Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 18:49
Tazzios schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:40:
@Anoniem: 503963 @Darth_Fedor @stefan1512

In berichten van april lees ik dat jullie onbalans aanhebben staan en de internetverbinding blokkeren, zodat je hem zelf kunt aan sturen.
Werkt dit goed? Maakt het percentage van de accu nog uit bij in of uitschakelen gezien FE dat gebruikt, moet je hem bijvoorbeeld leeg of vol weer internet geven of maakt dat niet uit?
Gaat de facturatie dan ook nog goed?

Momenteel laad ik de 3 goedkoopste uren en ontlaad ik in de 3 duurste, dus er zijn nog genoeg uren over waar die op onbalans mag.(hoewel ik dan wel wat minder moet gaan ontladen zodat er nog wat in zit.)
Ik heb en dat nooit gedaan omdat mijn Sigenstore een goede AI oplossing heeft voor eigen gebruik en handelen op de EPEX (prijzen voor vandaag en morgen al bekend). Deze werkt prima. Nu de onbalans markt weer een stukje interessanter is geworden maar weer even terug naar ZC+ om te kijken hoe dat nu gaat.

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baexem1
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:09
Wie kan mij helpen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqeTtt70vWCj7NC-sKAjBHOBHdU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NdIisX80xF2Wr8XnlhuJ1EqD.png?f=fotoalbum_large

Gaat de epex correctie ( 39,32 ) van mijn al gekregen factuur dus af ( vandaar dat ik wat geld heb terugverkregen

En krijg ik dan nog 115,81 zo overgemaakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40
Baexem1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:21:
Wie kan mij helpen? [Afbeelding]

Gaat de epex correctie ( 39,32 ) van mijn al gekregen factuur dus af ( vandaar dat ik wat geld heb terugverkregen

En krijg ik dan nog 115,81 zo overgemaakt?
Dat klopt, sterker nog, Frank maakt het bedrag plus 21% btw over, wat €140.13 oplevert op je rekening. Dat blijkt niet zo helder uit de app of website maar is wel een leuke meevaller als je particuliere klant bent en de btw mag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:22
Tazzios schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:40:
@Anoniem: 503963 @Darth_Fedor @stefan1512

In berichten van april lees ik dat jullie onbalans aanhebben staan en de internetverbinding blokkeren, zodat je hem zelf kunt aan sturen.
Werkt dit goed? Maakt het percentage van de accu nog uit bij in of uitschakelen gezien FE dat gebruikt, moet je hem bijvoorbeeld leeg of vol weer internet geven of maakt dat niet uit?
Gaat de facturatie dan ook nog goed?

Momenteel laad ik de 3 goedkoopste uren en ontlaad ik in de 3 duurste, dus er zijn nog genoeg uren over waar die op onbalans mag.(hoewel ik dan wel wat minder moet gaan ontladen zodat er nog wat in zit.)
Met de andere markten wordt ongeveer €0,16 p/kWh verdiend, als de EPEX daar ruim boven zit dan werkt dat trucje inderdaad goed. Nadeel is dat je wel thuis moet zijn om instellingen in je modem aan te kunnen passen of een VPN of iets naar huis hebben.
Accu percentage maakt niet uit, hij begint dan rond de 95% en bij 15% zet ik dan het internet weer aan als de app zegt dat hij geen SoC data heeft gehad en dus niks van resultaten kan berekenen. Je krijgt dan uiteraard geen Slim korting voor die kWh's. Facturatie kan ik nog niks overzeggen maar dat lijkt me geen issue. Stel je hebt geen internet dan zou je rekening opeens niet meer goed gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baexem1
Meer mensen die het probleem in de app hebben dat de batterij niet meer gekoppeld?

Volgens mijn alpha Ess app doet de batterij wel nog zijn werk dus ik ga ervan uit dat de statistieken bij de aanmelding wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-07 19:45
Baexem1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:05:
Meer mensen die het probleem in de app hebben dat de batterij niet meer gekoppeld?

Volgens mijn alpha Ess app doet de batterij wel nog zijn werk dus ik ga ervan uit dat de statistieken bij de aanmelding wel kloppen.
Ja, voor mij geldt hetzelfde. Ook ik heb een alphaEss die volgens de app nog wel iets doet, maar wat, dat kan ik niet controleren vanaf mijn vakantieadres....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-07 19:45
Ralfvkempen schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Ja, voor mij geldt hetzelfde. Ook ik heb een alphaEss die volgens de app nog wel iets doet, maar wat, dat kan ik niet controleren vanaf mijn vakantieadres....
En spontaan weer terug....
Zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sperwer51
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-07 14:57
MuadDib007 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:48:
Het lijkt soms leuk, dat nieuwe algoritme (nieuwe markt waarop Frank mijn accu in zet) maar de Epex correctie is wel killing voor het rendement:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik jouw resultaten vergelijk met die van mij, Bliq 20kW / 8kWh op ZC+ dan zie ik grote verschillen. Vergelijk bv maandag 7 jul.
Iemand een idee waardoor er zo’n groot verschil kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOZPXOlcM0S0a7Q-d2LnTCmjC6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4XG072UgQPpXMETDGV5pBZ2m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWVWX8hySqv01S4M4lYtMrtKMQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3pXNlvAh2bdBYN57ugfNYsxI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:31
@sperwer51 ik draai op onbalans, niet op ZC+.
Ben wel tevreden over de nieuwe markt waar mijn batterij op loopt.

Soms mis je een dag 30 euro maar de andere dagen zie ik onbalans slechts 2 euro doen terwijl mijn opbrengst dan toch rond de 8 a 10 euro is.

Ik heb liever stabiel een redelijk bedrag dan de grillen van de echte onbalans.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sperwer51
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-07 14:57
Bedankt. Dan schakel ik ook eens terug naar onbalans en zie wat me dat brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
  • Laatst online: 20:32
Ten einde raad schakel ik 2x per dag onbalansmarkt van Frank Energie uit. De eerste keer om tot 85% op te laden bij de laagste prijs als Frank weer eens niets doet. De tweede keer om via Dynamic ESS van Vectron 80% te ontladen op het hoogste punt, Daarmede bereik ik aanmerkelijk meer dan Frank met de onbalansmarkt. IKk zie dat anderen met een kleinere accu (ik heb 30 kwh) en een lagere omvormer (ik heb 13 kw) aanmerkelijk betere resultaten boeken. Kennelijk bevoorrecht Frank bepaalde gebruikers of mijn Eniris kastje werkt niet goed.
Ik zie bij het overzicht op onbalansmarkt.com dat @AlteKiet vanavond ook 2 uur uit de onbalansmarkt is gestapt, waarscijnlijk ook om de EPEX winst binnen te halen?

[ Voor 13% gewijzigd door bergsmit op 13-07-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-07 12:23
bergsmit schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:41:
Ten einde raad schakel ik 2x per dag onbalansmarkt van Frank Energie uit. De eerste keer om tot 85% op te laden bij de laagste prijs als Frank weer eens niets doet. De tweede keer om via Dynamic ESS van Vectron 80% te ontladen op het hoogste punt, Daarmede bereik ik aanmerkelijk meer dan Frank met de onbalansmarkt. IKk zie dat anderen met een kleinere accu (ik heb 30 kwh) en een lagere omvormer (ik heb 13 kw) aanmerkelijk betere resultaten boeken. Kennelijk bevoorrecht Frank bepaalde gebruikers of mijn Eniris kastje werkt niet goed.
Ik zie bij het overzicht op onbalansmarkt.com dat @AlteKiet vanavond ook 2 uur uit de onbalansmarkt is gestapt, waarscijnlijk ook om de EPEX winst binnen te halen?
Ik push mijn data naar onbalansmarkt.com via een HA automation. Die hapert (aan de ontvangende zijde?) blijkbaar. Qua handel stel ik me vrij passief op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
ik heb geen idee hoe een Home Assistent automation kan worden gebruikt. Mijn uitrusting is door wattopjedak geleverd maar zonder enige handleiding zodat ik steeds maar zelf moet uitzoeken hoe een en ander functioneert. Vandaag was mijn onbalansmarkt opbrengst slechts 69 cent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
ik schreef juist naar Frank het volgende:
Ik ga er bewust soms een uur of een 2 uur tussenuit om winst te maken op de EPEXmarkt, omdat de opbrengst van de onbalansmarkt allerbelazerdst is!
Bovendien heb ik van jullie nooit antwoord gehad tegen welke prijzen er wordt gehandeld als ik de batterijen vol laadt als ik wel aangesloten ben en jullie niets doen.
Herhaaldelijk constateer ik dat de acculading verhoogd moet worden en dat de onbalansprijzen duurzaam laag zijn en jullie toch niets doen. Daarom ontkoppel ik dan het Enirius kastje om met EPEXprijzen te laden.
Het is toch te gek voor woorden dat iemand met een 10 kwh accu en 5 kw omvormer aanmerkelijk hogere opbrengsten krijgt dan ik met 30 kwh accu en 13 kw omvormer.
Ik begrijp niet hoe het komt dat in jullie prestaties de accu inhoud en de omvormer niet bepalend zijn voor jullie resultaten.
zie de ranglijst van vandaag:
https://onbalansmarkt.com/live/aanbieder/frank-energie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:53
Louwke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:39:
Vandaag een update van de App gehad en dit viel me ineens op [Afbeelding]

Ben benieuw wat dit precies gaat doen, nog geen email of iets er over gehad.
Ah dit is dus nu beschikbaar voor Enphase en SolarEdge. Net kunnen koppelen via de app. 15% extra terugleververgoeding per kWh. En daarvoor sturen ze je omvormer aan op momenten dat het financieel niet voordelig is om terug te leveren. Ben benieuwd wat het gaat brengen

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 08:50
Louwke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Ah dit is dus nu beschikbaar voor Enphase en SolarEdge. Net kunnen koppelen via de app. 15% extra terugleververgoeding per kWh. En daarvoor sturen ze je omvormer aan op momenten dat het financieel niet voordelig is om terug te leveren. Ben benieuwd wat het gaat brengen
Dat klinkt goed! Extra informatie over Slimterugleveren is nu ook terug te lezen op hun website.

Ik hoop dat de dienst ook snel beschikbaar komt voor AlphaESS systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:34
Innomine schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Dat klinkt goed! Extra informatie over Slimterugleveren is nu ook terug te lezen op hun website.

Ik hoop dat de dienst ook snel beschikbaar komt voor AlphaESS systemen.
Ik heb me aangemeld...ben benieuwd wat het doet en oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Je kunt in de vernieuwde Frank app aangeven dat je de Slim Teruglever functie wil inschakelen. Vervolgens kun je (als je geen Solaredge of Enphase hebt) je merk achterlaten zodat je een seintje krijgt als het beschikbaar is.

Wellicht helpt het als veel mensen dit doen om sneller aandacht voor het ene of andere merk te krijgen 😁

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:54
MuadDib007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:51:
Je kunt in de vernieuwde Frank app aangeven dat je de Slim Teruglever functie wil inschakelen. Vervolgens kun je (als je geen Solaredge of Enphase hebt) je merk achterlaten zodat je een seintje krijgt als het beschikbaar is.

Wellicht helpt het als veel mensen dit doen om sneller aandacht voor het ene of andere merk te krijgen 😁
Heb ik gedaan!
+1 voor Bliq

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
In mijn geval heb ik Growatt opgegeven aangezien ik een aparte omvormer heb voor de zonnepanelen.

Die kan al door Zonnedimmer bestuurd wordt.
Het kan ze nooit veel moeite kosten dat werkend te krijgen.

Het model dat ik van Growatt heb kan bij mijn weten zijn PV vermogen niet dimmen zonder ook de batterij output te beïnvloeden dus aansturing via het BLIQ kastje / Accu en PV gekoppeld aan 1 omvormer is minder wenselijk lijkt me.
Al zal het voordeel de kosten van een aparte omvormer vast niet snel terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baexem1
Alpha Ess +1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:17
Klink als een goede service, mits goed uitgevoerd. En de beschrijving is weer a la Frank Energie extreem slecht uitgelegd. Ik ben wat voorbarig over deze dienst nu salderen nog werkt. Hieronder de tekst op hun website waaruit mij niet duidelijk wordt welke prijzen gebruikt worden.

Ze zeggen dat als je teruglevert zonnepanelen geen voordeel opleveren als de dynamische prijzen negatief zijn. In hun woorden "Via onze dienst 'slim terugleveren' schakelen we jouw zonnepanelen uit zodra de stroomprijzen negatief zijn.". Maar wat zijn de stroomprijzen? Marktprijs, Marktprijs+ of all-in (kale marktprijs + energiebelasting + BTW)?

Het levert jou alleen wat op door af te schakelen als de all-in prijs negatief is nu salderen nog bestaat. En die is dit jaar nog slechts een paar uur negatief geweest waarin het dus voordelig was om af te schakelen. De rest van de tijd krijg je gewoon ~14cent/kWh aan belasting + BTW terug als je deze kan salderen, ook al is de marktprijs vaak rond de 0,000 cent/kWh.

Ik vermoed dat ze van plan zijn om op dit soort momenten dat de kale marktprijs negatief is, de panelen uit te zetten. Voor hen voordelig, voor jou dus dan niet.

En dan de terugleverbonus. "Omdat Frank je zonnepanelen slim afschakelt, dus bijvoorbeeld ook als andere markten (zoals de onbalansmarkt) daar aanleiding toe geven, kunnen we je zelfs een terugleverbonus aanbieden. Die bedraagt 15% bovenop de marktprijs voor elke kilowattuur die je overdag teruglevert." Ik neem hier aan dat b.v. de EPEX prijs positief is, b.v. 3 cent/kWh. En dat de onbalans -20 cent/kWh wordt. Dan is het voor Frank Energie inderdaad interessant dat je niet teruglevert. En je 15% bonus geeft van die 3 cent. Oftewijl 0,45 cent/kWh. Echter krijg je nu niet je saldering en energiebelasting + BTW van ~14 cent als ze niet rekenen met de all-in prijs.

Als ze daar duidelijkheid over kunnen verschaffen zou fijn zijn om te besluiten wat ik zou gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:34
Ik heb me aangemeld, puur om automatisch uitzetten zonne-omvormers als prijzen negatief zijn. Ikzelf zette ze uit vanaf -3ct maar dit is wel zo makkelijk en t verschil wordt wellicht gecompenseerd door +15% bonus. Dat t geheel niet uitblinkt door duidelijkheid, geheel mee eens. Ik weet niet eens zeker of mijn Enphase omvormers zullen werken, want daar specificeert Frank ook geheel niks. Toch vind ik t erg leuk dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Frank is overwegend onduidelijk, niet alleen hierbij, ook over de wijze waarop zij met de onbalansmarkt omgaan. Volgens mij zijn het bij Frank een aantal goedwillende amateurs, die helaas van de reeds andere dynamische energie aanbieders met deelname aan de onbalansmarkt, de beste zijn. Een professionele energie aanbieder met professionele vaardigheden is dringend noodzakelijk!

[ Voor 7% gewijzigd door bergsmit op 14-07-2025 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:42
Leuk dat ze steeds verder gaan met de slimme aansturing. Weet iemand hoe die 15% bonus wordt berekend? Gaat dat aan de hand van de kWh meter die in de PV omvormer zit of kijken ze na de teruglevering op het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Ik weet alles, maar dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
t Kunnen best wel professionals zijn, maar om duidelijk te communiceren moet je je kunnen verplaatsen in anderen en de vragen die zij mogelijk hebben. Van mij mogen ze best een beetje autistisch zijn, zolang ze maar geen stemadvies gaan geven of een politieke partij oprichten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
@Vdvmark zij zijn vaak mij te amateuristisch. Terwijl de EPEX marktprijs nu 12 cent is en de onbalansmarkt prijs op dit moment minder dan 1 cent is, waren ze vol aan het laden van mijn accu met 14,7 kw!
Daar heb ik onmiddellijk een eind aan gemaakt door mijn minimum laadhoogte van mijn accu met 5 % te verhogen, zodat ze gedwongen zouden moeten worden tot inkopen. Helaas doen ze dat niet en gebeurt er helemaal niets, maar dat is beter dan onder de marktprijs verkopen! Helaas kun je nergens zien als zij laden of ontladen tegen welke marktprijs dat gebeurt, dus moet je dat bij de EPEX en bij Tenergy opzoeken. Je wordt door Frank benadeeld zonder het makkelijk te merken! Bij gebrek aan beter zijn wij tot Frank veroordeeld, tenzij je alleen op de EPEX markt gaat werken, hetgeen dit jaar vaak meer opbrengt.
Inmiddels zijn zij wel aan het laden tegen ruim 6 cent per kw

SORRY TYPEFOUTJE
Frank Energie was volop aan het ontladen voor minder dan 1 cent!

[ Voor 7% gewijzigd door bergsmit op 14-07-2025 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefan1512
bergsmit schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:23:
@Vdvmark zij zijn vaak mij te amateuristisch. Terwijl de EPEX marktprijs nu 12 cent is en de onbalansmarkt prijs op dit moment minder dan 1 cent is, waren ze vol aan het laden van mijn accu met 14,7 kw!
Daar heb ik onmiddellijk een eind aan gemaakt door mijn minimum laadhoogte van mijn accu met 5 % te verhogen, zodat ze gedwongen zouden moeten worden tot inkopen. Helaas doen ze dat niet en gebeurt er helemaal niets, maar dat is beter dan onder de marktprijs verkopen! Helaas kun je nergens zien als zij laden of ontladen tegen welke marktprijs dat gebeurt, dus moet je dat bij de EPEX en bij Tenergy opzoeken. Je wordt door Frank benadeeld zonder het makkelijk te merken! Bij gebrek aan beter zijn wij tot Frank veroordeeld, tenzij je alleen op de EPEX markt gaat werken, hetgeen dit jaar vaak meer opbrengt.
Inmiddels zijn zij wel aan het laden tegen ruim 6 cent per kw
Volgens mij snap je dan niet wat de onbalansmarkt doet als je zelf het opladen afkapt :P
Als de EPEX 14 ct is en onbalans 1 ct krijg je dus voor je handel 13 ct p kWh vergoed maar niet in de onbalans maar als EPEX correctie… voor een goed resultaat op de onbalans wil je laden als EPEX > Onbalans en ontladen als Onbalans > EPEX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Ik heb geen module voor onbalanshandel, ik heb mn victronnetje en accuutje(s) om n beetje op epex mijn eigen totaalbalans tussen aankoop/verkoop op mn maandrekening te beinvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bergsmit
@stefan1512 ik heb door experimenteren uitgevonden hoe de onbalansmarkt bij Frank werkt en hoe de EPEX markt met Dynamic ESS van Victron werkt. Daardoor kan ik mijn opbrengsten verhogen overeenkomstig hetgeen er ook in de litteratuur over wordt gezegd.
Ik maakte een typefoutje, Frank was aan het ontladen voor minder dan 1 cent per kw.
Dat stopzetten van dat ontladen is heel eenvoudig,dan trek je gewoon de stekker uit het kastje, waardoor je in de Dynamic ESS komt van Victron. Een andere manier is om je minimum laadvermogen te verhogen boven de actuele ladingsgraad, dan gaat Frank Energie laden in plaats van ontladen. Nu om 21.00 uur heb ik het kastje weer uitgeschakeld en ontlaadt ik automatisch via Dyna,ic ESS met 13,3 kw per uur, waardoor ik in 2 uur terugval van 95% tot 15% acculading. Daarna keer ik weer terug naar de onbalansmarkt door het kastje weer van stroom te voorzien. De opbrengst daarvan is dan op basis van de EPEX marktprijzen 80% x 30kw x 16,5 cent = 396 cent minus conversiekosten. Meestal maak ik op een hele dag geen 396 cent opbrengst via de onbalansmarkt, vaak circa de helft.

[ Voor 62% gewijzigd door bergsmit op 14-07-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-07 13:10
MuadDib007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:51:

Gelukkig heb ik een SolarEdge systeem en heb deze zojuist aangemeld in de app :)

Vaak zijn de momenten van negatieve prijzen in de zomer. Als je dan net op vakantie bent, dan kun je ze niet even uitschakelen. Heb dat al eens handmatig gedaan en ben ze toen 4-5 uur weer vergeten aan te zetten op het moment dat de prijzen weer positief waren. Zo schiet het dan niet op.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Julianvvz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:20:
Klink als een goede service, mits goed uitgevoerd. En de beschrijving is weer a la Frank Energie extreem slecht uitgelegd. Ik ben wat voorbarig over deze dienst nu salderen nog werkt. Hieronder de tekst op hun website waaruit mij niet duidelijk wordt welke prijzen gebruikt worden.
het is te onduidelijk waty mij betreft om een beslissing te nemen. straks wordt er net als dat bij de thuisbatterij geen rekening wordt gehouden met pv-opwek, je met dit "slim terugleveren" geen rekening wordt gehouden met je verbruik. sta je dan met 8kWP op je dak nog steeds te bakken met stroom vanuit het net omdat de omvormer uitgezet is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RichTrip schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:14:
[...]

Gelukkig heb ik een SolarEdge systeem en heb deze zojuist aangemeld in de app :)

Vaak zijn de momenten van negatieve prijzen in de zomer. Als je dan net op vakantie bent, dan kun je ze niet even uitschakelen. Heb dat al eens handmatig gedaan en ben ze toen 4-5 uur weer vergeten aan te zetten op het moment dat de prijzen weer positief waren. Zo schiet het dan niet op.... :'(
als je solar edge hebt, kan je het al zelf instellen om automatisch bij negatieve epexprijs uit te gaan.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
kmf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:17:
[...]

het is te onduidelijk waty mij betreft om een beslissing te nemen. straks wordt er net als dat bij de thuisbatterij geen rekening wordt gehouden met pv-opwek, je met dit "slim terugleveren" geen rekening wordt gehouden met je verbruik. sta je dan met 8kWP op je dak nog steeds te bakken met stroom vanuit het net omdat de omvormer uitgezet is.
Bakken uit het net met een negatieve prijs is toch alleen maar positief voor je. Je wordt dan betaald om het op te stoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Louwke schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Bakken uit het net met een negatieve prijs is toch alleen maar positief voor je. Je wordt dan betaald om het op te stoken
niet als het maar 5 cent negatief is. je moet alsnog btw betalen, pas bij -13 cent komt het uit voor je, en die momenten heb je veel minder.

en er zijn momenten waarbij onbalans negatief is, terwijl epex positief, frank energie kan je verbruik en opwek niet realtime meten, dus kan je ook niet gecompenseeerd worden. Als hun onbalansalgoritme een beetje zegt over hun strategie, dan kunnen jouw panelen uitgezet worden terwijl er misschien een paar cent verschil is. dan betaal je zelf voor die 15% terugleverbonus..... ik denk dat de omvormer uitgezet wordt ipv teruggemoduleerd.

ik wacht jullie ervaringen wel af.

[ Voor 38% gewijzigd door kmf op 15-07-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
als je meer opbrengst hebt dan verbruik dan betaal je nooit btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ondertussen heeft Frank wel een FAQ opgezet: https://klantenservice.fr...terugleveren-zonnepanelen

meest belangrijke lijkt me dit stukje
Slim Terugleveren schakelt je zonnepanelen uit wanneer je moet betalen voor teruglevering, dus als de all-in prijs (marktprijs + energiebelasting + inkoopvergoeding + btw)
ik zie wat dat betreft geen verschil tussen dit en door solaredge uit te laten schakelen.

op dit na dan
Ook sturen we aan op andere markten. Als we daar een beter financieel resultaat kunnen behalen dan dat je normaal had gekregen voor teruglevering, zullen we je panelen daarop inzetten. De opbrengsten die we hiermee realiseren, keren we aan jou uit in de vorm van een terugleverbonus
de andere markten maakt alles een beetje onvoorspelbaar hebben we gemerkt.
De terugleverdienst kijkt puur naar de opwek van je zonnepanelen en schakelt deze tijdelijk uit als terugleveren financieel ongunstig is. De batterij wordt tegelijkertijd apart aangestuurd op basis van de ingestelde batterijmodus (Zelfconsumptie Plus of Handel) en de verwachte marktontwikkelingen. In Zelfconsumptie wordt wél rekening gehouden met je zonnepanelen. In Handel niet.

Voor de verrekening van Slim Handelen kijken we uitsluitend naar de veranderingen in de State of Charge (SoC). Of die stroom nou via je panelen, het net of een ander deel van je installatie in of uit de batterij ging, maakt voor je opbrengst dus niets uit. Je wordt altijd afgerekend op basis van wat er écht met je batterij is gebeurd, in combinatie met de bijbehorende marktprijzen. Voor de verrekening van Slim Terugleveren kijken we uitsluitend naar de door de panelen opgewekte teruglevervolumes. Zo kunnen beide systemen elkaars resultaten dus niet beïnvloeden.
en de bonus wordt duur op teurglevering uit de dagelijkse meterstanden berekent over de tijd van zondopgang tot zonsondergang. om teruglevering met thuisbatterij uit te sluiten. hoe ze dat berekenen met batterijen overdag weet ik niet

