• Ruud033
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 22:05
Zijn er mensen die het gelukt is om in de SIG Energy app een extra onbalans grafiek tarief toe te voegen? Ik kan deze wel inzien op mijnbatterij maar ben benieuwd of dit ook ter inzage toe te voegen is aan de SIG app.

• Wim_tweakt
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 17:12
Gisteren 15 augustus was mijn handelsopbrengst €-0.01. Er is die dag niet gehandeld als ik zo naar de grafiek kijk. Zijn er meer mensen die hetzelfde zien?

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 11:22
Wim_tweakt schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:02:
Gisteren 15 augustus was mijn handelsopbrengst €-0.01. Er is die dag niet gehandeld als ik zo naar de grafiek kijk. Zijn er meer mensen die hetzelfde zien?
Ja, heb ik ook, vond het al vreemd.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Peter_Kr
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23-08 08:49
Wim_tweakt schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:02:
Ja precies hetzelfde bij mij. Zondag morgen klacht ingediend na volledige reset te hebben gedaan. Half uur later werkte alle weer normaal. Op klacht nog geen antwoord gehad.

• Ruud033
Peter_Kr schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

Ja precies hetzelfde bij mij. Zondag morgen klacht ingediend na volledige reset te hebben gedaan. Half uur later werkte alle weer normaal. Op klacht nog geen antwoord gehad.
Ik heb geen reset gedaan maar het werkt weer goed. Zaterdag 15 augustus 50ct opbrengst. Misschien was het gewoon geen goede dag voor het algoritme op de onbalans. https://mijnbatterij.nl/resultaten/dag/2026-08-15?provider=frank-energie&capacityMin=24&capacityMax=27

[ Voor 19% gewijzigd door Ruud033 op 17-08-2026 21:27 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Ruud033 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:18:
[...]

Ik heb geen reset gedaan maar het werkt weer goed. Zaterdag 15 augustus 50ct opbrengst. Misschien was het gewoon geen goede dag voor het algoritme op de onbalans. https://mijnbatterij.nl/resultaten/dag/2026-08-15?provider=frank-energie&capacityMin=24&capacityMax=27
Voor onbalans was t denk ik zo te zien wel een heel erg goede dag, maar Frank zet jouw accu niet/nooit in op onbalans handelen volgens mij, en hoe t op andere markten was ??? daar zijn geen gegevens van die jij kunt inzien.

Nou denk je, maar zei jij niet dat de epex-verrekening dagelijks was om de accu die altijd met onbalansprijzen werkt te corrigeren voor jouw slimme meter die altijd op epexprijzen werkt? Ja, maar hij handelt op andere markten, waar andere prijzen of vergoedingen zijn, die op een of andere manier misschien verwant zijn aan onbalansmarkt, maar die prijzen van de onbalansmarkt die krijg jij niet als je accu handelt, het is een van de verrekeningen tussendoor. Handig toch ;)

Ach als de opbrengst ok is ...

• Ruud033
Vdvmark schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Voor onbalans was t denk ik zo te zien wel een heel erg goede dag, maar Frank zet jouw accu niet/nooit in op onbalans handelen volgens mij, en hoe t op andere markten was ??? daar zijn geen gegevens van die jij kunt inzien.

Nou denk je, maar zei jij niet dat de epex-verrekening dagelijks was om de accu die altijd met onbalansprijzen werkt te corrigeren voor jouw slimme meter die altijd op epexprijzen werkt? Ja, maar hij handelt op andere markten, waar andere prijzen of vergoedingen zijn, die op een of andere manier misschien verwant zijn aan onbalansmarkt, maar die prijzen van de onbalansmarkt die krijg jij niet als je accu handelt, het is een van de verrekeningen tussendoor. Handig toch ;)

Ach als de opbrengst ok is ...
Precies, magie van de boekhouding. Als er onder de streep maar verdiend wordt. Het zou frank sieren als zij meer inzage bieden in welke markt er gehandeld is.

• p2dewit
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-08 15:24
Inmiddels ruim 3 maanden energie via Frank. Ook bij Frank gaat het mis als ze een slimme meter uitlees storing hebben. Ze doen dan een ‘lineaire invulling’ van de verbruiksdata over de dag waarop de storing plaatsvond. Dit is dus altijd een zeer ongunstige inschatting voor slimme gebruikers en helemaal voor batterij bezitters.

Wat mij zeer verbaast is dat elke slimme meter een buffer heeft van ongeveer 10 dagen echter Frank doet geen enkele moeite om een uitlees actie nogmaals te doen nadat de slimme meter verbinding weer is hersteld.

Ook beweren ze dat dit bijna nooit voorkomt, wat volgens mij onzin is want draadloze verbinding. Ook proberen ze de verantwoordelijkheid bij de netbeheerder te leggen (wat in dit geval onjuist is) en sturen je als klant dus van het kastje naar de muur.

Ik krijg de indruk dat Frank alleen ‘mooi weer’ scenario’s in zijn automatisering heeft meegenomen.

WP: EHBX08EF9W, ERGA08EHV3H7, EKHWSP200D3V3

• Ruud033
Vandaag was zo'n druilerige dag waar epex niks opleverde, maar de onbalans de te meer. Doet mij denken, is het dan wel verstandig om in de wintermaanden / herfst de Sigen AI te laten draaien? Dan zit je alleen op epex toch?

• -PeeWee-
Ja, dan handel je puur op de Epex

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:36
En zelfs dat niet eens voor 100%... Er wordt geladen en ontladen buiten de piek/dal momenten maar meestal (niet altijd) aan het einde van de rit pak je wel gelijke opbrengsten wanneer je op EPEX zou handelen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 12:29

voodooless

Sound is no voodoo!

Nou, ik heb na een maand eindelijk weer een werkend systeem 8)7

Uiteindelijk bleek dat mijn inverter helemaal geblokkeerd was en ook geen commando kon uitvoeren, vanuit geen enkele bron. Alles werd geackt, maar niks werd daadwerkelijk uitgevoerd.

Uiteindelijk heb ik met Growatt Support dit weer kunnen heractiveren, en hun conclusie was: "our investigation indicates that it was most likely caused by the third-party external control call being enabled". Ik heb geen idee wat ze precies gedaan hebben. Dit moet een ongedocumenteerde feature zijn.

De vraag is: welke dienst? Want er zijn er niet zoveel. Bliq doet dit niet, en mijn Home Assistant ook niet. Er blijft over Slim Terugleveren, dat ik op dat moment al had uitgeschakeld. Toch zou het mij niks verbazen dat die 3rd-party-dienst dit gedaan heeft. Al het andere heeft namelijk al een jaar zo gedraaid.

Heb nu Frank gevraagd dit verder uit te zoeken.

Als bijkomstigheid heb ik mogelijk nog een bugje gevonden in de Bliq-aansturing. Dat gaan we nu verder uitzoeken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 10:08
Mogguh, is het handig om de batterij vanaf september/oktober alvast naar ZC te zetten? De dikke energiepieken lijken mij nu wel voorbij....

• -PeeWee-
XethaX schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:40:
Mogguh, is het handig om de batterij vanaf september/oktober alvast naar ZC te zetten? De dikke energiepieken lijken mij nu wel voorbij....
Waarom zou je? Overigens bleken de wintermaanden bij uitstek winstgevend voor handel.

• XethaX
-PeeWee- schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Waarom zou je? Overigens bleken de wintermaanden bij uitstek winstgevend voor handel.
Ik doe pas mee sinds april vandaar de vraag, en laat je hem agressief staan of normale handel?

• -PeeWee-
Tja, is beetje om het even nu het om slechts nog enkele maanden gaat. Agressief handelt iets meer, maar gezien de korte tijd is de extra slijtage verwaarloosbaar. Dat was het al, nu helemaal.

Dus ik laat hem gewoon op agressief staan.

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18-09 13:12
-PeeWee- schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:40:
Tja, is beetje om het even nu het om slechts nog enkele maanden gaat. Agressief handelt iets meer, maar gezien de korte tijd is de extra slijtage verwaarloosbaar. Dat was het al, nu helemaal.

Dus ik laat hem gewoon op agressief staan.
Wel grappig dat vrijwel iedereen er vanuit gaat dat vanaf 1 Januari de handel niet meer aantrekkelijk/mogelijk is!

alle andere partijen in NL die (bijvoorbeeld kwekers met WKK) stroom aan het net leveren gaan ook die belasting aanpassing krijgen dus de verschillen tussen lage (veel zon en/of wind) en hoge prijzen (fossiele opwek) gaat groter worden, ook worden door veel meer variabelen/variaties in het aanbod door op/af schakelen van zon/wind/WKK/batterijen veel grotere (prijs) fluctuaties voorzien.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-09 14:22
Tibber beweert dat je €550 per jaar extra kunt verdienen met een 15-20 kWh batterij omdat ze op Europese Intraday markt zitten. En beweren de eerste te zijn die dat doen. Ze leggen uit dat de onbalansmarkt niet meer zoveel oplevert omdat er steeds meer partijen op handelen.

zie Solar Magazine
Tibber kiest bewust voor de pan-Europese intradaymarkt in plaats van de onbalansmarkt waarop veel andere Nederlandse energieleveranciers actief zijn. ‘De onbalansmarkt is een relatief kleine markt, waardoor de potentiële opbrengsten afnemen wanneer steeds meer partijen toetreden’, legt Jacob Dalton, VPP Product Director bij Tibber, uit. ‘De pan-Europese intradaymarkt is vele malen groter.’
Doet Frank Energie dat ook al, of is dat juist die mysterieuze "Andere Markten" van hun?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Coffeeroam schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:36:
Doet Frank Energie dat ook al, of is dat juist die mysterieuze "Andere Markten" van hun?
Ja.

• bergsmit
  • Laatst online: 13-09 21:34
voodooless schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:01:
[Tibber kiest bewust voor de pan-Europese intradaymarkt in plaats van de onbalansmarkt waarop veel andere Nederlandse energieleveranciers actief zijn. ‘De onbalansmarkt is een relatief kleine markt, waardoor de potentiële opbrengsten afnemen wanneer steeds meer partijen toetreden’, legt Jacob Dalton, VPP Product Director bij Tibber, uit. ‘De pan-Europese intradaymarkt is vele malen groter.’
Doet Frank Energie dat ook al, of is dat juist die mysterieuze "Andere Markten" van hen?...]
Ja.
hoe weet jij dat?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

• Renger-oi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:49
Weinig van gemerkt bij Frankenergie, nu doe ik het zelf en verdien ik veel meer. En de kWh’s vliegen mij niet om de oren. De hele dag dag maar de batterij onnodig belasten.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:06
Renger-oi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

Weinig van gemerkt bij Frankenergie, nu doe ik het zelf en verdien ik veel meer. En de kWh’s vliegen mij niet om de oren. De hele dag dag maar de batterij onnodig belasten.
Is ook mijn mening. Ben ook per 1 september weg bij Frank, ben al aan het aftellen *O*

• Ruud033
Renger-oi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

Hey, je geeft aan dat je 'het zelf doet' kan je dit nader specificeren?

Wat deed je precies eerst en wat doe je nu?

Wat maakt dat je met die nieuwe strategie zoveel meer verdiend en hoeveel % is dat ongeveer?

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik overweeg Frank. Hoef niet te handelen, dus misschien verkeerd topic, maar kan Frank wel gewoon de batterij laden bij de goedkoopste uren en terugleveren op dure uren. Of is dat handelen? :)

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• XethaX
THE_BASE schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:31:
Ik overweeg Frank. Hoef niet te handelen, dus misschien verkeerd topic, maar kan Frank wel gewoon de batterij laden bij de goedkoopste uren en terugleveren op dure uren. Of is dat handelen? :)
Dat is inderdaad handel

• Vdvmark
  • Nu online
THE_BASE schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:31:
Waarom wil je je energieleverancier je thuisbatterij laten laden bij de voor jou goedkoopste uren en laten ontladen bij voor jou de dure uren ? Kan je binnenshuis dat niet instellen ?

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vdvmark schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Waarom wil je je energieleverancier je thuisbatterij laten laden bij de voor jou goedkoopste uren en laten ontladen bij voor jou de dure uren ? Kan je binnenshuis dat niet instellen ?
Ja, dat is ook zo. Hoeft ook niet per sé, vroeg het me meer af.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-09 09:35
Dat is winstgevende handel als je laadt met zonnestroom en dan ontlaadt op de dure momenten. Maar gezien je inkooptarief zelden boven je verkoopprijs komt met de epex tarieven is laden door de energieleverancier meestal niet winstgevend.

• Renger-oi
Ruud033 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:13:
[...]

Hey, je geeft aan dat je 'het zelf doet' kan je dit nader specificeren?

Wat deed je precies eerst en wat doe je nu?

Wat maakt dat je met die nieuwe strategie zoveel meer verdiend en hoeveel % is dat ongeveer?
Als ik het verschil bekijk op mijnbatterij.nl deze maand met 2 anderen met de zelfde installatie dan heb ik deze maand al €129,90 opbrengst met 536 kWh inkoop en 515 kwh verkoop op de Epex markt. En die anderen €90,19 en €88,66 met 608 kWh en 593 kWh met VPP handel van Frankenergie. Dus dat scheelt wel even. En de energiebelasting zit er bij VPP niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Renger-oi op 30-08-2026 10:30 ]

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02:29
Renger-oi schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Als ik het verschil bekijk op mijnbatterij.nl deze maand met 2 anderen met de zelfde installatie dan heb ik deze maand al €129,90 opbrengst met 536 kWh inkoop en 515 kwh verkoop op de Epex markt. En die anderen €90,19 en €88,66 met 608 kWh en 593 kWh met VPP handel van Frankenergie. Dus dat scheelt wel even. En de energiebelasting zit er bij VPP niet bij.
Maar wat er op mijnbatterij.nl vergeleken? Want volgens mij staat daar alleen het handelsresultaat. Zonder epex correctie en zonder epex bedragen (dus inkoop verkoop van de stroom). Dus hoe willen we het goed vergelijken als je niet weet wat de totale energierekening is.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• Ruud033
Renger-oi schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Welke Ai agent? En welk merk batterij?

Zoals @Babro het ook al aangeeft is het wel noodzakelijk appels met appels te vergelijken

• Renger-oi
Ruud033 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Welke Ai agent? En welk merk batterij?

Zoals @Babro het ook al aangeeft is het wel noodzakelijk appels met appels te vergelijken
Met Een Sigenergy systeem met eigen EMS met AI.

• Renger-oi
Babro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:02:
[...]

Maar wat er op mijnbatterij.nl vergeleken? Want volgens mij staat daar alleen het handelsresultaat. Zonder epex correctie en zonder epex bedragen (dus inkoop verkoop van de stroom). Dus hoe willen we het goed vergelijken als je niet weet wat de totale energierekening is.
Klopt en bij die handelsresultaten heb je ook nog eens de correctie en bij mij zijn het nettoresultaten. Komt er op neer dat ik elke maand nog steeds moest betalen namelijk voorschot - handelsresultaten. Nu de ai laten handelen op de epex en opeens redelijk wat geld terug. En de inkoop en verkoop kWh’s bijna gehalveerd . Dus voor mij geen VPP meer

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:59
Marcel1974 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:16:
[...]

Wel grappig dat vrijwel iedereen er vanuit gaat dat vanaf 1 Januari de handel niet meer aantrekkelijk/mogelijk is!

alle andere partijen in NL die (bijvoorbeeld kwekers met WKK) stroom aan het net leveren gaan ook die belasting aanpassing krijgen dus de verschillen tussen lage (veel zon en/of wind) en hoge prijzen (fossiele opwek) gaat groter worden, ook worden door veel meer variabelen/variaties in het aanbod door op/af schakelen van zon/wind/WKK/batterijen veel grotere (prijs) fluctuaties voorzien.
Heb je daar data van dan? Wie voorziet die grotere verschillen? Want ik geloof er niet zo in maar kan het niet hard maken met cijfers. Mijn theorie is dat bij een te grote spread het zodanig financieel gaaf wordt dat andere veel grotere partijen aan de slag gaan met hun grootschalige accu's (bijv. Eneco/vattenfall etc maar kunnen ook kwekers/telers/energiehandelaars zijn) en daarmee de spread weer een beetje dempen. Waardoor het voor de relatief kleine krabbelaar met zijn/haar thuisbatterij niet per se heel veel winstgevender wordt dan dit. En andersom ook: stel dat het 50% winstgevender wordt om dit wel thuis te doen dan zul je zo'n giga-instroom van thuisbatterijen zien dat het ook wel weer dempend gaat werken.

De vraag is waar dit evenwichtspunt zit en of we al op "piek thuis-batterij" zitten.

• Marcel1974
Fr33z schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Heb je daar data van dan? Wie voorziet die grotere verschillen? Want ik geloof er niet zo in maar kan het niet hard maken met cijfers. Mijn theorie is dat bij een te grote spread het zodanig financieel gaaf wordt dat andere veel grotere partijen aan de slag gaan met hun grootschalige accu's (bijv. Eneco/vattenfall etc maar kunnen ook kwekers/telers/energiehandelaars zijn) en daarmee de spread weer een beetje dempen. Waardoor het voor de relatief kleine krabbelaar met zijn/haar thuisbatterij niet per se heel veel winstgevender wordt dan dit. En andersom ook: stel dat het 50% winstgevender wordt om dit wel thuis te doen dan zul je zo'n giga-instroom van thuisbatterijen zien dat het ook wel weer dempend gaat werken.

De vraag is waar dit evenwichtspunt zit en of we al op "piek thuis-batterij" zitten.
Nee, vanzelfsprekend heb ik geen data van volgend jaar!

Ik zeg ook niet wat er gaat gebeuren maar wel dat ik de stelligheid van velen dat vanaf 1 januari handelen vrijwel niet meer mogelijk is niet onderschrijf Het mooie aan tegengeluid is dat je gestimuleerd wordt na te denken

Ga maar eens na hoeveel (weinig) vermogen er überhaupt met Wkk’s e.d. wordt opgewekt ten opzichte van het totale vermogen/verbruik, batterijen/accu’s zijn (en blijven denk ik nog heel lang) helemaal marginaal qua omvang en invloed.

Feit is dat veel partijen te maken gaan krijgen met veranderingen m.b.t. de energiebelasting , in de loop van komend jaar weten we meer.

• Fr33z
Marcel1974 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:04:
[...]

Nee, vanzelfsprekend heb ik geen data van volgend jaar!

Ik zeg ook niet wat er gaat gebeuren maar wel dat ik de stelligheid van velen dat vanaf 1 januari handelen vrijwel niet meer mogelijk is niet onderschrijf Het mooie aan tegengeluid is dat je gestimuleerd wordt na te denken

Ga maar eens na hoeveel (weinig) vermogen er überhaupt met Wkk’s e.d. wordt opgewekt ten opzichte van het totale vermogen/verbruik, batterijen/accu’s zijn (en blijven denk ik nog heel lang) helemaal marginaal qua omvang en invloed.

Feit is dat veel partijen te maken gaan krijgen met veranderingen m.b.t. de energiebelasting , in de loop van komend jaar weten we meer.
jammer maar dan deel ik je mening niet. Want waarom zou verandering in salderingswetgeving dan betekenen dat de spread hoger wordt? het hele ding is toch dat je met einde saldering alleen nog geld.kunt verdienen als handelaar als 'inkoop' + energiebelasting+btw laag genoeg is tov het kale verkooptarief?

Dus stel een dag als vandaag:

je koopt overdag tegen 0.5 ct/kwh in maar met energiebelasting en btw zit je toch op 13 ct kostprijs. savonds is de epex verkoopprijs mss 20 ct. spread is dan nog maar 7 ct ipv in de huidige situatie waarbij het 20 cent is. Daar ga je niet rijk van worden toch?

Natuurlijk wordt het anders als.je in de hogere staffels van energiebelasting komt maar voordat ik hier thuis in een jaar 100.000 kWh verhandel zijn we ook heel wat batterijen verder...

• Marcel1974
Fr33z schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:36:
[...]

jammer maar dan deel ik je mening niet. Want waarom zou verandering in salderingswetgeving dan betekenen dat de spread hoger wordt? het hele ding is toch dat je met einde saldering alleen nog geld.kunt verdienen als handelaar als 'inkoop' + energiebelasting+btw laag genoeg is tov het kale verkooptarief?

Dus stel een dag als vandaag:

je koopt overdag tegen 0.5 ct/kwh in maar met energiebelasting en btw zit je toch op 13 ct kostprijs. savonds is de epex verkoopprijs mss 20 ct. spread is dan nog maar 7 ct ipv in de huidige situatie waarbij het 20 cent is. Daar ga je niet rijk van worden toch?

Natuurlijk wordt het anders als.je in de hogere staffels van energiebelasting komt maar voordat ik hier thuis in een jaar 100.000 kWh verhandel zijn we ook heel wat batterijen verder...
Als je alleen in/verkoopt klopt jouw berekening zeker, maar als je gas moet verbranden om stroom te produceren ga je pas draaien als het rendabel is, de energiebelasting gaan ze bij die kosten moeten meenemen.

Die partijen gaan dus pas tegen hogere prijzen leveren.

En inderdaad gaan de accu partijen ook anders rekenen, de spread zal dus hoe dan ook toenemen, de grote vraag is vooral hoeveel…..

[ Voor 5% gewijzigd door Marcel1974 op 30-08-2026 19:55 ]

• Fr33z
Marcel1974 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Als je alleen in/verkoopt klopt jouw berekening zeker, maar als je gas moet verbranden om stroom te produceren ga je pas draaien als het rendabel is, de energiebelasting gaan ze bij die kosten moeten meenemen.

Die partijen gaan dus pas tegen hogere prijzen leveren.

En inderdaad gaan de accu partijen ook anders rekenen, de spread zal dus hoe dan ook toenemen, de grote vraag is vooral hoeveel…..
nee juist niet. want er zit nu al energiebelasting op dat aardgas dat je als input gebruikt en volgend jaar ook. Die situatie verandert dus niet. De vraag voor salderen en effect daarvan is alleen relevant als je eerst kWhs inkoopt en daarna ook weer kWhs verkoopt.

• Marcel1974
Fr33z schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

nee juist niet. want er zit nu al energiebelasting op dat aardgas dat je als input gebruikt en volgend jaar ook. Die situatie verandert dus niet. De vraag voor salderen en effect daarvan is alleen relevant als je eerst kWhs inkoopt en daarna ook weer kWhs verkoopt.
Ook voor die partijen veranderen dingen waardoor ook hun kostprijs oploopt

Overigens is de huidige hoge gasprijs tevens een factor wat ervoor zal zorgen (met het steeds vaker aflopen van goedkope contracten) dat de spread oploopt.

[ Voor 28% gewijzigd door Marcel1974 op 30-08-2026 20:57 ]

• Fr33z
Marcel1974 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:09:
[...]

Pfff, zij gaan ook energiebelasting moeten betalen over de geleverde stroom! Feitelijk kopen zij stroom in op uren dat zij niet opwekken en leveren terug met zelf geproduceerde stroom, valt ook onder het salderen verhaal

Overigens is de huidige hoge gasprijs tevens een factor wat ervoor zal zorgen (met het steeds vaker aflopen van goedkope contracten) dat de spread oploopt.
hoe werkt dat volgens jou dan? of je typt gek of je snapt de materie niet zo. Als producent/leverancier betaal je echt geen energiebelasting of btw over stroom die je aan het net levert. Dat doen de energiebedrijven namens de overheid en die geven het aan de belastingdienst. misschien zit de verwarring in wat 'geleverde stroom' is. Kun je wat specifieker zijn? bedoel.je een tuinder met een WKK die stroom inkoopt voor bijv een accu en die later verkoopt? of een tuinder die eerst aardgas inkoopt en daarna stroom verkoopt? in situatie 2 verandert er namelijk niks.

De salderingsregeling is relevant voor iedereen die max een 3x80A aansluiting heeft (huishoudens of kleine bedrijven volgens het Rijk: https://www.rijksoverheid.nl/themas/klimaat-milieu-en-natuur/energie-thuis/salderingsregeling ) bijv. de partijen die jij noemt zijn in 2026 ook al niet afhankelijk van wel.of niet salderen dus voor hen verandert er niks.

of zijn er naast aflopen salderingsregeling voor kleingebruikers nog andere grote wijzigingen in de wetgeving per 1-1-2027 die dingen met energieprijzen gaan doen?

mijn originele.punt was: ja ik verwacht dat handelen voor consumenten in 2027 minder interessant wordt omdat je ineens de energiebelasting bij je kosten op moet tellen waar dat nu niet zo is. Belasting is niet relevant bij verkoop want dat doe je tegen epex-prijzen.

• Marcel1974
Fr33z schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:35:
[...]

hoe werkt dat volgens jou dan? of je typt gek of je snapt de materie niet zo. Als producent/leverancier betaal je echt geen energiebelasting of btw over stroom die je aan het net levert. Dat doen de energiebedrijven namens de overheid en die geven het aan de belastingdienst. misschien zit de verwarring in wat 'geleverde stroom' is. Kun je wat specifieker zijn? bedoel.je een tuinder met een WKK die stroom inkoopt voor bijv een accu en die later verkoopt? of een tuinder die eerst aardgas inkoopt en daarna stroom verkoopt? in situatie 2 verandert er namelijk niks.

De salderingsregeling is relevant voor iedereen die max een 3x80A aansluiting heeft (huishoudens of kleine bedrijven volgens het Rijk: https://www.rijksoverheid.nl/themas/klimaat-milieu-en-natuur/energie-thuis/salderingsregeling ) bijv. de partijen die jij noemt zijn in 2026 ook al niet afhankelijk van wel.of niet salderen dus voor hen verandert er niks.

of zijn er naast aflopen salderingsregeling voor kleingebruikers nog andere grote wijzigingen in de wetgeving per 1-1-2027 die dingen met energieprijzen gaan doen?

mijn originele.punt was: ja ik verwacht dat handelen voor consumenten in 2027 minder interessant wordt omdat je ineens de energiebelasting bij je kosten op moet tellen waar dat nu niet zo is. Belasting is niet relevant bij verkoop want dat doe je tegen epex-prijzen en daarmaa basta.
Manman denk aan je hart , ik had de reactie al aangepast

Maar ik ga verder niet in discussie met je, heb het niet zo op figuren die met een reactie zoals “en daarmee basta” hun vermeende gelijk denken aan te dikken.

Succes!

• Ax05
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:42
Renger-oi schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:06:
[...]

Met Een Sigenergy systeem met eigen EMS met AI.
Op 8 September ook een SigenStor bij ons. Had het idee om VPP van Frank te gaan gebruiken maar begin hier steeds meer aan te twijfelen.

Welke inkoop en verkoop settings heb jij ingesteld op je SigenStor?

E208, ID3, 2x Easee Max, SigenStor 15 kW 27 kWh + Gateway, PV 6885 Wp zuid PV 2790 Wp oost.

• Renger-oi
Ax05 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 07:54:
[...]

Op 8 September ook een SigenStor bij ons. Had het idee om VPP van Frank te gaan gebruiken maar begin hier steeds meer aan te twijfelen.

Welke inkoop en verkoop settings heb jij ingesteld op je SigenStor?
Eerst had ik 13 cent inkoop en 9 cent verkoop. Nu heb ik de verkoop naar 11 cent gezet en de btw uiteraard op 21%. En ik ben nu overgestapt naar Zonneplan ivm de verkoopkosten van Frankenergie, en de wazige rekeningen die ze sturen.

• Ax05
Renger-oi schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:51:
[...]

Eerst had ik 13 cent inkoop en 9 cent verkoop. Nu heb ik de verkoop naar 11 cent gezet en de btw uiteraard op 21%. En ik ben nu overgestapt naar Zonneplan ivm de verkoopkosten van Frankenergie, en de wazige rekeningen die ze sturen.
Bedankt voor je info!

E208, ID3, 2x Easee Max, SigenStor 15 kW 27 kWh + Gateway, PV 6885 Wp zuid PV 2790 Wp oost.

• Fr33z
Marcel1974 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:45:
[...]

Manman denk aan je hart , ik had de reactie al aangepast

Maar ik ga verder niet in discussie met je, heb het niet zo op figuren die met een reactie zoals “en daarmee basta” hun vermeende gelijk denken aan te dikken.

Succes!
jij ook succes met je eigen vermeende gelijk, thanks

[ Voor 24% gewijzigd door Fr33z op 31-08-2026 21:50 ]

• Fr33z
Marcel1974 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:16:
[...]

ik.zou deze ook nog even aanpassen dan want hier staat ook een verwachting die ik niet kan thuisbrengen.

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 09:14
Heeft iemand al de virtuele batterij optie van de Sigenstore aan de praat gekregen? Daarmee.kan je batterij in meerdere virtuele aparte batterijen delen met ieder een eigen taak! Werkt al wel in Scandinavië maar ik kan het niet inschakelen.

Handig voor de handel! Ik wil een deel aan Frank geven en een deel zelf gebruiken met de Sigenstore AI.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufJBZeTsB4K7YUTtAT1rXeER8A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MvLUZyMFfD03SvzyRQIR1Jx.jpg?f=fotoalbum_large

"May The Force be with me"

• stefan1512
Darth_Fedor schreef op donderdag 3 september 2026 @ 00:19:
Heeft iemand al de virtuele batterij optie van de Sigenstore aan de praat gekregen? Daarmee.kan je batterij in meerdere virtuele aparte batterijen delen met ieder een eigen taak! Werkt al wel in Scandinavië maar ik kan het niet inschakelen.

Handig voor de handel! Ik wil een deel aan Frank geven en een deel zelf gebruiken met de Sigenstore AI.

[Afbeelding]
Mijn vermoeden is dat dat net als sommige andere opties, alleen door de installateur te wijzigen is. Heb je die al gevraagd?

• Ax05
Darth_Fedor schreef op donderdag 3 september 2026 @ 00:19:

[Afbeelding]
Misschien een mooie vraag voor het SigenStor forum?

Ben benieuwd, lijkt mij ook interresant.

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 09:14
stefan1512 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:53:
[...]

Mijn vermoeden is dat dat net als sommige andere opties, alleen door de installateur te wijzigen is. Heb je die al gevraagd?
Helaas is die failliet gegaan (BeSolar). Eens kijken of ik mezelf als installateur kan aanmelden als mijn batterij specialist cursus afgerond is in november.

"May The Force be with me"

• stefan1512
Ik zit in hetzelfde schuitje, je kan de club die het overgenomen heeft gewoon om support vragen. Heb zelf ook een paar dingetjes gehad. Zij hebben toegang tot je systeem.

• osluis
Net de eindafrekening van Frank ontvangen. Zoals vele anderen ook geschrokken van hoeveel ik nog moet bijbetalen. Bijna €800,- dat had ik niet verwacht met een dynamisch contract met maandelijkse correcties.

Sinds de thuisbatterij er staat is mijn verbruik thuis meer dan verdubbeld. Als ik de EV buiten beschouwing laat, ben ik van rond de 3500kWh naar een schokkende 7700kWh gesprongen. Een deel daarvan kan door het opzetten van een homelab verklaard worden, maar lang niet alles. Ik heb hier eerder mijn vermoedens gemeld dat handel door Frank veel rooskleuriger voorgesteld werd en dat laad en ontlaadverliezen wel eens voor vervelende effecten kunnen zorgen waar veel mensen niet bij stilstaan. Tijd om alle data van het afgelopen contractjaar te verzamelen en een analyse te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 06-09-2026 13:02 ]

• Ruud033
osluis schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:01:
Net de eindafrekening van Frank ontvangen. Zoals vele anderen ook geschrokken van hoeveel ik nog moet bijbetalen. Bijna €800,- dat had ik niet verwacht met een dynamisch contract met maandelijkse correcties.

Sinds de thuisbatterij er staat is mijn verbruik thuis meer dan verdubbeld. Als ik de EV buiten beschouwing laat, ben ik van rond de 3500kWh naar een schokkende 7700kWh gesprongen. Een deel daarvan kan door het opzetten van een homelab verklaard worden, maar lang niet alles. Ik heb hier eerder mijn vermoedens gemeld dat handel door Frank veel rooskleuriger voorgesteld werd en dat laad en ontlaadverliezen wel eens voor vervelende effecten kunnen zorgen waar veel mensen niet bij stilstaan. Tijd om alle data van het afgelopen contractjaar te verzamelen en een analyse te maken.
Had je VPP aanstaan? Wellicht kan je je homelab verbruik splitsen uit je data via het 'verschil' in zelfverbruik voor en na dat inzichtelijk is in de batterij. Tenminste, als je batterij eerder geplaatst is dan je homelab.

Ben wel benieuwd naar je data

• Vdvmark
  • Nu online
Ik geloof dat met die batterij de voorschotten op of rond nul stonden en de maandelijkse correcties zullen wel geen energiebelasting kennen, dat volgt op de jaarrekening. Je batterij zal wel iets van 5kWh per cycle kunnen verliezen, hoeveel cycles geeft ie aan ?

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:03
Ik ben nu ook bang voor mijn eindafrekening. Hoeveel energiebelasting betaal je in je dynamische voorschotbedrag?

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:34
lonehitman schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:05:
Ik ben nu ook bang voor mijn eindafrekening. Hoeveel energiebelasting betaal je in je dynamische voorschotbedrag?
Dat ligt toch helemaal aan wat jij hebt opgegeven aan verbruik en aan opwek in kWh bij het aangaan van het contract?? Over het verschil betaal je de energiebelasting, en het totaal jaarbedrag wordt gedeeld door 12 en elke maand verrekend. Bij mij is dat ruim €40 per maand, voor 4.000 kWh meer verbruik dan opwek. Express wat hoger ingezet, want na saldering kom ik op zo'n 3.000kWh meer verbruik. Dan zal er voor mij geen tegenvaller zijn bij de jaarafrekening.

[ Voor 12% gewijzigd door dccm op 07-09-2026 15:58 ]

• Coffeeroam
osluis schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:01:

Oef, dat is zorgwekkend! Meer verbruik kan ik me nog voorstellen (ik hoop dat het niet alleen maar batterij cycle verliezen zijn!). Maar hoe kan dat, dat je zoveel moet bijbetalen op de eindafrekening? - want er wordt toch al tussentijds per maand afgerekend naar het werkelijke verbruik en met de werkelijke kWh prijzen in elke maand? - Ben benieuwd naar je analyse.

• dccm
Coffeeroam schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:23:
[...]

Oef, dat is zorgwekkend! Meer verbruik kan ik me nog voorstellen (ik hoop dat het niet alleen maar batterij cycle verliezen zijn!). Maar hoe kan dat, dat je zoveel moet bijbetalen op de eindafrekening? - want er wordt toch al tussentijds per maand afgerekend naar het werkelijke verbruik en met de werkelijke kWh prijzen in elke maand? - Ben benieuwd naar je analyse.
Een batterij geeft niet zo veel meer verbruik, naar mijn idee. Want die laad en ontlaad, dus is al gesaldeerd. (behalve dan de interne verliezen van de batterijen natuurlijk) Het is bij mij voornamelijk het verbruik van de twee elektrische auto's, elk zo'n 30.000 km per jaar en de warmtepomp voor verwarming/koeling van het huis.

Ik kreeg zo'n €130 terug op mijn jaarrekening. Omdat ik het verbruik express wat hoger had ingezet aan het begin van het contract.

Dat jij €800 moet bij betalen kan alleen maar door dat je maandelijks te weinig rekening hebt gehouden met het verbruik vs opwek en daarmee de saldering. Want het maandelijks verbruik heb je immers al betaald met je maandelijkse facturen. (marktprijs + opslag Frank + btw)..

[ Voor 19% gewijzigd door dccm op 07-09-2026 16:43 ]

• Coffeeroam
dccm schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:38:
[...]

Een batterij geeft niet zo veel meer verbruik, naar mijn idee. Want die laad en ontlaad, dus is al gesaldeerd. (behalve dan de interne verliezen van de batterijen natuurlijk) Het is bij mij voornamelijk het verbruik van de twee elektrische auto's, elk zo'n 30.000 km per jaar en de warmtepomp voor verwarming/koeling van het huis.
Ik dacht daarbij inderdaad aan de interne verliezen. Elke cycle verlies je wat.

Als je méérverbruik hebt, bv. door elektrische auto's, dan heb je dat verbruik toch al per maand afgerekend?

• dccm
Coffeeroam schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:45:
[...]

Ik dacht daarbij inderdaad aan de interne verliezen. Elke cycle verlies je wat.

Als je méérverbruik hebt, bv. door elektrische auto's, dan heb je dat verbruik toch al per maand afgerekend?
Het verbruik wel ja...die stroom (marktprijs, opslag en BTW) heb ik er over betaald...en ook hetzelfde terug gekregen van de zonnepanelen.....maar de energiebelasting wordt jaarlijks bepaald aan de hand van het totale verbruik minus de totale teruglevering. En die moet wordt dan verrekend in de jaarrekening.

In het bovenste deel van je maandelijkse factuur staat hoeveel je per maand aan energiebelasting betaald..

In het onderste deel van je maandelijkse factuur staat hoeveel je werkelijk hebt verbruikt en teruggeleverd (zonder de energiebelasting)

Vanaf 2027 verwacht ik dat ze maandelijks de werkelijke energie belasting gaan verrekenen op de maandelijkse factuur. Dus dan heb je ook geen echte jaarafrekening meer nodig. Want er is niets meer te verrekenen over een heel jaar. (bij dynamische contracten)

[ Voor 29% gewijzigd door dccm op 07-09-2026 17:16 ]

• osluis
Coffeeroam schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:23:
[...]

Ik ben er nog niet helemaal uit, heb nog geen tijd gehad om alles tot in detail te bekijken. Wat ik wel weet is dat ik in dat jaar 13710kWh heb ontladen uit de batterij en dat ik er 14320kWh in gestoken heb (stats Sigen App).

Dat geeft mij aan dat de batterij zelf al aan zelfconsumptie 610kWh heeft geregisteerd. Dat is feitelijk hoger, want als de zon schijnt steelt hij PV opwek omzichzelf draaiend te houden, zonder dat dat ergens geregisteerd wordt. Op basis van de live stats die ik een beetje gevolgd heb acht ik een intern verbruik tussen de 1752kWh en 2628kWh realistischer (continu 200/300W).

Als ik vervolgens kijk naar het totaal verplaatste volume van 28030 kWh kijk en rekening houd met 98% efficientie (wat mijn inziens te hoog is), verdwijnt er alweer 561kWh, dan zit je alweer op een totaal van 2312kWh tot 3189kWh dat omgezet is in warmt. Denk vervolgens aan inkoopvergoeding voor Frank, energiebelasting dat je misloopt, inkoop dat je betaalt en niet meer terughaalt met verkoop. Het zal snel in de papieren lopen.

Grootste verbeterpunt dat ik tot nu toe kan bedenken is om de batterij onder een bepaald verbruik in sluimerstand te laten gaan, maar dan is de reactietijd om off grid te gaan niet langer <1ms.

Bovenstaand is even op de achterkant van een bierviltje. Pin mij er ajb nog niet op vast. Waarom Frank er zo laat mee komt dat ik moet bijbetalen ben ik ook nog niet helemaal uit, maar het lijkt erop dat de in rekening gebrachte energiebelasting op basis was van mijn oud profiel en dat ze pas bij de eindafrekening door hebben dat mijn verbruik veel hoger was ofzo. To be continued.

Ik ben overigens erg benieuwd of het rendement dat Sigen opgeeft voor de omvormer accuraat is. Sigen geeft een max efficientie op van 98.1% ~ 98.4% , maar ik zie nergens terug wat het gemiddeld is of zou moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 07-09-2026 17:22 ]

• dccm
osluis schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:15:
[...]

Waarom Frank er zo laat mee komt dat ik moet bijbetalen ben ik ook nog niet helemaal uit, maar het lijkt erop dat de in rekening gebrachte energiebelasting op basis was van mijn oud profiel en dat ze pas bij de eindafrekening door hebben dat mijn verbruik veel hoger was ofzo. To be continued.
Dat lijkt me inderdaad de reden... de in rekening gebrachte wordt maar 1x per jaar vastgesteld met de cijfers die op dat moment bekend zijn.

• Coffeeroam
osluis schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:15:
[...]

Ik ben er nog niet helemaal uit, heb nog geen tijd gehad om alles tot in detail te bekijken. Wat ik wel weet is dat ik in dat jaar 13710kWh heb ontladen uit de batterij en dat ik er 14320kWh in gestoken heb (stats Sigen App).

Dat geeft mij aan dat de batterij zelf al aan zelfconsumptie 610kWh heeft geregisteerd. Dat is feitelijk hoger, want als de zon schijnt steelt hij PV opwek omzichzelf draaiend te houden, zonder dat dat ergens geregisteerd wordt. Op basis van de live stats die ik een beetje gevolgd heb acht ik een intern verbruik tussen de 1752kWh en 2628kWh realistischer (continu 200/300W).

Als ik vervolgens kijk naar het totaal verplaatste volume van 28030 kWh kijk en rekening houd met 98% efficientie (wat mijn inziens te hoog is), verdwijnt er alweer 561kWh, dan zit je alweer op een totaal van 2312kWh tot 3189kWh dat omgezet is in warmt. Denk vervolgens aan inkoopvergoeding voor Frank, energiebelasting dat je misloopt, inkoop dat je betaalt en niet meer terughaalt met verkoop. Het zal snel in de papieren lopen.

Grootste verbeterpunt dat ik tot nu toe kan bedenken is om de batterij onder een bepaald verbruik in sluimerstand te laten gaan, maar dan is de reactietijd om off grid te gaan niet langer <1ms.

Bovenstaand is even op de achterkant van een bierviltje. Pin mij er ajb nog niet op vast. Waarom Frank er zo laat mee komt dat ik moet bijbetalen ben ik ook nog niet helemaal uit, maar het lijkt erop dat de in rekening gebrachte energiebelasting op basis was van mijn oud profiel en dat ze pas bij de eindafrekening door hebben dat mijn verbruik veel hoger was ofzo. To be continued.

Ik ben overigens erg benieuwd of het rendement dat Sigen opgeeft voor de omvormer accuraat is. Sigen geeft een max efficientie op van 98.1% ~ 98.4% , maar ik zie nergens terug wat het gemiddeld is of zou moeten zijn.
Het lijkt mij dat als je 13710kWh heb ontladen uit de batterij en 14320kWh hebt geladen, dat het verschil van 610 kWh de gehele interne verliezen over het jaar zijn. Die 610 kWh is immers "zoekgeraakt" . Dit, aangenomen dat de SoC eind van het jaar precies gelijk is aan begin van het jaar.

Dit lijkt dan ook grofweg overeen te komen met de 561 kWh die je aan interne verliezen berekent met die 98% cycle-efficiency.

Het verschil dat overblijft komt dan inderdaad doordat 98% de geïdealiserde waarde van efficiency is. Net als bij een auto, bij andere omgevingstemperatuur en andere laad/ontlaadsnelheden, etcetera, is de efficiency minder.

• osluis
Coffeeroam schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:04:
[...]

Het lijkt mij dat als je 13710kWh heb ontladen uit de batterij en 14320kWh hebt geladen, dat het verschil van 610 kWh de gehele interne verliezen over het jaar zijn. Die 610 kWh is immers "zoekgeraakt" . Dit, aangenomen dat de SoC eind van het jaar precies gelijk is aan begin van het jaar.

Dit lijkt dan ook grofweg overeen te komen met de 561 kWh die je aan interne verliezen berekent met die 98% cycle-efficiency.

Het verschil dat overblijft komt dan inderdaad doordat 98% de geïdealiserde waarde van efficiency is. Net als bij een auto, bij andere omgevingstemperatuur en andere laad/ontlaadsnelheden, etcetera, is de efficiency minder.
Dat is een interessante stelling. Ik maakte de aanname dat dit verschil kwam door intern verbruik van de batterij, maar jouw uitleg is een veel logischere en denk ik ook betere. Dat zou betekenen dat het grootste deel van de sluimerverbuik gewoon uit PV en Grid komt en alleen uit de batterij ontrokken wordt in periodes waarin er ontladen wordt. Dat is maar 2 tot 4 uur per dag afhankelijk van hoeveel cycli er gemaakt wordt.

• stefan1512
Wauw... ik had een A4 voor je getypt met berekening maar toen ik verstuurde kreeg ik een error dat ik ingelogd moet zijn van Tweakers, ipv die optie alsnog te bieden is de complete reactie weg... :?

MAND versie: kijk maar naar omvormer in en uit vs batterij in en uit vermogen

laden a 95%
ontladen a 92,8%
efficiency (dus niet 98%)

met jouw kWh's kwam ik op 2500 kWh verliezen in het jaar incl 18 uur standby tijd a 123W gemiddeld (51W soms en 160 meestal). Uren zijn 14k kWh / 365 = 40 per dag en rekende met 6 uur aan laden en ontladen (die verliezen zijn al meegenomen in efficiency)

• annoniem83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 20:44
Mand versie 🤣 love it!

• Ruud033
Hey ik zag gisteren in de Frank en Sigen-app dat de batterij precies om 18:00 wel ontladen heeft voor ca. 25kWh met een onbalans prijs van €4/kWh. Maar dit zie ik niet terug in de app, alsof in de app de Epex prijzen worden gebruikt maar Frank toch de opbrengsten van de onbalans heeft toegeëigend (met het commando ontladen om 18:00).

Hebben meer mensen dit gehad? Ik heb de klantenservice al gemaild of er iets administratief mis is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAVyg3jv_iY-e9NyBacYIVjjrcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0QX5SfkEP2PYNWWC3HIs1uY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tf0uhTOQ_H_1-govUKbwsDJVB9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3Sns13CGTzHxNh1XZ3XZo2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jxRxhnI_R9RBP8n2AJjdTW0uyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCtVzlmSpRcyLtAOGmAiVMJd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oTY36LEGwRloywMlbZJvIRn4EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2MWGYV7BkxKNkZXk4k1EYTm.jpg?f=fotoalbum_large

• annoniem83
Ik heb sinds de 6e (dus data van de 7e en 8e missen nu) geen nieuwe daggegevens in de Frank app. Toevallig anderen ook last van?

• stefan1512
annoniem83 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:17:
Ik heb sinds de 6e (dus data van de 7e en 8e missen nu) geen nieuwe daggegevens in de Frank app. Toevallig anderen ook last van?
dat heb ik ook inderdaad, kreeg wel vanochtend een mail dat 'slimmemeterportal' van liander doorkreeg dat mijn meter storing had maar direct erna opgelost was. Ik hoop wel dat ze de juiste data binnen kunnen halen en niet zoals iemand anders zei, het lineair over de hele dag verdeeld wordt.. met 30 kwh aan batterijen zou dat erg negatief uitvallen voor mij.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:27
Ik heb dit vorige maand ook meerdere dagen gehad. En in juli ook.

Frank verwijst naar een storing in de meter, de meter geeft zelf niet aan de standen uitgelezen zijn. Maar gek genoeg gaat de meter na een paar dagen toch weer de meterstanden doorgeven. Dat dit hier zoveel vaker gebeurt, verbaast mij eigenlijk.

Ik kreeg een paar weken geleden een brief van Liander dat ze een storing in mijn meter komen oplossen of deze gaan vervangen. Eind september komen ze dat doen.

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 10:21
annoniem83 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:17:
Ik ook al twee dagen zonder data in de app. Tot nu toe nooit gehad, ook geen meter storing. Lijkt me meer aan de Frank kant te zitten. Normaliter heb ik het volgende dag rond 9 uur in de app staan

• bergsmit
  • Laatst online: 13-09 21:34
hier het zelfde na 6 september geen informatie meer in de Frank app "inzicht", wel in de app "slim huis" Terwijl de EPEX nu op de hoogste prijzen staat en de onbalansprijzen negatief zijn ten opzichte van de EPEX, doet Frank helemaal niets, dus maar weer de stekker er uit getrokken en aan het ontladen via de EPEX!

[ Voor 51% gewijzigd door bergsmit op 09-09-2026 20:23 . Reden: typefout correctie ]

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:01
Hier ook geen meetgegevens meer na de 6e. Ook ik heb daarover een mailtje gekregen van slimmemeterportal, het probleem zit hem dus echt bij de netbeheerder. In mijn geval Liander. Je kunt via mijnLiander de meter testen, dat mislukt bij mij gisteren en vandaag.

Overigens heb ik alleen gas bij Frank, maar ook de standen voor elektriciteit missen in het slimmermeterportal.

[ Voor 12% gewijzigd door jaspersvensk op 10-09-2026 09:01 ]

• annoniem83
toch fijn te horen dat ik niet de enige ben :) ik hoop idd dat het wel recht getrokken wordt en de data alsnog uitgelezen wordt. Zeker voor vanavond want dan is er vrij dure stroom die ik met m’n batterij teruglever (aansturing door batterij niet door Frank) dus een gemiddelde is zeker niet fijn.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:27
Volgens mij kunnen ze de uurstanden niet verder terug lezen dan een dag, dus ze kunnen alleen het verschil tussen de laatste en huidige stand berekenen.

Mijn ervaring is (en dit is na contact met Frank Energie ook bevestigd) dat als de meter niet is uitgelezen door een storing, dat dan later op basis van het verbruik en je verbruiksprofiel een inschatting wordt gemaakt. Die is niet helemaal exact, maar op zich best reëel. Zal een euro schelen hier en daar, maar was bij mij in ieder geval geen extreme afwijking van wat ik had verwacht.

• stefan1512
jaspersvensk schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:57:
Hier ook geen meetgegevens meer na de 6e. Ook ik heb daarover een mailtje gekregen van slimmemeterportal, het probleem zit hem dus echt bij de netbeheerder. In mijn geval Liander. Je kunt via mijnLiander de meter testen, dat mislukt bij mij gisteren en vandaag.

Overigens heb ik alleen gas bij Frank, maar ook de standen voor elektriciteit missen in het slimmermeterportal.
Bij mij lukte vandaag wel, gisteren stond er dat ze tussen 9:00-17:00 bezig waren met het systeem en dat de test mogelijk zou falen en dat bleek inderdaad.

• Coffeeroam
annoniem83 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:23:
toch fijn te horen dat ik niet de enige ben :) ik hoop idd dat het wel recht getrokken wordt en de data alsnog uitgelezen wordt. Zeker voor vanavond want dan is er vrij dure stroom die ik met m’n batterij teruglever (aansturing door batterij niet door Frank) dus een gemiddelde is zeker niet fijn.
Alleen bij Liander dan. Ik bij Stedin en geen onderbrekingen gezien.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:28
Wij hebben na de 7e geen gegevens meer zichtbaar.

Als ik het goed begrijp ligt dit bij Liander en is dit niet iets wat we zelf kunnen forceren op de één of andere manier?

Overigens dacht ik me te herinneren dat een slimme stroom meter 10 dagen aan kwartier-data op kan slaan.

Ioniq 5 N-Line MY2026, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• Kenar95
Bericht van Frank Energie op basis van een aangemaakt ticket:
Dank voor je bericht, we hebben in het systeem gekeken en zien dat wij geen meterstanden hebben ontvangen. We hebben begrepen dat er een verstoring is in het opvragen van de intervalstanden aan een van de uitleessystemen van de slimme meter. Inmiddels is een deel van de meterstanden van 7 september wel beschikbaar gemaakt, echter is de verstoring helaas nog niet opgelost.

Dit betekent dat er geen of minimaal meetdata uit de netgebieden van Liander opgehaald en uitgeleverd kan worden en dat de meetdata die aangevraagd is vanuit deze netgebieden later beschikbaar zal zijn dan gebruikelijk.

Je hoeft dus niets te doen.

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:56
MijnBatterij.nl geeft een dagresultaat (afgelopen dinsdag) van €17,29 (gekoppeld aan mijn anker en frank energie). Frank Energie zelf zegt €14.23. Waar zit het verschil in? Weergave in Frank Energie is exclusief BTW?

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:04
@robg1984 dat is het grootste verschil inderdaad. Ook de 'Frank Slim' wordt op mijnbatterij.nl ook niet bij het resultaat opgeteld, dat is de correctie van de inkoopvergoeding en dat verklaart waarschijnlijk de overige paar cent.

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:56
Leftblank schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:18:
@robg1984 dat is het grootste verschil inderdaad. Ook de 'Frank Slim' wordt op mijnbatterij.nl ook niet bij het resultaat opgeteld, dat is de correctie van de inkoopvergoeding en dat verklaart waarschijnlijk de overige paar cent.
Helder!
Dank je. Wel lekker resultaat t.o.v. de andere dagen waar soms maar een paar cent genoteerd wordt..

• stefan1512
Via slimmemeterportal kan ik wel al 7 en 8 september zien, hopelijk krijgt Frank ze ook snel verwerkt in hun systeem. Vanochtend wel weer een melding dat de meter storing heeft.

"Gevraagde meetdata niet beschikbaar, meter tijdelijk in storing
Van toepassing op: Elektriciteit"

• annoniem83
Dennis25 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:07:
Wij hebben na de 7e geen gegevens meer zichtbaar.

Als ik het goed begrijp ligt dit bij Liander en is dit niet iets wat we zelf kunnen forceren op de één of andere manier?

Overigens dacht ik me te herinneren dat een slimme stroom meter 10 dagen aan kwartier-data op kan slaan.
Ik hoop het van die 10 dagen want ik heb helaas nog steeds niks sinds de 6e en ben toch benieuwd naar het positieve resultaat van zo’n dag als gister door m’n batterij :)

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 16:46

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Coffeeroam schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb een mid kWh meter over de omvormer gezet.

dit jaar tot nu toe heb ik 7045 kWh opgenomen en 5446 kWh afgegeven.

Dat is dus een efficiency van ca 77% en geeft inderdaad dus aan dat het meeste standby vermogen uit via panelen en het net komt. Op een jaar zal het op ca 2.000 kWh extra verbruik komen.
Ik zit nu op aansturing via Sigen Ai maar eigenlijk is het niet te doen om een fatsoenlijk vergelijk tussen aansturing door Frank of Sigen Ai te maken omdat ook bij Frank het sluipverbruik er zal zijn, of ik moet de waardes in de Sigen Ai app geloven maar dat is ook niet zuiver want daar zit ook je zonneopbrengst in.

Ben nog aan het vogelen hoe ik dat fatsoenlijk uit kan splitsen

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ik heb hier sinds zondag ook geen nieuwe gegevens meer in de Frank app.

Kreeg ook te horen van Frank klantenservice dat het probleem bij Liander ligt.

Wel beetje balen want ik heb juist de afgelopen dagen (behalve dinsdag) vrij aardig kunnen terugleveren met relatief hoge tarieven. Hoop wel dat ze dit beetje oplossen achteraf...

• Coffeeroam
azutphen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:24:
[...]

Ik heb een mid kWh meter over de omvormer gezet.

dit jaar tot nu toe heb ik 7045 kWh opgenomen en 5446 kWh afgegeven.
...
Dat is bijzonder slecht. Waar is die 1599 kWh naar toe? - als er 7045 kWh wordt geladen mag je toch hopen dat minstens 90% daarvan er ook weer uitkomt (tenminste, als je de energie puur en alleen in- en uit de batterij hebt gemeten).

• Kenar95
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H7vhLsFtr0rWRNRBDMeFmYDEKY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JHSm9a92GEu5Vm8AZYPZuSTU.png?f=fotoalbum_large

Vandaag 'bijgewerkt' tot gisteren, alleen 7,8,9 september ontbreken volledig. Lijkt me gek dat data van 10 en 11 weer beschikbaar was, maar er 3 dagen tussenuit zijn? Waren juist lekkere verdiendagen... 🤔

• stefan1512
Bij mij ontbreekt de 10e ook in het overzicht. Slimmemeterportal ziet wel al mijn dagen (op 10 september na). Als zij dat kunnen moet Frank dat ook kunnen dus ik kan geen genoegen nemen met een schatting als de data gewoon uit te lezen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWw6yGsgfsDcIGR55KcSTFPMhHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQfyTp723uFZRKTGSjlLvO1U.png?f=fotoalbum_large

• Ruud033
azutphen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:24:
[...]

omdat ook bij Frank het sluipverbruik er zal zijn
Bedoel je hiermee het verbruik van Liander wat is als de batterij in standby staat en niet in zelfverbruik modus zodat je Liander niet nodig hebt?

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud033 op 12-09-2026 12:47 ]

• stefan1512
Inmiddels heeft slimmemeterportal nu ook de data van de belangrijkste dag, 10 september met de 82ct/kwh prijzen. Als zij dat hebben moet Frank het ook kunnen inlezen...

• azutphen

azutphen

Ruud033 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:46:
[...]

Bedoel je hiermee het verbruik van Liander wat is als de batterij in standby staat en niet in zelfverbruik modus zodat je Liander niet nodig hebt?
Hi Ruud, ik bedoel het sluipverbruik van je omvormer/batterij.

Je omvormer gebruikt regelmatig tussen de 80 en 160 om de batterij te koelen of conditioneren. Deze energie komt niet uit je batterij maar uit het net. De efficiency van je omvormer is dus een leuk getal maar in de praktijk haal je die echt nooit door het sluipverbruik. Ik heb een meter over de aansluiting van mijn omvormer dus zie precies wat er in en uit gaat en dan kom ik op een efficiency van ca 77%.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• azutphen

azutphen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDEDzjr4MA7NjbUwYJb8phCXwnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVYcLVTjP8nScQ8axjwCDpOk.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruud033
azutphen schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:15:
[...]

Hi Ruud, ik bedoel het sluipverbruik van je omvormer/batterij.

Je omvormer gebruikt regelmatig tussen de 80 en 160 om de batterij te koelen of conditioneren. Deze energie komt niet uit je batterij maar uit het net. De efficiency van je omvormer is dus een leuk getal maar in de praktijk haal je die echt nooit door het sluipverbruik. Ik heb een meter over de aansluiting van mijn omvormer dus zie precies wat er in en uit gaat en dan kom ik op een efficiency van ca 77%.
80 en 160 watt neem ik aan?

Hou je daar ook rekening mee in de verkoopprijs formule? En zo ja hoeveel dan?

• stefan1512
Iemand al z’n data inzichtelijk van de ontbrekende periode? 6-10 sept in mijn geval.

• Kenar95
stefan1512 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:33:
Iemand al z’n data inzichtelijk van de ontbrekende periode? 6-10 sept in mijn geval.
7, 8 en 9 september ontbreken hier. Vrees wel want overmorgen (17e) wordt de kwartierdata overschreven,..

• stefan1512
Kenar95 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:30:
[...]

7, 8 en 9 september ontbreken hier. Vrees wel want overmorgen (17e) wordt de kwartierdata overschreven,..
Heb ze vandaag telefonisch gesproken. Ze geven aan dat ze de data bij Liander opvragen dus ik neem aan dat Liander die standen wel gewoon heeft. Ze lopen alleen zoals FE wel vaker heeft met administratieve zaken, 'achter'. Als de data in de app staat kun je wel de gegevens opvragen. Ik ga het namelijk wel controleren. :P

Moet ze wel credits geven voor de slinksheid van hun klanten'service'. Op mails reageren we binnen 2 werkdagen... Iedereen hier weet dat daar gerust een 0 achter mag komen.
Dan Whatsapp: Hoe zorg je ervoor dat je geen vragen te verwerken hebt maar wel doet lijken of er een klantenservice bestaat? Men geeft een telefoonnummer, zegt dat er na 24 uur weer een nieuw bericht moet komen 'door privacy bescherming' en zorgt dat je er niet eerder dan 24 uur naar omkijkt. Dat laatste is makkelijk want alleen de emails duren al 20 dagen.. Tadaaaaa de hele whatsapp is dus dagelijks weer geleegd 8)7
Telefonisch dan maar? Even geduld dan heb je ze vast wel te pakken, oh ja wel tussen 9 en 13 uur want tja, hele werkdagen die bestaan niet meer. Ze zijn vast bezig in de middag met de appjes,.. of nee de emails... of.. tja wat doen ze daar eigenlijk. De lijn was druk bezet, hoe zorg je er dan voor dat mensen uit frustratie ophangen? Niet door te zeggen de lijn is druk bel later nog een keer. Dat hoort iedereen wel eens die een klantenservice belt. En nu komt ie: je laat de wachttoon 1x!!! overgaan en speelt dan weer dat bandje af. Zo hoort iemand 10x per minuut je bandje dat het druk is en geratel over dat ze online alles kunnen vinden enz. _/-\o_

• Kenar95
Kenar95 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:30:
[...]

Zojuist volgende antwoord van de klantenservice gekregen:
Dank voor je bericht, we zijn bezig om in bulk de data weer opnieuw op te vragen. We hebben begrepen dat alles nu weer beschikbaar is, dit zal wel een paar dagen duren. 

• azutphen

azutphen

Ruud033 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:24:
[...]

80 en 160 watt neem ik aan?

Hou je daar ook rekening mee in de verkoopprijs formule? En zo ja hoeveel dan?
Hi Ruud, ik bedoel inderdaad 80-160 watt per uur, ik houd er geen rekening mee met mijn in of verkoop strategie want het maakt niets uit of ik wel of geen activiteit heb, dat sluipverbruik heb je toch. Al moet ik wel zeggen, sinds de aansturing van sigen ai lijkt het dat hij wel flinke periodes in slaapstand en dan gebruikt hij niets.
Even de maanden vergeleken met aansturing door Sigen Ai en door Frank en verschil is hooguit 2% dus dat maakt bijna niets uit

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste