Ik heb een gascontract voor €132 per jaar, inclusief verbruik. Dat valt nogal mee dus. Die ruim €400 betaal je wél bij FE, daarom ga ik daar alleen stroom afnemen.berendhaan schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:20:
[...]
En je vrouw weet ook wat de netbeheerkosten zijn voor gas? Ruim 400 euro betalen om ~30 euro aan gas binnen te laten komen...
Ah zuur. Ik heb die auto-updates inderdaad ook uitgezet toen ik merkte dat het mijn eigen aansturing via (toen) HomeAssistant in de weg zat.Hans Grundemann schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:33:
Ik heb het gevonden. Vanmorgen is er vanuit Sessye een firmware-update gedaan (automatisch). Daarbij is de Sessy in API-mode gezet, waardoor FE deze niet konden aansturen.
Overigens had ik net ook een mail aan FE gestuurd en die reageerden per ommegaande!
Na deze ervaring heb ik dat ook gedaan.ErnstH schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:35:
[...]
Ah zuur. Ik heb die auto-updates inderdaad ook uitgezet toen ik merkte dat het mijn eigen aansturing via (toen) HomeAssistant in de weg zat.
Hier werkt alles prima met allebei mijn Sessy’s via Frank.
Volgens mij is vooral het probleem als je blijft switchen van SessyConnect naar andere strategie en weer terug naar SessyConnect.
Volgens mij is vooral het probleem als je blijft switchen van SessyConnect naar andere strategie en weer terug naar SessyConnect.
Kreeg van Frank net een mail dat meerdere gebruikers last hebben van niet werkende batterijen, vermoedelijk door firmware 1.6.8
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik switch niet en blijf op SessyConnect. De switch is door de firmware update veroorzaakt.Mr_thebrown schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:47:
Hier werkt alles prima met allebei mijn Sessy’s via Frank.
Nou momenteel werkt helemaal niets meer. Sessy NOM niet, maar ook aansturing met Homey niet.. wat een gedoe zeg! Hopelijk lossen ze dit snel op.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Is er een mogelijkheid dat de fout niet bij anderen ligt, maar eventueel in jou instellingen, internet verbinding of iets dergelijks?cacofant schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:13:
Nou momenteel werkt helemaal niets meer. Sessy NOM niet, maar ook aansturing met Homey niet.. wat een gedoe zeg! Hopelijk lossen ze dit snel op.
@cacofant jouw sessy's staan op dit moment in de open modus. Heb je dat zelf gedaan? Kan het zijn dat Homey de sessy weer in de open modus heeft geforceerd?
Hebben de andere mensen die ditzelfde probleem hebben ervaren toevallig ook een Homey staan?
Hebben de andere mensen die ditzelfde probleem hebben ervaren toevallig ook een Homey staan?
@Twan_V kun je me de vorige firmware niet terug geven bij beide batterijen? Kijken of het dan weer werkt..
Tesla Model 3 RWD (2023)
@Twan_V heb nu lokaal ingelogd. Geeft foutmeldingen :
Sessy (ont)laadt niet, door een fout in de wisselspanning-omvormer (sinds één minuut geleden)
Door fout in BMS systeem
Sessy (ont)laadt niet, door een fout in de wisselspanning-omvormer (sinds één minuut geleden)
Door fout in BMS systeem
Tesla Model 3 RWD (2023)
@cacofantcacofant schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:33:
@Twan_V Nee ik heb al alles geprobeerd nu. Ik kan via myhomebattery schakelen tussen Zero on meter, Charge etc. Maar commando lijkt aan te komen (status veranderd) maar beide batterijen doet er niets mee..
Is het geen idee om rechtstreeks te mailen of bellen met charged?
Zeker als je wat van charged wil/eist.
Via dit forum klagen lijkt het mij dat het hopen is dat ze "toevallig" hier kijken kijken, m.i. is dit forum niet "het" communicatie middel met ze.
Instant edit....cacofant schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:33:
Nee ik heb al alles geprobeerd nu. Ik kan via myhomebattery schakelen tussen Zero on meter, Charge etc. Maar commando lijkt aan te komen (status veranderd) maar hij doet er niets mee..
Ah, ik zie dat mijn onderstaande bericht vergelijkbare inhoud heeft als dat van @Simpel360 .
Instant edit eind.
Het is wel huilen met de pet op bij jou. Wat een gedoe. Wat ik me oprecht afvraag, heb je al een directe mail of berichtje aan de mensen van Sessy zelf gestuurd? Bijvoorbeeld via de website of het email adres, of je belt ze, dat werkt (wederom, n=1, al heb ik wel vaker al gebeld) voor mij toen ook erg prettig. Ze reageren (bij mij) meestal nog dezelfde dag en zij zijn ook echt de enige die je kunnen helpen. Dit forum is geen klaagmuur waar Sessy of charged medewerkers de draadjes afschuimen opzoek naar hulpeloze gebruikers die redding nodig hebben

Maar wie weet, verschijnt er zo dadelijk een, van rode cape voorzien, @Twan_V aan de horizon en is alles gered.
Lees bovenstaande alsjeblieft met een glimlach en een knipoog, ik weet hoe frustrerend iets kan zijn als het niet werkt, het is alleen wel zo dat klagen pas effectief is als het bij de juiste persoon/instantie/etc. is.
[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 09-05-2024 21:51 ]
@Twan_V en de rest..
Ik heb zojuist vanuit de lokale interface nogmaals firmware 1.6.8 geïnstalleerd. Nu werkt in ieder geval Sessy NOM weer!
Ik kan nu ook weer een charge actie starten.
Et voila SessyConnect lijkt ook weer goed te gaan.
En ja ik ben ook allang in mailcontact met Sessy en Frank. Maar misschien kunnen andere ook leren van hetgeen ik nu gedaan heb..
Ik heb zojuist vanuit de lokale interface nogmaals firmware 1.6.8 geïnstalleerd. Nu werkt in ieder geval Sessy NOM weer!
Ik kan nu ook weer een charge actie starten.
Et voila SessyConnect lijkt ook weer goed te gaan.
En ja ik ben ook allang in mailcontact met Sessy en Frank. Maar misschien kunnen andere ook leren van hetgeen ik nu gedaan heb..
[ Voor 15% gewijzigd door cacofant op 09-05-2024 22:06 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Hi Ricardo, ik probeer je te helpen op afstand maar alle instellingen verspringen continu, Sessy is geen kermisattractiecacofant schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:33:
@Twan_V Nee ik heb al alles geprobeerd nu. Ik kan via myhomebattery schakelen tussen Zero on meter, Charge etc. Maar commando lijkt aan te komen (status veranderd) maar beide batterijen doet er niets mee..
Tenzij je weet wat je doet is mijn advies, blijf van de knopjes af, als er echt iets mis is lossen wij het op, misschien wel terwijl ik een avondje met vrienden naast het kampvuur zit.
:strip_exif()/f/image/IYutx5rHkyYISUyVbaKOpkNt.jpg?f=fotoalbum_large)
@Twan_V zie bericht hier boven. Het werkt weer. Firmwares op beide batterijen opnieuw geïnstalleerd via lokale interface.
Bedankt voor je hulp! Veel plezier nog.
Bedankt voor je hulp! Veel plezier nog.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Heb je de Homey besturing wel uitgezet? De setting 'force Homey control' moet wel uitstaan, anders zal Homey steeds de besturing naar API mode zetten in plaats van SessyConnect.cacofant schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:12:
Nou ik weet niet wat er mis is bij mij. Daarnet een hele grote piek, geen enkele batterij reageerde. Weer opnieuw een portal save gegeven. Toen ging maar 1 batterij leveren voor heel even.
Daarna alles weer stil. @Twan_V wat is er loos. Draait SessyConnect niet voor iedereen even goed blijkbaar?
Kunnen jullie het uitzoeken??
Bedankt!
Mooi dat er de passie en gedrevenheid is, om ook gebruikers buiten de reguliere uren te helpenTwan_V schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:12:
[...]
Hi Ricardo, ik probeer je te helpen op afstand maar alle instellingen verspringen continu, Sessy is geen kermisattractie![]()
Tenzij je weet wat je doet is mijn advies, blijf van de knopjes af, als er echt iets mis is lossen wij het op, misschien wel terwijl ik een avondje met vrienden naast het kampvuur zit.
[Afbeelding]
Maarrrr, denk ook om je/jullie zelf.
Applaus for @Twan_V
Op deze avond klaar staan voor je klanten 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👍🏻
Op deze avond klaar staan voor je klanten 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👍🏻
thanks lui! De waardering is er wederzijds
Voor iedereen die ook op de handelsresultaten wacht, deze zijn nog niet door Tennet gepubliceerd…
Normaal publiceert Tennet op: https://www.tennet.org/en.../xml_onbalansprijzen.aspx de prijzen op de eerst volgende werkdag. Misschien hebben ze ook een lang weekend. En geef ze eens ongelijk met dit weer
Normaal publiceert Tennet op: https://www.tennet.org/en.../xml_onbalansprijzen.aspx de prijzen op de eerst volgende werkdag. Misschien hebben ze ook een lang weekend. En geef ze eens ongelijk met dit weer
Weet iemand waarom de batterij niet altijd (op de momenten dat hij actief is) voluit laadt of ontlaadt?
Sinds vannacht klopt de SOC in de Frank app niet meer. Zegt 9% maar in werkelijkheid 65%. Ik zit nog op 1.6.6.
Bij andere ook?
Bij andere ook?
Yes - hier precies hetzelde. En in de Frank app zie ik activiteiten die ik op het Sessy portal niet terug zie. Zo zou er volgens Frank vanmorgen ontladen zijn, zie ik SOC in Frank ook dalen maar dit alles is niet zichtbaar bij Sessy kn HomeAssistant...Mr_thebrown schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:07:
Sinds vannacht klopt de SOC in de Frank app niet meer. Zegt 9% maar in werkelijkheid 65%. Ik zit nog op 1.6.6.
Bij andere ook?
Gaat helaas nog niet echt helemaal lekker...
Bij mij komen de SOC gegevens in FE app, Sessy-portaal en Homey app overeen.Arnold79 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:20:
[...]
Yes - hier precies hetzelde. En in de Frank app zie ik activiteiten die ik op het Sessy portal niet terug zie. Zo zou er volgens Frank vanmorgen ontladen zijn, zie ik SOC in Frank ook dalen maar dit alles is niet zichtbaar bij Sessy kn HomeAssistant...
Hier klopt de SoC ook in de Frank App. Alleen de aansturing snap ik nog niet helemaal. Ene Sessy is 15% de andere 56%.
Ik zie nu ook dat dit het geval is bij mij. Frank zegt bv om 07u ontladen maar in HA zie ik niks. Wat wel mooi is dat mijn SOC volgens Frank van 15% naar 9% is gegaan toen 😃Arnold79 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:20:
[...]
Yes - hier precies hetzelde. En in de Frank app zie ik activiteiten die ik op het Sessy portal niet terug zie. Zo zou er volgens Frank vanmorgen ontladen zijn, zie ik SOC in Frank ook dalen maar dit alles is niet zichtbaar bij Sessy kn HomeAssistant...
Weergave is de app loopt niet realtime, loopt echt vele minuten achter voor mijn gevoel. Daar heb je niets aan. Ik kijk in myhomebattery voor de echte SOC status en of ze aan het laden/ontladen zijn.
Tesla Model 3 RWD (2023)
App van Frank loopt inderdaad achter. Maar de activiteiten/SOC komen niet overeen met wat ik in HA / Sessy portal zag. Al hebben ze volgens mij een correctie uitgevoerd, SOC komt nu wel weer overeencacofant schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:40:
Weergave is de app loopt niet realtime, loopt echt vele minuten achter voor mijn gevoel. Daar heb je niets aan. Ik kijk in myhomebattery voor de echte SOC status en of ze aan het laden/ontladen zijn.
Bijzonder, ik herken een paar van jouw patronen ook in mijn laadcurve vandaagprocyon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:25:
[Afbeelding]
Vandaag gaat de SOC ook weer alle kanten op... het als gevolg verkeerde aansturing en dus niet kunnen laden vandaag 13:45 - 14:00 met onbalans prijs van -0.65 euro niet kunnen laden want "vol".
:strip_exif()/f/image/A7InhSWPzTmcH5VVkOtdAcV5.jpg?f=fotoalbum_large)
@Mister I @procyon en mijn grafiek is exact gelijk aan die van jullie.Mister I schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:41:
[...]
Bijzonder, ik herken een paar van jouw patronen ook in mijn laadcurve vandaag
[Afbeelding]
/f/image/mBXIlkRR6b9Z87bMg0fcKWR2.png?f=fotoalbum_large)
Het algo zal wat moeite hebben gehad, wat je niet ziet door lagere resolutie, is dat het een zaagtand wasHans Grundemann schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:44:
Dat lijkt mij bijzonder sterk, met name vwb de batterij capaciteit. Worden we nou gefopt??
De piek om 13:34 waren eigen lijk 2 stuks van 2 minuten en 1 minuut
resolutie 1min
/f/image/OafgO5vmsPlk6ePa5wYZUgBY.png?f=fotoalbum_large)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het ging mij even om de richtingscoefficient, het accu % loopt soms harder op of neer dan de sessy in praktijk haalt. Dus er zit nog steeds iets niet goed in de SOC zo lijkt het.Domba schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:35:
[...]
Het algo zal wat moeite hebben gehad, wat je niet ziet door lagere resolutie, is dat het een zaagtand was
De piek om 13:34 waren eigen lijk 2 stuks van 2 minuten en 1 minuut
resolutie 1min[Afbeelding]
Maar mij gaat het om het verloop van de soc tov onze installaties. Die geeft volgens de uitleg p de site van FE jouw eigen batterijpercentage aan: https://www.frankenergie....over-slim-stroom-handelenprocyon schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:03:
[...]
Het ging mij even om de richtingscoefficient, het accu % loopt soms harder op of neer dan de sessy in praktijk haalt. Dus er zit nog steeds iets niet goed in de SOC zo lijkt het.
En die zouden bij ons drieën gisteren dus exact hetzelfde zijn geweest. Dat kan gewoon niet waar zijn. Ik hou er niet van om voor het lapje te worden gehouden.
Maar hoezo niet? De aansturing lijkt me hetzelfde voor alle aangesloten Sessy batterijen (mits hetzelfde start SoC percentage)?Hans Grundemann schreef op zondag 12 mei 2024 @ 06:17:
[...]
Maar mij gaat het om het verloop van de soc tov onze installaties. Die geeft volgens de uitleg p de site van FE jouw eigen batterijpercentage aan: https://www.frankenergie....over-slim-stroom-handelen
En die zouden bij ons drieën gisteren dus exact hetzelfde zijn geweest. Dat kan gewoon niet waar zijn. Ik hou er niet van om voor het lapje te worden gehouden.
Bij mij ziet het verloop van soc er hetzelfde uit maar wijken de percentages toch behoorlijk af van de andere plaatjes.Hans Grundemann schreef op zondag 12 mei 2024 @ 06:17:
[...]
Maar mij gaat het om het verloop van de soc tov onze installaties. Die geeft volgens de uitleg p de site van FE jouw eigen batterijpercentage aan: https://www.frankenergie....over-slim-stroom-handelen
/f/image/ZGR944IFRCha8RcNqpdMb1MC.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik denk is dat rond 8:30 uur gisteren, de sessy's een nieuwe soc waarde hebben gekregen in de Frank app.
Denk gewoon een weergave probleem. Als ik de soc waardes van Frank vergelijk met home assistant gisteren dan klopt het ook niet met elke Sessy. Dus denk gisteren een storing. Zal het ook wel even melden bij Frank.
Andere dagen klopt het wel namelijk. En moet ook zeggen vorige week eigenlijk de soc waarde ook perfect liep bij mijn sessy's.
Denk gewoon een weergave probleem. Als ik de soc waardes van Frank vergelijk met home assistant gisteren dan klopt het ook niet met elke Sessy. Dus denk gisteren een storing. Zal het ook wel even melden bij Frank.
Andere dagen klopt het wel namelijk. En moet ook zeggen vorige week eigenlijk de soc waarde ook perfect liep bij mijn sessy's.
Bij mij bij 1 specifieke sessy is dat 3x gebeurd.Mister I schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:53:
Wat ik denk is dat rond 8:30 uur gisteren, de sessy's een nieuwe soc waarde hebben gekregen in de Frank app.
:strip_exif()/f/image/3kSESZJ81fJZakdoD3eYEDhY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter referentie, rond 00:15 schoot de SOC in 15 minuten omhoog van 20% naar 57%
Rond 04:30 zelfde verhaal, in 15 minuten van 15% naar 55% en 08:30 van 5% naar 66% in 15 minuten.
Dat moeten storingen geweest zijn.
Echter;
Om 03:00 begin het ontladen tot 04:15. In die tijd ging de SOC van 63% naar 15%.. dat kan helemaal niet. Dat is bijna 2,5kW/h ontladen in 1:15 oftewel ontladen met 2000 watt.
Hopelijk was het een fluke en zijn de komende dagen weer logisch
[ Voor 26% gewijzigd door procyon op 12-05-2024 10:28 ]
Hallo frank energie gebruikers, hopelijk zijn alle kinderziektes spoedig opgelost.
Omdat het voor potentiele geïnteresseerde mogelijk interessant is, leek het me een aardig idee als we in het openingsbericht van dit draadje de "Frank energie handelen op de onbalans markt"-gebruikers opnemen, met daarachter ook de maandelijkse handelsresultaten. (Van de accu) aangevuld met de instellingen die door de gebruiker gehanteerd worden.
Dat geeft voor geïnteresseerden (nieuwe) gebruikers een beeld van de te verwachten (dan wel behaalde) resultaten en geeft de huidige gebruikers wat inzicht in de onderlinge verschillen.
Ik heb van @DJP! mede-schrijfrechten gekregen op dat eerste bericht (of krijg dat binnenkort), dan kan ik het daarin bijhouden.
Wanneer je in dat (te maken) overzicht wilt meedraaien, tag me even in een reactie en vermeld dan je basis "gebruiksinstellingen" (dus doe je alles volledig via FE, heb je een home automation ding er tussen, heb je geluidsreductie aan of uit staan (nummer van het niveau is voldoende), heb je de actieve uren beperkt (bijvoorbeeld niet actief in de nacht). Ook zal je dan elke maand dat de handelsresultaten even moeten doorgeven, wanneer deze geheel uitgekristalliseerd zijn, (via een persoonlijk berichtje of een berichtje in dit onderwerp).
Omdat het voor potentiele geïnteresseerde mogelijk interessant is, leek het me een aardig idee als we in het openingsbericht van dit draadje de "Frank energie handelen op de onbalans markt"-gebruikers opnemen, met daarachter ook de maandelijkse handelsresultaten. (Van de accu) aangevuld met de instellingen die door de gebruiker gehanteerd worden.
Dat geeft voor geïnteresseerden (nieuwe) gebruikers een beeld van de te verwachten (dan wel behaalde) resultaten en geeft de huidige gebruikers wat inzicht in de onderlinge verschillen.
Ik heb van @DJP! mede-schrijfrechten gekregen op dat eerste bericht (of krijg dat binnenkort), dan kan ik het daarin bijhouden.
Wanneer je in dat (te maken) overzicht wilt meedraaien, tag me even in een reactie en vermeld dan je basis "gebruiksinstellingen" (dus doe je alles volledig via FE, heb je een home automation ding er tussen, heb je geluidsreductie aan of uit staan (nummer van het niveau is voldoende), heb je de actieve uren beperkt (bijvoorbeeld niet actief in de nacht). Ook zal je dan elke maand dat de handelsresultaten even moeten doorgeven, wanneer deze geheel uitgekristalliseerd zijn, (via een persoonlijk berichtje of een berichtje in dit onderwerp).
@tcw82 ik wil wel meedoen
Tesla Model 3 RWD (2023)
Check againtcw82 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:33:
@cacofant dat had ik al voorzien![]()
Ik zie alleen dat @DJP! me nog even rechten moet toebedelen.
@tcw82 Ik wil ook wel even mee doen.
Staat nu op geluidsniveau 4, voor de rest geen beperkingen er in staan.
Ik heb 6 Sessy's die mee draaien.
Heb de handelresultaten van april al (heb toen een paar dagen met een test mee gedaan). Wil je die ook al?
Heb de handelresultaten van april al (heb toen een paar dagen met een test mee gedaan). Wil je die ook al?
Ja, laten we maar delen wat er is toch?Mister I schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:51:
@tcw82 Ik wil ook wel even mee doen.
April klinkt als een beta tester oid?
@tcw82 2 Sessy's beperking 1700W laden/ontladen
Tesla Model 3 RWD (2023)
Klopt helemaal.tcw82 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Ja, laten we maar delen wat er is toch?
April klinkt als een beta tester oid?
Heb jij iets van een format waarin je het wilt hebben? Dan zal ik die invullen voor je.
Dat volg ik graag 😃. Wel hoop ik dat het een transparant plaatje wordt. De handelswinst laten zien is mooi maar dan zou het mooi zijn om te zien of daar de 15% fee van Frank al af is en daarnaast de extra energiekosten die in rekening gebracht zijn bij gebruikers die handelen op de opbalansmarkt. De omzettingsverliezen en standbykosten zijn kosten en gaan dus van het handelsresultaat af. Transparantie brengt klanten.... ondoorzichtige cijfertjes laat klanten sceptisch en aan de zijlijn staan.tcw82 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:26:
Hallo frank energie gebruikers, hopelijk zijn alle kinderziektes spoedig opgelost.
Nu Tennet alle data van de afgelopen dagen heeft gepubliceerd is mijn overzicht bij Frank ook bijgewerkt: deze maand in totaal 11,32 EUR. Wat mij niet helemaal duidelijk is: is dit puur de onbalans-opbrengst en komen hier nog de "EPEX"/dynamische winst/kosten bovenop?
Als jij die informatie hebt, kan ik dat meenemen. Ik ben zelf alleen gas gebruiker bij Frank. We gaan waarschijnlijk later dit jaar electrische energie kopen bij Frank.Devke schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:21:
[...]
Dat volg ik graag 😃. Wel hoop ik dat het een transparant plaatje wordt. De handelswinst laten zien is mooi maar dan zou het mooi zijn om te zien of daar de 15% fee van Frank al af is en daarnaast de extra energiekosten die in rekening gebracht zijn bij gebruikers die handelen op de opbalansmarkt. De omzettingsverliezen en standbykosten zijn kosten en gaan dus van het handelsresultaat af. Transparantie brengt klanten.... ondoorzichtige cijfertjes laat klanten sceptisch en aan de zijlijn staan.
Ik wil gewoon het gene dat de eindgebruiker op de afschriften ziet gaan administreren.
Nee sorry die heb ik helaas niet. Ik ben nog een actieve volger. Mijn berekening m.b.t. thuisaccu laat in ieder geval zien dat een thuisbatterij op de onbalansmarkt pas boven bepaalde rendementen rendabel is. Bij de Nexus zijn ze zo rond de 25 euro kwijt per maand aan extra stroomkosten. Dit is wel met een kleine slag om de arm omdat het aantal cycli dat per dag doorgelopen wordt vlgs mij bij Zonneplan en Frank anders is. Wellicht is de gewenste info te verkrijgen door gebruikers die deze info willen delen.tcw82 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:21:
[...]
Als jij die informatie hebt, kan ik dat meenemen. Ik ben zelf alleen gas gebruiker bij Frank. We gaan waarschijnlijk later dit jaar electrische energie kopen bij Frank.
Ik wil gewoon het gene dat de eindgebruiker op de afschriften ziet gaan administreren.
Bij mij heeft de batterij tot nu toe in mei 56,4 kWh ontladen en 69,6 kWh geladen met iets meer dan 3 EUR opbrengst aan dynamische energiekosten. Dat is dus een stuk minder cycles per dag dan was aangegeven, wellicht omdat de onbalansmarkt rustig is?Devke schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Nee sorry die heb ik helaas niet. Ik ben nog een actieve volger. Mijn berekening m.b.t. thuisaccu laat in ieder geval zien dat een thuisbatterij op de onbalansmarkt pas boven bepaalde rendementen rendabel is. Bij de Nexus zijn ze zo rond de 25 euro kwijt per maand aan extra stroomkosten. Dit is wel met een kleine slag om de arm omdat het aantal cycli dat per dag doorgelopen wordt vlgs mij bij Zonneplan en Frank anders is. Wellicht is de gewenste info te verkrijgen door gebruikers die deze info willen delen.
Dit is een goed idee wat ik zeker zal volgen. Vandaag zijn de resultaten van de afgelopen 5 dagen handelen binnen en die vallen niet mee. Tot nu toe in mei nog geen € 1 per dag per batterij. Wat mij betreft is het nog te experimenteel en loop ik momenteel teveel mis t.o.v. een ROI-strategie met het Power-by-the-hour ROI-script op mijn Homey. Daarnaast houdt FE op de factuur van mei geen rekening met (een prognose/voorschot van) de onbalanshandel en het corrigeren van extra kosten dan wel misgelopen opbrengsten, terwijl voorschot wordt gemaximaliseerd en PV-opbrengst wordt geminimaliseerd.tcw82 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:26:
Juist deze maanden moeten de PVs wat gaan opleveren, wat met een ROI-strategie prima mogelijk is. Ik heb dan ook besloten om FE (even) in de koelkast te zetten en weer zelf het heft in eigen hand te nemen. Als de kinderziektes eruit zijn én de opbrengsten beduidend beter, stap ik mss wel terug in. Alhoewel ook Tibber een reward programma voor thuisaccu’s en PVs heeft aangekondigd.
Dit draadje blijf ik wel volgen, want uiteindelijk ben ik wel benieuwd waar dit toe leidt.
Dan ben je 13Kwh kwijt. Er kan natuurlijk nog een deel in de batterij zitten. De rest is opgegaan aan omzettingsverlies en standby verbruik. Die kosten telt Frank mee en zitten vlgs mij nog niet je handelsresultaat. Maar dat zie je bij de maandfactuur vast. Daarom riep ik ook een transparant plaatje in eerdere post.ErnstH schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:38:
[...]
Bij mij heeft de batterij tot nu toe in mei 56,4 kWh ontladen en 69,6 kWh geladen met iets meer dan 3 EUR opbrengst aan dynamische energiekosten. Dat is dus een stuk minder cycles per dag dan was aangegeven, wellicht omdat de onbalansmarkt rustig is?
Zonneplan handelt wat agressiever (soms).
Heb jij een linkje naar die Tibber actie?Hans Grundemann schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:48:
[...]
Dit is een goed idee wat ik zeker zal volgen. Vandaag zijn de resultaten van de afgelopen 5 dagen handelen binnen en die vallen niet mee. Tot nu toe in mei nog geen € 1 per dag per batterij. Wat mij betreft is het nog te experimenteel en loop ik momenteel teveel mis t.o.v. een ROI-strategie met het Power-by-the-hour ROI-script op mijn Homey. Daarnaast houdt FE op de factuur van mei geen rekening met (een prognose/voorschot van) de onbalanshandel en het corrigeren van extra kosten dan wel misgelopen opbrengsten, terwijl voorschot wordt gemaximaliseerd en PV-opbrengst wordt geminimaliseerd.
Juist deze maanden moeten de PVs wat gaan opleveren, wat met een ROI-strategie prima mogelijk is. Ik heb dan ook besloten om FE (even) in de koelkast te zetten en weer zelf het heft in eigen hand te nemen. Als de kinderziektes eruit zijn én de opbrengsten beduidend beter, stap ik mss wel terug in. Alhoewel ook Tibber een reward programma voor thuisaccu’s en PVs heeft aangekondigd.
Dit draadje blijf ik wel volgen, want uiteindelijk ben ik wel benieuwd waar dit toe leidt.
Ik weet niet precies wat er allemaal inde app of bij de Frank gebeurt maar het klopt volgens mij nog niet echt. Ik heb 3 Sessy's en op 1 vd Sessy's m'n PV. Ik zag op 7 mei dat alle 3 de Sessy's een andere onbalansprijs grafiek hadden. Iemand dat ook wel eens opgevallen? Ook hebben ze bij mij contant andere resulaten en SoC. Ik heb het bij Frank gemeld en ze gaan er naar kijken, hij kon het ook niet zo 1-2-3 verklaren.
/f/image/N4pgQEPdw6MyoDs6XbgqXsBW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gOO2rnSNh0ofHucHudZBdECK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/N4pgQEPdw6MyoDs6XbgqXsBW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gOO2rnSNh0ofHucHudZBdECK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GPviZmNa8LM3n8uWpHYG6PXy.png?f=fotoalbum_large)
Als ik puur en alleen even na gister kijk, en dan alleen naar de Sessy’s en de kWh meter van de Sessy’s dan zijn de Sessy’s begonnen met een SoC van 14% en de dag geëindigd met een SoC van 36%. Ze hebben 13,13kWh geladen (met de Frank Energie all-in prijs) heeft dat 0,07 euro gekost… ze hebben 8,75kWh ontladen wat 1,81 euro heeft opgeleverd. Daarnaast dus nog een onbalans vergoeding van 4,27 euro.
Bij elkaar 6,01 euro. Ik weet niet of ik dit zelf beter had kunnen doen.
Bij elkaar 6,01 euro. Ik weet niet of ik dit zelf beter had kunnen doen.
Ik heb even een excel gemaakt met al mijn opbrengsten tot nu toe.
Zal kijken of ik er wellicht nog wat meer info aan kan toevoegen.
@tcw82 Hier kan je de data ook uithalen voor de startpost voor mij als je wilt.
https://itconnectsme-my.s...kj6dMcCs9DH1wR6Q?e=D9xylH
Zal kijken of ik er wellicht nog wat meer info aan kan toevoegen.
@tcw82 Hier kan je de data ook uithalen voor de startpost voor mij als je wilt.
https://itconnectsme-my.s...kj6dMcCs9DH1wR6Q?e=D9xylH
Dan het volgende. Afgelopen Zaterdag klapte mijn groep eruit waar de Sessy's opzitten en dus ook de PV. We waren niet thuis dus kon het pas later weer aanzetten. Ik heb de oorzaak nog niet kunnen achterhalen, Sessy heeft aangegeven dat als alles goed ingesteld staat er geen te hoge stroom zou moeten gaan lopen (dus als panelen volop leveren en de Accu ook gaat terugleveren vanwege onbalans).
Maar wat er daarna gebeurde is hoogst opmerkelijk. De groep in de groepenkast lag er dus uit, De Sessy's konden niks doen en dus niet worden aangestuurd voor de rest vd dag en toch werd er volgens de Frank app gewoon door gehandeld en heb ik vandaag ook handelsresultaten gezien.
1e grafiek is van Sessy waarop het punt te zien is dat de groep eruit gaat (komt ook overeen met wat ik HomeWizard en HomeAssistant kan zien.) De andere grafieken uit de Frank app, alsof er niks aan de hand is.
Ongeveer middernacht 11 mei heb ik de groep weer aangezet en pas op 12 mei rond het middaguur is te zien dat er een correctie van SoC plaatsvindt waarbij die omhoog schiet naar z'n werkelijke waarde. ik stuur het maar weer door naar Frank...
Opzich zijn de handelsresultaten niet verkeerd maar ik vertrouw niet echt wat ik zie.
:fill(white):strip_exif()/f/image/by9OLqOLIOIvl6PoPceSCZNZ.png?f=user_large)
/f/image/JY3QbHYN2h97ecp3AjsAeEbA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vFhsIIrbXFtm4I39X1yH7N5R.png?f=fotoalbum_large)
Maar wat er daarna gebeurde is hoogst opmerkelijk. De groep in de groepenkast lag er dus uit, De Sessy's konden niks doen en dus niet worden aangestuurd voor de rest vd dag en toch werd er volgens de Frank app gewoon door gehandeld en heb ik vandaag ook handelsresultaten gezien.
1e grafiek is van Sessy waarop het punt te zien is dat de groep eruit gaat (komt ook overeen met wat ik HomeWizard en HomeAssistant kan zien.) De andere grafieken uit de Frank app, alsof er niks aan de hand is.
Ongeveer middernacht 11 mei heb ik de groep weer aangezet en pas op 12 mei rond het middaguur is te zien dat er een correctie van SoC plaatsvindt waarbij die omhoog schiet naar z'n werkelijke waarde. ik stuur het maar weer door naar Frank...
Opzich zijn de handelsresultaten niet verkeerd maar ik vertrouw niet echt wat ik zie.
:fill(white):strip_exif()/f/image/by9OLqOLIOIvl6PoPceSCZNZ.png?f=user_large)
/f/image/JY3QbHYN2h97ecp3AjsAeEbA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vFhsIIrbXFtm4I39X1yH7N5R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VkQbFPP1Qw2T5MPx7Qs7Wrl8.png?f=fotoalbum_large)
Op 4 augustus stappen wij met onze thuisbatterij ook over naar FE, als ik de ervaringen hier lees dan weet ik niet of ik dat doorzet.🧐
In die 2 1/2 maand kan er nog veel gebeurenPradoPrius schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:10:
Op 4 augustus stappen wij met onze thuisbatterij ook over naar FE, als ik de ervaringen hier lees dan weet ik niet of ik dat doorzet.🧐
Je kunt ook nu wel gewoon naar FE overstappen (voor hun dynamische prijzen) en gewoon zelf aansturen dmv Homey, HA of Sessy zelf (zonder de onbalans markt)
Afgelopen dagen alleen maar het eerste deel van de dag gebruik hoeven te maken van het Net vanaf rond 4 uur tot een of acht wanneer de PV reeds genoeg leverde.
Op eind van de dag waren de accus's/sessy's weer vol en leverden tot in den ochtend hun energie weer af.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Misschien deze vraag ook even mailen naar Frank? Misschien dat ze ergens een verkeerde koppeling hebben gemaakt.fraserboer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:00:
Dan het volgende. Afgelopen Zaterdag klapte mijn groep eruit waar de Sessy's opzitten en dus ook de PV. We waren niet thuis dus kon het pas later weer aanzetten. Ik heb de oorzaak nog niet kunnen achterhalen, Sessy heeft aangegeven dat als alles goed ingesteld staat er geen te hoge stroom zou moeten gaan lopen (dus als panelen volop leveren en de Accu ook gaat terugleveren vanwege onbalans).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@PradoPrius wat voor een thuis accu heb je? Ik denk dat je met een hoger vermogen ook meer opbrengsten zult krijgen.
Zeker, koppel het altijd gelijk terug naar ze. Ze zoeken het uit dus ik hoor het wel.DJP! schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:51:
[...]
Misschien deze vraag ook even mailen naar Frank? Misschien dat ze ergens een verkeerde koppeling hebben gemaakt.
nogal commercieel maar dit communiceert men op hun site en app: https://tibber.com/nl/gri...1gPD_BwE#price-calculator
Ah die had ik gezien. Ik dacht ff in combinatie met een thuisbatterij maar tis een laadpaal en auto.Hans Grundemann schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:10:
[...]
nogal commercieel maar dit communiceert men op hun site en app: https://tibber.com/nl/gri...1gPD_BwE#price-calculator
Helemaal onderaan staan de aankondiging dat ze thuisbatterijen en PV later dit jaar gaan toevoegen.Devke schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:31:
[...]
Ah die had ik gezien. Ik dacht ff in combinatie met een thuisbatterij maar tis een laadpaal en auto.
Tis nogal off topic hier, maarrrr, de beperkte specs al gezien?Hans Grundemann schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:11:
[...]
Helemaal onderaan staan de aankondiging dat ze thuisbatterijen en PV later dit jaar gaan toevoegen.
Voor €10k ex btw 13,3kWh met roi van € 1440,- /jr (oid). Dan zijn er al beter geprijsde systemen op de markt.
Ik zal dr wel overheen lezen 🙈Simpel360 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:47:
[...]
Tis nogal off topic hier, maarrrr, de beperkte specs al gezien?
Voor €10k ex btw 13,3kWh met roi van € 1440,- /jr (oid). Dan zijn er al beter geprijsde systemen op de markt.
Over 3 weken wordt bij mij een 20KWh/5KW accu geplaatst.DJP! schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:51:
[...]
Misschien deze vraag ook even mailen naar Frank? Misschien dat ze ergens een verkeerde koppeling hebben gemaakt.
@PradoPrius wat voor een thuis accu heb je? Ik denk dat je met een hoger vermogen ook meer opbrengsten zult krijgen.
Als ik me niet vergis heb ik nu de volgende "klanten" op mijn lijstje:
- @DJP!
- @cacofant
- @Mister I
- @Devke
Ik zou dan dus graag de (door FE afgeven) resultaten willen verzamelen. (liefst hier in het topic, met een tag naar mij) dan zet ik het in de eerste post.
Het is niet mijn doel om allerlei complexe vergelijkingen en/of door home automation uitgedokterde winst en verlies rekeningen te gaan publiseren. Echt enkel wat FE terugkoppeld als "handelsresultaat", per maand. Dat betekend dus dat er 1 keer per maand een aantal mensen berichtjes plaatsten met die resultaten en dat ik (of mogelijk @DJP! ) die dan in de openingspost opnemen.
Wel is het handig om te vermelden of je de accu's geheel aan FE over laat, of dat je mogelijk beperkte werktijden hebt opgeven, geluidsreductie aan hebt staan etc.
Beetje dom, maar ik realiseer met dat hierbij mogelijk ook andere accu systemen dan het Sessy systeem zitten, zou men die dan ook willen vermelden (en de eventuele maximale laad en ontlaad vermogens), voor een Sessy (per stuk) is dat 1700W ontladen, 2200W laden).
Sta je nu niet in het lijstje, maar wil je toch meedoen, geef het aan en ik neem je mee.
- @DJP!
- @cacofant
- @Mister I
- @Devke
Ik zou dan dus graag de (door FE afgeven) resultaten willen verzamelen. (liefst hier in het topic, met een tag naar mij) dan zet ik het in de eerste post.
Het is niet mijn doel om allerlei complexe vergelijkingen en/of door home automation uitgedokterde winst en verlies rekeningen te gaan publiseren. Echt enkel wat FE terugkoppeld als "handelsresultaat", per maand. Dat betekend dus dat er 1 keer per maand een aantal mensen berichtjes plaatsten met die resultaten en dat ik (of mogelijk @DJP! ) die dan in de openingspost opnemen.
Wel is het handig om te vermelden of je de accu's geheel aan FE over laat, of dat je mogelijk beperkte werktijden hebt opgeven, geluidsreductie aan hebt staan etc.
Beetje dom, maar ik realiseer met dat hierbij mogelijk ook andere accu systemen dan het Sessy systeem zitten, zou men die dan ook willen vermelden (en de eventuele maximale laad en ontlaad vermogens), voor een Sessy (per stuk) is dat 1700W ontladen, 2200W laden).
Sta je nu niet in het lijstje, maar wil je toch meedoen, geef het aan en ik neem je mee.
[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 14-05-2024 10:28 ]
@tcw82
Handelsresultaat April 2024
Accu: Sessy
Totaal: 6
Geluidsreductiestand: 4
Maximaal 1700 Watt ontladen en 2200 Watt laden
Sessy 1-6:
€ 4,01
€ 4,06
€ 3,88
€ 3,79
€ 3,81
€ 3,99
Totaal:
€ 23,54
Sessy 1-6:
€ 4,01
€ 4,06
€ 3,88
€ 3,79
€ 3,81
€ 3,99
Totaal:
€ 23,54
Ik kan je geen resultaten geven he. Zie eerdere post 😉tcw82 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:25:
Als ik me niet vergis heb ik nu de volgende "klanten" op mijn lijstje:
- @DJP!
- @cacofant
- @Mister I
- @Devke
ohja, ik had dat inderdaad iets anders meegepikt.Devke schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:45:
[...]
Ik kan je geen resultaten geven he. Zie eerdere post 😉
ik zal je er straks even uitgooien.
Dankje, ik ga dat sommeren naar 23,54 in totaal.Mister I schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:37:
@tcw82
Sessy 1-6:
€ 4,01
€ 4,06
€ 3,88
€ 3,79
€ 3,81
€ 3,99
Totaal:
€ 23,54
Het is oudere NCM-chemie, waar inmiddels LFPcel-chemie de gebruikelijk is, zie ook punt 2 van installatie van die FAQSimpel360 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:20:
[...]
https://support.tibber.com/nl/articles/7945651-homevolt-faq
Ff vingeren door de faq's
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Helemaal goed. Dan stuur ik 1x per maand de totaal opbrengst op.tcw82 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:36:
[...]
Dankje, ik ga dat sommeren naar 23,54 in totaal.
En de link naar de Excel hou ik wel publiek, dan kan men details daarop vragen.
Er viel me iets op in het handels algoritme kijkend naar de actuals van gisteren;
Rond 17:45 (plaatje midden) werd er besloten dat het een goed moment was voor een ontlaad sessie, de onbalans prijs was immers hoger dan de EPEX.
Toch moest het algoritme toch ook weten dat de EPEX prijs een uurtje later, hoger uit zou vallen dan de onbalansprijs.
Met andere woorden; een ontlaad sessie rond 19:15 op EPEX prijs was lucratiever dan de onbalansprijs rond 17:45. Zeker omdat toen al duidelijk was dat de EPEX zelfs van 19:00 tot 21:00 uur hoger zou blijven dan de onbalansprijs rond 17:45 waar toen voor werd terug geleverd.
Dat was hier de juiste keuze geweest. Zeker als je aan mag nemen dat de onbalansprijzen in de ochtend en de avond altijd fors hoger uitvallen dan de EPEX prijzen en dus ook tussen 19:00 en 21:00 een aantal maal hoger uit zullen vallen dan de EPEX.
Je ziet dat later ook, rond rond 20:45 is de onbalansprijs (rood omcirkeld helemaal rechts) fors hoger dan de EPEX (0,149 vs 0,66) waar we geen gebruik meer van konden maken omdat de accu inmiddels geen capaciteit meer had.
Misschien is dit iets dat kan worden meegenomen in het tweaken van het algoritme?
Rond 17:45 (plaatje midden) werd er besloten dat het een goed moment was voor een ontlaad sessie, de onbalans prijs was immers hoger dan de EPEX.
Toch moest het algoritme toch ook weten dat de EPEX prijs een uurtje later, hoger uit zou vallen dan de onbalansprijs.
Met andere woorden; een ontlaad sessie rond 19:15 op EPEX prijs was lucratiever dan de onbalansprijs rond 17:45. Zeker omdat toen al duidelijk was dat de EPEX zelfs van 19:00 tot 21:00 uur hoger zou blijven dan de onbalansprijs rond 17:45 waar toen voor werd terug geleverd.
Dat was hier de juiste keuze geweest. Zeker als je aan mag nemen dat de onbalansprijzen in de ochtend en de avond altijd fors hoger uitvallen dan de EPEX prijzen en dus ook tussen 19:00 en 21:00 een aantal maal hoger uit zullen vallen dan de EPEX.
Je ziet dat later ook, rond rond 20:45 is de onbalansprijs (rood omcirkeld helemaal rechts) fors hoger dan de EPEX (0,149 vs 0,66) waar we geen gebruik meer van konden maken omdat de accu inmiddels geen capaciteit meer had.
Misschien is dit iets dat kan worden meegenomen in het tweaken van het algoritme?
/f/image/Z9CtaPIsqpPMtLm8mYrFoJNB.png?f=fotoalbum_large)
Ik snapte zelf ook vaak het algoritme niet. Een van de redenen daarvoor bleek de resolutie te zijn van de grafiek in de Frank app. Ik ben daarom zelf de info gaan verzamelen.procyon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:51:
Er viel me iets op in het handels algoritme kijkend naar de actuals van gisteren;
[Afbeelding]
Op https://www.tennet.org/en...ort_data_explanation.aspx is een API beschikbaar waar bijna alle data van de onbalans markt inzit. Dit in combinatie met de “power” van mijn Sessy’s geeft de volgende grafiek. (Grafiek is van gister
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NXXlNOI6py7iBzRuYg9fi82E.jpg?f=user_large)
Geel is de “power” van de Sessy, groen de onbalans, oranje de prijs van de onbalans en wit de EPEX prijs.
Volgens mij klopt het gedrag van het algoritme redelijk goed, ja er is zeker ruimte voor verbetering, maar het werkt al best goed volgens mij.
Oooh wauw die grafiek zou ik wel in Home Assist ook willen 😃DJP! schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:24:
[...]
Ik snapte zelf ook vaak het algoritme niet. Een van de redenen daarvoor bleek de resolutie te zijn van de grafiek in de Frank app. Ik ben daarom zelf de info gaan verzamelen.
Op https://www.tennet.org/en...ort_data_explanation.aspx is een API beschikbaar waar bijna alle data van de onbalans markt inzit. Dit in combinatie met de “power” van mijn Sessy’s geeft de volgende grafiek. (Grafiek is van gister)
[Afbeelding]
Geel is de “power” van de Sessy, groen de onbalans, oranje de prijs van de onbalans en wit de EPEX prijs.
Volgens mij klopt het gedrag van het algoritme redelijk goed, ja er is zeker ruimte voor verbetering, maar het werkt al best goed volgens mij.
Mijn beide Sessy's staan al een tijd niks te doen. In de Frank app zie ik laatste update op 80 min staan. Ook de grafiek is sindsdien niet meer geupdate.
Bij andere ook?
Bij andere ook?
Ja hier staat de boel ook stil.Mr_thebrown schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:54:
Mijn beide Sessy's staan al een tijd niks te doen. In de Frank app zie ik laatste update op 80 min staan. Ook de grafiek is sindsdien niet meer geupdate.
Bij andere ook?
Kreeg net al antwoord van Frank, er is een storing.
Ze zijn wel snel met response steeds, dat vind ik erg positief.
Ze zijn wel snel met response steeds, dat vind ik erg positief.
Dit is een nuttige grafiek!DJP! schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:24:
[...]
Ik snapte zelf ook vaak het algoritme niet. Een van de redenen daarvoor bleek de resolutie te zijn van de grafiek in de Frank app. Ik ben daarom zelf de info gaan verzamelen.
Op https://www.tennet.org/en...ort_data_explanation.aspx is een API beschikbaar waar bijna alle data van de onbalans markt inzit. Dit in combinatie met de “power” van mijn Sessy’s geeft de volgende grafiek. (Grafiek is van gister)
[Afbeelding]
Hier ook een Frank Energie afnemer met een thuisbatterij, dus lees graag mee met jullie bevindingen.
Wij hebben een SigEnergy 8kwh batterij met 6kw omvormer - 1 Fase. Tot nu toe tevreden over de Sig i.c.m. PV en EV laden.
Helaas is de aansturing via FE voor Slim handelen nog steeds niet geregeld. Ze zijn er mee bezig. Lijkt een communicatie issue tussen Sigenergy en FE.
Ik zie voornamelijk Sessy's voorbijkomen in dit draadje. Zijn er ook mensen hier met een SigEnergy? Lijkt me leuk resultaten te delen en vergelijken.
Wij hebben een SigEnergy 8kwh batterij met 6kw omvormer - 1 Fase. Tot nu toe tevreden over de Sig i.c.m. PV en EV laden.
Helaas is de aansturing via FE voor Slim handelen nog steeds niet geregeld. Ze zijn er mee bezig. Lijkt een communicatie issue tussen Sigenergy en FE.
Ik zie voornamelijk Sessy's voorbijkomen in dit draadje. Zijn er ook mensen hier met een SigEnergy? Lijkt me leuk resultaten te delen en vergelijken.
N.a.v. vragen en opmerkingen op de e-mail naar FE heb ik vanmiddag op initiatief van FE uitgebreid gesproken met een medewerker van hun. Men wil heel graag een succes hiervan maken en hij heeft ook allerlei financiële aspecten over de verrekeningen kunnen toelichten. Men erkent dat de informatievoorziening beter kan en is daar intern actief mee bezig. Na het gesprek heb ik een Excel van hem gekregen, met daarin het te verwachten totaalplaatje o.b.v. mijn werkelijke resultaten t/m 14 mei. Één dezer dagen volgt een tweede gesprek om dat resultaat nader toe te lichten. Ik wacht dat gesprek even af alvorens een definitief oordeel te vellen, maar heb wel (weer) een positieve grondhouding.
De wijze waarop FE een vraag cq klacht oppakt is zeer voortvarend en geeft mij in ieder geval meer vertrouwen in FE en deze nieuwe dienst. Maar we blijven het resultaat kritisch volgen.
De wijze waarop FE een vraag cq klacht oppakt is zeer voortvarend en geeft mij in ieder geval meer vertrouwen in FE en deze nieuwe dienst. Maar we blijven het resultaat kritisch volgen.
Hier dezelfde ervaring, als je ze een klacht/opmerking of andere vraag stuurt reageren ze altijd snel en ook duidelijk. Mag je die Excel met het verwachte rendement delen? Daar ben ik namelijk ook wel benieuwd naar.Hans Grundemann schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:51:
N.a.v. vragen en opmerkingen op de e-mail naar FE heb ik vanmiddag op initiatief van FE uitgebreid gesproken met een medewerker van hun. Men wil heel graag een succes hiervan maken en hij heeft ook allerlei financiële aspecten over de verrekeningen kunnen toelichten. Men erkent dat de informatievoorziening beter kan en is daar intern actief mee bezig. Na het gesprek heb ik een Excel van hem gekregen, met daarin het te verwachten totaalplaatje o.b.v. mijn werkelijke resultaten t/m 14 mei. Één dezer dagen volgt een tweede gesprek om dat resultaat nader toe te lichten. Ik wacht dat gesprek even af alvorens een definitief oordeel te vellen, maar heb wel (weer) een positieve grondhouding.
Zou inderdaad leuk zijn om de thuisbatterijen op een of andere manier te kunnen vergelijken! Werkt SigEnergy hetzelfde als de Sessy’s? Bij de Sessy moet je de batterijen in de “SessyConnect” modus zetten en dan kan Frank ze overnemen.ML85 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:46:
Hier ook een Frank Energie afnemer met een thuisbatterij, dus lees graag mee met jullie bevindingen.
[ Voor 26% gewijzigd door DJP! op 15-05-2024 21:53 ]
SigEnergy heeft een AI modus, maar na een mail van FE bleek dat ze de batterij vanuit die stand niet kunnen overnemen. Hij staat nu 3 dagen op modus Zelfverbruik, maar tot op heden geen aansturing van FE.Zou inderdaad leuk zijn om de thuisbatterijen op een of andere manier te kunnen vergelijken! Werkt SigEnergy hetzelfde als de Sessy’s? Bij de Sessy moet je de batterijen in de “SessyConnect” modus zetten en dan kan Frank ze overnemen.
Ze reageren idd snel, dus wat dat betreft doet FE het goed. Contact met Sigenergy is ook super, dus gaat ongetwijfeld goed komen. We zitten nog in de proefkonijn-fase met zijn allen.
In bijgaande plaatje vind je de tabel met het netto all-in resultaat over de periode 1-14 mei voor mijn situatie. Het is een flink complex verhaal, wat ook in de facturatie enkele uitdagingen voor FE in zich heeft. Ik zal proberen nog wat te verduidelijken (met afgeronde euro-bedragen):DJP! schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:28:
[...]
Hier dezelfde ervaring, als je ze een klacht/opmerking of andere vraag stuurt reageren ze altijd snel en ook duidelijk. Mag je die Excel met het verwachte rendement delen? Daar ben ik namelijk ook wel benieuwd naar.
1. de onbalansopbrengst is in totaal € 46. In die € 46 zit € 13 aan voordeel vanwege handelen tegen de EPEX-prijzen op momenten dat geladen/ontladen wordt. Die € 13 wordt nu via de reguliere energiefactuur verrekend. De onbalansvergoeding is € 46 - € 13 = € 33.
2. FE hanteert in het contract een marktprijs+ op verbruik en marktprijs- op leveren. Vanwege de onbalanshandel tegen willekeurige epex-tarieven, hanteert men hierop een compensatie per kWh. Daardoor komt het laden en ontladen op een saldo van € 0. Dit is de kWh-prijs in kolom 5.
Al-met-al zou in mijn situatie met de daadwerkelijke cijfers over de periode 1 t/m 14 mei, de totale rekening € -54 bedragen. Ik heb 2 dagen geen onbalanshandel gedaan, dus dit bedrag zou een paar euro hoger moeten zijn, dus ongeveer € -60.
De onbalans-opbrengst is in dit geval ongeveer € 120 per maand. Indien alle maanden hetzelfde op zouden brengen (wat in de praktijk niet het geval is), is een kleine € 1.450. In de zomermaanden zal het iets meer dan € 140 zijn en in de winter minder.
Echter dit bedrag heb ik afgezet tegen mijn eerder behaalde resultaten via een eigen ROI-strategie. Dat deed ik bij Tibber waar ik ook een Slim Laden vergoeding voor mijn EV ontving (plm € 4 per maand voor een plug-in). Mijn resultaat over 1-14 mei zou in dat geval € -54 zijn geweest. .
Netto voordeel wegens handel op onbalansmarkt is in deze periode dus € 6, ongeveer € 12 per maand. Daarbij de opmerking dat het slechts een heel korte periode betreft en het dus gevaarlijk is dit zomaar naar een heel jaar te extrapoleren.
/f/image/btqCRJG99jkSM1nCyolhEKlC.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad een ingewikkeld verhaal. Hopelijk is de factuur straks duidelijker en valt zelf ook na te rekenen wat je waarvoor krijgt.Hans Grundemann schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:33:
[...]
In bijgaande plaatje vind je de tabel met het netto all-in resultaat over de periode 1-14 mei voor mijn situatie. Het is een flink complex verhaal, wat ook in de facturatie enkele uitdagingen voor FE in zich heeft. Ik zal proberen nog wat te verduidelijken (met afgeronde euro-bedragen):
1. de onbalansopbrengst is in totaal € 46. In die € 46 zit € 13 aan voordeel vanwege handelen tegen de EPEX-prijzen op momenten dat geladen/ontladen wordt. Die € 13 wordt nu via de reguliere energiefactuur verrekend. De onbalansvergoeding is € 46 - € 13 = € 33.
2. FE hanteert in het contract een marktprijs+ op verbruik en marktprijs- op leveren. Vanwege de onbalanshandel tegen willekeurige epex-tarieven, hanteert men hierop een compensatie per kWh. Daardoor komt het laden en ontladen op een saldo van € 0. Dit is de kWh-prijs in kolom 5.
Al-met-al zou in mijn situatie met de daadwerkelijke cijfers over de periode 1 t/m 14 mei, de totale rekening € -54 bedragen. Ik heb 2 dagen geen onbalanshandel gedaan, dus dit bedrag zou een paar euro hoger moeten zijn, dus ongeveer € -60.
De onbalans-opbrengst is in dit geval ongeveer € 120 per maand. Indien alle maanden hetzelfde op zouden brengen (wat in de praktijk niet het geval is), is een kleine € 1.450. In de zomermaanden zal het iets meer dan € 140 zijn en in de winter minder.
Echter dit bedrag heb ik afgezet tegen mijn eerder behaalde resultaten via een eigen ROI-strategie. Dat deed ik bij Tibber waar ik ook een Slim Laden vergoeding voor mijn EV ontving (plm € 4 per maand voor een plug-in). Mijn resultaat over 1-14 mei zou in dat geval € -54 zijn geweest. .
Netto voordeel wegens handel op onbalansmarkt is in deze periode dus € 6, ongeveer € 12 per maand. Daarbij de opmerking dat het slechts een heel korte periode betreft en het dus gevaarlijk is dit zomaar naar een heel jaar te extrapoleren.
[Afbeelding]
Heeft iemand op dit forum ervaring met AlphaESS bij FE?
Ik heb voor afgelopen week even de kosten en opbrengsten op een rijtje gezet. Ik heb de Sessy's op een kWh meter aangesloten, deze zit weer op Home Assistant aangesloten. In Home Assistant bereken ik elk uur de stroom die in en uit de Sessy's gaat. Dit aan de hand van de uur prijen van Frank Energie. ik weet dus wat er aan kWh en aan Euro's in en uit de Sessy's gaat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nPmMSMlCW4RAzs4alCqkFb79.png?f=user_large)
26,33 Euro voor een weekje... Ik weet niet hoe goed of slecht de onbalans markt was afgelopen dagen maar als ik deze lijn door trek over het jaar dan is dat bijna 1400 euro voor een jaar. Dan zijn de Sessy's in iets minder dan 4,5 jaar terug verdiend
:fill(white):strip_exif()/f/image/nPmMSMlCW4RAzs4alCqkFb79.png?f=user_large)
26,33 Euro voor een weekje... Ik weet niet hoe goed of slecht de onbalans markt was afgelopen dagen maar als ik deze lijn door trek over het jaar dan is dat bijna 1400 euro voor een jaar. Dan zijn de Sessy's in iets minder dan 4,5 jaar terug verdiend
Dat is interessant. Ik was helemaal de "reguliere" kosten van de Sessy's vergeten in mijn overzichten.DJP! schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:44:
Ik heb voor afgelopen week even de kosten en opbrengsten op een rijtje gezet. Ik heb de Sessy's op een kWh meter aangesloten, deze zit weer op Home Assistant aangesloten. In Home Assistant bereken ik elk uur de stroom die in en uit de Sessy's gaat. Dit aan de hand van de uur prijen van Frank Energie. ik weet dus wat er aan kWh en aan Euro's in en uit de Sessy's gaat.
[Afbeelding]
Ik heb zelf alleen een kWh meter voor 6 Sessy's .Zitten ook op 1 groep aangesloten, maar ik zal die ook eens even in Home Assistant erbij gaan knopen en mee gaan nemen in de berekeningen.
Goede tip
Ik heb 2 sessy's en twijfel of ik ga overstappen. De twijfel zit hem in:
1) Zonnepanelen van Zonneplan worden uitgezet bij negatieve prijzen of wanneer de onbalans markt daar om vraagt (powerplay). Zonder energie bij hun heb ik geen remote of automatische controle daarover.
2) Frank energie zit in opstart fase en als ik dit zo lees hebben ze nog wat tijd nodig om het stabiel te krijgen.
3) Over een paar jaar is het salderen afgelopen.. Waarschijnlijk.. en wil ik graag dat mijn accu's het nog steeds een lange tijd doen.
Ik blijf dit forum volgen. Bedankt voor alle bijdragen. Wat ik lastig vind is dat er steeds bedragen worden genoemd zonder dat ik dan weet om hoeveel accu's het gaat. Dat kan ik wellicht wel ergens lezen maar misschien is het handig om altijd de opbrengst van 1 accu te nemen of aan te geven om hoeveel accu's het gaat.
1) Zonnepanelen van Zonneplan worden uitgezet bij negatieve prijzen of wanneer de onbalans markt daar om vraagt (powerplay). Zonder energie bij hun heb ik geen remote of automatische controle daarover.
2) Frank energie zit in opstart fase en als ik dit zo lees hebben ze nog wat tijd nodig om het stabiel te krijgen.
3) Over een paar jaar is het salderen afgelopen.. Waarschijnlijk.. en wil ik graag dat mijn accu's het nog steeds een lange tijd doen.
Ik blijf dit forum volgen. Bedankt voor alle bijdragen. Wat ik lastig vind is dat er steeds bedragen worden genoemd zonder dat ik dan weet om hoeveel accu's het gaat. Dat kan ik wellicht wel ergens lezen maar misschien is het handig om altijd de opbrengst van 1 accu te nemen of aan te geven om hoeveel accu's het gaat.
Je hebt om een bepaalde reden 2 Sessy's hangen en betaald. Het is toch niet zo dat de wereld sinds ze hangen (of staan) zo dramatisch is veranderd of dat dit niet te verwachten was?killroi schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 00:30:
Ik heb 2 sessy's en twijfel of ik ga overstappen. De twijfel zit hem in:
FE is gewoon een extra manier om ze (mogelijk) financieel rendabeler te maken.
Dat er keuzestress kan zijn over wat het beste is is wat anders.
Spreekwoordelijk de kat uit de boom kijken is niets mis mee en ja achteraf weet je beter wat de beste keuze was geweest en heb je wellicht spijt dat je niet eerder ben geweest. De tijd zal het leren.