[ Voor 120% gewijzigd door kmf op 15-07-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
bergsmit schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:58:
@stefan1512 ik heb door experimenteren uitgevonden hoe de onbalansmarkt bij Frank werkt en hoe de EPEX markt met Dynamic ESS van Victron werkt. Daardoor kan ik mijn opbrengsten verhogen overeenkomstig hetgeen er ook in de litteratuur over wordt gezegd.
Ik maakte een typefoutje, Frank was aan het ontladen voor minder dan 1 cent per kw.
Dat stopzetten van dat ontladen is heel eenvoudig,dan trek je gewoon de stekker uit het kastje, waardoor je in de Dynamic ESS komt van Victron. Een andere manier is om je minimum laadvermogen te verhogen boven de actuele ladingsgraad, dan gaat Frank Energie laden in plaats van ontladen. Nu om 21.00 uur heb ik het kastje weer uitgeschakeld en ontlaadt ik automatisch via Dyna,ic ESS met 13,3 kw per uur, waardoor ik in 2 uur terugval van 95% tot 15% acculading. Daarna keer ik weer terug naar de onbalansmarkt door het kastje weer van stroom te voorzien. De opbrengst daarvan is dan op basis van de EPEX marktprijzen 80% x 30kw x 16,5 cent = 396 cent minus conversiekosten. Meestal maak ik op een hele dag geen 396 cent opbrengst via de onbalansmarkt, vaak circa de helft.
Ah oké, dat typfoutje maakt wel veel verschil. Ik weet niet of je al op het nieuwe algoritme zit maar die van mij ontlaad soms ook op momenten dat de onbalans totaal niet interessant is,… maar dat hoeft ook niet omdat mijn batterij op een andere markt actief is! Je ziet het aan de opbrengst terug. Als ik voor 3 ct onbalans handel dan zou ik na 15 minuten 9 ct moeten hebben maar ik zie dat ik 28 ct krijg.
Desalniettemin denk ik als ik naar de resultaten afgelopen week kijk dat je er inderdaad goed aan doet op de EPEX terug te leveren en met Frank op onbalans te laden. Zo heb je het beste van beide werelden en daarmee de hoogste opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-07 13:10
Het blijft een beetje een lastig verhaal. Mijn (ZinVolt) 6kW thuis batterij heb ik 1,5 maand op de 'Slimme Modus: Eigen gebruik' modus gehad. Hierbij wordt er een soort van Nul op de Meter getracht te halen via de P1 meter. Dat werkte op zich prima.
Via Frank staat ie nu op Zelfconsumptie + modus. Dus eigenlijk Onbalans handel met voorrang voor eigen gebruik. Wat mij opvalt is dat ie 's nachts de accu helemaal leeg trekt, daarna (gedeeltelijk) weer bijlaadt om rond 6 uur 's morgens weer te ontladen (volgens mij voor het eigen gebruik). Dan wordt ie overdag netjes volgeladen maar nu staat ie op 100% vol maar begint vrijwel elke dag pas tegen 8 uur 's avonds te ontladen. Dus nu staat bijvoorbeeld het Inductiefornuis aan en die trekt nu op het dure tarief uit het net. Eigenlijk zou de accu dus nu terug moeten leveren (weliswaar met 800W maar toch), maar dat gebeurt structureel niet.
Met 6kW bereik je geen gigantische winsten via Onbalans handel, maar de winst die je behaald lijkt volgens mij niet in verhouding tot het 'verlies' te staan wat je nu hebt (een 100% volle accu terwijl er op het duurdere tarief vanuit het net stroom wordt gebruikt).

Het blijft overigens wel interessant om zo te spelen met de verschillende opties. Misschien is dat ook wel het probleem. Vroeger maakte men zich niet zo druk over het stroomverbruik, maar doordat je nu tot achter de komma allerlei gegevens kunt bekijken en bijsturen, dat maakt het interessant, maar eigenlijk ook wel verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:00
RichTrip schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:41:
Het blijft een beetje een lastig verhaal. Mijn (ZinVolt) 6kW thuis batterij heb ik 1,5 maand op de 'Slimme Modus: Eigen gebruik' modus gehad. Hierbij wordt er een soort van Nul op de Meter getracht te halen via de P1 meter. Dat werkte op zich prima.
Via Frank staat ie nu op Zelfconsumptie + modus. Dus eigenlijk Onbalans handel met voorrang voor eigen gebruik. Wat mij opvalt is dat ie 's nachts de accu helemaal leeg trekt, daarna (gedeeltelijk) weer bijlaadt om rond 6 uur 's morgens weer te ontladen (volgens mij voor het eigen gebruik). Dan wordt ie overdag netjes volgeladen maar nu staat ie op 100% vol maar begint vrijwel elke dag pas tegen 8 uur 's avonds te ontladen. Dus nu staat bijvoorbeeld het Inductiefornuis aan en die trekt nu op het dure tarief uit het net. Eigenlijk zou de accu dus nu terug moeten leveren (weliswaar met 800W maar toch), maar dat gebeurt structureel niet.
Met 6kW bereik je geen gigantische winsten via Onbalans handel, maar de winst die je behaald lijkt volgens mij niet in verhouding tot het 'verlies' te staan wat je nu hebt (een 100% volle accu terwijl er op het duurdere tarief vanuit het net stroom wordt gebruikt).

Het blijft overigens wel interessant om zo te spelen met de verschillende opties. Misschien is dat ook wel het probleem. Vroeger maakte men zich niet zo druk over het stroomverbruik, maar doordat je nu tot achter de komma allerlei gegevens kunt bekijken en bijsturen, dat maakt het interessant, maar eigenlijk ook wel verwarrend.
Ik ben met Frank in een mailgesprek over dit ZC+ gedrag: niks doen in de dure avonduren. Volgens mij weten ze zelf niet goed waarom ze dit doen en de regie niet eerder teruggeven aan het batterij systeembeheerder (in mijn geval Sessy in Eco of Nom). Maar het mailgesprek gaat nog door dus wie weet komen we op een verbeterpunt uit voor ZC+. Anders ga ik er mee stoppen, ik baal enorm van de zonnepanelen energie die ik niet zelf kan inzetten voor inductiekoken, oven enzo
Wat mij betreft ga je ze er ook over mailen, ze moeten van met mensen horen dat het nog steeds niet goed is met ZC+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Ik heb net vandaag de jaarafrekening van FE gehad en misschien heb ik iets gemist maar waarom betaal ik 3,5 ct p/kWh op de terug geleverde stroom!? Dat zou echt absurd zijn als dat bedrag zo hoog is. Ik had ergens gelezen 1,27 ct en tov de vele aanbieders die 0 ct rekenen is dat al een aanslag op je afrekening. Als dat het drievoudige blijkt te zijn moet ik toch maar eens gaan overwegen op te stappen bij FE.
Zijn er anderen die een soortgelijk bedrag afgeschreven zien worden? Of heb ik iets gemist in mijn contract waar niks vermeld staat over teruglever inkoopkosten of vergoeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ2GYRWoLduWLVT6BItZPnfzMjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/21SSaCrNjDMf4jnYuXOU5tib.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

stefan1512 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:01:
Ik heb net vandaag de jaarafrekening van FE gehad en misschien heb ik iets gemist maar waarom betaal ik 3,5 ct p/kWh op de terug geleverde stroom!? Dat zou echt absurd zijn als dat bedrag zo hoog is. Ik had ergens gelezen 1,27 ct en tov de vele aanbieders die 0 ct rekenen is dat al een aanslag op je afrekening. Als dat het drievoudige blijkt te zijn moet ik toch maar eens gaan overwegen op te stappen bij FE.
Zijn er anderen die een soortgelijk bedrag afgeschreven zien worden? Of heb ik iets gemist in mijn contract waar niks vermeld staat over teruglever inkoopkosten of vergoeding.

[Afbeelding]
wat zegt Frank?
rare berekening inderdaad. maar dat is weer niet ongewoon van Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Geloof dat ik ergens rond corona wel dat soort bedragen heb gezien ergens, ik had zelf toen niet dynamisch, maar heb jij toen een contract afgesloten en heb je misschien nog zelfde voorwaarden ??? 189 dagen is voor een jaar meestal wat weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Vdvmark schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:31:
Geloof dat ik ergens rond corona wel dat soort bedragen heb gezien ergens, ik had zelf toen niet dynamisch, maar heb jij toen een contract afgesloten en heb je misschien nog zelfde voorwaarden ??? 189 dagen is voor een jaar meestal wat weinig :)
Ja dat komt omdat 2024 en 2025 losse berekeningen zijn. Aangezien het bedrag bij beide jaargangen hetzelfde is heb ik slechts 1 laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
stefan1512 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Ja dat komt omdat 2024 en 2025 losse berekeningen zijn. Aangezien het bedrag bij beide jaargangen hetzelfde is heb ik slechts 1 laten zien.
Volgens mij klopt het wel.. :( ik had deze inkoopvergoeding ook begin dit jaar. Heb er een mail over gestuurd en ze hebben toen een nieuwe contract gestuurd met een lagere inkoopvergoeding. Volgens mij iets van 1,27 cent, weet het niet zeker en kan het helaas op mijn vakantie adres ook niet opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetraPilotomie
  • Laatst online: 19:52
FE past de salderingsregeling niet goed toe. Dat doen bv Tibber wél: dat krijg je een tóeslag op stroom die je teruglevert zodat je exact hetzelfde terugkrijgt als je betaald voor afname.
Daardoor ben je inclusief BTW 3 cent/KWh kwijt bij FE voor teruggelevering.
Dat is de reden dat ik gestopt ben met FE en overgestapt ben naar Tibber. Uiteraard ook vanwege de matige resultaten met ZC+ en onbalanshandel. Ik ontvang van Tibber nu €200/maand (helaas inclusief EB, die wordt in de afnamemaanden verrekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
DJP! schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Volgens mij klopt het wel.. :( ik had deze inkoopvergoeding ook begin dit jaar. Heb er een mail over gestuurd en ze hebben toen een nieuwe contract gestuurd met een lagere inkoopvergoeding. Volgens mij iets van 1,27 cent, weet het niet zeker en kan het helaas op mijn vakantie adres ook niet opzoeken.
Ben erg benieuwd of ze mij dan ook nog een verrekening gaan sturen. Heb je ze ergens op gewezen dat ze je tegemoet gekomen zijn met dat lagere tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
TetraPilotomie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:05:
FE past de salderingsregeling niet goed toe. Dat doen bv Tibber wél: dat krijg je een tóeslag op stroom die je teruglevert zodat je exact hetzelfde terugkrijgt als je betaald voor afname.
Daardoor ben je inclusief BTW 3 cent/KWh kwijt bij FE voor teruggelevering.
Dat is de reden dat ik gestopt ben met FE en overgestapt ben naar Tibber. Uiteraard ook vanwege de matige resultaten met ZC+ en onbalanshandel. Ik ontvang van Tibber nu €200/maand (helaas inclusief EB, die wordt in de afnamemaanden verrekend)
Kun je bij Tibber ook handelen met de batterij of doe je alleen op EPEX terugleveren? Ikzelf ben over de onbalans/handel wel tevreden qua opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Nou, met dit resultaat haal ik mooi mijn batterij weer terug en ga verder op de Sigen AI. Wat een drama dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYRMFBlRn-eeTcES0KGKC-9LmTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZYjFTLqW2XbZWRMXZN9VVmn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Darth_Fedor schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:58:
Nou, met dit resultaat haal ik mooi mijn batterij weer terug en ga verder op de Sigen AI. Wat een drama dit.
[Afbeelding]
wel goed om te zien dat ook bij anderen 10 en 11 juli nog niet definitief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[Afbeelding]
ik merkte dat mijn handel op aggresief stond en kreeg redelijke resultaten,vanaf vandaag weer op normaal

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7xDWJvRJ/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Laatst online: 18-07 13:12
Schaamteloze knip/plak vanuit de mail:
We hebben goed nieuws! Frank Energie introduceert Slim terugleveren: een nieuwe dienst voor zonnepaneeleigenaren. Hiermee profiteer je van een hoger tarief voor je teruggeleverde zonnestroom.

Hoe werkt Slim terugleveren?
Opt-in en nieuw contract
Meld je aan en profiteer van een hogere vergoeding voor jouw teruggeleverde zonnestroom.

Slimme aansturing
Zodra jouw omvormer technisch geschikt is (nu Enphase en SolarEdge, andere volgen) en je hier toestemming voor geeft, kunnen we je panelen tijdelijk uitschakelen bij negatieve prijzen of marktkansen. Zo help je het energienet stabiel te houden.

Extra 15% bonus
Vanaf het moment dat we jouw zonnepanelen slim aansturen, ontvang je een bonus van 15% bovenop de marktprijs voor je overdag teruggeleverde zonnestroom.

Hoe je kan meedoen:
Je meldt je eerst aan via een aparte pagina.

Vervolgens activeer je Slim terugleveren in de Frank-app

Doe je niets? Dan blijft alles zoals het nu is.

Wat verandert er aan jouw contract als je mee doet?
De vaste kosten voor je elektriciteitsaansluiting worden verhoogd naar €7,25 per maand.*

De inkoopvergoeding voor verbruik en teruglevering wordt 1,815 cent per kWh. Die betaal je over je verbruik en ontvang je over je teruglevering.**

De bonus van 15% gaat in zodra slimme aansturing actief is.

Meld je vóór het einde van deze maand om vanaf 1 augustus van de nieuwe tarieven te profiteren, ook als we jouw omvormer op dat moment nog niet slim kunnen aansturen. De 15% bonus gaat pas in zodra we de zonnepanelen aansturen.

**Dit bedrag komt bovenop de marktprijs die je betaalt voor verbruik of ontvangt voor teruglevering.

[ Voor 3% gewijzigd door Smirnoff op 16-07-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
Hier gaat het dan wel weer ok na een slechte periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPBBUfl8Cb6RMznR8z1csLhkVs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qnXvLQr3Gk6g2MX7YLxZfmE.jpg?f=fotoalbum_large

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:48
Smirnoff schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:54:
Schaamteloze knip/plak vanuit de mail:
We hebben goed nieuws! Frank Energie introduceert Slim terugleveren: een nieuwe dienst voor zonnepaneeleigenaren. Hiermee profiteer je van een hoger tarief voor je teruggeleverde zonnestroom.

Hoe werkt Slim terugleveren?
Opt-in en nieuw contract
Meld je aan en profiteer van een hogere vergoeding voor jouw teruggeleverde zonnestroom.

Slimme aansturing
Zodra jouw omvormer technisch geschikt is (nu Enphase en SolarEdge, andere volgen) en je hier toestemming voor geeft, kunnen we je panelen tijdelijk uitschakelen bij negatieve prijzen of marktkansen. Zo help je het energienet stabiel te houden.

Extra 15% bonus
Vanaf het moment dat we jouw zonnepanelen slim aansturen, ontvang je een bonus van 15% bovenop de marktprijs voor je overdag teruggeleverde zonnestroom.

Hoe je kan meedoen:
Je meldt je eerst aan via een aparte pagina.

Vervolgens activeer je Slim terugleveren in de Frank-app

Doe je niets? Dan blijft alles zoals het nu is.

Wat verandert er aan jouw contract als je mee doet?
De vaste kosten voor je elektriciteitsaansluiting worden verhoogd naar €7,25 per maand.*

De inkoopvergoeding voor verbruik en teruglevering wordt 1,815 cent per kWh. Die betaal je over je verbruik en ontvang je over je teruglevering.**

De bonus van 15% gaat in zodra slimme aansturing actief is.

Meld je vóór het einde van deze maand om vanaf 1 augustus van de nieuwe tarieven te profiteren, ook als we jouw omvormer op dat moment nog niet slim kunnen aansturen. De 15% bonus gaat pas in zodra we de zonnepanelen aansturen.

**Dit bedrag komt bovenop de marktprijs die je betaalt voor verbruik of ontvangt voor teruglevering.
Als ik zo hun uitleg en voorbeelden zie met de hoeveelheid uren aan negatieve prijzen dan lijkt het erop dat ze je omvormer gaan uitzetten bij negatieve marktprijzen. Dat betekent dat je de saldering van energiebelasting ook kwijt bent!?
Is dan eigenlijk alleen interessant voor mensen die op jaarbasis meer terugleveren dan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24

Tazzios

..

@kliffen

kmf in "Frank Energie Slim Handelen"
Slim Terugleveren schakelt je zonnepanelen uit wanneer je moet betalen voor teruglevering, dus als de all-in prijs (marktprijs + energiebelasting + inkoopvergoeding + btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-07 10:56

[Afbeelding]
Die 3,5 ct p/kWh klopt volgens mij, want het staat ook zo in (de welkomstbrief van) mijn contract met Frank Energie.
Met de nieuwe optie voor slim terugleveren wordt die vergoeding overigens verlaagd naar 1,815 cent p/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Laatst online: 18-07 13:12
Justin_Time schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:11:
Hier gaat het dan wel weer ok na een slechte periode.
[Afbeelding]
Ik heb handel-agressief aan staan, 30kwh: 15 juli €1,82, best een groot verschil, idem 14 juli: €0,92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
@voodooless
ik zie dat jij vandaag relatief redelijk goed scoort met 10 kwh accu en een 6 kw omvormer: opbrengst tot nu toe € 2,06, plaats 28 van de 63 Frank Energie deelnemers. Daarmede scoor je beter dan heel veel deelnemers met een grotere accu en een hogere kw omvormer. Ik sta nu op plaats 31, opbrengst € 1,93, met 30 kwh accu en 15 kw omvormer. . . . . .
Wat is jouw geheim?
Welk merk kastje gebruik je om verbinding te maken met de Frank Energie onbalansmarkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dccm
bergsmit schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:19:
@voodooless
ik zie dat jij vandaag relatief redelijk goed scoort met 10 kwh accu en een 6 kw omvormer: opbrengst tot nu toe € 2,06, plaats 28 van de 63 Frank Energie deelnemers. Daarmede scoor je beter dan heel veel deelnemers met een grotere accu en een hogere kw omvormer. Ik sta nu op plaats 31, opbrengst € 1,93, met 30 kwh accu en 15 kw omvormer. . . . . .
Wat is jouw geheim?
Welk merk kastje gebruik je om verbinding te maken met de Frank Energie onbalansmarkt?
Ik vind de spreiding tussen de hoogste en laagste bedragen ook wel erg groot. Minimaal -€0,06 Maximaal €6,15 op dit moment. Ben ook erg benieuwd hoe dit zo kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
dccm schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:33:
[...]

Ik vind de spreiding tussen de hoogste en laagste bedragen ook wel erg groot. Minimaal -€0,06 Maximaal €6,15 op dit moment. Ben ook erg benieuwd hoe dit zo kan.
Verschillende markten:
- ZC+ mode
- Handel (eventueel op Agressief)
- Onbalansmarkt

Daarnaast verschil in:
- capaciteit (kWh)
- vermogen (kW)

Je kan aan de bedragen volgens mij zien wie er (ongeveer) vergelijkbaar zijn met elkaar. Alsnog zit er gek genoeg dan wel wat spreiding tussen waardoor het lijkt of de 'andere markten' a.k.a. Handel andere bedragen toekent aan locatie van de batterij. Bijvoorbeeld provincie Noord-Holland hoger of lager dan Limburg. Ik heb bijna hetzelfde bedrag als Ed-Raket maar die heeft 0,30 euro minder Slim Korting dus die heeft met minder kWh's meer omzet gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
[Afbeelding]
Ik zit op ZC+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselwout
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-07 19:03
Kunnen degenen die gebruik maken van de nieuwe dienst 'Slim terugleveren' aangeven op basis waarvan ze dat besloten hebben? In de mail om je aan te melden staat namelijk het volgende;

De vaste kosten voor je elektriciteitsaansluiting worden verhoogd naar €7,25 (incl. BTW) per maand.

De inkoopvergoeding voor verbruik en teruglevering wordt 1,815 cent per kWh. Die betaal je over je verbruik en ontvang je over je teruglevering. Dit bedrag komt bovenop de marktprijs die je betaalt voor verbruik of ontvangt voor teruglevering.

Ik snap namelijk niet hoe je met handelen deze kosten kunt dekken of er zelfs meer uithaalt dan zonder deze dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:29

voodooless

Sound is no voodoo!

bergsmit schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:19:
@voodooless
Wat is jouw geheim?
Geen idee wat het geheim is.. Misschien omdat ik de zonnepanelen nog niet op het dak heb liggen :+

Verder staat de handelmodus op agressief, maar dat zou niet zoveel moeten uitmaken.

Ik heb Bliq kassie met een Growatt MIN 6000TL-XH en ARK XH batterij en backup box. Met de huidige configuratie doet ie eigenlijk maar max 5kW. Wellicht zet ik er binnenkort nog 5 kWh bij, dan kan ik de volle 6kW gebruiken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40
Knutselwout schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:26:
Kunnen degenen die gebruik maken van de nieuwe dienst 'Slim terugleveren' aangeven op basis waarvan ze dat besloten hebben? In de mail om je aan te melden staat namelijk het volgende;

De vaste kosten voor je elektriciteitsaansluiting worden verhoogd naar €7,25 (incl. BTW) per maand.
[..]

Ik snap namelijk niet hoe je met handelen deze kosten kunt dekken of er zelfs meer uithaalt dan zonder deze dienst.
Ik had wel interesse maar helaas vallen hybride omvormers met batterij nog buiten de boot. Volgens mij is het al interessant omdat je de inkoopvergoeding terugkrijgt bij terugleveren. Bij het standaard contract betaal je nu de inkoopvergoeding van €0.0127/kWh wanneer je stroom teruglevert en krijg je dus minder voor terugleveren dan je betaalt bij het afnemen.

Bij het nieuwe abonnement krijg je, als ik de e-mail en prijscalculator op de site zie, de €0.0185 per kWh inkoopvergoeding terug waardoor je hetzelfde tarief krijgt voor terugleveren als je betaalt bij afnemen. Onderaan de streep verdien je dan de 25 cent extra maandkosten ten opzichte van het huidige standaard contract wel snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
@dccm @stefan1512 @voodooless

CITAAT Offgridcentrum
Dynamic ESS (DESS) werkt super voor de EPEX markt, maar geeft geen toegang tot de Onbalans markt.
De Onbalans markt valt op dit moment tegen.
EPEX handel (zoals met DESS) is momenteel winstgevender.
Door standaard DESS EPEX te handelen en bij hoge prijspieken mee te gaan met Onbalanshandel kun je tot het hoogst mogelijke rendement komen.

Dit is de verklaring die Frank Energie mij gaf.

Het is begrijpelijk dat het frustrerend is wanneer je opbrengsten achterblijven, dit komt mede door een lagere handelsindex. De handelsindex is de mate van activiteit op de onbalansmarkt en is een gemiddelde genomen over heel het jaar. Deze is voor alle klanten hetzelfde.
In de maanden t/m juni valt die altijd lager uit.
In onze meest recente blog gaan we hier dieper op in en geven we een aantal mogelijke verklaringen voor deze ontwikkelingen: https://www.frankenergie....ten-thuisbatterijen-april

Samengevat kan het onder andere te maken hebben met:
• De recente maatregelen van TenneT
• Een toename van situaties met regeltoestand 2
• Het effect van Picasso (de nieuwe aansturingsstructuur)
• De invloed van de wintermaanden
• De uptime, verbinding en responsiveness van werkelijke systemen
• Een mogelijke verzadiging van de onbalansmarkt
Met name dat laatste zullen de zomermaanden van dit jaar moeten uitwijzen.

Wij handelen obv de onbalansmarkt, daarop wordt je dus ook afgerekend.
Hoe kan je dit volgen in de app en op de kortingsfactuur?

Resultaat: Dit is het totale voordeel in euro’s dat we voor jou hebben gerealiseerd.
Handelsresultaat: Dit is het resultaat van opladen op lage prijzen en ontladen op hoge prijzen op de verschillende markten waarin wij jouw batterij inzetten.
Frank Slim Korting: Het idee van de Frank Slim Korting is dat je met die korting uitkomt op de kale EPEX-beursprijs voor de verhandelde batterijvolumes.
EPEX-Correctie: Dit is het bedrag waarmee je termijnfactuur verlaagd is doordat de batterij geladen is op lage uurprijzen en ontladen op hoge uurprijzen. Omdat je termijnfactuur automatisch al lager is, hoeven we dit niet nog een keer uit te betalen.
Totaal kortingsfactuur: Dit is het voordeel dat Frank voor je heeft kunnen verdienen door de batterij in te zetten op verschillende markten. Dit voordeel betalen we maandelijks aan je uit via de kortingsfactuur boven, op de besparing die je al hebt behaald door de lagere termijnfactuur!

Als jij zélf de batterij aanstuurt (dus bijvoorbeeld via je eigen systeem of door de Eniris-kast tijdelijk af te koppelen), dan ben je inderdaad niet meer aan het handelen via Frank en geldt er geen onbalansvergoeding voor dat laadmoment. De stroom die je dan afneemt, betaal je gewoon op basis van de EPEX all-in prijs (inclusief btw, inkoopvergoeding en belastingen), zoals elke gewone afname.

Ons onbalansalgoritme werkt los van EPEX. Zodra jij weer overschakelt naar onze aansturing, handelen wij op de onbalansmarkt, en dan geldt die prijs ook voor laden en ontladen (zie ook het onderscheid op de kortingsfactuur: handelsresultaat, EPEX-correctie, etc.).

Dus ja — als je zelf even losgaat van onze aansturing en laadt op een gunstig EPEX-uur, dan betaal je die EPEX-prijs. Je pakt dan bewust dat voordeel, maar misloopt op dat moment dus wel mogelijk onbalansresultaat. Zodra je weer inschakelt, nemen wij de aansturing weer over. Dat is een legitieme keuze, en dus ook correct geredeneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26
Louwke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:39:
Vandaag een update van de App gehad en dit viel me ineens op [Afbeelding]

Ben benieuw wat dit precies gaat doen, nog geen email of iets er over gehad.
Ik volg dit topic een beetje. Zit bij Tibber en heb een SolarEdge omvormer + accu's. Vandaar...

Dit slim terugleveren is wel een enorme sigaar uit eigen doos. Met solaredge kun je al afschakelen op negatieve prijzen met de aansturing van hun... Frank gaat vervolgens jou laten betalen en extra korting geven... maar ondertussen rekenen ze nog wel de inkoopvergoeding terugleveren (die ze overigens _NIET_ hoeven te salderen, want salderen gaat over de heffingen van de overheid). Tibber rekent niet zo'n inkoopvergoeding voor terugleveren en salderen het zelfs weg op de ingekochte stroom........... omdat ze groene stroom aanmoedigen. Zonneplan is ook een stuk transparanter en heeft ook nog de zonnebonus.

Lees alsjeblieft door de marketing heen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
Die inkoopvergoeding betaal je bij afname en voorheen wanneer je alleen een dynamisch contract had. Wanneer je een slimme dienst afnam kreeg je dat juist bij teruglevering. Zie ook de volgende wijziging die ze doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Ondanks dat Frank Energie voor mij op moment van overstappen voordeliger uitkwam dan Tibber en Zonneplan, wil dat niet zeggen dat iedereen bij Tibber en Zonneplan teveel betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:39
mj_smit schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Die 3,5 ct p/kWh klopt volgens mij, want het staat ook zo in (de welkomstbrief van) mijn contract met Frank Energie.
Met de nieuwe optie voor slim terugleveren wordt die vergoeding overigens verlaagd naar 1,815 cent p/kWh.
Betreffende de inkoop en verkoopkosten ......
Wanneer men nu een contract afsluit of niet gek lang geleden heeft men de volgende afgeronde kosten:

Inkoop kosten per kWh: 0,0182
Verkoop kosten per kWh: 0,0127

Ik had een oud contract en ben per Juni vorig jaar gaan handelen op de onbalans markt, en betaalde nog de oude kosten. LET OP: dit wordt dus NIET automatisch omgezet naar de lagere kosten , daarvoor moet je contract opnieuw afgesloten worden door een mail te sturen naar FRANK.

Die kosten waren:
Inkoop kosten per kWh: 0,02541
Verkoop kosten per kWh: 0,03509

Dus als er 1 kWh wordt geladen en ontladen scheelt dat 6,1 minus 3,1 cent dus 3 cent per kWh.
Ik heb hier contact over gehad met ze, en ze hebben dit met redelijke terugwerkende kracht veranderd naar de nieuwe bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
Dave Macleod schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Betreffende de inkoop en verkoopkosten ......
Wanneer men nu een contract afsluit of niet gek lang geleden heeft men de volgende afgeronde kosten:

Inkoop kosten per kWh: 0,0182
Verkoop kosten per kWh: 0,0127

Ik had een oud contract en ben per Juni vorig jaar gaan handelen op de onbalans markt, en betaalde nog de oude kosten. LET OP: dit wordt dus NIET automatisch omgezet naar de lagere kosten , daarvoor moet je contract opnieuw afgesloten worden door een mail te sturen naar FRANK.

Die kosten waren:
Inkoop kosten per kWh: 0,02541
Verkoop kosten per kWh: 0,03509

Dus als er 1 kWh wordt geladen en ontladen scheelt dat 6,1 minus 3,1 cent dus 3 cent per kWh.
Ik heb hier contact over gehad met ze, en ze hebben dit met redelijke terugwerkende kracht veranderd naar de nieuwe bedragen.
Ik ben per juli 2024 overgestapt op FE. Ik heb in de welkomstbrief wel de 1,1815 staan voor afname maar nergens een bedrag voor terugleveren. Volgens mij moet dat die 1,27 zijn want anders zou ik een mix hebben van oude en nieuwe prijzen. Niet verkeerd voor FE uiteraard maar daar kan ik niet akkoord mee gaan. Ik wacht nog steeds op reactie van ze na mijn mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:39
stefan1512 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Ik ben per juli 2024 overgestapt op FE. Ik heb in de welkomstbrief wel de 1,1815 staan voor afname maar nergens een bedrag voor terugleveren. Volgens mij moet dat die 1,27 zijn want anders zou ik een mix hebben van oude en nieuwe prijzen. Niet verkeerd voor FE uiteraard maar daar kan ik niet akkoord mee gaan. Ik wacht nog steeds op reactie van ze na mijn mail.
Ik stuur je zo wel ff een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:10
stefan1512 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:20:
[...]

'Levert u meer terug dan u verbruikt heeft? Dan vergoeden wij deze hoeveelheid tegen de gewogen gemiddelde EPEX uurprijs.'

Contact van 2 juli. Wat dit precies betekent geen idee, contact is later ingegaan did not geen jaarafrekening gehad. Verwacht dat ik iets teruglever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:15
k heb sinds gisteren zowel mn Enphase Accus en Zonnepanelen gekoppeld aan Frank.
Ben benieuwd hoe ze mijn IQ7 omvormers gaan aansturen met het terug leveren en hoe slim hun Slim terugleveren is. Hoop dat ze de inverters per stuk gaan behandelen om zo efficient het terugleveren te managen. Primair moeten mijn accus gewoon op de zon opgeladen worden en daarnaast mag er gehandeld worden. Ik ga het een paar maanden aankijken en anders zet ik het weer uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Qualixo op 18-07-2025 08:33 ]

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Er is me tot dusver nog geen actieve aansturing van mn IQ8's opgevallen en tot dusver lijkt de vergoeding hier op het wegstrepen van de verkoopkosten teruggeleverde kWh. Dat kan toevallig bij deze prijzen zo uitkomen, heb er verder nog niet aan "gerekend"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Tippelaar
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:29
Bij mij is het denk ik wel 15 procent van het teruggeleverde bedrag (kale marktprijs) dat als terugleverbonus is toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Tom Tippelaar op 18-07-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Tom Tippelaar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:02:
Bij mij is het denk ik wel 15 procent van het teruggeleverde bedrag (kale marktprijs) dat als terugleverbonus is toegevoegd.
Bij mij ook...staat nu op €1,26 voor 130 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:17
dccm schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:27:
[...]

Bij mij ook...staat nu op €1,26 voor 130 kWh
Kan je laten zien hoe dat er in de app uitziet? Dit is minder dan 1 cent per kWh.
Ben vooral benieuwd naar welke prijs hij pakt van welk moment? En bij welke prijzen hij besluit 'slim terug te leveren' -> aka NIET terug te leveren. Want voor 1 cent per kWh, mis je nu (afhankelijk van je salderen uiteraard) je belastingen e.d. van ~14 cent per kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door Julianvvz op 18-07-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Julianvvz schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Kan je laten zien hoe dat er in de app uitziet? Dit is minder dan 1 cent per kWh.
Ben vooral benieuwd naar welke prijs hij pakt van welk moment? En bij welke prijzen hij besluit 'slim terug te leveren' -> aka NIET terug te leveren. Want voor 1 cent per kWh, mis je nu (afhankelijk van je salderen uiteraard) je belastingen e.d. van ~14 cent per kWh.
Er is helaas niet zo veel aan te zien...bij deze de screenshots.
Heb nog niet gezien dat hij de productie beperkte. Dus dit is alleen maar vergoeding van die 15% over de marktprijs van de afgelopen paar dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW-lvmUUPuiU54Lp6b-Wu5hN5yY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uUA0Phia3X4FnVaYv49qs5u8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHz6zhcgs6bKlpPafJ7nIVJuJ9Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IKErlJXnUxGLOj3lYLyawoog.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door dccm op 18-07-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Tippelaar
Julianvvz schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Tot nu toe zal er nog niets met de omvormers gebeurd zijn, gezien dit product pas net bestaat. De terugleverbonus wordt gewoon doorlopend bijgeschreven als 15% van kale marktprijs voor elke kWh die teruggeleverd wordt, ongeacht de aansturing van de omvormers. We moeten maar even zien wat er gebeurt als de (markt)prijzen weer eens richting nul gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

zijn er bij jullie ook een hoop dagen waarbij de handelsresultaten niet definitief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
kmf schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:30:
zijn er bij jullie ook een hoop dagen waarbij de handelsresultaten niet definitief zijn?
Miste uberhaupt al de dagen sinds vorige week woensdag in mijn app. Sinds vandaag druppelt het binnen. Handelsresultaten ook nog niet definitief inderdaad en ook nog niets te zien qua opbrengst van de terug lever bonus. Zal daar dan ook wel mee te maken hebben vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Louwke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:53:
[...]

Miste uberhaupt al de dagen sinds vorige week woensdag in mijn app. Sinds vandaag druppelt het binnen. Handelsresultaten ook nog niet definitief inderdaad en ook nog niets te zien qua opbrengst van de terug lever bonus. Zal daar dan ook wel mee te maken hebben vrees ik.
De medewerker die dat dagelijks in zijn excel berekening deed is op vakantie en heeft even zijn computer uitgezet…..

*just joking…*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Louwke, terugleverbonus loopt extra dag achter, vanochtend kwam 16 juli erbij. Hier circa 1,2 cent per kWh tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
Zie wel dat ik continue aan terugleveren ben maar mn accus laden niet op de zon nu🤷‍♂️

[ Voor 69% gewijzigd door Qualixo op 19-07-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Ik betaal niks anders dan dat ik al deed, voorwaarden spreken ook over gratis dienst. Ik heb geen nieuw contract afgesloten zover ik weet :) in de app werd mij dat ook niet verteld, dus dan is t niet zo :) Paar dagen later wel een verkoopmail ontvangen, maar daar ben ik niet op ingegaan.
(Voor de zekerheid wel even snel doorgerekend wat een ongeldige contract vernieuwing zou betekenen, dat is financieel op het eerste gezicht niet ongunstig, maar ik kijk als mijn jaar erop zit en als ik mijn loyaliteit/welkomstbonus van Frank gekregen heb naar wat dan mij het beste uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:00
Moeizaam contact met Frank over ZC+, laatste bericht over hoe het werkt, en waarom de batterij besturing zo lang wordt vastgehouden, waardoor ik de batterij niet voor zelfconsumpie kan gebruiken tijdens de piekuren in het begin van de avond is:
Onze Zelfconsumptie Plus-strategie is namelijk prijs-gebaseerd, niet tijd-gebaseerd. Het algoritme bepaalt op basis van prijsvoorspellingen of een uur tot de lage, middel of hoge prijsklasse hoort. Tijdens lage uren wordt geladen (bijvoorbeeld tussen 12:00 en 16:00), tijdens hoge uren wordt ontladen (vaak ochtend- en avondpieken), en tijdens middeluren wordt meestal niks gedaan.
De regie blijft dus bij ons zolang we verwachten dat een uur (nog) tot de hoge prijsklasse behoort. Als de avondprijzen bijvoorbeeld pas na 20:00 echt hoog worden, dan geven we de besturing ook pas ná die piek terug aan het batterijsysteem. Op andere dagen, als de prijzen eerder stijgen, gebeurt dat ook eerder.
Maar eerder gaven ze juist aan dat ze prima de besturing los kunnen laten, en alleen de besturing weer overnemen als er onbalanshandel mogelijk is. Ik heb ze nog één keer gevraagd waarom ze dat niet doen, na het laadmoment op de goedkope uren (vaak midden op de middag tot ongeveer 3 a 4 uur). Maar had de vraag al eerder gesteld, krijg het niet helder ben ik bang. Als ik nog een reactie krijg, laat ik het hier weten voor de geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Tippelaar
Vdvmark schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:24:
Ik betaal niks anders dan dat ik al deed, voorwaarden spreken ook over gratis dienst. Ik heb geen nieuw contract afgesloten zover ik weet :) in de app werd mij dat ook niet verteld, dus dan is t niet zo :) Paar dagen later wel een verkoopmail ontvangen, maar daar ben ik niet op ingegaan.
(Voor de zekerheid wel even snel doorgerekend wat een ongeldige contract vernieuwing zou betekenen, dat is financieel op het eerste gezicht niet ongunstig, maar ik kijk als mijn jaar erop zit en als ik mijn loyaliteit/welkomstbonus van Frank gekregen heb naar wat dan mij het beste uitkomt).
Dit vroeg ik me ook af, maar als je de actievoorwaarden van de loyaliteitsbonus doorleest (te vinden op independer) dan wordt alleen genoemd over dat je die (deels) verliest zodra je overstapt naar een andere leverancier. Ik heb wel nog de vraag uitstaan bij de Frank klantenservice want ik wil het zeker weten. Wanneer je die toch kwijtraakt heeft het financieel weinig zin in mijn geval. Het is wel een nieuw contract dus wie weet hebben ze toch een loophole gevonden.

Op het moment dat je ingaat op het aanbod dat je over de mail gekregen hebt, krijg je wel een betere prijs voor de verkochte stroom. Naast de 15 procent bonus namelijk geen terugleverkosten maar de inkoopvergoeding weer terug. Dat scheelt iets 3ct per kWh als ik het goed heb, dus dan is de verhoging van de abbonementskosten ook snel terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:16

[Afbeelding]
Iedereen weet dat je niet bij Frank moet zitten bij teruglevering. Saldeert incorrect ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Tippelaar
mathijshooi schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Iedereen weet dat je niet bij Frank moet zitten bij teruglevering. Saldeert incorrect ook.
Ja maar het lijkt er nu op dat ze gestopt zijn met incorrect salderen wanneer je slim terugleveren aanvinkt (bij nieuw contract). Dan zou je wellicht eventueel in de winter slim leveren uit kunnen zetten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMz5Kh5CdQ_HtlahWALP-caKNA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SIHhxzIJIg2Ohnq5ifZmdQ0I.png?f=fotoalbum_large
Edit: Dit is voorbeeld met 2000 kWh afname en TL

[ Voor 14% gewijzigd door Tom Tippelaar op 18-07-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Blijkt toch dat veel redelijk intelligente tweakers weigeren te lezen als t om terugleververgoeding Frank gaat, resistance to change (dat moeten ze maar eens googlen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
mathijshooi schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Volgens mij saldeert FE zoals het wettelijk zou moeten… ze moeten namelijk alle belastingen salderen. Er staat nergens in de wet dat ze een inkoopvergoeding moeten salderen.

Hier nu 30kWh uur terug geleverd via de PV en iets meer dan 50 cent bonus. Doordat ik overdag eerst de accu’s oplaad levert de PV aan het einde van de dag terug tegen een wat hoger tarief :)

Ik zie dat FE op LinkedIn zegt dat het 15e in prijzen gaat ondersteunen, ben benieuwd of die veel gaan afwijken van de uur prijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door DJP! op 18-07-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Volgens mij weet Franh Energie zelf niet welke prijzen zij berekenen. Steeds krijg ik ontwijkende of duidelijk onjuiste antwoorden. Daarom ga ik de vragen afzonderlijk stellen.
Gisteren de eerste:
Hallo Luuk!

Ik krijg herhaaldelijk geen duidelijk antwoord op de door mij gestelde vraag.

De vraag is welke prijs mij wordt berekend als ik stroom voor de accu koop met aangesloten kastje.

Jullie zeggen dat ik dat niet kan.

Dat is onjuist.als mijn accu voor 50% geladen is en ik wil de accu voor 100% geladen hebben, dan verhoog ik mijn minimum van 10% naar 100% en begint de accu te laden tot de 100% bereikt is ondanks dat jullie geen laadopdracht hebben gegeven.

Welke prijs betaal ik dan, want de stroom is natuurlijk niet gratis!

Groeten

Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
Sinds ik mijn enphase systeem heb gekoppeld is de hele bende van slag. Mijn accus laden nu niet meer op met de zon. al mn zon wordt nu zo het net op geflikkerd zonder dat eerst mijn accus worden opgeladen. Kan het ook niet meer over rulen of uitschakelen. Alles ontkoppeld, enphase profiel terug maar nope. Nu de frank koppeling maar weer erop gezet maar dit is niet het resultaat wat ik verwacht van de koppeling. Maandag maar even bellen dat alle API access revoked moet worden want blijkbaar kan ik dat niet aan de Enphase kant doen.. die pagina werkt niet en de gateway kan ik ook niet meer inloggen.

Edit:

Heb hele systeem uitgegooid, gateway restarted en nu laden mn accus op de zon maar mn gateway is nog steeds onbereikbaar op zn eigen interface. weet niet wat frank er remote mee doet maar lijkt niet heel lekker nog.. Krijg nog steeds een Not Found op mn envoy.local adres van de gateway. App werkt nog wel.

Edit 2:

En na 3% geladen te hebben wordt nu weer alles naar het net gegooid. kansloze constructie dit.
Ze kunnen het wel hernoemen naar inefficient handelen ipv slim handelen..

[ Voor 28% gewijzigd door Qualixo op 19-07-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Sinds de nieuwe aansturing van Frank (Handel op andere markten) lijkt de efficiency van mijn Growatt APX batterij een stuk hoger.
Die is van 87% naar 95% gegaan.

Zien anderen ook een efficiency verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:34
Qualixo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:46:
Sinds ik mijn enphase systeem heb gekoppeld is de hele bende van slag. Mijn accus laden nu niet meer op met de zon. al mn zon wordt nu zo het net op geflikkerd zonder dat eerst mijn accus worden opgeladen. Kan het ook niet meer over rulen of uitschakelen. Alles ontkoppeld, enphase profiel terug maar nope. Nu de frank koppeling maar weer erop gezet maar dit is niet het resultaat wat ik verwacht van de koppeling. Maandag maar even bellen dat alle API access revoked moet worden want blijkbaar kan ik dat niet aan de Enphase kant doen.. die pagina werkt niet en de gateway kan ik ook niet meer inloggen.

Edit:

Heb hele systeem uitgegooid, gateway restarted en nu laden mn accus op de zon maar mn gateway is nog steeds onbereikbaar op zn eigen interface. weet niet wat frank er remote mee doet maar lijkt niet heel lekker nog.. Krijg nog steeds een Not Found op mn envoy.local adres van de gateway. App werkt nog wel.

Edit 2:

En na 3% geladen te hebben wordt nu weer alles naar het net gegooid. kansloze constructie dit.
Ze kunnen het wel hernoemen naar inefficient handelen ipv slim handelen..
Kan het niet zo zijn dat het dan voordeliger is om terug te leveren ipv in de accu op te slaan?
De accu’s kunnen dan op een later tijdstip moge geladen worden, dat gaat dan niet op EPEX maar op ‘handel’
Ik hem m’n omvormer niet gekoppeld omdat die er nog niet bij staat (Growatt) maar bij mij worden de accu’s op dit moment ook niet geladen maar wordt er ook teruggeleverd. (Ik sta op ‘ handel’ bij FE.

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Vdvmark schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:53:
Blijkt toch dat veel redelijk intelligente tweakers weigeren te lezen als t om terugleververgoeding Frank gaat, resistance to change (dat moeten ze maar eens googlen).
Geen idee of dit o.a. op mijn berichtje een reactie is maar voor de duidelijkheid wil ik nog even meegeven dat ik het contract heb nagelezen en er nergens staat dat ik 3,5 ct betaal over teruggeleverde stroom. Als ze het er netjes in hadden staan wist ik er namelijk van. Het enige wat ik erover gevonden had was wat online stond of genoemd werd (iets van 1,27 ct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
Dennis25 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Kan het niet zo zijn dat het dan voordeliger is om terug te leveren ipv in de accu op te slaan?
De accu’s kunnen dan op een later tijdstip moge geladen worden, dat gaat dan niet op EPEX maar op ‘handel’
Ik hem m’n omvormer niet gekoppeld omdat die er nog niet bij staat (Growatt) maar bij mij worden de accu’s op dit moment ook niet geladen maar wordt er ook teruggeleverd. (Ik sta op ‘ handel’ bij FE.
Zou kunnen. Vind het wat apart gedrag maar ik laat hem even week met rust om resultaten te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Je hebt meerdere voor jou nieuwe dingen tegelijkertijd geactiveerd?

Slim terugleveren experimenteerde kort geleden met uitschakelen geloof ik, maar geloof ook dat onbalans direct omsloeg, lijkt me kosten ipv opbrengst voor Frank. Persoonlijk zat ik even rond maximum verbruik aansluiting toen zon nul werd. Ik zat buiten in het zonnetje, geen wolkje dus :)
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste