KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Daar heb ik dan weer een eigen router voorVdvmark schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:14:
Ik wisselde van internetprovider, pfff kleine ramp hier, ik heb produkten die nu 6 maanden later nog niet werken, omdat ik er te weinig tijd aan wil besteden
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
dat is inderdaad een slim idee. Sluit je die router dan aan op het modem van de internetprovider en geeft dat geen hinder ten opzichte van de internetsnelheid?Miezie schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:21:
Daar heb ik dan weer een eigen router voor ;
bergsmit schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:20:
[...]
dat is inderdaad een slim idee. Sluit je die router dan aan op het modem van de internetprovider en geeft dat geen hinder ten opzichte van de internetsnelheid?
Kabelmodems bij ziggo zet je in bridge modus en daar komt dan een router achter.
Bij KPN kan je de zwarte doos gewoon uit houden en zet je er een eigen router achter.
Odido als bij KPN.
Andere providers minder ervaring mee.
Gaat niet ten koste van snelheid.
[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 15-12-2025 18:18 ]
Ik heb zelf 9 jaar bij Daikin gewerkt en bewust niet voor slim verwarmen gekozen omdat ik niet iemand anders de start en stops van de wp wil laten bepalen.hoevenp schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:43:
[...]
Terechte vragen.
- Onbalans: gisteren tussen 8-9: Epex op 9ct. Onbalans 3ct / 14ct / 15ct / 3ct
tussen 18-19: Epex op 10c. Onbalans 5ct / 11ct / 10ct / 4ct.- Dag erna: 6kW, dus nog steeds erg hoog. Ik ken dat wel voorheen van de Legionella run, dan had ik 5/6kW en dan de volgende dag niks. Maar dat zie ik nu dus niet terug. Gemiddeld vorige week 5,3kWh ipv 2,5.
- Feitelijke temperatuur vs. setpoint. Goede, zo had ik het niet bekeken. Maar de feitelijke temperatuur was 19C en dat voelde niet comfortabel.
- Overall verbruik op warmwater is 1,5x a 2x zo hoog.
- Met ruimteverwarming vind ik dat lastiger te vergelijken, omdat de buitentemperatuur een grotere rol speelt en de statistieken in de Daikin niet ver terug gaan.
Ik stuur al jaren mijn Daikin WP en WP boiler met een Homey aan.
Obv de dynamische uurtarieven verhoog ik tijdens de 5 goedkoopste uren het setpoint met 0,5 graden. Bij mijn warmtepomp boiler gaat het setpoint van 58 naar 63.
Ik doe beide met het smartgrid contact en het gevolg is dat ik buiten de 5 goedkoopste uren veel minder energie gebruik voor verwarming en sanitair water. Gemiddeld iets warmer dus zelfs hoger comfort en ik bepaal zelf hoe alles gestookt wordt.
Homey pro koste wel 400 euro maar in 3 jaar al weer terug verdiend.
Stuur overigens mijn omvormer van zonnepanelen mee naar 0% waneer stroomptijs negatief
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
FE stuurt verkeerde modbus codes. Dat "vind" ik niet, dat is zo.Miezie schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:05:
[...]
Vond jij dat of vond Frank dat? En op basis van wat?
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Dat lijkt me knap. Ze koppelen op een public cloud waarschijnlijk…TetraPilotomie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:25:
[...]
FE stuurt verkeerde modbus codes. Dat "vind" ik niet, dat is zo.
Kun je het toelichten? Daar hebben we wat aan…
Off-topic: Hoe heb je dit concreet ingesteld met Homey? Ik ben zelf op zoek naar optimalisaties hiervoor.azutphen schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:24:
[...]
Ik heb zelf 9 jaar bij Daikin gewerkt en bewust niet voor slim verwarmen gekozen omdat ik niet iemand anders de start en stops van de wp wil laten bepalen.
Ik stuur al jaren mijn Daikin WP en WP boiler met een Homey aan.
Obv de dynamische uurtarieven verhoog ik tijdens de 5 goedkoopste uren het setpoint met 0,5 graden. Bij mijn warmtepomp boiler gaat het setpoint van 58 naar 63.
Ik doe beide met het smartgrid contact en het gevolg is dat ik buiten de 5 goedkoopste uren veel minder energie gebruik voor verwarming en sanitair water. Gemiddeld iets warmer dus zelfs hoger comfort en ik bepaal zelf hoe alles gestookt wordt.
Homey pro koste wel 400 euro maar in 3 jaar al weer terug verdiend.
Stuur overigens mijn omvormer van zonnepanelen mee naar 0% waneer stroomptijs negatief
Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l
Ik lees de epex uur prijzen in van power by the hour.Flytech schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:08:
[...]
Off-topic: Hoe heb je dit concreet ingesteld met Homey? Ik ben zelf op zoek naar optimalisaties hiervoor.
Power bij the hour heeft ook een trigger waarbij je kunt kiezen voor "de prijs wordt een van de "" laagste van vandaag.
Ik heb deze "" op 5 ingesteld dus deze trigger is de 5 goedkoopste uren per dag actief.
Omdat mijn boiler en warmtepomp aan de andere kant van mijn huis staan laat ik via mijn Homey hiermee een Hue stekker aan gaan en die activeerd een relais welke de smart grid contacten van boiler en warmtepomp schakelt. Beetje houtje touwtje maar werkt prima.
Zowel de Daikin warmtepomp boiler als de warmtepomp hebben een setpoint wat je separaat in kunt stellen wanneer het Smart grid contact actief is.
De omvormer van mijn zonnepanelen (solaredge) stuur ik aan via Modbus.
Heb uitgerekend dat wanneer de power by the hour uurprijs -12 cent is de prijs inclusief belastingen € 0 is.
Wanneer de prijs onder de -€ 0,12 gaat stuur ik de omvormer naar 0% omdat het dan sowieso goedkoper is om stroom uit het net te gebruiken omdat je dan geld toe krijgt.
Heb sinds ik dit geactiveerd heb maar 1 keer meegemaakt maar een flow meer of minder kost niets extra.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
FE geeft aan dat ik niet én mijn auto (Tesla) én de laadpaal (Easee) hoef te koppelen, dus heb ik alleen de auto gekoppeld.
Ergens zit er een conflict tussen de Easee laadpaal en de FE-app. Mijn Easee staat namelijk op privé; deze moet ik met een button ontgrendelen. Echter, zodra ik dat doe begint de auto te laden.
Ik kan wel via de Easee app gewoon een tijdschema instellen, maar het mooie van de FE-methode is dat 'ie de auto slim laadt op de onbalansmarkt. Dus ben ik erg benieuwd wat nou de juiste methode is om dit werkend te krijgen.
Naar mijn ervaring duurt het altijd even voordat FE doorheeft dat je gaat laden, neemt dus pas na 30 min ofzo actie (als nodig).goldmemberf1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:04:
Heeft iemand 'slim laden' met een EV al werkend gekregen?
FE geeft aan dat ik niet én mijn auto (Tesla) én de laadpaal (Easee) hoef te koppelen, dus heb ik alleen de auto gekoppeld.
Ergens zit er een conflict tussen de Easee laadpaal en de FE-app. Mijn Easee staat namelijk op privé; deze moet ik met een button ontgrendelen. Echter, zodra ik dat doe begint de auto te laden.
Ik kan wel via de Easee app gewoon een tijdschema instellen, maar het mooie van de FE-methode is dat 'ie de auto slim laadt op de onbalansmarkt. Dus ben ik erg benieuwd wat nou de juiste methode is om dit werkend te krijgen.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Dank voor je reactie. Wat me nog niet helemaal duidelijk is: moet ik de laadsessie vanuit FE starten (ik zie verder geen 'start' oid) of gewoon vanuit de Easee of Tesla app waarna FE het wel 'regelt'?voodooless schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:16:
[...]
Naar mijn ervaring duurt het altijd even voordat FE doorheeft dat je gaat laden, neemt dus pas na 30 min ofzo actie (als nodig).
Ik heb precies het zelfde met mijn Polestar. Via slim laden met de Polestar app werkt alles prima. Wanneer ik dit via Frank Energie doe icm mijn Eassee laadpaal, dan start de sessie pas nadat ik hem handmatig start via de Eassee app. Maar dit zoi toch zo niet moeten vanwege het slim laden?goldmemberf1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:29:
[...]
Dank voor je reactie. Wat me nog niet helemaal duidelijk is: moet ik de laadsessie vanuit FE starten (ik zie verder geen 'start' oid) of gewoon vanuit de Easee of Tesla app waarna FE het wel 'regelt'?
Heb er toevallig vandaag nog een mail aan gewaagd richting Frank.
Voor nu is het weer slim laden via de Polestar App. Hier laad ik wel met de laagste tarieven maar hier ontvang ik dan geen extra onbalans bonus.
Ah ja, denk dat ik ze morgen maar eens bel. Helaas heeft Tesla geen 'slim laden' in de app zelf, dus ik ben echt van Frank Energie afhankelijk. Nu kijk ik zelf maar gewoon wanneer het goedkoop is (meestal toch 's nachts) en dan plan ik het laden rond die momenten in. Maar liever zou ik willen dat het gewoon plug 'n play is en Frank de rest regelt.lonehitman schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:35:
[...]
Ik heb precies het zelfde met mijn Polestar. Via slim laden met de Polestar app werkt alles prima. Wanneer ik dit via Frank Energie doe icm mijn Eassee laadpaal, dan start de sessie pas nadat ik hem handmatig start via de Eassee app. Maar dit zoi toch zo niet moeten vanwege het slim laden?
Heb er toevallig vandaag nog een mail aan gewaagd richting Frank.
Voor nu is het weer slim laden via de Polestar App. Hier laad ik wel met de laagste tarieven maar hier ontvang ik dan geen extra onbalans bonus.
Indien auto en laadpaal koppelbaar: enkel de auto koppelen aan FE. Laadpaal gewoon configureren op plug and charge.
Vervolgens schema instellen bij Frank of een schema override. Dat wordt keurig opgevolgd. Percentage vol bij Frank ingesteld moet je ook in de auto regelen, anders blokt de auto verder laden.
Bij boost laden zal het laden niet meteen starten vaak, wil je dat wel: ook even laden in de app van de auto starten.
Wat ik hier standaard doe is met een locatieprofiel mijn auto op 100% laden zetten en dan regel ik het verder enkel in de app van Frank. Dan laadt Frank meestal naar doelpercentage +2%.
Het werkt bijzonder goed. Enige nadeel is dat als je niet elke dag je auto vol hoeft en de auto wel gewoon aan de lader hangt hij in de nacht al vol gepompt wordt… dat kan dan ook best over meerdere nachten vind ik. Maar inpluggen hoeft ook weer niet altijd :-).
Als je een goed werkschema ingesteld hebt (tenminste bij mij) staat de auto vrij snel in pauzestand na inpluggen.
Let er ook op dat als je ook nog slim handelt je in elk geval je loadbalancing op orde hebt… want je trekt regelmatig je netaansluiting vol tot het maximum.
Let er ook nog op dat Frank even moet leren hoe snel je lader is… het werkt niet vanaf dag 1 optimaal.
[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 18-12-2025 00:49 ]
Ik denk dat er een storing zit bij FE sinds ongeveer 10.30. Als ik naar de kwartier resultaten kijk zijn er bijna alleen maar min opbrengsten van 0,06 per kwartier bij mij. Resultaat gaat steeds verder naar beneden. Batterij zelfs in slaapstand met min opbrengst van 0,06. ziet dat beeld er bij jullie ook zo uit?Baexem1 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:27:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat doe ik fout of wat moet ik aanpassen? Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/91oFbzeVPZQjps0Flm5ujkfo.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/jIU5mGFRaDe9by24xHnc8Hzn.png?f=user_large)
https://app.electricitymaps.com/map/zone/NL/live/hourly
Dat is een bekende fout bij Frank Energie.Duocom schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:50: Ik denk dat er een storing zit bij FE sinds ongeveer 10.30. Als ik naar de kwartier resultaten kijk zijn er bijna alleen maar min opbrengsten van 0,06 per kwartier bij mij. Resultaat gaat steeds verder naar beneden. Batterij zelfs in slaapstand met min opbrengst van 0,06. ziet dat beeld er bij jullie ook zo uit?
Bij inkopen is het onmogelijk dat je een negatief resultaat boekt.
Immers het resultaat is pas bekend op het moment dat je verkoopt.
Frank Energie haalt daar een truc uit die niemand begrijpt, maar ongetwijfeld verdwijnt dit negatieve resultaat als verhoging van het positieve resultaat van Frank Energie.
Als je inkoopt bij negatieve prijzen wordt er door Frank een zeer gering positief resultaat gerekend.
Daarom koop ik bij voorkeur in en verkoop ik bij voorkeur na stekker trekken tegen EPEX prijzen, op voorwaarde dat die prijzen op dat moment gunstiger zijn dan op de onbalansmarkt.
Resultaat is dan wel dat ik zeer laag op de ranglijst sta omdat mijn voornaamste winsten buiten de onbalansmarkt om gemaakt worden.
[ Voor 15% gewijzigd door bergsmit op 18-12-2025 21:06 . Reden: verduidelijking ]
Ik ben het met je eens dat je een WP nooit op onbalans kunt sturen. Hij reageert sowieso te traag als je wilt dat hij moet gaan verbruiken. Maar als je vervolgens (vanwege RT2) meteen daarna toch weer wilt stoppen, zal de WP (hopelijk) nog veel trager reageren om zijn compressor heel te houden. Dit kan alleen als je de prijzen op voorhand weet (dus day ahead) en de warmtevraag kunt voorspellen. Niet als je 2 moving targets hebt.Groenenboompje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:57:
[...]
Dan blijf ik nog steeds bij mijn standpunt. Ik lees nergens iets over aansturing op basis van onbalansmarkt. Als ik gaat zoeken kan ik alleen maar terug vinden dat ze op basis van de dynamische tarieven aansturen.
Vaak zie je dat onboarding en operationele processen goed op orde zijn, maar dat offboarding slecht ontwikkeld en getest wordt. Die afhankelijkheid is wel een inherent nadeel aan cloud-to-cloud koppelingen. Als AlphaESS het netjes had gemaakt, kon je ergens zien wie er een token had gekregen en deze ongeldig maken. Een workaround had nog kunnen zijn om een nieuw cloud account aan te maken en de omvormer hiermee koppelen (gaat vaak obv serienummer).Miezie schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:40:
[...]
Lijkt me ook niet meer dan normaal en logisch toch? Voor einde contract alles ontkoppelen en door… het is tenslotte je eigen hardware waar je zelf de api koppeling hebt gemaakt. Jouw data dus… daar draag je dus ook volledig de verantwoordelijkheid voor.
[ Voor 0% gewijzigd door Teknoman360 op 19-12-2025 07:50 . Reden: Spelling ]
Ze geven een vergoeding/bonus op basis van actuele prijzen, niet op basis van historische day before vastgestelde prijzen, die alleen gelden voor vooraf ingeschat verbruik, prijzen waar Frank op de dag niet meer op kan handelen, en alleen voor een eindgebruiker actueel zijn? Als je die actuele prijzen onbalans noemt, zouden ze met alle beperkingen daarop kunnen sturen om een extra vergoeding te kunnen genereren.Roekeloos schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 04:52:
[...]
Ik ben het met je eens dat je een WP nooit op onbalans kunt sturen. Hij reageert sowieso te traag als je wilt dat hij moet gaan verbruiken. Maar als je vervolgens (vanwege RT2) meteen daarna toch weer wilt stoppen, zal de WP (hopelijk) nog veel trager reageren om zijn compressor heel te houden. Dit kan alleen als je de prijzen op voorhand weet (dus day ahead) en de warmtevraag kunt voorspellen. Niet als je 2 moving targets hebt.
Blijkt dat je op hybride ook negatief kunt scoren. Helaas door gebrek aan inzicht geen idee waarom. Heb gelukkig wel practisch tegen 0c, 65kWh in de auto kunne prikken.Miezie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:10:
Gaan we weer… het was net rustig.
Mijn conclusie is dat als deze trend voorzet ik vervroegd ga stoppen met de handel en volgend jaar al overstap op 100% aansturing door Ai. De lage marge gecombineerd verliezen in de omvormer brengt amper nog wat op. Tel je afschrijving daarbij en je mag een zakdoekje pakken om de tranen te drogen.stefan1512 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:36:
Vandaag is zo te zien de eerste dag dat Handel niet meer interessant is. 1,5 laadcycli verder en welgeteld 0,68€ verdiend. Er is nu een negatief resultaat bij opladen waar dat eerst positief was en terug leveren gaat tegen 1/3e van de EPEX prijs. Ik zie ook een trend van hoe het van de zomer van soms 40ct per kwartier naar nu 17ct per kwartier aan opbrengst gaat. Ben nu al erg benieuwd naar de conclusie van Frank over Q4 op de verschillende markten.
Ik draai nu net geen rode cijfers als ik rekening houdt met mijn afschrijving en verliezen bij laden/ontladen.
Untappd: Louwke80
Dit moet een storing zijn zoals enige tijd geleden de inkomsten enorm positief waren als in duizenden euro’s. Voor het niks doen betaal ik elk kwartier 6 cent. Er wordt dus niet eens gehandeld om iets van resultaat te maken zowel positief als negatief.osluis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:47:
[...]
Mijn conclusie is dat als deze trend voorzet ik vervroegd ga stoppen met de handel en volgend jaar al overstap op 100% aansturing door Ai. De lage marge gecombineerd verliezen in de omvormer brengt amper nog wat op. Tel je afschrijving daarbij en je mag een zakdoekje pakken om de tranen te drogen.
Ik draai nu net geen rode cijfers als ik rekening houdt met mijn afschrijving en verliezen bij laden/ontladen.
Ik heb ze gisteravond gemaild, wellicht hebben ze dat inmiddels gelezen en behandeld.Louwke schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:50:
Was verbaasd dat mijn resultaten ook ineens negatief waren. Alleen kreeg ik een mail van Frank zo juist dat er een fout was in de berekeningen. Dus zou zomaar kunnen dat de negatieve resultaten van vandaag en gisteren dus niet juist waren.
Oopsie dusWe willen je graag informeren over een fout die gisteren is opgetreden in de berekening van je handelsresultaat, waardoor die onterecht laag of zelfs negatief was.
De oorzaak is gevonden en het probleem wordt vandaag opgelost. Daarna wordt ook je resultaat opnieuw berekend. Je hoeft zelf niets te doen; alles wordt automatisch rechtgezet. Onze excuses voor eventuele verwarring en bedankt voor je vertrouwen.
Normaal reageren ze pas na een week of 2 op mailtjes. Ik vermoed dat ze het gewoon zelf hebben gevonden.stefan1512 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:52:
Ik heb ze gisteravond gemaild, wellicht hebben ze dat inmiddels gelezen en behandeld.
Kunnen we weer in de rust… 👍.
Ik doel niet alleen op de resultaten van vandaag en gisteren.stefan1512 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:51:
[...]
Dit moet een storing zijn zoals enige tijd geleden de inkomsten enorm positief waren als in duizenden euro’s. Voor het niks doen betaal ik elk kwartier 6 cent. Er wordt dus niet eens gehandeld om iets van resultaat te maken zowel positief als negatief.
Ik ben gegaan van een gemiddelde van €7.50 per dag in september naar €4.50 per dag in december.
Als ik reken met een terugverdientijd van 10 jaar moet ik met mijn investering minimaal €4.52 per dag binnen halen en dan reken ik nog niet eens met verliezen bij laden/ontladen. Gebruikers elders op dit forum rekenen met 93% efficientie, dus effectief verlies je nog ergens 14%. Stel dat ik twee cycli draai met mijn batterij dan trek ik in theorie 77.5kWh uit het net en stop ik er maar 67kWh in terug. Dat verschil zie je direct op je eindafrekening en is ook de verklaring waarom sommige gebruikers klagen dat hun energierekening veel hoger is geworden dan verwacht.
Tel daarbij bij op dat je door gelummel met de handel vaak ten tijde van hoge epex aan het afnemen voor intern gebruik in je huis ipv goedkoop uit je batterij en het plaatje wordt nog slechter.
Ik begin meer en meer het gevoel te krijgen dat mijn batterij een groter voordeel oplevert voor Frank dan voor mijzelf. Ze romen een stukje af van de winst zonder te hoeven investeren in de accu en kunnen ook nog eens de prijzen stabiliseren waardoor ze zelf minder hoeven te betalen bij foutieve inschatting van opwek/afname van hun klanten.
Dat laatste bedoel ik overigens niet als een bewuste aansturing op benadeling van de klanten. Ik geloof best dat in de begin dagen de klanten er meer aan over hielden, maar dat het uitkomst is van de beroerde handelsresultaten van dit moment.
[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 19-12-2025 18:37 ]
Ja ik snap het als je die bedragen zo naast elkaar zet maar als je PV nu weinig opbrengt denk ik dat de bedragen van Sigenergy ook hard zullen kelderen bij de AI. Ze rekenen namelijk alle verdiensten dus ook PV opbrengst en dat is iets dat FE logischerwijs niet mee rekent. Enige logische zou zijn om niks te doen met de batterij want de in- en verkoop verschillen te weinig om de verliezen van laden en ontladen te compenseren. Dan neem ik de accu slijtage niet eens mee… maar als je het gaat testen ben ik erg benieuwd naar de resultaten!osluis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:47:
[...]
Ik doel niet alleen op de resultaten van vandaag en gisteren.
Ik ben gegaan van een gemiddelde van €7.50 per dag in september naar €4.50 per dag in december.
Als ik reken met een terugverdientijd van 10 jaar moet ik met mijn investering minimaal €4.52 per dag binnen halen en dan reken ik nog niet eens met verliezen bij laden/ontladen. Gebruikers elders op dit forum rekenen met 93% efficientie, dus effectief verlies je nog ergens 14%. Stel dat ik twee cycli draai met mijn batterij dan trek ik in theorie 77.5kWh uit het net en stop ik er maar 67kWh in terug. Dat verschil zie je direct op je eindafrekening en is ook de verklaring waarom sommige gebruikers klagen dat hun energierekening veel hoger is geworden dan verwacht.
Tel daarbij bij op dat je door gelummel met de handel vaak ten tijde van hoge epex aan het afnemen voor intern gebruik in je huis ipv goedkoop uit je batterij en het plaatje wordt nog slechter.
Ik begin meer en meer het gevoel te krijgen dat mijn batterij een groter voordeel oplevert voor Frank dan voor mijzelf. Ze romen een stukje af van de winst zonder te hoeven investeren in de accu en kunnen ook nog eens de prijzen stabiliseren waardoor ze zelf minder hoeven te betalen bij foutieve inschatting van opwek/afname van hun klanten.
Dat laatste bedoel ik overigens niet als een bewuste aansturing op benadeling van de klanten. Ik geloof best dat in de begin dagen de klanten er meer aan over hielden, maar dat het uitkomst is van de beroerde handelsresultaten van dit moment.
Mijn Victron op DESS staat vanaf vanochtend vroeg op 100% en ik geloof als ik zo naar de lijntjes van SOC kijk dat ie pas morgen rond 9 uur wat van plan is.stefan1512 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:30:
[...]
Ja ik snap het als je die bedragen zo naast elkaar zet maar als je PV nu weinig opbrengt denk ik dat de bedragen van Sigenergy ook hard zullen kelderen bij de AI. Ze rekenen namelijk alle verdiensten dus ook PV opbrengst en dat is iets dat FE logischerwijs niet mee rekent. Enige logische zou zijn om niks te doen met de batterij want de in- en verkoop verschillen te weinig om de verliezen van laden en ontladen te compenseren. Dan neem ik de accu slijtage niet eens mee… maar als je het gaat testen ben ik erg benieuwd naar de resultaten!
Oh SOC is inmiddels 99% zie ik, niks gedaan, behalve zelf aan staan en wellicht wat temperatuur verliezen.
*hij staat op kwartier en handel modus en 1ct voor kWh kosten, dus niet op green of op hoge kosten, is ook op EPEX volgens mijn Victron niks te verdienen, denk ik
[ Voor 8% gewijzigd door Vdvmark op 19-12-2025 22:05 ]
Ik heb ook Victron en ben ook in het geheel niet tevreden met de opbrengsten.Vdvmark schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:55:
Mijn Victron op DESS staat vanaf vanochtend vroeg op 100% en ik geloof als ik zo naar de lijntjes van SOC kijk dat ie pas morgen rond 9 uur wat van plan is.
Oh SOC is inmiddels 99% zie ik, niks gedaan, behalve zelf aan staan en wellicht wat temperatuur verliezen.
*hij staat op kwartier en handel modus en 1ct voor kWh kosten, dus niet op green of op hoge kosten, is ook op EPEX volgens mijn Victron niks te verdienen, denk ik
Ik heb voor de leveringsformule/inkoopprijs ingegeven (P+0.13) x 1,21 + 0,02 en voor de terugleveringsformule/verkoopprijs ingegeven (P+0,13) x 1.21 -/- 0,02
Hanteer jij die zelfde formules?
Zelfs als er ingekocht is rond de nul wordt terugleveren cq verbruik compenseren dus gecancelled als prijzen naar zaterdag zo vlak zijn, of ie morgen echt wat gaat doen weet ik niet, denk dat ie op verandering wacht.
*zaterdagochtend, nu, wordt verbruik energie naar nul gebracht door Dess, dus is ie wat gaan doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Vdvmark op 20-12-2025 09:19 ]
die 0,13 is de EB-2025 toch? Die bevat al btw, die moet niet tussen de haakjes.bergsmit schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:36:
[...]
Ik heb ook Victron en ben ook in het geheel niet tevreden met de opbrengsten.
Ik heb voor de leveringsformule/inkoopprijs ingegeven (P+0.13) x 1,21 + 0,02 en voor de terugleveringsformule/verkoopprijs ingegeven (P+0,13) x 1.21 -/- 0,02
Hanteer jij die zelfde formules?
[Afbeelding]
(p*1.21)+0.12286+0.01815 is in mijn geval exact de all-in prijs die Frank in de app laat zien.
Edit, zie niet dat belastingtarieven bekend zijn, dus voor 2026: (p*1.21)+0,11085+0.01815
[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 20-12-2025 12:08 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Wat Frank rendement noemt heeft niets te maken met rendement, het is slechts een mutatie in de geldstroom. Het werkelijk rendement, dus winst of verlies, wordt dus nergens weergegeven, behalve dan in de app in de popups, die op sommige telefoons nauwelijks of niet vast te leggen zijn.!
Hoe kan het dat ik een negatief handelsresultaat zie?
Dit kan komen doordat je batterij die dag vooral oplaadde tijdens lage (maar geen negatieve) prijzen. Je eindigt de dag met een volle batterij, dus het geld zit 'in de batterij'. Op de dag erna zul je naar verwachting deze energie verkopen voor een hogere prijs, en daarmee zou je netto weer in de plus komen te staan.
De handelsresultaten per dag zijn een som van het geld wat in en uit de batterij stroomt. Als je dus op een dag meer oplaadt dan ontlaadt, stroomt er meer geld (op die dag) de batterij in, en is je resultaat dus negatief. Een andere oorzaak kan zijn dat de batterij geen goede verbinding heeft met onze dienst en de commando's niet goed opvolgt. Neem indien de storing meer dan 4 uur duurt contact op via slimhandelen@frankenergie.nl.
Is het mogelijk om de werkelijke handelsresultaten bij Frank Energie in te zien?
Via onze partner onbalansmarkt.com kun je dagelijks de resultaten bekijken van verschillende batterijen die deelnemen aan handel. Dit betreft niet alleen batterijen die op de onbalansmarkt actief zijn, maar ook batterijen die gebruikmaken van onze nieuwe handelsstrategie die meerdere markten combineert. Het gaat hier om werkelijke resultaten van klanten die ervoor hebben gekozen hun account en batterij te koppelen aan het platform.
[ Voor 22% gewijzigd door bergsmit op 20-12-2025 14:14 ]
maar als ik de resultaten op https://onbalansmarkt.com...9/aanbieder/frank-energie kijk, dan heb ik niet veel gemist...We zien dat je momenteel hebt gekozen voor Zelfconsumptie Plus. Dat is in sommige gevallen een goede en logische keuze, maar juist in de winter levert die instelling vaak minder op dan je zou verwachten. Daarom adviseren we je om je strategie te wijzigen naar Handel.
Zolang salderen nog geldt, is dat juist een gunstige situatie om je batterij anders in te zetten. Met Handel gebruiken we je batterij niet alleen voor de onbalansmarkt, maar sturen we actief op meerdere energiemarkten tegelijk. Zo zoeken we continu naar de beste kansen om rendement te behalen, ook op momenten dat er weinig zon is en de prijzen weinig bewegen.
Je kunt Handel eenvoudig zelf instellen in de Frank app. Heb je nog vragen, dan kan je ons altijd contacteren via e-mail.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
inderdaad, ik ben aan het experimenteren om het zogenaamde handelsrendement van FE omhoog te krijgen zonder werkelijk rendement te maken. Dat lukt soms aardig, immers het handelsresultaat is niet alleen het resultaat van handel, maar ook de accu mutaties buiten de handel om, zoals het laden en lossen buiten de onbalansmarkt om door stekkertrekken, alsmede het eigen verbruik, hebben daar invloed op en zijn dus niet altijd rendement ten gevolge van alle handel.Vdvmark schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:22:
Behalve dat de bergsmit accu erg druk is bezig geweest
[ Voor 32% gewijzigd door bergsmit op 21-12-2025 16:29 ]
Hallo Jasper!
van het onderstaande begrijp ik helemaal niets.
Ik heb volle batterijen en er gebeurt bijna niets, alleen negatieve handelsrendementen volgens jullie berekeningen.
steeds de opmerking "de markt is rustig, je batterij wordt gespaard" of "je batterij wordt geladen als de onbalansprijzen gunstig zijn".
Dit laatste moet kennelijk ook opgevat worden als "je batterij wordt ontladen als de onbalansprijzen gunstig zijn".
Echter is de meeste gevallen gebeurde er helemaal niets terwijl de onbalansprijzen zeer gunstig waren: (PRIJZEN IN CENTEN)
12.30-12.45 EPEX 8,7 ONBALANS 11,2 HANDELSRESULTAAT -/-4,6
12.15-12.30 8,7 11,2
12.00-12.15 8,7 14
11.45-12.00 8,5 11,6
11.30-11.45 8,5 10,8
11.15-11.30 8,5 11,5
11.00-11.15 8,5 11.5
10.15-10.30 8.9 5.8 HR -/-5,9
09.45-10.00 9.1 4.4 HR -/-4,5
09.30-09.45 9.1 4.4 HR -/-2.6
09.15-09.30 9.1 4.4 HR -/-1.3
Ik begrijp er niets van. Diverse keren hadden mijn batterijen ontladen kunnen worden, maar er gebeurde niets!
Uit de resultaten van andere gebruikers zie ik dat bij hen wel mutaties optraden, waardoor ik een resultaat van plus 3 euro zie:
1 SHZW12 48 kWh, 15 kW handelsresultaat € 3,01 accu 81% naar het net 39kWh van het net 7kWh
Maak je maar klaar voor een slow chat met iedere twee weken een mail reactie… je kunt ze nog sneller per postduif een bericht sturen.bergsmit schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:39:
aan Slimhandelen
Hallo Jasper!
van het onderstaande begrijp ik helemaal niets.
Ik heb volle batterijen en er gebeurt bijna niets, alleen negatieve handelsrendementen volgens jullie berekeningen.
steeds de opmerking "de markt is rustig, je batterij wordt gespaard" of "je batterij wordt geladen als de onbalansprijzen gunstig zijn".
Dit laatste moet kennelijk ook opgevat worden als "je batterij wordt ontladen als de onbalansprijzen gunstig zijn".
Echter is de meeste gevallen gebeurde er helemaal niets terwijl de onbalansprijzen zeer gunstig waren: (PRIJZEN IN CENTEN)
12.30-12.45 EPEX 8,7 ONBALANS 11,2 HANDELSRESULTAAT -/-4,6
12.15-12.30 8,7 11,2
12.00-12.15 8,7 14
11.45-12.00 8,5 11,6
11.30-11.45 8,5 10,8
11.15-11.30 8,5 11,5
11.00-11.15 8,5 11.5
10.15-10.30 8.9 5.8 HR -/-5,9
09.45-10.00 9.1 4.4 HR -/-4,5
09.30-09.45 9.1 4.4 HR -/-2.6
09.15-09.30 9.1 4.4 HR -/-1.3
Ik begrijp er niets van. Diverse keren hadden mijn batterijen ontladen kunnen worden, maar er gebeurde niets!
Uit de resultaten van andere gebruikers zie ik dat bij hen wel mutaties optraden, waardoor ik een resultaat van plus 3 euro zie:
1 SHZW12 48 kWh, 15 kW handelsresultaat € 3,01 accu 81% naar het net 39kWh van het net 7kWh
Antwoord is er al:voodooless schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:17:
Maak je maar klaar voor een slow chat met iedere twee weken een mail reactie… je kunt ze nog sneller per postduif een bericht sturen.
Slimhandelen | NL vandaag 16:11
Goedemiddag,
Bedankt voor je bericht.
Er was afgelopen donderdag/vrijdag een fout in de berekening van je batterij resultaat waardoor je resultaat laag of zelfs negatief was.
De oorzaak is gevonden en het probleem wordt vandaag opgelost.
Daarna wordt ook je resultaat opnieuw berekend.
Je hoeft zelf niets te doen; alles wordt automatisch rechtgezet.
Onze excuses voor eventuele verwarring en bedankt voor je vertrouwen.
Groet, Jasper
Team Frank "Slim handelen"
Maar dat wisten we toch al:bergsmit schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:53:
[...]
Antwoord is er al:
Slimhandelen | NL vandaag 16:11
Goedemiddag,
Bedankt voor je bericht.
Er was afgelopen donderdag/vrijdag een fout in de berekening van je batterij resultaat waardoor je resultaat laag of zelfs negatief was.
De oorzaak is gevonden en het probleem wordt vandaag opgelost.
Daarna wordt ook je resultaat opnieuw berekend.
Je hoeft zelf niets te doen; alles wordt automatisch rechtgezet.
Onze excuses voor eventuele verwarring en bedankt voor je vertrouwen.
Groet, Jasper
Team Frank "Slim handelen"
voodooless in "Frank Energie Slim Handelen"
En die correcties zij toch al lang verwerkt?
Mazzelaar dat je snel antwoord hebt! Ik heb nog nooit binnen een week een antwoord gehad!
Ik heb het gisteren echt onder de knie gekregen.bergsmit schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:36:
ik ben aan het experimenteren om het zogenaamde handelsrendement van FE omhoog te krijgen zonder werkelijk rendement te maken. Dat lukt soms aardig, immers het handelsresultaat is niet alleen het resultaat van handel, maar ook de accu mutaties buiten de handel om, zoals het laden en lossen buiten de onbalansmarkt om door stekkertrekken, alsmede het eigen verbruik, hebben daar invloed op en zijn dus niet altijd rendement ten gevolge van alle handel.
Ik heb volgens de Frank Energie normen het beste handelsresultaat en dus eindigde ik als nummer 1 op de lijst van onbalans.com
In werkelijkheid had ik helemaal geen goed rendement, maar manipuleerde ik dat door via stekkertrekken verliezen te voorkomen! Die verliezen waren er natuurlijk wel maar die zag ik terug op de EPEX afrekening...........
Ik heb zitten kijken naar mijn prijs (epex kaal) en zie dat deze niet klopt als ik hem aanhoud tegen de prijs van de epex bronnen die ik heb althans het lijkt alsof frank 1 uur verschoven is.
Gisteren ( 27 dec ) begon mijn accu met laden om 11 uur volgens Frank. In realiteit was het 12 uur volgens mijn solaredge app maar ook volgens mijn home assistant ( met dsmr p1 meter ). De realiteit is het goede venster. Frank geeft te duur dus.
De prijs klopt dus ook niet die ik die dag betaal volgens de app want die komt nu duurder uit omdat ik een uur te vroeg geladen heb. ( ik houd in HA dit bij op energie dashboard ).
Zijn er mensen die dit willen checken en laten weten of het bij hen wel klopt?
Edit: ik zie dat het komt doordat in de app onder inzicht dus marktprijs+ vermeld is .. + inkoopkosten / opslag en btw dus. Onhandig want nu is het erg ingewikkeld om te controleren of de prijzen kloppen …
[ Voor 15% gewijzigd door mine_phun op 29-12-2025 00:12 ]
:strip_exif()/f/image/so3TycLA2NQTyHwY4KghecdI.jpg?f=fotoalbum_large)
Neem een accu zeiden ze, je kunt ermee wandelen zeiden ze. Als het niet aan tal van bonussen, 0% lening en extras lag had ik m'n batterij nog lang niet terugverdient... ik heb in een jaar 142 euro ermee gehandeld. Het wordt een leuke verkoop gimmick als ik het huis verkoop, maar het volgende huis krijgt wat mij betreft hooguit een simpele zelf-consumptie batterij.
Edit: inmiddels heeft zich dit net gecorrigeerd
[ Voor 15% gewijzigd door BJD1997 op 29-12-2025 21:48 ]
IT Guru :)
Ik wilde posten "ja" omdat dat zo was, maar ik keek net ff en de staafjes hebben weer een blauwe topBJD1997 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:20:
Zijn er meer die in de app onder het kopje inzicht (voor degenen die nog gas verbruiken) opeens het gasverbruik mist voor 25, 26 en 27 december?
edit: alleen 20 december mist nog blauw bij mij, maar dat was 0,6 kuub, niet zoveel
[ Voor 10% gewijzigd door Vdvmark op 29-12-2025 21:51 ]
Ik begrijp niet waarom je dat zou willen, een hoog resultaat in onbalans ten koste van het resultaat in EPEX.bergsmit schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:36:
[...]
Ik heb het gisteren echt onder de knie gekregen.
Ik heb volgens de Frank Energie normen het beste handelsresultaat en dus eindigde ik als nummer 1 op de lijst van onbalans.com
In werkelijkheid had ik helemaal geen goed rendement, maar manipuleerde ik dat door via stekkertrekken verliezen te voorkomen! Die verliezen waren er natuurlijk wel maar die zag ik terug op de EPEX afrekening...........
Tenzij natuurlik het positieve resultaat in onbalans groter is dan het negatieve in EPEX. Is dat ook zo?
ik wil dat helemaal niet. Het ging mij er om te bewijzen dat het idioot is om die lijst te maken omdat het geen handelsresultaten zijn maar puur mutaties in de geldstroom en dat is het zelfde als de omzet als winst te beschouwen en te vergeten dat er heringekocht moet worden en belasting moet worden betaald. Handelsrendement is een volstrekt verkeerde benaming en zegt helemaal niets over winst of verlies!Coffeeroam schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:29:
Ik begrijp niet waarom je dat zou willen, een hoog resultaat in onbalans ten koste van het resultaat in EPEX.
Tenzij natuurlik het positieve resultaat in onbalans groter is dan het negatieve in EPEX. Is dat ook zo?
Voor een fatsoenlijke lijst is de onbalans website afhankelijk van bepaalde data. Jij manipuleert deze data en klaagt vervolgens over de getoonde data.bergsmit schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:49:
[...]
ik wil dat helemaal niet. Het ging mij er om te bewijzen dat het idioot is om die lijst te maken omdat het geen handelsresultaten zijn maar puur mutaties in de geldstroom en dat is het zelfde als de omzet als winst te beschouwen en te vergeten dat er heringekocht moet worden en belasting moet worden betaald. Handelsrendement is een volstrekt verkeerde benaming en zegt helemaal niets over winst of verlies!
Dat is net als een voetballer die expres steeds in eigen goal schiet en daarna klaagt over de eindstand.
Waar ik het wel roerend over eens ben is dat de handel momenteel klote van de bok is.
Resultaten voor een 36kWh opstelling. Ben toch blij dat ik niet direct voor 54kWh gegaan ben zoals ik eerst van plan was. Met de huidige resultaten draai ik als ik verliezen in de omvormer en afschrijving meerekent gewoon verlies. Wie gaat er wel met winst naar huis? Frank.... Mooi buisness model. Ik kijk het nog even aan, maar vermoed dat zonneplan er een klant bij gaat krijgen.
OK. Ik kan er niet zo mee zitten, hoe ze het beestje noemen. Ze maken toch eigenlijk per kwartier op hoeveel geld er in/uit gegaan is, en ook per dag, en ook per maand.bergsmit schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:49:
[...]
ik wil dat helemaal niet. Het ging mij er om te bewijzen dat het idioot is om die lijst te maken omdat het geen handelsresultaten zijn maar puur mutaties in de geldstroom en dat is het zelfde als de omzet als winst te beschouwen en te vergeten dat er heringekocht moet worden en belasting moet worden betaald. Handelsrendement is een volstrekt verkeerde benaming en zegt helemaal niets over winst of verlies!
Misschien moeten ze het cashflow noemen of zoiets, niet handelsresultaat dan?
Wel valt de opbrengst inderdaad zwaar tegen. In de offerte werd mij voorgespiegeld dat ik €57,- per maand met mijn 10 kWh batterij zou kunnen verdienen, maar in de praktijk blijkt dat €25 à €30 te zijn.
Ik zou dan mijn sigen batterij met de ingebouwde AI waarbij ik dan stuur op zelfconsumotie en epex. De reden om naar zonneplan te gaan is dat ze een betere terugleververgoeding geven dan Frank.Teknoman360 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:47:
Als je overstapt naar Zonneplan, moet je hun Nexus batterijen aanschaffen als je verder wilt handelen. Of je gaat zelf aan de gang met je Sig?
Als ik jou was zou ik de resultaten van zonneplan maar eens goed bestuderen, die presteren nog slechter dan Frank Energie. Bovendien ben je dan verplicht een nieuwe installatie te kopen omdat Zonneplan alleen werkt met bij hen gekochte apparatuur.osluis schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:16:
Waar ik het wel roerend over eens ben is dat de handel momenteel klote van de bok is.
Resultaten voor een 36kWh opstelling. Ben toch blij dat ik niet direct voor 54kWh gegaan ben zoals ik eerst van plan was. Met de huidige resultaten draai ik als ik verliezen in de omvormer en afschrijving meerekent gewoon verlies. Wie gaat er wel met winst naar huis? Frank.... Mooi business model.
Ik kijk het nog even aan, maar vermoed dat zonneplan er een klant bij gaat krijgen.
Misschien moeten wij de krachten bundelen en een collectief proces beginnen tegen Frank Energie wegens misleiding bij hun advertenties om klanten te trekken?Coffeeroam schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:15:
Wel valt de opbrengst inderdaad zwaar tegen. In de offerte werd mij voorgespiegeld dat ik €57,- per maand met mijn 10 kWh batterij zou kunnen verdienen, maar in de praktijk blijkt dat €25 à €30 te zijn.
Nee hoor, je kunt bij zonneplan prima electra afnemen zonder Nexus. De aansturing verzorg ik dan zelf waarbij je uitsluitend op epex handelt en niet op on balans.bergsmit schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:07:
[...]
Als ik jou was zou ik de resultaten van zonneplan maar eens goed bestuderen, die presteren nog slechter dan Frank Energie. Bovendien ben je dan verplicht een nieuwe installatie te kopen omdat Zonneplan alleen werkt met bij hen gekochte apparatuur.
Dat kan je eventueel toch pas doen na een jaar?bergsmit schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:11:
[...]
Misschien moeten wij de krachten bundelen en een collectief proces beginnen tegen Frank Energie wegens misleiding bij hun advertenties om klanten te trekken?[Afbeelding]
Er was tijdens de aanmelding een pop-up te zien waarin stond dat er aan deze schatting geen rechten kunnen worden ontleend. Het was "maar een schatting". Hoe kansrijk is dan zo'n proces?bergsmit schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:11:
[...]
Misschien moeten wij de krachten bundelen en een collectief proces beginnen tegen Frank Energie wegens misleiding bij hun advertenties om klanten te trekken?[Afbeelding]
inderdaad, het moet over een vol jaar gaanlonehitman schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:58:
Dat kan je eventueel toch pas doen na een jaar?
Leveranciers denken daarmede weg te komen, maar rechters herroepen dat.Coffeeroam schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:25:
Er was tijdens de aanmelding een pop-up te zien waarin stond dat er aan deze schatting geen rechten kunnen worden ontleend. Het was "maar een schatting". Hoe kansrijk is dan zo'n proces?
Bij huizenverkoop gebeurt dat heel veel, makelaars sluiten verantwoordelijkheid voor de juistheid van gegevens en tekeningen uit, maar de rechter vernietigt dat consequent omdat de verantwoordelijkheid niet mag worden afgeschoven naar de cliënt! Als cliënt kun je dan een beroep doen op dwaling.
[ Voor 3% gewijzigd door bergsmit op 31-12-2025 09:01 ]
okay, ik dacht dat je daar ook op de onbalansmarkt wilde functioneren.osluis schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:44:
Nee hoor, je kunt bij zonneplan prima electra afnemen zonder Nexus. De aansturing verzorg ik dan zelf waarbij je uitsluitend op epex handelt en niet op on balans.
Dit zijn de tarieven via VEH, die volgens mij tot 5 januari afgesloten kunnen worden indien het ingaat voor 1-6-2026. Cashback geldt natuurlijk niet, rest wel en door bestaande Frank klanten af te sluiten, zegt VEH.osluis schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:26:
[...]
Ik zou dan mijn sigen batterij met de ingebouwde AI waarbij ik dan stuur op zelfconsumotie en epex. De reden om naar zonneplan te gaan is dat ze een betere terugleververgoeding geven dan Frank.
/f/image/G2okMKTo5yOfjvIhhl6Ryv8n.png?f=fotoalbum_large)
Maar nogmaals, epexhandel is net zo slecht momenteel, spread is te laag, kijk wat andere topics hier om klachten van epexhandel te lezen, er valt niks te verdienen, alleen te verliezen momenteel, zo ongeveer is de strekking.
[ Voor 11% gewijzigd door Vdvmark op 31-12-2025 16:39 ]
Daar ben ik het niet mee eens, als je de juiste tijdstippen uitpikt, dan maak je daar elke dag winst.Vdvmark schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:36: [...]
Maar nogmaals, epexhandel is net zo slecht momenteel, spread is te laag, kijk wat andere topics hier om klachten van epexhandel te lezen, er valt niks te verdienen, alleen te verliezen momenteel, zo ongeveer is de strekking.
Je houdt zelfs over na aftrek van de kosten van jouw elektriciteitsgebruik. Bij mij zelfs ondanks dat ik geen gas verbruik en de warmte gaat via 2 elektrische radiatoren en een warmtepomp met 8 gewone radiatoren. Ik moet wel zeggen dat ik 22 330 watt zonnepanelen heb, maar daar heb je in deze maanden weinig aan.
Ik heb ook Victron. Waar kan ik zien hoeveel cycli deze gemaakt heeft en hoe deze is omgesprongen met mijn zonnepanelen?Vdvmark schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:00:
184kWh deden mijn zonnepanelen deze maand, maar de Victron automaat liet die zelfs meestal lopen. Dat programma kent weinig emoties en deed heel december 12 cycli, liep op kwartier, vandaar, anders had ie dat niet gehaald
(Je hebt kans dat dat dus t/m gisteren is)
*oh dat ie zon laat lopen gewoon in Homewizard, daggrafieken, kan ook via Victron staafdiagrammetjes om te checken of Victron zelf wat deed. Bovenstaande oa cycli en een hoop andere data die geloof ik niet altijd helemaal kloppen, staan wat voorbehouden bij
[ Voor 37% gewijzigd door Vdvmark op 31-12-2025 19:46 ]
Tel je de afschrijvingen en omzetverliezen mee? Valt echt niet te verdienen hoor dan, deze maandbergsmit schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:08:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, als je de juiste tijdstippen uitpikt, dan maak je daar elke dag winst.
Je houdt zelfs over na aftrek van de kosten van jouw elektriciteitsgebruik. Bij mij zelfs ondanks dat ik geen gas verbruik en de warmte gaat via 2 elektrische radiatoren en een warmtepomp met 8 gewone radiatoren. Ik moet wel zeggen dat ik 22 330 watt zonnepanelen heb, maar daar heb je in deze maanden weinig aan.
Ik heb het niet over deze maand, maar over het afgelopen jaar.Miezie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:58:
Tel je de afschrijvingen en omzetverliezen mee? Valt echt niet te verdienen hoor dan, deze maand.
je zegt zelf: "als je de juiste tijdstippen uitpikt, dan maak je daar elke dag winst."bergsmit schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:00:
[...]
Ik heb het niet over deze maand, maar over het afgelopen jaar.
Dat is echt niet waar, epexhandel is deze maand bijna geen enkele dag voordelig geweest als je rekening houdt met omvormer verliezen en afschrijving.
Omvormersverliezen en afschrijvingen zijn geen directe kosten maar indirecte kosten, die moeten niet gedekt worden door individuele transacties maar door periodieke resultaten. De dagelijkse winsten die gemaakt worden zijn brutowinsten, die periodiek worden verminderd met, overigens altijd dubieuze afschrijvingen en verloren kW's door omvormingen, immers tevoren is nooit precies vast te stellen hoe lang de werkelijke looptijden dus afschrijvingstermijnen zijn.Hielko1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:08:
je zegt zelf: "als je de juiste tijdstippen uitpikt, dan maak je daar elke dag winst."
Dat is echt niet waar, epexhandel is deze maand bijna geen enkele dag voordelig geweest als je rekening houdt met omvormer verliezen en afschrijving.
Het is interessant hoe jouw economie eruit ziet. Maar nee, als ik in december €0.30 inkomsten per batterijcyclus maak, bij €1 per dag afschrijving per cyclus (excl. nog de omvormerverliezen), dan gaan de verliezen echt wel ten koste van de winsten die ik in de zomerperiode maakte, wat mijn jaarwinst dus drukt.bergsmit schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:34:
[...]
Omvormersverliezen en afschrijvingen zijn geen directe kosten maar indirecte kosten, die moeten niet gedekt worden door individuele transacties maar door periodieke resultaten. De dagelijkse winsten die gemaakt worden zijn brutowinsten, die periodiek worden verminderd met, overigens altijd dubieuze afschrijvingen en verloren kW's door omvormingen, immers tevoren is nooit precies vast te stellen hoe lang de werkelijke looptijden dus afschrijvingstermijnen zijn.
En dan moet je Frank nageven: cyclussen en afschrijving t.o.v. de winst is best op orde, de echte winst die moeilijk te bepalen is valt alleen wel wat tegen dan.Coffeeroam schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:46:
[...]
Het is interessant hoe jouw economie eruit ziet. Maar nee, als ik in december €0.30 inkomsten per batterijcyclus maak, bij €1 per dag afschrijving per cyclus (excl. nog de omvormerverliezen), dan gaan de verliezen echt wel ten koste van de winsten die ik in de zomerperiode maakte, wat mijn jaarwinst dus drukt.
Ga je alleen stekker trekken dan is het op papier leuk als je de afschrijving en omzetverliezen niet meeneemt… verder is het gewoon niet zo snugger.
kort door de bocht denken en schrijven is niet zo snugger.Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:55:
Ga je alleen stekker trekken dan is het op papier leuk als je de afschrijving en omzetverliezen niet meeneemt… verder is het gewoon niet zo snugger.
Als je ziet dat op de onbalansmarkt door Frank wordt verkocht voor 7 cent en de EPEXprijs is 12 cent, dan trek ik de stekker en pak ik 5 cent extra bijvoorbeeld.
Wij zullen het niet zo snel eens worden… achter die korte bocht zitten andere uitgangspunten en interpretatie van data. Waarbij ik bagatelliseer op stekker trekken in december…bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:07:
[...]
kort door de bocht denken en schrijven is niet zo snugger.
Als je ziet dat op de onbalansmarkt door Frank wordt verkocht voor 7 cent en de EPEXprijs is 12 cent, dan trek ik de stekker en pak ik 5 cent extra bijvoorbeeld.
wij zullen het inderdaad niet snel eens worden op deze manier. Ik bezie de situatie op jaarbasis, hetgeen ook niet juist is omdat je het over de hele levensduur moet zien. Helaas is die pas achteraf vast te stellen, dus moeten we het doen met veronderstellingen en benaderingen. Maar op dagbasis is geen juiste conclusie te trekken.Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:26:
Wij zullen het niet zo snel eens worden… achter die korte bocht zitten andere uitgangspunten en interpretatie van data. Waarbij ik bagatelliseer op stekker trekken in december…
dan bof je nog, ik kwam op plaats #224, van plus 80 cent naar minus 200 cent.........Teknoman360 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:30:
Alleen als je niet op andere markten zit. Ene minuut was ik #40 in de ranking, andere minuut helemaal #223. Onbalans vast door sneeuwbuien?
verklaring ontgaat mij!
Je kunt een maand nemen en in het rapport kijken wat er van PV naar accu en van net naar accu ging, en wat er van accu naar gebruik en van accu naar net ging. Dat geeft je een indicatie van efficientie van je installatie. Daarnaast heb je voor je minimum de gewone kosten van Frank lijkt me.bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:43:
[...]
wij zullen het inderdaad niet snel eens worden op deze manier. Ik bezie de situatie op jaarbasis, hetgeen ook niet juist is omdat je het over de hele levensduur moet zien. Helaas is die pas achteraf vast te stellen, dus moeten we het doen met veronderstellingen en benaderingen. Maar op dagbasis is geen juiste conclusie te trekken.
De laatste weken wordt mijn accu's niet gemaximaliseerd op 85%, maar gaan regelmatig toch naar de 100%. Vermoedelijk verwacht Frank geen grote negatieve stroomprijzen meer deze winter.
We kunnen elkaar de hand geven. Heb €5 resultaat vandaag terwijl anderen €30 mogen bijschrijven. Met de afsluiting van december zit ik op gemiddeld €165 per maand (daalt nog steeds), met december als absolute dieptepunt met €119. Terugverdientijd met het huidig gemiddelde staat op 10 jaar!Coffeeroam schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:21:
Tegen de 4 euro per kWh..... (en geen RT2 situatie)....
[Afbeelding]
...wel balen, als Frank je batterij net al heeft leeggetrokken voor € 0,14.
Gelukkig was de handel bij Frank niet mijn primaire motivatie om een batterij te kopen, anders voelde ik mij toch enigzins bij de beer genomen.
Op het moment van de prijsexplosie waren mijn batterijen ook onder de 20%.dccm schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:42:
Helaas waren de accu's van mij maar voor 15% vol...Ging wel wat ontladen maar te weinig energie om er een goede resultaat uit te krijgen.
Om er toch van te profiteren zette ik de minimum laadsituatie op 100% zodat ik in een kwartier 10% hoger kwam om daarna te profiteren. Wat er fout ging weet ik niet, maar mijn resultaat werd 280 cent slechter. Ik denk dat ik voor het opladen de extreem hoge onbalansprijs in rekening gebracht kreeg.......
Offline moet natuurlijk wel gedetecteerd worden………….bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Op het moment van de prijsexplosie waren mijn batterijen ook onder de 20%.
Om er toch van te profiteren zette ik de minimum laadsituatie op 100% zodat ik in een kwartier 10% hoger kwam om daarna te profiteren. Wat er fout ging weet ik niet, maar mijn resultaat werd 280 cent slechter. Ik denk dat ik voor het opladen de extreem hoge onbalansprijs in rekening gebracht kreeg.......
ik was niet offline, ik trok ook geen stekker. had ik dat maar wel gedaan, dan had ik opgeladen tegen de epex prijs!Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:10:
Offline moet natuurlijk wel gedetecteerd worden…………
Zelfconsumptie+ bij Frank Energie speelt in op de onbalansprijzen en kon daarmee vrij inspelen op de onbalanspiek, dat pakte nu goed uit. Handel (bij ondersteunde omvormers) zit op 'meerdere markten', en was zo te zien al druk met een andere (minder lucratieve) inzet. Dat de batterijen vol lijkt na de piek gekomen te zijn door de hogere onbalans van epex-prijs, dus dat kan wel kloppen.bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:16:
Als ik zie dat veel zelfgebruikers topresultaten hebben, maar bovendien accu's die 100% vol zijn, dan moeten er fouten in het systeem zijn, want zonder te verkopen kun je geen positief resultaat hebben
Nee, daar klopt geen barst van. Om te profiteren van de onbalansprijzen moet er verkocht = ontladen worden, dan is het onmogelijk dat de batterijen 100% vol blijven. Dat is dus een fout in de software die hersteld moet worden.Leftblank schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:55:
Zelfconsumptie+ bij Frank Energie speelt in op de onbalansprijzen en kon daarmee vrij inspelen op de onbalanspiek, dat pakte nu goed uit.
Dat de batterijen vol lijkt na de piek gekomen te zijn door de hogere onbalans van epex-prijs, dus dat kan wel kloppen.
In die korte tijd waarschijnlijk niet…bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:17:
[...]
ik was niet offline, ik trok ook geen stekker. had ik dat maar wel gedaan, dan had ik opgeladen tegen de epex prijs!
Die software zal vast wel werken, het lijkt me logischer dat ze in het kader van de betrouwbaarheid het updateinterval lager hebben dan wat je op onbalansmarkt.com ziet.bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:59:
[...]
Nee, daar klopt geen barst van. Om te profiteren van de onbalansprijzen moet er verkocht = ontladen worden, dan is het onmogelijk dat de batterijen 100% vol blijven. Dat is dus een fout in de software die hersteld moet worden.
De SoC in de app klopt zo vaak niet met auto of accu hier…
Het is altijd een gok hoe lang zo'n piek duurt. Daarom laad ik vaak snel even bij tussen 2 sessies, dan heb je circa 3 tot 5 minuten, maar dat moet dan wel zonder stekker trekken, want dat kost 2x 1 minuut. Dit keer duurde het mijns inziens vrij lang, meer dan 1 uur, dus gokte ik er op dat ik 1 kwartier kon opladen en 1 kwartier kon ontladen en dat was een verkeerde gok.Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:12:
In die korte tijd waarschijnlijk niet…
Degenen in Zelfconsumptie hebben inderdaad het meeste geprofiteerd van de onbalanspiek gisteren. De top 100 staat er vol van. Overigens ook de meesten daarvan zitten bij Zonneplan.Leftblank schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:55:
[...]
Zelfconsumptie+ bij Frank Energie speelt in op de onbalansprijzen en kon daarmee vrij inspelen op de onbalanspiek, dat pakte nu goed uit. Handel (bij ondersteunde omvormers) zit op 'meerdere markten', en was zo te zien al druk met een andere (minder lucratieve) inzet. Dat de batterijen vol lijkt na de piek gekomen te zijn door de hogere onbalans van epex-prijs, dus dat kan wel kloppen.
Misschien kun je dus dit seizoen beter de batterij naar 100% vol tweaken, voor het geval dat er nog zo'n piek aankomt?
Er zou eigenlijk nog een stand "milde handel" moeten zijn, naast "handel" en "aggressieve handel".
/f/image/eonfoaUoeinUW96empoJLyo6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AiojXUU6tcaVFNwo59RzA3c1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pEKA0QWqJdjDKyidfuCoTB6o.png?f=fotoalbum_large)