Acties:
  • 0 Henk 'm!
fraserboer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:28:
[...]

Bij ZP gaat dat niet anders, ook daar staat een vergoeding op de factuur zonder kWh voor de Powerplay (zoals het slim handelen heet) en een tegenboeking voor Powerplay voor de kWh door de meter.
Volgens mij zitten de omzetverliezen al in de correctie op de factuur verwerkt. Want alle berekende kWh worden verwerkt op basis van de dan geldende dynamisch tarief:

Alle geladen kWh x dynamisch tarief - alle ontladen kWh x dynamisch tarief = correctie op factuur.

Door de omzetverliezen zal het aantal ontladen kWh lager zijn maar wordt door dit principe wel gecorrigeerd.
Ik lees dat tegenboekingen daar ook positief zijn. Dus betalen. Vlgs mij heeft die verrekening meer te maken met tarief correctie waarop geladen wordt. Dayahead vs onbalanstarief. Zo heb ik het begrepen. Staan daar ook facturen waarbij de correctie een betaalbedrag is. Forumlid is dat aan het uitzoeken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-09 11:28
Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:54:
[...]

Ik lees dat tegenboekingen daar ook positief zijn. Dus betalen. Vlgs mij heeft die verrekening meer te maken met tarief correctie waarop geladen wordt. Dayahead vs onbalanstarief. Zo heb ik het begrepen. Staan daar ook facturen waarbij de correctie een betaalbedrag is. Forumlid is dat aan het uitzoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1soBRiK1pBPV3g_gVFdreKTSjk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EXglNgaBjenLCUXj3LPk9PI9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJ8jePAxI1JHxr8iNno6Cwiv5MU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BHSfT5jkm8WGuqEJLuAAKUKe.jpg?f=user_large

Dit zijn de 2 relevante stukjes van een ZP factuur, dus ja zelfde ‘black box’

Zelf houd ik bij wat de batterij laad en ontlaad met de dynamisch tarief en kom wel op een heel ander bedrag uit, een paar euro terwijl FE bij mij €18 in rekening brengt. Dus daar staat nog een vraag over uit bij FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fraserboer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:58:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de 2 relevante stukjes van een ZP factuur, dus ja zelfde ‘black box’

Zelf houd ik bij wat de batterij laad en ontlaad met de dynamisch tarief en kom wel op een heel ander bedrag uit, een paar euro terwijl FE bij mij €18 in rekening brengt. Dus daar staat nog een vraag over uit bij FE.
Kijk die powerplay tegenboeking is een kostenpost. Wat je zegt. Tis een blackbox. Ook de reden dat ik er (nog) niet aan begin.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Kijk die powerplay tegenboeking is een kostenpost. Wat je zegt. Tis een blackbox. Ook de reden dat ik er (nog) niet aan begin.
Zat er nog even over na te denken, opzich is het wel in te zien hoe de opbrengst tot stand komt in de app met de kwartierdata. Dus dat is niet black box.
De EPEX correctie is echter niet te achterhalen en wel black box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fraserboer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Zat er nog even over na te denken, opzich is het wel in te zien hoe de opbrengst tot stand komt in de app met de kwartierdata. Dus dat is niet black box.
De EPEX correctie is echter niet te achterhalen en wel black box.
Ik houd van transparantie. Als ik stroom verbruik dan moet duidelijk zijn hoeveel. Dat geldt ook in dr batterij wereld. Ding heeft gewoon verliezen. Daarnaast wil ik weten tegen welk tarief ik laad en ontlaad. Bij ZP vind ik dat ook onduidelijk. Sterker nog... de batterij fietst door je eigenverbruik heen. Gebruikers van de app nemen het dan maar voor lief omdat ze even geen andere keus hebben. Ik persoonlijk vind dat niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:08:
Als ik stroom verbruik dan moet duidelijk zijn hoeveel. Dat geldt ook in dr batterij wereld. Ding heeft gewoon verliezen. Daarnaast wil ik weten tegen welk tarief ik laad en ontlaad......
Ik heb via HA nu de actuele epex prijzen (via een api bij entso-e transparency platform): current, lowest, highest etc. Daarmee kan ik bij laden en ontladen de kosten/opbrengsten exact bijhouden. Dat moet trouwens (achteraf) met de onbalans-prijzen ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:27:
[...]

Ik heb via HA nu de actuele epex prijzen (via een api bij entso-e transparency platform): current, lowest, highest etc. Daarmee kan ik bij laden en ontladen de kosten/opbrengsten exact bijhouden. Dat moet trouwens (achteraf) met de onbalans-prijzen ook kunnen.
Als je dan de kWh's er ook tegen aan kunt zetten dan zou je de boel helemaal inzichtelijk kunnen maken? Alles is verklaarbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:27:
[...]

Dat is het probleem niet, FE meet niet wat er exact door de batterij gaat. FE berekend de kWh op basis van vermogen setpoint en dat maakt het niet transparant. Zeker als je het zelf wel meet en de waarde heel anders is.

Via HA kun je inderdaad heel precies bijhouden wat erdoor gaat en de waarde eraan koppelen met entsoe of nordpool

Ik heb sinds vanavond ook de real time onbalansdata in HA, dit had iemand uitgezocht en met me gedeeld. Tennet deelt de onbalansprijzen via een XML en deze kun je in HA laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
-

[ Voor 100% gewijzigd door fraserboer op 01-07-2024 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 11:22
fraserboer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:02:
[...]

Dat is het probleem niet, FE meet niet wat er exact door de batterij gaat. FE berekend de kWh op basis van vermogen setpoint en dat maakt het niet transparant. Zeker als je het zelf wel meet en de waarde heel anders is.

Via HA kun je inderdaad heel precies bijhouden wat erdoor gaat en de waarde eraan koppelen met entsoe of nordpool

Ik heb sinds vanavond ook de real time onbalansdata in HA, dit had iemand uitgezocht en met me gedeeld. Tennet deelt de onbalansprijzen via een XML en deze kun je in HA laden
Zou je willen delen hoe je in HA de onbalans prijs kunt krijgen? Dat zou ik ook graag willen!

[ Voor 13% gewijzigd door Mr_thebrown op 01-07-2024 06:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

@tcw82 Mijn inkomsten voor de maand juni:

€. 210,47
6x Sessy met geluidslimiet op stand 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 12:06

HeroS

SmartHome Nerd

Mister I schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:34:

€. 210,47
Dat zijn best mooie waardes. Weet je ook hoeveel cycli er waren? Ik ben benieuwd naar de slijtage.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
fraserboer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:02:
[...]

Hierin ben ik ook zeer geinteresseerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:55
Hier met 2 Sessy’s 76,99 euro. Gemiddeld dus 1,28 euro per Sessy per dag.

En 32,1 Cycle per Sessy met een RTE van 82%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Hier was 1x Sessy (geen beperkingen) goed voor 39,80 EUR (1,33 EUR per dag) in de maand juni, met als uitschieter 20 juni waarop 3,97 EUR werd verdiend. In totaal 195,6 kWh geladen en 162,4 kWh ontladen (RTE 83%).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fraserboer
Mr_thebrown schreef op maandag 1 juli 2024 @ 06:58:
[...]

Zou je willen delen hoe je in HA de onbalans prijs kunt krijgen? Dat zou ik ook graag willen!
Hier de code die je in configuration.yaml zet bij “sensor”, herstart en klaar. Kan zijn dat de max of min prijs niet gelijk beschikbaar zijn omdat ze eerst voor moeten komen in de XML voordat ze zichtbaar zijn bij de entiteiten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sensor:
  - platform: rest
    name: "TenneT mid price"
    resource: https://www.tennet.org/xml/balancedelta2017/balans-delta.xml
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.MID_PRICE }}"
    unit_of_measurement: "EUR/MWh"
    name: "TenneT min price"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.MIN_PRICE }}"
    name: "TenneT max price"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.MAX_PRICE }}"
    name: "TenneT upward dispatch"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.UPWARD_DISPATCH }}"
    unit_of_measurement: "MW"
    name: "TenneT downward dispatch"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.DOWNWARD_DISPATCH }}"

Hier kun je dan mooie grafiekjes mee maken of verder mee gaan rekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o23-htuH3m-2cA_kHsfRoXyFdxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZ7U5SbTrF8vnZShY7XCGayo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

HeroS schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:50:
[...]

Dat zijn best mooie waardes. Weet je ook hoeveel cycli er waren? Ik ben benieuwd naar de slijtage.
81% RTE en ik kom uit op ongeveer 31 cycli per Sessy.

Totaal stroomverbruik vanuit een MID KwH meter:
1112 KwH erin.
905 KwH eruit.

[ Voor 15% gewijzigd door Mister I op 01-07-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

fraserboer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Hier de code die je in configuration.yaml zet bij “sensor”, herstart en klaar. Kan zijn dat de max of min prijs niet gelijk beschikbaar zijn omdat ze eerst voor moeten komen in de XML voordat ze zichtbaar zijn bij de entiteiten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sensor:
    name: "TenneT mid price"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.MID_PRICE }}"
    name: "TenneT min price"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.MIN_PRICE }}"
    name: "TenneT max price"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.MAX_PRICE }}"
    name: "TenneT upward dispatch"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.UPWARD_DISPATCH }}"
    name: "TenneT downward dispatch"
    value_template:  "{{value_json.BALANCE_DELTA.RECORD.0.DOWNWARD_DISPATCH }}"

Hier kun je dan mooie grafiekjes mee maken of verder mee gaan rekenen.
[Afbeelding]
Super zeg!
Heb jij toevallig ook van jouw grafieken een YAML? Dan verander ik ze voor mijzelf even naar de sensors, maar mooi uitgangspunt zo met deze grafieken. Scheelt weer iets moeite :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fraserboer
Mister I schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:18:
[...]

Super zeg!
Heb jij toevallig ook van jouw grafieken een YAML? Dan verander ik ze voor mijzelf even naar de sensors, maar mooi uitgangspunt zo met deze grafieken. Scheelt weer iets moeite :)
Ik ben er nog mee aan het tweaken, maar dit is de basis voor nu. Misschien dat ik ze nog wel in 1 grafiek ga doen.

Ik maak gebruik van ApexChart: https://github.com/RomRid...adme-ov-file#simple-graph

Deze komt dan als custom card te staan als je een kaart toevoegd aan je dashboard, daar plak je ook de code.

1e grafiek met de onbalans prijzen. De EPEX prijzen staan er ook in, die heb ik via een helper van kWh naar MWh omgerekend. Als je ENTSOE gebruikt kun je nog een 2e configuratie aanmaken zonder belastingen ed, dan deze met 1000 vermenigvuldigen en eenheid MWh geven

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 8hr
all_series_config:
  stroke_width: 1
header:
  show: true
  title: Onbalansmarkt
  show_states: true
  colorize_states: true
series:
  - entity: sensor.tennet_min_price
    type: line
    show:
      extremas: true
  - entity: sensor.tennet_max_price
    show:
      extremas: true
  - entity: sensor.tennet_mid_price
  - entity: sensor.epex_marktprijs_per_mwh
yaxis:
  - decimals: 0
    min: ~-500
    max: ~500
    apex_config:
      tickAmount: 10
      stepSize: 100
      forceNiceScale: true

2e grafiek met Up en Downward Dispatch. Voor de Downward Dispatch heb ik een eerst een helper aangemaakt om de waarde negatief te maken, zodat deze in de grafiek ook naar beneden gaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: TenneT Dispatch
  show_states: true
  colorize_states: true
all_series_config:
  stroke_width: 1
graph_span: 8hr
series:
  - entity: sensor.tennet_downward_dispatch_negative_value
    type: area
  - entity: sensor.tennet_upward_dispatch
    type: area
yaxis:
  - decimals: 0
    min: ~-500
    max: ~500
    apex_config:
      tickAmount: 10
      stepSize: 100
      forceNiceScale: true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:43

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Bij mij € 77,66 met 2 Sessy’s op standje 5 (geluid).

Ik meet het niet met een aparte kWh meter, maar volgens mijn Homey en de PBTH app is er 382 kWh geladen en 316 ontladen in juni. Dat zou dan ongeveer 82,7% RTE zijn.

Edit:
Ik zit dan tot nu toe op gemiddeld €1,30 per Sessy per dag. Exclusief de btw heb ik dan 2066 dagen nodig om een Sessy terug te verdienen. Iets meer dan 5,5 jaar.

Edit 2:
Om het overzicht dan maar (voor mezelf) compleet te maken 😉. Ik zit dan volgens mij op 1,3 cyclus per dag. Dat zou betekenen dat mijn Sessy’s 12,5 jaar mee gaan (6000 cycles).

Nu maar wachten hoe de markt zich gaat ontwikkelen.

[ Voor 58% gewijzigd door vanenkelen op 02-07-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij €64,55 van 19 t/m 30 juni. 20KWh/5KW AlphaESS. Krap 1 cyclus/dag. Dat is uiteraard het bruto resultaat, ik verwacht dat de eindafrekening over juni nog wel hoger wordt.

Met 1 cyclus/dag heb ik ruim 25 jaar voor ik aan de 10K cyclus zit.

Ik zie in het forum van ZP dat daar de opbrengsten voor 20KWh boven de €200 liggen, wel met fors meer cycli/dag. Zal wel door de hogere power komen (10kW).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
@tcw82

Resultaat juni €108,91

3 Sessy’s
510kWh geladen
426kWh ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetje2721
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:25
Ik heb de volgende vraag:
Is het ook mogelijk om bv een accu van 20kw tweeledig te gebruiken. Zeg 10 kw voor onbalansmarkt zodat je wat kan verdienen voor compensatie winter en 10kw om de meter op nul te houden, dit icm mijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Arnold79 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:51:
[Afbeelding]

Hierbij mijn resultaat over Mei met 2 Sessy's : EUR 76,66. 371 kWh geladen / 321 kWh ontladen volgens HA.
Ben vooral benieuwd naar de onderbouwing van de Correctie Handelseffect EPEX : ik vind het best fors dat er ruim EUR 15 van het resultaat is afgetrokken.
Mbt tot de correctie EPEX begrijp ik nu van FE dat voor elke kWh die de accu ontlaad en het net opgaat je inkoopvergoeding van 3,5 ct/kWh inc btw betaald. Vind het maar een apart verhaal en kan het niet echt plaatsen/was me hier niet van bewust. Het verklaard bij mij wel het hoge bedrag voor de correctie 500 kWh x 0,035 = €17,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
fraserboer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:42:
[...]

Mbt tot de correctie EPEX begrijp ik nu van FE dat voor elke kWh die de accu ontlaad en het net opgaat je inkoopvergoeding van 3,5 ct/kWh inc btw betaald. Vind het maar een apart verhaal en kan het niet echt plaatsen/was me hier niet van bewust. Het verklaard bij mij wel het hoge bedrag voor de correctie 500 kWh x 0,035 = €17,50.
Je zou toch verwachten dat je hiervoor gecompenseerd wordt? Nu moet je er juist extra voor betalen...

Zou mooi zijn als FE op korte termijn de berekening achter de credit factuur kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-10 21:51
fraserboer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:42:
[...]

Dat zou wel een gekke verklaring zijn. Ik was me bewust van de 0,035 voor terugleveren maar dit werd juist door de Frank Slim korting gecompenseerd naar 0,006. Allemaal maar erg ondoorzichtig en vaag zonder specificatie van de factuur... En nu is ook Frank Slim korting vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 13:02
Was er helaas niet eerder aan toegekomen maar dit is mijn poging de Mei kosten te begrijpen:
Eerst de totalen check; De factuur van Frank stelt 774 kWh verbruik en 990 kWh terug levering wat een netto verbruik maakt van -216kWh.. Dat is een puntlanding met wat mijn app van homewizzard zegt (Geel hieronder). De verbruiks cijfers kloppen dus.

In de app van homewizzard staat dat mijn energierekening -80 euro moet zijn puur gebaseerd op de EPEX variabelen, deze kostenraming had voorheen altijd een 100% correlatie met de facturen van zonneplan (waar ik ook een dynamisch stroomcontract had). Ik verwacht dus ongeveer een factuur van +/- -80 euro van Frank energie.

De factuur van frank spreekt over verbruikskosten van 37,94 en een terug levering van 32,92, wat de uiteindelijke factuur ongeveer 5 euro maakt.

Dat is een enorm verschil met de 80,00 euro negatief gebaseerd op de zonneplan tarieven en snap niet waar dit gigantische verschil vandaan komt..

Voor slim handelen snap ik ook wat zaken niet, ik handel met 3 sessy's en die 92 euro is wat ik al zag in de app. Maar wordt er ook weer 15 euro gecorrigeerd op de EPEX handelseffecten? Waar zien we de details en hoe kunnen we dit zelf ooit controleren? De Frank slim korting is me ook niet echt duidelijk.. Wat is dat en hoe controleren we dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D96yech-fQ6jGEJw04zcw6eVITw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5cpRR8q8EwBo6kwY7VmzgQZC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:09
Mooie berekening.
FE rekent toch ook al bij het voorschot op de energiebelasting per kWh?
Die wordt bij terugleveren niet berekend.
Dat zal aan het eind van het jaar dan weer verrekend worden dus wellicht als je dat nu al zou verrekenen dat je wel in de buurt komt van die -80 euro.

Zo te zien heb je nu voor 807 kWh voorschot betaald in Mei.
Dus ook 807 x iets van 13 cent energiebelasting.
Die moeten ergens weer verrekend gaan worden met het salderen van teruglevering.

Volgens mij zou je dan puur op deze maand voor 585 kWh de energiebelasting terug moeten krijgen.
585 x 0,1316 = -€76,99.
Dan kom je toch weer in de buurt van die -€80,- (mits ik me niet heb vergist met die berekening, ik moet ook nog een beetje wennen aan die FE Facturatie.

[ Voor 47% gewijzigd door Dennis25 op 03-07-2024 19:32 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
procyon schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:47:
Was er helaas niet eerder aan toegekomen maar dit is mijn poging de Mei kosten te begrijpen:
Eerst de totalen check; De factuur van Frank stelt 774 kWh verbruik en 990 kWh terug levering wat een netto verbruik maakt van -216kWh.. Dat is een puntlanding met wat mijn app van homewizzard zegt (Geel hieronder). De verbruiks cijfers kloppen dus.

In de app van homewizzard staat dat mijn energierekening -80 euro moet zijn puur gebaseerd op de EPEX variabelen, deze kostenraming had voorheen altijd een 100% correlatie met de facturen van zonneplan (waar ik ook een dynamisch stroomcontract had). Ik verwacht dus ongeveer een factuur van +/- -80 euro van Frank energie.

De factuur van frank spreekt over verbruikskosten van 37,94 en een terug levering van 32,92, wat de uiteindelijke factuur ongeveer 5 euro maakt.

Dat is een enorm verschil met de 80,00 euro negatief gebaseerd op de zonneplan tarieven en snap niet waar dit gigantische verschil vandaan komt..

Voor slim handelen snap ik ook wat zaken niet, ik handel met 3 sessy's en die 92 euro is wat ik al zag in de app. Maar wordt er ook weer 15 euro gecorrigeerd op de EPEX handelseffecten? Waar zien we de details en hoe kunnen we dit zelf ooit controleren? De Frank slim korting is me ook niet echt duidelijk.. Wat is dat en hoe controleren we dat?

[Afbeelding]
Heb hier ook de rekening proberen te doorgronden met dezelfde vraagtekens.

1 ding inderdaad zoals hiervoor ook gemeld is dat FE vaste en variabele kosten op de factuur heeft staan. De EB is bij de vaste kosten komen te staan met het idee dat het dan aan het eind van het jaar te verrekenen/salderen. Dus het variabele deel is Marktprijs+ (zoals FE dit noemt) bestaande uit marktprijs + inkoopvergoeding en BTW. Waarschijnlijk staat in je HomeWizard de all-in prijs (incl EB)

De EPEX correctie ben ik ook nog aan het uitpluizen, zie mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Maar krijgen jullie de Frank Slim korting wel correct uitgerekend?

Dit lijkt mij namelijk iets wat wel terug te rekenen zou moeten zijn als je de kWh in en Uit weet... Het lukt mij alleen niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:49:

Dit lijkt mij namelijk iets wat wel terug te rekenen zou moeten zijn als je de kWh in en Uit weet... Het lukt mij alleen niet,
Nee ook niet, in de uitleg staat over het totaal, maar ook dan kom ik er niet uit.

In de email met uitleg over de kortingfactuur staat:
Voor de maand mei zullen we die Frank Slim korting nog wel aan je uitkeren. En als tegenprestatie voor alle “testwerkzaamheden” doen we dat over je volledige huishoudelijke verbruik.
Deze korting is toch 0,01815 - 0,006 = 0,01215 EUR/kWh inc BTW.
Bij mij was de korting zo'n €45 dus dat zou dan om 3700 kWh gaan... zoveel krijg ik niet bij elkaar opgeteld. Door de meter was bij mij 570 import en 920 export gegaan.

[ Voor 39% gewijzigd door fraserboer op 04-07-2024 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Arnold79 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Dat zou wel een gekke verklaring zijn. Ik was me bewust van de 0,035 voor terugleveren maar dit werd juist door de Frank Slim korting gecompenseerd naar 0,006. Allemaal maar erg ondoorzichtig en vaag zonder specificatie van de factuur... En nu is ook Frank Slim korting vervallen.
Ik heb er nog even naar gekeken. Deze 0,03509 was mij eigenlijk niet eens bekend, was puur naar FE overgestapt van Tibber vanwege het slim handelen en kan me alleen de inkoopverg herinneren, er vanuit gaande dat (net zoals bij Tibber) deze hetzelfde was bij afnemen en terugleveren. Het staat zelfs niet eens in m'n contract, daar staat alleen de inkoopverg van 0,01815. Ook in de informatie destijds op de FE website over de korting stond volgens mij alleen de 0,1815 vermeld, deze info is nu verwijderd. Lekker transparant allemaal... Heb het nu inmiddels wel gevonden: https://www.frankenergie.nl/nl/Inkoopvergoeding

Ik heb de nieuwe waarden nog in de excel data verwerkt en het verschil wordt juist groter, ik rekende eerst de verkeerde kant uit. Het is ook wel logisch omdat je minder krijgt voor je teruggeleverde stroom door de hogere kosten voor het terugleveren. Dit zou FE dus extra moeten corrigeren.

Ik kom uit op 510 kWh laden tegen €110 en 420kWh ontladen tegen €84. Dit zou mij dan €26 hebben gekost op het dynamische tarief. Er vanuit gaande van 0,01815 voor het laden en 0,03509 voor ontladen.

Maar nu ik er verder over nadenk, dat is niet te bepalen want als de batterij ontlaadt en je een deel van deze stroom direct gebruikt in huis heb je die teruglever vergoeding ook niet, dus volgens mij is het door die 2 verschillende tarieven niet eens te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
fraserboer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Nee ook niet, in de uitleg staat over het totaal, maar ook dan kom ik er niet uit.

In de email met uitleg over de kortingfactuur staat:

[...]

Deze korting is toch 0,01815 - 0,006 = 0,01215 EUR/kWh inc BTW.
Bij mij was de korting zo'n €45 dus dat zou dan om 3700 kWh gaan... zoveel krijg ik niet bij elkaar opgeteld. Door de meter was bij mij 570 import en 920 export gegaan.
Mijn beredenering voor de Frank Slim korting was :
Voor de gehele P1 afname gaat de inkoopvergoeding van 0,0185 naar 0,006
Voor de gehele P1 teruglevering gaat de inkoopvergoeding van 0,035 naar 0,006

Wat ik nu zie / denk :-
- Het handelsresultaat is nu ca EUR 30 per sessy per maand / EUR 60 per maand (2 sessy's)
- Niet onderbouwde aftrekpost van EUR 15 voor Epex correctie | Blijft er EUR 45 netto over
- Onduidelijkheid over de inkoopvergoeding / Frank Slim die vervalt | EUR 27 in Mei blijft er EUR 18 over
- In plaats Frank Slim korting komt de 0,022 bonus voor totaal kWh wat door je batterijen loopt | 700 kWh = EUR14,50 erbij | EUR 32,50 totaal
- Voor overige gebruik / teruglevering gaat de inkoopvergoeding flink omhoog (met name terugleveren). Scheelt ca. Eur 5 | EUR 27,50 totaal

Als ik niet zou handelen / op Epex optimaliseer zou ik een negatieve rekening gehad hebben / lagere prijs per kWh betaald hebben / hogere prijs voor teruglevering ontvangen. Bij Tibber wordt bij teruglevering de inkoopvergoeding gecrediteerd / betaal je niets. Dit scheelt al 0,035 per kWh!
Totale impact kan ik niet helemaal berekenen maar schat in dat EUR 30 scheelde in Mei. Dan blijft er netto niks over...

Daarnaast een niet transparante rekening, ongunstige terugleververgoeding en Sessy's die enorm moeten werken op de onbalansmarkt voor een schamel resultaat

Ik wacht nog even de volgende afrekening af, maar denk dat ik heel snel weer naar Tibber overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
fraserboer schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 00:50:

Maar nu ik er verder over nadenk, dat is niet te bepalen want als de batterij ontlaadt en je een deel van deze stroom direct gebruikt in huis heb je die teruglever vergoeding ook niet, dus volgens mij is het door die 2 verschillende tarieven niet eens te bepalen.
Hier dacht ik dus ook al aan.... De app van FE meet dit niet realtime via een dongel zoals zonneplan dat wel kan doen van minuut tot minuut. Dus dit kan niet correct bepaald worden.
Arnold79 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:42:
[...]

Als ik niet zou handelen / op Epex optimaliseer zou ik een negatieve rekening gehad hebben / lagere prijs per kWh betaald hebben / hogere prijs voor teruglevering ontvangen. Bij Tibber wordt bij teruglevering de inkoopvergoeding gecrediteerd / betaal je niets. Dit scheelt al 0,035 per kWh!
Totale impact kan ik niet helemaal berekenen maar schat in dat EUR 30 scheelde in Mei. Dan blijft er netto niks over...

Daarnaast een niet transparante rekening, ongunstige terugleververgoeding en Sessy's die enorm moeten werken op de onbalansmarkt voor een schamel resultaat

Ik wacht nog even de volgende afrekening af, maar denk dat ik heel snel weer naar Tibber overstap.
Hier zit ik ook sterk aan te denken, de gebrek aan transparantie trek ik gewoon ook niet om eerlijk te zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door procyon op 04-07-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees met jullie mee. Ik had hoopte dat FE wat transparanter zou zijn. Ook bij de Nexus roept de factuur zeker in het begin vragen op. Ik heb het idee dat daar het "een beetje geaccepteerd" is en er gehoopt wordt op meer inzicht.

FE staat natuurlijk tov ZP nog in de kinderschoenen maar ik vind dat een factuur altijd duidelijk moet zijn. Ook wie standby kosten en omzettingsverlies betaald. Je zet immers jou investering aan het werk door voor o.a. FE in dit geval. Dit is ook de redenen dat ik er nog steeds vanaf blijf. Ik hoop voor jullie meer transparantie bij de onbalanshandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Arnold79 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:42:
[...]

Mijn beredenering voor de Frank Slim korting was :
Voor de gehele P1 afname gaat de inkoopvergoeding van 0,0185 naar 0,006
Voor de gehele P1 teruglevering gaat de inkoopvergoeding van 0,035 naar 0,006

Wat ik nu zie / denk :-
- Het handelsresultaat is nu ca EUR 30 per sessy per maand / EUR 60 per maand (2 sessy's)
- Niet onderbouwde aftrekpost van EUR 15 voor Epex correctie | Blijft er EUR 45 netto over
- Onduidelijkheid over de inkoopvergoeding / Frank Slim die vervalt | EUR 27 in Mei blijft er EUR 18 over
- In plaats Frank Slim korting komt de 0,022 bonus voor totaal kWh wat door je batterijen loopt | 700 kWh = EUR14,50 erbij | EUR 32,50 totaal
- Voor overige gebruik / teruglevering gaat de inkoopvergoeding flink omhoog (met name terugleveren). Scheelt ca. Eur 5 | EUR 27,50 totaal

Probeer je rekensom even te volgen, maar volgens mij klopt het niet helemaal.
De frank slim korting in mei was toch wat wij als klant erbij krijgen?
Dus voor mei: 60-15+27-5= 68 EUR

En vanaf juni. 60-15+14,50-5=54,50 EUR

Voor iedereen zal de vergelijking/rekensom anders zijn ook icm met oa. hoeveel je teruglevert met je zonnepanelen. Ik ga daar ook nog eens naar kijken om een inschatting te maken van totale impact.

Edit:
Mijn gegevens even bij gaslicht ingevuld (zonder batterij kWh) en dan is Frank voor mij €20 duurder per maand dan bij Tibber

Mijn rekensom zoals hierboven (3 Sessy’s):

Mei: 90-20+45= €115 (zoals op de kortingfactuur)

Juni (betere onbalansmaand, getallen zijn aannames):
110 (onbalans resultaat)
-20 (epex correctie)
+20 (nieuwe 2,2 ct bonus)
=€110
en dan zou ik daar dus nog 20 vanaf halen om het Tibber vs FE verschil te compenseren. Dan blijft er €90 over.

Als dit doorzet zo’n €1000 per jaar voor 3 Sessy’s. Is toch mooi meegenomen

[ Voor 13% gewijzigd door fraserboer op 04-07-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
Ik ben al een tijdje aan het discussiëren met FE over het zomaar stopzetten van de Frank slim korting, en met name dat ze dat zomaar doen met terugwerkende kracht vanaf 1 juni.
Ooknhad ik aangegeven dat ik ook slim laden heb en dan dus sowieso nog aanspraak kan maken op de Frank Slim korting, maar dat stukje text is nu verwijderd van hun website.
Ik kreeg zojuist onderstaand antwoord, ik krijg in elk geval Juni ook uitbetaald met Frank Slim korting
:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DzWFFBMKLfl9cSv2XfeTM2xuE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94gpidC1S2GHvxDgTHaciJfe.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat algoritme is voor mij totaal onbegrijpelijk. Wat zie ik hier over het hoofd??:
(en dat op de dag dat de negatieve energieprijzen érg laag worden, dus mijn accu liefst knijterleeg is rond 13.00). Ik heb mijn panelen maar uitgeschakeld 😏.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzYtPEY9YP-TOAJMLIPdUhwYoIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hlLAV1SrKTScRMHaZWCCiwar.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Zal wel regeltoestand 2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Ja regeltoestand 2 de enius app geeft een beter beeld hiervan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gjRxxXp4wkEHw89kwAh7ntpaE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iabCK0oJansAtnp25TQJavG9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:55:
Dat algoritme is voor mij totaal onbegrijpelijk. Wat zie ik hier over het hoofd??:
(en dat op de dag dat de negatieve energieprijzen érg laag worden, dus mijn accu liefst knijterleeg is rond 13.00). Ik heb mijn panelen maar uitgeschakeld 😏.

[Afbeelding]
Staar je niet blind op de EPEX prijzen, het algoritme handelt op basis van onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fraserboer schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:25:
Staar je niet blind op de EPEX prijzen, het algoritme handelt op basis van onbalans.
Ik kijk alleen naar de verklaring die FE geeft voor het laden of ontladen. Het algoritme stuurt (mede) op de verhouding Epex/Onbalans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Zou Frank dat toch hier meelezen? :D

In wedergeval mooi dat de Slim korting nog 2 maanden blijft bestaan. Ben ook wel benieuwd wanneer de andere handelsdiensten geactiveerd worden en wat we daarvan gaan merken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 23:04
Ik ben aan het overwegen om over te stappen op Frank en een thuisbatterij te kopen (heb geen zonnepanelen), maar gezien de reacties van de afgelopen tijd lijkt het niet alsof dit een rendabel/slim plan is, klopt dat?

Als ik de handelsresultaten die ik hier zie vergelijk met die van de Nexus bij Zonneplan in de Zonneplan Nexus thuisbatterij discussie op de forum, dan lijkt die wel meer te verdienen (+- € 220 in juni). Dat terwijl zonneplan 30% rekent ipv 15 zoals FE. Kan dat kloppen?

Hoe zijn jullie ervaringen bij FE, zou je het weer zo doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
dudems13 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:36:
Ik ben aan het overwegen om over te stappen op Frank en een thuisbatterij te kopen (heb geen zonnepanelen), maar gezien de reacties van de afgelopen tijd lijkt het niet alsof dit een rendabel/slim plan is, klopt dat?

Als ik de handelsresultaten die ik hier zie vergelijk met die van de Nexus bij Zonneplan in de Zonneplan Nexus thuisbatterij discussie op de forum, dan lijkt die wel meer te verdienen (+- € 220 in juni). Dat terwijl zonneplan 30% rekent ipv 15 zoals FE. Kan dat kloppen?

Als je appels en appels gaat vergelijken dat ontlopen FE en Zonneplan elkaar niet veel. Bij Zonneplan heeft iedereen dezelfde 10kW batterij (opslag kan wel variëren) Bij FE moet je zelf de batterij kiezen en kopen. Dit kan een Sessy zijn met 2,2kW vermogen maar ook een SigEnergy van 10kW of andere batterij. Zolang deze maar door FE ondersteund wordt.

Op dit moment is een thuisbatterij alleen met handelen op de onbalans markt terug te verdienen denk ik... Voordeel van een Sessy (maar ook andere thuis batterij) is dat naast handel op de onbalans markt deze ook vaak nul op de meter of handelen op de EPEX markt ondersteunen. Dit kan in 2027 nog wel eens belangrijk worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

dudems13 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:36:

Als je 1 sessy hebt kun je er waarschijnlijk 30 euro p/mnd ermee verdienen met zo'n 30 cycli p/mnd. Dus na 10 jaar draai je break even (3600 euro / installatie kosten - btw).

Je sessy is dan na 16 jaar "op". Dus in theorie kun je dan 6x360=2160 verdienen.

Dit allemaal met een grote MAAR :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:47
HeroS schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:09:
[...]

Als je 1 sessy hebt kun je er waarschijnlijk 30 euro p/mnd ermee verdienen met zo'n 30 cycli p/mnd. Dus na 10 jaar draai je break even (3600 euro / installatie kosten - btw).

Je sessy is dan na 16 jaar "op". Dus in theorie kun je dan 6x360=2160 verdienen.

Dit allemaal met een grote MAAR :9
Helemaal mee eens,
De grote MAAR,

Zonder salderen valt er niets te verdienen :(
Veel grote partijen oriënteren zich op de onbalans markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-10 16:03
Hi allen,

Ik heb afgelopen week een Bliq batterij (25kwh) laten installeren en afgelopen dinsdag is het slim handelen bij Frank ingegaan. Moet zeggen dat ik nog niet direct onder de indruk ben van de behaalde resultaten afgelopen dagen. Opbrengst dinsdag en woensdag was <EUR2 en gisteren zelfs een kleine EUR 3 negatief... Vroeg me af of de afgelopen dagen bij jullie hetzelfde beeld geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:13
Peterhardenberg schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:51:
Zonder salderen valt er niets te verdienen :(
Veel grote partijen oriënteren zich op de onbalans markt
Valt nog altijd iets te verdienen, alleen verkoop je dan de stroom aan jezelf via nul op de meter.

Dan is je winst nog altijd het verschil tussen wanneer de batterij zich ontlaadde en wanneer je de batterij opgeladen hebt. Betekent alleen wel dat je het niet compleet op de piek van de EPEX prijzen het 't net op kan gooien, maar dat het rustig gebeurt op basis van je eigen gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door smiba op 05-07-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
ManiNL schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:56:
Hi allen,

Ik heb afgelopen week een Bliq batterij (25kwh) laten installeren en afgelopen dinsdag is het slim handelen bij Frank ingegaan. Moet zeggen dat ik nog niet direct onder de indruk ben van de behaalde resultaten afgelopen dagen. Opbrengst dinsdag en woensdag was <EUR2 en gisteren zelfs een kleine EUR 3 negatief... Vroeg me af of de afgelopen dagen bij jullie hetzelfde beeld geeft?
Afgelopen dagen zijn heel rustig, en gister veel regeltoestand 2 wat geld kostte. Vandaag is de batterij wel overuren aan het draaien trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-09 21:38
ManiNL schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:56:
Hi allen,

Hier idemdito. Ik heb sinds maandag ook een 25kwh uur, zelfde resultaat. Ik dacht eigenlijk dat er bij geen onbalans gewoon niet gehandeld zou worden. En de opbrengsten dus minimaal 0 zouden zijn. Weet iemand hoe ik die pieken in het overzicht van FE kan interpreteren? Ik zie gisteren best wel wat uitschieters, maar blijkbaar doen die dus niets (positiefs). In een andere reactie op dit bericht zie ik dat iemand zegt dat de batterij vandaag weer wel hard aan het werk is en dat het met regelstand 2 te maken heeft. Maar ik zie nu dus juist minder activiteit in mijn app... Weet iemand waar ik precies op moet letten? ik wil het graag begrijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z70EJH9XaSeFiww9yglaIZboTkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpVMCiCs3CGWNsBbQS3wc2Yj.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde voor alle 3 de sessy's..
Ik denk dat ik het voor gezien hou, zeker ook met de geld potjes, nacalculaties die niet reproduceerbaar zijn en het gebrek aan realtime opbrengsten.

Ik ga weer naar zonneplan, waar ik gewoon van minuut tot minuut de kosten zie veranderen en ga gewoon weer op de EPEX handelen.

Had ik simpel EPEX gehandeld op bovenstaande dag, had ik met slechts 1 cycle een positief resultaat gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fraserboer
Takkie25 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Hier idemdito. Ik heb sinds maandag ook een 25kwh uur, zelfde resultaat. Ik dacht eigenlijk dat er bij geen onbalans gewoon niet gehandeld zou worden. En de opbrengsten dus minimaal 0 zouden zijn. Weet iemand hoe ik die pieken in het overzicht van FE kan interpreteren? Ik zie gisteren best wel wat uitschieters, maar blijkbaar doen die dus niets (positiefs). In een andere reactie op dit bericht zie ik dat iemand zegt dat de batterij vandaag weer wel hard aan het werk is en dat het met regelstand 2 te maken heeft. Maar ik zie nu dus juist minder activiteit in mijn app... Weet iemand waar ik precies op moet letten? ik wil het graag begrijpen...
Wat er donderdag aan de hand was (regeltoestand 2):
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Uitleg over regeltoestand 2
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gjRxxXp4wkEHw89kwAh7ntpaE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iabCK0oJansAtnp25TQJavG9.jpg?f=fotoalbum_large
Screenshot uit de enius app waar de onbalansprijzen van elke minuut en is de regeltoestand beter te zien. De FE app laat 1 prijs zien (weet niet precies welke) per 15 minuten. Tennet rekent uiteindelijk ook met 1 prijs per 15 min maar bepaald dat de dag erna. Dat maakt regeltoestand 2 zo vervelend. Je denkt we gaan geld verdienen en dan klapt de prijs om en gaat het geld kosten omdat die prijs dan voor de hele 15 min geld.

[ Voor 25% gewijzigd door fraserboer op 06-07-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Het werkt dus niet zo. Nu zijn we energie en geld aan het verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
[b]procyon schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:38:
Had ik simpel EPEX gehandeld op bovenstaande dag, had ik met slechts 1 cycle een positief resultaat gehad.
Voor hoeveel andere dagen had dat ook gegolden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
ErnstH schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Iig ook voor vandaag zo lijkt het... Algoritme lijkt niet de meest optimale beslissingen te nemen op basis van wat ik in de app zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit een vast beeld is bij overproductie door wind. Volgens mij moet je dan van de onbalans markt wegblijven. Één windmolen bij- of afschakelen overtroeft al onze batterijtjes.
Wat mij dan verbaast is, mocht ik gelijk hebben, waarom dit scenario niet bekend is bij FE. Weet iemand of ZP ook negatief gedraaid heeft, afgelopen donderdag (en vandaag is ook weer zo'n dag).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
ErnstH schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Zo'n beetje elke dag, ik deed dit al maanden voordat ik via Frank op de onbalans markt handelde.

De dagen waarop het prijsverschil tussen min en max lager was dan 10 cent deden de accu's niets. Dat gebeurde in de winter, op donkere dagen zonder wind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Verwijderd schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:41:
Ik denk dat dit een vast beeld is bij overproductie door wind. Volgens mij moet je dan van de onbalans markt wegblijven. Één windmolen bij- of afschakelen overtroeft al onze batterijtjes.
Wat mij dan verbaast is, mocht ik gelijk hebben, waarom dit scenario niet bekend is bij FE. Weet iemand of ZP ook negatief gedraaid heeft, afgelopen donderdag (en vandaag is ook weer zo'n dag).
ZP verdiensten van afgelopen week maandag t/m zondag (7 juli):
€ 3,41 (maandag 1 juli)
€ 0,38
€ 2,53
€ 3,09 (donderdag, dus niet negatief)
€ 4,73
€ 2,96
€ 3,64 (zondag 7 juli)

Verder je redenering over windmolens is ook waar voor zonneparken. Ik ken iemand die er 40 in beheer heeft en ze kunnen deze op afstand regelen. Mogelijk dat onbalans zeker ook door de kleinere partijen veroorzaakt wordt die deze mogelijkheden niet hebben.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-10 09:44
Ik denk dat ik er ook weer mee stop bij Frank. Kost me op veel dagen alleen maar geld. Vreemde vind ik dat ze dan de aansturing van de batterijen niet gewoon stoppen als ze dit weten.
Ik probeer het over een tijdje wel weer, misschien is het algoritme dan slimmer geworden..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58
Energycoach schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:50:
[...]
Verder je redenering over windmolens is ook waar voor zonneparken. Ik ken iemand die er 40 in beheer heeft en ze kunnen deze op afstand regelen. Mogelijk dat onbalans zeker ook door de kleinere partijen veroorzaakt wordt die deze mogelijkheden niet hebben.
Het verschil met beschikbaarstellen van accu voor onbalans aan een energieleverancier is

Deze niet alleen te maken heeft met voorspelling regeltoestand 2 voor een kwartier (opregelen en afregelen in zelfde kwartier).

Ook realtime info nodig heeft van zijn klanten voor een goede schatting die aan energieleverancier worden toegewezen, voor de onbalanspositie en aan welke zijde deze van de balanspositie voor het kwartier zich bevindt.
Door lokale netwerkbeheerder worden, welke slimme meters deze mag uitlezen en geslaagd is (de overige klanten wordt op basis van profiel toegewezen), de afname en invoeding per energieleverancier sinds april '23 doorgegeven aan Tennet in de ochtend erna.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:28
cacofant schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:50:
Ik denk dat ik er ook weer mee stop bij Frank. Kost me op veel dagen alleen maar geld. Vreemde vind ik dat ze dan de aansturing van de batterijen niet gewoon stoppen als ze dit weten.
Ik probeer het over een tijdje wel weer, misschien is het algoritme dan slimmer geworden..
'Het leed dat passief meeregelen heet'; als je op deze manier meedoet aan de balanceringsmarkt als leverancier, dan weet je pas achteraf of het ècht wat het opbrengt of kost. Tot die tijd kun je het alleen vermoeden en laat nu juist dat hetgene zijn waar Frank's ai op handelt. Duik eens in de theorie rondom balancering en dit artikel (achter paywal) om het te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Ik snapte de post van @Domba niet helemaal en ben verder wel goed bekend met de theorie rondom onbalans.

Als elektrotechnicus bekijk ik deze markt als een verschilversterker.
Onbalans = Versterkingsfactor x (Gewenste opwek/verbruik- Actuele opwek/verbruik)
Indien je de versterkingsfactor te hoog kiest, dan springt de onbalans alle kanten op.
De versterkingsfactor wordt bepaald door het vermogen van de ladende of ontladende batterijen.

Om deze reden stelt Tennet dat men maximaal met 20% per minuut van het beschikbare vermogen mag opregelen of afregelen. Het probleem is dat diverse marktpartijen zich hier niet aan houden en zo komen we bij vaak regeltoestand 2 uit, namelijk op- en afregelen binnen een kwartier.
Het wordt dus belangrijk dat Tennet deze regel gaat handhaven en mogelijk bij steeds meer batterijen in het net moet die 20% ook in de toekomst een lager percentage worden.
Overigens lopen onze inkomsten zo ook terug aangezien er minder onbalans ontstaat die veel sneller weggeregeld gaat worden. Nu al zichtbaar t.o.v. begin dit jaar.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domba
@Energycoach
Welk deel snap je niet.

Wat Tennet doet is die kijken naar het systeem en roepen opregel en afregel vermogen af.
Daarvoor contracteren ze 3 type voor de balanceringsmarkt voor de systeembalans in volgorde van afroep
FCR (automatisch die frequentie stabiel houdt) 100MW
aFRR ( automatisch deze wordt door Tennet zelf aangestuurd), de gecontracteerde aanbieders schrijven in voor een bepaalde prijs (biedladder)
mFRR die een erkenning hebben mogen via een bod aanbieden , dit geeft een biedladder.

De hoogste afgeroepen vermogen van de biedladder bepaald de onbalansprijs van dat kwartier.

De energieleverancier die dit vaak heeft uitbesteed aan een balansverantwoordelijke, deze dient de dag van te voren een lijst per kwartier bij Tennet in met de verwachte afname en invoeding voor alle klanten die deze vertegenwoordigd.

Onbalans is voor de energieleverancier als zijn klanten meer of minder gebruiken/invoeden dan wat met de kwartierlijst gemeld is aan Tennet.
Een energieleverancier heeft lang niet altijd een erkenning dat die ook actief een bod op de balanceringsmarkt mag uitbrengen, maar kan wel passief regelen, door proberen tov van zijn ingediende kwartierlijst een positie in te nemen die tegenovergestelde is van de systeembalans op dat moment.

Als het voor kwartier opregelen was vanwege een te kort voor de systeembalans , dan is passief meesturen dat energieleverancier meer probeert in te voeden dan die de dag ervoor met kwartierlijst heeft aangegeven.
Als dat lukt wordt wat meer tov kwartierlijst gezien als helpen van het systeem en wordt daarvoor de onbalansprijs betaald.

Tot April 2023 waren bijna alle klein verbruiker de afname en invoeding op basis van profiel.
Een lijst op basis van een aantal refentiemeters twee jaar eerder in de praktijk gemeten voor het hele jaar waarvoor die gebruikt werd en kon energieleverancier exact uitrekenen hoeveel zijn klanten zouden doen per kwartier en exact voldoende inkopen voor bijna geen onbalanskosten.
De lokale netwerkbeheerder bleven met honderden MWh per maand zitten die niet direct toegewezen konden worden aan een energieleverancier om dat huishoudens gebruik afwijkend van profiel hadden alleen via een veel latere nacalculatie een deel nog verrekend worden.
Sinds April 2023 is dat verandert en mogen lokale netwerkbeheerders van slimme meter die ze mogen uitlezen de data gebruiken om die direct toe te wijzen aan een energieleverancier en geven deze door aan Tennet de ochtend erna die deze dan meeneemt voor hoeveel een energieleverancier afwijkt van zijn ingediende kwartierlijst om de onbalans te berekenen of die moet betalen of betaald wordt.

Bijv Zonneplan geeft alle een P1 dongle als ze contract afsluiten en heeft via die data een redelijk nauwkeurig realtime beeld van de werkelijke afname en invoeding van klanten hoe dat zich verhoudt tot wat als kwartierlijst is ingelevert bij Tennet en wat hoe de Nexus accu bij de klanten in te zetten.
Die dat niet hebben zullen op basis van ervaring een schatting moeten maken met actuele gevens zon/temperatuur etc

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Domba schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:52:
@Energycoach
Welk deel snap je niet.

Wat Tennet doet is die kijken naar het systeem en roepen opregel en afregel vermogen af.
Daarvoor contracteren ze 3 type voor de balanceringsmarkt voor de systeembalans in volgorde van afroep
FCR (automatisch die frequentie stabiel houdt) 100MW
aFRR ( automatisch deze wordt door Tennet zelf aangestuurd), de gecontracteerde aanbieders schrijven in voor een bepaalde prijs (biedladder)
mFRR die een erkenning hebben mogen via een bod aanbieden , dit geeft een biedladder.

De hoogste afgeroepen vermogen van de biedladder bepaald de onbalansprijs van dat kwartier.

De energieleverancier die dit vaak heeft uitbesteed aan een balansverantwoordelijke, deze dient de dag van te voren een lijst per kwartier bij Tennet in met de verwachte afname en invoeding voor alle klanten die deze vertegenwoordigd.

Onbalans is voor de energieleverancier als zijn klanten meer of minder gebruiken/invoeden dan wat met de kwartierlijst gemeld is aan Tennet.
Een energieleverancier heeft lang niet altijd een erkenning dat die ook actief een bod op de balanceringsmarkt mag uitbrengen, maar kan wel passief regelen, door proberen tov van zijn ingediende kwartierlijst een positie in te nemen die tegenovergestelde is van de systeembalans op dat moment.

Als het voor kwartier opregelen was vanwege een te kort voor de systeembalans , dan is passief meesturen dat energieleverancier meer probeert in te voeden dan die de dag ervoor met kwartierlijst heeft aangegeven.
Als dat lukt wordt wat meer tov kwartierlijst gezien als helpen van het systeem en wordt daarvoor de onbalansprijs betaald.

Tot April 2023 waren bijna alle klein verbruiker de afname en invoeding op basis van profiel.
Een lijst op basis van een aantal refentiemeters twee jaar eerder in de praktijk gemeten voor het hele jaar waarvoor die gebruikt werd en kon energieleverancier exact uitrekenen hoeveel zijn klanten zouden doen per kwartier en exact voldoende inkopen voor bijna geen onbalanskosten.
De lokale netwerkbeheerder bleven met honderden MWh per maand zitten die niet direct toegewezen konden worden aan een energieleverancier om dat huishoudens gebruik afwijkend van profiel hadden alleen via een veel latere nacalculatie een deel nog verrekend worden.
Sinds April 2023 is dat verandert en mogen lokale netwerkbeheerders van slimme meter die ze mogen uitlezen de data gebruiken om die direct toe te wijzen aan een energieleverancier en geven deze door aan Tennet de ochtend erna die deze dan meeneemt voor hoeveel een energieleverancier afwijkt van zijn ingediende kwartierlijst om de onbalans te berekenen of die moet betalen of betaald wordt.

Bijv Zonneplan geeft alle een P1 dongle als ze contract afsluiten en heeft via die data een redelijk nauwkeurig realtime beeld van de werkelijke afname en invoeding van klanten hoe dat zich verhoudt tot wat als kwartierlijst is ingelevert bij Tennet en wat hoe de Nexus accu bij de klanten in te zetten.
Die dat niet hebben zullen op basis van ervaring een schatting moeten maken met actuele gevens zon/temperatuur etc
Goed duidelijk verhaal,

Als ik je laatste alinea lees, begrijp ik dan goed dat het voor FE en in het bijzonder ZP gunstiger is om "eigen" onbalans van de kwartierdata te voorkomen en daar de accu's voor in te zetten ipv zo hoog mogelijk rendement voor klanten na te streven?? :( 8)7

Tevens zou dit verklaren waarom er af en toe bijzondere laadstrategie te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Peterhardenberg Als je geen afwijking hebt van je kwartierdatalijst dan heb ook geen onbalanskosten die balansverantwoordelijke door berekend worden. Maar er is nog een tussen stap bij uitbesteding van balansverantwoordelijkheid, dat energieleverancier ook kan helpen/bijdragen aan de onbalanspooling om de kosten zo laag mogelijk te houden

Ik geloof FE uitbesteedt heeft aan PVNED en die hebben ook een onbalanspooling.

UIteindelijk gaat het richting geen afwijking van eigen kwartier schatting van dag er voor, want regeltoestand 2 is nu hard op weg naar gemiddeld elke 2 uur 1 keer voorkomt en over half jaar gemiddeld elk 6 kwartier

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 09-07-2024 16:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• siberianli
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 22:20
Mister I schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:34:

€. 210,47
Voor wie het interesseert: de opbrengst van Mister I in Juni was 1.2 keer hoger dan in Mei. Bij Zonneplan (Demo) was de opbrengst in Juni 1.4 keer hoger dan in Mei. Daarmee steeg het aantal Sessy's die dezelfde opbrengst gaven als een Nexus van 5.6 (Mei) naar 6.4 stuks (Juni).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tusg0RmHg81U_1HW0TlM80m6Yc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EaGq8liHFUujxUQB5OBiqQGh.png?f=user_large

De dag-tot-dag grafiek van FE+Sessy en ZP matchen nog vrij goed. Zowel in het ZP en FE forum waren er recent berichten over slechte opbrengsten. Dat is terug te zien in het laatste deel van de grafiek waar de curves ook minder overeenkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO9Oebp6q83Pw0HruT305iU2c1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIbr1kfZg0swrDudKOhGVhlK.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk zijn dit slechts gerapporteerde opbrengsten en komen er nog correcties overheen. Verder denk ik dat opbrengsten over de periode van de levensduur van het systeem moeten worden bekeken, b.v. tien jaar. Kijken naar de opbrengsten van een paar maanden lijkt een beetje op het analyseren van de eerste paar honderd meter van een marathon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

siberianli schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:11:
[...]

Voor wie het interesseert: de opbrengst van Mister I in Juni was 1.2 keer hoger dan in Mei. Bij Zonneplan (Demo) was de opbrengst in Juni 1.4 keer hoger dan in Mei. Daarmee steeg het aantal Sessy's die dezelfde opbrengst gaven als een Nexus van 5.6 (Mei) naar 6.4 stuks (Juni).

[Afbeelding]

De dag-tot-dag grafiek van FE+Sessy en ZP matchen nog vrij goed. Zowel in het ZP en FE forum waren er recent berichten over slechte opbrengsten. Dat is terug te zien in het laatste deel van de grafiek waar de curves ook minder overeenkomen.

[Afbeelding]

Natuurlijk zijn dit slechts gerapporteerde opbrengsten en komen er nog correcties overheen. Verder denk ik dat opbrengsten over de periode van de levensduur van het systeem moeten worden bekeken, b.v. tien jaar. Kijken naar de opbrengsten van een paar maanden lijkt een beetje op het analyseren van de eerste paar honderd meter van een marathon ;)
Bedankt voor je analyse!
Ik merk dat het wat warmer wordt, dus de Sessy's gaan op minder vermogen draaien om aan het geluidsniveau te blijven voldoen. Dat leidt dus tot mindere verdiensten.
Ik ga ergens in de komende tijd wat meer koeling regelen voor de Sessy's icm geluidsisolatie. Dan gaan de beperkingen er af. Maar dat kan rustig nog een paar maanden duren hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:28
Uitstekende uitleg @Domba rondom balanceren. Onderstaande stukje klopt niet helemaal. Wat niet super relevant voor je punt, maar 'for the record' toch even een kleine correctie c.q. toelichting. Technisch gezien off-topic, maar @Domba begon ;) ;
Domba schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:52:
@Energycoach

Was het maar zo'n feest. Naast het volume wat ze op basis van profiel maal standaardjaarverbruik toegerekend kregen (geen rekening houdend met invoeding), kregen ze in de praktijk ook nog een deel van 'alles wat niet toegekend kon worden op basis van telemetrie en 'de eerste ronde' van de berekening van het profieldeel (SJV*profielfractie)' voor hun rekening. Wat in de praktijk met name het effect van afwijking tussen de profielen en de werkelijkheid was. Bij die toekenning van die restpost werd er geen rekening gehouden of je nu wel of niet klanten met invoeding in je portfolio had, terwijl wel duidelijk was dat dat de allerbelangrijkste veroorzakers waren.

Gevolg was dat leveranciers (of eigenlijk hun programmaverantwoordelijken) in de praktijk niet het gedrag van hun eigen klanten moesten voorspellen, maar het gedrag van alle kleinverbruik klanten in Nederland. Enige uitzondering was als je je klant zo ver kreeg om zich aan te melden voor 'slimme meter allocatie' c.q. aangaf dat je de kwartier-meetwaarden wilde gebruiken afrekening. Laat duidelijk zijn dat vrijwel elke partij die dynamische prijzen biedt, die veelal doet (maar niet bij alle klanten).
Nee, dat kwam middels de 'meet correctie factor' (MCF) direct voor rekening van de leveranciers die verantwoordelijke waren voor het kleinverbruiksegment, naar rato verdeeld op basis weging profielfractie maal SJV.
Was het maar (al) zo'n feest. De situatie die je omschrijft bestaat nu alleen voor klanten die (vrijwillig) aangemeld zijn voor slimme meter allocatie. Voor de overige kleinverbruikers is echter per april 2023 wel een veel geavanceerder profielmodel in gericht. Dat maakt onderscheid naar aansluitingen met en zonder invoeding, wordt per netgebied bepaald, op basis van meetdata (steekproef) die over die dag zelf gaat. Overigens, die steekproef meetdata wordt aangeleverd door een aantal grote leveranciers, want de netbeheerders hebben geen wettelijke basis om die data zelf voor die doeleinden op te halen. Effect van de nieuwe methode is dat er nauwelijks meer een restpost toegerekend hoeft te worden, en dat die bovendien veel eerlijker wordt toegerekend.

Als de Energiewet eenmaal goedgekeurd en geïmplementeerd is, zal de situatie die nu nog vrijwillig is voor 'slimme meter allocatie' voor (vrijwel) alle kleinverbruikaansluitingen gaan gelden. Dan heeft de netbeheerder wel een wettelijke basis om de meetdata voor dat doel op te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
We hebben besloten niet terug te gaan naar Zonneplan maar naar Tibber per 1 augustus.
Dat betekend dat we ergens in augustus een eindafrekening krijgen over de periode van Mei, Juni en July.
Hopelijk wordt dan duidelijk wat de grootte was van alle "potjes" en komt er dan een bedrag uit dat strookt met mijn eigen metingen.

Ik zal het hier dan tzt uiteenzetten/delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold79
procyon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:23:
We hebben besloten niet terug te gaan naar Zonneplan maar naar Tibber per 1 augustus.
Dat betekend dat we ergens in augustus een eindafrekening krijgen over de periode van Mei, Juni en July.
Hopelijk wordt dan duidelijk wat de grootte was van alle "potjes" en komt er dan een bedrag uit dat strookt met mijn eigen metingen.

Ik zal het hier dan tzt uiteenzetten/delen.
Heb ook besloten per 1-8 terug te gaan naar Tibber. Redenen om Frank te verlaten :
- Tegenvallend financieel resultaat in wat de jaarlijkse periode moet zijn met meeste onbalans
- Gebrek aan transparantie met factureren v.w.b. Epex correctie
- Verdwijnen Frank Slim korting ; flink nadeel teruglevering
- Tibber app is fijner

Het financieel resultaat lijkt in eerste instantie wel goed, maar als ik meeneem dat mijn reguliere energierekening flink hoger is, er een Epex correctie volgt en straks Frank Slim korting vervalt dan blijft er weinig over. Heb nu sinds 1-7 weer even alleen op Epex geoptimaliseerd en zit nu op EUR 5 negatief. Met handelen aan zat ik op app prognose van Frank en die had EUR 7 verwacht. Dat scheelt in 10 dagen al EUR 12 en op maandbasis ca EUR 35.

Hoop dat Tibber snel een Powerup heeft voor Sessy. Tot die tijd optimaliseer ik puur op Epex prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Mijn resultaat voor juli lijkt behoorlijk te zijn aangepast (zonder bericht vanuit Frank): ik had tenminste twee dagen een negatief resultaat, maar nu zie ik alleen nog positieve dagresultaten. Heeft iemand hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Die zijn bij mij inderdaad nu ook weg! Apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
ErnstH schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:59:
Mijn resultaat voor juli lijkt behoorlijk te zijn aangepast (zonder bericht vanuit Frank): ik had tenminste twee dagen een negatief resultaat, maar nu zie ik alleen nog positieve dagresultaten. Heeft iemand hetzelfde?
Hier idem! Van een paar euro negatief, naar een paar euro positief. Daarnaast vallen de resultaten op de dagen met een positief resultaat na de aanpassing iets hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ManiNL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:30:
[...]Hier idem! Van een paar euro negatief, naar een paar euro positief. Daarnaast vallen de resultaten op de dagen met een positief resultaat na de aanpassing iets hoger uit.
....en plotseling heeft FE een vergelijkbaar resultaat als ZP, terwijl het in deze maand behoorlijk achter liep. Ik ben daar pas blij mee als ik weet op basis waarvan dit is gebeurd. Nu lijkt het er sterk op dat er blijkbaar gerommeld wordt met de cijfers.
Ik hoop echt dat hierover nog een verklaring volgt van FE, het (aanvankelijke) negatieve resultaat baart mij minder zorgen dan dit gerommel. Op deze manier kan immers op 31 juli de hele maand nog even aangepast worden? Hoe betrouwbaar is dit dan nog??

Ik heb FE inmiddels gevraagd om een verklaring, het antwoord zal ik hier delen met jullie.

Edit: Het antwoord is er inmiddels middels een email aan allen door FE. Dit stelt mij in ieder geval wel gerust.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Zonet mail van Frank over de aanpassingen:
Hierbij even korte update vanuit het Frank team.

In de afgelopen dagen vielen handelsresultaten wat tegen en waren ze soms zelfs negatief. Dit komt voornamelijk doordat “regeltoestand 2” (R2) veel optrad. Op 4 juli was dat zelfs 72% van de tijd het geval (69 van de 96 kwartieren).

R2 wordt door TenneT afgeroepen als er binnen één kwartier zowel een landelijk overschot als een tekort ontstaat. Dit komt voor als grote partijen met flexibele productiebronnen (curtailbare zon- of windparken) direct en fors reageren op de onbalans prijsprikkels. Als bijvoorbeeld een groot park ineens wordt stilgelegd kan een overschot zomaar ineens een tekort worden.

Om schade in deze situaties te beperken zal ons algoritme in een R2-kwartier de batterij na detectie in ‘idle’ of ‘standby’ mode te zetten.

In R2 wordt vrijwel alleen geld verloren. Lees er hier (https://www.frankenergie....over-slim-stroom-handelen) meer over.

Het is aannemelijk dat TenneT spelregels zal toepassen/handhaven die de effecten hiervan zullen verminderen. Het is ook veilig aan te nemen dat we hier nog een langere tijd mee te stellen hebben.

Wij nemen de volgende maatregelen om de effecten op jouw handelsresultaat in dit kader te verbeteren (nog uit te werken):

Verbeteren algoritme:
1. Sneller detecteren of voorspellen van R2 en het mogelijk uitvoeren van corrigerende trades
2. Verbeteren inzicht in R2:
Beter inzichtelijk maken in de app wanneer er sprake is van R2 (zie requirements hieronder)
3.Compensatie deel R2 schade:
Wij zijn deze maand actief op de “ex-post” markt en kunnen in de omstandigheden de schade van R2 beperken. Als dat het geval is zullen we deze bedragen als compensatie aan je uitkeren. Dit zal dan tot een hoger handelsresultaat in betreffend kwartier leiden. Dit hebben we sinds vandaag geactiveerd en is met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 1 juli. Als het goed is zul je zien dat de handelsresultaten hierdoor iets zijn verbeterd.

We hopen je hiermee wat meer inzicht te geven in actuele en toekomstige ontwikkelingen.

Heb je vragen? Stel ze gerust!

Team Frank "Slim handelen"

[ Voor 1% gewijzigd door smiba op 12-07-2024 12:03 . Reden: formatting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Edit: Het antwoord is er inmiddels middels een email aan allen door FE. Dit stelt mij in ieder geval wel gerust.
Kun je deze delen hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:12:
[...]Kun je deze delen hier?
zie bovenstaande post van Smiba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dus de grote zon- en windboeren hebben de onbalansmarkt ook ontdekt. Daar kunnen onze thuisbatterijen niet tegenop. Ik denk dat er alleen nog kleine kruimels overblijven. Of meehelpen met het verhelpen van de onbalans van Frank (of zp) himself, maar dat zal ook kruimel werk worden.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

KC27 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:47:
Dus de grote zon- en windboeren hebben de onbalansmarkt ook ontdekt. Daar kunnen onze thuisbatterijen niet tegenop. Ik denk dat er alleen nog kleine kruimels overblijven. Of meehelpen met het verhelpen van de onbalans van Frank (of zp) himself, maar dat zal ook kruimel werk worden.
Voorlopig lijkt het er op dat het vooral de windmolens zijn die de onbalansmarkt beheersen, wat trouwens niet in hun voordeel uitpakt: ook zij krijgen te maken met r2 en negatieve resultaten. Ik zou me daar niet al te druk om maken. FE (en ZP) zijn beiden in beta, maar op de wat langere termijn zijn de resultaten nog steeds oké. Gewoon uitzitten, onbalans (en de nieuwe markten die FE aan het verkennen is) levert nog altijd een veelvoud op van zelf op EPEX gaan lopen klooien. Dat wordt pas interessant als de salderingsregeling stopt.
Belangrijk is wel dat je dan de juiste batterij in huis hebt gehaald. Mijn AlphaESS kan ik zelf (via HA) helemaal zelf aansturen, dat gaat je met de Nexus niet lukken.
Maar voorlopig is het devies: rustig afwachten en niet de waan van de dag volgen. 7(8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:49:

Ik heb vandeweek een uitgebreid antwoordt van FE gehad en snap nu hoe de Frank slim korting uit te rekenen! Bij de slim korting krijg je de totale inkoopkorting voor zowel leveren en terugleveren terug over het aantal kWh die je op de reguliere factuur vindt met de werkelijke verbruik van die maand.

Dit is een stukje van de email: (dit voorbeeld is dus met mijn werkelijke kWh voor mei)
Verder is het zo dat je momenteel de complete inkoopvergoeding terugkrijgt (dit is de Frank Slim korting), dus maakt het niet uit of je batterij oplaadt met energie uit het net en je tegelijkertijd teruglevert, of de zonne-energie gebruikt om de batterij op te laden (netto is het 0). De EPEX correctie staat dus los van de inkoopvergoeding.

De Frank Slim korting is een korting op je inkoopvergoeding over de maand mei. In de factuur van Juli zie je dus je werkelijke (terug)levering van mei:
Levering: 569 kWh. Hier betaal je (excl. BTW) 0.009ct inkoopvergoeding over.
Teruglevering: 924 kWh. Hier betaal je (excl. BTW) 0.035ct inkoopvergoeding over.
De rekensom voor de Frank Slim korting wordt dus = 569*0.009+924*0.035 = 37.46EU. Dit bedrag vind je terug op de kortingsfactuur.
Verder heb ik een mooi inkijkje kunnen krijgen in de berekeningen van de handelsresultaat en EPEX correctie. Ik heb de Excel file met al mijn data van maand mei gekregen. :)

De manier waarop FE dit doet is per kwartier de berekeningen maken. Dus per kwartier wordt de verschil in SoC tussen begin en eind van dat kwartier bepaald en deze wordt naar kWh omgerekend. Deze wordt vermenigvuldigd met de onbalans prijs (-15%). Tegelijk wordt deze kWh ook met de kale EPEX marktprijs van dat uur vermenigvuldigd.
Aan het eind vd maand tel je de handelsresultaten bij elkaar op en de EPEX prijzen. Tezamen met de slim korting zoals hierboven en je hebt de getallen van de kortingsfactuur. Opzich heel simpel en helder.

Zelf had ik via HA 510 kWh geladen en 426 kWh ontladen. Volgens de gegevens in de Excel file van FE zouden mijn 3 Sessy's ong 535 kWh hebben geladen en ook ontladen (dat kan natuurlijk niet want dan zou de RTE 100% zijn). Wat ze nog gedaan hebben is onrealistische kwartieren eruit gefilterd, in mijn geval 48 kWh (allen ontlaad kWh). Onrealistisch is bijv toename in SoC wat niet kan in een kwartier.
Als ik de 48kWh eraf haal heb ik nog steeds een RTE van 91% wat ik mijn Sessy's nog nooit heb zien bereiken (82-85% is meer realistisch, afhankelijk van vermogen).

Waar het in de maand mei volgens wel eens wat mis ging is in het verkrijgen van de SoC data van de Sessy's en dat de data niet altijd klopt. Dit is wat we ook al wel van FE hebben gehoord en dat ze hier met de batterijpartners naar gingen kijken.

Via de Sessy portal kun je ook alle telemetrie data downloaden (per minuut!) van elke Sessy. Het is allemaal veel te veel data om door te spitten (voor mij iig) maar heb er een paar momenten naast elkaar gelegd. Vaak klopt de data 1 op 1 tussen de SoC van Sessy portal en die in de FE data

Voorbeeld uit Sessy portal download, elke regel is 1 minuut, dus van de ene naar de andere gele balk is een kwartier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g64eh4HaUdySL5bimvCaagbkxyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQNFyytlQDb4Tn4gqTfYuNDu.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld uit FE file, gele balk is zelfde kwartier als hierboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LByykJUt08ipA9yFwepeKqIWWiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oO7y8LJMhU1KHswRQ2qyYLTK.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook wel een paar gezien waar het niet overeenkwam, hier zal de communicatie verstoord zijn geweest en rekent FE denk ik dan maar met het setpoint dat ze dachten naar de Sessy te hebben verstuurd. Ik denk dat dit is waar FE het destijds over had dat ze de data willen verbeteren, zodat de SoC altijd en correct doorkomt zodat de juiste waardes berekend kunnen worden.

Het heeft mij wel weer meer vertrouwen gegeven in FE Slim handelen. Het zijn niet maar wat getallen uit de lucht geplukt, maar er is wel eens wat mis gegaan in mei, hopelijk beter in juni en dat dan de EPEX correctie niet zo hoog in ons nadeel uitvalt!

Wat ik trouwens nog niet begrijp is de EPEX correctie en Energiebelasting, in de excel file wordt met de kale marktprijs gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
fraserboer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 00:29:
[...]

Ik heb vandeweek een uitgebreid antwoordt van FE gehad en snap nu hoe de Frank slim korting uit te rekenen! Bij de slim korting krijg je de totale inkoopkorting voor zowel leveren en terugleveren terug over het aantal kWh die je op de reguliere factuur vindt met de werkelijke verbruik van die maand.

Dit is een stukje van de email: (dit voorbeeld is dus met mijn werkelijke kWh voor mei)

[...]

Verder heb ik een mooi inkijkje kunnen krijgen in de berekeningen van de handelsresultaat en EPEX correctie. Ik heb de Excel file met al mijn data van maand mei gekregen. :)

De manier waarop FE dit doet is per kwartier de berekeningen maken. Dus per kwartier wordt de verschil in SoC tussen begin en eind van dat kwartier bepaald en deze wordt naar kWh omgerekend. Deze wordt vermenigvuldigd met de onbalans prijs (-15%). Tegelijk wordt deze kWh ook met de kale EPEX marktprijs van dat uur vermenigvuldigd.
Aan het eind vd maand tel je de handelsresultaten bij elkaar op en de EPEX prijzen. Tezamen met de slim korting zoals hierboven en je hebt de getallen van de kortingsfactuur. Opzich heel simpel en helder.

Zelf had ik via HA 510 kWh geladen en 426 kWh ontladen. Volgens de gegevens in de Excel file van FE zouden mijn 3 Sessy's ong 535 kWh hebben geladen en ook ontladen (dat kan natuurlijk niet want dan zou de RTE 100% zijn). Wat ze nog gedaan hebben is onrealistische kwartieren eruit gefilterd, in mijn geval 48 kWh (allen ontlaad kWh). Onrealistisch is bijv toename in SoC wat niet kan in een kwartier.
Als ik de 48kWh eraf haal heb ik nog steeds een RTE van 91% wat ik mijn Sessy's nog nooit heb zien bereiken (82-85% is meer realistisch, afhankelijk van vermogen).

Waar het in de maand mei volgens wel eens wat mis ging is in het verkrijgen van de SoC data van de Sessy's en dat de data niet altijd klopt. Dit is wat we ook al wel van FE hebben gehoord en dat ze hier met de batterijpartners naar gingen kijken.

Via de Sessy portal kun je ook alle telemetrie data downloaden (per minuut!) van elke Sessy. Het is allemaal veel te veel data om door te spitten (voor mij iig) maar heb er een paar momenten naast elkaar gelegd. Vaak klopt de data 1 op 1 tussen de SoC van Sessy portal en die in de FE data

Voorbeeld uit Sessy portal download, elke regel is 1 minuut, dus van de ene naar de andere gele balk is een kwartier.
[Afbeelding]

Voorbeeld uit FE file, gele balk is zelfde kwartier als hierboven.
[Afbeelding]

Ik heb ook wel een paar gezien waar het niet overeenkwam, hier zal de communicatie verstoord zijn geweest en rekent FE denk ik dan maar met het setpoint dat ze dachten naar de Sessy te hebben verstuurd. Ik denk dat dit is waar FE het destijds over had dat ze de data willen verbeteren, zodat de SoC altijd en correct doorkomt zodat de juiste waardes berekend kunnen worden.

Het heeft mij wel weer meer vertrouwen gegeven in FE Slim handelen. Het zijn niet maar wat getallen uit de lucht geplukt, maar er is wel eens wat mis gegaan in mei, hopelijk beter in juni en dat dan de EPEX correctie niet zo hoog in ons nadeel uitvalt!

Wat ik trouwens nog niet begrijp is de EPEX correctie en Energiebelasting, in de excel file wordt met de kale marktprijs gerekend.
Netjes dat ze dit zo transparant gedeeld hebben en fijn dat jij dat hier weer deelt.

Op zich duidelijk maar ik snap de Epex correctie nog steeds niet. Je rekent de kWh die door de batterij gaan al af via de P1 meter via de reguliere factuur. En nu wordt er per kwartier nog een keer afgerekend via de Epex correctie. Het lijkt mij dan dat er 2 x betaald wordt voor de kWh die door je batterij heen gaat. En dat verklaart ook het hoge bedrag wat in Mei afgerekend is.Of zie ik iets over het hoofd/snap ik het niet?

In de omschrijving stond dat de Epex correctie bedoeld was om het financieel nadeel van laden op ongunstige tijstippen (=hoge Epex) waar je normaal niet geladen zou hebben te corrigeren. Dit is iets heel anders.

Waar de inkoopvergoeding de EUR 0,009 vandaan komt is mij ook een raadsel. Volgens mij is het EUR 0,018 voor inkoop / EUR 0,035 voor teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Arnold79 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:09:
[...]

Netjes dat ze dit zo transparant gedeeld hebben en fijn dat jij dat hier weer deelt.

Op zich duidelijk maar ik snap de Epex correctie nog steeds niet. Je rekent de kWh die door de batterij gaan al af via de P1 meter via de reguliere factuur. En nu wordt er per kwartier nog een keer afgerekend via de Epex correctie. Het lijkt mij dan dat er 2 x betaald wordt voor de kWh die door je batterij heen gaat. En dat verklaart ook het hoge bedrag wat in Mei afgerekend is.Of zie ik iets over het hoofd/snap ik het niet?

In de omschrijving stond dat de Epex correctie bedoeld was om het financieel nadeel van laden op ongunstige tijstippen (=hoge Epex) waar je normaal niet geladen zou hebben te corrigeren. Dit is iets heel anders.

Waar de inkoopvergoeding de EUR 0,009 vandaan komt is mij ook een raadsel. Volgens mij is het EUR 0,018 voor inkoop / EUR 0,035 voor teruglevering.
Goed punt van de inkoopverg. Die had ik nog op m’n lijstje staan maar zoveel getallen bekeken deze week dat deze even vergeten. Ga het nog eens navragen waar die 0,009 vandaan komt.

De EPEX correctie is niet zozeer dat je het 2x betaald maar dat doordat de batterij op onbalans handelt het zou kunnen dat er meer kosten word gemaakt op de dynamische tarieven. Dit wordt dan vergoed en andersom dus ook (bij meer opbrengst door dynamisch tarieven). Dus het resultaat uit de kolom epex geeft som van alle plus en min bedragen en dus of er op basis van dynamisch tarief extra kosten of extra opbrengsten zijn gemaakt, dit komt dan als correctie op de korting factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold79
fraserboer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Goed punt van de inkoopverg. Die had ik nog op m’n lijstje staan maar zoveel getallen bekeken deze week dat deze even vergeten. Ga het nog eens navragen waar die 0,009 vandaan komt.

De EPEX correctie is niet zozeer dat je het 2x betaald maar dat doordat de batterij op onbalans handelt het zou kunnen dat er meer kosten word gemaakt op de dynamische tarieven. Dit wordt dan vergoed en andersom dus ook (bij meer opbrengst door dynamisch tarieven). Dus het resultaat uit de kolom epex geeft som van alle plus en min bedragen en dus of er op basis van dynamisch tarief extra kosten of extra opbrengsten zijn gemaakt, dit komt dan als correctie op de korting factuur.
Als ik naar de excel kijk zie ik toch echt dat ze volume x epex prijs voor elk kwartier berekenen. En dat resultaat wordt voor elke regel opgeteld / afgetrokken om tot een netto resultaat te komen. Daarom lijkt het erop dat je 2 keer betaalt : via P1 en correctiepost. Mijn correctie was EUR 18 aftrek over Mei wat ik heel fors vind en dus ook echt niet snap aangezien ik dit ook al betaald heb in mijn reguliere P1 gebaseerde rekening. Vaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Gisteren 4,55 EUR verdiend, beste resultaat tot nog toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Gisteren was heel tof, had het al in de gaten rond de avond toen die al een uurtje lang mijn batterij voor 90ct/kWh zat te ontladen. Heeft echt exact mijn hele batterij leeg gekregen in de tijd, en dat met stroom die eerder op de dag nog voor -7ct/kWh binnengehaald is :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad een top-dag. Ruim 3 uur ontladen, 15kWh. Opbrengst €15,70 voor de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ja hier ook weer vrolijk gisteren :)
Zat op €. 25,28. Goed voor het gemiddelde voor de maand juli kom daar mee weer uit op 6,44 euro per dag.
oftewel 1,07 euro per dag per Sessy. En sinds de start dus over de 500 euro gegaan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie25
Hier 21,77. Dus helemaal blij _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-10 22:22

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Hi,
Ik en ook een kennis van mij hebben tegelijk een Sigenstor 24kW met 12 kW omvormer laten installeren.
De batterij van mijn kennis is sinds gisteren actief bij Frank en die van mij volgt waarschijnlijk vandaag.
Nu krijgt mijn kennis via Frank het advies om de omvormer op bedrijfsmodus "zelfconsumptie"te zetten maar we twijfelen er aan of er uberhaupt iets gebeurd en wij denken dat afstand-ems beter is maar weten dat ook niet zeker.

Iemand wellicht ervaring van aansturing van een Sigenstor door Frank Energie ?

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-10 09:44
smiba schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:27:
Gisteren was heel tof, had het al in de gaten rond de avond toen die al een uurtje lang mijn batterij voor 90ct/kWh zat te ontladen. Heeft echt exact mijn hele batterij leeg gekregen in de tijd, en dat met stroom die eerder op de dag nog voor -7ct/kWh binnengehaald is :9~
Hoe kan ik gisteren maar 0,18 behaald hebben per accu? Hele dag op SessyConnect gestaan.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
cacofant schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Hoe kan ik gisteren maar 0,18 behaald hebben per accu? Hele dag op SessyConnect gestaan.
Gisteren (16-Jul-24) was het inderdaad niet echt geweldig, heb zelf maar 0,48 EUR (1 Sessy, geen limieten). Nu heeft mijn Sessy op die dag praktisch alleen geladen, dus hoewel het "maar" 48 cent is, begon ik met een lege accu en eindigde ik met een volle. Mijn winst is eigenlijk dus 48 cent en een paar kWh in de accu ;)

15-Jul-24 zou je wel veel meer moeten hebben gezien, dat is de dag waar iedereen het over heeft. Zit daar op 4,52 EUR

[ Voor 21% gewijzigd door smiba op 17-07-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De handelsresultaten van juli zijn toch wel dramatisch. In juni had ik in 12 dagen een hogere opbrengst als 17 dagen in juli. Ik meende dat de zomermaanden de hoogste opbrengst hadden, maar dat geldt zeker alleen bij veel zon-uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azutphen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:13:
Iemand wellicht ervaring van aansturing van een Sigenstor door Frank Energie ?
Als je in de app handelsresultaten ziet dan wordt je batterij aangestuurd door FE. Ik vermoed echter dat je die niet ziet?
Hebben jullie de batterijen aangemeld bij FE? De batterij moet sowieso op afstand-ems staan: de aansturing gebeurd door FE, zelf heb je er geen controle meer over. Ik ben sinds halfweg vorige maand bij FE, de overname van de besturing heeft een dag of 4 geduurd, het ging niet helemaal vlekkeloos.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

Tazzios

..

Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:31:
De handelsresultaten van juli zijn toch wel dramatisch. In juni had ik in 12 dagen een hogere opbrengst als 17 dagen in juli.
Het dramatisch noemen is pas overdreven dramatisch. ;)
Doen andere het dan beter?
Ik meende dat de zomermaanden de hoogste opbrengst hadden, maar dat geldt zeker alleen bij veel zon-uren.
Dat geld alleen bij een foute inschatting van de day-ahead markt wat in elk jaar getij kan gebeuren. Door verkeerde inschatting van zon en/of wind opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-10 22:22

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Als je in de app handelsresultaten ziet dan wordt je batterij aangestuurd door FE. Ik vermoed echter dat je die niet ziet?
Hebben jullie de batterijen aangemeld bij FE? De batterij moet sowieso op afstand-ems staan: de aansturing gebeurd door FE, zelf heb je er geen controle meer over. Ik ben sinds halfweg vorige maand bij FE, de overname van de besturing heeft een dag of 4 geduurd, het ging niet helemaal vlekkeloos.
Ik heb hen inderdaad al aangemeld en bij mijn kennis is de koppeling nu klaar en zichtbaar. Door frank werd geadviseerd om zijn batterij in modus eigen gebruik te zetten maar volgens hem gebeurd er opvolgend helemaal niets

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azutphen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb hen inderdaad al aangemeld en bij mijn kennis is de koppeling nu klaar en zichtbaar. Door frank werd geadviseerd om zijn batterij in modus eigen gebruik te zetten maar volgens hem gebeurd er opvolgend helemaal niets
Je kunt het beste contact opnemen met FE klantenservice. Wij gaan dit niet oplossen met onze ervaringsfeiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie25
Ik heb een vraag: Ik heb aan de oostzijde en de westzijde van het dak panelen. Beiden met een andere omvormer. Nu heb ik een batterij sinds kort. De omvormer aan de oostzijde is weggehaald en die is (zoals ik begreep) rechtstreeks geschakeld met de batterij. Wanneer ik nu in mijn overzichtje van de batterij kijk dan zie ik dat het onderdeel 'gebruikers' op dit moment heel hoog is (2951 in de afbeelding). Dat is dus hetgeen ik (althans zo interpreteer ik het) verbruik, dus van het net haal. Terwijl er bijna geen apparaten aanstaan Nu heb ik de omvormer die ik over heb eens uitgezet en dan zie ik ineens dat het onderdeel gebruikers fors omlaag gaat (naar 527). Het verschil is ongeveer hetgeen er (volgens de app van de zonnepanelen) wordt opgewekt op dit moment. Mijn conclusie is dat de opwek van de panelen (in ieder geval op de graphic van Alpha ESS monitoring) als verbruik wordt geregistreerd. Mogelijk omdat deze omvormer niet geschakeld is aan de batterij. Heeft iemand hier een verklaring voor?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHRqkLJObD398RTAgvGdWCf5nNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6YBRXQ7x9XM2drs1wyz1YgB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTuFvcfWbjWOLta5zsXjOq3t4X0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JOw2DbFbkoyBr4ovAFN6VJRv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Takkie25 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:19:
Ik heb een vraag: Ik heb aan de oostzijde en de westzijde van het dak panelen. Beiden met een andere omvormer. Nu heb ik een batterij sinds kort. De omvormer aan de oostzijde is weggehaald en die is (zoals ik begreep) rechtstreeks geschakeld met de batterij. Wanneer ik nu in mijn overzichtje van de batterij kijk dan zie ik dat het onderdeel 'gebruikers' op dit moment heel hoog is (2951 in de afbeelding). Dat is dus hetgeen ik (althans zo interpreteer ik het) verbruik, dus van het net haal. Terwijl er bijna geen apparaten aanstaan Nu heb ik de omvormer die ik over heb eens uitgezet en dan zie ik ineens dat het onderdeel gebruikers fors omlaag gaat (naar 527). Het verschil is ongeveer hetgeen er (volgens de app van de zonnepanelen) wordt opgewekt op dit moment. Mijn conclusie is dat de opwek van de panelen (in ieder geval op de graphic van Alpha ESS monitoring) als verbruik wordt geregistreerd. Mogelijk omdat deze omvormer niet geschakeld is aan de batterij. Heeft iemand hier een verklaring voor?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zegt de installateur van de accu hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
Ik kan sinds vandaag geen resultaten zien in de FE app van ‘slim handelen’ met de Sessy, slimladen met de auto idem dito.
Hebben anderen hier ook last van in de FE app?

EDIT :
Inmiddels is alles nu de volgende morgen weer zichtbaar in de app, ook van gisteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennis25 op 21-07-2024 07:07 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 41 Laatste