Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-05 19:58
Of beter nog omgekeerd geredeneerd: de afnemers en invoeders gedragen zich anders dan van te voren ingeschat.

Dit staat in principe los van winter/zomer echter is het effect van zonnestroom aan het net leveren groter in de zomer. Dus als het weer afwijkt van de voorspelling (lees: meer of minder bewolkt) kan onbalans ontstaan. De factor windenergie is beter voorspelbaar omdat de wind beter voorspelbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door fraserboer op 04-05-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:54
KC27 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:18:
[...]

Onbalans ontstaat niet door veel gebruik of teruglevering, maar doordat leveranciers een verkeerde inschatting daarvan maken bij hun inkoop en verkoop.
Niet geheel mee eens. Er komen steeds meer elektrische verwarming elementen bij, mede door de subsidie, waardoor het verbruik van gas afneemt en elektriciteit toeneemt.
Daarbij de hoeveelheid daken die worden vol gelegd met PV, zorgt voor meer onvoorspelbare teruglevering.
Dan doel ik ook op bedrijven die daken vol leggen. Consumenten zijn volgens mij maar een minimaal percentage in het dagelijks gebruik.
Neem als voorbeeld hele wagenparken die vanwege een percentage hernieuwbare energie, allemaal vervangen worden door EV’s en te pas en onpas aan de laadpaal gaan bij bedrijven. Hele verschuiving van ICS naar EV en gas naar warmtepompen (al dan niet hybride), is mijns inziens iets wat wel degelijk onvoorspelbaar is (wanneer deze aan gaan). Met bergen PV zal dit in de zomer onvoorspelbaarder zijn (welk verbruik wordt direct gebruikt) dan in de winter met minimale opwekking pv.

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 04-05-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:33
Zijn bij jullie de Day Ahead prijzen bekend? Hier zowel in Home Assistant en in de Frank Energie app geen prijzen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 12:20
De Frank app is echt waardeloos ten opzichte van de Tibber app (daar zat ik hiervoor). Hoop dat de app van Frank nog wel beter wordt. Het slim handelen is ook al paar dagen niet meer bijgewerkt.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:01
DJP! schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:22:
Zijn bij jullie de Day Ahead prijzen bekend? Hier zowel in Home Assistant en in de Frank Energie app geen prijzen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDGiIKOn18mWyC3WxEFMe3FXoeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2YTUfz9x5f8YbiRql1QRoCu.jpg?f=fotoalbum_large

Maar je hebt ze waarschijnlijk ook al via Frank nu, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:38
cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 06:49:
De Frank app is echt waardeloos ten opzichte van de Tibber app (daar zat ik hiervoor). Hoop dat de app van Frank nog wel beter wordt. Het slim handelen is ook al paar dagen niet meer bijgewerkt.
Dat kan eigenlijk niet. Zie nodige negatieve reviews over de app. Zonneplan is niet flexibel qua thuisaccu maar wel een stabiele app (nog niet compleet). Batterij leveranciers van Frank hebben mooie flexibele systemen lijkt maar de app is dan weer niks. De kinderziektes zeg maar en een markt in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
tcw82 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:23:
[...]

[Afbeelding]

Maar je hebt ze waarschijnlijk ook al via Frank nu, toch?
Gister avond rond half 12 zijn de prijzen in de Frank app verschenen… maar helemaal lekker gaat dat nog niet, de prijzen staan correct bij “overzicht” maar missen weer bij het dagelijkse handelsresultaat, daar staat nu een vlakke lijn.

@cacofant wat gaat er niet goed bij de app? Volgens mij is alle informatie wel te vinden, helemaal intuïtief is het alleen niet. De handelsresultaten worden op werkdagen bijgewerkt, zie ook de mail van afgelopen vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
De prijzen verschenen bijvoorbeeld meteen na 13u in de Tibber app. Het is raar dat dit bij Frank dezelfde dag pas zichtbaar is af en toe.

Status van batterijen zijn niet goed, lopen heel veel achter.

Ook had Tibber een hele mooie grafiek waar je makkelijk kun zien welke prijs wanneer was. Bij Frank krijg je een staafdiagram te zien waar je dan precies op de juiste plek moet klikken om een uurprijs te zijn.. kan allemaal veel mooier en beter.

Ook vind ik het raar dat je moet kiezen tussen je gas contract en stroom contract en dat dit niet tegelijk zichtbaar kan worden gemaakt in de app.

[ Voor 49% gewijzigd door cacofant op 05-05-2024 11:04 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ach, de tibber zuigt behoorlijk als je gewoon per dag of week wilt zien wat je netto verbruik / kosten zijn.
Ja, je kunt de teruglevering zien, en ja je kunt de opname uit het net zien.
Maar 1 plaatje dat je per dag de euro plus of euro min toon (dag, week, maand jaar zoals in home wizard ap bijvoorbeeld) is niet mogelijk. ;(

Daar heeft Frank (wij kopen gas bij Frank) wel een heel mooi grafiekje voor dat precies per dag je plus of min ten opzichte van de verwachting laat zien. Plus gesommeerd wat het voor die maand is.

Je kunt alles wel bekritiseren, dan kun je misschien beter zelf een ap maken en een energie bedrijf oprichten. O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Volgens mij had Tibber ook zo'n dergelijk grafiekje maar misschien heb ik het dan mis..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:59:
Volgens mij had Tibber ook zo'n dergelijk grafiekje maar misschien heb ik het dan mis..
Wij zijn al een paar jaar klant. Ik heb het nog niet kunnen vinden en omdat de helpdesk dame het een goede suggestie vond, vermoed ik dat mijn zoektocht inderdaad niets kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@cacofant
Om het ondubbelzinnig te maken. Zo een grafiek. Maar dan met de juiste getallen, want bijna 335kwh terugleveren en dan toch 390 euro moeten betalen klopt niet. Ik heb de betalingen en retouren van tibber er naast gelegd en dan kom ik voor het getoonde jaar op -200 euro uit, op basis van de af en bijschrijvingen op de bank rekening. De uurprijs van tibber en de toeslagen zijn goed ingevuld, helaas faster ergens iets niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXmPZpnyIcM0qwZOB4b51_TlH4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoSrTgUINJnznJrAe82n6LhA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door tcw82 op 05-05-2024 14:27 . Reden: Juiste negatieve getal opgezocht en opgeschreven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Zoiets bedoel je toch? Dit is uit de Tibber app. Hierin staat niet het afnemen vanuit het net, dat is waar je het over hebt zekerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uqb_qpnsgGnKvcvBigfcVue4KnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dhRmkCQuB6XjcxmQQspeE2rB.png?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
cacofant schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:55:
Zoiets bedoel je toch? Dit is uit de Tibber app. Hierin staat niet het afnemen vanuit het net, dat is waar je het over hebt zeker[Afbeelding]
Dit is toch een plaatje van niks. Je moet 3 paginas terug en dan weer heen om dan je teruglevering te mogen aanschouwen, die dan ook nog is weergegeven zonder de belasting en opslagen.

Maak gewoon 1 plaatje, dat mag best een dag of wat achter lopen.
Geef je klant inzicht, geen hoepels om doorheen te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:24
Gaat Frank energie nog meer thuisbatterijen aansturen?

Wacht namelijk met veel spanning af als ze Victron ook gaan aansturen?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
zonnepaneelxl schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:23:
Gaat Frank energie nog meer thuisbatterijen aansturen?

Wacht namelijk met veel spanning af als ze Victron ook gaan aansturen?
Ze hebben aangegeven met de volgende partijen te gaan samenwerken:
  • De Sessy thuis batterij
  • AlhaESS
  • SigenStor (sigenEnergy)
  • GivEnergy (Accuselect)
  • Bliq Thuisbatterij
Victron zit daar volgens mij niet tussen. Je zou eens aan Bliq kunnen vragen of zij een energie manager kunnen maken voor Victron. Voor andere merken hebben ze dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik snap helemaal niets van de overzichten van verdiensten in de Frank app.. wat verdien je nu werkelijk? Overal staan andere bedrage, en soms ook min bedragen (dan moet je betalen)? Moet Frank op die momenten niet gewoon stoppen? Zo levert het niets op.. en ga ik lekker weer terug naar eigen gebruik. Dat levert me dan meer op..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfUUadxjIplrlEd5XaNjnJ4ANZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/khw4rfjS6f1XihjgIfL3GkTu.png?f=fotoalbum_large

Dit is van 1 batterij, maar € 1,23 verdiend in 5 dagen?

[ Voor 38% gewijzigd door cacofant op 06-05-2024 11:22 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard.v.Naam
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 09:35
Is het al duidelijk hoeveel Frank Energie in rekening brengt voor het slim handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
In mijn geval denk ik € 2,99 - € 1,23 = € 1,76 voor Frank !?

Niet echt lucratief dus denk ik. Die van mij gaan beide weer op NOM denk ik. Onlaadt ik ze zelf wel op de piekmomenten nu salderen er nog is..

[ Voor 35% gewijzigd door cacofant op 06-05-2024 11:35 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-05 10:24
cacofant schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:34:
In mijn geval denk ik € 2,99 - € 1,23 = € 1,76 voor Frank !?

Niet echt lucratief dus denk ik. Die van mij gaan beide weer op NOM denk ik. Onlaadt ik ze zelf wel op de piekmomenten nu salderen er nog is..
Je moet wel even goed lezen. Deze maand heb je EUR 2,99 gerealiseerd en in totaal EUR 1,23. Dat betekent dat je in April een klein negatief resultaat had.

Het is een nieuw product en geef Frank even de tijd om het algoritme te laten leren. Niets is vanaf dag 1 perfect. En lees je even goed in want ik zie aan je reacties dat je niet helemaal begrijpt hoe de Epex- en Onbalansmarkt werken / zich tot elkaar verhouden. Jij refereert continue aan wat je gedaan zou hebben als je puur op Epex stuurt. Handelen op de onbalansmarkt is echt iets compleet anders en kan gek lijken als je alleen maar door je Epex bril kijkt.

Als je je er niet comfortabel bij voelt moet je hier lekker mee stoppen en terug gaan naar optimaliseren op Epex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Richard.v.Naam schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:27:
Is het al duidelijk hoeveel Frank Energie in rekening brengt voor het slim handelen?
15% als het goed is. Of dat al verwerkt is bij de opbrengsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het vreemd vind dat ik ook negatief kan hebben op een dag. Dan is het algoritme niet slim genoeg denk ik dan...

De extra slijtage van de batterijen vind ik het dan niet waard bij deze bedragen.

[ Voor 22% gewijzigd door cacofant op 06-05-2024 13:14 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik ben wel enthousiast met Frank. Heb even mee gedraait met de test laatste week van april voor Frank.
En ze staan nu sinds dat moment continu op SessyConnect. Her en der nog een paar issues met SOC waardes die niet klopte, maar dat zit nog in het opstartproces zie ik het maar voor me.
Maar heb er 6 draaien en dit is bijvoorbeeld een van mijn Sessy's nu qua verdiensten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4E9TchA_i_744PMVMjHLqiPFf04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5pOb43t1Zp0FfGPvsouwf9d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Mister I schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:05:
Ik ben wel enthousiast met Frank. Heb even mee gedraait met de test laatste week van april voor Frank.
En ze staan nu sinds dat moment continu op SessyConnect. Her en der nog een paar issues met SOC waardes die niet klopte, maar dat zit nog in het opstartproces zie ik het maar voor me.
Maar heb er 6 draaien en dit is bijvoorbeeld een van mijn Sessy's nu qua verdiensten:

[Afbeelding]
Dat is van 1 Sessy dus. De andere 5 neem ik aan identieke waardes? Dus is eigenlijk je verdiensten 6 x wat je hierboven zelf in het plaatje weergeeft?

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 06-05-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:20
Her en der nog een paar issues met SOC waardes die niet klopte,
SoC waardes van Sessys zijn de laatste tijd totaal onbetrouwbaar. Dat ligt dus eerder aan de Sessy dan aan Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
cacofant schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:52:
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het vreemd vind dat ik ook negatief kan hebben op een dag. Dan is het algoritme niet slim genoeg denk ik dan...

De extra slijtage van de batterijen vind ik het dan niet waard bij deze bedragen.
Wat bedoel je precies met extra slijtage? Uiteindelijk gaat het toch om het aantal cycli, dus een totaal van 0-100-0. Is dat met Frank meer dan met NOM of zelf handelen? Ik denk het niet.

Ik heb zelf nergens negatief ook. Heb jij hem gewoon op SessyConnect laten staan?

Als je gebruik maakt van minimaal 1 slimme dienst, krijg je de inkoopvergoeding voor stroom terug als korting op je maandelijkse factuur. Dus dat is nog een bijkomend voordeel, voor zover ik weet geldt dit namelijk voor alle stroom die je afneemt. En niet alleen voor je accus.

Ik ben best tevreden tot nu toe met Frank. Lijkt mij sowieso stuk slimmer om je maandafrekening straks te bekijken voordat je conclusies trekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Devke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Dat is van 1 Sessy dus. De andere 5 neem ik aan identieke waardes? Dus is eigenlijk je verdiensten 6 x wat je hierboven zelf in het plaatje weergeeft?
Ja zit wat verschil in, maar ongeveer hetzelfde inderdaad.
Klopt de verdiensten zijn dus 6x zo hoog.

@anboni soc waardes kwamen niet in Frank, dat was een issue bij Frank. Is zojuist ook een mail over gestuurd vanuit Frank zie ik.
SOC waardes vanuit Sessy ben ik bekend mee, maar Frank rekent met vermogens en niet met de SOC dus dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Net een mailtje gehad van Frank waarin ze aangeven dat er nog wat kinderziektes zijn en dat ze daar aan werken.

Verbeterlijst:
  • 2 mei: data interruptie tussen 10 en 14 uur. Geen onbalansdata en ongeloofwaardige SOC. We proberen deze situatie, inclusief de financiële resultaten, te restoren naar de werkelijkheid
  • 5 mei: EPEX-grafiek nulwaarden. Er was een verstoring met onze prijsdataprovider. Is inmiddels gefikst.
  • Mismatch SOC zichtbaar in app: Het overzichtsscherm geeft soms een andere actuele SOC dan het detailscherm. Wordt naar gekeken en verbeterd.
  • Snellere update van financials: We zijn hier afhankelijk van aanlevering prijsdata TenneT. We proberen dit nu standaard op de eerstvolgende werkdag vóór 12:00 te updaten.
  • Enkele losse verbeteringen
Hier vergelijkbare cijfers als @Mister I op zich niet ontevreden mee. Volgens mij is de onbalans markt de laatste dagen nogal slap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Mister I schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:22:
[...]

Ja zit wat verschil in, maar ongeveer hetzelfde inderdaad.
Klopt de verdiensten zijn dus 6x zo hoog.

@anboni soc waardes kwamen niet in Frank, dat was een issue bij Frank. Is zojuist ook een mail over gestuurd vanuit Frank zie ik.
SOC waardes vanuit Sessy ben ik bekend mee, maar Frank rekent met vermogens en niet met de SOC dus dat scheelt.
Mooi. De Sessy ontlaad met 1700 kwh max toch? Heb het ergens gelezen kan het niet vinden 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant

[Afbeelding]
Hoe kan ik 4 mei dan een € - bedrag hebben?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Devke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:38:
[...]

Mooi. De Sessy ontlaad met 1700 kwh max toch? Heb het ergens gelezen kan het niet vinden 🙈
Op sessy.nl staat onderin bij de specificaties.
Maximaal 1,7 kW (1700 Watt) ontladen inderdaad.

@cacofant
Heb je alle dagen in mei op Sessy connect gedraaid 24 uur per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nee zou dat het zijn, maar 1 of 2 dagen 24/7, de rest niet in de nacht ivm het lawaai

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

cacofant schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:54:
Nee zou dat het zijn, maar 1 of 2 dagen 24/7, de rest niet in de nacht ivm het lawaai
Ja dan krijg je een heel ander resultaat.
In de nacht van 4 mei is er wel het nodige ontladen en 's avonds laat waren er ook nog wat pieken waar er weer ontladen werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
cacofant schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:54:
Je kunt in de Frank app ook terugkijken naar wanneer de “winst” is gemaakt. Je kunt op het handelsresultaat van 4 mei klikken en als je dan met je vinger/muis over de grafiek gaat zie je wanneer er wat verdiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-05 05:34
Devke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Bij mij zie ik sinds vandaag ongeveer dezelfde opbrengst per Sessy, dus zo'n € 3,40 over 1-5 mei maal 6 stuks is in totaal ongeveer € 20. De app geeft alleen nog niet het totaal weer (naast enkele andere onvolkomenheden).

Als ik dat extrapoleerkom je op € 20 per maand per Sessy, € 120 voor de zomermaanden en nog een beetje voor de winter. Moet dus nog steeds (flink) beter worden dan dit om de verliezen van laadcycli, afschrijving en omvormer te compenseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

@Hans Grundemann ze luisteren mee :)
Net een mooie periode ontladen voor hoog tarief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOkygQIaGk7AwWIGaPgWAkAk3aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVBHbxpMhCP1QPxyNzhM8aYI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Hans Grundemann schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Bij mij zie ik sinds vandaag ongeveer dezelfde opbrengst per Sessy, dus zo'n € 3,40 over 1-5 mei maal 6 stuks is in totaal ongeveer € 20. De app geeft alleen nog niet het totaal weer (naast enkele andere onvolkomenheden).

Als ik dat extrapoleerkom je op € 20 per maand per Sessy, € 120 voor de zomermaanden en nog een beetje voor de winter. Moet dus nog steeds (flink) beter worden dan dit om de verliezen van laadcycli, afschrijving en omvormer te compenseren..
Eens. Bedrag is te laag voor terugverdientijd. Zag idd een langere periode ontladen. Kun je in de app ook zien hoeveel cycli het die dag gekost heeft en hoeveel cycli de batterij inmiddels gehad heeft in totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Cycli maakt op zich niet veel uit begreep ik van Twan van Sessy. Het is dan eerder interessant om te kijken hoeveel kWh er geladen en ontladen is.
Dan kun je daar wel een soort van cycli uit trekken.
Ik denk trouwens dat in de wintermaanden de onbalans ook wel redelijk actief blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Mister I schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:45:
@Hans Grundemann ze luisteren mee :)
Net een mooie periode ontladen voor hoog tarief

[Afbeelding]
Het handelsresultaat daalt ook vrij snel weer of intepeteer ik de grafiek verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Mister I schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:58:
Cycli maakt op zich niet veel uit begreep ik van Twan van Sessy. Het is dan eerder interessant om te kijken hoeveel kWh er geladen en ontladen is.
Ik denk trouwens dat in de wintermaanden de onbalans ook wel redelijk actief blijft.
Ging mij er meer om dat dit een feature in de app van Frank vlgs mij was. Heb het ergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Devke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Het handelsresultaat daalt ook vrij snel weer of intepeteer ik de grafiek verkeerd?
Het lijntje wat naar beneden gaat is de SoC, het handelsresultaat is pas morgen bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:32
Mister I schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:58:
1 Cycli is 1x volledig opladen en weer ontladen.
Je hoeft dus alleen maar te weten hoeveel er is ontladen en dat te delen door de capasiteit van de accu, dan weet je hoeveel cycli'e je accu heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Vraag: ik neem wsl een 20KWh/5KW thuisbatterij van AlphaESS om bij FE te gaan handelen. Het voorgespiegeld rendement is ca. €1700/jaar. Ik heb met mijn PV (netto -1500KWh) de afgelopen 12 jaar tussen de €-100 en +€100 pj betaald aan energie inclusief gas.
Wat kan ik dan verwachten van de opbrengst met een dynamisch contract bij FE? Ik zou dan maandelijks geld toe moeten krijgen (+- €130) om dat rendement te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
PradoPrius schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:10:
Vraag: ik neem wsl een 20KWh/5KW thuisbatterij van AlphaESS om bij FE te gaan handelen. Het voorgespiegeld rendement is ca. €1700/jaar. Ik heb met mijn PV (netto -1500KWh) de afgelopen 12 jaar tussen de €-100 en +€100 pj betaald aan energie inclusief gas.
Wat kan ik dan verwachten van de opbrengst met een dynamisch contract bij FE? Ik zou dan maandelijks geld toe moeten krijgen (+- €130) om dat rendement te halen.
Je hebt deze vraag aan FE gesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Peterhardenberg schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:05:
[...]

Je hoeft dus alleen maar te weten hoeveel er is ontladen en dat te delen door de capasiteit van de accu, dan weet je hoeveel cycli'e je accu heeft gedaan.
Deze gegevens kan ik uit de power-by-the-hour app op mijn homey halen. Voor deze maand is dat 29 kWh dus 1 laadcyclus per dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcPWbEAVzFWw9L9myLN75YbzGa4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/go6JkR4nqRGUmkusyg2ff3lz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
DJP! schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:17:
[...]

Het lijntje wat naar beneden gaat is de SoC, het handelsresultaat is pas morgen bekend.
Ahh ik zie het al. Tis de onbalansprijs. Die stijgt ineens zo hard en klapt daarna terug. Ben benieuwd hoe FE het heeft gedaan. ZP had een euro of 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Peterhardenberg schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:05:
[...]

Moet je niet kijken naar wat er in en uit gaat. Bijv. 20 kwh batterij. Er gaat 10 kwh in met laden. 2 eruit. 5 erbij. 7 eruit. 10 erbij. 1 Eruit. In jouw theorie zou het aantal cycli nog steeds 0 zijn. Geen volledige laad en ontlaadcycli terwijl er wel 25 is geladen en 10 eruit. Voor mijn gevoel moet je zeggen 25 laden 10 laden is 35 kwh beweging. 1 cycli is 20 laden 20 ontladen. Dus 35/40 cycli doorlopen. (Bijna 1 cycli dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Hans Grundemann schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:36:
[...]

Deze gegevens kan ik uit de power-by-the-hour app op mijn homey halen. Voor deze maand is dat 29 kWh dus 1 laadcyclus per dag.
[Afbeelding]
Dit is echt batterij laden of zit hier ook je eigen verbruik bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Peterhardenberg schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Je hebt deze vraag aan FE gesteld?
Ik ben nu netto leverancier. Met een jaarcontract betaal ik momenteel €170/jaar. Met FE ga ik €420/jaar betalen. Ik neem aan dat er meer netto leveranciers zijn die met een thuisbatterij zijn gaan handelen. Het voorziene rendement hiervan is €1700/jaar.
Krijg je in de praktijk op jaarbasis dat verschil uitgekeerd (1700-420)? Of valt het rendement tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

PradoPrius schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:39:
[...]
...
Krijg je in de praktijk op jaarbasis dat verschil uitgekeerd (1700-420)? Of valt het rendement tegen?
Wat verwacht je als antwoord? Handel op de onbalans kan pas een paar maanden en niemand zal je ooit kunnen vertellen wat de precies het rendement zal zijn in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
@Devke

Je hoeft alleen te kijken wat de accu uit gaat.
Elke kWh die de accu uitgaat is er ook een keer ingegaan.
Je kan natuurlijk ook kijken wat er ingegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:05
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:26:
[...]

Ahh ik zie het al. Tis de onbalansprijs. Die stijgt ineens zo hard en klapt daarna terug. Ben benieuwd hoe FE het heeft gedaan. ZP had een euro of 7.
Hebben FE en ZP de balancerings verantwooordelijkheid bij dezelfde BRP uitbesteedt?

In principe gaat het hier om passief meer regelen en je kan alleen 1 op 1 vergelijken als ze bij zelfde balansverantwoordelijke zitten, achter de zelfde ingeleverde kwartierlijsten bij Tennet

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Hans Grundemann schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:36:
[...]

[Afbeelding]
Als dit om 1 Sessy gaat en er is in een maand 29kWh geladen, dat is 1kWh per dag geladen. in een Sessy kan 5 kWh dan praat je over 1 cycli per 5 dagen.

29 / 5 = 5 cycli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:25
Domba schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Hebben FE en ZP de balancerings verantwooordelijkheid bij dezelfde BRP uitbesteedt?

In principe gaat het hier om passief meer regelen en je kan alleen 1 op 1 vergelijken als ze bij zelfde balansverantwoordelijke zitten, achter de zelfde ingeleverde kwartierlijsten bij Tennet
Bij Frank Energie is PVNED de bsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Tazzios schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:48:
[...]

Wat verwacht je als antwoord? Handel op de onbalans kan pas een paar maanden en niemand zal je ooit kunnen vertellen wat de precies het rendement zal zijn in de toekomst.
Het gaat mij niet zozeer om het rendement (dat zal uiteraard nog moeten blijken).
Mij gaat het om de kosten buiten het handelen.
Als netto stroomleverancier en 20m3 gas/jaar betaal ik momenteel bij elke leverancier rond de €180 per jaar.
Bij FE ga ik volgens mij veel meer betalen, vooral in de maanden 11-12-01-02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

duysa01 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Bij Frank Energie is PVNED de bsp
Geen idee wat jullie met BRP/ BSP bedoelen. :+
Maar op solarmagazine las ik dat ze iets met Accuselect doen.
Accuselect lanceert Powerselect. Met deze nieuwe software wordt het mogelijk om een thuisbatterij slim aan te sturen en het energieopslagsysteem in te zetten op de verschillende energiemarkten.
..
...Zo is dynamische energieleverancier Frank Energie al aangesloten, ...
https://solarmagazine.nl/...tterij-slim-aan-te-sturen
PradoPrius schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Het gaat mij niet zozeer om het rendement (dat zal uiteraard nog moeten blijken).
Mij gaat het om de kosten buiten het handelen.
Als netto stroomleverancier en 20m3 gas/jaar betaal ik momenteel bij elke leverancier rond de €180 per jaar.
Bij FE ga ik volgens mij veel meer betalen, vooral in de maanden 11-12-01-02.
Dat klinkt meer alsof je vragen hebt over hoe de algemene facturatie van FE ( wat je waarschijnlijk hier kan vinden: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.) dan over het slim handelen.

Er is een vast bedrag per maand en een stroomprijs. Wat je betaald aan voorschot is wat anders dan wat het daadwerkelijk kost, zoals bij elke leverancier.

[ Voor 37% gewijzigd door Tazzios op 07-05-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Tazzios schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Geen idee wat jullie met BRP/ BSP bedoelen. :+
Maar op solarmagazine las ik dat ze iets met Accuselect doen.

[...]

https://solarmagazine.nl/...tterij-slim-aan-te-sturen

[...]

Dat klinkt meer alsof je vragen hebt over hoe de algemene facturatie van FE ( wat je waarschijnlijk hier kan vinden: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.) dan over het slim handelen.

Er is een vast bedrag per maand en een stroomprijs. Wat je betaald aan voorschot is wat anders dan wat het daadwerkelijk kost, zoals bij elke leverancier.
toon volledige bericht
Niet iedereen mag handelen op een onbalansmarkt. Dat gaat via een soort provider zeg maar. Accuselect verkoopt batterijen. Ze hebben FE als partij om de onbalansmarkt te verzorgen. Als het goed is gaan er meer partijen naast FE volgen in de (nabije) toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:35:
[...]

Dit is echt batterij laden of zit hier ook je eigen verbruik bij?
De batterijen worden momenteel alleen voor de onbalansmarkt gebruikt, dus geen eigen gebruik. Alhoewel ik vermoed dat als de zon schijnt én Frank heeft ze op 'laden' gezet, dat de zonne-energie gebruikt wordt om ze te laden. Dit laatste scenario kan ik niet meten.

Frank geeft in hun KB aan dat men per dag gemiddeld 1,4 laadcycli per batterij verwacht. Van wat ik tot nu toe zie klopt dat redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Hans Grundemann schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:03:
[...]

De batterijen worden momenteel alleen voor de onbalansmarkt gebruikt, dus geen eigen gebruik. Alhoewel ik vermoed dat als de zon schijnt én Frank heeft ze op 'laden' gezet, dat de zonne-energie gebruikt wordt om ze te laden. Dit laatste scenario kan ik niet meten.

Frank geeft in hun KB aan dat men per dag gemiddeld 1,4 laadcycli per batterij verwacht. Van wat ik tot nu toe zie klopt dat redelijk goed.
Dan heb je de kwh meter dus tussen je batterij en je net hangen. Zonne energie zal er sws in gaan denk ik. Of je nu 10kw over het net wil laden of al 4 via de zonnepanelen krijgt. Gok dat er 6 uit het net komen dan.

Waar je wel rekening mee moet houden bij FE is dat omzettingsverliezen voor eigenrekening zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Peterhardenberg schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Als dit om 1 Sessy gaat en er is in een maand 29kWh geladen, dat is 1kWh per dag geladen. in een Sessy kan 5 kWh dan praat je over 1 cycli per 5 dagen.

29 / 5 = 5 cycli
"...deze maand..." is pas 5 dagen oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Dan heb je de kwh meter dus tussen je batterij en je net hangen. Zonne energie zal er sws in gaan denk ik. Of je nu 10kw over het net wil laden of al 4 via de zonnepanelen krijgt. Gok dat er 6 uit het net komen dan.

Waar je wel rekening mee moet houden bij FE is dat omzettingsverliezen voor eigenrekening zijn.
Dit klopt niet helemaal. FE schakelt nl de batterij-status. Als die op moment van PV-opbrengst niet op 'LADEN' staat, dan wordt de PV-opbrengst teruggegeven aan het net. Omzetverlies is volgens mij10%. Dus - correct me if I am wrong - 20% bij laden en dan weer ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Hans Grundemann schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Dit klopt niet helemaal. FE schakelt nl de batterij-status. Als die op moment van PV-opbrengst niet op 'LADEN' staat, dan wordt de PV-opbrengst teruggegeven aan het net. Omzetverlies is volgens mij10%. Dus - correct me if I am wrong - 20% bij laden en dan weer ontladen.
3 kw terug over de meter en 10 oppakken is mijn inziens gewoon 7 over de meter oppakken hoor.

Omzetverlies zou je moeten kunnen zien bij de specs van je systeem. 10% totaal is vlgs mij realistischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
PradoPrius schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:39:
[...]

Ik ben nu netto leverancier. Met een jaarcontract betaal ik momenteel €170/jaar. Met FE ga ik €420/jaar betalen. Ik neem aan dat er meer netto leveranciers zijn die met een thuisbatterij zijn gaan handelen. Het voorziene rendement hiervan is €1700/jaar.
Ik ben een netto terugleverancier met een Nexus 20 kWh van Zonneplan.
Vooralsnog (na 6 weken) zeer goed op koers richting de 1700 op jaarbasis. Tot nu toe 296 Euro in 1,5 maand.
Bij Zonneplan betaal (ontvang) je 2 maanden vooruit voor het normale contract. In de zomermaanden betalen ze me dus geld vooruit voor het gewone verbruik/opwek en de opbrengst van de batterij wordt maandelijks als apart line item, maar niet 2 maanden vooruit uitgekeerd.
Dus, ja er komt maandelijks meer dan 100 Euro binnen.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Energycoach schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:07:
[...]

Ik ben een netto terugleverancier met een Nexus 20 kWh van Zonneplan.
Vooralsnog (na 6 weken) zeer goed op koers richting de 1700 op jaarbasis. Tot nu toe 296 Euro in 1,5 maand.
Bij Zonneplan betaal (ontvang) je 2 maanden vooruit voor het normale contract. In de zomermaanden betalen ze me dus geld vooruit voor het gewone verbruik/opwek en de opbrengst van de batterij wordt maandelijks als apart line item, maar niet 2 maanden vooruit uitgekeerd.
Dus, ja er komt maandelijks meer dan 100 Euro binnen.
Top! Dankjewel voor het delen van je ervaring, dit is de kennis waar ik naar zocht.
Ik heb trouwens een tip: voor gas is FE duur, mss ZP ook? Het loont de moeite je gas ergens ander onder te brengen, ik heb via Pricewise een contract bij Delta afgesloten. Geeft een bonus van €175.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 20:07
PradoPrius schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:32:
[...]

Top! Dankjewel voor het delen van je ervaring, dit is de kennis waar ik naar zocht.
Ik heb trouwens een tip: voor gas is FE duur, mss ZP ook? Het loont de moeite je gas ergens ander onder te brengen, ik heb via Pricewise een contract bij Delta afgesloten. Geeft een bonus van €175.
Beetje off-topic, maar wat zijn de gasprijzen bij Delta? Snelle Google geeft mij 1,29 bij FE is het nu 1,14. Ook in de wintermaanden zit dynamisch bijna altijd onder de vaste tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:04
berendhaan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:45:
[...]

Beetje off-topic, maar wat zijn de gasprijzen bij Delta? Snelle Google geeft mij 1,29 bij FE is het nu 1,14. Ook in de wintermaanden zit dynamisch bijna altijd onder de vaste tarieven.
Delta staat er niet bij, maar ik kijk vaak voor prijs verschillen verschillende leveranciers op https://enever.nl/
Dan zie dat Anwb en z'n collega share leveranciers op dit moment dynamische het goedkoopst is.
Alleen de vaste kosten zijn eff wat duurder p/m (zeker van impact als je weinig verbruikt).

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
PradoPrius schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:32:
[...]

Ik heb een all electric huis en dus geen (recente) ervaring met gas.
Het loont de moeite om er helemaal vanaf te komen aangezien het de komende jaren alleen maar duurder gaat worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Weekje FE onbalans. Zijn we een beetje tevreden? Doen ze het al beter dan ZP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Vandaag ligt heel FE er uit in combinatie met de Sessy. Met beiden contact gehad. Ze hebben nog geen oplossing. Dus vandaag al de hele dag niet "gehandeld" in ieder geval..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:44:
Weekje FE onbalans. Zijn we een beetje tevreden? Doen ze het al beter dan ZP?
In de afgelopen 6 dagen ongeveer 6 euro per Sessy verdiend. Ik denk dat het nog te vroeg is om er iets van te vinden. Had ik meer verwacht? Ja denk het wel. Maar volgens mij was de onbalans markt ook niet heel actief afgelopen dagen. Daarnaast mis ik ook nog wat informatie. Om alle kosten (en opbrengsten) zo goed mogelijk inzichtelijk te krijgen hou ik sinds een paar dagen bijvoorbeeld bij hoeveel kWh er in en uit de Sessy's gaan. (en de kosten daarvan) En als je op bijvoorbeeld https://www.frankenergie....over-slim-stroom-handelen kijkt dan staat daar dat je EPEX compensatie krijgt. Hoeveel dat is geen idee... Ik hoop aan het eind van de maand, en als ik de maandafrekening heb wat meer informatie te kunnen geven.

Wat ik wel positief vind is de communicatie vanuit Frank, als je een vraag hebt reageren ze vrij snel. En je krijgt af en toe ook een mail als er iets niet goed gaat en/of er kinderziektes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:50

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

DJP! schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:40:
[...]

. Om alle kosten (en opbrengsten) zo goed mogelijk inzichtelijk te krijgen hou ik sinds een paar dagen bijvoorbeeld bij hoeveel kWh er in en uit de Sessy's gaan. (en de kosten daarvan)
En hoe doe je dat ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Sessy's zijn aangesloten op kWh meters, deze worden weer uitgelezen door Home Assistant. In Home Assistant wat logica gemaakt die per uur bijhoudt wat er aan kWh's in en uit gaat, dit vermenigvuldigd met de uurprijs en dat weer per dag bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Energycoach schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:27:
[...]

Ik heb een all electric huis en dus geen (recente) ervaring met gas.
Het loont de moeite om er helemaal vanaf te komen aangezien het de komende jaren alleen maar duurder gaat worden. :)
Ik kan er helemaal van af, maar de WAF gebiedt mij de aansluiting in stand te houden voor het koken. Verbruik is nu < 20m3/jaar. Daarbij verwarmen wij met airco, dan is de cv op gas en prettige backup. De prijzen van warmtepompen zijn mij véél te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 20:07
PradoPrius schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:39:
[...]

Ik kan er helemaal van af, maar de WAF gebiedt mij de aansluiting in stand te houden voor het koken. Verbruik is nu < 20m3/jaar. Daarbij verwarmen wij met airco, dan is de cv op gas en prettige backup. De prijzen van warmtepompen zijn mij véél te hoog.
En je vrouw weet ook wat de netbeheerkosten zijn voor gas? Ruim 400 euro betalen om ~30 euro aan gas binnen te laten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
berendhaan schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:20:
[...]

En je vrouw weet ook wat de netbeheerkosten zijn voor gas? Ruim 400 euro betalen om ~30 euro aan gas binnen te laten komen...
Dat is ook een puntje bij ons.
We hebben 180 kuub per jaar. Dat komt dan uit op pak hem beet 2.20 a 2.50 per kuub. (Vaste kosten en variabele kosten verdelen over de verbruikte kuubs.)
Hhmm wacht even, ik moet dat even goed uit rekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 08-05-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SGu5xSPMsJAYLvQJJSvGorWl3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8mezHEWQsSL96Kx65mWQTj43.png?f=fotoalbum_large

Misschien kunnen jullie even met me meekijken want ik snap niet veel van de app van Frank.

A: Hier zie ik een overzicht van het nettoverbruik en -opwek, met dynamische prijzen die een mark-up van 14 cent per kWh hebben, plus 21% BTW. Deze prijzen leken altijd redelijk op die in de Zonneplan-app. Ik heb bijna €14 opgewekt, maar mijn nettoverbruik komt uit op -€7 (29,2 kWh).

B: Hier zie ik verbruikscijfers die overeenkomen met mijn eigen metingen (13,9 verbruik en 43 teruglevering). Maar de bijbehorende bedragen lijken te laag.

C: Bij 'kale marktprijzen inclusief inkoopvergoeding en BTW' is er geen optie om de energiebelasting mee te nemen in het bedrag.

Uiteindelijk bij D zie ik dat gisteren €1,41 heeft gekost (!) en dat de accu's (3 Sessy's) ook geld hebben gekost door te handelen. Ik begrijp dat ze voornamelijk hebben geladen, maar de kWh die ze hebben geladen is al verwerkt in het generieke verbruik, wat mijn teruglevering heeft verlaagd en dus mijn terugleververgoeding heeft verminderd.

Ik kan niet goed zien of ik er onderaan de streep beter van word, of dat ik beter terug kan gaan naar Zonneplan en terug kan vallen op EPEX-handel. Als ik dat gisteren had gedaan, zou ik winst hebben gemaakt met de Sessy's van 15 maal 9 cent ipv verlies..

[ Voor 27% gewijzigd door procyon op 08-05-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Er is een probleem met de Sessy en Frank energie sinds gisteren. Is nog steeds niet opgelost. Dus daarom heeft het gisteren geld gekost.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
procyon schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:33:
[Afbeelding]

Misschien kunnen jullie even met me meekijken want ik snap niet veel van de app van Frank.

A: Hier zie ik een overzicht van het nettoverbruik en -opwek, met dynamische prijzen die een mark-up van 14 cent per kWh hebben, plus 21% BTW. Deze prijzen leken altijd redelijk op die in de Zonneplan-app. Ik heb bijna €14 opgewekt, maar mijn nettoverbruik komt uit op -€7 (29,2 kWh).

B: Hier zie ik verbruikscijfers die overeenkomen met mijn eigen metingen (13,9 verbruik en 43 teruglevering). Maar de bijbehorende bedragen lijken te laag.

C: Bij 'kale marktprijzen inclusief inkoopvergoeding en BTW' is er geen optie om de energiebelasting mee te nemen in het bedrag.

Uiteindelijk bij D zie ik dat gisteren €1,41 heeft gekost (!) en dat de accu's (3 Sessy's) ook geld hebben gekost door te handelen. Ik begrijp dat ze voornamelijk hebben geladen, maar de kWh die ze hebben geladen is al verwerkt in het generieke verbruik, wat mijn teruglevering heeft verlaagd en dus mijn terugleververgoeding heeft verminderd.

Ik kan niet goed zien of ik er onderaan de streep beter van word, of dat ik beter terug kan gaan naar Zonneplan en terug kan vallen op EPEX-handel. Als ik dat gisteren had gedaan, zou ik winst hebben gemaakt met de Sessy's van 15 maal 9 cent ipv verlies..
toon volledige bericht
Gister was er (zeer) weinig onbalans en heeft SessyConnect ook niet altijd gewerkt volgens mij. Ik heb de zelfde opbrengst op beide Sessy’s.

Bij mij komen de cijfers (kWh) overeen met de app, maar de prijzen zijn mij ook niet duidelijk. Soms is de prijs “all-in” soms is de marktprijs en soms spreken ze over een marktprijs+. En bij sommige grafiekjes kun je dit weer instellen en bij andere niet… erg verwarrend. Daarnaast laten ze grafiekjes in waarin de afwijking van de verwachting staat. Ook dat is mij niet geheel duidelijk.

Heb jij al een maand afrekening gehad? Ik ben heel benieuwd of die meer duidelijkheid bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
tcw82 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Dat is ook een puntje bij ons.
We hebben 180 kuub per jaar. Dat komt dan uit op pak hem beet 2.20 a 2.50 per kuub. (Vaste kosten en variabele kosten verdelen over de verbruikte kuubs.)
Hhmm wacht even, ik moet dat even goed uit rekenen.
ik heb ook met WAF te maken. die wil gas nog houden. we gebruiken gas voor alleen badkamer (douchen). de rest is allemaal elektrisch (koken, verwarmen/koelen, elektr.boiler keuken).

hoe ik het ook uitleg, kan ik haar niet overtuigen om gas de deur uit te doen. haar argument: dan hebben we gas als backup (ik heb ouderwetse radiatoren nog staan. deze ga ik niet gebruiken, maar ook niet verwijderen. staan niet in de weg)

[ Voor 5% gewijzigd door ari2asem op 08-05-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:24
Gas als backup?. Zonder stroom geen cv.
Neem een warmtepomp boiler. Kan gas afgesloten worden. Hier dat traject gedaan en geen spijt.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Leoniq schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:40:
Gas als backup?. Zonder stroom geen cv.
Neem een warmtepomp boiler. Kan gas afgesloten worden. Hier dar traject gedaan en geen spijt.
Strak plan WP boiler aansluiten gewoon een jaartje gas als backup houden en dan thuis de vraag voor leggen : wat doen we, Boiler eruit of gas eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
ari2asem schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:08:
[...]
ik heb ook met WAF te maken. die wil gas nog houden. we gebruiken gas voor alleen badkamer (douchen). de rest is allemaal elektrisch (koken, verwarmen/koelen, elektr.boiler keuken).

hoe ik het ook uitleg, kan ik haar niet overtuigen om gas de deur uit te doen. haar argument: dan hebben we gas als backup (ik heb ouderwetse radiatoren nog staan. deze ga ik niet gebruiken, maar ook niet verwijderen. staan niet in de weg)
Dit is een forum waar we technische oplossingen bediscussiëren, maar dit gaat eigenlijk over vrouwenlogica en die is vele ordes ingewikkelder.

Ik zou de CV eens uittrekken en vervolgens vragen hoe de backup bevalt. -O-

Overigens is ons huis al 5 jaar all electric en de stroom is wel eens uitgevallen. Het huis is een enorme thermische buffer en het wordt dus echt niet koud in een paar uurtjes. Verder hebben we een warm water boiler (185lt) bij de warmtepomp die zijn warme water ook afstaat zonder elektriciteit. WP laat ik alleen tussen 14:00u en 15:00u opwarmen, dus eigenlijk is dat bijna de normale situatie.
Ik zou zonder electriciteit prima kunnen douchen bij een kaarslichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Vandaag al de hele dag SessyConnect aan staan batterijen doen de hele dag al niets.. Zo verdien je natuurlijk nooit iets... Kom op onbalans !! :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

cacofant schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:12:
Vandaag al de hele dag SessyConnect aan staan batterijen doen de hele dag al niets.. Zo verdien je natuurlijk nooit iets... Kom op onbalans !! :-)
Dat is gek. Hier zijn ze de hele dag al bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj_iLLBUVcHyDAiDpHWBPyLq_C4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnMby28ELQEeo0QMCez7Y8kl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
cacofant schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:12:
Hier zijn de ook aardig aan het werken vandaag. Heb je ze de hele dag in SessyConnect modus gehad? Of heb je ze vannacht uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nou lekker.. Nee de hele dag doen ze al niets

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Vreemd nogmaals SessyConnect commando gegeven vanuit de portal, nu gaan ze direct laden. Grrr

Dit was bij mij vandaag..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvBJAgqS1nogzw1JU7NFy2f5i1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sD6MZhY31VfXHpMkcuNFQKRS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door cacofant op 09-05-2024 17:04 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 13:37
vwas geplaatst in verkeerd draadje, sorry.
Moderator:Dit bericht kan weg. Ik weet niet hoe ik het kan verwijderen.

[ Voor 82% gewijzigd door miro010 op 09-05-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nou heeft het een minuut gedaan nu weer helemaal niks. Frank app zegt ook dat de batterijen 0 procent zijn. Lijkt toch echt een communicatie dingetje.

Sessy NOM doet het prima als ik die probeer.

Helemaal spanningsloos maken heeft ook niet geholpen.

[ Voor 12% gewijzigd door cacofant op 09-05-2024 17:19 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Hoe wordt het "handelsresultaat" nou eigenlijk berekend?

Ik neem aan dat dat het verschil is tussen de EPEX en de onbalans?
En die verdiensten worden dan ex energiebelasting getoond? Of gaat daar geen energiebelasting overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
DJP! schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:40:
[...]

In de afgelopen 6 dagen ongeveer 6 euro per Sessy verdiend. Ik denk dat het nog te vroeg is om er iets van te vinden. Had ik meer verwacht? Ja denk het wel. Maar volgens mij was de onbalans markt ook niet heel actief afgelopen dagen. Daarnaast mis ik ook nog wat informatie. Om alle kosten (en opbrengsten) zo goed mogelijk inzichtelijk te krijgen hou ik sinds een paar dagen bijvoorbeeld bij hoeveel kWh er in en uit de Sessy's gaan. (en de kosten daarvan) En als je op bijvoorbeeld https://www.frankenergie....over-slim-stroom-handelen kijkt dan staat daar dat je EPEX compensatie krijgt. Hoeveel dat is geen idee... Ik hoop aan het eind van de maand, en als ik de maandafrekening heb wat meer informatie te kunnen geven.

Wat ik wel positief vind is de communicatie vanuit Frank, als je een vraag hebt reageren ze vrij snel. En je krijgt af en toe ook een mail als er iets niet goed gaat en/of er kinderziektes zijn.
Eens, FE reageert supersnel op vragen, alleen krijg ik tot nu toe nog niet een gedetailleerd antwoord op bijv die EPEX-compensatie en wat je daarvan mag verwachten, laat staan hoe ze dat berekenen. Op mijn vraag over het ‘lager-dan-verwacht’ rendement over de eerste 6 dagen van mei, kreeg ik onderstaand antwoord:

Er was gisteren eigenlijk geen noemenswaardige beweging op de onbalansmarkt (check de rechter y-as). Dan kiest ons algoritme ervoor om de batterij te sparen. Hoe dan ook een dag met een teleurstellend resultaat. Daarbij begon de batterij die dag op een SOC van 61% en eindigt hij op 85%, dus hij heeft meer moeten kopen dan verkopen. Dat is feitelijk de oorzaak van de negatieve opbrengst op de onbalanshandel.

Tot nu toe presteert mei in ieder geval ver onder gemiddeld qua volatiliteit van de onbalansmarkt en de correctie die we toepassen is normaliter klein (zou niet veel invloed moeten hebben). Dus het zou over een langere periode beter moeten worden.

Lees ook de info over dit onderwerp via onderstaande links even goed door. Dat geeft wat meer uitleg dan mijn regels hierboven.

Men gaat niet in op mijn vraag over de EPEX-compensatie en verwijst naar de betreffende web-pagina van FE, waar je niet veel wijzer van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nou ik weet niet wat er mis is bij mij. Daarnet een hele grote piek, geen enkele batterij reageerde. Weer opnieuw een portal save gegeven. Toen ging maar 1 batterij leveren voor heel even.

Daarna alles weer stil. @Twan_V wat is er loos. Draait SessyConnect niet voor iedereen even goed blijkbaar?

Kunnen jullie het uitzoeken??

Bedankt!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hier ontlaadt de batterij gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Hier in de app sinds vanmorgen geen updates meer gehad. Overigens ook geen opbrengst van 8 mei.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QsE0Xzxbm7Jj_nHnfRBY75vldI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FlOsEaUW76gmc7BpIn0OkHfO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Het is vandaag hemelvaart dus geen werkdag lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Maar de handel loopt door. De Sessy’s hebben na 09:28 echter niks meer gedaan. Een volle dag zon misgelpen. Dit ga ik niet lang aanzien zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik ben dus niet de enige met problemen.. dat is mooi om te zien. Ik ga dit ook niet lang rekken op deze manier.

Status is de Frank app is dat batterijen aan het laden zijn 79 procent en 81 procent. In werkelijkheid staan ze gewoon in standby en zijn ze 83 en 86 procent.. Kortom klopt niks van

Ik snap dat het nieuw is en er kinderziektes in kunnen zitten maar dit werkt momenteel echt heel slecht. Tevens is de portal van Sessy de hele tijd niet benaderbaar.

Bovendien heb ik twee euro per batterij verdiend in een week. Had de energie beter zelf kunnen gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door cacofant op 09-05-2024 20:32 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Hans Grundemann schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:19:
Maar de handel loopt door. De Sessy’s hebben na 09:28 echter niks meer gedaan. Een volle dag zon misgelpen. Dit ga ik niet lang aanzien zo.
Ik bedoelde voor de reconciliation vanuit Tennet voor de bekendmaking van het handelsresultaat. Hier was de Sessy redelijk bezig, zit op meer dan 4 kWh laden en 4 kWh ontladen vóór de huidige piek van negen uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier hebben de Sessy’s vandaag ook aardig hun best gedaan. Zie soms wel dat er verschil zit tussen de Sessy’s. Soms zit er ook wat verschil tussen het starten en stoppen van de Sessy’s.

@Hans Grundemann de opbrengsten worden op de eerst volgende werkdag bekend gemaakt. Vandaag is Hemelvaartsdag, hopelijk dus morgen de opbrengsten van gister en vandaag. En stuur een mailtje naar Frank en Sessy dan kunnen ze uitzoeken waarom SessyConnect niet heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Ik heb het gevonden. Vanmorgen is er vanuit Sessye een firmware-update gedaan (automatisch). Daarbij is de Sessy in API-mode gezet, waardoor FE deze niet konden aansturen.

Overigens had ik net ook een mail aan FE gestuurd en die reageerden per ommegaande!

[ Voor 10% gewijzigd door Hans Grundemann op 09-05-2024 20:34 ]

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste