Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:39:
[...]

Ik heb alles op 1 fase. Ik kan wel eiland-modus of noodstroom laten aanleggen (daar is de Alpha geschikt voor) , maar dat matched niet met FE-onbalans. Het aanleggen van een noodstroom groep kost gewoon geld dat je bij een goede installateur moet uitgeven. Voor mij is het vooralsnog niet interessant.
Op 1 fase? Dan ben ik wel benieuwd

- welk systeem je hebt?
- de zwaarte van je aansluiting?
- heb je loadbalancing op het systeem?
- heb je zonnepanelen en hoeveel wattpiek?

Zelf namelijk ook (nog) 1 fase met zonnepanelen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Mijn inverter (Smile-G3-S5) geeft mij ALLE info betreffende bijvoorbeeld momentaan vermogen van PV en Batterij alsmede geleverde energie.:
PV to battery
PV to load
PV to grid
Battery to load
Battery to grid load/unload

Inmiddels heb ik de modbus draaiende binnen HA, en heb ik alle data binnenshuis. De api op de open-web (developers page) van AlphaESS heb ik niet meer nodig. Om een idee te geven: de totale dataomvang die ik nu uit kan lezen (én sturen!) beslaat ruim 500 variabelen.
Dat is precies de reden dat ik niet aan de battery van ZP wilde: die is verre van open.
Mijn Homewizard gebruik ik nu alleen nog voor mijn gas/water. Het vermogen (grid i/o) wordt gemeten met een opnemer van de kwh-meter.
Zeer gaaf! Heb je ergens een overzicht van de data? Hoe opener systemen zijn hoe beter het is :*)

Maar er zit dus geen (MID gecertificeerde) kWh meter in? Ik ben zelf namelijk heel benieuwd hoe FE zijn berekeningen maakt en welke data daarvoor gebruikt wordt. In mijn Sessy’s zit ook geen kWh meter dus FE krijgt alleen maar data van de vermogensmetingen en de SoC. Een kWh meter zou dit een stuk transparanter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-10 21:51
Flinke uitschieters op de onbalansmarkt vandaag, maar ook steeds regeltoestand 2.
Wellicht de nieuwe realiteit nu er steeds meer partijen op de onbalansmarkt actief zijn/worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arnold79 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:27:
Flinke uitschieters op de onbalansmarkt vandaag, maar ook steeds regeltoestand 2.
Wellicht de nieuwe realiteit nu er steeds meer partijen op de onbalansmarkt actief zijn/worden?
Ben er ook bang voor dat dit de nieuwe realiteit is… ben wel benieuwd of bedrijven verplicht gaan worden om met 20% per tijdseenheid te gaan op en afregelen. Ik denk dat helpt om regeltoestand 2 te voorkomen, maar dit gaat weer ten koste van de opbrengsten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:39:

Ik kan wel eiland-modus of noodstroom laten aanleggen maar dat matched niet met FE-onbalans.
Bedoel je dat het technisch niet mogelijk is of dat het rendement dan lager is? Het omleggen zorgt als het goed is alleen voor een wettelijk verplichte loskoppeling van het net. Er zit vaak wel iets in je batterij op het moment dat de stroom uitvalt en met 2 kWh kom je een heel eind. Je zou ook bijvoorbeeld 4/10 kWh kunnen reserveren maar dat levert inderdaad minder winst op.
Het aanleggen van een noodstroom groep kost gewoon geld dat je bij een goede installateur moet uitgeven. Voor mij is het vooralsnog niet interessant.
Sorry dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat dat altijd het plan was:
donderdag 13 juni 2024 @ 23:09:

De 1e 2 jaar zit ik bij FE op onbalans. (...) Daarna zoveel mogelijk off-grid of eiland-modus.
Dan moet je de installatie alsnog laten ombouwen als je dat niet alvast hebt laten doen. Dat lijkt me minder handig maar ik weet dan ook niet over wat voor investering we het hebben. Zeiden de installateurs ook wat dat extra zou gaan kosten?

[ Voor 10% gewijzigd door Sando op 15-06-2024 14:08 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-09 11:28
Devke schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:38:
[...]

@fraserboer ben het niet helemaal met je eens. Er komt natuurlijk ook "gratis" zonnestroom in de batterij terrecht. Deze is al van jezelf. Bij verkoop op de onbalansmarkt van deze stroom pakt bijvoorbeeld FE wel 15% fee. Terwijl inkoop 0 kosten was. Komt immers van je eigen dak vallen.
Volgens mij gaat dit om 2 verschillende zaken. Onbalans handel en dynamische prijzen.
De zonnestroom die de batterij ingaat was anders het net op gegaan en vertegenwoordigd daarom dus dezelfde waarde als stroom van het net omdat de dynamische prijzen gelijk zijn voor invoeden/afnemen.
Staat de accu te laden en is er geen zon dan zijn de kosten het afnemen van het net tegen dynamisch tarief. Is er wel zon dan heb je dezelfde kostenderving omdat je anders voor deze zonnestroom een vergoeding had gehad (tegen hetzelfde dynamisch tarief als van het net afnemen). Dit is dus wat de slimme meter registreert. Dit gebeurt dus ook bij het onbalans handelen (de slimme meter weet niet dat er onbalans gehandeld wordt), onze maandelijkse normale factuur zal er dus anders uitzien en de kWh waarden voor afnemen van het net is veel hoger dan normaal en kWh terugleveren aan het net ook. De extra kosten of opbrengsten die dat teweegbrengt gaat FE dus verrekenen zodat dit 0 zou moeten zijn. Hier ben ik dus trouwens ook wel benieuwd naar omdat FE de kWh dus niet exact meet maar berekend is op basis van batterij aansturing.

Het onbalans handelen heeft met het net te maken. Bij een positieve onbalans is het doel dat er meer stroom wordt afgenomen of minder zonnestroom wordt ingevoed het net op (dit is hetzelfde effect). Voor deze inspanning krijgt FE een vergoeding en geeft deze vergoeding-15% aan de slim handelen klanten door. Hier zijn hoe de stromen lopen of waar ze vandaan komen ook niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58
siberianli schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Ja, goed punt. De schalingsfactor geeft aan hoeveel Sessy's er nodig zijn om dezelfde dagopbrengst te hebben als met een Nexus (op basis van de opbrengst van Mister I in Mei). Een verklaring voor de hoogte van de schalingsfactor (naast verschillen in b.v. algoritmes en 'afroming') is de verhouding in vermogen ont-/op-lading tussen de twee systemen van 1.7/2.2kW vs 10 kW. Inderdaad mooi om te zien dat de schalingsfactor van 5.6 tussen de verhouding van vermogen ligt (4.5-5.9). Er hebben trouwens nog een aantal Tweakers met Sessy & FE hun Mei opbrengst gedeeld (Domba, ErnstH, Fraserboer, Opwierde, DJP!) en daar zat zo'n 10% variatie in volgens mij met een range van 4.9-5.6. Al met al vallen mij de verschillen tussen de systemen en tussen gebruikers me mee.
Ehh, is dat ik zo nu en dan slim handelen topic lees.
Ik deel wel verbruiksdata, maar die zijn niet van een Sessy en ik ben geen klant bij FE, maar bij ANWB :X

Deye 12k-SG04LP3 met DIY EVE LF280k, zie mijn profiel onderschrift, niet direct vergelijkbaar met 1 Sessy vooral vanwege vermogen, 6st komen in de buurt, wat betreft vermogen en opslagcapaciteit van 1 Deye 12k

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fraserboer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Volgens mij gaat dit om 2 verschillende zaken. Onbalans handel en dynamische prijzen.
De zonnestroom die de batterij ingaat was anders het net op gegaan en vertegenwoordigd daarom dus dezelfde waarde als stroom van het net omdat de dynamische prijzen gelijk zijn voor invoeden/afnemen.
Staat de accu te laden en is er geen zon dan zijn de kosten het afnemen van het net tegen dynamisch tarief. Is er wel zon dan heb je dezelfde kostenderving omdat je anders voor deze zonnestroom een vergoeding had gehad (tegen hetzelfde dynamisch tarief als van het net afnemen). Dit is dus wat de slimme meter registreert. Dit gebeurt dus ook bij het onbalans handelen (de slimme meter weet niet dat er onbalans gehandeld wordt), onze maandelijkse normale factuur zal er dus anders uitzien en de kWh waarden voor afnemen van het net is veel hoger dan normaal en kWh terugleveren aan het net ook. De extra kosten of opbrengsten die dat teweegbrengt gaat FE dus verrekenen zodat dit 0 zou moeten zijn. Hier ben ik dus trouwens ook wel benieuwd naar omdat FE de kWh dus niet exact meet maar berekend is op basis van batterij aansturing.

Het onbalans handelen heeft met het net te maken. Bij een positieve onbalans is het doel dat er meer stroom wordt afgenomen of minder zonnestroom wordt ingevoed het net op (dit is hetzelfde effect). Voor deze inspanning krijgt FE een vergoeding en geeft deze vergoeding-15% aan de slim handelen klanten door. Hier zijn hoe de stromen lopen of waar ze vandaan komen ook niet van belang.
Het onbalans handelen gebeurd met stroom. Of dat nu met stroom uit de batterij is die komt door opladen net of deels door opladen via de panelen. Er loopt geen aparte weg voor je zonnestroom. Als je gaat laden op 10kW en de panelen leveren er 3 terug dan maak je mij niet wijs dat die 3 niet gewoon de accu in wandelen en er 7 bijgeladen worden. Dat zal misschien in de app niet inzichtelijk zijn. Misschien kun je tijdens laden en zon via HA of HW wel zien wat er werkelijk heen en weer fietst waar heen. Dus die 3Kw zal bij onbalans gewoon het net opgepompt worden (opgeslagen zonnestroom) tegen dayahead met een verrekening op onbalans. Kan in je voordeel werken maar ook in je nadeel. Tis even de vraag of FE die tegen elkaar wegstreept.

Daarnaast.... schat FE doormiddel van SOC gegevens? Dat lijkt mij een beetje natte vinger werk. Ik vraag me af of dit wel mag. Er zal toch ergens een gecertificeerde meter de boel netjes moeten registreren.

Omzettingsverlies is bij FE volgens mij voor eigen rekening. Ik ben wel benieuwd wat de resultaten bij FE uiteindelijk zijn.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Het onbalans handelen gebeurd met stroom. Of dat nu met stroom uit de batterij is die komt door opladen net of deels door opladen via de panelen. Er loopt geen aparte weg voor je zonnestroom. Als je gaat laden op 10kW en de panelen leveren er 3 terug dan maak je mij niet wijs dat die 3 niet gewoon de accu in wandelen en er 7 bijgeladen worden. Dat zal misschien in de app niet inzichtelijk zijn. Misschien kun je tijdens laden en zon via HA of HW wel zien wat er werkelijk heen en weer fietst waar heen. Dus die 3Kw zal bij onbalans gewoon het net opgepompt worden (opgeslagen zonnestroom) tegen dayahead met een verrekening op onbalans. Kan in je voordeel werken maar ook in je nadeel. Tis even de vraag of FE die tegen elkaar wegstreept.

Daarnaast.... schat FE doormiddel van SOC gegevens? Dat lijkt mij een beetje natte vinger werk. Ik vraag me af of dit wel mag. Er zal toch ergens een gecertificeerde meter de boel netjes moeten registreren.

Omzettingsverlies is bij FE volgens mij voor eigen rekening. Ik ben wel benieuwd wat de resultaten bij FE uiteindelijk zijn.
Aangezien er geen (gecertificeerde) kWh meter bij de batterij zit die door FE wordt uitgelezen moet FE de data dus ergens anders vandaan halen. Nu weet ik dat dit voor de Sessy gebaseerd wordt op de vermogensmetingen van de Sessy zelf, de commando's die na de Sessy gestuurd worden en af en toe de SoC ter controle. Of de batterij dus geladen wordt met energie uit de zonnepalen, het net of een andere bron maakt dus eigenlijk niets uit.. Je wordt immers afgerekend op het EPEX tarief, de energie die je het net op gooit is netto prijzig als de energie die de batterijen in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJP! schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Aangezien er geen (gecertificeerde) kWh meter bij de batterij zit die door FE wordt uitgelezen moet FE de data dus ergens anders vandaan halen. Nu weet ik dat dit voor de Sessy gebaseerd wordt op de vermogensmetingen van de Sessy zelf, de commando's die na de Sessy gestuurd worden en af en toe de SoC ter controle. Of de batterij dus geladen wordt met energie uit de zonnepalen, het net of een andere bron maakt dus eigenlijk niets uit.. Je wordt immers afgerekend op het EPEX tarief, de energie die je het net op gooit is netto prijzig als de energie die de batterijen in gaat.
Vindt dit wel apart. Dat is hetzelfde als je bij een auto bij het tanken op de benzine meter kijkt en roept "ik denk dat er 30 liter is ingegaan" en bij een niet geijkte pomp. Misschien snap ik er ff te weinig van hoor. Corrigeer me gewoon. Het voelt als wat natte vinger werk namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:17:
[...]

Vindt dit wel apart. Dat is hetzelfde als je bij een auto bij het tanken op de benzine meter kijkt en roept "ik denk dat er 30 liter is ingegaan" en bij een niet geijkte pomp. Misschien snap ik er ff te weinig van hoor. Corrigeer me gewoon. Het voelt als wat natte vinger werk namelijk.
Klopt en daarom krijg je ook een "onbalans vergoeding" en geen vergoeding per kWh.

Om even bij het tank station te blijven. Je steekt het tankpistool in de auto en achteraf hoor je we hebben 60 seconden getankt met 25 liter per minuut, daarom denken we dat er 25 liter in ingegaan, en dit klopt met de inhoud van je tank. Je betaalt (of krijgt) hiervoor 20 euro.

En waarom je dan 20 euro betaalt (of krijgt) is vrij lastig te achterhalen...

En zolang we geen credit factuur hebben kunnen we het zelf ook niet echt checken... Nu denk ik dat Zonneplan of andere bedrijven het niet veel anders doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:30:
[...]

Klopt en daarom krijg je ook een "onbalans vergoeding" en geen vergoeding per kWh.

Om even bij het tank station te blijven. Je steekt het tankpistool in de auto en achteraf hoor je we hebben 60 seconden getankt met 25 liter per minuut, daarom denken we dat er 25 liter in ingegaan, en dit klopt met de inhoud van je tank. Je betaalt (of krijgt) hiervoor 20 euro.

En waarom je dan 20 euro betaalt (of krijgt) is vrij lastig te achterhalen...

En zolang we geen credit factuur hebben kunnen we het zelf ook niet echt checken... Nu denk ik dat Zonneplan of andere bedrijven het niet veel anders doen...
Zonneplan heeft kWh meters vlgs mij in de batterij. In de app laten ze zien hoeveel kWh er is geladen en ontladen. Zelfs de verbruikte kWh's in standby tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Het blijft een benadering inderdaad. Het is zelfs zo dat ik ook wel eens heb gehad dat het stuursignaal niet aankwam bij 1 van m’n Sessy’s en dus niet ging ontladen maar in de grafiek van FE dit wel leek te gebeuren en werd ook een vergoeding aan gegeven. En dan later kwam er nog een SoC correctie in de FE gariek. Maar dit gebeurt zelden hoor, maar geeft wel aan dat de kWh geen exact gemeten waarden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fraserboer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:54:
Het blijft een benadering inderdaad. Het is zelfs zo dat ik ook wel eens heb gehad dat het stuursignaal niet aankwam bij 1 van m’n Sessy’s en dus niet ging ontladen maar in de grafiek van FE dit wel leek te gebeuren en werd ook een vergoeding aan gegeven. En dan later kwam er nog een SoC correctie in de FE gariek. Maar dit gebeurt zelden hoor, maar geeft wel aan dat de kWh geen exact gemeten waarden zijn.
Ik neem aan dat de vergoeding teruggedraaid werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Klopt wat je zegt, mijn argument is meer dat economische waarde van de stroom uit zonnepanelen dezelfde is als van het net.

En omzetverlies is inderdaad een lastige, maar denk dat het meevalt omdat het laden altijd op lage prijzen geschiedt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fraserboer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:06:
[...]

Klopt wat je zegt, mijn argument is meer dat economische waarde van de stroom uit zonnepanelen dezelfde is als van het net.

En omzetverlies is inderdaad een lastige, maar denk dat het meevalt omdat het laden altijd op lage prijzen geschiedt
10% ongeveer over het geheel denk ik. Bij Zonneplan is dit ook nog niet lekker duidelijk. Wordt e.a. ook uitgezocht door forumleden. Standby Nexus varieert best bij verschillende leden in een maand. Als ze vergoeden is het mooi. Anders meenemen in TVT als je daarop je systeem koopt/gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Op 1 fase? Dan ben ik wel benieuwd

- welk systeem je hebt?
- de zwaarte van je aansluiting?
- heb je loadbalancing op het systeem?
- heb je zonnepanelen en hoeveel wattpiek?

Zelf namelijk ook (nog) 1 fase met zonnepanelen.
AlphaESS, 20KWh batterij (2x10)
25A aansluiting
Ik heb geen EV, wel kan ik via software alles regelen (obv A/V/W)
ZP 5000 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:41:
[...]

AlphaESS, 20KWh batterij (2x10)
25A aansluiting
Ik heb geen EV, wel kan ik via software alles regelen (obv A/V/W)
ZP 5000 WP
Regelen via software die bij AlphaEss zit? 1 fase 25A is dan wel krap denk ik als je wilt ontladen en je panelen flink staan te leveren.

Of geen onbalanshandel?

Hoe is je ervaring met dit systeem? De hele begeleiding tot en met aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJP! schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:21:
[...]

Zeer gaaf! Heb je ergens een overzicht van de data? Hoe opener systemen zijn hoe beter het is :*)
Maar er zit dus geen (MID gecertificeerde) kWh meter in? Nee, dat wordt door de plc berekend.

Je kunt zoeken op de Alpha Modbus. Als je HA hebt kun je de modbus icm HA zoeken. Er zit een enorme berg meet- en regelwerk op. Ik ben nog niet zo thuis in yaml, maar krijg de syntax steeds beter onder de knie. In de homebrew-software staan veel fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:02:
[...]

Bedoel je dat het technisch niet mogelijk is of dat het rendement dan lager is? Het omleggen zorgt als het goed is alleen voor een wettelijk verplichte loskoppeling van het net. Er zit vaak wel iets in je batterij op het moment dat de stroom uitvalt en met 2 kWh kom je een heel eind. Je zou ook bijvoorbeeld 4/10 kWh kunnen reserveren maar dat levert inderdaad minder winst op.

[...]

Sorry dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat dat altijd het plan was

Dan moet je de installatie alsnog laten ombouwen als je dat niet alvast hebt laten doen. Dat lijkt me minder handig maar ik weet dan ook niet over wat voor investering we het hebben. Zeiden de installateurs ook wat dat extra zou gaan kosten?
Ik heb het plan wel, maar nog 1,5 jaar de tijd om het uut te voeren😀. Zo zou ik het liefst helemaal van het grid af gaan, maar dan moet ik in de wintermaanden met een generator werken. De AlphaESS is daar wel helemaal op voorbereid (generator aansluiting , relais voor afschakelen grid etc.)
Zolang ik een net aansluiting heb heeft het weinig zin hardwarematig off/grid te gaan. Momenteel heeft FE de controle over de accu nog niet overgenomen (😫), mijn grid i/o is nu iets van 20 Wh/dag. De AlphaESS regelt het prachtig naar 0 i/o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:46:
[...]

Regelen via software die bij AlphaEss zit? 1 fase 25A is dan wel krap denk ik als je wilt ontladen en je panelen flink staan te leveren.

Of geen onbalanshandel?

Hoe is je ervaring met dit systeem? De hele begeleiding tot en met aansluiting?
FE heeft de controle (😣) nog niet overgenomen, ik ga uiteraard onbalans handelen.
De installatie was helemaal perfect.
Ontladen bij veel ZP heeft geen zin, volgens mijn boek. Ik wil ontladen bij weinig PV en laden bij veel. Of op basis van prijs (automatisch via HA) Het overschot PV gaat naar de grid. Als mijn onbalans werkt, dan heb ik echter geen controle meer over de batterij.

De software is een ander verhaal: ik heb Home assistant draaien en ben een aardig eind op weg om de batterij/pv helemaal te controleren. Qua besturing alleen nog %PV naar grid en laden/ontladen obv dag/tijd. Dat laatste zit ook in de app van AlphaESS. Als ik stop met de onbalans dan gaat mijn installatie uit de cloud weg en neem ik het zelf over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 11:22
Heeft iemand al een afrekening van mei van Frank Energie gekregen hier?

Ze doen er wel erg lang over. Vandaag eens een mail gestuurd maar nog geen antwoord mogen krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:07:
[...]

FE heeft de controle (😣) nog niet overgenomen, ik ga uiteraard onbalans handelen.
De installatie was helemaal perfect.
Ontladen bij veel ZP heeft geen zin, volgens mijn boek. Ik wil ontladen bij weinig PV en laden bij veel. Of op basis van prijs (automatisch via HA) Het overschot PV gaat naar de grid. Als mijn onbalans werkt, dan heb ik echter geen controle meer over de batterij.

De software is een ander verhaal: ik heb Home assistant draaien en ben een aardig eind op weg om de batterij/pv helemaal te controleren. Qua besturing alleen nog %PV naar grid en laden/ontladen obv dag/tijd. Dat laatste zit ook in de app van AlphaESS. Als ik stop met de onbalans dan gaat mijn installatie uit de cloud weg en neem ik het zelf over.
Ah ik had het idee dat je al op onbalans zat. Onbalans gaat je aansluiting niet in de weg zitten? Er gaat dan meer power over de draad. Ook als FE wilt ontladen en de PV staat vol te blazen.

DLB zit wel op de AlphaEss?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:13
Het algoritme maakt soms toch echt wel pijnlijk slechte keuzes, hoop dat het nog beter word over de tijd.

Is vandaag echt lastig om naar te kijken, laden wanneer stroom duur is, ontladen wanneer stroom negatief is. Niets doen voor het bijna complete uur waar stroom -€0,40 was

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuJEgAafbhdbqMt3U_c2Pu-PUoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FeO40snJp57qp2RgnZO8j00o.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd wat hier morgen als opbrengst uitkomt

EDIT:

Zonet geleerd wat regeltoestand 2 betekent

[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 17-06-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

smiba schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:47:
Het algoritme maakt soms toch echt wel pijnlijk slechte keuzes, hoop dat het nog beter word over de tijd.

Is vandaag echt lastig om naar te kijken, laden wanneer stroom duur is, ontladen wanneer stroom negatief is. Niets doen voor het bijna complete uur waar stroom -€0,40 was

[Afbeelding]
Op die grafiek lijkt er weinig slims aan. Zodra de zon schijnt lineair opladen zonder rekening te houden met de prijzen. Ik zou ook wel wat screenshots willen zien van wat succesvollere smart batteries. 😅

Welke batterij is dit? Ik heb begrepen dat verschillende batterijen het ook verschillend aanpakken, en dat het dus niet aan Frank hoeft te liggen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sando schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 03:07:
[...]

Op die grafiek lijkt er weinig slims aan. Zodra de zon schijnt lineair opladen zonder rekening te houden met de prijzen. Ik zou ook wel wat screenshots willen zien van wat succesvollere smart batteries. 😅

Welke batterij is dit? Ik heb begrepen dat verschillende batterijen het ook verschillend aanpakken, en dat het dus niet aan Frank hoeft te liggen.
Dat zou raar zijn. FE doet de onbalanshandel en geeft de signalen af. Je zou hooguit kunnen zeggen dat een signaal door een batterij gemist is. Slechte verbinding ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is wat ik tot nu toe in Home Assistant aan besturing heb: (its a lot)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhSaZl54eATRmXQ6OtjbqWUJetw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfghEFjlyCUY0H8Wmz8fleGG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Gu8gZTxv5HSupfzuhgtg2VLJlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUnZsWZqmVAufsg3HNwXhuLP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Dit is wat ik tot nu toe in Home Assistant aan besturing heb: (its a lot)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Flink bezig geweest. Alles in een mooi dashboard zien te plakken. Veel gegevens die je kunt zien. Transparanter dan een Nexus bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Flink bezig geweest. Alles in een mooi dashboard zien te plakken. Veel gegevens die je kunt zien. Transparanter dan een Nexus bijvoorbeeld.
Ik heb een dashboard met de belangrijkste data/besturing. Wel nog steeds work in progress:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYYGBTijIk97Utg64xBmIo25p0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eK5FYKFKCHSrZoMU6lJAnDCb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:53:
[...]

Ik heb een dashboard met de belangrijkste data/besturing. Wel nog steeds work in progress:
[Afbeelding]
Goed bezig! Ik vind die bolletjes ook leuk om te zien. Moet me eerst gaan verdiepen in HA want het is nu 1 grote blackbox nog 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

Tazzios

..

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:53:
[...]

[Afbeelding]
Kijk even naar de custom 'Power-flow-card-plus' card.

Alle items die je rechtsboven toont kun je dan als live flow tonen. En de 4 tiles er onder kun je in een 2e card ook mee samenvoegen met je 'energiedistributie vandaag' weergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ja, die powerflow-card-plus is mooi, die gebruik ik ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWxUpMLt4v-yACCURc7MZ_AMjDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DRzUW74FMfVsPaUHQsbkzzc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tazzios schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:25:
[...]

Kijk even naar de custom 'Power-flow-card-plus' card.

Alle items die je rechtsboven toont kun je dan als live flow tonen. En de 4 tiles er onder kun je in een 2e card ook mee samenvoegen met je 'energiedistributie vandaag' weergave.
Bedankt voor de tip! Ik heb 'm via hacs binnengehaald, nog wel even inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-07 19:32
Mr_thebrown schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:24:
Heeft iemand al een afrekening van mei van Frank Energie gekregen hier?

Ze doen er wel erg lang over. Vandaag eens een mail gestuurd maar nog geen antwoord mogen krijgen…
Nope ik ook nog niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ze vertelden mij dat de kortingfactuur eind juni zou komen (op kwartaalbasis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErnstH schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:42:
Ze vertelden mij dat de kortingfactuur eind juni zou komen (op kwartaalbasis).
Is dat steeds? Want dat zou betekenen dat je 3 maanden moet afwachten wat het eindresultaat nu is. Lijkt mij niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit bij de onbalansmarkt club, sinds vanmiddag. Voorlopig niet meer spelen met (dis)charge op day-ahead tarieven. Jammer dat van FE over de maand mei nog geen resultaten bekend zijn! Dat loopt bij ZP toch een stuk vloeiender.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCnOioRdMxmmhrNMoMjYYAOhJRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8aN65PiKk2g8XylRAvvg2YD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siberianli
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 22:20
Domba schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:25:
[...]

Ehh, is dat ik zo nu en dan slim handelen topic lees.
Ik deel wel verbruiksdata, maar die zijn niet van een Sessy en ik ben geen klant bij FE, maar bij ANWB :X

Deye 12k-SG04LP3 met DIY EVE LF280k, zie mijn profiel onderschrift, niet direct vergelijkbaar met 1 Sessy vooral vanwege vermogen, 6st komen in de buurt, wat betreft vermogen en opslagcapaciteit van 1 Deye 12k
Ah sorry, niet goed gekeken. Ik had 177 euro uit dit bericht opgepikt maar dat waren dus geen Sessy's.
Domba schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:54:
[...]

interessant , hoeveel kWh's heb je daar voor verplaatst?

Ik benieuwd ik heb toevallig ook een bedrag in de buurt €. 177,08 incl alles netwerkkosten, vaste leveringskosten etc voor EPEX handel/teruglevering
afname 203.71 kWh
teruglevering 659.13 kWh

Ik heb eilandbedrijf met net ondersteuning, bij meer PV opwek (1116 kWh) dan verbruik (419 kWh) gaat dat bij mijn benadering niet heen en weer over de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58
siberianli schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:08:
[...]

Ah sorry, niet goed gekeken. Ik had 177 euro uit dit bericht opgepikt maar dat waren dus geen Sessy's.

[...]
Klopt, was reactie op post erboven van Mister I met 6x Sessy op Geluidsreductie 4, beetje vergelijkbaar met Deye 12k
Een poging om onbalanshandel met EPEX-handel een beetje te vergelijken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste bevindingen, veel ontladen en weinig laden. Is dit een beeld dat jullie herkennen? ( Cijfers vanaf aansturing door FE, grafiek vanaf 16u gisteren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eq2CgC8xHz0NoH9Bl_4SZI-sq8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwRdbnzfMMZKvx6liXI62KUB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie interesse heeft in de bestuurbaarheid/mogelijkheden van de AlphaESS batterij: er is een faceboekgroep: https://www.facebook.com/...pGHyzonVh73J4LPEaBv0&_rdr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:33:
Mijn eerste bevindingen, veel ontladen en weinig laden. Is dit een beeld dat jullie herkennen?
Verschilt een beetje per dag, vandaag inderdaad weinig geladen (batterij is bijna leeg hier). Soms is het de andere kant op, is de batterij propvol en doet het verder de halve dag niets. Is te verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Blijf niet echt onder de indruk van wanneer Frank besluit te laden of te ontladen, ontladen gaat vaak nog wel ok (lijkt te anticiperen op een opkomende piek, die soms wel soms niet voorkomt), maar het laden is naar mijn idee echt heel ineffectief.

Zit nu met volle kracht te laden voor 9ct/kWh, terwijl het gros van de dagen mijn accu vol staat op 85% en er geen gebruik gemaakt kan worden van de dallen omdat de accu al vol is.

Zou liever zien dat ze net wat minder snel gaan opladen, en soms maar accepteren dat de accu leeg is ipv. vol (liever dat er meer winst/cycle gemaakt word, maar iets minder cycles). Of nog slimmer, tot 80% laden en die laatste 5% gebruiken voor de echte grote dal momenten

Vraag me best wel af welke andere configuraties van het algoritme Frank heeft geprobeerd, zou stiekem hier best wel eens een behind the scenes post over willen lezen. Ik verwacht dat wat ze doen allemaal vast wel logisch is ergens, maar het voelt soms zo tegenstrijdig.

[ Voor 22% gewijzigd door smiba op 19-06-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De handelsresultaten van mijn eerste dagen. Als dit zo laag blijft (gisteren 35KWh verhandeld) dan haal ik nooit het beloofde rendement.

Donderdag aanmerkelijk hoger: >€10

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had wat aanloop problemen met geprogrammeerd laden/ontladen op tarieven. Jammer genoeg heb ik nu geen vergelijkingsmateriaal van onbalans tov day-ahead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:45:
De handelsresultaten van mijn eerste dagen. Als dit zo laag blijft (gisteren 35KWh verhandeld) dan haal ik nooit het beloofde rendement.

[Afbeelding]
Let op! Het zijn verwachte rendementen. Geen gegarandeerde opbrengsten. Het is een vorm van beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:21:
[...]Let op! Het zijn verwachte rendementen. Geen gegarandeerde opbrengsten. Het is een vorm van beleggen.
Je hoopt toch altijd dat het een beetje goed valt. Bij ZP halen ze de rendementen wél, als ik de maandopbrengsten zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:50:
[...]

Je hoopt toch altijd dat het een beetje goed valt. Bij ZP halen ze de rendementen wél, als ik de maandopbrengsten zie.
Ook daar geldt hetzelfde. Natuurlijk is het leuk om te zien als het lijkt te gaan lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnold79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVgFYe2Wlj_E-gFTouXInQ9C7dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IF595xCiTHQANykct3XfwWjL.jpg?f=fotoalbum_large

Wordt een recorddagje denk ik. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opbrengst vandaag lijkt me beter als gisteren te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vms8y4XIsalEwccOnTA_j8DVIQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDgspok4cpb419twjfZwCIWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren zag ik pieken van €0,90, dan is langdurig laden /ontladen wel verdienstelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ben inderdaad erg benieuwd naar de opbrengst van vandaag, ongeveer de hele accu leeg kunnen gooien voor €0,90/kWh!

Zou toch erg mooi zijn :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smiba schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:48:
Ben inderdaad erg benieuwd naar de opbrengst van vandaag, ongeveer de hele accu leeg kunnen gooien voor €0,90/kWh!

Jammer dat het pas dag later zichtbaar is. Bij Zonneplan direct. Gaat dar nog veranderen bij Frank? Is dat al eens door iemand gevraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:36:
[...]

Jammer dat het pas dag later zichtbaar is. Bij Zonneplan direct. Gaat dar nog veranderen bij Frank? Is dat al eens door iemand gevraagd?
In het begin wel eens gevraagd, maar geen toezegging op gehad, volgens FE kan het niet vanwege dat de verrekenprijzen volgende dag bekend zijn, terwijl ZP dat dus wel kan en dan achteraf soms iets moet corrigeren maar begreep dat dat minimaal is. Dus als iedereen het aan FE vraagt misschien komt het dan toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smiba
smiba schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:48:

3,91 EUR op een enkele Sessy, dat is toch mooi! Wil wel vaker zulke dagen hebben, zou de ROI wel heel aantrekkelijk maken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een hoge opbrengst : €10,45

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2024 15:44 . Reden: Grafiek maakt het forum onoverzichtelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:07:
Gisteren inderdaad een veel hogere opbrengst:
[Afbeelding]
Langere tijd onbalans. Is dit met 10kW ontladen geweest? Bij ZP hadden ze gister een 16 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:15:
[...] Is dit met 10kW ontladen geweest? Bij ZP hadden ze gister een 16 euro.
Helaas maar 5KW (maar dat is een bewuste keuze ivm levensduur battery).

Wat mij opvalt is dat bij korte laad/ontlaad tijden de opbrengst laag is, zal wel in regeltoestand 2 terechtkomen. (< 5minuten). Vandaag ook weer langere laad & ontlaad tijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSgaZ6TdTda2Q1LnFMo-dyIkLwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8e8wxJjCtCrrFavu9mO4WeA.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe dag, nieuwe kansen.

Enig idee waarom het nu voor de 2e keer op een rij zo profitabel is? Verkeerde inschattingen qua demand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Helaas maar 5KW (maar dat is een bewuste keuze ivm levensduur battery).

Wat mij opvalt is dat bij korte laad/ontlaad tijden de opbrengst laag is, zal wel in regeltoestand 2 terechtkomen. (< 5minuten). Vandaag ook weer langere laad & ontlaad tijden
Ik denk dat het dan een mooi rendement is. Des te langer het net onstabiel is des te groter de opbrengst. Wel raar. Er is schijnbaar stroom tekort en alle windmolens staan hier in de buurt stil 😂🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smiba schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:38:
[Afbeelding]

Nieuwe dag, nieuwe kansen.
Enig idee waarom het nu voor de 2e keer op een rij zo profitabel is? Verkeerde inschattingen qua demand?
Helaas hebben we geen glazen bol 😂

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2024 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Langere tijd onbalans. Is dit met 10kW ontladen geweest? Bij ZP hadden ze gister een 16 euro.
Met 6x Sessy had ik 20,91 euro gisteren, dus dat was een leuk dagje :)
En dat is met ongeveer 8 kW ontladen geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door Mister I op 21-06-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mister I schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:17:
[...]

Met 6x Sessy had ik 20,91 euro gisteren, dus dat was een leuk dagje :)
En dat is met ongeveer 8 kW ontladen geweest.
Frank het leuk gedaan 😊👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:09
Net een mail van FE ontvangen over de korting van oa “Frank Slim”
Het lijkt erop dat de korting op de inkoopvergoeding (naar 0,006 euro) is vervangen voor een extra korting op het verbruik van de (Sessy) accu.
Lijkt me in mijn geval (1 Sessy) geen fijne ontwikkeling.

Citaat uit de mail :

C). Extra bonus voor onbalanshandel: Als extra aanmoediging om onze dienst niet uit te schakelen bieden we je vanaf deze maand een extra bonus van 2,2 EURct voor elke kWh die jouw batterij draait op onze dienst, dus over elke kilowattuur die wordt geladen én over elke kilowattuur die wordt ontladen. Deze bonus tellen we direct op bij je handelsresultaat en dat doen we vanaf 1 juni.

Deze bonus komt vanaf die datum in de plaats van eerdergenoemde Frank Slim korting. Voor de maand mei zullen we die Frank Slim korting nog wel aan je uitkeren. En als tegenprestatie voor alle “testwerkzaamheden” doen we dat over je volledige huishoudelijke verbruik.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooral deel 2 van de mail waarin ze uitleggen wat V2 gaat doen lijkt me een welkome aanvulling. Ik moet zelf even gaan narekenen wat de effecten zijn van de slim handelen korting VS de slim handelen bonus. Maar volgens mij heeft dit (in ieder geval voor mij) geen hele grote impact.

Net ook de eerste factuur voor Mei gezien :D ik snap het nog niet helemaal maar ben er wel blij mee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:44:
Vooral deel 2 van de mail waarin ze uitleggen wat V2 gaat doen lijkt me een welkome aanvulling. Ik moet zelf even gaan narekenen wat de effecten zijn van de slim handelen korting VS de slim handelen bonus. Maar volgens mij heeft dit (in ieder geval voor mij) geen hele grote impact.

Net ook de eerste factuur voor Mei gezien :D ik snap het nog niet helemaal maar ben er wel blij mee…
Wil je hem delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op dit moment heb ik wat vragen uitstaan bij FE omdat een paar dingen mij nog niet helemaal duidelijk zijn. Maar het is een bedrag van rond de 85 euro :D (heb 2 Sessy’s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:08:
[...]

Op dit moment heb ik wat vragen uitstaan bij FE omdat een paar dingen mij nog niet helemaal duidelijk zijn. Maar het is een bedrag van rond de 85 euro :D (heb 2 Sessy’s)
Oke lekker. Ik was met name benieuwd welke kosten je uiteindelijk zelf moet betalen. Bv omzettingsverlies, standby verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
Dit is mijn factuur, van 24 mei t/m 31 mei, met 1 Sessy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKFpojxYTcyLNd6Vgrn614A98XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRzFjPjNIBQuOd1GrI5tRvFx.jpg?f=fotoalbum_large

En met name die ‘Frank slim korting’ is best hoog, dat ga ik denk ik niet halen met die extra 2,2 cent/kWh die ze nu gaan berekenen bij verbruik van de accu.
Ik ga alles nog even narekenen inderdaad.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennis25 op 24-06-2024 21:19 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennis25 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]

En met name die ‘Frank slim korting’ is best hoog, dat ga ik denk ik niet halen met die extra 2,2/kWh cent die ze nu gaan berekenen bij verbruik van de accu.
Het was handiger geweest denk ik als ze het aantal kWh's ook vermeld hadden. Dit geeft een blackbox gevoel. We zetten wat getallen op papier. Dank voor delen btw 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:11:
[...]

Oke lekker. Ik was met name benieuwd welke kosten je uiteindelijk zelf moet betalen. Bv omzettingsverlies, standby verbruik.
Ja die kosten krijg je niet gecompenseerd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJP! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Ja die kosten krijg je niet gecompenseerd…
Is bij Zonneplan ook nog 1 vraagteken. Frank is daar dus duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rs2hs1W01kweIG11Oe71gdNTybc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3wXGLsCcGZH1GAI9vqj8Xgc.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij mijn resultaat over Mei met 2 Sessy's : EUR 76,66. 371 kWh geladen / 321 kWh ontladen volgens HA.
Ben vooral benieuwd naar de onderbouwing van de Correctie Handelseffect EPEX : ik vind het best fors dat er ruim EUR 15 van het resultaat is afgetrokken.

Mijn stroomrekening over Mei was EUR 21 en zou zonder handelen negatief zijn geweest doordat ik met de zonnepanelen meer heb opgewekt dan mijn verbruik. Dan valt het netto resultaat van ca EUR 50 - 55 mij over de eerste maand toch een beetje tegen voor 2 Sessy's die hier toch best voor hebben moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arnold79 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:51:
[Afbeelding]

Hierbij mijn resultaat over Mei met 2 Sessy's : EUR 76,66. 371 kWh geladen / 321 kWh ontladen volgens HA.
Ben vooral benieuwd naar de onderbouwing van de Correctie Handelseffect EPEX : ik vind het best fors dat er ruim EUR 15 van het resultaat is afgetrokken.

Mijn stroomrekening over Mei was EUR 21 en zou zonder handelen negatief zijn geweest doordat ik met de zonnepanelen meer heb opgewekt dan mijn verbruik. Dan valt het netto resultaat van ca EUR 50 - 55 mij over de eerste maand toch een beetje tegen voor 2 Sessy's die hier toch best voor hebben moeten werken.
Best nog wel een fors omzettingsverlies? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik zag een betere opbrengst net ja. Jammer. Benieuwd naar de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAi1ASEtgTR-rw7tOtZWtQ5bTDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jiE4PxHkry0hwH2LOEwe6u7e.png?f=fotoalbum_large

Resultaat mei met 3 Sessy's. Laden 508 kWh en ontladen 430 kWh, dus RTE 85%. Ik heb nu inmiddels het minimaal vermogen per Sessy op 1000W staan en maximaal op 2000W, misschien dat de RTE hierdoor wat hoger wordt door in meer efficiënte vermogens te zitten.

Ik heb vanavond gelijk gerekend maar kom er niet echt uit en dat is inderdaad omdat er geen onderliggende getallen liggen om iets van de factuur te kunnen zeggen.
De correctie voor EPEX vind ik ook erg hoog, zelf houd ik het bij in HA en kom op een 3 euro uit, dit is op basis werkelijk gemeten kWh en All-in prijs (inc EB, inkoopvergoeding en BTW). Heb ook nog gerekend met Marktprijs+ maar ook dan kom op maar 6 euro uit.

De Slim handelen vergoeding is ong 5 euro hoger uitgekomen dan in de app vermeld, dus dat is mooi meegenomen.

De Slim korting is ook mooi, maar kan er zelf met geen mogelijkheid berekenen om maar in de buurt te komen. Als ik uitga voor de nieuwe bonusvergoeding dan zou ik op basis van mijn gemeten kWh op €20 uitkomen (ex BTW?).

V2:
De toezegging over realtime info is goed nieuws.
Het kiezen van handelsstrategie is ook mooi, want soms wordt er wel heel veel geladen/ontladen voor paar centen. Zou mooi zijn als ze met voorbeelden zouden komen voor wat de instellingen doen op bepaalde dagen uit het verleden.

Misschien voor V3: een API koppeling om het allemaal in HA weer te kunnen geven, aflezen in de app vind ik maar een drama om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Dennis25 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]

En met name die ‘Frank slim korting’ is best hoog, dat ga ik denk ik niet halen met die extra 2,2 cent/kWh die ze nu gaan berekenen bij verbruik van de accu.
Voor jou met 'slim laden' zou dan die lagere inkoopvergoeding blijven en daar boven op de 2,2 cent? 1 vd slimme diensten was volgens mij genoeg om die lagere inkoopvergoeding te krijgen, meende ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
fraserboer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 01:24:
[...]

Voor jou met 'slim laden' zou dan die lagere inkoopvergoeding blijven en daar boven op de 2,2 cent? 1 vd slimme diensten was volgens mij genoeg om die lagere inkoopvergoeding te krijgen, meende ik.
Zo had ik het inderdaad nog niet bedacht.
Als dat het geval is dan heb ik die 2,2 cent inderdaad als extra.
Ik zal ze dit eens vragen/voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
fraserboer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 01:20:
Ik heb nu inmiddels het minimaal vermogen per Sessy op 1000W staan en maximaal op 2000W, misschien dat de RTE hierdoor wat hoger wordt door in meer efficiënte vermogens te zitten.
Als ik zie in elke scenarios Frank mijn Sessy in <1000W laat staan, weet ik niet of ik blij zou zijn dat ie minimaal 1000W gaat doen. Vraag is ook of dit niet nadelig stoort met Frank zijn algoritme trouwens, maar ben benieuwd.

Heb je de RTE trouwens zelf gemeten, of komt dit uit Frank? Ben benieuwd namelijk of er nog meer verloren gaat die we niet zien (de ventilator etc.), deze worden dan natuurlijk gerekend voor de volle EPEX prijs op dat moment.
Of is dit wat Frank beschrijft als de EPEX kosten?

[ Voor 20% gewijzigd door smiba op 25-06-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
smiba schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:55:
[...]

Als ik zie in elke scenarios Frank mijn Sessy in <1000W laat staan, weet ik niet of ik blij zou zijn dat ie minimaal 1000W gaat doen. Vraag is ook of dit niet nadelig stoort met Frank zijn algoritme trouwens, maar ben benieuwd.

Heb je de RTE trouwens zelf gemeten, of komt dit uit Frank? Ben benieuwd namelijk of er nog meer verloren gaat die we niet zien (de ventilator etc.), deze worden dan natuurlijk gerekend voor de volle EPEX prijs op dat moment.
Of is dit wat Frank beschrijft als de EPEX kosten?
Die 1000W stel ik dus in op de Sessy Portal. Volgens mij krijgt FE de min en max setpoints door van Sessy/Charged. Dus wordt al rekening mee gehouden door FE. En als het gunstig is om te laden doe het dan maar goed. De efficiëntie is niet best op lage vermogens dus daarom, maar misschien dat 1000W een beetje te hoog is.

Ik houd zelf de kWh laden en ontladen bij in HA via MID meter (home wizard). En ook met test metingen in het begin kwam ik op RTE tussen de 85-87% uit volgens mij en bij lage vermogens meer richting 82% of lager. En deze testmetingen heb ik dus gedaan met kWh van 0 tot 100% en kWh weer naar 0% dus in die 85 % RTE zit alles in volgens mij.

Als de Sessy standby staat is sluipverbruik 0 W volgens de MID meter, alleen de dongle zal wat stroom bodig hebben denk ik, misschien PoE?. Maar niet zoals de Nexus die wel sluipverbruik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

fraserboer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Die 1000W stel ik dus in op de Sessy Portal. Volgens mij krijgt FE de min en max setpoints door van Sessy/Charged. Dus wordt al rekening mee gehouden door FE. En als het gunstig is om te laden doe het dan maar goed. De efficiëntie is niet best op lage vermogens dus daarom, maar misschien dat 1000W een beetje te hoog is.

Ik houd zelf de kWh laden en ontladen bij in HA via MID meter (home wizard). En ook met test metingen in het begin kwam ik op RTE tussen de 85-87% uit volgens mij en bij lage vermogens meer richting 82% of lager. En deze testmetingen heb ik dus gedaan met kWh van 0 tot 100% en kWh weer naar 0% dus in die 85 % RTE zit alles in volgens mij.

Als de Sessy standby staat is sluipverbruik 0 W volgens de MID meter, alleen de dongle zal wat stroom bodig hebben denk ik, misschien PoE?. Maar niet zoals de Nexus die wel sluipverbruik heeft.
Standby verbruik zit op ongeveer 4 Watt per Sessy.
Met de hele lage waardes merk ik vaak dat kWh meters niet perse nauwkeurig meten.
Ik zie bij mij dat standby continu rond de 24 Watt zit met zes Sessy's op 1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-10 23:25
Leuk om mee te lezen met de resultaten. Enig idee hoe het handelen via FE opbrengt tegenover Zonneplan? Vind het nog steeds geen fijn idee om een baterij van Zonneplan aan te schaffen waar je verder weinig mee kan.

Heeft iemand al meer ervaring met de Sigenergy batterij? Die lijkt mij ideaal met een EV en ook als noodstroom voor het huis. Ik heb alleen sterke twijfel bij een bedrijf van net 2 jaar oud en met de oorsprong in China. Zou leuk zijn om hier wat meer te lezen over de ervaring daarmee tot nu toe. Is er al iemand die hem via Home Assistant kan uitlezen/aansturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-10 22:22

azutphen

Energie blijft altijd behouden

@Seroendeng ik had dezelfde twijfel maar heb toch maar tegelijkertijd mrt een kameraad ieder een sigenstor 24 kwh met een 12 kw omvormer besteld.
Wordt op 11 juli geïnstalleerd dus vol verwachting klopt mijn hart.

Zo gauw ik ervaringen heb zal ik ze delen

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Seroendeng schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:08:
Leuk om mee te lezen met de resultaten. Enig idee hoe het handelen via FE opbrengt tegenover Zonneplan? Vind het nog steeds geen fijn idee om een baterij van Zonneplan aan te schaffen waar je verder weinig mee kan.
Volgens mij doen de algoritmes van FE en ZP redelijk hetzelfde, ik heb de grafieken wel eens naast elkaar gelegd en toen was het verloop behoorlijk hetzelfde., echter zullen er best af en toe verschillen zijn.
Voor de uiteindelijke opbrengst is vermogen van de omvormer van belang. Die van ZP is 10 kW en daar kun in korte tijd veel mee doen wat ideaal is voor de onbalansmarkt. Je kunt de Nexus wel los van ZP gebruiken maar dan zul je zelf de aansturing moeten doen (via HA bijv) en de garantie loopt dan ook niet meer via ZP. Prijs/kWh zit ZP wel heel scherp.

Ben zelf nog steeds blij met m’n Sessy’s, mooi Nederlands ontwikkeld product, goede ondersteuning en heel flexibel inzetbaar. Als straks de saldering echt eraf gaat zou het maar zo kunnen dat ik ze anders ga inzetten meer richting eigen gebruik zonnestroom bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
azutphen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:10:
@Seroendeng ik had dezelfde twijfel maar heb toch maar tegelijkertijd mrt een kameraad ieder een sigenstor 24 kwh met een 12 kw omvormer besteld.
Wordt op 11 juli geïnstalleerd dus vol verwachting klopt mijn hart.

Zo gauw ik ervaringen heb zal ik ze delen
Ik ben benieuwd inderdaad, want met 12 kW heb je mooi wat vermogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

fraserboer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:00:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn overweging, samen met het feit dat hij eventueel nog makkelijk uitbreidbaar is en dat door parallelle aansluiting batterij je verschillende types door elkaar kan gebruiken

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fraserboer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:00:
[...]

Heb je een 3 x 25 A aansluiting? Bij vol terugleveren of laden ga je al naar 4000 Watt op 1 fase. Zonnepanelen? Groot verbruikers? Ik gok dat je hiermee dan wel eens geregeld of in DLB komt (als deze erop zit) of je zekering een x wegspringt.
Ff uit mijn hoofd ... vlgs mij kun je tot rond de 5700 gaan. Als je een beetje panelen hebt liggen en de batterij wilt dan ook gaan ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Devke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Heb je een 3 x 25 A aansluiting? Bij vol terugleveren of laden ga je al naar 4000 Watt op 1 fase. Zonnepanelen? Groot verbruikers? Ik gok dat je hiermee dan wel eens geregeld of in DLB komt (als deze erop zit) of je zekering een x wegspringt.
Ff uit mijn hoofd ... vlgs mij kun je tot rond de 5700 gaan. Als je een beetje panelen hebt liggen en de batterij wilt dan ook gaan ontladen?
Ja, ik heb idd een 3x 25 A en zonnepanelen met een 5 kW 3 fase omvormer
Mijn zonnepanelen geven maximaal 8 ampere per fase
Mijn batterij kan theoretisch maximaal 20 ampere per fase leveren maar wordt voorzien van meetspoelen zodat er aan Unload balancing wordt gedaan (zelf woord verzonnen) en ik dus nooit meer als 3x 25 ampere terug kan leveren.
Tegelijk heb ik ook een laadpaal met loadbalancing dus kan de volle 17 kW afnemen of uploaden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
azutphen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Ja, ik heb idd een 3x 25 A en zonnepanelen met een 5 kW 3 fase omvormer
Mijn zonnepanelen geven maximaal 8 ampere per fase
Mijn batterij kan theoretisch maximaal 20 ampere per fase leveren maar wordt voorzien van meetspoelen zodat er aan Unload balancing wordt gedaan (zelf woord verzonnen) en ik dus nooit meer als 3x 25 ampere terug kan leveren.
Tegelijk heb ik ook een laadpaal met loadbalancing dus kan de volle 17 kW afnemen of uploaden :*)
Als dat allemaal automatisch loopt perfect. Geef je de batterij voorrang? Of kun je een voorrang ergens aan geven automatisch? Als je batterij wenst te ontladen en je panelen geven vol gas dan ga je over de 25A heen. Wie mag dan eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Ik ga vanaf 15 juli over naar Frank en op 11 juli wordt mijn sigenstor geplaatst dus kan binnenkort ook meedoen op de onbalansmarkt.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig of iemand zijn zonnepanelen ook heeft kunnen koppelen aan het signaal van Frank.
Wanneer er tekort is dan is het natuurlijk gunstig als je panelen ook leveren.

Wanneer er overschort is dan kun je je panelen natuurlijk beter afschakelen om de batterij zo'n groot mogelijk effect op het net te laten hebben en ik kan vrij makkelijk via mijn homey met modbus de omvormer van mijn zonnepanelen begrenzen

Want ik neem aan dat Frank je afrekent op wat op je meter gebeurt, of werkt dat anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

Tazzios

..

@azutphen indien je het over de onbalansmarkt hebt maakt het 0,0 uit wat er verder in huis gebeurd. Voor verrekening wordt de meter van de batterij zelf gebruikt.

Betaald krijgen met laden voor de onbalans en onder tussen stroom van je zonnepaneel verkopen tegen daytrading is tegelijk mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:47
Tazzios schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:38:
@azutphen indien je het over de onbalansmarkt hebt maakt het 0,0 uit wat er verder in huis gebeurd. Voor verrekening wordt de meter van de batterij zelf gebruikt.

Betaald krijgen met laden voor de onbalans en onder tussen stroom van je zonnepaneel verkopen tegen daytrading is tegelijk mogelijk.
Kun je eens uitleggen hoe gaat in je slimme meter, deze sommeert namelijk alle verbruik.
En afreken van kWh's mag alleen gebeuren via een MID goedgekeurde kWh meter en die heeft de Nexus niet.
Er word afgerekend volgens je Slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
@Peterhardenberg de MID gecertificeerde meter is een eis van de belastingdienst in het geval van declareren van het opladen van een elektrische auto, weet je dat een netbeheerder/andere partij deze eis ook hanteert? Volgens mij hebben de Nexus/Zonneplan en Frank energie beide niets met de belastingdienst te maken op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:47
sven4474 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:31:
@Peterhardenberg de MID gecertificeerde meter is een eis van de belastingdienst in het geval van declareren van het opladen van een elektrische auto, weet je dat een netbeheerder/andere partij deze eis ook hanteert? Volgens mij hebben de Nexus/Zonneplan en Frank energie beide niets met de belastingdienst te maken op dit punt.
"

Ook Zonneplan mag alleen kWh's bereken via een MID goedgekeurde meter, wat ik denk dat ZP en FE ook gewoon belasting betalen, Voordat er laadpalen waren was het al verplicht om een goed gekeurde meter te hebben om stroom te verhandelen.
Anders komt er een stickertje op je kWh meter met " niet geschikt voor handelsdoeleinden." >:)

Linkje MID meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Tazzios schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:38:

Dank je, dat is verhelderend. Ben dan wel blij dat in mijn pv omvormer van 1 naar 3 fases omgebouwd heb want anders was het terugleveren op 1 fase afgeremd door het teruglevering van de pv panelen.

Komt op mijn batterij wel een Power Sensor: Sigen 3-fase vermogensregelaar met CT spoelen (TP-CT-DH) waarmee ook bemeten wordt wat ik terug lever.
Zal wel geen officieele meter zijn maar wordt in ieder geval bemeterd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis25
fraserboer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 01:24:
[...]

Ik heb doorgekregen van FE dat de ‘Frank Slim’ korting helemaal eraf gaat, met terugwerkende kracht vanaf 1 Juni.
Die nieuwe berekening van 2,2 cent extra per gebruikte kWh bij slimladen of slim handelen pakt voor mij nadelig uit vergeleken met ‘Frank Slim’ korting dus ik stop denk ik bij FE, ga ik dit weekend nog even over nadenken.
Vind het sowieso opmerkelijk dat ze eind juni aangeven een eerder toegezegde korting met terugwerkende kracht vanaf 1 juni niet meer uit te betalen.
Komt bij mij niet echt betrouwbaar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
Dennis25 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:06:
[...]

Ik heb doorgekregen van FE dat de ‘Frank Slim’ korting helemaal eraf gaat, met terugwerkende kracht vanaf 1 Juni.
Die nieuwe berekening van 2,2 cent extra per gebruikte kWh bij slimladen of slim handelen pakt voor mij nadelig uit vergeleken met ‘Frank Slim’ korting dus ik stop denk ik bij FE, ga ik dit weekend nog even over nadenken.
Vind het sowieso opmerkelijk dat ze eind juni aangeven een eerder toegezegde korting met terugwerkende kracht vanaf 1 juni niet meer uit te betalen.
Komt bij mij niet echt betrouwbaar over.
Lekker dan, inderdaad niet echt betrouwbaar. Heb ook om onderbouwing gevraagd van de Epex correctie en komen ze volgende week op terug.

Ik speel met dezelfde gedachte om te stoppen bij Frank en weer terug naar Tibber te gaan. Echt jammer, want qua communicatie vind ik Frank echt fijn. Maar het financiele resultaat valt me tegen en ook de app vind ik minder in vergelijking met Tibber. En hopelijk wordt handelen op onbalansmarkt met de Sessy bij Tibbber later wel mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
Zojuist gelezen dat Tibber de inkoopvergoeding vanaf 1-8-2024 gaat verhogen naar 0,0248 euro/kWh.
Dat maakt de rekensom om te gaan vergelijken met FE + onbalans handelen weer een beetje anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
Dennis25 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:46:
Zojuist gelezen dat Tibber de inkoopvergoeding vanaf 1-8-2024 gaat verhogen naar 0,0248 euro/kWh.
Dat maakt de rekensom om te gaan vergelijken met FE + onbalans handelen weer een beetje anders.
Mwoah - is een hele kleine verhoging. En bij Tibber wordt ook de inkoopvergoeding gesaldeerd bij teruglevering terwijl je bij Frank bij salderen een hogere inkoopvergoeding betaalt...

Ik vind sowieso bij Frank alles niet heel transparant, hoe ze nu precies salderen wordt niet gespecificeerd.
Ga er nog een paar nachtjes over slapen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Peterhardenberg schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:50:
[...]
"

Ook Zonneplan mag alleen kWh's bereken via een MID goedgekeurde meter, wat ik denk dat ZP en FE ook gewoon belasting betalen, Voordat er laadpalen waren was het al verplicht om een goed gekeurde meter te hebben om stroom te verhandelen.
Anders komt er een stickertje op je kWh meter met " niet geschikt voor handelsdoeleinden." >:)

Linkje MID meters
Het onbalans handelen gaat niet door een kWh meter en je krijgt een vergoeding voor het inzetten van je thuisaccu op basis van een berekening van het vermogen wat naar je thuisaccu wordt gestuurd met tijdsduur = benaderde kWh (met de af en toe SoC om te kalibreren). Er wordt expliciet geen kWh op de kortingfactuur vermeld omdat dat ook niet kan zoals je zelf al zegt want er wordt niet gemeten met MID meter. Het is dus een vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fraserboer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Het onbalans handelen gaat niet door een kWh meter en je krijgt een vergoeding voor het inzetten van je thuisaccu op basis van een berekening van het vermogen wat naar je thuisaccu wordt gestuurd met tijdsduur = benaderde kWh (met de af en toe SoC om te kalibreren). Er wordt expliciet geen kWh op de kortingfactuur vermeld omdat dat ook niet kan zoals je zelf al zegt want er wordt niet gemeten met MID meter. Het is dus een vergoeding.
Dit komt voor mij een beetje over als natte vinger werk. Ik snap wel waarom onbalans over de kWh's verrekend wordt die de batterij aangeeft. Mis je de omzettingsverliezen. Die gaan dan naar de klant zijn factuur. Correct me if i am wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:50:
[...]

Dit komt voor mij een beetje over als natte vinger werk. Ik snap wel waarom onbalans over de kWh's verrekend wordt die de batterij aangeeft. Mis je de omzettingsverliezen. Die gaan dan naar de klant zijn factuur. Correct me if i am wrong.
Bij ZP gaat dat niet anders, ook daar staat een vergoeding op de factuur zonder kWh voor de Powerplay (zoals het slim handelen heet) en een tegenboeking voor Powerplay voor de kWh door de meter.
Volgens mij zitten de omzetverliezen al in de correctie op de factuur verwerkt. Want alle berekende kWh worden verwerkt op basis van de dan geldende dynamisch tarief:

Alle geladen kWh x dynamisch tarief - alle ontladen kWh x dynamisch tarief = correctie op factuur.

Door de omzetverliezen zal het aantal ontladen kWh lager zijn maar wordt door dit principe wel gecorrigeerd.
Pagina: 1 ... 6 ... 41 Laatste