• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:56

HeroS

SmartHome Nerd

Coffeeroam schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:20:
[...]

Ja, het zou inderdaad eens interessant zijn als Frank Energie een rapport uitbracht over welke batterijen/EMS het beste handelsresultaat bereiken. Ze weten het natuurlijk precies. Ik hoop dat ze het ook gaan vertellen.
https://onbalansmarkt.com/resultaten

Je kunt met de url parameter even spelen voor bepaalde batterijen:
https://onbalansmarkt.com...eder/frank-energie?set=39
(growat)

https://onbalansmarkt.com...eder/frank-energie?set=43
Alpha

https://onbalansmarkt.com...eder/frank-energie?set=49
Sessy

[ Voor 30% gewijzigd door HeroS op 25-11-2025 13:00 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:06
Coffeeroam schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:14:
[...]

Misschien dat Alpha ESS en SigEnergy beter scoren omdat er dus veel betere communicatie is tussen FE en deze systemen? Ik bedoel dan ook communicatie zowel qua overleg met deze bedrijven als data over de cloud.
Om de proef op de som te nemen; kun je bij je Enphase-batterij eigenlijk in de app of Home Assistant of dergelijke nog terugzien op welke momenten je batterij een opdracht ontvangt om te laden/ontladen? Het zou best kunnen dat de opdrachten (te) traag doorkomen vergeleken met de rest, waardoor je dan altijd een deel van de opbrengst mist.

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-12 20:24
lonehitman schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:18:
[...]

[Afbeelding]
Heb net een app update uitgevoerd. Denk dat het vanaf nu dan ook echt gaat werken.
Ik zit momenteel bij Tibber maar zag de 'slim verwarmen' functionalteit van Frank Energie die recent geintroduceerd is. Zo te zien zijn de gebruikerservaringen nog erg laag. Wat ik mij tot nu toe afvraag: wat verhoogd of verlaagd dit precies? De temperatuur van mijn thermostaat, van mijn temperatuuraanvoer? Is daar inmiddels meer over bekend?

Ik wil namelijk niet dat mijn huis warmer of koeler wordt, noch dat mijn temperatuuraanvoer aangepast wordt want die pruttelt lekker door op 25c.

Hopelijk is dit het goede forum ervoor, zo niet hoor ik het ook graag!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:35

voodooless

Sound is no voodoo!

Mooper schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:08:
Ik zit momenteel bij Tibber maar zag de 'slim verwarmen' functionalteit van Frank Energie die recent geintroduceerd is. Zo te zien zijn de gebruikerservaringen nog erg laag.
Het is er pas net, en de eerste paar weken gaat ie leren, dus vanaf nu zo'n beetje zouden de eerste installaties moeten gaan werken. Die van mij in ieder geval nog niet 8)7
Wat ik mij tot nu toe afvraag: wat verhoogd of verlaagd dit precies? De temperatuur van mijn thermostaat, van mijn temperatuuraanvoer? Is daar inmiddels meer over bekend?
Het enige wat ie doet, is, voor zover ik heb begrepen, je thermostaat setpoint variëren tussen een door jou ingesteld bereik. Dit gaat dan op basis van de prijzen, zodat de meeste energie op de gunstige momenten verbruikt wordt. Dit doe ik nu al met Home Assistant, dus ik vraag me af hoeveel ik er daadwerkelijk mee op ga schieten..

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 25-11-2025 17:07 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:57
Dat is leuk! Dank. Is er een lijstje van de setnummers behorende bij de merken/systemen?

• Coffeeroam
Leftblank schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:06:
[...]

Om de proef op de som te nemen; kun je bij je Enphase-batterij eigenlijk in de app of Home Assistant of dergelijke nog terugzien op welke momenten je batterij een opdracht ontvangt om te laden/ontladen? Het zou best kunnen dat de opdrachten (te) traag doorkomen vergeleken met de rest, waardoor je dan altijd een deel van de opbrengst mist.
Heb geen home assistant, maar door live mee te kijken zie ik wel dat de laad- en ontlaadopdrachten altijd net zo'n 5 minuten te laat aankomen. In de kwartierhandel mis ik dan zo'n 1/3 van de potentiële opbrengst.

• Miezie
  • Laatst online: 13:44

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Coffeeroam schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:36:
[...]

Heb geen home assistant, maar door live mee te kijken zie ik wel dat de laad- en ontlaadopdrachten altijd net zo'n 5 minuten te laat aankomen. In de kwartierhandel mis ik dan zo'n 1/3 van de potentiële opbrengst.
Het is maar net hoe de verwerking van opdrachten in de diverse clouds is geïmplementeerd. Hier duurt het ongeveer een minuutje. Auto daarentegen weer wat langer, die reageert altijd weer wat trager.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-12 22:53
Hey Allemaal,

Ik ben hier redelijk nieuw maar heb al iets langer een thuis batterij, in totaal 11,52 Kwh capiciteit

Nu zag ik dit:
https://onbalansmarkt.com...ess-smile-g3-19-kwh-10-kw

Ik heb frank slim stroom handelen, maar de resultaten zijn eigenlijk wel erg bedroevend... in de berkening zou het 90 euro per maand zijn ongeveer, ik heb als volgt:

Aug 17,71 (score 35)
Sep: 41,56 (65)
Okt 28,81 (31)
Nov 15,90 (22)

Dat is toch ronduit bedroevend? Batterijmodus is gewoon handel stond eerst zelfs op aggresief, maar niets lijkt te helpen.

Doe ik iets fout? Tips?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Jasper 99 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:03:
Hey Allemaal,

Ik ben hier redelijk nieuw maar heb al iets langer een thuis batterij, in totaal 11,52 Kwh capiciteit

Nu zag ik dit:

Ik heb frank slim stroom handelen, maar de resultaten zijn eigenlijk wel erg bedroevend... in de berkening zou het 90 euro per maand zijn ongeveer, ik heb als volgt:

Aug 17,71 (score 35)
Okt 28,81 (31)
Nov 15,90 (22)

Dat is toch ronduit bedroevend? Batterijmodus is gewoon handel stond eerst zelfs op aggresief, maar niets lijkt te helpen.

Doe ik iets fout? Tips?
Is niet bedroevend, is de realiteit. Het is bedroevend dat er gerekend wordt met rendementen die niet meer realistisch zijn op de onbalansmarkt…

Je doet niks fout.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Jasper 99
Miezie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:45:
[...]

Is niet bedroevend, is de realiteit. Het is bedroevend dat er gerekend wordt met rendementen die niet meer realistisch zijn op de onbalansmarkt…

Je doet niks fout.
toch mooie verkoop praatjes he waar ik dan intrap... ja terugverdient in een paar jaar, meer dan duizend euro op jaarbasis. Ach had me beter moeten inlezen eigen schuld.

Dan wel benieuwd, is thuisconsumptie plus misschien beter? Ik heb veel elektrische verwarming e.d. ben benieuwd of eigen gebruik dan misschien rendabeler is dan maar handelen om het handelen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Jasper 99 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:49:
[...]

toch mooie verkoop praatjes he waar ik dan intrap... ja terugverdient in een paar jaar, meer dan duizend euro op jaarbasis. Ach had me beter moeten inlezen eigen schuld.

Dan wel benieuwd, is thuisconsumptie plus misschien beter? Ik heb veel elektrische verwarming e.d. ben benieuwd of eigen gebruik dan misschien rendabeler is dan maar handelen om het handelen.
Zolang je kan salderen is handel economisch het beste.

En dat inlezen hadden alle consumenten vanaf dag 1 moeten doen, ligt niet per se aan jou. Zelfs in dit topic wordt beroerd gelezen ;).

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 26-11-2025 12:53 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet echt. Je kunt nog vragen om je over te zetten op andere markten.

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-12 11:31
Ik ben vandaag vanaf 12:00 overgegaan van de andere markten naar onbalans. Hebben ze dit gedaan ivm tegenvallende resultaten of betere bij onbalans of ben ik de enige? Wellicht is het dan het ‘stekker trekken’ geweest :p

edit:
Denk niet dat ze zo snel actie hebben ondernomen maar ik ben weer aangesloten op andere markten... eerst wat geladen met onbalans en dus kosten gemaakt met laden, maar later opeens vergoeding terwijl de batterij niks gedaan heeft. Wellicht een systeem storing met Sigenergy accu's?

[ Voor 39% gewijzigd door stefan1512 op 26-11-2025 15:58 ]

• Coffeeroam
Hey Allemaal,

Nu zag ik dit:

Aug 17,71 (score 35)
Okt 28,81 (31)
Nov 15,90 (22)

Doe ik iets fout? Tips?
It is what it is. Het was voor de zomer en in de vorige jaren kennelijk gunstiger.
De laatste tijd zie je dat de onbalanshandel veel vlakker is dan de EPEX. Kennelijk is de EPEX curve te goed ingeschat en komt er tegenwoordig gewoon weinig onbalans (behalve bij ongelukken).
Aggressief setting zie ik ook niet helpen. Misschien is EPEX handel tegenwoordig wel het beste.

• Duocom
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-12 08:56
stefan1512 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:52:
Ik ben vandaag vanaf 12:00 overgegaan van de andere markten naar onbalans. Hebben ze dit gedaan ivm tegenvallende resultaten of betere bij onbalans of ben ik de enige? Wellicht is het dan het ‘stekker trekken’ geweest :p

edit:
Denk niet dat ze zo snel actie hebben ondernomen maar ik ben weer aangesloten op andere markten... eerst wat geladen met onbalans en dus kosten gemaakt met laden, maar later opeens vergoeding terwijl de batterij niks gedaan heeft. Wellicht een systeem storing met Sigenergy accu's?
Hier precies hetzelfde verhaal.
En vandaag zonder stekker trekken weer flink in de min als totaal resultaat met de hoge epex ☹️

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:38
Coffeeroam schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:48:
[...]

It is what it is. Het was voor de zomer en in de vorige jaren kennelijk gunstiger.
De laatste tijd zie je dat de onbalanshandel veel vlakker is dan de EPEX. Kennelijk is de EPEX curve te goed ingeschat en komt er tegenwoordig gewoon weinig onbalans (behalve bij ongelukken).
Aggressief setting zie ik ook niet helpen. Misschien is EPEX handel tegenwoordig wel het beste.
Mooi toonbeeld van wat zon- en windenergie met het stroomnet doet. Een van de redenen dat de onbalansprijzen relatiefstabiel zijn is gebrek aan zon en wind. Wil je wat volatiliteit hebben, dan moet de zon lekker schijnen met her en der wat wolken die de opwek alle kanten op gooit.

De piekjes die zich momenteel voordoen worden door een overschot aan batterijen die als een stel coke verslaafden met afkickverschijnselen staan te wachten aangevallen, waardoor RT2 optreedt. Gevolg? Manischdepresief gedrag van batterij (plus eigenaar) en een slecht handelsresultaat.

Op hybride markten met agressieve instelling is het meestal nog wel een beetje te doen met uitzondering van het weekend of een dag als vandaag. Voor een doordeweekse dag is dit wel een negatieve uitschieter voor mij.

• Leftblank
[..]Ik ben hier redelijk nieuw maar heb al iets langer een thuis batterij, in totaal 11,52 Kwh capiciteit [..]
Doe ik iets fout? Tips?
Wat ik een beetje mis in je verhaal is welke batterij je precies hebt en wat de 'score' is die je aanhaalt. Heb je ook een AlphaESS en heeft die 11,52 kWh opslagcapaciteit en 10kW vermogen? Zo ja dan komt dat meer overeen met deze batterij. De batterij die je zelf linkte heeft namelijk een fors grotere opslagcapaciteit (19 ipv 11,5) met dezelfde omvormer en dat heeft behoorlijk wat impact op de opbrengst.

Als je exact die AlphaESS die ik link hebt dan lijkt je resultaat wel vrij laag als ik terugklik in die resultaten. Je zou nog kunnen controleren of je omvormer voldoende goed netwerkbereik heeft. Een beloofde opbrengst van €90 per maand lijkt wel hoog ingezet als ik de prestaties van deze set zie, al leek dat vorige maand misschien haalbaar.

Heb je een ander merk batterij dan wordt het weer een heel ander verhaal, dat blijkt wel uit de laatste paar pagina's in het topic.

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11-12 00:32
Hey Allemaal,
Ik ben hier redelijk nieuw maar heb al iets langer een thuis batterij, in totaal 11,52 Kwh capaciteit
Nu zag ik dit:
Ik heb frank slim stroom handelen, maar de resultaten zijn eigenlijk wel erg bedroevend... in de berekening zou het 90 euro per maand zijn ongeveer, ik heb als volgt:
Aug 17,71 (score 35)
Okt 28,81 (31)
Nov 15,90 (22)
Dat is toch ronduit bedroevend?
Batterijmodus is gewoon handel, stond eerst zelfs op agressief, maar niets lijkt te helpen.
Doe ik iets fout? Tips?
Nee, je doet niets fout.
Frank Energie maakt hun beloften niet waar en schiet tekort door een ondoorzichtige besluitvorming bij het geven van laad- en ontlaad commando's.
Er is eigenlijk juridisch sprake van non-conforme levering, ondanks dat zij in hun reclame nadrukkelijk hebben geschreven dat aan hun voorspellingen geen rechten ontleend mogen worden.
Het verschil tussen hun beloften en de werkelijkheid is dusdanig groot dat er wel degelijk een niet te verwachten onder prestatie wordt geleverd, waarvoor niet gewaarschuwd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doyHdzayzNz-ZVYw1nxQ3i-DMYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EyddJwlkRN9yWOjjNUjNTzi.jpg?f=fotoalbum_largeTer illustratie hierbij hun advertentie van voorjaar 2025

• osluis
Deze afbeelding bij advertentieuitingen was wellicht een betere keus geweest, of een duidelijke link bij de advertentie plaatsen. Kan je als gebruiker ook een beetje het trendverloop zien en je verwachtingen daarop afstemmen. Het is wel te vinden op de website, maar het vergt een beetje zoekwerk. Persoonlijk heb ik de batterij niet aangeschaft voor de handel, maar zie ik het als bijvangst in aanloop naar 2027.

Afbeeldingslocatie: https://www.frankenergie.nl/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcdn.sanity.io%2Fimages%2F8navd656%2Fproduction%2F86e64c9bfdf3ca11c11885f4c4012ae262280c12-2410x1466.png&w=2048&q=75

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:28:
[...]

Nee, je doet niets fout.
Frank Energie maakt hun beloften niet waar en schiet tekort door een ondoorzichtige besluitvorming bij het geven van laad- en ontlaad commando's.
Er is eigenlijk juridisch sprake van non-conforme levering, ondanks dat zij in hun reclame nadrukkelijk hebben geschreven dat aan hun voorspellingen geen rechten ontleend mogen worden.
Het verschil tussen hun beloften en de werkelijkheid is dusdanig groot dat er wel degelijk een niet te verwachten onder prestatie wordt geleverd, waarvoor niet gewaarschuwd is.
[Afbeelding]Ter illustratie hierbij hun advertentie van voorjaar 2025
Met de indicatoren van toen waren de advertenties wat positief, maar niet zo dramatisch (denk ik) als gesuggereerd. Advertenties zijn nu ook bijgesteld, nog steeds aan de positieve kant, maar ze doen het wel. Als we echt een non-conformiteit aan willen kaarten, kan je het beter gooien op veranderingen in 2027.

• Jasper 99
bergsmit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:28:
[...]

Nee, je doet niets fout.
[Afbeelding]Ter illustratie hierbij hun advertentie van voorjaar 2025
Dit is inderdaad exact wat ik had verwacht, ik heb 5 KW omvormer en die blijkt maximaal 2,5 te doen gek genoeg, daar hebben ze een ticket voor gemaakt. Max capaciteit is 11,5 KWh, maar ik kreeg dus inderdaad een schatting van bijna 1200 per jaar, waarmee de batterij redelijk snel terug verdient zou zijn.
Leftblank schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:32:
[...]

Wat ik een beetje mis in je verhaal is welke batterij je precies hebt en wat de 'score' is die je aanhaalt. Heb je ook een AlphaESS en heeft die 11,52 kWh opslagcapaciteit en 10kW vermogen? Zo ja dan komt dat meer overeen met deze batterij. De batterij die je zelf linkte heeft namelijk een fors grotere opslagcapaciteit (19 ipv 11,5) met dezelfde omvormer en dat heeft behoorlijk wat impact op de opbrengst.

Als je exact die AlphaESS die ik link hebt dan lijkt je resultaat wel vrij laag als ik terugklik in die resultaten. Je zou nog kunnen controleren of je omvormer voldoende goed netwerkbereik heeft. Een beloofde opbrengst van €90 per maand lijkt wel hoog ingezet als ik de prestaties van deze set zie, al leek dat vorige maand misschien haalbaar.

Heb je een ander merk batterij dan wordt het weer een heel ander verhaal, dat blijkt wel uit de laatste paar pagina's in het topic.
Ben nog een beetje een noob to be fair soms lastig zoeken, maar degene die ik linkte is wel volgens mij juiste naam en merk, volgens mij heb je gewoon een aantal stacks die totaal van KWh bepalen, die van mij zou 12,5 zijn maar is dan 11,5 volgens mij in realiteit, merk Alpha Ess, Smile G3-S5-INV
zie verder geinstalleerde pv capaciteit (kWp, = 7) nominaal uitgangsvermogen 5kW, nominale batterijcapaciteit 11,52 kWh 95% bruikbaar

[ Voor 39% gewijzigd door Jasper 99 op 27-11-2025 10:05 ]

• osluis
Jasper 99 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:56:
[...]
Dit is inderdaad exact wat ik had verwacht, ik heb 5 KW omvormer en die blijkt maximaal 2,5 te doen gek genoeg, daar hebben ze een ticket voor gemaakt. Max capaciteit is 11,5 KWh, maar ik kreeg dus inderdaad een schatting van bijna 1200 per jaar, waarmee de batterij redelijk snel terug verdient zou zijn.
Ik denk dat je die verwachting het best kunt bijstellen. Mijn set is een factor 3 groter en zit over de afgelopen 3 maanden op gemiddeld €166 per maand. Nu kan het aanstaande voorjaar en zomer natuurlijk nog wel wat oplopen, maar deze winter zie ik er eerlijk gezegd weinig verandering in komen. Ik denk dat je in jouw geval met een bedrag tussen de €600 en €800 per jaar een stuk dichter bij de realiteit zit.

• Leftblank
Jasper 99 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:56:
[...] ik heb 5 KW omvormer en die blijkt maximaal 2,5 te doen gek genoeg, daar hebben ze een ticket voor gemaakt. Max capaciteit is 11,5 KWh, maar ik kreeg dus inderdaad een schatting van bijna 1200 per jaar, waarmee de batterij redelijk snel terug verdient zou zijn.

[...]
Ben nog een beetje een noob to be fair soms lastig zoeken, maar degene die ik linkte is wel volgens mij juiste naam en merk, volgens mij heb je gewoon een aantal stacks die totaal van KWh bepalen, die van mij zou 12,5 zijn maar is dan 11,5 volgens mij in realiteit, merk Alpha Ess, Smile G3-S5-INV
zie verder geinstalleerde pv capaciteit (kWp, = 7) nominaal uitgangsvermogen 5kW, nominale batterijcapaciteit 11,52 kWh 95% bruikbaar
Naam en merk klopte helemaal inderdaad maar die twee voorbeelden hebben wel een 10 kW omvormer, dat levert in de praktijk wel een hoger resultaat op. Als je omvormer door een fout nog minder levert dan hakt dat er helemaal in.

Even snel gekeken denk ik dat deze resultaten beter overeen komen qua vermogen en capaciteit (al klopt dat laatste niet helemaal). Als ik de opbrengsten van die maanden zie dan vallen de resultaten die je noemde wel enigszins in de middenmoot.

• Jasper 99
osluis schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat je die verwachting het best kunt bijstellen. Mijn set is een factor 3 groter en zit over de afgelopen 3 maanden op gemiddeld €166 per maand. Nu kan het aanstaande voorjaar en zomer natuurlijk nog wel wat oplopen, maar deze winter zie ik er eerlijk gezegd weinig verandering in komen. Ik denk dat je in jouw geval met een bedrag tussen de €600 en €800 per jaar een stuk dichter bij de realiteit zit.
Fair!

Al dit soort resultaten frustreren me dan wel weer een beetje..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiDXLZi-S-yTLv2e3kWI689FuEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1LsU1EIwV2epd3i7DuU7630K.png?f=fotoalbum_large

Gisteren zo gehandeld dat ik moet bijbetalen 😅.
Ach het is igv goed om te begrijpen dat dit niet perse uitzonderlijk is

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11-12 00:32
Jasper 99 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:50:
Al dit soort resultaten frustreren me dan wel weer een beetje..
[Afbeelding]
Gisteren zo gehandeld dat ik moet bijbetalen 😅.
Ach het is igv goed om te begrijpen dat dit niet perse uitzonderlijk is
Ik denk dat je dit onjuist interpreteert.
Je moet wel bijbetalen, maar dat is geen verlies.
Er is een EPEX correctie, die dat veroorzaakt.
Die correctie is er omdat je op jouw maandafrekening door het slim handelen een voordeel had, dat je niet nog een keer op je maandelijkse kortingsfactuur moet krijgen.
Daarom moet je wat je anders teveel zou ontvangen, nu terugbetalen!

[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 27-11-2025 13:11 . Reden: correctie typefout ]

• PerAspera
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-11 11:42
Lieve forumgenoten. Op frankenergie een check gedaan. Met 4800 gebruik en 2300 teruglevering kan ik 300 per jaar verdienen aldus de FrankEnergie berekening met een investering van zon 7000 EUR in een 18.6 Alphaeess setje met slim handelen.

Jaarlijks Dynamische energie
€ 962 / jaar
Slimme diensten
€ -1.281 / jaar
Verwachte totaal
€ -319 / jaar

Ik ben altijd opgevoed om wantrouwig te zijn jegens beloftes van verkopers met mooie praatjes.

Even een sanity check bij ervaringsdeskundigen...
Is dit echt of to good to be true? Ik ben helaas helemaal niet thuis in de materie.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

PerAspera schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:56:
Is dit echt of to good to be true? Ik ben helaas helemaal niet thuis in de materie.
Op basis van extrapolatie van mijn data zou ik denk ik iets van €700 tot €800 opbrengst per jaar verwachten, EPEX winst + onbalans/andere markten.

Neem dit er bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9kVprPl5-XJu82vL0nE1mqSMYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/TmwEeVNg5HNLONXImLRUiJDi.webp?f=user_large

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Lieve forumgenoten. Op frankenergie een check gedaan. Met 4800 gebruik en 2300 teruglevering kan ik 300 per jaar verdienen aldus de FrankEnergie berekening met een investering van zon 7000 EUR in een 18.6 Alphaeess setje met slim handelen.

€ 962 / jaar
Slimme diensten
€ -1.281 / jaar
Verwachte totaal
€ -319 / jaar

Ik ben altijd opgevoed om wantrouwig te zijn jegens beloftes van verkopers met mooie praatjes.

Per 2027 verdwijnt het salderen en zal je accu niet meer handelen maar zelfconsumptie draaien. Het is dus to good to be true.

• Vdvmark
  • Laatst online: 14:05
Maar een of andere accu aanschaffen zonder gedachte m snel terug te verdienen is wel slim handelen ;)

• osluis
Miezie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:02:
[...]

Per 2027 verdwijnt het salderen en zal je accu niet meer handelen maar zelfconsumptie draaien. Het is dus to good to be true.
Ik denk dat de handel optie zal blijven bestaan, alleen zal de drempel een stuk hoger komen te liggen. Stel dat je bijvoorbeeld in ZC+ mode aan het draaien bent en komt een piek voorbij waarbij je energiebelasting makkelijk gecompenseerd wordt, dan wil ik best handelen. Ik zou er geen rekening mee houden bij de beslissing om de investering te maken of niet, maar het kan je mischien een keer friet met en een biertje opleveren (mits de inflatie binnen de perken blijft) :+

• Vdvmark
Je krijgt naast stroomprijs Epex ook te maken met wat nu vaste netbeheerkosten zijn die dynamischer lijken te gaan worden, niet toevallig zullen die nu vaste kosten gevoelig hoger worden gedurende avondpiek en ook duurder tijdens ochtendpiek, goedkoper tijdens middag en ook nacht. Ik las hier op Tweakers dat 2ekamer nu rekent met 0,16ct/kWh voor avondpiek, buiten btw, EB en Epex prijs. Voor alle particulieren, dus ook vaste contracten.

• osluis
Vdvmark schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:55:
Je krijgt naast stroomprijs Epex ook te maken met wat nu vaste netbeheerkosten zijn die dynamischer lijken te gaan worden, niet toevallig zullen die nu vaste kosten gevoelig hoger worden gedurende avondpiek en ook duurder tijdens ochtendpiek, goedkoper tijdens middag en ook nacht. Ik las hier op Tweakers dat 2ekamer nu rekent met 0,16ct/kWh voor avondpiek, buiten btw, EB en Epex prijs. Voor alle particulieren, dus ook vaste contracten.
Wacht even hoor, bedoel je dat de stroomprijzen straks uit twee variabele componenten bestaat? Dus epex + inkoopvergoeding + energiebelasting + BTW + variabele netwerkkosten.

Ze weten het wel weer extra complex te maken. Hoe niet dat straks met laadvergoeding van de baas voor de EV. Ik krijg een gemiddeld belgisch tarief vergoed.

[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 28-11-2025 19:03 ]

• Coffeeroam

€ 962 / jaar
Slimme diensten
€ -1.281 / jaar
Verwachte totaal
€ -319 / jaar

Kijk hier maar eens naar:

https://onbalansmarkt.com...eder/frank-energie?set=69

Dat zijn real world resultaten. De topresultaten tonen zo'n beetje €150 in een maand (niet elke maand), maar het kan net zo goed maar een paar tientjes zijn.

• Vdvmark
osluis schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:02:
[...]

Wacht even hoor, bedoel je dat de stroomprijzen straks uit twee variabele componenten bestaat? Dus epex + inkoopvergoeding + energiebelasting + BTW + variabele netwerkkosten.

Ze weten het wel weer extra complex te maken. Hoe niet dat straks met laadvergoeding van de baas voor de EV. Ik krijg een gemiddeld belgisch tarief vergoed.
Ik weet niet hoe dat in Belgie is, maar iedereen moet aan de transitie geloven :)

• PerAspera
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-11 11:42
Miezie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:02:
[...]

Oke, maar juist zonder salderen lijkt me een thuisbatterij handig, op basis van onderbuik. Maar dat ligt dus anders?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

PerAspera schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:12:
[...]

Oke, maar juist zonder salderen lijkt me een thuisbatterij handig, op basis van onderbuik. Maar dat ligt dus anders?
Of je het terug kan verdienen durf ik niet te zeggen… er is gewoon nog niet genoeg bekend. Maar de berekening van Frank die je liet zien is te optimistisch.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Tijdje geleden hadden we een gesprek lopen over de prijs in mijn"contract" en de prijzen op de site van FE.
Er is een antwoord gekomen:
Dank voor je bericht. De afgelopen periode ontvangen we ontzettend veel vragen via onze klantenservice. Het lukt ons niet om deze binnen de gewenste reactietijd te beantwoorden. Onze excuses daarvoor.

We hebben op onze website een nieuw contract met een lagere inkoopvergoeding voor stroom en gas, máár met hogere vaste leveringskosten voor gas en elektriciteit. Alle nieuwe klanten schrijven in op dit nieuwe contract. Op onze website tonen we de prijzen zoals die van toepassing zijn voor het product dat we op onze website aanbieden. In de app zie je de prijzen die voor jou van toepassing zijn - o.b.v. het contract waar jij gebruik van maakt. Hierdoor is het mogelijk dat je een verschil ziet tussen de prijzen in de app en op de website.

Klanten met een ouder contract kunnen overstappen naar het nieuwe contract. Zie hieronder de meest recente tarieven:

Inkoopvergoeding gas: € 0,07986/m³
Inkoopvergoeding stroom: € 0,018150/kWh
Inkoopvergoeding teruglevering: € 0,012705/kWh
Vaste vergoeding: € 7/maand per product

Hiermee kun je checken of dit contract beter past bij jouw verbruik. Laat je ons weten als dat zo is? Dan zetten we je over op het nieuwe contract vanaf de eerste van de komende maand.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De saga over de verschillen in onbalans prijzen in de app gaat door. Dit keer kreeg in een overduidelijk AI gegenereerd antwoord:
Goedemiddag,

Bedankt voor je toelichting. Ik kijk nog even met je mee, maar ik kan je verzekeren dat de onbalansprijzen voor álle klanten identiek zijn. Dat is technisch ook niet anders mogelijk: wij laden één landelijke prijsreeks in van de netbeheerder, en die is voor iedereen exact gelijk.
Wat hier speelt, zijn drie grafische effecten:
1. De schaal is per grafiek anders
De rechter as (in €) wordt automatisch aangepast op basis van de hoogste en laagste waarde binnen het zichtbare deel van de grafiek. Daardoor lijken pieken hoger of lager terwijl het dezelfde waarden zijn.
2. De zoom/uitsnede is niet identiek
De app toont nooit exact dezelfde tijdspanne wanneer je screenshots vergelijkt. Door een klein verschil in uitsnede verschuift de vorm visueel, ook al zijn de getallen gelijk.
3. De app maakt gebruik van smoothing en afronding
Wanneer twee systemen een iets andere update-frequentie hebben (bijv. 1 minuut vs. 30 seconden), tekent de grafiek kleine tussenpunten net anders uit. Dat geeft een visueel verschil in “karteling”, maar de onderliggende prijswaarden zijn hetzelfde.
Wanneer je beide grafieken exact over elkaar legt — met gelijke schaalinstelling en precies dezelfde tijdselectie — vallen ze 1-op-1 samen. Dat kan ik helaas alleen laten zien als ik de daadwerkelijke accounts of ruwe datapoints heb, wat ik nog steeds graag voor je zou willen controleren.
Tot die tijd kan ik in ieder geval bevestigen dat er géén per-klant prijsverschil bestaat en dat alle afwijkingen visueel zijn. De prijzen worden centraal ingeladen en zijn voor iedereen identiek.
Als je alsnog de klantnummers stuurt, kan ik het definitief bevestigen voor de betreffende dag.
Al deze punten zijn onzin en reeds in eerdere mail wisselingen van tafel geveegd.

Ik heb nooit beweerd dat de onderliggende prijzen niet kloppen. Het ging altijd en alleen om de visualisatie (tenzij we wat anders vinden). En voor de 3e keer vragen naar klantnummer die ik niet heb en ook niet ga delen. Niet handig. Neem gewoon 10 willekeurige klanten zou ik zeggen.

Prima dat ze AI gebruiken als hulp, maar lees dan op z’n minst wat je gaat sturen |:(

En dan heb ik voor de 3e keer mij. Warmtepomp moeten toevoegen aan Slim Verwarmen. Voor de 2e keer is ie opeens verdwenen uit de app 8)7 .

Ik heb wel ‘t idee dat ie wat doet als ik zo naar het energiepatroon kijk. Ik zie echter in Home Assistant niet echt wat van sturing, anders dan misschien aan/uit (nog te weinig data om dat met zekerheid te zeggen of dat extern aangestuurd is). Ik zie geen setpoint aanpassingen gebeuren, en zonder die zie ik niet hoe je de maximaal +1.5 graden zou kunnen veroorzaken? ‘T blijft allemaal nog koffiedik kijken..

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

voodooless schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:23:
De saga over de verschillen in onbalans prijzen in de app gaat door. Dit keer kreeg in een overduidelijk AI gegenereerd antwoord:

[...]

Al deze punten zijn onzin en reeds in eerdere mail wisselingen van tafel geveegd.

Ik heb nooit beweerd dat de onderliggende prijzen niet kloppen. Het ging altijd en alleen om de visualisatie (tenzij we wat anders vinden). En voor de 3e keer vragen naar klantnummer die ik niet heb en ook niet ga delen. Niet handig. Neem gewoon 10 willekeurige klanten zou ik zeggen.

Prima dat ze AI gebruiken als hulp, maar lees dan op z’n minst wat je gaat sturen |:(

En dan heb ik voor de 3e keer mij. Warmtepomp moeten toevoegen aan Slim Verwarmen. Voor de 2e keer is ie opeens verdwenen uit de app 8)7 .

Ik heb wel ‘t idee dat ie wat doet als ik zo naar het energiepatroon kijk. Ik zie echter in Home Assistant niet echt wat van sturing, anders dan misschien aan/uit (nog te weinig data om dat met zekerheid te zeggen of dat extern aangestuurd is). Ik zie geen setpoint aanpassingen gebeuren, en zonder die zie ik niet hoe je de maximaal +1.5 graden zou kunnen veroorzaken? ‘T blijft allemaal nog koffiedik kijken..
Dat mailtje geeft wat mij betreft echt wel legitieme antwoorden. En wat maakt het AI gegenereerd? Je kan het ook laten herschrijven door AI. Sterker: het is m.i. ook nog best gedetailleerd.

Als verder geen wijzigingen in HA zichtbaar zijn, wordt er nog niet aangestuurd. Dat is geen kwestie van koffiedik, dat is gewoon feitelijk te constateren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:50:
Dat mailtje geeft wat mij betreft echt wel legitieme antwoorden. En wat maakt het AI gegenereerd? Je kan het ook laten herschrijven door AI. Sterker: het is m.i. ook nog best gedetailleerd.
Nee, er niks legitiem. Alles heb ik eerder al duidelijk onderuit gehaald. De AI is overduidelijk. De toon, gebruik van opsomming, overvriendelijk, met dingen komen die eerder al onderuit gehaald zijn zonder hier op in te gaan, en natuurlijk de emdash, die geen enkel normaal mens gebruikt en al helmaal niet in Nederland.
Als verder geen wijzigingen in HA zichtbaar zijn, wordt er nog niet aangestuurd. Dat is geen kwestie van koffiedik, dat is gewoon feitelijk te constateren.
Ik zeg dit omdat de momenten dat er geen energieverbruik was overeenkomen met de dure stroom momenten. Ik zie dat er aan/uit momenten zijn, maar het is mij niet duidelijk of dat aansturing is of dat de pomp dat zelf doet en dat de momenten toevallig goed vallen. Sample size is te klein om daar wat zinvols over te zeggen.

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 29-11-2025 09:36 ]

• Coffeeroam
tcw82 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:56:
Tijdje geleden hadden we een gesprek lopen over de prijs in mijn"contract" en de prijzen op de site van FE.
Er is een antwoord gekomen:

[...]
Ah, dat is dan de verklaring. Het zit in de inkoopvergoedingen.
Dat wordt even een sommetje voor je om te kijken of de lagere inkoopvergoedingen opwegen tegen de hogere vaste kosten, maar ik denk het eigenlijk wel.

Ik ben best benieuwd naar je inkoopvergoedingen in je huidige oude contract, voor gas zouden die dus zo'n 12 cent hoger moeten zijn?

• osluis
Vdvmark schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:00:
[...]

Ik weet niet hoe dat in Belgie is, maar iedereen moet aan de transitie geloven :)
Ik werk in België, maar woon in Nederland. De werkgever mag mij een bedrag uitkeren dat gelijk is aan een Creg tarief, dat is momenteel rond de 35c per kWh. Afrekenen doe ik zelf gewoon volgens de Nederlandse tarieven.

• tcw82
  • Nu online
Coffeeroam schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:13:
[...]

Ah, dat is dan de verklaring. Het zit in de inkoopvergoedingen.
Dat wordt even een sommetje voor je om te kijken of de lagere inkoopvergoedingen opwegen tegen de hogere vaste kosten, maar ik denk het eigenlijk wel.

Ik ben best benieuwd naar je inkoopvergoedingen in je huidige oude contract, voor gas zouden die dus zo'n 12 cent hoger moeten zijn?
We gebruiken 178 kuub gas per jaar. Ik denk dat lagere vaste kosten altijd de betere keuze zijn in deze.
Maar, dat zeg ik, high van pepernoten op de bank, onderuit gezakt zondere enige vorm van sigarendoosjes wiskunde.

• Vdvmark
Denk dat je al minstens twee keer had moeten overstappen voor vast gascontract met 250 euro bonus ofzo.

• Coffeeroam
tcw82 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:49:
[...]

We gebruiken 178 kuub gas per jaar. Ik denk dat lagere vaste kosten altijd de betere keuze zijn in deze.
Maar, dat zeg ik, high van pepernoten op de bank, onderuit gezakt zondere enige vorm van sigarendoosjes wiskunde.
Heb even teruggezocht in deze draad. In je post op 9 november staat dat je inkoopvergoeding € 0,14520 incl. BTW. De verklaring van Frank Energy klopt dus niet, want het verschil met de huidige inkoopvergoeding is dan iets van 6,5 cent. Maar het verschil van jouw gasprijzen met de gepubliceerde gasprijzen is veel groter dan dat.

• tcw82
  • Nu online
Coffeeroam schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:26:
[...]

Heb even teruggezocht in deze draad. In je post op 9 november staat dat je inkoopvergoeding € 0,14520 incl. BTW. De verklaring van Frank Energy klopt dus niet, want het verschil met de huidige inkoopvergoeding is dan iets van 6,5 cent. Maar het verschil van jouw gasprijzen met de gepubliceerde gasprijzen is veel groter dan dat.
18 cent meen ik.
Ik zal frank eens vragen e.e.a. uiteen te zetten.

• sperwer51
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-12 22:06
Mijn batterij, Bliq 20kWh/8kW staat al sinds vrijdag 20:45 op 10%, sindsdien geen enkele activiteit. Modus bij Frank is Handel - agressief. Anderen hier ook last van? Of suggestie wat ik zou moeten checken?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

sperwer51 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:06:
Mijn batterij, Bliq 20kWh/8kW staat al sinds vrijdag 20:45 op 10%, sindsdien geen enkele activiteit. Modus bij Frank is Handel - agressief. Anderen hier ook last van? Of suggestie wat ik zou moeten checken?
Weer en weekend. Dit komt inmiddels wel elke week voorbij.

• Coffeeroam
sperwer51 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:06:
Nee, bij mij is de batterij nog wel heen en weer gegaan, tussen 12% en 100%.
Maar dat heeft overigens niks opgeleverd. Dus het was misschien beter om maar helemaal niks te doen.

Valt mij op dat sinds een paar dagen de marge aan de onderkant kleiner is geworden (dan voorheen 15%) en aan de bovenkant nu gewoon tot 100% wordt geladen (i.p.v. 85%).

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-12 22:18
Hallo allemaal,

Voor diegenen die middels onbalansmarkt.com de live handelsresultaten wil posten.
Ik heb een geintegreerde Homey oplossing gemaakt, die de actuele resultaten van Frank Energie slim handelen 1-op-1 doorsluist naar onbalansmarkt.

De app staat nu in de Homey test store, via deze link kun je hem installeren op je eigen Homey.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NBoOin6R-MVVV-vkLFDjZX8u_k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fCRYaXltkUtPZB3mpj7s2j9L.png?f=user_large

Sensoren voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD4dzvA3Apfzfn2eCG3bEHW_9OA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o2eGfWAwnyTWGESXefUskuCX.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gWvcmvZDddWc-QNk2jPRMGhLkI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2V3CieVaoPwGC60HlQodcaFH.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gsz0P18zEsaqitX16xmyXJ1ToHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w0UMMeN7F2lXA9SoRHuUWyLK.png?f=fotoalbum_large

Insights voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHRyt1acMzHY-7TjwsXzuKgKv8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pMesGrMdfJ9MFyltPXM0nQCf.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_ut5THT3BB3s-tx7bZQl_MXSfc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/asnfir2BqvKXQLpVdZSRjau1.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAZxgWYz0SpRBl5J8otZ_honfT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b2met2XueISDKG9XAAMh2nes.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjQgpRdil5sVigIOTsZNa1mMOok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XtKCX5SXuTRkin71EnMufCnP.png?f=fotoalbum_large

Wil je daarbij ook de batterij metrieken doorgeven dan kan dit eenvoudig middels een geavanceerd flow kaartje waaraan je jouw eigen batterijmerk (dis)charged waarden en percentage uitvoer doorgeeft. In mijn geval zijn het de 3 deelnemende Sessy baterijen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV70mfP7_p7rpus9wccUM8i-arM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kWMDSkaiv6v2U3bHEzjn7tCg.png?f=fotoalbum_large

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nou, slim verwarmen is weer terug :) . En nu zie ik ook daadwerkelijk dat er controle is over de setpoint, dus so far so good. Ik vraag me echter af hoeveel beter het is als mijn schedule setup die ik had in Home Assistant. Tot nu toe ziet dat er heel erg vergelijkbaar uit. Maar 't werkt wel, pomp is aan als 't goedkoop is, en er ie geen issue met comfort in huis.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

voodooless schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:57:
Nou, slim verwarmen is weer terug :) . En nu zie ik ook daadwerkelijk dat er controle is over de setpoint, dus so far so good. Ik vraag me echter af hoeveel beter het is als mijn schedule setup die ik had in Home Assistant. Tot nu toe ziet dat er heel erg vergelijkbaar uit. Maar 't werkt wel, pomp is aan als 't goedkoop is, en er ie geen issue met comfort in huis.
Het is sowieso beter: je krijgt er voor betaald ;).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:49:
Het is sowieso beter: je krijgt er voor betaald ;).
Vooralsnog is het besparingen scherm leeg...

• Mooper
Ik weet niet of dit het juiste topic is hiervoor maar ik probeer het toch.

Ik ben voornemens om per 01-01-26 over te stappen naar Frank vanuit Tibber. Ik snap alleen het 'slim laden' bonussysteem nog niet helemaal. Is het concept vergelijkbaar met de Grid Rewards van Tibber bijvoorbeeld? En is de bonus ook enigszins rendabel? Bij Tibber heb ik momenteel gemiddeld €7,- aan rewards per maand waarbij ik zo'n 35.000 km per jaar rijd.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. slim laden.

• Mooper
voodooless schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:57:
Is dit de setpoint van de temperatuuraanvoer die ze dan aanpassen, of van de thermostaat? Dit is namelijk ook nog een overweging voor mij om te switchen, maar vraag inderdaad af of het beter werkt dan mijn eigen HA setup...

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-12 11:31
Volgens mij heeft FE de administratie aangepast waardoor voor de Sigenergy gebruikers er geen winst meer te behalen is wanneer er zelf geladen/ontladen wordt.
Ik zie sinds deze week soms negatieve bedragen (ook al is het nog geen cent). Bij mij komt dit doordat het signaal om te stoppen pas 2 min later verwerkt is (.02/.17/.32/.47) dus ik heb er geen invloed op. Zijn er meer met dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu0ibGmLfoCFZg41N9EwWacSjow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DbxXSJflyJOSmChKJuWe2nF7.png?f=fotoalbum_large

• Duocom
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-12 08:56
stefan1512 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:52:
Volgens mij heeft FE de administratie aangepast waardoor voor de Sigenergy gebruikers er geen winst meer te behalen is wanneer er zelf geladen/ontladen wordt.
Ik zie sinds deze week soms negatieve bedragen (ook al is het nog geen cent). Bij mij komt dit doordat het signaal om te stoppen pas 2 min later verwerkt is (.02/.17/.32/.47) dus ik heb er geen invloed op. Zijn er meer met dit probleem?

[Afbeelding]
Ja dat viel me ook op. Met het energieverbruik dat je er ook nog bij op moet tellen schiet je wel flink de min in.
Denk dat FE teveel dit forum heeft gelezen en er een stokje voor heeft gestoken om zelf te kunnen laden en ontladen met redelijke opbrengsten.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Mooper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:55:
Ik weet niet of dit het juiste topic is hiervoor maar ik probeer het toch.

Ik ben voornemens om per 01-01-26 over te stappen naar Frank vanuit Tibber. Ik snap alleen het 'slim laden' bonussysteem nog niet helemaal. Is het concept vergelijkbaar met de Grid Rewards van Tibber bijvoorbeeld? En is de bonus ook enigszins rendabel? Bij Tibber heb ik momenteel gemiddeld €7,- aan rewards per maand waarbij ik zo'n 35.000 km per jaar rijd.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. slim laden.
Ik laad nog maar net, het is ongeveer hetzelfde als grid rewards.

Mijn bonussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jux-GxdUu9RPKKz-IjAtnc5q9Dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioFrTRqGe1niRektYhBDhs81.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDt0hqEuaxjJDXCYCGAdZEdK8rE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRUj3vy5uzK6J2JTCpJ5a3fD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqFK9K1_hwEIRyramlHeQy6C1iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBhK4Jk9soAImYey5pZg70GC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had pas begin november de laadpaal. Daarvoor was het met een granny.

Besparen is t.o.v. dom laden en niet iets wat je nog uitbetaald krijgt. De bonus krijg je uitbetaald.

De kosten tov kWh’s zijn niet helemaal representatief, ik heb ook nog wel eens publiek geladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 03-12-2025 23:31 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mooper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:12:
Is dit de setpoint van de temperatuuraanvoer die ze dan aanpassen, of van de thermostaat? Dit is namelijk ook nog een overweging voor mij om te switchen, maar vraag inderdaad af of het beter werkt dan mijn eigen HA setup...
Thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nrt0fD44IzKdjml8GpcJfDCtKaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRb6mQLRiRIYUnzk4JP3X8SX.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe die die temperatuur maakt mag je nog steeds zelf uitzoeken.

Correctie: hij doet bij mij alleen aan/uit, want de setpoint is altijd 20 graden. Ik heb dus nog nooit onder de 20 graden gezien, terwijl mijn instelling tot -1.5 graden is.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 04-12-2025 08:12 ]

• Mooper
voodooless schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:05:
[...]

Thermostaat:
[Afbeelding]

Hoe die die temperatuur maakt mag je nog steeds zelf uitzoeken.

Correctie: hij doet bij mij alleen aan/uit, want de setpoint is altijd 20 graden. Ik heb dus nog nooit onder de 20 graden gezien, terwijl mijn instelling tot -1.5 graden is.
Goed om te weten dankjewel!

• Mooper
Miezie schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:08:
[...]

Ik laad nog maar net, het is ongeveer hetzelfde als grid rewards.

Mijn bonussen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had pas begin november de laadpaal. Daarvoor was het met een granny.

Besparen is t.o.v. dom laden en niet iets wat je nog uitbetaald krijgt. De bonus krijg je uitbetaald.

De kosten tov kWh’s zijn niet helemaal representatief, ik heb ook nog wel eens publiek geladen.
Dank!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:00
Heeft iemand hier al opbrengsten bij het slim verwarmen?

• Vdvmark
Hihi iemand had hier in de Frank app m even op kwartierprijzen gezet verleden maand, "maar er veranderde helemaal niks". Nu dus in ieder geval deze maand kwartierprijzen en ik geloof dat mn accuutje minder hard hoeft te werken voor een hogere opbrengst, lijkt voor de winter wel aardige optie als t zo blijft gaan.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Vdvmark schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:36:
Hihi iemand had hier in de Frank app m even op kwartierprijzen gezet verleden maand, "maar er veranderde helemaal niks". Nu dus in ieder geval deze maand kwartierprijzen en ik geloof dat mn accuutje minder hard hoeft te werken voor een hogere opbrengst, lijkt voor de winter wel aardige optie als t zo blijft gaan.
Auto laden ook positieve impact…

Frank schrijft zelf ook dat ze gerichter kunnen handelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 04-12-2025 19:45 ]

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33
lonehitman schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:14:
Heeft iemand hier al opbrengsten bij het slim verwarmen?
Ik heb hem ontkoppeld twee weken geleden.
Mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp staat standaard ingesteld op meten via kamerthermostaat, Frank had hem omgeschakeld naar een andere modus: meten op watertemperatuur. Gevolg: het werd verschrikkelijk warm binnen. Daar hou ik dus niet van.

[ Voor 4% gewijzigd door Smirnoff op 05-12-2025 09:44 ]

• Mooper
Smirnoff schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:26:
[...]

Ik heb hem ontkoppeld twee weken geleden.
Mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp staat standaard ingesteld op meten via kamerthermostaat, Frank had hem omgeschakeld naar een andere modus: meten op watertemperatuur. Gevolg: het werd verschrikkelijk warm binnen. Daar hou ik dus niet van.
Ik heb ook een Ecodan, maar wat bedoel je precies met meten op watertemperatuur? Ik heb een redelijk domme thermostaat die alleen op aan/uit werkt tot temperatuur behaald is. Als dat ook is wat Frank doet dan vind ik het prima.

• Smirnoff
Mooper schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:56:
[...]

Ik heb ook een Ecodan, maar wat bedoel je precies met meten op watertemperatuur? Ik heb een redelijk domme thermostaat die alleen op aan/uit werkt tot temperatuur behaald is. Als dat ook is wat Frank doet dan vind ik het prima.
Je kan instellen, warmteafgifte op basis van:
- gemeten temp op de kamerthermostaat;
- gemeten temp op de waterafgiftetempratuur van de vloerverwarming.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Smirnoff schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:44:
Je kan instellen, warmteafgifte op basis van:
- gemeten temp op de kamerthermostaat;
- gemeten temp op de waterafgiftetempratuur van de vloerverwarming.
Waar dan? Ik kan alleen de maximale verhoging en verlaging instellen?

• Vdvmark
Haha t lijkt me als t met geld besparen verschrikkelijk warm wordt binnen, dat er makkelijk meer bespaard kan worden, ipv uitzetten besparing :D Maar ik neem aan dat je per app/email Frank verteld hebt van hitteprobleem ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nou, ik ben wel even klaar met slim verwarmen. Ik kan mijn thermostaat nu dus op niks anders dan 20 graden zetten.. hij springt gewoon weer terug.

Ik kan ook mij warmtepomp niet verwijderen en ook Slim Verwarmen niet in zijn geheel deactiveren |:(

Ik ga weer lekker terug naar mijn HA schema. Eens kijken of ik die ook naar de prijs kan laten kijken. Kan vast.

• Smirnoff
voodooless schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:17:
[...]

Waar dan? Ik kan alleen de maximale verhoging en verlaging instellen?
offtopic:
Excuus verlate reactie, knop links onder > verwarmen / koelen > dan het huisje links met het infinity tekentje

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Smirnoff schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:40:
offtopic:
Excuus verlate reactie, knop links onder > verwarmen / koelen > dan het huisje links met het infinity tekentje
Ah, maar dat is dus op de warmtepomp, niet bij Frank ;)

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:28
Is er hier iemand bij wie het slim laden goed werkt in combinatie met een Hyundai? Ik heb dat een tijd bij Tibber succesvol gedaan maar die integratie is daar al een hele tijd kaduuk. Zou mooi zijn als het bij Frank nog wél werkt…

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:07
michaelvo schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:33:
Is er hier iemand bij wie het slim laden goed werkt in combinatie met een Hyundai? Ik heb dat een tijd bij Tibber succesvol gedaan maar die integratie is daar al een hele tijd kaduuk. Zou mooi zijn als het bij Frank nog wél werkt…
Ja, het werkt bij mij, met mijn Hyundai i.c.m. Frank Slim laden

• Smirnoff
voodooless schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:50:
[...]

Ah, maar dat is dus op de warmtepomp, niet bij Frank ;)
Dat is correct :) (Frank had, naar alle waarschijnlijkheid de instelling op de pomp veranderd)

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-12 20:40
Ik ben mathematisch vrij slecht onderlegd helaas, dus was benieuwd hoe jullie tegen het volgende aankijken.

In november bij Frank een contract afgesloten incl. 150eu loyaliteitsbonus. Deze wordt naar rato uitgekeerd obv aantal maanden dat ik klant ben (150eu = bij 1 jaar klant).

Nu heb ik via Vereniging Eigen Huis een aanbod gekregen voor een 1-jarig contract bij Budget Energie, incl. 100eu loyaliteitsbonus. De tarieven: 0,197 cent dal / normaal.

Ik zie de tarieven bij Frank zelden onder dit bedrag duiken, dus was eens benieuwd waarom ik überhaupt niet zou overstappen. Mijn huishoudelijk plaatje ziet er als volgt uit:
- Elektrische auto die ik aan huis laad (hoogstens 1x per week, soms minder)
- 9 zonnepanelen op dak, maar die doen nu praktisch niks.
- Veel thuis overdag, zowel mijn vrouw als ikzelf (bijna elke dag).
- Even gekeken: in 2023-2024 hebben we 1.154 kWh normaaltarief teruggeleverd en 520 kWh daltarief.

Kortom: is er überhaupt een reden om bij Frank te blijven als ik voor een jaar zo goedkoop kan zitten qua tarieven?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

goldmemberf1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:42:
Ik ben mathematisch vrij slecht onderlegd helaas, dus was benieuwd hoe jullie tegen het volgende aankijken.

In november bij Frank een contract afgesloten incl. 150eu loyaliteitsbonus. Deze wordt naar rato uitgekeerd obv aantal maanden dat ik klant ben (150eu = bij 1 jaar klant).

Nu heb ik via Vereniging Eigen Huis een aanbod gekregen voor een 1-jarig contract bij Budget Energie, incl. 100eu loyaliteitsbonus. De tarieven: 0,197 cent dal / normaal.

Ik zie de tarieven bij Frank zelden onder dit bedrag duiken, dus was eens benieuwd waarom ik überhaupt niet zou overstappen. Mijn huishoudelijk plaatje ziet er als volgt uit:
- Elektrische auto die ik aan huis laad (hoogstens 1x per week, soms minder)
- 9 zonnepanelen op dak, maar die doen nu praktisch niks.
- Veel thuis overdag, zowel mijn vrouw als ikzelf (bijna elke dag).
- Even gekeken: in 2023-2024 hebben we 1.154 kWh normaaltarief teruggeleverd en 520 kWh daltarief.

Kortom: is er überhaupt een reden om bij Frank te blijven als ik voor een jaar zo goedkoop kan zitten qua tarieven?
Ja, de zomer en bij wind de nachten… en je gooit inmiddels minimaal een maand salderen weg.
Je EV gaat met slim laden sowieso voor minder dan die 19,7 vol, 365 dagen per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 08-12-2025 11:32 ]

• goldmemberf1
Miezie schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:29:
[...]

Ja, de zomer en bij wind de nachten… en je gooit inmiddels minimaal een maand salderen weg.
Kun je dit nader uitleggen voor een leek als ik? Waarom is een dynamisch contract in de zomer voordeliger dan een vast contract? Puur vanwege de terugleverkosten?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

goldmemberf1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:35:
[...]

Kun je dit nader uitleggen voor een leek als ik? Waarom is een dynamisch contract in de zomer voordeliger dan een vast contract? Puur vanwege de terugleverkosten?
Elektriciteit komt in de zomer veel meer van hernieuwbare bronnen zoals zon en wind, waardoor er minder fossiele energie nodig is om het op te wekken. Daarmee daalt de inkoopprijs.

Nu betaal je misschien 20-30 cent gemiddeld op dure dagen. In de maanden met zonnestroom is dat 5-20 cent zullen we maar zeggen…

Als je slim laden aanzet voor je auto heb je voor je grootverbruiker al de meeste winst, zomer en winter.

• goldmemberf1
Miezie schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:43:
[...]

Elektriciteit komt in de zomer veel meer van hernieuwbare bronnen zoals zon en wind, waardoor er minder fossiele energie nodig is om het op te wekken. Daarmee daalt de inkoopprijs.

Nu betaal je misschien 20-30 cent gemiddeld op dure dagen. In de maanden met zonnestroom is dat 5-20 cent zullen we maar zeggen…

Als je slim laden aanzet voor je auto heb je voor je grootverbruiker al de meeste winst, zomer en winter.
Check! Duidelijk verhaal, was me (nog) niet helder dat de tarieven zover zakken in de zomermaanden.

• Vdvmark
goldmemberf1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:45:
[...]

Check! Duidelijk verhaal, was me (nog) niet helder dat de tarieven zover zakken in de zomermaanden.
Per kWh incl inkoopvergoeding/btw/EVlaadbonus/Slimterugleverbonus ziet mijn reis er tot nu toe zo uit :)

november inkoop 0,0927. teruglevering 0,1358
oktober inkoop 0,0661 teruglevering 0,1535
september inkoop 0,0494. teruglevering 0,1192
augustus inkoop -0,007. teruglevering 0,0929
juli inkoop 0,0225. teruglevering 0,0983
juni inkoop -0,013 teruglevering 0,0567
mei inkoop -0,037 teruglevering 0,0425
april inkoop 0,024. teruglevering 0,0454
maart inkoop 0,099 teruglevering 0,0643

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Vdvmark schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:22:
[...]

Per kWh incl inkoopvergoeding/btw/EVlaadbonus/Slimterugleverbonus ziet mijn reis er tot nu toe zo uit :)

november inkoop 0,0927. teruglevering 0,1358
oktober inkoop 0,0661 teruglevering 0,1535
september inkoop 0,0494. teruglevering 0,1192
augustus inkoop -0,007. teruglevering 0,0929
juli inkoop 0,0225. teruglevering 0,0983
juni inkoop -0,013 teruglevering 0,0567
mei inkoop -0,037 teruglevering 0,0425
april inkoop 0,024. teruglevering 0,0454
maart inkoop 0,099 teruglevering 0,0643
Met accu ;), of krijgt de EV de inkoop echt negatief? Moet de 10ct energiebelasting er nog bij?

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 08-12-2025 13:39 ]

• Vdvmark
Zeker, en ook dat is een leerproces hier. In maart vond ik t leuk om snachts nul op de meter te draaien hihi dat kost dus geld hihi
*exclusief EB

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Vdvmark schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:40:
[...]

Zeker, en ook dat is een leerproces hier. In maart vond ik t leuk om snachts nul op de meter te draaien hihi dat kost dus geld hihi
*exclusief EB
De energieprijs is dan nogal wat lager ;). Maar het staatje geeft goed weer wat het met je TLV doet en staaft goed met mijn uitspraak over de tarieven.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

hoe werkt slim verwarmen met airco('s)? ik heb 4 daikin airco's, kan ik dan kiezen welke wel of niet meedoen met het slim verwarmen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:00
voodooless schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:26:
Nou, ik ben wel even klaar met slim verwarmen. Ik kan mijn thermostaat nu dus op niks anders dan 20 graden zetten.. hij springt gewoon weer terug.

Ik kan ook mij warmtepomp niet verwijderen en ook Slim Verwarmen niet in zijn geheel deactiveren |:(

Ik ga weer lekker terug naar mijn HA schema. Eens kijken of ik die ook naar de prijs kan laten kijken. Kan vast.
Ik heb het ook heel kort gehad met mijn Daikin WP. Bij mij ging ineens SWW tijdens dure ochtendtarieven verwarmd worden. Kon hier niets in aanpassen, alle instellingen op de WP werden gewoon weer teruggezet en het ontbrak ook aan totale inzicht in wat ze aansturen op SWW verwarmen.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Bij mij (Daikin Altherma 3 - 8kW - All Electric / 300L warmwater / Madoka thermostaat), is het ook onduidelijk:
  • Temperatuur wordt ingesteld op 19 graden (stond op 20), terwijl ik max 0.5 graad naar beneden had toegestaan in de instellingen.
  • Vooral het warmwater is onduidelijk wat er gebeurt. Ik had deze heel zuinig ingesteld: 47C, niet warmhouden, alleen verwarmen tussen 12 en 14. Dat werkte top. Verbruik zo'n 80kWh per maand voor warmwater.
  • Nu zie ik 'm af en toe naar 60C springen en dan ook nog met de knop 'Krachtig' aan. Volgens mij gaat dan het elektrisch element bijschakelen (?)
  • Opwarmen warmwater gebeurde gisteren om 8u en 18u aan?? Dat lijken mij precies de minst gunstige momenten.
  • Vorige week uitschieter van 10kWh voor warmwater op 1 dag. In mijn zuinige instellingen was dat max 3, heel soms 4 bij kou.
  • Ik zie nu wel een besparing van 9,47, en een bonus van 1e. Het is mij compleet onduidelijk waar dat mee vergeleken wordt. Maar ik geloof er eigenlijk niks van.
Tips voor Frank Energie:
  • Maak duidelijk hoe de besparing wordt berekend.
  • Maak duidelijk welke keuzes worden gemaakt en waarom. (bij slim laden bijvoorbeeld kan je ook zien dat er meer geladen wordt bij lagere stroomprijzen)
  • Maak het mogelijk om warmwater niet automatisch aan te laten sturen, maar settings over te nemen
Ik kijk het nog een weekje aan, en dan zet ik deze functie (helaas) weer uit. Het is wmb niet de bedoeling dat ik zonder enige uitleg significant meer energie ga verbruiken door deze aansturing.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

hoevenp schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:19:
Bij mij (Daikin Altherma 3 - 8kW - All Electric / 300L warmwater / Madoka thermostaat), is het ook onduidelijk:
  • Temperatuur wordt ingesteld op 19 graden (stond op 20), terwijl ik max 0.5 graad naar beneden had toegestaan in de instellingen.
  • Vooral het warmwater is onduidelijk wat er gebeurt. Ik had deze heel zuinig ingesteld: 47C, niet warmhouden, alleen verwarmen tussen 12 en 14. Dat werkte top. Verbruik zo'n 80kWh per maand voor warmwater.
  • Nu zie ik 'm af en toe naar 60C springen en dan ook nog met de knop 'Krachtig' aan. Volgens mij gaat dan het elektrisch element bijschakelen (?)
  • Opwarmen warmwater gebeurde gisteren om 8u en 18u aan?? Dat lijken mij precies de minst gunstige momenten.
  • Vorige week uitschieter van 10kWh voor warmwater op 1 dag. In mijn zuinige instellingen was dat max 3, heel soms 4 bij kou.
  • Ik zie nu wel een besparing van 9,47, en een bonus van 1e. Het is mij compleet onduidelijk waar dat mee vergeleken wordt. Maar ik geloof er eigenlijk niks van.
Tips voor Frank Energie:
  • Maak duidelijk hoe de besparing wordt berekend.
  • Maak duidelijk welke keuzes worden gemaakt en waarom. (bij slim laden bijvoorbeeld kan je ook zien dat er meer geladen wordt bij lagere stroomprijzen)
  • Maak het mogelijk om warmwater niet automatisch aan te laten sturen, maar settings over te nemen
Ik kijk het nog een weekje aan, en dan zet ik deze functie (helaas) weer uit. Het is wmb niet de bedoeling dat ik zonder enige uitleg significant meer energie ga verbruiken door deze aansturing.
Feitelijk prima constateringen, echter:
- Wat waren de onbalansprijzen op genoemde momenten?
- Wat was de dag na 10kWh verbruik je verbruik en dan het gemiddelde over 2/3 dagen?
- Wat is de feitelijke temperatuur, dus niet je setpoint?
- Hoe ziet overall je verbruik eruit t.o.v. eerder?

Je gaat deels verbruiken met onbalansprijzen en daar op afrekenen, dan lijken keuzes soms heel raar... maar moet je wel een compleet beeld van je conclusies maken, denk ik zo.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Miezie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:30:
[...]

- Wat was de dag na 10kWh verbruik je verbruik en dan het gemiddelde over 2/3 dagen?

Je gaat deels verbruiken met onbalansprijzen en daar op afrekenen, dan lijken keuzes soms heel raar... maar moet je wel een compleet beeld van je conclusies maken, denk ik zo.
Terechte vragen.
  • Onbalans: gisteren tussen 8-9: Epex op 9ct. Onbalans 3ct / 14ct / 15ct / 3ct
    tussen 18-19: Epex op 10c. Onbalans 5ct / 11ct / 10ct / 4ct.
  • Dag erna: 6kW, dus nog steeds erg hoog. Ik ken dat wel voorheen van de Legionella run, dan had ik 5/6kW en dan de volgende dag niks. Maar dat zie ik nu dus niet terug. Gemiddeld vorige week 5,3kWh ipv 2,5.
  • Feitelijke temperatuur vs. setpoint. Goede, zo had ik het niet bekeken. Maar de feitelijke temperatuur was 19C en dat voelde niet comfortabel.
  • Overall verbruik op warmwater is 1,5x a 2x zo hoog.
  • Met ruimteverwarming vind ik dat lastiger te vergelijken, omdat de buitentemperatuur een grotere rol speelt en de statistieken in de Daikin niet ver terug gaan.

• kmf
  • Niet online

kmf

tja.... lekker dan
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RpLbG4fK/3-B2-D550-D-90-F2-4-DAE-BD49-2490-CE52262-B-4-5005-c.jpg

wat moet ik hier nou mee? ik heb geen idee welke kamer die airco's zijn dan....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:54
Door de Independer overstap bonus van 155 euro ben ik gisteren overstapt naar Frank Energie. Heb een 32kWh thuisbatterij met een Deye omvormer, een Nissan Leaf die op mijn 1-fase meterkast met max 3,7kW kan laden (EVbox Elvi) en Panasonic warmtepomp die ik met een Node-Red applicatie van een enthousiaste tweaker aanstuur. Ik neem aan dat geen van dit allen compatible is met de slimme functies van Frank.

Het valt mij op dat er in dit topic niet gesproken wordt over externe optimalisatie systemen zoals GBB optimizer en Day Ahead Optimizer. Waarom is dat?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• kmf
  • Niet online

kmf

Aziona schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:16:
Het valt mij op dat er in dit topic niet gesproken wordt over externe optimalisatie systemen zoals GBB optimizer en Day Ahead Optimizer. Waarom is dat?
omdat die niet werken met Frank Slim handelen? er is daar immers HEEL weinig (geen) controle over door de eindgebruiker

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Aziona schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:16:
Door de Independer overstap bonus van 155 euro ben ik gisteren overstapt naar Frank Energie. Heb een 32kWh thuisbatterij met een Deye omvormer, een Nissan Leaf die op mijn 1-fase meterkast met max 3,7kW kan laden (EVbox Elvi) en Panasonic warmtepomp die ik met een Node-Red applicatie van een enthousiaste tweaker aanstuur. Ik neem aan dat geen van dit allen compatible is met de slimme functies van Frank.

Omdat Frank met de slim diensten optimaliseert op prijs en geen ruimte laat voor andere systemen. Die andere systemen verdienen een ander topic in deze.

• Aziona
kmf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:07:
[...]omdat die niet werken met Frank Slim handelen? er is daar immers HEEL weinig (geen) controle over door de eindgebruiker
Neemt niet weg dat ik had verwacht dat er iemand zou zijn die beide heeft gebruikt en er iets over kan zeggen. Heb zelf een GBB abonnement maar pas over twee weken een dynamisch contract.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Aziona
Miezie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:27:
[...]Omdat Frank met de slim diensten optimaliseert op prijs en geen ruimte laat voor andere systemen. Die andere systemen verdienen een ander topic in deze.
Dat is waar.

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-12 22:18
Over de afgelopen maand een overzicht van mijn 3 Sessy's bekeken, wat betreft Frank Energie Slim Handelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU4BOqfF1aUL8fDwgNSMVW3W-dE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9neabtDaZmuMMcdqqZWHpVyh.png?f=fotoalbum_large
Typisch een relatief hogere onbalans opbrengst bij een lagere EPEX opbrengst. Ben benieuwd naar het verschil tussen Handelsstrategie Normaal of Agressief. Dat laatste is mijn instelling.

[ Voor 13% gewijzigd door azaden op 10-12-2025 18:41 ]

• Groenenboompje
Miezie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:30:
[...]

Wat betreft de onbalansmarkt. Ik heb nergens gelezen dat de WP gebruikt zo worden voor de onbalansmarkt. Bij mijn weten zou deze alleen gestuurd worden op de dynamische energy tarieven.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Groenenboompje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:40:
[...]

Wat betreft de onbalansmarkt. Ik heb nergens gelezen dat de WP gebruikt zo worden voor de onbalansmarkt. Bij mijn weten zou deze alleen gestuurd worden op de dynamische energy tarieven.
Het is de enige manier om een bonus te genereren.

Maar even de documentatie gelezen voor je: https://klantenservice.fr...de-app-en-op-mijn-factuur

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vandaag weer een nieuw raar verhaal:

Mijn Ecodan zou niet supported zijn voor Slim verwarmen... Hun leverancier geeft aan dat het alleen pompen van 5 jaar en jonger ondersteund van Mitsubishi. Mijn pomp heeft als introductiejaar eind 2022, dus zou gewoon moeten voldoen. Waarom ik hem dan wel kan toevoegen als die niet supported is, is mij dan raadsel...

Ook weet ik nu dat de integratie verloopt via Nox. Dat is een platform specifiek hiervoor ontwikkeld. Frank gebruikt dit dus in de achtergrond. Helemaal prima natuurlijk. Maar je kunt je dus ook gewoon Nox aanmelden en dan ook daar alles regelen. Je hebt dan ook wat meer opties. Gewoon via https://app.nox.energy/

Ik heb dat dus maar effe gedaan, en Frank dus voorlopig weer ontkoppeld. We gaan wel zien hoe dat weer werkt. In ieder geval kan ik nu weer mijn setpoint instellen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 12-12-2025 15:22 ]

• Groenenboompje
Miezie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:49:
[...]

Het is de enige manier om een bonus te genereren.

Maar even de documentatie gelezen voor je: https://klantenservice.fr...de-app-en-op-mijn-factuur
Dan blijf ik nog steeds bij mijn standpunt. Ik lees nergens iets over aansturing op basis van onbalansmarkt. Als ik gaat zoeken kan ik alleen maar terug vinden dat ze op basis van de dynamische tarieven aansturen.
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste