Omnicron1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:12:
En dan ? Ik heb hier ook een 2 tal Sessy's staan, maar die ga ik echt niet openzetten voor Frank!
Da's gewoon een of andere vage handelaar in energie goedkoop inkopen en duur met flinke winst verhandelen.
Intresseerd me niet wat ik bij Essent ga betalen, daar ga ik toch weg.... Toch mijn infra openzetten voor anderen, da's wel heel gemakkelijk geldverdienen. EN jij als klant moet dan een terugleververgoeding betalen ?
Niks ervan, gewoon 0-op de teller, werkt het beste
Jij bepaalt natuurlijk wat je met je Sessy's doet en Nul op de Meter is een prima strategie.
Maar je reactie is wel wat kort door de bocht.
1) De aansturing van je Sessy's gaat volgens mij via Charged zelf. Dus je zet je infrastructuur thuis niet open voor Frank, maar er wordt gebruik gemaakt van de bestaande api/infrastructuur die je ook gebruikt als je Charged laat sturen.
2) Ja Frank is een energiehandelaar. Volgens mij niet een hele vage, want ze zijn al best lang actief als partij (en nee niet zo lang als de grote bekende partijen). Maar ook Essent, Eneco, Vattenfall, etc., doen allemaal hetzelfde als Frank. Ze handelen in Energie. Dat is de hele essentie van de splitsing in onze markt: producent, netbeheerder en leverancier. De leveranciers (Frank of Essent in jouw geval) handelen in energie om dat voor een voor de klant acceptabel tarief bij jou thuis te krijgen. Ben je het er niet mee eens, het is een vrije markt en dan zoek je een andere partij.
3) Frank rekent (bij zijn dynamische contract) geen terugleververgoeding zoals die recent door Vandebron, Eneco, etc. zijn aangekondigd. Je betaalt beide kanten op een hele kleine vergoeding per kWh naast je vaste abonnementsprijs. En ook hier kan je kiezen welke (dynamische) aanbieder je wil (de vaste en variabele vergoedingen varieren per aanbieder). Op het moment dat je Frank gebruikt voor het handelen met je Sessy gaat die vergoeding per kWh ook nog eens een stuk omlaag.
4) Ja, Frank wil geld verdienen met jouw Sessy, klopt... het is ook een commercieel bedrijf. Maar zij hebben mogelijkheden om met jouw Sessy te handelen op een markt waar je als particulier geen toegang toe hebt en waar (veel) hogere vergoedingen mogelijk zijn. Als jij jouw Sessy daarvoor ter beschikking steld, profiteer je mee van die vergoedingen. Frank levert een dienst, rekent daar een vergoeding voor. Prima toch?
En als dat je niet aanstaat of je hebt een andere behoefte/doel met je Sessy's, helemaal prima. Maar je reactie is in mijn ogen wat kort door de bocht en een beetje stemmingmakerij.