Coffeeroam schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:23:
[...]
Oef, dat is zorgwekkend! Meer verbruik kan ik me nog voorstellen (ik hoop dat het niet alleen maar batterij cycle verliezen zijn!). Maar hoe kan dat, dat je zoveel moet
bijbetalen op de eindafrekening? - want er wordt toch al tussentijds per maand afgerekend naar het werkelijke verbruik en met de werkelijke kWh prijzen in elke maand? - Ben benieuwd naar je analyse.
Ik ben er nog niet helemaal uit, heb nog geen tijd gehad om alles tot in detail te bekijken. Wat ik wel weet is dat ik in dat jaar 13710kWh heb ontladen uit de batterij en dat ik er 14320kWh in gestoken heb (stats Sigen App).
Dat geeft mij aan dat de batterij zelf al aan zelfconsumptie 610kWh heeft geregisteerd. Dat is feitelijk hoger, want als de zon schijnt steelt hij PV opwek omzichzelf draaiend te houden, zonder dat dat ergens geregisteerd wordt. Op basis van de live stats die ik een beetje gevolgd heb acht ik een intern verbruik tussen de 1752kWh en 2628kWh realistischer (continu 200/300W).
Als ik vervolgens kijk naar het totaal verplaatste volume van 28030 kWh kijk en rekening houd met 98% efficientie (wat mijn inziens te hoog is), verdwijnt er alweer 561kWh, dan zit je alweer op een totaal van 2312kWh tot 3189kWh dat omgezet is in warmt. Denk vervolgens aan inkoopvergoeding voor Frank, energiebelasting dat je misloopt, inkoop dat je betaalt en niet meer terughaalt met verkoop. Het zal snel in de papieren lopen.
Grootste verbeterpunt dat ik tot nu toe kan bedenken is om de batterij onder een bepaald verbruik in sluimerstand te laten gaan, maar dan is de reactietijd om off grid te gaan niet langer <1ms.
Bovenstaand is even op de achterkant van een bierviltje. Pin mij er ajb nog niet op vast. Waarom Frank er zo laat mee komt dat ik moet bijbetalen ben ik ook nog niet helemaal uit, maar het lijkt erop dat de in rekening gebrachte energiebelasting op basis was van mijn oud profiel en dat ze pas bij de eindafrekening door hebben dat mijn verbruik veel hoger was ofzo. To be continued.
Ik ben overigens erg benieuwd of het rendement dat Sigen opgeeft voor de omvormer accuraat is. Sigen geeft een max efficientie op van 98.1% ~ 98.4% , maar ik zie nergens terug wat het gemiddeld is of zou moeten zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
osluis op 07-09-2026 17:22
]