Ik ben op zoek naar advies over hoe wij onze situatie financieel zo gunstig mogelijk kunnen regelen.
Ik ben een ZZP'er (eenmanszaak) en val niet onder de Kleineondernemersregeling (KOR) (omzet is meer dan €20k). Ik woon samen met mijn vriendin die in loondienst zit. We overwegen om ongeveer 8000 Wp aan zonnepanelen te installeren en daarnaast een Sigenergy batterij (16 kWh) en omvormer van 8 kW te nemen om te handelen op de onbalansmarkt.
Mijn vriendin zou zich mogelijk kunnen aanmelden voor de KOR en het energiecontract van Frank Energie op haar naam kunnen zetten. Heeft iemand ervaring met de volgende situatie:
KOR en gezamenlijke aanschaf: Is het mogelijk en acceptabel voor de Belastingdienst als mijn vriendin de KOR aanvraagt en de inkomsten van terugleveren en handelen op de onbalansmarkt op haar naam zet, terwijl ik ZZP'er ben en wij samen de zonnepanelen en batterij aanschaffen? Zijn er specifieke aandachtspunten of risico’s waar we rekening mee moeten houden? We gebruiken namelijk samen de energie die hieruit komt. De opbrengsten kan ze eventueel belastingvrij weer voor 50% aan mij schenken? Moet eventueel de aanschaf dan puur door haar gebeuren?
Energiehandel op de Onbalansmarkt: We willen de Sigenergy batterij gebruiken om te handelen op de onbalansmarkt, wat naar verwachting ongeveer €1.600 per jaar oplevert (we shall see

). Ook zal er buiten de batterij om ook wat teruggeleverd worden, maar dit brengt minder op. Kan het handelen op de onbalansmarkt ook onder de KOR vallen als mijn vriendin dit op haar naam zet?
Forfaitaire Bedrag: Ik ben al bekend met het berekenen van het forfaitaire bedrag voor de BTW over teruggeleverde energie. Dit is puur een element om mee te nemen in onze overweging. Hoe werkt dit samen met het handelen op de onbalansmarkt?
Ik las al iets over een soort verborgen maatschap? Dit lijkt me nogal omslachtig. Kon het echter niet zo snel vinden.
Alle tips, adviezen en ervaringen zijn welkom!