• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:07
-PeeWee- schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:42:
[...]

Je kan ook gewoon even de hoofdschakelaar van de panelen omzetten :-)
Dat is dan weer niet goed voor de levensduur van je zonnepanelen omvormer, als die achter die schakelaar zit.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:38
Hij zit voor die schakelaar, ik weet niet of dat uitmaakt;) Je opent de uitgang van je omvormer, vorig jaar heeft iemand een omvormer 10k keer of meer met schakelprogramma steeds de uitgang verbroken, deed t precies zo als ervoor, geen meetbaar effect. Dat wil niet zeggen dat t goed is voor de schakelaar als je veel amperes onderbreekt.

• Hielko1
Als je de stroom van zonnepanelen naar omvormer onderbreekt is dat geen probleem. Maar als je de omvormer hard uitschakelt (met een externe stroomonderbreking) terwijl er veel stroom binnen komt van de panelen, kan schade ontstaan.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:09
Hoe gaat het met jullie en Slim Handelen de laatste dagen?
Gisteren en vandaag heb ik volgens Slim Handelen respectievelijk een handelsopbrengst van € 3,21 en € 2,81.
Helaas wordt er wel nog respectievelijk € 11,69 en € 11,93 aan EPEX-correctie afgetrokken.
voor € 6,- handelsopbrengst moet ik wel nog € 23,62 betalen.
Nettoresultaat voor gisteren en vandaag dus MINUS € 17,61. Te betalen, dus!

En reken maar dat ik vandaag (en gisteren) tijdens de negatieve prijzen niets heb teruggeleverd.

Vergelijkbare ervaringen? Ik heb Frank gevraagd hoe het mogelijk is...

(edit) ... of is het dat de handel op de 'andere markten' zo vreselijk ongustig is t.o.v. de EPEX-prijzen van vandaag en gisteren?

[ Voor 10% gewijzigd door AlteKiet op 26-04-2026 20:40 ]

• Vdvmark
Je viste op baars en in het net zat ook een blauwvin ?

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:41
AlteKiet schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:16:
Gisteren en vandaag heb ik volgens Slim Handelen respectievelijk een handelsopbrengst van € 3,21 en € 2,81.
Helaas wordt er wel nog respectievelijk € 11,69 en € 11,93 aan EPEX-correctie afgetrokken.

En reken maar dat ik vandaag (en gisteren) tijdens de negatieve prijzen niets heb teruggeleverd.

(edit) ... of is het dat de handel op de 'andere markten' zo vreselijk ongustig is t.o.v. de EPEX-prijzen van vandaag en gisteren?
Het blijft me verbazen hoeveel mensen de EPEX correctie als betalen zien. Misschien moet Frank dat eens duidelijker verwoorden. De EPEX correctie is OOK winst, alleen krijg je die via je reguliere factuur (als reductie, oftewel EPEX handelen) en niet via je kortingsfactuur.

Dus nee, je hoeft niet te betalen. En dat gaat afgelopen dagen wel lekker ja :-)

Vandaag hebben de stroomslurpers lekker staan draaien tussen 12 en 17 :-)

"Een EPEX‑correctie is de verrekening die laat zien hoeveel je maandelijkse energierekening al automatisch daalt doordat je batterij laadt bij lage EPEX‑prijzen en ontlaadt bij hoge prijzen. Daardoor hoef je dat voordeel niet nóg eens uitbetaald te krijgen.

---

🧩 Wat is een EPEX‑correctie precies?
De EPEX‑correctie komt voor bij energieleveranciers die thuisbatterijen actief aansturen op de EPEX day‑ahead markt (de stroombeurs waar uurprijzen per dag worden vastgesteld).
Wanneer jouw batterij slim wordt aangestuurd:

- Laadt hij op wanneer de EPEX‑prijs laag is
- Ontlaadt hij wanneer de EPEX‑prijs hoog is

Dat levert jou automatisch een lagere energierekening op, omdat je minder dure stroom hoeft in te kopen en soms zelfs teruglevert op dure momenten.

Die automatische besparing wordt EPEX‑effect genoemd. De EPEX‑correctie is vervolgens de aftrek die voorkomt dat dit voordeel dubbel wordt uitbetaald"

Aldus copiloot...

[ Voor 27% gewijzigd door -PeeWee- op 26-04-2026 21:57 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:44
-PeeWee- schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:47:
[...]

Het blijft me verbazen hoeveel mensen de EPEX correctie als betalen zien. Misschien moet Frank dat eens duidelijker verwoorden. De EPEX correctie is OOK winst, alleen krijg je die via je reguliere factuur (als reductie, oftewel EPEX handelen) en niet via je kortingsfactuur.
Kleine toevoeging. Als je Epex correctie hoger is dan je handelsresultaat kan het best zijn dat je op epex winst hebt gedraaid, maar heb je op je handel wel verlies. Daar mag Frank ook duidelijker in zijn, want dat heb ik echt aan de hand gehad.

De teller staat voor vandaag op €19.96 met AI handel met nog 22.7% SOC te gaan, maar die laatste KwH wordt bewaard voor morgenochtend. Zonnepanelen zijn vandaag door mijn automatisering uit gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReQi5kCYNheuxB9up-uuO03jnv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/as7hNclSwerKpgAwT25ISLYE.png?f=fotoalbum_large

• -PeeWee-
Zonnepanelen hebben lekker de auto volgepompt (even stroom beperken om precies te matchen, rest van de capaciteit voor de batterij, airco en wasmachine aan,. was prima zo

• Vdvmark
osluis schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:05:
[...]

Kleine toevoeging. Als je Epex correctie hoger is dan je handelsresultaat kan het best zijn dat je op epex winst hebt gedraaid, maar heb je op je handel wel verlies. Daar mag Frank ook duidelijker in zijn, want dat heb ik echt aan de hand gehad.

De teller staat voor vandaag op €19.96 met AI handel met nog 22.7% SOC te gaan, maar die laatste KwH wordt bewaard voor morgenochtend. Zonnepanelen zijn vandaag door mijn automatisering uit gezet.

[Afbeelding]
Je automatisering 'twijfelde' om 10:00, deel van de regels die niet gelezen werden?

• osluis
Vdvmark schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:47:
[...]

Je automatisering 'twijfelde' om 10:00, deel van de regels die niet gelezen werden?
Nee, ik was vanmorgen helaas nog niet 100% klaar. Gisteren handmatig geschakeld en vanmorgen na een test automatisch geschakeld. Bij het aan springen zie je het zelfde, toen heb ik de EPEX prijs even manueel gemanipuleerd om te kijken of ze weer correct aan zouden springen. Vandaar het piekje vlak voordat ze eigenlijk aan zouden moeten springen.

Het was uiteindelijk best wat puzzelwerk om uit te vogelen hoe ik de goodwe omvormers het best kon aansturen en het blijkt dat twee van de 3 niet naar exact nul terugvallen bij het afknijpen. Daarnaast was er geen mogelijkheid om een status uit te lezen, maar alleen een broadcast, dus ik moest met andere variabelen verifiëren of de opdracht goed was aangekomen. Dit uiteraard bij zowel het uit- als inschakelen.

Daarbij dan ook weer niet te veel richting de omvormer lopen broadcasten aangezien volgens de info die ik heb kunnen vinden, dit tot een vroegtijdige dood van de EEPROM zou kunnen leiden waar de export limiet in opgeslagen wordt. Het werd uiteindelijk een redelijk lapje code.

[ Voor 38% gewijzigd door osluis op 27-04-2026 00:08 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:22
AlteKiet schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:16:

De EPEX "correctie" is ook handelsopbrengst!
Van de onbalanshandelopbrengst heb je al een deel via de EPEX-prijzen in handen gekregen, dat deel hoeven ze niet twee keer te betalen aan jou.
In dit geval was dit weekend de handel in EPEX beter dan in onbalans.

Maar Frank is niet duidelijk of je eigenlijk wel de (betere) EPEX handel krijgt uitgekeerd in plaats van de onbalanshandel. Ik denk het niet. Het verhaal van Frank klinkt alsof je, bv. op zondag, al € 11,93 hebt verdiend op EPEX. Op de onbalansmarkt heb je € 2,81 verdiend.
Dat laatste is wat je per saldo hebt verdiend want je zat niet op EPEX handel maar op de onbalansmarkt.
Over zondag bv., op de gewone factuur krijg je €11,93 maar op de kortingsfactuur betáál je €11.93 - €2.81 zodat je € 2,81 overhoudt van die zondag. Althans, zo klinkt het.

Normaal is de onbalanshandel beter dan de EPEX, dus krijg je er op de kortingsfactuur een stukje opbrenst erbij. Maar op dagen dat de EPEX handel beter is dan de onbalans, krijg je volgens mij alleen de onbalanshandel als totale opbrengst. In ieder geval, daar lijken die sommetjes op.

Wat is overigens de capaciteit (kWh) en het max ontlaadvermogen (kW) van je batterijen?
Dan kunnen we de opbrengst beter beoordelen of die goed is geweest.

• AlteKiet
Coffeeroam schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:14:
[...]

De EPEX "correctie" is ook handelsopbrengst!
Van de onbalanshandelopbrengst heb je al een deel via de EPEX-prijzen in handen gekregen, dat deel hoeven ze niet twee keer te betalen aan jou.
In dit geval was dit weekend de handel in EPEX beter dan in onbalans.

Maar Frank is niet duidelijk of je eigenlijk wel de (betere) EPEX handel krijgt uitgekeerd in plaats van de onbalanshandel. Ik denk het niet. Het verhaal van Frank klinkt alsof je, bv. op zondag, al € 11,93 hebt verdiend op EPEX. Op de onbalansmarkt heb je € 2,81 verdiend.
Dat laatste is wat je per saldo hebt verdiend want je zat niet op EPEX handel maar op de onbalansmarkt.
Over zondag bv., op de gewone factuur krijg je €11,93 maar op de kortingsfactuur betáál je €11.93 - €2.81 zodat je € 2,81 overhoudt van die zondag. Althans, zo klinkt het.

Normaal is de onbalanshandel beter dan de EPEX, dus krijg je er op de kortingsfactuur een stukje opbrenst erbij. Maar op dagen dat de EPEX handel beter is dan de onbalans, krijg je volgens mij alleen de onbalanshandel als totale opbrengst. In ieder geval, daar lijken die sommetjes op.

Wat is overigens de capaciteit (kWh) en het max ontlaadvermogen (kW) van je batterijen?
Dan kunnen we de opbrengst beter beoordelen of die goed is geweest.
Batterij is 45,6 kWh; 10 kW.

Het is precies wat je zegt: op de gewone factuur krijg je € 11,93 door (ont)laden van de batterij, maar op de kortingsfactuur betáál je € 11,93.
Netto is dat NUL. Je kunt dus niet zeggen: "EPEX-correctie is OOK winst".

Het is een correctie die in mindering wordt gebracht op je kortingsfactuur en je dus gewoon geld kost. Wel heeft de batterij blijkbaar voor EPEX-opbrengst op je energiefactuur gezorgd (€ 11,93) die je niet mag houden - en dus wordt gecorrigeerd - omdat de batterij op 'andere markten' handelde. EPEX-opbrengst minus EPEX-correctie = € 0,- Niet echt winst/opbrengst, dus.
edit:
- Vroeger, toen batterijen nog op de EPEX-markt handelden, verscheen EPEX-winst bij handelsresultaat, maar ook op je energiefactuur omdat alle stroom ook langs je meter is gegaan. Dubbelop, dus. Toen was de EPEX-correctie dus een prima indicator voor de EPEX-winst die je had gemaakt. Daar is het rekenvoorbeeld van Frank ook op gebaseerd. Maar dat was toen...
Het enige resultaat dat nu overblijft is € 2,81.

Daarom vroeg ik me af: "Hoe gaat het met jullie de laatste dagen?"

[ Voor 8% gewijzigd door AlteKiet op 27-04-2026 11:46 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

AlteKiet schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:46:
Het is precies wat je zegt: op de gewone factuur krijg je € 11,93 door (ont)laden van de batterij, maar op de kortingsfactuur betáál je € 11,93.
Netto is dat NUL. Je kunt dus niet zeggen: "EPEX-correctie is OOK winst".
Natuurlijk wel. Het zijn bijna 12 euro die je anders niet had gehad. De rest is administratief geneuzel.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• AlteKiet
voodooless schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:51:
[...]

Natuurlijk wel. Het zijn bijna 12 euro die je anders niet had gehad. De rest is administratief geneuzel.
12 euro erbij op energiefactuur en 12 euro eraf door EPEX-correctie is 0 euro.

• Coffeeroam
AlteKiet schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:54:
[...]

12 euro erbij op energiefactuur en 12 euro eraf door EPEX-correctie is 0 euro.
Het lijkt er inderdaad op dat je gelijk hebt. Als je op onbalanshandel zit krijg je alleen het verschil tussen onbalansopbrengst en Epexopbrengst op je kortingsfactuur.

Vereenvoudigde situaties:
1. Je verkoopt 1 kWh voor 50 cent op onbalansmarkt. Echter in EPEX had je diezelfde kWh al voor 30 cent verkocht. Dan krijg je 50 - 30 = 20 cent op je kortingsfactuur. Netto heb je dan de 50 cent van die onbalansmarkt.
2. Je verkoopt 1 kWh voor 30 cent op onbalansmarkt. Echter in EPEX had je diezelfde kWH al voor 50 cent verkocht. Dan krijg je 30 - 50 cent = -20 cent (negatief) op je kortingsfactuur. Je betaalt dus 20 cent op je kortingsfactuur. Netto heb je dan nog over: die 30 cent van de onbalansmarkt. Je had dan dus beter puur op de EPEX kunnen handelen.

By the way, ik zit dus daarom, na een aantal slechte maanden, sinds 1 april niet meer op de onbalansmarkt.
Met 10 kWh batterij en 7.6 kW laad/ontlaadvermogen heb ik zondag 14,14 kWh netto verbruikt voor -0,403 euro/kWh gemiddeld, dus €5,70 verdiend, daarnaast heb ik 2.90 kWh 's avonds teruggeleverd voor 0,207 euro/kWh gemiddeld, dus nog eens €0,60 verdiend, totaal €6,30.
Op zaterdag op zelfde manier ook €4,80. Opbrengst weekend €11,10.

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:14:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat je gelijk hebt. Als je op onbalanshandel zit krijg je alleen het verschil tussen onbalansopbrengst en Epexopbrengst op je kortingsfactuur.

1. Je verkoopt 1 kWh voor 50 cent op onbalansmarkt. Echter in EPEX had je diezelfde kWh al voor 30 cent verkocht. Dan krijg je 50 - 30 = 20 cent op je kortingsfactuur. Netto heb je dan de 50 cent van die onbalansmarkt.
2. Je verkoopt 1 kWh voor 30 cent op onbalansmarkt. Echter in EPEX had je diezelfde kWH al voor 50 cent verkocht. Dan krijg je 30 - 50 cent = -20 cent (negatief) op je kortingsfactuur. Je betaalt dus 20 cent op je kortingsfactuur. Netto heb je dan nog over: die 30 cent van de onbalansmarkt. Je had dan dus beter puur op de EPEX kunnen handelen.

By the way, ik zit dus daarom, na een aantal slechte maanden, sinds 1 april niet meer op de onbalansmarkt.
Met 10 kWh batterij en 7.6 kW laad/ontlaadvermogen heb ik zondag 14,14 kWh netto verbruikt voor -0,403 euro/kWh gemiddeld, dus €5,70 verdiend, daarnaast heb ik 2.90 kWh 's avonds teruggeleverd voor 0,207 euro/kWh gemiddeld, dus nog eens €0,60 verdiend, totaal €6,30.
Dat klopt, plus de verlaging van je reguliere factuur.

Dat gezegd hebbende, zoals je in je tweede voorbeeld aangaf, als de EPEX correctie negatiever is dan de eventuele winst die je haalt op de andere markt, had je beter puur op de EPEX kunnen blijven en een (iets) beter resultaat gehad. Dat is zeker iets waar Frank wat aan moet doen. Want als die andere markt op die manier niet langer winstgevend is, kan je het beter gewoon bij de EPEX laten.

Voor mij rende de reguliere factuur met grote stappen achteruit overigens dit weekend. Ongeveer €5,- op de andere markten en €25 op de EPEX. Toch mooi even een euro of 30 verdiend over het weekend, met 20 kWh en 10 kW.

[ Voor 5% gewijzigd door -PeeWee- op 27-04-2026 18:31 ]

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:20
ik heb het helemaal gehad met de andere markten van Frank. Er valt niet te controleren wat er gebeurt en volgens mij zijn de zogenaamde EPEX correcties niets anders dan graaiwerk van Frank. Immers gisteren had ik volgens Frank een handelsresultaat van 3,18, een negatieve EPEX correctie van 9,93, 45,1 kw stroom afgenomen voor 7,79 en 47,5 kw terug geleverd voor 3,29, terwijl ik notabene de zonnepanelen bij de negatieve prijzen had uitgezet. Wat mij betreft is dit het toppunt van bedrog.
Ik ga voorlopig over naar zelfconsumptie plus dan zie ik wat er gebeurt op de onbalansmarkt.en als dat mij niet bevalt stop ik met slim handelen door Frank, die zijn mij te slim voor zichzelf! Dan handel ik wel alleen op de EPEX markt.

[ Voor 1% gewijzigd door bergsmit op 27-04-2026 14:03 . Reden: CORRECTIE TYPEFOUTEN ]

• -PeeWee-
Ben overigens wel benieuwd naar wat resultaten op ZC+, maar er zijn er hier niet zoveel die dat doen. Misschien zelf eens een maandje proberen.

Edit:kijkend naar mijnbatterij op de modus zc+ doen ze het over het jaar niet beter dan handel, wel bij zonneplan, maar niet frank. Ik laat het nog even zo.

[ Voor 35% gewijzigd door -PeeWee- op 27-04-2026 14:06 ]

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-04 08:40
-PeeWee- schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:03:
Ben overigens wel benieuwd naar wat resultaten op ZC+, maar er zijn er hier niet zoveel die dat doen. Misschien zelf eens een maandje proberen.

Edit:kijkend naar mijnbatterij op de modus zc+ doen ze het over het jaar niet beter dan handel, wel bij zonneplan, maar niet frank. Ik laat het nog even zo.
Ik zit op zc+. Met Bliq 25 kwh deze maand tot nu toe: EUR 40 handelresultaat, verbruik EUR 47 lager dan ingeschat en EUR 5 bonus voor slim laden.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Coffeeroam schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:14:
[...]

Je vergeet het omzetverlies AC-DC en DC-AC bij Frank. Dus er gaat nog wat procenten aan verdiensten af + afschrijving van de accu.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Vdvmark
Bij negatieve prijzen...heb je ook extra inkomsten van dat omzetverlies toch ? ;) Afschrijving is wel dingetje, altekiet had met 10kWh epex laden en ontladen zelfde of iets beter resultaat kunnen hebben, maar goed, er komen weer dagen dat t qua epex slechter zal zijn :)

• -PeeWee-
Miezie schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:11:
[...]

Je vergeet het omzetverlies AC-DC en DC-AC bij Frank. Dus er gaat nog wat procenten aan verdiensten af + afschrijving van de accu.
Ja, er zijn wat verliezen, maar laten we nu niet doen alsof die significante impact hebben :-). Afschrijving heb je sowieso en houd iedereen rekening mee toch?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

-PeeWee- schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:52:
[...]

Ja, er zijn wat verliezen, maar laten we nu niet doen alsof die significante impact hebben :-). Afschrijving heb je sowieso en houd iedereen rekening mee toch?
Nee, maar het gaat al wel een miljoen posts over dat het tegenvalt en slecht is. ;)

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• -PeeWee-
Miezie schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:57:
[...]

Nee, maar het gaat al wel een miljoen posts over dat het tegenvalt en slecht is. ;)
Ik klaag niet, gaat eigenlijk best lekker :-)

• -PeeWee-
ManiNL schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:38:
[...]

Ik zit op zc+. Met Bliq 25 kwh deze maand tot nu toe: EUR 40 handelresultaat, verbruik EUR 47 lager dan ingeschat en EUR 5 bonus voor slim laden.
Dank!

• bergsmit
-PeeWee- schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:58:
Ik klaag niet, gaat eigenlijk best lekker :-)
Ik klaag wel, maar ik ben altijd al een criticaster geweest.
Nu vind ik het slim handelen van Frank zo ver ondermaats geworden en ben ik de vage en onduidelijke, ontwijkende antwoorden van Frank zodanig zat, dat ik dit hier en op Trustpilot heb gezet.
In het algemeen reageert Frank sneller op negatieve kritiek op Trustpilot dan op emails.

• Baexem1
  • Laatst online: 09:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHIzUCyZwU_TGOpMPSHNvz1VPK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LGvIU6LCgz5iDgnUlNYFODLG.png?f=fotoalbum_large

Is hier de epex correctie van de batterijhandel al in verwerkt?

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Baexem1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:46:
[Afbeelding]

Jazeker.

• AlteKiet
Baexem1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:46:
[Afbeelding]

Nee, dit is de weergave van je energiefactuur (stroom afname en teruglevering - alles wat thuis langs je energiemeter gaat)
De EPEX-correctie wordt verrekend op de kortingsfactuur waarmee je ook de opbrengst van je batterijhandel ontvangt.

[ Voor 3% gewijzigd door AlteKiet op 28-04-2026 11:14 ]

• Baexem1
@AlteKiet das mooi dan heb ik dus nog meer rendement zondag gehaald:)

• Coffeeroam
Baexem1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:28:
@AlteKiet das mooi dan heb ik dus nog meer rendement zondag gehaald:)
Als je onbalanshandel aan had staan kan het juist ook minder rendement worden dan dat je nu hier ziet. Vooral voor die zondag. Lees de commentaren hierboven maar.

• Baexem1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqk_oo8wj5xM_Dj0DDs_G4dl77U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oRkhIzhS2LhvLibn9qcmnLSv.png?f=fotoalbum_large

@Coffeeroam als je dit zo ziet is dit goed of niet voor mij?

• Coffeeroam
Baexem1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:23:
[Afbeelding]

Is dus slecht voor jou. De EPEX winst ben je kwijt, en in plaats daarvan krijg je de (kleinere) winst die je had uit je onbalanshandel.

• Baexem1
@Coffeeroam helaas! Dank voor je reactie.

Is mijn winst dan 1,76 of 5,15?
Ik zit op andere markten, verder kan ik niks doen om een betere handelresultaat te behalen of wel?

• Vdvmark
Is t toeval dat je met die epexcorrectie rond je verwachtte dagkosten komt ?

• Coffeeroam
Baexem1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:13:
@Coffeeroam helaas! Dank voor je reactie.

Is mijn winst dan 1,76 of 5,15?
Ik zit op andere markten, verder kan ik niks doen om een betere handelresultaat te behalen of wel?
Je winst die dag was 1,76. Vanwege de sterke negatieve EPEX prijzen had je die dag dus beter niet op andere markten moeten zitten.

• Baexem1
@Coffeeroam helder! Dankjewel! Is het mogelijk om te kiezen bij FE op welke markt je wilt handelen? Mij is destijds medegedeeld dat iedereen automatisch naar andere markten wordt gezet.

• osluis
Baexem1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:23:
[Afbeelding]

Dit is nou een pracht voorbeeld waarom ik niet meer mee doe aan het spelletje van Frank. Net doen alsof ze zo goed bezig zijn met de handel terwijl een getrainde aap een beter resultaat zou hebben als die aan de knoppen had mogen zitten.

Waarschijnlijk is je EPEX resultaat minder goed dan het had kunnen zijn en daarnaast hebben ze verlies gemaakt in de handel.

[ Voor 9% gewijzigd door osluis op 28-04-2026 18:57 ]

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:42:
[...]

Is dus slecht voor jou. De EPEX winst ben je kwijt, en in plaats daarvan krijg je de (kleinere) winst die je had uit je onbalanshandel.
De EPEX winst ben je niet kwijt, je reguliere factuur daalt er mee. Maar je winst met handelen is beperkt (1,62). Je zou in dit geval je af kunnen vragen of alles via de EPEX niet een beter resultaat had opgeleverd. Maar goed, it is what it is.

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:18
-PeeWee- schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:21:
[...]

De EPEX winst ben je niet kwijt, je reguliere factuur daalt er mee. Maar je winst met handelen is beperkt (1,62). Je zou in dit geval je af kunnen vragen of alles via de EPEX niet een beter resultaat had opgeleverd. Maar goed, it is what it is.
In welk opzicht ben je die niet kwijt dan in jouw beleving? Volgens mij is het namelijk zoals meerdere suggereren dat je je EPEX winst wel degelijk kwijt bent en achter blijft met een flut handelsresultaat.
Als ik aan het eind van de maand €-100 aan factuur heb door de zogenaamde EPEX winst, maar mijn kortingsfactuur een correctie geeft van -80,- dan blijft er volgens mij maar €20 over toch? En daarnaast dan het handelsresultaat.
Volgens mij wil je een zo hoog mogelijke "positieve" EPEX correctie zien. Ik wil je heel graag geloven dat je gelijk hebt maar X - X = 0...

• Hielko1
stefan1512 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:43:
[...]

In welk opzicht ben je die niet kwijt dan in jouw beleving? Volgens mij is het namelijk zoals meerdere suggereren dat je je EPEX winst wel degelijk kwijt bent en achter blijft met een flut handelsresultaat.
Als ik aan het eind van de maand €-100 aan factuur heb door de zogenaamde EPEX winst, maar mijn kortingsfactuur een correctie geeft van -80,- dan blijft er volgens mij maar €20 over toch? En daarnaast dan het handelsresultaat.
Volgens mij wil je een zo hoog mogelijke "positieve" EPEX correctie zien. Ik wil je heel graag geloven dat je gelijk hebt maar X - X = 0...
Met handelen op onbalans/andere markten bij Frank handel je niet op basis van Epex, dat doet Frank sowieso niet. Epex-winst bestaat niet, tenzij je Frank ontkoppelt en zelf gaat 'handelen' op Epex tarieven.

De Epex correctie is er alleen voor om jou het juiste handelsresultaat te geven. Bij negatieve stroomprijzen profiteer je tijdens handel periodes niet van de negatieve prijs, je krijgt alleen het handelsresultaat over die periodes.

[ Voor 11% gewijzigd door Hielko1 op 29-04-2026 07:48 ]

• Coffeeroam
Baexem1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:26:
@Coffeeroam helder! Dankjewel! Is het mogelijk om te kiezen bij FE op welke markt je wilt handelen? Mij is destijds medegedeeld dat iedereen automatisch naar andere markten wordt gezet.
Bij FE kun je niet kiezen, je zet Handel aan of uit, en zij bepalen op welke markten je dan zit, maar in ieder geval zit je dan niet op EPEX.
Je kunt dus wel kiezen of je Handel aan of uit zet. Als dat uit staat, kun je kiezen voor zelf laden/ontladen op de gewenste momenten, of je hebt misschien een AI algoritme van je batterijleverancier dat beter werkt.

Let wel, afgelopen zaterdag en zondag waren bijzondere dagen. Op je maand-kortingsfactuur met gemiddelden zie je er niets van, maar voor die 2 dagen betaal je wel je EPEX winst van die negatieve EPEX prijzen terug aan FE, in ruil voor een schamele onbalanswinst.

• -PeeWee-
stefan1512 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:43:
[...]

Het is precies wat je zegt, die 100 euro heb je al gehad (en dus niet kwijt) en helaas maar 20 euro op handelsresultaat. Als de correctie hoger dan de winst, heb je feitelijk verlies geleden, al. Is dis natuurijk beperkt tot dat kleine bedrag. Je had dan beter op de EPEX kunnen blijven. Maar weg is het niet.

• osluis
En nog steeds niemand die zich afvraagt wie die €5,15 in zijn zak gestoken heeft.

Ik blijf het krankzinnig vinden dat mensen het prima vinden dat er €5,15 van de EPEX winst is afgepakt om te compenseren voor verlies op "andere markten". Wie is daar beter van geworden?

Hoe kan het dat ik elke dag moet lezen over netcongestie door gans het land en dat ze dan op "andere markten" toch verlies maken waarbij je niet eens verteld kan worden waarom. Frank zou je exact moeten kunnen vertellen waar elke cent gebleven is. Doen ze niet en de meesten accepteren dat want ze maken "winst".

Als je bank of investerinfsfonds zo tewerk ging zou je ze er direct uit trappen.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

osluis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:11:
En nog steeds niemand die zich afvraagt wie die €5,15 in zijn zak gestoken heeft.

Ik blijf het krankzinnig vinden dat mensen het prima vinden dat er €5,15 van de EPEX winst is afgepakt om te compenseren voor verlies op "andere markten". Wie is daar beter van geworden?
Waarom is dit toch zo moeilijk te begrijpen? Alle EPEX loopt via je gewone energierekening. De bedragen die Slim Handelen berekend hebben ook de EPEX component in zich. Maar die is dus al verrekend via de normale factuur. Dus voor de opbrengst van slim handelen moet Frank dat EPEX deel er uit halen.

En soms maak je daar dus winst op, soms verlies.

Het probleem hier is niet de afrekening. Het probleem is dat Frank niet stuurt op netto opbrengst. Het zal mij een worst wezen of de winst uit EPEX komt, onbalans of uit een andere markt. Uiteindelijk telt wat er onder de streep overblijft.

• Hielko1

Hoe kan het dat ik elke dag moet lezen over netcongestie door gans het land en dat ze dan op "andere markten" toch verlies maken waarbij je niet eens verteld kan worden waarom. Frank zou je exact moeten kunnen vertellen waar elke cent gebleven is. Doen ze niet en de meesten accepteren dat want ze maken "winst".

Als je bank of investerinfsfonds zo tewerk ging zou je ze er direct uit trappen.
Epex-winst bestaat niet over verhandelde stroom. De stroom die Frank via jouw batterij verhandelt, betaal jij niet zelf, daarvoor is de Epex-correctie. Jij houdt het handelsresultaat over.
Netcongestie is iets heel anders, dat heeft te maken met overbelasting van het netwerk. Handelen door Frank en je eigen Epex-handelen kan in principe de netcongestie verergeren.

• -PeeWee-
Ehm, jezelf? Eigenlijk heb je 6,x winst gemaakt en 1,x verlies.

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:50:
[...]

Ehm, jezelf? Eigenlijk heb je 6,x wibstbgemaakt en 1,x verlies.
Dus dan zijn we het eens dat Frank die 5,15 terugvordert via de kortingsfactuur.
Eerst krijg je die wel op je gewone factuur, maar via de kortingsfactuur betaal je die 5,15 weer terug.
Feit is dat Frank niet optimaliseert tussen EPEX en onbalans/andere markten, omdat ze op die laatste blijven zitten, ook als die minder oplevert. Tenzij je Handel zelf uitschakelt.

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:05:
[...]

Dus dan zijn we het eens dat Frank die 5,15 terugvordert via de kortingsfactuur.
Eerst krijg je die wel op je gewone factuur, maar via de kortingsfactuur betaal je die 5,15 weer terug.
Feit is dat Frank niet optimaliseert tussen EPEX en onbalans/andere markten, omdat ze op die laatste blijven zitten, ook als die minder oplevert. Tenzij je Handel zelf uitschakelt.
Ja, die winst maak je niet twee keer. Dus als je die uitbetaald krijgt via de EPEX op je reguliere factuur, keren ze die niet nog een keer uit via je kortingsfactuur. Zo moeilijk is het niet. Nu is het wel zo dat het niet zo vaak voorkomt dat de handel lager is dan de EPEX, toevallig deze maand wat vaker

• AlteKiet
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:22:
[...]

Ja, die winst maak je niet twee keer. Dus als je die uitbetaald krijgt via de EPEX op je reguliere factuur, keren ze die niet nog een keer uit via je kortingsfactuur. Zo moeilijk is het niet. Nu is het wel zo dat het niet zo vaak voorkomt dat de handel lager is dan de EPEX, toevallig deze maand wat vaker
"Niet nog een keer uitkeren" is wel iets anders dan terugvorderen, hoor.

* Niet nog een keer uitkeren zou betekenen dat je 1x verdient aan EPEX-voordeel.
* Terugvorderen (= EPEX-correctie) betekent dat je 0x verdient aan EPEX-voordeel.

Wat overblijft is de opbrengst met de handel op de 'andere markten'

• bergsmit
Ik heb vandaag niets gekocht of verkocht via slim handelen van Frank.
Er is nu met uitgeschakelde Frank Slim 4 kw naar het net gegaan en 6,2 kw van het net ontvangen.
Er was een totaal verbruik van 6 kw en een zonnepanelen opbrengst van 14 kw.
Toch sta ik qua resultaat geheel onderaan in de lijst met deelnemers op onbalansmarkt.com met een negatief resultaat van 76 cent, een EPEX correctie van +18 cent en een Frank bonus van +5 cent.
Inmiddels is er geen verandering in de 4 kw naar het net en de 6,2 van het net;
het verbruik is nu nog steeds 6 kw, maar de zonneopbrengst nu 16 kw, beide dus helemaal via de accu.
Toch geeft Frank nu aan een negatief resultaat van 108 cent, een EPEX correctie van + 15 cent en een Frank bonus van + 15 cent.
RaRa, hoe is ditmogelijk?
Is er iemand die dit kan verklaren?

[ Voor 30% gewijzigd door bergsmit op 29-04-2026 11:59 . Reden: verduidelijking ]

• osluis
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:50:
[...]

Ehm, jezelf? Eigenlijk heb je 6,x winst gemaakt en 1,x verlies.
Nee, dat is niet correct.

Je hebt in eerder genoemd voorbeeld in totaal €1.76 winst gemaakt bestaand uit €6.91 epex verminderd met een verlies op andere markten van €5.15

• -PeeWee-
AlteKiet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:33:
[...]

"Niet nog een keer uitkeren" is wel iets anders dan terugvorderen, hoor.

* Niet nog een keer uitkeren zou betekenen dat je 1x verdient aan EPEX-voordeel.
* Terugvorderen (= EPEX-correctie) betekent dat je 0x verdient aan EPEX-voordeel.

Wat overblijft is de opbrengst met de handel op de 'andere markten'
Dat klopt dan toch? Je verdiend het op de EPEX markt, dat gaat af van je handelswinst en blijft over dat wat je nog extra aan handel hebt.

Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Je krijgt korting op je reguliere factuur en die wordt verrekend met de winst op de handel. Dat wil niet zeggen dat je geen winst hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door -PeeWee- op 29-04-2026 12:24 ]

• osluis
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:23:
[...]

Dat klopt dan toch? Je verdiend het op de EPEX markt, dat gaat af van je handelswinst en blijft over dat wat je nog extra aan handel hebt.

Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Je krijgt korting op je reguliere factuur en die wordt verrekend met de winst op de handel. Dat wil niet zeggen dat je geen winst hebt.
Ik zeg ook niet dat je geen winst hebt. Ik zeg dat ze in dit geval €5,15 verloren hebben door het handelen en beter met hun vingers van de knoppen af waren gebleven.

Wat heb je liever? €6.91 epex of €1.76 gecombineerd. Ik zou het wel weten hoor.

• -PeeWee-
osluis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:34:
[...]

Ik zeg ook niet dat je geen winst hebt. Ik zeg dat ze in dit geval €5,15 verloren hebben door het handelen en beter met hun vingers van de knoppen af waren gebleven.

Wat heb je liever? €6.91 epex of €1.76 gecombineerd. Ik zou het wel weten hoor.
Ze hebben in dit geval iets 2 euro verlies gemaakt, geen 5,15 en ja voor deze specifieke dag hadden ze beter niet op andere markten kunnen handelen.

Ofwel we doen geen EPEX correctie, je reguliere factuur blijft wat het is en alles via kortingsfactuur, ofwel je reguliere factuur daalt wel, en je kortingsfactuur wordt lager. Zo moeilijk is het niet. En ja, als je correctie hoger is dan je handelresultaat, maak je verlies voor die dag (mast die is dus een stuk kleiner dan men hier aanneemt, dat is namelijk Niet de EPEX correctie)

[ Voor 35% gewijzigd door -PeeWee- op 29-04-2026 12:45 ]

• AlteKiet
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:23:
[...]

Wat jij zegt over EPEX-voordeel: "ze betalen het niet 2x uit". Maar de werkelijkheid is dat je helemaal geen direct EPEX-voordeel hebt.

Je batterijen laden en ontladen via jouw energiemeter. Waarschijnlijk tegen gunstige tarieven. Je energierekening (Termijnfactuur) ziet er nu gunstig uit. Je factuur is bijvoorbeeld op 26 april € 6,91 lager dankzij gunstig (ont)laden van je batterijen.
Maar... omdat Frank die stroom gebruikt heeft voor handel op 'andere markten', moet je dat voordeel weer terugbetalen via de Kortingsfactuur. "EPEX-correctie = € - 6,91"

Voordeel door gunstig (ont)laden op Termijnfactuur: € 6,91
Correctie = terugbetalen via Kortingsfactuur: € 6,91
EPEX-voordeel totaal: € 0,00
Frank heeft je batterijen en hún stroom gebruikt voor handel. Opbrengst (via Kortingsfactuur): € 1,76

Dus: je Termijnfactuur valt gunstig uit: € 6,91 lager (hoef je minder te betalen)
Dus: je Kortingsfactuur valt een beetje tegen: € 1,76 -/- € 6,91 = € - 5,15 (terugbetalen, dus)
Netto op 26 april: € 1,76 verdiend.

• osluis
AlteKiet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:52:
[...]

Wat jij zegt over EPEX-voordeel: "ze betalen het niet 2x uit". Maar de werkelijkheid is dat je helemaal geen direct EPEX-voordeel hebt.

Je batterijen laden en ontladen via jouw energiemeter. Waarschijnlijk tegen gunstige tarieven. Je energierekening (Termijnfactuur) ziet er nu gunstig uit. Je factuur is bijvoorbeeld op 26 april € 6,91 lager dankzij gunstig (ont)laden van je batterijen.
Maar... omdat Frank die stroom gebruikt heeft voor handel op 'andere markten', moet je dat voordeel weer terugbetalen via de Kortingsfactuur. "EPEX-correctie = € - 6,91"

Voordeel door gunstig (ont)laden op Termijnfactuur: € 6,91
Correctie = terugbetalen via Kortingsfactuur: € 6,91
EPEX-voordeel totaal: € 0,00
Frank heeft je batterijen en hún stroom gebruikt voor handel. Opbrengst (via Kortingsfactuur): € 1,76

Dus: je Termijnfactuur valt gunstig uit: € 6,91 lager (hoef je minder te betalen)
Dus: je Kortingsfactuur valt een beetje tegen: € 1,76 -/- € 6,91 = € - 5,15 (terugbetalen, dus)
Netto op 26 april: € 1,76 verdiend.
Zeer duidelijk verwoord.

Misschien om het nog wat makkelijker te maken. Je werkt en hebt bruto € 6,91 verdiend. De belastingdienst wil ook wat en je werkgever houdt €5,15 in. Je krijg van je baas netto €1,76 uitbetaald.

Ik heb nu €1.76 te besteden en niet €5,15.

• osluis
voodooless schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:36:
[...]

Waarom is dit toch zo moeilijk te begrijpen? Alle EPEX loopt via je gewone energierekening. De bedragen die Slim Handelen berekend hebben ook de EPEX component in zich. Maar die is dus al verrekend via de normale factuur. Dus voor de opbrengst van slim handelen moet Frank dat EPEX deel er uit halen.

En soms maak je daar dus winst op, soms verlies.

Het probleem hier is niet de afrekening. Het probleem is dat Frank niet stuurt op netto opbrengst. Het zal mij een worst wezen of de winst uit EPEX komt, onbalans of uit een andere markt. Uiteindelijk telt wat er onder de streep overblijft.
ja, en onder de streep blijft in eerder genoemd voorbeeld €1,76 over. Ze pakken €5,x euro van je kortingsfactuur weg om je daarna €6 op je epex factuur kado te doen. Leuk zo'n cigaar uit eigen doos.

• -PeeWee-
osluis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:00:
[...]

Zeer duidelijk verwoord.

Misschien om het nog wat makkelijker te maken. Je werkt en hebt bruto € 6,91 verdiend. De belastingdienst wil ook wat en je werkgever houdt €5,15 in. Je krijg van je baas netto €1,76 uitbetaald.

Ik heb nu €1.76 te besteden en niet €5,15.
Die benadering klopt dus niet, maar ben eigenlijk beetje klaar met die discussie. Die 6,91 krijg je OOK, is niks bruto aan en gaat gewoon als korting van je reguliere factuur. Daarnaast krijg je 1,76 op je kortingsfactuur. Dat dit meer had kunnen zijn, zeker, maar is verder niet van belang.

Nogmaals, als je 5 euro winst maakt op de andere markten en 5 euro epex correctie, is je totale resultaat 5. Namelijk niks verdiend op de andere markten (geen voordeel) en 5 euro op de epe.

Maar goed, you do you

[ Voor 11% gewijzigd door -PeeWee- op 29-04-2026 13:52 ]

• AlteKiet
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:43:
[...]

Die benadering klopt dus niet, maar ben eigenlijk beetje klaar met die discussie. Die 6,91 krijg je OOK, is niks bruto aan en gaat gewoon als korting van je reguliere factuur. Daarnaast krijg je 1,76 op je kortingsfactuur. Dat dit meer had kunnen zijn, zeker, maar is verder niet van belang.

Maar goed, you do you
Leg jij dan eens uit hoe jij er tegenaan kijkt? Want als je het zo stelt, zou je 6,91 + 1,76 hebben verdiend met Frank Slim Handelen. Toch?

• osluis
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:43:
[...]

Nogmaals, als je 5 euro winst maakt op de andere markten en 5 euro epex correctie, is je totale resultaat 5. Namelijk niks verdiend op de andere markten (geen voordeel) en 5 euro op de epe.

Maar goed, you do you
Je krijgt helemaal geen €1.76 op je kortingsfactuur. Je kortingsfactuur doet juist minus € 5,x

Frankt zegt toch notabene zelf dat je resultaat voor die dag €1,76 was. Namelijk de 6,x op epex minus wat ze van je kortingsfactuur aftrekken.

Als ik €5 euro verdien op handel en €5 op Epex is mijn handelsresultaat volgens Frank €10 (wat ook correct is)

Juist als je handelsresultaat lager is dan je epexcorrectie hebben ze verlies gemaakt in de handel.

[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 29-04-2026 14:23 ]

• -PeeWee-
osluis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:22:
[...]

Je krijgt helemaal geen €1.76 op je kortingsfactuur. Je kortingsfactuur doet juist minus € 5,x

Frankt zegt toch notabene zelf dat je resultaat voor die dag €1,76 was. Namelijk de 6,x op epex minus wat ze van je kortingsfactuur aftrekken.

Als ik €5 euro verdien op handel en €5 op Epex is mijn handelsresultaat volgens Frank €10 (wat ook correct is)

Juist als je handelsresultaat lager is dan je epexcorrectie hebben ze verlies gemaakt in de handel.
Exact, je maakt verlies op de handel - 5.x, winst op de EPEX 6.x, totaal ergens +1.x. Dus nog steeds een positief resultaat en niks gestolen of iets dergelijks. Had dit beter kunnen zijn? Zeker, in dit geval had je de handel beter links kunnen laten liggen. Maar dat wil niet zeggen dat er ineens zaken zijn gestolen. Het is gewoon boekhouden, meer niet.

Indien het handelresultaat lager is dan de EPEX correctie, had je beter volledig op de EPEX kunnen blijven en maakte je geen winst op de handel, netto resultaat van de handel is dan negatief. Deze maand komen er meer dagen voor dat het netto resultaat eigenlijk negatief is, wat op zich wel opmerkelijk is (er had dus meer winst gemaakt kunnen worden), maar totaal nog steeds positief.

[ Voor 16% gewijzigd door -PeeWee- op 29-04-2026 15:51 ]

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:55:
[...]

Exact, je maakt verlies op de handel - 5.x, winst op de EPEX 6.x, totaal ergens +1.x. Dus nog steeds een positief resultaat en niks gestolen of iets dergelijks. Had dit beter kunnen zijn? Zeker, in dit geval had je de handel beter links kunnen laten liggen. Maar dat wil niet zeggen dat er ineens zaken zijn gestolen. Het is gewoon boekhouden, meer niet.

Indien het handelresultaat lager is dan de EPEX correctie, had je beter volledig op de EPEX kunnen blijven en maakte je geen winst op de handel, netto resultaat van de handel is dan negatief. Deze maand komen er meer dagen voor dat het netto resultaat eigenlijk negatief is, wat op zich wel opmerkelijk is (er had dus meer winst gemaakt kunnen worden), maar totaal nog steeds positief.
Kort gezegd: als er meer van dit soort dagen komen met zwaar negatieve EPEX prijzen en je bent van plan dan flink veel te gaan laden en/of verbruiken in die uren, kun je beter Frank Handel voor die dagen even uitzetten want anders pakken ze EPEX inkomsten via hun "kortings"factuur weer van je af.

• osluis
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:55:
[...]

Vandaar dat ik zeg dat een getrainde aap het op die dag beter gedaan had. Meer dan 66% van je EPEX winst zien verdampen door "handel" van Frank vind ik niet normaal.

En dan wederom de vraag, hoe komt Frank aan dat "resultaat" en wie heeft die €5,x opgestreken? Frank hult zich in stilzwijgen en rookgordijnen.

• Hielko1
Coffeeroam schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:08:
[...]

Kort gezegd: als er meer van dit soort dagen komen met zwaar negatieve EPEX prijzen en je bent van plan dan flink veel te gaan laden en/of verbruiken in die uren, kun je beter Frank Handel voor die dagen even uitzetten want anders pakken ze EPEX inkomsten via hun "kortings"factuur weer van je af.
Dat 'afpakken' klinkt alsof ze iets inpikken, maar dat is niet zo. Er wordt tijdens handelsmomenten niet gewerkt op basis van EPEX tarieven, daarom wordt het gecorrigeerd. Je betaalt niet voor handelsstroom als de EPEX prijs boven nul is (daarover klaagt niemand) en ook niet wanneer de EPEX prijs negatief is (dan voelen mensen zich ineens benadeeld). Frank wordt er ook niet rijker van, de EPEX tarieven zijn immers niet van toepassing tijdens de handelsmomenten.

• Hielko1
osluis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:27:
[...]

Vandaar dat ik zeg dat een getrainde aap het op die dag beter gedaan had. Meer dan 66% van je EPEX winst zien verdampen door "handel" van Frank vind ik niet normaal.

En dan wederom de vraag, hoe komt Frank aan dat "resultaat" en wie heeft die €5,x opgestreken? Frank hult zich in stilzwijgen en rookgordijnen.
Er bestaat geen EPEX winst als Frank handelt. Niemand heeft die € 5,x opgestreken, dat is de afrekening op basis van EPEX tarief die niet van toepassing was, daarom de correctie.

• -PeeWee-
Hielko1 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:29:
[...]

Dat 'afpakken' klinkt alsof ze iets inpikken, maar dat is niet zo. Er wordt tijdens handelsmomenten niet gewerkt op basis van EPEX tarieven, daarom wordt het gecorrigeerd. Je betaalt niet voor handelsstroom als de EPEX prijs boven nul is (daarover klaagt niemand) en ook niet wanneer de EPEX prijs negatief is (dan voelen mensen zich ineens benadeeld). Frank wordt er ook niet rijker van, de EPEX tarieven zijn immers niet van toepassing tijdens de handelsmomenten.
Exacto. Er wordt niks afgepakt, gestolen, verduisterd of anderzijds shady gedaan. Er wordt WEL bedenkelijk gehandeld, aangezien het netto resultaat negatief is op die dag, maar dat heb je met beleggen ook wel eens. Er zijn momenten waarop je met kennis achteraf ws beter had gedaan, of misschien zelfs met kennis vooraf, feit blijft dat je niet altijd een doelpunt kan maken.

Het ging mij vooral op de opvatting dat er iets van je wordt gestolen, afgepakt of anderzijds benadeeld wordt. Dat is gewoon niet zo. Of er beter gehandeld kan worden, dat staat denk ik buiten kijf.

Deze maand zie ik echter wel vaker 'missers' dan anders, dat is wel opmerkelijk.

Achteraf is een koe in de kont kijken....

[ Voor 8% gewijzigd door -PeeWee- op 29-04-2026 16:40 ]

• Vdvmark
Nou een vraag: op die bovenstaande zondag had eigenaar van €6,91 epex correctie de keuze om zn zonnepanelen uit te zetten, logisch en ze aan te laten, onlogisch. Is het niet zo dat het netto 1,76 handelsresultaat van die dag hetzelfde was gebleven, panelen aan of uit ?
Ik vind t eigenlijk steeds raarder worden hihi :)
*handelsresultaat moet dagresultaat zijn, de dag brengt de eigenaar die 1,76 op onafhankelijk van wat zijn actie waren, want Frank bepaald wat de dagopbrengst is. Bijvoorbeeld PW laadt op piektijd zn auto en krijgt ook gewoon Frank's dagresultaat ?

[ Voor 27% gewijzigd door Vdvmark op 29-04-2026 16:51 ]

• AlteKiet
Vdvmark schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:42:
Nou een vraag: op die bovenstaande zondag had eigenaar van €6,91 epex correctie de keuze om zn zonnepanelen uit te zetten, logisch en ze aan te laten, onlogisch. Is het niet zo dat het netto 1,76 handelsresultaat van die dag hetzelfde was gebleven, panelen aan of uit ?
Ik vind t eigenlijk steeds raarder worden hihi :)
Panelen aan of uit heeft geen effect op handelsresultaat en EPEX-correctie.

Als de stroomprijs flink negatief is, levert het je natuurlijk een extraatje op als je de panelen even uitzet en bijv. je auto oplaadt. Maar waar de stroom die van/naar je batterijen gaat precies op dat exacte moment vandaan komt of naartoe gaat, maakt niets uit voor EPEX-correctie of handelsresultaat.

• Coffeeroam
Hielko1 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:32:
[...]

Er bestaat geen EPEX winst als Frank handelt. Niemand heeft die € 5,x opgestreken, dat is de afrekening op basis van EPEX tarief die niet van toepassing was, daarom de correctie.
Juist daarom is het wel het terugpakken (klinkt misschien iets positiever dan afpakken?) door Frank van de EPEX inkomsten die je dacht te hebben gehad. Dat is ook wat er zichtbaar gebeurt. Je wordt namelijk in de app (en op de gewone factuur) blij gemaakt met een leuk negatieve (EPEX)dagresultaat, maar in de "kortings"factuur wordt dat resultaat wel vervangen door een (veel kleiner) onbalansresultaat (als je "handel" aan had staan).

Klopt, dat er geen klachten zijn als het andersom is (waarom zou je daar een klacht over moeten hebben?).

Maar waarom wordt er überhaupt in EPEX afgerekend op de gewone factuur, als die toch al niet van toepassing was? Dat zou de vele ontevredenheid hier misschien voorkomen.

Betere facturen is echt wel nodig bij Frank Energie. Je moet ook die gemiddeldes maar geloven.
Bij een telefoonabonnement is het wel mogelijk de kosten zien van elk gesprek op de belminuut nauwkeuig te geven, met tijd en datum. Die transparantie kunnen ze daar wel bieden. Maar Frank doet dat niet of wil dat niet. Je zou bv. een .csv file moeten kunnen downloaden.

• Vdvmark
AlteKiet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:53:
[...]

Panelen aan of uit heeft geen effect op handelsresultaat en EPEX-correctie.

Als de stroomprijs flink negatief is, levert het je natuurlijk een extraatje op als je de panelen even uitzet en bijv. je auto oplaadt. Maar waar de stroom die van/naar je batterijen gaat precies op dat exacte moment vandaan komt of naartoe gaat, maakt niets uit voor EPEX-correctie of handelsresultaat.
In het voorbeeld van die 6,91 epexcorrectie zit eigenaar die dag 6,99 onder verwachte kosten op zn dagtotaal. Los hiervan was er 8 cent Frank Slim korting. Alles op zijn aansluiting was dus geschikt voor die epexcorrectie

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:53:
[...]

Juist daarom is het wel het terugpakken (klinkt misschien iets positiever dan afpakken?) door Frank van de EPEX inkomsten die je dacht te hebben gehad. Dat is ook wat er zichtbaar gebeurt. Je wordt namelijk in de app (en op de gewone factuur) blij gemaakt met een leuk negatieve (EPEX)dagresultaat, maar in de "kortings"factuur wordt dat resultaat wel vervangen door een (veel kleiner) onbalansresultaat (als je "handel" aan had staan).

Klopt, dat er geen klachten zijn als het andersom is (waarom zou je daar een klacht over moeten hebben?).

Maar waarom wordt er überhaupt in EPEX afgerekend op de gewone factuur, als die toch al niet van toepassing was? Dat zou de vele ontevredenheid hier misschien voorkomen.

Betere facturen is echt wel nodig bij Frank Energie. Je moet ook die gemiddeldes maar geloven.
Bij een telefoonabonnement is het wel mogelijk de kosten zien van elk gesprek op de belminuut nauwkeuig te geven, met tijd en datum. Die transparantie kunnen ze daar wel bieden. Maar Frank doet dat niet of wil dat niet. Je zou bv. een .csv file moeten kunnen downloaden.
Frank noemt het corrigeren ipv terugpakken en dat is wat mij betreft ook de juiste term. Je kortingsfactuur wordt gecorrigeerd, omdat je dat voordeel (of nadeel) al op de reguliere factuur hebt gekregen. Punt.

Waarom afrekenen op de EPEX? Omdat er maar 1 meter in je huis zit en die kent alleen de EPEX, niks meer, niks minder. De handel op andere markten is om die reden een boekhoudkundige exercitie. Je kan niet om de EPEX heen. Dat kan wel als je nog een aansluiting neemt en die puur voor handel hanteert. Particulier doet niemand dat.

De factuur hoeft wmb niet anders, er kan wel een betere specificatie bij, met name over wat er op de andere markten is verhandeld en welke markten dat dan waren. Maar de verrekening is voor mij duidelijk. Gezien de eindeloze discussies hier, mogen ze nog wel meer uitleggen hoe die EPEX correctie werkt en wat een positieve danwel negatieve correctie uit moet leggen.

Maar tegelijkertijd, als het te verrekenen bedrag in de de app negatief is, hebben ze verlies gemaakt op de handel, is deze positief, dan winst. Iets meer duidelijkheid daaromtrent zou wel mogen.

Een telefoonrekening is wel wat anders dan energie. Hieromtrent ook hele discussie gehad mbt tegen welke prijs ik de auto nou precies laadt. Antwoord? Geen flauw idee. Zal ergens tussen maximum en minimum zitten. Alle energiestromen worden gemengd en er is geen zinnig woord over te zeggen. Dat is bij telefonie wel anders.

Bij heftig negatieve prijzen zet ik de panelen niet uit, maar zorg voor net voldoende belasting om dat op te vangen (airco, wassen, auto). De batterij heeft dan de resterende bandbreedte om te doen wat het moet doen (of niet). Ik lever dan niet terug, tenzij Frank besluit voor de handel dat dit wel moet. Dat moeten dan wel stevige prijzen zijn om dat rendabel te maken :-)

[ Voor 13% gewijzigd door -PeeWee- op 29-04-2026 17:08 ]

• AlteKiet
Vdvmark schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:57:
[...]

In het voorbeeld van die 6,91 epexcorrectie zit eigenaar die dag 6,99 onder verwachte kosten op zn dagtotaal. Los hiervan was er 8 cent Frank Slim korting. Alles op zijn aansluiting was dus geschikt voor die epexcorrectie
Als @Baexem1 geen batterijen had gehad, dan was de factuur € 6,91 hoger geweest. Maar ook € 0,08 lager (Frank Slim Korting = (terug)leveringskosten hoef je niet te betalen tijdens batterijhandel.). In totaal zou de factuur dus € 6,83 hoger zijn uitgevallen. Rondom de te verwachten dagkosten, dus.
Het hebben van géén batterijen had 'm dus ook de 'te verrekenen' € 5,15 gescheeld.

Totaal misgelopen - want geen batterijen - dus € 1,68. Precies het kale handelsresultaat (zonder Frank Slim Korting)

• -PeeWee-
AlteKiet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:04:
[...]

Als @Baexem1 geen batterijen had gehad, dan was de factuur € 6,91 hoger geweest. Maar ook € 0,08 lager (Frank Slim Korting = (terug)leveringskosten hoef je niet te betalen tijdens batterijhandel.). In totaal zou de factuur dus € 6,83 hoger zijn uitgevallen. Rondom de te verwachten dagkosten, dus.
Het hebben van géén batterijen had 'm dus ook de 'te verrekenen' € 5,15 gescheeld.

Totaal misgelopen - want geen batterijen - dus € 1,68. Precies het kale handelsresultaat (zonder Frank Slim Korting)
En het cirkeltje is rond :-)

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:01:
[...]

Frank noemt het corrigeren ipv terugpakken en dat is wat mij betreft ook de juiste term. Je kortingsfactuur wordt gecorrigeerd, omdat je dat voordeel (of nadeel) al op de reguliere factuur hebt gekregen. Punt.

Waarom afrekenen op de EPEX? Omdat er maar 1 meter in je huis zit en die kent alleen de EPEX, niks meer, niks minder. De handel op andere markten is om die reden een boekhoudkundige exercitie. Je kan niet om de EPEX heen. Dat kan wel als je nog een aansluiting neemt en die puur voor handel hanteert. Particulier doet niemand dat.

De factuur hoeft wmb niet anders, er kan wel een betere specificatie bij, met name over wat er op de andere markten is verhandeld en welke markten dat dan waren. Maar de verrekening is voor mij duidelijk. Gezien de eindeloze discussies hier, mogen ze nog wel meer uitleggen hoe die EPEX correctie werkt en wat een positieve danwel negatieve correctie uit moet leggen.

Maar tegelijkertijd, als het te verrekenen bedrag in de de app negatief is, hebben ze verlies gemaakt op de handel, is deze positief, dan winst. Iets meer duidelijkheid daaromtrent zou wel mogen.

Een telefoonrekening is wel wat anders dan energie. Hieromtrent ook hele discussie gehad mbt tegen welke prijs ik de auto nou precies laadt. Antwoord? Geen flauw idee. Zal ergens tussen maximum en minimum zitten. Alle energiestromen worden gemengd en er is geen zinnig woord over te zeggen. Dat is bij telefonie wel anders.

Bij heftig negatieve prijzen zet ik de panelen niet uit, maar zorg voor net voldoende belasting om dat op te vangen (airco, wassen, auto). De batterij heeft dan de resterende bandbreedte om te doen wat het moet doen (of niet). Ik lever dan niet terug, tenzij Frank besluit voor de handel dat dit wel moet. Dat moeten dan wel stevige prijzen zijn om dat rendabel te maken :-)
Mijn meter in mijn huis ziet alleen kW (en als afgeleide daarvan kWh-uren). Die meter heeft geen weet van prijzen, of het nu EPEX, onbalans, of andere markten is. Als handel aan staat zie ik geen enkele reden om eerst op EPEX af te rekenen en daarna te "corrigeren". Dat maakt het erg ondoorzichtig.

• AlteKiet
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:01:
[...]
Waarom zou je dat zo doen? Je zonnestroom kost je dan altijd geld, toch?

Als je bijv 10kWh van het net gebruikt tegen -0,50 , heb je ongeveer € 5,- verdiend.
Als je met zonnestroom je auto, airco, wasmachine laat draaien met nul-op-de-meter heb je € 0,- verdiend.

Tussendoor kan je batterij nog steeds laden voor de handel met netstroom.

Als je auto en batterij allebei volle bak willen laden met de panelen uit, doet je EV-lader even een stapje terug en heb je nog steeds maximaal rendement gehaald van de negatieve prijzen.

• bergsmit
ik begrijp niet dat jullie er nog steeds in trappen.
Dat woord resultaat wordt door Frank ten onrechte gebruikt.
Resultaat is winst of verlies door een transactie.
Bij Frank noemen ze het winst als je verkoopt en verlies als je koopt.
Daardoor verwisselt Frank uitgaven met kosten en ontvangsten met opbrengsten.
Wat Frank weergeeft als resultaat is hun interpretatie van de winst als gevolg van uitgaven en ontvangsten. Zij nemen 15% van de winst volgens hun begrip, dat is dan volgens hun begrip het verschil tussen ontvangsten en uitgaven en dat is heel wat meer en anders dan het verschil tussen kosten en opbrengsten.

• Vdvmark
AlteKiet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:04:
[...]

Dus zonnepanelen uit of aan laten staan geeft zelfde dagresultaat, het batterijresultaat. Dat is toch raar?

• AlteKiet
Vdvmark schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:52:
[...]

Dus zonnepanelen uit of aan laten staan geeft zelfde dagresultaat, het batterijresultaat. Dat is toch raar?
Daarom is het eigenlijk ook best wel een klein beetje raar om thuisbatterijen aan te schaffen om die vervolgens alleen maar voor stroomhandel te (laten) gebruiken zodat je ze pas over een decennium of meer terug hebt verdiend :) (guilty as charged!).

Het kan ook alleen maar dankzij de salderingsregeling. De afgenomen en teruggeleverde stroom op een dag, maand, jaar streep je tegen elkaar weg. Volgend jaar niet meer, dus.

In 2027 zal de strategie anders gaan zijn. Batterijen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: optimaal gebruiken en terugleveren van je eigen zonnestroom. Tenzij onze overheid (...) verduurzaming (...) netcongestie ....

[ Voor 3% gewijzigd door AlteKiet op 29-04-2026 18:03 ]

• Vdvmark
Nou misschien dat als je beseft hoe t werkt en dat je goed uitkomt, je zoals PeeWee supersnel je batterij kan terugverdienen?

• Patjed
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:32
Gaat weer lekker, not. Een batterij doet nagenoeg niets, halve nacht geen data. En toch waar komt het verschil in onbalansprijzen tussen de 2 accu’s vandaan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6o31WuumNNcwMUtkVgAO0sI_GzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0Mt4jriuYUuzbCY1v55Uxt1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZANOmrfXJ7pVa2VUo44CiOADDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhe6bNMuz8IPPt8wBQ9syPc1.png?f=fotoalbum_large

• -PeeWee-
AlteKiet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:35:
[...]

Als je bijv 10kWh van het net gebruikt tegen -0,50 , heb je ongeveer € 5,- verdiend.
Als je met zonnestroom je auto, airco, wasmachine laat draaien met nul-op-de-meter heb je € 0,- verdiend.

Als je auto en batterij allebei volle bak willen laden met de panelen uit, doet je EV-lader even een stapje terug en heb je nog steeds maximaal rendement gehaald van de negatieve prijzen.
Omdat volle bak laden van de auto sneller gaat dan de periode is meestal :-). Ik beperkt gewoon de laadstroom van de auto en zorg dat er voldoende ruimte is voor de batterij om zijn ding te doen (zoals volle bak laden).

• AlteKiet
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:07:
[...]

Omdat volle bak laden van de auto sneller gaat dan de periode is meestal :-). Ik beperkt gewoon de laadstroom van de auto en zorg dat er voldoende ruimte is voor de batterij om zijn ding te doen (zoals volle bak laden).
Maar waarom niet met netstroom als het je juist dan geld zou kunnen opleveren?

[ Voor 10% gewijzigd door AlteKiet op 29-04-2026 19:14 ]

• -PeeWee-
AlteKiet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:12:
[...]

Maar waarom niet met netstroom als het je juist dan geld zou kunnen opleveren?
Omdat de batterij die ook kan consumeren, en de airco ook, de wasmachine en andere verbruikers. Tuurlijk probeer je zoveel mogelijk te verbruiken in die periode, maar iig zorgen dat er geen stroom teruggekeerd wordt. In mijn geval betekent dat zorgen voor een minimale belasting van 3,5 kW (wat met een auto prima kan) gedurende die oeriode.

En ja, ik kan alles met netstroom doen, maar daar heb ik meerdere verbruikers voor.

Overigens, in mijn geval verdien ik nog steeds als de zonnestroom in mijn auto verdwijnt (vergoeding werkgever)

[ Voor 15% gewijzigd door -PeeWee- op 29-04-2026 21:16 ]

• -PeeWee-
bergsmit schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:51:
ik begrijp niet dat jullie er nog steeds in trappen.
Dat woord resultaat wordt door Frank ten onrechte gebruikt.
Resultaat is winst of verlies door een transactie.
Bij Frank noemen ze het winst als je verkoopt en verlies als je koopt.
Daardoor verwisselt Frank uitgaven met kosten en ontvangsten met opbrengsten.
Wat Frank weergeeft als resultaat is hun interpretatie van de winst als gevolg van uitgaven en ontvangsten. Zij nemen 15% van de winst volgens hun begrip, dat is dan volgens hun begrip het verschil tussen ontvangsten en uitgaven en dat is heel wat meer en anders dan het verschil tussen kosten en opbrengsten.
Waar haal die 15% vandaan? Verder kan ik het verloop van zowel de reguliere factuur als die van de kortingsfactuur dus prima hiermee matchen, oftewel het gedrag is wat ik verwacht, op een paar uitzonderingen na, vooral deze maand.

• bergsmit
Die 15% stond in een nieuwsbrief van Frank Energie naar aanleiding van een vraag van een gebruiker hoe het verdienmodel van Frank Energie in elkaar stak, omdat er getwijfeld werd of Frank wel kon overleven van die 7 euro per maand en de inkoopkosten.

• osluis
bergsmit schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:50:
[...]

Die 15% stond in een nieuwsbrief van Frank Energie naar aanleiding van een vraag van een gebruiker hoe het verdienmodel van Frank Energie in elkaar stak, omdat er getwijfeld werd of Frank wel kon overleven van die 7 euro per maand en de inkoopkosten.
Ik moest er heel lang naar zoeken, want het staat nergens vermeld in de facturen of algemene voorwaarden terwijl ik zeker wist het ergens gelezen te hebben.

https://klantenservice.fr...nsturen-van-mijn-batterij

Wij houden daarom een deel van de handelswinsten voor onszelf. Dat deel is ongeveer 15%.

Het is dus misschien iets meer of iets minder, zelfs over dat stuk zijn ze niet transparant. Frank vergeet echter te melden dat ze er meer aan over houden dan ze hier voorspiegelen.

[ Voor 7% gewijzigd door osluis op 30-04-2026 08:10 ]

• Hielko1
osluis schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:08:
[...]

Ik moest er heel lang naar zoeken, want het staat nergens vermeld in de facturen of algemene voorwaarden terwijl ik zeker wist het ergens gelezen te hebben.

https://klantenservice.fr...nsturen-van-mijn-batterij

Wij houden daarom een deel van de handelswinsten voor onszelf. Dat deel is ongeveer 15%.

Het is dus misschien iets meer of iets minder, zelfs over dat stuk zijn ze niet transparant. Frank vergeet echter te melden dat ze er meer aan over houden dan ze hier voorspiegelen.
Helemaal met je eens dat 'ongeveer 15%' niet goed is, ze moeten precies aangeven wat ze inhouden.

Wat bedoel je met: "dat ze er meer aan over houden dan ze hier voorspiegelen".

• stefan1512
-PeeWee- schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:40:
[...]

Ze hebben in dit geval iets 2 euro verlies gemaakt, geen 5,15 en ja voor deze specifieke dag hadden ze beter niet op andere markten kunnen handelen.

Ofwel we doen geen EPEX correctie, je reguliere factuur blijft wat het is en alles via kortingsfactuur, ofwel je reguliere factuur daalt wel, en je kortingsfactuur wordt lager. Zo moeilijk is het niet. En ja, als je correctie hoger is dan je handelresultaat, maak je verlies voor die dag (mast die is dus een stuk kleiner dan men hier aanneemt, dat is namelijk Niet de EPEX correctie)
Bedankt, hier was ik inderdaad naar op zoek. Uit vorige berichten kreeg ik sterk de indruk dat je ongeacht de correctie toch van mening was dat winst gemaakt was alleen was die niet op de handelsfactuur maar op je reguliere factuur zichtbaar. Vandaar mijn X - X = 0.
Ik denk dat de omschrijving van: 'je bent het niet kwijt je krijgt het alleen niet dubbel'
iets meer is van: 'je kan niet van twee walletjes eten', ofwel je zet in op EPEX ofwel op handel.

Met die gedachte is het inderdaad zo dat de heftige EPEX correctie in de ogen van velen de gemaakte winst grotendeels ongedaan maakt. Helaas is de optie van stekker trekken door FE grotendeels ongedaan gemaakt. Waarschijnlijk door hun eigen instabiliteit met de connectie. Wat Bergsmit nu ook al concludeert (ze verzinnen geen getallen echter) gaan ze ervan uit dat je batterij luistert naar hun commando's en wanneer er weer verbinding is moet de SoC van de batterij in de buurt zijn van wat ze denken. Zo ja, dan gaan ze uit dat alle laad en ontlaad commando's opgevolgd zijn. Zo nee, dan krijg je nog dat er onlogische volumes zijn geweest en er geen handelsresultaat berekend kan worden. Die melding wil je graag zien als stekker trekker (2 walletjes eter). ;)

• stefan1512
Vdvmark schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:52:
[...]

Klopt, het maakt FE niet uit (gelukkig) of de stroom van het net of PV komt. Door het uit PV de batterij in te sturen gaat mijn efficiency erop vooruit. Scheelt namelijk 1x omzetten van gelijkstroom naar AC en weer terug.

• Vdvmark
Er zijn ook een heleboel andere markten met ook andere vergoedingen dan per daadwerkelijk afgenomen of geleverde kWh, meer beschikbare capaciteit of vermogen per periode. Dat zal Frank op een of andere manier naar een vergoeding per kWh moeten vertalen en offline gaan van batterij in 'verhuurde' periode zou daarmee op zichzelf al tot een correctie kunnen leiden, denk ik, ook buiten SOC. Als ze t zouden toelichten was t allemaal denk ik niet zo 'vaag' :D

• stefan1512
AlteKiet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:35:
[...]

Ik heb in die aantal uren negatief, €17 'verdiend' door de PV inderdaad uit te zetten. Betaald de helft van de geschatte maandkosten door FE. _/-\o_
Ik kijk alvast weer uit naar de volgende dag.

• Vdvmark
stefan1512 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:34:
[...]

Ik heb in die aantal uren negatief, €17 'verdiend' door de PV inderdaad uit te zetten. Betaald de helft van de geschatte maandkosten door FE. _/-\o_
Ik kijk alvast weer uit naar de volgende dag.
Maar dan enkel door 'stekker trekken' lijkt me, met slim handelen ingeschakeld wordt epex correctie €17 hoger, denk ik :)

• osluis
Hielko1 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:48:
[...]

Helemaal met je eens dat 'ongeveer 15%' niet goed is, ze moeten precies aangeven wat ze inhouden.

Wat bedoel je met: "dat ze er meer aan over houden dan ze hier voorspiegelen".
Ik bedoel daarmee dat je omvormer geen 100% rendement heeft, maar de klant nergens hiervoor gewaarschuwd wordt.

Ik heb toen ik nog in slimme handel ging er makkelijk 2000kWh de batterij in en uit. Dit is echter op SOC niveau. Dat wil zeggen dat als ik uit ga van een rendement van 95% er op de meter van de hoofdaansluiting 2100kWh is opgenomen en 1900kWh is teruggeleverd.

Dat scheelt mij:
1) €22,16 aan energiebelasting (verdient Frank niets aan, maar waarschuwt er ook niet voor)
2) 100*1.8c + 100*1.2c = €1,80 + €1.20 = €3,- (1.8c aan leverkosten en 1.2c aan terugleverkosten in mijn overeenkomst). Verdient Frank dus wel aan.

Frank compenseert je wel voor de lever- en terugleverkosten over de SOC, maar van de hoofdaansluiting zien zij geen data hierover en kunnen je daar ook onmogelijk op compenseren.

Zie nu de bovenstaande verborgen kosten af tegen de schamele handelswinst van €129 (mijn laatste volle maand) en je ziet weer 20% van je zogenaamde winst verdampen. Heb je een lager rendement dan 95% (wat goed mogelijk is) en er verdampt nog meer achter de schermen.

[ Voor 0% gewijzigd door osluis op 30-04-2026 11:00 . Reden: typo in rendement ]

• Hielko1
osluis schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:58:
[...]

Ik bedoel daarmee dat je omvormer geen 100% rendement heeft, maar de klant nergens hiervoor waarschuwt.

Ik heb toen ik nog in slimme handel ging er makkelijk 2000kWh de batterij in en uit. Dit is echter op SOC niveau. Dat wil zeggen dat als ik uit ga van een rendement van 95% er op de meter van de hoofdaansluiting 2100kWh is opgenomen en 1900kWh is teruggeleverd.

Dat scheelt mij:
1) €22,16 aan energiebelasting (verdient Frank niets aan, maar waarschuwt er ook niet voor)
2) 100*1.8c + 100*1.2c = €1,80 + €1.20 = €3,- (1.8c aan leverkosten en 1.2c aan terugleverkosten in mijn overeenkomst). Verdient Frank dus wel aan.

Frank compenseert je wel voor de lever- en terugleverkosten over de SOC, maar van de hoofdaansluiting zien zij geen data hierover en kunnen je daar ook onmogelijk op compenseren.

Zie nu de bovenstaande verborgen kosten af tegen de schamele handelswinst van €129 (mijn laatste volle maand) en je ziet weer 20% van je zogenaamde winst verdampen. Heb je een lager rendement dan 85% (wat goed mogelijk is) en er verdampt nog meer achter de schermen.
OK, helder. Frank zou het op hun site kunnen noemen, samen met alle kosten, dat zou zeker helpen.

Zoals je al aangeeft, is het verlies door de omvormer van je batterij niet te compenseren. Ik denk dat andere partijen zoals Zonneplan dit ook niet noemen, en veel batterij eigenaren zullen het zich niet bewust zijn.

Uiteindelijk gaat het met thuisbatterijen over kleine bedragen maar duidelijkheid hierover zou Frank sieren.

• stefan1512
Vdvmark schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:36:
[...]

Maar dan enkel door 'stekker trekken' lijkt me, met slim handelen ingeschakeld wordt epex correctie €17 hoger, denk ik :)
De batterij heb ik daar niet in meegerekend. Totaal was namelijk hoger. Ging om 2 auto’s, warmtepomp, een 5 kWh batterij voor de fun en wat witgoed.

Morgen weer flink negatief. Ik ga even over op ZC+ omdat ontkoppelen te lang duurt. Met ZC+ kan ik het internet loskoppelen en de regie in handen houden. En dus ook de EPEX opbrengsten

• Coffeeroam
Morgen weer zo'n leuk dagje (op de EPEX).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Foq-HoW9fWd9udS5eafSy7e8BjE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sIhRJ4msyo8uuFzylvRpI9TM.jpg?f=user_large

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:15:
Morgen weer zo'n leuk dagje (op de EPEX).
[Afbeelding]
Yep, ben de auto al aan het leegrijden.

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:19:
[...]

Yep, ben de auto al aan het leegrijden.
En alle buren uitnodigen...

• -PeeWee-
Hahaha. Niet echt nodig, op vol vermogen heeft mijn auto al 6 uur nodig ws...

[ Voor 18% gewijzigd door -PeeWee- op 30-04-2026 16:41 ]

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste