• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 15:06
Gezien de matige opbrengsten van Handel de afgelopen maanden ga ik vanaf morgen maar weer eens de Zelfconsumptie+ modus activeren. Misschien pak ik dan nog wat van die grote onbalanspieken mee...

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:36
SupaHotFire schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Zag inderdaad dat mijn batterij niet verbonden is. Is er een statuspagina van Frank Energie?
Als het vaker gebeurt mag je Frank mailen.

Niet dat dat zin heeft....
https://klantenservice.fr...of-de-batterij-goed-werkt

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 15:17

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen storing hier en op zich prima handel...

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:04
Miezie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:58:
dit kun je toch geen goede handel noemen?
#151 Miezie 18 kWh, 5 kW Handelsresultaat € 2,93 EPEX coorectie € 0,22 Bonus FE € 0,08

• Coffeeroam
Miezie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:58:
Zeker niet goed, vergeleken bij wat het had kunnen zijn als je batterij vol was geweest om 13:15 uur.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:22
Als die onbalans 4000 is dan betaald Frank ook die 4000 als bergsmit stekker trekt en gaat laden, toch? Waarom flikkeren ze hem er dan niet uit? Alhoewel hij ze wel vaak geld betaald via die negatieve opbrengst, dus misschien kan t uit ...

• bergsmit
Vdvmark schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:25:
Als die onbalans 4000 is dan betaald Frank ook die 4000 als bergsmit stekker trekt en gaat laden, toch? Waarom flikkeren ze hem er dan niet uit? Alhoewel hij ze wel vaak geld betaald via die negatieve opbrengst, dus misschien kan t uit ...
Zodra ik de stekker trek betaalt Frank mij niet meer. Dan werk ik rechtstreeks met de EPEX prijzen.
Ik trek alleen de stekker als de batterij op non-actief staat omdat ik anders een boete krijg. Via de negatieve opbrengst betaal ik niets aan Frank. De zogenaamde negatieve opbrengst is helemaal geen negatieve opbrengst of negatief handelsresultaat, dat is uitsluitend een truc van Frank om geen kostprijzen te hoeven berekenen en daar dan de mist mee in te gaan. Negatief handelsrendement is bij Frank uitgaven wegen aankopen van acculading, dat wordt positief bij negatieve prijzen. Dat zogenaamde negatieve rendement wordt weer goedgemaakt bij accu ontladingen, verkopen. Als je alle verkopen positief rendement noemt en alle aankopen negatief rendement noemt, dan is het saldo van die twee het echte rendement. H4elaas klopt dat niet omdat er ook aankopen en verkopen buiten Frank plaasvinden.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:35
bergsmit schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:31:
[...]

natuurlijk wel. maar dan wel eerst de stekker trekken of wel de verbinding met Frank onbalansmarkt verbreken zodat je op basis van EPEX prijs oplaadt
Ik heb toch wel iets betere dingen te doen dan hele dagen als een havik de onbalansprijzen in de gaten te houden en er speciaal voor thuis te blijven. Er moet ook gewerkt worden. Van de opbrengst van de batterij kan ik helaas niet rentenieren.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:03:
[...]

dit kun je toch geen goede handel noemen?
#151 Miezie 18 kWh, 5 kW Handelsresultaat € 2,93 EPEX coorectie € 0,22 Bonus FE € 0,08
Met een 5kW omvormer is het prima. En ik barst niet in onvrede uit omdat ik een piekje zou missen… bovendien stond mijn accu gewoon te ontladen toen.

Frank doet gewoon wat het belooft of niet belooft. En als je in de andere markten zit heb je andere rendementen, dat is ook transparant. We hebben nu in een paar maanden 2 of 3 van deze piekjes gehad en hier klagen we steen en been.
Ik weet het niet hoor, ik vind dat echt niks bijdragen aan dit forum.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:09

azutphen

Energie blijft altijd behouden

bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:22:
[...]

Het is altijd een gok hoe lang zo'n piek duurt. Daarom laad ik vaak snel even bij tussen 2 sessies, dan heb je circa 3 tot 5 minuten, maar dat moet dan wel zonder stekker trekken, want dat kost 2x 1 minuut. Dit keer duurde het mijns inziens vrij lang, meer dan 1 uur, dus gokte ik er op dat ik 1 kwartier kon opladen en 1 kwartier kon ontladen en dat was een verkeerde gok.
Ik zit al een hele tijd mee te lezen en ook naar hoe je omgaat met stekker trekken en ben nieuwsgierig hoe je dat doet, heb je dat geautomatiseerd zodat je er geen omkijken naar hebt of zit je 24/7 te kijken naar de onbalansmarkt en Epex en op basis daarvan de stekker te trekken ?
Ik snap je logica wel maar wanneer je er continue mee bezig moet zijn dan zou ik er erg onrustig van worden.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• bergsmit
Ik zit al een hele tijd mee te lezen en ook naar hoe je omgaat met stekker trekken en ben nieuwsgierig hoe je dat doet, heb je dat geautomatiseerd zodat je er geen omkijken naar hebt of zit je 24/7 te kijken naar de onbalansmarkt en Epex en op basis daarvan de stekker te trekken ?
Ik snap je logica wel maar wanneer je er continue mee bezig moet zijn dan zou ik er erg onrustig van worden.
dat stekker trekken gebeurt als je accu is verbonden met Frank via een Smartbox. Als ik de smartbox uitschakel ben ik niet meer verbonden met Franks onbalansprijzen.
Hoe dat moet met systemen die rechtstreeks met Frank zijn verbonden weet ik niet, dat kunnen anderen je misschien vertellen. Ik zit niet de hele dag te kijken naar deze markten, maar af en toe vind ik het een leuk spelletje om het te volgen en in te grijpen om de opbrengsten te verhogen. Dat gaat ook wel eens mis doordat de prijs zich anders ontwikkelt dan ik verwachtte of er een Regel Toestand 2 roet in het eten gooit

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

azutphen schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Als je de internettoegang per device aan en uit kan zetten op je router is het te automatiseren. Mits eea te benaderen is via bijvoorbeeld home assistant dmv interfaces.

• azutphen

azutphen

bergsmit schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:54:
[...]

dat stekker trekken gebeurt als je accu is verbonden met Frank via een Smartbox. Als ik de smartbox uitschakel ben ik niet meer verbonden met Franks onbalansprijzen.
Hoe dat moet met systemen die rechtstreeks met Frank zijn verbonden weet ik niet, dat kunnen anderen je misschien vertellen. Ik zit niet de hele dag te kijken naar deze markten, maar af en toe vind ik het een leuk spelletje om het te volgen en in te grijpen om de opbrengsten te verhogen. Dat gaat ook wel eens mis doordat de prijs zich anders ontwikkelt dan ik verwachtte of er een Regel Toestand 2 roet in het eten gooit
Ok, dank, helder, mijn Sigenergy zit inderdaad rechtstreeks verbonden met Frank en is met een kabel aangesloten, ik zou in principe er een hubje tussen kunnen zetten en af en toe het hubje uit kunnen zetten.

Wat ik me ook afvraag, ik heb een 24 kWh / 12 kW systeem en zie vaak dat door het snelle laden/ontladen mijn accu al leeg is voordat het echt interessant wordt.
Nu kan ik het ontlaadvermogen limiteren naar bijv 8 kW maar vraag me af of dit verstandig is.
Ik zit nu op onbalans maar zou in mijn geval eigenlijk best een aanvullende passievere strategie willen.
Ik zie dat je heel veel bezig bent met de onbalansresultaten, heb jij hier wellicht een mening over ?
Ik heb namelijk destijds gekozen voor een grote omvormer zodat hij snel op grote pieken in kan spelen maar zie over het algemeen dat de echt interressant prijzen pas komen als andere bronnen inclusief mijn batterij uitgeput zijn

[ Voor 7% gewijzigd door azutphen op 05-01-2026 18:42 ]

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• bergsmit
azutphen schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:16:
Wat ik me ook afvraag, ik heb een 24 kWh / 12 kW systeem en zie vaak dat door het snelle laden/ontladen mijn accu al leeg is voordat het echt interessant wordt.
Nu kan ik het ontlaadvermogen limiteren naar bijv 8 kW maar vraag me af of dit verstandig is.
Ik zit nu op onbalans maar zou in mijn geval eigenlijk best een aanvullende passievere strategie willen.
Ik zie dat je heel veel bezig bent met de onbalansresultaten, heb jij hier wellicht een mening over ?
Ik heb namelijk destijds gekozen voor een grote omvormer zodat hij snel op grote pieken in kan spelen maar zie over het algemeen dat de echt interessant prijzen pas komen als andere bronnen inclusief mijn batterij uitgeput zijn
Ik zou de omvormer in geen geval limiteren.
De beste oplossing is de capaciteit van je accuvermogen vergroten, dus batterijen erbij kopen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Ik zou de omvormer in geen geval limiteren.
De beste oplossing is de capaciteit van je accuvermogen vergroten, dus batterijen erbij kopen.
Want?

• bergsmit
Het limiteren van de omvormer, beperkt de hoeveelheid acculading die je binnen dat kwartier kunt laden, cq ontladen. Als je wilt profiteren dan wil je dat zoveel mogelijk doen, dus hogere omvormercapaciteit.
Als je van mening bent dat je te snel door je acculading heen bent omdat er meerdere malen, kort na elkaar mogelijkheden zijn om te profiteren, dan moet je de hoeveelheid lading vergroten, dus accu's bijkopen.

• bergsmit
osluis schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:11:
Ik heb toch wel iets betere dingen te doen dan hele dagen als een havik de onbalansprijzen in de gaten te houden en er speciaal voor thuis te blijven. Er moet ook gewerkt worden. Van de opbrengst van de batterij kan ik helaas niet rentenieren.
De opbrengsten zijn te gering om de arbeidskosten, die je dan zou moeten rekenen, op te brengen.
Als je het als een spel beschouwt, als hobby, zoals anderen roulette spelen bijvoorbeeld, dan is het leuk om er mee bezig rte zijn, maar voor het geld moet je het nooit doen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:16:
[...]

Het limiteren van de omvormer, beperkt de hoeveelheid acculading die je binnen dat kwartier kunt laden, cq ontladen. Als je wilt profiteren dan wil je dat zoveel mogelijk doen, dus hogere omvormercapaciteit.
Als je van mening bent dat je te snel door je acculading heen bent omdat er meerdere malen, kort na elkaar mogelijkheden zijn om te profiteren, dan moet je de hoeveelheid lading vergroten, dus accu's bijkopen.
In de basis koop je de accu niet voor handel, maar voor een functie in de energievoorziening in de woning. Daar zijn wat kaders voor om de omvang te bepalen. Accu’s bijkopen in de context van het gebruik bij Frank is een redelijk verlieslatend advies met de aanstaande afschaffing van salderen.

Ontladen afknijpen wil je inderdaad niet, dat is gewoon bad luck als je leeg bent.

• azutphen

azutphen

@Miezie @bergsmit
Heb mijn accu's in juli 2 jaar, mijn idee was om de eerste paar jaar flink te cashen om na afschaffen salderen op een terugverdientijd van een jaar of 10-12 te komen. Ik zie het ook een beetje als een spel en een stuk ideologie anders had ik het niet gedaan.
Ben wel heel benieuwd wat na afschaffen salderen gaat gebeuren, als door de dubbele belasting veel accu's van de onbalansmarkt verdwijnen kan het zomaar interessant blijven.

• bergsmit
Miezie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:25:
In de basis koop je de accu niet voor handel, maar voor een functie in de energievoorziening in de woning. Daar zijn wat kaders voor om de omvang te bepalen.
Inderdaad, ik heb mijn zonnepanelen en accu's primair om geen energiekosten te hebben en om in geval van uitvallen van het net, enige tijd selfsupporting te kunnen zijn. Wij hebben geen gas meer, dus elektriciteit is de belangrijke energiebron. Daaraan voldoet mijn installatie. De afgelopen jaarafrekening van Frank Energie bevestigde wederom dat ik aan de nul op de meter norm voldoe en bovendien nog enige honderden euro's overhoud, waaruit ik de aflossing van de warmtefondslening, waarmede de accu installatie renteloos is gefinancierd, kan betalen.
De onbalanshandel droeg daar in geringe mate aan bij, maar is ook leuk als een spelletje.

• Coffeeroam
azutphen schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Ok, dank, helder, mijn Sigenergy zit inderdaad rechtstreeks verbonden met Frank en is met een kabel aangesloten, ik zou in principe er een hubje tussen kunnen zetten en af en toe het hubje uit kunnen zetten.

Ik heb namelijk destijds gekozen voor een grote omvormer zodat hij snel op grote pieken in kan spelen maar zie over het algemeen dat de echt interressant prijzen pas komen als andere bronnen inclusief mijn batterij uitgeput zijn
Volgens mij heb je daar gelijk in.
Het is vandaag al de derde keer binnen een week dat mijn batterijen al zijn leeggetrokken voordat de échte onbalansprijspiek zich aandient. Dan zou je dus een langzamere ontlading willen hebben. Of, nog beter, geen ontlading en daarna pas op volle snelheid als het prijsverschil (tussen inkoop en verkoop) een bepaalde waarde overstijgt
Ik vind dat de AI van Frank van de laatste dagen zou moeten leren en het prijsverschil waarbij er een opdracht gaat hoger zou moeten kiezen.
Of, dat je zelf kan instellen dat er een prijsverschil van x moet zijn (ook al om niet onnodig veel afschrijving en interne verliezen te hebben).

• Innomine
Coffeeroam schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Ik vind dat de AI van Frank van de laatste dagen zou moeten leren en het prijsverschil waarbij er een opdracht gaat hoger zou moeten kiezen.
Of, dat je zelf kan instellen dat er een prijsverschil van x moet zijn (ook al om niet onnodig veel afschrijving en interne verliezen te hebben).
Uuuuuh, dat kan je ook zelf instellen.... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmz3OnZpCrrOTcnQXhWO9nVKJ4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wyBEvt9DRZnpNZVo4tnFoRM1.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Innomine op 06-01-2026 13:24 ]

• bergsmit
Innomine schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:23:
oude informatie, je kunt niet meer makkelijk switchen. 1x per maand en dat gaat in de eerste van de volgende maand

• osluis
Coffeeroam schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Volgens mij heb je daar gelijk in.
Het is vandaag al de derde keer binnen een week dat mijn batterijen al zijn leeggetrokken voordat de échte onbalansprijspiek zich aandient. Dan zou je dus een langzamere ontlading willen hebben. Of, nog beter, geen ontlading en daarna pas op volle snelheid als het prijsverschil (tussen inkoop en verkoop) een bepaalde waarde overstijgt
Langzamer ontladen zou ik ook niet adviseren. Je wilt laden/ontladen wanneer het zin heeft en dan zo rap mogelijk. Ga je lading achter de hand houden voor het geval dat er een piek is? Wat als die piek nooit komt? Dan krijg je weer mensen die klagen dat er niet gehandeld is. Achteraf is het nu eenmaal makkelijk klagen.

Waar ik zelf meer moeite mee heb is dat Frank vandaag met mijn accu 40kWh rondpompt voor een schamele €2,30 en dat ik daardoor niets meer in huis heb op de momenten dat het wel serieus wat op kan brengen. Die 40kWh rondpompen kost mij meer dan het opbrengt en dat zou Frank toch ook echt moeten weten. Voor die 40kWh op de SOC is er immers 42.8kWh binnen gepakt en is er slechts 37.2kWh weer naar buiten gegaan.

Daardoor betaal ik 67c meer energiebelasting en (vandaag gemiddeld 14c per kwH) zit er een delta van 78c in inkoop en teruglevering op elektra en een kleine 5 cent op inkoopvergoeding wat ik extra betaal. Dit rondpompen kost mij buiten wat de app toont om ongeveer €1.60, zonder afschrijving op de accu.

Het werkelijk resultaat voor een instaltie van 16k is hiermee toch om te janken. Netto 70 hele centen 8)7

[edit]
Ik realiseer mij net dat het verhaal nog erger wordt, want omdat de accu niet ingezet wordt voor zelfconsumtie, betaalde ik in de ochten 60% meer voor mijn eigen verbruik, dan wanneer ik vanuit de accu de woning bediend had. Vanavond herhaalt dat grapje zich nog een keer. het zal mij niet verbazen als ik vandaag netto onder de streep dus gewoon betaal om te kunnen handelen bij Frank, ipv dat ik ervoor betaald krijg om het netwerk te stabiliseren.

[ Voor 10% gewijzigd door osluis op 06-01-2026 14:15 ]

• Coffeeroam
Innomine schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:23:
[...]

[Afbeelding]
Dank. Maar ik zit in onbalanshandel, en daar is niet zo'n schuifje om de grens in te stellen voor onbalanshandel. Ik heb hier onderhand wel behoefte aan en er lijkt me geen technische reden om hier geen schuifje voor te hebben.

• Coffeeroam
osluis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Langzamer ontladen zou ik ook niet adviseren. Je wilt laden/ontladen wanneer het zin heeft en dan zo rap mogelijk. Ga je lading achter de hand houden voor het geval dat er een piek is? Wat als die piek nooit komt? Dan krijg je weer mensen die klagen dat er niet gehandeld is. Achteraf is het nu eenmaal makkelijk klagen.

Waar ik zelf meer moeite mee heb is dat Frank vandaag met mijn accu 40kWh rondpompt voor een schamele €2,30 en dat ik daardoor niets meer in huis heb op de momenten dat het wel serieus wat op kan brengen. Die 40kWh rondpompen kost mij meer dan het opbrengt en dat zou Frank toch ook echt moeten weten. Voor die 40kWh op de SOC is er immers 42.8kWh binnen gepakt en is er slechts 37.2kWh weer naar buiten gegaan.
Mijn geklaag was dat Frank Energie toch wat zou kunnen leren van de onbalanspieken die de afgelopen dagen nog al eens voorkomen (weergerelateerd?): namelijk eerst een kort klimmetje naar €0,20 en dan een sprong naar €4.00. Mijn batterij is dan helaas al leeg tijdens het korte klimmetje.

Om die reden die jij noemt met die verliezen bij het rondpompen zou ik wel een instelling willen hebben voor die delta. Of een instelling bij onbalanshandel voor bovengrensprijs bij laden en ondergrensprijs bij ontladen. Eigenlijk net zoals wat je hebt bij aandelenhandel op de beurs.

• voodooless
  • Laatst online: 00:36

voodooless

Sound is no voodoo!

osluis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:52:

Waar ik zelf meer moeite mee heb is dat Frank vandaag met mijn accu 40kWh rondpompt voor een schamele €2,30 en dat ik daardoor niets meer in huis heb op de momenten dat het wel serieus wat op kan brengen.
Dat is toch precies het scenario waar je over aan het klagen bent :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• osluis
voodooless schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Dat is toch precies het scenario waar je over aan het klagen bent :+
Ik heb er er helemaal niets op tegen als Frank besluit om voor een fatsoenlijke prijs mijn accu leeg te trekken en dat ik daarna tijdens een onvoorziene piek leeg ben. Mijn bezwaar is dat mijn batterij voor zo goed als gratis of zelfs tegen een verlies leeg getrokken wordt terwijl Frank beweert dat ik winst maak. Voor een cyclus van 36/40 kWh zou ik minimaal een opbrengst van €5 a €6 willen zien. Je bent het hopelijk wel met mijn eens dat €2.60 compleet waardeloos is en de naam handel niet waard is afgezien van of er een piek is of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door osluis op 06-01-2026 14:50 ]

• Dissi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:45
Is dat dan niet zelfconsumptie plus? Ik lees dat als er minimaal X cent winst gemaakt wordt dan mag het verkocht worden.

Of zoek je meer een optie als "verkoop alleen vanaf X winst". Deze lijkt er nog niet te zijn. Misschien een idee om dit naar ze te sturen.

WP WH-MDC07J3E5 7kW | PV 12.9 kWp | Batterij 3x Enphase 5P 5kWh - Total 15kWh

• osluis
Dissi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:58:
Is dat dan niet zelfconsumptie plus? Ik lees dat als er minimaal X cent winst gemaakt wordt dan mag het verkocht worden.

Of zoek je meer een optie als "verkoop alleen vanaf X winst". Deze lijkt er nog niet te zijn. Misschien een idee om dit naar ze te sturen.
Bij ZC plus handel je op de onbalansmarkt. Frank heeft een groot deel van de klanten overgezet naar andere markten omdat de opbrengsten daar stabieler zouden zijn. Je hebt daar echter geen flauw idee waarop gehandeld wordt en Frank geeft zelf ook wel eens aan dat de prijzen niet gunstig genoeg zijn om te handelen. joost mag weten wat er achter de schermen gebeurt.

Persoonlijk vindt ik een volle accu dumpen aan 5c/kWh nu ook niet bepaald gunstig maar wie ben ik 8)7 Daarnaast is mijn epex correctie ook nog eens hoger dan mijn handelsresultaat, dus maakt Frank eigenlijk zelfs verlies op de handel.

De cijfers zijn inmiddels een beetje veranderd, maar toen ik mijn eerdere bericht plaatste was het handelsresultaat ongeveer €2.30 en de Epex correctie €-3.99. Totaal te verrekenen op de kortingsfactuur was negatief €-1.69

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 06-01-2026 15:12 ]

• Dissi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:45
osluis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Bij ZC plus handel je op de onbalansmarkt. Frank heeft een groot deel van de klanten overgezet naar andere markten omdat de opbrengsten daar stabieler zouden zijn. Je hebt daar echter geen flauw idee waarop gehandeld wordt en Frank geeft zelf ook wel eens aan dat de prijzen niet gunstig genoeg zijn om te handelen. joost mag weten wat er achter de schermen gebeurt.

Persoonlijk vindt ik een volle accu dumpen aan 5c/kWh nu ook niet bepaald gunstig maar wie ben ik 8)7 Daarnaast is mijn epex correctie ook nog eens hoger dan mijn handelsresultaat, dus maakt Frank eigenlijk zelfs verlies op de handel.

De cijfers zijn inmiddels een beetje veranderd, maar toen ik mijn eerdere bericht plaatste was het handelsresultaat ongeveer €2.30 en de Epex correctie €-3.99. Totaal te verrekenen op de kortingsfactuur was negatief €-1.69
Wist niet eens dat het zo gedaan was. Wel goed om te weten. Ik zou zelf ook liever de accu volhouden als dat het geval was. Die ~5c/kWh is naar mijn inziens ook echt totaal geen winst. :-( Zonde van de cycli

WP WH-MDC07J3E5 7kW | PV 12.9 kWp | Batterij 3x Enphase 5P 5kWh - Total 15kWh

• azutphen

azutphen

Wanneer ik realtime de onbalansprijzen in zou kunnen lezen dan zou ik via mijn Homey de ontlaad snelheid van mijn batterij kunnen limiteren wanneer de prijzen matig zijn en volledig vrijgeven wanneer het echt loont.
Ik ben echter pas weer een paar dagen geswitched van andere markten naar onbalans dus ik weet niet echt hoe vaak de interessante pieken tegenwoordig nog langskomen.
Een ander voordeel is dat ik een warmtepomp en 2 electrische auto's heb en met deze dagen minimaal 60 kW maar ook vaak 100 kW per dag gebruik
De batterij wordt afgerekend op %SOC maar niemand weet of die stroom daadwerkelijk ook het net bereikt.
Als ik bij matige tarieven dus rustiger ontlaad gaat er meer energie direct mijn warmtepomp in en wordt mijn verbruik op de meter dus lager,
Eigenlijk zou je er dus een 2e accu of auto langs moeten zetten die laad wanneer de Frank batterij ontlaad.
Die gaat dan in principe vol met geld bij en dat lijkt me wel een redelijk verdienmodel :)

Weet wel uit ervaring dat als je op het juiste moment een volle accu hebt dat een paar pieken je maand een stuk beter kan maken dus ontlaadsnelheid laten flucturen zou interessant kunnen zijn.
@bergsmit en vandaag was een mooie dag voor stekkertrekken want dan had ik inderdaad flink wat extra kW meer kunnen pakken.

[ Voor 34% gewijzigd door azutphen op 06-01-2026 16:07 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Coffeeroam schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:19:
[...]

Dank. Maar ik zit in onbalanshandel, en daar is niet zo'n schuifje om de grens in te stellen voor onbalanshandel. Ik heb hier onderhand wel behoefte aan en er lijkt me geen technische reden om hier geen schuifje voor te hebben.
Wat je wilt is een typisch ZC+ scenario……………

• Coffeeroam
Miezie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:44:
[...]

Wat je wilt is een typisch ZC+ scenario……………
Ik kan in ZC+ maar één prijs opgeven, maar idealiter zou ik twee prijsnivo's willen opgeven, nl. een prijs beneden er wordt geladen én een prijs boven welke er wordt ontladen.
Tussen die twee nivo's in dan geen actie op de handel en alleen laden vanuit de zonnepanelen..

Als daar staat:
Onbalanshandel toestaan vanaf ....€0,20/kWh
dat betekent in ZC+ toch alleen maar dat er boven die prijs wordt ontladen? Of begrijp ik dat verkeerd? Een ander prijsnivo kan ik niet instellen.

In ZC+ wordt geladen op basis van EPEX prijzen en niet op onbalansprijzen.
Maar als de EPEX zo vlak is in de winter kun je beter laden op onbalansprijzen.

FE zegt:
In de Zelfconsumptie Plus-modus wordt er geladen tijdens lage EPEX-prijzen (hierbij zal zoveel mogelijk zonnestroom gebruikt worden, maar als dat niet voldoende is zal er bijgeladen worden vanuit het net), zal de batterij in zelfconsumptie gaan tijdens hoge EPEX-prijzen, en bij oninteressante EPEX-prijzen zal de batterij voornamelijk in de rustmodus staan.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

osluis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:47:
Je bent het hopelijk wel met mijn eens dat €2.60 compleet waardeloos is en de naam handel niet waard is afgezien van of er een piek is of niet.
Uiteraard. Maar dat is wel een ander issue :) laten we die twee dingen beter niet door elkaar halen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Coffeeroam schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Ik kan in ZC+ maar één prijs opgeven, maar idealiter zou ik twee prijsnivo's willen opgeven, nl. een prijs beneden er wordt geladen én een prijs boven welke er wordt ontladen.
Tussen die twee nivo's in dan geen actie op de handel en alleen laden vanuit de zonnepanelen..

Als daar staat:

[...]

dat betekent in ZC+ toch alleen maar dat er boven die prijs wordt ontladen? Of begrijp ik dat verkeerd? Een ander prijsnivo kan ik niet instellen.

In ZC+ wordt geladen op basis van EPEX prijzen en niet op onbalansprijzen.
Maar als de EPEX zo vlak is in de winter kun je beter laden op onbalansprijzen.

FE zegt:

[...]
Even los van de technische complicaties zie ik die echt niet snel gebeuren (panelen en accu aansturen is samen niet een product), je zit in de handel ook deels voor Frank zijn verplichtingen in de netbalans…

• Vdvmark
Ik weet niet hoe dat bij Frank zit, bij Balans Energie spreken ze daar wel over, maar zit je ook vast, je tekent ervoor dat je accu altijd door hen daarvoor ingezet kan worden, is minder vrijblijvend geloof ik

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Vdvmark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:52:
Ik weet niet hoe dat bij Frank zit, bij Balans Energie spreken ze daar wel over, maar zit je ook vast, je tekent ervoor dat je accu altijd door hen daarvoor ingezet kan worden, is minder vrijblijvend geloof ik
Dat lijkt me meer gelinkt aan het financiële plaatje in de aanschaf van de accu. Je krijgt bij Frank vrijheid, betaalt alles zelf… maar hebt niks te zeggen over hun algoritme.

• Vdvmark
Ja is enige offerte die ik ken die niet duur is, 12kW Deye met 48kWh accu inclusief installatie 6k ex.

• bergsmit
Vdvmark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:07:
Ja is enige offerte die ik ken die niet duur is, 12kW Deye met 48kWh accu inclusief installatie 6k ex.
Waar is dat te koop ?
ik ken wel dit aanbod:
Plug-and-Play Victron + Dyness LifePo4 slimme thuisbatterij
Normale prijs €5.290,00 EUR
Batterij capaciteit 15.36 kWh
Omvormer vermogen 7,2 kW

[ Voor 26% gewijzigd door bergsmit op 06-01-2026 20:22 ]

• bergsmit
ik zie al bijna een uur op de onbalansmarkt een laadprijs van circa 7 cent, toch doet Frank Energie er niets mee. In de lijst van onbalansmarkt com zie ik iedereen onveranderd lage laadvolumes houden.
Is er weer een storing?

• Vdvmark
Mijn provincie geeft ook nog €1250 subsidie op accu nu, moet je alleen kijken of alle voorwaarden te vervullen zijn :) dan zou aankoop €4750 kosten, da nie veul.

• bergsmit
Vdvmark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:48:
Mijn provincie geeft ook nog €1250 subsidie op accu nu, moet je alleen kijken of alle voorwaarden te vervullen zijn :) dan zou aankoop €4750 kosten, da nie veul.
daar heb je helemaal gelijk in, maar waar kan ik dat kopen voor die prijs en welke provincie geeft die subsidie?

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 16:55
bergsmit schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:23:
[...]

daar heb je helemaal gelijk in, maar waar kan ik dat kopen voor die prijs en welke provincie geeft die subsidie?
Flevoland geeft dat. Die prijs was dacht ik iets van Balans Energie als ik het goed gelezen heb in bovenstaande berichten.

• osluis
De tussenstand voor vandaag is dat er 82kWh op Soc niveau verpompt is voor een resultaat van €5,63 waarvan €3,81 epex correctie. Blijft er €1,81 over wat echt de verdienste is van Frank en het besef dat ik 11.5kWh besteed heb aan het warm stoken van de garage met bijbehorende kosten. Begint een beetje belachelijk te worden op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z81eg929Blqg45n7pptHLdvKoaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jV6hguPyz02oDsAcWWCFUbt.jpg?f=fotoalbum_large

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Balans Energie, met vendor lock-in ook na 31-12-2026 qua onbalansmarkt deelname.

Die dingen zijn ook nogal zwaar dus niet overal geschikt.

• Paper
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-01 09:41
Vandaag een offerte gehad voor zonnepanelen en slimme batterij icm Frank energie contract.
Dit in combinatie met een lening via warmtenet tegen 4,4 procent. Aftrekbaar van de belasting.

Door de berekening van oa de site van Frank zou ik hier op maandelijkse kosten op vooruit moeten gaan. Daarbij staat een gemiddelde handelswinst van 66 euro per maand. (En dan moet ik er maar vanuit gaan dat dit de komende jaren ook gehaald wordt)

Als ik in dit topic lees, is dat veel te rooskleurig. Hoeveel zou de handelswinst wel ongeveer kunnen zijn op basis van jullie ervaringen?

Het zou gaan om 8 zonnepanelen, en een AlphaEES thuisbatterij met 10kwh. In een gemiddeld energie huishouden. Momenteel rond de 50 euro per maand voor stroom.

Het gaat namelijk wel over een 15 jarige lening van rond de 15.000 euro. Ik ben tevreden als ik kiet loop, maar wil er niet zwaar op verliezen.

(Ik ben ook niet iemand die actief gaat handelen, ga op de automatische software van Frank af)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

osluis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:08:
De tussenstand voor vandaag is dat er 82kWh op Soc niveau verpompt is voor een resultaat van €5,63 waarvan €3,81 epex correctie. Blijft er €1,81 over wat echt de verdienste is van Frank en het besef dat ik 11.5kWh besteed heb aan het warm stoken van de garage met bijbehorende kosten. Begint een beetje belachelijk te worden op deze manier.

[Afbeelding]
Volgens mij slaap je beter als je de cyclussen telt… je hebt 82kWh verpompt, dat is inkoop en verkoop en levert een paar euro op… maar het is 1-1,5 cyclus ongeveer?

Verder denk/vind ik wel dat dit de realiteit is van een veranderende energiemarkt… for the better voor de maatschappij.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Paper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:41:
Vandaag een offerte gehad voor zonnepanelen en slimme batterij icm Frank energie contract.
Dit in combinatie met een lening via warmtenet tegen 4,4 procent. Aftrekbaar van de belasting.

Door de berekening van oa de site van Frank zou ik hier op maandelijkse kosten op vooruit moeten gaan. Daarbij staat een gemiddelde handelswinst van 66 euro per maand. (En dan moet ik er maar vanuit gaan dat dit de komende jaren ook gehaald wordt)

Als ik in dit topic lees, is dat veel te rooskleurig. Hoeveel zou de handelswinst wel ongeveer kunnen zijn op basis van jullie ervaringen?

Het zou gaan om 8 zonnepanelen, en een AlphaEES thuisbatterij met 10kwh. In een gemiddeld energie huishouden. Momenteel rond de 50 euro per maand voor stroom.

Het gaat namelijk wel over een 15 jarige lening van rond de 15.000 euro. Ik ben tevreden als ik kiet loop, maar wil er niet zwaar op verliezen.

(Ik ben ook niet iemand die actief gaat handelen, ga op de automatische software van Frank af)
Je sluit een lening van 15 jaar op een accu af, waarbij het niet waarschijnlijk is dat je überhaupt kiet speelt en waarbij je ook nog eens het kiet te spelen bedrag ziet oplopen door de rente… en dan hebben we het nog niet over de levensduur gehad van de accu.
De tarieven van Frank zijn niet realistisch, plus de overdrijf factoren van een verkoper… De zonnepanelen hebben ook een toenemende terugverdientijd.

Als het om de financiën gaat en je moet er voor lenen, zou ik het niet doen. Nog teveel onzekerheid met onze overheid.

• Vdvmark

Je kunt eens kijken naar BalansEnergie, is een topic hier en hebben website. 8zonnepanelen of meer kunnen waarschijnlijk direct op de door Balans geinstaleerde Deye, maar die zitten dus niet in die 6000 euro ex. En ja goed de voorwaarden doornemen. (die 8 zonnepanelen plus bevestiging plus standaard kabel kosten denk ik nu rond de €1000, maar dat is een gok, installeren op dak en kabeltje naar Deye brengen, tja zal misschien nog een keer t zelfde kosten, ook een gok).

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Vdvmark schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:51:
[...]

Je kunt eens kijken naar BalansEnergie, is een topic hier en hebben website. 8zonnepanelen of meer kunnen waarschijnlijk direct op de door Balans geinstaleerde Deye, maar die zitten dus niet in die 6000 euro ex. En ja goed de voorwaarden doornemen. (die 8 zonnepanelen plus bevestiging plus standaard kabel kosten denk ik nu rond de €1000, maar dat is een gok, installeren op dak en kabeltje naar Deye brengen, tja zal misschien nog een keer t zelfde kosten, ook een gok).
Balans met de bijkomende voorwaarden en de onzekerheden daaromtrent vind ik wel een ingewikkeld advies…

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk niet dat je met 10 kWh 66 euro per maand gemiddeld gaat ophalen. Misschien €50? En voor hoe lang nog? 15k is een flinke investering. Ik heb zelf nog ongeveer 7k betaald voor 16 panelen en 15 kWh. Wel zelf geïnstalleerd.

• Coffeeroam

8 panelen en 10 kWh + Frank onbalanshandel is toevallig precies ook mijn situatie. De ervaring leert dat dit sinds oktober €20 - €30 per maand handelsopbrengst oplevert (in de zomer weet ik niet want toen had ik dit nog niet). Er is mij voorgespiegeld €57 per maand. Om dat te bereiken zou ik in de komende zomer dus €90 - €120 handelsopbrengst moeten hebben. Ik geloof niet dat dat gaat gebeuren. Of hieeft iemand met 10 kWh hier zomer-ervaring mee?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Coffeeroam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:57:
Of hieeft iemand met 10 kWh hier zomer-ervaring mee?
Ik had 10 kWh in de zomer, dat leverde ongeveer 60 euro per maand op gemiddeld.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:08

Heb je enig idee van de opbrengsten na 1 jan 2027? Door het wegvallen van de salderingaregeling zal die 66 euro (die al aan de heek hoge kant is) veel minder worden… ik zou het niet durven om dit te financieren met een lening.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:38
DJP! schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Heb je enig idee van de opbrengsten na 1 jan 2027? Door het wegvallen van de salderingaregeling zal die 66 euro (die al aan de heek hoge kant is) veel minder worden… ik zou het niet durven om dit te financieren met een lening.
Waarom niet? Misschien heeft hij het geld ook wel gewoon liggen? Met een gemiddeld indexfonds pak je meer rendement dan dat de rentekosten zijn voor deze lening.

• Coffeeroam
voodooless schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:10:
[...]

Ik had 10 kWh in de zomer, dat leverde ongeveer 60 euro per maand op gemiddeld.
Dacht ik al. Dus ik ga die €57,- gemiddeld per maand never, nooit halen.

• Coffeeroam
DJP! schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Het zou wel zo eerlijk zijn als er in de offerte van @Paper ook iets staat over onzekerheid na 1/1/2027. Ben benieuwd of dat ook het geval is.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:51
Erg apart ik dacht ik ga vandaag eens zelfconsumptie plus gebruiken. Nu viel me zojuist het volgende op.
Na 8 uur eigen gebruik van vol naar 20% voor eigen gebruik in een uur ongeveer. Dus snel gekeken wat dit kind verklaren zie ik dat hij volgens home wizard dus gewoon alles op het net gedumpt heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i82LOmD_Zb1OVjorrv2j0R9JXIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5S57rGnwnEyLETXyUCHRPEDQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgxTIN3ddY6Rb0CbZC90EP3c-eA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iEkDvPXK3G4iAsez7KEyp5o0.png?f=fotoalbum_large

Al met al erg beta dus...

Untappd: Louwke80

• Paper
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-01 09:41
Coffeeroam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Het zou wel zo eerlijk zijn als er in de offerte van @Paper ook iets staat over onzekerheid na 1/1/2027. Ben benieuwd of dat ook het geval is.
Bedankt voor alle reacties. Naar de onzekerheid heb ik natuurlijk wel gevraagd bij de verkoper, hij zei dat die 66 echt het minimum is, en dat ik daar vrij zeker van kon zijn, ook in de toekomst. Ook enkele andere dingen die ik hier in het topic lees zijn niet in het verkoopgesprek genoemd.

Daarnaast heb ik natuurlijk ook gevraagd of die onbalans markt nog wel interessant blijft als er meer mensen een thuisbatterij aanschaffen (ik verwacht dat die markt groter wordt als de salderingsregeling er af is), en hij verzekerde mij van niet.
In een rapport van TU Delft blijkt echter dat dit wel het geval zou kunnen zijn.

Voor mij is dit in ieder geval voldoende om deze partij (verkoper van het alles in één pakket) niet helemaal te vertrouwen. En om niet met hun in zee te gaan.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

• Coffeeroam
Louwke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:52:
Erg apart ik dacht ik ga vandaag eens zelfconsumptie plus gebruiken. Nu viel me zojuist het volgende op.
Na 8 uur eigen gebruik van vol naar 20% voor eigen gebruik in een uur ongeveer. Dus snel gekeken wat dit kind verklaren zie ik dat hij volgens home wizard dus gewoon alles op het net gedumpt heeft.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is inderdaad raar. Dat noem ik niet "zelfconsumptie". Ook was er niet een reden om te handelen (bij 4 ct/kWh).

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Louwke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was je al netjes over gezet?

• Innomine

Het zou gaan om 8 zonnepanelen, en een AlphaEES thuisbatterij met 10kwh.

Het gaat namelijk wel over een 15 jarige lening van rond de 15.000 euro.
Dit is wel erg duur hoor! Ik heb afgelopen maart 17 zonnepanelen laten installeren i.c.m. een AlphaESS 10kw hybride omvormer en 11.4 kWh batterij voor nog geen 10.000 euro (Solar Concept). Als je die 15.000 euro van je lening volledig benut voor die 8 zonnepanelen en 10 kWh batterij, dan zou ik even bij een andere installateur een offerte opvragen.

• Innomine
bergsmit schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:35:
[...]

oude informatie, je kunt niet meer makkelijk switchen. 1x per maand en dat gaat in de eerste van de volgende maand
Nope, eergisteren geswitcht van Handel naar ZC+ (gaat in om middernacht) en gisteren weer terug (ook weer op middernacht). De grens waarbij hij in ZC+ op onbalans mag handelen kan je daarnaast gewoon continu en onmiddelijk aanpassen.

• Vdvmark
Miezie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:56:
[...]

Balans met de bijkomende voorwaarden en de onzekerheden daaromtrent vind ik wel een ingewikkeld advies…
Ik zou eens kijken naar, dat was t advies, omdat mij de €15k voor aangeboden spulletjes niet interessant lijkt, en omdat t verdienmodel er niet is en het daarvoor lenen voor mij ook onaantrekkelijk lijkt.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:51
Miezie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Was je al netjes over gezet?
Overgezet? Je bedoeld in de app geeft hij netjes aan Zelfconsumptie, sinds vannacht 0.00. Daarvoor zat ik al sinds de zomer op Handel op andere markten. Maar dat was afgelopen maand dramatisch qua opbrengst.

Untappd: Louwke80

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Louwke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Overgezet? Je bedoeld in de app geeft hij netjes aan Zelfconsumptie, sinds vannacht 0.00. Daarvoor zat ik al sinds de zomer op Handel op andere markten. Maar dat was afgelopen maand dramatisch qua opbrengst.
Ah ja, ik zie het. Ik vermoed dat Frank deze wat anders geimplementeerd heeft dan je verwachting. Dus dat ze dan eerst leren hoe je gebruik eruit ziet en vervolgens stuursignalen geven met hoeveelheid te ontladen. Zou ik raar vinden, want mijn set-up heeft er gewoon een modus voor die je keurig op afstand aan kan zetten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Paper schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:45:
Naar de onzekerheid heb ik natuurlijk wel gevraagd bij de verkoper, hij zei dat die 66 echt het minimum is, en dat ik daar vrij zeker van kon zijn, ook in de toekomst.
Vraag dan maar even of hij dat even netjes per mail wil bevestigen. Wedden dat ie dat niet gaat doen?

• bergsmit
Innomine schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:58:
Nope, eergisteren geswitcht van Handel naar ZC+ (gaat in om middernacht) en gisteren weer terug (ook weer op middernacht). De grens waarbij hij in ZC+ op onbalans mag handelen kan je daarnaast gewoon continu en onmiddelijk aanpassen.
dan heeft Frank dat inmiddels weer veranderd

• Coffeeroam
Innomine schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Ik vraag me nog steeds af waarom er in ZC+ maar één grens kan worden gegeven. Is dat de grens waarboven FE de batterij leeg mág trekken? Of de grens waarboven FE de batterij met zekerheid begint leeg te trekken? En waarom kun je geen grens aangeven waarbeneden Frank de batterij gaat laden?

• swetzels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:03
Sinds 3 weken heb ik een SolarEdge thuisbatterij met back-up interface. Ik heb een week lang getest hoe het met Slim Stroom Handelen van Frank Energie werkt. Ik vond de resultaten tegenvallen dus ik heb de batterij uiteindelijk weer ontkoppeld zodat ik hem zelf via de SolarEdge app kan aansturen. Dat was een week geleden, maar ik heb de controle nog steeds niet terug gekregen. Vandaag met Frank energie gebeld en ze bevestigen dat de 'VPP' toch echt ontkoppeld is en het dus niet aan hun ligt. Mijn SolarEdge app staat echter nog steeds op 'Batterij wordt volledig gecontroleerd door het net.' Ik kan dus helemaal niets aan de batterijmodus instellen (behalve het minimum back-up niveau).

Herkent iemand dit probleem? Enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik het op kan lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWZ9TA68z6FfWDIGJC8kxeUGufo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQSASkJebVCwFueyflha5RPt.jpg?f=fotoalbum_large

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:39
@swetzels als de omvormer vrijgegeven is zou je in Home Assistant met de 'SolarEdge Modbus Multi' integratie kunnen verbinden en de 'Storage Control Mode' aanpassen van 'Remote Control' naar een van de andere variaties. Ik denk dat die optie ook bestaat wanneer je het WiFi van de omvormer activeert en daarmee connect, waar die precies staat weet ik alleen niet. Als laatste poging zou je het je installateur kunnen vragen, mogelijk kunnen die er op afstand bij.

Dit helpt allemaal alleen als je omvormer echt vrijgegeven is, zo niet dan reset die instelling zo ongeveer elke minuut weer naar 'remote control'.

• azutphen

azutphen

Ook lekker dan, sinds een week of 1,5 weer op onbalansmarkt. Zat op ander markten maar had daar weinig opbrengsten en geen gevoel bij.
Dus dagje naar ZC+ gegaan en weer naar handel zodat ik weer op onbalansmarkt kwam. Opbrengst voor mijn gevoel beter.
Nu krijg ik weer een mail van Frank waarin ze aangeven dat ik weer op andere markten wordt gezet.
Meteen maar weer mail naar frank gestuurd dat ik dat niet wil .....

• bergsmit
azutphen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:31:
Ook lekker dan, sinds een week of 1,5 weer op onbalansmarkt. Zat op ander markten maar had daar weinig opbrengsten en geen gevoel bij.
Dus dagje naar ZC+ gegaan en weer naar handel zodat ik weer op onbalansmarkt kwam. Opbrengst voor mijn gevoel beter.
Nu krijg ik weer een mail van Frank waarin ze aangeven dat ik weer op andere markten wordt gezet.
Meteen maar weer mail naar frank gestuurd dat ik dat niet wil .....
Daar moet toch aanleiding voor zijn. Wat je ten minste mag verwachten is dat Frank die wijziging motiveert en onderbouwt met een bewijs, cq een garantie dat dat dan beter rendeert!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Daar moet toch aanleiding voor zijn. Wat je ten minste mag verwachten is dat Frank die wijziging motiveert en onderbouwt met een bewijs, cq een garantie dat dat dan beter rendeert!
Die garantie claims elke keer kan ik niet zoveel mee. Garantie op rendement is er nooit. Is wat anders dan de rendementen waarmee gespiegeld wordt.

Frank schrijft er altijd keurig over in de kwartaal updates:
https://www.frankenergie....ten-thuisbatterijen-april
https://www.frankenergie....ngsten-thuisbatterijen-q2
https://www.frankenergie....ngsten-thuisbatterijen-q3

Het is gewoon aangekondigd als nieuwe standaard.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 07-01-2026 23:01 ]

• bergsmit
Miezie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:57:
Die garantie claims elke keer kan ik niet zoveel mee. Garantie op rendement is er nooit. Is wat anders dan de rendementen waarmee gespiegeld wordt.
ARAG rechtsbijstandsverzekering denkt daar geheel anders over en voert voor mij op dit moment voor de kantonrechter een proces tegen een leverancier wegens valse voorspiegelingen met garantie betekenis hetgeen tot dwaling heeft geleid bij de aankoop van de installatie.

In de offerte staan nadrukkelijk alle garantietermijnen.
Bovendien staat er uitgebreid informatie over de extra opbrengsten van de Smartbox, die € 1.000 ex btw kost, namelijk € 498 tot € 830 per jaar per 5 kWh accucapaciteit.
Door het noemen van deze twee bedragen geeft wattopjedak eigenlijk een minimale en maximale mogelijkheid en dit houdt in de garantie dat in elk geval de minimale opbrengst wordt gehaald.
Wij hebben 28,8 kWh accu capaciteit, hetgeen betekent dat wij dan moeten kunnen rekenen op een opbrengst van minimaal 28,8/5 x € 498 = € 2.868,48 per jaar.
Daaraan toegevoegd is de mededeling: "samen met de EPEX-handel kom je dan uit op een jaarlijks rendement van € 908 tot € 1.240 per kwh".
Voor onze 28,8 kWh accu capaciteit betekent dat minimaal 28,8/5 x € 908 = € 5.230,08 per jaar.
Achteraf is gebleken dat er geen sprake kan zijn van zowel opbrengsten met de smartbox als op de EPEX markt. Immers alleen met uitgeschakelde smartbox kan er met de Dynamic ESS van Victron gehandeld worden op de EPEX-markt.
Zodra de smartbox ingeschakeld is dan wordt er (door de energieleverancier, in dit geval Frank Energie) gehandeld op de onbalansmarkt.
Er is dus in elk geval een belofte gedaan voor een onmogelijke extra opbrengst van € 2.361,60.
Belofte maakt schuld en die moet wattopjedak dan aflossen.
Deze schade brengen we als extra eis in, naast het terugnemen van de gehele installatie.
Maar ook de opbrengst van de smartbox is aanmerkelijk minder dan de beschreven € 2.868,48 per jaar.
Ook die mindere opbrengst is een onvoorziene verliespost op de toezegging en zal ook als schade eis toegevoegd.
Het is dus niet voldoende dat de gehele installatie wordt teruggehaald en terugbetaald, maar ook de minderopbrengsten zullen als schadevergoeding moeten worden betaald.
Mijn werkelijke jaarresultaat 2025 is € 825,28, beloofd was € 5.230,08, dus een schade van € 4.404,80

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:26:
[...]

ARAG rechtsbijstandsverzekering denkt daar geheel anders over en voert voor mij op dit moment voor de kantonrechter een proces tegen een leverancier wegens valse voorspiegelingen met garantie betekenis hetgeen tot dwaling heeft geleid bij de aankoop van de installatie.

Bovendien staat er uitgebreid informatie over de extra opbrengsten van de Smartbox, die € 1.000 ex btw kost, namelijk € 498 tot € 830 per jaar per 5 kWh accucapaciteit.
Door het noemen van deze twee bedragen geeft wattopjedak eigenlijk een minimale en maximale mogelijkheid en dit houdt in de garantie dat in elk geval de minimale opbrengst wordt gehaald.
Wij hebben 28,8 kWh accu capaciteit, hetgeen betekent dat wij dan moeten kunnen rekenen op een opbrengst van minimaal 28,8/5 x € 498 = € 2.868,48 per jaar.
Daaraan toegevoegd is de mededeling: "samen met de EPEX-handel kom je dan uit op een jaarlijks rendement van € 908 tot € 1.240 per kwh".
Voor onze 28,8 kWh accu capaciteit betekent dat minimaal 28,8/5 x € 908 = € 5.230,08 per jaar.
Achteraf is gebleken dat er geen sprake kan zijn van zowel opbrengsten met de smartbox als op de EPEX markt. Immers alleen met uitgeschakelde smartbox kan er met de Dynamic ESS van Victron gehandeld worden op de EPEX-markt.
Zodra de smartbox ingeschakeld is dan wordt er (door de energieleverancier, in dit geval Frank Energie) gehandeld op de onbalansmarkt.
Er is dus in elk geval een belofte gedaan voor een onmogelijke extra opbrengst van € 2.361,60.
Deze schade brengen we als extra eis in, naast het terugnemen van de gehele installatie.
Maar ook de opbrengst van de smartbox is aanmerkelijk minder dan de beschreven € 2.868,48 per jaar.
Ook die mindere opbrengst is een onvoorziene verliespost op de toezegging en zal ook als schade eis toegevoegd.
Het is dus niet voldoende dat de gehele installatie wordt teruggehaald en terugbetaald, maar ook de minderopbrengsten zullen als schadevergoeding moeten worden betaald.
Mijn werkelijke jaarresultaat 2025 is € 825,28, beloofd was € 5.230,08, dus een schade van € 4.404,80
Het heeft alleen niks met Frank Energie te maken… op papier zoals je hier omschrijft.

WattOpJeDak heeft je iets aangeboden en daar is een overeenkomst tot stand gekomen. Logisch dat je die aanvecht, sterker nog: prima te winnen. Maar dat is met wattopjedak.

Graag wel zuiver blijven.

Wel oliedom trouwens om dit zo aan te bieden van hun…

• bergsmit
Miezie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:35:
Het heeft alleen niks met Frank Energie te maken… op papier zoals je hier omschrijft.
WattOpJeDak heeft je iets aangeboden en daar is een overeenkomst tot stand gekomen. Logisch dat je die aanvecht, sterker nog: prima te winnen. Maar dat is met wattopjedak.
Graag wel zuiver blijven.
Wel oliedom trouwens om dit zo aan te bieden van hen…
Niet alleen oliedom, maar bovendien het bewijs staat ze onvoldoende verstand van zaken hadden en totaal niet begrepen hoe de markten functioneren.
Overigens Frank Energie heeft ook voorspiegelingen gedaan over opbrengsten, waarvan tevoren door deskundigen kon worden vastgesteld dat ze niet zouden worden gehaald. Ik onderzoek nog hoe Frank tot zijn berekeningen komt, daarover bestaat nog steeds veel onduidelijkheid.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bergsmit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:40:
Niet alleen oliedom, maar bovendien het bewijs staat ze onvoldoende verstand van zaken hadden en totaal niet begrepen hoe de markten functioneren.
... Of het boeit ze allemaal geen reet omdat ze toch genoeg klanten binnen halen die niet hun rechtsbijstandverzekering inschakelen.

• bergsmit
voodooless schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:05:
... Of het boeit ze allemaal geen reet omdat ze toch genoeg klanten binnen halen die niet hun rechtsbijstandverzekering inschakelen.
ik vrees dat ze elk moment failliet kunnen gaan. Ze hebben vrijwel geen personeel meer. Ze adverteren niet meer voor particulieren. Ze richten zich nu met nieuwe onmogelijke voorspellingen op de zakelijke markt met batterijen van 100 kWh en hoger, die kennelijk vrijwel geheel door Rabobank en overheid gesubsidieerd worden. Dat maakt de kans op klachten voor hen natuurlijk kleiner, maar het is hun zoveelste switch, van zonnepanelen naar warmtepompen naar particuliere batterij installaties en nu naar bedrijfs installaties.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:28:
[...]

ik vrees dat ze elk moment failliet kunnen gaan. Ze hebben vrijwel geen personeel meer. Ze adverteren niet meer voor particulieren. Ze richten zich nu met nieuwe onmogelijke voorspellingen op de zakelijke markt met batterijen van 100 kWh en hoger, die kennelijk vrijwel geheel door Rabobank en overheid gesubsidieerd worden. Dat maakt de kans op klachten voor hen natuurlijk kleiner, maar het is hun zoveelste switch, van zonnepanelen naar warmtepompen naar particuliere batterij installaties en nu naar bedrijfs installaties.
Je hebt het nu over wattopjedak? Ja, die gaan wel onderuit. Net als andere leveranciers op dit vlak…

Maar zou je je persoonlijke perikelen met een accu leverancier buiten dit Frank topic willen houden? Dat heeft er namelijk voor alle anderen hier niks mee te maken…

[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 08-01-2026 09:47 ]

• Coffeeroam
bergsmit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Dat was niet zo slim van Wattopjedak, om te vermelden "van €.... tot € ....". Dat klinkt wel heel concreet. Dan heb je een sterk punt wat betreft die ondergrens.

Frank Energie doet het wel slimmer. Die geven in de offerte maar één bedrag voor de besparingen met Slim Stroom Handelen, en in een popup zeggen ze dan "aan deze schatting kunnen geen rechten worden ontleend".

• bergsmit
Miezie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:44:

Maar zou je je persoonlijke perikelen met een accu leverancier buiten dit Frank topic willen houden? Dat heeft er namelijk voor alle anderen hier niks mee te maken…
Dat is niet geheel waar. Immers, door die perikelen kan ik niet met zekerheid zeggen of Frank Energie faalt of dat de programmering, cq werking van mijn smartbox en accu installatie geheel schuldig is aan mijn slechte resultaten. Ik denk dat het een mix is. Immers anderen boeken hier ook heel slechte onverklaarbare resultaten.
Wat vooral onbegrijpelijk is dat degenen die de ene dag onderaan bungelen, een andere dag weer bovenaan staan en omgekeerd.

• Coffeeroam
Miezie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Maar ik wil deze berichten wél zien. Ze passen ook, want ze zijn relevant voor de vraag door wie en hoe de verwachte opbrengst verkeerd wordt voorgespiegeld en leerzaam voor wat betreft het algemene probleem dat op dit terrein bestaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Coffeeroam op 08-01-2026 11:24 ]

• Innomine
Coffeeroam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Ik vraag me nog steeds af waarom er in ZC+ maar één grens kan worden gegeven. Is dat de grens waarboven FE de batterij leeg mág trekken? Of de grens waarboven FE de batterij met zekerheid begint leeg te trekken? En waarom kun je geen grens aangeven waarbeneden Frank de batterij gaat laden?
Volgens mij werkt het zo dat die ingestelde waarde beide kanten opwerk; voor laden en voor ontladen. Dus als je die instelt op 0.30 ct/kWh dan geef je FE de toestemming bij meer dan 0.30 ct onbalans te ontladen en bij minder dan - 0.30 ct onbalans te laden.

• bergsmit
Kan iemand uitleggen waarom bij een EPEX prijs van nu 23.7 cent, Frank gaat ontladen voor een onbalansprijs van 10.4 cent? Een kwatier geleden gebeurde dat ook al dat ontladen werd tegen een veel lagere onbalansprijs. Ik heb de stekker er maar even uitgetrokken. Deze onzin doe ik niet aan mee.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:09:
Kan iemand uitleggen waarom bij een EPEX prijs van nu 23.7 cent, Frank gaat ontladen voor een onbalansprijs van 10.4 cent? Een kwatier geleden gebeurde dat ook al dat ontladen werd tegen een veel lagere onbalansprijs. Ik heb de stekker er maar even uitgetrokken. Deze onzin doe ik niet aan mee.
Je zit toch op de andere markten…

• bergsmit
Miezie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:12:
Je zit toch op de andere markten…
daar is mij niets van bekend, dan zou mij dat medegedeeld moeten worden en ik zie het ook niet in de app

Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn Eniris Wattopjedak smartbox weer tegengesteld reageert op opdrachten van Frank.

[ Voor 19% gewijzigd door bergsmit op 08-01-2026 15:43 ]

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 16:55
Hebben meer mensen problemen met de Frank app? Ik kan niet inloggen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

stefan1512 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:55:
Hebben meer mensen problemen met de Frank app? Ik kan niet inloggen.
Yup :X

• azutphen

azutphen

bergsmit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Helaas,

Alleen onderstaande mail:

Goed nieuws. Je maakt vanaf nu gebruik van de nieuwe handelsmodus waarin we op andere markten dan de onbalansmarkt sturen. Dit kun je vanaf nu ook terugzien in de pop-up meldingen in de app. Verder kun je de SoC, onbalansprijs en EPEX-prijs volgen in de app zoals je van ons gewend bent, alleen zal het gedrag van de batterij niet altijd te relateren zijn aan de onbalansprijzen.

Je kunt in onze kwartaalrapporten zien hoe deze hybride strategie zich ontwikkelt en hoe de resultaten zich verhouden tot de marktomstandigheden en de oude strategie.

• osluis
Wat is dit nu weer Frank? Dumpen tijdens hoge onbalans prijzen maar mij niet de winst geven omdat ik niet op onbalans zit om daarna tegen een hogere epex te laden en tegen de zelfde epex weer te dumpen en dat wederomvoor een fooitje. Ben ik raar als ik hier een beetje sjaggo van word. Weer 70! kWh verpompt voor wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4RtR0EfWc3DyYcEmJsVdE1NPLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLymaeyUWJcFUP5AfIWU2mkR.jpg?f=fotoalbum_large

• azutphen

azutphen

osluis schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:24:
Wat is dit nu weer Frank? Dumpen tijdens hoge onbalans prijzen maar mij niet de winst geven omdat ik niet op onbalans zit om daarna tegen een hogere epex te laden en tegen de zelfde epex weer te dumpen en dat wederomvoor een fooitje. Ben ik raar als ik hier een beetje sjaggo van word. Weer 70! kWh verpompt voor wat?

[Afbeelding]
Yep, en daarom wil ik weer op onbalansmarkt in plaats van ander markten, dan lijkt het of er nog enige logica in het handelen zit, helaas heeft Frank me na 1,5 week weer terug op andere markte gegooid, zal voor hen interessanter zijn.
Heb een mail gestuurd dat ik naar onbalans wil en niet meer op andere markten wil handelen.

• bergsmit
azutphen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:43:
Yep, en daarom wil ik weer op onbalansmarkt in plaats van ander markten, dan lijkt het of er nog enige logica in het handelen zit, helaas heeft Frank me na 1,5 week weer terug op andere markten gegooid, zal voor hen interessanter zijn.
Ik heb het hier al eerder geschreven, maar dat werd mij niet in dank afgenomen. Frank gebruikt ons om het eigen hachie te redden en dat betekent op sommige momenten dat er bij de hoogste prijzen wordt opgeladen en bij de laagste prijzen wordt ontladen. Heel vervelend voor de deelnemers, maar kennelijk goed voor het resultaat van Frank zelf!
Andere markten is voor Frank nog beter, dan kunnen we niet zien wat er gebeurt, zoals we dat wel kunnen zien op de onbalansmarkt!

[ Voor 8% gewijzigd door bergsmit op 08-01-2026 18:09 ]

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:16

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Kan iemand mij uitleggen welke "andere markten" er nog meer zijn die Frank Energie kan gebruiken? En hoe je kan weten of je op die markt (en welke) zit?

• Coffeeroam

[Afbeelding]
Inderdaad. Ik zit niet op "andere markten" en mijn grafiek ziet er anders uit. Die tweede cyclus had ik niet. Het resultaat €2,26 is met een 10 kWh batterij dus met beduidend minder kWh dan bij jou dit resultaat.
Merk op dat mijn EPEX grafiek op kwartierbasis is.
Kan dat het verschil maken waardoor er niet nog een keer werd geladen/ontladen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EdC4-UkX3sIowTIQvDtL0UEckU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a8MrPXq8LfiSFesL2Cg9Am5z.png?f=fotoalbum_large

• Coffeeroam
Innomine schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Volgens mij werkt het zo dat die ingestelde waarde beide kanten opwerk; voor laden en voor ontladen. Dus als je die instelt op 0.30 ct/kWh dan geef je FE de toestemming bij meer dan 0.30 ct onbalans te ontladen en bij minder dan - 0.30 ct onbalans te laden.
Als dat zo is, is het niet zo handig. Dat kan FE ontladen bij 0,31 ct/kWh en laden bij 0,29 ct/kWh, dat is toch niet fijn?
Vergelijk maar weer met de aandelenbeurs. Je gaat toch ook niet een koop- én een verkoopopdracht geven bij €0,30?
Dan betaal je alleen transactiekosten en heb je geen rendement.

• Mr. EJ Bean
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:46

[Afbeelding]
Is het niet zo dat als je op handel zit je laad en ontlaad obv de onbalans prijs? De EPEX correctie is dan de verrekening tov de epex prijs, omdat je daar via maandelijkse factuur voor betaald.

Dus als je voor 0.10 cent kan laden op de onbalans en de epex is 0,20 en je laad 10 kWh dan kost dat 1,-. Op je maandelijkse factuur wordt echter 2,- in rekening gebracht (in en verkoop voor je maandrekening is altijd obv EPEX), maar je zal die 1,- verschil alsnog krijgen via de EPEX correctie via de kortingsfactuur.

Maar ik ben het wel met je eens dat 3,30 winst voor 70 kWh rondpompen niet een heel hoog rendement is.
Zou zelf willen dat er pas gehandeld wordt als er een minimale winstmarge gehaald wordt. Zou mooi zijn als we dat konden instellen. Bv minimaal 20 cent per kWh. Dus zoiets van laden als EPEX - onbalans < 0,20 en ontladen als onbalans - EPEX > 0,20.

Ik vermoed dat hij is gaan laden mede doordat je handeld met de aggresieve setting van FE.

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. EJ Bean op 08-01-2026 20:46 ]

• azutphen

azutphen

bergsmit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Ik heb het hier al eerder geschreven, maar dat werd mij niet in dank afgenomen. Frank gebruikt ons om het eigen hachie te redden en dat betekent op sommige momenten dat er bij de hoogste prijzen wordt opgeladen en bij de laagste prijzen wordt ontladen. Heel vervelend voor de deelnemers, maar kennelijk goed voor het resultaat van Frank zelf!
Andere markten is voor Frank nog beter, dan kunnen we niet zien wat er gebeurt, zoals we dat wel kunnen zien op de onbalansmarkt!
Idd en daarom wil ik ook naar de onbalansmarkt, misschien wel een lagere opbrengst maar wel controleerbaar en je kunt je eigen batterij nog een beetje tweaken zoals je zelf denkt wat goed is.

• osluis
Mr. EJ Bean schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Is het niet zo dat als je op handel zit je laad en ontlaad obv de onbalans prijs? De EPEX correctie is dan de verrekening tov de epex prijs, omdat je daar via maandelijkse factuur voor betaald.

Dus als je voor 0.10 cent kan laden op de onbalans en de epex is 0,20 en je laad 10 kWh dan kost dat 1,-. Op je maandelijkse factuur wordt echter 2,- in rekening gebracht (in en verkoop voor je maandrekening is altijd obv EPEX), maar je zal die 1,- verschil alsnog krijgen via de EPEX correctie via de kortingsfactuur.

Maar ik ben het wel met je eens dat 3,30 winst voor 70 kWh rondpompen niet een heel hoog rendement is.
Zou zelf willen dat er pas gehandeld wordt als er een minimale winstmarge gehaald wordt. Zou mooi zijn als we dat konden instellen. Bv minimaal 20 cent per kWh. Dus zoiets van laden als EPEX - onbalans < 0,20 en ontladen als onbalans - EPEX > 0,20.

Ik vermoed dat hij is gaan laden mede doordat je handeld met de aggresieve setting van FE.
Ik zit op "andere markten" bij Frank. Geen idee waar ze op handelen, kan het niet controleren. Ik erger mij groen en geel dat ik vandaag alleen aan epex handel meer winst had kunnen hebben dan wat er nu gepresteerd wordt. 3 uur lang 25c p/kwh, 36kWh capaciteit ter beschikking en wat presteren ze? €2,33 aan epex en €3,86 aan handel op net congestie. Daarvoor hebben ze 103 kWh rondgepompt, ben er echt klaar met dat ze zo schandig slecht met m'n accu omspringen. Hoe kunnen ze 3,8c per kWh verkopen als een fatsoenlijke beloning? Heb ik ook nog eens 14kWh verlies in de omvormer. Wie lacht er weer? Frank en de belastingdienst.

Toedeloe Frank ;w
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste