Beste tweakers,
Ik ben nieuw in dit topic, heb al wel aardig wat terug gelezen in de posts en heb een indruk gekregen. Ik ben op zoek naar hulp in het begrijpen van deze nieuwe wereld en het fijn instellen van mijn batterij.
Ik heb sinds 1 augustus 2026 een werkende sigenstor batterij. Hiervoor ben ik druk zoekende wat de beste instelling is, welke energie leverancier (nu bij Frank) en algeheel wat het beste zou passen in mijn situatie voor nu (in 2026) want ik begrijp dat per 1 januari '27 alles toch op kop wordt gegooid en ik dan feitelijk opnieuw kan beginnen. Ik lees hier al veel dingen die nieuw voor mij zijn, onder andere:
- gebrek aan transparantie Frank Energie prijsopbouw inkoop / verkoop
- wisselende markten waar Frank in handelt (onbalans/epex) zonder dat je hier zelf weet van hebt als je handeld in de 'slimme' modus VPP van Frank (handel stand, standaard
- rare keuzes die het Frank algoritme soms maakt met laden/ontladen die niet perse financieel voordelig zijn voor de batterij eigenaar
Mijn setup;
- nieuwbouw woning all electric
- 35 pv panelen 435Wp = 15.225 Wp
- Sigenergy sigenstor 27.2 kWh batterij
- 12kW omvormer
- noodstroom gateway (hierdoor 10% ondergrens bij batterij ingesteld)
- 3x25A aansluiting
- geen EV auto
- warmtepomp Nibe F2050 monoblock
Ik las dat @
azutphen een vergelijkbare setup heeft qua batterij en heb zijn posts met grote interesse gevolgd. Met name zijn vergelijk tussen de frank VPP en SIG Ai.
Ik heb een paar dagen in het begin (omdat ik ook maar net begonnen ben feitelijk) op de SIG Ai gedraaid. Mijn installateur had dit ook zo ingesteld. Ik had zo mijn twijfels of die Ai wel alles uit mijn setup haalde.
Ik exporteerde feitelijk alleen maar stroom met SIG Ai, mijn woning was voorzien maar, de batterij ontlaadde niet onder de 60%.
Ik weet niet waarom, misschien ben ik ongeduldig en moet ik het systeem langer laten 'leren' wat ook mijn eigen gebruik is. Maar ik had het idee dat ik niet alles eruit haalde in die SIG Ai modus (gebalanceerd). Ik had het idee dat er geld bleef liggen dat had kunnen worden opgeraapt op de epex omdat hij niet ontlaad onder de 60%.
Toen besloot ik eens naar de Frank Slimme koppeling te gaan en tot mijn verbazing was er ineens een Frank VPP profiel in mijn SIG app. (nieuw voor mij) maar afijn, ik kon direct zien dat het gedrag van de batterij anders was. Nu laadde de batterij zelfs op vanaf het stroomnet (wat die voorheen echt niet deed) om het later terug te geven. Er kwamen ineens giga pieken en dalen in de app met laden en ontladen. Handelsmodus staat op normaal trouwens.
Ik heb zo mijn twijfels of dit wel goed is voor de batterij. Kunnen jullie hier commentaar op geven? Zie ook de screenshot hiervan vanuit de SIG app.
Ook zie ik dat de batterij soms aan het laden is vanaf het stroomnet bij hoge kosten via de frank VPP. Dat verbaast mij enigzins aangezien ik best veel zonnestroom heb. Is het niet zo dat het veel goedkoper is om sowieso eerst zonnestroom zelf te gebruiken alvorens te exporteren? Omdat je minder euros erugkrijgt voor de export dan dat je betaald per afgenomen kwh langs de meter?
Lang verhaal, maar jullie lezen het. Twijfels twijfels. Waar doe ik nou goed aan. Na het lezen van velen van jullie comments en het zien van de frank VPP gedrag de laatste dagen denk ik erover weer terug te gaan naar SIG Ai, maar dat is onderbuik gevoel, geen harde cijfer onderbouwd besluit.
Verder ben ik benieuwd of jullie het idee zouden hebben of dat Frank met zijn tarieven feitelijk slecht is voor mijn situatie en dat een andere leverancier beter was geweest.
Met vriendelijke groet, Ruud