Postcode vorige adres geeft wel een melding dat ik extra inkomsten kan ontvangen, huidig adres is helaas. Beide in Flevoland.stefan1512 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:50:
Interessant,.. woon in Flevoland maar ik zie nergens die vergoeding. Zullen ze vast ‘vergeten’ zijn.
Het is nog een beetje obscuur. Het lijkt wel alsof je de vergoedingen alleen proefondervindelijk kunt uitzoeken door je batterijcontrole over te dragen aan Frank.stefan1512 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:50:
Interessant,.. woon in Flevoland maar ik zie nergens die vergoeding. Zullen ze vast ‘vergeten’ zijn.
Eneco doet /deed dit meer concreet, die geven je gewoon 320 euro per jaar (volgens een woordvoerder in het AD).
Het blijkt dat iedere energieleverancier de vergoeding die ze ontvangen van de netbeheerder op geheel eigen wijze mag doorgeven aan de consument met thuisbatterijen.
Mijn postcode geeft wel aan dat ik ervoor in aanmerking kom en woon in Flevoland. Postcode 8253(XX)Vdvmark schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:04:
Maar ik zie dat t trouwens voor Flevopolder geldt niet voor Flevoland, mijn adressen zijn beide Flevoland, maar 1 is in Flevopolder, vandaarNetcongestie geldt overigens ook voor rest Flevoland, maar de vergoedingen dus alleen voor Flevopolder.
Ze zijn alleen telefonisch slechts tot 13:00 te bereiken dus was al te laat. Mailtje sturen heeft weinig zin, tegen de tijd dat ik antwoord krijg is de vergoeding al voorbij
Frank Energie schrijft zelf "Aanmelden kan t/m 31 maart 2027" en er is (behalve door Essent) nog niet eens iets gezegd over de vergoeding die je kunt ontvangen, ik zie geen reden om te stressen! Ik denk zelfs dat ze alle klanten in de juiste postcodes gewoon automatisch meenemen en mailen, of een optie in de app tonen, dat is veel effectiever dan losse aanmeldingen verwerken.stefan1512 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:54:
[...]
Mijn postcode geeft wel aan dat ik ervoor in aanmerking kom en woon in Flevoland. Postcode 8253(XX)
Ze zijn alleen telefonisch slechts tot 13:00 te bereiken dus was al te laat. Mailtje sturen heeft weinig zin, tegen de tijd dat ik antwoord krijg is de vergoeding al voorbij
Stedin noemt in hun persbericht nog een datum van 1 juli voor de bekendmaking van de regels, best kans dat dan de rest van de informatie pas volgt.
[ Voor 16% gewijzigd door Leftblank op 26-06-2026 21:37 ]
Wel vreemd dat je je kunt aanmelden zonder dat ze je vertellen wat de vergoedingen zijn (en hoe dat verschilt met het gewone "handel" profiel).Leftblank schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:35:
[...]
Frank Energie schrijft zelf "Aanmelden kan t/m 31 maart 2027" en er is (behalve door Essent) nog niet eens iets gezegd over de vergoeding die je kunt ontvangen, ik zie geen reden om te stressen! Ik denk zelfs dat ze alle klanten in de juiste postcodes gewoon automatisch meenemen en mailen, of een optie in de app tonen, dat is veel effectiever dan losse aanmeldingen verwerken.
Stedin noemt in hun persbericht nog een datum van 1 juli voor de bekendmaking van de regels, best kans dat dan de rest van de informatie pas volgt.
voor Frank is dat niet vreemd. Zij vertellen je ook niet tegen welke prijzen ze handelen voor jou op de andere markten en welke markten dat zijn. Kortom Frank wil helemaal geen duidelijkheid geven en vrij zijn in hun doen en laten zonder gecontroleerd te worden. Ze eisen een onvoorwaardelijk vertrouwen!Coffeeroam schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:51:
Wel vreemd dat je je kunt aanmelden zonder dat ze je vertellen wat de vergoedingen zijn (en hoe dat verschilt met het gewone "handel" profiel).
Ja, het typisch Frank Energie, en dus is het vreemd. Er is wel meer vreemd.bergsmit schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:55:
[...]
voor Frank is dat niet vreemd. Zij vertellen je ook niet tegen welke prijzen ze handelen voor jou op de andere markten en welke markten dat zijn. Kortom Frank wil helemaal geen duidelijkheid geven en vrij zijn in hun doen en laten zonder gecontroleerd te worden. Ze eisen een onvoorwaardelijk vertrouwen!
Fijn voor Frank, inderdaad. Maar wordt dat ook transparant doorgegeven......? Niet dus.Vdvmark schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:05:
Wel fijn dat Frank een vergoeding krijgt van de netbeheerders
Ik ben de aanbieders even afgegaan en ik heb ook nog geen opties gevonden om je ergens aan te melden.Coffeeroam schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:51:
[...]
Wel vreemd dat je je kunt aanmelden zonder dat ze je vertellen wat de vergoedingen zijn (en hoe dat verschilt met het gewone "handel" profiel).
Als je een geldige postcode invult (bijv 6524KA 9) bij Frank dan kom je daarna uit bij het standaard aanmeldformulier voor energie (en de aansturing etc). Bij Zonneplan kun je er ook nog niets mee (op zich logisch, zij schreven automatisch beschikbaar) en Essent stelt "Heb je al een thuisbatterij met Slim Sturen? Dan ontvang je automatisch de extra vergoeding.".
Dan zullen we nog even geduld moeten hebben om te zien wat dit allemaal betekent. Maar op zich is het misleidend als je gewoon bij normale "handel" uitkomt terwijl je denkt dat je je aanmeldt voor de netcongestiedeelname.Leftblank schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:54:
[...]
Ik ben de aanbieders even afgegaan en ik heb ook nog geen opties gevonden om je ergens aan te melden.
Als je een geldige postcode invult (bijv 6524KA 9) bij Frank dan kom je daarna uit bij het standaard aanmeldformulier voor energie (en de aansturing etc). Bij Zonneplan kun je er ook nog niets mee (op zich logisch, zij schreven automatisch beschikbaar) en Essent stelt "Heb je al een thuisbatterij met Slim Sturen? Dan ontvang je automatisch de extra vergoeding.".
Ik snap er niets van.
Als ik het goed snap dan snapt Frank er niets van of erger Frank belazert ons gewoon.osluis schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:13:
Ik vond het destijds al zo raar. Frank gaf aan bij handel op "andere markten" onder anderen te handelen op de net congestie. Toen ik echter vroeg of dat per regio anders aangestuurd werd omdat netcongestie een lokaal fenomeen is, werd dit echter ontkend. Heel het land werd volgens Frank destijds gelijk behandeld en aangestuurd. Nu krijgen we weer een postcode check om te zien of er netcongestie bij jou in de buurt waar je een extra vergoeding mee kunt krijgen. Ik snap er niets van.
WNL over netcongestievergoeding
Misschien is het tijd voor een andere leverancier @bergsmit, beter voor jouw bloeddruk en voor de sfeer in dit topic.bergsmit schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:05:
[...]
Als ik het goed snap dan snapt Frank er niets van of erger Frank belazert ons gewoon.
@Coffeeroam netbeheerders hebben in de afgelopen jaren gestrooid met pilots, dus het kan best zijn dat Frank met proeven heeft meegedaan.
steek je kop maar in het zand, de waarheid is hard. Mijn bloeddruk lijdt er niet onder. Voor mij is dit hele gebeuren niet meer dan een spelletje monopolie. Tot kort geleden was Frank op dit gebied de beste leverancier, eenoog in het land der blinden. Volgens jeroen.nl is dat al enige tijd niet meer het geval. Ik ga dan ook zeker weg bij Frank maar niet voor ik mijn salderingsvoordeel heb bereikt.ntram schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 01:05:
[...]Misschien is het tijd voor een andere leverancier @bergsmit, beter voor jouw bloeddruk en voor de sfeer in dit topic.
Hier staat de strategie sinds gisteren 17.00u op ZC+. Was voorheen 'handel'. Ik heb niets veranderd. De nieuwe strategie lijkt ook direct actief te zijn geworden i.p.v. vanaf de volgende dag 0.00u.
Als ik mijnbatterij.nl bekijk, zijn er volgens mij wel een paar meer deelnemers die voorheen op 'handel' stonden die nu op ZC+ staan.
Same here. Ook de hele dag al geen connectie...AlteKiet schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:43:
Zijn er meer mensen die sinds gisteren ineens op ZC+ zijn gezet?
Hier staat de strategie sinds gisteren 17.00u op ZC+. Was voorheen 'handel'. Ik heb niets veranderd. De nieuwe strategie lijkt ook direct actief te zijn geworden i.p.v. vanaf de volgende dag 0.00u.
Als ik mijnbatterij.nl bekijk, zijn er volgens mij wel een paar meer deelnemers die voorheen op 'handel' stonden die nu op ZC+ staan.
Ze zullen wel bezig zijn met de boel ombouwen voor nieuwe producten / strategieën voor hun netcongestie-plannen. Naar verluidt komt er morgen (1 juli) meer info over de mogelijkheden en vergoedingen voor klanten die kunnen meedoen met het verlichten van de netcongestie.Den Segg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:09:
[...]
Same here. Ook de hele dag al geen connectie...
https://www.frankenergie.nl/nl/netcongestie
https://www.frankenergie....ank-ontvangt-csp-licentie
Het probleem bij Frank ligt vandaag veel breder en is dus omvangrijker. Al 5 uur hapert de berichtgeving van Frank, maar wat nog erger is dat is dat de Frank energievoorziening ernstig hapert. Ook als ik de stekker er uit heb en overga op EPEX reageert Frank niet normaal, normaal kan ik 14 kwh laden of ontladen met mijn commando's, nu accepteert Frank mijn commando's niet meer. Ik vraag me af wat mijn batterij nu aanstuurt, het is voor mij niet meer te bereiken.AlteKiet schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:12:
Ze zullen wel bezig zijn met de boel ombouwen voor nieuwe producten / strategieën voor hun netcongestie-plannen. Naar verluidt komt er morgen (1 juli) meer info over de mogelijkheden en vergoedingen voor klanten die kunnen meedoen met het verlichten van de netcongestie.
https://www.frankenergie.nl/nl/netcongestie
https://www.frankenergie....ank-ontvangt-csp-licentie
Hoe kan je aansturen via Frank als jij de stekker er uit hebt? Doe je dat niet lokaal?bergsmit schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:47:
[...]
Het probleem bij Frank ligt vandaag veel breder en is dus omvangrijker. Al 5 uur hapert de berichtgeving van Frank, maar wat nog erger is dat is dat de Frank energievoorziening ernstig hapert. Ook als ik de stekker er uit heb en overga op EPEX reageert Frank niet normaal, normaal kan ik 14 kwh laden of ontladen met mijn commando's, nu accepteert Frank mijn commando's niet meer. Ik vraag me af wat mijn batterij nu aanstuurt, het is voor mij niet meer te bereiken.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Je moet onderscheid maken tussen het aansturen van mijn batterij door Frank slimme diensten en het reechtstreeks aansturen door mij van mijn batterij. Als ik de stekker trek dan stuur ik zelf mijn batterij aan via Dyness ESS of Victron Dynamic ESS, maar ook dat grbeurt met energie van Frank. Dus met de getrokken stekker werkte de levering van Frank energie als lading voor mijn batterij ook slechter dan ik gewend ben. Overigens is dat nu wel weer normaal.DikDikkie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:03:
Hoe kan je aansturen via Frank als jij de stekker er uit hebt? Doe je dat niet lokaal?
Grappig genoeg heb ik hier vorige week een uitvoerige discussie met Frank klantenservice over gehad, inclusief screenshot. Lijkt er dus op dat ze hierop reageren.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
De stroom uit jou aansluiting heeft helemaal niks met Frank te maken. Zij handelen in stroom. Het transport doet de netbeheerder en het net doet het wel of niet. De aansturing kan natuurlijk ook een probleem hebben. Ik vraag mij wel af hoe jij Frank commando s tegenhoudt en de andere opties die jij noemt wel binnen kunnen komen als je dit ook via internet doet.bergsmit schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:25:
[...]
Je moet onderscheid maken tussen het aansturen van mijn batterij door Frank slimme diensten en het reechtstreeks aansturen door mij van mijn batterij. Als ik de stekker trek dan stuur ik zelf mijn batterij aan via Dyness ESS of Victron Dynamic ESS, maar ook dat grbeurt met energie van Frank. Dus met de getrokken stekker werkte de levering van Frank energie als lading voor mijn batterij ook slechter dan ik gewend ben. Overigens is dat nu wel weer normaal.
Zodra ik de stekker uit mijn Eniris smartbox trek is de verbinding met Frank slim handelen verbroken en kan Frank mijn batterij geen commando's meer geven.DikDikkie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:39:
. Ik vraag mij wel af hoe jij Frank commando s tegenhoudt en de andere opties die jij noemt wel binnen kunnen komen als je dit ook via internet doet.
Vanaf dat moment kan ik tegen EPEX prijzen de batterijen opladen door de minimum laadtoestand op 100% te zetten, en de batterijen ontladen door via instellingen > systeemconfiguratie > ESS > de instelwaarde stroomnet op minus 40.000 watt te zetten
De geleverde energie is niet van Frank zelf, Frank zit er alleen tussen de op basis van de gegevens van je slimme meter jou een factuurtje sturen. Het is niet mogelijk om jouw hoofdaansluiting te knijpen of aan te sturen. Zolang je onder de grens van je hoofdzekering blijft zal elke afnemer maximaal van het net blijven trekken. Als je de stekker hebt getrokken en je batterij wil nog steeds niet lekker laden/ontladen, dan moet dat ergens in de batterijinstellingen of temperaturen gezocht worden en niet in de hoofdaansluiting. Zou het kunnen dat er in je batterij ergens iets blijft hangen na het trekken van de stekker waardoor hij niet op vol vermogen wil laden/ontladen, maar onder bepaalde voorwaarden op een meer conservatieve waarde gaat draaien? Het zou ook kunnen dat je omvormer terugschaalt naar een lagere waarde ivm de temperatuur. Heb ik bij andere setjes ook zien gebeuren.bergsmit schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:25:
[...]
Je moet onderscheid maken tussen het aansturen van mijn batterij door Frank slimme diensten en het reechtstreeks aansturen door mij van mijn batterij. Als ik de stekker trek dan stuur ik zelf mijn batterij aan via Dyness ESS of Victron Dynamic ESS, maar ook dat grbeurt met energie van Frank. Dus met de getrokken stekker werkte de levering van Frank energie als lading voor mijn batterij ook slechter dan ik gewend ben. Overigens is dat nu wel weer normaal.
Duidelijke uitleg! ik heb nooit naar de temperatuur van de batterijen gekeken. Juist even gedaan. Dat geeft nu 31 graden aan, ik weet niet of dat buitensporig is. Maar de buitentemperatuur, dus ook in huis, is nu natuurlijk niet meer zo hoog als enkele dagen geleden. .Bovendien draait alles nu weer wel op normale snelheden.osluis schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:04:
[...]
De geleverde energie is niet van Frank zelf, Frank zit er alleen tussen de op basis van de gegevens van je slimme meter jou een factuurtje sturen. Het is niet mogelijk om jouw hoofdaansluiting te knijpen of aan te sturen. Zolang je onder de grens van je hoofdzekering blijft zal elke afnemer maximaal van het net blijven trekken. Als je de stekker hebt getrokken en je batterij wil nog steeds niet lekker laden/ontladen, dan moet dat ergens in de batterijinstellingen of temperaturen gezocht worden en niet in de hoofdaansluiting. Zou het kunnen dat er in je batterij ergens iets blijft hangen na het trekken van de stekker waardoor hij niet op vol vermogen wil laden/ontladen, maar onder bepaalde voorwaarden op een meer conservatieve waarde gaat draaien? Het zou ook kunnen dat je omvormer terugschaalt naar een lagere waarde ivm de temperatuur. Heb ik bij andere setjes ook zien gebeuren.
ik vraag mij af of ze iedereen wel netjes behandeld hebben. Op andere markten maakte Frank voor mij een verlies van € 0,01, terwijl ik op de EPEX markt € 11,39 meer ontving dan ik betaalde.stefan1512 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:12:
gisteren hebben ze wel netjes verwerkt zag ik, ik neem aan dat dat vandaag ook wel weer zal gebeuren. Toch krap 7,- gepakt met onbalans + laden en daar komt het ontladen nog bij (middels stekker trekken) tijdens de dure uren.
Mogelijk krijgen we per 1 juli geen live updates meer? De dag van gisteren is er gewoon wel in ieder geval.
31 graden is niet echt buitensporig nee, maar volgens mij is de buitentemperatuur momenteel ook een stuk lager dan toen het wat minder ging? In mijn garage scheelt dat enorm.bergsmit schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:18:
[...]
Duidelijke uitleg! ik heb nooit naar de temperatuur van de batterijen gekeken. Juist even gedaan. Dat geeft nu 31 graden aan, ik weet niet of dat buitensporig is. Maar de buitentemperatuur, dus ook in huis, is nu natuurlijk niet meer zo hoog als enkele dagen geleden. .Bovendien draait alles nu weer wel op normale snelheden.
Ik denk ook dat er op meerdere plekken sensoren in je batterij zitten en ook in de omvormer. Bij mij is het bij volle bak knallen eerder de omvormer die begint te protesteren dan de cellen. Ik heb daarom ook met dit warme weer en hoge temperatuur in de garage, het maximaal vermogen van de omvormer een beetje geknepen van 17kW naar 15kW.
Mijn advies zou zijn om als je na het stekker trekken niet tegen vol vermogen kan laden om even samen met je huidige leverancier/beheerder te kijken of je kunt achterhalen wat de waarden van alle sensoren en commando's van dat moment zijn. Daar moet iets te vinden zijn wat het tegenvallend gedrag van je systeem kan verklaren.
Staat sinds 1juli gewoon netjes op hun websitestefan1512 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:06:
Het is in ieder geval geen partij waar je op kan vertrouwen. Volgens mij zeiden ze in hun email dat ze 1 juli zouden vertellen hoe het zit met die Congestie vergoeding. Zoals wel vaker met Frank worden dingen geroepen en moet je maar wachten tot ze het nakomen.
https://cdn.sanity.io/files/8navd656/production/3d249d031c25e8324f4fae21fcb8732bb877138d.pdfDen Segg schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:21:
[...]
Staat sinds 1juli gewoon netjes op hun website
Punt 11 heeft wel veel redenen waarom je minder gaat krijgen en zeker de eerste 2 zijn wel discutabel gezien de issues die Frank zelf veroorzaakt...
en bij alle bedragen staat "De getoonde besparingen zijn indicatief. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend."
Ik heb ongeveer 218 kwh zonnestroom naar batterij of net geexporteerd dus ik houd daar voor het gemak een opbrengst van 0,2 euro per kwh aan en dat is dus 43,60
Wanneer ik 269- 43 doe houd ik dus ca 225 euro over. Ik heb hiervoor ongeveer 740 kWh door mijn batterij gepompt dus dat is ongeveer 0,30 per kWh.
Als ik op mijn batterij kijk zie ik niet 1 vergelijkbaar systeem wat hierbij in de buurt komt.
Wat ik nog even buiten beschouwing laat is dat Frank mijn auto ook niet meer aanstuurd, vaak ging hij door sturing van Frank op de duurste momenten laden en was de slim laden vergoeding minimaal.
Dit doe ik nu met Gridio en dat werk prima, Nu is wat er gebeurd met mijn auto's en batterij tenminste transparant en verklaarbaar en dat voelt een stuk beter.
:strip_exif()/f/image/tuEvqX8uwFtDqPUB34E88Gfz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9DsAnmG36UyadGnw4AZHtl0C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door azutphen op 02-07-2026 14:45 ]
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Thanks ik ging uit van een mail. Die is sinds een uur binnen.Den Segg schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:21:
[...]
Staat sinds 1juli gewoon netjes op hun website
Het is beschamend en alle resultatenzijn nu volstrekt oncontroleerbaar.voodooless schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:51:
Het lijkt erop dat we nu helemaal geen live data meer krijgen. Alle juli dagresultaten zijn nu pas een dag later zichtbaar in de app. Dat is ronduit bedroevend!
Hoe betrouwbaar zijn de gepubliceerde resultaten nog?
Op dit moment is er een bekende storing waardoor de Frank-app bij enkele batterijen ten onrechte aangeeft dat er geen verbinding is.
Gelukkig is dit alleen een weergaveprobleem in de app. Jouw batterij wordt nog steeds normaal aangestuurd en handelt zoals bedoeld. Er is dus geen probleem met de werking van de batterij zelf.
We werken eraan om de onjuiste offline-status zo snel mogelijk op te lossen. Excuses voor het ongemak.
Hartelijke groet,
Team Frank
Het lijkt me dat dit over iets heel anders gaat.RHE123 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:16:
Ik heb hier afgelopen dinsdag de volgende mail over ontvangen, ik verwacht dat dit ervoor zorgt dat de resultaten pas na afloop van de dag beschikbaar zijn:
[ Voor 0% gewijzigd door Teknoman360 op 04-07-2026 12:07 . Reden: Spelling ]
Sinds kort overgestapt, direct mijn NIBE warmtepomp gekoppeld. Deze kan koelen en heeft dat de afgelopen tijd met al die warmte ook wel voldoende gedaan. Die heeft eerst een maand in moeten leren, en sinds afgelopen woensdag is hij beschikbaar in de app van Frank.
Moet eerlijk zeggen, ik loop er nog niet echt warm voor; of eerder wel: sinds die woensdag heeft de vloerverkoeling via the NIBE gegevens nog geen enkele keer aangestaan, en het is bloedheet thuis (26C) omdat al die warmte er maar niet uit gaat.
Gisteren maar eens gekeken en tot mijn verbazing staat de warmtepomp op "handmatig->verwarmen" in plaats van automatisch. Opzich logisch dat hij op handmatig staat, als zij hem aan en uit willen zetten, maar verwarmen? Nog met de gedachte dat de opzet van de API niet slim genoeg is, dat ik misschien zelf moet instellen dat hij moet verkoelen tijdens de zomer, heb ik hem op koelen gezet.
Tot mijn verbazing, met de goedkoopste energie, terwijl ik energie opwek, staat hij nu weer op verwarmen, en is de vloer weer warm terwijl hij nu echt zou moeten koelen. Het is wel goedkoop, dat geef ik ze toe. Die besparingen komen er zo wel.
Wat mij betreft is dit niet werkbaar, en gewoon overduidelijk een grove fout in hun aansturing. Alle instellingen zijn ook aangepast: andere aanvoertemperatuur, rare vlakke curves. En die oude instellingen (had ik nou maar een back-up gemaakt) zou ik graag terug willen. Frank meldt zelf, via https://klantenservice.frankenergie.nl/hc/nl-nl/articles/32741097397906-Wat-gebeurt-er-met-mijn-eigen-instellingen-en-schema-s, dat de oorspronkelijke settings weer terug komen bij het stoppen van de aansturing, maar ik zie in de app alleen een knop om de verbinding te verwijderen.
Iemand ervaring met die knop? Komt het echt terug of is dan de API verbinding gelijk klaar? Ik heb er namelijk niet zoveel vertrouwen in als het al op zo'n basale manier mis gaat en ik wil niet komen te zitten met een slecht ingestelde warmtepomp. Wellicht komt dat weinig vertrouwen ook door deze mailwisseling:
Een toch wel erg bijzondere manier van het 'live zetten' van features. Je kunt al inloggen en al, maar dan gaat het opeens na uren koppelen mis met een vrij onduidelijke error tekst. Blijkbaar was het frontend team al klaarJe kunt SAJ inmiddels al selecteren in de app. De daadwerkelijke ondersteuning voor SAJ is op dit moment echter nog niet actief.
We verwachten deze ondersteuning later deze maand beschikbaar te maken. Zodra dit live staat, kun je jouw SAJ -systeem ook aanmelden voor onze slimme aansturing.
En dat Frank vandaag uiteraard nog met de heating heeft lopen klooien:User changed the setting of flow line temp. at -30 °C to 22°C
07/01/2026 • 09:50
User changed the setting of flow line temp. at -20 °C to 22°C
User changed the setting of flow line temp. at -10 °C to 22°C
User changed the setting of flow line temp. at 0 °C to 22°C
User changed the setting of flow line temp. at 10 °C to 22°C
User changed the setting of flow line temp. at 20 °C to 22°C
User changed the setting of flow line temp. at 30 °C to 22°C
User changed the setting of heating curve to 0
User changed the setting of Room sensor set point value heating climate system 1 to 19°C
User changed the setting of climate system to 19°C
User changed the setting of op. mode to manual
07/01/2026 • 09:49
User changed the setting of comfort mode to 0
07/01/2026 • 09:49
Maar uiteraard geen rollback van deze waardenUser changed the setting of heating to 1
07/04/2026 • 14:14
User changed the setting of Hot water amount to Economy
07/04/2026 • 14:14
User changed the setting of Hot water boost to 3 hr
07/04/2026 • 13:59
User changed the setting of Hot water amount to Lux
07/04/2026 • 13:59
Ik zit bij Frank Energie met Slim Terugleveren en loop tegen iets aan waar ik graag jullie blik op wil.
De dienst schakelt mijn zonnepanelen uit bij negatieve prijzen. Op zich logisch: bij een negatieve prijs betaal je om terug te leveren, dus dat overschot wil je niet wegzetten. Maar zodra de omvormer uit staat, verlies ik óók mijn gratis eigenverbruik op dat moment. Dat deel moet ik dan als netstroom inkopen, inclusief energiebelasting + BTW — grofweg 12 ct/kWh die je altijd betaalt, ook als de kale marktprijs negatief is.
Dus voor het overschot is uitschakelen gunstig, maar voor mijn eigenverbruik juist nadelig: gratis zonnestroom wordt vervangen door belaste netstroom. Wat per saldo wint hangt af van de verhouding eigenverbruik/teruglevering op dat moment.
Mijn vragen:
1. Schakelt Frank de hele omvormer uit, of alleen de teruglevering (zero-export waarbij eigenverbruik doorloopt)? Dat laatste zou het probleem oplossen.
2. Weegt Frank het eigenverbruik mee in de aan/uit-beslissing, of wordt puur op de terugleverprijs gestuurd?
3. Speelt saldering hier nog mee? Wie nog saldeert, merkt de negatieve prijs op teruglevering toch niet — dan is uitschakelen zelfs onnodig.
Herkent iemand dit, en heeft iemand cijfers uit de app kunnen halen over wat het uitschakelen netto oplevert/kost? Mail naar Frank hierover blijft tot nu toe onbeantwoord.
Precies die vragen heb ik al die tijd al gehad en het is vooraf niet duidelijk. Hele goede vragen.Peter32 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:14:
Titel: Frank Slim Terugleveren: eigenverbruik weg bij uitschakelen omvormer?
Ik zit bij Frank Energie met Slim Terugleveren en loop tegen iets aan waar ik graag jullie blik op wil.
De dienst schakelt mijn zonnepanelen uit bij negatieve prijzen. Op zich logisch: bij een negatieve prijs betaal je om terug te leveren, dus dat overschot wil je niet wegzetten. Maar zodra de omvormer uit staat, verlies ik óók mijn gratis eigenverbruik op dat moment. Dat deel moet ik dan als netstroom inkopen, inclusief energiebelasting + BTW — grofweg 12 ct/kWh die je altijd betaalt, ook als de kale marktprijs negatief is.
Dus voor het overschot is uitschakelen gunstig, maar voor mijn eigenverbruik juist nadelig: gratis zonnestroom wordt vervangen door belaste netstroom. Wat per saldo wint hangt af van de verhouding eigenverbruik/teruglevering op dat moment.
Mijn vragen:
1. Schakelt Frank de hele omvormer uit, of alleen de teruglevering (zero-export waarbij eigenverbruik doorloopt)? Dat laatste zou het probleem oplossen.
2. Weegt Frank het eigenverbruik mee in de aan/uit-beslissing, of wordt puur op de terugleverprijs gestuurd?
3. Speelt saldering hier nog mee? Wie nog saldeert, merkt de negatieve prijs op teruglevering toch niet — dan is uitschakelen zelfs onnodig.
Herkent iemand dit, en heeft iemand cijfers uit de app kunnen halen over wat het uitschakelen netto oplevert/kost? Mail naar Frank hierover blijft tot nu toe onbeantwoord.
Daarom hij ik Slim Terugleveren maar niet aangezet. Ik regel dat met het eigen EMS.
- hele omvormer gaat uit
- nee eigenverbruik weegt niet mee, maar ook de terugleverprijs voor jou weegt niet mee, er wordt op onbalansprijzen uitgeschakeld, als die erg negatief zijn gaat jouw omvormer uit, wat jouw epex prijs op dat moment is speelt niet mee
- nee er zijn geen andere afwegingen dan negatieve onbalansprijs
Voor teruglevering krijg je iets extra's, bij uitschakeling krijg je dus niets.
**tenzij Frank SlimTerugleveren recent veranderd heeft
Dat is op zich een logische combinatie; als jouw zonnepanelen volop leveren dan geldt dat waarschijnlijk voor veel meer huishoudens, wat kan leiden tot een overschot aan aanbod op het net. Zo'n situatie kan betekenen dat het geld oplevert om minder te leveren (= panelen uit) en energie af te nemen (=batterij laden). De batterij laden met je zonnestroom zou je dan dus onderaan de streep minder opleveren dan dat je dit via het net doet. Volgend jaar verandert die situatie wel bij beperkte prijsverschillen, hopelijk past de aansturing zich daar ook op aan.Peter32 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:02:
Dank voor jullie antwoorden! ik zie ook dat het laden van mijn batterij vaak gebeurt met netstroom terwijl mijn panelen uitgeschakeld zijn en er volop zon is. Is het algoithme fout? Of moet ik al een beetje cynisch woden?
Aan de andere kant schakelt Enexis zondag in Tilburg gewoon hele wijken uit.Peter32 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:52:
Dank je. Dat klopt deels. In de situatie die jij beschrijft is mijn punt dat stroom uit het net pas echt gratis is als het netto meer dan 12 cent per Kwh oplevert (om BTW en belasting te betalen). Voor mijzelf is het dus ongunstig om de panelen bij 0 cent netto uit te schakelen.
Of het echt nadelig is, hangt af van wat je zonnepanelen dan zouden leveren, versus wat je zelf gebruikt.Peter32 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:52:
Dank je. Dat klopt deels. In de situatie die jij beschrijft is mijn punt dat stroom uit het net pas echt gratis is als het netto meer dan 12 cent per Kwh oplevert (om BTW en belasting te betalen). Voor mijzelf is het dus ongunstig om de panelen bij 0 cent netto uit te schakelen.
Je kunt dit beter krijgen met een thuisbatterij die het eigen gebruik opvangt.
Maar hoevaak komt dit voor op jaarbasis?
Dat is denk ik vooral afhankelijk van je contract. Ik zit nu bij Frank en zie dat het op bepaalde momenten best duur is om terug te leveren. Ik heb er een verschrikkelijke hekel aan om te betalen voor iets wat ik weggeef. Nu met een hybride omvormer met batterij gebeurt dat niet meer.Peter32 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:52:
Het is ook niet dat je je zonnepanelen moet afschakelen maar dat je niets naar het net moet leveren. Nu, als mijn batterij al vol zit en er een overschot aan zonnestroom is, maakt de omvormer wel netjes alles voor eigen gebruik maar ik lever niets terug.
Je begrijpt dat ik nu veel beter slaap
Ik schat 50-100 keer per jaar. Ik heb een 17.5 KWh thuisbatterij die op het moment van uitschakelen van de panelen vaak niet vol is.Hielko1 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:57:
[...]
Of het echt nadelig is, hangt af van wat je zonnepanelen dan zouden leveren, versus wat je zelf gebruikt.
Je kunt dit beter krijgen met een thuisbatterij die het eigen gebruik opvangt.
Maar hoevaak komt dit voor op jaarbasis?
Toevallig kan het kloppen dat zc+ inzet op onbalansmarkt, de naam suggereert dat t meer doet dan enkel kijken naar onbalansprijzen, maar ik heb alleen gereageerd op SlimTerugleveren en dat die dienst reageert op onbalansprijzen, op grote onbalans momenten. SlimTerugleveren doet alleen iets met je zonneproductie.Peter32 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:12:
Dank! Betekent dat dat ik mijn spullen (zonnepanelen, batterij, auto-oplader) zelf moet gaan aansturen? Zo ja, hoe? Via mijn Home Assistant zou dat waarschijnlijk kunnen. Maar goed, dan kan ik, neem ik aan, niet meer handelen op de onbalansmarkt. Moeilijke keus. Bij Frank gebruik ik de zelfstroom plus modus trouwens. Maar die zet volgens vdvmark dus ook volledig in op de onbalans?
[ Voor 3% gewijzigd door -PeeWee- op 09-07-2026 21:11 ]
Net als in de FE app, staan de resultaten op MijnBatterij pas de volgende dag. Als je naar Live kijkt zie je inderdaad iets..maar bij dagresultaten wel.Oemli schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:20:
En op mijnbatterij.nl komt FE ook al niet meer voor. Aankomende faillissement voor deze hobbyclub?
Wat is dat?Benergy5 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:58:
Kreeg donderdag mail (is de spambox) dat powerselect nieuw leven is ingeblazen...
Ik vind na de uitspatting op woensdag 24 juni de handelsresultaten behoorlijk tegen vallen. Wat. Vinden jullie?
Er lijkt bij Frank wel heel veel meer mis te zijn geweest dan alleen de weergave.Baexem1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:27:
Ik vind na de uitspatting op woensdag 24 juni de handelsresultaten behoorlijk tegen vallen. Wat. Vinden jullie?
zou mij niets verbazen dat alle resultaten fake waren en gemanipuleerd door Frank zelf.
Nu zijn ze wel weer direct actueel zichtbaar op onbalansmarkt.com en in de app. Laten we maar hopen dat dat zo blijft.
Overigens heb ik gisteren een top resultaat bereikt voor deze maand, dus maar hopen dat er nog meer verbeterd is.
ik heb mij zojuist aangemeld voor powerselect.Benergy5 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:29:
Met Powerselect kan je een aantal batterijsystemen die door Frank nog niet werden ondersteund toch koppelen aan slim handelen. Anders even teruglezen of zoeken op accuselect / powerselect
Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.
[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 14-07-2026 22:32 . Reden: taalfout correctie ]
Ik heb juist net volledig opgezegd bij Frank. Per 1 september is het over en uitbergsmit schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:08:
[...]
ik heb mij zojuist aangemeld voor powerselect.
Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.
waar ga je naar toe?osluis schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:54:
[...]
Ik heb juist net volledig opgezegd bij Frank. Per 1 september is het over en uit
Combinatie van zonneplan voor de stroom en engie voor gas.
Ik heb gas liefst 1 jaar vast en engie gaf een mooie welkomst bonus van meer dan 200 euro terwijl het tarief verder bijna het zelfde is als dat van Frank.
Bij zonneplan krijg ik een zonnebonus voor stroom dat ik overdag teruglever (scheelt mij 2c per kWh + 10% van de epex+2c) terwijl ik bij Frank juist bijna 2c aan kosten moet betalen voor teruglevering (dus ook voor handel van de batterij).
Tel daarbij op de arrogante houding van e klantenservice van Frank toen ik klachten had en het gebrek aan transparantie bij totstandkomen van het handelsresultaat en ik was er snel uit.
[ Voor 14% gewijzigd door osluis op 15-07-2026 12:27 ]
Ik herken deze argumenten, ik overweeg zelf ook over te stappen naar zonneplan voor mijn stroom. Gas heb ik niet dus dat telt niet mee. Ik heb alleen begin van dit jaar een gereduceerd tarief contract met Frank gesloten en daarvoor € 100 bonus gehad, die zal ik denk ik terug moeten betalen als ik tussentijds opzeg.osluis schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Combinatie van zonneplan voor de stroom en engie voor gas.
Ik heb gas liefst 1 jaar vast en engie gaf een mooie welkomst bonus van meer dan 200 euro terwijl het tarief verder bijna het zelfde is als dat van Frank.
Bij zonneplan krijg ik een zonnebonus voor stroom dat ik overdag teruglever (scheelt mij 2c per kWh + 10% van de epex+2c) terwijl ik bij Frank juist bijna 2c aan kosten moet betalen voor teruglevering (dus ook voor handel van de batterij).
Tel daarbij op de arrogante houding van e klantenservice van Frank toen ik klachten had en het gebrek aan transparantie bij totstandkomen van het handelsresultaat en ik was er snel uit.
Inmiddels heb ik dit jaar meer terugontvangen dan betaald, dus hoef ik wat dat betreft niet bij Frank te blijven. Zonneplan trekt wel aan zoals jij dat beschrijft, maar als ik de resultaten zie die gebruikers van Zonneplan boeken op onbalansmarkt.com dan vraag ik ne af waarom die zo laag zijn.
Ik dacht in Powerselect bij Frank een goed alternatief gevonden te hebben om zo van mijn falende Eniris Smartbox verlost te zijn, maar kreeg vandaag het bericht dat ik niet werd geaccepteerd omdat zij de GoodWe omvormer voor mijn zonnepanelen niet kunnen verwerken, waarbij ik mij afvraag wat dat er toe doet. Het gaat primair toch om de inkoop en verkoop van stroom.
Via welke tussen organisatie heb je dat voordelige contract met Zonneplan kunnen sluiten?
Het grote nadeel van Zonneplan is dat zij alleen handelen met hun eigen Nexus batterij. Dat was voor mij destijds een No Go omdat de Nexus niet aan mijn wensen voldeed (maximaal 20kWh) en ik niet aan Zonneplan vast wou zitten. Inmiddels was ik toch al losgekoppeld van handel op onbalans/andere markten en handel ik uitsluitend op epex, dus maakt het mij niet meer uit wie de aanbieder is. Ook is er in mijn regio geen sprake van die netcongestie waar Frank nu als proef mee gestart is, dus dat was ook geen motiverende factor om rekening mee te houdenbergsmit schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:52:
[...]
Ik herken deze argumenten, ik overweeg zelf ook over te stappen naar zonneplan voor mijn stroom. Gas heb ik niet dus dat telt niet mee. Ik heb alleen begin van dit jaar een gereduceerd tarief contract met Frank gesloten en daarvoor € 100 bonus gehad, die zal ik denk ik terug moeten betalen als ik tussentijds opzeg.
Inmiddels heb ik dit jaar meer terugontvangen dan betaald, dus hoef ik wat dat betreft niet bij Frank te blijven. Zonneplan trekt wel aan zoals jij dat beschrijft, maar als ik de resultaten zie die gebruikers van Zonneplan boeken op onbalansmarkt.com dan vraag ik ne af waarom die zo laag zijn.
Ik dacht in Powerselect bij Frank een goed alternatief gevonden te hebben om zo van mijn falende Eniris Smartbox verlost te zijn, maar kreeg vandaag het bericht dat ik niet werd geaccepteerd omdat zij de GoodWe omvormer voor mijn zonnepanelen niet kunnen verwerken, waarbij ik mij afvraag wat dat er toe doet. Het gaat primair toch om de inkoop en verkoop van stroom.
Via welke tussen organisatie heb je dat voordelige contract met Zonneplan kunnen sluiten?
Ik gebruik voor prijsvergelijkingen easyswitch (al een antal jaren naar tevredenheid). Daar heb ik apart mijn gegevens voor gas en elektra ingevuld. Zonneplan doet daar overigens niet mee en biedt voor zover ik weer geen welkomst kortingen (maar zeker weten doe ik het niet). Ik ben eerst even langs jeroen.nl gepasseerd om even de aanbieders van dynamische contracten naast elkaar te zetten. Ik was vooral in Zonneplan en Tibber geinteresseerd, maar Zonneplan was net iets scherper geprijsd als je puur op epex handelt en geen boodschap hebt aan slimme aansturing van laden van je auto of andere apparaten. Na mijn kennismaking met Frank ben ik daar even van genezen en heb ik het liever allemaal zelf in de hand.
De korting die ik heb gekregen via easyswitch was uitsluitend op mijn gascontract van toepassing. Het is overigens aan te bevelen om altijd je contract via een vergelijkingssite af te sluiten omdat de energiebedrijven daar hogere kortingen geven dan wanneer je rechtstreeks via hun eigen website een contract afsluit. Het viel mij op dat bijvoorbeeld United consumers mij via easyswitch €235 korting boden, maar met exact de zelf gegevens op hun eigen site niet verder kwamen dan €80,- Op vergelijkingssites moeten ze wat harder vechten voor hun klanten blijkbaar. Ik vind dat eigelijk maar smerige spel, maar wat doe je eraan
Ja het is echt triest.Den Segg schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:20:
Het lijkt weer nergens op de laatste dagen… Zomervakantie bij Frank?
Ik sta weer de hele dag op de EPEX markt, alleen nadat op de EPEX markt de winst binnen is, dan laat ik Frank nog even tot mijn batterijen toe om te zien wat die nog toe te voegen zouden hebben. Op dit moment is dat 5 cent, tel uit de winst!Den Segg schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:20:
Het lijkt weer nergens op de laatste dagen… Zomervakantie bij Frank?
Ik sta nu op handel, maar begin mij af te vragen of zelfconsumptie plus mij nettto niet meer zal opleveren.
Tot januari kan t makkelijk zijn dat je vrolijk doorhandelend het beste resultaat haalt bij Zonneplan, daarna verandert waarschijnlijk in ieder geval een aantal maanden hoe je de accu zn werk laat doen en daarna blijft ook die energiebelasting meespelen. Zonneplan doet geloof ik nog wel alsof ze ook BTW zullen uitkeren over teruglevering na 1 januari, maar daar zou ik aan twijfelenosluis schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:57:
[...]
Het grote nadeel van Zonneplan is dat zij alleen handelen met hun eigen Nexus batterij. Dat was voor mij destijds een No Go omdat de Nexus niet aan mijn wensen voldeed (maximaal 20kWh) en ik niet aan Zonneplan vast wou zitten. Inmiddels was ik toch al losgekoppeld van handel op onbalans/andere markten en handel ik uitsluitend op epex, dus maakt het mij niet meer uit wie de aanbieder is. Ook is er in mijn regio geen sprake van die netcongestie waar Frank nu als proef mee gestart is, dus dat was ook geen motiverende factor om rekening mee te houden
Ik gebruik voor prijsvergelijkingen easyswitch (al een antal jaren naar tevredenheid). Daar heb ik apart mijn gegevens voor gas en elektra ingevuld. Zonneplan doet daar overigens niet mee en biedt voor zover ik weer geen welkomst kortingen (maar zeker weten doe ik het niet). Ik ben eerst even langs jeroen.nl gepasseerd om even de aanbieders van dynamische contracten naast elkaar te zetten. Ik was vooral in Zonneplan en Tibber geinteresseerd, maar Zonneplan was net iets scherper geprijsd als je puur op epex handelt en geen boodschap hebt aan slimme aansturing van laden van je auto of andere apparaten. Na mijn kennismaking met Frank ben ik daar even van genezen en heb ik het liever allemaal zelf in de hand.
De korting die ik heb gekregen via easyswitch was uitsluitend op mijn gascontract van toepassing. Het is overigens aan te bevelen om altijd je contract via een vergelijkingssite af te sluiten omdat de energiebedrijven daar hogere kortingen geven dan wanneer je rechtstreeks via hun eigen website een contract afsluit. Het viel mij op dat bijvoorbeeld United consumers mij via easyswitch €235 korting boden, maar met exact de zelf gegevens op hun eigen site niet verder kwamen dan €80,- Op vergelijkingssites moeten ze wat harder vechten voor hun klanten blijkbaar. Ik vind dat eigelijk maar smerige spel, maar wat doe je eraan
Momenteel heeft Zonneplan laten weten per 1 augustus kwartierprijzen in te voeren. Als je dan goed kijkt naar wat ze nu op dit moment doen als je stroom afneemt of teruglevert, blijkt dat ze al met kwartierprijzen werken, met 1 maar, het eerste kwartier is altijd de officiele uurprijs (het gemiddelde van de 4 officiele kwartierprijzen) kwartier 2 tm4 zijn de officiele kwartierprijzen. Dat is dus afwijkend van officiele prijzen, 's ochtends lagere prijzen dan officieel, s avonds hogere prijzen dan officieel, grofweg gesteld. Dus geen uurprijzen en gerommel dus ook, als je t checked
Hmmm, daar zal ik dan even in moeten duiken, want wat jij beschrijft over de kwartierprijzen is flink anders dan hoe Zonneplan het presenteert. Ik heb eerlijk gezegd een beetje jeuk als er "gerommeld" wordt, want hoe moeilijk kan het zijn om het gewoon netjes en transparant te doen. Afijn, mocht het niet bevallen, dan hup ik wel door naar de volgende. Dat is dan wel weer het voordeel van dynamisch.Vdvmark schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:38:
[...]
Tot januari kan t makkelijk zijn dat je vrolijk doorhandelend het beste resultaat haalt bij Zonneplan, daarna verandert waarschijnlijk in ieder geval een aantal maanden hoe je de accu zn werk laat doen en daarna blijft ook die energiebelasting meespelen. Zonneplan doet geloof ik nog wel alsof ze ook BTW zullen uitkeren over teruglevering na 1 januari, maar daar zou ik aan twijfelenvoor de zekerheid
Het is niet dat bij Zonneplan alles vlekkeloos loopt ook, alleen kost t gerommel niet per definitie echt geld
![]()
Momenteel heeft Zonneplan laten weten per 1 augustus kwartierprijzen in te voeren. Als je dan goed kijkt naar wat ze nu op dit moment doen als je stroom afneemt of teruglevert, blijkt dat ze al met kwartierprijzen werken, met 1 maar, het eerste kwartier is altijd de officiele uurprijs (het gemiddelde van de 4 officiele kwartierprijzen) kwartier 2 tm4 zijn de officiele kwartierprijzen. Dat is dus afwijkend van officiele prijzen, 's ochtends lagere prijzen dan officieel, s avonds hogere prijzen dan officieel, grofweg gesteld. Dus geen uurprijzen en gerommel dus ook, als je t checkedOf ze per 1 augustus met die rommelprijzen blijven werken, ik hoop t niet, maakt t veel uit, nee, ze doen alleen niet wat ze zeggen dat ze doen. En dat is dan de leverancier die als beste dynamische hier bekend staat, misschien bestaan er alleen rommelaars ?
's morgens zijn de prijzen dus nog lager dan de werkelijke marktprijs, dus koop je dan goedkoper in; 's avond het omgekeerde dan zijn de prijzen hoger dan de werkelijke marktprijs, dus verkoop je de batterijlading tegen hogere prijzen, dat betekent wel veel voordeel, dus meer winst voor de gebruikers!Vdvmark schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:38:
Momenteel heeft Zonneplan laten weten per 1 augustus kwartierprijzen in te voeren.
Als je dan goed kijkt naar wat ze nu op dit moment doen als je stroom afneemt of teruglevert, blijkt dat ze al met kwartierprijzen werken, met 1 maar, het eerste kwartier is altijd de officiele uurprijs (het gemiddelde van de 4 officiele kwartierprijzen) kwartier 2 tm4 zijn de officiele kwartierprijzen. Dat is dus afwijkend van officiele prijzen, 's ochtends lagere prijzen dan officieel, s avonds hogere prijzen dan officieel, grofweg gesteld.
Dus geen uurprijzen en gerommel dus ook, als je t checkedOf ze per 1 augustus met die rommelprijzen blijven werken, ik hoop t niet, maakt t veel uit, nee, ze doen alleen niet wat ze zeggen dat ze doen. En dat is dan de leverancier die als beste dynamische hier bekend staat, misschien bestaan er alleen rommelaars ?
[ Voor 17% gewijzigd door bergsmit op 17-07-2026 14:00 ]
Het is beetje irritant, maar kost je geen geld denk ik. Ik denk dat ze systeem aangepast hebben en achteraf bedachten dat ze maand van tevoren daarover moesten communiceren naar gebruikers en denken dat ze weer uurprijzen hanteren, maar t nooit gecontroleerd hebben.osluis schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:52:
[...]
Hmmm, daar zal ik dan even in moeten duiken, want wat jij beschrijft over de kwartierprijzen is flink anders dan hoe Zonneplan het presenteert. Ik heb eerlijk gezegd een beetje jeuk als er "gerommeld" wordt, want hoe moeilijk kan het zijn om het gewoon netjes en transparant te doen. Afijn, mocht het niet bevallen, dan hup ik wel door naar de volgende. Dat is dan wel weer het voordeel van dynamisch.
Kwartierprijzen worden het dus zowiezo, je krijgt geen keuze.
Het gaat om het principe.
Ik zorg via de EPEX markt dat mijn batterijen 100% vol zijn door tegen de laagste dagprijzen in te kopen. Ik wil niet dat er tussentijds iets verkocht wordt voor lagere prijzen dan de hoogste dagprijzen, dus laat ik de minimale laadtoestand op 100 % staan.
Toch zie ik dat Frank Energie mijn handelsresultaat verlaagt van 110 naar 103 cent, mijn EPEX correctie verlaagt van 224 naar 223 cent, en de Frank Bonus gelijk houdt op 20 cent.
Dat terwijl er geen enkele handelstransactie heeft plaatsgevonden.
Zou iemand dit kunnen verklaren?
Dat is niet te verklaren, precies dit soort dingen (feitelijk gewoon fraude in mijn ogen) heeft mij heel snel doen besluiten bij Frank te vertrekken.bergsmit schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:42:
Het zijn natuurlijk volkomen onbelangrijke bedragen, maar daar gaat het niet om.
Ik zorg via de EPEX markt dat mijn batterijen 100% vol zijn door tegen de laagste dagprijzen in te kopen. Ik wil niet dat er tussentijds iets verkocht wordt voor lagere prijzen dan de hoogste dagprijzen, dus laat ik de minimale laadtoestand op 100 % staan.
Toch zie ik dat Frank Energie mijn handelsresultaat verlaagt van 110 naar 103 cent, mijn EPEX correctie verlaagt van 224 naar 223 cent, en de Frank Bonus gelijk houdt op 20 cent.
Lijkt mij verstandig. Ik blijf nog even bij Frank, alleen maar omdat ik nog € 25,- per maand welkomstpremie krijg (en in mijn geval een negatieve energierekening gedurende de zomer), maar daarna is het snel gedaan. Inmiddels doe ik alleen maar EPEX. Heerlijk om te zien dat alles klopt en transparant is op die manier. Ik lever niet terug bij 0 cent want dat kost terugleveropslag bij Frank, maar lever wel terug als het een paar cent hoger zit.osluis schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:57:
[...]
Het grote nadeel van Zonneplan is dat zij alleen handelen met hun eigen Nexus batterij. Dat was voor mij destijds een No Go omdat de Nexus niet aan mijn wensen voldeed (maximaal 20kWh) en ik niet aan Zonneplan vast wou zitten. Inmiddels was ik toch al losgekoppeld van handel op onbalans/andere markten en handel ik uitsluitend op epex, dus maakt het mij niet meer uit wie de aanbieder is. Ook is er in mijn regio geen sprake van die netcongestie waar Frank nu als proef mee gestart is, dus dat was ook geen motiverende factor om rekening mee te houden
Epexhandel via de omvormer?Coffeeroam schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:11:
[...]
Lijkt mij verstandig. Ik blijf nog even bij Frank, alleen maar omdat ik nog € 25,- per maand welkomstpremie krijg (en in mijn geval een negatieve energierekening gedurende de zomer), maar daarna is het snel gedaan. Inmiddels doe ik alleen maar EPEX. Heerlijk om te zien dat alles klopt en transparant is op die manier. Ik lever niet terug bij 0 cent want dat kost terugleveropslag bij Frank, maar lever wel terug als het een paar cent hoger zit.
Ik meen me te herinneren dat met het invoeren van het nieuwe systeem (fallback voor wanneer ze weer geen verbinding hebben) ze ook kijken naar of een laadcommando wordt opgevolgd. Als dat niet wordt opgevolgd dan krijg je ook mindering op je handelsresultaat. Dat heb ik een keer per mail te horen gehad. Ze gaan namelijk ervan uit dat je levert volgens afspraak (slim handelen aan gezet) en als dat niet zo is dan kunnen zij hun targets niet halen.bergsmit schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:42:
Het zijn natuurlijk volkomen onbelangrijke bedragen, maar daar gaat het niet om.
kun je die mail hier letterlijk citeren en vooral de naam van de afzender erbij?stefan1512 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:51:
[...]
Ik meen me te herinneren dat met het invoeren van het nieuwe systeem (fallback voor wanneer ze weer geen verbinding hebben) ze ook kijken naar of een laadcommando wordt opgevolgd. Als dat niet wordt opgevolgd dan krijg je ook mindering op je handelsresultaat. Dat heb ik een keer per mail te horen gehad. Ze gaan namelijk ervan uit dat je levert volgens afspraak (slim handelen aan gezet) en als dat niet zo is dan kunnen zij hun targets niet halen.
ja, het meeste loopt via de omvormer van de batterijen. De omvormer van de panelen gaat maar heel zelden uit (nl. als de batterijen vol zijn en de EPEX is op dat moment negatief).
Goedemiddag,bergsmit schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:11:
[...]
kun je die mail hier letterlijk citeren en vooral de naam van de afzender erbij?
Ik zag vandaag dat mijn batterij verlies draait wanneer hij niks doet, is dit weer een storing of ligt hier wat anders aan ten grondslag? Op deze magere handelsmaanden is het nogal een verliespost. Plots zie je in het filmpje meermaals -0,12 staan terwijl het batterij percentage gelijk blijft.
Met vriendelijke groet,
Stefan
Goedemiddag,
Bedankt voor je bericht. Dit kwam omdat je systeem wat activiteit vertoonde waar wij niet op stuurden. Wij stuurden namelijk van 11:30-14:00 op ontladen, wat tot 12:00 heel goed is opgevolgd (hier is ontladen van 95% naar 72%) en van 12-14 niet/minimaal (hier is er maar 4% ontladen). Omdat wij er van uit gaan dat het systeem ging ontladen maar dit niet gebeurd is, resulteert dat in negatieve resultaten.
Ik hoop je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.
Groet, Jasper
Team Frank "Slim handelen"