Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Grundemann
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 19:56
procyon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:13:
[...]

De terugleververgoeding die homewizard gebruikt (net als zonneplan deed) is de marktprijs inclusief alles.
Gek dat Frank energie de belasting bij teruglevering achterwege laat?

Ik heb aangegeven dat ik zeker meer afneem dan produceer op jaarbasis.
Gaan ze dat achteraf pas verrekenen?

Edit: Heb het gevonden, dat is een correctiepost die ze achteraf doen inderdaad... Dat is opmerkelijk bij een dynamisch contract. Liever reken ik alles op maandbasis af.

Heb trouwens ook gevonden dat betreft handelen op de onbalansmarkt er ook een correctie plaatsvind maandelijks op je EPEX kosten....

[...]

Dat is niet transparant, ik heb nu aan app die bijna realtime kan monitoren en op basis daarvan getallen genereert die uiteindelijk niets zeggen over de uiteindelijke kosten?
De verrekening bij FE is nauwelijks te volgen laat staan te controleren. Voorheen zat ik bij Tibber. Alles in real-time en zonder voorschotten. Ook heldere factuur, met kWh-prijzen die m.i. correct waren (laag bij afnemen, hoog bij terugleveren). Toen in maart en april jl. reeds teruggave ontvangen. Bij FE heb ik eerst 2 weken op onbalanshandel gedraaid en daarna 2 weken op ROI. Dan moet ik tot op heden bij de ROI-strategie bijbetalen (dwz excl. onbalanshandel), terwijl de maand mei 2x hogere PV-opbrengst heeft en zonder de warmtepomp een lager verbruik kent. In de app wordt een veel lager teruglevertarief dan verbruikstarief aangegeven, terwijl de batterijen juist omgekeerd laden en afnemen.

Heb er met FE goed contact over gehad en ze hebben medio mei een persoonlijk afrekenvoorbeeld (incl onbalans-opbrengsten) gestuurd (zie mijn eerdere post). Daaruit bleek dat een ROI-strategie meer oplevert dan het handelen bij FE, de verkortte levensduur vanwege hoge aantal cycli nog niet meegerekend.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans Grundemann op 30-05-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Benieuwd. Frank draait een maand. Hoe was de opbrengst voor een maand onbalanshandel?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:53:
Benieuwd. Frank draait een maand. Hoe was de opbrengst voor een maand onbalanshandel?
Hier ook heel nieuwsgierig, ik start de 15e met een batterij bij FE op de onbalansmarkt. Hopelijk vergelijkbaar met ZP, daar worden de beloofde rendementen gehaald.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Hier ook heel nieuwsgierig, ik start de 15e met een batterij bij FE op de onbalansmarkt. Hopelijk vergelijkbaar met ZP, daar worden de beloofde rendementen gehaald.
Tot nu toe wel. Maar staar je er niet blind op. In de laatste Q&A staat 1 van die presentatoren echt de 🤡 uit te hangen met rendementen van 2200 a 2300 per jaar. Zit rond de 2050 per jaar. Is beter dan de 1820 (fair is fair).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:08:
[...]

De thuisbatterijen van ZP hebben een vele groter vermogen dan de Sessy, zelfs met hetzelfde handelsalgoritme zal je daardoor met de Sessy een stuk minder verdienen.

Sinds 19 mei zit ik nu op 1,18 gemiddeld per dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G. Brussaard
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-08 19:03
Per Sessy (5 kW) was de FE slim handelen-opbrengst bij mij van 11 mei tot 31 mei gemiddeld € 1,20 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tazzios schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:45:De thuisbatterijen van ZP hebben een vele groter vermogen dan de Sessy, zelfs met hetzelfde handelsalgoritme zal je daardoor met de Sessy een stuk minder verdienen.

Ik laat een 20KWh /5KW AlphaESS plaatsen, die zou dan zeker 3x zoveel op moeten brengen (2,2kW/1,7kW tegenover 5kW/5kW). Ik weet eigenlijk niet wat het hogere vermogen voor invloed heeft op de opbrengst (5kWH tegenover 20kWH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
G. Brussaard schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:25:
Per Sessy (5 kW) was de FE slim handelen-opbrengst bij mij van 11 mei tot 31 mei gemiddeld € 1,20 per dag.
1 Sessy doet toch ~2kW?
G. Brussaard schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:04:
Een Sessy heeft een capaciteit van 5 kWh en een vermogen van 1,7 kW.
Je snapt m al :+ d:)b

[ Voor 29% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-06-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G. Brussaard
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-08 19:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
G. Brussaard schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:04:
Laden 2,2 ontladen 1,7 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Ik laat een 20KWh /5KW AlphaESS plaatsen, die zou dan zeker 3x zoveel op moeten brengen (2,2kW/1,7kW tegenover 5kW/5kW). Ik weet eigenlijk niet wat het hogere vermogen voor invloed heeft op de opbrengst (5kWH tegenover 20kWH)
Voor onbalans is dat een rare combi.
Je wilt juist zoveel mogelijk vermogen (15kW 8) ) omdat de onbalans momenten vaak maar erg kort zijn.
Echter, er zit technisch wel een grens aan de ontlaadstroom bij LFPs, je hebt vaak een aantal cellen parralel nodig om de ontlaadstroom en dus de temperatuurstijging in de cellen binnen acceptabele limieten te houden.
Voor langere tijd is dit 0,2-0,3C, voor kortere tijd kun je wel naar 0,5-1C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bbbrumbrum schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:10:Voor onbalans is dat een rare combi.
Je wilt juist zoveel mogelijk vermogen (15kW 8) ) omdat de onbalans momenten vaak maar erg kort zijn.
Echter, er zit technisch wel een grens aan de ontlaadstroom bij LFPs, je hebt vaak een aantal cellen parralel nodig om de ontlaadstroom en dus de temperatuurstijging in de cellen binnen acceptabele limieten te houden.
Voor langere tijd is dit 0,2-0,3C, voor kortere tijd kun je wel naar 0,5-1C.
Ik wilde juist naar 5kW en niet naar 10kW vanwege de hogere slijtage die dan optreedt. Je kunt bij ZP zien dat het aantal garantie-cyclussen een stuk lager ligt door het hogere vermogen.
Daarbij wil ik 2 jaar onbalans doen en vervolgens naar eigen beheer en de batterij zolang mogelijk benutten. Ik voorzie dat ik dan 9 à 10 maanden onafhankelijk van het grid kan zijn. Ik wil onderzoeken of ik dan zonder energieleverancier kan, maar dat zal wel niet kunnen vermoed ik. (Gedurende die maanden off-grid)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Ik wilde juist naar 5kW en niet naar 10kW vanwege de hogere slijtage die dan optreedt. Je kunt bij ZP zien dat het aantal garantie-cyclussen een stuk lager ligt door het hogere vermogen.
Daarbij wil ik 2 jaar onbalans doen en vervolgens naar eigen beheer en de batterij zolang mogelijk benutten. Ik voorzie dat ik dan 9 à 10 maanden onafhankelijk van het grid kan zijn. Ik wil onderzoeken of ik dan zonder energieleverancier kan, maar dat zal wel niet kunnen vermoed ik. (Gedurende die maanden off-grid)
Ben benieuwd hoe jij zolang denkt off grid te kunnen zijn. Je hebt nogal wat opslag nodig. De zomermaanden ga je denk ik als de accu vol is terug leveren aan net. Of je moet nadat de zon niet genoeg power meer levert alle accu inhoud op krijgen tot begin volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

Nee dat kan niet, je vergeet naamelijk dat je ook nog altijd de fysieke aansluiting hebt via de netbeheerder. Dus ik verwacht niet dat je zonder een energiecontract kunt.

hier een link met aanvullende info en ook verwijzingen naar wet & regelgeving. https://www.rijksoverheid...ntract-voor-elektriciteit

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:25:
Ben benieuwd hoe jij zolang denkt off grid te kunnen zijn. Je hebt nogal wat opslag nodig. De zomermaanden ga je denk ik als de accu vol is terug leveren aan net. Of je moet nadat de zon niet genoeg power meer levert alle accu inhoud op krijgen tot begin volgende dag.
Ik wil dan niet meer terugleveren, de panelen afknijpen als de batterij vol zit. Verder met de lage panelen prijs juist extra panelen neerleggen om de "donkere maanden" nog voldoende opwek te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Ik wil dan niet meer terugleveren, de panelen afknijpen als de batterij vol zit. Verder met de lage panelen prijs juist extra panelen neerleggen om de "donkere maanden" nog voldoende opwek te genereren.
Ik denk dat je jezelf hier dan flink tekort doet. Ene kant ga je panelen afknijpen (terug leveren levert nog steeds meer op inclusief de terugleverboete) en je gaat panelen bij leggen voor de winter terwijl je andere in de zomer afknijpt. Het moet hobby van je zijn maar als je dit doet voor financieel gewin dan denk ik dat je echt terug naar de teken tafel moet.

Ik heb in mijn situatie ook bekeken. Oude panelen vervangen, nieuwe plaatsen. Die verdien ik nooit meer terug als je een eerlijke berekening maakt. Daarnaast is inzetten op eigen consumptie dan voordeliger. Lees minder uitgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:49:Ik denk dat je jezelf hier dan flink tekort doet......
Voor gewin doe ik het niet. De afgelopen 13 jaar heb ik zoveel geld verdiend met mijn zonnepanelen dat het wel mooi geweest is. Voor mij is nu onafhankelijkheid belangrijker, weg uit de discussie over verdienmodellen. 13 jaar geleden begreep niemand waarom ik zoveel geld uitgaf aan zonnepanelen, we waren mee de eersten in de stad. Ik vond het een mooi concept, en wist ook dat ik me er geen buil aan kon vallen. Hetzelfde geld voor de aanschaf van de batterij: een mooi concept en bijdragen aan het oplossen van onbalans.
Ik ben altijd wat tegendraads: als iedereen aandelen koopt, verkoop ik. En omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

verkeerde topic.

[ Voor 94% gewijzigd door kazuka op 01-06-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-09 11:28
Ik zou de panelen toch lekker aan laten, hebben anderen er nog wat aan de groene stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-10 16:37
ML85 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:46:
Hier ook een Frank Energie afnemer met een thuisbatterij, dus lees graag mee met jullie bevindingen.

Wij hebben een SigEnergy 8kwh batterij met 6kw omvormer - 1 Fase. Tot nu toe tevreden over de Sig i.c.m. PV en EV laden.

Helaas is de aansturing via FE voor Slim handelen nog steeds niet geregeld. Ze zijn er mee bezig. Lijkt een communicatie issue tussen Sigenergy en FE.

Ik zie voornamelijk Sessy's voorbijkomen in dit draadje. Zijn er ook mensen hier met een SigEnergy? Lijkt me leuk resultaten te delen en vergelijken.
Ik overweeg 24kwh Sigenstor met dc ev lader en 14kW omvormer.
Werkt slim laden wel in jouw setup met Frank Energie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-10 21:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ojXqtzGK2ys_8nJZMRxmaMHROk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0t682KKvrJ2gfVAHKo3CHDl.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren flinke uitschieters op de onbalansmarkt. Helaas bijna niets van mee kunnen pakken omdat de Sessy in de ochtend op 15% begon. Gisterenavond is geladen to 38% en weer ontladen bij kleine verschillen en begin deze ochtend weer met 15%. Er is afgelopen geen activiteit geweest.
Dat het lastig te voorspellen is snap ik, maar het ontladen van gisteravond bracht bijna niets op. Niet ontladen en batterij op ca. 50% houden zodat je beide kanten op kan lijkt dan toch logischer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

@Arnold79 ik heb ze deels mee kunnen pakken omdat ik smiddags de accu even had laten laden. Of dat ook daadwerkelijk uit kan ga ik maandag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killroi
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-08 00:41
Ik zie vanaf 31 mei geen handelsresultaten meer in de app. 30 mei voor het laatst. De settings van de accu's staan goed en er is ook activiteit. Hierboven zie ik een screenshot van 1 juni dus er gaat duidelijk iets mis. Iemand een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door killroi op 02-06-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
killroi schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:10:
Ik zie vanaf 31 mei geen handelsresultaten meer in de app. De settings van de accu's staan goed en er is ook activiteit. Hierboven zie ik een screenshot van 1 juni dus er gaat duidelijk iets mis. Iemand een idee?
Is dat niet gewoon omdat het weekend is? Ik kan me voorstellen dat er gezien de nieuwheid altijd wat handmatige controles worden uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:39
killroi schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:10:
Ik zie vanaf 31 mei geen handelsresultaten meer in de app. 30 mei voor het laatst. De settings van de accu's staan goed en er is ook activiteit. Hierboven zie ik een screenshot van 1 juni dus er gaat duidelijk iets mis. Iemand een idee?
Klopt! Pas als Tennet de resultaten bekend heeft gemaakt kan Frank die verweken. Tennet maakt de resultaten meestal de eerst volgende werkdag bekend. Ik verwacht dat de resultaten van vrijdag, zaterdag en vandaag dus morgen op: https://www.tennet.org/en.../xml_onbalansprijzen.aspx verschijnen. Daarna zal Frank ze verwerken en in de app updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Precies, het kost ze meestal een uurtje of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Klopt! Pas als Tennet de resultaten bekend heeft gemaakt kan Frank die verweken. Tennet maakt de resultaten meestal de eerst volgende werkdag bekend. Ik verwacht dat de resultaten van vrijdag, zaterdag en vandaag dus morgen op: https://www.tennet.org/en.../xml_onbalansprijzen.aspx verschijnen. Daarna zal Frank ze verwerken en in de app updaten.
Hoezo is bij Zonneplan dan iedere dag een update van de winst van handelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Devke schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Hoezo is bij Zonneplan dan iedere dag een update van de winst van handelen?
Misschien dat Zonneplan het zelf realtime berekend en bijhoudt en dan eventueel achteraf corrigeert? Vooral als er regeltoestand 2 is kan dat best impact op de resultaten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killroi
anboni schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:11:
[...]

Is dat niet gewoon omdat het weekend is? Ik kan me voorstellen dat er gezien de nieuwheid altijd wat handmatige controles worden uitgevoerd.
Ja ik zie het nu. De screenshot van 1 juni had ook nog geen resultaten. Ik wacht geduldig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ML85
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-08 19:20
Ja, werkt wel, maar met wat kinderziektes net zoals het slim handelen. Ik heb je een prive bericht met wat meer info over mijn ervaringen met Sigenergy.
mj_smit schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:12:
[...]

Ik overweeg 24kwh Sigenstor met dc ev lader en 14kW omvormer.
Werkt slim laden wel in jouw setup met Frank Energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Iemand ervaring met Bliq? GivEnergy? Alphaess? I.c.m. slim handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:28
Tazzios schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:45:
[...]

De thuisbatterijen van ZP hebben een vele groter vermogen dan de Sessy, zelfs met hetzelfde handelsalgoritme zal je daardoor met de Sessy een stuk minder verdienen.

Die vlieger gaat niet zomaar op. Als je een EV hebt en je laadt op terwijl de batterij juist wil ontladen of je kunt de PV-omvormer niet uitzetten bij een negatieve onbalans dan kan je zelfs dik verliezen, of je werkt tegendraads aan het algoritme.

[ Voor 4% gewijzigd door azaden op 02-06-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
azaden schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:23:
[...]

Die vlieger gaat niet zomaar op. Als je een EV hebt en/of je kunt de PV-omvormer niet uitzetten bij een negatieve onbalans dan kan je zelfs dik verliezen, of je werkt tegendraads aan het algoritme.
Je bedoeld dat je dan niet het accu vermogen volledig kan benutten?

Want verliezen is iets anders, dan lijkt het alsof je moet betalen voor de stroom van je EV/PV die 'de verkeerde' kant opgaat, maar die telt helemaal niet mee voor het onbalans handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

Dat is een bijzondere aanname.
Is het dan ook zo dat ze een (veel) kortere garantie op het 10kWh pakket geven dan op het 20kWh?

Vermogen alleen zegt niet zoveel, je moet dan echt kijken naar cel temperatuur en de duur van deze thermische belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:16:
[...]

Misschien dat Zonneplan het zelf realtime berekend en bijhoudt en dan eventueel achteraf corrigeert? Vooral als er regeltoestand 2 is kan dat best impact op de resultaten hebben.
Van een ZP gebruiker weet ik dat ze inderdaad zelf direct al berekenen en dan de volgende dag evt correctie op het resultaat doorvoeren, maar dat dat dan vaak om centen gaat. Zou wel fijn zijn als FE dit ook zo zou doen, met de disclaimer dat het resultaat de volgende dag nog kan worden bijgesteld. Persoonlijk vind ik het wachten tot de volgende dag zeer onbevredigend. Misschien ook omdat ik gewend ben alles real time te kunnen monitoren in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Arnold79 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:26:
[Afbeelding]

Gisteren flinke uitschieters op de onbalansmarkt. Helaas bijna niets van mee kunnen pakken omdat de Sessy in de ochtend op 15% begon. Gisterenavond is geladen to 38% en weer ontladen bij kleine verschillen en begin deze ochtend weer met 15%. Er is afgelopen geen activiteit geweest.
Dat het lastig te voorspellen is snap ik, maar het ontladen van gisteravond bracht bijna niets op. Niet ontladen en batterij op ca. 50% houden zodat je beide kanten op kan lijkt dan toch logischer?
Ja ik irriteer me hier mateloos aan, geneuzel om centen werk en dan niet klaar zijn voor de grote klappers. In de afgelopen maand valt mij op dat het overgrote deel van de grote onbalans voor invoeden is oftewel ontladen vd batterij. Volgens mij moet er dan meer worden ingezet om batterij te laden als het kan, ook als de prijs dan nog wat hoger is. In jouw grafiek (en de mijne was precies zo) is te zien dat als er in de nacht vol was geladen er een heel mooi resultaat te behalen viel, de onbalans was in de nacht 6-9 cent per kWh. En in verhouding de onbalans prijzen waar het er echt om gaat zijn vaak 50 cent of meer of zoals op deze dag zelfs €1.80 per kWh. Zondag was het hetzelfde verhaal waarbij mijn Sessy’s leeg waren en er behoorlijke onbalans was voor ontladen. Hoop dat het FE algoritme snel leert. Van ZP gebruikers heb ik begrepen dat ZP hier in het begin ook last van had en dat het algoritme is aangepast en het nu veel beter draait daar. Ter referentie daar werd zaterdag gewoon €15 verdiend (20kWh setup). Dat had bij 3 Sessy’s dus wel gewoon de helft kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fraserboer
tcw82 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:25:
Als ik me niet vergis heb ik nu de volgende "klanten" op mijn lijstje:
- @DJP!
- @cacofant
- @Mister I
- @Devke

Ik zou dan dus graag de (door FE afgeven) resultaten willen verzamelen. (liefst hier in het topic, met een tag naar mij) dan zet ik het in de eerste post.

Het is niet mijn doel om allerlei complexe vergelijkingen en/of door home automation uitgedokterde winst en verlies rekeningen te gaan publiseren. Echt enkel wat FE terugkoppeld als "handelsresultaat", per maand. Dat betekend dus dat er 1 keer per maand een aantal mensen berichtjes plaatsten met die resultaten en dat ik (of mogelijk @DJP! ) die dan in de openingspost opnemen.

Wel is het handig om te vermelden of je de accu's geheel aan FE over laat, of dat je mogelijk beperkte werktijden hebt opgeven, geluidsreductie aan hebt staan etc.

Beetje dom, maar ik realiseer met dat hierbij mogelijk ook andere accu systemen dan het Sessy systeem zitten, zou men die dan ook willen vermelden (en de eventuele maximale laad en ontlaad vermogens), voor een Sessy (per stuk) is dat 1700W ontladen, 2200W laden).

Sta je nu niet in het lijstje, maar wil je toch meedoen, geef het aan en ik neem je mee.
@tcw82
Hierbij mij resultaat van 3 Sessy’s over de maand mei: €91,17
Laden 508 kWh en ontladen 430 kWh. Dus dat is ong 1,1 cycles per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 13:02
Iemand al een factuur van Mei gezien?

[ Voor 63% gewijzigd door procyon op 03-06-2024 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

@tcw82
Resultaat Mei 2024:
€. 173,99

6x Sessy Geluidsreductie op 4

Excel:
Sessy Opbrengsten

[ Voor 53% gewijzigd door Mister I op 03-06-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Mister I schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:12:
@tcw82
Resultaat Mei 2024:
€. 173,99

Excel:
Sessy Opbrengsten
interessant , hoeveel kWh's heb je daar voor verplaatst?

Ik benieuwd ik heb toevallig ook een bedrag in de buurt €. 177,08 incl alles netwerkkosten, vaste leveringskosten etc voor EPEX handel/teruglevering
afname 203.71 kWh
teruglevering 659.13 kWh

Ik heb eilandbedrijf met net ondersteuning, bij meer PV opwek (1116 kWh) dan verbruik (419 kWh) gaat dat bij mijn benadering niet heen en weer over de slimme meter.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tcw82
Resultaat Mei 2024:
€. 173,99

Excel:
Sessy Opbrengsten
Sessie ontlaad langzamer dan de Nexus. Laden vlgs mij ook. Dan zijn dit denk ik nette resultaten. 6 x 1700 watt ontladen is net over de 10Kw. Vlgs mij zat Zonneplan op de 165 euro. Frank doet het dus net zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVDO
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-06-2024
@tcw82
Resultaat Mei 2024:
€. 173,99

Excel:
Sessy Opbrengsten
Mijn sessies draaien sinds kort ook op de onbalans markt en ik heb ongeveer dezelfde dagresultaten.Ik ben wel benieuwd naar de eindfactuur van Frank en hoop dat de opbrengsten nog wel wat gaan stijgen (ik ben nog niet onder de indruk, maar kijk het even een 2-3 maanden rustig aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
@tcw82
Bij mij voor 1 Sessy voor de gehele maand mei (geen limitaties of andere zaken) in totaal 33,42 EUR. De batterij heeft in totaal 188,4 kWh geladen en 163,4 kWh ontladen (86,7% RTE). De EPEX opbrengst (hierboven niet meegerekend) was 2,69 EUR. Ik ben benieuwd naar de factuur en of ik dus inderdaad precies deze EPEX post terug zie, die ik dan zou moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Wat mij (positief) opvalt is dat bij FE het aantal cycles per dag met bijbehorende opbrengst best ok is. Wat ik bijv hoor van Nexus gebruikers is dat deze veel meer cycles maakt. Nexus, 20 kWh, €160€ met bijna 3 cycles per dag. In mijn geval 3 Sessy’s, €91 met 1,1 cycles per dag.
Ter vgl met day ahead handel kwam ik in April op €30 met ong 0,8 cycles per dag. Weet uiteraard niet wat de day ahead handel in mei zou zijn geweest dus 1 op 1 vergelijk kan ik niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
@tcw82 Hier hebben de Sessy's 33,07 en en 33,09 euro opgeleverd. Beide Sessy's staan constant in SessyConnect en hebben verder geen limitaties. hier hebben 387,5kWh voor geladen en 332,6kWh voor ontladen. Een RTE van bijna 86% :D

Gemiddeld dus 1,07 cycle per dag...

Ik had er meer van verwacht... Maar als ik de onbalans markt in Mei zag eb mij de vergelijking met Zonneplan maak dan denk ik dat de Sessy's met Frank het best goed gedaan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 21:58
@fraserboer in mei kwamen de Nexus eigenaren op ongeveer 1,5 cycle per dag uit. In het Nexus topic zijn recent wat verbruiks grafieken over mei gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
sven4474 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:53:
@fraserboer in mei kwamen de Nexus eigenaren op ongeveer 1,5 cycle per dag uit. In het Nexus topic zijn recent wat verbruiks grafieken over mei gedeeld.
Ik had deze info van een Nexus gebruiker maar even gecheckt, hij had de cyclus beide kanten uitgerekend, dus ja dan is het geen 3 maar 1,5, vond het ook al hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opwierde
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-08 23:20
In de maand mei 30,67 euro van een enkele Sessy. Twee dagen heb ik gemist maar ik ben niet ontevreden. Het is wel wat lastig om te achterhalen wat het totale voordeel is van de Sessy. Hij doet nu onbalans maar ik heb natuurlijk ook goedkopere stroom op dure momenten voor eigen gebruik. Heeft iemand daar een rekenmethode voor bedacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JydIyyalohSdMIn_v33-u6PoPWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8L2HCUkIwjsqwaXKSyCHCHUH.jpg?f=user_large

Weet iemand hoe het werkt met energiebelasting voor onbalans vermogen? Met salderen maakt het niet uit maar in de toekomst hebben we dat niet meer. Het vermogen dat heen en weer gaat naar de accu voor onbalans, moet daar energiebelasting voor betaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
opwierde schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:53:
In de maand mei 30,67 euro van een enkele Sessy. Twee dagen heb ik gemist maar ik ben niet ontevreden. Het is wel wat lastig om te achterhalen wat het totale voordeel is van de Sessy. Hij doet nu onbalans maar ik heb natuurlijk ook goedkopere stroom op dure momenten voor eigen gebruik. Heeft iemand daar een rekenmethode voor bedacht?

[Afbeelding]

Weet iemand hoe het werkt met energiebelasting voor onbalans vermogen? Met salderen maakt het niet uit maar in de toekomst hebben we dat niet meer. Het vermogen dat heen en weer gaat naar de accu voor onbalans, moet daar energiebelasting voor betaald worden?
Als je doelt op dubbele EB? Daar moet politiek nog een ei overgelegd worden. Als je wat anders bedoeld dan durf ik het niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opwierde
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-08 23:20
Devke schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Als je doelt op dubbele EB? Daar moet politiek nog een ei overgelegd worden. Als je wat anders bedoeld dan durf ik het niet te zeggen.
Ja, dat bedoel ik. Bedankt, nu begrijp ik waarom ik het niet kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Als ik de onbalans vandaag zie dan gaat het wel heel snel heen en weer vandaag. Zou me niets verbazen als we morgen er achter komen dat we de halve dag in regeltoestand 2 zitten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killroi
Sinds kort ook 2 sessy's bij FE op de onbalans markt. Geluid standje 4. Hier de opbrengsten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aCQrBA33-QKLuC_7vJrbNis6vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3h0S24FviiAplso5UtX3ejef.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAFiMPcuTbUJ4i0exjnqFHQKYOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pbkw8QcQh9RNnp7heqqLUfF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door killroi op 05-06-2024 19:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:20
Ik ga zsm even zitten om een en ander te verwerken. Ben net aan een nieuwe baan begonnen, dat kost wat energie. (Heb gisteren zeker veertig handen geschud, vandaag zeker de helft en daarmee heb ik nog altijd niet al de medewerkers van de ploeg ontmoet, om maar wat te noemen.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siberianli
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 22:20
@tcw82
Resultaat Mei 2024:
€. 173,99

Excel:
Sessy Opbrengsten
Dank voor het delen. Deze Sessy opbrengsten lopen mooi synchroon met die van het Zonneplan Demo systeem, zie plaatje onder. Met een schalingsfactor van 5.59 is de gemiddelde opbrengst per dag gelijk voor de twee systemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccAlgsTRMWCAoCjsdjlvhpGDrJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/smSpeNCVwneTvbb3k0WnX1Kr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door siberianli op 05-06-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
siberianli schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Dank voor het delen. Deze Sessy opbrengsten lopen mooi synchroon met die van het Zonneplan Demo systeem, zie plaatje onder. Met een schalingsfactor van 5.59 is de gemiddelde opbrengst per dag gelijk voor de twee systemen.

[Afbeelding]
Met schalingsfactor probeer je de verschillen tussen ontlaadcapaciteit Sessy en Nexus gelijk te trekken? 1700 Watt ontladen vs 10.000 Wart ontladen? Als dat zo is dan ligt de factor iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Devke schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:27:
[...]

Met schalingsfactor probeer je de verschillen tussen ontlaadcapaciteit Sessy en Nexus gelijk te trekken? 1700 Watt ontladen vs 10.000 Wart ontladen? Als dat zo is dan ligt de factor iets hoger.
Ik denk dat je het andersom moet zien, je hebt 5,59 Sessy’s nodig om hetzelfde resultaat als Nexus te halen.

De verschillende laad en ontlaad capaciteiten maakt het lastig vergelijken.
5,59 x 1,7 = 9,5 kW ontlaad capaciteit
5,59 x 2,2 = 12,3 kW laad capaciteit

10/1,7 = 5,9 Sessy’s
10/2,2 = 4,5 Sessy’s

De meeste vd hoge opbrengsten zijn on mei gehaald met ontladen als ik het goed heb gezien soms ook met laden. Dus qua vermogen zou het ergens tussen 4,5 en 5,9 Sessy’s inzitten en dan meer richting de 5,9. Dan komt die 5,59 best in de buurt!

Beetje theoretisch allemaal maar bottom line van de grafiek is wel dat de algoritmes behoorlijk hetzelfde doen!

P.S. afgelopen weekend zal er trouwens wel een beste afwijking inzitten toen zaten we er met FE best naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siberianli
Devke schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:27:
[...]

Ja, goed punt. De schalingsfactor geeft aan hoeveel Sessy's er nodig zijn om dezelfde dagopbrengst te hebben als met een Nexus (op basis van de opbrengst van Mister I in Mei). Een verklaring voor de hoogte van de schalingsfactor (naast verschillen in b.v. algoritmes en 'afroming') is de verhouding in vermogen ont-/op-lading tussen de twee systemen van 1.7/2.2kW vs 10 kW. Inderdaad mooi om te zien dat de schalingsfactor van 5.6 tussen de verhouding van vermogen ligt (4.5-5.9). Er hebben trouwens nog een aantal Tweakers met Sessy & FE hun Mei opbrengst gedeeld (Domba, ErnstH, Fraserboer, Opwierde, DJP!) en daar zat zo'n 10% variatie in volgens mij met een range van 4.9-5.6. Al met al vallen mij de verschillen tussen de systemen en tussen gebruikers me mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siberianli
fraserboer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Ik denk dat je het andersom moet zien, je hebt 5,59 Sessy’s nodig om hetzelfde resultaat als Nexus te halen.

De verschillende laad en ontlaad capaciteiten maakt het lastig vergelijken.
5,59 x 1,7 = 9,5 kW ontlaad capaciteit
5,59 x 2,2 = 12,3 kW laad capaciteit

10/1,7 = 5,9 Sessy’s
10/2,2 = 4,5 Sessy’s

De meeste vd hoge opbrengsten zijn on mei gehaald met ontladen als ik het goed heb gezien soms ook met laden. Dus qua vermogen zou het ergens tussen 4,5 en 5,9 Sessy’s inzitten en dan meer richting de 5,9. Dan komt die 5,59 best in de buurt!

Beetje theoretisch allemaal maar bottom line van de grafiek is wel dat de algoritmes behoorlijk hetzelfde doen!

P.S. afgelopen weekend zal er trouwens wel een beste afwijking inzitten toen zaten we er met FE best naast.
Sorry, ik moest even wat anders doen en heb mijn bericht gepost voordat ik die van jou zag. Gelukkig zijn we het eens :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Ik denk dat er de meeste opbrengsten met ontladen gehaald worden, omdat er ook zoiets bestaat als passieve balansregeling. Hierbij zetten mensen met panelen deze uit, waardoor er dus heel veel meer mogelijkheden zijn om minder vermogen in te voeden, dan om er een schepje bovenop te doen. Zonneplan biedt dit al aan eigen klanten.
Denken jullie dat dit klopt of zie ik iets over het hoofd?

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:28
Energycoach schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:08:
Ik denk dat er de meeste opbrengsten met ontladen gehaald worden, omdat er ook zoiets bestaat als passieve balansregeling. Hierbij zetten mensen met panelen deze uit, waardoor er dus heel veel meer mogelijkheden zijn om minder vermogen in te voeden, dan om er een schepje bovenop te doen. Zonneplan biedt dit al aan eigen klanten.
Denken jullie dat dit klopt of zie ik iets over het hoofd?
Wellicht werkt dat zo op grote schaal.
Persoonlijk is het mooi om te zien dat als de batterijen ontladen, de extra stroom uit de panelen het vermogen tot ontladen verhogen.

Wat bij ontladen kan, kan dan ook bij laden voor diegenen die een EV laadpunt hebben.
Parallel aan de laadmomenten van de thuisbatterij ;-

[ Voor 12% gewijzigd door azaden op 08-06-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Onbalans gaat alle kanten op vandaag! Mooi om te zien dat het algoritme hier van leert en de batterijen dus niet aanstuurt. Alles wat je nu doet kost geld… volgens mij zitten we al sinds 12 uur in regeltoestand 2…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
DJP! schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:16:
Onbalans gaat alle kanten op vandaag! Mooi om te zien dat het algoritme hier van leert en de batterijen dus niet aanstuurt. Alles wat je nu doet kost geld… volgens mij zitten we al sinds 12 uur in regeltoestand 2…
Interessant. Ik vraag me wel af hoe dat algoritme in elkaar zit. Hebben ze een lag op de balans-delta, of kijken ze naar de regeltoestanden van de afgelopen kwartieren. Is er veel verdiend op deze dag door het passieve sturen van FE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Voor 8 juni, heeft iemand hetzelfde in het opbrengst overzicht dat de batterij vanaf acht uur s avonds ontlaadt van 85% naar 26% en dat dit niets oplevert? De onbalansprijs lijkt 0 vanaf acht uur, maar ik vraag me af of dit klopt, of dat er een fout is in de Tennet data. Lijkt me niet dat het algoritme op basis van deze prijs zou ontladen namelijk (ook lager dan de EPEX prijs).

[ Voor 4% gewijzigd door ErnstH op 10-06-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
ErnstH schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:38:
Voor 8 juni, heeft iemand hetzelfde in het opbrengst overzicht dat de batterij vanaf acht uur s avonds ontlaadt van 85% naar 26% en dat dit niets oplevert? De onbalansprijs lijkt 0 vanaf acht uur, maar ik vraag me af of dit klopt, of dat er een fout is in de Tennet data. Lijkt me niet dat het algoritme op basis van deze prijs zou ontladen namelijk (ook lager dan de EPEX prijs).
Dat viel mij ook op, de verreken grafiek op Tennet.eu geeft echter ook aan 0 euro voor die uren. Dus zal wel kloppen denk ik:
Wel zonde van al die moeite
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LgcPEMsWPJnH56KNnNRzqaBdco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zc81zwRopyB0lTleRHlv9bFL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
fraserboer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Wel een groot verschil in prijskaartje nog. 5,59 sessy's is €16K. Dan heb je al 2 Zonneplan Nexus 20 kWh batterijen. Maarja dat staat natuurlijk los van het rendement, daar krijg je wellicht weer wat controle voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-07 19:32
Heb vandaag de factuur over mei ontvangen maar zie hierin niet de verrekening van de activiteiten van de Sessy. Is dat bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ML85
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-08 19:20
Hier hetzelfde met de Sigenergy thuisbatterij.

Geen vermelding van Slim handelen en de opbrengsten over de maand mei.

Inmiddels gemaild naar FE en om uitleg gevraagd.
JanvdVeer schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:32:
Heb vandaag de factuur over mei ontvangen maar zie hierin niet de verrekening van de activiteiten van de Sessy. Is dat bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Had ze inderdaad ook gemaild hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fraserboer
In de info op de website staat dat het in een (aparte) kortingfactuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Hier zit er vandaag een gat in de onbalansgrafiek, net waar de hoge onbalans was rond 10u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbP4oIVAdIfHZ3OheRLj4d9zuUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P5Twennp7FqUBdATZH3uq5mz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5hxQsPW3b2IzA0mRqYVlVyOHNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNxBbAjD7nQZROgZvus9Ux6I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
ErnstH schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:38:
Ze hebben me bevestigd dat dit inderdaad niet klopt en ze het gaan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
ErnstH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Ze hebben me bevestigd dat dit inderdaad niet klopt en ze het gaan corrigeren.
Ik ben benieuwd, dan zouden de gepubliceerde verrekeprijzen van Tennet niet kloppen, want die staan wel degelijk op 0 die dag. We gaan het zien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Zou inderdaad mooi zijn als we wat extra's krijgen :) zo groot zijn de opbrengsten afgelopen dagen niet... :(

Hopelijk gaat het vandaag beter, zie gelukkig al wat meer en betere piekjes dan afgelopen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Heeft iemand ervaring met batterijen van AlphaESS of SigEnergy en de bijbehorende apps?

Vragen de apps veel permissies? Heeft iemand met Wireshark gekeken waar de batterijen zoal mee communiceren? Wat is jullie gevoel hierbij? Ik zou wel een uitgebreide review van die batterijen en hun apps willen zien, van Tweakers-proporties inclusief privacy-check.

Deze thuisbatterijen zijn interessant vanwege functionaliteiten als noodstroom of V2G of V2X. Maar het zijn wel de Chinese producten in de line-up van Frank Energie.

Thuis heb ik Xiaomi Smart Home uitgefaseerd vanwege de vele permissies van de apps, door CCC gevonden sniffers in de robot-stofzuigers, de aanhoudende waarschuwingen voor overmatige dataverzameling van Chinese apps in het nieuws, de hardwarematige toegang tot mijn WiFi netwerk, en de toegang van de hard- en software tot Chinese servers die als ik het goed begrijp wettelijk verplicht zijn toegang tot mijn data en mijn netwerk aan de Chinese overheid te verschaffen.

Tegenwoordig doen ze het misschien netjes hoor met Europese servers, Europese firmware en alles. De producten mogen hier immers verkocht worden. Maar de AIVD blijft waarschuwen voor actieve toenemend offensieve cyberprogramma's van staatshackers, waardoor ik misschien liever voor de Europese producten van Frank Energie kies, zoals Sessy, Bliq of GivEnergy. Deze ondersteunen echter dergelijke features niet, of zijn er in ieder geval onduidelijk over op de website en hebben liever dat je een sales-call doet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wat heeft V2G met een accu te maken? Dat is (niet-bestaande) functionaliteit van een EV, of van een (niet bestaande) laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

bbbrumbrum schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:04:
Wat heeft V2G met een accu te maken? Dat is (niet-bestaande) functionaliteit van een EV, of van een (niet bestaande) laadpaal.
Hoe bedoel je niet bestaand? Zie dit artikel van vorig jaar:
[Met bi-directioneel laden] gebruik je jouw elektrische auto als thuisbatterij. Daardoor houd je jouw energiekosten laag.

[De kans is] groot dat de salderingsregeling eindigt, waardoor het alleen maar interessanter wordt om een thuisbatterij of een elektrische auto als thuisbatterij (met V2G-mogelijkheid) te hebben.
Een slimme thuisbatterij is meer dan alleen een domme accu hè? Neem bijvoorbeeld de "Sigenergy 5 in 1 thuisbatterij" op de website van Frank. Daar staat:
SigenStor: een geavanceerd, AI-geoptimaliseerd 5-in-1 energieopslagsysteem voor totale energie-onafhankelijkheid. Het integreert zonne-omvormer, EV-DC lader V2X, batterij-PCS, accuset, en EMS in één stijlvolle, veelzijdige oplossing.
V2X omvat V2G, en dat zit bijvoorbeeld op de Volkswagen ID.Buzz. De Hyundai Ioniq 5 heeft V2L, ook onderdeel van V2X. En wat dacht je van de Genesis GV60? Die lijkt full fledged V2X te hebben.

Ik heb ook nog geen GV60 of ID.Buzz, maar binnen 15 jaar misschien wel, en zo'n thuisbatterij gaat wel 20 jaar mee. Dus het lijkt me niet onverstandig om 15 jaar vooruit te kijken als je gaat investeren in een thuisbatterij.

Don't shoot the messenger. 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Sando op 13-06-2024 02:11 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 02:03:
[...]

Hoe bedoel je niet bestaand? Zie dit artikel van vorig jaar:
[...]

Een slimme thuisbatterij is meer dan alleen een domme accu hè? Neem bijvoorbeeld de "Sigenergy 5 in 1 thuisbatterij" op de website van Frank. Daar staat:

[...]

V2X omvat V2G, en dat zit bijvoorbeeld op de Volkswagen ID.Buzz. De Hyundai Ioniq 5 heeft V2L, ook onderdeel van V2X. En wat dacht je van de Genesis GV60? Die lijkt full fledged V2X te hebben.

[YouTube: Genesis GV60 vehicle to grid is showing up! #ev #electric #shorts]

Ik heb ook nog geen GV60 of ID.Buzz, maar binnen 15 jaar misschien wel, en zo'n thuisbatterij gaat wel 20 jaar mee. Dus het lijkt me niet onverstandig om 15 jaar vooruit te kijken als je gaat investeren in een thuisbatterij.

Don't shoot the messenger. 8)
Waar kan ik die auto met deze functionaliteit werkend nu bestellen? En de laadpaal?
Dat kan dus niet.

En die marketing praat van Sigenstor is leuk, maar zonder fatsoenlijke uitleg hoe en wat zegt het helemaal niets. De batterij kun je beter wel zien als iets doms, aangezien er voor de integratie met andere systemen veel krachtigere opties zijn. Als de accu maar een goede interface heeft waar je tegenaan kan praten, dan ben je echt toekomst bestendig. De kans dat zo’n toko de komende jaren op de fles gaat is natuurlijk ook niet gering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds 2 dagen draait mijn 20KWh/5KW AlphaESS batterij met dc gekoppelde PV 6KWP. De installatie houdt me nu netjes op 0 grid to home. Vanaf zaterdag dynamisch bij FE, dan nemen zij de aansturing van de batterij over. Ik ben zeer benieuwd of mijn opwek netjes verrekend wordt bij het handelen op de onbalans markt.
Ik heb toegang via cloud-api met Home Assistant: als het goed is moet dat ook lokaal kunnen, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat moet doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:57:
Sinds 2 dagen draait mijn 20KWh/5KW AlphaESS batterij met dc gekoppelde PV 6KWP. De installatie houdt me nu netjes op 0 grid to home. Vanaf zaterdag dynamisch bij FE, dan nemen zij de aansturing van de batterij over. Ik ben zeer benieuwd of mijn opwek netjes verrekend wordt bij het handelen op de onbalans markt.
Ik hoor graag je bevindingen met dit systeem. Weinig te vinden op fora (nog). Veel plezier ervsn gewenst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
fraserboer schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Ik ben benieuwd, dan zouden de gepubliceerde verrekeprijzen van Tennet niet kloppen, want die staan wel degelijk op 0 die dag. We gaan het zien!
Frank gaat dus inderdaad contact opnemen met Tennet, want ze vinden het ook vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:29:
Heeft iemand ervaring met batterijen van AlphaESS of SigEnergy en de bijbehorende apps?
Ik heb sinds kort een batterij van AlphaESS, de data haal ik nu op met een web-api. Ik ben bezig te lezen én regelen via modbus: de bus laat zich lezen via tcp, schrijven weet ik nog niet. Ik ga het via HA doe, er is niets kant en klaar te vinden dus moet ik alles zelf schrijven. Dat gaat wel een paar weken duren.
De App en web-pagina gebruik ik niet, via HA heb ik een beter overzicht (ook omdat ik er verbruikers mee aanstuur). Mijn doel is uiteindelijk de batterij off-line in eigen beheer te nemen. Ik heb net als jij grote bedenkingen tegen het uit handen geven van mijn installatie.
De 1e 2 jaar zit ik bij FE op onbalans. Daarmee hoop ik een flink deel (40%) van de aanschafwaarde terug te verdienen. Daarna zoveel mogelijk off-grid of eiland-modus.
Mocht de aansturing via FE teveel problemen geven (wat gebeurt er bv met mijn opwek?, die is dc gekoppeld aan de batterijen) dan neem ik mijn verlies en ga ik eerder off-grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:09:
[...]

Ik heb sinds kort een batterij van AlphaESS, de data haal ik nu op met een web-api. Ik ben bezig te lezen én regelen via modbus: de bus laat zich lezen via tcp, schrijven weet ik nog niet. Ik ga het via HA doe, er is niets kant en klaar te vinden dus moet ik alles zelf schrijven. Dat gaat wel een paar weken duren.
De App en web-pagina gebruik ik niet, via HA heb ik een beter overzicht (ook omdat ik er verbruikers mee aanstuur). Mijn doel is uiteindelijk de batterij off-line in eigen beheer te nemen. Ik heb net als jij grote bedenkingen tegen het uit handen geven van mijn installatie.
De 1e 2 jaar zit ik bij FE op onbalans. Daarmee hoop ik een flink deel (40%) van de aanschafwaarde terug te verdienen. Daarna zoveel mogelijk off-grid of eiland-modus.
Mocht de aansturing via FE teveel problemen geven (wat gebeurt er bv met mijn opwek?, die is dc gekoppeld aan de batterijen) dan neem ik mijn verlies en ga ik eerder off-grid.
Wat bedoel je met het laatste stukje? Dat het dc je batterij in loopt is goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:41:Wat bedoel je met het laatste stukje? Dat het dc je batterij in loopt is goed toch?
Het verbruik of terugleveren op onbalans betaal je niet (neem ik aan). Als de eigen opwek gebruikt wordt voor onbalans dan verwacht ik dat dat gecompenseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Het verbruik of terugleveren op onbalans betaal je niet (neem ik aan). Als de eigen opwek gebruikt wordt voor onbalans dan verwacht ik dat dat gecompenseerd wordt.
Dat laatste heb ik al eens in de Nexus topic opgegooid. Helemaal duidelijk is dat niet. Hoe weet je namelijk dat en hoeveel eigen opwek de batterij is ingegaan? Ik denk dat zeker eigen opwek en evt opladen tegelijk een vermenging geeft. Technisch ziet je dit niet of je moet denk ik een systeem hebben die al die parameters wel laat zien. Bij onbalanshandel wordt denk ik ook je opgewekte stroom mee verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Dat laatste heb ik al eens in de Nexus topic opgegooid. Helemaal duidelijk is dat niet. Hoe weet je namelijk dat en hoeveel eigen opwek de batterij is ingegaan? Ik denk dat zeker eigen opwek en evt opladen tegelijk een vermenging geeft. Technisch ziet je dit niet of je moet denk ik een systeem hebben die al die parameters wel laat zien. Bij onbalanshandel wordt denk ik ook je opgewekte stroom mee verkocht.
Het is niet ingewikkeld hoor, FE weet precies hoeveel energie de batterij heeft gelost/geladen. Er wordt namelijk niet op de P1 gekeken, FE heeft toegang tot de cijfers van (in mijn geval) AlphaESS betreffende de batterij.
Máár! Dat moet mij nog wel in de praktijk blijken. FE bestuurt de batterij en heeft niets te maken met mijn eigen verbruik / opwek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:10:
[...]

Het is niet ingewikkeld hoor, FE weet precies hoeveel energie de batterij heeft gelost/geladen. Er wordt namelijk niet op de P1 gekeken, FE heeft toegang tot de cijfers van (in mijn geval) AlphaESS betreffende de batterij.
Máár! Dat moet mij nog wel in de praktijk blijken. FE bestuurt de batterij en heeft niets te maken met mijn eigen verbruik / opwek.
Heeft jou batterij een eigen ingebouwde kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
[...]

Zou altijd het zelf willen meten dmv een eigen (tussen)meter tbv Kwh Eaton (homewizzard)
zowel op je Accu in/out als op je PV out.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:47
[...]

Dat is heel mooi maar hoe weet FE dat?
Door te kijken wat de accu heeft geladen/ontladen? dat zou best eens kunnen.
Maar om daar in een factuur iets mee te doen moet deze kWh meter wel MID goed gekeurd zijn.
Vroeger werd er dan op gezet. NIET GESCHIKT VOOR HANDELSDOELEINDEN
Kwh's mogen alleen worden afgerekend op wat er door je P1 meter gaat.

Als het anders is post dan een een bron svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Wat ik bedoel te zeggen is dat je eigen opwek gewoon de batterij in kan lopen tijdens opladen van net. Als er al 3 kW van de panelen komt en je omvormer er 10 aankan behorende bij de batterij.... dan ga ik er niet vanuit dat er dan ook 10 van het net komen. Er hangt geen labeltje aan zonne of netstroom. Dus die vermenging met je panelen is er wel in mijn ogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 14-06-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psdata schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:27:
[...]

Zou altijd het zelf willen meten dmv een eigen (tussen)meter tbv Kwh Eaton (homewizzard)
zowel op je Accu in/out als op je PV out.
Om mijn PV heb ik ook idd een aparte meter zitten van HW. Zou zoiets ook doen met batterij. Vlgs HW zit er dan wel ruis op het eigen verbruik meten bij onbalansmarkt. Zie eerdere posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:09:
[...]

Ik heb sinds kort een batterij van AlphaESS (...)
Hoe ging het los halen van je netstroom fases en ze omlussen via de batterij? Deed de installateur daar moeilijk over? In gesprekken met verkopers proberen ze me steeds te ontmoedigen omdat dat "lastig" zou zijn. Ze leggen dus bij iedereen batterijen aan die uitvallen als de netstroom uitvalt. Het is essentieel dat ze die netfases vakkundig en veilig omleggen, dus als ze dat "lastig" vinden dan vraag ik me af of ze dat wel kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 14-06-2024 19:11 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
Devke schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Om mijn PV heb ik ook idd een aparte meter zitten van HW. Zou zoiets ook doen met batterij. Vlgs HW zit er dan wel ruis op het eigen verbruik meten bij onbalansmarkt. Zie eerdere posts.
Ja die ruis heb je, of je moet ook een meter voor je huis zetten en je pv en batterij er los van houden.
Maar dat is een behoorlijke impackt in je meterkast.
Maar het zou je ruis wel weghalen.😀

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psdata schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Ja die ruis heb je, of je moet ook een meter voor je huis zetten en je pv en batterij er los van houden.
Maar dat is een behoorlijke impackt in je meterkast.
Maar het zou je ruis wel weghalen.😀
Ik heb de hoop dat @HomeWizard_NL tegen die tijd een mooie oplossing heeft bedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DJP! schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:15:Heeft jou batterij een eigen ingebouwde kWh meter?
Mijn inverter (Smile-G3-S5) geeft mij ALLE info betreffende bijvoorbeeld momentaan vermogen van PV en Batterij alsmede geleverde energie.:
PV to battery
PV to load
PV to grid
Battery to load
Battery to grid load/unload

Inmiddels heb ik de modbus draaiende binnen HA, en heb ik alle data binnenshuis. De api op de open-web (developers page) van AlphaESS heb ik niet meer nodig. Om een idee te geven: de totale dataomvang die ik nu uit kan lezen (én sturen!) beslaat ruim 500 variabelen.
Dat is precies de reden dat ik niet aan de battery van ZP wilde: die is verre van open.
Mijn Homewizard gebruik ik nu alleen nog voor mijn gas/water. Het vermogen (grid i/o) wordt gemeten met een opnemer van de kwh-meter.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2024 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:47
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Mijn inverter (Smile-G3-S5) geeft mij ALLE info betreffende bijvoorbeeld momentaan vermogen van PV en Batterij alsmede geleverde energie.:
PV to battery
PV to load
PV to grid
Battery to load
Battery to grid load/unload

Inmiddels heb ik de modbus draaiende binnen HA, en heb ik alle data binnenshuis. De api op de open-web (developers page) van AlphaESS heb ik niet meer nodig. Om een idee te geven: de totale dataomvang die ik nu uit kan lezen (én sturen!) beslaat ruim 500 variabelen.
Dat is precies de reden dat ik niet aan de battery van ZP wilde: die is verre van open.
Mijn Homewizard gebruik ik nu alleen nog voor mijn gas/water. Het vermogen (grid i/o) wordt gemeten met een opnemer van de kwh-meter.
Dat heb je keurig voor elkaar, (y)
ik ben erg benieuwd of straks je overzichten en afrekeningen van ZP FE overeen komen met de metingen die je zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Zoals ik het begrijp voor de Sessy’s is dat FE berekent op basis van het setpoint en de tijdsduur hoeveel kWh er wordt geladen/geleverd. En dan af en toe krijgt FE een SoC terug van de Sessy’s ter callibratie. Er is volgens mij geen real-time link tussen FE en de Sessy’s dus de getallen zijn perse exact.

Qua compensatie voor laden/ontladen op je normale factuur/gebruik. Dit staat los van eigen gebruik en PV. Vanwege het dynamisch contract maakt het niet uit waar de stroom vandaan komt of heen gaat, de vergoeding is hetzelfde voor afnemen en terugleveren.

Ben wel benieuwd wat de details van compensatie gaat zijn, zelf houdt ik het precies bij in Home Assistent.

[ Voor 7% gewijzigd door fraserboer op 14-06-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:10:
Hoe ging het los halen van je netstroom fases en ze omlussen via de batterij? Deed de installateur daar moeilijk over? In gesprekken met verkopers proberen ze me steeds te ontmoedigen omdat dat "lastig" zou zijn. Ze leggen dus bij iedereen batterijen aan die uitvallen als de netstroom uitvalt. Het is essentieel dat ze die netfases vakkundig en veilig omleggen, dus als ze dat "lastig" vinden dan vraag ik me af of ze dat wel kunnen.
Ik heb alles op 1 fase. Ik kan wel eiland-modus of noodstroom laten aanleggen (daar is de Alpha geschikt voor) , maar dat matched niet met FE-onbalans. Het aanleggen van een noodstroom groep kost gewoon geld dat je bij een goede installateur moet uitgeven. Voor mij is het vooralsnog niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Peterhardenberg schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:37:
[...]Kwh's mogen alleen worden afgerekend op wat er door je P1 meter gaat[...]
Ik leg alles vast in Home Assistant, die cijfers leg ik naast de onbalans cijfers van FE. Omdat ik exact weet wat mijn batterij energie i/o is, ben ik er snel achter als ik benadeeld wordt. Dat laat ik vervolgens hier wel weten (met cijfers onderbouwd door een NIET gekeurde kwh-meter). Vervolgens neem ik dan met een opgeruimd gemoed afscheid van FE. Want zoals eerder vermeld, mag FE van mij de batterij alleen aansturen onafhankelijk van mijn eigen verbruik en opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:12:
[...]

Dat heb je keurig voor elkaar, (y)
ik ben erg benieuwd of straks je overzichten en afrekeningen van ZP overeen komen met de metingen die je zelf doet.
@Verwijderd heeft geen ZP. Ik ben wel benieuwd naar een aantal screens van het systeem dat hij gebouwd heeft. Wil je die delen @Verwijderd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fraserboer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:12:
Zoals ik het begrijp voor de Sessy’s is dat FE berekent op basis van het setpoint en de tijdsduur hoeveel kWh er wordt geladen/geleverd. En dan af en toe krijgt FE een SoC terug van de Sessy’s ter callibratie. Er is volgens mij geen real-time link tussen FE en de Sessy’s dus de getallen zijn perse exact.

Qua compensatie voor laden/ontladen op je normale factuur/gebruik. Dit staat los van eigen gebruik en PV. Vanwege het dynamisch contract maakt het niet uit waar de stroom vandaan komt of heen gaat, de vergoeding is hetzelfde voor afnemen en terugleveren.

Ben wel benieuwd wat de details van compensatie gaat zijn, zelf houdt ik het precies bij in Home Assistent.
@fraserboer ben het niet helemaal met je eens. Er komt natuurlijk ook "gratis" zonnestroom in de batterij terrecht. Deze is al van jezelf. Bij verkoop op de onbalansmarkt van deze stroom pakt bijvoorbeeld FE wel 15% fee. Terwijl inkoop 0 kosten was. Komt immers van je eigen dak vallen.

Pagina: 1 ... 5 ... 41 Laatste