Coffeeroam schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:53:
[...]
Juist daarom is het wel het terugpakken (klinkt misschien iets positiever dan afpakken?) door Frank van de EPEX inkomsten die je dacht te hebben gehad. Dat is ook wat er zichtbaar gebeurt. Je wordt namelijk in de app (en op de gewone factuur) blij gemaakt met een leuk negatieve (EPEX)dagresultaat, maar in de "kortings"factuur wordt dat resultaat wel vervangen door een (veel kleiner) onbalansresultaat (als je "handel" aan had staan).
Klopt, dat er geen klachten zijn als het andersom is (waarom zou je daar een klacht over moeten hebben?).
Maar waarom wordt er überhaupt in EPEX afgerekend op de gewone factuur, als die toch al niet van toepassing was? Dat zou de vele ontevredenheid hier misschien voorkomen.
Betere facturen is echt wel nodig bij Frank Energie. Je moet ook die gemiddeldes maar geloven.
Bij een telefoonabonnement is het wel mogelijk de kosten zien van elk gesprek op de belminuut nauwkeuig te geven, met tijd en datum. Die transparantie kunnen ze daar wel bieden. Maar Frank doet dat niet of wil dat niet. Je zou bv. een .csv file moeten kunnen downloaden.
Frank noemt het corrigeren ipv terugpakken en dat is wat mij betreft ook de juiste term. Je kortingsfactuur wordt gecorrigeerd, omdat je dat voordeel (of nadeel) al op de reguliere factuur hebt gekregen. Punt.
Waarom afrekenen op de EPEX? Omdat er maar 1 meter in je huis zit en die kent alleen de EPEX, niks meer, niks minder. De handel op andere markten is om die reden een boekhoudkundige exercitie. Je kan niet om de EPEX heen. Dat kan wel als je nog een aansluiting neemt en die puur voor handel hanteert. Particulier doet niemand dat.
De factuur hoeft wmb niet anders, er kan wel een betere specificatie bij, met name over wat er op de andere markten is verhandeld en welke markten dat dan waren. Maar de verrekening is voor mij duidelijk. Gezien de eindeloze discussies hier, mogen ze nog wel meer uitleggen hoe die EPEX correctie werkt en wat een positieve danwel negatieve correctie uit moet leggen.
Maar tegelijkertijd, als het te verrekenen bedrag in de de app negatief is, hebben ze verlies gemaakt op de handel, is deze positief, dan winst. Iets meer duidelijkheid daaromtrent zou wel mogen.
Een telefoonrekening is wel wat anders dan energie. Hieromtrent ook hele discussie gehad mbt tegen welke prijs ik de auto nou precies laadt. Antwoord? Geen flauw idee. Zal ergens tussen maximum en minimum zitten. Alle energiestromen worden gemengd en er is geen zinnig woord over te zeggen. Dat is bij telefonie wel anders.
Bij heftig negatieve prijzen zet ik de panelen niet uit, maar zorg voor net voldoende belasting om dat op te vangen (airco, wassen, auto). De batterij heeft dan de resterende bandbreedte om te doen wat het moet doen (of niet). Ik lever dan niet terug, tenzij Frank besluit voor de handel dat dit wel moet. Dat moeten dan wel stevige prijzen zijn om dat rendabel te maken :-)
[
Voor 13% gewijzigd door
-PeeWee- op 29-04-2026 17:08
]