woensdag en donderdag heb ik nu wel een beetje data…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
PradoPrius schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Als er gehandeld wordt dan heeft dit direct invloed op de energierekening. Dat EPEX resultaat, dat zowel positief als negatief kan zijn, wordt direct verrekend in het resultaat van de sessie: er wordt namelijk uiteraard niet dubbel betaald of in rekening gebracht.
De manier waarop FE dit doet is zeer inzichtelijk, helaas begrijpt alleen niet iedereen de rekensom.
Bij FE zie je dus als handelsresultaat wat je daadwerkelijk op onbalans verdiend hebt. Daar zit ook de Slim-korting bij: je handelt zonder in/verkoop toeslag, die je op EPEX betaald. Dit krijg je dus direct vergoed.
Bij Zonneplan wordt het EPEX resultaat verrekend op maand basis. Dat blijkt eigenlijk niet zo veel te zijn met een optelsom van een maand in de meeste maanden die ik tot nu heb gezien. Zonder btw en energiebelasting is dit meestal maar een paar euro. Met energiebelasting (als je niet meer dan voldoende terug leverde netto) kom je wat hoger uit had ik toen berekend.

Zonneplan laat dus 1 bedrag zien, de netto opbrengst van onbalans handelen. Hierin zit ook al stroom verlies van het omzetten en stand-by verbruik. Vandaar: netto opbrengst.
Daarnaast verrekenen ze het EPEX resultaat (kan idd positief en negatief zijn), per maand af en als 1 bedrag. Minder inzichtelijk, omdat het 1 bedrag is, maar het klopt wel.

Het wordt dus zeer zeker niet rooskleuriger voorgeschoteld dan het is.

De handels opbrengst van Frank lijkt daar wel op als ik het goed begrijp. Die losse EPEX correctie is eigenlijk wat wij maandelijks zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
stefan1512 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Of het goed geluk is, of ze gezien hebben dat het vaker goed gaat dan verkeerd laat ik even in het midden ;)
Als het resultaat beter blijkt te zijn gemiddeld gezien dan kun je beter die gok nemen. Af en toe pis je naast de pot, maar meestal niet. Wellicht zijn er nog andere indicatoren die signaleren dat het niet snel om slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
DJP! schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:33:
[...]

Hier begint wat te komen… van woensdag en donderdag heb ik nu wel een beetje data…
Klopt. Maar ik heb grote twijfels bij de data die er staat. Mijn P1 meter zegt -€2.70. FE zegt €0.15. Past ook niet bij de laad en ontlaadcurve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRXgF8jQvNj27DeKSBY4YjptSXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ms6jOKjAUphSphV5VT4raWK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_OP_-tVlB5FCbe8siCeSuResZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r7W37ZJ9gxgFlLKUlwCXG7ca.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door aschja op 16-05-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert N
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-05 14:11
Klopt nog steeds geen hout van momenteel. 14 en 15 mei komen aardig in de buurt. 12 ontbreekt en 13 zit er volledig naast. Dit geeft niet echt vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Robindd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:39:
[...]

Of het goed geluk is, of ze gezien hebben dat het vaker goed gaat dan verkeerd laat ik even in het midden ;)
Als het resultaat beter blijkt te zijn gemiddeld gezien dan kun je beter die gok nemen. Af en toe pis je naast de pot, maar meestal niet. Wellicht zijn er nog andere indicatoren die signaleren dat het niet snel om slaat.
Helemaal mee eens inderdaad. Als je 3x de kat uit de boom kijkt kun je daarna denk ik wel actie ondernemen.

Rooskleuriger kun je ook over discussiëren denk ik want als je puur wilt vergelijken op onbalans verdiensten zit daar geen vergoeding bij voor stand-by verliezen. Die zouden ze net als EPEX op maandbasis achteraf kunnen doen maar ze kiezen ervoor die bij je handelsverdiensten te parkeren. Laat dat nou net goed zijn voor de score op onbalansmarkt wat de aandacht trekt van sommige vergelijkers. Dat is even los van dat ik het erg netjes vind van ZP! Maar puur voor de vergelijk zou het er niet bij moeten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
aschja schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:18:
[...]

Klopt. Maar ik heb grote twijfels bij de data die er staat. Mijn P1 meter zegt -€2.70. FE zegt €0.15. Past ook niet bij de laad en ontlaadcurve.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had het nog niet uitgeplozen maar puur kijkend naar de data lijkt het niet juist te zijn. Geeft inderdaad lekker veel vertrouwen. Kloppen de andere dagen dan wel, of moeten we als consument alles gaan narekenen wat FE ons voorschotelt? 😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
stefan1512 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:10:
[...]

Helemaal mee eens inderdaad. Als je 3x de kat uit de boom kijkt kun je daarna denk ik wel actie ondernemen.

Rooskleuriger kun je ook over discussiëren denk ik want als je puur wilt vergelijken op onbalans verdiensten zit daar geen vergoeding bij voor stand-by verliezen. Die zouden ze net als EPEX op maandbasis achteraf kunnen doen maar ze kiezen ervoor die bij je handelsverdiensten te parkeren. Laat dat nou net goed zijn voor de score op onbalansmarkt wat de aandacht trekt van sommige vergelijkers. Dat is even los van dat ik het erg netjes vind van ZP! Maar puur voor de vergelijk zou het er niet bij moeten lijkt me.
Daarom zijn het ook geen stand-by verlies verdiensten maar verlies verliezen ;-)
Je verliest stroom uit je accu waarmee je niet kunt handelen, dus Zonneplan doet het gewoon heel correct.
Omdat je niet op 2 markten tegelijk kan handelen worden de EPEX effecten gecorrigeerd. Alle stroom wordt met onbalans prijzen heen en weer gepompt. Behalve de thuis ondersteuning modus tegenwoordig die een klein percentage voor huis gebruikt. Maar dat is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
PradoPrius schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:47:
Voor de AlphaESS bezitters: een DC-gekoppelde PV geeft momenteel problemen bij ontladen van de batterij bij onbalans: het PV vermogen zit in de weg.
De oplossing blijkt heel eenvoudig: de inverter moet op dispatch mode 7 worden gezet. Dan gaat PV naar 0 en wordt op max vermogen ontladen naar grid. Ik kan de modbus-modes van FE afvangen en wijzigen naar mode 7, als voor onbalanshandel wordt ontladen. Ik heb nu al zo'n overbrugging voor mode 19, die bij mij als foutief wordt gezien.
Vandaag heb ik in eigen beheer op EPEX gehandeld, ik laat morgen weten wat ik heb verdiend.
Ik snap sowieso niet wat de reden is waarom FE kijkt naar de verandering van de SOC i.p.v. de daadwerkelijk teruggeleverde kWh, maar het lijkt inderdaad wel dat FE dan de verkeerde dispatch mode doorgeeft. De opbrengst van mijn PV ten tijde van een negatieve onbalans piek zit de SOC verandering flink in de weg...

Heb je dit toevallig al voorgelegd bij FE? En zou je misschien je modbus script kunnen delen hoe je die mode dispatch code afvangt en wijzigt? Thanks!

P.S. Bij deze nog een +1 voor een specifiek AlphaESS topic voor dit soort zaken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

sinds vandaag heb ik de modbus integratie met alphaESS voor elkaar, wat betekent dat ik die nu zelf zal moeten kunnen aan sturen.
Nu even kijken hoe Frank het gaat doen de komende weken.

Er zou eind april toch een nieuwe release zijn met een verbeter ZC+? nog niks van gemerkt. jullie wel?
jsiegmund schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:05:
[...]

Overigens +1 voor een AlphaESS specifiek topic waarin we dit soort dingen kunnen bespreken los van de energieleverancier.
Het Grote AlphaESS – Topic deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
stefan1512 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:14:
[...]

Afhankelijk van waar je de batterij hebt staan juist in de winter geen issue. Geen verlies in de vorm van warmte want dat gebruik je dan in de woning. :)
Verbruik is wel erg hoog bij jullie. Ik heb 160W als de omvormer aan staat maar idle. Stand-By van de omvormer is 50W. Alleen BMS draait dan denk ik en omvormer uit ofzo. Over de hele dag zou dat rond de 3 kWh zijn. Stukkie meer dan ik had bedacht op voorhand maar geen 1700 op jaarbasis. Ja als je de omvormer verliezen mee rekent wellicht.
De 50W die je noemt in Idle zie ik soms ook bij de omvormer, maar daarnaast wordt dan de batterij ook ontladen met 150W zie ik bij de realtime gegevens in de Sigen app. Als de min.SOC van de batterij is bereikt is het actieve vermogen van de omvormer 150W, maar in mijn vermogensmeter op de aanvoer meet ik dan 200W.

[ Voor 9% gewijzigd door kliffen op 17-05-2025 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-05 11:41
kmf schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:21:
sinds vandaag heb ik de modbus integratie met alphaESS voor elkaar, wat betekent dat ik die nu zelf zal moeten kunnen aan sturen.
Nu even kijken hoe Frank het gaat doen de komende weken.

Er zou eind april toch een nieuwe release zijn met een verbeter ZC+? nog niks van gemerkt. jullie wel?

[...]

Het Grote AlphaESS – Topic deel 1
Dat meende ik ook inderdaad, dus heb vraag gesteld aan FE. Antwoord was kort gezegd dat er in april jl een grote update is geweest en dat men nu intern werkt aan verbeteringen die aansturing meer op huishoudelijk regelt, maar daar werd nog geen indicatie gegeven voor wat betreft releasedatum.

Twijfel zelf om over te stappen naar een nieuw model dat Bliq aanbiedt, maar met juni in het vooruitzicht, normaal gesproken een goede maand voor onbalans, wacht ik denk ik nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
kliffen schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 01:32:
[...]

De 50W die je noemt in Idle zie ik soms ook bij de omvormer, maar daarnaast wordt dan de batterij ook ontladen met 150W zie ik bij de realtime gegevens in de Sigen app. Als de min.SOC van de batterij is bereikt is het actieve vermogen van de omvormer 150W, maar in mijn vermogensmeter op de aanvoer meet ik dan 200W.
Heb je ook de firmware geupdate? Wellicht dat dat nog iets doet. Bij mij staat die energiebesparing aan met drempelwaarde 17.000 dat resulteert in max 54W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkS5T1NjfQAX_6FOI83Gkw7kxtg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F29NdMayE5IjWoRCnyNK6Zd2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btkss4HLi03OGlvGDNcKDhzcdkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/trPocKWIS8lQntV4OO1uSDcc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
stefan1512 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Heb je ook de firmware geupdate? Wellicht dat dat nog iets doet. Bij mij staat die energiebesparing aan met drempelwaarde 17.000 dat resulteert in max 54W

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, maar die 50W meet je in de meterkast zo te zien. Als je in de sigen app kijkt bij realtime informatie op het moment dat je kWh meter in de meterkast 50W aangeeft, wat staat er dan bij actief vermogen en bij batterij oplaad en ontlaad vermogen? Die 2 moet je optellen om het totale energiegebruik te weten. Bij mij zijn die samen 200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
stefan1512 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Ik had het nog niet uitgeplozen maar puur kijkend naar de data lijkt het niet juist te zijn. Geeft inderdaad lekker veel vertrouwen. Kloppen de andere dagen dan wel, of moeten we als consument alles gaan narekenen wat FE ons voorschotelt? 😵‍💫
Gert N schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:51:
Klopt nog steeds geen hout van momenteel. 14 en 15 mei komen aardig in de buurt. 12 ontbreekt en 13 zit er volledig naast. Dit geeft niet echt vertrouwen.
Inmiddels is bij mij de data aangepast. Maar ik ga deze toko zo snel mogelijk verlaten na btw teruggave. Klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
kliffen schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Ah, maar die 50W meet je in de meterkast zo te zien. Als je in de sigen app kijkt bij realtime informatie op het moment dat je kWh meter in de meterkast 50W aangeeft, wat staat er dan bij actief vermogen en bij batterij oplaad en ontlaad vermogen? Die 2 moet je optellen om het totale energiegebruik te weten. Bij mij zijn die samen 200W.
Heb je ook het plaatje erboven gezien? De een is in de meterkast inderdaad en de ander is van de Sigen app. Die 50W is in de nacht gemeten dus kan niet van PV komen dus dan blijft de batterij over. Die zegt dat hij 0 ontlaad dus dan blijft het toch echt max 50W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
aschja schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:38:
[...]

[...]

Inmiddels is bij mij de data aangepast. Maar ik ga deze toko zo snel mogelijk verlaten na btw teruggave. Klaar mee.
Welke dag twijfel je aan? Als die bij mij ook discutabel is zal ik het eens narekenen. Ik heb al mijn verbruik via DSMR reader dus is alleen een kwestie van kWh x prijs voor 24 uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innomine
[...]

[...]

Wat betreft de btw teruggave; ik heb me aangemeld als ondernemer maar er staat nog geen btw-aangifte voor me open. Moet ik hierop wachten of kan ik dit ook aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

[...]

waarom zal je wachten? Frank geeft heus niet door dat je geen klant bent of zo.

En als je overstapt naar tibber of zo, ben je nog steeds aan het handelen op de markt. en dat is al voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Innomine schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:14:
[...]

Ik snap sowieso niet wat de reden is waarom FE kijkt naar de verandering van de SOC i.p.v. de daadwerkelijk teruggeleverde kWh, maar het lijkt inderdaad wel dat FE dan de verkeerde dispatch mode doorgeeft. De opbrengst van mijn PV ten tijde van een negatieve onbalans piek zit de SOC verandering flink in de weg...

Heb je dit toevallig al voorgelegd bij FE? En zou je misschien je modbus script kunnen delen hoe je die mode dispatch code afvangt en wijzigt? Thanks!

P.S. Bij deze nog een +1 voor een specifiek AlphaESS topic voor dit soort zaken :)
Als je terugleest, kun je wat uitleg vinden over het gebruik van de SOC als meetinstrument voor het laden/ontladen van de batterij. Met de meterstanden kan dit niet geregistreerd worden: dat is een totaal van PV/batterij en verbruikers. FE wordt betaald op beschikbaarheid van momentaan vermogen.
Heb je de Hillview code al in je HA? (Https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
stefan1512 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Heb je ook het plaatje erboven gezien? De een is in de meterkast inderdaad en de ander is van de Sigen app. Die 50W is in de nacht gemeten dus kan niet van PV komen dus dan blijft de batterij over. Die zegt dat hij 0 ontlaad dus dan blijft het toch echt max 50W.
Dat had ik nog niet goed gezien. Inderdaad staat de batterij bij jou op 0. Bij mij op 150.
Ik blijf met Sigenergie in gesprek om dat ook bij mij voor elkaar te krijgen. Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kmf schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:15:
[...]

waarom zal je wachten? Frank geeft heus niet door dat je geen klant bent of zo.

En als je overstapt naar tibber of zo, ben je nog steeds aan het handelen op de markt. en dat is al voldoende
Omdat je bij de aanmelding je leverancier moet doorgeven. En met een paar duizend euro het risico liever niet neem. Maar wellicht is dat wat overtrokken. Ik handel nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:07:
[...]

Omdat je bij de aanmelding je leverancier moet doorgeven. En met een paar duizend euro het risico liever niet neem. Maar wellicht is dat wat overtrokken. Ik handel nog steeds.
ik heb vorige week mijn btw teruggekregen. ik kan me niet herinneren een leverancier te moeten doorgeven, enkel mijn intentie om te handelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-05 14:13
kmf schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:11:
[...]

ik heb vorige week mijn btw teruggekregen. ik kan me niet herinneren een leverancier te moeten doorgeven, enkel mijn intentie om te handelen
Ik dacht toch echt dat je een dynamisch energiecontract op de naam van de eigenaar van de batterij met EMS moet aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert N
Bij mij klopt de data weer.

Vraag me alleen af waarom Sigenergy om 13.00u al volle bak van net gaat laden om vervolgens vanaf 14.00u zonnestroom terug te gaan leveren tegen lagere prijzen. Heb verschil tussen in- en verkoop op 5 cent staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXvd6dI7ZkzOH7W0QY-jNSg5qkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ShL2uJspblOdoxURIqT38tk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, daar kan Frank niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innomine
PradoPrius schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:34:
[...]

Als je terugleest, kun je wat uitleg vinden over het gebruik van de SOC als meetinstrument voor het laden/ontladen van de batterij. Met de meterstanden kan dit niet geregistreerd worden: dat is een totaal van PV/batterij en verbruikers. FE wordt betaald op beschikbaarheid van momentaan vermogen.
Heb je de Hillview code al in je HA? (Https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess)
Ah, thanks! Ik kan inderdaad de batterij in HA uitlezen en aansturen via modbus (m.b.v. het Hillview project).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Gert N schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:52:

Vraag me alleen af waarom Sigenergy om 13.00u al volle bak van net gaat laden om vervolgens vanaf 14.00u zonnestroom terug te gaan leveren tegen lagere prijzen. Heb verschil tussen in- en verkoop op 5 cent staan.

[Afbeelding]

Je hebt niet toevallig zonnepanelen? Als de batterij toen namelijk vol zat is dat hetgeen wat je terugstuurde het net op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert N
stefan1512 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:06:
[...]

Je hebt niet toevallig zonnepanelen? Als de batterij toen namelijk vol zat is dat hetgeen wat je terugstuurde het net op.
Jazeker heb ik zonnepanelen, daarom ook bijzonder dat AI besluit stroom te gaan inkopen als het gratis beschikbaar is. Koopt eerst voor 12ct in, om vervolgens stroom van zonnepanelen voor ong 9ct te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Gert N schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:17:
[...]

Jazeker heb ik zonnepanelen, daarom ook bijzonder dat AI besluit stroom te gaan inkopen als het gratis beschikbaar is. Koopt eerst voor 12ct in, om vervolgens stroom van zonnepanelen voor ong 9ct te verkopen.
Klinkt alsof je zelf consumptie + gebruikt. Die houdt geen rekening met je zonnepanelen helaas. Goedkoop kopen om de accu te vullen voor eigen gebruik is wat dat algoritme doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Danzare schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:54:
[...]

Klinkt alsof je zelf consumptie + gebruikt. Die houdt geen rekening met je zonnepanelen helaas. Goedkoop kopen om de accu te vullen voor eigen gebruik is wat dat algoritme doet.
Ik gun iedereen met problemen met het Frank algoritme om er gewoon mee te kappen.

Dit is hoe het er nu uitziet zonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrK4qRZbGXweDJSkEtnnPwk28Kk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mUgtLI10QpcmAUOhxfeNa8lx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door aschja op 18-05-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
aschja schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Ik gun iedereen met problemen met het Frank algoritme om er gewoon mee te kappen.

Dit is hoe het er nu uitziet zonder.

[Afbeelding]
Welk algoritme gebruik je dan wel? Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Danzare schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:54:
[...]

Kunnen we hier niet een Poll houden, wie een Thuisbatterij heeft zónder zonnepanelen? Blijkbaar bestaan die mensen, maar dat ligt totaal niet voor de (mijn) hand. FE houdt inderdaad geen rekening met PV, reden voor mij om er mee te stoppen. Daarmee is dit mijn laatste bijdrage aan dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Danzare schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:05:
[...]

Welk algoritme gebruik je dan wel? Ziet er goed uit!
Voor nu nog geen. Heb mezelf nog niet ingelezen mbt automatisering. Dit is gewoon het simpel instellen van uren laden en ontladen. En rekening houden met wanneer je wat verbruikt en teruglevert.

Voor vandaag ziet het er zo uit. Deze is vrij simpel. Wanneer de prijzen tussen 12:00-16:00 negatief zijn voeg ik daar naar laadpauze aan toe tussen 08:00-12:00 zodat alle zonne-energie teruggelevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1y9svHmEq-cdH4w9L7RPSfawog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RsEahltDyzjd1Lh61YxWxPmd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innomine
Iemand hier met een AlphaESS batterij die bij Tibber zit of overweegt daarnaartoe te gaan? Ik kan niet vinden of Tibber ook daadwerkelijk AlphaESS ondersteunt.

Next Energy heeft blijkbaar een partnerschap met Alpha, maar hoor daar niemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Innomine schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:51:
Iemand hier met een AlphaESS batterij die bij Tibber zit of overweegt daarnaartoe te gaan? Ik kan niet vinden of Tibber ook daadwerkelijk AlphaESS ondersteunt.

Next Energy heeft blijkbaar een partnerschap met Alpha, maar hoor daar niemand over.
Tibber op dit moment nog niet, zover ik weet. Overweeg het namelijk ook, net wat gunstiger qua prijzen namelijk.
Je zou zeggen Quatt ook binnenkort want die hebben een eigen accu van alphaess

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Louwke schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Tibber op dit moment nog niet, zover ik weet. Overweeg het namelijk ook, net wat gunstiger qua prijzen namelijk.
Je zou zeggen Quatt ook binnenkort want die hebben een eigen accu van alphaess
En welke hoedanigheid zijn die goedkoper dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
aschja schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:35:
[...]

En welke hoedanigheid zijn die goedkoper dan?
Qua maandelijkse kosten en teruglever vergoeding is wat hoger, Frank berekent de inkoopvergoeding op teruglevering en je krijgt iets minder per kwh terug.

zie ook de tabel in dit topic
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatsby1923
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-05 17:06
Opbrengsten onbalans (slim) handelen - matig?

Ik heb berichten in de media gezien waarbij ook melding wordt gemaakt van afnemende opbrengsten van de onbalanshandel. Verder zie ik in de app van FE het index getal van de onbalanshandel erg laag (66) staan voor mei.

48 EUR over 19 dagen mei vind ik wel weinig, herkenbaar voor anderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Gatsby1923 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:43:
Opbrengsten onbalans (slim) handelen - matig?

Ik heb berichten in de media gezien waarbij ook melding wordt gemaakt van afnemende opbrengsten van de onbalanshandel. Verder zie ik in de app van FE het index getal van de onbalanshandel erg laag (66) staan voor mei.

48 EUR over 19 dagen mei vind ik wel weinig, herkenbaar voor anderen ?
vergeleken met afgelopen maanden is dat niet eens zo slecht, sinds midden vorig jaar levert onbalans niet veel meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja

Voor onbalans kan je alleen bij FE terecht. Voor handel EPEX kan je overal terecht mits je zelf kan handelen of een ai hebt die dat kan doen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare

"AlphaESS werkt samen met energiebedrijven zoals Frank Energie, Jabba Energy, Hegg Energy en SEMS"
https://www.alphaess.nl/pages/smile-g3-thuisbatterij
Misschien zijn er meer. Hegg is net gestart met de samenwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
kliffen schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:41:
[...]

Dat had ik nog niet goed gezien. Inderdaad staat de batterij bij jou op 0. Bij mij op 150.
Ik blijf met Sigenergie in gesprek om dat ook bij mij voor elkaar te krijgen. Dank voor de info!
Inmiddels het antwoord van Sigenergy. Zij zeggen dat het verbruik bij mij normaal is voor 1 omvormer en 4 batterijen. Hoeveel batterijen heb jij als ik vragen mag? @stefan1512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen86
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 18:42
Ik zit sinds 1 mei ook bij FE, en sinds vorige week actief op de onbalansmarkt.

De setup :
Solax BAT-SYS 4x3,6 - 14,4Kwh
Hybride omvormer 15KW.
15 zonnepanelen oost/west 6000wp.
App configuratie staat op "handelen".

Hier even een update tot vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IouFNCTpHZBEPi6Y8OIUp1vDDbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnGUMuJYKOHt2J7dDZoPeMGn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toacPPD_C09GSey-UrvW-Q-C5To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do4buH1dTHT8p1E9KwpO2ba6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WZpNIbx-8vWuQkOdMdJwEisSes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3MyCOM3r5mFKOvcI3rNVJl8.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaand, gister tijdens de pieken van onbalans ca 21:30 en 22:30, doet de batterij max ca 4000watt aan handelen, dit is toch vrij laag als je een 15kw omvormer heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN0dc4N16lX0igS9vfglauyjky0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWGhOxAfFfDv8l3ld4eiRFmM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de omvormer app zoals te zien tijdens de pieken van onbalans maximaal 4000watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J-gtQmJ4j6BMwyCNa2ihjuWugE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4wGK9Sl7fI2a11rJMAz9QWi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Jeroen86 op 20-05-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:42
Jeroen86 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:42:
Ik zit sinds 1 mei ook bij FE, en sinds vorige week actief op de onbalansmarkt.

De setup :
Solax BAT-SYS 4x3,6 - 14,4Kwh
Hybride omvormer 15KW.
15 zonnepanelen oost/west 6000wp.
App configuratie staat op "handelen".

Hier even een update tot vandaag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onderstaand, gister tijdens de pieken van onbalans ca 21:30 en 22:30, doet de batterij max ca 4000watt aan handelen, dit is toch vrij laag als je een 15kw omvormer heb?

[Afbeelding]

Dit is de omvormer app zoals te zien tijdens de pieken van onbalans maximaal 4000watt.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat is het model van je hybride omvormer?
De batterij zou volgens de datasheet met 6 tot 11 kW kunnen ontladen afhankelijk van de spanning etc... advies lijkt om maximaal met 8kW te ontladen (35A maal voltage dat tussen 180 en 232 volt kan liggen)

Dus dan zit het probleem vermoedelijk bij de omvormer lijkt me.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen86
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 18:42
MuadDib007 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:27:
[...]

Wat is het model van je hybride omvormer?
De batterij zou volgens de datasheet met 6 tot 11 kW kunnen ontladen afhankelijk van de spanning etc... advies lijkt om maximaal met 8kW te ontladen (35A maal voltage dat tussen 180 en 232 volt kan liggen)

Dus dan zit het probleem vermoedelijk bij de omvormer lijkt me.
De omvormer is Solax Power, X3-hybrid-15.0-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:42
@Jeroen86 op dat zelfde tijdstip zie ik mijn omvormer wel vol gas geven, dus dat zou je bij jou ook mogen verwachten.

Het lijkt me een goed plan om het eens met Solax op te nemen.
Hopelijk kunnen zij meer duidelijkheid verschaffen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:17
Gert N schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:52:

[Afbeelding]

Dat is ook veel te weinig en totaal niet realistisch.

Juiste formule heb ik al vaker in het Sigen topic gepost maar voor jou special nog eens.

1.21 offset % + 14c inkoop

Verkoop is leeg of + 5-6c als je wilt dat die sneller gaat verkopen.

Ai moet verder echt 4 weken met rust gelaten worden. Ja soms doet die dan effe raar maar dat komt wel goed uiteindelijk.

Verder als je alleen op Day ahead werkt kan je beter naar zonneplan, verdien je meer dan bij Frank.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Best bijzondere prijzen vandaag met dit bewolkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:31
Om te laden een prima prijs.

Zelf experimenteer ik alleen Day ahead bij Tibber en stuur nog zelf de opslag aan.
Inclusief de teruglevering vanavond alvast meegerekend komt het bedrag uit op € 279 euro verdienst actueel, is dat dan slecht of goed?

Ik meen dat Victron bij geen enkele aanbieder is opgenomen om op onbalans te worden aangestuurd?

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
kliffen schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 05:56:
[...]

Inmiddels het antwoord van Sigenergy. Zij zeggen dat het verbruik bij mij normaal is voor 1 omvormer en 4 batterijen. Hoeveel batterijen heb jij als ik vragen mag? @stefan1512
Ik heb 24 kWh (3x8kwh) met een 12 kW omvormer
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste