• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
tcw82 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:52:
[...]

Ik heb vandaag maar eens gevraagd of ze nog van plan waren een inhoudelijke reactie te geven. Hun reactie was...(Geautomatiseerd nieuw case nummer en een belofte binnen 7dagen iets te laten horen....) tot over een half jaar??
Gisteren het geautomatiseerde antwoord, dat ze het zo ontzettend druk hebben dat ze geen tijd hadden om een inhoudelijk antwoord te formuleren.

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:15
rva schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:42:
[...]

Ik heb een AlphaESS 55,8 kW met 20kW omvormer. Weet je misschien hoe ik hem 9 mm in kan stellen dat jij maar 10 of 15 kW maximaal laag of ontlaad? Heb nu steeds uitval!!
Dit is niet iets wat Frank moet regelen, dit is een AlphaESS dingetje. Inderdaad kan je via de App je laadstroom beperken. Ik geef je de meeste kans als je een service ticket bij AlphaESS aanmaakt en dat die dit limiteren. Ik heb bijzonder goede ervaringen met hen.

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 11:47
-PeeWee- schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:52:
Lijkt er inderdaad op dat de batterij ook niet in de zelfconsumptie staat. Hij staat gewoon op standby.
Zal wel weer gecorrigeerd worden :-).

Vandaag eens lekker bezig geweest met Home Assistant. Echt wel grappig, kan de batterij, panelen, grid e.d. volledig uitlezen en later aansturen. Ook voor andere toepassingen natuurlijk ;-) Heb inmiddels al bijna alles erin hangen.
Wat voor iets heb je draaien op HA?

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:47
XethaX schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:08:
[...]

Wat voor iets heb je draaien op HA?
Beetje hobbyen in een test setup voor alsnog. Maar ga er wel verder mee. Heb bijna alle apparaten geïntegreerd in HA zodat ik alle energiestromen kan zien, licht (Smart lampen), Media bediening (Sonos), TV (Samsung), Airco (LG), Laadpaal (New Motion), Batterij (Alpha), Zonnepanelen (Enphase en APSystems), Auto (Tesla) en Dynamische prijzen

Beetje aan het knutselen met dashboard en aan het nadenken hoe ik dat kan uitbreiden met wall mount panels.

Maar het gaat natuurlijk om de automations die ik wil voorbereiden voor het aansturen van de batterij na 1/1/2027 :-)

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• XethaX
De FE app geeft aan dat mijn batterij offline is, meerdere hier last van?

Batterij werkt gewoon...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

voodooless

Sound is no voodoo!

XethaX schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:14:

Batterij werkt gewoon...
Yup, ze liggen er weer eens uit.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20-05 22:48
XethaX schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:14:

Batterij werkt gewoon...
de meerderheid van de Frank gebruikers ligt er uit, ik ook. onbalansmarkt.com geeft een achterstand aan van 5 uur momenteel. Toch zijn er wel gebruikers waar wel voor gehandeld wordt, met name veel of wel alle gebruikers met zelfconsumptie plus, dus degenen die nog op onbalans staan. Degenen die het met andere markten moeten doen staan buiten werking kennelijk.......

• -PeeWee-
Ja, hij gaf offline aan (inmiddels weer ok) maar er waren wel commando's. Zal dus wel gecorrigeerd worden

• bergsmit
-PeeWee- schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:25:
Ja, hij gaf offline aan (inmiddels weer ok) maar er waren wel commando's. Zal dus wel gecorrigeerd worden
12.15 uur bij mij ook weer veranderende resultaten op onbalansmarkt van andere markten

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bergsmit schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:02:
[...]

de meerderheid van de Frank gebruikers ligt er uit, ik ook. onbalansmarkt.com geeft een achterstand aan van 5 uur momenteel. Toch zijn er wel gebruikers waar wel voor gehandeld wordt, met name veel of wel alle gebruikers met zelfconsumptie plus, dus degenen die nog op onbalans staan. Degenen die het met andere markten moeten doen staan buiten werking kennelijk.......
Nee hoor, ik sta weer even op ZC+ en ‘t ligt er ook gewoon uit

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Sind 14:30 is er weer data in de app.

• bergsmit
voodooless schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:27:
Sind 14:30 is er weer data in de app.
dat kan best zijn, maar op andere markten wordt al enige tijd helemaal niets gedaan, dus trek ik de stekker er maar weer uit en ga nu op de EPEX ontladen.

• Baexem1
  • Laatst online: 12:10
Zijn er mensen die ervaring hebben om van kpn naar ziggo te veranderen? Heeft dit invloed op het verloop van aansturing rondom de thuisbatterij van alpha Ess/ Frank energie?

• -PeeWee-
Baexem1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:16:
Zijn er mensen die ervaring hebben om van kpn naar ziggo te veranderen? Heeft dit invloed op het verloop van aansturing rondom de thuisbatterij van alpha Ess/ Frank energie?
In welk opzicht? Internet is internet....

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 17:09
Mijn enphase panelen willen niet meer energie leveren, ik heb Frank slim aanstaan, zoals ik hierboven lees, kan dat wel eens de oorzaak zijn>?

als ik frank loskoppel, verandert de externe sturing niet in de app van enphase, hoe kan je dat alsnog eraf mikken?

of gewoon bellen naar enphase en hen t laten fixen

• -PeeWee-
schemert schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:24:
Mijn enphase panelen willen niet meer energie leveren, ik heb Frank slim aanstaan, zoals ik hierboven lees, kan dat wel eens de oorzaak zijn>?

als ik frank loskoppel, verandert de externe sturing niet in de app van enphase, hoe kan je dat alsnog eraf mikken?

of gewoon bellen naar enphase en hen t laten fixen
Je kan het loskoppelen van Frank en even contact opnemen met Enphase (zijn redelijk snel). Die zetten hem dan weer aan.

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-05 15:57
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen, sinds een maand hebben wij 3 SolarEdge batterijen, in totaal dus iets minder dan 14kwh. Zonnepanelen zijn hier ook op aangesloten.

Afgelopen woensdag zijn we overgegaan naar Frank Energie om te handelen met de batterij. Eerste teleurstelling was er al toen ik de zonnepanelen wilde koppelen: dat kan niet omdat de batterij en zonnepanelen op dezelfde omvormer zitten. Geen zonnebonus dus helaas.

nu komen de eerste resultaten van de batterij maar dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen. Hij staat op handel en niet agressief: woensdag t/m nu is het resultaat €3,76 en de handelsindex tussen de 12 en 26. Dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen, ik zit er nog niet goed in maar gevoelsmatig levert laden op goedkope uren (met eigen zonnestroom) en gebruiken op dure uren meer op dan dit….

En volgens mij is Frank ook de enige die SolarEdge kan aansturen.

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:12
Le_Mmort schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:58:
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen, sinds een maand hebben wij 3 SolarEdge batterijen, in totaal dus iets minder dan 14kwh. Zonnepanelen zijn hier ook op aangesloten.

Afgelopen woensdag zijn we overgegaan naar Frank Energie om te handelen met de batterij. Eerste teleurstelling was er al toen ik de zonnepanelen wilde koppelen: dat kan niet omdat de batterij en zonnepanelen op dezelfde omvormer zitten. Geen zonnebonus dus helaas.

nu komen de eerste resultaten van de batterij maar dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen. Hij staat op handel en niet agressief: woensdag t/m nu is het resultaat €3,76 en de handelsindex tussen de 12 en 26. Dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen, ik zit er nog niet goed in maar gevoelsmatig levert laden op goedkope uren (met eigen zonnestroom) en gebruiken op dure uren meer op dan dit….

Welcome to the club :9 , genoeg reacties op elke pagina die ook hun teleurstelling uitspreken

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Ik denk dat als je woensdag overstapte en dus niet zo lang ervoor keek wat t bij anderen met beetje vergelijkbare batterij opleverde, dat het licht tegenvalt. Als je ziet wat anderen met vergelijkbare batterij als jaaropbrengst tot nu toe hebben, dan kan conclusie moeilijk anders zijn dan dat zelf op Epex handelen meer had opgeleverd.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:03
Le_Mmort schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:58:

Je teleurstelling is begrijpelijk maar mij niet vreemd. Ik had met 10 kWh ook een eurotje per dag, soms €1,50. Totdat ik Frank handel afkoppelde en zelf op EPEX ging. Dat was beter.

Die zonnebonus stelt ook niet veel voor, kun je zien als je hier door dit forum bladert.

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-05 15:57
Ok dat is interessant! En dan via Solar Edge One? Of?

• Vdvmark
  • Nu online
Coffeeroam heeft een Enphase installatie, dus doet t zelf, zelf zelf of via Enphase AI zelf. Je kunt hier en daar eens informeren wat de ervaringen zijn met SE AI en welke instellingen je daarvoor kunt doen, Stefannn heeft ook net 3 accu units gekocht en is bezig met optimaliseren, maar geloof via Zonneplan, wat niet heel veel hoort uit te maken, maar wel kan uitmaken afhankelijk van situatie en afgesloten contract. In grote lijnen zal alles hetzelfde zijn ;)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[quote]

We hebben van je nieuwe leverancier het bericht ontvangen dat zij per 02-06-2026 de levering van jouw energie overnemen op onderstaand adres. We vinden het jammer dat je vertrekt en willen je daarom graag overtuigen om bij ons te blijven.[/quote]

toch maar overstappen. ik ben niet tevreden over Frank's administratie. ik vind de facturen maar onoverzichtelijk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Vdvmark
  • Nu online
Gewone maandtermijn facturen en de jaarrekening waren hier allemaal duidelijk. Maar daarna wordt t erg rommelig en onoverzichtelijk, mede natuurlijk omdat ik eerst voor gas overstap en daarna voor elektra.

Maar wat Frank voor die twee afrekeningen doet, komt nogal vreemd over op mij.

Alle maandtermijn facturen en jaarrekening berekenen ze netjes BTW.

Maar dan op de eindafrekening na overstappen gas besluiten ze dat t handig is om ook stroom per die datum af te rekenen en dat doen ze vervolgens dus voor alles dat Frank gerelateerd is ex BTW ineens, die BTW komt er ook niet meer bij, opeens is het gewoon zonder BTW. Maar daar tussen zijn natuurlijk netbeheerkosten inclusief BTW en terugbetaling energiebelasting inclusief BTW en de te verrekenen maandfacturen inclusief BTW. (Het gasgedeelte is gewoon netjes inclusief BTW).

De volgende tweede eindafrekening vervolgens voor stroom is weer geheel ex btw voor levering en teruglevering en inkoopvergoedingen en vaste vergoeding, alles wat Frank doet, maar daartussen dus weer Liander en overheid teruggaaf die inclusief BTW zijn en natuurlijk alle te verrekenen maandfacturen die ook gewoon inclusief BTW waren.

Ik betaal dus op laatste twee afrekeningen geen BTW meer over wat Frank mij aan stroom en 'diensten' levert, en ontvang geen BTW meer over teruglevering, behalve de maandfacturen die ze aftrekken die wel inclusief BTW waren en de bedragen die ze namens anderen verrekenen.

Wonderlijk.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:03
Vdvmark schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:17:
Gewone maandtermijn facturen en de jaarrekening waren hier allemaal duidelijk. Maar daarna wordt t erg rommelig en onoverzichtelijk, mede natuurlijk omdat ik eerst voor gas overstap en daarna voor elektra.

Maar wat Frank voor die twee afrekeningen doet, komt nogal vreemd over op mij.

Alle maandtermijn facturen en jaarrekening berekenen ze netjes BTW.

Maar dan op de eindafrekening na overstappen gas besluiten ze dat t handig is om ook stroom per die datum af te rekenen en dat doen ze vervolgens dus voor alles dat Frank gerelateerd is ex BTW ineens, die BTW komt er ook niet meer bij, opeens is het gewoon zonder BTW. Maar daar tussen zijn natuurlijk netbeheerkosten inclusief BTW en terugbetaling energiebelasting inclusief BTW en de te verrekenen maandfacturen inclusief BTW. (Het gasgedeelte is gewoon netjes inclusief BTW).

De volgende tweede eindafrekening vervolgens voor stroom is weer geheel ex btw voor levering en teruglevering en inkoopvergoedingen en vaste vergoeding, alles wat Frank doet, maar daartussen dus weer Liander en overheid teruggaaf die inclusief BTW zijn en natuurlijk alle te verrekenen maandfacturen die ook gewoon inclusief BTW waren.

Ik betaal dus op laatste twee afrekeningen geen BTW meer over wat Frank mij aan stroom en 'diensten' levert, en ontvang geen BTW meer over teruglevering, behalve de maandfacturen die ze aftrekken die wel inclusief BTW waren en de bedragen die ze namens anderen verrekenen.

Wonderlijk.
Exact de reden dat ik bezig ben om in Home Assistant functies in te bouwen om de rekeningen van de energieleverancier te controleren. Het was al een hele taak om met vaste prijzen te controleren of je niet beduveld wordt (heb ik 1x bij Greenchoice gehad), met dynamische tarieven per 15min is het gewoon geen doen meer. Ik heb het al voor elkaar om de P1 meter rechtstreeks elke seconde uit te lezen en ben nu bezig influxdb in te richten zodat de data voor de lange termijn netjes opgeslagen wordt zonder dat dat de database explosief uit de zijn voegen barst.

Daarna moet het mogelijk zijn om de gegevens vanuit het contract in te voeren (toeslagen etc), een begin en een einddatum in te voeren, welke afschrijvingen er gedaan zijn dan zal er hopelijk iets uit komen rollen wat in de buurt komt van wat de leverancier in de boeken heeft staan.

• Vdvmark
  • Nu online
De gewogen tarieven kloppen en het aantal kWh kloppen alleen zijn ex BTW op de laatste twee eindafrekeningen. Net als maandabonnement(vaste vergoeding) en inkoopvergoedingen levering en teruglevering ex BTW zijn op de eindafrekening. Buiten wat ze met BTW doen klopt het hihi. Rare is dus dat t tot eind februari allemaal normaal ging qua BTW en na overstapmeldingen BTW een zooitje wordt.
edit:
die ex btw bedragen staan wel onder een header die inclusief btw vermeldt, maar ook onderaan afrekening blijkt dat Frank het in BTW 0% ipv BTW 21% categorie telt.
edit2:

voor de volledigheid het gaat hier om negatieve eindafrekening eindbedragen en op laatste eindafrekening ook de verrekening van negatieve maandtermijn facturen, hihi dat is op zichzelf al rarig, een beetje zoals negatieve rente raar was :)

[ Voor 36% gewijzigd door Vdvmark op 11-05-2026 08:56 ]

• Coffeeroam
Le_Mmort schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:48:
Ok dat is interessant! En dan via Solar Edge One? Of?
Bij mij is het Enphase, zoals @Vdvmark al heeft opgemerkt. Heb zowel de AI geprobeerd als het "zelf zelf" gedaan. Beide bevallen mij beter en zijn ook financieel interessanter dan de handel van Frank.

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:38:
De gewogen tarieven kloppen en het aantal kWh kloppen alleen zijn ex BTW op de laatste twee eindafrekeningen. Net als maandabonnement(vaste vergoeding) en inkoopvergoedingen levering en teruglevering ex BTW zijn op de eindafrekening. Buiten wat ze met BTW doen klopt het hihi. Rare is dus dat t tot eind februari allemaal normaal ging qua BTW en na overstapmeldingen BTW een zooitje wordt.
edit:
die ex btw bedragen staan wel onder een header die inclusief btw vermeldt, maar ook onderaan afrekening blijkt dat Frank het in BTW 0% ipv BTW 21% categorie telt.
edit2:

voor de volledigheid het gaat hier om negatieve eindafrekening eindbedragen en op laatste eindafrekening ook de verrekening van negatieve maandtermijn facturen, hihi dat is op zichzelf al rarig, een beetje zoals negatieve rente raar was :)
Nou, als de BTW-inspecteur bij Frank Energie langskomt zal hij daar een hele kluif aan hebben...

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-05 12:26
Zc+ reageert heel vreemd vandaag...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOTLSzkp7X_os0_0v9kb0vGiTAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDfqGb6cGtmPZquPIKASPpTJ.jpg?f=fotoalbum_large

• -PeeWee-
Interface app is aangepast. Toont nu geladen en ontladen kWh en niet langer zowel EPEX als handelresultaat, maar alleen nog het resultaat op de handel zelf. Het EPEX effect zie je dan terug bij inzicht

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bij mij wordt er op dat moment gewoon geladen (ook ZC+), leverde ruim 4 Euro op.

• Vdvmark
  • Nu online
voodooless schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Bij mij wordt er op dat moment gewoon geladen (ook ZC+), leverde ruim 4 Euro op.
Geladen??

• Mcpeet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-05 19:10
Ik lees hier al een tijdje mee en ik vind de materie steeds ondoorgrondelijker worden. Zo ook vandaag. Kan iemand me uitleggen waar het enorme verschil in "winsten" vandaan kan komen. Ik heb zelfs iets meer capaciteit maar mijn installatie levert veel minder op als die van Jeffrey, terwijl we beide op dezelfde manier handelen. Begrijp er helemaal niets van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD92DLSYId6V3Fg9IeNMDT4zKdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZ3Bh2LyAXnjdo6GYafv7Gh9.png?f=fotoalbum_large

• -PeeWee-
Lokale onbalans, zon, etc. Kijk overigens per kWh of per kW, dan nivelleert de absolute getallen.

Maar eh, ik 'doe' vandaag slechts 13c / kWh, dus Jeffrey doet het wel erg goed.

• osluis
-PeeWee- schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:30:
Lokale onbalans, zon, etc. Kijk overigens per kWh of per kW, dan nivelleert de absolute getallen.

Maar eh, ik 'doe' vandaag slechts 13c / kWh, dus Jeffrey doet het wel erg goed.
Frank heeft mij schriftelijk meegedeeld dat ze geen regionaal onderscheid maken in hun handelsstrategie. Dat leek mij heel raar, want als ze echt inspelen op netcongestie lijkt mij dat juist per definitie regionaal.

Afijn, ik ben gestopt met het te proberen te begrijpen, ze leggen niets uit verder. Was ook aanleiding om ermee te stoppen.

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 21:49
Mcpeet schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:55:
Ik lees hier al een tijdje mee en ik vind de materie steeds ondoorgrondelijker worden. Zo ook vandaag. Kan iemand me uitleggen waar het enorme verschil in "winsten" vandaan kan komen. Ik heb zelfs iets meer capaciteit maar mijn installatie levert veel minder op als die van Jeffrey, terwijl we beide op dezelfde manier handelen. Begrijp er helemaal niets van.

[Afbeelding]
Dit zijn winsten op de onbalansmarkt. Voor sommige batterij(systemen) ondersteunt Frank de andere markten nog niet en zijn dus nog 100% actief op de onbalansmarkt. Dit geldt onder andere voor de GivEnergy's die je in dit lijstje zit.

• -PeeWee-
RHE123 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Dit zijn winsten op de onbalansmarkt. Voor sommige batterij(systemen) ondersteunt Frank de andere markten nog niet en zijn dus nog 100% actief op de onbalansmarkt. Dit geldt onder andere voor de GivEnergy's die je in dit lijstje zit.
Jeffrey heeft een Alpha en zit op dezelfde handel - agressief. In dit geval dus niet noodzakelijk de uitleg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

8)7 Ontladen natuurlijk.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh-W_5Pf_McW6nnSB2EKgSEk0W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mi0spnYiUHUlTzl0fEIWKi6Q.jpg?f=fotoalbum_large Ik zie nu al twee dagen dit. Actie gewenst. Panelen doen het verder prima. Teruglever bonus loopt niet meer op en het dagelijkse opgebouwde "saldo" van de teruglever bonus is niet meer zichtbaar in de app.

Ik heb al een bericht gestuurd naar Frank maar dat kan soms wel een tijdje duren.

Iemand hier enig idee of dit al eens meegemaakt?

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:20
Knurt schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:45:
[Afbeelding] Ik zie nu al twee dagen dit. Actie gewenst. Panelen doen het verder prima. Teruglever bonus loopt niet meer op en het dagelijkse opgebouwde "saldo" van de teruglever bonus is niet meer zichtbaar in de app.

Ik heb al een bericht gestuurd naar Frank maar dat kan soms wel een tijdje duren.

Ik zie het nu ook bij mij staan....was me nog niet opgevallen.

Geen idee welke actie gewenst is.

• AlteKiet
  • Laatst online: 14:17
[Afbeelding] Ik zie nu al twee dagen dit. Actie gewenst. Panelen doen het verder prima. Teruglever bonus loopt niet meer op en het dagelijkse opgebouwde "saldo" van de teruglever bonus is niet meer zichtbaar in de app.

Hier ook. Er is net een update van de app geweest, dus daar zal het wel iets mee te maken hebben.

• Kinimo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 14:05
Bij mij ook... ik had hem in het solaredge forum gepost

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85245190

Heb ook frank gemaild want dit slaat echt nergens op...

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
Heb het niet gechecked, maar misschien regeltoestand 2, waardoor je toch verlies lijdt?

• AlteKiet
  • Laatst online: 14:17
@bergsmit - de afgelopen week ga je hartstikke goed op mijnbatterij.nl!!
Voorheen hoorden we je alleen maar klagen en stekkertrekken, maar nu niet meer.

Mogen we weten: wat is je nieuwste strategie? :D :D

• Knurt
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFrnepxKv5rVg3FL3k6_aJ1dukQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MSUO7oVAQd6HHFr7P4IZasJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ah, ik krijg net reactie van Frank energie.

Ik reageer daarom even op mijn eigen post hierboven. Is dus inderdaad door die update dat iets niet goed gaat. Maar wordt gefikst....

• bergsmit
AlteKiet schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:25:
@bergsmit - de afgelopen week ga je hartstikke goed op mijnbatterij.nl!!
Voorheen hoorden we je alleen maar klagen en stekkertrekken, maar nu niet meer.
Mogen we weten: wat is je nieuwste strategie? :D :D
ik heb geen nieuwe strategie.
Wel heeft Frank Energie er voor gezorgd dat Eniris mijn onbekwame installateur van de Eniris Smartbox, voor de verbinding met Frank Energie, Wattopjedak verwijderd als beheerder van de smartbox en de installatie weer teruggebracht naar de standaard. Maar ik ben nog steeds niet tevreden. Maar ik wil er ook niet teveel tijd meer aan besteden. Af en toe kijk ik of Frank op de laagste prijsmomenten mijn batterij aan het vullen is en op de hoogste prijspunten mijn batterij aan het ontladen is. Is dat niet zo dan trek ik de stekker eruit en doe het zelf, zo heb ik het voordeel van de EPEX handel verhoogd met extra opbrengst uit de andere markten. Ik meen te bespeuren dat Frank, die vroeger uitgeschakeld was, als ik de stekker er uit trok, tegenwoordig mee blijft kijken ook als de stekker er uit ligt, dat kan makkelijk omdat ze de meterstanden kunnen zien.

• Coffeeroam
Kinimo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:10:
[...]

Bij mij ook... ik had hem in het solaredge forum gepost

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85245190

Heb ook frank gemaild want dit slaat echt nergens op...
Lekker is dat. Gaat-ie staan laden als de prijzen heel hoog zijn? Wat zei Frank Energie daarvan?

• Vdvmark
  • Nu online
Coffeeroam schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:43:
[...]

Lekker is dat. Gaat-ie staan laden als de prijzen heel hoog zijn? Wat zei Frank Energie daarvan?
Uit hun resultaten van vandaag blijkt gister geen eenmalig foutje te zijn geweest, dus Frank zei: bis bis ;)

• bergsmit
Coffeeroam schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:43:
Lekker is dat. Gaat-ie staan laden als de prijzen heel hoog zijn?
Wat zei Frank Energie daarvan?
Vdvmark schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:48:
Uit hun resultaten van vandaag blijkt gister geen eenmalig foutje te zijn geweest, dus Frank zei: bis bis ;)
De enige echte prijs die je kunt zien is de EPEX prijs. De prijs op andere markten is nergens te zien en de prijs op de onbalans markt wordt pas de volgende dag vastgesteld. Frank gokt dus met zijn aankopen en verkopen op de prijs van de volgende dag en daarin kunnen zij zich vergissen.

[ Voor 19% gewijzigd door bergsmit op 12-05-2026 21:56 ]

• XethaX
Laatste week kan ik niet klagen over FE
Voorbeeld van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK-vTgzNT0NFnXXtzRd_QdjzgzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qgJMpriHdNgdDZvEJvCPQhL.png?f=fotoalbum_large Draai met top 5 mee, dus al met al lekker.
Moet wel zeggen dat ik sinds mei op kwartier prijzen sta en sindsdien echt lekker mee draai

• Kinimo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 14:05
XethaX schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:01:
Laatste week kan ik niet klagen over FE
Voorbeeld van vandaag:
[Afbeelding] Draai met top 5 mee, dus al met al lekker.
Moet wel zeggen dat ik sinds mei op kwartier prijzen sta en sindsdien echt lekker mee draai
Ik sta op diezelfde kwartier prijzen, maar vind steeds vaker dat FE de echte winnaar is..
Heb twee weken Solar Edge de baas laten zijn, die resultaten zijn veel stabieler en lijken ook meer mijn belang voorop te stellen...

• Vdvmark
  • Nu online
Wat raar is is dat Frank gister en eergister een aantal ZC+ batterijen laat laden bij een forse onbalanspiek en/of niet lijkt in te grijpen in wat batterij op die momenten doet. Gister boeken een aantal van die batterijen erna weer winst waardoor t versluierd wordt, maar die batterijen lijken echt terwijl ze gestuurd werden juist bij te dragen aan de onbalans, waar anderen goed van profiteren, dus je doet t wel ergens voor, alleen niet voor je eigen rekening.

• -PeeWee-
Ik heb het vermoeden dat het algoritme bij de laatste update wel is aangepast. Ik sta nog steeds op handel agressief, maar zie nu ook dat de batterij wordt geladen met de zonnestroom waar het dat voorheen niet deed.

Als de handel stil is, wordt de batterij nu geladen met de zonnepanelen. Lijkt om een soort van merge met zc+.

Wellicht toeval, maar de prestaties zijn ook beter. We gaan het zien, en de handelsindex lijkt ook een stille dood gestorven (die toonde alleen maar dat het slechter ging :-))

[ Voor 21% gewijzigd door -PeeWee- op 13-05-2026 09:02 ]

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:12
bergsmit schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:45:
[...]

ik heb geen nieuwe strategie.
Wel heeft Frank Energie er voor gezorgd dat Eniris mijn onbekwame installateur van de Eniris Smartbox, voor de verbinding met Frank Energie, Wattopjedak verwijderd als beheerder van de smartbox en de installatie weer teruggebracht naar de standaard. Maar ik ben nog steeds niet tevreden. Maar ik wil er ook niet teveel tijd meer aan besteden. Af en toe kijk ik of Frank op de laagste prijsmomenten mijn batterij aan het vullen is en op de hoogste prijspunten mijn batterij aan het ontladen is. Is dat niet zo dan trek ik de stekker eruit en doe het zelf, zo heb ik het voordeel van de EPEX handel verhoogd met extra opbrengst uit de andere markten. Ik meen te bespeuren dat Frank, die vroeger uitgeschakeld was, als ik de stekker er uit trok, tegenwoordig mee blijft kijken ook als de stekker er uit ligt, dat kan makkelijk omdat ze de meterstanden kunnen zien.
Ze 'kijken niet mee', ze nemen aan. Sinds hun systeem vaak / vaker met storingen te kampen had hebben ze volgens mij bedacht dat ze aannemen dat de commando's opgevolgd worden. Wanneer er dan later blijkt dat de SoC anders is dan zou moeten (binnen een bepaalde bandbreedte) dan krijg je ouderwets geen handelsresultaat en de volle EPEX. Helaas is er altijd wel een moment van ontladen tijdens de 1,5 uur die mijn batterij nodig heeft om te ontladen waardoor mijn EPEX winst tov handelsresultaat met stekker trekken toch wel gehalveerd wordt...

• bergsmit
stefan1512 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:08:
Helaas is er altijd wel een moment van ontladen tijdens de 1,5 uur die mijn batterij nodig heeft om te ontladen waardoor mijn EPEX winst tov handelsresultaat met stekker trekken toch wel gehalveerd wordt...
Bij mijn batterij is dat anders. Ik heb 1,75 uur nodig om van 100% naar circa 16% te gaan.
Echter als ik los van Frank ben dan gaat laden en lossen veel sneller dan bij Frank. Bij Frank zit ik bij laden en ontladen tussen 6 en 9 kw, maar los van Frank is de snelheid tussen 9 en 14 kw. Bovendien duurt het elk kwartier bij Frank 3 tot 5 minuten voor die eindelijk srtart. Dus stekker trekken levert mij een hogere winst op dan het aan Frank overlaten

• -PeeWee-
bergsmit schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:32:
[...]

Bij mijn batterij is dat anders. Ik heb 1,75 uur nodig om van 100% naar circa 16% te gaan.
Echter als ik los van Frank ben dan gaat laden en lossen veel sneller dan bij Frank. Bij Frank zit ik bij laden en ontladen tussen 6 en 9 kw, maar los van Frank is de snelheid tussen 9 en 14 kw. Bovendien duurt het elk kwartier bij Frank 3 tot 5 minuten voor die eindelijk srtart. Dus stekker trekken levert mij een hogere winst op dan het aan Frank overlaten
Interessant, is dan setup afhankelijk. Hij varieert, maar bij mij meestal gewoon max 10 kW, plus of min een beetje...

• bergsmit
-PeeWee- schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:45:
Interessant, is dan setup afhankelijk. Hij varieert, maar bij mij meestal gewoon max 10 kW, plus of min een beetje...
sinds de laatste update heb ik minder de neiging stekker te trekken.
Vandaag ging alles goed en ik denk dan ook niet dat ik straks stekker ga trekken, tenzij Frank helemaal niets doet

• -PeeWee-
bergsmit schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:00:
[...]

sinds de laatste update heb ik minder de neiging stekker te trekken.
Vandaag ging alles goed en ik denk dan ook niet dat ik straks stekker ga trekken, tenzij Frank helemaal niets doet
Zoals ik hierboven al zei, het lijkt dat er toch echt wel dingen aan de achterzijde zijn veranderd (en in de app ook), want de batterij gedraagt zich absoluut anders (laden van zonnestroom, etc) en als ik de opbrengsten van gisteren en vandaag mag geloven, is ook het algoritme anders. Kleine sample natuurlijk, maar valt wel op, vooral omdat gisteren en vandaag nou ook weer geen topdagen waren met zon of zo.

• dominious
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
De laatste dagen zijn de resultaten "beter".

Beter tussen aanhalingstekens, omdat het handelsresultaat in euros hoger uitvalt, maar het lijkt absoluut niet op de 1.3 (of 1.4 ik weet het niet meer exact) cycli die genoemd staan bij de handelsmodus.

• sperwer51
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-05 20:57
Sinds de app update krijg ik een ‘foutmelding’ dat er actie vereist is bij slim terugleveren zonnepanelen. Ik kan nergens vinden waar of wat ik zou moeten instellen. Verwijderen en opnieuw koppelen van de omvormer veranderende niets.

Iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5817jWbo0Sq4KxXsq8tdf7BJBJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zfqgRHWRMmf8Z1DkhaqftOfQ.png?f=fotoalbum_large

• -PeeWee-
sperwer51 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:10:
Sinds de app update krijg ik een ‘foutmelding’ dat er actie vereist is bij slim terugleveren zonnepanelen. Ik kan nergens vinden waar of wat ik zou moeten instellen. Verwijderen en opnieuw koppelen van de omvormer veranderende niets.

Iemand een idee?[Afbeelding]
Zie paar betichten terug, is een bug. Geen actie nodig

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:57:
[...]

Zoals ik hierboven al zei, het lijkt dat er toch echt wel dingen aan de achterzijde zijn veranderd (en in de app ook), want de batterij gedraagt zich absoluut anders (laden van zonnestroom, etc) en als ik de opbrengsten van gisteren en vandaag mag geloven, is ook het algoritme anders. Kleine sample natuurlijk, maar valt wel op, vooral omdat gisteren en vandaag nou ook weer geen topdagen waren met zon of zo.
Is het algoritme alleen maar "anders", of ook beter dan voorheen? En in welke zin dan?

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Is het algoritme alleen maar "anders", of ook beter dan voorheen? En in welke zin dan?
De batterij voert meer acties op een dag uit, ook kleinere bewegingen en niet altijd voor vol vermogen. Soms laadt hij nu het overschot van de zonnepanelen in de accu. En resultaat (iig van de afgelopen twee dagen) ligt op 2x het gemiddelde (en veeel meer op de markten ipv EPEX). De correctie is nu vaak neutraal, danwel klein, wat betekent dat ze meer winst maken op de handel.

Maar het kan natuurlijk gewoon toeval zijn, ga het aankijken.

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:58:
[...]

De batterij voert meer acties op een dag uit, ook kleinere bewegingen en niet altijd voor vol vermogen. Soms laadt hij nu het overschot van de zonnepanelen in de accu. En resultaat (iig van de afgelopen twee dagen) ligt op 2x het gemiddelde (en veeel meer op de markten ipv EPEX). De correctie is nu vaak neutraal, danwel klein, wat betekent dat ze meer winst maken op de handel.

Maar het kan natuurlijk gewoon toeval zijn, ga het aankijken.
Dank voor je ervaringen. Dit soort verbeteringen zou mij eventueel kunnen bewegen om Handel weer aan te zetten.

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Dank voor je ervaringen. Dit soort verbeteringen zou mij eventueel kunnen bewegen om Handel weer aan te zetten.
Dit zijn 2 dagen. Laten we het even afwachten ;-) Vooral niet al te veel verwachtingen van hebben, maar het gedrag lijkt wat consistenter.

• Peter_Kr
  • Laatst online: 08:30
Het is nog steeds niet mogelijk dat FE bij negatieve stroomprijzen mijn zonnepanelen uitschakelt nadat mijn AlphaEss thuisbatterij is volgeladen. Toch heeft de Smile-G3 versie een optie om een terugleverbegrenzing in te stellen bij negatieve prijzen. Daarom niet te begrijpen dat FE dit niet koppeld. Ze bieden notabene deze systemen zelf aan op hun website!?

Heeft iemand al zelf geregeld om de instellingen aan te passen? Doe ik dat via mijn installateur of AlphaEss? Zijn zij geneigd deze instelling aan te passen? Of is er een mogelijkheid om dit zelf te doen?

• -PeeWee-
Peter_Kr schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:34:
Het is nog steeds niet mogelijk dat FE bij negatieve stroomprijzen mijn zonnepanelen uitschakelt nadat mijn AlphaEss thuisbatterij is volgeladen. Toch heeft de Smile-G3 versie een optie om een terugleverbegrenzing in te stellen bij negatieve prijzen. Daarom niet te begrijpen dat FE dit niet koppeld. Ze bieden notabene deze systemen zelf aan op hun website!?

Heeft iemand al zelf geregeld om de instellingen aan te passen? Doe ik dat via mijn installateur of AlphaEss? Zijn zij geneigd deze instelling aan te passen? Of is er een mogelijkheid om dit zelf te doen?
FE heeft een aparte dienst voor het uitschakelen van de panelen. Hoe goed deze is laat ik weer in het midden. Ja, je kan het zelf doen (zo worden mijn panelen via apsystems uitgeschakeld bij negatieve prijzen). Zo vaak gebeurd dat nu ook weer niet. Bij Enpahse gaat dit via de Enlighten App en AI Optimalisatie.

Ik kan de systemen middels home assistant zelf aansturen.

[ Voor 6% gewijzigd door -PeeWee- op 15-05-2026 16:06 ]

• bergsmit
Mijn afrekening van gisteren, prijzen van het net 13,6 cent, terugleveringen 14,2 cent.

Wie doet zulke idiote transacties?

• Coffeeroam
bergsmit schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:25:
Mijn afrekening van gisteren, prijzen van het net 13,6 cent, terugleveringen 14,2 cent.

Frank dus.

Ik ben sinds maart een doe-het-zelver. Mijn prijzen voor april van het net zijn -4,9 cent (ja, minus!) en terugleveringen 12,2 cent. Dat lijkt mij duidelijk een betere spread.

• bergsmit
Coffeeroam schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Frank dus.

Ik ben sinds maart een doe-het-zelver. Mijn prijzen voor april van het net zijn -4,9 cent (ja, minus!) en terugleveringen 12,2 cent. Dat lijkt mij duidelijk een betere spread.
Ik heb vanmiddag de stekker er maar weer eens uit getrokken bij een acculading van 20% en ben nu op negatieve of nul prijzen van de EPEX de accu aan het viullen

• Coffeeroam
bergsmit schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Ik heb vanmiddag de stekker er maar weer eens uit getrokken bij een acculading van 20% en ben nu op negatieve of nul prijzen van de EPEX de accu aan het viullen
Alleen zag ik vandaag rond 12.30 wat interessante onbalanspieken om bij te ontladen tegen €4/kWh....

• bergsmit
Coffeeroam schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:55:
[...]

Alleen zag ik vandaag rond 12.30 wat interessante onbalanspieken om bij te ontladen tegen €4/kWh....
dat zag ik ook, maar daar heb ik niks aan, omdat ik door Frank op andere markten ben gezet en Frank niet de service verleent om dan even snel iedereen op onbalans te zetten. . . . .

• Coffeeroam
bergsmit schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:11:
[...]

dat zag ik ook, maar daar heb ik niks aan, omdat ik door Frank op andere markten ben gezet en Frank niet de service verleent om dan even snel iedereen op onbalans te zetten. . . . .
Dat is zo frustererend. Zag ook (aan de batterij soc levels) dat Zonneplan wel stond te ontladen tijdens die pieken, maar Frank niet.

• bergsmit
Coffeeroam schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:31:
[...]

Dat is zo frustererend. Zag ook (aan de batterij soc levels) dat Zonneplan wel stond te ontladen tijdens die pieken, maar Frank niet.
Frank ontlaadde ook, maar alleen diegenen die op zelfconsumptieplus stonden of er net af waren. Die stonden allemaal op onbalansmarkt en kijk maar op onbalansmarkt.com, die staan bovenaan de lijst met tientallen euro's winst vandaag

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:15
Coffeeroam schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Frank dus.

Ik ook een doe-het- zelver met Alpha 20kWh 5kW laad/ontaad sinds een paar maanden, bevalt me ook veel beter, maar ik moet wel elke dag ff de boel instellen als ik de prijzen weet, maar dat is fun. Bij mij in April -0,048 en terug levering 0,171 Dat gaf me bij mijn huidige set-up een marktprijs + van -5,81 opname en +60,91 teruglever Ik wordt er niet rijk van, maar van Frank zijn handel werd ik eerder arm.

• Vdvmark
  • Nu online
In marktprijs+ was mijn diy april +€2,82 afname en €93,60 teruglevering. En Frank rekent voor april dus liever excl btw ;) Misschien vonden ze t wat te uitsloverig van mn kleine Victron.

• osluis
bergsmit schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:25:

Met mijn eigen aansturing zat ik gisteren op 7,8c inkoop en 13.6c verkoop gemiddeld. Loop ik natuurlijk wel de "handel" mis. Zie toch weer dikke uitschieters op onbalans die mij vandaag wel jaloers maken. Zoom ik een beetje uit en dan staat de teller voor eigen handel op €175,17 , meer rust aan m'n hoofd en minder frustratie. Toch deze maand 3x al gerommel op onbalans. Even in de gaten houden of dat vaker gebeurt.

[ Voor 30% gewijzigd door osluis op 16-05-2026 21:58 ]

• Coffeeroam
bergsmit schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:11:
[...]

Frank ontlaadde ook, maar alleen diegenen die op zelfconsumptieplus stonden of er net af waren. Die stonden allemaal op onbalansmarkt en kijk maar op onbalansmarkt.com, die staan bovenaan de lijst met tientallen euro's winst vandaag
Ja, dat zag ik. Vervelend dat als je kiest voor een bepaalde setting (Handel), dat je dan een andere setting (ZC+) de verdiensten ziet krijgen. Kies je voor de volgende dag de andere setting, dan heb je ook weer nét de verkeerde gekozen. Het zou beter zijn als Frank Energie gewoon zelf switcht van "andere markten" naar onbalans, of gewoon naar EPEX, als dat beter is.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hm0-E-doLKAQ823A28DesqyUenU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsqIRznD10mknUb7yKgfKqFH.jpg?f=fotoalbum_large gaat hier lekker..

• -PeeWee-
Gisteren was een lekker dagje wel ja. Vandaag redelijk, piek moet nog komen natuurlijk.

Volgens mij deed hij wel wat rond de onbalans, maar sta toch echt op andere markten.

[ Voor 33% gewijzigd door -PeeWee- op 17-05-2026 17:49 ]

• -PeeWee-
Even snelle check, ja, rond 12.00/12.30 werd er stevig ontladen ja. Dat was de onbalans piek

[ Voor 4% gewijzigd door -PeeWee- op 17-05-2026 18:01 ]

• -PeeWee-
Da is nie best....

• Patjed
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-05 10:19
2 sessy’s. Bij een van de week de omvormer vervangen. Zie qua grafiek geen verschil. Wel qua opbrengst. Handelsresultaat is behoorlijk hoog. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l66uNwvkrcHkV56ChERLOXuaB-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X4iNOGNl19a27ca61ewu6LK7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1VKfEERq46oyz6PqhgsQSrX96A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tsKF53DKIAILdYIDMqZK85F4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdejUIntvMmXmjkMqQmTvhps-Lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLCzXhsTK5YIzOVqwwa49Bgw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehCiRrcvj2cmqHaGiNG_dWEx5KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uNH0iuRl7xyqOWNWHXsTky5D.png?f=fotoalbum_large

• Knurt
  • Niet online
Net onderstaand mailbericht ontvangen van Frank Energie:
Beste,

We hebben een aantal verbeteringen doorgevoerd in onze app én in de aansturing van Zelfconsumptie Plus. Hieronder leggen we je in het kort uit wat er is veranderd en wat je kunt verwachten.

Verbeterde aansturing

In de nieuwe sturing op zelfconsumptie maken we voor elk huishouden een dagelijks plan. Op basis van beschikbare meetdata voorspellen we je verbruik en de opwek van je zonnepanelen. Die voorspelling stellen we binnen de dag voortdurend bij op basis van lokale weersinformatie. De slimme diensten die jouw huishoudelijke apparaten aansturen gaan op basis van dat plan samenwerken. Je kunt in de app extra gegevens van je zonnepanelen achterlaten om onze voorspelling zo nauwkeurig mogelijk te maken. Deze functionaliteit is in betà en zal stap voor stap uitgerold worden. Zodra dit voor jouw beschikbaar is, ontvang je bericht.

Lees meer

Wat verandert er voor jou in de app?

Je ziet een aantal aanpassingen die zorgen voor meer inzicht en duidelijkere resultaten. Zo zijn er meer grafieken per apparaat, met inzicht per dag, maand en kwartier. Ook tonen we voortaan de all-in prijs in de slimme diensten omgeving, zodat je beter ziet wat energie je echt kost of oplevert. De onbalansprijs is verwijderd, omdat we de meeste apparaten inmiddels op andere markten sturen.

Belangrijke opmerking over de nieuwste app-versie:

Het is mogelijk dat in de nieuwste app update momenteel onterecht een melding met ‘Actie vereist’ wordt getoond bij zonnepanelen. Dit is een bekende bug die bij de volgende app update wordt opgelost. Er is op dit moment geen actie nodig vanuit jou als klant. Je kunt deze melding dus gerust negeren.

Let op: zolang er nog gesaldeerd mag worden (tot 1 januari), is het economisch beter om Handel in plaats van Zelfconsumptie Plus te kiezen. Die keuze is uiteraard aan jou. Lees er meer over in onze blog.

We horen graag wat je van deze verbeteringen vindt. Laat dat gerust weten in een reactie op deze e-mail.

Met hartelijke groet,

Team Frank Energie

LinkedIn

Website

Instagram

Facebook

Copyright © 2026 Frank energie, Alle rechten voorbehouden.

Wil je niet langer e-mails ontvangen?

Je kunt je voorkeuren updaten of je uitschrijven.

Email Marketing Powered by Mailchimp

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 20-05-2026 18:18 . Reden: hoop tekst van een ander in [quote] gezet ]

• -PeeWee-
Deze was vorige week al verstuurd toch?

• dccm
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:57:
Ik heb deze mail ook vanmiddag gekregen.

Afgelopen week was er wel iemand met een reactie op een vraag aan Frank, waar deze info ook in stond..

[ Voor 21% gewijzigd door dccm op 19-05-2026 17:29 ]

• Baexem1
  • Laatst online: 12:10
Kan het niet zo zijn dat ook vanaf 1 januari 2027 de modus handel interessant blijft voor mensen die ( waaronder ik ) willen verdienen aan de batterij/zonnepanelen?? Verduurzaming is voor ons zeker van belang geweest voor deze keuze maar ook vinden we het fijn om ons geld terug te verdienen voordat we weer een behoorlijke uitgaven hierin moeten gaan doen.

• bergsmit
Baexem1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:48:
Kan het niet zo zijn dat ook vanaf 1 januari 2027 de modus handel interessant blijft voor mensen die ( waaronder ik ) willen verdienen aan de batterij/zonnepanelen?? Verduurzaming is voor ons zeker van belang geweest voor deze keuze maar ook vinden we het fijn om ons geld terug te verdienen voordat we weer een behoorlijke uitgaven hierin moeten gaan doen.
dat is alleen mogelijk indien de huidige marktprijs terug levertarieven worden gehandhaafd, maar als je je contract per 1 december verlengt, dan mag je nog 11 maanden in 2027 salderen heb ik begrepen

• dccm
bergsmit schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:38:
[...]

maar als je je contract per 1 december verlengt, dan mag je nog 11 maanden in 2027 salderen heb ik begrepen
Waar heb jij deze wijsheid vandaan?

• -PeeWee-
Baexem1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:48:
Tuurlijk mag je handelen. Het zal alleen een stuk minder aantrekkelijk zijn, aangezien je niet langer de 11ct/kWh voorkomt/terugkrijgt voor teruggeleverde energie. Dus dat verschil zal je eerst moeten overbruggen om het rendabel te krijgen.

• -PeeWee-
[...]

dat is alleen mogelijk indien de huidige marktprijs terug levertarieven worden gehandhaafd, maar als je je contract per 1 december verlengt, dan mag je nog 11 maanden in 2027 salderen heb ik begrepen
Interessant, want 1-1-2027 eindigt salderen, ongeacht contract status. Wat je leverancier doet moeten zij weten, maar de energiebelasting wordt over het volle afgenomen energie genomen, ongeacht of je nu wel of niet teruglevert.

• Coffeeroam
Knurt schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:21:
Net onderstaand mailbericht ontvangen van Frank Energie:

Bekijk deze e-mail in je browser

Beste,

We hebben een aantal verbeteringen doorgevoerd in onze app én in de aansturing van Zelfconsumptie Plus. Hieronder leggen we je in het kort uit wat er is veranderd en wat je kunt verwachten.

Verbeterde aansturing

In de nieuwe sturing op zelfconsumptie maken we voor elk huishouden een dagelijks plan. Op basis van beschikbare meetdata voorspellen we je verbruik en de opwek van je zonnepanelen. Die voorspelling stellen we binnen de dag voortdurend bij op basis van lokale weersinformatie. De slimme diensten die jouw huishoudelijke apparaten aansturen gaan op basis van dat plan samenwerken. Je kunt in de app extra gegevens van je zonnepanelen achterlaten om onze voorspelling zo nauwkeurig mogelijk te maken. Deze functionaliteit is in betà en zal stap voor stap uitgerold worden. Zodra dit voor jouw beschikbaar is, ontvang je bericht.

Lees meer

Wat verandert er voor jou in de app?

Je ziet een aantal aanpassingen die zorgen voor meer inzicht en duidelijkere resultaten. Zo zijn er meer grafieken per apparaat, met inzicht per dag, maand en kwartier. Ook tonen we voortaan de all-in prijs in de slimme diensten omgeving, zodat je beter ziet wat energie je echt kost of oplevert. De onbalansprijs is verwijderd, omdat we de meeste apparaten inmiddels op andere markten sturen.

Belangrijke opmerking over de nieuwste app-versie:

Het is mogelijk dat in de nieuwste app update momenteel onterecht een melding met ‘Actie vereist’ wordt getoond bij zonnepanelen. Dit is een bekende bug die bij de volgende app update wordt opgelost. Er is op dit moment geen actie nodig vanuit jou als klant. Je kunt deze melding dus gerust negeren.

Let op: zolang er nog gesaldeerd mag worden (tot 1 januari), is het economisch beter om Handel in plaats van Zelfconsumptie Plus te kiezen. Die keuze is uiteraard aan jou. Lees er meer over in onze blog.

We horen graag wat je van deze verbeteringen vindt. Laat dat gerust weten in een reactie op deze e-mail.

Met hartelijke groet,

Team Frank Energie

LinkedIn

Website

Instagram

Facebook

Copyright © 2026 Frank energie, Alle rechten voorbehouden.

Wil je niet langer e-mails ontvangen?

Je kunt je voorkeuren updaten of je uitschrijven.

Email Marketing Powered by Mailchimp
Hiermee wordt het dus nóg ondoorzichtiger wat ze doen. Omdat klanten vragen hadden omdat ze de commando's op hun batterijen niet konden verklaren met de onbalansprijzen, laten ze die prijzen ook nog maar weg ("De onbalansprijs is verwijderd"), in plaats van juist de prijzen op "andere markten" die ze hebben gebruikt te tonen.

• Coffeeroam
[...]

Denk dat dit niet klopt. Wel is het zo dat energieleveranciers zelf kunnen besluiten dit te doen, maar dat zal Frank Energie zeker niet doen. Dat zou FE dan 11 cent (nl. de energiebelasting) per teruggeleverde kWh teveel kosten.

• bergsmit
Coffeeroam schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Denk dat dit niet klopt. Wel is het zo dat energieleveranciers zelf kunnen besluiten dit te doen, maar dat zal Frank Energie zeker niet doen. Dat zou FE dan 11 cent (nl. de energiebelasting) per teruggeleverde kWh teveel kosten.
De oplossing is simpel, als dat tenminste niet bij wet verboden is of verboden gaat worden. Voor elke via Frank aan het net teruggeleverde kw verstuurt Frank aan de betreffende persoon een creditnota voor de marktprijs en energiebelasting verhoogd met btw, dan heb je nergens last van. Dit kan alleen zolang je niet meer teruglevert dan dat je geleverd hebt gekregen.

• -PeeWee-
bergsmit schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:57:
[...]

De oplossing is simpel, als dat tenminste niet bij wet verboden is of verboden gaat worden. Voor elke via Frank aan het net teruggeleverde kw verstuurt Frank aan de betreffende persoon een creditnota voor de marktprijs en energiebelasting verhoogd met btw, dan heb je nergens last van. Dit kan alleen zolang je niet meer teruglevert dan dat je geleverd hebt gekregen.
Zal niet bij wet verboden worden. De vraag is eerder waarom Frank dat in ... zou doen. Ze geven daarmee gewoon 11ct + 2ct + 1/2 marktprijs weg aan omzet. Gaan ze natuurlijk nooit doen. Feitelijk stellen ze gewoon hun teruglever vergoeding gelijk aan de marktprijs + EB en BTW, zonder dat de overheid ze dat verplicht. Ik zie geen enkele reden waarom ze dat zouden doen.

• Knurt
  • Niet online
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:57:
Misschien dat de mail in batches uitgestuurd is door Frank. Ik heb hem dus pas dinsdag ontvangen.

• Knurt
  • Niet online
dccm schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:28:
[...]

Ik heb deze mail ook vanmiddag gekregen.

Afgelopen week was er wel iemand met een reactie op een vraag aan Frank, waar deze info ook in stond..
Ik denk dat ik dat wellicht ook was... :)

Ik had een vraag uitstaan bij Frank en de reactie daarop hier ook gedeeld.

Ik zie nu overigens ook dat het door de moderators niet gewaardeerd dat ik de info mail van Frank integraal gedeeld had hier. Leek mij wel interessant voor eenieder in specifieke dit topic maar, mea culpa, wist niet dat dat hier niet de bedoeling was. Zal daar voortaan dus beter op letten.

• Wim_tweakt
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:36
Dus FE leest mee...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Meer dingen die super verwarrend zijn aan de nieuwe app:

In het blauwe vak met het maandresultaat staat het "totaal te verrekenen" bedrag. Ga ik naar een dagresultaat, dan is het bedrag het "totaal resultaat". Als je dat doet, zorg dan in ieder geval dat die twee vakken een andere kleur hebben. Ook de dagresultaten die onder het maandresultaat staan zijn de totalen. Dus hier is de optelsom, dus ook niet logisch. Allemaal super inconsistent.

• Knurt
  • Niet online
De Frank app heeft net een update gehad hier en nu staan mijn zonnepanelen in ieder geval weer "aan".

;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bXm8pS3cBnHGpufeHV0lWCIitA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjVNuslGsXItP5ydvyFGK8XX.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste