Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:40

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Hier idem dito, mijn batterij is niet meer zichtbaar. Ook bij handelsresultaten, alles is leeg.
Mijn batterij (AlphaESS) wordt ook niet meer aangestuurd door FE.

[ Voor 27% gewijzigd door PradoPrius op 20-07-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:27
PradoPrius schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:46:
Hier idem dito, mijn batterij is niet meer zichtbaar. Ook bij handelsresultaten, alles is leeg.
Mijn batterij (AlphaESS) wordt ook niet meer aangestuurd door FE.
Bij ons wordt (werd) de Sessy nog wel aangestuurd, die heeft op sommige momenten geladen vanmiddag, EV laden idem dito, alleen de resultaten kan ik niet terugzien in de app.

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Inmiddels werkt de app weer, ook de aansturing van de batterij.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilalexa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-01 11:13
Ik heb sinds 3 dagen de 24kWh Sigenstor live met Frank.

Sinds deze ochtend zie ik de melding op de App dat Frank geen SOC data kan ontvangen, terwijl de batterij vanuit Sigen App wel beschikbaar is.

Hebben jullie dit toevallig eerder gezien en enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoX8FXJVLeT8p0-ivvEIUby80W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79TsPygIslQKRgwiyQnQU79B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIYdzaXoOdQlazHc9yrwEk5ArY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqqJ9uU3tdWEszsZEglCGtXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ML85
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-04 13:00
Even contact opnemen met je Sigenergy installateur. Zij kunnen vervolgens contact opnemen met Sigenergy. FE en Sigenergy kunnen de aansturing dan samen "activeren". De koppeling van je Sigenergy batterij met FE is gemaakt, maar de fysieke aansturing moet geactiveerd worden.
wilalexa schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:03:

Sinds deze ochtend zie ik de melding op de App dat Frank geen SOC data kan ontvangen, terwijl de batterij vanuit Sigen App wel beschikbaar is.

Hebben jullie dit toevallig eerder gezien en enig idee hoe dit opgelost kan worden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

De resultaten zondag zijn weer wat beter, ik zie zo'n €9.
Edit: €8,29.

[ Voor 107% gewijzigd door PradoPrius op 22-07-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:42
Is er inmiddels al iemand met een Sigenstor die weet of er een koppeling met Home Assistant mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Seroendeng schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:04:
Is er inmiddels al iemand met een Sigenstor die weet of er een koppeling met Home Assistant mogelijk is?
Lijkt me sterk dat het niet mogelijk is… Maar of iemand de integratie al gebouwd heeft, dat is denk ik je werkelijke vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Seroendeng schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:04:
De Sigenstor heeft modbus over tcp, dus kun je via HA daarmee uitlezen en sturen. Mijn advies is eerst via Facebook te zoeken op een gebruikersgroep om te kijken of daar iets kant en klaar te vinden is. Zoek op "Sigenstor modbus". Probeer een uitgebreide handleiding te vinden waar de bezetting van de modbus in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-05 19:42

azutphen

Energie blijft altijd behouden

wilalexa schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik hen ook een sigenstor die sinds zaterdag gekoppeld is en die heeft zondag ook een aantal uren geen verbinding gehad, gisteravond kwam hij vanzelf weer in de lucht, probleem zit dus denk ik niet in je koppeling maar waarschijnlijk bij een server of zo die de vpp modus beheerd

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
PradoPrius schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:58:
[...]

De Sigenstor heeft modbus over tcp, dus kun je via HA daarmee uitlezen en sturen. Mijn advies is eerst via Facebook te zoeken op een gebruikersgroep om te kijken of daar iets kant en klaar te vinden is. Zoek op "Sigenstor modbus". Probeer een uitgebreide handleiding te vinden waar de bezetting van de modbus in staat.
Goeie tip, nuttige info om te weten dat die via Tcp modbus bereikbaar moet zijn. Kan nog niet echt uitgebreide user groups vinden of een beschrijving van de modbus info voor de Sigenstor. Maar eens verdiepen in het modbus protocol en of dat zelf uit te vlooien is in home assistant. Verdere tips zijn welkom. Het blijft een flink bedrag om zo'n batterij aan te schaffen om daarna pas te weten of het kan wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-05 21:26
Ik volg deze topic inmiddels ook omdat ik drie sessies heb met Frank Energie. Maar ik begin me af te vragen in hoeverre de prestaties verschillen per batterij merk. Ik heb contact gehad met @wilalexa en als wij onderling vergelijken dan komt Sigenstor beter uit de bus per dag qua resultaten.

Misschien is het een idee om onderlinge resultaten ergens op te slaan (e.g. een gedeelde document) zodat we betere feedback kunnen geven richting Frank (of de batterij fabrikant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 20:07
refelian2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:26:
Ik volg deze topic inmiddels ook omdat ik drie sessies heb met Frank Energie. Maar ik begin me af te vragen in hoeverre de prestaties verschillen per batterij merk. Ik heb contact gehad met @wilalexa en als wij onderling vergelijken dan komt Sigenstor beter uit de bus per dag qua resultaten.

Misschien is het een idee om onderlinge resultaten ergens op te slaan (e.g. een gedeelde document) zodat we betere feedback kunnen geven richting Frank (of de batterij fabrikant).
Ik neem aan dat je bij jullie vergelijking rekening houdt met de verschillen in specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
berendhaan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Ik neem aan dat je bij jullie vergelijking rekening houdt met de verschillen in specificaties?
Ja. Wellicht dat het komt doordat er verschillen zijn tussen het laad en leververmogen. Ik zou dan wel benieuwd zijn naar de resultaten van andere batterij eigenaren die zo een hypothese kunnen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
Je zou de opbrengst inderdaad moeten normaliseren. 3 sessies zijn 15kwh, een Sigenstor 24kwh. Ook laadvermogen is 3x2=6kW (2200 laden, 1700 ontladen) voor de sessies? Tegenover 12kW van de Sigenstor. Valt dus niet een op een te vergelijken lijkt me.

Edit: Verkeerd onthouden wat het laad en ontlaadvermogen was van de sessies... Met een hoger vermogen kan je de waardevolle momenten natuurlijk beter benutten dus de Sigenstor heeft daarmee een veel groter voordeel.

[ Voor 37% gewijzigd door Seroendeng op 23-07-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:20
refelian2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Ja. Wellicht dat het komt doordat er verschillen zijn tussen het laad en leververmogen. Ik zou dan wel benieuwd zijn naar de resultaten van andere batterij eigenaren die zo een hypothese kunnen bevestigen.
Ik wil prima mijn resultaten/data delen. Heb een 25kwh Bliq met 8kw omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:06
Seroendeng schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:49:
Je zou de opbrengst inderdaad moeten normaliseren. 3 sessies zijn 15kwh, een Sigenstor 24kwh. Ook laadvermogen is 3x3=9kW voor de sessies? Tegenover 12kW van de Sigenstor. Valt dus niet een op een te vergelijken lijkt me.
Zijn er nieuwe Sessy's op de markt?
Het was toch 2200 laden. 1700 ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-05 19:58
Seroendeng schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:49:
Je zou de opbrengst inderdaad moeten normaliseren. 3 sessies zijn 15kwh, een Sigenstor 24kwh. Ook laadvermogen is 3x3=9kW voor de sessies? Tegenover 12kW van de Sigenstor. Valt dus niet een op een te vergelijken lijkt me.
Sessy’s zijn maar 1,7kW ontladen en 2,2 kW laden (per Sessy) dus 3 Sessy’s is 5,1kW en 6,6kW. Dus ja dat is geen vergelijk met een 12kW. Het vermogen speelt over het algemeen een grotere rol dan opslag capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

ManiNL schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Ik wil prima mijn resultaten/data delen. Heb een 25kwh Bliq met 8kw omvormer.
Gisteren met een Sigenstor 24 kWh en 12 kW omvormer een dagresultaat van € 2,95,-

Nu ben ik nieuwsgierig afgelopen zondag kon toen het net heel interressant was mijn soc niet uigelezen worden, hadden alle mensen met een Sigenstor hier last van ?

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 18:05
azutphen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Gisteren met een Sigenstor 24 kWh en 12 kW omvormer een dagresultaat van € 2,95,-

Nu ben ik nieuwsgierig afgelopen zondag kon toen het net heel interressant was mijn soc niet uigelezen worden, hadden alle mensen met een Sigenstor hier last van ?
Hier inderdaad ook last van gehad. Heb ze gemaild en de reactie was dat het klopte en ze het probleem gevonden hadden zodat het in het vervolg voorkomen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

azutphen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Gisteren met een Sigenstor 24 kWh en 12 kW omvormer een dagresultaat van € 2,95,-......
Mijn resultaat was dinsdag €1,69 (AlphaESS 5KW / 20KWh). Hier betaald de 12KW van Sigenstor zich uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:49
PradoPrius schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:35:
[...]

Mijn resultaat was dinsdag €1,69 (AlphaESS 5KW / 20KWh). Hier betaald de 12KW van Sigenstor zich uit!
Hoeveel cycli heeft je dat gekost? Stukje afschrijving altijd meenemen. Tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Devke schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:36:
[...]

Hoeveel cycli heeft je dat gekost? Stukje afschrijving altijd meenemen. Tip. Iets minder dan 0,9 cyclus
Dat is precies de reden dat ik voor 5KW gegaan ben. Hoe het bij Sigenstor zit weet ik niet, maar bij ZP is de garantie maar 60% van de cycli die bij AlphaESS gegarandeerd worden. Plus dat ik mijn verdiensten nu haal met ca. 1 cyclus/dag. Dat ligt bij ZP een stuk hoger.
Ik ben bij de aanschaf voor maximale controle over de batterij gegaan, icm met de hoogste levensduur.

[ Voor 11% gewijzigd door PradoPrius op 24-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Mij is verteld dat Sigenergy niet aan cycli doet qua garantie. Het zou gaan om 70% na 10 jaar. In dat geval kun je dus beter zoveel mogelijk cycli hebben 🤓
Als Frank straks de strategie optie geeft van 'agressief' handelen (2+ cycli per dag) dan ga ik daar dankbaar gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Hoe moet ik bijgaande lezen ?

Iets minder als 1,5 cycli ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5W5b24JmeuFiPlTSPW3ZN6v2Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1iQrRLOmQU84K4lJCER4efD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

En sigen doet zover ik begrepen heb ook aan max throughput, als je dit terugrekent naar cycli is het niet zo best 🫣

Tegelijkertijd hebben ze ook een document in omloop waarin staat dat ze het wel goed doen.
Heb de gok maar genomen omdat garantie niets zegt over de kwaliteit van het product

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26bbBma85cVNctgxI0xGuZUae8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1S3QJT0QxJrO5rMSroRUbXuV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_f09O9BSrI8QUDGtFsiUl90AeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTybwGYJclWd37B5G4nJmthO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Gister 11,21 met sigenstor 24 kWh en 12 kw omvormer, ongeveer 1,5 cycli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

azutphen schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:46:
Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt en wat je betaald hebt? Ik twijfel tussen 4 Sessy's en de Sigen 24kW. De Sigen komt goedkoper uit, heeft meer capaciteit en kan meer leveren.

De offerte voor 24kW met een 12kW omvormer zit nu op 12499 ex btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

azutphen schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:46:
Ik zat gisteren op 11,37 euro met 6x Sessy. (Zie ook de eerder gedeelde Excel)
Vermogen zit ongeveer op 9 kW gemiddeld. Ze zijn gelimiteerd aan de hand van de warmteontwikkeling, dus ze beginnen vaak wat hoger, maar schieten al snel naar beneden naar zo'n 9 kW totaal.

Wel 30 kWh opslag, maar gisteren niet veel aan gehad aan de extra opslag.
Mooi om te zien dat het dus behoorlijk vergelijkbaar is tussen de verschillende merken. En op zich ook logisch natuurlijk. Het algoritme is natuurlijk hetzelfde vanuit Frank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Jay-v schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt en wat je betaald hebt? Ik twijfel tussen 4 Sessy's en de Sigen 24kW. De Sigen komt goedkoper uit, heeft meer capaciteit en kan meer leveren.

De offerte voor 24kW met een 12kW omvormer zit nu op 12499 ex btw.
Gekocht bij HD solar in Someren, fijn bedrijf, had in mijn geval houten wand achter batterij en die hebben ze met fermacel brandwerend afgetimmerd. Hebben ook mid gecertificeerde kwh meters geplaatst voor batterij en pv panelen. Totaal 12.700 excl. Btw en ik heb hem tegelijk besteld met een maat van me en toen hebben we nog een mooie korting gehad.
Waren wel 2 installaties op 1 dag dus dat scheelt ook.
Aardige en kundige eigen monteurs dus dat is ook wat waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
Is er al iemand die zich inmiddels heeft verdiept in de TCP modbus verbinding van de Sigenergy/Sigenstor batterij? Ik krijg niet veel reactie via het contactformulier van Sigenergy en via Google ook niet veel te vinden. Wil zo graag weten of aansturing en monitoring via Home Assistant zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
Ik wacht nog altijd op afrekening van de maand juni. Andere wel al iets ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Seroendeng schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:26:
Is er al iemand die zich inmiddels heeft verdiept in de TCP modbus verbinding van de Sigenergy/Sigenstor batterij? Ik krijg niet veel reactie via het contactformulier van Sigenergy en via Google ook niet veel te vinden. Wil zo graag weten of aansturing en monitoring via Home Assistant zou kunnen
Monteur heeft wel modbus voor me open gezet en de gegevens gedeeld, in principe zou ik ze met mijn homey pro 2023 uit kunnen lezen maar als ik de registers niet ken heb je daar niet zo veel aan. Op het homey platform zie ik nog geen integraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
Thanks, ik heb inmiddels via iemand op dit forum een beschrijving gekregen. Lijkt erop dat je daar een integratie mee kan opzetten. Er zullen tot nu toe nog niet heel veel mensen zijn met een Sigenstor batterij. Als je me een berichtje stuurt kan ik de beschrijving wel doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Gisteren slechts €2,76 verdiend met de Sigenstor 24 kWh accu en 12 kW omvormer.. als er 100% gestuurd zou worden op EPEX dan waren de verdiensten zo'n €4,20 (2 uren laden voor 0,15 en verkopen 1 uur voor 0,35 en 1 uur 0,30)
Zijn er meer mensen met deze tegenvallende resultaten bij Frank Energie? Ik zie met regelmaat bedragen rond de €3 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
stefan1512 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:32:
Gisteren slechts €2,76 verdiend met de Sigenstor 24 kWh accu en 12 kW omvormer.. als er 100% gestuurd zou worden op EPEX dan waren de verdiensten zo'n €4,20 (2 uren laden voor 0,15 en verkopen 1 uur voor 0,35 en 1 uur 0,30)
Zijn er meer mensen met deze tegenvallende resultaten bij Frank Energie? Ik zie met regelmaat bedragen rond de €3 per dag.
Weinig onbalans is weinig opbrengst. Ter vergelijking, met 1 Sessy had ik de volgende resultaten: in mei gemiddeld 1,08 EUR per dag; in juni gemiddeld 1,33 EUR per dag; en in juli tot nu toe gemiddeld 1,00 EUR per dag. Dit is significant meer dan wat ik op EPEX zou verdienen, maar juli valt inderdaad wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

stefan1512 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:32:
Hier gisteren €1,05 (5KW/20KWh batterij). Jammer dat je niet af en toe de regie kunt overnemen (dat "binnenkort" van FE lijkt het "ogenblik geduld" vroeger bij windows updates wel).
Zelf haal je bijvoorbeeld vandaag zo'n €3,25 bij ontladen tussen 19-23 uur. (1 cyclus). Gisteren was dat €3,50 geweest.
In de 1,5 maand dat ik de batterij heb haal ik nog niet de helft van de beloofde resultaten.😩
Als dat zo doorgaat dan stop ik met de onbalansmarkt, momenteel heb ik geen idee meer van mijn eigen verbruik (ondanks alle hulpmiddelen in Home Assistant). Daarbij staat het idee me tegen dat een derde partij aan mijn accu zit, zeker als dat dan uiteindelijk weinig oplevert. Het is ook een beetje hobby namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03:22
PradoPrius schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:38:
[...]
momenteel heb ik geen idee meer van mijn eigen verbruik (ondanks alle hulpmiddelen in Home Assistant).
Dit ergert mij ook best wel eigenlijk, want in home assistant is mijn energy tabblad compleet nutteloos geworden. Het enige is wel dat Frank de batterij vaak tussen 15-85% houd, en niet altijd op volle kracht werkt... Ik denk dat op de lange termijn mijn accu hierdoor wel langer mee gaat en dat is ook wel iets om mee te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 12:59
Ik ben op zoek naar advies over hoe wij onze situatie financieel zo gunstig mogelijk kunnen regelen.

Ik ben een ZZP'er (eenmanszaak) en val niet onder de Kleineondernemersregeling (KOR) (omzet is meer dan €20k). Ik woon samen met mijn vriendin die in loondienst zit. We overwegen om ongeveer 8000 Wp aan zonnepanelen te installeren en daarnaast een Sigenergy batterij (16 kWh) en omvormer van 8 kW te nemen om te handelen op de onbalansmarkt.

Mijn vriendin zou zich mogelijk kunnen aanmelden voor de KOR en het energiecontract van Frank Energie op haar naam kunnen zetten. Heeft iemand ervaring met de volgende situatie:

KOR en gezamenlijke aanschaf: Is het mogelijk en acceptabel voor de Belastingdienst als mijn vriendin de KOR aanvraagt en de inkomsten van terugleveren en handelen op de onbalansmarkt op haar naam zet, terwijl ik ZZP'er ben en wij samen de zonnepanelen en batterij aanschaffen? Zijn er specifieke aandachtspunten of risico’s waar we rekening mee moeten houden? We gebruiken namelijk samen de energie die hieruit komt. De opbrengsten kan ze eventueel belastingvrij weer voor 50% aan mij schenken? Moet eventueel de aanschaf dan puur door haar gebeuren?

Energiehandel op de Onbalansmarkt: We willen de Sigenergy batterij gebruiken om te handelen op de onbalansmarkt, wat naar verwachting ongeveer €1.600 per jaar oplevert (we shall see :+ ). Ook zal er buiten de batterij om ook wat teruggeleverd worden, maar dit brengt minder op. Kan het handelen op de onbalansmarkt ook onder de KOR vallen als mijn vriendin dit op haar naam zet?

Forfaitaire Bedrag: Ik ben al bekend met het berekenen van het forfaitaire bedrag voor de BTW over teruggeleverde energie. Dit is puur een element om mee te nemen in onze overweging. Hoe werkt dit samen met het handelen op de onbalansmarkt?

Ik las al iets over een soort verborgen maatschap? Dit lijkt me nogal omslachtig. Kon het echter niet zo snel vinden.

Alle tips, adviezen en ervaringen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:01
Ik begin er ook wel een beetje klaar mee te zijn. Sinds 22 Juli krijgt Frank geen gegevens binnen als de batterij sneller laadt en ontlaadt. Via de Leverancier kan ik zien dat er zeker elke minuut data beschikbaar is. Uiteraard verdien ik het meeste als er onbalans is, maar ik krijg nu dus niks uitbetaald daar Frank dan zogenaamd geen communicatie heeft. Hier al 2 e-mails aan gewaagd, maar er komt geen antwoord, Ik geef ze nog 2 dagen en dan laat ik Alpha ESS Frank van mijn systeem afhalen. Zucht.... het klonk zo leuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvVkgGy0yUwUHJJmgYUGfXUVNFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubuWEMaI1OLmx3dbgzoC2Rcz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
Dat zijn niet echt positieve berichten met 1,- per dag verdiensten. Dan kan je toch beter goedkoop inkopen en duurder verkopen op de dag? Hoe verhoudt zich dit tot de Zonneplan accu? Kampen die met dezelfde tegenvallers of is dat iets beter geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
Het is inderdaad vrij teleurstellend. Er zijn dus wel heel grote verschillen tussen omvormers. Sessies zijn wat dat betreft minder geschikt voor het slim handelen (tot mijn spijt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Julianvvz schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:47:
Ik ben op zoek naar advies over hoe wij onze situatie financieel zo gunstig mogelijk kunnen regelen.

Ik ben een ZZP'er (eenmanszaak) en val niet onder de Kleineondernemersregeling (KOR) (omzet is meer dan €20k). Ik woon samen met mijn vriendin die in loondienst zit. We overwegen om ongeveer 8000 Wp aan zonnepanelen te installeren en daarnaast een Sigenergy batterij (16 kWh) en omvormer van 8 kW te nemen om te handelen op de onbalansmarkt.

Mijn vriendin zou zich mogelijk kunnen aanmelden voor de KOR en het energiecontract van Frank Energie op haar naam kunnen zetten. Heeft iemand ervaring met de volgende situatie:

KOR en gezamenlijke aanschaf: Is het mogelijk en acceptabel voor de Belastingdienst als mijn vriendin de KOR aanvraagt en de inkomsten van terugleveren en handelen op de onbalansmarkt op haar naam zet, terwijl ik ZZP'er ben en wij samen de zonnepanelen en batterij aanschaffen? Zijn er specifieke aandachtspunten of risico’s waar we rekening mee moeten houden? We gebruiken namelijk samen de energie die hieruit komt. De opbrengsten kan ze eventueel belastingvrij weer voor 50% aan mij schenken? Moet eventueel de aanschaf dan puur door haar gebeuren?

Energiehandel op de Onbalansmarkt: We willen de Sigenergy batterij gebruiken om te handelen op de onbalansmarkt, wat naar verwachting ongeveer €1.600 per jaar oplevert (we shall see :+ ). Ook zal er buiten de batterij om ook wat teruggeleverd worden, maar dit brengt minder op. Kan het handelen op de onbalansmarkt ook onder de KOR vallen als mijn vriendin dit op haar naam zet?

Forfaitaire Bedrag: Ik ben al bekend met het berekenen van het forfaitaire bedrag voor de BTW over teruggeleverde energie. Dit is puur een element om mee te nemen in onze overweging. Hoe werkt dit samen met het handelen op de onbalansmarkt?

Ik las al iets over een soort verborgen maatschap? Dit lijkt me nogal omslachtig. Kon het echter niet zo snel vinden.

Alle tips, adviezen en ervaringen zijn welkom!
toon volledige bericht
Zonnepanelen zijn sowieso vrijgesteld van btw dus zou ik separaat van je batterij kopen.
Ik heb de btw teruggave voor de batterij net een paar dagen lopen via de btw centrale en merk dat het allemaal best heel specifiek is. Zij hebben een telefonische ondersteuning, zou hun eens bellen want volgens mij is het best een risico om zelf te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
refelian2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:48:
Het is inderdaad vrij teleurstellend. Er zijn dus wel heel grote verschillen tussen omvormers. Sessies zijn wat dat betreft minder geschikt voor het slim handelen (tot mijn spijt).
Waarom zou het minder geschikt zijn voor een Sessy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:07:
[...]

Voor de onbalansmarkt geldt: hoe hoger het vermogen, hoe hoger de opbrengst. 2,5KW levert 1/4 op tov 10KW.
Uiteraard is dat niet het enige wat telt, zo heb ik voor een 5KW omvormer gekozen in verband met langere levensduur en hoger rendement.

[ Voor 19% gewijzigd door PradoPrius op 31-07-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 12:59
azutphen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:06:
[...]

Zonnepanelen zijn sowieso vrijgesteld van btw dus zou ik separaat van je batterij kopen.
Ik heb de btw teruggave voor de batterij net een paar dagen lopen via de btw centrale en merk dat het allemaal best heel specifiek is. Zij hebben een telefonische ondersteuning, zou hun eens bellen want volgens mij is het best een risico om zelf te doen
Dank voor de tip. Ik zal eens overleggen met de leverancier wat ze kunnen betekenen en of het nuttig is om te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Blijkt dat Frank per kwartaal voortaan gaat afrekenen. Dit in combi met slechte opbrengst heeft er bij mij voor gezorgd dat ik ga overstappen naar Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
[...]

Dan moet je denk ik ook de verdiensten in verhouding zien tot de capaciteiten van de omvormer. Een 5 kW omvormer zal minder verdiensten hebben dan een 10 kW in harde euro's maar dat zal wel rond de helft van de 10 kW moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Julianvvz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:26:
[...]

Dank voor de tip. Ik zal eens overleggen met de leverancier wat ze kunnen betekenen en of het nuttig is om te splitsen.
Graag gedaan en nog een 2e tip , je moet zorgen dat het totale btw bedrag onder de 2495 blijft, ga je daarboven dan ben je verplicht 3 jaar lang btw aangifte te doen en dan wordt het veel duurder, de btw centrale kan je hier ook meer over vertellen, en nee ik heb geen aandelen 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refelian2
[...]

Het speelt veel beter in op korte pieken. Ik vergelijk mijn resultaten met @wilalexa en als we rekening houden met de kWh verschillen dan zien we alsnog dat de Sigenstor meer dan twee keer zo veel verdient. Vandaar mijn uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
refelian2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:30:
[...]

Het speelt veel beter in op korte pieken. Ik vergelijk mijn resultaten met @wilalexa en als we rekening houden met de kWh verschillen dan zien we alsnog dat de Sigenstor meer dan twee keer zo veel verdient. Vandaar mijn uitspraak.
Als jullie allebei bij FE zitten en rekening houden met laad en ontlaadvermogen van de omvormer dan is dat best raar. Dus niet de kWh's die rond gaan maar de kW van de omvormer. Dat is je ijkpunt mijn inziens .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:29:
[...]

Als jullie allebei bij FE zitten en rekening houden met laad en ontlaadvermogen van de omvormer dan is dat best raar. Dus niet de kWh's die rond gaan maar de kW van de omvormer. Dat is je ijkpunt mijn inziens .
Mijn stelling is eerder dat de laad en ontlaadvermogen een zeer grote impact hebben op de verdienvermogen van de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefan1512
Best logisch toch? Bonus/verdienmodel wordt bepaald op hoeveel kWh je van het net haalt of naar het net brengt. Hoe meer kW je omvormer aan kan des te meer kWh er binnen komt en uitgaat en dus zijn de verdiensten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
stefan1512 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:11:
Best logisch toch? Bonus/verdienmodel wordt bepaald op hoeveel kWh je van het net haalt of naar het net brengt. Hoe meer kW je omvormer aan kan des te meer kWh er binnen komt en uitgaat en dus zijn de verdiensten meer.
Zeker, ik denk ook dat je veel meer hebt aan een betere omvormer dan aan meer sessies. Dit blijkt ook uit de korte pieken die we tot nu toe hebben gezien op de onbalansmarkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
refelian2 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Zeker, ik denk ook dat je veel meer hebt aan een betere omvormer dan aan meer sessies. Dit blijkt ook uit de korte pieken die we tot nu toe hebben gezien op de onbalansmarkt.
Ben ik niet helemaal met je eens
Elke Sessy heeft een eigen omvormer.
6 Sessy's betekend 6x2200W = 13,2kW Laden en 6x1700W=10,2kW ontladen.

Mocht je niet meer actief willen zijn op de onbalans markt en ook niet op de Day Ahead markt willen handelen, dan heb je niet veel aan een 10 of 12 kW omvormer. meerdere kleine omvormers zijn dan veel handiger om aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
Peterhardenberg schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens
Elke Sessy heeft een eigen omvormer.
6 Sessy's betekend 6x2200W = 13,2kW Laden en 6x1700W=10,2kW ontladen.

Mocht je niet meer actief willen zijn op de onbalans markt en ook niet op de Day Ahead markt willen handelen, dan heb je niet veel aan een 10 of 12 kW omvormer. meerdere kleine omvormers zijn dan veel handiger om aan te sturen.
Ja het hangt ervan af hoe groot je installatie kan zijn. Tussen 1 en 4 sessies zijn er andere opties die beter zijn voor de onbalans markt.

Ben wel benieuwd wat de andere mogelijkheden zijn waar je op doelt. Hoor er graag meer over (wellicht niet in deze topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Mr_thebrown schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:07:
Blijkt dat Frank per kwartaal voortaan gaat afrekenen. Dit in combi met slechte opbrengst heeft er bij mij voor gezorgd dat ik ga overstappen naar Tibber.
Is dit info die je van Frank hebt ontvangen? Kan me geen email herinneren waarin dit stond. Was wel fijn geweest als ze dit wat duidelijker hadden gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
fraserboer schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Is dit info die je van Frank hebt ontvangen? Kan me geen email herinneren waarin dit stond. Was wel fijn geweest als ze dit wat duidelijker hadden gecommuniceerd.
Yes dat kreeg ik even tussen neus en lip te horen toen ik Frank Energie sprak. Het was voor mij de druppel om te stoppen. Vind de opbrengst erg tegenvallen. Als straks ook de eerder toegezegde kortingen vervallen zie ik niet in waarom je door zou gaan. Zelfs met een groot laad en ontlaadvermogen. Zonde van je accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Mr_thebrown schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Yes dat kreeg ik even tussen neus en lip te horen toen ik Frank Energie sprak. Het was voor mij de druppel om te stoppen. Vind de opbrengst erg tegenvallen. Als straks ook de eerder toegezegde kortingen vervallen zie ik niet in waarom je door zou gaan. Zelfs met een groot laad en ontlaadvermogen. Zonde van je accu
Ja ben ook nog niet overtuigd, geef ze nog wel even. En even kijken wat de nieuwe app gaat doen en evt andere markten die ze misschien gaan opnemen. Maar hangt wel af van wat ze met de kortingen gaan doen, want de inkoopvergoeding voor terugleveren vind ik wel hoog.
Ik zie dat er in juli wel minder kWh is geladen/ontladen tov mei en juni (~15%). Er is volgens mij ook wel echt minder onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
refelian2 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 05:54:
[...]

Mijn stelling is eerder dat de laad en ontlaadvermogen een zeer grote impact hebben op de verdienvermogen van de batterij.
Dat vind ik ook niet zo raar hoor. Of ik nu 10kW het net inpomp een uur lang of 5 kW. Dat zit ook een verschil in. Het verschil zal rond de helft ongeveer moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

@tcw82
Opbrengsten van de maand juli: 163,53 euro

6x Sessy > geluidsmodus 4

Totaal opgeladen: 1025 kWh
Totaal ontladen: 852 kWh

RTE: 83,1% (inclusief alle standby verliezen). Gemeten met een losse kWh meter voor alle Sessy's.

Verwerk jij dit nog ergens in de startpost of ergens anders?
Oftewel is er nog behoefte om dit elke maand te delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Gister goede dag met 21,48 opbrengst met sigenstor 24 kwh met 12 kw omvormer.

Had nog meer kunnen zijn als hij van tevoren niet al aan het ontladen was geweest maar geen enkel algoritme kan volgens mij alles voorzien.

Ben pas rond 20 juli begonnen en dus nog geen beeld op een volledige maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSGghFRgGi7w2JRxg-Qxm8GXyB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrxlGrR6yHZCbswAFkDX2jWl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 104% gewijzigd door azutphen op 02-08-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-05 21:23

vanenkelen

uhmmm.....speechless

In juli 42 euro met 2 Sessy’s.

Helaas heeft de boel er wel een ruime week eruit gelegen zonder dat ik het door had (aardlekschakelaar was eruit geklapt). En dat was dus toevallig precies op een paar top dagen helaas.

Ik zit tot nu toe (vanaf half mei) op ongeveer € 1,15-1,20 per Sessy per dag.

Ik ben niet ontevreden op deze manier.

Edit: gisteren zelfs €4,40 per Sessy.

[ Voor 5% gewijzigd door vanenkelen op 02-08-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier in July 30,49 euro en 29,50 euro met de Sessy's. Volgens mij was de onbalans markt op een paar uitschieters na redelijk in balans :(. ben benieuwd of er nog verbetering komt in de onbalans markt of dat deze verzadigd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

DJP! schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:21:
Hier in July 30,49 euro en 29,50 euro met de Sessy's. Volgens mij was de onbalans markt op een paar uitschieters na redelijk in balans :(. ben benieuwd of er nog verbetering komt in de onbalans markt of dat deze verzadigd is...
Er was in juli een hoogspanningskabel naar Engeland in onderhoud, dat zou de oorzaak zijn van de magere onbalansmarkt. Mss weet iemand hier wat daar de theorie achter is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
PradoPrius schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Er was in juli een hoogspanningskabel naar Engeland in onderhoud, dat zou de oorzaak zijn van de magere onbalansmarkt. Mss weet iemand hier wat daar de theorie achter is.
Klinkt eigenlijk niet logisch, onderhoud zou voor meer onbalans moeten zorgen, hoe groter het netwerk (stuk Engeland erbij ) hoe beter de balans verdeeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Net een mailtje van FE gehad waarin ze excuses aanboden voor de vertraging van de credit factuur voor Juni.

In het mailtje wordt ook uitgelegd dat in de laatste week van elke maand de credit factuur van de voorgaande maand komt.

Dus toch een maandelijkse uitkering ipv per kwartaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

DJP! schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:04:
Net een mailtje van FE gehad waarin ze excuses aanboden voor de vertraging van de credit factuur voor Juni.

In het mailtje wordt ook uitgelegd dat in de laatste week van elke maand de credit factuur van de voorgaande maand komt.

Dus toch een maandelijkse uitkering ipv per kwartaal :D
Hi @DJP! , ik ben pas vanaf half juli actief dus zal nog wel duren voordat ik mijn eerste credit krijg, lijkt deze credit normaliter op wat de app als handelsresultaat laat zien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
azutphen schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Hi @DJP! , ik ben pas vanaf half juli actief dus zal nog wel duren voordat ik mijn eerste credit krijg, lijkt deze credit normaliter op wat de app als handelsresultaat laat zien ?
Hoe het precies werkt weet ik niet/ben ik nog niet achter... Op de factuur staan drie posten.
  • Post 1 is de "bonus vergoeding slimhandelen" deze komt overeen met de resultaten in de app
  • Post 2 is "Correctie handelseffect EPEX" dit was iets wat betaalt moest worden, maar hoe dit berekend wordt... geen idee.
  • Post 3 is de "Frank Slim Korting" dit is de korting die je krijgt over al je verbruik. normaal betaal je iets van 2,1 cent/kWh maar met de korting betaal je 0,6 cent/kWh.
Bijelaar waren de posten meer dan de resultaten in de app, dat was dus een meevaller :) Maar het blijft vaag hoe het berekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

DJP! schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:33:
[...]

Hoe het precies werkt weet ik niet/ben ik nog niet achter... Op de factuur staan drie posten.
  • Post 1 is de "bonus vergoeding slimhandelen" deze komt overeen met de resultaten in de app
  • Post 2 is "Correctie handelseffect EPEX" dit was iets wat betaalt moest worden, maar hoe dit berekend wordt... geen idee.
  • Post 3 is de "Frank Slim Korting" dit is de korting die je krijgt over al je verbruik. normaal betaal je iets van 2,1 cent/kWh maar met de korting betaal je 0,6 cent/kWh.
Bijelaar waren de posten meer dan de resultaten in de app, dat was dus een meevaller :) Maar het blijft vaag hoe het berekend wordt.
Dank en dan ga ik het eind augustus wel zien denk ik, ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Het algoritme zat er vanavond flink naast. Gerekend werd op ontladen, dus SOC 85%. Helaas was er verbruik nodig. Doei mooie opbrengst. Binnen no time zat de SOC op 100%, 3KWh kunnen laden à €1,-.

[ Voor 19% gewijzigd door PradoPrius op 05-08-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-05 21:23
PradoPrius schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:57:
Het algoritme zat er vanavond flink naast. Gerekend werd op ontladen, dus SOC 85%. Helaas was er verbruik nodig. Doei mooie opbrengst.
Ja, mijn SOC zat zelfs tegen de 100% aan. Dan zou je verwachten dat ze overschakelen naar EPEX mode met een delta van 20 eurocent op moment van schrijven nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
azaden schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:03:
[...]

Ja, mijn SOC zat zelfs tegen de 100% aan. Dan zou je verwachten dat ze overschakelen naar EPEX mode met een delta van 20 eurocent op moment van schrijven nu?
Nee, want zo werkt de huidige implementatie niet.
Je kan natuurlijk altijd zelf switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

berendhaan schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:11:Nee, want zo werkt de huidige implementatie niet.
Je kan natuurlijk altijd zelf switchen.
Als je op zonnige dagen op zelfconsumptie kunt overschakelen, dan is dat gunstiger dan de onbalansmarkt. Helaas duurt "binnenkort" érg lang bij FE als het gaat om het implementeren van deze optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Het ZP topic is aan deel 2 begonnen, met een érg mooie topic start, waarin een uitgebreide uitleg staat over alle ins-en-outs vwb onbalansmarkt en batterijen. Een aanrader voor iedereen die met vragen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
PradoPrius schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:02:
[...]

Als je op zonnige dagen op zelfconsumptie kunt overschakelen, dan is dat gunstiger dan de onbalansmarkt. Helaas duurt "binnenkort" érg lang bij FE als het gaat om het implementeren van deze optie.
Je kunt toch ook overschakelen, met je Sessy heb je volledige controle.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:53
PradoPrius schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:05:
Het ZP topic is aan deel 2 begonnen, met een érg mooie topic start, waarin een uitgebreide uitleg staat over alle ins-en-outs vwb onbalansmarkt en batterijen. Een aanrader voor iedereen die met vragen zit.
Dankjewel voor het compliment :)

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devke
PradoPrius schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:05:
Denk erom.... geen copy paste he. Dr zitten copyrights op of niet. @bokkow 🤣🤣🤣. Veel leesplezier allemaal!

Hierbij de link om het topic wat sneller te vinden:

Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 06-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

berendhaan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:33:Je kunt toch ook overschakelen, met je Sessy heb je volledige controle.
Volgens mij kun je dat wel doen, maar valt het batterij gedrag onder verantwoordelijkheid van FE. Of je moet met Slim handelen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 12:20
Ik heb het idee dat SessyConnect niet meer goed werkt bij Frank. Meer mensen hier last van? Momenteel zouden de batterijen flink moeten gaan leveren maar er gebeurd helemaal niets.

Ook zijn ze niet zichtbaar in de Frank app.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier werken ze wel goed, hebben netjes de pieken meegepakt, helaas zijn zitten ze nu wel op 0 procent..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPXmDL8zF2Uwi0C5Ip_ya2FFLgA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKMKyKz9dRS5VityolSiqguf.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Zou mooi zijn als je ze op een moment als dit kon opladen met zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt mij ook wel een hele mooie optie, als er geen onbalans is soort nul op de meter regeling waarin die tussen de bijvoorbeeld 20 en 80% SoC blijft, mocht er wel onbanalans zijn dan uiteraard wel aansturing voor de onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:20
Dat zou inderdaad ideaal zijn. Zie ook regelmatig dat er tegen positieve onbalansprijzen stroom wordt ingekocht, terwijl de opgewekte stroom gewoon wordt teruggeleverd. Op z'n minst suboptimaal imho, maar begrijp dat de strategie liever anticipeert op negatieve onbalansprijzen en hiervoor capaciteit vrij houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag de kortingsfactuur gehad van FE, toch weer iets meer als 100 euro retour over voor Juni! toch gaaf met maar 2 Sessy's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

DJP! schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:04:
Vandaag de kortingsfactuur gehad van FE, toch weer iets meer als 100 euro retour over voor Juni! toch gaaf met maar 2 Sessy's!
Dat doe je netjes!
Jij hebt geen limieten aanstaan toch?

Mijn factuur was in totaal 245,94 euro.
Zit af en toe op een geluidsmodus 4 of 3, meestal 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Hier ook gehad, 51,56 EUR met 1 Sessy; opgebouwd uit € 39,80 handelsresultaat, EPEX correctie a € -5,80; en de korting € 17,56. De berekening van de laatste twee is me nog steeds niet helemaal helder. Maar met deze resultaten komt de TVT op 5-6 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mister I schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:09:
[...]

Dat doe je netjes!
Jij hebt geen limieten aanstaan toch?

Mijn factuur was in totaal 245,94 euro.
Zit af en toe op een geluidsmodus 4 of 3, meestal 4.
Geen geluidslimieten hier, Sessy's hangen in de garage.

@ErnstH ik hoop dat de onbalansmarkt nog wat verder aantrekt. Augustus is in iedergeval goed begonnen! in de eerste 7 dagen gemiddeld 1,81 euro per Sessy per dag :D Hopelijk zet dit een beetje door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 12:20
Bij mij blijven de Sessy's maar "onbekend"aangeven in de app sinds een paar dagen.

Frank zegt dat er niets mis is.

Wat kan er aan de hand zijn? De instellingen staan gewoon op SessyConnect en leverancier Frank Energie.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Hier €70 voor 12 dagen in juni (AlphaESS 5KW/20KWh)

[ Voor 9% gewijzigd door PradoPrius op 09-08-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cacofant schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:38:
Bij mij blijven de Sessy's maar "onbekend"aangeven in de app sinds een paar dagen.

Frank zegt dat er niets mis is.

Wat kan er aan de hand zijn? De instellingen staan gewoon op SessyConnect en leverancier Frank Energie.
Staan ze constant op SessyConnect?

Misschien anders even handmatig de Sessy's op NOM (of een andere modus) zetten en naar een paar minuten terug op SessyConnect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Bij mij en een kennis vandaag sinds 14:00 allebei de sigenstor geen verbinding met Frank
Iemand meer last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
azutphen schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:06:
Bij mij en een kennis vandaag sinds 14:00 allebei de sigenstor geen verbinding met Frank
Iemand meer last van ?
De Sessy's hier worden netjes aangestuurd en ook de app werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Meer mensen waarbij Frank wéér geen connectie heeft met Sigenergy? M’n laatste update is 6 uur geleden… zal wel weer alle onbalans gemist hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

stefan1512 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:01:
Meer mensen waarbij Frank wéér geen connectie heeft met Sigenergy? M’n laatste update is 6 uur geleden… zal wel weer alle onbalans gemist hebben
Je hebt niets gemist hoor, vlgs mij alleen wat regeltoestand 2. Op dagen met veel (voorspelde) zonuren is er geen eer aan te behalen. Zodra we de keuzemogelijkheid hebben ga ik op die dagen met EPEX handelen, dan verdien je nog wat.

[ Voor 20% gewijzigd door PradoPrius op 11-08-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
PradoPrius schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:19:
[...]

Je hebt niets gemist hoor, vlgs mij alleen wat regeltoestand 2. Op dagen met veel (voorspelde) zonuren is er geen eer aan te behalen. Zodra we de keuzemogelijkheid hebben ga ik op die dagen met EPEX handelen, dan verdien je nog wat.
Als ik de data van Tennet bekijk had het alleen op kunnen leveren door te laden zag ik. Momenteel krijgt de app weer data door van Sigenergy (sinds 30 min ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

stefan1512 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:51:
[...]

Als ik de data van Tennet bekijk had het alleen op kunnen leveren door te laden zag ik. Momenteel krijgt de app weer data door van Sigenergy (sinds 30 min ofzo).
Hier idd ook op hetzelfde moment weer data, wellicht een update bij sigen of zo ?
Herinner me dat vorige keer ook op een zondag was

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En toch gaat het de laatste weken best goed qua opbrengst. Tot en met 11 Augustus 41 Euro, dat is bijna 2 euro per Sessy per dag... Zo 'goed' is het lange tijd niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Inderdaad, en deze maand was natuurlijk al goed begonnen op 1 augustus met voor mij de hoogste opbrengst ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Toch valt er nog wel veel aan het algoritme te verbeteren denk ik zo. Opbrengst tot dusver is prima. Gisteren even pech met de uitval van de verbinding maar gemiddeld €10 p/dag.
Als ik dan kijk naar vandaag vraag ik me af waarom er niet voor 0,47 bonus geladen is en ontladen wordt voor 0,38 bonus.
Batterij sparen staat er dan bij,.. maar er is vaak zat geladen en ontladen als EPEX en Onbalans maar 1 ct schelen 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kLYk9n2ArhmicBsLbpphHYi7EQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e6fMVHqRctZ5virCritCZVe1.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste