Zo zie ik in het overzicht dat mijn 2 sessy's aan het laden zouden zijn en 1 aan het ontladen (wat natuurlijk niet kan kloppen)
:strip_exif()/f/image/tniWuGzUlvaSS8P1GZQFU7Qi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben sinds 1 Mei klant geworden, en heb nu oom nog steeds alleen de data van 1 April in de app.
Denk dat ze de data van 2 april nog niet hebben ontvangen?
Screenshot van nu, 2 mei.
                                                [ Voor 31% gewijzigd door procyon op 03-05-2024 11:33 ]
Hoe kan dat dan? Moet ik soms ook betalen voor het handelen? Werkt het algoritme dan niet goed?
Bij batterij 2 hetzelfde, deze maand € 1,07, totaal € -0,75
Iemand een idee?
                                                [ Voor 39% gewijzigd door cacofant op 03-05-2024 13:43 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dit moet wel beter worden, want anders kost het alleen maar geld.
                    DJP! schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:22:
Zijn bij jullie de Day Ahead prijzen bekend? Hier zowel in Home Assistant en in de Frank Energie app geen prijzen…
:strip_exif()/f/image/j2YTUfz9x5f8YbiRql1QRoCu.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar je hebt ze waarschijnlijk ook al via Frank nu, toch?
Om het ondubbelzinnig te maken. Zo een grafiek. Maar dan met de juiste getallen, want bijna 335kwh terugleveren en dan toch 390 euro moeten betalen klopt niet. Ik heb de betalingen en retouren van tibber er naast gelegd en dan kom ik voor het getoonde jaar op -200 euro uit, op basis van de af en bijschrijvingen op de bank rekening. De uurprijs van tibber en de toeslagen zijn goed ingevuld, helaas faster ergens iets niet goed.
                                                [ Voor 0% gewijzigd door tcw82 op 05-05-2024 14:27 . Reden: Juiste negatieve getal opgezocht en opgeschreven ]
/f/image/khw4rfjS6f1XihjgIfL3GkTu.png?f=fotoalbum_large)
Dit is van 1 batterij, maar € 1,23 verdiend in 5 dagen?
[ Voor 38% gewijzigd door cacofant op 06-05-2024 11:22 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
En ze staan nu sinds dat moment continu op SessyConnect. Her en der nog een paar issues met SOC waardes die niet klopte, maar dat zit nog in het opstartproces zie ik het maar voor me.
Maar heb er 6 draaien en dit is bijvoorbeeld een van mijn Sessy's nu qua verdiensten:
                    Deze gegevens kan ik uit de power-by-the-hour app op mijn homey halen. Voor deze maand is dat 29 kWh dus 1 laadcyclus per dag.Peterhardenberg schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:05:
[...]
1 Cycli is 1x volledig opladen en weer ontladen.
Je hoeft dus alleen maar te weten hoeveel er is ontladen en dat te delen door de capasiteit van de accu, dan weet je hoeveel cycli'e je accu heeft gedaan.
                    /f/image/8mezHEWQsSL96Kx65mWQTj43.png?f=fotoalbum_large)
Misschien kunnen jullie even met me meekijken want ik snap niet veel van de app van Frank.
A: Hier zie ik een overzicht van het nettoverbruik en -opwek, met dynamische prijzen die een mark-up van 14 cent per kWh hebben, plus 21% BTW. Deze prijzen leken altijd redelijk op die in de Zonneplan-app. Ik heb bijna €14 opgewekt, maar mijn nettoverbruik komt uit op -€7 (29,2 kWh).
B: Hier zie ik verbruikscijfers die overeenkomen met mijn eigen metingen (13,9 verbruik en 43 teruglevering). Maar de bijbehorende bedragen lijken te laag.
C: Bij 'kale marktprijzen inclusief inkoopvergoeding en BTW' is er geen optie om de energiebelasting mee te nemen in het bedrag.
Uiteindelijk bij D zie ik dat gisteren €1,41 heeft gekost (!) en dat de accu's (3 Sessy's) ook geld hebben gekost door te handelen. Ik begrijp dat ze voornamelijk hebben geladen, maar de kWh die ze hebben geladen is al verwerkt in het generieke verbruik, wat mijn teruglevering heeft verlaagd en dus mijn terugleververgoeding heeft verminderd.
Ik kan niet goed zien of ik er onderaan de streep beter van word, of dat ik beter terug kan gaan naar Zonneplan en terug kan vallen op EPEX-handel. Als ik dat gisteren had gedaan, zou ik winst hebben gemaakt met de Sessy's van 15 maal 9 cent ipv verlies..
[ Voor 27% gewijzigd door procyon op 08-05-2024 12:21 ]
Dat is gek. Hier zijn ze de hele dag al bezig.cacofant schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:12:
Vandaag al de hele dag SessyConnect aan staan batterijen doen de hele dag al niets.. Zo verdien je natuurlijk nooit iets... Kom op onbalans !! :-)
                    Dit was bij mij vandaag..
                                                [ Voor 66% gewijzigd door cacofant op 09-05-2024 17:04 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Hi Ricardo, ik probeer je te helpen op afstand maar alle instellingen verspringen continu, Sessy is geen kermisattractiecacofant schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:33:
@Twan_V Nee ik heb al alles geprobeerd nu. Ik kan via myhomebattery schakelen tussen Zero on meter, Charge etc. Maar commando lijkt aan te komen (status veranderd) maar beide batterijen doet er niets mee..
Tenzij je weet wat je doet is mijn advies, blijf van de knopjes af, als er echt iets mis is lossen wij het op, misschien wel terwijl ik een avondje met vrienden naast het kampvuur zit.
                    Bijzonder, ik herken een paar van jouw patronen ook in mijn laadcurve vandaagprocyon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:25:
[Afbeelding]
Vandaag gaat de SOC ook weer alle kanten op... het als gevolg verkeerde aansturing en dus niet kunnen laden vandaag 13:45 - 14:00 met onbalans prijs van -0.65 euro niet kunnen laden want "vol".
                    @Mister I @procyon en mijn grafiek is exact gelijk aan die van jullie.Mister I schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:41:
[...]
Bijzonder, ik herken een paar van jouw patronen ook in mijn laadcurve vandaag
[Afbeelding]
                                                Het algo zal wat moeite hebben gehad, wat je niet ziet door lagere resolutie, is dat het een zaagtand wasHans Grundemann schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:44:
Dat lijkt mij bijzonder sterk, met name vwb de batterij capaciteit. Worden we nou gefopt??
De piek om 13:34 waren eigen lijk 2 stuks van 2 minuten en 1 minuut
resolutie 1min
                                                Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bij mij ziet het verloop van soc er hetzelfde uit maar wijken de percentages toch behoorlijk af van de andere plaatjes.Hans Grundemann schreef op zondag 12 mei 2024 @ 06:17:
[...]
Maar mij gaat het om het verloop van de soc tov onze installaties. Die geeft volgens de uitleg p de site van FE jouw eigen batterijpercentage aan: https://www.frankenergie....over-slim-stroom-handelen
En die zouden bij ons drieën gisteren dus exact hetzelfde zijn geweest. Dat kan gewoon niet waar zijn. Ik hou er niet van om voor het lapje te worden gehouden.
                    Bij mij bij 1 specifieke sessy is dat 3x gebeurd.Mister I schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:53:
Wat ik denk is dat rond 8:30 uur gisteren, de sessy's een nieuwe soc waarde hebben gekregen in de Frank app.
:strip_exif()/f/image/3kSESZJ81fJZakdoD3eYEDhY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter referentie, rond 00:15 schoot de SOC in 15 minuten omhoog van 20% naar 57%
Rond 04:30 zelfde verhaal, in 15 minuten van 15% naar 55% en 08:30 van 5% naar 66% in 15 minuten.
Dat moeten storingen geweest zijn.
Echter;
Om 03:00 begin het ontladen tot 04:15. In die tijd ging de SOC van 63% naar 15%.. dat kan helemaal niet. Dat is bijna 2,5kW/h ontladen in 1:15 oftewel ontladen met 2000 watt.
Hopelijk was het een fluke en zijn de komende dagen weer logisch
[ Voor 26% gewijzigd door procyon op 12-05-2024 10:28 ]
/f/image/N4pgQEPdw6MyoDs6XbgqXsBW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gOO2rnSNh0ofHucHudZBdECK.png?f=fotoalbum_large)
                    Maar wat er daarna gebeurde is hoogst opmerkelijk. De groep in de groepenkast lag er dus uit, De Sessy's konden niks doen en dus niet worden aangestuurd voor de rest vd dag en toch werd er volgens de Frank app gewoon door gehandeld en heb ik vandaag ook handelsresultaten gezien.
1e grafiek is van Sessy waarop het punt te zien is dat de groep eruit gaat (komt ook overeen met wat ik HomeWizard en HomeAssistant kan zien.) De andere grafieken uit de Frank app, alsof er niks aan de hand is.
Ongeveer middernacht 11 mei heb ik de groep weer aangezet en pas op 12 mei rond het middaguur is te zien dat er een correctie van SoC plaatsvindt waarbij die omhoog schiet naar z'n werkelijke waarde. ik stuur het maar weer door naar Frank...
Opzich zijn de handelsresultaten niet verkeerd maar ik vertrouw niet echt wat ik zie.
:fill(white):strip_exif()/f/image/by9OLqOLIOIvl6PoPceSCZNZ.png?f=user_large)
/f/image/JY3QbHYN2h97ecp3AjsAeEbA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vFhsIIrbXFtm4I39X1yH7N5R.png?f=fotoalbum_large)
                    Rond 17:45 (plaatje midden) werd er besloten dat het een goed moment was voor een ontlaad sessie, de onbalans prijs was immers hoger dan de EPEX.
Toch moest het algoritme toch ook weten dat de EPEX prijs een uurtje later, hoger uit zou vallen dan de onbalansprijs.
Met andere woorden; een ontlaad sessie rond 19:15 op EPEX prijs was lucratiever dan de onbalansprijs rond 17:45. Zeker omdat toen al duidelijk was dat de EPEX zelfs van 19:00 tot 21:00 uur hoger zou blijven dan de onbalansprijs rond 17:45 waar toen voor werd terug geleverd.
Dat was hier de juiste keuze geweest. Zeker als je aan mag nemen dat de onbalansprijzen in de ochtend en de avond altijd fors hoger uitvallen dan de EPEX prijzen en dus ook tussen 19:00 en 21:00 een aantal maal hoger uit zullen vallen dan de EPEX.
Je ziet dat later ook, rond rond 20:45 is de onbalansprijs (rood omcirkeld helemaal rechts) fors hoger dan de EPEX (0,149 vs 0,66) waar we geen gebruik meer van konden maken omdat de accu inmiddels geen capaciteit meer had.
Misschien is dit iets dat kan worden meegenomen in het tweaken van het algoritme?
                                                Ik snapte zelf ook vaak het algoritme niet. Een van de redenen daarvoor bleek de resolutie te zijn van de grafiek in de Frank app. Ik ben daarom zelf de info gaan verzamelen.procyon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:51:
Er viel me iets op in het handels algoritme kijkend naar de actuals van gisteren;
Rond 17:45 (plaatje midden) werd er besloten dat het een goed moment was voor een ontlaad sessie, de onbalans prijs was immers hoger dan de EPEX.
Toch moest het algoritme toch ook weten dat de EPEX prijs een uurtje later, hoger uit zou vallen dan de onbalansprijs.
Met andere woorden; een ontlaad sessie rond 19:15 op EPEX prijs was lucratiever dan de onbalansprijs rond 17:45. Zeker omdat toen al duidelijk was dat de EPEX zelfs van 19:00 tot 21:00 uur hoger zou blijven dan de onbalansprijs rond 17:45 waar toen voor werd terug geleverd.
Dat was hier de juiste keuze geweest. Zeker als je aan mag nemen dat de onbalansprijzen in de ochtend en de avond altijd fors hoger uitvallen dan de EPEX prijzen en dus ook tussen 19:00 en 21:00 een aantal maal hoger uit zullen vallen dan de EPEX.
Je ziet dat later ook, rond rond 20:45 is de onbalansprijs (rood omcirkeld helemaal rechts) fors hoger dan de EPEX (0,149 vs 0,66) waar we geen gebruik meer van konden maken omdat de accu inmiddels geen capaciteit meer had.
Misschien is dit iets dat kan worden meegenomen in het tweaken van het algoritme?
[Afbeelding]
Op https://www.tennet.org/en...ort_data_explanation.aspx is een API beschikbaar waar bijna alle data van de onbalans markt inzit. Dit in combinatie met de “power” van mijn Sessy’s geeft de volgende grafiek. (Grafiek is van gister
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NXXlNOI6py7iBzRuYg9fi82E.jpg?f=user_large)
Geel is de “power” van de Sessy, groen de onbalans, oranje de prijs van de onbalans en wit de EPEX prijs.
Volgens mij klopt het gedrag van het algoritme redelijk goed, ja er is zeker ruimte voor verbetering, maar het werkt al best goed volgens mij.
In bijgaande plaatje vind je de tabel met het netto all-in resultaat over de periode 1-14 mei voor mijn situatie. Het is een flink complex verhaal, wat ook in de facturatie enkele uitdagingen voor FE in zich heeft. Ik zal proberen nog wat te verduidelijken (met afgeronde euro-bedragen):DJP! schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:28:
[...]
Hier dezelfde ervaring, als je ze een klacht/opmerking of andere vraag stuurt reageren ze altijd snel en ook duidelijk. Mag je die Excel met het verwachte rendement delen? Daar ben ik namelijk ook wel benieuwd naar.
1. de onbalansopbrengst is in totaal € 46. In die € 46 zit € 13 aan voordeel vanwege handelen tegen de EPEX-prijzen op momenten dat geladen/ontladen wordt. Die € 13 wordt nu via de reguliere energiefactuur verrekend. De onbalansvergoeding is € 46 - € 13 = € 33.
2. FE hanteert in het contract een marktprijs+ op verbruik en marktprijs- op leveren. Vanwege de onbalanshandel tegen willekeurige epex-tarieven, hanteert men hierop een compensatie per kWh. Daardoor komt het laden en ontladen op een saldo van € 0. Dit is de kWh-prijs in kolom 5.
Al-met-al zou in mijn situatie met de daadwerkelijke cijfers over de periode 1 t/m 14 mei, de totale rekening € -54 bedragen. Ik heb 2 dagen geen onbalanshandel gedaan, dus dit bedrag zou een paar euro hoger moeten zijn, dus ongeveer € -60.
De onbalans-opbrengst is in dit geval ongeveer € 120 per maand. Indien alle maanden hetzelfde op zouden brengen (wat in de praktijk niet het geval is), is een kleine € 1.450. In de zomermaanden zal het iets meer dan € 140 zijn en in de winter minder.
Echter dit bedrag heb ik afgezet tegen mijn eerder behaalde resultaten via een eigen ROI-strategie. Dat deed ik bij Tibber waar ik ook een Slim Laden vergoeding voor mijn EV ontving (plm € 4 per maand voor een plug-in). Mijn resultaat over 1-14 mei zou in dat geval € -54 zijn geweest. .
Netto voordeel wegens handel op onbalansmarkt is in deze periode dus € 6, ongeveer € 12 per maand. Daarbij de opmerking dat het slechts een heel korte periode betreft en het dus gevaarlijk is dit zomaar naar een heel jaar te extrapoleren.
                    :fill(white):strip_exif()/f/image/nPmMSMlCW4RAzs4alCqkFb79.png?f=user_large)
26,33 Euro voor een weekje... Ik weet niet hoe goed of slecht de onbalans markt was afgelopen dagen maar als ik deze lijn door trek over het jaar dan is dat bijna 1400 euro voor een jaar. Dan zijn de Sessy's in iets minder dan 4,5 jaar terug verdiend
Dat is wel wat FE heeft gecommuniceerd dus ga ja. Ik houd overigens de kosten/opbrengsten op basis van de Dynamische tarieven bij (nog uit de tijd van Dynamisch handelen), zie grafiek hieronder.ErnstH schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:16:
De EPEX kosten/opbrengsten worden gecompenseerd meen ik dus die moet je niet meetellen.
Voor alsnog heeft dat een resultaat van ongeveer +€3 opgeleverd (slim handelen sinds 2 mei), dus neem aan dat dat extra winst is...
                                                killroi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:27:
[...]
Ik heb gezocht naar deze info maar kan het niet vinden. Heb je toevallig de link nog? Ik heb een omvormer en zonnepanelen van zonneplan en vooralsnog kan het automatisch aan en uitzetten van de omvormer alleen wanneer je bij hun energie afneemt. Dat is een beetje hoe ze werken helaas. Ik denk dat ik deze week ga overstappen naar FE. Toch wel heel nieuwsgierig geworden.
:strip_exif()/f/image/rVyJdcxpcYdhpPhoWAHj3MZU.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de vraag met omvormers zelf gesteld. Zie plaatje en antwoord. Klopt je moet dan klant zijn. Uitschakelen levert ook een vergoeding op en als je geen klant bent is dat lastig uitbetalen.
Op welke link doel je verder? Naar de nexus batterij? Zonneplan Nexus thuisbatterij
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 20-05-2024 15:04 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
killroi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:26:
[...]
Beetje off topic ... sorry daarvoor.
Ik heb inderdaad de Zonneplan One optimized omvormer. Bedoel je te zeggen dat die omvormer dat niet ondersteund? Volgens mij heb ik bij de installatie op de tablet van de monteur wel de status van de onafhankelijke panelen kunnen zien. Ik ben wel eens bezig geweest om in te loggen op de wifi maar dat is mij uiteindelijk niet gelukt. Inloggen wel, maar daarna kwam ik niet verder. Niet mijn grootste probleem overigens maar wel storend.
:strip_exif()/f/image/1jtwKzJKsdGAcK02iI6SS8RZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je het Kiki vraagt kan dit inderdaad niet. Ik ben geen fan van Kiki maar dat is een andere discussie. Ik hoor veel van Enphase micro omvormers. Daar kan het wel mee. Google er maar eens op.
Hier kan ik ieder paneel ook niet zien hoor. Aan de opbrengst valt me niks raars op dus ik ga er vanuit dat ze nog goed genoeg werken.
Als je nu Sessy's al hebt dan zou ik persoonlijk lekker bij FE gaan handelen. Ik heb geen ervaring ermee..... maar om dan nu de overstap naar Nexus te maken zou ik zonde geld vinden. Zeker nu je al een deel terug hebt van je investering.
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 20-05-2024 15:37 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Inmiddels zij we weer een paar dagen verder...Jay-v schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:34:
[...]
Zou je dat in iets meer details kunnen uitleggen? Voor 4 Sessy's + installatie betaal ik ongeveer 12.5K na BTW teruggave. Bij een levensduur van 8 jaar zit je dan aan 4.28 EUR aan kosten per dag.
Dan moet je onbalans handel + andere besparingen dat wel opleveren natuurlijk. Hoe moet ik jou spreadsheet precies lezen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/RnfziATBBUshkXs7zqTtT4Nx.png?f=user_large)
Je ziet bij "in" de kosten van de hoeveelheid kWh die de Sessy's in gaan. Deze kosten worden door Home Assistant berekend door de hoeveelheid kWh per uur met de uurprijs van Frank Energie te vermenigvuldigen. Het zelfde geld voor "out", dit zijn dus opbrengsten van het ontladen van de Sessy's. Bij "totaal" trek ik de kosten van de opbrengsten af. (en hoop dat dit positief is
bij Opbrengst Frank, Sessy 1 en 2 vul ik de opbrengsten in die ik uit de app van FE haal. Totaal Sessy's is dan Sessy 1 en 2 opgeteld. Totaal opbrengst is de totaal van de kWh meter + de totaal uit de FE app.
Ik weet niet zeker of ik dit goed bereken, op de site van FE staat namelijk dat je een correctie krijgt voor de kosten van de batterijen op de EPEX markt en dat dit zowel positief al negatief kan zijn.
Je ziet dus dat de laatste dagen duidelijk minder waren qua opbrengst dan de dagen ervoor... Waarbij bij mijn vorige post het daggemiddelde nog op 3,76 euro lag licht die nu op 2,85 euro. Ik denk dat ik daarom ook geen uitspraken meer ga doen over terugverdientijd tot dat ik veel meer data heb.
Er is website met data van onbalansmarkt: https://data.boerman.dev hier kun je bij dashboards uit een aantal markten ed kiezen. Hier een screenshot van onbalansmarkt van afgelopen 2 jaar: Er is wel een trend te zien tov 2022 ten tijde van de energiecrisis.DJP! schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:27:
[...]
Het is voor mij nu ook meer een leuk extraatje.. En mocht het minder/te weinig gaan opleveren dan schakel ik ook zo weer terug naar een nul op de meter of eco modus met de Sessy's.
Ben wel benieuwd of er ergens een overzicht van de maximale dagelijkse verschillen op de onbalans markt is, en of je daar dan een neergaande trend in kan zien. Ben erg benieuwd wat er in de afgelopen tijd verbeterd is dat de onbalans markt nu slapper is geworden. Is dat het voorspellen van de zon en wind energie? Of het beter voorspellen van de energie behoefte van de klanten van energie maatschappijen? of kan het bijvoorbeeld liggen aan het onderhoud van de Borssele kerncentrale?
/f/image/y45f6RfBZxe8fQUc5KtCcWpU.png?f=fotoalbum_large)
De 'Enius' app vind ik ook prettig voor de huidige real time onbalans, met in te stellen notificaties.
Ik mail regelmatig met FE als ik iets opmerkelijks zie en merk dat ze er nog volop mee bezig zijn om het proces te optimaliseren. Ik kijk wel uit naar de implementatie van de in te stellen handel strategie, begrijp dat je dan zelf kunt aangeven hoe 'agressief' er gehandeld wordt met je batterij.
Handelen met de thuisaccu blijft speculatief en vergelijkbaar met een aandelenmarkt. Maar leuk om er mee bezig te zijn en je bent vrij je accu in te zetten hoe je zelf wilt.
Dank voor het delen. Ik volg dit topic met interesse en probeer ook inzicht te krijgen in mogelijke opbrengsten. B.v. wat het verschil is tussen Zonneplan en Frank Energie. Als in de onbalansmarkt variaties zijn zou dat in beide systemen moeten terugkomen. Onder een grafiek van het Zonneplan demo systeem en meer beperkte info van Frank Energie met Sessy van dit forum. Inderdaad lijken variaties wel wat op elkaar. Er was een periode met betere opbrengsten in ZP eind maart / begin april, daarna is de curve wat vlakker.DJP! schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:07:
[...]
Inmiddels zij we weer een paar dagen verder...
[Afbeelding]
Je ziet bij "in" de kosten van de hoeveelheid kWh die de Sessy's in gaan. Deze kosten worden door Home Assistant berekend door de hoeveelheid kWh per uur met de uurprijs van Frank Energie te vermenigvuldigen. Het zelfde geld voor "out", dit zijn dus opbrengsten van het ontladen van de Sessy's. Bij "totaal" trek ik de kosten van de opbrengsten af. (en hoop dat dit positief is) Dit zijn dus alleen de kosten/opbrensten gemeten door e kWh meter waar de Sessy's op zijn aangesloten.
bij Opbrengst Frank, Sessy 1 en 2 vul ik de opbrengsten in die ik uit de app van FE haal. Totaal Sessy's is dan Sessy 1 en 2 opgeteld. Totaal opbrengst is de totaal van de kWh meter + de totaal uit de FE app.
Ik weet niet zeker of ik dit goed bereken, op de site van FE staat namelijk dat je een correctie krijgt voor de kosten van de batterijen op de EPEX markt en dat dit zowel positief al negatief kan zijn.
Je ziet dus dat de laatste dagen duidelijk minder waren qua opbrengst dan de dagen ervoor... Waarbij bij mijn vorige post het daggemiddelde nog op 3,76 euro lag licht die nu op 2,85 euro. Ik denk dat ik daarom ook geen uitspraken meer ga doen over terugverdientijd tot dat ik veel meer data heb.Het is volgens mij wel zo dat de onbalans markt redelijk zwak/slap is de laatste tijd. Ik denk gemiddeld wel dat handelen op de onbalans markt meer oplevert dan alleen laden/ontladen op de EPEX markt. Tijd zal het leren!
Desondanks, als we kijken naar de gemiddelde dagopbrengst van ZP lijkt dat over de afgelopen 22 dagen prima: ca. 5.2 euro terwijl 5 euro is aangegeven door ZP zelf. Voor Frank Energie met Sessy waren er meldingen van 0.7 euro per dag, maar nu ook van 1.25 euro. Volgens Frank Energie zelf zou de opbrengst 1.6 euro kunnen zijn en in het slechtste geval 1.2 euro. Maar om er wat zinnigs over te zeggen is minimaal data nodig van maanden denk ik. Als iemand zijn data wil delen zou dat mooi zijn. Ik kan dat terugkoppelen zodat FE/Sessy gebruikers kunnen zien of hun systeem afwijkt van dat van anderen?
                    /f/image/dL3QJDqZOksILBTaesTnPR6k.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind het best storend worden dat het algoritme bij zeer kleine onbalansverschillen flink gaat (ont)laden. De opbrengsten zijn echt centenwerk en waarschijnlijk negatief als je ook de omzettingsverliezen meeneemt. Grotere uitschieters worden nu gemist doordat accu reeds vol / leeg is na dit soort acties. Bijvoorbeeld afgelopen nacht is flink ontladen bij minimale onbalansprijs. Accu zo goed als leeg en nu kun je de flinke uitschieters niet meepakken.
Wijsheid achteraf is altijd makkelijk, maar dat volle bak laden/ontladen bij minimale verschillen brengt in mijn ogen (financieel) helemaal niets. Hoe kijken jullie daar naar?
[ Voor 9% gewijzigd door Arnold79 op 23-05-2024 08:49 ]
Ja het algoritme mag een stuk minder agressief handelen, vooral bij kleine verschillen met een hoog vermogen laden/ontladen lijkt mij ook niet heel veel opleveren. Zelf hou ik alles bij in Home Assistant en daarbij hou ik ook rekening met de omzettingsverliezen. Gelukkig heb ik tot nu toe nog maar 1 dag gehad dat het resultaat negatief wasArnold79 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]
Ik vind het best storend worden dat het algoritme bij zeer kleine onbalansverschillen flink gaat (ont)laden. De opbrengsten zijn echt centenwerk en waarschijnlijk negatief als je ook de omzettingsverliezen meeneemt. Grotere uitschieters worden nu gemist doordat accu reeds vol / leeg is na dit soort acties. Bijvoorbeeld afgelopen nacht is flink ontladen bij minimale onbalansprijs. Accu zo goed als leeg en nu kun je de flinke uitschieters niet meepakken.
Wijsheid achteraf is altijd makkelijk, maar dat volle bak laden/ontladen bij minimale verschillen brengt in mijn ogen (financieel) helemaal niets. Hoe kijken jullie daar naar?
Het plaatje in de FE app werkt op 15 minuten basis, dit geeft een beetje een vertekend beeld. Zie ook mijn screenshot.
:strip_exif()/f/image/8tkSqU108FEZuKqUh1nkHAs1.jpg?f=fotoalbum_medium)
Je ziet dat de prijspieken best netjes worden gebruikt voor het ontladen, alleen bij de laatste piek heeft de batterij niet constant kunnen ontladen omdat deze leeg raakte.
Ik heb dat 1 keer voor 1 dag gedaan... ik heb de 15min data van de kWh meter(kWh meter waar alleen de Sessy's op aangesloten zijn) genomen, hier de data van Tennet tegenovergezet. Daarna de data uit de Frank app met het handje overgenomenErnstH schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:17:
[...]
Ik zit eraan te denken in elk geval een keer de Tennet website met balansvergoedingen te combineren met de kwartier-laad/ontlaad-data van de Sessy om de vergoeding na te rekenen. Ik kijk nu wel eens in de grafiek of de opbrengst een beetje logisch lijkt, maar dat is natuurlijk natte-vinger werk.
                                                Ik zat echter wel even te kijken naar de overzichten in de app en snap de totalen niet zo goed. Het lijkt erop dat mijn factuur over Mei alsnog 53+ euro wordt, terwijl ik bij zonneplan nog een bijna NULL rekening had in de maand April. Kloppen deze totalen wel?
De zonneplan app (die staat ingesteld op de dynamische EPEX markt tarieven), verwacht ook dat mijn rekening negatief moet zijn deze maand.
NB: ik neem veel stroom af, maar doe dat met de auto's en altijd op momenten in de weekenden wanneer de prijzen erg laag zijn.
                                                Zou kunnen, maar onlogisch voor een component die per definitie gedreven wordt door verbruik en dus dynamisch is? Het is ook niet nodig dit vast te zetten, je kan dit toch gewoon per uur meten?berendhaan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:16:
[...]
Volgens mij zitten die 'kosten' in je maandelijkse vaste deel.
Dit was bij zonneplan gewoon per uur, per dag duidelijk;
                                                [ Voor 37% gewijzigd door procyon op 28-05-2024 14:26 ]
https://www.frankenergie....bij-dynamische-contractenprocyon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:23:
[...]
Zou kunnen, maar onlogisch voor een component die per definitie gedreven wordt door verbruik en dus dynamisch is? Het is ook niet nodig dit vast te zetten, je kan dit toch gewoon per uur meten?
                    De volgende actie lijkt me onder geen elke situatie te verantwoorden (ik heb Frank zelf ook al even gemaild):DJP! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:34:
Het is inderdaad jammer dat ze met wat potjes en dergelijke rekenen. Dat maakt het narekeken en de transparantie er niet beter op. Wat dat betreft was Tibber wel heel makkelijk.
@ErnstH Op welke momeneten(tijdstippen) doel je? De grafiek in de Frank app geeft soms een wat vertekend beeld. Als ik na de data van de Sessy's en van Tennent kijk zie ik geen raar gedrag.
:strip_exif()/f/image/X38tmz9eWNXksdxiw5gWMBN6.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: zie nu dat het regeltoestand 2 was, dus ik neem aan dat de actie (initieel) reageerde op de -4 cent en dat ik niet de enige was...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 | <Record> <DATE>2024-05-28T00:00:00</DATE> <PTU>65</PTU> <PERIOD_FROM>16:00</PERIOD_FROM> <PERIOD_UNTIL>16:15</PERIOD_UNTIL> <UPWARD_INCIDENT_RESERVE/> <DOWNWARD_INCIDENT_RESERVE/> <UPWARD_DISPATCH>900.00</UPWARD_DISPATCH> <DOWNWARD_DISPATCH>-40.00</DOWNWARD_DISPATCH> <INCENTIVE_COMPONENT>0</INCENTIVE_COMPONENT> <TAKE_FROM_SYSTEM>900.00</TAKE_FROM_SYSTEM> <FEED_INTO_SYSTEM>-40.00</FEED_INTO_SYSTEM> <REGULATION_STATE>2</REGULATION_STATE> </Record>  | 
[ Voor 24% gewijzigd door ErnstH op 29-05-2024 13:25 ]
Het zal inderdaad aan die regeltoestand 2 liggen. De aansturing van de batterijen was volgens mij wel goed. Wel jammer! toch weer bijna 20 cent per Sessy misgelopen, toch bijna de helft van de opbrengst van gisterErnstH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:21:
[...]
De volgende actie lijkt me onder geen elke situatie te verantwoorden (ik heb Frank zelf ook al even gemaild):
[Afbeelding]
Edit: zie nu dat het regeltoestand 2 was, dus ik neem aan dat de actie (initieel) reageerde op de -4 cent en dat ik niet de enige was...
code:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 <Record> <DATE>2024-05-28T00:00:00</DATE> <PTU>65</PTU> <PERIOD_FROM>16:00</PERIOD_FROM> <PERIOD_UNTIL>16:15</PERIOD_UNTIL> <UPWARD_INCIDENT_RESERVE/> <DOWNWARD_INCIDENT_RESERVE/> <UPWARD_DISPATCH>900.00</UPWARD_DISPATCH> <DOWNWARD_DISPATCH>-40.00</DOWNWARD_DISPATCH> <INCENTIVE_COMPONENT>0</INCENTIVE_COMPONENT> <TAKE_FROM_SYSTEM>900.00</TAKE_FROM_SYSTEM> <FEED_INTO_SYSTEM>-40.00</FEED_INTO_SYSTEM> <REGULATION_STATE>2</REGULATION_STATE> </Record>
                    Heb contact gehad met FE.Arnold79 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]
De laad/ontlaad strategie bepalen ze op basis van actuele onbalans prijs en verwachte onbalansprijs of als het gunstig uitvalt met andere markten waarop ze eveneens opereren: zoals intraday of EPEX.
Dit is tevens de reden dat FE de EPEX lijn mogelijk uit de grafiek gaat halen.
Dus we moeten niet persé kijken naar de waarde onbalans met die van de EPEX en daar zelf de conclusie uittrekken dat er dan sprake is van handelen op minimaal verschil. En geeft ook antwoord waarom je tegenovergestelde conclusies kunt trekken als je sec naar het verschil bedrag onbalans vs EPEX kijkt.
In onderstaande screenshot is de onbalansprijs juist hoger dan de EPEX!
/f/image/WJSwfOCzUQpWOfj2rTNtXPFD.png?f=fotoalbum_large)
Persoonlijk heb ik liever dat ze de onderlinge bedragen waarop de handeling gefundeerd is, geplot gaan worden in de grafiek met vermelding van bron. De EPEX lijn is handig om kosten/baten buiten slim laden om te raadplegen (bijvoorbeeld laden van EV).
[ Voor 23% gewijzigd door azaden op 30-05-2024 15:25 ]
:strip_exif()/f/image/q0t682KKvrJ2gfVAHKo3CHDl.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren flinke uitschieters op de onbalansmarkt. Helaas bijna niets van mee kunnen pakken omdat de Sessy in de ochtend op 15% begon. Gisterenavond is geladen to 38% en weer ontladen bij kleine verschillen en begin deze ochtend weer met 15%. Er is afgelopen geen activiteit geweest.
Dat het lastig te voorspellen is snap ik, maar het ontladen van gisteravond bracht bijna niets op. Niet ontladen en batterij op ca. 50% houden zodat je beide kanten op kan lijkt dan toch logischer?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8L2HCUkIwjsqwaXKSyCHCHUH.jpg?f=user_large)
Weet iemand hoe het werkt met energiebelasting voor onbalans vermogen? Met salderen maakt het niet uit maar in de toekomst hebben we dat niet meer. Het vermogen dat heen en weer gaat naar de accu voor onbalans, moet daar energiebelasting voor betaald worden?
:strip_exif()/f/image/3h0S24FviiAplso5UtX3ejef.jpg?f=fotoalbum_large)
                                                [ Voor 86% gewijzigd door killroi op 05-06-2024 19:18 ]
Dank voor het delen. Deze Sessy opbrengsten lopen mooi synchroon met die van het Zonneplan Demo systeem, zie plaatje onder. Met een schalingsfactor van 5.59 is de gemiddelde opbrengst per dag gelijk voor de twee systemen.Mister I schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:12:
@tcw82
Resultaat Mei 2024:
€. 173,99
6x Sessy Geluidsreductie op 4
Excel:
Sessy Opbrengsten
                                                [ Voor 9% gewijzigd door siberianli op 05-06-2024 22:52 ]
Dat viel mij ook op, de verreken grafiek op Tennet.eu geeft echter ook aan 0 euro voor die uren. Dus zal wel kloppen denk ik:ErnstH schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:38:
Voor 8 juni, heeft iemand hetzelfde in het opbrengst overzicht dat de batterij vanaf acht uur s avonds ontlaadt van 85% naar 26% en dat dit niets oplevert? De onbalansprijs lijkt 0 vanaf acht uur, maar ik vraag me af of dit klopt, of dat er een fout is in de Tennet data. Lijkt me niet dat het algoritme op basis van deze prijs zou ontladen namelijk (ook lager dan de EPEX prijs).
Wel zonde van al die moeite
                    Is vandaag echt lastig om naar te kijken, laden wanneer stroom duur is, ontladen wanneer stroom negatief is. Niets doen voor het bijna complete uur waar stroom -€0,40 was
/f/image/FeO40snJp57qp2RgnZO8j00o.png?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd wat hier morgen als opbrengst uitkomt
EDIT:
Zonet geleerd wat regeltoestand 2 betekent
[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 17-06-2024 21:57 ]
Verwijderd
Dit is wat ik tot nu toe in Home Assistant aan besturing heb: (its a lot)Devke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:24:DLB zit wel op de AlphaEss?
:strip_exif()/f/image/cfghEFjlyCUY0H8Wmz8fleGG.jpg?f=fotoalbum_large)
                    Verwijderd
Ik heb een dashboard met de belangrijkste data/besturing. Wel nog steeds work in progress:Devke schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:43:
[...]
Flink bezig geweest. Alles in een mooi dashboard zien te plakken. Veel gegevens die je kunt zien. Transparanter dan een Nexus bijvoorbeeld.
                    Dit is mijn factuur, van 24 mei t/m 31 mei, met 1 Sessy.
:strip_exif()/f/image/sRzFjPjNIBQuOd1GrI5tRvFx.jpg?f=fotoalbum_large)
En met name die ‘Frank slim korting’ is best hoog, dat ga ik denk ik niet halen met die extra 2,2 cent/kWh die ze nu gaan berekenen bij verbruik van de accu.
Ik ga alles nog even narekenen inderdaad.
[ Voor 15% gewijzigd door Dennis25 op 24-06-2024 21:19 ]
XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.
:strip_exif()/f/image/O3wXGLsCcGZH1GAI9vqj8Xgc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij mijn resultaat over Mei met 2 Sessy's : EUR 76,66. 371 kWh geladen / 321 kWh ontladen volgens HA.
Ben vooral benieuwd naar de onderbouwing van de Correctie Handelseffect EPEX : ik vind het best fors dat er ruim EUR 15 van het resultaat is afgetrokken.
Mijn stroomrekening over Mei was EUR 21 en zou zonder handelen negatief zijn geweest doordat ik met de zonnepanelen meer heb opgewekt dan mijn verbruik. Dan valt het netto resultaat van ca EUR 50 - 55 mij over de eerste maand toch een beetje tegen voor 2 Sessy's die hier toch best voor hebben moeten werken.
/f/image/jiE4PxHkry0hwH2LOEwe6u7e.png?f=fotoalbum_large)
Resultaat mei met 3 Sessy's. Laden 508 kWh en ontladen 430 kWh, dus RTE 85%. Ik heb nu inmiddels het minimaal vermogen per Sessy op 1000W staan en maximaal op 2000W, misschien dat de RTE hierdoor wat hoger wordt door in meer efficiënte vermogens te zitten.
Ik heb vanavond gelijk gerekend maar kom er niet echt uit en dat is inderdaad omdat er geen onderliggende getallen liggen om iets van de factuur te kunnen zeggen.
De correctie voor EPEX vind ik ook erg hoog, zelf houd ik het bij in HA en kom op een 3 euro uit, dit is op basis werkelijk gemeten kWh en All-in prijs (inc EB, inkoopvergoeding en BTW). Heb ook nog gerekend met Marktprijs+ maar ook dan kom op maar 6 euro uit.
De Slim handelen vergoeding is ong 5 euro hoger uitgekomen dan in de app vermeld, dus dat is mooi meegenomen.
De Slim korting is ook mooi, maar kan er zelf met geen mogelijkheid berekenen om maar in de buurt te komen. Als ik uitga voor de nieuwe bonusvergoeding dan zou ik op basis van mijn gemeten kWh op €20 uitkomen (ex BTW?).
V2:
De toezegging over realtime info is goed nieuws.
Het kiezen van handelsstrategie is ook mooi, want soms wordt er wel heel veel geladen/ontladen voor paar centen. Zou mooi zijn als ze met voorbeelden zouden komen voor wat de instellingen doen op bepaalde dagen uit het verleden.
Misschien voor V3: een API koppeling om het allemaal in HA weer te kunnen geven, aflezen in de app vind ik maar een drama om eerlijk te zijn.
Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:54:
[...]
Ik lees dat tegenboekingen daar ook positief zijn. Dus betalen. Vlgs mij heeft die verrekening meer te maken met tarief correctie waarop geladen wordt. Dayahead vs onbalanstarief. Zo heb ik het begrepen. Staan daar ook facturen waarbij de correctie een betaalbedrag is. Forumlid is dat aan het uitzoeken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EXglNgaBjenLCUXj3LPk9PI9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BHSfT5jkm8WGuqEJLuAAKUKe.jpg?f=user_large)
Dit zijn de 2 relevante stukjes van een ZP factuur, dus ja zelfde ‘black box’
Zelf houd ik bij wat de batterij laad en ontlaad met de dynamisch tarief en kom wel op een heel ander bedrag uit, een paar euro terwijl FE bij mij €18 in rekening brengt. Dus daar staat nog een vraag over uit bij FE.
Hier de code die je in configuration.yaml zet bij “sensor”, herstart en klaar. Kan zijn dat de max of min prijs niet gelijk beschikbaar zijn omdat ze eerst voor moeten komen in de XML voordat ze zichtbaar zijn bij de entiteitenMr_thebrown schreef op maandag 1 juli 2024 @ 06:58:
[...]
Zou je willen delen hoe je in HA de onbalans prijs kunt krijgen? Dat zou ik ook graag willen!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
 | sensor:
  - platform: rest
    name: "TenneT mid price"
    resource: https://www.tennet.org/xml/balancedelta2017/balans-delta.xml
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.MID_PRICE }}"
    unit_of_measurement: "EUR/MWh"
    name: "TenneT min price"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.MIN_PRICE }}"
    name: "TenneT max price"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.MAX_PRICE }}"
    name: "TenneT upward dispatch"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.UPWARD_DISPATCH }}"
    unit_of_measurement: "MW"
    name: "TenneT downward dispatch"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.DOWNWARD_DISPATCH }}"
    unit_of_measurement: "MW" | 
Hier kun je dan mooie grafiekjes mee maken of verder mee gaan rekenen.
                    Eerst de totalen check; De factuur van Frank stelt 774 kWh verbruik en 990 kWh terug levering wat een netto verbruik maakt van -216kWh.. Dat is een puntlanding met wat mijn app van homewizzard zegt (Geel hieronder). De verbruiks cijfers kloppen dus.
In de app van homewizzard staat dat mijn energierekening -80 euro moet zijn puur gebaseerd op de EPEX variabelen, deze kostenraming had voorheen altijd een 100% correlatie met de facturen van zonneplan (waar ik ook een dynamisch stroomcontract had). Ik verwacht dus ongeveer een factuur van +/- -80 euro van Frank energie.
De factuur van frank spreekt over verbruikskosten van 37,94 en een terug levering van 32,92, wat de uiteindelijke factuur ongeveer 5 euro maakt.
Dat is een enorm verschil met de 80,00 euro negatief gebaseerd op de zonneplan tarieven en snap niet waar dit gigantische verschil vandaan komt..
Voor slim handelen snap ik ook wat zaken niet, ik handel met 3 sessy's en die 92 euro is wat ik al zag in de app. Maar wordt er ook weer 15 euro gecorrigeerd op de EPEX handelseffecten? Waar zien we de details en hoe kunnen we dit zelf ooit controleren? De Frank slim korting is me ook niet echt duidelijk.. Wat is dat en hoe controleren we dat?
                    Ooknhad ik aangegeven dat ik ook slim laden heb en dan dus sowieso nog aanspraak kan maken op de Frank Slim korting, maar dat stukje text is nu verwijderd van hun website.
Ik kreeg zojuist onderstaand antwoord, ik krijg in elk geval Juni ook uitbetaald met Frank Slim korting
:
                    XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.
:strip_exif()/f/image/cpVMCiCs3CGWNsBbQS3wc2Yj.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfde voor alle 3 de sessy's..
Ik denk dat ik het voor gezien hou, zeker ook met de geld potjes, nacalculaties die niet reproduceerbaar zijn en het gebrek aan realtime opbrengsten.
Ik ga weer naar zonneplan, waar ik gewoon van minuut tot minuut de kosten zie veranderen en ga gewoon weer op de EPEX handelen.
Had ik simpel EPEX gehandeld op bovenstaande dag, had ik met slechts 1 cycle een positief resultaat gehad.
Wat er donderdag aan de hand was (regeltoestand 2):Takkie25 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:57:
[...]
Hier idemdito. Ik heb sinds maandag ook een 25kwh uur, zelfde resultaat. Ik dacht eigenlijk dat er bij geen onbalans gewoon niet gehandeld zou worden. En de opbrengsten dus minimaal 0 zouden zijn. Weet iemand hoe ik die pieken in het overzicht van FE kan interpreteren? Ik zie gisteren best wel wat uitschieters, maar blijkbaar doen die dus niets (positiefs). In een andere reactie op dit bericht zie ik dat iemand zegt dat de batterij vandaag weer wel hard aan het werk is en dat het met regelstand 2 te maken heeft. Maar ik zie nu dus juist minder activiteit in mijn app... Weet iemand waar ik precies op moet letten? ik wil het graag begrijpen...
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
Uitleg over regeltoestand 2
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
:strip_exif()/f/image/iabCK0oJansAtnp25TQJavG9.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot uit de enius app waar de onbalansprijzen van elke minuut en is de regeltoestand beter te zien. De FE app laat 1 prijs zien (weet niet precies welke) per 15 minuten. Tennet rekent uiteindelijk ook met 1 prijs per 15 min maar bepaald dat de dag erna. Dat maakt regeltoestand 2 zo vervelend. Je denkt we gaan geld verdienen en dan klapt de prijs om en gaat het geld kosten omdat die prijs dan voor de hele 15 min geld.
[ Voor 25% gewijzigd door fraserboer op 06-07-2024 10:17 ]
Voor wie het interesseert: de opbrengst van Mister I in Juni was 1.2 keer hoger dan in Mei. Bij Zonneplan (Demo) was de opbrengst in Juni 1.4 keer hoger dan in Mei. Daarmee steeg het aantal Sessy's die dezelfde opbrengst gaven als een Nexus van 5.6 (Mei) naar 6.4 stuks (Juni).Mister I schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:34:
@tcw82 Mijn inkomsten voor de maand juni:
€. 210,47
6x Sessy met geluidslimiet op stand 4.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EaGq8liHFUujxUQB5OBiqQGh.png?f=user_large)
De dag-tot-dag grafiek van FE+Sessy en ZP matchen nog vrij goed. Zowel in het ZP en FE forum waren er recent berichten over slechte opbrengsten. Dat is terug te zien in het laatste deel van de grafiek waar de curves ook minder overeenkomen.
/f/image/wIbr1kfZg0swrDudKOhGVhlK.png?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk zijn dit slechts gerapporteerde opbrengsten en komen er nog correcties overheen. Verder denk ik dat opbrengsten over de periode van de levensduur van het systeem moeten worden bekeken, b.v. tien jaar. Kijken naar de opbrengsten van een paar maanden lijkt een beetje op het analyseren van de eerste paar honderd meter van een marathon
Ik heb vandeweek een uitgebreid antwoordt van FE gehad en snap nu hoe de Frank slim korting uit te rekenen! Bij de slim korting krijg je de totale inkoopkorting voor zowel leveren en terugleveren terug over het aantal kWh die je op de reguliere factuur vindt met de werkelijke verbruik van die maand.DJP! schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:49:
Maar krijgen jullie de Frank Slim korting wel correct uitgerekend?
Dit lijkt mij namelijk iets wat wel terug te rekenen zou moeten zijn als je de kWh in en Uit weet... Het lukt mij alleen niet,
Dit is een stukje van de email: (dit voorbeeld is dus met mijn werkelijke kWh voor mei)
Verder heb ik een mooi inkijkje kunnen krijgen in de berekeningen van de handelsresultaat en EPEX correctie. Ik heb de Excel file met al mijn data van maand mei gekregen.Verder is het zo dat je momenteel de complete inkoopvergoeding terugkrijgt (dit is de Frank Slim korting), dus maakt het niet uit of je batterij oplaadt met energie uit het net en je tegelijkertijd teruglevert, of de zonne-energie gebruikt om de batterij op te laden (netto is het 0). De EPEX correctie staat dus los van de inkoopvergoeding.
De Frank Slim korting is een korting op je inkoopvergoeding over de maand mei. In de factuur van Juli zie je dus je werkelijke (terug)levering van mei:
Levering: 569 kWh. Hier betaal je (excl. BTW) 0.009ct inkoopvergoeding over.
Teruglevering: 924 kWh. Hier betaal je (excl. BTW) 0.035ct inkoopvergoeding over.
De rekensom voor de Frank Slim korting wordt dus = 569*0.009+924*0.035 = 37.46EU. Dit bedrag vind je terug op de kortingsfactuur.
De manier waarop FE dit doet is per kwartier de berekeningen maken. Dus per kwartier wordt de verschil in SoC tussen begin en eind van dat kwartier bepaald en deze wordt naar kWh omgerekend. Deze wordt vermenigvuldigd met de onbalans prijs (-15%). Tegelijk wordt deze kWh ook met de kale EPEX marktprijs van dat uur vermenigvuldigd.
Aan het eind vd maand tel je de handelsresultaten bij elkaar op en de EPEX prijzen. Tezamen met de slim korting zoals hierboven en je hebt de getallen van de kortingsfactuur. Opzich heel simpel en helder.
Zelf had ik via HA 510 kWh geladen en 426 kWh ontladen. Volgens de gegevens in de Excel file van FE zouden mijn 3 Sessy's ong 535 kWh hebben geladen en ook ontladen (dat kan natuurlijk niet want dan zou de RTE 100% zijn). Wat ze nog gedaan hebben is onrealistische kwartieren eruit gefilterd, in mijn geval 48 kWh (allen ontlaad kWh). Onrealistisch is bijv toename in SoC wat niet kan in een kwartier.
Als ik de 48kWh eraf haal heb ik nog steeds een RTE van 91% wat ik mijn Sessy's nog nooit heb zien bereiken (82-85% is meer realistisch, afhankelijk van vermogen).
Waar het in de maand mei volgens wel eens wat mis ging is in het verkrijgen van de SoC data van de Sessy's en dat de data niet altijd klopt. Dit is wat we ook al wel van FE hebben gehoord en dat ze hier met de batterijpartners naar gingen kijken.
Via de Sessy portal kun je ook alle telemetrie data downloaden (per minuut!) van elke Sessy. Het is allemaal veel te veel data om door te spitten (voor mij iig) maar heb er een paar momenten naast elkaar gelegd. Vaak klopt de data 1 op 1 tussen de SoC van Sessy portal en die in de FE data
Voorbeeld uit Sessy portal download, elke regel is 1 minuut, dus van de ene naar de andere gele balk is een kwartier.
 Voorbeeld uit FE file, gele balk is zelfde kwartier als hierboven.
/f/image/oO7y8LJMhU1KHswRQ2qyYLTK.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook wel een paar gezien waar het niet overeenkwam, hier zal de communicatie verstoord zijn geweest en rekent FE denk ik dan maar met het setpoint dat ze dachten naar de Sessy te hebben verstuurd. Ik denk dat dit is waar FE het destijds over had dat ze de data willen verbeteren, zodat de SoC altijd en correct doorkomt zodat de juiste waardes berekend kunnen worden.
Het heeft mij wel weer meer vertrouwen gegeven in FE Slim handelen. Het zijn niet maar wat getallen uit de lucht geplukt, maar er is wel eens wat mis gegaan in mei, hopelijk beter in juni en dat dan de EPEX correctie niet zo hoog in ons nadeel uitvalt!
Wat ik trouwens nog niet begrijp is de EPEX correctie en Energiebelasting, in de excel file wordt met de kale marktprijs gerekend.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6YBRXQ7x9XM2drs1wyz1YgB.jpg?f=user_large)
                    Tegelijkertijd hebben ze ook een document in omloop waarin staat dat ze het wel goed doen.
Heb de gok maar genomen omdat garantie niets zegt over de kwaliteit van het product
:strip_exif()/f/image/1S3QJT0QxJrO5rMSroRUbXuV.jpg?f=fotoalbum_large)
                    Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
                    Had nog meer kunnen zijn als hij van tevoren niet al aan het ontladen was geweest maar geen enkel algoritme kan volgens mij alles voorzien.
Ben pas rond 20 juli begonnen en dus nog geen beeld op een volledige maand.
                                                [ Voor 104% gewijzigd door azutphen op 02-08-2024 09:50 ]
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Als ik dan kijk naar vandaag vraag ik me af waarom er niet voor 0,47 bonus geladen is en ontladen wordt voor 0,38 bonus.
Batterij sparen staat er dan bij,.. maar er is vaak zat geladen en ontladen als EPEX en Onbalans maar 1 ct schelen 😂
                    /f/image/sJagtF80i3It8G6N2nCVWh00.png?f=fotoalbum_medium)
Het gele lijntje is het vermogen van de Sessy, elke paar seconden gemeten.
Het groene lijntje is de dispatch van Tennet, deze haal ik elke minuut op
Oranje lijntje is de prijs van Tennet, ook deze haal ik elke minuut op.
Het witte lijntje is de EPEX prijs
De Sessy begint al met ontladen voordat er beweging in de prijs zit. Er zit een vrij kleine verandering in de dispatch maar dit zie je wel vaker zonder dat de Sessy hier op reageert.
Op welke data anticipeert het FE algoritme naast de Tennet data?
Zo ziet het “slim huis” tabblad er bij mij uit:!Aho schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:13:
Duidelijk, dan is er maar één gekoppeld, want ik heb ook niet meerdere tabbladen. Dank!
:strip_exif()/f/image/8rsfCS4hBudEO0jeBUITGXX3.jpg?f=fotoalbum_medium)
1 tabblad met daarop dus meerdere batterijen.
Ik laat waarschijnlijk in oktober een Sigenstor thuisbatterij installeren in combinatie met een Eigen EV AC lader. Deze 2 producten staan in contact met een Sigen Power sensor in de meterkast en vermoedelijk kan ik data van batterij en de lader uitlezen in de Sigen app. Plan is om de batterij voorlopig in te zetten op de onbalansmarkt met Frank Energie.15% is over een hele cycle.
Ik mis het overzicht ook een beetje... Toen de Sessy's nog nul op de meter draaiden was ik altijd wel aan het spelen om zo min mogelijk stroom van het net af te nemen. Overdag wassen, vaatwasser tussen de middag draaien etc. Nu ik dat overzicht niet meer heb (het Energy dashboard van HA is vrij nutteloos nu) merk ik dat ik ook minder met de energie thuis bezig ben.
Tot heden heb ik inzicht in mijn energieverbruik en opwek middels de HomeWizard app. Ik vraag me af of het zinvol is voor de nieuwe situatie om ook nog HomeWizard meters toe te voegen in de meterkast. De power sensor meet daar immers ook al. Wat denken jullie?
/f/image/7gNu0NtfAGQcApuXAONhIhiV.png?f=fotoalbum_large)
                    Een extra kwh meter lijkt me dus een goede toevoeging.
Ik heb trouwens mijn batterij in de garage staan en ben daar achteraf best blij mee want als hij flink staat te werken maakt hij best wel wat geluid
:strip_exif()/f/image/4HMEOYn1Llh9eKqy7RP7pFhR.jpg?f=fotoalbum_large)
                                                [ Voor 7% gewijzigd door azutphen op 20-08-2024 20:06 ]
Ik heb een tijd terug de vraag gesteld voor wie de kosten van omzettingsverlies waren bij Frank. Ik kreeg het volgende antwoord :Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:17:
Het rendement van mijn thuisbatterij?
Bij het handelen op de onbalans markt worden mooie rendementen voorgespiegeld. Wat ik daarbij mis zijn de verliezen in de thuisbatterij/omvormer combo.
Mijn thuisbatterij heeft 26,4KWh nodig om 20KWh te kunnen leveren (gemeten verbruik). Dit betekent bij 1 cyclus/dag een extra verbruik van 6,4KWh/dag.
Bij FE geef je een verbruik- en levering/jaar op: ben ik de enige die vergeten heeft het verbruik van de batterij daarin mee te nemen? Mijn eigen verbruik is door het energieverlies van de thuisbatterij meer dan verdubbeld!
Wie heeft al berekend wat de kosten/jaar bedragen van de thuisbatterij (incl. rente+afschrijving)?
:strip_exif()/f/image/cBEFNuNGSCAccsyFhLtgE4mE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus je rendement zou dus moeten liggen op de voorspelling plus de omzettingskosten. Eerlijk gezegd heb ik daar wel mijn twijfels bij. Niet alleen bij Frank. Je zal dus een paar honderd euro meer rendement dan moeten hebben dan ze voorspellen. Valt totaal lager uit dan is er altijd een mogelijkheid om als bedrijf je te verschuilen achter "ja er stond te weinig wind of er was dit jaar minder zon dus daarom prognose niet gehaald". Ik vind dat je gewoon transparant daarin moet zijn. Ik ken de factuur van Frank niet.
Dit is waarom ik me (nog) niet waag aan onbalans. Je zonnepanelen liggen dan op dak om een verlies (lees meer verbruik) te gaan afdekken. Ik zou graag zien dat de kosten werkelijk voor in dit geval dan voor Frank zijn en niet voor de eindgebruiker. Transparantie dus.
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 04-10-2024 08:17 ]
Ik haal het (voor wat het waard is) uit de Sigenergy app. Als de batterij 'niks' doet dan ontlaad de accu met dat wattage. Dat kan alleen maar verbruik zijn lijkt mij want mijn SoC daalt ook gedurende de uren dat de batterij niks aan het doen is. Na 3-4 uur is er 2% af ofzo. Het was in ieder geval zo dat het overeenkwam met het standby verbruik van ongeveer 136W. Op dat moment is de Inverter Power 0 kW, om aan te geven dat er geen stroom het net op gaat.Gerardus1956 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:58:
[...]
Dit vind ik interessant. Mag ik vragen hoe je die 136 W meet of berekent?
                                                [ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2024 11:39 ]
Balen! En precies op dat moment, maakt wel een (verdacht) groot verschil. Bij mij tot nu toe, komt niet vaak voor 18 euro:Pbr schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:29:
[Afbeelding]
En precies op het moment dat de vergoeding hoog is, valt de verbinding uit!
                    Developer
Wat een opmerkelijk verschil met mijn resultaten, hie groot is jouw thuisbatterij?
Ik heb een Bliq staan van 25.4 kwh
                    Ben wel benieuwd wat er aan de hand is...
                    Als we dan toch allemaal een beetje opscheppen, ik heb €6,11DJP! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:10:
[...]
Hier zelfs 6.01 euro voor 1 Sessyhoogste dagtotaal tot nu toe.
Nog niet eerder zo veel gehad, mag wel vaker voorkomen.
                    stefan1512 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:40:
[...]
Ergens een aantal berichtjes eerder had ik het over m’n stand-by verbruik van de ‘Sigenstor’. Deze heeft als positief punt de garantie (zoals ik het lees) geven ze na 10 jaar 70% als ondergrens. Geen cycli benoemd dus als FE de agressievere aanpak aanbied zou ik die wel even proberen.
                    Die sigenstore gebruik ongeacht gebruik +- hetzelfde.Tony71 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:20:
Tijdens mijn zoektocht vandaag in de specs kom ik nog iets tegen...
Het standby-verbruik! Getallen tussen de 80 en 150 kW voor de genoemde batterijsystemen op Frank energy. De Sigenstor is hier de uitschieter naar boven. Vreemd want er zijn wel batterijsystemen due hier wel zuinig in zijn: de Homewizard batterij met slechts 1kW standbye.
En de dag cycli vind ik aan de hoge kant om inkomsten te genereren, wat absoluut de batterij binnen 5-6 jaar de das om gaat doen, volgens mijn berekeningen dan. Ook hier scoort de Sigenstor volgens de specs het minst tov rest en de Sessy die het beter doet op dit gedeelte.
Eigelijk kun je wel stellen dat hoe warmer de omvormer wordt des te lager de prestaties. Zegt gelijk iets over de omvormers. Misschien eens kijken met warmtebeeldcamera wat het doet?!
Opgelet er zijn ook omvormers met koelribben en zonder gedwonge koeling middels ventilator, alleen schakelen deze uit bij temp. boven bijv. 50 graden.
Wat dat betreft zijn micro omvormers vele malen beter dan deze grote jongens. Hoe groter de omvormer des te groter de verliezen. En dat geldt helaas ook voor de batterij:(
Handelen in onbalans kan niet uit voor nu.....
Maar als straks in 2027 de TLV niet meer bestaat en je boetes krijgt wanneer je stroom teruglevert, zullen veel pv bezitters hun systeem 'dimmen' of uitzetten. Dit betekent dat het voorspellen van opwek nog moeilijker wordt voor de 'cowboys' en dit de de spread van de EPEX zal vergroten...zo heeft Cruijf weer gelijk: Elk nadeel heeft zijn voordeel.
De plug and play batterijen zijn ook leuk en dan vooral Zendure https://eu.zendure.com/pr...00?variant=49317553668434
Persoonlijk wacht ik nog even af tot na 2026. Ik heb nu al NOM. Maar het emmertje is nooit vol dus wie weet:)
Afhankelijk van de opbouw, verder is het niet helemaal eerlijk om dit te vergelijken. Er zitten veel meer technische snufjes in de sigenstore. Er zit zelf een brandblus systeem in etc.
Afhankelijk van de setup is dit het gebruik.
                    WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Knap gevonden dat lijstje! Dat hebben ze waarschijnlijk 'vergeten' toe te voegen aan de brochure. Anyways, ik ben er goed ingetuindBschnitz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:05:
[...]
Die sigenstore gebruik ongeacht gebruik +- hetzelfde.
Afhankelijk van de opbouw, verder is het niet helemaal eerlijk om dit te vergelijken. Er zitten veel meer technische snufjes in de sigenstore. Er zit zelf een brandblus systeem in etc.
Afhankelijk van de setup is dit het gebruik.
[Afbeelding]
Je hebt best een paar sterke punten maar gezien mijn eigen ervaringen waar ik daadwerkelijk getallen van heb ben ik het met je oneens qua onbalanshandel.Tony71 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:20:
Tijdens mijn zoektocht vandaag in de specs kom ik nog iets tegen...
Het standby-verbruik! Getallen tussen de 80 en 150 kW voor de genoemde batterijsystemen op Frank energy. De Sigenstor is hier de uitschieter naar boven. Vreemd want er zijn wel batterijsystemen due hier wel zuinig in zijn: de Homewizard batterij met slechts 1kW standbye.
En de dag cycli vind ik aan de hoge kant om inkomsten te genereren, wat absoluut de batterij binnen 5-6 jaar de das om gaat doen, volgens mijn berekeningen dan. Ook hier scoort de Sigenstor volgens de specs het minst tov rest en de Sessy die het beter doet op dit gedeelte.
Eigelijk kun je wel stellen dat hoe warmer de omvormer wordt des te lager de prestaties. Zegt gelijk iets over de omvormers. Misschien eens kijken met warmtebeeldcamera wat het doet?!
Opgelet er zijn ook omvormers met koelribben en zonder gedwonge koeling middels ventilator, alleen schakelen deze uit bij temp. boven bijv. 50 graden.
Wat dat betreft zijn micro omvormers vele malen beter dan deze grote jongens. Hoe groter de omvormer des te groter de verliezen. En dat geldt helaas ook voor de batterij:(
Handelen in onbalans kan niet uit voor nu.....
Maar als straks in 2027 de TLV niet meer bestaat en je boetes krijgt wanneer je stroom teruglevert, zullen veel pv bezitters hun systeem 'dimmen' of uitzetten. Dit betekent dat het voorspellen van opwek nog moeilijker wordt voor de 'cowboys' en dit de de spread van de EPEX zal vergroten...zo heeft Cruijf weer gelijk: Elk nadeel heeft zijn voordeel.
De plug and play batterijen zijn ook leuk en dan vooral Zendure https://eu.zendure.com/pr...00?variant=49317553668434
Persoonlijk wacht ik nog even af tot na 2026. Ik heb nu al NOM. Maar het emmertje is nooit vol dus wie weet:)
Wellicht vergeet ik zaken dus als iemand verkeerde getallen of berekeningen constateert laat dat dan vooral weten...
Ik heb mijn verbruik waar dat kon vergeleken met vorig jaar en de elektrische auto ook bij de vergelijking gehaald. Het blijft een beetje bierviltje berekening want wellicht draaide de warmtepomp meer of minder maar procentueel zal het geen wereld van verschil maken (denk ik). Het bedrag bij winst is negatief omdat ik het terugkrijg van Frank. De kosten van de batterij rekenen met de energiebelasting erbij dus niet met de 7 tot 10 cent die in het sheet vermeld wordt.
                                                Hierbij een screenshot van vandaag van de FE app, ben dus opeens een rijk man 🤪.
                                                /f/image/4yBOqzxTG2EyZ3wzluJn2vjU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZZvjqaAcdtsteOQLRfJ0l7Mh.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hWbNKJL33vnUz1q9tSp8Wdtw.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/R7q5FH9ashCxKsxMay2ZQlkC.jpg?f=fotoalbum_small)
            /f/image/QS4Xl156CyNyJFBQqLquCeLW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dhRmkCQuB6XjcxmQQspeE2rB.png?f=fotoalbum_large)
            :strip_exif()/f/image/pVBHbxpMhCP1QPxyNzhM8aYI.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/FlOsEaUW76gmc7BpIn0OkHfO.png?f=fotoalbum_large)
            :strip_exif()/f/image/a6OkCEgEA5wW7VGve8pMQPLs.jpg?f=fotoalbum_large)
            :strip_exif()/f/image/FXRLnBYFo54jJqwKZDkXZOPD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7crYVy6c0Hoj6NNgnsLJ8N8e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tghvVB5TpcWPSR1NYOsyybsH.jpg?f=fotoalbum_large)
            :no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P5Twennp7FqUBdATZH3uq5mz.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/kNxBbAjD7nQZROgZvus9Ux6I.jpg?f=fotoalbum_large)
            /f/image/0DRzUW74FMfVsPaUHQsbkzzc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c8aN65PiKk2g8XylRAvvg2YD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MwRdbnzfMMZKvx6liXI62KUB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IF595xCiTHQANykct3XfwWjL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QDgspok4cpb419twjfZwCIWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/W8e8wxJjCtCrrFavu9mO4WeA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hlLAV1SrKTScRMHaZWCCiwar.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/79TsPygIslQKRgwiyQnQU79B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yqqJ9uU3tdWEszsZEglCGtXg.jpg?f=fotoalbum_large)
            :strip_exif()/f/image/Y1iQrRLOmQU84K4lJCER4efD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QKMKyKz9dRS5VityolSiqguf.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/WFICmo8ajj6F1VmlYrj7ccYY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sksAGpHeOH1vnrCYbxQ5j7UL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C9kXw5uX2GhHcdzvFQSIRby8.jpg?f=fotoalbum_large)