Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Ik ben in de war. Je ging toch ontkoppelen van Frank? Indien je nog gekoppeld bent, zit je dan op onbalans of op andere markten?bergsmit schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:29:
Is hier iemand die mij kan uitleggen waarom het handelsresultaat negatief is als Frank de accu oplaadt tegen een positieve prijs onder de EPEXprijs?
Hierover ging het al eerder. Volgens mijn interpretatie staat in de kwartierwaarden-popups het.resultaat van de activiteit puur gebaseerd op de onbalansmarktprijs.bergsmit schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:29:
Is hier iemand die mij kan uitleggen waarom het handelsresultaat negatief is als Frank de accu oplaadt tegen een positieve prijs onder de EPEXprijs?
In het voorlopige resultaat van de dag tot op dat moment, en een dag later in het definitieve resultaat is de Epex waarde van de kWh-prijzen er vanaf gehaald omdat die al op je gewone factuur komt te staan, en wordt de Frank Slim korting erbij opgeteld. Dan maakt dan samen het totaalresultaat.
Dat heb ik tijdelijk gedaan. Inmiddels heeft een deskundige mijn hele installatie geherprogrammeerd en alle fouten in de meterkast hersteld en tekortkomingen aangevuld. Helaas kon de Enirus smartbox niet geherprogrammeerd worden omdat de originele leverancier, waartegen inmiddels een kantongerechtsprocedure wordt gesrtart door ARAG, de gebruikersnaam en het wachtwoord niet vrij geeft. Ik kijk nu of alles beter functioneert maar loop toch tegen oude ongerijmdheden aan.osluis in "Frank Energie Slim Handelen"osluis schreef op dinsdag 3 februari 2026
Je ging toch ontkoppelen van Frank? Indien je nog gekoppeld bent, zit je dan op onbalans of op andere markten?
je haalt diverse zaken door elkaar. Datgene wat Frank uitkeert is niet het resultaat. Wat Frank resultaat noemt kan ook geen resultaat zijn, omdat, als je alleen inkoopt, er geen resultaat is, dat is er pas als je het ingekochte weer verkoopt. Het verschil tussen inkoop en verkoop, dat is het transactie resultaat of wel het handelsresultaat. Omdat Frank daar ook aan verdient (soms ook aan verliest) geeft Frank daar nog een bonus bovenop (of er vanaf in geval van verlies). Dat noemt Frank totaalresultaat, maar is natuurlijk geen resultaat!.Coffeeroam schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:01:
Hierover ging het al eerder.
Volgens mijn interpretatie staat in de kwartierwaarden-popups het.resultaat van de activiteit puur gebaseerd op de onbalansmarktprijs.
In het voorlopige resultaat van de dag tot op dat moment, en een dag later in het definitieve resultaat is de EPEX waarde van de kWh-prijzen er vanaf gehaald omdat die al op je gewone factuur komt te staan, en wordt de Frank Slim korting erbij opgeteld. Dan maakt dan samen het totaalresultaat.
Het is echter duister en voorlopig voor mij onbegrijpelijk hoe Frank bij inkopen boven nul tot een negatief resultaat komt. Dat vereist onderzoek of verduidelijking van de zijde van Frank. Het lijkt erop dat Frank bij die inkopen kosten in rekening brengt en dat als verlies boekt, maar dat is principieel onjuist, omdat die kosten een essentieel onderdeel vormen van de kostprijs bij verkoop!
De EPEX correctie heeft niets te maken met het transactie resultaat, uitsluitend met de uitkering die Frank doet op basis van de deelname aan de onbalansmarkt en/of andere markten. Immers als er goedkoper wordt ingekocht dan de EPEX prijs, dan betaal je toch de EPEX prijs via de energiemeter. Dit corrigeert Frank dan door deze EPEX correctie. Ook als je verkoopt boven de EPEX prijs dan krijg je via de meter niet meer dan de EPEX prijs, dus corrigeert Frank dat in de onbalansuitkering. In beide genoemde gevallen gaat de EPEX vergoeding dan omhoog. In de omgekeerde situatie uiteraard omlaag.
Ah ok, dan ben ik weer mee. Maar zit je nu op onbalans of andere markten?bergsmit schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:55:
[...]
Dat heb ik tijdelijk gedaan. Inmiddels heeft een deskundige mijn hele installatie geherprogrammeerd en alle fouten in de meterkast hersteld en tekortkomingen aangevuld. Helaas kon de Enirus smartbox niet geherprogrammeerd worden omdat de originele leverancier, waartegen inmiddels een kantongerechtsprocedure wordt gesrtart door ARAG, de gebruikersnaam en het wachtwoord niet vrij geeft. Ik kijk nu of alles beter functioneert maar loop toch tegen oude ongerijmdheden aan.
op onbalansosluis schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:00:
Ah ok, dan ben ik weer bij. Maar zit je nu op onbalans of andere markten?
Ik eis van Frank Energie 2 essentiële verklaringen.
1. de uitleg en specificatie van de handelsresultaten, die volgens mij niets te maken hebben met resultaten.
Daardoor wordt de suggestie gewekt dat Frank hier ingrijpt in eigen voordeel.
2. de uitleg en specificatie van de EPEX compensaties, die volgens mij ook niet deugen. Vandaag heeft Frank uitsluitend voor mij ingekocht onder EPEX prijs en uitsluitend voor mij verkocht boven de EPEX prijs. Daardoor heb ik recht op positieve compensatie voor al die verkopen en inkopen, maar in werkelijkheid staat er een schamele 5 cent.
Dat riekt naar diefstal door Frank Energie.
Omdat het voor elke deelnemer dagelijks maar om enkele euro's gaat en niemand de hele dag controleert wat er gebeurt, zal er ook niet snel een onderzoek naar worden ingesteld, maar ik zou toch graag de principiële mening willen horen van de Autoriteit Financiële Markten als Frank geen verhelderende uitleg geeft!
[ Voor 3% gewijzigd door bergsmit op 03-02-2026 17:05 ]
Als je oplaadt tegen een een positieve prijs is het mijn inziens logisch dat daarmee resultaat omlaag gaat. Je koopt stroom in.bergsmit schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:29:
Er zijn twee meters
1.) je meter in de meterkast
2.) je SOC van je batterij
Als je inkoopt rekent Frank twee prijzen uit. 1x inkoop aan je SOC en eentje aan de meter. Je verdient pas geld tijdens het laden op de meter van je SOC, als de onbalansprijs negatief is op de meter betaal je altijd epex.
Je bent nu feitelijk je voorraad aan het aanvullen. Nu je batterij vol zit kan je gaan leveren. Dat die je weer op twee tellers 1x aan de SOC en eentje aan de meter,
Het handelsresultaat is het prijsverschil van wat je zowel op je SOC als op je meter behaald hebt.
Frank slim zorgt ervoor dat de 2 cent inkoopvergoeding over het gedeelte van je SOC gecompenseerd wordt. Dat mis je aan de kant van je meter. Dit is de Frank Slim component.
Omdat het resultaat tussen aan en verkoop op je meter middels je normale factuur verloopt, wordt dat als epex correctie in je kortingsfactuur opgenomen.
Stel dat je op een dag alleen maar geladen hebt aan positieve prijzen en niets hebt geleverd. Dan ga je altijd een negatief resultaat hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door osluis op 03-02-2026 18:29 ]
Ik dacht toch wel dat ik het had begrepen. Het moge zo zijn dat Frank Energie niet-gangbare benamingen voor de verschillende componenten gebruikt, maar als je accepteert dat zij ze zo noemen, dan klopt het volgens mij wel.bergsmit schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:01:
Dit heb ik vandaag aan slimhandelen van Frank Energie gezonden:
Ik eis van Frank Energie 2 essentiële verklaringen.
1. de uitleg en specificatie van de handelsresultaten, die volgens mij niets te maken hebben met resultaten.
Daardoor wordt de suggestie gewekt dat Frank hier ingrijpt in eigen voordeel.
2. de uitleg en specificatie van de EPEX compensaties, die volgens mij ook niet deugen. Vandaag heeft Frank uitsluitend voor mij ingekocht onder EPEX prijs en uitsluitend voor mij verkocht boven de EPEX prijs. Daardoor heb ik recht op positieve compensatie voor al die verkopen en inkopen, maar in werkelijkheid staat er een schamele 5 cent.
Dat riekt naar diefstal door Frank Energie.
Omdat het voor elke deelnemer dagelijks maar om enkele euro's gaat en niemand de hele dag controleert wat er gebeurt, zal er ook niet snel een onderzoek naar worden ingesteld, maar ik zou toch graag de principiële mening willen horen van de Autoriteit Financiële Markten als Frank geen verhelderende uitleg geeft!
- Als er energie wordt geladen tegen een positieve onbalansprijs, dan ziet Frank dat als een negatieve bijdrage aan het resultaat. (mocht de prijs negatief zijn, dan is die bijdrage positief).
- Als er energie wordt ontladen tegen een positieve onbalansprijs, dan ziet Frank dat als een positieve bijdrage aan het resultaat.
- Aan het eind van de dag tellen al deze stukjes (negatief en positief) bij elkaar op en dan heb je (helaas ja) soms iets dat in totaal maar 5 cent is.
Volgens mij maakt het in de componenten "resultaat" niet uit wat de EPEX is op die momenten, die EPEX-elementen staan niet in het "voorlopig handelsresultaat", ook wel "Totaal Resultaat" genoemd.
Wat er via de meter al aan EPEX hetzij is vergoed, hetzij in kosten gebracht is, wordt in de EPEX correctie verdisconteerd, en er blijft dan een "totaal te verrekenen" bedrag over dat via de kortingsfactuur loopt.
Wat haal ik dan precies door elkaar volgens jou?
Je haalt handelsresultaat en EPEX door elkaar. EPEX is de correctie voor het verschil tussen meterprijzen en onbalansprijzen die jij realiseert, niets meer en niets minder. Daar verdien je niets aan en verlies je ook niets aan door die EPEX compensatie, er van uit gaande dat Frank dat goed berekent en daar ben ik aan gaan twijfelen.Coffeeroam schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:36:
ik dacht toch wel dat ik het had begrepen. Het moge zo zijn dat Frank Energie niet-gangbare benamingen voor de verschillende componenten gebruikt, maar als je accepteert dat zij ze zo noemen, dan klopt het volgens mij wel.
- Als er energie wordt geladen tegen een positieve onbalansprijs, dan ziet Frank dat als een negatieve bijdrage aan het resultaat. (mocht de prijs negatief zijn, dan is die bijdrage positief).
- Als er energie wordt ontladen tegen een positieve onbalansprijs, dan ziet Frank dat als een positieve bijdrage aan het resultaat.
- Aan het eind van de dag tellen al deze stukjes (negatief en positief) bij elkaar op en dan heb je (helaas ja) soms iets dat in totaal maar 5 cent is.
Volgens mij maakt het in de componenten "resultaat" niet uit wat de EPEX is op die momenten, die EPEX-elementen staan niet in het "voorlopig handelsresultaat", ook wel "Totaal Resultaat" genoemd.
Wat er via de meter al aan EPEX hetzij is vergoed, hetzij in kosten gebracht is, wordt in de EPEX correctie verdisconteerd, en er blijft dan een "totaal te verrekenen" bedrag over dat via de kortingsfactuur loopt.
Wat haal ik dan precies door elkaar volgens jou?
Kennelijk verwar je resultaat met liquiditeit.osluis schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:26:
Stel dat je op een dag alleen maar geladen hebt aan positieve prijzen en niets hebt geleverd. Dan ga je altijd een negatief resultaat hebben.
Iemand die zijn schulden betaalt, wordt niet armer, maar raakt zijn centen kwijt.
door te kopen verarm je niet, verlies je niets, dus behaal je ook geen negatief resultaat.
Het is, dat niemand belasting hoeft te betalen over het resultaat dat bij Frank wordt behaald, maar anders zou de belastingdienst hier een stokje voor steken, want dit resultaat van Frank lijkt niet op echt resultaat!
Ik verwar niets. Frank toont jou een DAGresultaat. Als jij gedurende een dag niets verkoopt, en alleen binnen pakt aan positieve prijs. Heb je meer betaald dan je hebt ontvangen --> Dagresultaat in de app van Frank = negatief. Verkoop je de volgende dag weer aan positieve prijs, dan is je resultaat zeer positief, want de kosten had je de dag ervoor al.bergsmit schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:45:
[...]
Kennelijk verwar je resultaat met liquiditeit.
Iemand die zijn schulden betaalt, wordt niet armer, maar raakt zijn centen kwijt.
door te kopen verarm je niet, verlies je niets, dus behaal je ook geen negatief resultaat.
Het is, dat niemand belasting hoeft te betalen over het resultaat dat bij Frank wordt behaald, maar anders zou de belastingdienst hier een stokje voor steken, want dit resultaat van Frank lijkt niet op echt resultaat!
Als je het antwoord op je vraag niet wilt horen, moet je de vraag niet stellen. Ik leg je uit hoe de waardes in de app to stand komen. Doe er verder mee wat je wilt
Een alternatief wat ik tegen kwam is overstappen naar HEGG energy. Zij kunnen de Aplha ook direct aansturen en beweren wel rekening te houden met eigen opwek. Heeft daar iemand ervaring mee?
Mag ik het nog een keer proberen?
Als je nu gewoon accepteert dat Frank Energie verschillende terminologie gebruikt voor de zaken die in jouw VWO/WO boeken staat, bv. resultaat ipv liquiditeit en zo meer, dan zijn de berekeningen van Frank best te begrijpen.
[ Voor 64% gewijzigd door Proton_ op 04-02-2026 15:02 ]
Ik sta altijd open voor nuttige discussie.Coffeeroam schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:44:
Mag ik het nog een keer proberen?
Als je nu gewoon accepteert dat Frank Energie verschillende terminologie gebruikt voor de zaken die in jouw VWO/WO boeken staat, bv. resultaat ipv liquiditeit en zo meer, dan zijn de berekeningen van Frank best te begrijpen.
Het is niet alleen dat Frank onjuiste terminologie gebruikt, Frank verbergt de werkelijke financiële resultaten van laad en ontlaad activiteiten. Bovendien kloppen de EPEX compensaties niet met hun eigen verklaring.
Voor ik naar de AFM stap wil ik Frank de gelegenheid geven zelf te verklaren hoe ee en ander in de vork steekt.
Het is helder wat je klachten zijn.bergsmit schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:17:
[...]
Ik sta altijd open voor nuttige discussie.
Het is niet alleen dat Frank onjuiste terminologie gebruikt, Frank verbergt de werkelijke financiële resultaten van laad en ontlaad activiteiten. Bovendien kloppen de EPEX compensaties niet met hun eigen verklaring.
Voor ik naar de AFM stap wil ik Frank de gelegenheid geven zelf te verklaren hoe ee en ander in de vork steekt.
1. "Frank verbergt de werkelijke financiële resultaten van laad en ontlaad activiteiten".. Ja, Frank zal best ook zelf wat winst behalen over die handel. Dat mag wel van de AFM, vermoed ik. Zijn ze verplicht ook te zeggen hoeveel winst ze overhouden? Dat is de vraag.
2. "De EPEX compensaties kloppen niet met hun eigen verklaring". De EPEX beprijzing verschijnt op de maandelijkse factuur. Deze wordt verrekend op de kortingsfactuur. En dat doen ze ook. Ik heb daar geen onregelmatigheden kunnen ontdekken. Ik kijk uit naar de uitleg die je van Frank gaat krijgen.
Daar is Frank transparant over. 15% houden ze zelf. Staat in de algemene voorwaarden die volgens Bergsmit niet rechtsgeldig zijn, maar waarvoor hij ook nog niet naar de rechtbank gestapt is.Coffeeroam schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:36:
[...]
Het is helder wat je klachten zijn.
1. "Frank verbergt de werkelijke financiële resultaten van laad en ontlaad activiteiten".. Ja, Frank zal best ook zelf wat winst behalen over die handel. Dat mag wel van de AFM, vermoed ik. Zijn ze verplicht ook te zeggen hoeveel winst ze overhouden? Dat is de vraag.
2. "De EPEX compensaties kloppen niet met hun eigen verklaring". De EPEX beprijzing verschijnt op de maandelijkse factuur. Deze wordt verrekend op de kortingsfactuur. En dat doen ze ook. Ik heb daar geen onregelmatigheden kunnen ontdekken. Ik kijk uit naar de uitleg die je van Frank gaat krijgen.
Epex zal nooit sluitend zijn ivm laad- en ontlaadverliezen. Daar houdt Frank geen rekening mee. Die kunnen alleen rekenen met SOC% waarbij ze uit gaan van synchroon laden en ontladen.
[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 04-02-2026 12:52 ]
Dat klopt. Maar de interne verliezen kunnen de (vermeende) discrepantie in de EPEX afrekening niet verklaren, want de stroom die in de batterij verloren gaat, als b.v. warmte, loopt net zo goed via de meter.osluis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:50:
[...]
Epex zal nooit sluitend zijn ivm laad- en ontlaadverliezen. Daar houdt Frank geen rekening mee. Die kunnen alleen rekenen met SOC% waarbij ze uit gaan van synchroon laden en ontladen.
Ik zie dan ook helemaal geen discrepantie in de EPEX afrekening. Ik zie alleen maar een wat hoger verbruik (dan zonder batterijen), dat door de interne "consumptie" van de batterij wordt veroorzaakt. .
Daarom vind ik ook nog steeds dat Frank niet moet gaan rondpompen voor 1 à 2 cent prijsverschil (wat ze dus wel doen), maar dat is een andere zaak.
[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 04-02-2026 21:00 ]
Dat duurt niet lang want bij mij bonjouren ze me telkens terug naar andere markten. Aan frank verteld dat ik op onbalans wil blijven maar dat is volgens Frank geen optie. Iedereen moet naar andere markten.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Vandaag weer: laden bij €0,140; ontladen bij €0,145. Dat zet toch geen zoden aan de dijk?azutphen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:01:
[...]
Dat duurt niet lang want bij mij bonjouren ze me telkens terug naar andere markten. Aan frank verteld dat ik op onbalans wil blijven maar dat is volgens Frank geen optie. Iedereen moet naar andere markten.
Ik zit op zuiver onbalans, niet andere markten.
Die andere markten is daar ook de aFRR markt bij?Coffeeroam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Vandaag weer: laden bij €0,140; ontladen bij €0,145. Dat zet toch geen zoden aan de dijk?
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
En wat is het beste technisch gezien voor de batterij of maakt dat niet uit?
En standaard of agressief handelen, hoe zijn de ervaringen?
[ Voor 17% gewijzigd door Den Segg op 06-02-2026 21:39 ]
EMS, ze gaan dan uitzetten op onbalans.. salderen lijkt me nuttiger.Den Segg schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:53:
Andere vraag nog: ik werk met een batterij èn ik heb zonnepanelen (die zullen er meer zijn hier): zet ik dan in de app van Frank ‘slim handelen met zonnepanelen‘ ook aan of laat ik dat beter aan mijn EMS over? Wat zijn de ervaringen?
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Volgens mij kan je beter aanvinken, maar dan gewoon je batterij niet koppelen aan Frank. Als je uitvinkt, betaal je bijna 2 cent per teruggeleverde kWh die je anders niet betaalt en mis je 15% bonus, althans zo interpreteerde ik het toen ik keek of ik naar Frank wil overstappenMiezie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:00:
[...]
EMS, ze gaan dan uitzetten op onbalans.. salderen lijkt me nuttiger.
Aanvinken betekent koppelen…jurjen_g schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:16:
[...]
Volgens mij kan je beter aanvinken, maar dan gewoon je batterij niet koppelen aan Frank. Als je uitvinkt, betaal je bijna 2 cent per teruggeleverde kWh die je anders niet betaalt en mis je 15% bonus, althans zo interpreteerde ik het toen ik keek of ik naar Frank wil overstappen
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Dat lijkt me vreemd, ik heb een bericht van Frank dat allen onbalans niet meer kan, het is zc+ of andere marktenCoffeeroam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Vandaag weer: laden bij €0,140; ontladen bij €0,145. Dat zet toch geen zoden aan de dijk?
Frank Energie NL)
21 jan 2026 17:23 CET
Goedendag Andre,
Bedankt voor je bericht. Ik begrijp goed dat je graag op de onbalansmarkt actief wilt blijven. Toch hebben we bij Frank Energie besloten om alle klanten over te zetten naar de nieuwe hybride handelsstrategie. De redenen hiervoor lichten we uitgebreid toe in ons kwartaalrapport, dat je hier kunt lezen:
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Ik had juist het omgekeerde bericht gekregen. Ik kan niet naar andere markten omdat ik Enphase batterijen heb en die ondersteunen andere markten niet. Dus als ik Handel aanzet zit ik puur op onbalans.azutphen schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:15:
[...]
Dat lijkt me vreemd, ik heb een bericht van Frank dat allen onbalans niet meer kan, het is zc+ of andere markten
Frank Energie NL)
21 jan 2026 17:23 CET
Goedendag Andre,
Bedankt voor je bericht. Ik begrijp goed dat je graag op de onbalansmarkt actief wilt blijven. Toch hebben we bij Frank Energie besloten om alle klanten over te zetten naar de nieuwe hybride handelsstrategie. De redenen hiervoor lichten we uitgebreid toe in ons kwartaalrapport, dat je hier kunt lezen:
In de winter zit ik per kwartier. In de zomer zit ik per uur, omdat ik dan mijn batterij (vol met zonnestroom) wil ontladen op de duurdere uurtjes. Kwartiertjes kan ik dan niet goed timen.Den Segg schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:35:
Is het nu eigenlijk lucratiever om per kwartier of per uur te betalen bij Frank?
En wat is het beste technisch gezien voor de batterij of maakt dat niet uit?
En standaard of agressief handelen, hoe zijn de ervaringen?
Technisch maakt het voor de batterij niet veel uit, behalve dat je bij kwartier iets meer (mijn indruk: 10%-20%) meer laad/ontlaad bewegingen hebt, en dat gaat dus af van de levensduur.
Ik vind standaard al agressief genoeg. Er wordt in mijn beleving ook dan al gehandeld met minimale prijsverschillen. Ik had liever een standje "milde handel", maar dat bestaat niet.
Ook mij lijkt salderen t/m 31/12/2026 nog steeds nuttiger dan "Slim terugleveren", maar dat is omdat ik zelf actief de opgewekte kWh-en over de dag schuif. Als je dat niet doet is mogelijk "Slim terugleveren" nuttig.Den Segg schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:53:
Andere vraag nog: ik werk met een batterij èn ik heb zonnepanelen (die zullen er meer zijn hier): zet ik dan in de app van Frank ‘slim handelen met zonnepanelen‘ ook aan of laat ik dat beter aan mijn EMS over? Wat zijn de ervaringen?
Heel mijn '2025' zal vermoedelijk nog met een klein terugleveroverschot eindigen, waarschijnlijk minder dan de 247 kWh tekort die ik had, en dat was al dicht genoeg bij nul eigenlijk. Ik merk dus (te) weinig van uitschakelen door Frank, kreeg er dit 'halve' jaar circa €30 voor.
dit beeld zie ik in de app op mijn smartphone, maar voor ik een screenprint kan maken verdwijnt het. Hoe krijg jij wel een screenprint? doe je dat via een laptop, notebook of pc?
Ik houd mijn vinger op het scherm zodat de popup niet verdwijnt, tegelijkertijd neem ik (met andere vinger(s)) de screenshot (iPhone).bergsmit schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:13:
[...]
dit beeld zie ik in de app op mijn smartphone, maar voor ik een screenprint kan maken verdwijnt het. Hoe krijg jij wel een screenprint? doe je dat via een laptop, notebook of pc?
Overigens is Frank het wachten blijkbaar beu en is bij €0,14 begonnen te ontladen. Terwijl het eerder al €0,175 was, maar toen gebeurde er niks.
ik ben maar even overgestapt nar Dynamic ESS van Victron. Die heeft geladen op de 2 laagste punten en 2x ontladen op de twee hoogste punten.Coffeeroam schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:41:
Overigens is Frank het wachten blijkbaar beu en is bij €0,14 begonnen te ontladen. Terwijl het eerder al €0,175 was, maar toen gebeurde er niks.
Dat klinkt een stuk beter! Maar gebruikt Victron de onbalansmarkt of alleen de EPEX?bergsmit schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:46:
[...]
ik ben maar even overgestapt nar Dynamic ESS van Victron. Die heeft geladen op de 2 laagste punten en 2x ontladen op de twee hoogste punten.
Victron gebruikt alleen de EPEX.Coffeeroam schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:49:
Dat klinkt een stuk beter! Maar gebruikt Victron de onbalansmarkt of alleen de EPEX?
Mijn ervaring is dat je het laagst inkoopt op de onbalansmarkt en het hoogst verkoopt op de EPEX. dus herhaaldelijk stekker trekken! Er is een uitzondering wanneer er pieken zijn op de onbalansmarkt, Als die dreigen dan moet je daarin meegaan.
Voordeel van de EPEX is dat je van te voren weet welke prijs er is, terwijl je op de onbalansmarkt nooit zeker bent, te vaak is er sprake van regeltoestand 2 en dan heb je niks gedaan. Ook gebeuren er vreemde zaken zoals vandaag. Krijg ik in de app de mededeling "de markt is rustig, uw accu wordt gespaard". Staat er boven resultaat 30 cent negatief!!! weg centen op een zogenaamd rustige markt..........
Het is inderdaad wel érg vaak RT2. Het ziet er de laatste tijd uit als de helft van de tijd.bergsmit schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:20:
[...]
Victron gebruikt alleen de EPEX.
Mijn ervaring is dat je het laagst inkoopt op de onbalansmarkt en het hoogst verkoopt op de EPEX. dus herhaaldelijk stekker trekken! Er is een uitzondering wanneer er pieken zijn op de onbalansmarkt, Als die dreigen dan moet je daarin meegaan.
Voordeel van de EPEX is dat je van te voren weet welke prijs er is, terwijl je op de onbalansmarkt nooit zeker bent, te vaak is er sprake van regeltoestand 2 en dan heb je niks gedaan. Ook gebeuren er vreemde zaken zoals vandaag. Krijg ik in de app de mededeling "de markt is rustig, uw accu wordt gespaard". Staat er boven resultaat 30 cent negatief!!! weg centen op een zogenaamd rustige markt..........
Verkopen op EPEX terwijl batterij gekoppeld staat lukt niet. Heb geprobeerd batterij lokaal aan te sturen maar dat commando wordt genegeerd zolang die gekoppeld staat. Ik heb ook geen "stekker" om te trekken, ik kan alleen maar handel opzeggen bij FE, maar als je dat per dag of per uur aan- en uitzet (als dat al kan) zullen ze niet bijzonder op prijs stellen neem ik aan..
Untappd: Louwke80
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
om mezelf te beantwoorden zodat anderen het ook weten: zodra je slim handelen deactiveer is het ook gelijk uit. ik kreeg eglijk een mail van AlphaESS dat mijn accu ontkoppeld is van slimhandelen.kmf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:37:
als je via de app handelen uitzet, hoe lang duurt het voordat je weer volledige eigen controle krijgt over je thusaccu(alphaESS?)
de accu bleef wel hangen in de laatste modus lijkt het wel en ik kon het niet met modbus aanpassen....
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Vaak blijk je óók nog een mail te moeten sturen aan slimhandelen@frankenergie.nl om de ontkoppeling echt te laten gebeuren.kmf schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:20:
[...]
om mezelf te beantwoorden zodat anderen het ook weten: zodra je slim handelen deactiveer is het ook gelijk uit. ik kreeg eglijk een mail van AlphaESS dat mijn accu ontkoppeld is van slimhandelen.
de accu bleef wel hangen in de laatste modus lijkt het wel en ik kon het niet met modbus aanpassen....
Waarom zou dat zijn? Verwacht Frank in maart op de verkeerde tijden te willen gaan terugleveren?
Nou hier zonder slimme batterij van 0,105 naar 0,082, dus ook die 0,023 verschil.Coffeeroam schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:26:
Op de termijnfactuur valt mij op dat de verwachte terugleververgoeding voor maart omlaag gaat van €0,079 naar €0,056.
Waarom zou dat zijn? Verwacht Frank in maart op de verkeerde tijden te willen gaan terugleveren?
Nee, alleen de teruggeleverde kWh-prijs daalt.Louwke schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:09:
Verwachte prijs wat je per kWh betaald zal dan ook lager zijn. Oftewel de dynamische prijzen zullen naar verwachting lager zijn komende maand
De kWh-prijs voor levering daalt bijna niet, van € 0,115 naar 0,110.
Bij mij varieert de verwachte levering en teruglever tarieven elke maand wel. Ik kijk er niet van op.Coffeeroam schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:23:
[...]
Nee, alleen de teruggeleverde kWh-prijs daalt.
Belangrijker is de werkelijke tarief aan het einde van de maand.
En dat kan dus komen doordat de prijzen van teruglevering overdag dus anders zijn dan gedurende de hele dag. Oftewel niets raars aan en inderdaad zoals hierboven gezegd het is een verwachte prijs geen garantieCoffeeroam schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:23:
[...]
Nee, alleen de teruggeleverde kWh-prijs daalt.
Maar de vraag was waarom ze verwachten dat de vergoeding omlaag gaat.Louwke schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:59:
[...]
En dat kan dus komen doordat de prijzen van teruglevering overdag dus anders zijn dan gedurende de hele dag. Oftewel niets raars aan en inderdaad zoals hierboven gezegd het is een verwachte prijs geen garantie
Uiteraard weet ik ook dat de werkelijke prijs telt.
Oké. Kennelijk is maart zo'n soort maand.Louwke schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:46:
Wellicht gebaseerd op historische data, dat dagen overdag meer wind en meer opbrengst uit zonnenparken en panelen. Dat daardoor je waarschijnlijk minder terug krijgt voor je teruglevering. Dat soort factoren tellen mee. Dit verschilt per maand ook dus.
En ben weer terug naar de handel modus, in mijn geval andere markten.Coffeeroam schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:34:
[...]
Laat maar even weten hoe de nieuwe settings je bevallen.
ZC+ met drempel van 40 cent, is dat de minimum verkoopprijs? Wanneer koop je dan in op de EPEX? Is dat handmatig?
ZC+ leverde echt nauwelijks iets op vanwege de minime prijsverschillen de laatste maand.
Je kan mijn gegevens nu ook zien bij onbalansmarkt ik ben andre2412
Ik zag het. Dan gaat het niet lekker vandaag...azutphen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:48:
[...]
En ben weer terug naar de handel modus, in mijn geval andere markten.
ZC+ leverde echt nauwelijks iets op vanwege de minime prijsverschillen de laatste maand.
Je kan mijn gegevens nu ook zien bij onbalansmarkt ik ben andre2412
https://www.frankenergie.nl/nl/thuisbatterij/vergelijken
AlphaESS "luistert" als de op één na beste naar de Frank commando's en levert 2x zoveel resultaat in Euro's per kW dan de slechtste.
Wel nemen ze bij de bepaling van resultaat alléén de top 3 individuele installaties van dat merk mee. Dat kan een vertekend beeld geven. Ik denk dat je over een statistisch relevant aantal installaties zou behoren te middelen.
Moet zeggen dat ik vaker hier lees over storing met Alpha dan Sig. Wellicht vallen de resultaten van Sig lager uit omdat 'wij' als gebruiker meer kunnen sturen dan Frank wellicht zou willen. Mijn inziens een resultaten bord waar je precies niks mee kan. Het is ook per kW gemeten dus niet kW 'h'. Hoe lager de kW is des te makkelijker kan de batterij meedoen in de commandos. Mijn 12 kW staat nu de restjes van de 17 kW aansluiting tot zich te nemen omdat de auto's de overige 14 kW tot zich nemen. Warmtepomp is momenteel ook wel nodig dus blijft weinig over.
Kort gezegd: puur de kW geeft nogal een vertekend beeld.
Ik heb hier dus best wel problemen mee. Nog Frank, nog Bliq management systeem, nog de Growatt omvormer let erop dat ik maar max 40A mag trekken van het net. Als dus de warmtepomp loopt, de oven en kookplaten aan staan, en de accu moet laden, dan slaat de hoofd zekering er uit. Never-mind als de auto ook wil laden (die wel zelf al dynamisch is). Helaas is er dus ook geen manier om de accu commando’s te overschrijven op momenten zoals deze. Het blijft raar dat dit geen standaard functionaliteit is.stefan1512 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:51:Mijn 12 kW staat nu de restjes van de 17 kW aansluiting tot zich te nemen omdat de auto's de overige 14 kW tot zich nemen. Warmtepomp is momenteel ook wel nodig dus blijft weinig over.
Je hebt geen loadbalancing? Dat is niet heel handig. Indien je het wel hebt: import limit instellen is een standaard functie als het goed isvoodooless schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Ik heb hier dus best wel problemen mee. Nog Frank, nog Bliq management systeem, nog de Growatt omvormer let erop dat ik maar max 40A mag trekken van het net. Als dus de warmtepomp loopt, de oven en kookplaten aan staan, en de accu moet laden, dan slaat de hoofd zekering er uit. Never-mind als de auto ook wil laden (die wel zelf al dynamisch is). Helaas is er dus ook geen manier om de accu commando’s te overschrijven op momenten zoals deze. Het blijft raar dat dit geen standaard functionaliteit is.
Wel loadbalancing op de lader. Maar geen import limiet instelbaar op de inverter. Alleen een export limietMiezie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:16:
Je hebt geen loadbalancing? Dat is niet heel handig. Indien je het wel hebt: import limit instellen is een standaard functie als het goed is.
Dat is wel gek zeg maar bevestigd wel mijn punt dat de cijfers die Frank geeft aan de genoemde merken wellicht wat afwijkt van de werkelijkheid. Ik heb ook van Sigenergy de Gateway, die zorgt voor noodstroom als de netspanning wegvalt. Welke van de 2 (batterij of gateway) verantwoordelijk is voor de loadbalancing weet ik niet maar er wordt wel rekening gehouden met mijn 3x 25A aansluiting. Verder is 1 van de 2 laadpalen vastgezet op 10A ipv 16A en de ander werkt ook met loadbalancing. De 2e laadpaal is vaak de dupe ipv de batterij, geen idee waarom de batterij niet onderaan dat rijtje staat maar ik kan ermee leven.voodooless schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Ik heb hier dus best wel problemen mee. Nog Frank, nog Bliq management systeem, nog de Growatt omvormer let erop dat ik maar max 40A mag trekken van het net. Als dus de warmtepomp loopt, de oven en kookplaten aan staan, en de accu moet laden, dan slaat de hoofd zekering er uit. Never-mind als de auto ook wil laden (die wel zelf al dynamisch is). Helaas is er dus ook geen manier om de accu commando’s te overschrijven op momenten zoals deze. Het blijft raar dat dit geen standaard functionaliteit is.
Met Boost bedoel je 'Instant Manual Control' denk ik? Daarmee kunnen we laad, ontlaad, zelfconsumptie en niks doen commando's aan de batterij geven. Dat is denk ik waarom Frank zegt dat Sigenergy niet zo goed luistert naar hun commando's. Al moet ik wel zeggen dat Sigenergy 2 a 3 minuten later het commando pas verwerkt. Dat zorgt voor 'straf' met negatief resultaat wanneer hij te lang laad of ontlaad al is het maar een paar cent.Vdvmark schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:08:
Sig heeft toch zo'n bejubelde boost functie waarmee t net wat meer doet en aan de andere kant kan meer doen dan Frank op papier heeft staan dus ook gezien worden als niet opvolgen opdrachten ? Minder geschikt voor gecontrolleerd gebruik op Frank's markten ?
Het lijkt mij dat Frank Energie niet een boostfunctie kan activeren op Sig. Althans, volgens Frank's verhaal zijn er alleen laad, ontlaad, en "doe niets"(stop) commando's. Voor zover ik weet is er geen "boost ontlaad" commando of iets dergelijks. Mijn Enphase kan in principe ook boosten maar ik heb hem nog nooit live betrapt op het gebruik van deze functie.Vdvmark schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:57:
Nee ik bedoelde dat de Sig een langduriger piekvermogen heeft dat daarmee afwijkt van door Frank verwacht vermogen. Een boostfunctie voor het laad/ontlaad vermogen. Maar misschien haal ik merken door elkaar en is dat een eigenschap van een andere omvormer.
Die 2 a 3 minuten zie ik ook gewoon bij het slim laden van de auto en zag ik ook bij SolarEdge met handel toen ik er nog op zat.stefan1512 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Met Boost bedoel je 'Instant Manual Control' denk ik? Daarmee kunnen we laad, ontlaad, zelfconsumptie en niks doen commando's aan de batterij geven. Dat is denk ik waarom Frank zegt dat Sigenergy niet zo goed luistert naar hun commando's. Al moet ik wel zeggen dat Sigenergy 2 a 3 minuten later het commando pas verwerkt. Dat zorgt voor 'straf' met negatief resultaat wanneer hij te lang laad of ontlaad al is het maar een paar cent.
Resultaten van Frank neem ik maar met een korreltje zout. Wandel maar eens door de top 30 en kijk maar hoeveel Sig systemen er tussen staan.Coffeeroam schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:13:
Frank Energie heeft een "prestatiescore" gepubliceerd per merk batterijen.
https://www.frankenergie.nl/nl/thuisbatterij/vergelijken
AlphaESS "luistert" als de op één na beste naar de Frank commando's en levert 2x zoveel resultaat in Euro's per kW dan de slechtste.
Wel nemen ze bij de bepaling van resultaat alléén de top 3 individuele installaties van dat merk mee. Dat kan een vertekend beeld geven. Ik denk dat je over een statistisch relevant aantal installaties zou behoren te middelen.
https://onbalansmarkt.com/resultaten
Dat vond ik ook al niet heel erg kloppen inderdaad.osluis schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:40:
[...]
Resultaten van Frank neem ik maar met een korreltje zout. Wandel maar eens door de top 30 en kijk maar hoeveel Sig systemen er tussen staan.
https://onbalansmarkt.com/resultaten
Net als de scores van klanten bij reviews en ook de verwachte opbrengst die ze voorspiegelen.
ik heb het al diverse malen eerder geschreven en uitgelegd. De resultaten die Frank geeft zijn nep. Het zijn geen resultaten. Frank berekent geen kostprijzen en manipuleert op basis van uitgaven en ontvangsten.osluis schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:40:
Resultaten van Frank neem ik maar met een korreltje zout. Wandel maar eens door de top 30 en kijk maar hoeveel Sig systemen er tussen staan.https://onbalansmarkt.com/resultaten
Ook de EPEX correcties deugen niet. Frank legt dat uit met een rookgordijn waaruit blijkt hoe onzinnig zij te werk gaan.
Waar je werkelijk.naar moet kijken is naar jouw energierekening en naar de zogenaamde bonus/korting uitkeringen van Frank. Als die positief zijn kun je tevreden zijn.
Ik zal het nog wat bonter maken. Frank verzuimt rekening te houden met laad- ontlaadverliezen. Vorige maand heb ik 1300kWh heen en weer gepompt hebt, dan heb ik ongeveer182kWh aan verliezen op de (epex) meter. Laat dat gemiddeld 25c per kWh schelen (ja, de belasting betaal je en zie je niet terug), dan kost dat mij netto ook €45,50 euro op de toch al schamele "winst" van rond de €170.bergsmit schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:24:
[...]
ik heb het al diverse malen eerder geschreven en uitgelegd. De resultaten die Frank geeft zijn nep. Het zijn geen resultaten. Frank berekent geen kostprijzen en manipuleert op basis van uitgaven en ontvangsten.
Ook de EPEX correcties deugen niet. Frank legt dat uit met een rookgordijn waaruit blijkt hoe onzinnig zij te werk gaan.
Waar je werkelijk.naar moet kijken is naar jouw energierekening en naar de zogenaamde bonus/korting uitkeringen van Frank. Als die positief zijn kun je tevreden zijn.
Ja, dat klopt. Maar ja, ze hebben ook nooit gezegd dat ze wél rekening houden met laad- en ontlaadverliezen.... Ze zullen daar vermoedelijk tegen inbrengen dat dat voor elk systeem andere verliezen zijn. Er zit niks anders op dan deze verliezen in je eigen berekeningen laten meetellen en dan kijken of de onbalanshandel je nog verder helpt of niet.osluis schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik zal het nog wat bonter maken. Frank verzuimt rekening te houden met laad- ontlaadverliezen. Vorige maand heb ik 1300kWh heen en weer gepompt hebt, dan heb ik ongeveer182kWh aan verliezen op de (epex) meter. Laat dat gemiddeld 25c per kWh schelen (ja, de belasting betaal je en zie je niet terug), dan kost dat mij netto ook €45,50 euro op de toch al schamele "winst" van rond de €170.
Zo houden ze ook geen rekening met afschrijving per cyclus. Die moet je ook meetellen.
Daarom ben ik ook absoluut niet blij als ze laden en ontladen voor slechts 1 a 2 cent verschil.
Voor Frank Energie is dat daarentegen wel prettig, want voor hun telt elke cent wel in hun voordeel.
Klopt, maar ze zouden voor de transparantie wel een kleine * met de disclaimer kunnen plaatsen dat in de handelsresultaat wat als volledige winst gepresenteerd wordt, deze verliezen niet opgenomen zijn. Ik weet dat dit negatief is voor hun businessmodel, maar ik heb berichten gezien van sommige mensen die zich afvragen waarom ze na het plaatsen van de batterij opeens een hogere energierekening hebben. Dat zit hem voor een deel hier dus in.Coffeeroam schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:45:
[...]
Ja, dat klopt. Maar ja, ze hebben ook nooit gezegd dat ze wél rekening houden met laad- en ontlaadverliezen.... Ze zullen daar vermoedelijk tegen inbrengen dat dat voor elk systeem andere verliezen zijn. Er zit niks anders op dan deze verliezen in je eigen berekeningen laten meetellen en dan kijken of de onbalanshandel je nog verder helpt of niet.
Zo houden ze ook geen rekening met afschrijving per cyclus. Die moet je ook meetellen.
Daarom ben ik ook absoluut niet blij als ze laden en ontladen voor slechts 1 a 2 cent verschil.
Voor Frank Energie is dat daarentegen wel prettig, want voor hun telt elke cent wel in hun voordeel.
Afschrijving op de batterij is idd ook een dingetje.
Al handelen ze met 0 winst op de teller voor jou. Frank en de belastingdienst pakken toch wel centen ivm je interne verliezen.
Hopelijk komt er in het voorjaar weer wat meer beweging in de markt anders ga ik eerder dan verwacht over op ZC+.
Ik ga vanaf het voorjaar weer op handmatig in de EPEX.osluis schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Klopt, maar ze zouden voor de transparantie wel een kleine * met de disclaimer kunnen plaatsen dat in de handelsresultaat wat als volledige winst gepresenteerd wordt, deze verliezen niet opgenomen zijn. Ik weet dat dit negatief is voor hun businessmodel, maar ik heb berichten gezien van sommige mensen die zich afvragen waarom ze na het plaatsen van de batterij opeens een hogere energierekening hebben. Dat zit hem voor een deel hier dus in.
Afschrijving op de batterij is idd ook een dingetje.
Al handelen ze met 0 winst op de teller voor jou. Frank en de belastingdienst pakken toch wel centen ivm je interne verliezen.
Hopelijk komt er in het voorjaar weer wat meer beweging in de markt anders ga ik eerder dan verwacht over op ZC+.
Dan bepaal kan ik tenminste zelf mijn Delta (verkoop-inkoop) bepalen.
Gisteren was ook zo'n dag eigenlijk. EPEX op 19,4 cent. Batterij 100% vol. Er gebeurde niks.
Later op dezelfde dag een volledige ontlaadgebeurtenis op 11,2 cent. Wat heb ik daaraan?
ik weet niet of anderen vandaag dezelfde ellende hadden als ik, maar juist op de momenten dat er eindelijk verkocht kon worden gaf Frank aan dat er geen verbintenis was met mijn batterij, ook een keer: op de markten waarop uw batterij functioneert waren geen interessante prijzen.Coffeeroam schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:09:
Ik ga vanaf het voorjaar weer op handmatig in de EPEX.
Dan bepaal kan ik tenminste zelf mijn Delta (verkoop-inkoop) bepalen.
Gisteren was ook zo'n dag eigenlijk. EPEX op 19,4 cent. Batterij 100% vol. Er gebeurde niks.
Later op dezelfde dag een volledige ontlaadgebeurtenis op 11,2 cent. Wat heb ik daaraan?
Het lijkt steeds bedroevender te worden bij Frank!
Hopelijk willen ze dan ook voor de mensen die "over" zijn, een aangepaste view maken waar dit dan wel zichtbaar is. Hun site zegt:Beste,
Goed nieuws. Je maakt vanaf nu gebruik van de nieuwe handelsmodus waarin we op andere markten dan de onbalansmarkt sturen. Dit kun je vanaf nu ook terugzien in de pop-up meldingen in de app. Verder kun je de SoC, onbalansprijs en EPEX-prijs volgen in de app zoals je van ons gewend bent, alleen zal het gedrag van de batterij niet altijd te relateren zijn aan de onbalansprijzen.
Je kunt in onze kwartaalrapporten zien hoe deze hybride strategie zich ontwikkelt en hoe de resultaten zich verhouden tot de marktomstandigheden en de oude strategie.
Met vriendelijke groet,
Team Frank
Dus ze gaan ervan uit dat niemand dit wil zien of snapt?We tonen maar één onbalansprijsreeks in de app omdat het anders te complex wordt.
Dat maak ik zelf wel uit of het voor mij te complex wordt!SupaHotFire schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:54:
Kreeg net deze e-mail:
[...]
Hopelijk willen ze dan ook voor de mensen die "over" zijn, een aangepaste view maken waar dit dan wel zichtbaar is. Hun site zegt:
[...]
Dus ze gaan ervan uit dat niemand dit wil zien of snapt?
Ze kunnen eenvoudig de verschillende curves naar keuze zichtbaar laten zijn.
Ik zie het probleem niet.
Ter indicatie, ik heb vorige maand heb ik gemiddeld 6c per verplaatste kWh verdiend op andere markten. Gemiddelde dagopbrengst was €5.66 met een 36kWh batterij en dat is exclusief verliezen en afscrhijving op de baterij. Persoonlijk vind het amper de moeite waard.bergsmit schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:46:
Inmiddels blijk ik per vandaag ook op andere markten te functioneren. Ik kijk dat even aan en als dat nog negatiever is dan de Frank onbalans resultaten, dan haal ik mijn Eniris Smartbox er vanaf en stop met de Frank slimme diensten en ga gewoon door op de EPEX markt. Andere markten zijn voor mij niet controleerbaar, behalve op resultaat, dus als dat niet goed is dan is het einde verhaal!
Het is dat mijn business case pas start vanaf 1 jan 2027 als het salderen stopt, anders was het wat mij betreft een miskoop geweest met een terugverdientijd van tussen de 8 en 10 jaar.
Maar 6ct/kWh, exclusief de interne verliezen!osluis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:10:
[...]
Ter indicatie, ik heb vorige maand heb ik gemiddeld 6c per verplaatste kWh verdiend op andere markten. Gemiddelde dagopbrengst was €5.66 met een 36kWh batterij en dat is exclusief verliezen en afscrhijving op de baterij. Persoonlijk vind het amper de moeite waard.
Het is dat mijn business case pas start vanaf 1 jan 2027 als het salderen stopt, anders was het wat mij betreft een miskoop geweest met een terugverdientijd van tussen de 8 en 10 jaar.
In ieder geval is het niet rendabel, als je alleen al de afschrijving in beschouwing neemt.
Het is niet alleen niet de moeite waard, het is een verliespost.
Wat maakt dat het na 1 jan 2027 voor jou gunstiger is?
Je kunt dan toch ook niet meer de energiebelasting tegen elkaar wegstrepen?
Ik heb een EV van de zaak en een berg zonnepanelen die straks voor Jan met de korte achternaam op het dak liggen. Mijn werkgever vergoedt circa 35c per kWh. Straks kan ik overdag de accu vullen met PV en s'avonds afhankelijk van de prijs terugleveren aan het net of in de auto steken.Coffeeroam schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:50:
[...]
Maar 6ct/kWh, exclusief de interne verliezen!
In ieder geval is het niet rendabel, als je alleen al de afschrijving in beschouwing neemt.
Het is niet alleen niet de moeite waard, het is een verliespost.
Wat maakt dat het na 1 jan 2027 voor jou gunstiger is?
Je kunt dan toch ook niet meer de energiebelasting tegen elkaar wegstrepen?
Bleef de salderingsregeling bestaan, dan had ik geen accu nodig. Helaas is de werkelijkheid dat zonder accu je de zonnepanelen beter van het dak kunt trekken.
O, dan snap ik het. Leuke werkgever.osluis schreef op zondag 22 februari 2026 @ 02:06:
[...]
Ik heb een EV van de zaak en een berg zonnepanelen die straks voor Jan met de korte achternaam op het dak liggen. Mijn werkgever vergoedt circa 35c per kWh. Straks kan ik overdag de accu vullen met PV en s'avonds afhankelijk van de prijs terugleveren aan het net of in de auto steken.
Bleef de salderingsregeling bestaan, dan had ik geen accu nodig. Helaas is de werkelijkheid dat zonder accu je de zonnepanelen beter van het dak kunt trekken.
Maar eigenlijk is het businessmodel dan niet meer gebaseerd op handel op het elektriciteitsnet
In het bezit van een Sigenergy systeem (20Kw) en op zoek naar de ‘beste’ leverancier. Heb heel wat pagina’s gelezen hier, maar ben er nog niet uit. Wil richting 2027 ervaring op doen tussen handelen/eigen consumptie
Hebben jullie adviezen/tips etc.
Groet
Ik heb destijds voor Frank gekozen ivm de handel die mogelijk is met een "generieke" batterij. Bij zonneplan moest ik aan een Nexus en die is maximaal 20kWh. Na 2027 overweeg ik van Frank naar zonneplan over te stappen en puur epex handel door de sigen uit te laten voeren. Zonneplan hanteert momenteel betere terugleververgoedingen dan Frank, al kan dat tegen 2027 natuurlijk weer veranderd zijn.Fchart schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:52:
Beste allemaal,
In het bezit van een Sigenergy systeem (20Kw) en op zoek naar de ‘beste’ leverancier. Heb heel wat pagina’s gelezen hier, maar ben er nog niet uit. Wil richting 2027 ervaring op doen tussen handelen/eigen consumptie
Hebben jullie adviezen/tips etc.
Groet
Het is dan idd meer gericht op thuisverbruik en voorkoming van teruglevering tegen negatieve kosten of practisch nul.Coffeeroam schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:26:
[...]
O, dan snap ik het. Leuke werkgever.
Maar eigenlijk is het businessmodel dan niet meer gebaseerd op handel op het elektriciteitsnet
Het zal echter ongetwijfeld voorkomen dat ik overdag in de zomer tegen negatief tarief de auto ga vullen terwijl PV in de accu gestoken wordt. Vervolgens kan ik savonds als de prijzen positief zijn weer terugleveren aan het net. Dat zal een stukje planning en forcasting vereisen.

tot nu toe wel positief dat de Alpha "logisch" reageert.
Ben benieuwd. Zit ook te denken om de ems van solis omvormer te activeren.kmf schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:38:
omdat het vandaag volgens de forecast er weer wat meer opwek zal zijn en de resultaten van Frank bedroevend is de afgelopen maanden en het nu toch bijna eind van de maand is, heb ik mijn AlphaESS maar ontkoppeld om te testen of de standaard werking van de Alpha evt icm HA aansturing ook ok gaat.
[Afbeelding]
tot nu toe wel positief dat de Alpha "logisch" reageert.
Waar zijn jullie aan begonnen, kansloos zeg.osluis schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik zal het nog wat bonter maken. Frank verzuimt rekening te houden met laad- ontlaadverliezen. Vorige maand heb ik 1300kWh heen en weer gepompt hebt, dan heb ik ongeveer182kWh aan verliezen op de (epex) meter. Laat dat gemiddeld 25c per kWh schelen (ja, de belasting betaal je en zie je niet terug), dan kost dat mij netto ook €45,50 euro op de toch al schamele "winst" van rond de €170.
ik weet niet hoe de rest ervoor staat, maar handelen is nooit mijn prioriteit geweest. ik had 1 jaartje geprobeerd. en daarmee een klein beetje van mijn investering terugverdiend. prima. Mijn reden voor een thuisaccu is besparen op stroomkosten (of beter gezegd stabiliseren).Wietsee. schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:19:
[...]
Waar zijn jullie aan begonnen, kansloos zeg.
Hoofdreden van batterijen was: meer eigen zonnestroom zelf gebruiken.Wietsee. schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:19:
[...]
Waar zijn jullie aan begonnen, kansloos zeg.
Toen bleek dat je BTW op de aanschaf terug kon krigen als je ermee ging handelen.
Dus dát heeft het (beginnen met) handelen wel alvast opgeleverd.
De inkomsten uit de onbalanshandel zelf leek een leuk extraatje, volgens de veel te optimistische inschattingen van Frank Energie. Dat blijkt anders uit te pakken.
Bedankt voor je reactie, ga nog wat onderzoek verrichten.osluis schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:27:
[...]
Ik heb destijds voor Frank gekozen ivm de handel die mogelijk is met een "generieke" batterij. Bij zonneplan moest ik aan een Nexus en die is maximaal 20kWh. Na 2027 overweeg ik van Frank naar zonneplan over te stappen en puur epex handel door de sigen uit te laten voeren. Zonneplan hanteert momenteel betere terugleververgoedingen dan Frank, al kan dat tegen 2027 natuurlijk weer veranderd zijn.
Groet
Dat de resultaten tegenvallen tov wat er voorgespiegeld werd ga ik niet over liegen, dat is een feit. Net als dat het koffiedik kijken is hoe het er in 2027 uit gaat zien. Voor mij valt op dat de consumptie van de Sigenenergy batterij flink gedaald is. Geen RT2 zal daar zeker aan bijdragen.
Verbeter me gerust waar ik verkeerde berekeningen heb:
- Over heel 2025 heb ik 6330 kWh geladen en met usable capacity van 23,4 kom ik dan op 271 cycles
- Als ik doe of de batterij na 10 jaar /10k cycli kapot is zouden de kosten 1,20 zijn per cycli
- Totaal handelsresultaat €1500 *
- Kosten van gebruikte kWh die Frank voor eigen rekening laat: €417
=====================================================
In mijn spreadsheet kom ik dan op €1081 verdiensten in een jaar
Dat maakt de terugverdientijd 12 jaar maar er ontbreken dus inkomsten èn de batterij werkt na 10 jaar (neem ik aan) nog steeds al zal de bruikbare capaciteit dalen.
Wat ik wel durf te stellen is dat zelfconsumptie je niet meer op gaat leveren. Zeker zo in de winter met een max verschil van 6 ct tussen in en verkoop. Over heel het jaar kom ik op minimaal 17 ct p/kWh aan verdiensten.
Het stekker trekken uitte zich voor mij vooral in termijnfacturen die te hoog ingeschat waren tov het jaar ervoor. Deels ligt die oorzaak in minder kWh verbruik. Ik ga er geen getal aan hangen want dat is alleen maar gokken
* Ik heb afgelopen jaar met de hoge prijzen en af en toe een vrij momentje gebruikt gemaakt van het stekker trekken. Die inkomsten zitten in mijn termijnfactuur verwerkt en zijn dus erg lastig te kwantificeren.
Mijn Sessy bewaakt wel de max stroom, en die gaat gewoon minder laden zodra ik daaroverheen gaan.voodooless schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Een 2e optie is je auto slimmer gaan laden via EVCC en daar de max limiet instellen, dan wordt je auto terug geregeld . (Mijn Alfen paal kan dit ook)
Dus ik denk dat je net pecht hebt dat al je devices dit niet kunnen.
/f/image/0RLg3knsJ14wjCJxsCUJf8e7.png?f=fotoalbum_large)