Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:00
bergsmit schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:29:
[...]

Kijk eens naar het verschil op dit moment, Frank is aan het laden voor 6 cent, terwijl ik aan het ontladen ben voor 36.7 cent!
Wel met een accu die al vol zat heb je weinig aan die 6 cent 😂 oke, ik ben overtuigd. Met een situatie zoals hij er nu ligt is een dump tegen epex wel beter. Ik ben ook aan het ontladen.

Was alleen vergeten dat dat kreng wifi als backup heeft... Snel van het netwerk af geschopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07:33
[quote]osluis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:35:
Wel met een accu die al vol zat heb je weinig aan die 6 cent 😂 oke, ik ben overtuigd. Met een situatie zoals hij er nu ligt is een dump tegen epex wel beter. Ik ben ook aan het ontladen.
Was alleen vergeten dat dat kreng wifi als backup heeft... Snel van het netwerk af geschopt. /quote]

Inmiddels laadt Frank OBM voor 4 cent!
Degenen die daar nu aan meedoen kunnen dit kwartier afsluiten met overstappen naar EPEX om daar met 36,7 cent vandoor te gaan. Straks geldt het zelfde als de prijs zo laag blijft op Frank OBM dan kun je lossen voor 21,3 cent en zo kun je steeds een uur vooruit kijken in een afnemende markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:22:
Ik ga het eens proberen. Als ik naar de huidige onbalans prijzen kijk durf ik het ook wel aan om als test een accu dump te doen tegen epex.
wat is er bij jou mis gegaan?
ik zie jou eerst op plaats 76 met resultaat 150 cent en accu 91%
en nu een kwartier later
plaat 194 resultaat 5 cent en accu 78%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:59:
[...]

wat is er bij jou mis gegaan?
ik zie jou eerst op plaats 76 met resultaat 150 cent en accu 91%
en nu een kwartier later
plaat 194 resultaat 5 cent en accu 78%
Was al even aan het ontladen toen ik door kreeg dat de wifi van de omvormer nog aan stond. Had de ethernet wel eruit gewipt, gaat dat kreng de wifi als backup gebruiken.

Oeps 😂 leermomentje.

Wat ze hebben afgetrokken is nu vermeld onder het kopje epex correctie.

Vandaag was toch al een slechte dag. Geen idee waarom. Ik sta of ergens bovenaan of ergen onderin, constant is het iig niet.

[edit]
Wel grappig dat jij die info eerder ziet op onbalans.com dan ik in de app van Frank.

[ Voor 21% gewijzigd door osluis op 09-09-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:23

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:20:
[...]

Wow, dat wist ik niet. Ik was in het sigen topic vragen aan het stellen over de beste manier om mijn bestaande panelen aan te sluiten en uit te breiden, dit gevaar was nog niet aan bod gekomen. Ik denk dat ik nog wel even wacht met de direct op de batterij aan te sluiten tot iig 2027 en ik overstap op AI beheer danwel ZC+. Dat is echt niet netjes.
Werkt ook prima met dc koppeling bij SolarEdge…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:07:
Was al even aan het ontladen toen ik door kreeg dat de wifi van de omvormer nog aan stond.
Had de ethernet wel eruit gewipt, gaat dat kreng de wifi als backup gebruiken.
Oeps 😂 leermomentje.
Wat ze hebben afgetrokken is nu vermeld onder het kopje epex correctie.
Vandaag was toch al een slechte dag. Geen idee waarom.
Ik sta of ergens bovenaan of ergen onderin, constant is het iig niet.
Wel grappig dat jij die info eerder ziet op onbalans.com dan ik in de app van Frank.
Inmiddels weer een prijs van 4 cent bij Frank.
Dat leermomentje heb ik enige tijd geleden ook gehad.
Het nevenvoordeel van het uit Frank OBM stappen is dat juist in deze periode Frank veel de mist in gaat en alle gebruikers verliezen bezorgt. Dus zonder er bij te zitten zie ik mezelf dan plaatsen omhoog gaan elk kwartier. Het zelfde nu bij jou.
Het laatste kwartier steeg je van 143 naar 137 daardoor passeerde je dus 6 deelnemers met verliezen in het laatste kwartier, ik steeg maar 1 plaats van 96 naar 95
Na het laatste kwartier ging jij naar plaats 131 weer 6 deelnemers onder jou gezakt, ik won liefst 30 plaatsen, van 95 naar 65 (zonder enige verandering in mijn gegevens want die ziet Frank OBM niet zolang ik op de EPEX aan het ontladen ben).
Inmiddels ben ik weer 6 plaatsen omhoog gegaan, nu plaats 59.Het schijnt dat Frank OBM behoorlijk verliest.......
Mijn laatste kwartier gaat nu in, ik heb nog 25% lading, en ben weer 2plaatsjes gestegen naar plaats 57.
De acculading vermindert het laatste kwartier tot 15%.
Afhankelijk van de Frank OBM prijs ga ik dan al of niet weer terug voor goedkope herinkoopprijzen (aankoop lager dan de kostprijs volgens het vervangingswaarde principe).
En weer zijn wij allebei 2 plaatsen gestegen dankzij de verliezen van de andere deelnemers door Franl OBM, jij nu 129, ik 55.
Ik blijf nog even op de EPEX, prijs is daar nog steeds hoger dan op de Frank OBM, ik switch zodra daar weer leven in zit. Dat is snel ik zit weer op Frank, prijs hoger dan op de EPEX!

[ Voor 31% gewijzigd door bergsmit op 09-09-2025 21:06 . Reden: correctie typefout en actualisering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik heb zojuist Frank maar eens een mailtje gestuurd. Het valt me op dat ze keurig discharge commando’s geven… maar dat de limit vervolgens ook op 0 staat. Misschien verklaart dat al het gemopper.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:52:
Ik heb zojuist Frank maar eens een mailtje gestuurd. Het valt me op dat ze keurig discharge commando’s geven… maar dat de limit vervolgens ook op 0 staat. Misschien verklaart dat al het gemopper.
Zou het niet raar zijn als Frank zou aansturen op ontladen als er zo'n gat zit tussen epex en onbalans. Dat verschil moeten ze volgens mij zelf betalen aan de klant in de vorm van een epex correctie op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:58
Heeft er iemand een sigenergy batterij waar die stekker van dat eniris kastje eruit gehaald kan worden als je op hoge EPEX zonder frank wil ontladen? Waar zit die precies is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:50
Duocom schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:07:
Heeft er iemand een sigenergy batterij waar die stekker van dat eniris kastje eruit gehaald kan worden als je op hoge EPEX zonder frank wil ontladen? Waar zit die precies is de vraag.
Sigenergy heb je geen kastje voor nodig. Wat ik doe is:
- Instant Manual control
- discharge
-120 min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymzYUIT4U3EL3atiOejsEH9sWw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s4RfNLemQImJGqSwnA9P98TV.png?f=fotoalbum_large

Daarna in m’n router de Sigenstor/Sigenergy blokken middels Parental Control. Easy does it. In het begin kon ik redelijk mopperen op Sigenergy maar inmiddels hebben ze wel een hoop mooie features gemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door stefan1512 op 09-09-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:24:
[...]

Inmiddels weer een prijs van 4 cent bij Frank.
Dat leermomentje heb ik enige tijd geleden ook gehad.
Het nevenvoordeel van het uit Frank OBM stappen is dat juist in deze periode Frank veel de mist in gaat en alle gebruikers verliezen bezorgt. Dus zonder er bij te zitten zie ik mezelf dan plaatsen omhoog gaan elk kwartier. Het zelfde nu bij jou.
Het laatste kwartier steeg je van 143 naar 137 daardoor passeerde je dus 6 deelnemers met verliezen in het laatste kwartier, ik steeg maar 1 plaats van 96 naar 95
Na het laatste kwartier ging jij naar plaats 131 weer 6 deelnemers onder jou gezakt, ik won liefst 30 plaatsen, van 95 naar 65 (zonder enige verandering in mijn gegevens want die ziet Frank OBM niet zolang ik op de EPEX aan het ontladen ben).
Inmiddels ben ik weer 6 plaatsen omhoog gegaan, nu plaats 59.Het schijnt dat Frank OBM behoorlijk verliest.......
Mijn laatste kwartier gaat nu in, ik heb nog 25% lading, en ben weer 2plaatsjes gestegen naar plaats 57.
De acculading vermindert het laatste kwartier tot 15%.
Afhankelijk van de Frank OBM prijs ga ik dan al of niet weer terug voor goedkope herinkoopprijzen (aankoop lager dan de kostprijs volgens het vervangingswaarde principe).
En weer zijn wij allebei 2 plaatsen gestegen dankzij de verliezen van de andere deelnemers door Franl OBM, jij nu 129, ik 55.
Ik blijf nog even op de EPEX, prijs is daar nog steeds hoger dan op de Frank OBM, ik switch zodra daar weer leven in zit. Dat is snel ik zit weer op Frank, prijs hoger dan op de EPEX!
Hehehe, je hebt het goed in de gaten gehouden. Nu weer een mooi momentje zien te vinden om te laden. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen en hopen op wat actie. Was maar een saaie boel vandaag op de onbalansmarkt.

Ik zie wel weer nu ik weer contact heb dat Frank boven epex wil gaan laden. Zal er maar weer een stokje voor steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:04:
[...]

Zou het niet raar zijn als Frank zou aansturen op ontladen als er zo'n gat zit tussen epex en onbalans. Dat verschil moeten ze volgens mij zelf betalen aan de klant in de vorm van een epex correctie op de factuur.
Waarom zouden ze dat tegen gaan? Jij doet het nu ook ;). Als het op onbalans zou gaan zou het ook wat opleveren… het is goedkoper ingekocht. Enfin: discharge en de limit op 0 is los van het hele feest intrigerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:24:
[...]

Waarom zouden ze dat tegen gaan? Jij doet het nu ook ;). Als het op onbalans zou gaan zou het ook wat opleveren… het is goedkoper ingekocht. Enfin: discharge en de limit op 0 is los van het hele feest intrigerend.
Hierom:
En als gevolg van die onbalans krijgt de leverancier een rekening van TenneT. Zo houdt TenneT het landelijk stroomnet in balans en dat is goed. Elke energieleverancier neemt onbalanskosten mee in de energieprijs aan de consument. Bij Frank is dat een deel van de inkoopvergoeding.
Ik maak hieruit op dat het de taak van Frank is om onbalans en epex zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Als de onbalansprijs laag is en Frank ook nog eens hun klanten laat dumpen wordt de onbalans alleen maar groter.

Misschien weet ik er te weinig van, maar wij zijn gebaat bij onbalans. Frank niet altijd denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door osluis op 09-09-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:21:
Nu weer een mooi momentje zien te vinden om te laden.
Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen en hopen op wat actie.
Was maar een saaie boel vandaag op de onbalansmarkt.
Ik zie wel weer nu ik weer contact heb dat Frank boven epex wil gaan laden.
Ik zal er maar weer een stokje voor steken.
Ik ben nog nauwelijks terug op Frank of ik deel in de verliezen,
21.15 uur gedonderd van plaats 55 naar 79 acculading 16%,
maar 21.30 weer beetje hersteld naar plaats 67 acculading 22%
jij zakte 21.30 uur naar plaats 134 met 10% acculading
We krabbelen weer op om 21.45 uur
jij #128 result 17 ct accu 14%, ik #59 result 107 ct accu 31%

wij zijn steeds weer verder terug, jij komt steeds dichter bij mij, grotere opbrengst!:
jij 21:45 uur #113 39 cent 22%; 22:45 uur #95 61 cent 31%
ik 21:45 uur #51 120 cent 38%; 22:45 uur #45 135 cent 45%

[ Voor 20% gewijzigd door bergsmit op 09-09-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Ik krijg overigens net post van Stedin dar mijn energieleverancier per 1 september de meterstanden per kwartier aangeleverd wil krijgen. Gaat Frank straks in blokken van 15min de prijzen doorgeven net als Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyf17
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 08:39
bergsmit schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:29:
[...]

Kijk eens naar het verschil op dit moment, Frank is aan het laden voor 6 cent, terwijl ik aan het ontladen ben voor 36.7 cent!
Volgens mij klopt dit alleen voor de mensen die op ZC+ zitten. Als je op handel normaal/agressief zit dan handel je op alle markten behalve onbalans volgens mij.

Ik zit zelf op agressief en het lijkt er op dat ik gewoon op epex markt heb gehandeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yo-9OsmTxr-OQpFZUbfeXIQWvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEUXJzO7Qynt1Aa1D1KgPuEG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Tommyf17 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:27:
Volgens mij klopt dit alleen voor de mensen die op ZC+ zitten.
Als je op handel normaal/agressief zit dan handel je op alle markten behalve onbalans volgens mij.
Ik zit zelf op agressief en het lijkt er op dat ik gewoon op epex markt heb gehandeld.
Handelen op onbalansmarkt doen alle modussen, agressief, normaal en zelfconsumptie plus.
Dat onderscheid betekent in de praktijk niets.
Kijk maar naar de lijsten op onbalansmarkt.com dan zie je dat er mensen met mode agressief vaak slechter presteren dan die in de modus handel normaal, maar ook slechter dan mensen met zelfconsumptie plus. Frank heeft die techniek nog niet onder de knie om de modussen uit elkaar te houden.
De resultaten van Frank blinken uit door inconsequentie, maar zolang iedereen tevreden is, althans niet in opstand komt, komt Frank daarmee weg. Bovendien heeft Frank geen enkele concurrentie, Zonneplan is wel consequent maar haalt slechtere resultaten, nextenergy is pas begonnen en daar zijn nog geen resultaten van bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyf17
bergsmit schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:43:
[...]

Handelen op onbalansmarkt doen alle modussen, agressief, normaal en zelfconsumptie plus.
Dat onderscheid betekent in de praktijk niets.
Kijk maar naar de lijsten op onbalansmarkt.com dan zie je dat er mensen met mode agressief vaak slechter presteren dan die in de modus handel normaal, maar ook slechter dan mensen met zelfconsumptie plus. Frank heeft die techniek nog niet onder de knie om de modussen uit elkaar te houden.
De resultaten van Frank blinken uit door inconsequentie, maar zolang iedereen tevreden is, althans niet in opstand komt, komt Frank daarmee weg. Bovendien heeft Frank geen enkele concurrentie, Zonneplan is wel consequent maar haalt slechtere resultaten, nextenergy is pas begonnen en daar zijn nog geen resultaten van bekend gemaakt.
Mmm duidelijk! Ik merk sinds ik op de "andere markten" zit bij frank dat er niet meer op de onbalans markt gehandeld wordt. Tenminste beter gezegd, ze laten niet transparant zien op welk markt er gehandeld wordt. Het lijkt er alleen op dat ik niet meer op de onbalans markt handel.

Ik heb een vraag. Ik merk dat bij het handellen ook erg veel stroom verbruikt wordt. Ik ben nu op vakantie en warmtepomp/quooker staan op standby, daarnaast heb ik geen grote stroom vreters in huis. Ik zie dat elke keer wanneer geladen of ontladen wordt dat er aardig wat gebruikt wordt. Is dit normaal? Zie foto hieronder.

Edit: vandaag 10.5kwh verbruikt, laatste dagen zit het tussen de 8 a 10kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVCiO-h6pDPBDo6xElL4AONfQWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkK0MNPT7JtE9Dh0p8jiwQm6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bergsmit
Sinds 2 uur vannacht hebben weer veel, ruim 70 !!!, gebruikers van Frank geen informatie en geen opdrachten meer gekregen en zijn dus niet meer gekoppeld. Weer een storing dus. Frank verklaarde dat de vorige keer als een storing bij Eniris. Dus de stekker er uit getrokken en nu weer ontladen via EPEX. Heeft wel zijn voordelen, 21 cent opbrengst tegen 13 cent bij Frank.

[ Voor 1% gewijzigd door bergsmit op 10-09-2025 07:52 . Reden: ptrcisering ]

• voodooless
  • Laatst online: 14:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Vannacht is ‘t weer kapot sinds 01:30

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 10-09-2025 07:22 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:11
voodooless schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:21:
Hier idem, ligt er bijna 6 uur uit nu...

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:12
voodooless schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:21:
Idem, Midea batterij.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 22:06
Al maanden geen storing of verbinding verbroken gehad met mijn accu, wat dat betreft erg tevreden.
Qua resultaten zit ik sinds Mei op de andere markten en hier is de opbreng toch wel stabiel geweest, op Augustus na wat echt een drama was in vergelijk met de andere maanden. Daar in tegen is deze maand weer een stuk beter begonnen.
AlphaEss accu btw

[ Voor 3% gewijzigd door Louwke op 10-09-2025 07:45 ]

Untappd: Louwke80

• osluis
Zucht ik ben ook weer het haasje. Ik kreeg gisteren nog excuses met de melding dat het opgelost was. Mooi niet dus. Uiteraard de piek in epex ook nog eens gemist. Gek genoeg was het laatste commando van Frank om te gaan laden, maar had de sigen andere ideeën....

[edit]
Laatste commando die de batterij ontvangen had was geldig tot 04:30 daarna is de batterij blijkbaar over gegaan op 0 op de meter mode. Ontlading was dus puur voor thuisgebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFE7Co7ccFws9ifK08ej6lCP2ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bdJaW3eR0Sl8hMgPlxbcAaw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-I_e3tUjda7qAX7Hq8kzHyzko0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6nrmGBUciBNCQ5lQPJJVWTx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door osluis op 10-09-2025 08:24 ]

• osluis
En we hebben weer contact met Frank. Ik heb niets gedaan thuis met modem, router of wat dan ook. Is vanzelf weer terug online gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bergsmit
ik schreef dit aan Frank:
Sinds vannacht 1.30 uur wordt er geen informatie meer verstuurd aan onbalansmarkt.com, hetgeen de vorige keer ook inhield dat er geen koppeling van de batterijen met de Frank onbalansmarkt meer was en deze gebruikers inmiddels zo een 5 euro opbrengst moeten missen.
Gaan jullie dat nu wel snel oplossen?
Bij voorbaat dank!
Dit kreeg ik per omgaande als antwoord:
Goedemorgen,
Bedankt voor je bericht.
Er is momenteel een storing gaande waardoor we sinds vannacht geen verbinding hebben met je batterij. Gelukkig zijn de nachturen vaak rustig, dus heel veel resultaat wordt er niet misgelopen.
We zullen dit zsm oplossen.
Onze excuses voor het ongemak.
Groet, Jasper
Team Frank "Slim handelen"
Ik ben van mening dat Frank Energie wel heel makkelijk over de strop van deze gebruikers heen stapt, immers de niet getroffen gebruikers hadden soms al een opbrengst van meer dan 5 euro!

• osluis
bergsmit schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:38:
Sinds vannacht 1.30 uur wordt er geen informatie meer verstuurd aan onbalansmarkt.com, hetgeen de vorige keer ook inhield dat er geen koppeling van de batterijen met de Frank onbalansmarkt meer was en deze gebruikers inmiddels zo een 5 euro opbrengst moeten missen.
Bij voorbaat dank!
Goedemorgen,
Bedankt voor je bericht.
Er is momenteel een storing gaande waardoor we sinds vannacht geen verbinding hebben met je batterij. Gelukkig zijn de nachturen vaak rustig, dus heel veel resultaat wordt er niet misgelopen.
Groet, Jasper
Ik ben van mening dat Frank Energie wel heel makkelijk over de strop van deze gebruikers heen stapt, immers de niet getroffen gebruikers hadden soms al een opbrengst van meer dan 5 euro!
Bij mij hebben ze de helft van de mail genegeerd toen ik twee vragen stelde. Ik vroeg of ze ajb eens wilden kijken naar het wegvallen van de verbinding en waarom ik soms meer dan aan half uur moet wachten voordat ze het laden van de auto aansturen.

Dit was de reactie

Goedemiddag,

Bedankt voor je bericht. Ik heb even naar de data gekeken en daarin zie ik enkele korte momenten zonder verbinding met je systeem. Deze zijn veroorzaakt door storingen bij ons en Sigenergy. Onze excuses voor het ongemak.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:38:
Bij voorbaat dank!
Goedemorgen,
Bedankt voor je bericht.
Groet, Jasper
Ik vind dat je er wat te moeilijk over doet… als je nou terugschakelt naar zelfconsumptie automatisch demp je de schade enorm… en het kan altijd gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Maar zo vaak? De hoeveelheid uitval vind ik wel erg aan de hoge kant.

• osluis
Miezie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:00:
[...]

Ik vind dat je er wat te moeilijk over doet… als je nou terugschakelt naar zelfconsumptie automatisch demp je de schade enorm… en het kan altijd gebeuren.
Een keertje zou ik niet zo erg vinden, maar ik heb (buiten mijn eigen faal door m'n modem per abuis uit te zetten bij werkzaamheden) sinds de start van 28 aug al 4x problemen gehad waarvan 2x zich doorgewerkt hebben in de volgende dag omdat de accu volledig ontladen werd tot 10% en niet meer op tijd geladen kon worden voordat de betere prijzen kwamen. Ik heb geluk gehad dat er twee dagen gepasseerd zijn waarop in 25 euro per dag gepakt heb, anders was het resultaat veel slechter geweest.

Zoals ik ook naar Frank schreef, ik wil niet elke dag als een havik zitten kijken of alles goed werkt omdat de communicatie zo gammel is.

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 10-09-2025 10:09 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

voodooless schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:03:
[...]

Maar zo vaak? De hoeveelheid uitval vind ik wel erg aan de hoge kant.
Het gaat over meerdere schijven. SolarEdge laat ook wel wat instabiel gedrag zien. Ik vind het tot nog toe wel meevallen, maar een storingsdienst zou wel goed zijn ;).

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:08:
[...]

Een keertje zou ik niet zo erg vinden, maar ik heb (buiten mijn eigen faal door m'n modem per abuis uit te zetten bij werkzaamheden) sinds de start van 28 aug al 4x problemen gehad waarvan 2x zich doorgewerkt hebben in de volgende dag omdat de accu volledig ontladen werd tot 10% en niet meer op tijd geladen kon worden voordat de betere prijzen kwamen. Ik heb geluk gehad dat er twee dagen gepasseerd zijn waarop in 25 euro per dag gepakt heb, anders was het resultaat veel slechter geweest.

Zoals ik ook naar Frank schreef, ik wil niet elke dag als een havik zitten kijken of alles goed werkt omdat de communicatie zo gammel is.
Kijk dan of je tegenmaatregelen kan nemen als de aansturing uitvalt… dan demp je de schade. Scheelt haviken en slapeloze nachten.

• osluis
Miezie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:11:
[...]

Kijk dan of je tegenmaatregelen kan nemen als de aansturing uitvalt… dan demp je de schade. Scheelt haviken en slapeloze nachten.
Het enige wat ik kan bedenken is overstappen op Ai mode of via modbus monitoren en bepaalde triggers instellen. Kan allemaal, maar kost bakken met geld. Ik heb geen HA setje staan (moet ik weer gaan aanschaffen) en ik heb deze batterij juist gekocht omdat Frank hem aanbeveelt op hun website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bergsmit
Miezie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:00:
Ik heb het al eerder gesteld hier. Voor mij is het een spelletje. Voor Frank Energie is het commercie.
De domme meerderheid begrijpt niet dat hun belangen niet goed door Frank worden behartigd. Ik ben een criticaster, een dwarsligger, maar zonder dwarsliggers valt er niet goed te sporen!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vaak genoeg ligt het er bij iedereen uit. Dat zijn niet meerdere schijven, dat is gewoon Frank.

• stefan1512
osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:08:
[...]

Welke modus gebruik jij, Handel of ZC+?
Ik heb ook een Sigenergy batterij en de enige uitval die ik je kan laten zien is die ik zelf heb veroorzaakt. Voor de rest draait het bijna een jaar uitstekend met af en toe (Max 1x per maand?) een keer een storing. Vaak is er dan een update geweest.

Is de issue ‘geen SOC data ontvangen’ of ‘onrealistische batterij volumes’?
Die laatste heb ik ook vaak gehad maar is verholpen door de omvormer hoger in te zetten bij FE. Laden gebeurt met 12,6 kW (batterij met 12 kW) maar ontladen gaat met 12,9 kW uit de batterij waar FE met 12 rekent. Ergens logisch want dat komt uit je omvormer maar het doet natuurlijk wel wat met je SOC. Doordat die harder daalt dan ze verwachten krijg je dan die melding.

• osluis
stefan1512 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:20:
[...]

Welke modus gebruik jij, Handel of ZC+?
Ik heb ook een Sigenergy batterij en de enige uitval die ik je kan laten zien is die ik zelf heb veroorzaakt. Voor de rest draait het bijna een jaar uitstekend met af en toe (Max 1x per maand?) een keer een storing. Vaak is er dan een update geweest.

Is de issue ‘geen SOC data ontvangen’ of ‘onrealistische batterij volumes’?
Die laatste heb ik ook vaak gehad maar is verholpen door de omvormer hoger in te zetten bij FE. Laden gebeurt met 12,6 kW (batterij met 12 kW) maar ontladen gaat met 12,9 kW uit de batterij waar FE met 12 rekent. Ergens logisch want dat komt uit je omvormer maar het doet natuurlijk wel wat met je SOC. Doordat die harder daalt dan ze verwachten krijg je dan die melding.
Volgens mij heeft Frank het probleem van de onrealistische volume al opgelost. Ik heb een 15kW omvormer die in praktijk met 17kW kan pompen. Hij staat bij Frank al sinds het begin in de boeken als een 19kW omvormer waarschijnlijk om het probleem dat jij beschrijft te voorkomen.

Wat er bij mij gebeurt is dat de communicatie met Frank beiden kanten op weg valt.

Ik zie Frank in de app elke keer bij een probleem de feedback geven dat de data van de batterij niet uitgelezen kan worden. Zie de screenshot die ik om 8 uur geplaatst heb.

Nieuwe grid opdrachten komen dan ook niet meer binnen en de batterij blijft hangen in de laatste opdracht die ontvangen is. De batterij kreeg om 01:40 het commando om te laden aan 6.51kW en heeft dat gedaan tot de SOC limiet bereikt was. Omdat hij geen nieuwe opdrachten na verlopen van het commando is hij vanaf 04:40 gaan ontladen om het huis van stroom te voorzien. Om 08:38 werd men bij Frank weer wakker en besloten ze PV overschot naar grid te sturen. Om 08:48 is hij weer gaan laden.

Ik draai in mode "Handel".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2vrrf_TQWWL4nyAqTodDSxAcUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bdJaW3eR0Sl8hMgPlxbcAaw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjVCUx4SNQ3ulmFacLIactkEHwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIk5vs4n52P488oVQ5Xvvlgi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UROhdhFlBk8OLn1pz8YRyT0nhLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCO3lSc1gqk7PXp7w7PhGUdp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door osluis op 10-09-2025 12:44 . Reden: screenshots toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:32:
[...]

Ik heb het al eerder gesteld hier. Voor mij is het een spelletje. Voor Frank Energie is het commercie.
De domme meerderheid begrijpt niet dat hun belangen niet goed door Frank worden behartigd. Ik ben een criticaster, een dwarsligger, maar zonder dwarsliggers valt er niet goed te sporen!
Je mag best dwars liggen, die hebben we ook nodig. Dan wat vinden van outage, helemaal prima, maar dan mag het wel hout snijden… dat laatste heb ik dan weer soms wat moeite mee. ;)

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:15:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken is overstappen op Ai mode of via modbus monitoren en bepaalde triggers instellen. Kan allemaal, maar kost bakken met geld. Ik heb geen HA setje staan (moet ik weer gaan aanschaffen) en ik heb deze batterij juist gekocht omdat Frank hem aanbeveelt op hun website.
Les 1 in energieland: neem het advies van een energieleverancier met een korrel zout. ;)

Zijn er defaults in te stellen op je set zonder AI en modbus? Het enige wat hier gebeurt bij verlies connectie is terugvallen in de default. Precies wat je wilt.

• osluis
Miezie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:42:
[...]

Les 1 in energieland: neem het advies van een energieleverancier met een korrel zout. ;)

Zijn er defaults in te stellen op je set zonder AI en modbus? Het enige wat hier gebeurt bij verlies connectie is terugvallen in de default. Precies wat je wilt.
Na het verlopen van een grid opdracht valt hij terug in z'n standaard mode. Probleem is alleen dat Frank extreem lange houdbaarheidstijden aan hun commando's meegeven. Meestal zijn ze 4 uur geldig, maar ik heb ze al met een langere levensduur voorbij zien komen.

Zolang dat commando niet "verlopen" is heeft de batterij niet eens door dat hij geen nieuwe commando's van Frank krijgt. Hij denkt dat hij braaf doet wat hem opgedragen is.

Switchen tussen eigen geconfigureerde handel en VPP van Frank is een manuele actie. Ik zie geen mogelijkheid om dat de automatiseren. Daarnaast. Als ik manueel ga handelen en Frank komt opeens weer online zitten we elkaar in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smirnoff
Verwacht van FE geen constructieve inhoudelijke antwoorden:
Goedemiddag,
Bedankt voor je bericht. Vannacht heeft je batterij inderdaad last van een storing gehad. De storing is vanochtend rond 08:45 weer verholpen.
We werken aan verbeteringen om dit in de toekomst te voorkomen.

Bedankt voor het melden en excuses voor het ongemak.

Groet, Jasper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Smirnoff schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:10:

[...]
Dankjewel voor deze info. Bijna exact het tijdstip waarop mijn batterij weer tot leven kwam. Weer de bevestiging dat het niet aan mijn apparatuur ligt.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Smirnoff schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:10:

[...]
Als IT’er zou ik dit antwoord ook geven…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommyf17
osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:50:
[...]

Na het verlopen van een grid opdracht valt hij terug in z'n standaard mode. Probleem is alleen dat Frank extreem lange houdbaarheidstijden aan hun commando's meegeven. Meestal zijn ze 4 uur geldig, maar ik heb ze al met een langere levensduur voorbij zien komen.

Zolang dat commando niet "verlopen" is heeft de batterij niet eens door dat hij geen nieuwe commando's van Frank krijgt. Hij denkt dat hij braaf doet wat hem opgedragen is.

Switchen tussen eigen geconfigureerde handel en VPP van Frank is een manuele actie. Ik zie geen mogelijkheid om dat de automatiseren. Daarnaast. Als ik manueel ga handelen en Frank komt opeens weer online zitten we elkaar in de weg.
Mischien zou je volgende keer je batterij kunnen ontkoppelen en koppelen via de frank app? Je historische data blijft gewoon bestaan ook heb je de kopeling verwijdert.

• osluis
Kijk, dit bedoel ik nou als ik zeg dat een storing van Frank je dag om zeep helpt. In de ochtend circa €3 tot €5 misgelopen omdat je batterij niet aangestuurd werd. Daarna gaan ze als gek laden, want je batterij is zo leeg, wetende dat de laagste epex prijzen van de dag er nog aan gaan komen. Heb ik nog verlies op gemaakt ook. Vervolgens zit je accu vol op het moment dat de onbalansprijzen echt interessant zijn. Weer €10 a €12 euro verspild vandaag. Op onbalans.com heel veel mensen tussen de €10 en €14, kom ik daar aanzetten met m'n €0,35

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBtQQH1V4eXtufGH-9JWV-ahvkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wzPR6vrfEQIKWFWbpvy9hRr.jpg?f=fotoalbum_large

• osluis
Tommyf17 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:32:
[...]

Mischien zou je volgende keer je batterij kunnen ontkoppelen en koppelen via de frank app? Je historische data blijft gewoon bestaan ook heb je de kopeling verwijdert.
Bedoel je deactiveren? Of de batterij verwijderen en weer toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:35:
Kijk, dit bedoel ik nou als ik zeg dat een storing van Frank je dag om zeep helpt. In de ochtend circa €3 tot €5 misgelopen omdat je batterij niet aangestuurd werd. Daarna gaan ze als gek laden, want je batterij is zo leeg, wetende dat de laagste epex prijzen van de dag er nog aan gaan komen. Heb ik nog verlies op gemaakt ook. Vervolgens zit je accu vol op het moment dat de onbalansprijzen echt interessant zijn. Weer €10 a €12 euro verspild vandaag. Op onbalans.com heel veel mensen tussen de €10 en €14, kom ik daar aanzetten met m'n €0,35
dat gebeurde mij ook, daarom heb ik de stekker er uit getrokken en heb de accu weer ontladen tot 70% en daarna kwamen de laadopdrachten en enkele ontlaadopdrachten weer los, maar nu wat meer ontlaadopdrachten, zodat ik bijna weer op 70% sta. Desnoods op het laatste moment de minimum laadtoestand weer op 100% zetten om toch weer om 19.00 uur een volle accu te hebben om via de EPEX te dumpen.

• Tommyf17
osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:38:
[...]

Bedoel je deactiveren? Of de batterij verwijderen en weer toevoegen?
In het onderstaande menu op prullenbak klikken rn vervolgens weer toevoegen.

Ik vind het gek dat ik geen last van uitval heb gehad, mischien wordt je batterij daarna wel goed verbonden met hun servers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mlzn80sFKcMgBSZY3IiozGRFy-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1zGNPa1GAeEdmEEroIrJE9w.jpg?f=fotoalbum_large

• osluis
Tommyf17 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:50:
[...]

In het onderstaande menu op prullenbak klikken rn vervolgens weer toevoegen.

Ik vind het gek dat ik geen last van uitval heb gehad, mischien wordt je batterij daarna wel goed verbonden met hun servers.

[Afbeelding]
Misschien draait jouw installatie op andere hardware bij Frank, ik heb geen idee hoe de backend bij Frank en Sigenergy in elkaar steekt en daar gaan we ook nooit achter komen ook vrees ik. Ik wil je voorstel gerust een keertje proberen.

Daarna zal maar één ding op zitten vrees ik en dat is elke dag dat er problemen zijn, zo veel klagen dat ze mij zat zijn er serieus naar gaan kijken.

Met de auto heb ik ook weer even de proef op de som genomen. Zoals user peewee adviseerden (nog heel erg bedankt voor het meekijken en denken! Ik denk dat ik nu door heb hoe Frank slim laden wakker gemaakt kan worden) heb ik de auto gekoppeld, beetje gespeeld met blue link, de vertrektijd ingesteld en verdraaid. Binnen een paar minuten kwam de auto tevoorschijn. Batterij stond op 39% Vertrektijd morgen 20:00 want in de middag is epex ongeveer 0 en ik hoef niet snel weg.

Ik zal morgen even laten zien wat Frank ervan gemaakt heeft en beslissen of ik voortaan de Alfen scheduler ga gebruiken om te laden of Frank.

• bergsmit
osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:04:
Daarna zal maar één ding op zitten vrees ik en dat is elke dag dat er problemen zijn, zo veel klagen dat ze mij zat zijn er serieus naar gaan kijken.
Wat dat betreft ben ik je voor geweest.
Tientalle klachten diende ik in binnen een paar dagen, maar niet alleen klachten maar ook het geven van aanbevelingen en verbeteringen.
Resultaat:
ik werd 4 dagen buitengesloten, de accu werd afgekoppeld!
Daarna werd deze weer aangekoppeld met de mededeling dat mijn berichten helaas door grote drukte niet tijdig behandeld konden worden.

• osluis
bergsmit schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:15:
[...]

Wat dat betreft ben ik je voor geweest.
Tientalle klachten diende ik in binnen een paar dagen, maar niet alleen klachten maar ook het geven van aanbevelingen en verbeteringen.
Resultaat:
ik werd 4 dagen buitengesloten, de accu werd afgekoppeld!
Daarna werd deze weer aangekoppeld met de mededeling dat mijn berichten helaas door grote drukte niet tijdig behandeld konden worden.
8)7 Dat is wel heel gortig zeg. Ik heb ondertussen het vermoeden dat ze 1 persoon hebben die de handel mailbox bedient en dat die niet veel afwijkt van het geprepareerd lijstje met standaard antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:30:
Ik heb ondertussen het vermoeden dat ze 1 persoon hebben die de handel mailbox bedient en dat die niet veel afwijkt van het geprepareerd lijstje met standaard antwoorden.
De meeste antwoorden komen van de robot AI, dus dat zijn jouw standaard antwoorden, vaak antwoorden op niet gestelde vragen
Zelden krijg je een persoonlijk antwoord, maar dat gebeurt wel, namelijk als je verzoekt jouw batterijen een dag te volgen en daar verslag van uit te brengen.

• osluis
Nieuwe ronde nieuwe kansen. Deze keer wel contact, maar een handelsplatform dat niet snapt dat om te handelen je zowel moet in als verkopen.

Ik kijk het nog een weekje aan. Als het zo blijft stap ik wel over op Ai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_wzBlP2PQXic27OKDUg19lu_VE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXBG17iHiEDwkwgCKUwMP6nX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door osluis op 11-09-2025 08:18 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:51
Veel klachten over slim handelen hier! - maar je kunt slim handelen toch ook uitzetten?

• osluis
Coffeeroam schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:42:
Veel klachten over slim handelen hier! - maar je kunt slim handelen toch ook uitzetten?
Kan zeker, als dit zo doorgaat gaat het ook gebeuren.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Coffeeroam schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:42:
Ik heb het een 2 weken terug uitgezet. Ik had een probleem met m'n installatie, maar dat was vlot opgelost (bij werkzaamheden was een CT-klem verkeerdom gemonteerd). Uitzetten ging vrij vlot met een mailtje naar Frank. Ik kan op zonnige dagen wat overschot (>50kW) hebben, maar met slim handelen werd er toch nog veel stroom van het net getrokken. Terwijl de opbrengst dit niet (genoeg) compenseerde.

Ik kijk het deze maand even aan en zal het dan weer een maand proberen.

iRacing Profiel

• osluis
Ach, ik ben iig blij dat de verbinding vannacht stabiel is gebleven. Als ik op onbalans.com kijk zijn de meeste batterijen een eind leeg. Ik ben wel een van de weinigen met een flatline.

Afijn, nu een tijdje eraf blijven en zien wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Laatst online: 13-09 23:56
Het blijft toch apart dat er zoveel verschillende ervaringen hiermee zijn. Na wat opstartproblemen in het begin door wat gerommel bij AlphaESS zelf, draait het verder sindsdien probleemloos. Blijf er met mijn handjes vanaf en heb geen last van uitval of miscommunicatie. Zie ook dat september significant beter presteert dan augustus. (gemiddeld 5,24 per dag met 19 kWh).

Voor de stekker trekkers onder ons, ben wel benieuwd wat jullie gemiddelde inkoopprijs/verkoopprijs per kWh (Epex, marktplus+) is geweest in augustus of september tot nu toe. Ter vergelijking met hen die het systeem gewoon lekker zijn ding laten doen.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik vind het ook geen raar gedrag vertonen, de markt is gewoon niet zo boeiend… zit er op voor de auto. Ben benieuwd naar de winter… en in 2027 weet ik zeker dat mn geïntegreerde systeem het prima zal doen :-).

Oja: in iets minder dan een week verdient het op zich al beter dan EPEX handel wat ik hiervoor deed…

[ Voor 41% gewijzigd door Miezie op 11-09-2025 10:42 ]

• stefan1512
-PeeWee- schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:55:
Het blijft toch apart dat er zoveel verschillende ervaringen hiermee zijn. Na wat opstartproblemen in het begin door wat gerommel bij AlphaESS zelf, draait het verder sindsdien probleemloos. Blijf er met mijn handjes vanaf en heb geen last van uitval of miscommunicatie. Zie ook dat september significant beter presteert dan augustus. (gemiddeld 5,24 per dag met 19 kWh).

Voor de stekker trekkers onder ons, ben wel benieuwd wat jullie gemiddelde inkoopprijs/verkoopprijs per kWh (Epex, marktplus+) is geweest in augustus of september tot nu toe. Ter vergelijking met hen die het systeem gewoon lekker zijn ding laten doen.
Ik kan het van de afgelopen dagen laten zien maar ben bang dat het appels met peren vergelijken is want is natuurlijk van omvormer, opslagcapaciteit én PV afhankelijk. De cijfers zijn namelijk over de hele dag. Laat maar weten als je ze graag wilt zien maar ik heb: 24 kWh / 12 kW / 13,2 kWp (O-Z-W platdak).

• stefan1512
osluis schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:09:
Nieuwe ronde nieuwe kansen. Deze keer wel contact, maar een handelsplatform dat niet snapt dat om te handelen je zowel moet in als verkopen.

Ik kijk het nog een weekje aan. Als het zo blijft stap ik wel over op Ai.

[Afbeelding]
Denk dat het een gebruiker is die het niet snapt tenzij je op ZC+ zit. Als je niet op ZC+ zit zou ik even het topic doorgaan en zoeken naar 'andere markten' :)

• bergsmit
stefan1512 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:05:
Denk dat het een gebruiker is die het niet snapt tenzij je op ZC+ zit. Als je niet op ZC+ zit zou ik even het topic doorgaan en zoeken naar 'andere markten'
Hoe kun je zoeken naar andere markten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
Ik heb FE de vraag gesteld of de batterij (30kwh) wel goed wordt aangestuurd, ik verwacht dit namelijk van niet. Zou het kunnen dat in batterijen verschillende of onjuiste sturingen worden geupload?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6ACe5MJN1yRGe1fKc-rgdyNiz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/350jj5UOwaC9QRzAsxT9W2GY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K07Cjmkb1NrOmFYFoP27qrpc1-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/grxWlhffIbmcqrbu670BPrz1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
stefan1512 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:04:
[...]

Ik kan het van de afgelopen dagen laten zien maar ben bang dat het appels met peren vergelijken is want is natuurlijk van omvormer, opslagcapaciteit én PV afhankelijk. De cijfers zijn namelijk over de hele dag. Laat maar weten als je ze graag wilt zien maar ik heb: 24 kWh / 12 kW / 13,2 kWp (O-Z-W platdak).
Hoewel de configuratie een kleine invloed heeft, gaat dit om een gemiddelde over de hele maand. En puur over het inkopen danwel terugleveren. De hoeveelheid is niet van belang, alleen het gemiddelde. Je neemt stroom af tegen gemiddeld prijs X en levert terug tegen gemiddeld prijs Y. Bonussen en dergelijke zijn allemaal niet relevant.

In augustus was mijn gemiddelde inkoopprijs 0,08c/kWh (markt+) en de gemiddelde verkoopprijs 0,091c/kWh (markt+).

In september zijn dat resp 0,099c/kWh en 0,143c/kWh.

[ Voor 10% gewijzigd door -PeeWee- op 12-09-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Foutje, mag weg

[ Voor 95% gewijzigd door osluis op 12-09-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
stefan1512 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:05:
[...]

Denk dat het een gebruiker is die het niet snapt tenzij je op ZC+ zit. Als je niet op ZC+ zit zou ik even het topic doorgaan en zoeken naar 'andere markten' :)
Gebruiker snap niet dat de batterij sinds de dag ervoor 20:45 ondanks een paar gunstige momenten niet geladen wordt. Gebruiker schrijft daarover op een forum. Conclusie? Gebruiker snapt het niet.

Gebruiker wil nu graag uitleg over hoe je wat verdient zonder beweging te hebben in je Soc % en wat ZC+ ermee te maken heeft dat Frank besluit om de batterij niet op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
Smirnoff schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:25:
Ik heb FE de vraag gesteld of de batterij (30kwh) wel goed wordt aangestuurd, ik verwacht dit namelijk van niet. Zou het kunnen dat in batterijen verschillende of onjuiste sturingen worden geupload?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is bij mij inderdaad deze ochtend gewoon handel geweest, dus denk terechte vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
-PeeWee- schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:49:
[...]

Hoewel de configuratie een kleine invloed heeft, gaat dit om een gemiddelde over de hele maand. En puur over het inkopen danwel terugleveren. De hoeveelheid is niet van belang, alleen het gemiddelde. Je neemt stroom af tegen gemiddeld prijs X en levert terug tegen gemiddeld prijs Y. Bonussen en dergelijke zijn allemaal niet relevant.

In augustus was mijn gemiddelde inkoopprijs 0,08c/kWh (markt+) en de gemiddelde verkoopprijs 0,091c/kWh (markt+).

In september zijn dat resp 0,099c/kWh en 0,143c/kWh.
Als ik heel veel PV opbrengst heb gedurende de dag dan drukt dat het gemiddelde van de batterij een beetje. Door een grotere omvormer te hebben kun je weer meer terugleveren in korter tijdsbestek tijdens lucratieve uren. Dat was een beetje waar ik op doelde maar bij deze mijn getallen (augustus heb ik volgens mij minder stekker getrokken dus alleen september zou verschil moeten maken):
augustus - 0,056 inkoop / 0,106 verkoop
september - 0,091 inkoop / 0,154 verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
bergsmit schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:41:
[...]

Hoe kun je zoeken naar andere markten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GytRN6l-xrkuRF5P7kbpcAg0Dfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RmfGAlG8rHu1ayQiqPPyozYi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
stefan1512 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:20:
[...]

Als ik heel veel PV opbrengst heb gedurende de dag dan drukt dat het gemiddelde van de batterij een beetje. Door een grotere omvormer te hebben kun je weer meer terugleveren in korter tijdsbestek tijdens lucratieve uren. Dat was een beetje waar ik op doelde maar bij deze mijn getallen (augustus heb ik volgens mij minder stekker getrokken dus alleen september zou verschil moeten maken):
augustus - 0,056 inkoop / 0,106 verkoop
september - 0,091 inkoop / 0,154 verkoop
Precies, de soc van de batterij is niet zo relevant. Gaat er gewoon om voor welke gemiddelde prijs je stroom inkocht en weer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Laatst online: 10:58
Maar je kan het ook vrij eenvoudig zelf uitrekenen als je geen stekker hebt getrokken.
In de hoge EPEX uren van deze week bekijk je het resultaat van een kwartier en bereken je of alleen de EPEX vergoeding hoger was dan het resultaat.
In mijn geval (zonder stekker trekken) heb ik 0,52 euro resultaat gekregen en ongeveer 2,7 KWh ontladen.
De EPEX was 0,23 euro per KWH. Dus 0,62 euro op de EPEX. Dus met stekker trekken zou je 0,10 euro beter uitkomen in dat kwartier.
Maar de resultaten van ontladen waren redelijk hoog van de week dus dan heeft stekker trekken niet super veel zin. Maar dat was in augustus zeker anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Hoeft weinig uit te rekenen, staat gewoon in de app ;-). De totale prijs/kWh inclusief alle bonussen e.d. gaat eerder richting de -0,22c / kWh, maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

En weer plat sinds 05:30…

• Smirnoff
Idem.
Resultaat ook 1/6 tov anderen sinds vannacht.

• osluis
Ik ook 😡

6de keer al sinds 28 Aug.

[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 13-09-2025 09:10 ]

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-09 23:00
en ik ook...zal rond 9.30 weer opgelost zijn...gebeurt wel vaker rond die tijd als er in de nacht wel fout gaat.
Tenzij ze niet in de weekend werken.. :(

• osluis
Ik heb een sigen batterij, jullie ook?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

osluis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:14:
Nope, ik heb Growatt via Bliq. Bliq werkt gewoon prima, dus het ligt weer gewoon bij Frank.

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 10:47
Hier ook, zelfde issue. Al vele malen sinds de installatie van 20 aug

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-09 23:00
Nope...Enphase 5P

• osluis
Heb maar weer een mailtje gestuurd. Ik zie weer een verbinding in de app, maar nieuwe commando's komen nog steeds niet binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Hij is weer sinds 10:40 up and running

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bij dit soort diensten hoort iemand uit bed gebeld te worden als’t er uit ligt. Wachten tot klanten klagen is veel te laat.

• bergsmit
voodooless schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:37:Bij dit soort diensten hoort iemand uit bed gebeld te worden als’t er uit ligt.
Wachten tot klanten klagen is veel te laat.
Klantvriendelijkheid kennen ze niet bij Frank, zij zijn in het land der blinden als eenoog koning. Ze hebben geen concurrentie. Zonneplan presteert slechter en Tibber en Nextenergie laten nog geen resultaten zien omdat ze nog in de beginfase zitten. Professionele partijen laten geen particulieren toe dus daar hebben we ook niets aan.
Er is dag en nacht bezetting door een medewerker van slimhandelen om bij RT2 direct te kunnen ingrijpen om verliezen voor Frank te voorkomen. Uit bed bellen is dus niet nodig, maar we zouden een direct bericht aan de controlekamer moeten kunnen sturen, hoewel de praktijk is dat Frank daar maling aan heeft en soms zelfs wel 4 dagen wacht om een probleem op te lossen, dat was mijn ervaring een keer!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:48
Ik zie de laatste tijd veel berichten voorbij komen over storingen in de aansturing van de verschillende setups. Bij deze wil ik dan even aangeven dat het hier vlekkeloos draait zonder storingen in de aansturing.

Ik heb de batterij met hybride omvormer van Bliq/SAJ en draait sinds 7 mei zonder uitval van aansturing.

Wellicht dat de storing in aansturing ergens anders in de keten voorkomt?

IT Guru :)

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

BJD1997 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:21:
Wellicht dat de storing in aansturing ergens anders in de keten voorkomt?
Dat lijkt me ook vele malen waarschijnlijker. Bij SolarEdge is er ook genoeg gaande in de productontwikkelingen… er wordt veel te gemakkelijk geoordeeld wetende dat Frank voor alle klanten de balans moet managen, anders gaan de bijdragen per kWh voor de handel omhoog.

Het zijn verder ook allemaal loze kreten. Dat scheelt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:02:
[...]

Dat lijkt me ook vele malen waarschijnlijker. Bij SolarEdge is er ook genoeg gaande in de productontwikkelingen… er wordt veel te gemakkelijk geoordeeld wetende dat Frank voor alle klanten de balans moet managen, anders gaan de bijdragen per kWh voor de handel omhoog.

Het zijn verder ook allemaal loze kreten. Dat scheelt…
Loze kreten? Je zou zelf maar om de paar dagen uitval hebben, kijken hoe leuk je dat vindt. Frank geeft zelf iedere keer per mail aan een storing gehad te hebben en meerdere mensen met verschillende systemen hebben er last van. Hoezo elders in de keten?

[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 13-09-2025 15:03 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:02:
[...]

Loze kreten? Je zou zelf maar om de paar dagen uitval hebben, kijken hoe leuk je dat vindt. Frank geeft zelf iedere keer per mail aan een storing gehad te hebben en meerdere mensen met verschillende systemen hebben er last van. Hoezo elders in de keten?
Ik heb de storingen ook, maar weet dat SolarEdge ook bezig kan zijn met vanalles in de aansturing…

En ja: het zijn m.i. loze kreten. Want feitelijk weet je niet waar het elke keer zit.. het zijn slechts vermoedens versterkt door emotie doordat het nu vaker lijkt voor te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:07:
[...]

Ik heb de storingen ook, maar weet dat SolarEdge ook bezig kan zijn met vanalles in de aansturing…

En ja: het zijn m.i. loze kreten. Want feitelijk weet je niet waar het elke keer zit.. het zijn slechts vermoedens versterkt door emotie doordat het nu vaker lijkt voor te komen.
Feit: Frank bevestigt gewoon per mail dat ze een storing gehad hebben. Waarom wil je zo graag het probleem bij een ander in de schoenen schuiven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:07:
Eigenlijk boeit het me behoorlijk weinig wie er schuldig is aan de storingen. Teveel is teveel.

• -PeeWee-
Ik zal dan ook maar voor de record noteren geen enkele storing te hebben gehad.

• stefan1512
Krijg bijna RSI van het tikken op m'n telefoon scherm maar vanaf 17 juli sowieso geen uitval gehad met mijn SIgenergy systeem bij FE op Handel (met en zonder Agressief) _/-\o_

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:01
De Frank app heeft regelmatig probleempjes, maar voor Slim terugleveren schijnt t allemaal irrelevant te zijn, ook met "uit" of "geen verbinding" gedurende uren geeft ie volgende dag gewoon de min of meer te verwachten teruglever bonus. Die bonus is hier nooit over alles wat ik teruggeleverd heb, omdat ik ook buiten zonsopkomst/ondergang teruglever met accu als dat zo uitkomt.
Hoewel ik erg veel problemen verwachtte met Enphase en diens software-updates, gaat t tot nu toe uitstekend.

• osluis
Vdvmark schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:01:
De Frank app heeft regelmatig probleempjes, maar voor Slim terugleveren schijnt t allemaal irrelevant te zijn, ook met "uit" of "geen verbinding" gedurende uren geeft ie volgende dag gewoon de min of meer te verwachten teruglever bonus. Die bonus is hier nooit over alles wat ik teruggeleverd heb, omdat ik ook buiten zonsopkomst/ondergang teruglever met accu als dat zo uitkomt.
Hoewel ik erg veel problemen verwachtte met Enphase en diens software-updates, gaat t tot nu toe uitstekend.
Klopt dat de app soms niet correct weergeeft wat er daadwerkelijk met de batterij gebeurt. Ik zie de app regelmatig even aangeven dat er geen verbinding is terwijl de aansturing gewoon z'n ding doet . Daarom kijk ik ook altijd even in de log van de batterij in te kijken wat er gebeurd is.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55

Tazzios

..

Het blijft een samen werking tussen accu fabrikant en Fe.
Als tegen geluid; Met de Sessy sinds Juli weer op de onbalans en 0 uitval gezien.

(Bergsmit incoming in 3,2,1,...)

• bergsmit
wat bedoel je hiermede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55

Tazzios

..

Ik dacht dat je mijn bericht zou aangrijpen om roepen dat FE het dan ook voor ander merken dan zo moeten gaan regelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Daar gaan we weer… plat sinds 12:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
voodooless schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:17:
Same here, zie ook geen nieuwe opdrachten binnen komen, terwijl bij sommige andere Frank gebruikers de accu percentage op onbalans.com wel oploopt, is er ook een groot deel dat niet eens een percentage meer laat zien en ook amper resultaat heeft. Maar pas op, het ligt vast en zeker elders in de keten, dus niet te veel klagen he.

Ik zal straks maar handmatig gaan vullen, anders ben ik tijdens de avondpiek ook nog steeds leeg.

[ Voor 9% gewijzigd door osluis op 14-09-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

voodooless schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:17:
misschien handig om bij deze uitspraken gelijk details mee te geven als batterij en handelsinstellingen.

Bij mijn Alpha zijn er geen problemen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste