Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-09 11:28
ErnstH schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:16:
De EPEX kosten/opbrengsten worden gecompenseerd meen ik dus die moet je niet meetellen.
Dat is wel wat FE heeft gecommuniceerd dus ga ja. Ik houd overigens de kosten/opbrengsten op basis van de Dynamische tarieven bij (nog uit de tijd van Dynamisch handelen), zie grafiek hieronder.
Voor alsnog heeft dat een resultaat van ongeveer +€3 opgeleverd (slim handelen sinds 2 mei), dus neem aan dat dat extra winst is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA2o7X4gL6sNwphGeX6jYye4uKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8jXXkrMR7kfQkuyYWxn9bZJv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
tcw82 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:25:
Als ik me niet vergis heb ik nu de volgende "klanten" op mijn lijstje:
- @DJP!
- @cacofant
- @Mister I
- @Devke

Ik zou dan dus graag de (door FE afgeven) resultaten willen verzamelen. (liefst hier in het topic, met een tag naar mij) dan zet ik het in de eerste post.

Sta je nu niet in het lijstje, maar wil je toch meedoen, geef het aan en ik neem je mee.
Je mag mij er ook bij zetten. 3x Sessy dus 15kWh, 6,6kW laden en 5,1kW ontladen. Verder geen beperkingen in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:24:
[...]

Op https://www.tennet.org/en...ort_data_explanation.aspx is een API beschikbaar waar bijna alle data van de onbalans markt inzit. Dit in combinatie met de “power” van mijn Sessy’s geeft de volgende grafiek. (Grafiek is van gister :) )

[Afbeelding]

Geel is de “power” van de Sessy, groen de onbalans, oranje de prijs van de onbalans en wit de EPEX prijs.
Mag ik vragen hoe je zo'n xml in HomeAssistant (neem ik aan?) krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-10 19:04
ErnstH schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:16:
De EPEX kosten/opbrengsten worden gecompenseerd meen ik dus die moet je niet meetellen.
Dat is wel gezegd, maar niet duidelijk hoe. Is de opbrengst die in de FE app staat dus inclusief het EPEX resultaat? Ik hou op mijn Homey het EPEX resultaat ook bij, en als de FE app inclusief die opbrengst is, dan is het resultaat van de onbalans handel wel een stuk lager dan lijkt.

Overigens staat ook ergens dat de EPEX opslag van FE flink naar beneden gaat als je slim handelen aanzet. Ik heb gevraagd mij daarvoor een nieuw contract te sturen, want volgens mijn contract betaal ik de hoge opslag. Helaas geen reactie op gekregen 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:46
fraserboer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Je mag mij er ook bij zetten. 3x Sessy dus 15kWh, 6600kW laden en 5100kW ontladen. Verder geen beperkingen in de instellingen.
Das een flink aansluiting als je met 6600kW kan laden! _O-

Ik heb wat helpers gemaakt in HA die voor mij elke dag de kosten en baten alleen voor de Sessy’s bijhouden. Deze heb ik zelf even in Excel overgenomen en de data uit de Frank app aan toegevoegd. Mocht je een manier hebben hoe dit automatisch kan gaan werken laat maar weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
gruijter schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Dat is wel gezegd, maar niet duidelijk hoe. Is de opbrengst die in de FE app staat dus inclusief het EPEX resultaat? Ik hou op mijn Homey het EPEX resultaat ook bij, en als de FE app inclusief die opbrengst is, dan is het resultaat van de onbalans handel wel een stuk lager dan lijkt.

Overigens staat ook ergens dat de EPEX opslag van FE flink naar beneden gaat als je slim handelen aanzet. Ik heb gevraagd mij daarvoor een nieuw contract te sturen, want volgens mijn contract betaal ik de hoge opslag. Helaas geen reactie op gekregen 🥴
Ik houd het zelf inderdaad ook bij en inderdaad iets van 3 EUR in mei tot nog toe. Het handelsresultaat in de app zijn puur de onbalans-opbrengst. Maar in de energiekosten in de app zelf zit dus ook het batterijverbruik, en dat wordt gecompenseerd. Bovendien laat de app ook nog niet het gereduceerde tarief voor de opslag zien (0,6c ipv 1,8c of wat het ook precies is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Das een flink aansluiting als je met 6600kW kan laden! _O-

Ik heb wat helpers gemaakt in HA die voor mij elke dag de kosten en baten alleen voor de Sessy’s bijhouden. Deze heb ik zelf even in Excel overgenomen en de data uit de Frank app aan toegevoegd. Mocht je een manier hebben hoe dit automatisch kan gaan werken laat maar weten!
aaaah eenheden! dank voor het attenderen!

Voor het automatisch generen van opbrengsten op Dynamische tarieven doe ik ook automatisch maar kan de handelsopbrengst er ook niet automatisch aan toevoegen.

[ Voor 21% gewijzigd door fraserboer op 18-05-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
ErnstH schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Ik houd het zelf inderdaad ook bij en inderdaad iets van 3 EUR in mei tot nog toe. Het handelsresultaat in de app zijn puur de onbalans-opbrengst. Maar in de energiekosten in de app zelf zit dus ook het batterijverbruik, en dat wordt gecompenseerd. Bovendien laat de app ook nog niet het gereduceerde tarief voor de opslag zien (0,6c ipv 1,8c of wat het ook precies is).
Ja klopt, hier info van FE website:

"Het Frank Slim energiecontract (stroom) wordt automatisch toegepast bij activatie van één van onze slimme diensten. Dat contract kent een inkoopvergoeding van slechts 0,006 EUR/kWh. Die vergoeding betaal je voor je verbruik en ontvang je voor je teruglevering. Je krijgt het verschil ten opzichte van je actuele contract uitgekeerd in de vorm van een korting op je factuur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Heeft iemand eigenlijk een beschrijving van hoe de API van FE werkt en welke data er beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
killroi schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 00:30:
Ik heb 2 sessy's en twijfel of ik ga overstappen. De twijfel zit hem in:

1) Zonnepanelen van Zonneplan worden uitgezet bij negatieve prijzen of wanneer de onbalans markt daar om vraagt (powerplay). Zonder energie bij hun heb ik geen remote of automatische controle daarover.

2) Frank energie zit in opstart fase en als ik dit zo lees hebben ze nog wat tijd nodig om het stabiel te krijgen.

3) Over een paar jaar is het salderen afgelopen.. Waarschijnlijk.. en wil ik graag dat mijn accu's het nog steeds een lange tijd doen.

Ik blijf dit forum volgen. Bedankt voor alle bijdragen. Wat ik lastig vind is dat er steeds bedragen worden genoemd zonder dat ik dan weet om hoeveel accu's het gaat. Dat kan ik wellicht wel ergens lezen maar misschien is het handig om altijd de opbrengst van 1 accu te nemen of aan te geven om hoeveel accu's het gaat.
Zonneplan komt met aansturing andere omvormers. Sessy is al veel flexibeler dan de Nexus. Lees forum daar ook maar eens.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Voor Sessy en Homey app gebruikers; er is een nieuwe test versie beschikbaar van de Homey app. Hiermee kun je min/max vermogen en geluidsniveau van de Sessy instellen vanuit een flow. Ik gebruik het zelf om het maximale totale huisvermogen binnen de maximale 35A te houden in de SessyConnect stand met FrankEnergy.

https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killroi
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-08 00:41
Devke schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:17:
[...]

Zonneplan komt met aansturing andere omvormers. Sessy is al veel flexibeler dan de Nexus. Lees forum daar ook maar eens.
Ik heb gezocht naar deze info maar kan het niet vinden. Heb je toevallig de link nog? Ik heb een omvormer en zonnepanelen van zonneplan en vooralsnog kan het automatisch aan en uitzetten van de omvormer alleen wanneer je bij hun energie afneemt. Dat is een beetje hoe ze werken helaas. Ik denk dat ik deze week ga overstappen naar FE. Toch wel heel nieuwsgierig geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killroi
Simpel360 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:57:
[...]

Je hebt om een bepaalde reden 2 Sessy's hangen en betaald. Het is toch niet zo dat de wereld sinds ze hangen (of staan) zo dramatisch is veranderd of dat dit niet te verwachten was?
FE is gewoon een extra manier om ze (mogelijk) financieel rendabeler te maken.

Dat er keuzestress kan zijn over wat het beste is is wat anders.
Spreekwoordelijk de kat uit de boom kijken is niets mis mee en ja achteraf weet je beter wat de beste keuze was geweest en heb je wellicht spijt dat je niet eerder ben geweest. De tijd zal het leren. :+
Toen ik in augustus 2022 de 2 accu's had besteld had ik nog nooit van de onbalans markt gehoord. Was echt de bedoeling om 10 tot 15 jaar voordeel te kunnen hebben. Op dat moment was het day ahead prijsverschil op 1 dag ook veel hoger dan tegenwoordig. In mijn beleving is er dus wel iets veranderd maar dat kan ook komen door onwetendheid ;) . Het is nu meer een frustratie die ik heb t.a.v. Zonneplan. Niet de enige frustratie overigens. Ze informeren de klant het liefst minimaal. Een overzicht van opbrengst per individueel paneel geven ze niet. Bang voor vragen en klachten denk ik. En dan hebben ze eindelijk de optie om panelen automatisch uit te zetten, zorgen ze ervoor dat je wel energieklant moet blijven. Ga deze week, mede vanwege deze ergenis, overstappen naar FE aangezien ik van zonneplan geen ondersteuning verwacht op de sessy accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
killroi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Ik heb gezocht naar deze info maar kan het niet vinden. Heb je toevallig de link nog? Ik heb een omvormer en zonnepanelen van zonneplan en vooralsnog kan het automatisch aan en uitzetten van de omvormer alleen wanneer je bij hun energie afneemt. Dat is een beetje hoe ze werken helaas. Ik denk dat ik deze week ga overstappen naar FE. Toch wel heel nieuwsgierig geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6M78uitRfpf5QTvtdVfIMlSFz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVyJdcxpcYdhpPhoWAHj3MZU.jpg?f=fotoalbum_large
Heb de vraag met omvormers zelf gesteld. Zie plaatje en antwoord. Klopt je moet dan klant zijn. Uitschakelen levert ook een vergoeding op en als je geen klant bent is dat lastig uitbetalen.

Op welke link doel je verder? Naar de nexus batterij? Zonneplan Nexus thuisbatterij

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 20-05-2024 15:04 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
killroi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Ik weet niet wat voor omvormer je hebt, maar tegenwoordig kunnen veel omvormers wel op afstand uitgeschakeld worden. Zelf hier een SolarEdge en GroWatt omvormer die ik zelf ook via Home Assistant uitschakel als de prijs negatief is. Je krijgt er dan geen geld voor van FE maar het kost je ook geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
killroi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:52:
[...]

Toen ik in augustus 2022 de 2 accu's had besteld had ik nog nooit van de onbalans markt gehoord. Was echt de bedoeling om 10 tot 15 jaar voordeel te kunnen hebben. Op dat moment was het day ahead prijsverschil op 1 dag ook veel hoger dan tegenwoordig. In mijn beleving is er dus wel iets veranderd maar dat kan ook komen door onwetendheid ;) . Het is nu meer een frustratie die ik heb t.a.v. Zonneplan. Niet de enige frustratie overigens. Ze informeren de klant het liefst minimaal. Een overzicht van opbrengst per individueel paneel geven ze niet. Bang voor vragen en klachten denk ik. En dan hebben ze eindelijk de optie om panelen automatisch uit te zetten, zorgen ze ervoor dat je wel energieklant moet blijven. Ga deze week, mede vanwege deze ergenis, overstappen naar FE aangezien ik van zonneplan geen ondersteuning verwacht op de sessy accu's.
Zonneplan heeft zijn eigen accu. De Nexus. Ik snap je frustratie rondom transparantie goed. Maar opbrengst per paneel wil je zien. Als jij de omvormer One hebt kan dat vlgs mij niet. Volgens mij moet je dan micro omvormers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killroi
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]
Heb de vraag met omvormers zelf gesteld. Zie plaatje en antwoord. Klopt je moet dan klant zijn. Uitschakelen levert ook een vergoeding op en als je geen klant bent is dat lastig uitbetalen.

Op welke link doel je verder? Naar de nexus batterij? Zonneplan Nexus thuisbatterij
Bedankt, je had het over hun forum. Die link bedoelde ik. Uitschakelen zonder vergoeding zou bij negatieve prijzen ook al leuk zijn. Wat betreft klant zijn. Ik heb 20 panelen met optimizers bij ze gekocht. Maakt mij toch ook een klant. De omvormer was onderdeel van die aanschaf. Maar goed ik begrijp ze ergens ook wel weer. Niet ieder bedrijf is zo open en transparant als Sessy (charged)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killroi
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:07:
[...]

Zonneplan heeft zijn eigen accu. De Nexus. Ik snap je frustratie rondom transparantie goed. Maar opbrengst per paneel wil je zien. Als jij de omvormer One hebt kan dat vlgs mij niet. Volgens mij moet je dan micro omvormers hebben.
Beetje off topic ... sorry daarvoor.
Ik heb inderdaad de Zonneplan One optimized omvormer. Bedoel je te zeggen dat die omvormer dat niet ondersteund? Volgens mij heb ik bij de installatie op de tablet van de monteur wel de status van de onafhankelijke panelen kunnen zien. Ik ben wel eens bezig geweest om in te loggen op de wifi maar dat is mij uiteindelijk niet gelukt. Inloggen wel, maar daarna kwam ik niet verder. Niet mijn grootste probleem overigens maar wel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
killroi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:17:
[...]

Bedankt, je had het over hun forum. Die link bedoelde ik. Uitschakelen zonder vergoeding zou bij negatieve prijzen ook al leuk zijn. Wat betreft klant zijn. Ik heb 20 panelen met optimizers bij ze gekocht. Maakt mij toch ook een klant. De omvormer was onderdeel van die aanschaf. Maar goed ik begrijp ze ergens ook wel weer. Niet ieder bedrijf is zo open en transparant als Sessy (charged)
Jij ook bedankt. Heb een offerte traject lopen daar. Ik wil dan ook inzicht per paneel. Dat gaat hem dus niet worden begrijp ik. Heb je die 20 panelen al lang? Hoeveel Wp? Zonneplan is best innovatief. Ligt wat verder op koers maar die transparantie ook hierop.... of het gebrek eigenlijk nekt mij ook. Sessy flexibel maar ik wil geen geluid. Ooit een omvormer zo gehad. Man wat een geluid steeds. Nu al 5 jaar een stille SMA. Wat een genot. Hangt op zolder. Open trap opgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
killroi schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Beetje off topic ... sorry daarvoor.
Ik heb inderdaad de Zonneplan One optimized omvormer. Bedoel je te zeggen dat die omvormer dat niet ondersteund? Volgens mij heb ik bij de installatie op de tablet van de monteur wel de status van de onafhankelijke panelen kunnen zien. Ik ben wel eens bezig geweest om in te loggen op de wifi maar dat is mij uiteindelijk niet gelukt. Inloggen wel, maar daarna kwam ik niet verder. Niet mijn grootste probleem overigens maar wel storend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjDkePKf7zruHG9V-SGoxprPVgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jtwKzJKsdGAcK02iI6SS8RZ.jpg?f=fotoalbum_large
Als je het Kiki vraagt kan dit inderdaad niet. Ik ben geen fan van Kiki maar dat is een andere discussie. Ik hoor veel van Enphase micro omvormers. Daar kan het wel mee. Google er maar eens op.

Hier kan ik ieder paneel ook niet zien hoor. Aan de opbrengst valt me niks raars op dus ik ga er vanuit dat ze nog goed genoeg werken.

Als je nu Sessy's al hebt dan zou ik persoonlijk lekker bij FE gaan handelen. Ik heb geen ervaring ermee..... maar om dan nu de overstap naar Nexus te maken zou ik zonde geld vinden. Zeker nu je al een deel terug hebt van je investering.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 20-05-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killroi
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:28:
[...]

Jij ook bedankt. Heb een offerte traject lopen daar. Ik wil dan ook inzicht per paneel. Dat gaat hem dus niet worden begrijp ik. Heb je die 20 panelen al lang? Hoeveel Wp? Zonneplan is best innovatief. Ligt wat verder op koers maar die transparantie ook hierop.... of het gebrek eigenlijk nekt mij ook. Sessy flexibel maar ik wil geen geluid. Ooit een omvormer zo gehad. Man wat een geluid steeds. Nu al 5 jaar een stille SMA. Wat een genot. Hangt op zolder. Open trap opgang.
370 Wp sinds november 2021.
Ik heb gemengde gevoelens bij het bedrijf. Op de dag van plaatsing kwamen ze erachter dat ik thuis 1 fase heb terwijl er een 3 fase omvormer was besteld. Ook noodzakelijk om 20 panelen op aan te sluiten. Ze kwamen met voorstellen om 16 panelen te nemen of 18 zonder optimizers. Daarna probeerden ze de elektricien het zo aan te laten sluiten dat ik alleen maar kon terugleveren en niet mijn eigen opgewekte stroom kon gebruiken. In de middag kwam mijn contactpersoon met heel veel excuses. Uiteindelijk is dat dan wel weer netjes opgelost. Ik heb Enexis betaald en zonneplan de ombouw van de meterkast. Ze hebben ook geregeld dat Enexis wat eerder langs kwam. Vervolgens begonnen de lekkages. Ze schieten direct een afspraak in. Dat is zeer positief. Maar ze konden niks vinden of 1 lekke dakpan die het niet kon zijn. Op een gegeven moment kreeg ik te horen dat het water omhoog liep en ik mogelijk zelf de kosten moest betalen. Na 3 bezoekjes kwam er eindelijk iemand die alle panelen heeft opgetild en 2 kapotte dakpannen heeft vervangen. Gelukkig geen schade aan apparatuur maar daarvoor ben ik wel met de kitspuit bezig geweest op de bovenste verdieping.

Het geluid van de Sessy staat bij mij op standje 4. Hangt in een washok, maar bij standje 5 trilt het geluid via de wanden en hoor ik het ook op andere plekken in het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killroi
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:35:
[...]

[Afbeelding]
Als je het Kiki vraagt kan dit inderdaad niet. Ik ben geen fan van Kiki maar dat is een andere discussie. Ik hoor veel van Enphase micro omvormers. Daar kan het wel mee. Google er maar eens op.

Hier kan ik ieder paneel ook niet zien hoor. Aan de opbrengst valt me niks raars op dus ik ga er vanuit dat ze nog goed genoeg werken.

Als je nu Sessy's al hebt dan zou ik persoonlijk lekker bij FE gaan handelen. Ik heb geen ervaring ermee..... maar om dan nu de overstap naar Nexus te maken zou ik zonde geld vinden. Zeker nu je al een deel terug hebt van je investering.
Kiki heeft wel gelijk in dit geval. Ik ga morgen de overstap maken naar FE. Ben nu ook wel zo negatief geweest dat ze me waarschijnlijk graag zien vertrekken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-10 08:10
Punt is eerder aan bod geweest voor Alphaess en Signergy (lijkt dat er nog geen gebruikers van zijn), maar heeft iemand een givenergy gekoppeld aan Frank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arko010
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik heb even een vraag over handelsresultaten mij is opgevallen dat deze de laatste dagen aan de lage kant zijn .
Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:44
Ik vind het de laatste dagen ook echt niet de moeite, 0,50 a 0,70 per dag..
In bijna drie weken tijd iets van € 15 euro per Sessy.. niet echt wat er "belooft" is volgens mij..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
cacofant schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:57:
Ik vind het de laatste dagen ook echt niet de moeite, 0,50 a 0,70 per dag..
In bijna drie weken tijd iets van € 15 euro per Sessy.. niet echt wat er "belooft" is volgens mij..
Doen de energie handelaren (energieleveranciers) toch hun werk goed, een goede prognose van de markt per kwartier. :)

Het blijft een markt plaats (glazenbol) zowel DayAhead prijzen en de onbelans waarheid

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik lees dat dit de top maanden zijn qua opbrengst op de onbalansmarkt, dan slaat de twijfel wel toe. Vanaf begin augustus start ik bij FE met een 20KWH batterij van AlphaESS. Ik ga daarvóór met de batterij 2 maanden proefdraaien met 100% zelfvoorziening. (Eens zien of dat lukt).
Daarbij als kanttekening dat ik het handelen primair ga doen om de BTW terug te kunnen halen. Als ik geld wil verdienen vind ik het sowieso een wankele business case.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2024 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Ik vind het ook wel wat tegenvallen, maar dat heeft inderdaad met de onbalans markt te maken waar FE geen invloed op heeft. Ik vind het dan echter niet de moeite waard om de Sessy zo te belasten voor een paar centen. FE meldde dat er in de toekomst een 'agressieve handel strategie' komt naast de normale, ik zou eigenlijk wel een spaarzame modus willen, die dus niet bij elke kleine onbalans gaat laden/ontladen, maar alleen als de onbalans echt groot is.

19 mei was een best grote Day Ahead prijsverschil van 23 cent. Op die dag hadden 3 sessy's zo'n €2,55 kunnen opleveren met maar 1 cycle.
De onbalans leverde op die dag bij mij €2,85 op, maar daarvoor is er wel 18kWh geladen en 26 kWh ontladen, dus de accu SoC was aan het eind van die dag 50% lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
fraserboer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:46:
Ik vind het ook wel wat tegenvallen, maar dat heeft inderdaad met de onbalans markt te maken waar FE geen invloed op heeft. Ik vind het dan echter niet de moeite waard om de Sessy zo te belasten voor een paar centen. FE meldde dat er in de toekomst een 'agressieve handel strategie' komt naast de normale, ik zou eigenlijk wel een spaarzame modus willen, die dus niet bij elke kleine onbalans gaat laden/ontladen, maar alleen als de onbalans echt groot is.

19 mei was een best grote Day Ahead prijsverschil van 23 cent. Op die dag hadden 3 sessy's zo'n €2,55 kunnen opleveren met maar 1 cycle.
De onbalans leverde op die dag bij mij €2,85 op, maar daarvoor is er wel 18kWh geladen en 26 kWh ontladen, dus de accu SoC was aan het eind van die dag 50% lager.
Voor onbalans kom je met Sessy eigenlijk vermogen tekort, aangezien deze momenten vaak maar kort duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Het positieve is wel dat je ziet dat de aansturing steeds beter gaat. Alle piekjes in de onbalans markt worden meegenomen en ook de app is steeds beter up to date. De onbalansmarkt valt wel een beetje tegen... in vergelijking met vorige jaren zie je nu maar weinig, en ook lagere pieren. Hopelijk trekt dat bij...

Ik ben wel benieuwd hoe de credit factuur er uit gaat zien. om even bij @fraserboer aan te sluiten. Mijn twee Sessy's hebben op 19 Mei 12,43 kWh geladen, en 15,3kWh ontladen. De kosten van het laden waren 1,85 euro en de opbrengsten van het ontladen 3,44 euro. Hier heb ik dus 1,59 euro verdiend. Daarnaast een onbalans vergoeding van 1,82 euro. Bij elkaar 3,41 euro voor 1 dagje. Niet heel gek denk ik :) Ik ben benieuwd wat Frank Energie gaat doen met de EPEX correctie. Als dat op deze dagen negatief gaat uitpakken dan wordt het wel karig...

Iemand al een credit factuur voor Mei gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-09 21:38
Ik weet even niet wat te doen. Heb 24 panelen, een full electric warmtepomp en wek ongeveer op jaarbasis iets meer op dan dat ik verbruik. In de zomer natuurlijk een fors overschot, in de winter kom ik tekort en moet ik betalen. Nu heb ik een offerte voor batterijen opgevraagd. Ik kan alleen nergens zien hoe verstandig dit is wanneer je dus in de zomer overcapaciteit hebt. Op de ene website lees ik terug dat het positief is, op een andere site wordt aangegeven dat zonnepanelen i.c.m. een batterijsyteem juist een negatief effect hebben. Van FE heb ik een antwoord gekregen waar ik niet heel veel wijzer van wordt. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hierover staat een heleboel info op Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Een thuisbatterij loont niet om aan Peakshaving te doen, het loont alleen als je de batterij volledig inzet voor de onbalansmarkt met een dynamisch contract bij FE ed.
Zelf ga ik dit een paar jaar doen, zodat ik de BTW terug krijg en een flink deel van de aanschafwaarde op onbalans. Daarna de thuisbatterij gebruiken om autonoom te worden van maart-oktober. (Als de saldering verdwijnt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:19:
Het positieve is wel dat je ziet dat de aansturing steeds beter gaat. Alle piekjes in de onbalans markt worden meegenomen en ook de app is steeds beter up to date. De onbalansmarkt valt wel een beetje tegen... in vergelijking met vorige jaren zie je nu maar weinig, en ook lagere pieren. Hopelijk trekt dat bij...

Ik ben wel benieuwd hoe de credit factuur er uit gaat zien. om even bij @fraserboer aan te sluiten. Mijn twee Sessy's hebben op 19 Mei 12,43 kWh geladen, en 15,3kWh ontladen. De kosten van het laden waren 1,85 euro en de opbrengsten van het ontladen 3,44 euro. Hier heb ik dus 1,59 euro verdiend. Daarnaast een onbalans vergoeding van 1,82 euro. Bij elkaar 3,41 euro voor 1 dagje. Niet heel gek denk ik :) Ik ben benieuwd wat Frank Energie gaat doen met de EPEX correctie. Als dat op deze dagen negatief gaat uitpakken dan wordt het wel karig...

Iemand al een credit factuur voor Mei gezien?
Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar de factuur. Ik had inderdaad nog niet het dynamisch tarief opbrengst meegenomen, dit was 2,50, maakt het totaal 2,50+2,85=€5,35. Ik neem aan dat ze alleen bij negatief verschil op dynamische opbrengst gaan corrigeren op maandbasis.

Het is wel lastig om dagen met elkaar te vergelijken omdat de SoC biet altijd gelijk is aan het eind vd dag vs begin vd dag.we zullen zien straks wat een hele maand doet.

Ik moet zeggen dat de Sessy’s nu veel beter synchroon lopen, de SoC grafiek zien er nu wel identiek uit en het onbalans handelsresultaat is op een paar cent na exact gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door fraserboer op 22-05-2024 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
bbbrumbrum schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:17:
[...]

Voor onbalans kom je met Sessy eigenlijk vermogen tekort, aangezien deze momenten vaak maar kort duren.
Na ja het is geen nexus, snap ik, maar met 6,6kW en 5,1kW zou je ook een stuk moeten komen, het gaat mij met name om de (in mijn ogen) soms nutteloze ontlaadacties van 1 of 2 cent. Als er dan toch bijna niks te verdienen is spaar dan de batterij.

En het viel me ook op dat er soms maar met 500 W per Sessy wordt geladen of ontladen. Super inefficiënt vermogen en het zet geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
fraserboer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:43:
[...]

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar de factuur. Ik had inderdaad nog niet het dynamisch tarief opbrengst meegenomen, dit was 2,50, maakt het totaal 2,50+2,85=€5,35. Ik neem aan dat ze alleen bij negatief verschil op dynamische opbrengst gaan corrigeren op maandbasis.

Het is wel lastig om dagen met elkaar te vergelijken omdat de SoC biet altijd gelijk is aan het eind vd dag vs begin vd dag.we zullen zien straks wat een hele maand doet.

Ik moet zeggen dat de Sessy’s nu veel beter synchroon lopen, de SoC grafiek zien er nu wel identiek uit en het onbalans handelsresultaat is op een paar cent na exact gelijk.
Nog wel nuance in de day ahead/ dynamisch tarief opbrengst, over heel mei tot dusver is dit bij mij slechts €4… dus dat is wel verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

fraserboer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:50:
[...]
..

En het viel me ook op dat er soms maar met 500 W per Sessy wordt geladen of ontladen. Super inefficiënt vermogen en het zet geen zoden aan de dijk.
Ik heb zojuist in het sessy portal mijn limiet van 500 naar 700watt verhoogt kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 19:56
fraserboer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:46:

Mee eens. Dit is precies de reden waarom ik er voorlopig mee ben gestopt. Daarbij vind ik voor DAP de opslag van FE (te) hoog, dus ik ga weer terug naar waar ik vandaan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
Takkie25 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:49:
Ik weet even niet wat te doen. Heb 24 panelen, een full electric warmtepomp en wek ongeveer op jaarbasis iets meer op dan dat ik verbruik. In de zomer natuurlijk een fors overschot, in de winter kom ik tekort en moet ik betalen. Nu heb ik een offerte voor batterijen opgevraagd. Ik kan alleen nergens zien hoe verstandig dit is wanneer je dus in de zomer overcapaciteit hebt. Op de ene website lees ik terug dat het positief is, op een andere site wordt aangegeven dat zonnepanelen i.c.m. een batterijsyteem juist een negatief effect hebben. Van FE heb ik een antwoord gekregen waar ik niet heel veel wijzer van wordt. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ik heb ongeveer dezelfde situatie. De batterijen (30kWh) heb ik aangeschaft om het stoppen van de salderingsregeling voor te zijn, omdat op dat moment half Nederland aan de batterijen wil. Dus bewust 2 k=jaar te vroeg aangeschaft.

Wat zou de reden zijn dat de combi met PV’s negatief effect heeft? Ik denk dat juist bij negatieve/lage kWh-prijs en netcongestie je de batterij kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom zou half Nederland aan de batterijen willen?

En hoe wist jij dat het nieuwe kabinet in 2027 de stekker eruit wil trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk1903
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:59
bbbrumbrum schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:17:
[...]

Precies dit: "Het vermogen van de geïntegreerde bi-directionele omvormer is 2,2 kW tijdens het laden en 1,7 kW tijdens het leveren."

Stond op het punt om de Sessy's te bestellen maar dit doet me toch wel twijfelen. Sessy was vanwege de integratie met Homey wel interessant geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

DJP! schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:44:
Ik heb voor afgelopen week even de kosten en opbrengsten op een rijtje gezet. Ik heb de Sessy's op een kWh meter aangesloten, deze zit weer op Home Assistant aangesloten. In Home Assistant bereken ik elk uur de stroom die in en uit de Sessy's gaat. Dit aan de hand van de uur prijen van Frank Energie. ik weet dus wat er aan kWh en aan Euro's in en uit de Sessy's gaat.

[Afbeelding]

26,33 Euro voor een weekje... Ik weet niet hoe goed of slecht de onbalans markt was afgelopen dagen maar als ik deze lijn door trek over het jaar dan is dat bijna 1400 euro voor een jaar. Dan zijn de Sessy's in iets minder dan 4,5 jaar terug verdiend :)
Zou je dat in iets meer details kunnen uitleggen? Voor 4 Sessy's + installatie betaal ik ongeveer 12.5K na BTW teruggave. Bij een levensduur van 8 jaar zit je dan aan 4.28 EUR aan kosten per dag.

Dan moet je onbalans handel + andere besparingen dat wel opleveren natuurlijk. Hoe moet ik jou spreadsheet precies lezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Jay-v schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Zou je dat in iets meer details kunnen uitleggen? Voor 4 Sessy's + installatie betaal ik ongeveer 12.5K na BTW teruggave. Bij een levensduur van 8 jaar zit je dan aan 4.28 EUR aan kosten per dag.

Dan moet je onbalans handel + andere besparingen dat wel opleveren natuurlijk. Hoe moet ik jou spreadsheet precies lezen?
Inmiddels zij we weer een paar dagen verder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_1MCpJgarnC687Bjg17Ecr7cS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RnfziATBBUshkXs7zqTtT4Nx.png?f=user_large

Je ziet bij "in" de kosten van de hoeveelheid kWh die de Sessy's in gaan. Deze kosten worden door Home Assistant berekend door de hoeveelheid kWh per uur met de uurprijs van Frank Energie te vermenigvuldigen. Het zelfde geld voor "out", dit zijn dus opbrengsten van het ontladen van de Sessy's. Bij "totaal" trek ik de kosten van de opbrengsten af. (en hoop dat dit positief is :)) Dit zijn dus alleen de kosten/opbrensten gemeten door e kWh meter waar de Sessy's op zijn aangesloten.

bij Opbrengst Frank, Sessy 1 en 2 vul ik de opbrengsten in die ik uit de app van FE haal. Totaal Sessy's is dan Sessy 1 en 2 opgeteld. Totaal opbrengst is de totaal van de kWh meter + de totaal uit de FE app.

Ik weet niet zeker of ik dit goed bereken, op de site van FE staat namelijk dat je een correctie krijgt voor de kosten van de batterijen op de EPEX markt en dat dit zowel positief al negatief kan zijn.

Je ziet dus dat de laatste dagen duidelijk minder waren qua opbrengst dan de dagen ervoor... Waarbij bij mijn vorige post het daggemiddelde nog op 3,76 euro lag licht die nu op 2,85 euro. Ik denk dat ik daarom ook geen uitspraken meer ga doen over terugverdientijd tot dat ik veel meer data heb. :D Het is volgens mij wel zo dat de onbalans markt redelijk zwak/slap is de laatste tijd. Ik denk gemiddeld wel dat handelen op de onbalans markt meer oplevert dan alleen laden/ontladen op de EPEX markt. Tijd zal het leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]

Je ziet bij "in" de kosten van de hoeveelheid kWh die de Sessy's in gaan. Deze kosten worden door Home Assistant berekend door de hoeveelheid kWh per uur met de uurprijs van Frank Energie te vermenigvuldigen. Het zelfde geld voor "out", dit zijn dus opbrengsten van het ontladen van de Sessy's. Bij "totaal" trek ik de kosten van de opbrengsten af. (en hoop dat dit positief is :)) Dit zijn dus alleen de kosten/opbrensten gemeten door e kWh meter waar de Sessy's op zijn aangesloten.

bij Opbrengst Frank, Sessy 1 en 2 vul ik de opbrengsten in die ik uit de app van FE haal. Totaal Sessy's is dan Sessy 1 en 2 opgeteld. Totaal opbrengst is de totaal van de kWh meter + de totaal uit de FE app.

Ik weet niet zeker of ik dit goed bereken, op de site van FE staat namelijk dat je een correctie krijgt voor de kosten van de batterijen op de EPEX markt en dat dit zowel positief al negatief kan zijn.

Je ziet dus dat de laatste dagen duidelijk minder waren qua opbrengst dan de dagen ervoor... Waarbij bij mijn vorige post het daggemiddelde nog op 3,76 euro lag licht die nu op 2,85 euro. Ik denk dat ik daarom ook geen uitspraken meer ga doen over terugverdientijd tot dat ik veel meer data heb. :D Het is volgens mij wel zo dat de onbalans markt redelijk zwak/slap is de laatste tijd. Ik denk gemiddeld wel dat handelen op de onbalans markt meer oplevert dan alleen laden/ontladen op de EPEX markt. Tijd zal het leren!
Mooi overzicht! Zelf ben ik kritisch op de onbalansmarkt. Ik denk dat partijen de boel beter in de hand hebben. Tijd terug zag je pieken van 1800 tot - 1800 euro. Die pieken lagen daarna een tijdje op 600 en - 600. Vandaag zie ik langere momenten van 400. Persoonlijk is dit 1 van de redenen dat ik niet instap. Voor degene die al ff een thuisbatterij hebben of op hobby basis is dit een leuk extraatje. Ik wil wel instappen maar dan moet het terugverdienen qua tijd sneller ivm belasting accu en winst na investering overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Devke schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:15:
[...]

Mooi overzicht! Zelf ben ik kritisch op de onbalansmarkt. Ik denk dat partijen de boel beter in de hand hebben. Tijd terug zag je pieken van 1800 tot - 1800 euro. Die pieken lagen daarna een tijdje op 600 en - 600. Vandaag zie ik langere momenten van 400. Persoonlijk is dit 1 van de redenen dat ik niet instap. Voor degene die al ff een thuisbatterij hebben of op hobby basis is dit een leuk extraatje. Ik wil wel instappen maar dan moet het terugverdienen qua tijd sneller ivm belasting accu en winst na investering overhouden.
Het is voor mij nu ook meer een leuk extraatje.. En mocht het minder/te weinig gaan opleveren dan schakel ik ook zo weer terug naar een nul op de meter of eco modus met de Sessy's.

Ben wel benieuwd of er ergens een overzicht van de maximale dagelijkse verschillen op de onbalans markt is, en of je daar dan een neergaande trend in kan zien. Ben erg benieuwd wat er in de afgelopen tijd verbeterd is dat de onbalans markt nu slapper is geworden. Is dat het voorspellen van de zon en wind energie? Of het beter voorspellen van de energie behoefte van de klanten van energie maatschappijen? of kan het bijvoorbeeld liggen aan het onderhoud van de Borssele kerncentrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Het is voor mij nu ook meer een leuk extraatje.. En mocht het minder/te weinig gaan opleveren dan schakel ik ook zo weer terug naar een nul op de meter of eco modus met de Sessy's.

Ben wel benieuwd of er ergens een overzicht van de maximale dagelijkse verschillen op de onbalans markt is, en of je daar dan een neergaande trend in kan zien. Ben erg benieuwd wat er in de afgelopen tijd verbeterd is dat de onbalans markt nu slapper is geworden. Is dat het voorspellen van de zon en wind energie? Of het beter voorspellen van de energie behoefte van de klanten van energie maatschappijen? of kan het bijvoorbeeld liggen aan het onderhoud van de Borssele kerncentrale?
https://www.tennet.org/bedrijfsvoering/ExporteerData.aspx

Wellicht kun je hier het e.a. uittrekken aan info.

Redenen zal een combi van alles zijn? Batterij capaciteit inzetten die er inmiddels al staat? Wat ik wel gelezen heb is dat ze grote zonneparken bijvoorbeeld al vrij snel kunnen afknijpen om onbalans te voorkomen. Windparken gaan ook vrij snel. Recent kwam ik een aantal windmolens tegen tijdens een fietstocht. Allemaal draaiden ze. Een paar honderd meter later keek ik nog eens naar ze en zag ik er al een paar stilstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Er is website met data van onbalansmarkt: https://data.boerman.dev hier kun je bij dashboards uit een aantal markten ed kiezen. Hier een screenshot van onbalansmarkt van afgelopen 2 jaar: Er is wel een trend te zien tov 2022 ten tijde van de energiecrisis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vZzdk_1Al4PlCTSYY2pCJBeSS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y45f6RfBZxe8fQUc5KtCcWpU.png?f=fotoalbum_large

De 'Enius' app vind ik ook prettig voor de huidige real time onbalans, met in te stellen notificaties.

Ik mail regelmatig met FE als ik iets opmerkelijks zie en merk dat ze er nog volop mee bezig zijn om het proces te optimaliseren. Ik kijk wel uit naar de implementatie van de in te stellen handel strategie, begrijp dat je dan zelf kunt aangeven hoe 'agressief' er gehandeld wordt met je batterij.

Handelen met de thuisaccu blijft speculatief en vergelijkbaar met een aandelenmarkt. Maar leuk om er mee bezig te zijn en je bent vrij je accu in te zetten hoe je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siberianli
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 22:20
DJP! schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]

Dank voor het delen. Ik volg dit topic met interesse en probeer ook inzicht te krijgen in mogelijke opbrengsten. B.v. wat het verschil is tussen Zonneplan en Frank Energie. Als in de onbalansmarkt variaties zijn zou dat in beide systemen moeten terugkomen. Onder een grafiek van het Zonneplan demo systeem en meer beperkte info van Frank Energie met Sessy van dit forum. Inderdaad lijken variaties wel wat op elkaar. Er was een periode met betere opbrengsten in ZP eind maart / begin april, daarna is de curve wat vlakker.

Desondanks, als we kijken naar de gemiddelde dagopbrengst van ZP lijkt dat over de afgelopen 22 dagen prima: ca. 5.2 euro terwijl 5 euro is aangegeven door ZP zelf. Voor Frank Energie met Sessy waren er meldingen van 0.7 euro per dag, maar nu ook van 1.25 euro. Volgens Frank Energie zelf zou de opbrengst 1.6 euro kunnen zijn en in het slechtste geval 1.2 euro. Maar om er wat zinnigs over te zeggen is minimaal data nodig van maanden denk ik. Als iemand zijn data wil delen zou dat mooi zijn. Ik kan dat terugkoppelen zodat FE/Sessy gebruikers kunnen zien of hun systeem afwijkt van dat van anderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l7AIRv26K78newdvJRS_xR52ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lz8j4br6EoERgkZ8WPPQNaku.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:09:
.....Vanaf begin augustus start ik bij FE met een 20KWH batterij van AlphaESS.
heb jij alpha ess al besteld?
wanneer wordt het geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Grundemann
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:55:
Waarom zou half Nederland aan de batterijen willen?

En hoe wist jij dat het nieuwe kabinet in 2027 de stekker eruit wil trekken?
Zie: https://tweakers.net/nieu...-helemaal-vanaf-2027.html

Volgens dit (budgettaire) plan zou de regeling zonder afbouw stoppen.

In dat geval zal de markt voor pv’s instorten. En dat gebeurt dan al op korte termijn. Of de thuisbatterij een vlucht bij bestaande installaties zal nemen staat inderdaad niet vast en “half Nederland” was beeldspraak van mij. Wel staat vast dat je zonder batterij de pv-opbrengst alleen voor eigen consumptie kunt gebruiken. Met een batterij wordt de zelfconsumptie hoger. Als dan ook de prijzen ervan dalen en de energieprijs stijgt… Of een oude draaischijf meter plaatsen.

Een duidelijke trend is het introduceren van terugleverkosten voor pv installaties. Wie weet waar dat toe leidt.

Eigenlijk is het dus koffiedik kijken;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hans Grundemann op 23-05-2024 06:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-10 21:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPt2GMMPUfIVqJrMHKjRkfR7GLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dL3QJDqZOksILBTaesTnPR6k.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het best storend worden dat het algoritme bij zeer kleine onbalansverschillen flink gaat (ont)laden. De opbrengsten zijn echt centenwerk en waarschijnlijk negatief als je ook de omzettingsverliezen meeneemt. Grotere uitschieters worden nu gemist doordat accu reeds vol / leeg is na dit soort acties. Bijvoorbeeld afgelopen nacht is flink ontladen bij minimale onbalansprijs. Accu zo goed als leeg en nu kun je de flinke uitschieters niet meepakken.

Wijsheid achteraf is altijd makkelijk, maar dat volle bak laden/ontladen bij minimale verschillen brengt in mijn ogen (financieel) helemaal niets. Hoe kijken jullie daar naar?

[ Voor 9% gewijzigd door Arnold79 op 23-05-2024 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Arnold79 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]

Ik vind het best storend worden dat het algoritme bij zeer kleine onbalansverschillen flink gaat (ont)laden. De opbrengsten zijn echt centenwerk en waarschijnlijk negatief als je ook de omzettingsverliezen meeneemt. Grotere uitschieters worden nu gemist doordat accu reeds vol / leeg is na dit soort acties. Bijvoorbeeld afgelopen nacht is flink ontladen bij minimale onbalansprijs. Accu zo goed als leeg en nu kun je de flinke uitschieters niet meepakken.

Wijsheid achteraf is altijd makkelijk, maar dat volle bak laden/ontladen bij minimale verschillen brengt in mijn ogen (financieel) helemaal niets. Hoe kijken jullie daar naar?
Ja het algoritme mag een stuk minder agressief handelen, vooral bij kleine verschillen met een hoog vermogen laden/ontladen lijkt mij ook niet heel veel opleveren. Zelf hou ik alles bij in Home Assistant en daarbij hou ik ook rekening met de omzettingsverliezen. Gelukkig heb ik tot nu toe nog maar 1 dag gehad dat het resultaat negatief was :)

Het plaatje in de FE app werkt op 15 minuten basis, dit geeft een beetje een vertekend beeld. Zie ook mijn screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8Nt3o2a2PQCBZ4QALR-0BBC2w8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tkSqU108FEZuKqUh1nkHAs1.jpg?f=fotoalbum_medium

Je ziet dat de prijspieken best netjes worden gebruikt voor het ontladen, alleen bij de laatste piek heeft de batterij niet constant kunnen ontladen omdat deze leeg raakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

@Arnold79 Ik denk dat laden wel nodig is gezien je weinig kunt verdienen aan de hoge prijs indien je accu leeg is. ontladen lijkt mij niet rendabel bij een klein verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ari2asem schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:18:
[...]
Over twee weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ari2asem schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:18:
[...]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Interessant artikel over te snel opschakelen bij onbalans handel. Je mag blijkbaar maar 20% per minuut bijschakelen. Voor mijn Sessy battery is dat 440Watt per minuut ramp-up bij opladen, en 340Watt per minuut bij ontladen. Dat ervan uitgaande dat alle deelnemende accu's proportioneel meedoen in de 'hive'. Zou FE zich hier wel aan houden?

Verplichte 20%/min ramp rate van TenneT voor onbalans sturing – Hoe kan je daaraan voldoen?
https://www.linkedin.com/...id&utm_campaign=share_via

[ Voor 12% gewijzigd door gruijter op 24-05-2024 05:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Grundemann
gruijter schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 05:25:
Interessant artikel over te snel opschakelen bij onbalans handel. Je mag blijkbaar maar 20% per minuut bijschakelen. Voor mijn Sessy battery is dat 440Watt per minuut ramp-up bij opladen, en 340Watt per minuut bij ontladen. Dat ervan uitgaande dat alle deelnemende accu's proportioneel meedoen in de 'hive'. Zou FE zich hier wel aan houden?

Verplichte 20%/min ramp rate van TenneT voor onbalans sturing – Hoe kan je daaraan voldoen?
https://www.linkedin.com/...id&utm_campaign=share_via
Interessante ontwikkeling als Tennet zou gaan handhaven. Dan graag wel bij alle partijen en niet alleen bij FE, anders blijft regeltoestsnd 2 de markt verstoren.

Voor een heldere uitleg zie: regeltoestand 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Topdag gister (23 mei) resultaat met 3 Sessy’s was €9,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
fraserboer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:04:
Topdag gister (23 mei) resultaat met 3 Sessy’s was €9,04
Qua opbrengsten was het zeker een goede dag! Hier 5,40 euro voor twee Sessy’s. Ze hebben er wel voor moeten werken! 25,3kWh geladen en 15,6kWh ontladen, volgens mij heb nog niet eerder zoveel actie op een dag gezien.

Wat ook leuk is om te zien dat de RTE (round trip efficency) richting de 85% gaat. Bij nul op de meter was dit bij mij altijd rond de 81%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:53
NOM heeft inderdaad een mindere RTE, daarom draai ik XOM.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:21
Gisteren was mijn eerste dag met drie Sessy's. Totaal was €9,48. Ik mag hier niet dagelijks op rekenen begrijp ik :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Of we hebben al 1,5 uur een perfecte balans, of er is een storing aan de Tennet kant mbt de onbalans data.

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Edit: systeem lijkt wel te werken… dan toch een perfecte balans?

[ Voor 16% gewijzigd door DJP! op 24-05-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

Epex lijn is vandaag heel de dag 0 on de app. Hoop dat ze voor het handelen wel de juiste waardes gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Tazzios schreef op zondag 26 mei 2024 @ 05:41:
Epex lijn is vandaag heel de dag 0 on de app. Hoop dat ze voor het handelen wel de juiste waardes gebruiken.
Hopelijk gaat het goed, tot nu toe zijn de Sessy’s tot 85% geladen… als je na de EPEX prijzen kijkt zou je verwachten dat de Sessy nu juist moeten ontladen en pas vanmiddag moeten opladen. Aan de andere kant, in de mail van vrijdag stond dat de EPEX echt losgelaten moet worden en dat ze alleen focussen op de onbalans prijs. Ik citeer uit de mail:

Zoals in onze vorige e-mail ook toegelicht, handelt ons algoritme alleen op de onbalansmarkt en dus niet op de EPEX-markt. Het algoritme maakt wel een inschatting wat de toekomstige onbalansprijzen zullen zijn. Hiervoor gebruikt het algoritme de markt waarop het meest recent een prijs tot stand is gekomen voor de betreffende periode. Dit kan de EPEX-prijs zijn die de vorige dag om 13:00 tot stand is gekomen, maar bijvoorbeeld ook de prijs die op dat moment geldt in de Intraday markt. We overwegen om die reden de EPEX-prijs te verwijderen uit de handelsgrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnicron1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 12:43
En dan ? Ik heb hier ook een 2 tal Sessy's staan, maar die ga ik echt niet openzetten voor Frank!
Da's gewoon een of andere vage handelaar in energie goedkoop inkopen en duur met flinke winst verhandelen.
Intresseerd me niet wat ik bij Essent ga betalen, daar ga ik toch weg.... Toch mijn infra openzetten voor anderen, da's wel heel gemakkelijk geldverdienen. EN jij als klant moet dan een terugleververgoeding betalen ?

Niks ervan, gewoon 0-op de teller, werkt het beste

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:41

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Omnicron1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:12:
En dan ? Ik heb hier ook een 2 tal Sessy's staan, maar die ga ik echt niet openzetten voor Frank!
Da's gewoon een of andere vage handelaar in energie goedkoop inkopen en duur met flinke winst verhandelen.
Intresseerd me niet wat ik bij Essent ga betalen, daar ga ik toch weg.... Toch mijn infra openzetten voor anderen, da's wel heel gemakkelijk geldverdienen. EN jij als klant moet dan een terugleververgoeding betalen ?

Jij bepaalt natuurlijk wat je met je Sessy's doet en Nul op de Meter is een prima strategie.

Maar je reactie is wel wat kort door de bocht.

1) De aansturing van je Sessy's gaat volgens mij via Charged zelf. Dus je zet je infrastructuur thuis niet open voor Frank, maar er wordt gebruik gemaakt van de bestaande api/infrastructuur die je ook gebruikt als je Charged laat sturen.

2) Ja Frank is een energiehandelaar. Volgens mij niet een hele vage, want ze zijn al best lang actief als partij (en nee niet zo lang als de grote bekende partijen). Maar ook Essent, Eneco, Vattenfall, etc., doen allemaal hetzelfde als Frank. Ze handelen in Energie. Dat is de hele essentie van de splitsing in onze markt: producent, netbeheerder en leverancier. De leveranciers (Frank of Essent in jouw geval) handelen in energie om dat voor een voor de klant acceptabel tarief bij jou thuis te krijgen. Ben je het er niet mee eens, het is een vrije markt en dan zoek je een andere partij.

3) Frank rekent (bij zijn dynamische contract) geen terugleververgoeding zoals die recent door Vandebron, Eneco, etc. zijn aangekondigd. Je betaalt beide kanten op een hele kleine vergoeding per kWh naast je vaste abonnementsprijs. En ook hier kan je kiezen welke (dynamische) aanbieder je wil (de vaste en variabele vergoedingen varieren per aanbieder). Op het moment dat je Frank gebruikt voor het handelen met je Sessy gaat die vergoeding per kWh ook nog eens een stuk omlaag.

4) Ja, Frank wil geld verdienen met jouw Sessy, klopt... het is ook een commercieel bedrijf. Maar zij hebben mogelijkheden om met jouw Sessy te handelen op een markt waar je als particulier geen toegang toe hebt en waar (veel) hogere vergoedingen mogelijk zijn. Als jij jouw Sessy daarvoor ter beschikking steld, profiteer je mee van die vergoedingen. Frank levert een dienst, rekent daar een vergoeding voor. Prima toch?

En als dat je niet aanstaat of je hebt een andere behoefte/doel met je Sessy's, helemaal prima. Maar je reactie is in mijn ogen wat kort door de bocht en een beetje stemmingmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ML85
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-08 19:20
@vanenkelen

Helemaal eens!

Punt één heb ik twijfels over of dit klopt. Ik heb een Sigenergy thuis staan en had de eerste dagen problemen met de Slim handelen aansturing. Hij deed wat je verwacht, precies andersom. Na communicatie met Frank en SigEnergy bleek dat de commando's van Frank Slim handelen algoritme niet juist doorkwamen. Hieruit maak ik op dat Frank daadwerkelijk de aansturing doet van mijn SigEnergy. Dit is ook terug te zien als je kijkt naar de 15% bodem en 85% bovengrens, waar je batterij tot wordt ont- of geladen. Dit is ook een commando van Frank. Hierover gaven ze trouwens in hun laatste mail aan dat deze grenzen misschien wat ruimer ingesteld gaan worden.

Ik ga zelf eens navragen of Frank 100% aansturing doet ipv de SigEnergy (of Charged), voor de zekerheid.

[quote]vanenkelen schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Jij bepaalt natuurlijk wat je met je Sessy's doet en Nul op de Meter is een prima strategie.

Maar je reactie is wel wat kort door de bocht.

1) De aansturing van je Sessy's gaat volgens mij via Charged zelf. Dus je zet je infrastructuur thuis niet open voor Frank, maar er wordt gebruik gemaakt van de bestaande api/infrastructuur die je ook gebruikt als je Charged laat sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omnicron1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:12:

Zo is dat, dan kun je je Sessy's in 20 jaar afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:41

vanenkelen

uhmmm.....speechless

ML85 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:59:
@vanenkelen

Ik ga zelf eens navragen of Frank 100% aansturing doet ipv de SigEnergy (of Charged), voor de zekerheid.
Laat maar weten, ik ben ook benieuwd.

Zoals ik dacht dat het zat, heeft Charged toegang tot onze Sessy’s. Vervolgens krijgt Frank de mogelijkheid om via die toegang commando’s te versturen. Toen ik mijn Sessy’s aanmeldde bij Frank moest ik de serienummers doorgeven en zouden die gecheckt/aangemeld worden bij Charged.

Dus mijn gedachte was: Frank geeft Charged de opdracht om Sessy met id XYZ te laten laden/ontladen en Charged zet dat commando door. Maar wellicht zit Charged er helemaal niet tussen en krijgt Frank directe toegang.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ik zit nu op 29,18 EUR voor 1-25 mei (met 1 Sessy). Dat is dus gemiddeld 1,17 EUR per dag; een stuk meer dan ik zelf via EPEX verdiende. Dit zou (via simpel extrapoleren) uitkomen op 426 EUR per jaar, voor een terugverdientijd van ongeveer 7 jaar. Dat zit aan de bovenkant van de aangegeven range van 4-7 jaar, maar vooralsnog ben ik niet ontevreden.

Ik mis alleen nog een manier om in HomeAssistant de onbalansinkomsten automatisch te krijgen. Heeft iemand hier een idee/oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:44
Ja ik stop hier ook weer mee denk ik. Kan beter zelf op de dure tijden gaan ontladen. Levert me meer op. Nu 18 euro nog wat per Sessy (2x). Vind ik de moeite niet heel eerlijk.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Ik heb in de maand april nog op de day ahead markt gezeten met 3 Sessy’s, dus 15kWh en dat leverde €31 op… dus ong 1 euro per dag. Daarvoor 360 kWh laden en 300 kWh ontladen.
Nu met FE slim handelen €81 en hiervoor is 430 kWh geladen en 350 kWh ontladen.

Dan is nog het verschil in laden / ontladen waarbij voor de day ahead markt bijna altijd helemaal tussen 100% en 0% gaat terwijl bij FE slim handelen het minder extreem gaat 15-85% SoC dus veel beter voor de levensduur van de accu.

Mijn persoonlijke conclusie tot nog toe is dat je aanzienlijk meer kunt verdienen (>2,5x) met een beetje meer (20%) laden, maar de maand is nog niet voorbij. Ik denk ook dat het algoritme ook nog beter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
cacofant schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:20:
Ja ik stop hier ook weer mee denk ik. Kan beter zelf op de dure tijden gaan ontladen. Levert me meer op. Nu 18 euro nog wat per Sessy (2x). Vind ik de moeite niet heel eerlijk.
Denk niet dat je dat gaat lukken, maar suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier bijna 30 euro per Sessy deze maand. Sessy’s werken er hard voor maar ik ben er wel van overtuigd dat ik het zelf met ROI niet beter ga doen.

@ErnstH ik ben ook opzoek naar een manier om de data in HA te krijgen maar helaas is er volgens mij geen beschrijving welke data er allemaal in de API beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
DJP! schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:01:
Hier bijna 30 euro per Sessy deze maand. Sessy’s werken er hard voor maar ik ben er wel van overtuigd dat ik het zelf met ROI niet beter ga doen.

@ErnstH ik ben ook opzoek naar een manier om de data in HA te krijgen maar helaas is er volgens mij geen beschrijving welke data er allemaal in de API beschikbaar is.
Ik zit eraan te denken in elk geval een keer de Tennet website met balansvergoedingen te combineren met de kwartier-laad/ontlaad-data van de Sessy om de vergoeding na te rekenen. Ik kijk nu wel eens in de grafiek of de opbrengst een beetje logisch lijkt, maar dat is natuurlijk natte-vinger werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
ErnstH schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Ik zit eraan te denken in elk geval een keer de Tennet website met balansvergoedingen te combineren met de kwartier-laad/ontlaad-data van de Sessy om de vergoeding na te rekenen. Ik kijk nu wel eens in de grafiek of de opbrengst een beetje logisch lijkt, maar dat is natuurlijk natte-vinger werk.
Ik heb dat 1 keer voor 1 dag gedaan... ik heb de 15min data van de kWh meter(kWh meter waar alleen de Sessy's op aangesloten zijn) genomen, hier de data van Tennet tegenovergezet. Daarna de data uit de Frank app met het handje overgenomen :/ daarna alles in Excel gekopieerd en wat formules om totalen te berekenen gemaakt. Het is pokke werk, ik ga het niet nog een keer doen maar aan het einde kwam de data verrassend goed overeen. Dit is de data van 12 Mei... oranje lijntje is dus mijn kWh data + data van Tennet. Blauwe lijntje is de data uit de Frank app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeMZkKCynF4sq-lWfzUCJJMkatg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8oJOOF3XMGZNyPG6TkEeZf69.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 13:02
Ik heb sinds deze maand 3 sessies meedraaien en ze brengen ongeveer hetzelfde op als wat ik bij jullie lees, dus gemiddeld genomen ongeveer 1 euro per dag tot nog toe. Dat is gewoon prima :)

Ik zat echter wel even te kijken naar de overzichten in de app en snap de totalen niet zo goed. Het lijkt erop dat mijn factuur over Mei alsnog 53+ euro wordt, terwijl ik bij zonneplan nog een bijna NULL rekening had in de maand April. Kloppen deze totalen wel?

De zonneplan app (die staat ingesteld op de dynamische EPEX markt tarieven), verwacht ook dat mijn rekening negatief moet zijn deze maand.

NB: ik neem veel stroom af, maar doe dat met de auto's en altijd op momenten in de weekenden wanneer de prijzen erg laag zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np7TQJM6-Wv8foSt2pQqTMhvmAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GYhUwaIFHPQjzSH1eMRDWq3d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ik meen dat de opslag-korting die frank in rekening brengt nog niet correct verwerkt was in de app (0,6 cent ipv 1,8 cent per kWh). Dat scheelt natuurlijk nogal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

fraserboer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:50:
[...]
...
Tazzios schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Ik heb zojuist in het sessy portal mijn limiet van 500 naar 700watt verhoogt kijken of dat helpt.
Update: Dit lijkt effect te hebben laagst wat ik sindsdien gezien heb is 750. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Tazzios schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:46:
[...]

[...]

Update: Dit lijkt effect te hebben laagst wat ik sindsdien gezien heb is 750. :)
Hier hetzelfde resultaat, ik heb m op minimaal 1000W staan en sindsdien ook niet meer onder de 1000W gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
ErnstH schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:52:
Ik meen dat de opslag-korting die frank in rekening brengt nog niet correct verwerkt was in de app (0,6 cent ipv 1,8 cent per kWh). Dat scheelt natuurlijk nogal.
Dat kan het verschil niet verklaren, de app van homewizard komt uit op kosten verbruik van 62 euro negatief waar de app van frank energie uitkomt op een kosten verbruik van 53 euro..

Een verschil van maar liefst 115 euro, op 1 (nog lopende) maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:38
procyon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Dat kan het verschil niet verklaren, de app van homewizard komt uit op kosten verbruik van 62 euro negatief waar de app van frank energie uitkomt op een kosten verbruik van 53 euro..

Een verschil van maar liefst 115 euro, op 1 (nog lopende) maand.
Wat houdt je aan als terugleververgoeding in HomeWizard? Frank gebruikt hiervoor de Marktprijs+, dus zonder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
berendhaan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Wat houdt je aan als terugleververgoeding in HomeWizard? Frank gebruikt hiervoor de Marktprijs+, dus zonder belasting.
De terugleververgoeding die homewizard gebruikt (net als zonneplan deed) is de marktprijs inclusief alles.
Gek dat Frank energie de belasting bij teruglevering achterwege laat?

Ik heb aangegeven dat ik zeker meer afneem dan produceer op jaarbasis.
Gaan ze dat achteraf pas verrekenen?

Edit: Heb het gevonden, dat is een correctiepost die ze achteraf doen inderdaad... Dat is opmerkelijk bij een dynamisch contract. Liever reken ik alles op maandbasis af.

Heb trouwens ook gevonden dat betreft handelen op de onbalansmarkt er ook een correctie plaatsvind maandelijks op je EPEX kosten....
De effecten van deze handelsstrategie op je reguliere (EPEX) factuur neutraliseren we door een maandelijkse correctiepost.
Dat is niet transparant, ik heb nu aan app die bijna realtime kan monitoren en op basis daarvan getallen genereert die uiteindelijk niets zeggen over de uiteindelijke kosten?

[ Voor 37% gewijzigd door procyon op 28-05-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
procyon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:13:
[...]

De terugleververgoeding die homewizard gebruikt (net als zonneplan deed) is de marktprijs inclusief alles.
Gek dat Frank energie de belasting bij teruglevering achterwege laat?

Ik heb aangegeven dat ik zeker meer afneem dan produceer op jaarbasis.
Gaan ze dat achteraf pas verrekenen?
Volgens mij zitten die 'kosten' in je maandelijkse vaste deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
berendhaan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:16:
[...]

Volgens mij zitten die 'kosten' in je maandelijkse vaste deel.
Zou kunnen, maar onlogisch voor een component die per definitie gedreven wordt door verbruik en dus dynamisch is? Het is ook niet nodig dit vast te zetten, je kan dit toch gewoon per uur meten?

Dit was bij zonneplan gewoon per uur, per dag duidelijk;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jay1zpsClALR_2tqVtK3X9yRxJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEbH8onDem7o5CkIvJMBV9A0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door procyon op 28-05-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
procyon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Zou kunnen, maar onlogisch voor een component die per definitie gedreven wordt door verbruik en dus dynamisch is? Het is ook niet nodig dit vast te zetten, je kan dit toch gewoon per uur meten?
https://www.frankenergie....bij-dynamische-contractenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tATZ4Rm9D3AcfjyWtMXz-Of-AYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qaN2f677JNyHeJYhqtNiqdFB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ja dank, die had ik gevonden, dus alle terug leveringen worden betaald zonder energiebelasting, om ergens einde jaar te kijken of er meer is terug geleverd dan gebruikt.

Als dat niet zo is, (en dat is bijna bij iedereen niet het geval) dan krijg je over alle terug leveringen van dat jaar ergens einde jaar alle energiebelasting uitbetaald over die totale terug levering?

Dat is dus een behoorlijke spaarpot die Frank energie vasthoudt..

Of is het zo dat ook het huidige verbruik (afname) nu wordt betaald zonder energiebelasting?

Dus ik betaal nu alleen "Marktprijs plus" en dus niet "all-in prijs"?

[ Voor 11% gewijzigd door procyon op 28-05-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
procyon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Ja dank, die had ik gevonden, dus alle terug leveringen worden betaald zonder energiebelasting, om ergens einde jaar te kijken of er meer is terug geleverd dan gebruikt.

Als dat niet zo is, (en dat is bijna bij iedereen niet het geval) dan krijg je over alle terug leveringen van dat jaar ergens einde jaar alle energiebelasting uitbetaald over die totale terug levering?

Dat is dus een behoorlijke spaarpot die Frank energie vasthoudt..

Of is het zo dat ook het huidige verbruik (afname) nu wordt betaald zonder energiebelasting?

Dus ik betaal nu alleen "Marktprijs plus" en dus niet "all-in prijs"?
Ze gaan volgens mij uit van je opgegeven verbruik, en wat Frank het "vaste deel" noemt zijn dus o.a. de energiebelasting op basis van dit opgegeven verbruik. En dat wordt elke maand (onafhankelijk van je verbruik) gerekend, 1/12e deel. Zonneplan doet bij mijn weten ongeveer hetzelfde. Dat absorbeert dus deels het grote verschil tussen zomer- en winterverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
ErnstH schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Ze gaan volgens mij uit van je opgegeven verbruik, en wat Frank het "vaste deel" noemt zijn dus o.a. de energiebelasting op basis van dit opgegeven verbruik. En dat wordt elke maand (onafhankelijk van je verbruik) gerekend, 1/12e deel. Zonneplan doet bij mijn weten ongeveer hetzelfde. Dat absorbeert dus deels het grote verschil tussen zomer- en winterverbruik.
Tsja, het is een keuze. Ik had persoonlijk liever afgerekend wat er verbruikt is per maand. Precies zoals kan bij een dynamisch contract...

Wat mij betreft zou het vaste deel ook echt bestaan uit het vaste deel; te weten:
  • Vaste leveringskosten: 7 euro per maand
  • Vermindering energiebelasting: -52,62 per maand
  • Netbeheerkosten: 35,34 euro
De variabele componenten zijn gebaseerd op alles wat verbruik afhankelijk is:

Netto verbruik in X kWh maal de toen geldende variabele EPEX prijs + inkoopvergoeding + energiebelasting + BTW.

Dan zijn je rekeningen in December hoog en in de zomer negatief. Precies zoals je verbruikt.

Bedachte "potjes" om de maandfacturen iets uit te smeren over een jaar om het "leed" wat te verwachten is ongewenst. We weten allemaal wat er kan gebeuren wanneer een energiemaatschappij faillissement moet aanvragen, dan zijn alle potjes niet meer beschikbaar.

Maargoed, dat even mijn rant, ik snap de constructie nu waarvoor dank.

Blijft dus over het "potje" die potentieel plussen of minnen bevat aan het einde van het jaar.
En het potje die op maandbasis gecorrigeerd wordt op de EPEX kosten als correctie op het handelen op de onbalansmarkt.

Ben heel benieuwd naar de eerste factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ben het met je eens hoor. Volgens mij doet alleen Tibber dat nog.

Overigens gisteren en vandaag wat rare acties van het algoritme waarbij hij op dure spikes toch lijkt te laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Het is inderdaad jammer dat ze met wat potjes en dergelijke rekenen. Dat maakt het narekeken en de transparantie er niet beter op. Wat dat betreft was Tibber wel heel makkelijk.

@ErnstH Op welke momeneten(tijdstippen) doel je? De grafiek in de Frank app geeft soms een wat vertekend beeld. Als ik na de data van de Sessy's en van Tennent kijk zie ik geen raar gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ML85
Via mail bevestigt Frank dat zei de commando's geven en dat Sigenergy, danwel Charged, deze commando's doorzet naar de batterij.

Zoals jij dacht dat het zat, dat klopt dus.
vanenkelen schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Laat maar weten, ik ben ook benieuwd.

Zoals ik dacht dat het zat, heeft Charged toegang tot onze Sessy’s. Vervolgens krijgt Frank de mogelijkheid om via die toegang commando’s te versturen. Toen ik mijn Sessy’s aanmeldde bij Frank moest ik de serienummers doorgeven en zouden die gecheckt/aangemeld worden bij Charged.

Dus mijn gedachte was: Frank geeft Charged de opdracht om Sessy met id XYZ te laten laden/ontladen en Charged zet dat commando door. Maar wellicht zit Charged er helemaal niet tussen en krijgt Frank directe toegang.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:34:
Het is inderdaad jammer dat ze met wat potjes en dergelijke rekenen. Dat maakt het narekeken en de transparantie er niet beter op. Wat dat betreft was Tibber wel heel makkelijk.

@ErnstH Op welke momeneten(tijdstippen) doel je? De grafiek in de Frank app geeft soms een wat vertekend beeld. Als ik na de data van de Sessy's en van Tennent kijk zie ik geen raar gedrag.
Maar voor de handelsresultaten is de grafiek wel heilig volgens mij, als het niet in de grafiek staat is er ook geen opbrengst. Ik heb het ook wel eens andersom gehad waarbij er op een of andere manier geen aansturing doorkwam maar dit wel de bedoeling was en dat ook in de grafiek werd weergegeven met bijbehorende opbrengst. Wat ik heb begrepen is dat er een berekening wordt gemaakt van het stuursignaal naar de accu’s en dit wordt weergegeven in de grafiek. En af en toe een terugkoppeling van de SoC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
DJP! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:34:

De volgende actie lijkt me onder geen elke situatie te verantwoorden (ik heb Frank zelf ook al even gemaild):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNM_YSqpi3_4E6Q-2tVPdQwI0b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X38tmz9eWNXksdxiw5gWMBN6.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: zie nu dat het regeltoestand 2 was, dus ik neem aan dat de actie (initieel) reageerde op de -4 cent en dat ik niet de enige was...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<Record>
<DATE>2024-05-28T00:00:00</DATE>
<PTU>65</PTU>
<PERIOD_FROM>16:00</PERIOD_FROM>
<PERIOD_UNTIL>16:15</PERIOD_UNTIL>
<UPWARD_INCIDENT_RESERVE/>
<DOWNWARD_INCIDENT_RESERVE/>
<UPWARD_DISPATCH>900.00</UPWARD_DISPATCH>
<DOWNWARD_DISPATCH>-40.00</DOWNWARD_DISPATCH>
<INCENTIVE_COMPONENT>0</INCENTIVE_COMPONENT>
<TAKE_FROM_SYSTEM>900.00</TAKE_FROM_SYSTEM>
<FEED_INTO_SYSTEM>-40.00</FEED_INTO_SYSTEM>
<REGULATION_STATE>2</REGULATION_STATE>
</Record>

[ Voor 24% gewijzigd door ErnstH op 29-05-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

ErnstH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:21:
[...]

De volgende actie lijkt me onder geen elke situatie te verantwoorden (ik heb Frank zelf ook al even gemaild):
[Afbeelding]
Edit: zie nu dat het regeltoestand 2 was, dus ik neem aan dat de actie (initieel) reageerde op de -4 cent en dat ik niet de enige was...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<Record>
<PTU>65</PTU>
</Record>
Ja hier precies hetzelfde gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ErnstH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:21:
[...]

[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<Record>
<PTU>65</PTU>
</Record>
Het zal inderdaad aan die regeltoestand 2 liggen. De aansturing van de batterijen was volgens mij wel goed. Wel jammer! toch weer bijna 20 cent per Sessy misgelopen, toch bijna de helft van de opbrengst van gister 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-amLFhpiZI2xeeJe3bBs6UDqCg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBdKQEj22wFkZCqDrkseuUcP.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
DJP! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Het zal inderdaad aan die regeltoestand 2 liggen. De aansturing van de batterijen was volgens mij wel goed. Wel jammer! toch weer bijna 20 cent per Sessy misgelopen, toch bijna de helft van de opbrengst van gister 7(8)7

[Afbeelding]
Tijd om flinke boetes uit te delen aan partijen die zich niet aan die richtlijnen voor langzaam op/afschakelen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Nu ben ik eigenlijk nog meer geneigd om de resultaten automatisch dagelijks te kunnen parsen, want het is wel fijn om inzicht te krijgen hoe vaak dit nou eigenlijk gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ML85
Hier hetzelfde gisteren qua laden op verkeerde moment. Heb Frank erover gemaild en kreeg antwoord dat het aan regel toestand 2 lag. Zie screenshots mail. Ze doen dan even niets... Maar daarna wel laden tegen 8cent. Gemiste kans naar mijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN3d4DY1FtkRxjnY2PSq_xIyZus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXRLnBYFo54jJqwKZDkXZOPD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19dtyKpii5RYiVmsCQcFRT5YgMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7crYVy6c0Hoj6NNgnsLJ8N8e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF8josmDSJ4ActMc4n8ffM1cFSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tghvVB5TpcWPSR1NYOsyybsH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Als ik het zo lees dan kost regeltoestand 2 eigenlijk altijd geld. Zou mooi zijn als Frank dit ook in de app kan weergeven.. iets van een rood balkje ofzo. Geeft namelijk nu alleen maar verwarring.

@ErnstH ik ben ook wel eens bezig geweest om achteraf te checken of de data in de Frank app klopt. Handmatig is dit pokke werk om te doen. De data van Tennet is nog wel te doen maar hoe wil je de data uit de Frank app halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:28
Arnold79 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]

Heb contact gehad met FE.

De laad/ontlaad strategie bepalen ze op basis van actuele onbalans prijs en verwachte onbalansprijs of als het gunstig uitvalt met andere markten waarop ze eveneens opereren: zoals intraday of EPEX.
Dit is tevens de reden dat FE de EPEX lijn mogelijk uit de grafiek gaat halen.

Dus we moeten niet persé kijken naar de waarde onbalans met die van de EPEX en daar zelf de conclusie uittrekken dat er dan sprake is van handelen op minimaal verschil. En geeft ook antwoord waarom je tegenovergestelde conclusies kunt trekken als je sec naar het verschil bedrag onbalans vs EPEX kijkt.

In onderstaande screenshot is de onbalansprijs juist hoger dan de EPEX!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W31ZmxW50Hl-GZDjBP5Hpum6CXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WJSwfOCzUQpWOfj2rTNtXPFD.png?f=fotoalbum_large

Persoonlijk heb ik liever dat ze de onderlinge bedragen waarop de handeling gefundeerd is, geplot gaan worden in de grafiek met vermelding van bron. De EPEX lijn is handig om kosten/baten buiten slim laden om te raadplegen (bijvoorbeeld laden van EV).

[ Voor 23% gewijzigd door azaden op 30-05-2024 15:25 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 41 Laatste