De verrekening bij FE is nauwelijks te volgen laat staan te controleren. Voorheen zat ik bij Tibber. Alles in real-time en zonder voorschotten. Ook heldere factuur, met kWh-prijzen die m.i. correct waren (laag bij afnemen, hoog bij terugleveren). Toen in maart en april jl. reeds teruggave ontvangen. Bij FE heb ik eerst 2 weken op onbalanshandel gedraaid en daarna 2 weken op ROI. Dan moet ik tot op heden bij de ROI-strategie bijbetalen (dwz excl. onbalanshandel), terwijl de maand mei 2x hogere PV-opbrengst heeft en zonder de warmtepomp een lager verbruik kent. In de app wordt een veel lager teruglevertarief dan verbruikstarief aangegeven, terwijl de batterijen juist omgekeerd laden en afnemen.procyon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:13:
[...]
De terugleververgoeding die homewizard gebruikt (net als zonneplan deed) is de marktprijs inclusief alles.
Gek dat Frank energie de belasting bij teruglevering achterwege laat?
Ik heb aangegeven dat ik zeker meer afneem dan produceer op jaarbasis.
Gaan ze dat achteraf pas verrekenen?
Edit: Heb het gevonden, dat is een correctiepost die ze achteraf doen inderdaad... Dat is opmerkelijk bij een dynamisch contract. Liever reken ik alles op maandbasis af.
Heb trouwens ook gevonden dat betreft handelen op de onbalansmarkt er ook een correctie plaatsvind maandelijks op je EPEX kosten....
[...]
Dat is niet transparant, ik heb nu aan app die bijna realtime kan monitoren en op basis daarvan getallen genereert die uiteindelijk niets zeggen over de uiteindelijke kosten?
Heb er met FE goed contact over gehad en ze hebben medio mei een persoonlijk afrekenvoorbeeld (incl onbalans-opbrengsten) gestuurd (zie mijn eerdere post). Daaruit bleek dat een ROI-strategie meer oplevert dan het handelen bij FE, de verkortte levensduur vanwege hoge aantal cycli nog niet meegerekend.
[ Voor 3% gewijzigd door Hans Grundemann op 30-05-2024 18:02 ]